t aan leem RALEN IEIGEN ON j1 iw-China da lastert mensen en muzen Jan Walravens: Jan Biorix Haags gemeentemuseumfamilie Mozart in Nederland Rembrandt en de zwarte kunst 15 DAGBLAD DL SlEM V AN ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1965 17 Iteur N. Visser van de tcherming laat een yballen zien, gevonden yjen van mestkalveren. li hadden door gebrek luiste voedsel hun huid Ifodat de bal in hun I groot icas, dat er geen lieer bij kon. w beest groeide in de stal. Het touwtje groef het vlees, dat er met bij neerhangt. hebben gemaakt. gering wil echter verder illeen maar het oprichten waar de bewoners nog an de burgers leven. De loeten opgenomen worden tschappij en dezelfde wei ten als de leden van die J. lenkt de zwerver hier zelf n? reid samen te leven met de we een behoorlijke lég gen,' zo gaf er een desge- antwoord. J£ val voor de winter,' voegde ig nadenken aan toe. )UGH (UPI) Op hun •tijcongres in Scarborough 'itse liberalen kritiek gele" - grote partijen in het land de conservatieven en hun ider, Jo Grimond, volledige ■end te stemmen zoals hij- het komende parlementaire sche, buitenlandse en irnirn» van de huidige labojr* veroordeeld als „niet-hhe- ionair". De regering werfl ngeland zo spoedig mogelijK ese Economische Gemeen- sluiten. nog slechts een meerderheid mmen heeft op het totaai en conservatieven in hei in de 10 stemmen van de ij- vitaal belahg geworden, ais >ij een belangrijke stemming de conservatieven in zee te zij de regering een neder- i. indien niet alle afgevaar- >zig zijn. PI) Het eommunlsUselJ: bureau Nieuw-China nee Pravda er van beschuldig» volksrepubliek China bce zijn berichtgeving over u n nota's tussen India had er volgens Nieuw-Chjn» toegezien dat in de al se indruk dat ze onpattU ,ief" was, werd geweKt. wel duidelijke synlP*|nV- laten blijken, aldus J\iejLn ezorgdheid gewekt bij teresseerd in de sneiej lering van het apend conflict, in het he in Zuid- en Zuidoost-A* ring van de intriges van in dit werelddeel kaanse agressie in Vietnam ..Jeanne van Schaik-Willing staat daar klein en levendig moedertje met een radde tong en de grijze haren van een markiezinnetje. Emmy van Lokhorst staat er ook, even vinnig, met een ver moeid gelaat, zwart van haar en kleed. Edward Hoornik zie ik staan, een reus gel\jk, met een geweldig, bolvormig hoofd op een geweldig lichaam. Hy moet zich voorover buigen als een boom in de wind om met mensen te praten- Ben Stroman is even groot, maar mager als een graat, met een hoog stoppelig gelaat waarvan de mond schijnt dicht te vallen als van een wre de vis." Korte tijd later, in augustus 1955, is Gerard Walschap uit Peru terugge keerd. Hij was geschokt en uit zijn voegen gerukt door wat hij in Zuid- Amerika gezien had. Ge kunt U niet inbeelden, vertelde hij, hoe de afstam melingen der koninklijke Inca's leven. De armsten onder de Congolezen zijn prinsen in vergelijking met hen. Wal ravens is vol bewondering en vindt het magnifiek, dat een schrijver met zijn roem en op zijn leeftijd nog zo getrou- bleerd kan worden door het leed, dat anderen aangedaan wordt. Wat hem echter opviel was het feit, dat Wal- schaps kritiek zich nooit omzet tot een sociale actie: „Literair protesteren tegen de ver beesting der Inca's, het is zeer schoon. Maar veranderen kan die toestand al leen door politieke, goed in de geschie denis gesitueerde acties.Ondanks het voorbeeld van de groten die hem, vol gens eigen zeggen, leren schreven heb ben: Dostoiewski, Unamuno en Ham sun, is Walschap nooit tot de politiek opgestegen. Het ontneemt aan zyn ac tuele en waardige onderwerpen een dimensie die zy niet kunnen missen." Op diens zestigste verjaardag schreef Walravens een sympathiek pleidooi voor de dichter Gaston Burs- sens, die nog al te vaak als een epi goon van Paul van Ostayen gezien wordt: „Het is een schattig man, wars van alle aanstellerigheid, maar simpel,, rustig en met een nog sympathieke aandacht voor al wat tot de domei nen der liefde" behoort. Tracht met hem geen grootsprakerige discussie te voeren. Hardhorig als hij is, draagt hij een kleine acousticon tegen het oor. Zonder dat men het weet sluit hij dat toestelletje af op het ogenblik zelf dat men begint aan de kunst de Mens en het Vaderland." Als redacteur van Het Laatste Nieuws maakte Walravens bijna alles mee, wat zich op het gebied van kunst en letteren in de Belgische hoofdstad voordeed. Zo zat hij ook aan de pers tafel toen Herman Teirlinck, de eerste winnaar van de Benelux-prijs, door Raymond Herreman gehuldigd werd. Heimelijk en onbeschaamd als een fo totoestel keek hij naar de laureaat: ,,Hij is ontroerd tot ver in zijn li chaam. Zijn gelaat is hoogrood. Heb ik hem ooit zo nerveus gezien? En nu, nu wrijft hij met de hand over de ogen- Hij haalt zijn zakdoek boven. Ik mag het niet langer aankijken. Herman Teirlinck, de speler en de spotter, de cynicus èn de immoralist, Mijnheer Serjanszoon en Marie Speermalie weent." Jan van Nijlen, die twee maanden na Walravens overleed, is in juni 1957 bij uitzondering uit zijn eenzaamheid getreden om op het gemeentehuis van Ukkel een literaire prijs in ontvangst te nemen. In dit Galgeboekje vindt men een uitvoerig verslag van de toe spraak die Van Nijlen bij die gelegen heid gehouden heeft: Alleen de jeugd telt in het leven en reeds in de jonge jaren is voor een mens alles afgelopen. Al wat op een jeugd volgt, heeft geen belang meer en dient tot niets. Men verandert niet meer, tenzy dat men met steeds gro tere heftigheid naar zyn jeugd terug keert. Een dichter kan ambachtelijk verbeteren, zjjn dichterschap zelf ver andert nooit." Zo staat dit boekje vol notities, ver slagen, invallen, anekdoten, niet al leen over letterkundigen, maar ook over musici, dansers, schilders, cine asten. beeldhouwers, enz. Het is dus bij uitstek geschikt om Jan Walravens in al zijn veelzijdigheid te leren ken nen, Een personenregister vergemak kelijkt het naslaan. Omslag en typogra fie zijn verzorgd door Jan Verhaert. De uitgeverij Polak en Van Gennep te Amsterdam vertegenwoordigt in Ne derland „De Galge". WILLEM v.d. VELDEN. Jean Cocteau In de schone stad Brugge Is een uitgeverij opgericht, die de lugubere naam van ,,De Galge" kreeg. Zij be schikt over een periodiekje, „De Galg" geheten, en is begonnen met een serie Galgeboekjes" uit te geven, die van de pers komen bij de drukkerij „Gal- geberg". Om het macabere nog wat op te drijven willen we niet verzwijgen dat dit bedryf gevestigd is op het adres Galgenberg 16 te Gent. Het eerste in de reeks galgebrok jes", die een lang en smal pocketfor maat hebben, bevat avonturen van Jan Walravens. Het is getiteld „Jan Biorix" omdat de auteur met zijn flikkerende ogen, bewpgende handen en ruige snor Louis Paul Boon deed denken aan Ambiorix, de Gallische vorst, die, zoals men weet, op de Markt van Tongeren een standbeeld heeft. Met vertederde spot noemde Boon ziin vriend Jan Biorix. Toen Jan Walravens op 25 juni te Brussel overleed werd hij door velen betreurd. In een aantal essays en in verscheidene publikaties in dagbladen en tijdschriften en in voordrachten had hij het opgenomen voor de jongeren, van wie hij de bedoelingen begreep en die hij steunde met raad en daad. Hij bewoog zich op alle gebieden van het culturele leven, bewonderde het exis tentialisme, stichtte het Kamertoneel, maakte grote reizen om overal in de wereld kunstenaars te kunnen ontmoe ten. en vond tussendoor nog tijd om een tweetal romans te schrijven en een paar bloemlezingen samen te stel len. Het onderhavige Galgeboekje is ge vuld met enkele onuitgegeven dagboek notities en teksten uit De Vlaamse Gids en De Periscoop. Tevens is het „In memoriam" afgedrukt, dat Walra vens op 3 januari 1958 bij de dood van Remy C. van de Kerckhove voor de Vlaamse radio heeft uitgesproken De dagboekblaadjes zijn gewijd aan het sterfbed van zijn vader. Het is duidelijk, dat hij voortdurend door de gedachte aan de dood geobsedeerd werd. Tal van uitlatingen in dit boek wijzen daar op. Kort voor zijn overlij den noteerde hij: „Het is rot, dat zelfs de volmaakte mens sterven moet." Dergelijke overpeinzingen brachten hem tot bespiegelingen over de gods dienst. Ergens constateert hij, dat God en Jezus Christus niet identiek zijn. Na een innerlijke crisis vraagt hij zich af of hij katholiek zal blijven: „Is het katholicisme de waarheid? Maar als ik ontkennend durf antwoor den, duikt de zelfmoord als een ver leiding voor m(j op. Ja, zelfmoord, dat is het." In wezen was deze moedige man met zijn groot gevoel voor humor een pessimist. Toen hij op de zeventigste verjaai-dag van André de Ridder de door hem hoog vereerde dichter Gas ton Burssens ontmoette, zei hij: „Sedert mjjn twintigste jaar kan ster- ven^ mij niet meer schelen. Het leven is niet goed, ondanks alles wat men er van krijgt...En ik ondervraag my dik wijls: zou ik op dit moment, ondanks al myn geluk met myn vróuw, mijn kinderen, mijn vrienden, myn huisje en myn boeken, zou ik nu dood kun nen gaan? Ik kan nog altyd ja zeggen" Walravens was uitstekend bekend met de Franse literatuur. Een open hartig gesprek met Simone de Beau- voir over haar machtig boek „Les Mandarins" wijst daar o.a. op. Jean Cocteau kon hij minder waarderen, maar toen deze in Brussel een lezing kwam houden wilde hij haar toch niet missen. Het mooist vond hij Cocteaus verhaal over de telepathie: „Een grote vriend van hem, een U- trechtse professor, werd naar Tahiti gezonden om er het algemeen gang bare gebruik der telepathie te bestu deren. Vrouwen die wensen dat hun echtgenoot of zoon een en ander uit de stad meebrengt, gaan gewoon voor een boom staan, treden langs de z.el 'n verbinding met de gewenste per soon en doen hun bestellingen. De professor (staat voor een met een boom sprekende vrouw)Maar me vrouw, waarom spreekt u met die boom? Hij bedoelt: waarom kiest u Precies een boom? Zy verstaat: waar- 01n doet u dat? De vrouw (zeer be- leefd)Omdat \vy arme mensen zijn. Was ik ryk, dan zou ik telefoon heb ben.'' Tn- mei J955 trok Walravens met het Kamertoneel naar Heemstede. De op voering van „Quoat-Quoat" van Jac ques Audiberti werd er geen succes De critici kraakten het stuk Hij trof hen aan in de hall van de schouwburg: Gerard Walschap (Van onze muziekredaotie) DEN HAAG „Met permissie zal de heer Mozart, muziekmeester van de prins bisschop van Saltzburg, de eer hebben op maandag den 30 sep tember 1765 in de zaal van den Oude Doelen in 's Hage een groot concert te geeven in welke zijn zoon, oud maer 8 jaeren en 8 maenden, benee vens zijn dogter, oud 14 jaeren, con certen op het clavecimbael zullen executeren. Alle de ouverturen zullen zijn van de compositie van dien jonge componist die nooyt zyn weerga ge vonden hebbende, de goedkeuring van de hoven van Wecnen, Versailles en Londen heeft weggedragen". Dat konden de inwoners van de re sidentie lezen in een advertentie van de 's-Gravenhaagse Vri-dagse Courant" van 30 september 1765. 't lis een docu ment. dat zijn waarde heeft voor de biografie van Wolfgang Amadeus Mo zart en de relaties, die er tussen hem en ons land bestaan hebben. Zeven maanden bestaan, in welke periode het wonderkind met zijn zusje, behal ve te 's-Gravenhage, ook nog te Haar lem, Amsterdam en Utrecht is opge treden. Daarbij is steeds de verschijning in de concertzalen vooraf, gegaan door zijn psychologische voorloper in de dagbladpers, die de geest van de ui- tersf intelligente, in organisatorisch opzicht onovertrefbare Leopold Mozart verraden: publicity-officer uit de acht tiende eeuw, die werkelijk voorbeel dig was. Zo kan men in de „oprechte Saturdag- se Haerlemse Courant'» van 16 febru ari 1765 lezen: „Hij speelt niet alleen op de ca- vecimbal met eene ongeloofflijke nauw keurigheid, de concerten en sonaten van verschiedene meesters, maar ook op een wonderbaare wijze, de aller- moeyelijksite fantasyen, waardig om van den grootsten meester gespeeld te worden, uyt het hoofd Laat men hem een stuk voorleggen, hij zal het zelve varieeren en zelfs uyt eenen anderen toon speelen. Laat men hem eene aria te zingen geven, hij zal ze zingen en tegelijk accompagneeren, zonder dezelve ooit te vooren gezien te hebben. Wanneer hem eene simpele bas-partij gegeven wordt zal hij dezelfve speelende de verreys elite melody daarbij voeden. (Van onze kunstredactie) Toen we de tentoonstelling in het Rembrandthuis aan de Jodenbree- straat te Amsterdam bezochten, die tot oktober duurt, hoorden we rond ons de vrij talryke bezoekers verschillen de talen spreken behalve de onze. Hoeveel landgenoten zouden er zyn, dachten we, die nooit in het Rembrandt huis geweest zyn, die daar nooit het grafisch werk van Rembrandt hebben bekeken? Zelfs zij die boeken met et sen en tekeningen van Rembrandt be zitten zijn daar wellicht nooit de origi nelen gaan zien, die men er te kust en te keur kan vinden- Deze originelen zyn uiteraard veel belangrijker dan wat de tentoonstelling ons biedt, maar misschien kan die tentoonstelling aan leiding zyn voor sommige landgenoten om naar het Rembrandthuis te gaan. De tentoonstelling is gewijd aan de zwarte kunst of de mezzotint, aan Rembrandt in de Zwarte Kunst, dat wil zeggen aan reprodukties van schilderijen en grafiek van Rembrandt door middel van deze bepaalde tech niek gemaakt. De mezzotint of de zwartekunstprent wordt verkregen door een koperen plaat geheel ruw te maken en dan door middel van een soort vijl lich tere plekken af te schaven. Wie de kunst verstaat, kan door dat schaven allerlei tussentinten verkrijgen, van daar de naam mezzotint. Met deze techniek heeft men veel schilderijen gereproduceerd in Duits land in Neerland en in Engeland. Vooral in Engeland heeft men daar mede zeer verrassende resultaten be reikt. Dat geschiedde in de achttiende eeuw en dat is merkwaardig, want juist in de achttiende eeuw zoals men weet stond Rembrandt niet bepaald in de gunst bij de kritiek. Men maakte uiteraard mezzotinten van de grote Ita lianen, van Rubens en van Van Dyck maar het publiek, dat geen schilderijen maar wel deze zwartekunstprenten kon betalen had een bijzonder sterke voor keur voor de door de kritiek geklei neerde Rembrandt. De belangstelling ging in het bijzon der uit naar reprodukties van portret ten en van schilderijen van een ver halende aard. Niet zelden meende de graficus die een mezzotint maakte, een schilderij van Rembrandt na te boot sen in zijn techniek, terwijl hij in wer kelijkheid een schilderij van een van Rembrandts leerlingen tot voorbeeld had. Een anonieme mezzotint die Rem brandts vader heet is in werkelijkheid een reproduktie van een schilderij van Salomon Koninck. en het portret van Tromp van Georges Graham, is naar een werk door Daniël de Koninck ge- een werk door Daniël de Koninck ge schilderd. Men heeft hieruit terecht afgeleid, dat het achttiende eeuwse publiek Rembrandt heel anders bekeek dan Als men hem verzoekt zig op den orgel te laaten hooren, zal hij er eene aangenaame fougue, of wel een an der der allerzwaarste muzyk-stukken opspeelen, en op welke proef men hem ook stelle, zal hij altoos en een ygelijk van zijn verheeven en ten eene- rnaal onbegrijpelijk talent overtuygen. Voor het overige schrijft hij zijne cora- positiën zonder het clavesimbel aan te roeren". Deze merkwaardige annonce treft men onder meer aan op de kleine, maar boeiende expositie „De familie Mozart in Nederland", die van 18 september tot en met 7 november 1965 in het Haagse gemeentemuseum te bezichtigen is. Het is een annonce, die op wel heel sprekende wijze het karakter van de concertpraktijk van die dagen mar keert. waarbij men de muziekconsu- ment trachtte de epateren door virtuo siteit, door acrobatiek, door een in ventief vermogen, dat voor alles spon taan en slagvaardig diende te zijn. Er zijn twee data uit een zeven maands verblijf in de republiek, die men op deze Haagse tentoonstelling zeer nauwkeurig volgen kan. Want men zal er kennis nemen van de belevenis sen, door het zusje Nannerl en de va der Leopold opgetekend, waaruit dui delijk blijkt, dat de laatste zijn ogen (en zijn oren) bepaald niet in zijn zak had. Die bovendien bewijzen, dat de leider van de tournee erin slaagde met personen in contact te komen, die voor het materieel en artistiek wel zijn van zijn kinderen van importantie waren, getuige één bladzijde uit zijn reisnotities, die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat: „logé a la Haye chez mr. Richard, a la ville de Paris prés le maréchal Tourenne. une tres mauvaise auberge le prince d'Orange le prince de Weilburg et la princesse et Ie prince de Nassau-Sarbruck l'ambassadeur d'Espagne, et mdme l'ambassadeur de l'empereur baron de Reischak general-major de cavallerie mr. Bi got, au Voorhout le professeur Weis l'ambassadeur de Portugal comte de Salam Isac Pin to et André Pin to et sa fa milie le professeur de la médicine Schwenke le docteur Haymans" Er zijn relaties in allerlei richting: bij het stadhouderlijk hof, bij het corps diplomatique bij de rijke kooplieden, bij de medici, getuige professor Schen- ke, die Nannerl en Wolfgang persoon lijk behandelde, toen ze dood en dood ziek werden. Zijn relaties te Amsterdam gemaakt, waren eveneens „weloverwogen" getui gend bovendien van een cynische le venskijk, zoals blijkt uit de manier waarop een financier Grauwhardf ge- notef"d staat: „hat um 130.000 fr. falliert, und da er durch einen falschen Schein ent- deckt worden, hat er so viel Oppium zu sich genommen, dass er sich da- durch selbst in die Ewigkeit geschickt, und men fand hernach, dass er seit 20 j ah ren her diese Scheinverfalsch- ung getrieben". Zo ziet men ,,de familie Mozart in Nederland levend, werkend, compone rend. Want ook liggen er in de vi trines op deze expositie de lijst van werken, die de jonge Wolfgang ten onzent heeft gecomponeerd, zo het handschrift van de Galimathias mu- sicum muzikale beuzelarij voor klavecimbel, 2 violen, alt. bas, 2 ho bo's, 2 hoorns en fagot, zo zo de zeven variaties voor kla vier over het lied „Willen van Nas sau en de acht variaties voor klavier over een Hollands lied van Christiaan Ernst Graaf. ,Een nederduitse air op de installa tie van Z.D.H Willem prins van Oranje etc. etc. door C. E. Graaf in muziok gebracht en door de beroemde com positeur J.G.W. Mozart, oud 9 jaeren met konstige veriatieën vermeerdert a 12 stuivers". Dit alles en nog veel meer is niet tentoongesteld. Aan de wanden zijn tal van platen en prenten uit deze tijd te vinden. Hoe Mozart er in deze periode van zijn leven uitzag? Er zijn heel wat valse portretten in omloop gebracht, authentiek is echter de ge wassen krijttekening van Carmontelle waarop Leopold, Wolfgang en Nannerl en de gravure van J. B Delafasse met hetzelfde trio, beide van 1764 da terend, zijn op de expositie aanwezig. Om de bezoeker een indruk te ge ven van de meubelen en muziek uit Mozarts tijd hebben het kostuummu seum te 'séGravenhage en het Haagse Gemeentemuseum (afd. oude kunst nijverheid) een achttiende-eeuwse mi- ziekkamer ingericht. Mozart en zyn zusje Nannerl, gravure van J. B. Lafasse (1764) Deze visuele indrukken kunnen wor den versterkt door auditieve: door een concert in de aula (op 29 sep tember) geheel aan Mozart gewijd, en door bespelingen van een op de ten toonstelling geplaatst klavecimbel, kla- vichord en tafelpiano, die op gezette tijden door Willem Talsma tot klinken worden gebracht. De Haagse Mozarttentoonstellin# is een bron van vreugde voor kinderen van acht tot tachtig jaar...... Rembrandts moeder wij dat tegenwoordig doen De smaak van dat publiek ging uit naar het ro mantische zou men kunnen zeggen. Earlom vervaardigde zo verschillende mezzotinten van Rembrandt, die inder daad niet op werk van Rembrandt te ruggingen. Elia en de zoon van de weduwe, dat bijzonder romantisch is, althans in de reproduktie, werd waarschijnlijk door Gerbrand van den Eeckhout ge schilderd of Johannes Victoors en Pethers laat ons een mezzotint zien die Ferdinand Bols zelfportret voorstelt. Soms wordt het schilderij in spiegel beeld weergegeven b.v. een portret of zelfportret dat thans in het museum van Sao Paolo is in Brazilië, een mez zotint van de Nederlander P. van Bleeck- De zwarte kunstenaars veroorloof den zich ook wel eens vrijheden. Toen Jan van der Bruggen een mezzotint maakte van Rembrandts ets De Goud weger zette hij in het interieur een aapje dat in het origineel in het geheel niet voorkomt. Over het algemeen leenden zich, wonderlijk genoeg, etsen en tekenin gen minder tot reproduktie in mezzo tint dan schilderijen zoals men op de tentoonstelling duidelijk kan zien. Er zijn ongetwijfeld fraaie prenten op de tentoonstelling: Een man met mes, waarschijnlijk de apostel Bartho- lomeus van Richard Houston, als de godin Flora van William Pether, de Filosoof Zeno van Bernard Picart, die vooral als graveur zich een naam heeft verworven, het zelfportret van Rem- verworven. het zelfportret van Rem- bedelaars aan de deur brandt, door Pieter Louw en de merk waardige zwarte kunstprent die Rem brandt Wife heet van Richard Earlom naar het schilderij in de Ermitage te Leningrad. Ze kan uiteraard niet Saskia voorstellen, want het is een veel oudere vrouw en toen het schilderij ontstond was Saskia reeds een jaar of vijf overleden. Toch doet men, men gelove me, de tentoonstelling geen onrecht als men ze meer curieus dan van hoge kunst waarde acht. Als men in de andere kabinetten van het Rembrandthuis te recht komt en in de hal, gaat men ze al spoedig vergeten voor Rembrandt zelf. Hij is onbetwist een meester in de etskunst, zoals hij dat in de schil derkunst is- Hij maakte portretten, te beginnen met de vroege ets van zijn moeder, en al spoedig de zelfportretten Heel veel beroemdheden en kennis sen heeft hij in een ets vereeuwigd. Hij maakte prenten naar de mytholo gie, maar vooral tal van bijbelse et sen. die hij zette in zijn eigen tijd. maar meer nog in het ogenblik van zijn eigen fantasie. Enkele van zijn mooiste naakten, bijvoorbeeld die van de slapende negerin, maakte hij als het brugje van Six ets. Hij etste kleine volkstafereeltjes die van een grondige kennis van het volk uitgaan en vooral ook verschillende landschapsverbeeldingen mogen die er zijn, niet alleen een magistrale ets als het landschap met de drie bomen, maar ook een zo snelle weergave als het Bruggetje van Six. Zijn etstech niek. waarbij hij ook de droge-naald- teohniek toepaste er de mezzotinttech niek nam steeds aa- rijkheid en tref zekerheid toe. Hij ging altijd uit van het vertrouwde en geziene, ^"an de on middellijke ervaring. Men kan dat na gaan aan een minder algemeen beken de ets als De Synagoge en een zeer bekende als de Bedelaars aan de deür. Maar dit onmiddellijk ervarene wordt omgezet in die andere wereld, de we reld van de kunst. Om dit geheel te ervaren is het bladeren in een boek met afbeeldingen, al zijn die nog zo goed, niet voldoende. Daarvoor dient men naar het Rembrandthuis zelf te gaan. de synagoge

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7