„HI-FI" KOST (VEEL) GELD T.V.-signaal: boodschap voor andere wezens in heelal to parade der getemde elektronenons welvaartsspeelgoed Bandcassette helemaal „in TELEVISIESTUDIO OP FIRATO "65: PLAATS VOOR 1500 MENSEN T.v. in een Chippendale meubel Portable is volwassen ACCORDEON MET KLANK VAN EEN ORKEST Golven eeuwig onderweg naar het oneindige mt t p JOL-STEREO" NIET ALTIJD ZO VOE „Elektron" biedt vele boeiende demonstraties 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1965 15 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Als u naar de Firato gaat met liet idee om ,zo maar eens te kijken maar met in het achterhoofd het vage voornemen om u misschien te laten verleiden, dan bent u een willig object voor de mensen die er in hun stand hun uiterste best voor doen u iets te verkopen, zij het dan via de winkelier. Waarschijnlijk gaat u niet naar de expositie met enige duizenden in de binnenzak, al is het dan uiterst eenvoudig ze er kwijt te raken aan peperdure apparaten als video recorders. Misschien heeft u wel wat geld over voor een ,,hi-fi" installatie. Hi-fi is al jaren een modewoord, de glans is er, ondanks de televisie en al ons andere speelgoed, nog lang niet af. U zult het woord op de Firato om de haverklap tegenkomen. De t.v. heeft noch de radio, noch de grammofoonplaat ernstig con currentie kunnen aandoen en afspeelap paratuur is dan ook nog altijd "een art. waarin de elektro-te'chnici, oe vormge vers en de gebruikers zich naar hartelust kunnen uitleven. Hi-fi is in onze tijd nog méér hi-fi dan het was toen de term werd uitgevonden. De droom van het orkest in de huiskamer is reëler dan 55 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Een van de nieuwe elementen in het elektronisch wonder land is de cassette-recorder, al dateert de lancering ervan zeker van anderhalf jaar geleden. De slogan „het gemak dient de mens'' en het verbluffende gemak waar mee de apparatuur speelklaar wordt ge maakt, schijnt een enorme belangstelling te hebben getrokken. Fascinerende, maar uiterst kostbare mogelijkheden, alleen bereikbaar voor ge- interesseerden met een stevige bankre kening, bieden de beeldband (video)-re corders. Voor de prijs van een auto kan men zich het genoegen verschaffen om in de huiskamer zelf t.v.-programma's van zijn eigen ontvanger op te nemen, om ze later na een druk op de toets weer terug te draaien. Vooral in de onderwijs wereld en in het bedrijfsleven zijn hier voor talrijke toepassingen denkbaar. Om aan de steeds stijgende belangstel ling voor stei eo-ontvangst te voldoen, zijn op de Firato-'65 enige ruimten inge richt voor deze aantrekkelijke wijze van geluidsweergave. Deze ruimten zijn zodanig van afme ting, dat de toehoorder precies hetzelfde effect krijgt als mogelijk straks in zijn huiskamer. Over de f.m.-stereo-ontvangst (via het radiotoestel) schijnt nogal enige begripsverwarring te bestaan. Deze ste reo-ontvangst via radio is namelijk ge heel iets anders dan stereo-weergave van grammofoon of bandrecorder. Weliswaar is het principe uiteraard hetzelfde, maar stereoweergave via de radio vereist een ingrijpende technische voorziening, die alleen in de nieuwste radiotoestellen is aangebracht Wat ons in do afgelopen tijd vaak hin derde in de reclame voor radiotoestellen was de verlokkende toevoeging „volledig stereo". Helemaal onjuist was die slo gan vaak niet voor grote radiomeubels. Men kon namelijk met een in dit meubel aanwezige stereo-platenspeler ook stereo platen ten gehore brengen. Maar het woord „vol-stereo" suggereert dat ook de radio-ontvangst stereofonisch zou zijn. Dat is niet zo vanzelfsprekend. De meeste radio-uitzendingen blijven voorlopig mo- noraal Bovendien moet de koper van zo'n toestel bedenken, dat wil hij de ste reofonisch door de omroepen uit te zen den programma's echt „ruimtelijk" kun nen beluisteren, zijn toestel beide ge luidssignalen uit Hilversum moet schei den cn naar afzonderlijke, los van het toestel te plaatsen luidsprekerboxen dient te geleiden. Radio-ontvangers met de opdruk „ste reo" op de stationsschaal, maar voor zien van twee (geïntegreerde) in het toestel ingebouwde luidsprekers, kunnen nimmer van een goede stereo-ontvangst genieten. Gelukkig hebben de fabrikan ten deze fout ingezien en geven zij de bezoekers thans uitgebreide en vakkun dige voorlichting. ooit tevoren, of de buren dat nu leuk vinden of niet. Wie wel eens een- plaat draait, op e?r platenspeler die op de radio is aangeslo ten, of op een (kant en klare) elektro- grammofoon, en nu door welluidende ad vertentie of wellicht door de Firatt ..rijp" is gemaakt voor een hi-fi instal latie, die moge gewaarschuwd de RA1- deuren passeren. Neen, niet omdat men er op de loer ligt om hem bij de neus te nemen. Maar omdat hij. in verreweg de meeste geval len zichzelf iets zal gaan wijsrhaken. Hi-fi bestaat Het is geen loze recla mekreet. Maar hi-fi is, uit de aard van zijn wezen, geen goedkope aangelegen heid. „High fide-lity", hoogste betrouw baarheid in de weergave, wil zeggen dat de elektro-akoestische industrie al haar kunnen heeft gebundeld in de reeks platenspeler-versterker-luidsprekers. Dat kan echt niet voor een prikje. En wie voor het genot van een waarlijk grandioze weergave van de platen ge conserveerde muziek niet méér over heeft dan een paar honderd gulden, die moet zijn hi-fi dromen laten varen. Nu kunt u natuurlijk een beetje smok kelen: als u een uitstekende platenspeler hebt (over de platen zelf praten we niet, die ziJn praktisch allemaal van uitste kende kwaliteit) en u koopt ter vervan ging van de radio een kwaliteitsverster ker, dan kunt u zichzelf aanpraten dat u hi-fi hebt. Ook al weet u dat de luid sprekerboxjes die u altijd al gebruikte nu niet direct van de beste kwaliteit zijn. .-Nou ja", denkt u dan," het voornaam ste is toch in orde, alleen die speakertjes» dat is zo erg niet..". Dat is echter een aanzienlijk eind naast de waarheid. Stel dat u een foto zichtbaar moet laten door een hindernis van een stuk of vier glazen platen. U bent dan wel zo wijs om vier stukken helder glas te nemen. Drie stukken hel der glas en één stuk dat beroet is, le veren zowat hetzelfde effect als vier zwarte ruiten. Ieder element in de keten van plaat tot luidspreker is een hindernis Wie met één ervan smokkelt, doet praktisch het ge hele' effect teniet. Wat kost echte hi-fi dan? Voor minder dan driehonderd gulden hebt u nauwe lijks een platenspeler die in een hi-fi in stallatie thuishoort. Het neusje van de zalm kost zelfs zeven tot achthonderd gulden. Dan de versterker. Ze zijn er in tien tallen merken, in uiteenlopende klassen. Streeft u, na de schrik die de platen speler u bezorgd heeft, nog altijd welbe wust naar hi-fi. reken dan minstens op vijfhonderd gulden voor de versterker. Daarvoor hebt u stereo, ruisonderdruk- king en wat verder ook allemaal van veel goedkopere versterkers wordt, ge zegd, maar dan hebt u het écht, En nu de luidsprekers. Voor twaalf gulden vijftig per stuk kunt u losse luid sprekers kopen, en die geven ook geluid, zelfs goed geluid, maar geen hi-fi. Alles wat uw peperdure platenspeler en ver sterker weer tevoorschijn getoverd heb ber. uit die kostelijke grammofoonplaat, draait zo'n luidspreker radicaal de nek om. Nou ja, niet overdrijven: voor achten negentig procent dan. Voelt u nog altijd voor hi-fi? Bent u misschien bereid er uw autodroom een paar jaar of langer voor op te zouten? Dan bent u de ware liefhebber. Ga dan gerust naar de Firato, en ga horen, hoe luisterrijk hi-fi is. Hoeveel mooier het nog wordt, als u het budget kunt verdub belen, en tenslotte kunt u er zien en ho ren wat er te koop is voor iemand die er een paar duizend gulden tegenaan zou willen gooien. Daarvoor koopt u werke lijk het hele Concertgebouworkest, de Wiener Symphoniker en al die andere beroemde orkesten, en laat u om het even welke beroemdheid als solist bij u thuis spelen, zo vaak u wilt. Overigens: u zoudt in het laatste geval ook wel een speciaal huis om uw instal latie moeten laten bouwen, want daar komen luidsprekerinstallaties aan te pas die u in een normale kamer nauwelijks kwijt raakt. Ze zouden er ook nauwe lijks tot hun recht komen. Dit is op hi-fi- gebied wel het neusje van de zalm: de Braun-installatie „Studio 1000", ge heel getransistori- seerd. De platenspe ler presteert het, afspelen mogelijk te maken bij een naalddruk van 0,4 gram. De automati sche uitschakeling werkt foto-elek trisch. De gehele installatie (verster ker, tuner enz.) is uitgerust met toet sen en schakelaars die niet meer me chanisch, maar elektronisch wer ken, zodat een ui terst lichte aanra king al ruim vol doende is. De prijs van deze droom is nog niet bekend. In Didtsland kost de installatie ongeveer 14.000 mark. ra (Van een onzer redacteuren) Als we 's avonds na het laatste journaal het knopje van de te levisie uitdraaien, is het voorbij. Drie of 'vier uren lang hebben we beelden op ons netvlies op gevangen, beelden van mensen en dingen, die voor ons zijn gaan leven door het wondere, ge temde elektron. Na het „klik" van het knopje is het weg. Het beeldscherm is grijs en alleen wat herinnering blijft, maar ook die vervaagt snel. Maar het is niet voorbij. Onze (eigen of centrale) antennes heb ben gretig de golven opgevan gen die de zender heeft uitge straald, doch de golven reisden verder, voorbij de aardkromming, de ruimte in. Waarheen? De radiogolven, waarmee we al lan ger dan een generatie vertrouwd zijn bleven altijd braaf tot onze knusse aarde behoren. Ze lopen gehoorzaam met de krom ming van onze planeet mee. als de ontdekkingsreizigers uit vroeger eeu wen die het einde van de wereld zochten en die tenslotte ervoeren dat het bij het beginpunt lag. Maar de televisie is van onze tijd, van een generatie die de kosmos be springt. Het televisiesignaal is ook een ruimtereiziger: het is lineair, veegt maar heel even lang het op pervlak, fluistert zijn boodschap in de uitgestrekte antennes, en zegt dan de aarde vaarwel. Dat is aanvankelijk de nachtmerrie van de technici geweest., en van de genen die moesten proberen televi- siieuitzendingen betaalbaar te ma ken. Want telkens waar het signaal de ronde aarde verlaat moet een nieuwe zender staan, die 't opnieuw uitstraalt.ook slechts weer voor een handvol kilometers. We hebben het bouwen van al die zendertorens nu ins ons maatschappij - patroon ingecalculeerd en wat er verder met dat ruimtereizende te levisiesignaal gebeurt, zal ons een AMSTERDAM De gisteren geopende Firato '65 is tot en met zondag 26 september te bezichtigen. De expositie is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22.30 uur. 's Zondags van 10 tot 18 uur. De RAI aan het Amsterdamse Europlein is zowel per auto als per trein gemakkelijk te bereiken. De spoorwegen verkopen een ge combineerd reis-toegangsbiljet te gen gereduceerd tarief. zorg zijn. Het snelt avond aan avond over de horizon de kosmos in, teza men met de honderden andere die geproduceerd worden in de zenders van ahe landen. Een onafgebroken stroom beeldsignalen, onzichtbaar maar zo echt als het lieflijk gelaat van de omroepster die ^ns welterus ten wenst, wordt de ruir.ite ingeslin- gerd, nu al jaren aan een stuk. De programma's van gisteren, van vori ge week, van twee en van tien jaar terug, ze zijn op dit moment allemaal onderweg in de onmetelijkheid van het heelal. Als het Zandmannetje ,.dag" gezegd heeft, en we wach ten op de aankondiging van het vol gende programma, is het signaal dat zijn beeld vormt al verder de ruimte in dan ooit een astronaut is geweest en een kwartier later vliegt het bui ten de grenzen van ons zonnestelsel, voor altijd ongrijpbaar voor ons, en onderweg naar ergens. Zal het ooit een bestemming berei ken. vertaald worden en andere we zens een verre boodschap van onze aarde brengen? Het is een science-fiction-achtige gedachte, maar beslist niet te gek om erover te praten. De duizenden televisiesignalen die wij dagelijks het heelal instralen vormen een realiteit, dat bewijzen immers onze eigen beeldschermen. Theorieën over leven op ande re planeten, in verre zonnestel sels binnen of zelf buiten onze eigen Melkweg, zijn inderdaad niet meer dan theorieën maar de wetenschap kan niet bewijzen dat ze onzinnig zijn. De mogelijkheid van het be staan van buren" in de kosmos fas cineert ons in hoge mate, ook al weten we dat de kans op een lijfelij ke ontmoeting volstrekt illusoir is, zelfs al zouden we stoutmoedig ne genennegentig procent van alle pro blemen met één hand van de tafel vegen. De tijd blijft, wellicht voor eeuwig (wat dat dan ook zijn mag) een beslissende hinderpaal. Niet voor de lichtsnelle afgezan ten echter die de overweldigende hoeveelheid televisiesignalen vor men Zij priemen vanaf welhaast elk plekje op aarde in alle richtin. gen de kosmos in, onderweg geleide lijk wat van hun kracht verliezend, maar goed voor de ontvangst van een duidelijk beeld op wellicht er gens een bewoonde planeet in bij voorbeeld de Andromedanevel, de zuster van onze Melkweg. Als daar wezens leven die een vergelijkbare graad van intellectuele en technische ontwikkeling bezitten als wij, dan hebben ze er mogelijk apparaten als onze radiotelescopen. Als een zo'n priemend bundeltje aardsignalen er op valt, is de brug tussen afstand en tijd geslagen en hebben we een teken van leven doen belanden in een we reld waarmee we nimmer retourcon- tact zullen kunnen maken. Want het zal duizenden, miljoenen of wat maakt het uit hoeveel jaren duren voordat het signaal zijn doel bereikt. Het zal er aankomen als een boodschap uit een volstrekt vergeten verleden, zo oud als het licht van de sterren die wij 's avonds zien schit teren, maar die intussen reeds lang vergaan kunnen zijn. Wanneer de aarde, na het sterven van de zon, een dode klomp in de ruimte zal zijn geworden en 't zucht je tijd waarin op die bal materie leven, menselijk leven voorkwam, reeds lang één geworden zal zijn met het onmeetbare, ongrijpbare dat wij Tijd genoemd hebben, zullen moge lijk op een planeet die miljoenen lichtjaren van hier staat en waar op dat moment toevallig - intelligente wezens leven, belangstellende breinen zich geboeid bezig houden met vreemde seinen uit het heelal, sei nen die wat verwazigde beelden vor men. Ze zullen misschien Barend de Beer, de Flintstones of de nieuws lezer ontwaren. En ze zullen ver heugd uitroepen: „Er is leven elders in het heelal". En van ons, de afzenders, is mis schien intussen in de ganse kosmos niets meer over dan die eeuwig rei zende signalen, die het beeld van ons samenleven, bij wijze van straf, voor altijd voortdragen door de ruim te, op zoek naar ontvangers.. Het is misschien slechts een stukje onpraktisch gefilosofeer De raad sels van de kosmos verleiden daar toe. Het is evenzeer mogelijk dat nooit enig levend wezen buiten deze aarde, zo het mocht bestaan, in staat zal zijn de signalen die wij zo kwis tig rondstrooien uit het niets te grij pen en te vertalen in beelden. Er gebeuren misschien heel andere, zelfs nog vreemder dingen met de televisiegolfjes. Enige tijd terug meldden stomverbaasde televisie- vorsers dat zij beelden hadden opge vangen van programma's die jaren geleden al moesten zijn uitgezonden. Planten de signalen zich dan niet lijnrecht door in het oneindi ge? Beschrijven ze onbegrijpelijke ba nen? Zijn ze misschien gebonden aan ons nog onbekende krachtlijnen, zo dat ze kunnen terugkeren naar de aarde? En wanneer ze wel op weg zijn naar het oneindige, zullen ze ons dan in een verre toekomst wellicht iets vertellen over een der grootste geheimen van de kosmologie: de structuur, de „vorm" van het heelal?" Tot aan onze antenne weten we er alles van. Maar wat een centimeter daar voorbij gaat beginnen.... zullen we het ooit weten? (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Voor de vele televisiekijkers, die zich ook inte resseren voor alles wat zich achter het tv-scherm afspeelt, zal op de 1' irato-fia daartoe ruime gelegen heid bestaan. Evenals twee jaren geleden, zal de Nederlandse televisie dagelijks vijfmaal een half uur show presen teren voor een publiek, dat telkens vijftienhonderd personen groot kan zijn. Dit geschiedt thans niet in een geïm proviseerde studio in het tentoonstel- lingsgedeelte van de R.A.I., maar in de iraaie zaal van het nieuwe congresge bouw. Het grote toneel van deze zaal zal dienst doen als studio waar drie tot camera s de beelden opnemen, die worden doorgevoerd naar de reportage- trein in het expositiegedeelte. Er is ook een grote informatiestand van de om roepen, de N R.U, en de N.T.S. Hier zui len dagelijks bekende figuren van het televisiescherm aanwezig zijn om de auto- giammenjagers van handtekeningen te voorzien. Tenslotte zal de Nederlandse t.v. dage- w "on-stop-programma tijdens de ^ntoonstellingsuren verzorgen, teneinde ae veie t v -ontvangers in M Firatostands van een levend beeld te voorzien. p-ï°2r hjn die een be™ 'k willen bren- focr t.v.-studio» in de congreszaal W1J een kort overzicht van de tv.- ?nn5lammwelke 'n de komende dagen vf?jWOn opgenomen >f uitgezonden Ripn^ f£n N C.R.V -programma rond n Nunen onder de titel „Oud man m aan werken mee Jan Duive- man (stem van Barend de Beer), de High iv*. Hf Alk Modern Vocal Group uit Zwolle en een combo o.l.v. Harry de Groot. Zondag is er een opname van de A.V.R.O.-quiz „Wie van de drie", met de dames Eva Margadant en Eva Smit en de heren dr. Hans Tetzner en Guus Oster. Maandag 20 september volgt er een amusementsprogramma van de Belgiscn" B.R.T. onder de titel „Er was eens De V.A.R.A. presenteert op dinsag 21 september een showprogramma onder de titel ,To beat or not to beat" m.m.v. het V.A.R.A.-dansorkest o.l.v. Charley Ne- derpelt, The Scorpions/ The Movions, Lu-Lu, Vince Hill en een balletgroep. Woensdag is er een V.P.R.O.-program ma getiteld „Amsterdam op de Firato", m.m.v. Wim lbo, Johnny Jordaan, Tante L-een, de Amsterdamse poppenkast en enkele draaiorgels. Voor de A.V.R.O. treedt donderdag het tienertheater op m.m.v. de Engelse zang. r Dave Barry, de Amerikaanse beatgroep van Jerry Lewis de Close Harmony Group, „The Fortunes" een balletgroepje en een orkestje o.l.v. Ruud Bos. i D0j V-A.R.A. zendt vrijdag 24 septem ber de uitvoering van „Feerie Africaine" door het. nationale ballet van Senegal uit. Voorts is zaterdag 25 seotember de KRO weer aan de beurt met -en Anneke Grön- lohshow terwijl tot besluit de NCRV op zondag 26 september onder de titel „The Marion Williams Show" een programma spirituals en gospelsongs door Marion Williams en haar zanggroep maakt. teneinde het samenspel van t.v.-came ra s, microfoons en artiesten voor de stu diobezoekers nog te verduidelijken, zal voorafgaand aan elk programma een timpje op grootbeeldscherm worden ver toond. dat toelicht hoe het televisiepro ces verloopt en wat er allemaal komt kij ken voor de samenstelling van de pro gramma's. Dagelijks worden vijf uitzendingen ver zorgd. waarvan de aanvangsuren zijn: S,™r' 14 0tuur' 16 30 uur. 19-30 uur en 21.00 uur. Zondags zijn er twee uit zendingen n.l. om 14 en 16.30 uur. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De grote interesse die reeds in 1963 bleek te bestaan voor het educatieve voorlichtingscentrum „Het Elektron", heeft het Firatobestuur doen besluiten weer zulk een manifestatie ten behoeve van de geïnteresseerde jeugd te houden. Ditmaal zelfs in een meer ge richte en gerubriceerde vorm. Men heeft namelijk rekening gehouden met de reac ties van docenten, die met hun leerlingen het voorlichtingscentrum bezochten. Zo is de scheiding tussen het fundamentele en professionele gedeelte meer geaccen tueerd. De explicaties en demonstraties worden gegeven in speciale ruimten terwijl er omheen interessante inzendingen uit de praktijk zullen worden gegroepeerd, be schikbaar gesteld door Philips, P.T.T., N.T.S., de Nederlandse strijdkrachten, Elektrologica, K.L.M., enz. Voor uiteenzettingen, demonstraties en rondleiding wordt met een tijdsduur van twee uur gerekend. Om de leerlingen zich bij aankomst in de „elektron-sfeer" te laten inleven, wordt een korte introductie gegeven, be staande uit het vertonen van dia's met daaraan parallel lopende gesproken tekst. Een en ander geeft een suggestief beeld van hetgeen in de loop der tijden door wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de industriële en fysische elektronica is bereikt. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Dat er over smaak nog steeds niet valt te twisten ondervin den ook de fabrikanten van radio- en t.v.- toestellen. Ze hebben de laatste jaren hun uiterste best gedaan om de appara tuur zo sierlijk en vooral modern moge lijk te maken. Maar er zijn ook altijd nog volop klanten voor wat meer gemoede lijke, ja zelfs, nagemaakte „antieke" vor men. Want niet iedereen houdt van de lage strakke kasten in lichte moderne kleuren. Daarom zijn er op de Firato ook weer de „oude" radio's te zien met dien verstande dat daarin de nieuwste tech nische snufjes zijn verwerkt. Bij de televisie-ontvangers zagen wij van Schaub-Lorenz in de Antiqua-serie, toestellen in kasten gemaakt in Chippen dale en Altdeutsche stijl, die goed passen in huizen met antieke meubels. Ze zijn vrij duur ruim 2200 gulden. Een andere noviteit van Schaub Lorenz is het moderne radiotoestel „Music Cen ter" dat een ingenieus geconstrueerd pro- gramma-opname-appraat bezit. Het kost minstens f 1798, maar het bezit dan ook unieke mogelijkheden. Het toestel bevat een enkele toets voor het opnemen van interessante uitzendingen en verder een knop welke de radio-ontvanger uitscha kelt en de tevoren vastgelegde zelfge kozen muziek- of spraakuitzendingen in werking gestelt. De opname is vrijwel onmiddellijk voor weergave beschikbaar, zonder het tijdro vende heen- en terugspoelen van de band. Daartoe worden op een 10 cm bre de band liefst 126 sporen boven elkaar opgetekend. Elk spoor heeft een speel- duur van 22 minuten, zodat in totaal 46 uur muziek op de band kan worden vast gelegd. Dit komt overeen met 35 banden van 13 cm of 63 langspeelplaten. „Antiqua I" is een uiterst mo dern televisietoestel met een beeld buis van 65 cm en zeven druk knoppen voor stationkeuze op het v.h.f.- en u.h.f.-netDit apparaat dat ruim twee mille kost wordt uitgevoerd in o.a. Chippendale en andere stijlen, zodat het niet de toneert in antiek gemeubileerde woonruimten 55 55 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De portable radio, mogelijk gemaakt door de snelle opmars van de transistor en de overige minia turisatie in de elektronische techniek, gaat een toekomst tegemoet die wellicht niemand had durven voorspellen. Het draagbare radiotoestel heeft er aanvan kelijk zelfs uitgezien als niet mqer dan een aardig grapje van de industrie, die ermee liet zien hoe piepklein je een ont- vangertje kunt bouwen dat toch nog ge luid geeft. De welvaart, wier cumulatie-effect zelfs ons, verwende deelhebbers, nog dagelijks verbaast, is de transistor, niet zo zeer het stiefkind, maar toch wel de onmondige kleuter van de elektronische familie, te hulp gekomen. De commerciële wereld ontdekte een nieuwe, snelgroeiende markt in de hon derdduizenden „kapitaalkrachtige" tie ners, die van hun ouders (vaak onver standig) veel zakgeld krijgen en die in vrije tijd en vooral in de vakanties met gelegenheidsbaantjes vrij veel verdienen. De tiener die een portable wil kopen, De „Transworld", volwaardige portable, met wereld-tijdklok. hoeft heus niet meer het allergoedkoopste Japanse toestelletje te zoeken. De pop perige kastjes met oortelefoontjes, die enkele jaren geleden tot de verbeelding spraken, zijn inderdaad niet meer dan een grappig verschijnsel gebleven. Maar de transistorradio is meegegroeid. Dat dankt de industrie voor een groot deel ook aan het pijlsnel toenemende aantal auto's, dat voor ongeveer een derde ge deelte is uitgerust met radio. Tussen de autoradio en de gewone portable is al geen verschil meer. De nieuwste manier van inbouw is een eenvoudige „schuif", waarin het toestel wordt geduwd, gaat de auto op stal, dat gaat de portable mee naar binnen, om in de keuken of elders dienst te doen als tweede toestel. Hoezeer de portable meegegroeid is, bewijst het fors uit de kluiten gewassen nieuwe draagbare radiotoestel dat Phi lips op de Firato laat zien. Het is de „Transworld" een apparaat voor „we reldwijd gebruik", dat niet alleen de omroepzenders ontvangt, maar dat ook voor de zeevaart en voor koersbepa ling gebruikt kan worden. Ook de hele F.M.-band zit erop. Het heeft drie an tennes. Uit de eenvoudige portable is een toe stel gegroeid dat de gewone tafelradio's ernstig naar de kroon steekt, dat zelfs in sommige opzichten aanzienlijk meer biedt dan de „gewone" radio. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Of men het leuk vindt of niet het arsenaal aan mu ziekinstrumenten, dat de beroeps- en amateursminnaars van de vlotte deun ten dienste staat, is met weer e^n elek tronisch snufje uitgebreid: de Cordo- vox. Het is, verzekert de importeur van dit Scandalli-produkt, een geheel nieuwe vinding en maakt musiceren op een ge heel nieuwe wijze mogelijk. Iedereen, die de Firato gaat bezoeken, zal de waarheid van deze bewering aan den ore kunnen ondervinden, want de elektronische accordeon is een van de weinige noviteiten, die de beurs dit jaar te bieden heeft. Een druk op de registerknop van het instrument is voldoende om een schier onuitputtelijke keuze van orkestklan ken te ontketenen De speler kan zich zelf op deze wijze begeleiden met tok- kel-instrumenten, violen, een fluit of een piccolo. Via de accordeon kan hij de klanken van de Cordovox alleen laten klinken of gecombineerd met accordeon. Hij kan echter ook gewoon accordeon spelen, met of zonder versterker. De baskant is volledig elektronisch en kan behalve de normale accordeonklan ken ook het geluid van tokkel- of strijk instrumenten voortbrengen. Met een ge luidssterkte-regelaar kan het volume van de gekozen begeleiding worden ge regeld. Drukt men het register in, dan krijgt de geproduceerde muziek een nagalm, als zat men in de veilinghal van Blokker te spelen. ,.Hoe de akoestiek ook is", juicht de maker van het apparaat ,,in elke ka mer, op elke plaats zal het instru ment fantastisch klinken" Wat de bu ren ervan vinden, wordt hierbij wijselijk buiten beschouwing gelaten. Voorts beschikt de elektronische ac cordeon over vier viibratoregisterknop- pen waarmee naar keus langzame of vlugge vloeiende vibrato-effecten kun nen worden bereikt en om het allemaal nog mooier te maken, is er ook een speciaal glissando-register voor het na bootsen van bijzondere instrumentale ef fecten het portamento van de trombo ne bijvoorbeeld of het glissando van snaarinstrumenten. Met de diskant kan de speler afzonder lijke orkestpartijen aan het woord la ten zoals bas-klarinet, fluit, trompet, vi ool of piccolo. Hij ken de instrumenten ook combineren en een ensemble- of orkesteffect bereiken. Een geluidsrege laar maakt keuze van lage en hoge to nen mogelijk. Een voetpedaal dient „om het zachtste muziekstuk tot een crescendo als in het Concertgebouw te laten aanzwellen", waarbij de 35-watt- versterker vervorming voorkomt. Schakelt men de bas- en diskant-regis- ters uit. dan heeft men een instrument over, dat gewoon volgens de normale ac cordeontechniek kan worden bespeeld, "'"MNWHflWEimm Wilt lijii

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9