Met niet té „piekfijne" service kan vliegen veel goedkoper m® BARBIE: dure oeverloze rage PLASTIC-SEXBOUW IN EXCLUSIEVE KLEDIJ ONZE PUZZEL Boerenleenbank moe van maagzuur? iedereen RAAD VAN EUROPA AANVAARDT PLAN VAN A. E. M. DUYNSTEE DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 2 OKTOBER 1965 Europees denken Samen planning en research Samen-doen De toekomst Liturgische kalender Nederlandse orde van advocaten te Middelburg bijeen neem natuur-grijze ledereen kan zélf een hoge spaarrente kiezen bij de Boerenleenbank Hoge rente - tot I (Van een onzer verslaggevers) MAASTRICHT Zijn visie toetsend aan die van verschillende andere luchtvaartexperts, kwam het Nederlandse Kamerlid A. E. M. Duynstee in 1964 tot een lijvig rapport, samengesteld voor zijn mede leden van de Raad van Europa, waarin hij concludeerde, dat de financiële en economische problemen der Europese burgerluchtvaart slechts kunnen worden opgelost door een verstandige samenwerking op verschillend terrein. De Assemblée ging 23 april 1964 unaniem akkoord met het in het rapport-Duynstee gestelde. Gesteund door deze medewerking en gegrepen door de struggle for life der burgerluchtvaart en de dienende taak van deze vervoerstak voor de Europese gemeenschap, zette de heer Duynstee die na in het buitenland economie te hebben gestudeerd, destijds een der naaste medewerkers van luchtvaartpionier Plesman was zich aan een nieuwe studie. Dit tweede baanbrekende rapport,' waarin bepaalde aspecten van de eerste studie nader zijn uitgewerkt, was reeds unaniem door de Economische Commissie van de Raad van Europa aanvaard en heeft nu ook de goedkeuring gekregen van de Raadgevende Verga dering van de Raad van Europa. Het rapport bepleit o.a. het houden van een symposium in de late lente of het begin van de zomer van 1966. Aan het symposium zouden moeten deelnemen Europese burgerluchtvaartexperts en regerings- afevaardigden om te trachten de vorm te bepalen waarop de burger luchtvaart tot een nauwere samenwerking kan komen, een samen werking die waarschijnlijk een verlaging der luchtvaarttarieven tot gevolg kan hebben. dame-lichten. In diverse steden hebben wij met groot plezier, doch met een oneconomisch oog ernaar gekeken. Doch gaat men economisch kijken, zoals de heer Duynstee doet, dan kijkt men anders en dan moet men toegeven, dat samendoen heel wat geldverspilling kan voorkomen. Dit gelijke handelen vergt echter ook, dat men o.a. tot af spraken over routes en passagiersbe zetting der toestellen moet komen. Af spraken, die zich zelfs zouden kunnen uitstrekken tot een keuzebepaling bij nieuw aan te schaffen toestellen, het onderhoud der vliegtuigen. De heer Duynstee gelooft, dat zeker' het samen- afhandelen van tal van administratie ve zaken een opvallende kostenbespa ring tot gevolg zal hebben. Hij gelooft ook, dat met betrekking tot pooling en planning veel samen kan worden ge daan. In dit opzicht wijst hij ons op de organisatie bij de General Motors, waar het systeem der centralisatie (b.v. op het gebied van directie, plan ning, research, orders, controle) sterk is doorgevoerd doch in welk systeem ook een grote mate van onafhankelijk heid van ieder nationaal onderdeel (zo als b.v. met Opel het geval is) past Hij wijst er ook op, dat de General- Motors in sterke mate aan toekomst planning doet via 'n „toekomst-bureau" een activiteit, waaraan ook in Europa meer zou moeten worden gedaan. De heer Duynstee die het organisatiewe zen bij General Motors in Amerika nauwkeurig bestudeerde, wil overigens niet beweren dat 't systeem van G.M. alleenzaligmakend is. Hij geeft alleen dit voorbeeld om aan te tonen hoe en in welke vorm de Europese burger luchtvaart tot coöperatief handelen zou kunnen komen. Elke andere vorm van samenwerking is hem even lief als dit samenwerken maar efficiënt is en ge richt op het nut voor de gemeenschap. Hij is ervan overtuigd, dat het uit economische noodzaak tot een vorm van samendoen moet komen, zeker wanneer het oog op de .toekomst wordt gericht. er moet niet worden vergeten en dit stelt de héér Duynstee in het rap port heel duidelijk dat niet alleen de vervoershoeveelheden per vliegtuig gaan toenemen, doch ook de snelhe den, waardoor voor de grote afstan den minder machines nodig zijn. Men zal immers b.v. vanuit Parijs verschil lende keren per dag of nacht met het zelfde toestel naar de Ver. Staten kun nen vertrekken. Want er is binnen kort (rond 1975) rekening te houden met passagiersvliegtuigen die een tot driemaal sneller dan het geluid vliegen. Dat is slechts h*t begin, want er wordt thans reeds serieus gedacht en ge werkt aan hypersonische snelheden, na melijk aan mach 8 (8550 km per uur). Voor de kortere afstanden zal de bur gerluchtvaart rekening hebben te hou den met V.T.O.L.-vliegtuigen, die door hun verticale start en landing klei nere vliegvelden nodig hebben en die 150 tot 200 passagiers kunnen bevatten. Vanzelfsprekend vergt de gehele ont wikkeling van de. luchtvaart nog veel research. Voor de komende 20 jaar zijn deze kosten in de Verenigde Sta ten geschat op 10.000 miljoen dollars. Van Europese zijde zal men verplicht zijn de Amerikaanse concurrentie het hoofd te bieden. Daarmee zijn echter dusdanig grote kosten gemoeid, dat een nationale industrie en een nationale luchtvaartmaatschappij daar toe onmogelijk in staat zijn. Aan een bundeling van krachten is derhalve niet te ontkomen. Dat er in Europa een streven is om tot een krachtenbundeling te komen, valt intussen niet te ontkennen. Rappor, teur Duynstee gaat daarop uitvoerig in. Hij vermeldt de Nederlands-Zweedse samenwerking, het succesvolle overleg van Fokker met buitenlandse industrie- en met betrekking tot de Fellowship, het Transall-plan van Duitsland en Frankrijk. En natuurlijk wijst hij op het Concorde-project van Frankrijk en Engeland. Samenwerking zal echter nog moe ten uitgebreid, niet alleen met betrek king tot de industrie, echter ook tus sen de luchtvaartmaatschappijen. Want er zijn enorme belangen mee gemoeid, belangen die de welvaart van vele men sen raken. Immers: in de Westeuropese vliegtuigindustrie zijn zeker een miljoen mensen te werk gesteld. Terwille van hen, en terwille van Europa, is Euro pees denken noodzakelijk zo beklem toont de heer Duynstee. In zijn woning in het Maastrichtse Villapark de basis van het door hem gerapporteerde besprekend; bleek ons dat de heer Duynstee bijzonder ge charmeerd is door de activiteiten der Inclusive Tours (tochten, waarvan zo wel de luchtreis als de hotelaccom modatie in de prijs is begrepen). Deze I.T.-reizen bieden tal van mogelijkhe den tegen aantrekkelijke tarieven, waardoor 't aantal vakantiegangers dat door de lucht reist steeds groter wordt. Zowel op de luch. laven Zuid-Limburg als op de Sabena-heliport te Maastricht is dit al enige jaren zeer goed te con stateren. De heer Duynstee stelt zeer terecht, dat tengevolge van het I.T.- systeem de belangstelling voor de luchtvaart enorm is gegroeid. De Inclusive Tours vervullen dan ook een belangrijke functie met betrekking tot het soeiaal-toerisme. Nu zijn er vooral van Engelse zijde kortgeleden bezwaren gemaakt tegen de tarieven. De heer Duynstee acht deze bezwaren onredelijk, omdat ze niet onmogelijk voortvloeren uit jaloe zie over het grote succes van dit soort chartervluchten. Hij stelt zich op het standpunt en dat blijkt ook uit zijn rapport dat het principe der Inclusive Tours moet worden aangemoedigd, in plaats van tegengewerkt. Om het doodeenvoudige feit, dat dank zij de lagere tarieven die toch nog winstgevend zijn voor de betrokken maatschappijen veel mensen met het vliegtuig kennis heb ben gemaakt en die kennismaking graag vernieuwen. Overigens, zo vraagt de heer Duynstee zich af. waarom gaan de luchtvaartmaatschapijen zich niet (of meer) zelf bezighouden met dit soort goedkopere toeristenvluchten?Dat som mige er iets in zien, wordt bewezen door het feit, dat er maatschappijen zijn, die dergelijke reizen door hun dochtermaatschappijen laten uitvoe ren. Het grote nut van deze toervluehten is, dat zij bewijzen dat er goedkoper kan worden gevlogen- Wanneer er b.v. van Rotterdam naar Londen, Parijs of Zurich voor rond 100 gulden retour kan worden gereisd (met een ervice aan boord) dan wordt daarmee bewezen, dat aan die 100 gul den nog winst zit, een winst echter die alleen een sprekende vorm krijgt door het massale vervoer. Er kan in ieder geval goedkoper worden gevlo gen, al zijn de toestellen dan soms niet zó mooi (ze zijn echter volko men luchtwaardig) als de lijntoestellen en al is de boord-service ook niet zó royaal. Hij die goedkoop wil vlie gen, vraagt evenwel niet op de aller eerste plaats om een piekfijn toestel en een piekfijne service. Hij kiest het vliegtuig, omdat het hem snel en com fortabel daar brengt waar hij wil zijn. Dat er verschillende kostenverlagen de factoren zijn in de burgerluchtvaart staat voor de heer Duynstee vast. Maar dan zal er tot onderlinge afspra ken en tot een nauwe medewerking moeten worden gekomen. Met betrek king tot planning en research is er samen veel te doen. Vele dure kan toren kunnen worden opgeheven als verschillende Europese luchtvaartmaat schappijen ertoe konden besluiten tot samen-exploiteren van één kantoor in bepaalde plaatsen in het buitenland. Nu is het zo, dat de verscheidene lucht vaartmaatschappijen in dezelfde grote straat van dezelfde grote stad riante kantoren hebben, die des avonds fees telijk versierd zijn met kleurrijke re- Dè toekomst wijst immers in de richting van grotere toestellen en gro tere snelheden. Wat nu gebeurt met be trekking tot de Atlantische vluchten in of via Parijs vertrekken thans in de tijd van 3 uur twintig vliegtuigen naar Amerika zal in de toekomst economische zelfmoord betekenen. Want A. E. M. Duynstee: Europees denken (Advertentie) ZONDAG 3 oktober. Zeventiende zondag na Pinksteren. Mis Justus. Groen. Of: Votiefmis van het Rozenkransfeest: Gaudeamus. Tweede gebed van de ze ventiende zondag na Pinksteren. Wit. MAANDAG 4 oktober. H. Franciscus van Assisi. Wit. DINSDAG 5 oktober. Mis van de zeven tiende zondag na Pinksteren. Tweede gebed H. *H. Placidus eu gezellen. Groen. WOENSDAG 6 oktober. H. Bruno. Wit. DONDERDAG 7 oktober. H. Maagd Ma ria van de Rozenkrans. Tweede gebed H. Marcus I. Wit. VRIJDAG 8 oktober. H. Brigitta. Twee de gebed H. H. Sergius enz. Wit. ZATERDAG 9 oktober. H. Joannes Leo- nardi. Tweede gebed H-H. Dionysius enz. Wit. DEN HAAG (ANP) De Nederland se orde van advocaten houdt op vrij dag 8 oktober in Middelburg haar jaar lijkse vergadering. In die vergadering zal van ge dachten worden gewisseld over het onderwerp „de positie van de bele digde partij in het strafgeding in het bijzonder in aanrijdingszaken" Over dit onderwerp zijn pre-adviezen uitgebracht door mr. J. Nuytinck, advocaat te Ever- gem (België) en inr. B. van Marwijk Kooy, advocaat te Rotterdam. (Advertentie) Stop met slikken van middelen die geen blijvende verlichting geven. Vraag de apotheker of drogist NORAC. Niets anders. NORAC bi ;ngt het maagzuur in gezond evenwicht. Wees goed voor tu df(en uw maag) Norac is 'n NORIT produkt (Van onze coorespondent) DEN HAAG Daar staat ze dan: koele, ongenaakbare Barbie, in het laiïg, in het kort, in bikini, in baby doll, in avondjapon, in verpleegsters kostuum. Je kunt het zo gek niet op noemen, of het hangt in de peperdure garderobe van Amerika's meest suc cesvolle miniatuur sexbom. Alleen dit jaar kreeg ze reeds 150 gloednieuwe toiletten, waar 300 ontwerpers, inge nieurs, diepte-psychologen en kinder- zieïdoorvorsers zeven jaar intensief aan hebben gewerkt. Dertigduizend Ja panse vrouwen waren 12 maanden ademloos bezig om de toijetten te ver vaardigen voor de 50 miljoen Barbies» die nu over de gehele wereld worden knuffeld, aan- en uitgekleed, en bewon derd door tieners en twens, door moe ders van kroostrijke gezinnen, vorstin nen van regerende koningshuizen. Bar bie is onbetwist top of the bill, een oeverloze rage waarvan het einde nog lang niet in zicht is. Het begin van haar ongehoorde zege tocht lag in 1959 toen.de slimme miss Eliot Handier merkte dat haar 8-jange dochter geen interesse meer had voor conventionele poppen en goedmoedige beren. Als experiment ontwierp ze een pop van dertig centimeter lang die door haar gulzige boetseervingers werd verrast mét alle courante zij hét sterjc gekrompen vitale maten. Haar man die een uiterst bescheiden fabriekje in pop- pakleren hortend aan de gang hield maakte zich vervolgens van de vondst meester en begon in een afgedankte garage achter zijn huis in Los Angeles aan de produktie van Barbie, wier naam een speelse variant was op die van Handler's eigen dochter Barbara. Sextie Barbie, die als een vorstelijke kotelet werd voorzien van een lang, been sloeg in Amerika als een bom in. Kinderen plunderden heit huishoud budget van hun ouders om hun nieuwe aanwinst telkens weer in het nieuw te steken. Moeders vergaten het ver stelwerk en speelden na kinderbedtijd met de slanke plastic-vriendin van hun kleuters. Barbie bleek een „must" voor miljoenen Amerikaanse gezinnen. Ze kreeg een ereplaats op de schoor steen en vaders timmerden met tegen zin telkens grotere kasten voor de broe ken, jurken, vesten, badpakken en ver dere ascessoires die 25 speciaal ge trainde ontwerpers in de kantoren van mister Handler hadden uitgedacht. Uiteraard bleef het daar niet bij: met uitgekiende fanfarestoten van een machtig reclameorkest werd het bran dend verlangen naar een eigen fan club wakker geblazen. En het resul taat is dat alleen de Amerikaanse club nu reeds 800 duizend leden heeft, die elke week een stroom van 25 duizend brieven produceert, waarin zij Bar bie het minuscule hemd van het lijf vragen. Trots vc^gt mister Handler daaraan toe: alleen de padvinderij in de States is groter dan onze Rarbie- club. Dat zal dan wel zo zijn. maar de padvinderij heeft dan ook geen vi tale maten. De Barbie-orkaan waaide drie jaar na zijn ontstaan over naar het oude Europa, dat prompt voor de commerciële bijl ging. Nederland capi tuleerde als vanouds het laatst, maar dan ook genadeloos: rond sinerklaas en kerstmis 1964 werden de winkels en warenhuizen bestormd en honderdui zenden gevitaliseerde knuffel-poppies verhuisden via een omweg langs het feestelijk rinkelend kasregister naar de vaderlandse huizen en slaapkamers. De garderobe die er voor duur geld bijgekocht werd was traditiegetrouw met scheepsladingen uit Japan aange voerd. Mister Handler heeft daar de grootste japonnenfabriek van het land plus een farm waar 80 duizend ko nijnen het bont maken voor Bar bie's mofjes en winterstola's. Daar naast heeft hij de beschikking over 15 duizend thuiswerksters, die de spe ciaal gefabriceerde Barbie-stoffen met priegelyingers verwerken tot modieu ze kleding voor de onverzadigbare pop. Het Europese hoofdkwartier van Bar bie is gevestigd in het druilerig Ge- nève, waar een staf van goeddoor- voede, welgeklede Handlerfans de ko pers naar steeds andere broekspijpen laten dansen. Verkoopleider Jean de Muralt (oud Dupont-employé) maar sinds vier maanden ,,in" voor Barbie houdt daar de poppenkoorts op kook punt en inspireert de alleenvertegen woordigers in negen landen. Barbie zegt hij met gepaste trots, ,,is een wereldbegrip geworden dat in speel- goedland nog nooit vertoond is. Er zijn heel wat fabrikanten geweest die ons hebben nageaapt, maar niemand is het gelukt. De vitale maten leken meestal nergens op en voor de kleren werden meestal stoffen gebruikt die ook verwerkt worden voor kleding voor volwassenen. En dat is natuurlijk helemaal mis, want het succes van Barbie zit hem juist in de bedrieglijke echtheid Vandaar ook die boezem. Er zijn heel wat opvoeders geweest, die hebben ge roepen „moét dat nou". Maar dan zeiden wij, als we haar zonder zou den afleveren, kunnen wij wel inpak ken, want de kinderen willen een vrouwtje met alles er op en er aan. Horizontaal: 1 moesplant, 5 leeftijd (eng.), 7 het zijn, 11 afvoerkanaal, 13 prompt, 16 deel van een vogel, 17 plaats in Japan, 19 kleur, 20 vertelsel (eng.), 22 uitstekende rotspunt in zee, 24 vreem de munt (afk.), 26 karakter, 28 vaartuig, 29 eenheid van kracht (afk.), 30 ge neesheer, 32 in orde, 34 plaats in Noor wegen, 36 omroepvereniging, 37 reken- raam, 40 lichaamsdeel, 42 putemmertje, 43 tegen, 44 wiel, 45 zijn, 49 meisjes naam, 50 romeins keizer, 52 liefkozing, 53 vruchtbare plaats, 55 Frans voegwoord, 56 hulproep, 58 bloem, 60 duur van eb en vloed, 62 vader (fr.), 64 lust, zin, 66 stuk land bij een huis, 67 larve, 70 ri vier in Nederland, 71 glazen uitbouw, 73 bescheiden, karig, 75 kreupel, 76 deel van een boom, 77 in het jaar. Verticaal: 2 plezier, 3 zeerover, 4 en omgekeerd (afk.), 5 meisjesnaam, 6 euro- peaan, 7 vogelprodukt, 8 soort koekje, 9 bevel, 10 voorzetsel, 12 kleurstof, 14 indische winkel, 15 oningewijde, 18 voeg woord, 21 druk, 23 sloom, moe, traag, 25 uitspringend, 27 gek, 28 meisjesnaam, 29 afbeelding, 31 strafwerktuig, 33 eiland in de Middellandse Zee, 35 voorzetsel, 36 voertuig, 38 aanzien, 39 op de wijze van, 41 chinees gerecht, 45 landbouwer, 46 vruchtenat, 47 houding. 48 europeaan, 51 plaats in Utrecht, 54 Ademhalen. 55 delfstof, 57 gelooide huid, 59 jongens naam, 61 plaats in Friesland, 62 plaats in Italië, 63 lidwoord, 65 werktuig voor boterbereiding, 68 voorzetsel, 69 lucht strijdkrachten (afk.), 72 godsdienst (afk.)„ 74 uitroep. OPLOSSING Horizontaal: 1 vondel, 6 raster, 11 rei ger, 13 uk, 15 pardon, 18 ee, 20 sla, 21 au, 22 ie, 23 eremiet, 25 laffe, 27 toets, 29 te, 31 ans, 33 ge, 34 roe, 35 atlas, 37 oevers, 40 1.1., 41 man, 42 po, 43 as, 44 til, 46 da, 47 tergen, 50 erker, 52 ram, 54 LoM 55 age, 57 no, 58 alibi, 61 stoom, 63 sati net, 65 lm, 66 ai, 67 els, 68 km, 69 wij ting, 71 ed, 73 bestek, 75 knevel, 76 tie- Vertlcaal: 2 oor, 3 droef, 4 een, 5 li, 6 reëel, 7 ar, 8 tu, 9 ekster, 10 sparta, 12 ger, 14 randsel, 16 au, 17 diamant, 19 liter, 23 eenoog, 24 e.o., 26 fa, 28 tol len, 30 etmaal, 32 se, 33 ges, 36 la, 38 vangst, 39 stroomt, 42 pro, 45 ik, 46 dra ver, 48 elite, 49 e.a., 51 romige, 53 mis sen, 56 et, 59 ba, 60 enkel, 62 olijke 64 ems, 66 an, 69 wei, 70 ice, 72 de, 78 be, 74 t.t. (nadruk verboden) (Advertentie) Persoonlijke spaarmogelijkheden vragen om aangepaste spaar- vormen. En dat is precies wat de Boerenleenbank u biedt: keus uit vele aantrekkelijke spaarvormen, elk met een eigen hoge rentevergoeding over het héle spaartegoed. Tot liefst 5'/2 Praat er eens over, welke spaarvorm het beste bij uw spaarmogelijkheden past Bij de Boerenleenbank, een moderne bank vlakbij, met veelzijdige service, ruime openstellingsuren en persoonlijke aandacht voor ÖV2% de .spaarbank raar iedereen 830 VHIigingm aangesloten bij do Coöperatie», Central, Boerenleenbank Eindhoven

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 21