De Revolutie als
bizarre musical
Klaar
Glans
oJohnson
SONJA GASKELL
Geen
Donald
Duck
krijgt twee assistenten
sociale pause
Nieuwe
Waauwer
Eten
verdient een
eigen net!
Première van De moord op
Jean Paul Marat etc.
Nationaal Ballet
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1965
L9
Een vorstelijk
gevoel
A tletiekreportage
Frankrijk-Rusland
i
KORTING i
Woensdag 29 september
Donderdag 30 september
Tijdseinnieuwe
KRO radio-rubriek
NEDERLAND IDe aap
NEDERLAND 2De dode hoek
BELGIË-NEDERLANDS
Het brood der
jonge jaren
BELGIË - FRANS Spel zonder grenzen
BELGISCHE KATHOLIEKE ARBEIDERS:
Twee nieuwe filmseries
op Nederland 2
DEN HAAG Reeds by het beigin, een zeer geslaagd decor, met het sitijl-
toen Eric van Ingen, de „omroeper",
zjjn eerste knittelverzen zei, had men
by deze première het gevoel
dat het een zeer goed te be
kijken voorstelling zou zyn van De Ver
volging van en de Moord op Jan-Paul
Marat opgevoerd door de verpleegden
van het krankzinnigengesticht van Cha-
renton onder leiding van de Markies de
Sade zo luidt de volledige titel van
het stuk van Peter Weiss maar geen
voorstelling, die bijzonder aangrijpend
of treffend zou worden.
Dat voorgevoel van de aanvang is
althans wat ons betreft uitgekomen.
In die aanvang leek het stuk een musi
cal geworden, door Joris Diels bijzonder
bekwaam geregisseerd, maar een musi
cal is het gebleven haast tot het eind
als de gefingeerde auteur ervan, de
Markies de Sade het manuscript ach
teloos weg gooit en langzaam en onbe
wogen het toneel van Hep van Delft,
(Advertentie)
hebt u in de comfortabele zetels
van de Renault 16. Zoveel zit-
en ligzit-combinatiemogelijkhe-
den. Maak een comfortabele
proefrit!
Renault Nederland N.V.
In het Colombes-stadion te Parijs wordt
't komende weekeinde de grote jaarlijkse
atletiekontmoeting gehouden tussen de
ploegen van Frankrijk en Rusland.
De NTS is voornemens om enige hoog
tepunten uit dit sportevenement samen
gevat in een Eurovisiereportage zondag
avond om 18 uur via Nederland I uit te
zenden. Deze tv-reportage zal door Bob
Spaak van commentaar worden voorzien.
loze Heilig-Hartbeeld op de achtergrond
verlaat.
Men werd door het zien van deze door
de Haagse Comedie tot in de puntjes
verzorgde en goed gespeelde uitvoering
veel minder geboeid dan door het lezen
van de door Bert Voeten zo virtuoos ver
taalde tekst. Bij die lezing althans zo
verging het ons is men geïnterresseerd
bij de opvoering zaterdag in een bijna
uitverkochte zaal, bleken we dat veel
minder. We zatén er een beetje tegen
aan te kijken zonder dat het ons veel
deed.
Frappante dialoog
Alleen bij de dialoog tussen De Sade en
Marat werd dat even inderdaad vrij
kort anders Dan wordt het voorlopige
deficit van de revolutie immers aange
toond en de latere toekomst van gelijk
schakeling als gevolg van die revolutie
duidelijk gemaakt. De Sade als individu
alist moet noch van de naaste toekomst
van het herstel noch van die latere toe
komst van de gelijkschakeling iets heb
ben. Hij is een individualist en hij
schreef in zijn dertienjarige gevangenis
tijd zijn seksuele gruwelverhalen om de
hartstochten van zijn tijd te leren ken
nen en die van zichzelf. Hij wil alleen
zichzelf zijn, de rest interesseert hem
niet meer. Hij lijkt zo ongetwijfeld ver
reweg de meerdere van Jean Paul Ma
rat, die zich zit te krabben in zijn bad
en vrij onnozele, ophitsende toespraken
tot de natie aan het opschrijven is met
een vederpen.
Ko van Dijk speelde die Markies De
Sade met een welbewuste beheerstheid
en grandeur een vertolking die we de
beste en meest imponerende in de op
voering achten. Hij maakte de verdere
Markies De Sade tot een levend mens.
Veel minder slaagde Max Croiset wat
Jean Paul Marat betreft. Hij markeerde
heel sterk, hij spreekt 'de woorden die
Marat zelf eens gesproken of geschre
ven moet hebben, hij is dus veel meer
„geschiedenis" dan De Sade, maar hij
was het op de wijze van sommige his
torische of pseudohistorische romans
net echt, maar niet waarachtig genoeg.
Musical, net echt, maar niet waarach
tig genoeg, vooral ook dank zij de zeer
passende, gedeeltelijk kleurige kostuums
van Has Noordhoek Hegt, fraai kijkspel
bleek het grootste gedeelte van de voor
stelling Er was een voortdurend geva
rieerd toneelbeeld. Speciaal aan groeps-
regie heeft Joris Diels veel aandacht
besteed en hij deed dat bijzonder be
kwaam. Men kan vaststellen dat binnen
de opvatting die Joris Diels zich van
het stuk vormde alles klopte. De zan
gers, Georgette Hagedoorn, Jules Roy-
aards, Kees Coolen, Jacco van Renesse
gaven deze bizarre musical het hare.
De muziek van Jurriaan Andriessen
paste bij het gebeuren en wérd goed
uitgevoerd, maar het artificiële karakter
van het stuk of deze opvatting van het
stuk wordt er nog door versterkt. Bo
vendien bemerkte men in de opvoering,
dat Peter Weiss zich nogal eens herhaalt
en dat de climax in zijn werk meer een
uiterlijke dan een innerlijke is.
Gekke boel
Zoals het zich nu voor onze ogen af
speelde was het een gekke boel in dat
krankzinnigengesticht, maar niet eens
zo heel erg gek en de ideeën, meer van
Peter Weiss dan van De Sade waarop
het gebouwd is, kwamen nauwelijks aan
de orde althans zeker niet sterk naar
voren. Het werd ook niet werkelijk na
vrarut zoals het ons bij lezing van de
tekst wel leek.
De enige, naast Ko van Dijk als De
Sade die dit onontkoombare, navrante
karakter, die gruwelijkheid, volledig
toonde was voor ons Ingeborg Elzevier
in haar opvallende, volgehouden en ster
ke vertolking van de gezellin van Marat.
Simonne Evrard. Zij was werkelijk een
krankzinnige die een rol speelt. De an
deren waren actrices en -acteurs die
krankzinnigen in een rol spelen, min of
meer voor de grap.
Het dichtst bij de vertolking van Inge
borg Elzevier kwamen Wim van Rooy
als de gewezen kloosteroverste, nu fa
natiek revolutionair, Jacques Roux,
Frans van der Lingen als de bezeten
verliefde Duperret en Anny de Lange
als Charlotte Cord ay. Maar zelfs tegen
deze Charlotte Corday bleef men een
beetje aankijken, zonder werkelijk ge
troffen te worden.
Gijsibert Tersteeg gaf een zeer goede
vertolking van de directeur van het ge
sticht: Coulmier, maar die is niet gek
en die hoeft niet te treffen, die hoeft al
leen maar lachwekkend te zijn in zijn
deftig opportunisme en dat was hij.
Ondanks de, als gezegd, bekwame,
zelfs hier en daar virtuose regie van
Joris Diels die zijn opvatting van het
stuk welhaast geheel verwezenlijkte,
heeft de voorstelling ons dus weinig ge
daan.
Dat kan aan ons liggen, het kan ook
aan Peter Weiss liggen. We zijn geneigd
te geloven dat het aan de opvatting van
Joris Diels ligt, die meer de musical
en het gekke naar voren haalde, dan de
krankzinnigheid der wereld weerspie
gelde in het krankzinnigengesticht in
Charenton. Het publiek bleek aan het
slot enthousiast, maar gedurende de uit
voering. naar het ons voorkwam, toch
niet voortdurend geboeid. Jos P.
Jazz-cultuur III
Iedereen bezigt het woord „cultuur",
iedereen is daar mee vertrouwd, en ook
ik zou daar geen problemen van maken,
ware het niet dat een zekere G.N. en
R.B. mij een bijzonder vreemd woord
in de schoot wierpen: „Jazz-cultuur".
Wij achten nadere bezinning op dit
woord niodzakelijk.
Cultuur is een verschijnsel, een con
statering, dat een continuüm doorloopt
met een beginpunt, een hoogtepunt en
een eindpunt. Dat eindpunt is dan of
een „schlusz" of een overgang naar een
of andere civilisatie. Als typisch
„schlusz" eindpunt kennen wij b.v. de
Inca-cultuur. Zijn de verworvenheden
van een cultuur van die aard, dat de
volgende generatie bepaalde tradities
en verworvenheden als algemeen gel
dend wenst te handhaven, dan worden
ze beschouwd, op een hogere trap dus,
als civilisatievormen.
Beschouwen wij nu de jazz-als-na-
tuurverschijnsel op zijn culturele in
houd. Dit doen wij aan de hand van
haar historische ontwikkeling. De basis
van de jazz werd gelegd in Noord-
Amerika tegen het eind van de acht
tiende eeuw. De slavenhandel vierde
nog hoogtij. De negers werden bijzon
der onaardig behandeld, om niet te
zeggen geweldig mishandeld. En op de
stelling dat de mooiste volksliederen
ontstaan ten tijde van ellende en onder
drukking, maakten ook de negers geen
uitzondering. Men vond troost louter in
het bezingen van de ellende. De Blues
waren geboren; de jazz had zijn begin
punt. De blues waren vrij triviaal, om
dat de negers weinig gelegen was aan
geestelijke waarden, bijgevolg waren
de blues sterk seksueel getint. De
komst van het christendom voor de ne
gers bracht hier echter verandering in.
De negers waren wel geïnteresseerd in
net feit dat er ook al was het in het
hiernamaals nog iets beter was dan
werken op de plantages van de U.S.A.
De blues werden religieus getint; de
Spirituals. Er wordt een geestelijke
waarde toegevoegd. Het geheel wordt
dan later luister bijgezet in Storyville-
New-Orleans door fraaie instrumenten.
Componisten gaan zich met de zaak
bemoeien; de symfonische jazz (Rhap
sody in Blue). De jazz viert hoogtij.
Wie kent niet de namen van een Kid
Ory, King Oliver, Louis Armstrong.
Dan wordt de slavernij afgeschaft.
Hen vergeet gauw. De hartstocht, zich
uitend in geweldige improvisaties,
neemt af. Het aanvankelijk eenvoudige
thema, opgebouwd uit 12 vierkwarts
maten, waarin slechts 4 harmonieën
zijn verwerkt, terwijl de melodische
bouw uiterst monotoon was, wordt
door listige arrangeurs fraai bewerkt,
geweldig muziektechnisch, met echter
steeds minder mogelijkheden voor im
provisatie.
En wat hebben we nu noch overge
houden van jazz? Mannen van grote
faam, die een kindertrompetje voor hun
mond houden. Het symptoom „Roland
Kirk een goed jongleur die zich
zelf en zijn instrument beperkingen
weet op te leggen. In plaats van zijn
instrument met tien vingers te bespe
len, wat toch het meeste rendement zou
geven, doet hij het met vijf vingers en,
dan komt de grote truc, de andere vijf
heeft hij nodig voor een ander instru
ment. Het resultaat is dat hij met tien
vingers twee halve instrumenten kan
bespelen, maar (dat zei hij mij in ver
trouwen) „dat vindt de zaal zo leuk".
Daarbij kan deze man met twee instru
menten zijn mond niet zo goed dicht
houden, (hebt u al eens geprobeerd
twee pijpen tegelijkertijd te roken) bij
gevolg ontsnapt de lucht aan alle kan
ten. Geen nood zegt Kirk, er is nóg
plaatst voor een klein fluitje (plaats
bewijzen aan de kassa). Vervolgens
gaat hij spelen. Ja, u hoort het mij nóg
zeggen spelen. Zo zijn er diverse
voorbeelden. En leest u dan eens de
tekst van bijvoorbeeld een spiritual als:
Sometimes I feel like a motherless
child", of „All God's children got
wings" en dan verplaatst u zich in de
situatie van een onderdrukte neger en
dan zegt u: Nobody knows the trouble
I've seen, niemand weet wat ik heb
meegemaakt
De toekenning van een gemeentelijke
subsidie, waarover R.B. rept vind ik
betreurenswaardig. Jongeren die van
jazz houden wil ik dat niet onthouden.
Ik vind het echter jammer dat de ge
meente een toelage geeft voor de
„jazz-cultuur (om met G.N. te spre
ken) ten behoeve van hen die zich daar
enkele jaren mee bezig houden, maar
die tenslotte toch, als ze 's zondags uit
gewandeld zijn met hun vrouw-achter-
de-kinderwagen thuis komen en in ge
makkelijke stoel achter de ramen met
gordijntjes en een bloempotje voor het
venster, gaan luisteren naar de 6e sym
fonie van Beethoven.
En, om nog even over het hoofd te
zien dat een brouwerij in de toekomst
de „jazz-cultuur" (G.N.) als reclame
object gaat gebruiken, als er dan toch
een subsidie gegeven wordt, dan stel ik
voor om die over te maken aan de na
zaten van Oom Tom (die van die ne
gerhut), aan wie we toch zoveel te
danken hebben.
Ulvenhout
A.C.J. Speekenbrink
P.S. Voor hen, die het niet gevolgd
hebben; het hele betoog is gericht op
het feit, dat er van jazzcultuur géén
sprake is.
ZELFGLANSWAS
VOOR LEVENDE GLANS
TIJDELIJK
?»?-2.65 J
StJffahm,..
Het KRO-televisieprogramma
Waauw heeft een nieuwe presenta
tor gekregen. Het is Theo Stokkink,
die maandag jl. zijn debuut voor
het scherm heeft gemaakt.
HILVERSUM I 402 m
NCRV: 12.00 Lichte grammofoonmu-
ziek (.vervolg). 12.27 Mededelingen t.b.v.
land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40
Hervormde kerkdienst. 13.00 Licht ii
strumentaal trio. 13.30 Licht vocaal en
semble en instrumentaal kwartet (opn.)
14.00 Hildetorandminiaturen: VII, Pieter
Stastok Jr., hoorspel (herhaling van
maandag 20 september jl.) 14.40 Cello
en clavecimbel (gr.): klassieke muziek.
14.55 Klassieke grammofoonmuziek. 15.50
Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor
de jeugd. 17.00 Hoorspel voor de jeugd-
17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.50
Overheidsvoorlichting: Nationale Reklas-
seringsdag. 18.00 Gereformeerd gemengd
koor: geestelijke liederen. 18.30 Het
spektrum: nieuws uit de Protestants
Christelijke organisaties. 18.45 Licht in
strumentaal trio. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek
van het Leger des Heils (gr.) 19.50
Wereldpanorama. 20.00 Marsmuziek (gr)
20.15 Pé-Em-Té, gevarieerd programma
voor de militairen. 21.25 Stereo: Lon-
dens symfonie-orkest, koren en zangso
listen (opn.): Moderne liederencyclus.
22.30 Nieuws en herhaling SOS-bericth-
ten. 22.40 Dagsluiting. 23 00 Stereo: Mo
derne liederencyclus (vervolg) 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 12.00 Stereo: Tango-rumba or
kest en zangsolisten. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land. en tuinbouw. 12.30 Voor het
platteland. 12.35 Elektronisch orgelspel:
muziek uit Amerikaanse musicals. 12.55
Aktualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Har
monie-orkest (opn.) 13.30 Lichte orkest
muziek (gr.) 13.45 Hun wereld ging
voorbij, lezing. 14.00 Koorzang, orkest
en orgel: moderne werken. 14.25 Stereo:
Omroeporkest: moderne muziek. 14.55
Kalender. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00
Nieuws) 16.50 Voor de zieken. 17.20 Lich
te orkestmuziek. 17.50 Aktualiteiten. 18.00
Nieuws. 18.15 Mededelingen op gram
mofoonmuziek. 18.20 Uitzending van het
Gereformeerd Politiek Verbond. De hui
dige regeringskoers. Spreker: de heer
P. Jongeling, lid van de Tweede Kamer.
18.30 Dansorkest en zangsolisten. 19.00
Stereo: Kinderkoor. 19.20 Voor de kin
deren. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00
Nieuws. 20.05 Stereo: Licht orkest. 20-30
Door het donker komt een wonder:
klankbeeld over 100 jaar socialisme en
cultuur. 21.00 Disco Festival: lichte gram
mofooramuziek. 21.30 Laatste kwartier
voetbalwedstrijd: Go Ahead Celtic
Glasgow. 21.45 Socialistisch commentaar
22.00 Volksliedjes. 22.25 Sport halverwe
ge. 22.30 Nieuws. 22-40 Pianorecital: mo
derne muziek. 23.10 Jazzmagazine. 23.55-
24.00 Nieuws.
BELGIë VLAAMS 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht, mededelingen en SOS-be-
richten. 12 45 Amusementsmuziek. 12.50
Beursberichten en programma-overzicht.
13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Ka
mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio. 14.20 Amusementsmuziek. 14.50
Koorzang. 15.00 Nieuws. 15.03 Gram
mofoonmuziek. 15.15 Voor de kinderen.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Lichte muziek 16.45 Koorzang. 17.00
Nieuws, weerbericht en mededelingen.
17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal-
en filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.54
Gramofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weer
bericht en radiokroniek. 19.40 Amuse
mentsmuziek. 20-00 Openbaar kunstbe
zit. 20.15 Operettemuziek. 21.00 Klassie
ke en moderne muziek. 2-1.30 Volksmu
ziek'. 21.50 Pedagogische uitzending. 22.00
Nieuws en berichten. 22.15 Dansmuziek.
23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23.55
Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden.
HILVERSUM I 402 m
KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Lichte gram
mofoonmuziek. 7.30 Nieuiws. 7.40 Lichte
grammofoonmuzieken actualiteiten.
8-00 Overweging. 8.05 Lichte grammo
foonmuziek. 8.25 Conciliejournaal. 8.30
Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden 9.40 Schoolradio. 10.00 Se-
mi-klassieke muziek (gr.) 11.00 Voor de
zieken.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 7 00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek
(Om 8.25 De groenteman). 8.45 Morgen
wijding. 8.55 Klassiek fluitspel (gr.).
9.00 Klassieke pianomuziek (gr.) 9.35
Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (11.00 Nieuws).
(Advertentie)
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Het nationaal bal
let gaat zijn vijfde seizoen in met een
driehoofdige artistieke leiding. Voor de
periode 1965-1966 zijn naast de directri
ce Sonia Gaskell ook de jonge choreo-
graaf-balletmeesters Rudi van Dantzig
(32 jaar) en Robert Kaesen (34 jaar) in de
artistieke leiding opgenomen-
Tot dusver was de artistieke leiding
uitsluitend in handen van mevrouw Gas
kell. Zoals bekend zijn de laatste ja
ren binnen de kringen van het Natio
naal Ballet grote personeels-moeilijkhe-
den geweest.
De nieuwe benoeming is niet geheel
onverwacht gekomen. Al enkele jaren,
zo verklaarde Sonja Gaskell zelf, werd
gezocht naar een mogelijkheid om op de
juiste wijze in de opvolging te voor
zien. ,,Dat wil niet zeggen, dat ik bin
nenkort het Nationaal Ballet in de steek
zal laten. Met de benoeming van Van
Dantzig en Kaesen in de artistieke lei
ding wil lk echter geregeld zien, dat
bij mijn eventuele heengaan de tot nu
toe gevoerde beleidslijn wordt doorge
trokken, opdat aan de tradities van het
Nationale Ballet niet abrupt een einde
Inplaats van de kunstkroniek zal de
KRO-radio wekelijks op zondagmiddag
van 16.30 tot 17 uur een nieuwe rubriek
uitzenden onder de titel Tijdsein". De
inhoud zal bestaan uit interviews en re
portages van de belangrijkste actuele ge
beurtenissen op artistiek en cultureel ter
rein. Dr. Jan Starink voert de hoofdre
dactie, terwijl de produktie berust bij
Tom Bouws. In de redactie werken mee
Louis Lutz (literatuur), Karei Korswagen
(Toneel), Gerard Verlinden (muziek),
Marius van Beek (beeldende kunst) eni
Rob du Mee (film)
zal komen. -Voorts acht ik het een ge
zond idee om nu ook jonge talenten
met frisse gedachten aan bod te laten
komen.
Mevrouw Gaskell legde er de nadruk
op dat de heren Van Dantzig en Kae
sen door het bestuur benoemd zijn op
haar uitdrukkelijk voorstel, omdat deze
balletmeesters in haar ogen duidelijk
te kennen hebben gegeven het met de
hoofdpunten van het door haar gevoer
de beleid eens te zijn. Deze hoofdpunten
zijn: een streven naar een repertoire
op internationaal niveau met een grote
verscheidenheid van stijlen, opdat het
Nederlandse publiek in de gelegenheid
wordt gesteld via het Nationaal Ballet
kennis te nemen van zowel het klassie
ke repertoire als de jongste ontwikke
lingen in de danskunst.
,,Het is uiteraard duidelijk", aldus me.
vrouw Gaskell, „dat Van Dantzig en
Kaesen vooral ook om hun choreogra
fische begaafdheden gekozen zijn, en
voorts omdat zij de laatste jaren' vol
doende blijk hebben gegeven van hun
organisatorisch talent Het laatste sei
zoen met name, waren zij reeds nauw
betrokken bij het artistieke beleid."
De laatste maand vóór de vakantie
voerden zij zelfs zelfstandig de leiding
toen mevrouw Gaskell zitting had in
de jury van het internationale ballet
festival dat te Varna in Bulgarije ge
houden werd.
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis
17.00 uur KAJAK, knutselrubriek voor de jeugd.
19.00 uur NIEUWS IN HET KORT.
19.01 uur KLAAS VAAK, kleuterprogramma.
19.05 uur HOGER IS ALLEEN DE HEMEL, reportage over het bergbeklim
men.
19.35 uur VAN ONZE SPORTREDACTEUR.
20.00 uur N.T.S.-JOURNAAL.
20.20 uur BRANDPUNT, actualiteitenrubriek.
20.45 uur PISTE, variété-programma met „Angelica met haar olifant". See-
Hee-Troupe (Chinese acrobatiek), Brandy Brothers (Western-show),
The Villains" (jongleurs), „La Bola Mysterios" (raadsels rond een
ijzeren kogel) en „Le Hes Rosetti" (komedie acrobatiek).
21.25 uur DE LANGE WEG, documentaire over de hulp aan de Christelijke
vakbeweging in de ontwikkelingslanden.
22.05 uur DE AAP, „Een venslag voor de academie" van Frans Kafka. Een
tot heit gemiddelde ontwikkelingsniveau van een Europeaan ge-
evolueerde aap doet ten overstaan van een aantal academici
een verslag van zijn vroeger leven als aap
22.35 uur CONCILIE-JOURNAAL.
22.45 uur TWEEDE JOURNAAL.
20.00 uur N T S.-JOURNAAL.
20.01 uur KIJK, tv-magazine met Ageeth Scherphuis, 'n draai-orgel en praatjes
over de mode en een rondreizende rabbi.
20.30 uur STERREN KIJKEN. Gerton van Wageningen bekijkt sterren en
planeten.
21.00 uur DE DODE HOEK. Van een knap echtpaar is de man blind geworden.
Dat noodlot treft hem dubbel, want hij was als autorenner een
man van de wereld. Zijn geesteskracht maakt het hem mogelijk
een nieuwe carrière op te bouwen als componist. Een jonge kunst
schilder maakt avances jegens de vrouw van de blinde
15.00 uur TELEVISUM, programma voor de jeugd met Bob Davidse.
19.00 uur ZANDMANNETJE, voor de kleuters.
19.05 uur DE WERELD IS KLEIN, serie documentaires over landen en vol-
te~™anavond: India »Kumbh Mella en de tempel van de ardenen".
19.35 uur VOOR GELD EN RECHT (Richard Boone-theater
19.55 uur DE WEERMAN.
18.00 uur NIEUWS.
20.25 uur "T IS MAAR EEN WOORD, quiz-programma met Paul van de Velde.
20.55 uur HET BROOD DER JONGE JAREN, film naar de novelle van Hein-
rjch Boll. De jonge man Walter en het meisje Hedwig voelen zich
instinctief tot elkaar aangetrokken in hun eenzaamheid en hun
lijden temidden van een onbegrijpende massa. Walter beseft dat
zijn leven zonder dit meisje leeg zal zijn en Hedwig laat zich over
halen om bij hem te blijven. Voor hun familieleden is hun houding
za^nlen dat elke dag hen dichter tot elka"
22.15 uur NIEUWS.
14.40 uur SCHOOLTELEVISIE.
19.00 uur NIEUWS.
19.03 uur GODSDIENSTIGE UITZENDING
19.33 uur WILHELM TELL, tv-feuilleton
20.00 uur JOURNAAL.
20.30 uur SPEL ZONDER GRENZEN, quiz-programma tussen twee steden
21.45 uur ANTHOLOGIE PORTATIVE, voordrachten
22.25 uur JOURNAAL.
BRUSSEL (ANP) Het onge
veer 840.000 leden tellende Bel
gisch christelijk vakverbond acht
het ondenkbaar dat wordt inge
stemd met een door het verbond
van de Belgische nijverheid voor
gestelde „sociale pauze".
De voorzitter van de katholieke arbei
dersbeweging, A. Cool, verklaarde op een
congres in de Belgische provincie Lu
xemburg, dat de lonen in België de
jongste tijd weliswaar sneller zijn geste-
gen dan in de andere landen van de
Europese gemeenschappen, maar dat dit
niet kan worden aangemerkt als oor
zaak van de sluiting van sommige on
dernemingen, zoals door de industrie
wordt gezegd. Als de ware oorzaak noem
de hij „gebrek aan organisatie, aan inves
teringen en aan bekwame leiding".
Op het congres werd ook een program
ma van het ACV bekend gemaakt. Hier
in komen voor het bereiken van volle
dige werkgelegenheid, kosteloze werk
kleding, 10 feestdagen waarop het loon
wordt doorbetaald, een derde betaalde
vakantieweek en een minimum-kinder
bijslag van 1.000 frank (72 gulden) per
maand vanaf het tweede kind.
Hoe ver gaat vaderlandsliefde?
De Amerikaanse militairen in Viet
nam worden in dit opzicht gruwelijk
op de proef gesteld. Zij moeten niet
alleen op zich laten schieten, nee, ei)
dienen ook het op afgelegen plaat-
sen gangbare menu te verduren. Nu
staan Amerikanen, dank zij hun Ign.
ge-afstandsvakanties,, niet vreemd
tegenover exquise keukens, maar
zelfs voor een ervaren verorberaar
van vogelnestjes is een maaltijd be
staande uit gebraden hond, gestoof
de python, gpevlees, vleermuizen of
olifantsoren een ietwat moeilijk di
eet.
Nu weet men in het leger overal
een oplossing voor. De officieren, die
geacht worden hun manschappen in
onverschrokkenheid voor te gaan,
hebben onmiddellijk reglementen
betreffende het nuttigen van dit on
gebruikelijke en een niet te misken
nen neiging tot overgeven oproepend
voedsel uitgevaardigd. Eerst eten,
dan vragen wat het is", luidde het
bevel van een kapitein.
Dit is uiteraard een algemene
richtlijn. Ervaren onderofficieren
kunnen deze nader uitwerken. „Niet
alleen niets vragen, ook niet kijken",
adviseerde derhalve een sergeant
majoor. Uiteraard blijven er dan al
tijd nog papjongens, die blijven za
niken dat het niet lekker is. Als er
veel gemopperd wordt, komt dan de
kolonel persoonlijk even langs de
stellingen. Ben je gek, mannen
zegt hij dan. „Of het nou loopt of
kruipt of kronkelt, wat geeft dat, ik
eet het zelf óók!"
De kwestie heeft overigens de ver
wonderde belangstelling van de
Zuidvietnamezen, die op geen stuk
ken na begrijpen waar het allemaal
over gaat en waarom talloze Ame
rikaanse wapenbroeders stijf de ogen
sluiten, wanneer ze gruwend zitten
te kauwen en kokhalzend slikken.
Ze zouden misschien iets van het
probleem leren kennen, wanneer ze
een poosje in Amerika zouden moe
ten vechten, en wanneer ze daar
popcorns, een op elkaar geperst stuk
je varken in een blikje en nauwelijks
aan de vorst ontkomen cola zouden
moeten nuttigen.
PRAET-MAECKER
Zondagavond start de NTS met twee
nieuwe filmseries in het programma van
Nederland 2. Van 19.35 tot 20 uur wordt
uitgezonden Belle en Sebastien". Belle
is een grote hond met een mooie vacht
en Sebastien is een levendige jongen van
acht jaar, die in een Alpendorp aan de
grens woont. Het tweetal beleeft opwin
dende avonturen en raakt op een gege
ven moment zelfs betrokken in een spio-
nage-affaire.
Na het journaal zendt de NTS op Ne
derland 2 de eerste aflevering uit van
een nieuwe familieserie onder de titel
„De Zweedse gouvernante". Hoofdper
sonen zijn het Zweedse meisje Katy Hol-
strum en.Qlem, M^rley, senatorvan Min
nesota in net Amerikaanse Congres. -
De titel van de eerste uitzending luidt
„De redenaar''.
(Advertentie)
Laten alle oude en
nieuwe zuilen zich
maar verdringen op
hun 2 netten. Het
zuivere fruitsap
verdient een eigen net.
Helemaal alleen voor B3
appelsap, jus d'orange,
tomatensap, tomaten-
cocktail, druivensap
rood en wit. Ja, dan
kunt u B3 ook in kleur
zien! Kijkgeld hoeft u
voor B3 niet eens te
betalen - alleen
smaak geld. En nog
nooit kreeg u zoiets
smaakvols voor uw
geld. Wacht dus niet
langer... haal voortaan
B3 in uw eigen
boodschappen-
net!
B3 - da's [/TJk
pas puur
sap!
'4
B3 fruitsappen- 3xbeter
BH HEP0EM OULLIE
NU WAT UITGEKDZErKl<
VOOK. OULLIE VER-
f