Grote Citroëns in 1966 met
nieuwe, sterkere motoren
Snelle NSU Prinz 1000 TT
OP 64
VELDEN
Lang heb ik me maar van
den domme gehouden
NOG STEEDS DRIE BASISMODELLEN j
SAAB ONTWIKKELT
DE TWEETAKT
NOG VERDER
tips - tips - tips - tips tips - tips - tips - tips
Blijdorp blij
met nieuwe
orang-oetangs
Bisdom keert
miljoenen aan
smartegeld uit
Maak meer gebruik van uw
„luister G
vergunning
19
21
Aangegeven remweg
Brand met 92 doden
Moderne arbeider 1
Moderne arbeider (2)
Bloemen
Intelligent
Neus
Catastrofe
Definitie
Hoe kan dat?
Eigen taal
Nieuwe hulpbisschop van Roermond
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1963
(Advertenties)
Automobielbedrijf De Vos
CITROëN-AGENT
voor BERGEN OP ZOOM
en OMGEVING
Ravelstraat 10-12 Tel. 4173
Bergen op Zoom
De grote Citroën heeft nu drie
basismodellen gekregen: ID 19,
DS 19 en DS 21. De belangrijkste
wijzigingen onderging de kracht
bron, die sterker, soepeler en ge
ruislozer is geworden. Er zijn
twee versies van, die slechts in
boring verschillen.
De DS 19 heeft onder de kap
De Saab 96 model 1966 heeft nog geen
viertaktmotor onder de kap. De Zweed
se fabriek heeft meegedeeld dat de
tweetakt nog vele jaren blijft bestaan,
ook als er mettertijd een viertakt-type
bijkomt. De nieuwe Saab, die nu is ge
presenteerd, heeft zelfs nog een tech
nisch bijgeslepen tweetakt gekregen,
met een betere acceleratie en een ho
gere topsnelheid. Het beproefde, zeer
degelijke koetswerk heeft geen wijzigin»
gen ondergaan. De 96 standaard heeft
andere wieldoppen en roestvrije stalen
sierlijsten, terwijl buiten twee achter
uitkijkspiegels zijn aangebracht. De
Saab Sport, met 60 pk motor, heet nu
SAAB MONTE CARLO. Verder is de
serie uitgebreid met een SAAB SPE
CIAL, die ook de zware sportmotor
heeft.
De veranderingen zijn hoofdzakelijk
van technische aard. Trolhattan heeft
de Saab 96 sedert zijn introductie in
1960 van jaar tot jaar verbeterd en ver
fijnd. Het model 1966 heeft meer ver
mogen en een gunstiger max. koppel
gekregen. Het aantal pk's is van 44 op
46 SAE by 5000 omw./min. gebracht.
De top ligt nu bij 130 km/u. Het max.
koppel is 8.6 kgm bij 2800 omw./min.
Het betere prestatievermogen werd
bereikt door de toepassing van een drie
voudige carburateur (voor elke cilin
der één) en een nieuw inlaatsysteem.
Deze carburateur deed reeds dienst in
de Saab Sport en deze constructie geeft
een betere verdeling van de brandstof
over de cilinders, tevens een kleine
benzinebesparing. Het hogere koppel
betekent meer trekkracht over het he
le toerenregister. Ondanks de verbete
ringen neemt de Saabmotor nog genoe
gen met gewone benzine. De compres-
sieverhouding is verhoogd tot 8.5 1
(was 8-1:1). Nieuw zijn ook het lucht-
filter en het inlaatspruitstuk.
Bij de nieuwe Saab zijn nog meer
verbeteringen te constateren. Van de
Sport-versie heeft de standaarduitvoe
ring ook de binnenste kruiskoppelingen
meegekregen, dus geen opderhoud meer.
De Saxomat halfautomatische koppe
ling, die vroeger alleen maar bij de
drieversnellingsbak werd geleverd, is
nu als extra ook leverbaar met de vier-
bak. De drieversnellingsbak is trou
wens uit de produktie genomen.
De Saab Monte Carlo, met nieuwe
emblemen, is in grote trekken gelijk aan
de „Sport", dus met 60 SAE-pk bij 5300
omw./min., compressie 9.01, sport-
banden, schijfremmen vóór, seperate
smering, luxueus interieur met kuip-
stoelen en vele accessoires. Het elektri
sche systeem is voorzien van een wis
selstroomdynamo. Verder heeft de Saab
Monte Carlo (ook de Special) een an
dere eindoverbrenging, zodat het toe
rental bjj hoge snelheid lager is dan
vroeger. Dit betekent nog grotere be
drijfszekerheid bij hard rijden. De Saab
special heeft zoals gezegd de 60 pk
sportmotor, terwijl dit tussentype de
uitvoering van de „96" heeft gekregen.
Wat de kleuren betreft zijn er twee
nieuwe bijgekomen, namelijk grijs en
geel; Op alle typen zijn de deursloten
gewijzigd. Bij de standaarduitrusting
behoren tassen voor veiligheidsriemen
en een grootlichtsignaal.
Interessant nieuws is dat de Saab
straks met een lagere oliemenging kan
worden gereden, mits men een speciaal
soort gebruikt. De tweetaktolie moet
door de fabriek worden goedgekeurd.
In enkele gevallen is dit reeds gebeurd.
Een lager percentage olie, dat aan de
benzine moet worden toegevoegd (1.5 in
plaats van 3 nu) betekent een brand
stofbesparing, althans als de speciale
°lie niet duurder zal worden dan de
gebruikelijke. Het is niet bekend wan.
"eer de nieuwe tweetaktolie voor de
de 1985 cc met een max. vermo
gen van 90 SAE-pk bij 5250 omw
min. De DS 21 Pallas heeft een
twee liter met een vermogen van
109 pk bij 5500 omw./min. De
ID 19-serie heeft de DS-motor ge-
erfd. Uiterlijk zijn de Citroëns
niet veranderd.
De acceleratie en de
ju topsnelheid van de ef-
Êk fectievere en overvier-
II kante (90 85.5) motor,
fmUII met vijfmaal gelagerde
krukas, zijn aanmerke-
lyk verbeterd. Volgens
fabrieksopgave rijdt de
flA ID 19 bijna 160 km/u,
M W de DS 19 165 km/u en
de DS 21 circa 180
m, km/u. Voor de ID 19
Break kan men kiezen
tussen de 90 pk DS mo-
I U'S tor en de 109 pk DS 21
motor, die hier een top
bereiken van resp. 155
en 165 km/u.
Alle modellen hebben (eindelijk) een
gesynchroniseerde eerste versnelling
gekregen, tevens een nieuw aandrijfme.
chanisme en nieuwe Michelin XA2-ban-
den, die speciaal zijn ontworpen voor
auto's met een hoog prestatievermogen.
De schokbrekers zijn aangepast.
Een uniek detail van de luxueeze DS 21
Pallas is dat boven de snelheidsmeter
is aangegeven hoeveel meter men no
dig heeft om bij diverse snelheden tot
stilstand te komen.
Bij dit type worden verder de koplam
pen automatisch aangepast bij de stand
van de wagen. Een verklikkerlichtje
waarschuwt wanneer de slijtage van de
remiblokken in een kritiek stadium
dreigt te komen.
De DS 19 en DS 21 blijven leverbaar
met de halfautomatische bediening.
Standaard op de DS Pallas is een tri
plex voorruit. De nieuwe DS 21 heeft
drie claxons. Wat de prestaties aangaat
heeft Citroën met de nieuwe motoren
zijn toch al snelle modellen bijgeslepen.
Praktische winstpunten zijn een betere
acceleratie en meer mechanische soe
pelheid.
rjTracht de bovenzyde van de batterij zo
schoon en droog mogelijk te houden.
Vuil en vooral vocht veroorzaken kleine
kortsluitstromen tussen de batterypolen
en dit nutteloze stroomverlles kan de
batterij meestal net niet verdragen; bo
vendien zal de dynamostroom hier ook
min of meer worden kortgesloten en
ook dat is uiteraard niet wenselyk.
Ts de spanning der ventilatorriem wel
Azo als 't instructieboekje van uw auto
aangeeft? Zo niet, denkt u er dan ora
dat een te strak gespannen riem diver
se lagers te zwaar zal belasten (vroeg
tijdige slijtage) en dat een te slap lig
gende riem slipneigingen heeft waar
door de koeling en de dynamowerking
in gevaar komen?
plaatselijke beschadigingen van het
A lakwerk mag u niet verwaarlozen
want het roestduiveltje is er o zo gauw
bij om van een, b.v. door steenslagver-
oorzaakt „putje" onder de laklaag door
te vreten. Het is natuurlijk niet doen
lijk voor elke kleine beschadiging de
lakspuiter op te zoeken maar u kunt
voorlopig volstaan met de plekjes voor»
zichtig roestvrij te maken, met wasben
zine te ontvetten en dan te bedekken
met plamuur en zo mogelijk nadien met
een bijkleurend tikkeltje lak.
gommige twijfelgevallen maken het
noodzakelijk dat de compressie van
de motor nog weer eens opgemeten
wordt. Hierbij gaat het in de eerste
plaats om de compressiedruk te meten
van elke cilinder apart, de druk mag
n.l. niet beneden een bepaalde grens
komen. Hiernaast speelt echter de on
derlinge drukverhouding een zeer gro-
te rol. De onderlinge verschillen mogen
niet groter zijn dan circa 15%; is het
verschil in druk aanmerkelijk groter
dan zal de krukas in trilling raken en
zelfs kunnen breken.
U vraagt maar.
De heer van S. te Zevenbergen heeft bjj 1
een aanrijding aan zijn Opel plaatscha-
de opgelopen die inmiddels is hersteld.
De motor had geen schade, er is ook
niet aan gewerkt maar na de reparatie
loopt de motor uitgesproken slechter en
wil niet zo trekken zoals het hoort.
Vooral bij het optrekken is liet verschil
met voorheen duidelijk merkbaar. Wel
heeft de heer van S. een deuk in de uit-
laatpyp opgemerkt maar of die van
vóór of na de aanrijding is weet hij niet.
De vraag is nu wat de oorzaak van die
motortrubbel kan zijn.
Wis en zeker heeft een deels verstopte
uitlaat een nadelige invloed op het mo- 1
torvermogen. Elke tweetaktrijder weet 1
wel wat er aan de hand is als zijn mo- 1
tor niet meer wil trekken en sloopt dan
ook zonder verder na te denken het uit»
laatsysteem om dat roet ën vetvrij te
maken. Als de uitlaatpijp van uw Opel
(en dit geldt voor elke verbrandings
motor) aanzienlijk vernauwd is door
knikken of deuken dan ondervinden de
uitlaatgassen 'n te grote weerstand, de
verbrandingsruimte kan zich niet vol
doende „leegblazen" waardoor de vul
ling met verse gassen ook maar pover
tjes zal zijn. Dat de motor onder deze
omstandigheden niet meer voldoende
PK's produceert is wel te begrijpen.
Blijkbaar aangestoken door het zo
dikwijls besproken roestduiveltje is in
de tips van de vorige week het zetdui-
veltje bezig geweest enige verwarring
te stichten. Dat lucht samendrukbaar is
en niet „soms" sprak eigenlijk wel voor
zichzelf maar dat een vloeibaar" pe
daal gelezen diende te worden als een
voelbaar pedaal heeft misschien niet
iedereen begrepen. Storender was ech
ter dat een te hoog vlotterkamerniveau
„minder" benzine zou opleveren. Hier
had uiteraard het woordje „meer" moe_
ten staan.
Garage
A. VAN BEEK ZN. j
CITROëN-AGENT
voor
OUDENBOSCH - ROOSENDAAL S
en OMGEVING
Kade 5
OUDENBOSCH
TeL 01652-2673
ROTTERDAM (ANP) Een modema
gazijn, dat zich binnenkort in Rotter
dam gaat vestigen, zal burgemeester
W. Thomassen van Rotterdam een vol
wassen orang oetang-paar en een orang
oetang-jongetje van twee jaar aanbie
den, voor de koninklijke Rotterdamse
diergaarde in Blijdorp.
Zoals men zich zal herinneren zijn in de
afgelopen jaar van de 10 orang oetangs,
die in Blijdorp leefden, 6 aan een zel
den voorkomende ziekte gestorven. De
ze slag, die in één keer een einde
maakte aan de mogelijkheid deze zeld
zaam geworden apen te fokken
waarmee ai heel opmerkelijke resulta
ten waren geboekt kwam hard aan
in Rotterdam. De schenking is dan ook
zeer welkom en verrassend, omdat de
directie van de dierentuin zelf er niet
in geslaagd was volwassen orang
oetangs te vinden, die legaal aange
kocht konden worden. Wel lukte het
de directie van Blijdorp kortgeleden
een baby (jongetje), die in Hagenbecks
dierentuin in Hamburg geboren was,
te kopen. Dit diertje is nu opgenomen
in het gezin van oppasser Chris Baris
om onder supervisie van dochter Chris-
ta groot en sterk te worden. De familie
Baris voedde destijds ook de orang
oetang Tom op, die een van de zes
slachtoffers werd.
Daarenboven blijft het aanbod van Artis
in Amsterdam, om Blijdorp een bijna
volwassen mannetjes orang oetang te
schenken gehandhaafd, zodat er alle
reden is te hopen, dat over niet al te
lange tijd weer een flink aantal mens
apen in Rotterdam zal zijn en voortge
gaan kan worden met het fokken van
jonge dieren, opdat de orang oetangs
niet zullen uitsterven.
(Advertentie)
Saab
>n ons land wordt geïntroduceerd.
Opmerkelijk is dat Saab zich zo con
sent by de tweetakt houdt en dit
motortype verder aanpast, terwijl
Auto Union intussen op viertakt over
schakelt en voor liefhebbers voorlopig
nog de DKW F 102 bouwt.
H.
NSU presenteert in
Frankfort zoals we reeds
meldden, de nieuwe „110"
en de Prinz 1000 TT. Dit
laatste type is ook uitge
rust met de 1.1, liter mo
tor, maar dan in 't koets
werk van de Prinz 1000.
De TT-versie (betekent
Tourist Trophy, en her
innert aan de tijd dot
NSU aan deze race op
het Isle of Man deelnam i
is een „toersportwagen"
met de gebruikelijke a(-
ti ibuten zoals een toe—
rentelier, sportbanden en
in dit geval ook dubbele
koplampen, een Talbot-
achteruitkijkspiegel en
natuurlijk met een opge
voerde motor. Het interi
eur ziet er ook sportief
uit. De 1.1 liter achterin
levert hier 55 DIN-pk,
wat een top van ruim
150 km/u garandeert. De
acceleratietijden zijn zeer
goed: 0-60 km/u in 6 4
sec., 0-80 km/u in 10.5
sec., 0-100 km/u in 14.8
sec. De 640 kg zware wa
gen heeft schijfremmen
op d* voorwielen,
CHICAGO (UPI) Op een koude
zonnige achtermiddag zeven jaar geleden
liepen de lessen op de katholieke school
van Onze Lieve Vrouw der Engelen in
Chicago ten einde, toen een religieuze
onderwijzeres op de tweede verdieping
een brandlucht rook.
Binnen een paar minuten stond het
schoolgebouw in lichterlaaie. Opgesloten
kinderen stierven door de intense hitte,
sprongen uit vensters of bleven door
verstikking in hun lessenaars.
De brand eiste de levens van 92 kin
deren en drie zusters. Een vloed van eisen
tot schadevergoeding overstroomde het
aartsbisdom.
Er is nu een gecompliceerde regeling
uitgewerkt in het kader waarvan het
aartsbisdom 3 miljoen dollar heeft aan
geboden aan de families van kinderen,
die om het leven kwamen of ernstig
werden gewond.
Het aartsbisdom wil ook de dertig ge
zinnen schadeloos stellen, die daarvoor
niet in aanmerking willen komen.
De doktersrekeningen van de gewon
den zijn allemaal al betaald, door katho
lieke instellingen of door een speciaal
„O.L.V. der Engelenfondis" waarin een
half miljoen dollar was gestort.
KNIPSEL-
'W. J. MUHRING -
Ondanks sterke concurrentie van de
internationale grootmeesters Parma, Sza-
bo, Trifunovic en dr. Filip heeft Jan
Hein Donner door voortreffelyk spel de
overwinning en een geldprijs van f 1000
behaald in het IBM toernooi te Amster
dam. Een waarlyk prachtige prestatie,
die nog geaccentueerd wordt door het
feit, dat Donner de krachtmeting door
stond zonder een enkele verliespartij. Dc
overige Nederlanders prof. Barendregt.
Bouwmeester, Zuidema en Langeweg
moesten hetgeen in dit sterke gezel
schap begrijpelyk was met bescheide
ner plaatsen genoegen nemen en eindig
den onderaan de ranglyst.
Aan de veelheid van interessante par
tijen ontlenen wij de onderstaande over
winning van de Joegoslaaf Trifunovic op
zijn landgenoot Karaklaic. Een boeiend
duel vol belangwekkende complicaties
en een zeer instructief eindspel.
Wit; Dr. P. Trifunovic.
Zwart: N. Karaklaic.
Gespeeld in het IBM grootmeestertoer-
nooi te Amsterdam 1965.
Tarrasch-verdediging.
1. Pgl—f3, d7d5; 2. d2—d4, c7—c5
3. c2c4, c5xd4; 4. c4xd5, Pg8f6. (Na
4Dd5: 5. Pc3 wint wit een tem
po.); 5. Pf3xd4, Pf6xd5; 6. Pd4—b5 (Met
de gemene dreiging 7. Dd5:!); 6. Dd8
a5 7. Pbl—c3, Pd5xc3; 8. Pb5xc3, e7—
e6; 9. g2—g3, Lc8—d7; 10. Lfl—g2, Ld7-
c6; 11. 0—0, Lc6xg2; 12. Kglxg2, Pb8—c6;
13. Ddlb3 (Wits enige kans op initia
tief); 13Lf8b4 (Voor de hand
liggend, doch niet juist. Door 13.
Db4 had zwart gelijk spel kunnen ver
krijgen); 14. a2a3!, Lb4xc3; 15. Db3x
b7- (Wit komt nu in het voordeel);.
Stelling na 15. Db3xb7!
if ft f
ff| g jf$&
15Da5d5-f.
(Een alternatief was 1500
16. Dc6.\ Tfc8; 17. De4, Lf6 en zwart
heeft enige compensatie voor de ver.
loren pion door de druk op pion b2)
16. e2e4 j (Op 16De4:
volgt natuurlijk 17. f3); 16Pc6
a5; 17. e4xd5, Pa5xb7; 18. b2xc3, eöxdö;
19. Tfl—dl, 0—0—0: 20. Lel—e3, a7—a6;
21. Tdld4 (Wit heeft een duidelijk po
sitioneel overwicht. Na de tekstzet dreigt
zowel 22. c4 ?ls 22. Tadl); 21
Th8—e8; 22. c3—c4, Te8—e4; 23. c4xd5
(Vooral niet 23. Tadl wegens 23
dc4:23. Te4xd4; 24. Le3xd4,
Td8xd5; 25. Ld4xg7. Kc8—d7; 26. Tal-
bi (Trifunovic wikkelt nu onberispelijk
af. De winstvoering is zeer instructief);
26. Pb7—d6; 27. Lg7—f8, Pd6—c4;
28. Tblb4, Pc4xa3; 29. Tb4—b7-f-, Kd7—
c6; 30. Tb7xf7, Pa3—b5; 31. Tf7xh7, a6—
a5; 32. Th7—h6+, Pb5—d6; 33. h2—h4.
a5a4; 34. Th6—e6, Kc6— c5 (Na 34.
a3 wint 35. Ld6:. Td6:; 36. Te3); 35. h4—
h5, a4a3; 36. h5—h6. a3—a2; 37. Teg
el. Kc5c4; 38. h6—h7, Pd6—f7; 39. LfS
g7. Td5d8 (Op 39Th5 volgt
uiteraard 40. Thl); 40. Tel—e7, Pf7—h8;
41. Te7a7, Kc4—b3; 42. f2—f4, Td8—
d2+; 43. Kg2h3, Td2—d8; 44. f4—f5,
Td8—c8; 45. g3—g4 en zwart gaf zich ge
wonnen.
Schaakraadsel
Opwindend en amusant is de geforceer
de driezettige matcombinatie in de on
derstaande probleemstelling. Een aan
trekkelijke puzzel voor liefhebbers van
het probleem.
KRANT
Naar marxistische beschouwing is de politieke arbeidersbeweging steeds
een protest geweest van de vormloze laag van on. en halfgeschoolde fa
brieksarbeiders tegen het gezeten burgerdom. Uit het ressentiment zou de
solidariteit van de arbeidersklasse groeien en daaruit zou met de noodwen
digheid van een natuurproces de omvorming van de maatschappij dan te
voorschijn komen. Een logisch ongestelde theorie, die echter in de praktijk
niet klopt. Hoeveel arbeiders van 1965 kunnen aangeven wat zij onder de
sociale kwestie verstaan Hebben verreweg de meesten zich niet in het bed
van de sociale zekerheid te rusten gelegd Zoeken zij naar gerechtigheid,
óf naar hogere levensstandaard
Jaren geleden heeft de Engelse socioloog F. Zweig de moderne arbeider al
aangeduid als een bezig baasje met tv, auto en eigen huis, twee kinderen en
eigenlijk een middenstandsmentaliteit.
6 (Leeuwarder Courant)
Het zwaartepunt van onze westerse maatschappij verplaatst zich naar een
brede middengroep, waartoe dan een zeer groot deel van de arbeiders be
hoort In de arbeidersstand is echter alle mogelijke variatie aanwezig. Het
besef dringt ook door, dat de niet te ontkennen socialisering niet te danken
is aan het idealisme van de werkers, maar aan de technische en economische
ontwikkelingen De jalouzie is onverminderd. Nieuwe tegenstellingen en
conflictsituaties doen zich vooral voor. Uit de zonen van de vroegere partij
mensen en vakbondswerkers komen de neo-barbaren met hun doelloze en
ongeremde agressiviteit voort.
Wie een deugdelijke maatschappij wil bouwen, moet allereerst de deugde
lijkheid van de bouwstenen onderzoeken. Valt er over deze stenen, de men
sen zelf, hoog te roemen
(Leeuwarder Courant)
„Als een man iets goed te maken heeft geeft hij bloemen. Als een
vrouw iets goed te maken heeft krijgt zij bloemen".
(Uit: „Toeten en blazen" van H. Leugen)
„U zoekt een Intelligente vrouw. Maar ze moet tevens zo dom zijn, u
in alles gelijk te geven".
(Uit: „Toeten en blazen" van H. Leugen)
„Is uw neus te lang? Te dik? Te breed? Prachtig Aanvaard uw
neus. Leer er mee te leven. Haal er uit wat er in zitdat verschaft u
een regutatie. Gaat u naar een feestje Een vrolijke verjaardag
Eerst ogbellende jongen met de neus komt er aan
(Uit: „Toeten en blazen" van H. Leugen)
,,Als er in Nederland in 1963 tienduizend mensen zijn overleden bij wie
een verband tussen het roken van sigaretten en longkanker mag worden
aangenomen en in geheel Europa mag worden verondersteld dat er alleen in
1963 al enige honderdduizenden waren, dan moeten we spreken van een cata
strofe. Deze getallen doen denken aan de epidemieën, die vroeger het volk
teisterden. Ook de rijksoverheid kan in die omstandigheden niet zeggen:
„Gaat u nu maar rustig slapen" en met de armen over elkaar blijven zitten".
(Dr. Kruisinga, dir.-gen. Volksgezondheid)
BOND ZONDER NAAM HEFBOOMACTIE SEPT. 1965
Een hoofdredacteur is iemand die rondloopt in het gebouw van zyn krant
met een zorgelijke trek op het gezicht van zUn redacteuren.
Uit de voor een buitenstaander niet erg doorzichtige verklaringen van Bel-
fische en Nederlandse autoriteiten valt af te leiden, dat er in Brussel twee
agen verloren zijn gegaan bij het zoeken naar de man, die de „koffermoord"
heeft gepleegd. De Nederlandse politiemannen hadden niet het goede papier
om de Belgische autoriteiten in staat te stellen met hen een huiszoeking te
verrichten.
De vertraging in het onderzoek kan ernstige gevolgen hebben. Eén van
diegenen die de politie had willen horen is, misschien door de hem gegunde
tijd in een situatie gekomen, waarin hij zich te pletter heeft gereden.
Wij begrijpen niet goed dat in de Benelux zulke vertragingen kunnen ont
staan. Wij dachten dat de justitie in de grote steden precies wist welke vol
machten nodig zijn om in het buurland zo snel mogelijk te kunnen doen wat
justitieel geboden is. Wellicht iets voor de minister van Justitie
(Vrije Volk)
In het gebruik van de eigen taal is de gemiddelde Nederlander onzorgvul
dig, zelfs slordig. Zijn neiging om zich te schamen voor „mooie woorden" en
fraai geformuleerde zinnen is spreekwoordelijk. Zijn particuliere en zaken
brieven getuigen in doorsnee niet van grote zorg voor de vorm van het ge
schrevene. De belangstelling voor onze literatuur, vooral die uit het verle
den, is gering. Onze klassieken zijn vreemdelingen voor het overgrote deel
van ons volk; zij leven slechts in straatnamen. Wij zijn daarnaast in de loop
der laatste decennia met onze spelling omgegaan alsof het om een tafelkleed
ging waarvan de franje bij tijd en wijle moest worden afgeknipt om het
kleed aan te passen aan een nieuwe tijd.
(Alg. Dagblad)
Wé
wm. mm
Wit aan zet en geeft mat in 3 zetten.
Oplossing: 1. Tc6—c4!, b6—b5; 2. Lfl—
h3, b5xc4; 3. Lh3—d7 mat of 1. Tc6—c4,
k'a4b5; 2. Tc4cl-{-» Kb5a4; 3. Tel
al mat,
(Van een onzer verslaggevers)
MAASTRICHT „Ik voel me echt be-
vryd, omdat ik nu spreken mag. Het
was helemaal geen prettige situatie voor
mij toen ik als deken van Brunssum
afscheid nam en iedereen in de waan
moest laten, dat ik plebaan-deken van
Roermond zou worden. Toen de benoe
ming tot hulpbisschop echter uitbleef,
werd het nog onprettiger, omdat myn
installatie tot plebaan-deken van Roer
mond toch moest worden voorbereid",
aldus de nieuwe hulpbisschop van Roer
mond, mgr. H. Th. J. Beel, van wiens
benoeming w(j gisteren al melding
maakten.
Het officiële bericht betekende voor
mgr. Beel ook, dat in aller ijl het feest
diner, het drukken van kaarten enz. voor
zijn installatie tot plebaan-deken van
Roermond, moesten worden afbesteld.
,,Het bericht kwam toch nog min of
meer als een verrassing", bekende hij.
Mgr Beel is een man van weinig
woorden en veel daden. „Op welke ter
reinen ik mgr. Moors ga assisteren zal
nog nader moeten worden uitgemaakt.
Vaststaat reeds, dat ik mgr. Moors
belangrijk ga ontlasten door het wijdings-
werk over te nemen. Voor de rest rij
zen er bij mij meer vragen dan ik ant-
I woorden kan geven," aldus mgr. Beel.
Mgr. Beel zal wel nooit hebben kun-
jnen denken, dat hij als bisschop naar
zijn geboorteplaats Roermond zou terug
keren. Vierenvijftig jaar geleden werd
hij in Roermond geboren als jongste
zoon van het gezin van de veearts en
directeur van het slachthuis van Roer
mond. Van de acht kinderen van dit
gezin zijn er nog vijf in leven: mgr.
Beel zelf, zijn oudere broer prof dr.
Beel, oud-minister-president en thans
vice-voorzitter van de Raad van State,
en zijn drie zusters. In 1924, toen zijn
beide ouder» niet meer leefden verhuis
de hij naar familie in Noord-Limburg,
waar hij bij de paters franciscanen in
Venray de gymnasiale studies maakte.
Hierna studeerde hij in Rolduc en aan
het groot seminarie te Roermond, waar
hij op 28 maart 1936 tot priester gewijd
werd In datzelfde jaar werd hij benoemd
tot kapelaan te Vaals en een jaar later
tot aalmoezenier van sociale werken
voor het district Kerkrade. In 1948 werd
hij benoemd tot aalmoezenier van so
ciale werken in Maastricht In 1955 volgde
zijn benoeming tot pastoor van de St -
Gregoriusparochie te Brunssum en tot
eerste deken van dit nieuw opgerichte
dekenaat. Het waren rijke jaren in
Brunssum, ik ging er niet graag weg",
aldus mgr. BeeL