Wijziging in leerplan op v.h.m.o.-scho NSU-110: sneller en nog comfortabeler D.A.F. ONTWIKKELT ST AND A ARDBU STYPE Goede kans op oplossing van EE G-crisis Aanwinst voor Prinz-serie Buitenlandse vraag oliehoek Haïti-debacle Ngombezi slokt dividend op Amsterdamse Effectenbeurs 11 11 Prof. Halls te in: Zomer koudste van zes beneden de maat Aangepaste vering 20 cm langer Voor grote steden: Aandeelhouders Hout wordt schaars Steeds meer beton onder spoorrails MARKTEN WATERSTANDEN DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1965 den haag (a.n.p.) Met ingang van 1 september komt er verandering in de leerplannen van de gymnasia en de hogere burgerscholen voor wat het onderwijs in de geschienis betreft. Voor de gymnasia bestaat de verandering hier in dat in de eerste tot en met de zesde klas de algemene en de vaderlandse ge schiedenis tot heden worden behandeld en daarnaast in de vierde tot en met de zesde klas aandacht wordt geschon ken aan een aantal speciale onderwer- P*In de vierde klas zal bijzondere aan dacht besteed worden aan de oude ge schiedenis van de Grieken en de Romei nen. In de vijfde klas zal zoals ook thans geschiedt voor de A-leerlingen één lesuur besteed worden aan de be spreking van capita selecta uit de cul tuurgeschiedenis der oudheid. De voor genomen wijziging houdt voorts in dit geldt weer zowel voor de A- als voor de B-leerlingen dat in de vijfde en de zesde klas behandeld zullen worden de structuur en functie van de Nederland se staatsinstellingen vanaf 1813 tot heden. De in de vierde tot en met de zesde klas te behandelen speciale onderwerpen be hoeven niet voor alle leerlingen dezelfde te zijn. Aan de hogere burgerscholen A en zullen in de eerste tot en met de vijicte klas de algemene en de vaderlandse ge schiedenis tot heden worden behandeld en daarnaast in de vierde en de vijlde klas aandacht worden geschonken aan een aantal speciale onderwerpen, die niet voor alle leerlingen dezelfde behoeven Gedurende het schooljaar 1965—1966 zullen de gymnasiasten van de zesde klas en de h.b.s.-Ieerlingen van de vijfde klas nog onderwijs ontvangen volgens het hui dige leerplan. Zowel op de h.b.s. als op het gymnasium zal in het leerplan, uit gezonderd in het geval van de capita selecta in de vijfde klas, geen onderscheid meer gemaakt worden tussen A-leerlin gen en B-leerlingen, maar in de prak tijk zal uiteraard ook in het vervolg de 1 stof met de A-leerlingen diepgaander be handeld worden dan met de B-leerlingen. Voor de gymnasiasten wordt de eind examenregeling op twee punten gewij zigd. De eerste wijziging, die in zal gaan op 1 januari 1966. betreft de Latijnse en de Griekse taal. De duur van het schrif telijk examen hierin zal worden gebracht van anderhalf op twee uur. Met deze I verlenging wordt alleen beoogd de kan- 1 didaten meer tijd te geven voor het ver talen van de examenopgave. Het is dus niet de bedoeling dat aan de kandidaten langere opgaven dan tot nu toe gebruike lijk worden voorgelegd. De tweede wijziging, die de geschiede nis betreft en die ingaat op 1 januari 1 1967, houdt in dat de kandidaat kennis DEN HAAG (ANP). Prof. Walter Hall- stein, voorzitter der E.E.G.-commissie. acht de kans op een akkoord van de EEG-landen over de landbouwfinan- ciering voldoende groot om de onder handelingen voort te zetten. In een artikel in het jongste nummer van „Europese gemeenschap'', orgaan van de voorlichtingsdienst van EEG, Eura tom en EGKS in Nederland, komt Hallstein dan ook tot de conclusie, dat alle beschikbare energie moet worden geconcentreerd op voortzetting van de onderhandelingen. De crisis moet op dezelfde plaats worden opgelost, waar zij is ontstaan (d.w.z. in de EEG-minis- terraad), zo voegt hij hier nog aan toe. Hallstein acht de situatie ernstig genoeg, maar er is volgens hem niets onher stelbaars geschied, toen de EEG-minis- ters op 30 juni nog geen akkoord kon- I den bereiken over de financiering van j de EEG-landbouwpolitiek. De wijze, waarop de beraadslagingen zijn ver lopen, wettigt niet de conclusie, dat een akkoord is uitgesloten, zo stelt hij. Wanneer bij een onderhandeling elk dei- zes partners de totstandkoming van een akkoord kan verhinderen door het uit spreken van een veto. kan een gun stige afloop nooit met volstrekte ze kerheid worden voorspeld. Maar het enige, dat men zich in gemoede kan af vragen, is toch wel, of de kans op suc ces voldoende groot is. Deze vraag moet m bevestigende zin worden beant woord en de meeste deelnemers hebben dat ook gedaan, aldus Hallstein. moet hebben van de historische ontwik keling gedurende de laatste halve eeuw en vertrouwd moet zijn met tenminste 6 speciale onderwerpen, waarbij niet al- leen op het politieke aspect wordt gelet, maar ook op economische, sociale en cul turele ontwikkelingen. Tenslotte zal kennis van de ontwikke- ling van de Nederlandse staatsinstellin gen vanaf 1813 en hun hedendaagse structuur en functie gevraagd worden Met ingang van 1 januan 1967 wordt de eindexamenregeling voor de ™ddel bare scholen voor meisjes op dezelfde wijze veranderd als die voor de gym- naVoor de h.b.s. (A en Bi en voor de handelsdagscholen (met drie- en vierja rige cursus» worden de eindexamenrege lingen met ingang van 1 januari 1967 zo- dani» gewijzigd, dat de kandidaat kennis moet hebben van de historische ontwik keling gedurende de laatste halve eeuw en vertrouwd moet zijn met tenminste zes speciale onderwerpen, waarbij niet alleen op het politieke aspect wordt ge let. maar ook op economische, sociale en cuiturele ontwikkelingen. (Van onze weerkundige medewerker) Voor de zesde achtereenvolgende maal is de zomer, die meteorologisch op 1 juni begint en op 31 augustus eindigt, met een slecht rapport thuisgekomen. Sinds 1959 zes zomers met een gemid deld te lage temperatuur en te weinig zon. De zomer van 1965 behoorde zlefs tot de ongunstigste van deze zes met in De Bilt totaal 4 zomerse dagen (bo ven 25 C) tegén normaal 20. In ruim 100 jaar hadden alleen de zomers van 1956 en 1962 een gelijk record klein aan tal warme dagen Van de 92 zomerda gen bleven er in De Bilt 72 koeler dan normaal. De beste periode was die van 1 tot 20 augustus. Met een gemiddeld maximum van 18,5 C in De Bilt bleef juli de koudste maand. Ook hebben wij sinds 1959 geen zon nige zomer meer gehad waarbij in De Bilt het aantal uren zon boven het ge middelde va.n 608 uren kwam. Verleden jaar 584 uren zon; deze 3 zomermaan den gaven in De Bilt slechts 525 uren zon, een tekort van 80 uren. Vooral juli met een tekort van 52 uren zon was hier debet aan. In eeuw drie natter Wat de regenval betreft waren voor al juni en juli zeer nat. De Bilt kwam op 350 mm tegen normaal 225 mm neer slag. In de laatste 100 jaar waren in De Bilt alleen de zomers van 1882, 1912 en 1930 natter. Uit deze voorlopige cijfers (een over zicht met o.a. regencijfers uit onze om geving volgt later) blijkt wel dat wij op nieuw een teleurstelling te verwerken kregen. September kan nog een aantal mooie en misschien zelfs warme dagen brengen Dit is dan een zoethoudertje" en geen toegift" want dit laatste wordt alleen gegeven wanneer een optreden veel applaus en open doekjes oplevert. (Van onze automedewerker) AMSTERDAM. NSU heeft de Prinz- serie uitgebreid met een nieuw piodel, dat ruimer, sneller en eleganter is. Het is de NSU 110, met dezelfde C:.*vair- achtige carrosserievorm, maar dan met 20 cm verlengd. De rijprestaties zijn op middenkla«sseniveau. Bij het nieuwste NSU-model werken comfort en sportivi teit nauwer samen. Op de autosalon in Frankfort presenteert NSU behalve de „110" nóg een nieuw type, de Prinz 100G TT, die afgeleid is van de bekende „1000". De kleine Prinz heeft er een luxe uitvoering bijgekregen, de „4 L", terwijl de „1000" gezelschap heeft gekregen van een „S"-type, dus een snellere versie van de standaard. De nieuwe NSU 110 heeft de luchtge- koelde 4-cilinder met bovenliggende nok- kenas gehouden, maar de cilinderinhoud is van 996 op 1085 cc gebracht. De toe gespitste 1,1 liter heeft een max. ver mogen van 53 DIN-pk bij 5500 omw./min. nabeurskoersen Telefonisch avondverkeer Kon. Olie 139.20—139.30, Philips 115 115.20, Unilever 134.80, KLM 180—186. Stemming: ongeanimeerd, klm flauw. AMSTERDAM Evenals eergisteren is ook gisteren de stemming voor de internationale waarden licht verdeeld geweest. Het was wederom Philips welk aandeel door Amerikaans aanbod onder druk werd gezet, waardoor de prijs op 115.60 circa zestig cent beneden de voorgaande slotprijs bleef. Kon. Olie kwam bij de openning verrassend voor de dag op 140. Dit betekende een koersstijging met 2.30 ten opzichte van eergisteren. Een ongekende weelde, aldus de beurs. Later liep de prijs nog even uit tot 140.20. De vraag in de oliehoek kwam hoofdzakelijk van buitenlandse zijde. Er ging in dit fonds meer om dan men vermoedde. Ook Uni lever was aan de vaste kant op 135, plus één gulden. Verder bleef AKU onveran derd op 445.5, hoogovens 1.5 punt beter op 500 als advieskoers. KLM was opnieuw lager, ditmaal zelfs gevoelig lager en wel met tien gulden op f 186 als advieskoers. In Wall Street onderging KLM maandag een verdere koersreactie van 1 5/8 dir. Of dit iets te maken heeft met het gepubliceerde meerjarenplan van KLM, daar over had de beurs geen mening. Wall Street was eergisteren voor de eigen fondsen prijshoudend, doch voor Kon. Olie hoger. De stakingsdreiging in de Amerikaanse staalindustrie is voor acht dagen uitgesteld. De overige Europese beurzen gaven geen veranderingen van betekenis te zien. Later op de middag vonden wat winstnemingen plaats waardoor Philips daalde van 116 tot 115.40, Unilever tot 134.70 en Kon. Olie tot 139.50. De scheepvaartsector kon voor een enkel fonds als Paketvaart moeizaam mee komen waardoor dit fonds twee punten inzakte tot 220. De overige scheepvaart aandelen waren prijshoudend echter met weinig zaken. De leidende cultures wer den wat verwaarloosd. De staatsfondsenmarkt was prijshoudend zonder meer. Op 1 sept. wordt de emissie-stop in Duitsland voor obligatieleningen opgeheven. Deze maatregel werd eind juli 1965 genomen in verband met het stijgende rentepeil aldaar. In Amsterdam verwacht men dat de emissie-kandidaten in Duitsland zich zullen gaan verdringen voor de uitgifte van obligatieleningen. Het rentepeil wordt tegen de acht pet. geschat. Het grote uitbreidingsplan van Sikkens (Kon. Zout/Ketjen) was nog in een te kleine kring bekend om van invloed te kunnen zijn op de koers van de aandelen aandien van deze maatschappij. Bij 2500 omw./min. ontwikkelt deze krachtbron zijn max. koppel met 8,0 kgm De fabriek garandeert een top van 145 km/u. De acceleratie van het 110-type is fel: van 060 km/u. in 6,6 sec., van 080 km/u. in 11,1 sec. en tot 100 km/u. in 16,9 sec. De consumptie varieert van 7.5 tot 9 liter op 100 km. De constructeurs hebben het nieuwe model de goede rij-eigenschappen van de „1000" meegegeven. De besturing is di rect en precies. Met zijn draaicirkel van 9,9 meter is de „110" een in het stads verkeer wendbare en gemakkelijk te ma noeuvreren auto. De vering, die bij de kleinere typen nogal stug is, kon door de grotere wielbasis meer met het woon comfort in overeenstemming worden ge bracht, zonder dat de goede wegligging eronder hoefde te lijden. De „110" is niet meer hard maar stevig geveerd. De schokbrekers zijn ook aangepast. Er zitten nu 155—13 banden onder. De standaard uitvoering heeft trommelremmen (ook vergroot) en op de voorwielen kunnen als extra schijfremmen worden gemon teerd. De NSU 110 is 20 cm langer dan de „1000", één cm breder (het model was toch al breed genoeg) en drie cm hoger. De langere carrosserie maakt een royale re, beter geproportioneerde indruk. Hel wooncomfort is op verscheidene detail punten verbeterd, o.a. met gemakkelijker zittingen. De kofferruimte onder de voor- kap heeft nu een inhqud van 490 liter. Een nieuw ventilatiesysteem (verbruikte lucht wordt via openingen onder de ach terruit weggezogen) zorgt voor een gun stige temperatuur. De wagen kan met gesloten ramen worden gereden. Het uit zicht rondom is vanwege het grotere glasoppervlak nog beter geworden. Van de „1000" onderscheidt de nieuwe NSU 110 voorts door een gewijzigd front, met rechthoekige chroomranden rond de kop lampen, die door een breed decoratie- rooster met elkaar zijn verbonden. Ook de achtersteven is estetisch bijgewerkt. De „110" is, vergeleken met de „1000" ongeveer 80 kg zwaarder geworden. De wagen weegt leeg 720 kg en het max. toelaatbare gewicht is 1140 kg. De experimenten met de nieuwe NSU- middenklasser met wankelmotor (met de afmetingen van de BMW 1600-Glas 1700) zijn naar we vernemen nog niet beëin digd. Waarschijnlijk wordt dit model later in het nieuwe autoseizoen gepresenteerd Winter-„Bouw"-pak De „Stichting Verletbestrijding Bouwnijverheid" heeft zoals wij gisteren meldden een speciaal werkpak ontworpen voor bouw vakkers teneinde de bouwvakkers meer bescherming te geven tegen de wisselvalligheden van ons kli maat. Het pak bestaat uit een jack met binnenvoering en capuchon en een broek. Het is van sterk water afstotende katoen, met dichte af sluitingen aan mouwen en onder zijde. AMSTERDAM (ANP) Het Amster damse Gemeentevervoerbedrijf heeft van de NZHVM te Haarlem 21 bussen ge huurd om daarmee voorlopig te voorzien in het tekort dat is onstaan door de uit breiding van bestaande en instelling van geheel nieuwe busdiensten. Een en an der vloeit voort uit het besluit van de AMSTERDAM (A.N.P.) De jaarlijk se aandeelhoudersvergadering van de n.v. Cultuur Maatschappij „Ngombezi", heeft sterk in het teken gestaan van de Hacor-debacle in Haiti, waar de vennoot schap haar sisalplantage heeft moeten verlaten. Deze affaire, die Ngombezi per saldo 2,8 miljoen heeft gekost en aandeelhou ders het dividend over 1964, bleek voor de aanwezigen bijzonder moeilijk te ver teren. Voorstellen van aandeelhouders zijde, die gingen in de richting van ont slag voor de directeur en uitkering van alsnog vier procent (primair) dividend, konden om statutaire redenen niet in stemming worden gebracht. De jaarstuk ken kregen tenslotte toch met overgrote meerderheid de instemming van de ver gadering, waarbij de kleine aandeelhou ders echter in meerderheid tegen bleken te zijn, maar een groot pakket van 1000 aandelen (10.000 stemmen) de balans vei lig in de richting van de bestuursvoor stellen deed doorslaan. De voormalige activiteiten van Ngombezi op Haiti wer den door de voorzitter, de heer J. Loe ber, aangeduid als een afschuwelijke zaak. Een der aandeelhouders meende er echter een staaltje van wanbeheer in te moeten zien. 30/8 31/8 Premlelenlngen Nederland tf4 &y4 Nederland 84 6 Nederlanc 68 4% Ned. 59 4 Ned. 30/ï 4% Ned. 59 4y4 Ned. 60 4% Ned 61 4% Ned Staö 47 3% Ned 50/1-2 sy4 Ned 54/1-2 3% Ned 55/1 3% Ned 55/2 3% Nederland 37 3 Ned Grootb 46 Ned Doll 47 3 Ned Invest Indië 37a Bank- *n kredietw^en B Neo Gem 57 t> inn?,,. Id. 803 58/55)4% Id 25 1 60/3-5 4% Cultures A dam Rubber 105 HVA MUen vet 136 Vj- 97% 94% 92% 91 y4 90% 90A 88% 88A 80 78 80 80% 84% 84% 84D 98% 94U 92% 91 is 907s 90% 881 88H 79 80% 80 84% 847* 84 88% 90A 90ft 101ft 90% 91 104 135% Industriële onderneminger A.K..U. 3eli My t. cert. RoogOV QJ.C.V.8 Philips Gem Be? (Jnllevei c.v.a Dortscbe Petr Dortsche Petr Kon Petr 20 445% 111.30 498% 116.40- 134 633*% 634 y4 137.00* 444 111.50 508 115.50 134.80 645 6441/4 139.50 Scheepvaart an Lucbtvaan UJUu. iTaviiiGhlna Pak &.L.M t. cert. K.N.S.M n.b. Stv Mft Ned. NieveU Guudx v. Ommeren o.v.a Rotterd Lloyd Scheepv Unie Premieieningrn Co-op Ned a.o.b 7 Co-op Ned i sp Ned Gasunie Alkmaar 56 2% A'dam obi Id 56-1 id 56-2 Id ib-3 Breaa Jui 1I1 echi 51 2% 2% 2% 2% 54 2% 56 2% Eindhoven 54 2% fcnscnede 54 2% sGrsvb a2-i 2% idem 52-2 2% Rottere 52-1 2% idem 52-2 2% Idem 57 2% Utrecht 52 2% Z.-Hollana 67 2% Z.-HoLland 59 2% A.K.U 1000 4% Geidei Zn KLM suburd 4% SchoJten Foxh 4% Aand to Delegg Alg Honds oezit Convert© l-l pt HBB oei.dep.l-2pb interbonds l pt A dam bel tnU f 51 Dutch Int. Interunle f 64 f 66 1 51 f 6t Nelu ftobeco Unitas Europa! 1-10 pt Bank, krediet Aig. Bank Ned. AMEV N.R cert a MRU Bank uituu» hank Gron. Lnd. Cx B. 30/8 31/8 148 y4 149%* 148% 148% T div< r sur. 107 107 ïoi y4 ïoi y4 77% 89% 90 78% 78% 86% 85% 94 79 79 763/4 77 81% 813/4 76 90 y4 88% 89% 87% 91% 91% 89% 87 105 102% 85% 85% 863/4 87% obllgatiet 132 Va 92 9D/4 159 150 10ö;i 1603/4 nijei 1262 1262 1083 1080 815 805 675 675 145 145 13o i36.50 190 189 100 100 222 223 440 440 124.01 124.50 487 487 </er7«*krrififc 277 275Y4 792 792 58 58 239 24 165 165% Holl. Bank Unle Kasassociatle Nat. Inv B. Nat Ned cert. Ned. Crediet B. Ned. Middenst 3 Ned. Overzee B. R.V.S cert d Slavenburg's B. Ver Bankbedr. Aib. Heljn Alg H mij Onx G Alme A'dam Alg Nont MU AmsteJ br A'dam Ballast Mu A'dam Droogd.Mii A'dam Rijtuig Mil ANLEM nat bez Apeid. netteniabj Beeren tricotfabi riensdurv Intern Bergb lurg f 251 Bergos* BerkeJ's Patent Blaauwhoed BUjdensi Will Bols Lucas BorsumU Webry Braatmach R'darr Breda mach fabr Bredero v/er.Dedr Brocades Buhrmann Tettei Bijenkort Calvé Carps Garenfabi Centr Suiker Mil Cur Handel Mij 1 >aaiderop Oagrs üess tapiltfabr Dikkers en Go Drie Hoefijzer? D-R.O. Ouyvis Ja. Emba Enth PletterU ErdaJ MI) Excelsior ftingtabr kker Hord 30/8 31/8 227% 227% 139 138 86V2X 86% 600% 600 200 199 y4 104.5H 104 200 198 638 630 202% 202 y4 179% 180% c E 641 640 186 185 221 220 374 374 441% 445 1263/j 128 302% 302 »/2 54 53 373'.. 371% 85'; 86 b 42? 432 238 236 301 301 230 232 367 364% 1UU 101 193 195 60 56',. 56% 254 519 850 848 657 656 603 601% 933 930% 332 340 410 415 182 181 237 323 320 300' 300% 139 140 89 360 360 288'. 288 230 231 201 213 439 450 162 V: 163 112' 112% 238 236 966 162 30/8 31/8 Gazelle rtjw Jabi SI6 Gelder Papier 134 134 Gelder) -Tielens 449 450 Gero fabr 277 Geveke en Co. 688 689 Gist-en SpirJabi 370 369 Grinten v. d 885 875 Gruytei Zn 6% 138 138% HagemeUei Se Co 493 404 't Hart tnsta. 145% 145% Hateme N V. 200 Havenwerken 310 310 Heineken s oierb 480 482 Hero con Breda 243 245 Hey broek-Zeiano 399 Hoek's mach fabi 588 585 b Holl Kattenburg 94 93% Holl Beton MU 360 354 Holl Constr w Holl Melksuiker 228 229 Homburg 370 Hoogenboscb scb 260 261 Hooimeyei Zn 137 134 Inrioheetr 60 59 Lng Bui Uouwb 156% Internatl© 300% 300 Int gew betonb 505 512 Ln ven turn Jongenee) boutb 450 454 Kemo 685 690 Kern pen Begeer 131 b 131 Key houthandel 235 233 Kledingma Smit.- Kleine Suikerw 258% 257% Kon fabr vb A Ie» 92 91% Kon Papiertanr 272 272 Kon Zout Ketter 850 874 Korenschoof 250 Koudys voed 172 174% Kromhout mot 127% 128 Kon Ver Tapijt 515 505 K watt» choc 326 325 L.eeuw Papier 266% 266 Leidse Wolsp 275 d 275 Llndeteves 161% 161% Macintosh 435 434% Meel Ned Bakk 398% Mees '65 206 206 Menko 100 ,v 98% x Meteoor Beton 234 234% viissei nite Mij 405% Mow 386 389% Muller au Co. 347% 347% 30/8 31/8 Mijnbouwk. werk Naarden Ch fabr Nedap Ned. Dok MU. N exp pap tabr Ned. Kabelfabr Ned. Melkunie Ned. Scheepsb.Mu Nelle wed. t. Netam NUverdal-Cate Oranjeboom Overzeese Gas Palemb lnd Mu Pal the Philips 6% compi Pietersen auto's Reesink en Co. Remeveld mach Rlva Rott. Drooga Mu Hub aak en Co RijnstaaJ 551 152 555 152% 171% 170 340% 341 251% 252 - 95% 258 254 135 253 1341/4 398 90 127% 127 95 94 42.60 42.20 120 120% 170 x 170 x MU Schev expi Scbokbeton Scholten Karton SchoJten Foxho) Simon de Wit Simon's emb.fabi Smits transt, Spaarnestad Stokvis Zn. Stoomsp i'wentht Swaay van Synres Cbem Tabak Phil c.v Texoprtnt i'homa&en Druvej Thomsen v bedi Twe. Overz Haxio Udenhout Steent Unilever 1% Idem 6% Idem 4% u lermohlen Utr. asfaltfabr Varossieau Veen en a stm.st Ver Giasfabr o 1 vi*«-ntabi vei uwfabz Vette winkel 166 302 1 234 118 217 270 460 496 218 130 230 595 192 70 330 213 166% 302% 233 120 88I/4 216 272 460 495% 218 131 230% 586 171 326 214 154 151V4 151 490 216% 500 214 88 184 181 %d 126 V? 124 108 108 74% 74% 233 150 336 434 238 148 335 430 30/8 31/8 V ezel verwerking 152 151 b Vihamfl 180 180 Vredestein rub 197% 196 Vuicaansoord 165 x 112 Walvisvaart 85% Wereldhaven 387 389% Wernink 's Betor 177% 178 Wessanen 480 490 Wilt. ueyen -Br 172% 172% Wyer? lnd H 504% 503 Zaalberg 81% 80 x Zeeuws? Conieci 300 300 Zwemen berg-Org 180.30 180.30 Mijnbouw er petroleum Alg. ëbcpi |MU 37 36.50 öillitob le rubi Biiliton 2e rubi 419 419 Kon Petr 1 1 2t 138 140 Idem 6 A f 2( 1381: 139 70 iVlueart. Kniun 126 1640 ld eert opi i/X 1640 2570 ld. 1 winstbew 2612 ld. 4 winstbew 2875 2795 Oosrt-Borneo MU 77 77 b Scheepvaart if urne» 520 523 Oostzee 108% 108 Ooliarfondsei. Anaconda 62% 64 Bethlehem Steej 38% 38% Genera) Electric 103% 105% General motors 99A 99% Proct and Garni Republic Stee) 43% 43% Shell OU 66% 66ft Ü.S Steei 497/s 5oy8 a oieden S3 gedaan en biedei t gedaan en laten s et laten i -xdtvldend »t "Ifllir UTRECHT (ANP) De Nederlandse spoorwegen gaan steeds meer betonnen dwarsliggers gebruiken i.p.v. houten. Vijftien jaar geleden startte men in ons land hiermee. Sindsdien is een vrij groot deel van het Nederlandse spoorwegnet met deze betonnen dwarsliggers uitge rust. Betonspoor wordt niet alleen om tech nische maar ook om economische redenen toegepa&t. De klassieke, houten dwarslig ger, die afhankelijk van de plaatsen waar hij komt te liggen, een levensduur heeft van 25 tot 40 jaar, wordt steeds schaar ser. Rusland, Zweden en Frankrijk waren (en zijn nog) onze grootste leveranciers van houten dwarsliggers, maar het is na tuurlijk veel gemakkelijker om grind, zand en cement uit eigen land te gebrui ken om de betonnen dwarsliggers te ver vaardigen. Betonspoor zelf heeft, minder onderhoud nodig dan de houten dwars liggers. ZONDAG j.l. is het Zweedse voetbal- doelpuntenrecord verbeterd. Een wed strijd tussen het elfbal van Lira en Sunderbyn eindigde in een 33—1 over winning voor Lira. De ,,goal-getter" van Lira, Kjell Johansson zette 14 doelpunten. Het oude record was 320. GOES, 31 augustus. Granen en peul vruchten. Tarwe, basis 17 pet. boeren schoen af boerderij f 32.50—34.50 per 100 kg., gerst, idem, f 29.f 32.— per 100 kg, kleine groene erwten, idem, f 25.f 50.per 100 kg, schokkers, idem, f 25,f 56.per 100 kg, capu- cijners, idem f 45.— f 55.— per 100 kg. Vlas. De notering per kg is 20—25 cent. De prijs per ha bedraagt 1600. f 2100.Voor beide noteringen geldt op auto geleverd. Voor afwijkende en ge legerde partijen bestaat weinig belang stelling. Hooi en stro (telerprjjzen)Lucerne- gemeenten Amsterdam, Den Haag en Rotterdam om gezamenlijk een standaard- bustype te ontwikkelen, waardoor het GVB reeds vrü lange tijd heeft nagela ten nieuwe bussen te bestellen. De ontwikkeling vam een standaardbus- type is van zo groot economisch belang, dat men er het uitstellen van de opdracht tot bouwen van nieuwe bussen graag voor over had, zo werd op een persconferentie meegedeeld. De bussen worden voorlopig voor twee jaar gehuurd. Zij zijn geheel nieuw en zullen binnenkort aan de NZHVM wor den geleverd. De eerste van deze huur- bussen, die niet in de kleuren van het GVB worden overgespoten, zullen medio oktober in Amsterdam gaan rijden. Bij de DAF-fabrieken in Eindhoven is thans een prototype van een standaard- bus in ontwikkeling. Het GVB zal waar schijnlijk binnenkort twintig van deze bussen bestellen. In afwachting van de aflevering van deze nieuwe serie zal het bedrijf dus gebruik maken van de NZHVM-bussen. hooi uit de ruiter geperst f 105.— f 115.per 1000 kg, weidehooi, idem, f 85.f 105.per 1000 kg. Veld- beemd f 50.f 55.per 1000 kg. Voor verregend hooi bestaat geen be langstelling. Gerstestro f 42.5045.per 1000 kg. tarwestro f 40.per 1000 kg; schokker* stro f 45.f 55.per 1000 kg, erw tenstro )kl. groen) f 57.50-f 62.50 per 1000 kg. Voor alle noteringen geldt op auto geleverd. Eieren. De eierprijs bedraagt f 2.29 per kg. STEENBERGEN, 31 aug. Dubbele bonen II 63, afw. 37, bramen 32 per doos uien f 16.00, bintje klei bonken f 19.20— 20.00, grof 18.70, grote 16.10—18.50, drie lingen 6.60—7.50, bintje zand bonken 15.00—16.80, grote 10.90—13.00, eigenhei mer klei grote 17.70—22.70, doré zand grote 10.90. KAPE-LLE 31 augustus. Industrie- en exportveiling. Bramen in kratten van 4 k)g voor industrie per kg 1 1.16-1.20, II 1.08; Bramen in kratten met doos jes per kg 1 1.28-1.52; dubbele bonen I 64-69, II 52 III 3, tomaten per krat van 6 kg IA'2.59 IB 2.52 IC 2.19 IBB 1.91 ICC 1.80: idem rijp IA 2.57-2.68 IB 2.53 IC 2.23, l'BB 1.99, ICC 1.80, IIA 1.90 IIB 1.92 IIC doordraai; appelen: Ja mes Grieve 180 52-55 175 53-56 170 53-55 165 45-48 1180 46 1175 50-51 1170 48-50 1165 44-45 Illgrof 33-35 IHfijn 19-20; idem geel 1175 69 1170 71 1165 65; Manks Codlin 170 30-32 165 28-29 160 27 1170 2.8-29 1165 26 1160 23-25 IID 15-16 Illgrof 17 Ilfijn 13; Zigeunerin 175 41 170 41- 42 165 36 1175 29-33 1170 31-34 1165 29-31 IID 24-26 Illgrof 16-17 IIIfijn 13-12; Per zikappel 1165 33 1160 27-31 IID 15-19 I fijn 13; Early Victoria 170 29 160 28 1160 25-26 IID 13-16 Illgrof 16-18 III fijn 13; Tijdemans Early Worchester 180 90 175 94 170 88-90 165 63-77 160 45- 52 IID 27 Illgrof 50 IIIfijn 21: James Grieve Lired 180 58 175 58 170 49 III grof 32, IIIfijn 23, James Grieve Neu- man 175 58, 170 58, 165 50, Illgrof 33, IIIfijn 20; geplukte kroetappels 13; pe ren Glapps Favourite 175 79, 170 81-83, 165 79-82 160 76-78 155 60-67 1170 75-76 1165 74-75, 1160 73-75, 1155 65. IID 50-52, Illgrof 59-60 IIIfijn 44-46 kroet 7,5-19; Beurré de Merode 170 56 160 52-53 IID 30-44; Precoce de Trevoux 160 81 155 71 150 2; Jutten 155 1.05 150 82-85 IID 25-58, IHfijn 10; Beurré d'Amanlis 1165 47 1160 44 IID 37 Illgrof 38 IIIfijn 27; pruimenveilingReine Victoria I 92-1.33 II 42-72 grof 56-98 fabriek 10-31; Belle de Louivain I 96-1.12, II 51, grof 50-84, fabriek 31-37, Reine Claude d'Althan I 1.38-1.68 II 53-62 grof 94-1.06 fabriek 37; Jefferson II 72; Czarpruim I 82-98 II 45-58 grof 29-46 fabriek 17-27; Reine Clau de d'Ouillins I 1.06; Reine Claude Con- ducta I 79; gescheurde pruimen 10-2. Ge\*one veiling; frambozen per doos 11 47 ROTTERDAM, 31 augustus, totale aan voer 3084, weekaanvoer 4971, slachtrun- deren 300, gebruiksvee 582, vette kalveren 750, graskalveren 227, nuchtere kalveren 658, lopers 118, biggen 64, paarden 26, veulens 28, schapen of lammeren 306, bokken of geiten 25. Prijzen resp. extra kwal.. 1 kwal., 2e kwal., 3e kwal.: (itn ets per kg) slachtrunderen 420-445, 370- 405, 330355, 310325, vette kalveren 340- 355, 320-340, 310-320, 290-310, stieren 385- 445, worstkoeien 325-340, nuchtere kalve ren 180-190, slachtpaarden 300-350, loper® 85-110, biggen 45-60, schapen 80-110, lam meren 100-115, in gld per st.) kalf- en melkkoeien 975-1475, vare koelen 775- 1150, vaarzen 875-1200, pinken 600-825, graskalveren 375-525, mesfckalveren 185- 320. Slachtrunderen aanvoer iets ruimer, handel kalm, prijzen als gisteren; kalf- en melkkoeien gewoon, rustig, iets hoger; vare koeien als vorige week, stil, gedrukt; vaarzen en pinken even ruimer, kalm, onveranderd; graskalveren iets groter, tamelijk, ruim prijsh.; veitte kalveren even meer; aanv. willig, afloop kalm, goed prijs.; nuchtere kalveren als vorige week, stroef, ruim prijsh.slachtpaarden korter, redelijk, onveranderd; lopers en biggen ruimer, lopers vlot, biggen stil, prijsih.schapen en lammeren als vorige week, kalm, onveranderd. MIDDELBURG, 30 augustus, tomaten export per 6 kg Al 243, BI 233, Cl 202, CC1 180, tomaten binnenland per 12 kg A2 462. B2 474, C2 257, fruit: James Grie ve 70 53-68, 65-70 52-63, 2D 42-47, 3 grof 38-51, 3 fijn 33-42, P. Zomerappel 70 52, 65-70 39-49, 60-65 38-46, 2D 16-30. St. Earliest 55-60 39, 3 fijn 25, Zigeunerin 70 28-32, 65-70 23-35, 2D 16-20, M. Codlin 70 37-38, 65-70 31-35, 60-65 26-31, 2D 20, 3 grof 25, 3 fijn 16. pruimen: Czar 98-141, Was hington 89-156, R.C. d'Cuilline 77-125, R.C. d'Alfehann 137-158, R. Victoria 36- 150, Belle Louvain 100-i36, Wijnpruim 87, R.C. Verte 82-164, meloenen: Net 32-124, Ogen 18-116. Suiker 186. O. Ananas 84-174 Précoce d. Tr. 60-65 68—70, 55-60 65—67, 50-55 58-59, 3 fijn 36-49, Clapp's F. 70 74, 65-70 73-76, 60-65 69-70, 55-60 62-66, 3 grof 55-61, druiven 191-209, aardbeien p. ds 52- 62, bramen p. ds. 40-51, rode bessen p. kg 75, groenten: bloemkool 3 per kist 70- 84. 4 56-87, 6 37-72, 8 16-50, 10 28-29, sla 4-29, andijvie 8-15, dubb. pr. bonen 44-77, bonen prélude 47-66, stoksnijbonen 48- 82, spekbonen 58-69, pronkbonen 33-50, prei 10-21, uien 6-21. radijs 7-11, groene komkommers 70 22-24, 60-75 12-22, 50-60 11-15, 40-50 11-12, krom per kg 11, witte komkommers 21, spinazie 45-65, postelein 46-67, bospeen 25-43. waspeen 26-56, breekpeen 11-16, augurken A 145, B 107- 121, C 43-44, E 7. rodekool 26-42, wittekool 17-22, sav.kool 5-17, spitskool 5-37, rabar ber 4-12, boskroten 20-29, kroten 17-31. Konstanz 387 1), Rheinfelden 304 7), Ottenheim 394 2), Straatsburg 340 10), Maxau 516 20). Plochin- gen 131 3), Mannheim 384 7) Steinbach 125 2), Mainz 345 7)' Bingen 242 3), Kaub 268 4), Trier 252 4). Koblenz 260 -f- 1) Keulen 239 5), Ruhrort 423 9), Lobith 1044 3), Nijmegen 834 1), Arnhem 850 'onv.), Eefde IJsel 395 (onv.), Deventer 291 (onv.). Monsin 5456 8). Borgharen 3945 13), Belleld 1120 3) Grave beneden de sluis 527 21).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13