De Revolutie als bizarre musical Klaar Glans oJohnson SONJA GASKELL Geen Donald Duck krijgt twee assistenten sociale pause Nieuwe Waauwer Eten verdient een eigen net! Première van De moord op Jean Paul Marat etc. Nationaal Ballet DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1965 L9 Een vorstelijk gevoel A tletiekreportage Frankrijk-Rusland i KORTING i Woensdag 29 september Donderdag 30 september Tijdseinnieuwe KRO radio-rubriek NEDERLAND IDe aap NEDERLAND 2De dode hoek BELGIË-NEDERLANDS Het brood der jonge jaren BELGIË - FRANS Spel zonder grenzen BELGISCHE KATHOLIEKE ARBEIDERS: Twee nieuwe filmseries op Nederland 2 DEN HAAG Reeds by het beigin, een zeer geslaagd decor, met het sitijl- toen Eric van Ingen, de „omroeper", zjjn eerste knittelverzen zei, had men by deze première het gevoel dat het een zeer goed te be kijken voorstelling zou zyn van De Ver volging van en de Moord op Jan-Paul Marat opgevoerd door de verpleegden van het krankzinnigengesticht van Cha- renton onder leiding van de Markies de Sade zo luidt de volledige titel van het stuk van Peter Weiss maar geen voorstelling, die bijzonder aangrijpend of treffend zou worden. Dat voorgevoel van de aanvang is althans wat ons betreft uitgekomen. In die aanvang leek het stuk een musi cal geworden, door Joris Diels bijzonder bekwaam geregisseerd, maar een musi cal is het gebleven haast tot het eind als de gefingeerde auteur ervan, de Markies de Sade het manuscript ach teloos weg gooit en langzaam en onbe wogen het toneel van Hep van Delft, (Advertentie) hebt u in de comfortabele zetels van de Renault 16. Zoveel zit- en ligzit-combinatiemogelijkhe- den. Maak een comfortabele proefrit! Renault Nederland N.V. In het Colombes-stadion te Parijs wordt 't komende weekeinde de grote jaarlijkse atletiekontmoeting gehouden tussen de ploegen van Frankrijk en Rusland. De NTS is voornemens om enige hoog tepunten uit dit sportevenement samen gevat in een Eurovisiereportage zondag avond om 18 uur via Nederland I uit te zenden. Deze tv-reportage zal door Bob Spaak van commentaar worden voorzien. loze Heilig-Hartbeeld op de achtergrond verlaat. Men werd door het zien van deze door de Haagse Comedie tot in de puntjes verzorgde en goed gespeelde uitvoering veel minder geboeid dan door het lezen van de door Bert Voeten zo virtuoos ver taalde tekst. Bij die lezing althans zo verging het ons is men geïnterresseerd bij de opvoering zaterdag in een bijna uitverkochte zaal, bleken we dat veel minder. We zatén er een beetje tegen aan te kijken zonder dat het ons veel deed. Frappante dialoog Alleen bij de dialoog tussen De Sade en Marat werd dat even inderdaad vrij kort anders Dan wordt het voorlopige deficit van de revolutie immers aange toond en de latere toekomst van gelijk schakeling als gevolg van die revolutie duidelijk gemaakt. De Sade als individu alist moet noch van de naaste toekomst van het herstel noch van die latere toe komst van de gelijkschakeling iets heb ben. Hij is een individualist en hij schreef in zijn dertienjarige gevangenis tijd zijn seksuele gruwelverhalen om de hartstochten van zijn tijd te leren ken nen en die van zichzelf. Hij wil alleen zichzelf zijn, de rest interesseert hem niet meer. Hij lijkt zo ongetwijfeld ver reweg de meerdere van Jean Paul Ma rat, die zich zit te krabben in zijn bad en vrij onnozele, ophitsende toespraken tot de natie aan het opschrijven is met een vederpen. Ko van Dijk speelde die Markies De Sade met een welbewuste beheerstheid en grandeur een vertolking die we de beste en meest imponerende in de op voering achten. Hij maakte de verdere Markies De Sade tot een levend mens. Veel minder slaagde Max Croiset wat Jean Paul Marat betreft. Hij markeerde heel sterk, hij spreekt 'de woorden die Marat zelf eens gesproken of geschre ven moet hebben, hij is dus veel meer „geschiedenis" dan De Sade, maar hij was het op de wijze van sommige his torische of pseudohistorische romans net echt, maar niet waarachtig genoeg. Musical, net echt, maar niet waarach tig genoeg, vooral ook dank zij de zeer passende, gedeeltelijk kleurige kostuums van Has Noordhoek Hegt, fraai kijkspel bleek het grootste gedeelte van de voor stelling Er was een voortdurend geva rieerd toneelbeeld. Speciaal aan groeps- regie heeft Joris Diels veel aandacht besteed en hij deed dat bijzonder be kwaam. Men kan vaststellen dat binnen de opvatting die Joris Diels zich van het stuk vormde alles klopte. De zan gers, Georgette Hagedoorn, Jules Roy- aards, Kees Coolen, Jacco van Renesse gaven deze bizarre musical het hare. De muziek van Jurriaan Andriessen paste bij het gebeuren en wérd goed uitgevoerd, maar het artificiële karakter van het stuk of deze opvatting van het stuk wordt er nog door versterkt. Bo vendien bemerkte men in de opvoering, dat Peter Weiss zich nogal eens herhaalt en dat de climax in zijn werk meer een uiterlijke dan een innerlijke is. Gekke boel Zoals het zich nu voor onze ogen af speelde was het een gekke boel in dat krankzinnigengesticht, maar niet eens zo heel erg gek en de ideeën, meer van Peter Weiss dan van De Sade waarop het gebouwd is, kwamen nauwelijks aan de orde althans zeker niet sterk naar voren. Het werd ook niet werkelijk na vrarut zoals het ons bij lezing van de tekst wel leek. De enige, naast Ko van Dijk als De Sade die dit onontkoombare, navrante karakter, die gruwelijkheid, volledig toonde was voor ons Ingeborg Elzevier in haar opvallende, volgehouden en ster ke vertolking van de gezellin van Marat. Simonne Evrard. Zij was werkelijk een krankzinnige die een rol speelt. De an deren waren actrices en -acteurs die krankzinnigen in een rol spelen, min of meer voor de grap. Het dichtst bij de vertolking van Inge borg Elzevier kwamen Wim van Rooy als de gewezen kloosteroverste, nu fa natiek revolutionair, Jacques Roux, Frans van der Lingen als de bezeten verliefde Duperret en Anny de Lange als Charlotte Cord ay. Maar zelfs tegen deze Charlotte Corday bleef men een beetje aankijken, zonder werkelijk ge troffen te worden. Gijsibert Tersteeg gaf een zeer goede vertolking van de directeur van het ge sticht: Coulmier, maar die is niet gek en die hoeft niet te treffen, die hoeft al leen maar lachwekkend te zijn in zijn deftig opportunisme en dat was hij. Ondanks de, als gezegd, bekwame, zelfs hier en daar virtuose regie van Joris Diels die zijn opvatting van het stuk welhaast geheel verwezenlijkte, heeft de voorstelling ons dus weinig ge daan. Dat kan aan ons liggen, het kan ook aan Peter Weiss liggen. We zijn geneigd te geloven dat het aan de opvatting van Joris Diels ligt, die meer de musical en het gekke naar voren haalde, dan de krankzinnigheid der wereld weerspie gelde in het krankzinnigengesticht in Charenton. Het publiek bleek aan het slot enthousiast, maar gedurende de uit voering. naar het ons voorkwam, toch niet voortdurend geboeid. Jos P. Jazz-cultuur III Iedereen bezigt het woord „cultuur", iedereen is daar mee vertrouwd, en ook ik zou daar geen problemen van maken, ware het niet dat een zekere G.N. en R.B. mij een bijzonder vreemd woord in de schoot wierpen: „Jazz-cultuur". Wij achten nadere bezinning op dit woord niodzakelijk. Cultuur is een verschijnsel, een con statering, dat een continuüm doorloopt met een beginpunt, een hoogtepunt en een eindpunt. Dat eindpunt is dan of een „schlusz" of een overgang naar een of andere civilisatie. Als typisch „schlusz" eindpunt kennen wij b.v. de Inca-cultuur. Zijn de verworvenheden van een cultuur van die aard, dat de volgende generatie bepaalde tradities en verworvenheden als algemeen gel dend wenst te handhaven, dan worden ze beschouwd, op een hogere trap dus, als civilisatievormen. Beschouwen wij nu de jazz-als-na- tuurverschijnsel op zijn culturele in houd. Dit doen wij aan de hand van haar historische ontwikkeling. De basis van de jazz werd gelegd in Noord- Amerika tegen het eind van de acht tiende eeuw. De slavenhandel vierde nog hoogtij. De negers werden bijzon der onaardig behandeld, om niet te zeggen geweldig mishandeld. En op de stelling dat de mooiste volksliederen ontstaan ten tijde van ellende en onder drukking, maakten ook de negers geen uitzondering. Men vond troost louter in het bezingen van de ellende. De Blues waren geboren; de jazz had zijn begin punt. De blues waren vrij triviaal, om dat de negers weinig gelegen was aan geestelijke waarden, bijgevolg waren de blues sterk seksueel getint. De komst van het christendom voor de ne gers bracht hier echter verandering in. De negers waren wel geïnteresseerd in net feit dat er ook al was het in het hiernamaals nog iets beter was dan werken op de plantages van de U.S.A. De blues werden religieus getint; de Spirituals. Er wordt een geestelijke waarde toegevoegd. Het geheel wordt dan later luister bijgezet in Storyville- New-Orleans door fraaie instrumenten. Componisten gaan zich met de zaak bemoeien; de symfonische jazz (Rhap sody in Blue). De jazz viert hoogtij. Wie kent niet de namen van een Kid Ory, King Oliver, Louis Armstrong. Dan wordt de slavernij afgeschaft. Hen vergeet gauw. De hartstocht, zich uitend in geweldige improvisaties, neemt af. Het aanvankelijk eenvoudige thema, opgebouwd uit 12 vierkwarts maten, waarin slechts 4 harmonieën zijn verwerkt, terwijl de melodische bouw uiterst monotoon was, wordt door listige arrangeurs fraai bewerkt, geweldig muziektechnisch, met echter steeds minder mogelijkheden voor im provisatie. En wat hebben we nu noch overge houden van jazz? Mannen van grote faam, die een kindertrompetje voor hun mond houden. Het symptoom „Roland Kirk een goed jongleur die zich zelf en zijn instrument beperkingen weet op te leggen. In plaats van zijn instrument met tien vingers te bespe len, wat toch het meeste rendement zou geven, doet hij het met vijf vingers en, dan komt de grote truc, de andere vijf heeft hij nodig voor een ander instru ment. Het resultaat is dat hij met tien vingers twee halve instrumenten kan bespelen, maar (dat zei hij mij in ver trouwen) „dat vindt de zaal zo leuk". Daarbij kan deze man met twee instru menten zijn mond niet zo goed dicht houden, (hebt u al eens geprobeerd twee pijpen tegelijkertijd te roken) bij gevolg ontsnapt de lucht aan alle kan ten. Geen nood zegt Kirk, er is nóg plaatst voor een klein fluitje (plaats bewijzen aan de kassa). Vervolgens gaat hij spelen. Ja, u hoort het mij nóg zeggen spelen. Zo zijn er diverse voorbeelden. En leest u dan eens de tekst van bijvoorbeeld een spiritual als: Sometimes I feel like a motherless child", of „All God's children got wings" en dan verplaatst u zich in de situatie van een onderdrukte neger en dan zegt u: Nobody knows the trouble I've seen, niemand weet wat ik heb meegemaakt De toekenning van een gemeentelijke subsidie, waarover R.B. rept vind ik betreurenswaardig. Jongeren die van jazz houden wil ik dat niet onthouden. Ik vind het echter jammer dat de ge meente een toelage geeft voor de „jazz-cultuur (om met G.N. te spre ken) ten behoeve van hen die zich daar enkele jaren mee bezig houden, maar die tenslotte toch, als ze 's zondags uit gewandeld zijn met hun vrouw-achter- de-kinderwagen thuis komen en in ge makkelijke stoel achter de ramen met gordijntjes en een bloempotje voor het venster, gaan luisteren naar de 6e sym fonie van Beethoven. En, om nog even over het hoofd te zien dat een brouwerij in de toekomst de „jazz-cultuur" (G.N.) als reclame object gaat gebruiken, als er dan toch een subsidie gegeven wordt, dan stel ik voor om die over te maken aan de na zaten van Oom Tom (die van die ne gerhut), aan wie we toch zoveel te danken hebben. Ulvenhout A.C.J. Speekenbrink P.S. Voor hen, die het niet gevolgd hebben; het hele betoog is gericht op het feit, dat er van jazzcultuur géén sprake is. ZELFGLANSWAS VOOR LEVENDE GLANS TIJDELIJK ?»?-2.65 J StJffahm,.. Het KRO-televisieprogramma Waauw heeft een nieuwe presenta tor gekregen. Het is Theo Stokkink, die maandag jl. zijn debuut voor het scherm heeft gemaakt. HILVERSUM I 402 m NCRV: 12.00 Lichte grammofoonmu- ziek (.vervolg). 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Hervormde kerkdienst. 13.00 Licht ii strumentaal trio. 13.30 Licht vocaal en semble en instrumentaal kwartet (opn.) 14.00 Hildetorandminiaturen: VII, Pieter Stastok Jr., hoorspel (herhaling van maandag 20 september jl.) 14.40 Cello en clavecimbel (gr.): klassieke muziek. 14.55 Klassieke grammofoonmuziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Hoorspel voor de jeugd- 17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.50 Overheidsvoorlichting: Nationale Reklas- seringsdag. 18.00 Gereformeerd gemengd koor: geestelijke liederen. 18.30 Het spektrum: nieuws uit de Protestants Christelijke organisaties. 18.45 Licht in strumentaal trio. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek van het Leger des Heils (gr.) 19.50 Wereldpanorama. 20.00 Marsmuziek (gr) 20.15 Pé-Em-Té, gevarieerd programma voor de militairen. 21.25 Stereo: Lon- dens symfonie-orkest, koren en zangso listen (opn.): Moderne liederencyclus. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-bericth- ten. 22.40 Dagsluiting. 23 00 Stereo: Mo derne liederencyclus (vervolg) 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m VARA: 12.00 Stereo: Tango-rumba or kest en zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land. en tuinbouw. 12.30 Voor het platteland. 12.35 Elektronisch orgelspel: muziek uit Amerikaanse musicals. 12.55 Aktualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Har monie-orkest (opn.) 13.30 Lichte orkest muziek (gr.) 13.45 Hun wereld ging voorbij, lezing. 14.00 Koorzang, orkest en orgel: moderne werken. 14.25 Stereo: Omroeporkest: moderne muziek. 14.55 Kalender. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nieuws) 16.50 Voor de zieken. 17.20 Lich te orkestmuziek. 17.50 Aktualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Mededelingen op gram mofoonmuziek. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond. De hui dige regeringskoers. Spreker: de heer P. Jongeling, lid van de Tweede Kamer. 18.30 Dansorkest en zangsolisten. 19.00 Stereo: Kinderkoor. 19.20 Voor de kin deren. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Licht orkest. 20-30 Door het donker komt een wonder: klankbeeld over 100 jaar socialisme en cultuur. 21.00 Disco Festival: lichte gram mofooramuziek. 21.30 Laatste kwartier voetbalwedstrijd: Go Ahead Celtic Glasgow. 21.45 Socialistisch commentaar 22.00 Volksliedjes. 22.25 Sport halverwe ge. 22.30 Nieuws. 22-40 Pianorecital: mo derne muziek. 23.10 Jazzmagazine. 23.55- 24.00 Nieuws. BELGIë VLAAMS 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-be- richten. 12 45 Amusementsmuziek. 12.50 Beursberichten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio. 14.20 Amusementsmuziek. 14.50 Koorzang. 15.00 Nieuws. 15.03 Gram mofoonmuziek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek 16.45 Koorzang. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal- en filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.54 Gramofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weer bericht en radiokroniek. 19.40 Amuse mentsmuziek. 20-00 Openbaar kunstbe zit. 20.15 Operettemuziek. 21.00 Klassie ke en moderne muziek. 2-1.30 Volksmu ziek'. 21.50 Pedagogische uitzending. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. HILVERSUM I 402 m KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Lichte gram mofoonmuziek. 7.30 Nieuiws. 7.40 Lichte grammofoonmuzieken actualiteiten. 8-00 Overweging. 8.05 Lichte grammo foonmuziek. 8.25 Conciliejournaal. 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio. 10.00 Se- mi-klassieke muziek (gr.) 11.00 Voor de zieken. HILVERSUM II 298 m AVRO: 7 00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (Om 8.25 De groenteman). 8.45 Morgen wijding. 8.55 Klassiek fluitspel (gr.). 9.00 Klassieke pianomuziek (gr.) 9.35 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (11.00 Nieuws). (Advertentie) (Van onze correspondent) AMSTERDAM Het nationaal bal let gaat zijn vijfde seizoen in met een driehoofdige artistieke leiding. Voor de periode 1965-1966 zijn naast de directri ce Sonia Gaskell ook de jonge choreo- graaf-balletmeesters Rudi van Dantzig (32 jaar) en Robert Kaesen (34 jaar) in de artistieke leiding opgenomen- Tot dusver was de artistieke leiding uitsluitend in handen van mevrouw Gas kell. Zoals bekend zijn de laatste ja ren binnen de kringen van het Natio naal Ballet grote personeels-moeilijkhe- den geweest. De nieuwe benoeming is niet geheel onverwacht gekomen. Al enkele jaren, zo verklaarde Sonja Gaskell zelf, werd gezocht naar een mogelijkheid om op de juiste wijze in de opvolging te voor zien. ,,Dat wil niet zeggen, dat ik bin nenkort het Nationaal Ballet in de steek zal laten. Met de benoeming van Van Dantzig en Kaesen in de artistieke lei ding wil lk echter geregeld zien, dat bij mijn eventuele heengaan de tot nu toe gevoerde beleidslijn wordt doorge trokken, opdat aan de tradities van het Nationale Ballet niet abrupt een einde Inplaats van de kunstkroniek zal de KRO-radio wekelijks op zondagmiddag van 16.30 tot 17 uur een nieuwe rubriek uitzenden onder de titel Tijdsein". De inhoud zal bestaan uit interviews en re portages van de belangrijkste actuele ge beurtenissen op artistiek en cultureel ter rein. Dr. Jan Starink voert de hoofdre dactie, terwijl de produktie berust bij Tom Bouws. In de redactie werken mee Louis Lutz (literatuur), Karei Korswagen (Toneel), Gerard Verlinden (muziek), Marius van Beek (beeldende kunst) eni Rob du Mee (film) zal komen. -Voorts acht ik het een ge zond idee om nu ook jonge talenten met frisse gedachten aan bod te laten komen. Mevrouw Gaskell legde er de nadruk op dat de heren Van Dantzig en Kae sen door het bestuur benoemd zijn op haar uitdrukkelijk voorstel, omdat deze balletmeesters in haar ogen duidelijk te kennen hebben gegeven het met de hoofdpunten van het door haar gevoer de beleid eens te zijn. Deze hoofdpunten zijn: een streven naar een repertoire op internationaal niveau met een grote verscheidenheid van stijlen, opdat het Nederlandse publiek in de gelegenheid wordt gesteld via het Nationaal Ballet kennis te nemen van zowel het klassie ke repertoire als de jongste ontwikke lingen in de danskunst. ,,Het is uiteraard duidelijk", aldus me. vrouw Gaskell, „dat Van Dantzig en Kaesen vooral ook om hun choreogra fische begaafdheden gekozen zijn, en voorts omdat zij de laatste jaren' vol doende blijk hebben gegeven van hun organisatorisch talent Het laatste sei zoen met name, waren zij reeds nauw betrokken bij het artistieke beleid." De laatste maand vóór de vakantie voerden zij zelfs zelfstandig de leiding toen mevrouw Gaskell zitting had in de jury van het internationale ballet festival dat te Varna in Bulgarije ge houden werd. Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis 17.00 uur KAJAK, knutselrubriek voor de jeugd. 19.00 uur NIEUWS IN HET KORT. 19.01 uur KLAAS VAAK, kleuterprogramma. 19.05 uur HOGER IS ALLEEN DE HEMEL, reportage over het bergbeklim men. 19.35 uur VAN ONZE SPORTREDACTEUR. 20.00 uur N.T.S.-JOURNAAL. 20.20 uur BRANDPUNT, actualiteitenrubriek. 20.45 uur PISTE, variété-programma met „Angelica met haar olifant". See- Hee-Troupe (Chinese acrobatiek), Brandy Brothers (Western-show), The Villains" (jongleurs), „La Bola Mysterios" (raadsels rond een ijzeren kogel) en „Le Hes Rosetti" (komedie acrobatiek). 21.25 uur DE LANGE WEG, documentaire over de hulp aan de Christelijke vakbeweging in de ontwikkelingslanden. 22.05 uur DE AAP, „Een venslag voor de academie" van Frans Kafka. Een tot heit gemiddelde ontwikkelingsniveau van een Europeaan ge- evolueerde aap doet ten overstaan van een aantal academici een verslag van zijn vroeger leven als aap 22.35 uur CONCILIE-JOURNAAL. 22.45 uur TWEEDE JOURNAAL. 20.00 uur N T S.-JOURNAAL. 20.01 uur KIJK, tv-magazine met Ageeth Scherphuis, 'n draai-orgel en praatjes over de mode en een rondreizende rabbi. 20.30 uur STERREN KIJKEN. Gerton van Wageningen bekijkt sterren en planeten. 21.00 uur DE DODE HOEK. Van een knap echtpaar is de man blind geworden. Dat noodlot treft hem dubbel, want hij was als autorenner een man van de wereld. Zijn geesteskracht maakt het hem mogelijk een nieuwe carrière op te bouwen als componist. Een jonge kunst schilder maakt avances jegens de vrouw van de blinde 15.00 uur TELEVISUM, programma voor de jeugd met Bob Davidse. 19.00 uur ZANDMANNETJE, voor de kleuters. 19.05 uur DE WERELD IS KLEIN, serie documentaires over landen en vol- te~™anavond: India »Kumbh Mella en de tempel van de ardenen". 19.35 uur VOOR GELD EN RECHT (Richard Boone-theater 19.55 uur DE WEERMAN. 18.00 uur NIEUWS. 20.25 uur "T IS MAAR EEN WOORD, quiz-programma met Paul van de Velde. 20.55 uur HET BROOD DER JONGE JAREN, film naar de novelle van Hein- rjch Boll. De jonge man Walter en het meisje Hedwig voelen zich instinctief tot elkaar aangetrokken in hun eenzaamheid en hun lijden temidden van een onbegrijpende massa. Walter beseft dat zijn leven zonder dit meisje leeg zal zijn en Hedwig laat zich over halen om bij hem te blijven. Voor hun familieleden is hun houding za^nlen dat elke dag hen dichter tot elka" 22.15 uur NIEUWS. 14.40 uur SCHOOLTELEVISIE. 19.00 uur NIEUWS. 19.03 uur GODSDIENSTIGE UITZENDING 19.33 uur WILHELM TELL, tv-feuilleton 20.00 uur JOURNAAL. 20.30 uur SPEL ZONDER GRENZEN, quiz-programma tussen twee steden 21.45 uur ANTHOLOGIE PORTATIVE, voordrachten 22.25 uur JOURNAAL. BRUSSEL (ANP) Het onge veer 840.000 leden tellende Bel gisch christelijk vakverbond acht het ondenkbaar dat wordt inge stemd met een door het verbond van de Belgische nijverheid voor gestelde „sociale pauze". De voorzitter van de katholieke arbei dersbeweging, A. Cool, verklaarde op een congres in de Belgische provincie Lu xemburg, dat de lonen in België de jongste tijd weliswaar sneller zijn geste- gen dan in de andere landen van de Europese gemeenschappen, maar dat dit niet kan worden aangemerkt als oor zaak van de sluiting van sommige on dernemingen, zoals door de industrie wordt gezegd. Als de ware oorzaak noem de hij „gebrek aan organisatie, aan inves teringen en aan bekwame leiding". Op het congres werd ook een program ma van het ACV bekend gemaakt. Hier in komen voor het bereiken van volle dige werkgelegenheid, kosteloze werk kleding, 10 feestdagen waarop het loon wordt doorbetaald, een derde betaalde vakantieweek en een minimum-kinder bijslag van 1.000 frank (72 gulden) per maand vanaf het tweede kind. Hoe ver gaat vaderlandsliefde? De Amerikaanse militairen in Viet nam worden in dit opzicht gruwelijk op de proef gesteld. Zij moeten niet alleen op zich laten schieten, nee, ei) dienen ook het op afgelegen plaat- sen gangbare menu te verduren. Nu staan Amerikanen, dank zij hun Ign. ge-afstandsvakanties,, niet vreemd tegenover exquise keukens, maar zelfs voor een ervaren verorberaar van vogelnestjes is een maaltijd be staande uit gebraden hond, gestoof de python, gpevlees, vleermuizen of olifantsoren een ietwat moeilijk di eet. Nu weet men in het leger overal een oplossing voor. De officieren, die geacht worden hun manschappen in onverschrokkenheid voor te gaan, hebben onmiddellijk reglementen betreffende het nuttigen van dit on gebruikelijke en een niet te misken nen neiging tot overgeven oproepend voedsel uitgevaardigd. Eerst eten, dan vragen wat het is", luidde het bevel van een kapitein. Dit is uiteraard een algemene richtlijn. Ervaren onderofficieren kunnen deze nader uitwerken. „Niet alleen niets vragen, ook niet kijken", adviseerde derhalve een sergeant majoor. Uiteraard blijven er dan al tijd nog papjongens, die blijven za niken dat het niet lekker is. Als er veel gemopperd wordt, komt dan de kolonel persoonlijk even langs de stellingen. Ben je gek, mannen zegt hij dan. „Of het nou loopt of kruipt of kronkelt, wat geeft dat, ik eet het zelf óók!" De kwestie heeft overigens de ver wonderde belangstelling van de Zuidvietnamezen, die op geen stuk ken na begrijpen waar het allemaal over gaat en waarom talloze Ame rikaanse wapenbroeders stijf de ogen sluiten, wanneer ze gruwend zitten te kauwen en kokhalzend slikken. Ze zouden misschien iets van het probleem leren kennen, wanneer ze een poosje in Amerika zouden moe ten vechten, en wanneer ze daar popcorns, een op elkaar geperst stuk je varken in een blikje en nauwelijks aan de vorst ontkomen cola zouden moeten nuttigen. PRAET-MAECKER Zondagavond start de NTS met twee nieuwe filmseries in het programma van Nederland 2. Van 19.35 tot 20 uur wordt uitgezonden Belle en Sebastien". Belle is een grote hond met een mooie vacht en Sebastien is een levendige jongen van acht jaar, die in een Alpendorp aan de grens woont. Het tweetal beleeft opwin dende avonturen en raakt op een gege ven moment zelfs betrokken in een spio- nage-affaire. Na het journaal zendt de NTS op Ne derland 2 de eerste aflevering uit van een nieuwe familieserie onder de titel „De Zweedse gouvernante". Hoofdper sonen zijn het Zweedse meisje Katy Hol- strum en.Qlem, M^rley, senatorvan Min nesota in net Amerikaanse Congres. - De titel van de eerste uitzending luidt „De redenaar''. (Advertentie) Laten alle oude en nieuwe zuilen zich maar verdringen op hun 2 netten. Het zuivere fruitsap verdient een eigen net. Helemaal alleen voor B3 appelsap, jus d'orange, tomatensap, tomaten- cocktail, druivensap rood en wit. Ja, dan kunt u B3 ook in kleur zien! Kijkgeld hoeft u voor B3 niet eens te betalen - alleen smaak geld. En nog nooit kreeg u zoiets smaakvols voor uw geld. Wacht dus niet langer... haal voortaan B3 in uw eigen boodschappen- net! B3 - da's [/TJk pas puur sap! '4 B3 fruitsappen- 3xbeter BH HEP0EM OULLIE NU WAT UITGEKDZErKl< VOOK. OULLIE VER- f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13