In één seizoen 76.000 jongeren
Proloog: toneelgroep om
toneel te leren kennen
Na- synchroniseren
of ondertitelen?
Donald
Duck
Kip
De Nederlandse artiest
wordt ondergewaardeerd
Loren heeft een hondje
Oude methode wint het nog
CTZanoriëT
Nationaal artiestenappèl
bouclé 139.
tland 98.—
nes ruit 89.75
Papier
Zoutelozelanderigheid
Boven staan
Het boek Ziekenhuis
Succes voor
Jan de Hartog
Wijziging in radio
nieuwsuitzendingen
WaaKmtiMnhtit
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1965
(Van een onzer redacteuren)
BREDA De toneelgroep Proloog
krijgt langzamerhand vaste voet aan
de grond. Deze Brabantse toneelgroep
heeft haar eerste seizoen achter de
rug en de leiding is niet ontevreden.
Het gezelschap is indertijd opgericht
met een heel bijzondere bedoeling:
men wilde de Jeugd nader tot het to
neel brengen en bovendien de toneel-
gpreiding in Brabant bevorderen door
vooral in de kleinere plaatsen te gaan
spelen.
Speciaal voor wat het eerste pro
grammapunt betreft, heeft men reeds
successen geboekt. Gebleken is, dat de
contacten met het onderwijs overal zeer
prettig zijn en dat de jeugd bijzonder
geïnteresseerd is. Er is een goede en
begrijpende samenwerking met de on-
derwijs-instanties in de grote steden
Tilburg en Eindhoven bijvoorbeeld heb
ben prachtige bindingen met Proloog
voor wat betreft de voorlichting aan de
schoolgaande jeugd en ook in Breda
liggen de contacten gunstig. In Den
Bosch gaat de gemeente zich onder
tussen ook met het probleem jeugd-
schouwburg bezighouden. In Eindho
ven heeft Proloog op de scholen al
160 lesuren, verdeeld over tachtig scho
len, gegeven; in Tilburg is men be
gonnen met voorlichting aan het l.o.
In beide plaatsen is het systeem erop
berekend, dat iedere school automa
tisch is ingeschakeld.
Proloog heeft het afgelopen seizoen
76.000 jongeren bereikt en 7500 vol
wassenen. 250 lessen werden gegeven
bij het lager onderwijs, instructiepro
gramma's voor jongeren op school en
in bedrijf werden er 85 gegeven. Pro
loog gaf 45 schoolvoorstellingen en 25
middagen werden besteed aaj» de jeugd
van 9 t.e.m. 12 jaar. Voor volwasse
nen werden pas tien avonden verzorgd.
Er waren 85 lessen in creatief spel
en 66 toneellessen aan school „Het be
gint erop te lijken", zegt zakelijk lei
der Ary Das, „maar eigenlijk hebben
Met instemming heb ik het arti
keltje over de Zoutelozelanderigheid in
uw blad van 31 augustus gelezen. Het
gaat daar over de diep te betreuren
geest onder de jongeren van tegen
woordig. Het is een teken aan de wand,
las ik onlangs in uw blad. Dat is het
inderdaad. De schrijver van dat stuk
je zoekt naar de w«*g ter verbetering,
en dat is alles waard. Want wat zal
anders het einde moeten zijn? En als
dit verschijnsel bestudeerd wordt, moe
ten we toch wel blijven inzien, dat hier
al heel weinig te vergoelijken valt Ik
merk dit op naar aanleiding van de
zin: „De jeugd is inderdaad demon
stratief en lawaaierig onder ons bezig,
maar er ligt een hele afgrond tus
sen de schreeuwende op bromfietsen
ronddraaiende jongens en de jeugd-
misdadiger".
Hier mag naar zijn oorzaak veel
waars in zijn, vooral omdat het meest
al niet stiekem gaat, maar die al
grond is op vele plaatsen niet erg
diep. Als eerzame burgers op een zon
dagmiddag in een park wandelen en
ze worden dan zonder enige aanlei
ding getrapt en geslagen, omverge
gooid en de kleren vernield, dan is
dat misdadig. Als er roof gepleegd
wordt, is dat misdadig. Verder lees
ik: „tot verkrachting toe". Dat is het
negéren van de orde in de Schepping
en deze grievende belediging bezorgt
aan het slachtoffer nameloos leed en
een langdurend verdriet. Dit moet met
ernst veroordeeld w~^en. Onnodig ei
genlijk om d<at te zeggen.
Terwijl er gezocht wordt naar de
oorzaak van dit onverdraaglijk dérail
lement moeten er toch steeds strenge
maatregelen tegen deze gewelddadig
heden genomen worden. De misdaden
zijn legio. Ik noem er nog één. Als
de tram in de Hoeksewaard vanwege
de laffe misdaden van de z-g. nozems
een dienst per week moet uitnemen,
en daarmee zich gewonnen geeft aan
die rebellen, en daarover zelfs in
's Lands Vergaderzaal klachten aan
de orde komen, dan is het niet goed
mogelijk om te gaan zitten wachten
tot de remedie daartegen gevonden is.
Maar bedoeld schrijven heeft onze
belangstelling. We zijn het er ook di
rect mee eens, dat verbetering ge
zocht moet worden bij onderwijs,
rechtspleging en opvoeding. We heb
ben daar niets aan toe te voegen,
maar wel zouden we er op willen
wijzen, dat achter onderwijs en opvoe
ding de religieuze vorming schuil
gaat. Hiermee kan veel bereikt wor
den, als er meer eenheid in de lei
ding is te verkrijgen. Het daghet wel
in het oosten, maar het gaat zo
langzaam. In ieder geval moeten de
geestelijkheid, het o ''derwijs en da po
litie elkaar de hand reiken. In feite
echter begint de opvoeding hij de wieg,
en zij, die daarvoor verantwoordelijk
zUn, moeten wel zorgen, dat de heer
sende welvaart bij hen niet leidt tot
gezapige zoutelozelanderigheid. Buiten
de oordeelkundige cultuur van de jeugd
is een stevige omscholing van de ou
ders onmisbaar. Daar moet met kracht
aan gewerkt worden, en vel zó, dat
m plaats van het veel voorkomend
overdreven zwak voor strelen en zoe
nen zonder meer, geen dictators wor
den gekweekt, maar verstandige op
voeders, die de zegen van het bezit
van kinderen waard zijn-
Het is alleen maar jammer, dat na
het lezen van artikelen over dit volks
euvel, die in ernst geschreven zijn,
weer wordt overgegaan tot de orde
van de dag.
HRlMMELEN, J. W. K.
Nu de storm, die is opgegaan bij de
degradatie van NAC, weer wat is ge
luwd geeft het elftal ons opnieuw te
denken. Zij bleven vorige competitie
lot de laatste wedstrijd voetbal spelen.
Het raakt je daarom als N AC -aanhanger
wel erg dat de spelers nu een onbe
heerstheid aan de dag leggen die slecht
is voor de naam van NAC.
NAC moet wel wat harder gaan spe
len maar zich niet laten verleiden tot
ruw spel. Daar moeten ze boven staan.
Anders zijn ze niet waard terug te ko
men in de eredevisie. Al zijn ze dan
eerste divisie, als ze goed voetballen
blijven ze toch wel publiek trekken.
BREDA p. v.d. R.
we het gevoel, dat we nog aan het begin
staan." Letterlijk gespróken is dat ook
zo: Proloog werkt pas één seizoen. De
praktijk daarvan bewijst echter dat het
initiatief van de Brabantse toneelgroep
heeft aangeslagen. „Proloog is het
voorportaal van de schouwburg", zegt
Ary Das, „daarom is het zo'n belang
rijk instituut. De nieuwe tijd eist ook
culturele interesse naast de industriële.
Dat laatste spreekt natuurlijk gemak
kelijker aan, maar, enfin, ik trap hier
open deuren in: zonder cultuur kan
een volk niet leven. We zien hoe de
muziek via Het Brabants Orkest in het
Brabantse leven is geïntegreerd; we
zien in de grote steden van onze pro
vincie hoe de beeldende er schilder
kunst via exposities in de belangstel
ling komt te staan, hoe er op dit punt
echt sprake is van groeiende interes
se. De toneelspeelkunst mag daarbij
niet achterblijven en de waarde ervan
dient men op school reeds bij te bren
gen. Men ziet dat in, er is dus van
vele kanten samenwerking met Proloog
om de jeugd te leren niet alleen naar
de danszaal te gaan maar ook naar de
schouwburgzaal. Daarvandaan dat wij
graag persoonlijke voorlichting geven
aan net onderwijzend personeel- Van
daar onze speciale instructieprogram
ma's, die in kort bestek de ontwikke
ling van het toneel te zien geven. Dat
gebeurt in een Fresco, waarin heel sum
mier de ontwikkeling van het toneel
in de loop der eeuwen behandeld en
gespeeld wordt. Een tweede Fresco be
handelt meer speciaal het werk van
Herman Heijermans".
Proloog brengt avondvullende stukken
voor de schooljeugd (Wie is wie van
Oas Baas en Korczak en de kinde
ren van Erwin Sylvanus). In de tweede
helft van het seizoen zullen daaraan
nog twee spelen worden toegevoegd,
waaronder De kleine prins van Saint
Exupéry.
Behalve voor de jeugd wil Proloog
ook verantwoord toneel brengen op
de kleiner© plaatsen, waar de accom
modatie voor groots gemonteerde stuk
ken niet aanwezig is. Het afgelopen sei
zoen is daarvan pas tien maal ge
bruik gemaakt- Proloog wil dit aantal
graag omhoog brengen. Dat kan in ve
le plaatsen wellicht doordat Proloog
thans ook samenwerkt met de culturele
dienst van de N.C.B., in andere gevallen
zal deze samenwerking afhangen van
de activiteit van de culturele instellin
gen ter plaatse.
„Etten is daarvan een prachtig voor
beeld," aldus Ary Das, „en het merk
waardige is wel, dat hier een bloeiend
cultureel leven is ontstaan onder de
rook van de stad Breda, dat op dit
gebied alle mogelijke faciliteiten biedt."
Voor een groot deel is dit wellicht
te danken aan de aanwezigheid van
de prachtige Nobelaer, maar dat neemt
niet weg, dat er in een dergelijke ge
meente ook een actief comité moet
zijn, dat zich met de gang van zaken
belast. Zo'n ideaal-toestand treft men
praktisch nergens aan: een uitstekend
geoutilleerd modern gebouw en een ac
tieve gemeenschap, die er prat op
gaat zelf iets te brengen, dat van be
lang is voor de bevolking. „In tal van
plaatsen bestaan kunstkringen", aldus
de heer Das, „die gaandeweg zijn in
geslapen of zelfs opgeheven. In tal van
andere kleinere gemeenten ontbreekt
de benodigde outillage, die de mens
van heden nu eenmaal verlangt, wil
hij prettig een avond uit zijn. Toch is
zo'n culturele kern vooral voor de toe
komst van belang, zij is een essentieel
onderdeel van de gemeenschap, die er
recht op heeft in eigen plaats zij het
in klein bestek te genieten van wat
grotere plaatsen soms in overvloed
bieden. Deze outillage en deze bereid
heid zouden voor Proloog het ^Terk in
de provincie vergemakkelijken omdat
het de twee factoren zijn, essentieel
voor het kunnen brenigen van toneel
in de kleinere gemeenten."
Een foto van de Proloog-
troep, gemaakt in de hane-
balkenvan de Globehet vest
zaktheater van de Eindhovense
Schouwburg.
Van links naar rechts ziet men
Rob Milton, Ton van Otterloo,
Wilma van Klaveren, Fien
Berghegge, Arthur Noordhoek
HegtBob Verstraete, Dick Top,
Arie Das, Albert AbspoelJoyce
Verstraete, Bart Scheepens,
Cees Wijn, Nanny Cijs, Thea
Roding, Hona van Wijk.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De heer Jan Wil
lem Hofstra, dramaturg bij de KR«J-
televisie is er vast van overtuigd, dat
op den duur het nasynchroniseren van
buitenlandse tv-produkties in de Neder„
Jaudse taal het zal winnen van de
thans in ons land gevolgde methode
van ondertitelen van beelden.
Het bezwaar voo~ de tv om een
buitenlandse produktie in de eigen taal
te synchroniseren is tweeledig- Ten
eerste is elektronische ondertiteling
minstens tien maal goedkoper, zo niet
meer. Op de tweede plaats gaat er
veel sfeer van het spel verloren als
de Nederlandse acteurs en actrices
niet goed interpreteren. Het is voor
een Nederlander toch al moeilijk om
b.v. in de huid van een Duitser te
kruipen. Gina Lollobrigida gebruikt
zelfs in de Italiaanse versie van haar
films niet eens haar eigen stem, om
dat deze naar Italiaanse maatstaven
gerekend afschuwelijk klinkt. In Duits
land is een vaste actrice die Gina's
rollen in het Duits naspreekt, hetgeen
een bijzonder lucratieve bijverdienste
schijnt te zijn.
Twee maanden geleden heeft de KRO
televisie eens de proef op de som ge
nomen met het maken van een Ne
derlandse versie van een door Duitsers
gespeelde eenakter van de bekende
auteurs Alan Simson en Ray Galton
(Stiefbeen en zoon).
Onder de titel Smokkelen is ook een
vak" zal de KRO-tv deze produktie vol
gende week vrijdag op het scherm ver
tonen. In tegenstelling met de NCRV,
die enkele weken geleden een proef
nam met het tv-spel „Bartleby" van
Melville, is de Nederlandse bewerking
niet in Hilversum gemaakt maar bij
radio Hamburg, waar men dagelijks
met dit bijltje hakt.
De Duitse filmband was in 700 „lus
sen" (aaneengesloten stukjes) van 30
seconden lengte geknipt. Tevoren werd
de film tweemaal in Hilversum en la
ter nog drie maal in Hamburg in haar
geheel vertoond, alvorens de Neder
landse acteurs en actrices konden be
ginnen niet inspreken. De Duitse tv-
mensen hadden kennelijk geen hoge
dunk van de Nederlanders want zij
trokken voor dit tijdrovende werkje
twee volle dagen uit.
Maar Jan Willem Hofstra en de zij
nen hadden genoeg aan de helft van
de tijd. De Duitse tv-technici staken
hun verbazing niet onder stoelen of
banken en hadden het woord „Natuur
talent" voor in de mond als ze be
merkten met welk een slagvaardigheid
de Nederlanders hun eigen taal op het
juiste moment inspraken. Maar voor
het zover was had de heer Hofstra
zich verzekerd van de medewerking
van John Lanting, Gerand Hartkamp,
Liane Saalborn, Han Konig en Ben
Aerden. Met grote nauwgezetheid had
hij onder die acteur en actrices ge
zocht naar de stemmen, die zo goed
mogelijk bij de Duitse vertolkers (sters)
pasten. Bovendien had Bernard Droog
de tekstrepitities verzorgd.
Men had bovendien in de eigen taal
zoveel mogelijk naar woorden gezocht
waarvan de vocalen en medeklinkers
vrijwel met de Duitse uitspraak sa
menvielen. „Ubr" is b.v. in het Duits
een één-lefctergrepig woord, in tegen
stelling met het door ons gebezigde
woord horloge- Daarom werd vaak de
zinsbouw gewijzigd, zodat de dialoog
met zo'n éénlettergrepig woordje kon
eindigen. Zoiets lukte natuurlijk niet
met de laatste dialoog uit deze eenak
ter, waarin de hoofdrolspeler Ernst HilJ
bich opmerkt: „Dass 1st wirklich uhr-
komisch". In de Nederlandse vertaling
heet dit: „Daar staat werkelijk je klok
bij stil". Vóór men deze vrije ver
taling gevonden had, waren er min
stens vijftig zinnetjes afgekeurd.
„Schmuggeln wil gelernt sein" is een
komische éénakter, maar na vertoning
vroegen wij ons af of dit werkstuk
nu zo'n kostbare procedure waard is
geweest, afgezien nog van het feit of
een elektronische ondertiteling niet te
prefereren was geweest. Het soms te
gechargeerde en opdringerige spel van
de Duitsers, die hun stemmen leenden
van Nederlandse tonelisten, deed soms
wat hachelijk aan. Misschien moeten
wij meer van dergelijke experimenten
zien om de synchronisatie te leren
waarderen. Tot op het ogenblik geven
wij de voorkeur aan het vernuftige
elektronische ondertitelingsysteem.
GöTEBORG Paiblo Picasso zal sa
men met Dimitry Bouchene de decors
verzorgen voor een ballet van Serge Li»
far, dat zijn première op 5 december in
het Zweedse Götefoorg zal beleven.
Picasso zal op de première-avond te
genwoordig zijn.
(Advertentie)
Het wereldsucces van de CANONET blijkt uit het
onvergelijkbare aantal van thans 1.800.000 verkochte
exemplaren! Deze fantastische superautomaat heeft
o.a. een lichtsterke 1.9 lens,
tijdkeuze, automatische be
lichtingsregeling, parallaxop-
hefflng en filtercorrectie.
Het filmtransport is modern en
de bediening heel eenvoudig.
De prijs is zeer aantrekkelijk:
f 275.-
Wilt U meer weten? Vraag uw fotohandelaar en koop
zo'n echte Canon-Camera voor weekend en vakantie!
Canon-Camera's objectief bezien beter!
IMP. N.V. BORSUMIJ-WEHRY DEN HAAG
DEN HAAG et voormalige „Aktie-
komité Amusementsclub van Artiesten"
dat in het voorjaar (25 mei 1965) de zo
geslaagde Nationale Reünie van Oudere
Artiesten te Den Haag organiseerde,
heeft de naam van het comité gewij
zigd in „Nationaal Artiesten Appèl".
Ervaringen en contacten met arties
ten gedurende de voorbereiding van de
ze reünie, hebben ertoe geleid grote aan
dacht te besteden aan de vele werkende
artiesten en musici. Hierby is komen
vast te staan dat de kwaliteit van be
langrijke groepen Nederlandse arties
ten en musici, belangrijk ondergewaar
deerd wordt of dreigt te worden van de
zijde van het publiek, onder meer als ge
volg van de moderne communicatiemid
delen bjj ditzelfde publiek „thuis".
Alhoewel verschillende artiestengroe-
pen in sommige gevallen voldoende be
langstelling ondervinden - het Neder
landse toneel bijvoorbeeld heeft zelfs
een groei in de belangstelling mogen
constateren - acht het comité, vooral als
gevolg van hot toenemend aantal bezit
ters van radio en televisie, de positie
voor de zgn. „zaal''-artiesten zorgelijk.
Om de Nederlandse artiest en musi
cus. en daarmee ook het publiek te dien
en heeft het comité „Nationaal Artiesten
Appèl" het initiatief genomen de zorg
van de collectieve propaganda op zich
te nemen, om geleidelijk te geraken tot
een nationale campagne ter bevordering
van zowel de verhouding van de Neder
landse artiest en musicus tot het pu
bliek als van het niveau van produktie
en artisticiteit van de Nederlandse amu
sementswereld. Eén van de resultaten
van deze campagne moet zijn dat het
Nederlandse publiek artiesten van eigen
bodem de waardering toekent, welke zij
verdienen.
Het comité heeft een werkplan opge
steld, dat in september 1966 zal uitmon
den in een „Nederlandse Artiesten
Week", welke het comité zich voorstelt
in de week van 12 t,m 18 september
te doen plaatsvinden,. Het comité „Na
tionaal Artiesten Appèl" is voornemens
de Nederlandse Artiesten Week zich te
laten afspelen in theaters in alle delen
van het land. Beroepsartiesten en -mu-
(Advertentie)
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis
Sophia Loren heeft zich een
hondje aangeschaft. Tim heet
het diertje. Men vraagt zich al
leen af waarom zij zich dit
diertje aanschafte. Houdt zij er
zoveel van of is het allemaal be
gonnen omdat Tim zo aardig
haar verschijning completeert?
sici uit elk genre van zowel de grote als
de kleine K in de Nederlandse artiesten
wereld zullen worden benaderd en in de
gelegenheid gesteld aan de Nederland
se Artiestenweek deel te nemen. Een
trofee, in de vorm van een zilveren mo
len wordt voor dit doel beschikbaar ge
steld.
Het comité overweegt aan dit nieuiwe
evenement een wedstrijd-element aan
te brengen. De gedachten gaan naar het
samenstellen van 3 jury's: een deskun
dige jury, een persjury en een publiek-
jury. Door de drie jury's uitverkoren ar
tiesten en musici worden in de gelegen
heid gesteld op te treden in het pro
gramma van de Gala-Artiesten-Parade,
welke deze Nederlandse Artiesten Week
zal afsluiten.
Het comité „Nationaal Artiesten
Appèl" is gevestigd te Den Haag, Wa
genstraat 82, en deelt mee dat hier geen
sprake is van een nieuwe (vak) organi
satie van artiesten en musici. Het comi
té „Nationaal Artiesten Appèl" wil
slechts fungeren als neutraal public-re-
lations-instituut en de „Nederlandse Ar
tiesten Week" is bedoeld als een „ont
moeting tussen artiestenwereld en pu
bliiek".
AMSTERDAM Jan de Hartog
neemt aan, dat de wantoestanden in
het armenziekenhuis te Houston,
waarover hij het boek Het ziekenhuis
schreef spoedig zullen zijn opgeheven.
De chamber of commerce aldaar heeft
de provinciale regering als eis gesteld
afdoende maatregelen te nemen door
het bijeenbrengen van gelden, die
waarschijnlijk zullen worden verkre
gen door middel van belastingverho
ging. De eis komt er dus op neer dat
de zakenlieden van Houston him re
gering opdracht geven bun belastin
gen te verhogen ten behoeve van dit
ziekenhuis. De vereniging van make
laars en het geneeskundig genoot
schap hebben zich bij deze eis aange
sloten.
Aan deze dramatische geste is 'n hoofd
artikel voorafgegaan in de Houston
Chronicle. Daarin werd gememoreerd
dat het Houston—all-city-orchestra een
tournee door West-Duiteland gaat ma
ken. Tijdens deze tournee zou de mu
sici wel eens gevraagd kunnen worden
commentaar te leveren op de toestan
den, zoals die in het armenhospitaal
van Houston bestaan. Want, aldus het
blad, Jan de Hartogs boek, is ook in
West-Europa verschenen
(Advertentie)
HILVERSUM Met ingang van 3 ok
tober a.s. zullen enkele wijzigingen wor
den aangebracht in het schema van de
uitzendingen van de radionieuwsdienst-
De nieuwsuitzendingen in de morgen
uren om half acht en half negen zullen
worden teruggeplaatst naar zeven uur
en acht uur. Op deze tijdstippen zullen
dus weer via de beide zenders Hilver
sum 1 en 2 tegelijkertijd nieuwsuitzen
dingen van ongeveer 10 minuten te be
luisteren zijn. De uitzendingen om half
acht en half negen via Hilversum 1
(KRO. NCRV) worden vervangen door
een kort bulletin van twee minuten.
it Wanneer je ergens alles van we
ten wilt, dan kun je natuurlijk gaan
studeren, maar gemakkelijker is het
een bureau in te schakelen dat even
een onderzoek instelt. .jMakro-Testt'
in Amsterdam is zo'n bureau, dat op
verzoek van handel en industrie
knappe rapporten opstelt en analy
ses maakt. Zoals U gelezen zult heb
ben, heeft hef thans de resultaten
openbaar gemaakt van een „analy
se van het patroon van motieven
rondom het eten en bereiden van
kip".
Kort en goed kwam het hierop
neer dat de huisvrouw die graag kip
bereidt, huiselijk en zorgzaam is, en
gericht op het gezin en het huishou
delijk extra. Ze behoort niet tot de
gemiddelde huisvrouwen.
Nu zijn er ook huisvrouwen die
zeer zelden of nooit eens een kippe
tje op tafel brengen. Wat zijn dat
voor vrouwen Makro-Test weet het
precies: die staan onverschillig te
genover het gezin, zijn gericht op
het huishoudelijke minimum en zijn
conventioneel ingesteld.
Nu kunnen de vrouwen die het bij
karbonaadjes, blinde vinken en tar
taar houden wel tegenwerpen dat
hun mannen en kinderen helemaal
niet van kip houden, maar daar lo
pen de deskundigen van Makro-Test
uiteraard niet in. Men behoeft ook
niet met andere smoesjes bij hen
aan te komen. De producenten van
gemakkelijk hanteerbare kip hebben
nu eenmaal betaald voor een stuk
werk dat zijn geld opbrengt. Het
eten van kip dient te worden bevor
derd en daartoe moet de mensheid
ervan doordrongen worden dat er
iets niet deugt wanneer je géén kip
eet. Wat deugt er dan niet? De huis
vrouw. Dat is, wanneer ze niet ge
regeld een diepvrieskippetje mee
neemt, een onverschillige, conventio
nele slons. Daarentegen beziet Ma
kro-Test, in opdracht van haar prin
cipalen, de huiselijke, zorgzame huis
vrouw die geregeld een kippetje in
de pan doet, met groot welgevallen.
Het is een knap stukje werk, van
Makro-Test. Haar rapport is vol
maakt in overeenstemming met de
aard van het onderwerp: een in
drukwekkend stuk geklets van een
kip zonder kop.
PRAET-MAECKER
(Advertentie)
Luister vanavond om 7 uur naar
HET PROGRAMMA
ook voor u.
op RADIO VERONICA 192 m
Presentatie: Hans van der Mey
Dit programma wordt U aangeboden door:
Ji BLAMOEDENVEEM
■JHLh St. Jobsweg 30
Postbus 102 - Rotterdam - tel. 251480
Vrijdag 10 september
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen
12.27; 19.00; 22.30 on 23.55 uur. Populaire
muziek 12.50; 14.30; 17.30; 19.30 en 22.45
uur. Klassieke muziek 12.03; 14.40; 16.30;
20.20 (Porgy and Bess); 21.25; 21.50 en
23.10 uur. Ziekenprogramma 15.30 uur.
Documentaire of klankbeeld 15.00 school
radio)
HILVERSUM H 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen
12.27; 12.55; 16.00; 18.00 20.00; 22.30 en
23.55 uur. Populaire muziek 12.00; 12.40;
14.30; 15.00; 18.20; 21.00 en 23.10 uur.
Klassieke muziek 16.15; 17.30; 19.30;
20.05 en 22.40 uur. Hoorspel 19.00 uur.
Jeugdprogramma 16.45 uur.
BELGIë VLAAMS 324 m
Nieuwsberichten en mededelingen
12.00 uur en verder om het uur. Popu*
laire muziek 12.03; 13.20; 17.15 en 18.52
uur. Sportuitzending 18.45 uur
Zaterdag 11 september
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingei,
7.30 en 8.30 uur. Populaire muziek 8.00
uur. Klassieke muziek 7.05 uur.
HILVERSUM H 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen
7.00; 8.00 en 11.00 uur. Populaire mu
ziek 7.20; 8.10 en 10.00 uur. Klassieke
muziek 9.10 uur.
Vrijdag 10 september
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Journaal, 19.01 Voor de kleu
ters NCRV: 19.06 Met en zonder mas
ker, documentair programma. 19.35 De
Flintstones. tekenfilm, (aflevering 64).
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Actu
aliteiten. 20.45 Kwis kras door Neder
land, bekendmaking van de prijswin
naars van de laatste aflevering van deze
quiz. uitgezonden op 13 augustus j.l.
20.50 Acht plus theater: muzikale mij
meringen tussen de coulissen van een
oud theater. 21.20 Het mysterie rond
Edwin Drood. TV-feuilleton (deel 1).
22.30 Dagsluiting. NTS: 22.38 Toeristi
sche tips van de A.N.V.V. 22.41 22.46
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort VARA:
20.01 Tienerprogramma. NTS: 20.20 De
wassende maan programma over moza-
iekkunst. VARA: 20.50 Het gat. TV-spel.
21.45 - 22.10 Achter het nieuws.
BELGIë VLAAMS
19.30 Internationale jeugdkroniek. 20.00
Journaal 20.25 Voor de jeugd. 20.55
Showprogramma. 21.45 Journaal. 21.50-
22.40 Ten huize van.
BELGIë FRANS
19.00 Berichten. 19.03 Boutique, kroniek
voor de vrouw. 19.30 Feuilleton. 20.00
Journaal 20.30 Méfie-toi Giacomino,
spel. 21.50 Literair programma. 22.30
Journaal.