Frankrijk had in 1920 „klassieke" kof f ermoord EEN VROUW WAS DE SCHULDIGE JONGENSSCHOENEN VOORDELIG EN STERK. Met de Renault 4 kiest u uw eigen weg Letterlijk en figuurlijk Dochter (onder hypnose?) in het komplot 6 Stappen Landru Geen steun voor chr. LOM-school Walcheren Zaamslags secretaris trekt zich gemeentelijke herindeling wel aan Verleden Rechtszaak Derde man Jlatci ER IS EEN &€iÉ€l FILIAAL VLAKBIJ GROTE PRIJSVRAAG LIEFST 20 PRIJZEN VAN f1000.- BON Zend mjj s.v.p. GRATIS de Renault 4 folder. DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 13 SEPTEMBER 1965 Op 30 juli 1920 gaf de Parijse za kenman Georges Weissman, door vrienden om zijn Roemeense af stammeling Bessarabo genoemd, aan zyn privé-chauffeur opdracht hem de volende morgen op te ha len aan zyn huis aan de Square La Bruyère. De brave man wachtte daar vergeefs: zijn werkgever kwam op het afgesproken uur niet opdagen en de chauffeur ging ten slotte ongeduldig naar binnen, waar hij Weissman evenmin vond. Wie er wel was, was mevrouw Weissman, die de chauffeur in een rommelige kamer ontving. „Mijn man is niet thuis", zei ze, „hij is op reis gegaan". De chauffeur vond het vreemd om meer dan een reden. Zijn werkgever was niet zo'n onverwachte reiziger en bovendien had Weissman in een vertrouwelijke bui wel eens tegen hem gezegd: „Ik geloof dat mijn vrouw me wil vermoorden. Als er eens iets gebeurt, ga dan naar de po litie". Maar die 31e juli was een zater dag en de chauffeur vond het bovendien vreemd, om „zo maar" naar de politie te stappen. Hij sliep er een weekeinde over. Pas 's maandags meldde hij zich bij de po litie en deelde zijn vermoedens mee. Onmiddellijk ging commissaris Thierry naar het huisadres, maar vond er nie mand meer thuis: mevrouw en haar doch ter Paule (kind uit een eerder huwelijk) bleken naar hun villa in Monmorency te zijn gegaan. Veel wijzer werd Thierry daar niet. „Weet ik waar dat zwijn zit", schold mevrouw Weissman, beter bekend als de schrijfster en feministe Hera Mir- tel, „hij zal wel naar zijn vriendinnetje Koffermoorden, zoals diewel ke momenteel in Nederland de aandacht gevangen houdt, zijn niet zo zeldzaam in de historie van de misdaad. Maar zodra ze ontraad seld zijn, verdwijnen ze uit de her innering, evenals de daders, die vele eenzame jaren in de gevan genis tegemoet gaan, of, zoals in sommige landen, de korte weg maken van cel naar elektrische stoel of schavot. Enkele koffer- moorden zijn evenwel in de herin nering blijven leven, ofwel om hun gruwelijkheid, ofwel om de op zienbarende achtergronden, ofwel om de de personen, die erbij be trokken waren. In deze laatste ca tegorie hoort de moord op Georges Weissman, bijgenaamd Bessarabo, thuis, die in de zomer van 1920 in Parijs werd gepleegd en in welke zaak mevrouw Weissman, echtge note van het slachtoffer, hoofd verdachte was. De bijzonderheden voor dit ver haal zijn ontleend aan een relaas, dat een half jaar geleden is ver schenen in het Franse geschied kundige tijdschrift „Miroir de VHistoir zijn of naar zijn duistere relaties. Hij is een spion, commissaris. Ik '»eb genoeg van hem. Ik heb een brief van een vrien dinnetje uit Evian gevonden en daarover hebben we ruzie gehad. Ik wil niets meer met zijn zaken te maken hebben. We hebben zijn belastende documenten in een koffer gedaan en die zou hij mee nemen naar het Gare de Lyon. Hij is naar het station gegaan, maar de koffer is bij me teruggekomen met een briefje erbij, dat hij moet worden opgestuurd naar Nancy. Wat kan het mij verder schelen". Commissaris Thierry vraagt de dames terug te gaan naar hun huis aan de square La Bruyère en zich daar ter beschikking te houden. In dat huis is niets buitengewoons meer te zien. De commissaris ziet in het voor bijgaan, dat er drie gebruikte kopjes op het aanrecht staan in de keuken. Hq schenkt er niet veel aandacht aan. Later zal dit detail van het grootste belang blq ken Twee dagen later meldt mevrouw Weissman zich bij haar advocaat, Ray mond Hubert, met een vreemde medede ling: „U moet ons helpen, want we heb ben iets verschrikkelijks gedaan, wat we u niet kunnen vertellen". Ze is met die confidentie niet te vroeg, want dezelfde dag wordt in het bagagedepot van Nancy een hoedenkoffer geopend, die uit Parijs is gearriveerd en waaruit een vreemde lucht opstijgt. Per telegram doen de po litiemannen, die de opening van de koffer verrichten, Parijs mededeling van hun bevinding: ze vinden in een lap goed gewikkeld het bijna opgevouwen stoffe lijk overschot van een man. Ongetwijfeld Weissman, alias Bessarabo. Een broer herkent hem, ondanks de toestand waarin het lijk zich bevindt en ondanks de ern stige verwonding aan het hoofd. Met het telegram uit Nancy in de hand ontvangt rechter van instructie Bonin de vrouw van de vermoorde. „Bekent u maar", zegt hij. En mevrouw Weissman bekent: „Ja, ik heb hem gedood. We hebben een meningsverschil gehad. Hij heeft me bedreigd. Later, toen hij is gaan slapen heb ik hem doodgeschoten met een revolver, die ik altijd onder mijn kussen bewaar, omdat ik bang voor hem was. De revolver heb ik later in een meertje gegooid. De sporen heb ik uit gewist. Maar laat mijn dochter gaan, die weet van niets". Maar de politie laat de dochter niet gaan, want de dochter weet wel iets. Ze heeft in de nacht van de moord het schot gehoord en geen genoegen genomen met de verklaring van haar moeder, dat er iets gebeurd is met de geiser. Ze heeft het lijk van een man op de vloer van de slaapkamer zien liggen. Ze heeft ook meegeholpen het stoffe lijk overschot in de kist te doen, nadat haar moeder het in een doek had gewik keld. Ze heeft bovendien tevoren bij de bank maatregelen genomen, waardoor haar moeder geld kan opnemen van Geor ges Weissman. En tenslotte: niemand an ders dan Paule heeft het briefje geschre ven, dat bij de koffer was en waarin ge zegd werd, dat het stuk „bagage" naar Nancy moest worden gestuurd. De zaak ligt duidelijk genoeg. Er zijn bekentenissen, er is een motief, er is een dode. De 2 verdachten zijn in arrest en niets schijnt de vlotte afwikkeling van 't proces in de weg te staan. In het lijvige dossier liggen getuigenverklaringen en rapporten. In een der getuigenverklarin gen wordt gezegd, dat er op de ochtend van de moord mannenstappen gehoord zijn in het huis van de Weissmans. Een verklaring als zovele. Misschien van geen belang, nu de daderes bekend heeft. In het dossier ligt ook het rapport van com missaris Thierry, over zijn bezoek aan het huis waarin de moord is gepleegd, in welk rapport staat vermeld, dat er drie gebruikte koffiekopjes op het aan recht stonden. Misschien van geen be lang. Vier maanden na de arrestatie van me vrouw Weissman en haar dochter zitten ze op een ochtend in de wachtkamer van de rechter van instructie. Tegenover hen zit een beschuldigde in een andere zaak. Hij staat op en stelt zich aan mevrouw Weissman voor. „Ik ben Landru, het is me een voorrecht u te leren kennen me vrouw". ringen, die er liggen geweest kan zqn. Daar is de schijnbaar onbelangrijke verklaring, dat er mannenstappen zijn gehoord in het huis van de Weissmans op de ochtend van de moord, daar zijn de drie kopjes op het aanrecht, die com missaris Thierry heeft gezien. Een derde man dus. En de mededeling: „Ik kan wel van alles gezegd hebben. Toen was ik ziek". Paule moet haar verklaring afleggen. Maar een enkele hypnotische blik van de moeder is voldoende om haar het zwij gen op te leggen. „Ik weet niets, ik kan niets zeggen, moeder wil het niet heb ben". De advocaat-generaal komt aan zijn strafvraag toe. Hij vraagt voor beide vrouwen: het schavot. Bij de rechter blijven twijfels. Er is een reële mogelijkheid van een derde man, die buiten schot .s gebleven. Voor hij zijn uitspraak doet, mag Paule nog een keer proberen, een verklaring af te leggen. Ze stamelt wat over een „ge heim" dat ze niet mag verraden. Ze praat onsamenhangend. Een advocaat probeert haar de woorden uit de mond te trekken. Steeds is daar nog de verbiedende blik van de moeder. Ineens schqnt Paule zich te beheersen. „Ik zal de hele waarheid vertellen", zegt ze. En ietwat aarzelend vertelt ze, dat haar moeder Weissman gedood heeft. Zq en niemand anders. „En die man?" vraagt de rechter. Paule breekt door de „ge heimhouding'' heen. „Er was geen derde persoon in het spel. Moeder heeft de schoenen van vader aangedaan en is zo door het huis gaan stappen, om de in druk te wekken, dat er nóg iemand bo ven was. Iemand met zwaar schoeisel aan: een man dus. Maar die man is er nooit geweest." Het spel is uit voor mevrouw Weiss man. Vergeleken bij de eis is de straf mild: twintig jaar dwangarbeid met af trek van het voorarrest. Het meisje Paule dat gehandeld moet hebben onder de hypnotische dwang van haar moeder, wordt vrijgesproken. Mevr. Weissman zal haar straf niet uit kunnen boeten: ze sterft in 1932. Paule is uit de openbaar heid verdwenen. Ergens in een klooster leeft ze nog steeds in de anonimiteit van het religieuze kleed. Een bejaard non netje, waarvan maar heel weinigen we ten, wie en wat zij „in de wereld" is ge weest. MIDDELBURG Het bestuur van de vereniging voor gereformeerd onderwijs in Middelburg heeft de Middelburgse raad gevraagd medewerking te verlenen bij de stichting van een christelijke school voor kinderen met leer. en opvoe dingsmoeilijkheden te Middelburg. De ze zogenaamde L.O.M.-school is bedoeld als streekschool voor Walcheren. Burge meester en wethouders stellen de raad, die 20 september bijeen komt, voor de ze medewerking te weigeren, aangezien alle bij een dergelijke aanvraag te over leggen stukken ontbreken. ZAAMSLAG Naar de mening van de heer J- J. Haak uit Zaamslag kan een zinsnede uit het verslag, waarin wij onlangs melding maakten van zijn benoeming tot gemeentesecretaris van Zaamslag, ,,een volkomen verkeerde in. druk wekken". Hij heeft niet bedoeld te zeggen: „Ik trek me van de ge. meentelijke herindeling van Zeeuwsch' Vlaanderen (waaronder de gemeente Zaamslag dreigt te verdwijnen, red) nog niet veel aan", wel, dat hij zicj, op de blijde dag van zijn benoemin» tot gemeentesecretaris ,,de onverwikke! lijke zaak van de herindeling niet ai te zeer wil aantrekken"- Dit om de vreugde van de dag niet te bederven De heer Haak zal er als gemeentese. cretaris al het mogelijk© toe bijdrager. ,,het voor de gemeente Zaamslag w funeste plan te verijdelen". „Dat is dus Landru", denkt mevrouw Weissman, „de man, tegen wie de bewq- zen zich opstapelen, maar die zqn schuld hardnekkig blqft ontkennen." Op dat ogenblik neemt zq een vreemd besluit. Wanneer de rechter haar ontvangt voor het zoveelste verhoor, laat mevrouw Weissman hem niet eens aan het woord komen. „Ik herroep al mqn vorige ver klaringen", zegt ze .„Ik ben onschuldig aan de dood van mqn man en ik zal het bewijzen." De rechter geeft haar drie dagen tijd om zich te bedenken maar na drie dagen l.oudt ze nog steeds hardnekkig aan haar ontkenning vast. En merkwaardig: ook dochter Paule, die even bij haar moeder op bezoek is mogen komen bij wijze van gunst, weet ineens niets meer en trekt haar verklaringen in. Een duivelse en hypnotische invloed van de moeder op de dochter begint zich na dat korte samenzijn te demonstreren. Voor de dagbladen is het allemaal ge vonden kost. Het verleden van mevrouw Weissman wordt uiteengerafeld. Het is geen best verleden. Haar eerste man, een Franse handelaar, heeft, zo staat officieel vast, zich een kogel door het hoofd gejaagd. Hij kon het bq de grillige vrouw niet uithouden. Deze man heeft eens in een brief aan een vriend gesohreven, dat zijn vrouw hem naar het leven stond. Dat ze geprobeerd heeft hem te vergif tigen. De zaak is na zqn dood onderzocht, maar er zijn geen redenen gevonden, om de schrqfster te verdenken. En toch: men trekt vergelijkingen tus sen de dood van de eerste man en de dood van Weissman. Overeenkomsten zijn opnieuw. En dochter Paule ontkent ook. Blijkbaar kan ze zich niet onttrek ken aan de hypnotische invloed, die de grijze ogen van de moordenares op haar hebben. Bijna twee jaar na de ontdekking van de moord staan mevrouw Weissman en haar dochter terecht in Parijs. Het is juni 1922. De publieke tribune is overvol als zij aan haar relaas begint. Ze trekt alle registers van haar fantasie open. Zoals al eerder in het proces verliest ze zich in anti-semitische tirades tegen haar man (een jood), die zijn jood-zijn voor haar verborgen heeft weten te houden. Zoals eerder ook gaat ze proberen twij fels te zaaien: „Is het lijk wel van mijn man? Ik heb hem niet gedood," Ze komt met het verhaal, dat ze in de beruchte kist vliegtuigonderdelen heeft gestopt en ander belastend materiaal van haar man, die immers naar haar zeggen een spion was. En dan beschuldigt zé: „Een geheime joodse organisatie heeft mijn man gedood en de inhoud van de kist verwisseld voor zijn lijk". Het slaat niet aan bij de rechter. Maar dan ineens vindt ze een uitweg. Enkele dagen na de moord op Weissman heeft zich een zekere Becker, verhan gen. „Becker kan het wel gedaan heb ben", zegt ze. Maar spoedig staat vast, dat Becker het onmogelijk kan hebben gedaan. Desondanks heeft mevr. Weiss man voordeel van haar bewering. Want ze heeft ineens buiten haar dochter en haarzelf een derde persoon in het gru welijke spel gebracht. Een mysterieuze figuur, wiens identiteit niet vaststaat, maar die er blijkens de getuigenverkla- a Model CONSUL JUNIOR Fijn geprent zwart leer; slanke leest, Anti-slipzool. Met een half jaar garantie, m. 32-35 17.95 m. 36-40 19.95 Model FIGLI Onze bekende kinderschoen met mediale steun. Soepel donkerbruin leer. m. 25-27 16.95 Model MONOLIT Vlotte jongensschoen van geprent leer. IJzersterke zool. Half jaar garantie, m. 32-35 14.95 m. 36-40 15.95 Renault 4 rijders zijn praktisch ingestelde levensgenieters, Vrijbuiters. Renault 4 Vrijbuiters hebben allerlei voordelen. Uw dealer kan u daar alles over verte/len Letterlijk: geen weg of de Renault 4 is er geschikt voor. Hij trekt door kuilen, over hobbels en desnoods dwars over de hei. Zijn vier onafhankelijke ge veerde wielen en zijn krachtige motor zijn er op berekend. En over een ge baande weg rijdt hij zeker zo goed als wagens die duizend gulden duurder zijn. Honderdtien km per uur haait hij spelenderwijs. Maar ook figuurlijk ge sproken kiest u uw eigen weg met de Renault 4. U kiest een auto met een eigen karakter, een eigen stijl. De stijl die bij u past: degelijk, praktisch en economisch. De Renault 4 is een wagen zonder overbodige opsmuk. Een werk paard als het nodig is, maar ook een auto waarmee u zonder zorgen en heei comfortabel van uw vrijheid kunt genieter TECHNISCHE GEGEVENS: Motor: 4 cilinders 32 pk (SAE). Vloeistofkoeling in gesloten koelcircuit. Snelheid: maximum 110 km/u. Versnelling: volledig gesynchroniseerde 3-bak. Beschermd tegen roest door dompelbad in anti-corrosie lak; uitzonderlijk goed chroom. RENAULT 4 LUXE f 4.150.- RENAULT 4 EXPORT f 4.650.- REN AULT 4 PARISIENNE f 4.800.-. Voor alle prijzen geldt „af Amsterdam". Uw Renault dealer heeft de voorwaarden. 4 NAAM ADRES PLAATS Invullen en in open envelop (waarop postzegel van 8ctJ opsturen aan RENAULT NEDERLAND N.V., Wibautstraat224. Amsterdam. VOOR DE ALLESEISENDE AUTOMOBILIST GARAGE „CENTRUM" v. d. Vliet Bak Jack Valckestraat 5 - Goes Telefoon 2404 GARAGE G. CAPPENDIJK «i&p? Kloosterzande Telefoon 01148—413 GARAGE CH. L. KINDT Zonen BS Hulsterloostraat 115 Nieuw Namen, tel. 01144-278 Kloosterstraat 41, Sas van Gent, tel. 497 Filiaal Sluis - Tel. 326

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 10