Het stille geweld van Sint-Michielsgestel Communicatie is: mensen creeren ARC DE TRIOMPHE KRIJGT WASBEURT Nog duizenden gebouwen in Parijs worden gereinigd ST. MICHIELSGESTEL - Sinds Copernicus zijn de meeste wetenschap pelijke feiten betrekke lijk. De experts wach ten zich ervoor om te beweren dat dit of dat voor nu en a[tijd vast staat. De dingen kun Schema Climax Stil geweld De historie Hogeschool Research De toekomst DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1965 nen zó zijn, maar ook anders. Men hoort het in de betoogtrant van bijna alle adepten van vooral de jongere takken van wetenschap Zij gaan er van uit dat wij nog steeds maar heel weinig van de mens weten en dat la ter „ergens" nieuwe feiten ontdekt kunnen worden, die al het be staande doen wanke len. In Sint Michiels gestel hebben wij met deskundigen gespro ken, die dat wat hin derlijke, aarzelende niet in hun uitspraken hadden. En toch heb ben zij het op zich ge nomen om de stom men te leren spreken. En zij weten dat het kèn. T"\« stommen, dat ztfn in feite de doven. Een doofgeboren kind heeft wel het or- gaan dat de horende gebruikt voor het spreken, maar omdat h\j het gehoor mist kan hy het spreken nooit spontaan, door naar zijn omgeving te luisteren, leren. Alleen dat wat hem door de nog intact zijnde zintuigen bereikt, kan verwerkt wor den. En dat is bitter weinig. Een normale vierjarige kleuter heeft een bepaald aantal begrippen. Te weinig om zich al behoorlijk in het leven te kunnen oriënteren, ook al is zijn wereld niet gro ter dan het gezin, de poes van de buren en andere kleine dingen, maar voor hem voldoende. Een doof kind van dezelfde leeftijd heeft een begrippenwereld die (dat is uitgerekend) een miljoen maal beperk ter is dan wat het brein van een niet- gehandicapte kleuiter bevat. Dat is ver schrikkelijk weinig. Het is bijna niets. En dit bijna niets is de basis waarop men in het Instituut voor Doven in Sint Michielsgestel als het ware een nieuwe, totale persoon bouwt. Langs spinragdunne communicatielijntjes de gezichts- en tastzin, en door te woe keren met minimale gehoorresten, voert men de kleine dove mens de wereld van de horenden binnen. Jaren en jaren duurt het. Onderwijzers en kinderen worden er doodmoe van. Maar het gaat! Het dove kind, dat jarenlang opge sloten heeft gezeten in zijn geluiddichte cocon, kan op zijn eigen manier in samenspraak met de andere mensen komen, die soms niet eens meer mer ken dat hij doof is. Biina een wonder. gaan steeds verder. We schuiven steeds wat verder op. Alles waarvan wij succes verwachten passen wij in onze opleidingen toe. Dat is altijd zo geweest. En iedere keer zijn de resul taten beter." Sint-iMchielsgestel geldt inde krin gen van het Dovenonderwijs als een soort hogeschool. Enkele jaren geleden gingen een paar deskundigen van ..Gestel" in het Perkins-instituut bij Boston kijken hoe men daar het onder wijs aan doof-blinde kinderen had aan gepakt. „Gestel" wilde namelijk ook een afdeling voor deze dubbel gehan dicapte kinderen stichten. Vier jaar later, toen er al dertien doofblinde kinderen in het Instituut voor Doven werden opgeleid, kwamen de experts van het Perkininstituut op hun beurt de kunst van "Gestel" afkijken. Wat zij zagen was zó fascinerend, dat er besloten werd om het volgende Doof- blinden-onderwijscongres in 1968 in Sint Michielsgestel te houden Duizenden doven bewegen zich in de horende maatschappij dank zij,,Ges tel". In Sint Michielsgestel is men er aan gewendgeraakt. Op 2 oktober viert het r.k.Instituiit voor Doven zijn 125- jarig bestaan. De barre pionierstijd is voorbij. Of beter gezegd: men heeft het pionieren tot een wetenschap ge maakt. Want het betreden van de we reld der doven is een ontdekkingsreis in een wonderlijk maanlandschap, waar de begrippen die gelden onder de horenden, niets betekenen en waar voor horende mensen heel gewone zaken, de macht van toverspreuken of taboes bezitten. In een enorm complex gebouwen, «en statig-oud hoofdgebouw in een mengstijl van Teutoons en neo-gotiek met daarachter zonnige, moderne pa viljoens waarin het licht van alle kan ten naar binnen speelt worden de ontdekkingsreizen gemaakt. Het gaat langzamer dan het kappen van een weg door het oerwoud. Langzamer dan het breken van een vaarweg door het poolijs. Maar na 125 jaar ervaring weet men nu zeker dat het kan. De adjunctdirecteur van het Insti tuut voor Doven, pater J.van Eijnd- hoven, laat ons een schema zien. Bovenaan staat de beginnende leer ling. Totaal doof. Niet in staat om méér uit te brengen dan onsamen hangende klanken. Hij is vier jaar. „Voorschool" staat er boven dit uit gangspunt van het schema. Helemaal onderaan het schema zien Wy:,,HBS-B, gesplitst in exacte en in administratieve richting" en dan het simpele: „Integratie in de horende maatschappij." Het dove kind is, als het dit „onbe reikbare ideaal" heeft bereikt, onge veer twintig jaar. Het wonder heeft lich voltrokken. Maar omdat het regel is geworden, vindt niemand het nog «onderlijk. De staifunctionarissen van het Insti tuut voor Doven vinden net niet zo bijzonder meer. Elk jaar zwaait er een lichting af en komt er een nieuwe op. Maar toch heeft het onvoorstel bare zware werk hen in de houdgreep. Waarom? ,.Wy creëren personen", zegt pater van Eijndhoven. ,,Een dove kleuter is niet alleen hulpeloos, hij kan zelfs zijn eigen hulpeloosheid niet overdenken, want voor denken zijn woorden nodig en die heeft hij nooit gehoord." In het Instituut voor Doven moet men dan ook aan een soort maanexplora- tie doen, waarbij een der eerste hoogtepunten is: dat een doof kind het begrip ,,God" leert kennen. De eerste communie in het Instituut is dan ook werkelijk een nieuwe geboorte, en een weergaloos feest. Communie als com municatie-feit. Dan volgen er vele andere hoogte punten: het aanvoelen van ritme, het vlot kunnen lezen (waarbij de spinrag dunne communicatielijn al spoedig een stevige kabel wordt); de expressie in geschreven en gesproken taal, in ge baren en dans en muziek! Leren spreken, leren contact maken met de buitenwereld, houdt zo ontzag lijk veel méér in dan je op het eerste gezicht denkt. De verantwoordelijkheid van de men sen die op de onzekere bodem welke de geest van een doof kind is, een totale persoon optrekken, is geweldig groot. Het is vorming in de ware en volle zin van het woord. En dat houdt ze ideallistisch. van Beek in 1840 in een voormalig kasteel het Instituut oprichtte. In 1769 was de aanzet al gemaakt door mgr. Henricus den Dubbelden, die als de eigenlijke pionier van het r-k. doof stommenonderwijs in ons land mag gelden. Het instituut telde in de begintijd 48 leerlingen. Nu zijn het er ruim tien maal zoveel. In de oude, handge schreven journaals wemelt het van grote momenten. In 1906 bijvoorbeeld, werd de zuivere spreekmethode inge voerd. De gebarentaal werd niet meer als eerste inleiding tot het lezen ge bruikt, maar in 1924 werd het schrift als eerste leermiddel ingevoerd. In 1928 ging men niet meer uit van de taalvorm, maar van de idee, waarna in de oorlogsjaren de voor waanzinnig verklaarde experimenten met., ge luidswaarneming begonnen. Op een zolder prutste een leraar van het Instituut net zolang met een oude versterker, tot hij kon bewijzen dat zelfs bij totale doofheid gehoor resten bestaan die- gemobiliseerd kun nen worden. Er was wéér een spin ragdraad ontdekt. En nog wel dêêr waar niemand die had gedacht te zullen vinden. Toen kwamen er wal kie-talkies, uit de dump. ..De HBS-opleidingen zijn momenteel wel zo ongeveer het summum", zegt ons de heer G. van Riet, die de mid delbare scholieren onder zijn hoede heeft, en zoals alle honderden me dewerkers van het Instituut zich de woorden van de lippen laat aflezen en geduldig wacht op de afloop van zinnen die wij soms een beetje ver ward in deze langzaam levende omge ving wat ongelukkig construeren. •Maar", zo voegt hij eraan toe, „we Het 125-jarig bestaan is een hoog tepunt en er zal ruimschoots terug geblikt worden. De stichting van het Instituut verliest zich al bijna in de nevelen. Men weet alleen uit over levering, hoe de kordate conrector van een Latijnse school en priester, E.H.M. Een doofblind meisje maakt contact met de wereld door middel van het schrift. In de hand van de lerares schrijft zij de letter „L"r en straks het woord „Lens". Op het ogenblik zoemen in alle gebouwen de versterkers. Bijna over al liggen ringleidingen. De kleine transistors in breekvaste versterker- kasten worden overal toegepast. Band recorders, luidsprekers van enorme vermogens (de volle lading op een normaal trommelvlies zou dit waar schijnlijk doen scheuren) een elektro nisch orgel kortom alles wat maar met geluidsversterking te maken heeft wordt in het Instituut toegepast. In de schoolklassen zit een half dozijn dove kinderen aan een hoef ijzervormige tafel rond de leraar. Microfoons en grote koptelefoons, maar evengoed de kleine oortelefoon tjes onderhouden de verbinding via elektronische weg. Kijkend naar de onderwijzer(es) lezen de kinderen de woorden van de lippen. Afbeeldingen Dove kinderen die spreken. Twee meisjes zeggen het vers je „Naar bed, naar bed zei Duimelot" op. ervan vergezellen het proces en op het schoolbord staat het woord dat zij instuderen, geschreden. Het is een trommelvuur van informatie, al hoort degeen die niet op de ringleiding is aangesloten, er totaal niet« van. Geen school is zo stil als een dovenschool. Het geweld, dat gaat adeen de leerlingen en de leerkrachten aan, In de gymnastiek zaal spant een lerares zich in, met gebruikmaking van alle middelen tot expressie, om twee groepen dove kin deren een simpel spel te leren. Als zy zegt „Ratten" moeten zij allemaal naar links hollen. Zegt zij „Raven", dan moeten ze naar rechts gaan. Maar de kinderen kunnen niets horen. Zij lezen van de lippen van hun lerares het geringe verschil tussen „Ratten" en „Raven" en gooien dan hun hele speldynamiek er tegenaan, om de op dracht goed uit te voeren. En het summum is (voorlopig) de HBS-B opleiding... Het Instituut heeft zijn huidige, grote bloei voor het grootste deel te danken aan de dynamiek en het idealisme van de tegenwoordige di recteur, mgr. drs. J. C. van Overbeek. Hij jubileert op 2 oktober óók, want dan heeft hij een kwarteeuw het Instituut bestuurd. Bovendien zijn op 2 oktober de „zusters van de Choor- straat" te Den Bosch 125 jaar aan het dovenonderwijs verbonden. De broeders van de congregatie der On- Vrije expressie in dans en gebaar opent voor het dove kind de weg naar communi catie. Dove kinderen die luiste ren. De broeder is één en al expressie, hij brengt gedach ten en begrippen over naar de kinderen die niet weten wat geluiden en klanken zijn. bevlekte Ontvangenis uit Maastricht hebben een 120-jarige traditie in het dovenonderwijs opgebouwd. Men komt ze tegen in de klassen, op de, eigen vakscholen en in de huisindustrieën, die een belangrijke bron van inkom sten vormen. Eén groot jubileum dus. Op de feestdag zal prinses Magriet namens haar moeder, die bescherm vrouwe van het instituut is, „Gestel" bezoeken. Die 2e oktober zal geschiedenis ma ken. Op die dag zal men namelyk het „Mgr van Overbeekfonds ten doop houden. Een mijlpaal, want de bedoe ling van het fonds is dat uit de gelden die men in het hele land in zamelt, een Research-centrum kan worden gefinancierd. Aan het re- searchwerk komen de overbezette le raressen en leraren namelyk niet toe. Het centrum zal nauw gaan samen werken met de katholieke universiteit te Nijmegen. De bedoeling is, dat het de verschillende takken van weten schap (psychologie, pedagogiek, me dische- en taalwetenschappen, elec tronical die zich nu tamelijk onge coördineerd op het dove kind richten, zal overkoepelen. Men heeft zelfs een apart woord bedacht om de nieuwe, gebundelde „wetenschap inzake de doofheid" aan te duiden. „Defectologie". Het is een belofte voor de toekomst, dat de verlossing van de dove mens nooit eindigt, maar altijd doorgaat tot aan het optimale. De financiële basis van het r.-k. dovenonderwijs is steeds breder geworden, maar hier is het op timale niet bereikt. Er zijn gemeenten die de pas ingevoerde Algemene bijstandswet zo interpreteren, dat zij de zwaarste last afwentelen op de ge zinnen waaruit de dove kinderen ko men. Zelfs op het punt van bijzonder onderwijs aan dove kinderen schijnt in ons land de strijd nog niet eens helemaal gestreden te zijn. Het is weieens gemakkelijker om een doof kind de gemeentewet te leren, dan een gemeente duidelijk te maken dat zij het begrip „gemeenschap" beli chaamt. TOM KOOPMAN (Van onze cerrespondent L. J. Kleijn) PARIJS Nederlandse toeristen, die laat in het seizoen naar Parijs zyn gekomen, zullen wel gemerkt hebben, dat het nationale monument op de Etoile, de Are de Triomphe, tus sen stalen steigerhuizen staat ver scholen. Het is een beetje triest, die arme Are, vooral als er met veel wind ook nog lappen zeildoek voor hangen te bungelen. Maar achter die lappen en op de stellingen wordt hard gewerkt. Met schoonspuiten hoopt men nog vóór 11 november, wapenstil standsdag, gereed te zyn. Dan zal onze Are weer veel mooier zyn dan in het verleden: één brok kristal onder het licht van de tientallen schynwerpers. Het bad was wel nodig, want sedert 1806, toen men aan de bouw begon, is er geen borstel over het steen heen geweest. De wasbeurt voor de Arc is een onderdeel van de grote schoonmaak in Parijs. Van de 88.374 grote gebou wen, die Parijs telt, zijn er al 45.000 schoon gespoten. In 1960. toen men ermee begon, hadden de 1500 schocni- maaktinrichtingen 4.000 arbeiders in dienst. Thans zijn er 2300 van zulke firma's met in totaal 7.000 man. Voor het schoonspuiten van 14 stadhuizen, 18 kerken, 105 scholen, 3 gymnasia, de Sorbonne. alle faculteiten, de Nor maalschool en het grote centrale Stad huis, heeft de gemeente van Parijs al 400.000 franc uitgegeven. De staat heeft er nog eens 100.000 bijgedaan, want de regering neemt voor haar rekening gebouwen als het Elysée, het Instituut, het Louvre, de Invalides, de Comédie Frangaise, de Obélisque op de Concorde, het Panthéon en de Are de Triomphe. Kleine onderne mingen. die zelf geen geld hebben om de gevels van hun huizen schoon te laten spuiten, kunnen bij de gemeente of bij het rijk om steun aankloppen. De Are de Triomphe staat midden op de Etoile. Rijdt men het grote plein rond lopen met oponthoud van de verkeerslichten duurt zeker een half uur en begint men bij de Grande Armée. die in het verlengde ligt van de Champs Elysées, dan pas seert men achtereenvolgens de grote avenues Foch. Victor Hugo, Klébcr, Iéna, Marceau, daarna de Champs Elysées en vervolgens de Friedland. de Hoche, Wagram, Mac Mahon en de Carnot. Staat men bovenop de Are 49.54 meter hoog en 44.82 meter breed dan heeft men over het ster- rebeeld van Parijs een fraai uitzicht. Het is beneden één gekrioel van auto's vooral op de spitsuren. Een provin ciaal zal angst hebben om dwars de Etoile naar de Arc over te steken. Een Parijzenaar doet het zonder met de ogen te knipperen, zelfs buiten de spijkerpaden. De automobilisten kijken wel uit, want een voetganger in Parijs is heilig. De opdracht tot het bouwen van de Are de Triomphe is in 1806 door Na poleon gegeven. Hij wilde er zijn zegevierende legers onder door laten marcheren. De eerste steen werd ge legd 15 augustus 1806 en draagt tot opschrift: „In het jaar 1806, de 15e augustus, verjaardag van de geboorte van Zijne Majesteit Napoleon de Gro te, werd deze eerste steen gelegd. De minister van binnenlandse zaken Champagny". De bouw werd be ëindigd in 1836 door Louis Philippe. De kosten bedroegen in totaal 9.651.115 frank. Napoleon heeft de voltooide Are niet gezien. Zijn gebeente is on der de Are doorgegaan toen het werd overgebracht naar de Invalides „langs de oevers van de Seine, temidden van het Franse volk, waar hij zoveel van hield". Zo staat het op zijn graf. In het gulden boek van de Are de Triomphe vindt men handtekeningen van beroemde persoonlijkheden: ko ningin Elisabeth, Carol van Roeme nië, Bao Dai, Franklin Roosevelt, De „Arc" in dé steigers Haile Selassie, Churchill e.a. Ook handtekeningen van berucht gewor den lieden als Hermann Goering en Rudolf Hess. Hitler is nooit op de Are geweest. Zijn handtekening komt in het gastenboek niet voor. Het einde van de eerste wereld oorlog werd bij de Are op 14 juli 1919 gevierd. Alle Franse wapens waren bij de plechtigheid vertegen woordigd, met uitzondering van het luchtwapen. Uit protest vloog de pi loot Charles Godefroy op 7 augustus van dat jaar onder de Are de Triom phe door. Tussen de muren van het monument en de uiteinden van de vleugels was maar een ruimte van een meter tachtig! Op 28 januari 1921 werd onder de Are het gebeente bijgezet van de On bekende Soldaat uit de eerste wereld oorlog. De kist was gewikkeld in de nationale vlag. vastgespeld met ver sierselen van het Legioen van Eer het Oorlogskruis en de Militaire Mé daille. Twee jaar later, op 11 novem ber, werd de vlam aangestoken, die dag en nacht op het graf van de On bekende Soldaat brandt. Iedere avond omstreeks zes uur wordt de vlam (symbolisch) door een oud-strijder aangestoken. Tijdens de bezetting in de tweede wereldoorlog hebben de Duitsers de vlam laten branden. Het komt gelukkig maar weinig voor, dat grafsehenners zich aan dit nationale heiligdom vergrijpen. Een student, die in de kerstnacht van 1958 op de vlam een ei wilde bakken, kreeg drie maan den gevangenisstraf en 500 frank boe te. Had hij het 150 jaar eerder ge daan, dan zou men hem volgens de toen geldende zeden de schermende hand hebben afgehakt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13