Novum op woningbouwgebied:
Noorse bungalows van hout
house ot engianq
Wegtransport in 65
1500 miljoen gulden
GROTE KANSEN, OOK IN NEDERLAND
Internationals verdeeld
Gehele
in strijc
Engelse marine
was fout in
vis-incident
Wetten lopen
nog achter.
Amsterdamse Effectenbeurs
Drink n
zeewat
PALTHE VERKOOPT
LAATSTE GEBOUW
N.V. RIBBY (BELGIE)
Weer
spanning in
Santo Domingo
Leve Man'66
5&Ï Z7ÓÏÏ:
Ondanks record
toch zorgen
IN AMERIKA
Nieuwe staal-cao
voorkomt staking
België kampt met
boteroverschot
MARKTEN
WATERSTANDEN
I +v
CONCILIEBi
KLEUTER
OVERREE
6
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 7 SEPTEMBER 1965
1
ALMELO (ANP) De directie van
de N.V. Palthe's textiel-veredelingsbe-
drijven heeft de afstoting van haar be
langen bij de N.V. Ribby in België af
gerond met de verkoop van het reste
rende pand in Antwerpen. De N.V. Pal-
the beëindigde de exploitatie van het
Belgische bedrijf (per 31 december)
omdat het niet meer rendeerde.
De directie van Palthe is tevreden
over de bedrijfsresultaten geboekt in het
eerste halfjaar van 1965 en meent, even
wel onder voorbehoud, ook de resultaten
voor het tweede halfjaar met vertrou
wen tegemoet te kunnen zien.
(Van een onzer rslaggevers)
DEN HAAG De Engelse comman
dant van de politiekruise1" die onder
meer een Katwijkse visser in de En
gelse twaalf-mijlszone aanhield op be
schuldiging met verboden netten te vis
sen, heeft verkeer gehandeld. Dit heb
ben officiële Engelse visserijkringen gis
teren verklaard.
De commandant zelf heeft reeds kort
na het incident zijn excuses aangeboden
nadat schipper Rog van het hospitaal
kerkschip De Hoop tussen beide was ge
komen.
De grote Noorse houten bunga
low zoals deze in Meerlo bü Ven-
raay te bezichtigen is. Dit soort
woningen wordt vooral in Noor
wegen, Zweden en Denemarken
gebouwd. De levensduur van een
dergelijke houten woning varieert
van twee- tot vierhonderd jaar.
(Van onze correspondent)
TILBURG. In het Limburgse
Meerlo bij Venraay worden woens
dag a.s. twee modelbungalows,
die geheel uit Noors grenehout
zijn gemaakt, voor het publiek
opengesteld. De woningen, die als
bouwpakketten uit Noorwegen ko
men en ter bestemder plaatse bin
nen enkele weken kunnen worden
opgebouwd, zijn een novum op
woninggebied in ons land. Met
deze proefbouw hoopt men de
overheid ervan te kunnen overtui
gen, dat deze houten woningen
kwalitatief en bouwtechnisch in
alle opzichten aan de bouweisen
en gestelde verwachtingen beant
woorden.
Van de grootste varn twee tentoonge
stelde bungalows, die een inhoud heeft
van ruim 450 kubieke meter vanaf de be
gane grond en een nuttige vloeroppei
vlakte van in totaal 120 vierkante meter,
en die voorzien is van
centrale oliestookverwarming er
luxe-keuken, zijn zowel de bi
de buitenwanden vervaardigd
bach,te-lijk gemaakte
Noorse grenen stammen
timeber dik. De keuken en badkamer zijn
met een apart geïsoleerd verlaagd pla
fond afgedekt, opdat condensvonming te
gen de eveneens hou'ten kap niet kan op
treden.
Het kleinere type, dat in Meerlo te be
zichtigen is, heeft een bouwinhoud van
219 kubieke meter en een nuttige vloer
oppervlakte van bijna tachtig vierkante
meter. De elementen van deze bungalow
zijtn machinaal gemaakt, terwijl er geen
garage bijhoort zoals bij de grote wel het
geval is.
De introductie van deze Noorse mas
sief houten woning betekent een kleine
revolutie in de Nederlandse bouwwereld,
waar men steeds de voorkeur aan stenen
woningen heeft gegeven.
De belangstelling voor de houten hui.
zenbouw is echter groeiend. Enige we
ken geleden keerde o.m. een commissie
van deskundigen uit Canada terug, die
daar de houten huizenbouw heeft bestu
deerd. Deze commissie was zeer optimis
tisch gestemd over de toepassingsmoge
lijkheden van hout in de huizenbouw in
ons land. Om echter op grotere schaal
houtbouw mogelijk te maken, zullen de
bouwverordeningen moeten worden aan
gepast. Het ministerie van Volkshuisves
ting geeft momenteel geen rijksgoedkeu
ringen af voor de bouw van houten wo
ningen, ook al zijn deze kwalitatief veel
beter dan de traditionele stenen bouw.
Dat de wettelijke richtlijnen op dit ter
rein achter de feitelijke ontwikkelingen
in de bouwsector aanlopen, bevreemdt
velen in het bouwbedrijf.
Het argument, dat deze in de vrije sec
tor te bouwen houten importwoningen,
die als bouwpakketten in ons land aan
komen en waarvoor merkwaardigerwijze
wel een importvergunning wordt afge
geven, beslag leggen op arbeidskrachten
en materialen binnen de Nederlandse
bouwcapaciteit, is hier geenszins van toe
passing, omdat de constructie van de wo
ningen door Noorse arbeiders kan ge-
schieden. Slechts de funderingen, waar.
van de kosten niet meer dan f 2.500 be
lopen, worden door Nederlandse aanzie
mers aangebracht.
De prijzen van de kleine bungalow,
die een woonkamer, keuken, volledig in
gerichte badkamer, hal, overdekt terras
je en drie slaapkamers bevat en voorzien
is van dubbele beglazing, zal zich ver
moedelijk rond de veertigduizend gulden
gaan bewegen, exclusief grondkosten,
maar inclusief overdrachts- en archi-
tectkosten. De grotere luxebungalow zal
ongeveer het dubbele gaan kosten, tenzij
in de nabije toekomst de vraag zo groot
is, dat massa-constructie de prijs kan
gaan drukken.
Naast deze experimentele typen, kun
nen andere modellen worden geleverd,
terwijl het eveneens mogelijk is een der
gelijke bungalow op eigen tekening te
bestellen, die na vier maanden kan
worden betrokken.
Naast de gemeente Meerlo hebben
reeds zeven Brabantse en Limburgse ge
meenten toezegging gedaan om grond
voor de bouw van deze bungalows ter
beschikking te stellen. Een van de groot,
ste houten bungalowparken zal in Goirle
worden aangelegd. Dit alles onder voor
behoud van de medewerking van het mi
nisterie, dat nog een beslissing over de
massale afgifte van rijksgoedkeuringen
moet nemen.
De import en de bouw van de bunga
lows wordt verzorgd door de anderhalf
jaar geleden in Tilburg opgerichte Noor
se Bungalow N.V., die zich volgens haar
statuten ten doel stelt „het bouwen en
verkopen in de vrije sector van Noorse
houten bungalows, voornamelijk in Ne
derland. België en Luxemburg".
SANTO DOMINGO (U.P.I.) Vroege
re junuta-leiders hebben verklaard, sinds
de ondertekening van hel akkoord voor
de vorming van een nieuwe regering
„van mening te zijn veranderd" en op
nieuw met oorlog gedreigd, omdat het
gevaar voor communistische overheersing
naar hun mening weer is toegenomen.
De voorlopige regering van de Domini
caanse Republiek heeft alle radiostations
in het land, die zich niet in haar handen
of die van de O.A.S. bevinden, laten slui
ten.
Aangenomen wordt, dat het regerings
besluit de spanning tussen de regering
van president ad interim Hector Garcia
Godoy en de vroegere militaire leiders
zal aanwakkeren.
(Advertentie)
ziende blik, maar wij niet
alleen. Ons succes be- ggWi»#/
wijst, dat ook onze klan-
ten een vooruitziende flL
blik hebben. Voor hen
brengen wij onze nieuwe
kollektie:
Man '66-al staan we nog
met één been in 1965.
m
REGEREN £ln herenmode} IS VOORUITZIEN I
AMSTERDAM (ANP) De Neder
landse Ford-automobielfabriek zal nog
deze maand beginnen met de assemblage
van een nieuw type, de Ford Mustang,
om aan de grote Europese vraag naar
deze modellen te kunnen voldoen.
DEN HAAG (ANP) De totale
omzet in geld van het beroepsgoede
renvervoer over de weg wordt voor dit
jaar op 1500 milloen gulden geraamd.
(1961: 957 miljoen gulden). Deze en an
dere gegevens uit een publikatie van de
NOB-wegtransport (Nationale Organisa
tie voor het Beroepsgoederenvervoer)
tonen aan, dat het wegtransport in de
afgelopen jaren een stormachtige ont
wikkeling heeft doorgemaakt.
De Nederlandse wegvervoerder hebben
in het totale internationale beroepsgoe
derenvervoer over de weg binnen de
E.E.G. een aandeel van meer dgm veer
tig procent weten te verwerven. Bij de
Nederlandse wegvervoersbedrijven zijn
op het ogenblik zo'n 60.000 man werk
zaam. Het beroepsgoederenvervoer over
de weg, aldus de publikatie, is de enige
bedrijfstak in de vervoerssector met een
sinds 1958 van jaar tot jaar stijgende
üwesteringsomvang. Zo is men, wat het
niiveaiu der investeringen aangaat, op
een tweede plaats achter de zeescheep
vaart gekomen.
Ondanks deze cijfers is het in de be
drijfstak geen rozegeur en maneschijn.
Vooral drie factoren werken belemme
rend. In de eerste plaats is dat de grote
concurrentie tussen de ongeveer tien
duizend bedrijven. Vervoerders accepte
ren soms een onverantwoord lage vracht
prijs liever dan het materieel te laten
stilstaan. De neerwaartse druk op de
vrachtprijzen wordt nog vergroot, door
dat de opdrachtgever vele „uitwijkmoge
lijkheden" heeft. Hij kan overgaan op
eigen vervoer per auto, op buitenlands
wegvervoer, of gebruik maken van de
diensten van Van Gend en Loos en PTT.
Deze situatie heeft geleid tot een zwak
ke rentabiliteit van de vervoerbedrij
ven,
Eén tweede belemmerende factor is
het aanmerkelijk geringer zijn van de
technische mogelijkheden tot opvoering
van de produktiviteit dan bijvoorbeeld
in de industrie. Loonstijgingen kunnen
in de bedrijfstak maar zeer gedeeltelijk
gefinancierd worden uit productiviteits
verbeteringen. Tenslotte kijkt juist deze
bedrijfstak erg aan tegen het volgende
probleem. Terwijl juist de verkeersbe
lastingen stijgen, schieten de verkeers-
voorzieningen steeds erger tekort. Met
name de verkeerscongesties in de ste
den bezorgen de bedrijfstak kapitale ver
liezen, aldus de publikatie.
PITTSBURGH (UPI) De United
Steelworkers Union (U.S.W.) heeft for
meel haar goedkeuring gehecht aan een
nieuwe c.a.o. met een looptijd van 35
maanden, die onder druk van president
Johnson tot stand is gebracht. Op grond
hiervan krijgen arbeiders in de Ameri
kaanse staalindustrie een verhoging van
47,4 dollarcent per uur en vol pensioen
na 30 jaren dienst.
Het gevaar voor een algemene staking
in de metaalsector is hierdoor bezworen,
De aanpassing aan de kosten van le
vensonderhoud, verhoogde pensioenbij
dragen, verhoogde verzekeringen en va
kantietoeslagen meegerekend komt dit
neer op een verhoging van 50,9 cent, al
dus een functionaris van de vakbond.
Men heeft geschat dat een en ander de
staalindustrie ongeveer 500 miljoen dol
lar kost voor de totale duur van het
nieuwe arbeidscontract.
Daartegenover staat, dat de arbeidsrust
voor bijna drie jaar is verzekerd. Onge
veer 900.000 bij de U.S.W. aangesloten ar
beiders in de V.S. en Canada hebben er
baat bij.
BRUSSEL (ANP) Als gevolg van de
tot 4.55 frank (22.8 cent) gestegen basis
prijs voor de Belgische melkproducent is
België komen te staan voor het probleem
van een groot boteroverscchot, aldus
blijkt uit een overzicht van de Belgische
boerenbond.
Geschat wordt dat eind september de
voorraad zal stijgen tot ongeveer 14 mil
joen kilo.
De voor de boeren meer renderende
melkprijs heeft er in het eerste jaar toe
geleid, dat aan de zuivelfabrieken niet
minder dan 110 miljoen liter meer werd
geleverd, een stijging van 13.2 procent.
Gesubsidieerde export naar Italië, de
verkoop van koelhuisboter tegen lagere
prijs in België zelf of verwerking tot
„smeltboter" waardoor de boter alleen
voor keukengebruik geschikt wordt ge
maakt zijn de oplossingen, die de boe
renbond voor het botervraagstuk aan de
hand doet.
3/9
Premieleningen
Nederland 64 f>y4
Nederland 84 5
Nederland 5ö 4%
Ned.
Ned.
Ned.
Ned
Nea
59 4%
60/2 4%
59 4V4
60 4y4
61 4%
Ned Staff 47 3
Ned. 5U/1-2 3V4
Ned. 54/1-2 3V4
Ned. 55/1 3y4
Ned 55/2 3y4
Nederland 37 3
Ned. Grootb. 46 3
Ned. Doll. 47 3
Ned. Invest.
Indië 37a
98 y4
94B
a'2%
91A
90%
9ÜJTS
88%
88%
80s'»
ray,
80)48
80
84)4
84%
84%
88 b
98,
90
Bank- en kredietwezen
B Ned Gem. 57 6 1U1V4
Id.30j. 58/59 490:,4
Id. 25 i 60/3-5 4 y, 90%
Cultures
A'dam Rubber
HVA MiJen ver.
105
135
6/9
98%§
94%
92%
91 y4
90%
90 y4
88%
88%
80
79%
80 te
80 te
84 V4
84 te
84%'
88
96%
90 Vs
101%
90ri
90%
104 te
135
industriële ondernenim^er»
A.K.U. 446 449te
Deli m cert. 112.40 113
Hoogov. n.r.c.v.a 506 te
Philips Gem. Bez 118.10 119.20
Unilever c.v.a. 136.71 135.80
Dortsche Petr. 650 648%
Dortsche Petr. 7% 650 649
Kon. Petr, 20 139.80 S 139.40
Scheepvaart en Luchtvaart
H.A.L.
Java-China Pak
K.L.M fcert.
K.N.S.M. n.b.
Stv. MtJ Ned.
Nievelt Goudr.
v. Ommeren c.v.a
128 128%
190 193te
197 201
128 129
139 te 139%
117% 116te
227 te 228%
3/9
6/9
Kotterd. Lloyd
152
153
Scheepv Unie
150%
152%
Premleiemngen en diversen
Co-op N«d. ao.b.'i
107
107
Co-op Ned r.sp.
Nea Gasunie
101 te
Alkmaai 5b 2%
78
A'ddir obl 51 2%
90
ld 56-1 2
77%
78 te
ld. 56-2 2te
85 ys
85%
id Db-3 2%
85%
85 te
tireaa 54 2 fa
8oya
Dordrecht 56 2
77
76%
Eindhoven 54 2 te
82%
Enschede 54 2%
77%
76%
's Gravh 52-1 2%
90%
88 y8
Idem 52-2 2te
89
Rotter a 52-1 2 te
91%
idem 52-2 2%
89%
idem 57 2 te
86
87%
Utrecht 52 2te
109%
Z.-Holiand 57 2yz
85%
85 te
Z.-Holland 59 2%
87{ï
87
Converteerbare
obligatie.
A.K.U r 100U 4te
134te
133 y2
Geidei Zn
91
91
KLM subord. 4%
158
167
Schoiten Foxh 4y2
1U6%
106%
Aand. tn belegg
uujen
Alg Fonds bezit
126U
1260
Converto i-1 pb
1085
1090
LLBB bei.dep.l-2pb
800.
803
Interbonds 1 pb
674
674
A'dam bel mij ƒ50
144.51)
144.50
Dutch Int.
137.50
137.50
in terunie 50
190
191
Neio 50
99.50
99.50
Robeco 50
224
224
Unitas ƒ50
437
437
Ver bez. 1894 t 50
124
124.50
Europai. 1-10 pb
485
485
Bank, krediet,
verven'-ring
Aig. Bank Ned.
276
278
AMEV N.R. eert
786
794
A.MRO Bank
57.70
57.20
Cultuurbank
23%
23
Gron. Ind. Cr. B.
166
166
3/9
6/9
Holl. Bank Uni«
227 te
227%
Kasassodatte
139
138
NaLlnv B.
Nat. Ned. cert.
615
612
Ned. Crediet B.
194%
199%
Ned. Middenat. B
104.50
104
Ned. Overzee B.
199
197
R.V.S. eert. d.
626
626
Slavenburg's B.
200
200
Ver. Bankbedr.
178te
179%
industriële ondernemingen
Alt». Heyn
Aig. H. mij Onr G
Aime A'dam
Alg. Nont Mb.
Amstet br.
A'dam Ballast Ml)
A'dam Droogd.My
A'dam Rijtuig Mlj
ANIEM nat. bez.
Apeld. netteniabr
Beeren tricotfabr
Bensdorp Intern.
Bergh Jurg. 250
Bergoss
Berkel's Patent
Biaauwhoed
Bujdenst. Will.
Bols Lucas
Borsumij Wehry
Braatmach. R'dam
Breda mach. fabr
Bredero Ver.bedr
Brocades
Buhrmann. Tetter
Bijenkorf
Calvé
carps Garenfabr
Centr. Suiker Mij
Cur. Handel M]j
Daalderop
Dagra
uess. tapijtfabi
Dikkers en Co.
Drie Hoefijzers
D.R.U.
Duyvls Jz.
Emba
Enth. Pletterij
Erdal Mb
Excelsior
Fittingfabr.
Fokker
Ford
645 b
186
2J5
355
126
50 te
364
85
420
237
301
229
360
645
186
216
364
445
127%
302 te
51
368te
82%
423
234
300 b
234 te
362
100 IU0 x
193 d 194
60 59
61
510
845
599
932
510
847
654
598%
931 te
336 335
413 410
180isoy4
319
303
318
305%
87,51 86.70
357 360
289 292 te
230 232
202
444
202
450
152% 156
112 b 112%
239
970 x
239
3/9
6/9
Gazelle rijwJabr.
291
292
Gelder Papier
130%
130%
Gelden -Tieiena
443 x
443 x
Gero fabr.
277
Geveke en Co.
680
675
Gist- en Splr Jabr
365
365
Grinten v. d.
872%
872%
Gruyter Zn 5%
138 %b
1383/4
Bagemeuer Co.
494
495
't Hart rnstr.
145
145
fciatema N.V.
Havenwerken
Hexneken s bierb
472%
479%
Hero con Breda
Hey broek-Zeiana
402
403
Hoek'smach fabr
582
585
Hoil. Kattenburg
94
94 b
Hoil. Beton Mij
355
355
Hoil. Consti w.
Hoil. Melksuiker
227
226
Homburg
363
361%
Hoogenboscb sch
258
255
Hooimeyer Zn.
134%
134
indoheem
51
50
Eng. Bur. Bouwn.
155
lnternatio
300
298
Int. gew betonb.
500 x
Lnvcnturr.
Jongeneel houth
455
Kemo
690
691
Kempen Begeer
1343/4
134
Key houthandel
Kledingind. Smits
204
204
Kleine Suikerw.
256
256
Kon fabr. vh Alex
94
Kon. fapiertabi
270
271
Kon. Zout KetjeD
8443/4
851
Korenschoof
253
Koudys voed.
168%
168%
Kromhout mot.
128
127%
Kon. Ver. Tapij t
502
500
Kwatta choc.
327
325
Leeuw. Papier
264
264
Leidse Wolsp.
876
277
Lindeteves
1593/4
160
Macintosh.
437
436
Meel Ned. Bakk
396
402
Mees '63
203
205
Menko
99
99
Meteoor Beton
239
242 b
Misset Uitg. Mij
407
407%
Mosa
386
389
Muller en Co.
3493/4
350
3/9
6/9
Mijnbouwk. werk
Naarden Ch fabr
551
555
Nedap
152%
154
Nea. Dok. Mjj.
97
N. exp. pap. fabr.
170%
17.0
Neü. Kabelfabr.
341%
347
Ned. Melkunie
251
251%
Ned. Scheepsb.Mu
96
96%
Nelle wed. v.
249
248
Netam
250 b
250
Nijverdal-Cate
136
135
Oranjeboom
386
388
Overzeese Gas
89
90
Paiemb. ind. Mij
126
126%
Palthe
95
Pinups 6% compr
4350
43.90
Pietersen auto's
120 Va
121
Reeslnk en Co.
168
168 b
Remeveld mach.
166
165%
Rlva
299 b
298%
Rott. Droogd. My.
230%
232
Ruhaak en Co
118
117%
Rijnstaal
86
85%
Schev. expl. Mij
210
212
Scbokbeton
272
272
Scholten Karton
455
455
Scholten Foxhol
491
489
Simon de Wit
218
218
Simon's emb Jabr
130
130
Smits transt.
242
242%
Spaarnestad
585
590
Stokvis St Zn.
190
191
Stoomsp iwenthe
60%
69%
Swaay van
330
088
Synres Chem.
209
205
Tabak Phii. c.v.
154
155
Texoprlnt
147%
146%
Thomas en Drijver
450
456
Thomsen v. bedr.
215
213
Twe. Overz. Hand
87
86
Udenhout Steent.
175
177%
Unilever 1%
127
127%
Idem 6%
109
109%
Idem 4%
74%
74%
Utermohlen
410%
416%
Utr. asfaltfabr.
300
305
Varossieau
273
273
Veen end. Stm.sp
Ver.Glasfabr. mb
234
238
Ver. Machfabr.
146
147
Ver. Touwfabr.
329
330
Vette winkel
415
419
3/9
6/9
V ezel verwerking
151%
154
VihamU
177
178
Vredestein rub.
196%
195
Vulcaansoord
113
111
Walvisvaart
83%
83
Wereldhaven
387
m
Wernink's Beton
175
173
Wessanen
500
500
Wilt. D'eyen.-Br.
172%
173%
Wyers Ind, H.
520
525
81%
Zaalberg
81%
Zeeuwse Confeci
300
300
Zwanenberg-Org
178.50
178.50
Mijnbouw en petroleum
Aig. Expi. My. 37.50
BiUitoto le rubr.
37.50
Bilüton 2e rubx.
415
415
Kon. Petr. 1A 2o
139
139.70
idem 5 A 20
139.80
139.70
Moeara Emm
1640
1640
Id. cert. opr. 1/10
2575
2610
ld. 1 winstbew.
2925
Id. 4 winstbew.
2800
Oost-Borneo Mij.
79
79 X
Scheepvaart
Furness
525%
529
Oostzee
107%
108
Doil&rfondsen
Anaconda
64ys
64%
Bethlenem Steel
39
39%
General Electrio
105%
107%
General motors
99%
100%
Proct. and Gamble
71%
Republic Steel
44%
44%
Shell Oil
66
66%
U.S. Steel
51%
51%
e
bieden
gedaan en bieden
gedaan en laten
X
SS
laten
A
sss
exdivldend
O
ex claim
BREDA, 6 September. Andijvie 20—
32, augurken A 273, B 176, C 110, D 84—90,
E 57, bloemkool A 85100, B 6070, C
3540, snijbonen 100120, dubbele bo
ren 90—160, spekbonen 5568, komkom
mers 2257, kroten A 5055, B 40—45,
rodekool 2530, savooiekool, groen 18
25, wittekool 1420, bospeen 2535, prei
I 2835, II 2428, radijzen 68, selderij
bos 610, knolselderij A 1525, sla I
15—17, II 612, spinazie 2535; per doos
je 6 kg: tomaten A 497—511, B 466—474.
C 488492, CC 286288, peterselie bos
6—12, waspeen AI 16—25.
DRUNiEN, 6 september, fruit: appelen
12-90, peren 15-89, meloenen 8-117, prui
men 60-106, groenten: aardappelen 15-24,
andijvie 15-48, bloemkool 12-96, dubbele
bonen 65-128, stokprinses 90-145, pronkers
32-65, snijbonen 35-128, spekbonen 40-77,
tuinbonen 22, bospeen 16-38, knolrapen
11-33, komkommers 11-61,11-55, rodekool
20-41, sav.kool 25-51, wittekool 16-27, kro
ten 15-28, peterselie 2-11, prei 20.45, sel
derij 3-10, sla 6-23, spruiten ong. 80-127,
tomaten - kas 30-84, uien 8-27, waspeen
20-42, wortelen 13-32,
OUDENBOSCH 6-9 september
manks codlin 65-75 28-31, 55-65 18-27,
wealthy 75-80 31, 70-75 27, 65-70 25, ja-
mes grieve 75-80 57, 70-75 57, 65-70 45
zigeunerin 65-75 27, 55-65 21, meloenei.
23-59, bramen per doosje 33-43, tomaten
A 30-59, B 30-55, C 31-33, aardappelen
groten 17-25, driel 9-16, breekpeen 12-18,
prei 20-28, sla 12-15, spekbonen 48-73, snij
bonen 66-128, rode kool 27.29, peren 55-
68, dubb. bonen 76-110, dubb. bonen alw.
38-50, stoktros 70-105, bloemkool A 57-
96, B 40-52, C 23-31, afw. 14-16, witte
kool 17.21, sav. kool 17-30, spinazie 6-8,
bospeen 42-43.
STEENBERGEN, 6 september. - Bintje
klei 2040—2050, grote 1310—1830, drielin
gen 820880, Bintje zand bonken 1500
1700, grote 1200—1380, drielingen 670,
Eigenheimers klei grote 18002230, drie
lingen 700, Doré zand grol 1360.
KAPELLE, 6 sept. Ind.- en export-
veiling: bramen ind. in kratten van 4
kg 1 115-133, 2 100-112, bramen in krat
ten met doosjes 1 147-158, 2 113, dubb.
prins, bonen 1 98, 2 77, tomaten per krat
van 6 kg IA 533-534 1B 484-492 IC 430
ICC 191 1BB 226 IA rijp 512 1B rijp 496
IC rijp 333 ICC rijp 384 1BB rijp 328
2A 36 per kg 2B 40 per kg 2C 32 per kg
2BB 37 per kg. Appelen en peren: james
grieve 1 80 55, 75 53—56 70 51—56, 65
50—52, 2 80 49, 75 46—52, 70 48—49, 65
47—48, 2d 60 41-42, 55 25, 3 grof 34—35.
3 fijn 2425; manks codlin 1 75 37, 70
38. 65 34—37, 2 60 28, 60 31—32, 70 33,
65 32, 2d 22—19 3 grof 25—27, 3 fijn
16—17; zigeunerin l 75 42, 2 70 46, 1 65 44,
2 75 26—27, 70 26—27, 65 26, 2d 23—25,
3 grof 19, 3 fijn 12—15; jack lebel 1 75
37—39, 65 36—38, 2 75 38, 65 36, 2d 26
3 .grof 26, 3 fijn 17; early victoria 2 7(1
34 60 34, 2d 15; tydemans early wor.
Chester 1 80 89, 75 90, 70 85, 65 83, 6(1
47, 3 grof 41; james grieve lired 1 8C
62, 75 64, 70 61, 65 53, 2d 29, 3 grof 31
3 fijn 20, 2 80 52, 75 52—54, 70 51—53!
65 4649; beurre de merode 1 65 66'
60 57, 75 66, 70 67, 2d 43, 3 grof 43, 3 fijn'
34; elapps favorite 1 75 77, 70 78, 65 76
60 73—74, 55 69, 2 70 73, 65 73, 60 7l',
55 66, 2d 56. 3 grof 5759, 3 fijn 45 kr.
25; bonne chretien William 1 70 77, 6c
74, 60 69, 55 66, 2 70 51, 65 48—51, 60
4546, 55 41, 2d 39, 3 grof 41, 3 fijn 28,
kroet 20; james grieve neuman 2 80 52,
75 52, 70 51, 65 46. 3 grof 35; jutteperen
2. 50 75—95, 2d 3649, geplukte kroet.
appelen 17, valappelen 11. Pruimenvei-
ling: reine victoria 1 84120, 2 38—70
grof 69—107, fabr. 1636; reine claude
d'althan 1 122159, 2 40—66, grof 66—
133, fabr. 37; jefferson 1 100118, 2 38-.
52, grof 5791, fabr. 3134; Warwick
droper 1 93121, 2 60, grof 8095, fabr,
1724; belle de louvain 1 82, 2 39—45!
grof 4786, fabr. 11; abrikoospruim
7780, grof 4475, fabr. 21; gele eier-
pruim grof 48; reine claude verte 1
162, grof 119; czarpruimen grof 71, fabr.
30, gescheurde pruimen 10—49. Gewont
veiling; perziken p. St. IA 22 1AA 3<
1B 21 IC 13 2A 17, aardb. p. d. van 250
gr 1 105, bramen p. d. 1 46-48, rode bes.
sen p. d. 1 38, 2 22-31, framb. p. d. 1 71
Aardappelveiling: bonken 21, 1 19-20,
Groentenveiling: kropsla 13, bl.kool 37.
79, gr. sav.kool 17-29, and. 21-24, uier
18, snijbonen 78-68, pronkbenen 65-69,
stokprins. 106 kroten 29.
GOES, 6 september. Export- en Ij.
dustrieweiliing: Appels; James Grieve KI 1
85-90 47—53, 80-85 56—58, 75-80 58, 70-li
51—60, 65-70 36—55, D 60-65 43—47, KI. 2
80-85 50—52, 75-80 38—55, 70-75 38—54
65-70 49—52, 2 D 25—27, 3-grof 22-4l!
3-fijn 1621; James Grieve Lired KI. i
85-90 53—60, 80-85 55—58, 75-80 52-56
70-75 47—61, 65-70 44—47 James Grieve
Neuman KI. 1 80-85 45, 75-80 43, 70-75 38,
65-70 35; Tydemans E. Worchester KI. i
65-70 65, 2 D 24; Benomi KI. 1 80-85 83
75-80 86, 70-75 87, 65-70 70, 60-65 56, 55-60
44, 2 D 20, KI. 2 80-85 68, 75-80 74, 70-76
71. 65-70 56—63, 60-65 47—54 55-60 39—40;
Zigeunerin KI. 1 70-75 43,'65-70 38—43
2 D 26—27. KI. 2 80-85 30, 75-80 33.
70-75 33, 65-70 30, 3-grof 18—22, 3-fijn 12-
16; Manks Codl'in KI. 1 75-80 37, 70-71
38—39, 65-70 37, 60-65 32—34, KI. 2 70-75
32. 65-70 31, 60-65 27. 2 D 23, 3-grof 22-
25, 3-fijn 17; Diverse appels; Geplukte
knoet 16, 3-fijn 17. Peren: Clapp's Favou
rite KI. 1 75-80 83, 70-75 78, 65-70 77
60-65 72, 55-60 68, KI. 2 75-80 75, 70-76
74, 65-70 74, 60-65 71, 55-60 64, 2 D 57,
rijp 6367, 3-grof 56—62 3-fijn 2348.
kroet 830; Beurre d'Amaril is KI. 1 70-76
53, 65-70 55, 60-65 53, 55-60 45, 2 D 36—43.
KI. 2 70-75 52, 65-70 53, 60-65 50, 3-grof
38—40, 3-fijn 2832; Totale aanvoer hard
fruit 3700 kisten; Gewone veiling: Reine
Victoria 1 95—126, 2 43—98, grof 60—105,
rijp 92115, fabriek 962, Belle de Lou
vain 1 104, 2„5070 grof 82100, fabriek
3552, Reine Claude d'Alühann 1 116—
161, 2 75—80, grof 65—133, fabriek 10—72,
Jefferson grof 75, fabriek 3032, Abri-
koospruimen grof 8291, Diverse pruimen
gescheurd 30—64; Frankenthater 2 170; per
doos: Bramen 1 32—35, 2 1628; Aard
beien 2 6675; Vervolg export- en in-
dustrieveilinig: Bramen in kratten mei
doosjes 1 164, 2 114119; Bramen in krat
ten van 4 kg 1 126, 2 112: Vervolg gewom
veiling: Netimeloenen 1 74115; Anarni-
meloenen 1 112—124, 2 88—120; Suite-
meloenen 1 115; Groenten: per stuk:
Bloemkool Al 90„ A2 69—91, BII 55 afw
3952 Komkommers A2 30, B2 25, C2 15;
Kropsla 1 18, 2 11—18, Cl 8; Knolselderij
I 15; per bos: Peterselie 2—12; Kroten 1
34: Wortelen 2 38; Uien 11: per kg: Bintje
grote 17—20, 35-50 10—12; Koopmans Blau-
we grote 25; Tomaten Al 63, A2 3656,
BI 38, B2 35—58, Cl 33, C2 30—35, Prei
AI 44—49, Augurken C 77. Andijvie 1 17-
26: Groene sav.kool 1 2025, 2 1720;
Rodekool 1 27—31, BI 25; Uien 2 17, afw.
79: Dubb. prin6.bonen 2 103110: 2 B
6792; Preludebonen 2 8992, 2B 73;
Stokprins.bonen 2 63; Pronkbonen 2 55—
70. afw. 40; Snijbonen afw. 3040.
ROTTERDAM, 6 september. Totale
aanvoer 1873, slachtrunderen 1263, var
kens 610. Prijzen (resp. extra kwal., le
kwal., 2e kwal., 3e kwal.) slachtrunderec
(in ets. per kg) 415—445 365405, 330—
355, 310—325, varkens 208—210, 205—201
202—204, 195—200, stieren 380445, worst-
koeien 320335, slachtzeugen 150—165.
(Resp. aanvoer, handel, prijzen): slacht
runderen: als vorige week, kalm, gemii
deld iets gedrukt, varkens: iets minde:
vlot, iets stijver, behalve slachtzeuge»
die lager bleven.
TERNEUZEN 6 september Per st. i» I
centen: slal 13,20-20, II 7-11, per stut
bloemkool A 88-110, All 52-91, BII 41-70
afw. 23-36, gr. komkommers A 26-37, B
12-23, w. komkommers BII 19, meloen» I
II 85, per bos in centen: selderij 15, pee»
II 30, per kg in centen: barima I 14,80-
15,20 Meerlanders I 15,20, Bintjes bon
ken 21,50, I 10.10-16, andijvie 30-33, stok-,
snijbonen I 69-78, II 41-63, prins bonen
II 30-107, kroten 35, rode kool 18-31,
SEV. kool 12-25, witte kool 28-31, was.
peen BII 10. prei II 27-40, spinazie 49-63
tomaten A 47-55, B 52-55, C 30-37, pronk
bonen 61-64, uien 12-21, kassnijbonen 1 I
106 r. cl. d'althan grof 144, III fijn 92
r. victoria 129-143, grof 110-130, witte
druiven 204, james grieve I 8 5 49-53
80 50-52, 75 50-62, 70 51-52, 65 45-48,5,
40, II 70 45-46, 60 35, IID 23, III grof H
40, III fijn 25-29, kroet 17-20, benoni I
80 50, 75 50-52, 70 51-52, 65 45-71, 60 «-
55 31, elapps I 70 75-76, 65 74-75, 60 t
65 65. IID 51-55, III grof 61-65, kroet»
Bergen op Zoom 6 september andll')?
22-28, bl. kool 20-125, waspeen 16-26,
bonen 60-135, bonen 60-130, prei 2W2
r kool 22-28, w. kool 22-28, savooy 16-24
uien 22-30, tomaten 60-80, meloenen
125, j. grieve 40-68, clapps 60-85, pr™'
men 60-160.
Konstanz 402 (onv.), Rheinfelden 311
(onv.), Obtenheim 389 4), Straatsburg
332 (—6), Maxau 520 (—4), Plochin#"
130 3), Mannheim 379 (onv.). Maütf
345 (onv.), Bimgen 245 3), Kaub 272
(—4), Trier 319 28), Koblenz 291 (+7)-
Keulen 287 10), Ruhrort 480 (+9),
bith 1092 (+8), Nijmegen 877 (+15). Arn
hem 885 (+8), Eefde IJssel 458 (onyJ
Deventer 363 12), Borgharen
(+48), Belfeld 1264 (+90), Grave bene
den de sluis 515 (+1).
AMSTERDAM (ANP) De stemming voor de internationale waarden ia
termiddag, voor de eerste dag van de nieuwe beursweek, licht verdeeld geweest
Hierbij kon Philips de vaste tendentie van vrijdag verder voortzetten. De phJs
van 119.10 lag 1.20 boven het voorgaande slotniveau. De vraag in deze hoek kwam
hoofdzakelijk van lokale zijde. Amerikaans aanbod bleef praktisch achterwege.
AJCTJ was verder in herstel op 449 (445). Unüever en Kon. Olie moesten een klei
nigheid prijsgeven op resp. 136.20 en 139.40. Hoogovens was nauwelijks prijshou-
adyieskoers. KLM kreeg een drie gulden hogere advieskoers °P
I 200. Zoals viel te verwachten is er gisteren op Beursplein 5 niet veel te doen
geweest Wall Street bleef wegens Labour-day gesloten. De dreigende staking in de
Amerikaanse staalindustrie is afgewend. Werkgevers en werknemers zijn tot over
eenstemming gekomen voor wat de nieuwe GA. O. betreft voor de komende 39
maanden. In Amsterdam gaf men er de voorkeur aan af te wachten hoe Wall Street
vandaag zal reageren op het akkoord in de staalindustrie.
In de scheepvaartsector ging gistermiddag nog het meest om. Voor de aandelen
Scheepvaart-Unie bestond opnieuw grote belangstelling. Na een opening op D*
steeg de koers tot 152 3/4 tegen vrijdag als slotkoers 150 1/4. Vrijdag werd in dit
fonds voor niet minder dan nominaal f 270.000 omgezet. Een ongekende weelde,
aldus de beurs. De vaste stemming voor Scheepvaart-Unies inspireerde de overige
aandelen in de scheepvaartsector. Paketten waren c.a. drie punten hoger op 223.
Gedurende de gehele middag werd er regelmatig in de scheepvaartsector gehan
deld. De leidende cultures waren prijshoudend zonder meer. Het bestuur van d«
Cultuur Maatschappij Lampongs zal in de komende jaarvergadering aan aanaec-
houders voorstellen de vennootschap te liquideren. Aan houders van de 7PJ,
cum pref aandelen, die een achterstand dividend hebben van 242 pet., zou bij liflj
datie 11 pet kunnen worden terugbetaald. De gewone aandeelen zijn circa te
pet.
Ih de staatsfondsenmarkt viel weinig te beleven. De koersafwijkingen w®16
gering. 0
In de lokale afdelingen werden aandelen Braat-machines hoger geadviseerd
het zakensucces in Indonesië. Op de incourante markt waren aandelen Etna vast
5?
ROME (KNP) Verw
een zeer groot aantal bis:
behandeling van Schema
en wereld" (no. 2 op de
vierde zitting) een krach
doen om de gehele kerk a
ken in de stryd tegen de
wereld. Dit voornemen vt
pen uit Europa, de Veren
tal van missielanden zou d
van paus Paulus.
In gezamenlijke interve:
willen voorstellen
1. dat het concilie offi>
(Van onze parlementa
tie)
DEN HAAG „Drin
water", zegt de inspc
raai voor de scheepvaa
tuele schipbreukelingen
drinken ervan zijn in hl
grote gevaren voor de
verbonden en het kan d
de schipbreukeling
ken
De inspecteur-genera;
hiermee de uitlatingen
jonge onderzoeker ar.
die destijds de Atlant
aan per rubberboot ov
is. Dr. Bombard steld<
avontuurlijke reis vast,
zonder bezwaar voor zi.
heid zeewater kon drink
in beperkte mate. Bovei
men zich volgens deze o
wel aan gedragsregels
veelheid en tijd houden.
De Wereld Gezondheid
tie heedt direct na dez
gen een onderzoek late
door internationaal erk
kundigen. „Het zeewah
blijft schadelijk voor d
heid", zeggen thans des
digen.
De Nederlandse insi
neraal voor de scheepvi
zich bij deze conclusie
ten. Hij liet in de sta«
hierover een uitvoerig
making publiceren: ,,D
Zeewater is wel eens ge
zoetwater, zelfs niet als
raad drinkwater bijna i:
Zeewater is weieens ge
n mon^ spoelen, maa
alleen worden gepróbeer
de betrokkene over een
zelfcontrole beschikt, aai
verleiding het door te sli
niet kan worden weerst
De Wereld Gezondheids
tie is verder tot de con
komen dat een mens z
gebruik van drinkwater
blijven.een redelijke 001
UTRECHT (ANP)
Christa Fienenian uit litre,
woonplaats om het 1.
doordat zij plotseling de
en door een auto werd
DRIEBERGEN (bij Ze
"e H-jang® bromfietser
knmea 1Jjn WoonPlaats
raS u°en hij met 2
sir ÏÏf ^Wam met een
tnï f i00r een act
tor werd overreden.
leve
sti
aai
Zeist
r
om h
zijn s
-n ccti ande
achteropkc
lov,
DRACHTEN (ANP)
J an van der Harst -
werd met zijn bron
onenauto gegrepen
toen hij bij
overstak.
o e Uit,
bromfiets
epen en c
Drachten
uit S
dc
op
HEERENVEEN (ANP)
+- kkema "it Irnsum
f?k°tuen, toen de veev
de l'ide.r fungeerde
achterkant van
melkauto botste.
is o]
.agen
bij M
een
veewagen
ZEIST (ANP) Bii h
vm-steken van de nieuwe
Ztf*n Den Dolder bij Zei
mevrouw E. Schuit
Ion+ ln Den Dolder, do
sonenauto overreden en gec