Grote Citroëns in 1966 met nieuwe, sterkere motoren Snelle NSU Prinz 1000 TT OP 64 VELDEN Lang heb ik me maar van den domme gehouden NOG STEEDS DRIE BASISMODELLEN j SAAB ONTWIKKELT DE TWEETAKT NOG VERDER tips - tips - tips - tips tips - tips - tips - tips Blijdorp blij met nieuwe orang-oetangs Bisdom keert miljoenen aan smartegeld uit Maak meer gebruik van uw „luister G vergunning 19 21 Aangegeven remweg Brand met 92 doden Moderne arbeider 1 Moderne arbeider (2) Bloemen Intelligent Neus Catastrofe Definitie Hoe kan dat? Eigen taal Nieuwe hulpbisschop van Roermond DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1963 (Advertenties) Automobielbedrijf De Vos CITROëN-AGENT voor BERGEN OP ZOOM en OMGEVING Ravelstraat 10-12 Tel. 4173 Bergen op Zoom De grote Citroën heeft nu drie basismodellen gekregen: ID 19, DS 19 en DS 21. De belangrijkste wijzigingen onderging de kracht bron, die sterker, soepeler en ge ruislozer is geworden. Er zijn twee versies van, die slechts in boring verschillen. De DS 19 heeft onder de kap De Saab 96 model 1966 heeft nog geen viertaktmotor onder de kap. De Zweed se fabriek heeft meegedeeld dat de tweetakt nog vele jaren blijft bestaan, ook als er mettertijd een viertakt-type bijkomt. De nieuwe Saab, die nu is ge presenteerd, heeft zelfs nog een tech nisch bijgeslepen tweetakt gekregen, met een betere acceleratie en een ho gere topsnelheid. Het beproefde, zeer degelijke koetswerk heeft geen wijzigin» gen ondergaan. De 96 standaard heeft andere wieldoppen en roestvrije stalen sierlijsten, terwijl buiten twee achter uitkijkspiegels zijn aangebracht. De Saab Sport, met 60 pk motor, heet nu SAAB MONTE CARLO. Verder is de serie uitgebreid met een SAAB SPE CIAL, die ook de zware sportmotor heeft. De veranderingen zijn hoofdzakelijk van technische aard. Trolhattan heeft de Saab 96 sedert zijn introductie in 1960 van jaar tot jaar verbeterd en ver fijnd. Het model 1966 heeft meer ver mogen en een gunstiger max. koppel gekregen. Het aantal pk's is van 44 op 46 SAE by 5000 omw./min. gebracht. De top ligt nu bij 130 km/u. Het max. koppel is 8.6 kgm bij 2800 omw./min. Het betere prestatievermogen werd bereikt door de toepassing van een drie voudige carburateur (voor elke cilin der één) en een nieuw inlaatsysteem. Deze carburateur deed reeds dienst in de Saab Sport en deze constructie geeft een betere verdeling van de brandstof over de cilinders, tevens een kleine benzinebesparing. Het hogere koppel betekent meer trekkracht over het he le toerenregister. Ondanks de verbete ringen neemt de Saabmotor nog genoe gen met gewone benzine. De compres- sieverhouding is verhoogd tot 8.5 1 (was 8-1:1). Nieuw zijn ook het lucht- filter en het inlaatspruitstuk. Bij de nieuwe Saab zijn nog meer verbeteringen te constateren. Van de Sport-versie heeft de standaarduitvoe ring ook de binnenste kruiskoppelingen meegekregen, dus geen opderhoud meer. De Saxomat halfautomatische koppe ling, die vroeger alleen maar bij de drieversnellingsbak werd geleverd, is nu als extra ook leverbaar met de vier- bak. De drieversnellingsbak is trou wens uit de produktie genomen. De Saab Monte Carlo, met nieuwe emblemen, is in grote trekken gelijk aan de „Sport", dus met 60 SAE-pk bij 5300 omw./min., compressie 9.01, sport- banden, schijfremmen vóór, seperate smering, luxueus interieur met kuip- stoelen en vele accessoires. Het elektri sche systeem is voorzien van een wis selstroomdynamo. Verder heeft de Saab Monte Carlo (ook de Special) een an dere eindoverbrenging, zodat het toe rental bjj hoge snelheid lager is dan vroeger. Dit betekent nog grotere be drijfszekerheid bij hard rijden. De Saab special heeft zoals gezegd de 60 pk sportmotor, terwijl dit tussentype de uitvoering van de „96" heeft gekregen. Wat de kleuren betreft zijn er twee nieuwe bijgekomen, namelijk grijs en geel; Op alle typen zijn de deursloten gewijzigd. Bij de standaarduitrusting behoren tassen voor veiligheidsriemen en een grootlichtsignaal. Interessant nieuws is dat de Saab straks met een lagere oliemenging kan worden gereden, mits men een speciaal soort gebruikt. De tweetaktolie moet door de fabriek worden goedgekeurd. In enkele gevallen is dit reeds gebeurd. Een lager percentage olie, dat aan de benzine moet worden toegevoegd (1.5 in plaats van 3 nu) betekent een brand stofbesparing, althans als de speciale °lie niet duurder zal worden dan de gebruikelijke. Het is niet bekend wan. "eer de nieuwe tweetaktolie voor de de 1985 cc met een max. vermo gen van 90 SAE-pk bij 5250 omw min. De DS 21 Pallas heeft een twee liter met een vermogen van 109 pk bij 5500 omw./min. De ID 19-serie heeft de DS-motor ge- erfd. Uiterlijk zijn de Citroëns niet veranderd. De acceleratie en de ju topsnelheid van de ef- Êk fectievere en overvier- II kante (90 85.5) motor, fmUII met vijfmaal gelagerde krukas, zijn aanmerke- lyk verbeterd. Volgens fabrieksopgave rijdt de flA ID 19 bijna 160 km/u, M W de DS 19 165 km/u en de DS 21 circa 180 m, km/u. Voor de ID 19 Break kan men kiezen tussen de 90 pk DS mo- I U'S tor en de 109 pk DS 21 motor, die hier een top bereiken van resp. 155 en 165 km/u. Alle modellen hebben (eindelijk) een gesynchroniseerde eerste versnelling gekregen, tevens een nieuw aandrijfme. chanisme en nieuwe Michelin XA2-ban- den, die speciaal zijn ontworpen voor auto's met een hoog prestatievermogen. De schokbrekers zijn aangepast. Een uniek detail van de luxueeze DS 21 Pallas is dat boven de snelheidsmeter is aangegeven hoeveel meter men no dig heeft om bij diverse snelheden tot stilstand te komen. Bij dit type worden verder de koplam pen automatisch aangepast bij de stand van de wagen. Een verklikkerlichtje waarschuwt wanneer de slijtage van de remiblokken in een kritiek stadium dreigt te komen. De DS 19 en DS 21 blijven leverbaar met de halfautomatische bediening. Standaard op de DS Pallas is een tri plex voorruit. De nieuwe DS 21 heeft drie claxons. Wat de prestaties aangaat heeft Citroën met de nieuwe motoren zijn toch al snelle modellen bijgeslepen. Praktische winstpunten zijn een betere acceleratie en meer mechanische soe pelheid. rjTracht de bovenzyde van de batterij zo schoon en droog mogelijk te houden. Vuil en vooral vocht veroorzaken kleine kortsluitstromen tussen de batterypolen en dit nutteloze stroomverlles kan de batterij meestal net niet verdragen; bo vendien zal de dynamostroom hier ook min of meer worden kortgesloten en ook dat is uiteraard niet wenselyk. Ts de spanning der ventilatorriem wel Azo als 't instructieboekje van uw auto aangeeft? Zo niet, denkt u er dan ora dat een te strak gespannen riem diver se lagers te zwaar zal belasten (vroeg tijdige slijtage) en dat een te slap lig gende riem slipneigingen heeft waar door de koeling en de dynamowerking in gevaar komen? plaatselijke beschadigingen van het A lakwerk mag u niet verwaarlozen want het roestduiveltje is er o zo gauw bij om van een, b.v. door steenslagver- oorzaakt „putje" onder de laklaag door te vreten. Het is natuurlijk niet doen lijk voor elke kleine beschadiging de lakspuiter op te zoeken maar u kunt voorlopig volstaan met de plekjes voor» zichtig roestvrij te maken, met wasben zine te ontvetten en dan te bedekken met plamuur en zo mogelijk nadien met een bijkleurend tikkeltje lak. gommige twijfelgevallen maken het noodzakelijk dat de compressie van de motor nog weer eens opgemeten wordt. Hierbij gaat het in de eerste plaats om de compressiedruk te meten van elke cilinder apart, de druk mag n.l. niet beneden een bepaalde grens komen. Hiernaast speelt echter de on derlinge drukverhouding een zeer gro- te rol. De onderlinge verschillen mogen niet groter zijn dan circa 15%; is het verschil in druk aanmerkelijk groter dan zal de krukas in trilling raken en zelfs kunnen breken. U vraagt maar. De heer van S. te Zevenbergen heeft bjj 1 een aanrijding aan zijn Opel plaatscha- de opgelopen die inmiddels is hersteld. De motor had geen schade, er is ook niet aan gewerkt maar na de reparatie loopt de motor uitgesproken slechter en wil niet zo trekken zoals het hoort. Vooral bij het optrekken is liet verschil met voorheen duidelijk merkbaar. Wel heeft de heer van S. een deuk in de uit- laatpyp opgemerkt maar of die van vóór of na de aanrijding is weet hij niet. De vraag is nu wat de oorzaak van die motortrubbel kan zijn. Wis en zeker heeft een deels verstopte uitlaat een nadelige invloed op het mo- 1 torvermogen. Elke tweetaktrijder weet 1 wel wat er aan de hand is als zijn mo- 1 tor niet meer wil trekken en sloopt dan ook zonder verder na te denken het uit» laatsysteem om dat roet ën vetvrij te maken. Als de uitlaatpijp van uw Opel (en dit geldt voor elke verbrandings motor) aanzienlijk vernauwd is door knikken of deuken dan ondervinden de uitlaatgassen 'n te grote weerstand, de verbrandingsruimte kan zich niet vol doende „leegblazen" waardoor de vul ling met verse gassen ook maar pover tjes zal zijn. Dat de motor onder deze omstandigheden niet meer voldoende PK's produceert is wel te begrijpen. Blijkbaar aangestoken door het zo dikwijls besproken roestduiveltje is in de tips van de vorige week het zetdui- veltje bezig geweest enige verwarring te stichten. Dat lucht samendrukbaar is en niet „soms" sprak eigenlijk wel voor zichzelf maar dat een vloeibaar" pe daal gelezen diende te worden als een voelbaar pedaal heeft misschien niet iedereen begrepen. Storender was ech ter dat een te hoog vlotterkamerniveau „minder" benzine zou opleveren. Hier had uiteraard het woordje „meer" moe_ ten staan. Garage A. VAN BEEK ZN. j CITROëN-AGENT voor OUDENBOSCH - ROOSENDAAL S en OMGEVING Kade 5 OUDENBOSCH TeL 01652-2673 ROTTERDAM (ANP) Een modema gazijn, dat zich binnenkort in Rotter dam gaat vestigen, zal burgemeester W. Thomassen van Rotterdam een vol wassen orang oetang-paar en een orang oetang-jongetje van twee jaar aanbie den, voor de koninklijke Rotterdamse diergaarde in Blijdorp. Zoals men zich zal herinneren zijn in de afgelopen jaar van de 10 orang oetangs, die in Blijdorp leefden, 6 aan een zel den voorkomende ziekte gestorven. De ze slag, die in één keer een einde maakte aan de mogelijkheid deze zeld zaam geworden apen te fokken waarmee ai heel opmerkelijke resulta ten waren geboekt kwam hard aan in Rotterdam. De schenking is dan ook zeer welkom en verrassend, omdat de directie van de dierentuin zelf er niet in geslaagd was volwassen orang oetangs te vinden, die legaal aange kocht konden worden. Wel lukte het de directie van Blijdorp kortgeleden een baby (jongetje), die in Hagenbecks dierentuin in Hamburg geboren was, te kopen. Dit diertje is nu opgenomen in het gezin van oppasser Chris Baris om onder supervisie van dochter Chris- ta groot en sterk te worden. De familie Baris voedde destijds ook de orang oetang Tom op, die een van de zes slachtoffers werd. Daarenboven blijft het aanbod van Artis in Amsterdam, om Blijdorp een bijna volwassen mannetjes orang oetang te schenken gehandhaafd, zodat er alle reden is te hopen, dat over niet al te lange tijd weer een flink aantal mens apen in Rotterdam zal zijn en voortge gaan kan worden met het fokken van jonge dieren, opdat de orang oetangs niet zullen uitsterven. (Advertentie) Saab >n ons land wordt geïntroduceerd. Opmerkelijk is dat Saab zich zo con sent by de tweetakt houdt en dit motortype verder aanpast, terwijl Auto Union intussen op viertakt over schakelt en voor liefhebbers voorlopig nog de DKW F 102 bouwt. H. NSU presenteert in Frankfort zoals we reeds meldden, de nieuwe „110" en de Prinz 1000 TT. Dit laatste type is ook uitge rust met de 1.1, liter mo tor, maar dan in 't koets werk van de Prinz 1000. De TT-versie (betekent Tourist Trophy, en her innert aan de tijd dot NSU aan deze race op het Isle of Man deelnam i is een „toersportwagen" met de gebruikelijke a(- ti ibuten zoals een toe— rentelier, sportbanden en in dit geval ook dubbele koplampen, een Talbot- achteruitkijkspiegel en natuurlijk met een opge voerde motor. Het interi eur ziet er ook sportief uit. De 1.1 liter achterin levert hier 55 DIN-pk, wat een top van ruim 150 km/u garandeert. De acceleratietijden zijn zeer goed: 0-60 km/u in 6 4 sec., 0-80 km/u in 10.5 sec., 0-100 km/u in 14.8 sec. De 640 kg zware wa gen heeft schijfremmen op d* voorwielen, CHICAGO (UPI) Op een koude zonnige achtermiddag zeven jaar geleden liepen de lessen op de katholieke school van Onze Lieve Vrouw der Engelen in Chicago ten einde, toen een religieuze onderwijzeres op de tweede verdieping een brandlucht rook. Binnen een paar minuten stond het schoolgebouw in lichterlaaie. Opgesloten kinderen stierven door de intense hitte, sprongen uit vensters of bleven door verstikking in hun lessenaars. De brand eiste de levens van 92 kin deren en drie zusters. Een vloed van eisen tot schadevergoeding overstroomde het aartsbisdom. Er is nu een gecompliceerde regeling uitgewerkt in het kader waarvan het aartsbisdom 3 miljoen dollar heeft aan geboden aan de families van kinderen, die om het leven kwamen of ernstig werden gewond. Het aartsbisdom wil ook de dertig ge zinnen schadeloos stellen, die daarvoor niet in aanmerking willen komen. De doktersrekeningen van de gewon den zijn allemaal al betaald, door katho lieke instellingen of door een speciaal „O.L.V. der Engelenfondis" waarin een half miljoen dollar was gestort. KNIPSEL- 'W. J. MUHRING - Ondanks sterke concurrentie van de internationale grootmeesters Parma, Sza- bo, Trifunovic en dr. Filip heeft Jan Hein Donner door voortreffelyk spel de overwinning en een geldprijs van f 1000 behaald in het IBM toernooi te Amster dam. Een waarlyk prachtige prestatie, die nog geaccentueerd wordt door het feit, dat Donner de krachtmeting door stond zonder een enkele verliespartij. Dc overige Nederlanders prof. Barendregt. Bouwmeester, Zuidema en Langeweg moesten hetgeen in dit sterke gezel schap begrijpelyk was met bescheide ner plaatsen genoegen nemen en eindig den onderaan de ranglyst. Aan de veelheid van interessante par tijen ontlenen wij de onderstaande over winning van de Joegoslaaf Trifunovic op zijn landgenoot Karaklaic. Een boeiend duel vol belangwekkende complicaties en een zeer instructief eindspel. Wit; Dr. P. Trifunovic. Zwart: N. Karaklaic. Gespeeld in het IBM grootmeestertoer- nooi te Amsterdam 1965. Tarrasch-verdediging. 1. Pgl—f3, d7d5; 2. d2—d4, c7—c5 3. c2c4, c5xd4; 4. c4xd5, Pg8f6. (Na 4Dd5: 5. Pc3 wint wit een tem po.); 5. Pf3xd4, Pf6xd5; 6. Pd4—b5 (Met de gemene dreiging 7. Dd5:!); 6. Dd8 a5 7. Pbl—c3, Pd5xc3; 8. Pb5xc3, e7— e6; 9. g2—g3, Lc8—d7; 10. Lfl—g2, Ld7- c6; 11. 0—0, Lc6xg2; 12. Kglxg2, Pb8—c6; 13. Ddlb3 (Wits enige kans op initia tief); 13Lf8b4 (Voor de hand liggend, doch niet juist. Door 13. Db4 had zwart gelijk spel kunnen ver krijgen); 14. a2a3!, Lb4xc3; 15. Db3x b7- (Wit komt nu in het voordeel);. Stelling na 15. Db3xb7! if ft f ff| g jf$& 15Da5d5-f. (Een alternatief was 1500 16. Dc6.\ Tfc8; 17. De4, Lf6 en zwart heeft enige compensatie voor de ver. loren pion door de druk op pion b2) 16. e2e4 j (Op 16De4: volgt natuurlijk 17. f3); 16Pc6 a5; 17. e4xd5, Pa5xb7; 18. b2xc3, eöxdö; 19. Tfl—dl, 0—0—0: 20. Lel—e3, a7—a6; 21. Tdld4 (Wit heeft een duidelijk po sitioneel overwicht. Na de tekstzet dreigt zowel 22. c4 ?ls 22. Tadl); 21 Th8—e8; 22. c3—c4, Te8—e4; 23. c4xd5 (Vooral niet 23. Tadl wegens 23 dc4:23. Te4xd4; 24. Le3xd4, Td8xd5; 25. Ld4xg7. Kc8—d7; 26. Tal- bi (Trifunovic wikkelt nu onberispelijk af. De winstvoering is zeer instructief); 26. Pb7—d6; 27. Lg7—f8, Pd6—c4; 28. Tblb4, Pc4xa3; 29. Tb4—b7-f-, Kd7— c6; 30. Tb7xf7, Pa3—b5; 31. Tf7xh7, a6— a5; 32. Th7—h6+, Pb5—d6; 33. h2—h4. a5a4; 34. Th6—e6, Kc6— c5 (Na 34. a3 wint 35. Ld6:. Td6:; 36. Te3); 35. h4— h5, a4a3; 36. h5—h6. a3—a2; 37. Teg el. Kc5c4; 38. h6—h7, Pd6—f7; 39. LfS g7. Td5d8 (Op 39Th5 volgt uiteraard 40. Thl); 40. Tel—e7, Pf7—h8; 41. Te7a7, Kc4—b3; 42. f2—f4, Td8— d2+; 43. Kg2h3, Td2—d8; 44. f4—f5, Td8—c8; 45. g3—g4 en zwart gaf zich ge wonnen. Schaakraadsel Opwindend en amusant is de geforceer de driezettige matcombinatie in de on derstaande probleemstelling. Een aan trekkelijke puzzel voor liefhebbers van het probleem. KRANT Naar marxistische beschouwing is de politieke arbeidersbeweging steeds een protest geweest van de vormloze laag van on. en halfgeschoolde fa brieksarbeiders tegen het gezeten burgerdom. Uit het ressentiment zou de solidariteit van de arbeidersklasse groeien en daaruit zou met de noodwen digheid van een natuurproces de omvorming van de maatschappij dan te voorschijn komen. Een logisch ongestelde theorie, die echter in de praktijk niet klopt. Hoeveel arbeiders van 1965 kunnen aangeven wat zij onder de sociale kwestie verstaan Hebben verreweg de meesten zich niet in het bed van de sociale zekerheid te rusten gelegd Zoeken zij naar gerechtigheid, óf naar hogere levensstandaard Jaren geleden heeft de Engelse socioloog F. Zweig de moderne arbeider al aangeduid als een bezig baasje met tv, auto en eigen huis, twee kinderen en eigenlijk een middenstandsmentaliteit. 6 (Leeuwarder Courant) Het zwaartepunt van onze westerse maatschappij verplaatst zich naar een brede middengroep, waartoe dan een zeer groot deel van de arbeiders be hoort In de arbeidersstand is echter alle mogelijke variatie aanwezig. Het besef dringt ook door, dat de niet te ontkennen socialisering niet te danken is aan het idealisme van de werkers, maar aan de technische en economische ontwikkelingen De jalouzie is onverminderd. Nieuwe tegenstellingen en conflictsituaties doen zich vooral voor. Uit de zonen van de vroegere partij mensen en vakbondswerkers komen de neo-barbaren met hun doelloze en ongeremde agressiviteit voort. Wie een deugdelijke maatschappij wil bouwen, moet allereerst de deugde lijkheid van de bouwstenen onderzoeken. Valt er over deze stenen, de men sen zelf, hoog te roemen (Leeuwarder Courant) „Als een man iets goed te maken heeft geeft hij bloemen. Als een vrouw iets goed te maken heeft krijgt zij bloemen". (Uit: „Toeten en blazen" van H. Leugen) „U zoekt een Intelligente vrouw. Maar ze moet tevens zo dom zijn, u in alles gelijk te geven". (Uit: „Toeten en blazen" van H. Leugen) „Is uw neus te lang? Te dik? Te breed? Prachtig Aanvaard uw neus. Leer er mee te leven. Haal er uit wat er in zitdat verschaft u een regutatie. Gaat u naar een feestje Een vrolijke verjaardag Eerst ogbellende jongen met de neus komt er aan (Uit: „Toeten en blazen" van H. Leugen) ,,Als er in Nederland in 1963 tienduizend mensen zijn overleden bij wie een verband tussen het roken van sigaretten en longkanker mag worden aangenomen en in geheel Europa mag worden verondersteld dat er alleen in 1963 al enige honderdduizenden waren, dan moeten we spreken van een cata strofe. Deze getallen doen denken aan de epidemieën, die vroeger het volk teisterden. Ook de rijksoverheid kan in die omstandigheden niet zeggen: „Gaat u nu maar rustig slapen" en met de armen over elkaar blijven zitten". (Dr. Kruisinga, dir.-gen. Volksgezondheid) BOND ZONDER NAAM HEFBOOMACTIE SEPT. 1965 Een hoofdredacteur is iemand die rondloopt in het gebouw van zyn krant met een zorgelijke trek op het gezicht van zUn redacteuren. Uit de voor een buitenstaander niet erg doorzichtige verklaringen van Bel- fische en Nederlandse autoriteiten valt af te leiden, dat er in Brussel twee agen verloren zijn gegaan bij het zoeken naar de man, die de „koffermoord" heeft gepleegd. De Nederlandse politiemannen hadden niet het goede papier om de Belgische autoriteiten in staat te stellen met hen een huiszoeking te verrichten. De vertraging in het onderzoek kan ernstige gevolgen hebben. Eén van diegenen die de politie had willen horen is, misschien door de hem gegunde tijd in een situatie gekomen, waarin hij zich te pletter heeft gereden. Wij begrijpen niet goed dat in de Benelux zulke vertragingen kunnen ont staan. Wij dachten dat de justitie in de grote steden precies wist welke vol machten nodig zijn om in het buurland zo snel mogelijk te kunnen doen wat justitieel geboden is. Wellicht iets voor de minister van Justitie (Vrije Volk) In het gebruik van de eigen taal is de gemiddelde Nederlander onzorgvul dig, zelfs slordig. Zijn neiging om zich te schamen voor „mooie woorden" en fraai geformuleerde zinnen is spreekwoordelijk. Zijn particuliere en zaken brieven getuigen in doorsnee niet van grote zorg voor de vorm van het ge schrevene. De belangstelling voor onze literatuur, vooral die uit het verle den, is gering. Onze klassieken zijn vreemdelingen voor het overgrote deel van ons volk; zij leven slechts in straatnamen. Wij zijn daarnaast in de loop der laatste decennia met onze spelling omgegaan alsof het om een tafelkleed ging waarvan de franje bij tijd en wijle moest worden afgeknipt om het kleed aan te passen aan een nieuwe tijd. (Alg. Dagblad) Wé wm. mm Wit aan zet en geeft mat in 3 zetten. Oplossing: 1. Tc6—c4!, b6—b5; 2. Lfl— h3, b5xc4; 3. Lh3—d7 mat of 1. Tc6—c4, k'a4b5; 2. Tc4cl-{-» Kb5a4; 3. Tel al mat, (Van een onzer verslaggevers) MAASTRICHT „Ik voel me echt be- vryd, omdat ik nu spreken mag. Het was helemaal geen prettige situatie voor mij toen ik als deken van Brunssum afscheid nam en iedereen in de waan moest laten, dat ik plebaan-deken van Roermond zou worden. Toen de benoe ming tot hulpbisschop echter uitbleef, werd het nog onprettiger, omdat myn installatie tot plebaan-deken van Roer mond toch moest worden voorbereid", aldus de nieuwe hulpbisschop van Roer mond, mgr. H. Th. J. Beel, van wiens benoeming w(j gisteren al melding maakten. Het officiële bericht betekende voor mgr. Beel ook, dat in aller ijl het feest diner, het drukken van kaarten enz. voor zijn installatie tot plebaan-deken van Roermond, moesten worden afbesteld. ,,Het bericht kwam toch nog min of meer als een verrassing", bekende hij. Mgr Beel is een man van weinig woorden en veel daden. „Op welke ter reinen ik mgr. Moors ga assisteren zal nog nader moeten worden uitgemaakt. Vaststaat reeds, dat ik mgr. Moors belangrijk ga ontlasten door het wijdings- werk over te nemen. Voor de rest rij zen er bij mij meer vragen dan ik ant- I woorden kan geven," aldus mgr. Beel. Mgr. Beel zal wel nooit hebben kun- jnen denken, dat hij als bisschop naar zijn geboorteplaats Roermond zou terug keren. Vierenvijftig jaar geleden werd hij in Roermond geboren als jongste zoon van het gezin van de veearts en directeur van het slachthuis van Roer mond. Van de acht kinderen van dit gezin zijn er nog vijf in leven: mgr. Beel zelf, zijn oudere broer prof dr. Beel, oud-minister-president en thans vice-voorzitter van de Raad van State, en zijn drie zusters. In 1924, toen zijn beide ouder» niet meer leefden verhuis de hij naar familie in Noord-Limburg, waar hij bij de paters franciscanen in Venray de gymnasiale studies maakte. Hierna studeerde hij in Rolduc en aan het groot seminarie te Roermond, waar hij op 28 maart 1936 tot priester gewijd werd In datzelfde jaar werd hij benoemd tot kapelaan te Vaals en een jaar later tot aalmoezenier van sociale werken voor het district Kerkrade. In 1948 werd hij benoemd tot aalmoezenier van so ciale werken in Maastricht In 1955 volgde zijn benoeming tot pastoor van de St - Gregoriusparochie te Brunssum en tot eerste deken van dit nieuw opgerichte dekenaat. Het waren rijke jaren in Brunssum, ik ging er niet graag weg", aldus mgr. BeeL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 27