In één seizoen 76.000 jongeren Proloog: toneelgroep om toneel te leren kennen Na- synchroniseren of ondertitelen? Donald Duck Kip De Nederlandse artiest wordt ondergewaardeerd Loren heeft een hondje Oude methode wint het nog CTZanoriëT Nationaal artiestenappèl bouclé 139. tland 98.— nes ruit 89.75 Papier Zoutelozelanderigheid Boven staan Het boek Ziekenhuis Succes voor Jan de Hartog Wijziging in radio nieuwsuitzendingen WaaKmtiMnhtit DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1965 (Van een onzer redacteuren) BREDA De toneelgroep Proloog krijgt langzamerhand vaste voet aan de grond. Deze Brabantse toneelgroep heeft haar eerste seizoen achter de rug en de leiding is niet ontevreden. Het gezelschap is indertijd opgericht met een heel bijzondere bedoeling: men wilde de Jeugd nader tot het to neel brengen en bovendien de toneel- gpreiding in Brabant bevorderen door vooral in de kleinere plaatsen te gaan spelen. Speciaal voor wat het eerste pro grammapunt betreft, heeft men reeds successen geboekt. Gebleken is, dat de contacten met het onderwijs overal zeer prettig zijn en dat de jeugd bijzonder geïnteresseerd is. Er is een goede en begrijpende samenwerking met de on- derwijs-instanties in de grote steden Tilburg en Eindhoven bijvoorbeeld heb ben prachtige bindingen met Proloog voor wat betreft de voorlichting aan de schoolgaande jeugd en ook in Breda liggen de contacten gunstig. In Den Bosch gaat de gemeente zich onder tussen ook met het probleem jeugd- schouwburg bezighouden. In Eindho ven heeft Proloog op de scholen al 160 lesuren, verdeeld over tachtig scho len, gegeven; in Tilburg is men be gonnen met voorlichting aan het l.o. In beide plaatsen is het systeem erop berekend, dat iedere school automa tisch is ingeschakeld. Proloog heeft het afgelopen seizoen 76.000 jongeren bereikt en 7500 vol wassenen. 250 lessen werden gegeven bij het lager onderwijs, instructiepro gramma's voor jongeren op school en in bedrijf werden er 85 gegeven. Pro loog gaf 45 schoolvoorstellingen en 25 middagen werden besteed aaj» de jeugd van 9 t.e.m. 12 jaar. Voor volwasse nen werden pas tien avonden verzorgd. Er waren 85 lessen in creatief spel en 66 toneellessen aan school „Het be gint erop te lijken", zegt zakelijk lei der Ary Das, „maar eigenlijk hebben Met instemming heb ik het arti keltje over de Zoutelozelanderigheid in uw blad van 31 augustus gelezen. Het gaat daar over de diep te betreuren geest onder de jongeren van tegen woordig. Het is een teken aan de wand, las ik onlangs in uw blad. Dat is het inderdaad. De schrijver van dat stuk je zoekt naar de w«*g ter verbetering, en dat is alles waard. Want wat zal anders het einde moeten zijn? En als dit verschijnsel bestudeerd wordt, moe ten we toch wel blijven inzien, dat hier al heel weinig te vergoelijken valt Ik merk dit op naar aanleiding van de zin: „De jeugd is inderdaad demon stratief en lawaaierig onder ons bezig, maar er ligt een hele afgrond tus sen de schreeuwende op bromfietsen ronddraaiende jongens en de jeugd- misdadiger". Hier mag naar zijn oorzaak veel waars in zijn, vooral omdat het meest al niet stiekem gaat, maar die al grond is op vele plaatsen niet erg diep. Als eerzame burgers op een zon dagmiddag in een park wandelen en ze worden dan zonder enige aanlei ding getrapt en geslagen, omverge gooid en de kleren vernield, dan is dat misdadig. Als er roof gepleegd wordt, is dat misdadig. Verder lees ik: „tot verkrachting toe". Dat is het negéren van de orde in de Schepping en deze grievende belediging bezorgt aan het slachtoffer nameloos leed en een langdurend verdriet. Dit moet met ernst veroordeeld w~^en. Onnodig ei genlijk om d<at te zeggen. Terwijl er gezocht wordt naar de oorzaak van dit onverdraaglijk dérail lement moeten er toch steeds strenge maatregelen tegen deze gewelddadig heden genomen worden. De misdaden zijn legio. Ik noem er nog één. Als de tram in de Hoeksewaard vanwege de laffe misdaden van de z-g. nozems een dienst per week moet uitnemen, en daarmee zich gewonnen geeft aan die rebellen, en daarover zelfs in 's Lands Vergaderzaal klachten aan de orde komen, dan is het niet goed mogelijk om te gaan zitten wachten tot de remedie daartegen gevonden is. Maar bedoeld schrijven heeft onze belangstelling. We zijn het er ook di rect mee eens, dat verbetering ge zocht moet worden bij onderwijs, rechtspleging en opvoeding. We heb ben daar niets aan toe te voegen, maar wel zouden we er op willen wijzen, dat achter onderwijs en opvoe ding de religieuze vorming schuil gaat. Hiermee kan veel bereikt wor den, als er meer eenheid in de lei ding is te verkrijgen. Het daghet wel in het oosten, maar het gaat zo langzaam. In ieder geval moeten de geestelijkheid, het o ''derwijs en da po litie elkaar de hand reiken. In feite echter begint de opvoeding hij de wieg, en zij, die daarvoor verantwoordelijk zUn, moeten wel zorgen, dat de heer sende welvaart bij hen niet leidt tot gezapige zoutelozelanderigheid. Buiten de oordeelkundige cultuur van de jeugd is een stevige omscholing van de ou ders onmisbaar. Daar moet met kracht aan gewerkt worden, en vel zó, dat m plaats van het veel voorkomend overdreven zwak voor strelen en zoe nen zonder meer, geen dictators wor den gekweekt, maar verstandige op voeders, die de zegen van het bezit van kinderen waard zijn- Het is alleen maar jammer, dat na het lezen van artikelen over dit volks euvel, die in ernst geschreven zijn, weer wordt overgegaan tot de orde van de dag. HRlMMELEN, J. W. K. Nu de storm, die is opgegaan bij de degradatie van NAC, weer wat is ge luwd geeft het elftal ons opnieuw te denken. Zij bleven vorige competitie lot de laatste wedstrijd voetbal spelen. Het raakt je daarom als N AC -aanhanger wel erg dat de spelers nu een onbe heerstheid aan de dag leggen die slecht is voor de naam van NAC. NAC moet wel wat harder gaan spe len maar zich niet laten verleiden tot ruw spel. Daar moeten ze boven staan. Anders zijn ze niet waard terug te ko men in de eredevisie. Al zijn ze dan eerste divisie, als ze goed voetballen blijven ze toch wel publiek trekken. BREDA p. v.d. R. we het gevoel, dat we nog aan het begin staan." Letterlijk gespróken is dat ook zo: Proloog werkt pas één seizoen. De praktijk daarvan bewijst echter dat het initiatief van de Brabantse toneelgroep heeft aangeslagen. „Proloog is het voorportaal van de schouwburg", zegt Ary Das, „daarom is het zo'n belang rijk instituut. De nieuwe tijd eist ook culturele interesse naast de industriële. Dat laatste spreekt natuurlijk gemak kelijker aan, maar, enfin, ik trap hier open deuren in: zonder cultuur kan een volk niet leven. We zien hoe de muziek via Het Brabants Orkest in het Brabantse leven is geïntegreerd; we zien in de grote steden van onze pro vincie hoe de beeldende er schilder kunst via exposities in de belangstel ling komt te staan, hoe er op dit punt echt sprake is van groeiende interes se. De toneelspeelkunst mag daarbij niet achterblijven en de waarde ervan dient men op school reeds bij te bren gen. Men ziet dat in, er is dus van vele kanten samenwerking met Proloog om de jeugd te leren niet alleen naar de danszaal te gaan maar ook naar de schouwburgzaal. Daarvandaan dat wij graag persoonlijke voorlichting geven aan net onderwijzend personeel- Van daar onze speciale instructieprogram ma's, die in kort bestek de ontwikke ling van het toneel te zien geven. Dat gebeurt in een Fresco, waarin heel sum mier de ontwikkeling van het toneel in de loop der eeuwen behandeld en gespeeld wordt. Een tweede Fresco be handelt meer speciaal het werk van Herman Heijermans". Proloog brengt avondvullende stukken voor de schooljeugd (Wie is wie van Oas Baas en Korczak en de kinde ren van Erwin Sylvanus). In de tweede helft van het seizoen zullen daaraan nog twee spelen worden toegevoegd, waaronder De kleine prins van Saint Exupéry. Behalve voor de jeugd wil Proloog ook verantwoord toneel brengen op de kleiner© plaatsen, waar de accom modatie voor groots gemonteerde stuk ken niet aanwezig is. Het afgelopen sei zoen is daarvan pas tien maal ge bruik gemaakt- Proloog wil dit aantal graag omhoog brengen. Dat kan in ve le plaatsen wellicht doordat Proloog thans ook samenwerkt met de culturele dienst van de N.C.B., in andere gevallen zal deze samenwerking afhangen van de activiteit van de culturele instellin gen ter plaatse. „Etten is daarvan een prachtig voor beeld," aldus Ary Das, „en het merk waardige is wel, dat hier een bloeiend cultureel leven is ontstaan onder de rook van de stad Breda, dat op dit gebied alle mogelijke faciliteiten biedt." Voor een groot deel is dit wellicht te danken aan de aanwezigheid van de prachtige Nobelaer, maar dat neemt niet weg, dat er in een dergelijke ge meente ook een actief comité moet zijn, dat zich met de gang van zaken belast. Zo'n ideaal-toestand treft men praktisch nergens aan: een uitstekend geoutilleerd modern gebouw en een ac tieve gemeenschap, die er prat op gaat zelf iets te brengen, dat van be lang is voor de bevolking. „In tal van plaatsen bestaan kunstkringen", aldus de heer Das, „die gaandeweg zijn in geslapen of zelfs opgeheven. In tal van andere kleinere gemeenten ontbreekt de benodigde outillage, die de mens van heden nu eenmaal verlangt, wil hij prettig een avond uit zijn. Toch is zo'n culturele kern vooral voor de toe komst van belang, zij is een essentieel onderdeel van de gemeenschap, die er recht op heeft in eigen plaats zij het in klein bestek te genieten van wat grotere plaatsen soms in overvloed bieden. Deze outillage en deze bereid heid zouden voor Proloog het ^Terk in de provincie vergemakkelijken omdat het de twee factoren zijn, essentieel voor het kunnen brenigen van toneel in de kleinere gemeenten." Een foto van de Proloog- troep, gemaakt in de hane- balkenvan de Globehet vest zaktheater van de Eindhovense Schouwburg. Van links naar rechts ziet men Rob Milton, Ton van Otterloo, Wilma van Klaveren, Fien Berghegge, Arthur Noordhoek HegtBob Verstraete, Dick Top, Arie Das, Albert AbspoelJoyce Verstraete, Bart Scheepens, Cees Wijn, Nanny Cijs, Thea Roding, Hona van Wijk. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De heer Jan Wil lem Hofstra, dramaturg bij de KR«J- televisie is er vast van overtuigd, dat op den duur het nasynchroniseren van buitenlandse tv-produkties in de Neder„ Jaudse taal het zal winnen van de thans in ons land gevolgde methode van ondertitelen van beelden. Het bezwaar voo~ de tv om een buitenlandse produktie in de eigen taal te synchroniseren is tweeledig- Ten eerste is elektronische ondertiteling minstens tien maal goedkoper, zo niet meer. Op de tweede plaats gaat er veel sfeer van het spel verloren als de Nederlandse acteurs en actrices niet goed interpreteren. Het is voor een Nederlander toch al moeilijk om b.v. in de huid van een Duitser te kruipen. Gina Lollobrigida gebruikt zelfs in de Italiaanse versie van haar films niet eens haar eigen stem, om dat deze naar Italiaanse maatstaven gerekend afschuwelijk klinkt. In Duits land is een vaste actrice die Gina's rollen in het Duits naspreekt, hetgeen een bijzonder lucratieve bijverdienste schijnt te zijn. Twee maanden geleden heeft de KRO televisie eens de proef op de som ge nomen met het maken van een Ne derlandse versie van een door Duitsers gespeelde eenakter van de bekende auteurs Alan Simson en Ray Galton (Stiefbeen en zoon). Onder de titel Smokkelen is ook een vak" zal de KRO-tv deze produktie vol gende week vrijdag op het scherm ver tonen. In tegenstelling met de NCRV, die enkele weken geleden een proef nam met het tv-spel „Bartleby" van Melville, is de Nederlandse bewerking niet in Hilversum gemaakt maar bij radio Hamburg, waar men dagelijks met dit bijltje hakt. De Duitse filmband was in 700 „lus sen" (aaneengesloten stukjes) van 30 seconden lengte geknipt. Tevoren werd de film tweemaal in Hilversum en la ter nog drie maal in Hamburg in haar geheel vertoond, alvorens de Neder landse acteurs en actrices konden be ginnen niet inspreken. De Duitse tv- mensen hadden kennelijk geen hoge dunk van de Nederlanders want zij trokken voor dit tijdrovende werkje twee volle dagen uit. Maar Jan Willem Hofstra en de zij nen hadden genoeg aan de helft van de tijd. De Duitse tv-technici staken hun verbazing niet onder stoelen of banken en hadden het woord „Natuur talent" voor in de mond als ze be merkten met welk een slagvaardigheid de Nederlanders hun eigen taal op het juiste moment inspraken. Maar voor het zover was had de heer Hofstra zich verzekerd van de medewerking van John Lanting, Gerand Hartkamp, Liane Saalborn, Han Konig en Ben Aerden. Met grote nauwgezetheid had hij onder die acteur en actrices ge zocht naar de stemmen, die zo goed mogelijk bij de Duitse vertolkers (sters) pasten. Bovendien had Bernard Droog de tekstrepitities verzorgd. Men had bovendien in de eigen taal zoveel mogelijk naar woorden gezocht waarvan de vocalen en medeklinkers vrijwel met de Duitse uitspraak sa menvielen. „Ubr" is b.v. in het Duits een één-lefctergrepig woord, in tegen stelling met het door ons gebezigde woord horloge- Daarom werd vaak de zinsbouw gewijzigd, zodat de dialoog met zo'n éénlettergrepig woordje kon eindigen. Zoiets lukte natuurlijk niet met de laatste dialoog uit deze eenak ter, waarin de hoofdrolspeler Ernst HilJ bich opmerkt: „Dass 1st wirklich uhr- komisch". In de Nederlandse vertaling heet dit: „Daar staat werkelijk je klok bij stil". Vóór men deze vrije ver taling gevonden had, waren er min stens vijftig zinnetjes afgekeurd. „Schmuggeln wil gelernt sein" is een komische éénakter, maar na vertoning vroegen wij ons af of dit werkstuk nu zo'n kostbare procedure waard is geweest, afgezien nog van het feit of een elektronische ondertiteling niet te prefereren was geweest. Het soms te gechargeerde en opdringerige spel van de Duitsers, die hun stemmen leenden van Nederlandse tonelisten, deed soms wat hachelijk aan. Misschien moeten wij meer van dergelijke experimenten zien om de synchronisatie te leren waarderen. Tot op het ogenblik geven wij de voorkeur aan het vernuftige elektronische ondertitelingsysteem. GöTEBORG Paiblo Picasso zal sa men met Dimitry Bouchene de decors verzorgen voor een ballet van Serge Li» far, dat zijn première op 5 december in het Zweedse Götefoorg zal beleven. Picasso zal op de première-avond te genwoordig zijn. (Advertentie) Het wereldsucces van de CANONET blijkt uit het onvergelijkbare aantal van thans 1.800.000 verkochte exemplaren! Deze fantastische superautomaat heeft o.a. een lichtsterke 1.9 lens, tijdkeuze, automatische be lichtingsregeling, parallaxop- hefflng en filtercorrectie. Het filmtransport is modern en de bediening heel eenvoudig. De prijs is zeer aantrekkelijk: f 275.- Wilt U meer weten? Vraag uw fotohandelaar en koop zo'n echte Canon-Camera voor weekend en vakantie! Canon-Camera's objectief bezien beter! IMP. N.V. BORSUMIJ-WEHRY DEN HAAG DEN HAAG et voormalige „Aktie- komité Amusementsclub van Artiesten" dat in het voorjaar (25 mei 1965) de zo geslaagde Nationale Reünie van Oudere Artiesten te Den Haag organiseerde, heeft de naam van het comité gewij zigd in „Nationaal Artiesten Appèl". Ervaringen en contacten met arties ten gedurende de voorbereiding van de ze reünie, hebben ertoe geleid grote aan dacht te besteden aan de vele werkende artiesten en musici. Hierby is komen vast te staan dat de kwaliteit van be langrijke groepen Nederlandse arties ten en musici, belangrijk ondergewaar deerd wordt of dreigt te worden van de zijde van het publiek, onder meer als ge volg van de moderne communicatiemid delen bjj ditzelfde publiek „thuis". Alhoewel verschillende artiestengroe- pen in sommige gevallen voldoende be langstelling ondervinden - het Neder landse toneel bijvoorbeeld heeft zelfs een groei in de belangstelling mogen constateren - acht het comité, vooral als gevolg van hot toenemend aantal bezit ters van radio en televisie, de positie voor de zgn. „zaal''-artiesten zorgelijk. Om de Nederlandse artiest en musi cus. en daarmee ook het publiek te dien en heeft het comité „Nationaal Artiesten Appèl" het initiatief genomen de zorg van de collectieve propaganda op zich te nemen, om geleidelijk te geraken tot een nationale campagne ter bevordering van zowel de verhouding van de Neder landse artiest en musicus tot het pu bliek als van het niveau van produktie en artisticiteit van de Nederlandse amu sementswereld. Eén van de resultaten van deze campagne moet zijn dat het Nederlandse publiek artiesten van eigen bodem de waardering toekent, welke zij verdienen. Het comité heeft een werkplan opge steld, dat in september 1966 zal uitmon den in een „Nederlandse Artiesten Week", welke het comité zich voorstelt in de week van 12 t,m 18 september te doen plaatsvinden,. Het comité „Na tionaal Artiesten Appèl" is voornemens de Nederlandse Artiesten Week zich te laten afspelen in theaters in alle delen van het land. Beroepsartiesten en -mu- (Advertentie) Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis Sophia Loren heeft zich een hondje aangeschaft. Tim heet het diertje. Men vraagt zich al leen af waarom zij zich dit diertje aanschafte. Houdt zij er zoveel van of is het allemaal be gonnen omdat Tim zo aardig haar verschijning completeert? sici uit elk genre van zowel de grote als de kleine K in de Nederlandse artiesten wereld zullen worden benaderd en in de gelegenheid gesteld aan de Nederland se Artiestenweek deel te nemen. Een trofee, in de vorm van een zilveren mo len wordt voor dit doel beschikbaar ge steld. Het comité overweegt aan dit nieuiwe evenement een wedstrijd-element aan te brengen. De gedachten gaan naar het samenstellen van 3 jury's: een deskun dige jury, een persjury en een publiek- jury. Door de drie jury's uitverkoren ar tiesten en musici worden in de gelegen heid gesteld op te treden in het pro gramma van de Gala-Artiesten-Parade, welke deze Nederlandse Artiesten Week zal afsluiten. Het comité „Nationaal Artiesten Appèl" is gevestigd te Den Haag, Wa genstraat 82, en deelt mee dat hier geen sprake is van een nieuwe (vak) organi satie van artiesten en musici. Het comi té „Nationaal Artiesten Appèl" wil slechts fungeren als neutraal public-re- lations-instituut en de „Nederlandse Ar tiesten Week" is bedoeld als een „ont moeting tussen artiestenwereld en pu bliiek". AMSTERDAM Jan de Hartog neemt aan, dat de wantoestanden in het armenziekenhuis te Houston, waarover hij het boek Het ziekenhuis schreef spoedig zullen zijn opgeheven. De chamber of commerce aldaar heeft de provinciale regering als eis gesteld afdoende maatregelen te nemen door het bijeenbrengen van gelden, die waarschijnlijk zullen worden verkre gen door middel van belastingverho ging. De eis komt er dus op neer dat de zakenlieden van Houston him re gering opdracht geven bun belastin gen te verhogen ten behoeve van dit ziekenhuis. De vereniging van make laars en het geneeskundig genoot schap hebben zich bij deze eis aange sloten. Aan deze dramatische geste is 'n hoofd artikel voorafgegaan in de Houston Chronicle. Daarin werd gememoreerd dat het Houston—all-city-orchestra een tournee door West-Duiteland gaat ma ken. Tijdens deze tournee zou de mu sici wel eens gevraagd kunnen worden commentaar te leveren op de toestan den, zoals die in het armenhospitaal van Houston bestaan. Want, aldus het blad, Jan de Hartogs boek, is ook in West-Europa verschenen (Advertentie) HILVERSUM Met ingang van 3 ok tober a.s. zullen enkele wijzigingen wor den aangebracht in het schema van de uitzendingen van de radionieuwsdienst- De nieuwsuitzendingen in de morgen uren om half acht en half negen zullen worden teruggeplaatst naar zeven uur en acht uur. Op deze tijdstippen zullen dus weer via de beide zenders Hilver sum 1 en 2 tegelijkertijd nieuwsuitzen dingen van ongeveer 10 minuten te be luisteren zijn. De uitzendingen om half acht en half negen via Hilversum 1 (KRO. NCRV) worden vervangen door een kort bulletin van twee minuten. it Wanneer je ergens alles van we ten wilt, dan kun je natuurlijk gaan studeren, maar gemakkelijker is het een bureau in te schakelen dat even een onderzoek instelt. .jMakro-Testt' in Amsterdam is zo'n bureau, dat op verzoek van handel en industrie knappe rapporten opstelt en analy ses maakt. Zoals U gelezen zult heb ben, heeft hef thans de resultaten openbaar gemaakt van een „analy se van het patroon van motieven rondom het eten en bereiden van kip". Kort en goed kwam het hierop neer dat de huisvrouw die graag kip bereidt, huiselijk en zorgzaam is, en gericht op het gezin en het huishou delijk extra. Ze behoort niet tot de gemiddelde huisvrouwen. Nu zijn er ook huisvrouwen die zeer zelden of nooit eens een kippe tje op tafel brengen. Wat zijn dat voor vrouwen Makro-Test weet het precies: die staan onverschillig te genover het gezin, zijn gericht op het huishoudelijke minimum en zijn conventioneel ingesteld. Nu kunnen de vrouwen die het bij karbonaadjes, blinde vinken en tar taar houden wel tegenwerpen dat hun mannen en kinderen helemaal niet van kip houden, maar daar lo pen de deskundigen van Makro-Test uiteraard niet in. Men behoeft ook niet met andere smoesjes bij hen aan te komen. De producenten van gemakkelijk hanteerbare kip hebben nu eenmaal betaald voor een stuk werk dat zijn geld opbrengt. Het eten van kip dient te worden bevor derd en daartoe moet de mensheid ervan doordrongen worden dat er iets niet deugt wanneer je géén kip eet. Wat deugt er dan niet? De huis vrouw. Dat is, wanneer ze niet ge regeld een diepvrieskippetje mee neemt, een onverschillige, conventio nele slons. Daarentegen beziet Ma kro-Test, in opdracht van haar prin cipalen, de huiselijke, zorgzame huis vrouw die geregeld een kippetje in de pan doet, met groot welgevallen. Het is een knap stukje werk, van Makro-Test. Haar rapport is vol maakt in overeenstemming met de aard van het onderwerp: een in drukwekkend stuk geklets van een kip zonder kop. PRAET-MAECKER (Advertentie) Luister vanavond om 7 uur naar HET PROGRAMMA ook voor u. op RADIO VERONICA 192 m Presentatie: Hans van der Mey Dit programma wordt U aangeboden door: Ji BLAMOEDENVEEM ■JHLh St. Jobsweg 30 Postbus 102 - Rotterdam - tel. 251480 Vrijdag 10 september HILVERSUM I 402 m Nieuwsberichten en mededelingen 12.27; 19.00; 22.30 on 23.55 uur. Populaire muziek 12.50; 14.30; 17.30; 19.30 en 22.45 uur. Klassieke muziek 12.03; 14.40; 16.30; 20.20 (Porgy and Bess); 21.25; 21.50 en 23.10 uur. Ziekenprogramma 15.30 uur. Documentaire of klankbeeld 15.00 school radio) HILVERSUM H 298 m Nieuwsberichten en mededelingen 12.27; 12.55; 16.00; 18.00 20.00; 22.30 en 23.55 uur. Populaire muziek 12.00; 12.40; 14.30; 15.00; 18.20; 21.00 en 23.10 uur. Klassieke muziek 16.15; 17.30; 19.30; 20.05 en 22.40 uur. Hoorspel 19.00 uur. Jeugdprogramma 16.45 uur. BELGIë VLAAMS 324 m Nieuwsberichten en mededelingen 12.00 uur en verder om het uur. Popu* laire muziek 12.03; 13.20; 17.15 en 18.52 uur. Sportuitzending 18.45 uur Zaterdag 11 september HILVERSUM I 402 m Nieuwsberichten en mededelingei, 7.30 en 8.30 uur. Populaire muziek 8.00 uur. Klassieke muziek 7.05 uur. HILVERSUM H 298 m Nieuwsberichten en mededelingen 7.00; 8.00 en 11.00 uur. Populaire mu ziek 7.20; 8.10 en 10.00 uur. Klassieke muziek 9.10 uur. Vrijdag 10 september NEDERLAND I NTS: 19.00 Journaal, 19.01 Voor de kleu ters NCRV: 19.06 Met en zonder mas ker, documentair programma. 19.35 De Flintstones. tekenfilm, (aflevering 64). NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Actu aliteiten. 20.45 Kwis kras door Neder land, bekendmaking van de prijswin naars van de laatste aflevering van deze quiz. uitgezonden op 13 augustus j.l. 20.50 Acht plus theater: muzikale mij meringen tussen de coulissen van een oud theater. 21.20 Het mysterie rond Edwin Drood. TV-feuilleton (deel 1). 22.30 Dagsluiting. NTS: 22.38 Toeristi sche tips van de A.N.V.V. 22.41 22.46 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort VARA: 20.01 Tienerprogramma. NTS: 20.20 De wassende maan programma over moza- iekkunst. VARA: 20.50 Het gat. TV-spel. 21.45 - 22.10 Achter het nieuws. BELGIë VLAAMS 19.30 Internationale jeugdkroniek. 20.00 Journaal 20.25 Voor de jeugd. 20.55 Showprogramma. 21.45 Journaal. 21.50- 22.40 Ten huize van. BELGIë FRANS 19.00 Berichten. 19.03 Boutique, kroniek voor de vrouw. 19.30 Feuilleton. 20.00 Journaal 20.30 Méfie-toi Giacomino, spel. 21.50 Literair programma. 22.30 Journaal.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13