Met niet té „piekfijne" service
kan vliegen veel goedkoper
m®
BARBIE: dure oeverloze rage
PLASTIC-SEXBOUW IN
EXCLUSIEVE KLEDIJ
ONZE PUZZEL
Boerenleenbank
moe van
maagzuur?
iedereen
RAAD VAN EUROPA AANVAARDT
PLAN VAN A. E. M. DUYNSTEE
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 2 OKTOBER 1965
Europees denken
Samen planning
en research
Samen-doen
De toekomst
Liturgische kalender
Nederlandse orde
van advocaten
te Middelburg
bijeen
neem natuur-grijze
ledereen kan zélf een
hoge spaarrente kiezen
bij de Boerenleenbank
Hoge rente - tot
I
(Van een onzer verslaggevers)
MAASTRICHT Zijn visie toetsend aan die van verschillende
andere luchtvaartexperts, kwam het Nederlandse Kamerlid A. E. M.
Duynstee in 1964 tot een lijvig rapport, samengesteld voor zijn mede
leden van de Raad van Europa, waarin hij concludeerde, dat de
financiële en economische problemen der Europese burgerluchtvaart
slechts kunnen worden opgelost door een verstandige samenwerking
op verschillend terrein. De Assemblée ging 23 april 1964 unaniem
akkoord met het in het rapport-Duynstee gestelde.
Gesteund door deze medewerking en gegrepen door de struggle for
life der burgerluchtvaart en de dienende taak van deze vervoerstak
voor de Europese gemeenschap, zette de heer Duynstee die na in
het buitenland economie te hebben gestudeerd, destijds een der naaste
medewerkers van luchtvaartpionier Plesman was zich aan een
nieuwe studie. Dit tweede baanbrekende rapport,' waarin bepaalde
aspecten van de eerste studie nader zijn uitgewerkt, was reeds unaniem
door de Economische Commissie van de Raad van Europa aanvaard
en heeft nu ook de goedkeuring gekregen van de Raadgevende Verga
dering van de Raad van Europa.
Het rapport bepleit o.a. het houden van een symposium in de late
lente of het begin van de zomer van 1966. Aan het symposium zouden
moeten deelnemen Europese burgerluchtvaartexperts en regerings-
afevaardigden om te trachten de vorm te bepalen waarop de burger
luchtvaart tot een nauwere samenwerking kan komen, een samen
werking die waarschijnlijk een verlaging der luchtvaarttarieven tot
gevolg kan hebben.
dame-lichten. In diverse steden hebben
wij met groot plezier, doch met een
oneconomisch oog ernaar gekeken.
Doch gaat men economisch kijken, zoals
de heer Duynstee doet, dan kijkt men
anders en dan moet men toegeven,
dat samendoen heel wat geldverspilling
kan voorkomen. Dit gelijke handelen
vergt echter ook, dat men o.a. tot af
spraken over routes en passagiersbe
zetting der toestellen moet komen. Af
spraken, die zich zelfs zouden kunnen
uitstrekken tot een keuzebepaling bij
nieuw aan te schaffen toestellen, het
onderhoud der vliegtuigen. De heer
Duynstee gelooft, dat zeker' het samen-
afhandelen van tal van administratie
ve zaken een opvallende kostenbespa
ring tot gevolg zal hebben. Hij gelooft
ook, dat met betrekking tot pooling en
planning veel samen kan worden ge
daan. In dit opzicht wijst hij ons op
de organisatie bij de General Motors,
waar het systeem der centralisatie
(b.v. op het gebied van directie, plan
ning, research, orders, controle) sterk
is doorgevoerd doch in welk systeem
ook een grote mate van onafhankelijk
heid van ieder nationaal onderdeel (zo
als b.v. met Opel het geval is) past
Hij wijst er ook op, dat de General-
Motors in sterke mate aan toekomst
planning doet via 'n „toekomst-bureau"
een activiteit, waaraan ook in Europa
meer zou moeten worden gedaan. De
heer Duynstee die het organisatiewe
zen bij General Motors in Amerika
nauwkeurig bestudeerde, wil overigens
niet beweren dat 't systeem van G.M.
alleenzaligmakend is. Hij geeft alleen
dit voorbeeld om aan te tonen hoe en
in welke vorm de Europese burger
luchtvaart tot coöperatief handelen zou
kunnen komen. Elke andere vorm van
samenwerking is hem even lief als dit
samenwerken maar efficiënt is en ge
richt op het nut voor de gemeenschap.
Hij is ervan overtuigd, dat het uit
economische noodzaak tot een vorm
van samendoen moet komen, zeker
wanneer het oog op de .toekomst wordt
gericht.
er moet niet worden vergeten en
dit stelt de héér Duynstee in het rap
port heel duidelijk dat niet alleen
de vervoershoeveelheden per vliegtuig
gaan toenemen, doch ook de snelhe
den, waardoor voor de grote afstan
den minder machines nodig zijn. Men
zal immers b.v. vanuit Parijs verschil
lende keren per dag of nacht met het
zelfde toestel naar de Ver. Staten kun
nen vertrekken. Want er is binnen
kort (rond 1975) rekening te houden
met passagiersvliegtuigen die een tot
driemaal sneller dan het geluid vliegen.
Dat is slechts h*t begin, want er wordt
thans reeds serieus gedacht en ge
werkt aan hypersonische snelheden, na
melijk aan mach 8 (8550 km per uur).
Voor de kortere afstanden zal de bur
gerluchtvaart rekening hebben te hou
den met V.T.O.L.-vliegtuigen, die door
hun verticale start en landing klei
nere vliegvelden nodig hebben en die
150 tot 200 passagiers kunnen bevatten.
Vanzelfsprekend vergt de gehele ont
wikkeling van de. luchtvaart nog veel
research. Voor de komende 20 jaar
zijn deze kosten in de Verenigde Sta
ten geschat op 10.000 miljoen dollars.
Van Europese zijde zal men verplicht
zijn de Amerikaanse concurrentie het
hoofd te bieden. Daarmee zijn echter
dusdanig grote kosten gemoeid, dat
een nationale industrie en een
nationale luchtvaartmaatschappij daar
toe onmogelijk in staat zijn. Aan een
bundeling van krachten is derhalve niet
te ontkomen.
Dat er in Europa een streven is om
tot een krachtenbundeling te komen,
valt intussen niet te ontkennen. Rappor,
teur Duynstee gaat daarop uitvoerig in.
Hij vermeldt de Nederlands-Zweedse
samenwerking, het succesvolle overleg
van Fokker met buitenlandse industrie-
en met betrekking tot de Fellowship,
het Transall-plan van Duitsland en
Frankrijk. En natuurlijk wijst hij op
het Concorde-project van Frankrijk en
Engeland.
Samenwerking zal echter nog moe
ten uitgebreid, niet alleen met betrek
king tot de industrie, echter ook tus
sen de luchtvaartmaatschappijen. Want
er zijn enorme belangen mee gemoeid,
belangen die de welvaart van vele men
sen raken. Immers: in de Westeuropese
vliegtuigindustrie zijn zeker een miljoen
mensen te werk gesteld. Terwille van
hen, en terwille van Europa, is Euro
pees denken noodzakelijk zo beklem
toont de heer Duynstee.
In zijn woning in het Maastrichtse
Villapark de basis van het door hem
gerapporteerde besprekend; bleek ons
dat de heer Duynstee bijzonder ge
charmeerd is door de activiteiten der
Inclusive Tours (tochten, waarvan zo
wel de luchtreis als de hotelaccom
modatie in de prijs is begrepen). Deze
I.T.-reizen bieden tal van mogelijkhe
den tegen aantrekkelijke tarieven,
waardoor 't aantal vakantiegangers dat
door de lucht reist steeds groter wordt.
Zowel op de luch. laven Zuid-Limburg
als op de Sabena-heliport te Maastricht
is dit al enige jaren zeer goed te con
stateren. De heer Duynstee stelt zeer
terecht, dat tengevolge van het I.T.-
systeem de belangstelling voor de
luchtvaart enorm is gegroeid.
De Inclusive Tours vervullen dan ook
een belangrijke functie met betrekking
tot het soeiaal-toerisme.
Nu zijn er vooral van Engelse zijde
kortgeleden bezwaren gemaakt tegen
de tarieven. De heer Duynstee acht
deze bezwaren onredelijk, omdat ze
niet onmogelijk voortvloeren uit jaloe
zie over het grote succes van dit soort
chartervluchten.
Hij stelt zich op het standpunt en
dat blijkt ook uit zijn rapport dat
het principe der Inclusive Tours moet
worden aangemoedigd, in plaats van
tegengewerkt. Om het doodeenvoudige
feit, dat dank zij de lagere tarieven
die toch nog winstgevend zijn voor
de betrokken maatschappijen veel
mensen met het vliegtuig kennis heb
ben gemaakt en die kennismaking graag
vernieuwen.
Overigens, zo vraagt de heer
Duynstee zich af. waarom gaan de
luchtvaartmaatschapijen zich niet (of
meer) zelf bezighouden met dit soort
goedkopere toeristenvluchten?Dat som
mige er iets in zien, wordt bewezen
door het feit, dat er maatschappijen
zijn, die dergelijke reizen door hun
dochtermaatschappijen laten uitvoe
ren.
Het grote nut van deze toervluehten
is, dat zij bewijzen dat er goedkoper
kan worden gevlogen-
Wanneer er b.v. van Rotterdam naar
Londen, Parijs of Zurich voor rond
100 gulden retour kan worden gereisd
(met een ervice aan boord) dan wordt
daarmee bewezen, dat aan die 100 gul
den nog winst zit, een winst echter
die alleen een sprekende vorm krijgt
door het massale vervoer. Er kan in
ieder geval goedkoper worden gevlo
gen, al zijn de toestellen dan soms
niet zó mooi (ze zijn echter volko
men luchtwaardig) als de lijntoestellen
en al is de boord-service ook niet
zó royaal. Hij die goedkoop wil vlie
gen, vraagt evenwel niet op de aller
eerste plaats om een piekfijn toestel
en een piekfijne service. Hij kiest het
vliegtuig, omdat het hem snel en com
fortabel daar brengt waar hij wil zijn.
Dat er verschillende kostenverlagen
de factoren zijn in de burgerluchtvaart
staat voor de heer Duynstee vast.
Maar dan zal er tot onderlinge afspra
ken en tot een nauwe medewerking
moeten worden gekomen. Met betrek
king tot planning en research is er
samen veel te doen. Vele dure kan
toren kunnen worden opgeheven als
verschillende Europese luchtvaartmaat
schappijen ertoe konden besluiten tot
samen-exploiteren van één kantoor in
bepaalde plaatsen in het buitenland. Nu
is het zo, dat de verscheidene lucht
vaartmaatschappijen in dezelfde grote
straat van dezelfde grote stad riante
kantoren hebben, die des avonds fees
telijk versierd zijn met kleurrijke re-
Dè toekomst wijst immers in de
richting van grotere toestellen en gro
tere snelheden. Wat nu gebeurt met be
trekking tot de Atlantische vluchten
in of via Parijs vertrekken thans in
de tijd van 3 uur twintig vliegtuigen
naar Amerika zal in de toekomst
economische zelfmoord betekenen. Want
A. E. M. Duynstee: Europees denken
(Advertentie)
ZONDAG 3 oktober. Zeventiende zondag
na Pinksteren. Mis Justus. Groen. Of:
Votiefmis van het Rozenkransfeest:
Gaudeamus. Tweede gebed van de ze
ventiende zondag na Pinksteren. Wit.
MAANDAG 4 oktober. H. Franciscus
van Assisi. Wit.
DINSDAG 5 oktober. Mis van de zeven
tiende zondag na Pinksteren. Tweede
gebed H. *H. Placidus eu gezellen.
Groen.
WOENSDAG 6 oktober. H. Bruno. Wit.
DONDERDAG 7 oktober. H. Maagd Ma
ria van de Rozenkrans. Tweede gebed
H. Marcus I. Wit.
VRIJDAG 8 oktober. H. Brigitta. Twee
de gebed H. H. Sergius enz. Wit.
ZATERDAG 9 oktober. H. Joannes Leo-
nardi. Tweede gebed H-H. Dionysius
enz. Wit.
DEN HAAG (ANP) De Nederland
se orde van advocaten houdt op vrij
dag 8 oktober in Middelburg haar jaar
lijkse vergadering.
In die vergadering zal van ge
dachten worden gewisseld over het
onderwerp „de positie van de bele
digde partij in het strafgeding in het
bijzonder in aanrijdingszaken" Over dit
onderwerp zijn pre-adviezen uitgebracht
door mr. J. Nuytinck, advocaat te Ever-
gem (België) en inr. B. van Marwijk
Kooy, advocaat te Rotterdam.
(Advertentie)
Stop met slikken van middelen die
geen blijvende verlichting geven. Vraag
de apotheker of drogist NORAC. Niets
anders. NORAC bi ;ngt het maagzuur
in gezond evenwicht.
Wees goed voor tu df(en uw maag)
Norac is 'n NORIT produkt
(Van onze coorespondent)
DEN HAAG Daar staat ze dan:
koele, ongenaakbare Barbie, in het
laiïg, in het kort, in bikini, in baby
doll, in avondjapon, in verpleegsters
kostuum. Je kunt het zo gek niet op
noemen, of het hangt in de peperdure
garderobe van Amerika's meest suc
cesvolle miniatuur sexbom. Alleen dit
jaar kreeg ze reeds 150 gloednieuwe
toiletten, waar 300 ontwerpers, inge
nieurs, diepte-psychologen en kinder-
zieïdoorvorsers zeven jaar intensief
aan hebben gewerkt. Dertigduizend Ja
panse vrouwen waren 12 maanden
ademloos bezig om de toijetten te ver
vaardigen voor de 50 miljoen Barbies»
die nu over de gehele wereld worden
knuffeld, aan- en uitgekleed, en bewon
derd door tieners en twens, door moe
ders van kroostrijke gezinnen, vorstin
nen van regerende koningshuizen. Bar
bie is onbetwist top of the bill, een
oeverloze rage waarvan het einde nog
lang niet in zicht is.
Het begin van haar ongehoorde zege
tocht lag in 1959 toen.de slimme miss
Eliot Handier merkte dat haar 8-jange
dochter geen interesse meer had voor
conventionele poppen en goedmoedige
beren. Als experiment ontwierp ze een
pop van dertig centimeter lang die
door haar gulzige boetseervingers werd
verrast mét alle courante zij hét sterjc
gekrompen vitale maten. Haar man die
een uiterst bescheiden fabriekje in pop-
pakleren hortend aan de gang hield
maakte zich vervolgens van de vondst
meester en begon in een afgedankte
garage achter zijn huis in Los Angeles
aan de produktie van Barbie, wier
naam een speelse variant was op die
van Handler's eigen dochter Barbara.
Sextie Barbie, die als een vorstelijke
kotelet werd voorzien van een lang,
been sloeg in Amerika als een bom
in. Kinderen plunderden heit huishoud
budget van hun ouders om hun nieuwe
aanwinst telkens weer in het nieuw
te steken. Moeders vergaten het ver
stelwerk en speelden na kinderbedtijd
met de slanke plastic-vriendin van hun
kleuters. Barbie bleek een „must" voor
miljoenen Amerikaanse gezinnen. Ze
kreeg een ereplaats op de schoor
steen en vaders timmerden met tegen
zin telkens grotere kasten voor de broe
ken, jurken, vesten, badpakken en ver
dere ascessoires die 25 speciaal ge
trainde ontwerpers in de kantoren van
mister Handler hadden uitgedacht.
Uiteraard bleef het daar niet bij:
met uitgekiende fanfarestoten van een
machtig reclameorkest werd het bran
dend verlangen naar een eigen fan
club wakker geblazen. En het resul
taat is dat alleen de Amerikaanse club
nu reeds 800 duizend leden heeft, die
elke week een stroom van 25 duizend
brieven produceert, waarin zij Bar
bie het minuscule hemd van het lijf
vragen. Trots vc^gt mister Handler
daaraan toe: alleen de padvinderij in
de States is groter dan onze Rarbie-
club. Dat zal dan wel zo zijn. maar
de padvinderij heeft dan ook geen vi
tale maten. De Barbie-orkaan waaide
drie jaar na zijn ontstaan over naar
het oude Europa, dat prompt voor de
commerciële bijl ging. Nederland capi
tuleerde als vanouds het laatst, maar
dan ook genadeloos: rond sinerklaas
en kerstmis 1964 werden de winkels en
warenhuizen bestormd en honderdui
zenden gevitaliseerde knuffel-poppies
verhuisden via een omweg langs het
feestelijk rinkelend kasregister naar
de vaderlandse huizen en slaapkamers.
De garderobe die er voor duur geld
bijgekocht werd was traditiegetrouw
met scheepsladingen uit Japan aange
voerd. Mister Handler heeft daar de
grootste japonnenfabriek van het land
plus een farm waar 80 duizend ko
nijnen het bont maken voor Bar
bie's mofjes en winterstola's. Daar
naast heeft hij de beschikking over
15 duizend thuiswerksters, die de spe
ciaal gefabriceerde Barbie-stoffen met
priegelyingers verwerken tot modieu
ze kleding voor de onverzadigbare pop.
Het Europese hoofdkwartier van Bar
bie is gevestigd in het druilerig Ge-
nève, waar een staf van goeddoor-
voede, welgeklede Handlerfans de ko
pers naar steeds andere broekspijpen
laten dansen. Verkoopleider Jean de
Muralt (oud Dupont-employé) maar
sinds vier maanden ,,in" voor Barbie
houdt daar de poppenkoorts op kook
punt en inspireert de alleenvertegen
woordigers in negen landen. Barbie
zegt hij met gepaste trots, ,,is een
wereldbegrip geworden dat in speel-
goedland nog nooit vertoond is. Er zijn
heel wat fabrikanten geweest die ons
hebben nageaapt, maar niemand is
het gelukt. De vitale maten leken
meestal nergens op en voor de kleren
werden meestal stoffen gebruikt die
ook verwerkt worden voor kleding voor
volwassenen.
En dat is natuurlijk helemaal
mis, want het succes van Barbie zit
hem juist in de bedrieglijke echtheid
Vandaar ook die boezem. Er zijn heel
wat opvoeders geweest, die hebben ge
roepen „moét dat nou". Maar dan
zeiden wij, als we haar zonder zou
den afleveren, kunnen wij wel inpak
ken, want de kinderen willen een
vrouwtje met alles er op en er aan.
Horizontaal: 1 moesplant, 5 leeftijd
(eng.), 7 het zijn, 11 afvoerkanaal, 13
prompt, 16 deel van een vogel, 17 plaats
in Japan, 19 kleur, 20 vertelsel (eng.),
22 uitstekende rotspunt in zee, 24 vreem
de munt (afk.), 26 karakter, 28 vaartuig,
29 eenheid van kracht (afk.), 30 ge
neesheer, 32 in orde, 34 plaats in Noor
wegen, 36 omroepvereniging, 37 reken-
raam, 40 lichaamsdeel, 42 putemmertje,
43 tegen, 44 wiel, 45 zijn, 49 meisjes
naam, 50 romeins keizer, 52 liefkozing,
53 vruchtbare plaats, 55 Frans voegwoord,
56 hulproep, 58 bloem, 60 duur van eb
en vloed, 62 vader (fr.), 64 lust, zin, 66
stuk land bij een huis, 67 larve, 70 ri
vier in Nederland, 71 glazen uitbouw,
73 bescheiden, karig, 75 kreupel, 76 deel
van een boom, 77 in het jaar.
Verticaal: 2 plezier, 3 zeerover, 4 en
omgekeerd (afk.), 5 meisjesnaam, 6 euro-
peaan, 7 vogelprodukt, 8 soort koekje,
9 bevel, 10 voorzetsel, 12 kleurstof, 14
indische winkel, 15 oningewijde, 18 voeg
woord, 21 druk, 23 sloom, moe, traag, 25
uitspringend, 27 gek, 28 meisjesnaam, 29
afbeelding, 31 strafwerktuig, 33 eiland in
de Middellandse Zee, 35 voorzetsel, 36
voertuig, 38 aanzien, 39 op de wijze van,
41 chinees gerecht, 45 landbouwer, 46
vruchtenat, 47 houding. 48 europeaan,
51 plaats in Utrecht, 54 Ademhalen. 55
delfstof, 57 gelooide huid, 59 jongens
naam, 61 plaats in Friesland, 62 plaats
in Italië, 63 lidwoord, 65 werktuig voor
boterbereiding, 68 voorzetsel, 69 lucht
strijdkrachten (afk.), 72 godsdienst (afk.)„
74 uitroep.
OPLOSSING
Horizontaal: 1 vondel, 6 raster, 11 rei
ger, 13 uk, 15 pardon, 18 ee, 20 sla, 21
au, 22 ie, 23 eremiet, 25 laffe, 27 toets,
29 te, 31 ans, 33 ge, 34 roe, 35 atlas, 37
oevers, 40 1.1., 41 man, 42 po, 43 as, 44 til,
46 da, 47 tergen, 50 erker, 52 ram, 54 LoM
55 age, 57 no, 58 alibi, 61 stoom, 63 sati
net, 65 lm, 66 ai, 67 els, 68 km, 69 wij
ting, 71 ed, 73 bestek, 75 knevel, 76 tie-
Vertlcaal: 2 oor, 3 droef, 4 een, 5 li,
6 reëel, 7 ar, 8 tu, 9 ekster, 10 sparta,
12 ger, 14 randsel, 16 au, 17 diamant,
19 liter, 23 eenoog, 24 e.o., 26 fa, 28 tol
len, 30 etmaal, 32 se, 33 ges, 36 la, 38
vangst, 39 stroomt, 42 pro, 45 ik, 46 dra
ver, 48 elite, 49 e.a., 51 romige, 53 mis
sen, 56 et, 59 ba, 60 enkel, 62 olijke
64 ems, 66 an, 69 wei, 70 ice, 72 de, 78
be, 74 t.t.
(nadruk verboden)
(Advertentie)
Persoonlijke spaarmogelijkheden
vragen om aangepaste spaar-
vormen. En dat is precies wat
de Boerenleenbank u biedt:
keus uit vele aantrekkelijke
spaarvormen, elk met een eigen
hoge rentevergoeding over het
héle spaartegoed. Tot liefst
5'/2 Praat er eens over, welke
spaarvorm het beste bij uw
spaarmogelijkheden past Bij de
Boerenleenbank, een moderne
bank vlakbij, met veelzijdige
service, ruime openstellingsuren
en persoonlijke aandacht voor
ÖV2%
de .spaarbank raar iedereen
830 VHIigingm aangesloten bij do Coöperatie», Central, Boerenleenbank Eindhoven