Wijziging in leerplan
op v.h.m.o.-scho
NSU-110: sneller en
nog
comfortabeler
D.A.F. ONTWIKKELT
ST AND A ARDBU STYPE
Goede kans op
oplossing van
EE G-crisis
Aanwinst voor Prinz-serie
Buitenlandse vraag oliehoek
Haïti-debacle
Ngombezi slokt
dividend op
Amsterdamse Effectenbeurs
11
11
Prof. Halls te in:
Zomer koudste
van zes
beneden de maat
Aangepaste vering
20 cm langer
Voor grote steden:
Aandeelhouders
Hout wordt schaars
Steeds meer beton
onder spoorrails
MARKTEN
WATERSTANDEN
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1965
den haag (a.n.p.) Met ingang
van 1 september komt er verandering
in de leerplannen van de gymnasia en
de hogere burgerscholen voor wat het
onderwijs in de geschienis betreft. Voor
de gymnasia bestaat de verandering hier
in dat in de eerste tot en met de zesde
klas de algemene en de vaderlandse ge
schiedenis tot heden worden behandeld
en daarnaast in de vierde tot en met
de zesde klas aandacht wordt geschon
ken aan een aantal speciale onderwer-
P*In de vierde klas zal bijzondere aan
dacht besteed worden aan de oude ge
schiedenis van de Grieken en de Romei
nen. In de vijfde klas zal zoals ook
thans geschiedt voor de A-leerlingen
één lesuur besteed worden aan de be
spreking van capita selecta uit de cul
tuurgeschiedenis der oudheid. De voor
genomen wijziging houdt voorts in dit
geldt weer zowel voor de A- als voor de
B-leerlingen dat in de vijfde en de
zesde klas behandeld zullen worden de
structuur en functie van de Nederland
se staatsinstellingen vanaf 1813 tot heden.
De in de vierde tot en met de zesde klas
te behandelen speciale onderwerpen be
hoeven niet voor alle leerlingen dezelfde
te zijn.
Aan de hogere burgerscholen A en
zullen in de eerste tot en met de vijicte
klas de algemene en de vaderlandse ge
schiedenis tot heden worden behandeld
en daarnaast in de vierde en de vijlde
klas aandacht worden geschonken aan
een aantal speciale onderwerpen, die niet
voor alle leerlingen dezelfde behoeven
Gedurende het schooljaar 1965—1966
zullen de gymnasiasten van de zesde klas
en de h.b.s.-Ieerlingen van de vijfde klas
nog onderwijs ontvangen volgens het hui
dige leerplan. Zowel op de h.b.s. als op
het gymnasium zal in het leerplan, uit
gezonderd in het geval van de capita
selecta in de vijfde klas, geen onderscheid
meer gemaakt worden tussen A-leerlin
gen en B-leerlingen, maar in de prak
tijk zal uiteraard ook in het vervolg de
1 stof met de A-leerlingen diepgaander be
handeld worden dan met de B-leerlingen.
Voor de gymnasiasten wordt de eind
examenregeling op twee punten gewij
zigd. De eerste wijziging, die in zal gaan
op 1 januari 1966. betreft de Latijnse en
de Griekse taal. De duur van het schrif
telijk examen hierin zal worden gebracht
van anderhalf op twee uur. Met deze
I verlenging wordt alleen beoogd de kan-
1 didaten meer tijd te geven voor het ver
talen van de examenopgave. Het is dus
niet de bedoeling dat aan de kandidaten
langere opgaven dan tot nu toe gebruike
lijk worden voorgelegd.
De tweede wijziging, die de geschiede
nis betreft en die ingaat op 1 januari
1 1967, houdt in dat de kandidaat kennis
DEN HAAG (ANP). Prof. Walter Hall-
stein, voorzitter der E.E.G.-commissie.
acht de kans op een akkoord van de
EEG-landen over de landbouwfinan-
ciering voldoende groot om de onder
handelingen voort te zetten.
In een artikel in het jongste nummer van
„Europese gemeenschap'', orgaan van
de voorlichtingsdienst van EEG, Eura
tom en EGKS in Nederland, komt
Hallstein dan ook tot de conclusie, dat
alle beschikbare energie moet worden
geconcentreerd op voortzetting van de
onderhandelingen. De crisis moet op
dezelfde plaats worden opgelost, waar
zij is ontstaan (d.w.z. in de EEG-minis-
terraad), zo voegt hij hier nog aan toe.
Hallstein acht de situatie ernstig genoeg,
maar er is volgens hem niets onher
stelbaars geschied, toen de EEG-minis-
ters op 30 juni nog geen akkoord kon-
I den bereiken over de financiering van
j de EEG-landbouwpolitiek. De wijze,
waarop de beraadslagingen zijn ver
lopen, wettigt niet de conclusie, dat
een akkoord is uitgesloten, zo stelt hij.
Wanneer bij een onderhandeling elk dei-
zes partners de totstandkoming van een
akkoord kan verhinderen door het uit
spreken van een veto. kan een gun
stige afloop nooit met volstrekte ze
kerheid worden voorspeld. Maar het
enige, dat men zich in gemoede kan af
vragen, is toch wel, of de kans op suc
ces voldoende groot is. Deze vraag moet
m bevestigende zin worden beant
woord en de meeste deelnemers hebben
dat ook gedaan, aldus Hallstein.
moet hebben van de historische ontwik
keling gedurende de laatste halve eeuw
en vertrouwd moet zijn met tenminste
6 speciale onderwerpen, waarbij niet al-
leen op het politieke aspect wordt gelet,
maar ook op economische, sociale en cul
turele ontwikkelingen.
Tenslotte zal kennis van de ontwikke-
ling van de Nederlandse staatsinstellin
gen vanaf 1813 en hun hedendaagse
structuur en functie gevraagd worden
Met ingang van 1 januan 1967 wordt
de eindexamenregeling voor de ™ddel
bare scholen voor meisjes op dezelfde
wijze veranderd als die voor de gym-
naVoor de h.b.s. (A en Bi en voor de
handelsdagscholen (met drie- en vierja
rige cursus» worden de eindexamenrege
lingen met ingang van 1 januari 1967 zo-
dani» gewijzigd, dat de kandidaat kennis
moet hebben van de historische ontwik
keling gedurende de laatste halve eeuw
en vertrouwd moet zijn met tenminste
zes speciale onderwerpen, waarbij niet
alleen op het politieke aspect wordt ge
let. maar ook op economische, sociale en
cuiturele ontwikkelingen.
(Van onze weerkundige medewerker)
Voor de zesde achtereenvolgende maal
is de zomer, die meteorologisch op 1
juni begint en op 31 augustus eindigt,
met een slecht rapport thuisgekomen.
Sinds 1959 zes zomers met een gemid
deld te lage temperatuur en te weinig
zon. De zomer van 1965 behoorde zlefs
tot de ongunstigste van deze zes met
in De Bilt totaal 4 zomerse dagen (bo
ven 25 C) tegén normaal 20. In ruim
100 jaar hadden alleen de zomers van
1956 en 1962 een gelijk record klein aan
tal warme dagen Van de 92 zomerda
gen bleven er in De Bilt 72 koeler dan
normaal. De beste periode was die van
1 tot 20 augustus. Met een gemiddeld
maximum van 18,5 C in De Bilt bleef
juli de koudste maand.
Ook hebben wij sinds 1959 geen zon
nige zomer meer gehad waarbij in De
Bilt het aantal uren zon boven het ge
middelde va.n 608 uren kwam. Verleden
jaar 584 uren zon; deze 3 zomermaan
den gaven in De Bilt slechts 525 uren
zon, een tekort van 80 uren. Vooral
juli met een tekort van 52 uren zon was
hier debet aan.
In eeuw drie natter
Wat de regenval betreft waren voor
al juni en juli zeer nat. De Bilt kwam
op 350 mm tegen normaal 225 mm neer
slag. In de laatste 100 jaar waren in
De Bilt alleen de zomers van 1882, 1912
en 1930 natter.
Uit deze voorlopige cijfers (een over
zicht met o.a. regencijfers uit onze om
geving volgt later) blijkt wel dat wij op
nieuw een teleurstelling te verwerken
kregen. September kan nog een aantal
mooie en misschien zelfs warme dagen
brengen Dit is dan een zoethoudertje"
en geen toegift" want dit laatste wordt
alleen gegeven wanneer een optreden
veel applaus en open doekjes oplevert.
(Van onze automedewerker)
AMSTERDAM. NSU heeft de Prinz-
serie uitgebreid met een nieuw piodel,
dat ruimer, sneller en eleganter is. Het
is de NSU 110, met dezelfde C:.*vair-
achtige carrosserievorm, maar dan met
20 cm verlengd. De rijprestaties zijn op
middenkla«sseniveau. Bij het nieuwste
NSU-model werken comfort en sportivi
teit nauwer samen. Op de autosalon in
Frankfort presenteert NSU behalve de
„110" nóg een nieuw type, de Prinz 100G
TT, die afgeleid is van de bekende
„1000". De kleine Prinz heeft er een luxe
uitvoering bijgekregen, de „4 L", terwijl
de „1000" gezelschap heeft gekregen van
een „S"-type, dus een snellere versie van
de standaard.
De nieuwe NSU 110 heeft de luchtge-
koelde 4-cilinder met bovenliggende nok-
kenas gehouden, maar de cilinderinhoud
is van 996 op 1085 cc gebracht. De toe
gespitste 1,1 liter heeft een max. ver
mogen van 53 DIN-pk bij 5500 omw./min.
nabeurskoersen
Telefonisch avondverkeer
Kon. Olie 139.20—139.30, Philips 115
115.20, Unilever 134.80, KLM 180—186.
Stemming: ongeanimeerd, klm flauw.
AMSTERDAM Evenals eergisteren is ook gisteren de stemming voor de
internationale waarden licht verdeeld geweest. Het was wederom Philips welk
aandeel door Amerikaans aanbod onder druk werd gezet, waardoor de prijs op
115.60 circa zestig cent beneden de voorgaande slotprijs bleef. Kon. Olie kwam bij
de openning verrassend voor de dag op 140. Dit betekende een koersstijging met
2.30 ten opzichte van eergisteren. Een ongekende weelde, aldus de beurs. Later liep
de prijs nog even uit tot 140.20. De vraag in de oliehoek kwam hoofdzakelijk van
buitenlandse zijde. Er ging in dit fonds meer om dan men vermoedde. Ook Uni
lever was aan de vaste kant op 135, plus één gulden. Verder bleef AKU onveran
derd op 445.5, hoogovens 1.5 punt beter op 500 als advieskoers. KLM was opnieuw
lager, ditmaal zelfs gevoelig lager en wel met tien gulden op f 186 als advieskoers.
In Wall Street onderging KLM maandag een verdere koersreactie van 1 5/8 dir.
Of dit iets te maken heeft met het gepubliceerde meerjarenplan van KLM, daar
over had de beurs geen mening. Wall Street was eergisteren voor de eigen fondsen
prijshoudend, doch voor Kon. Olie hoger. De stakingsdreiging in de Amerikaanse
staalindustrie is voor acht dagen uitgesteld. De overige Europese beurzen gaven
geen veranderingen van betekenis te zien.
Later op de middag vonden wat winstnemingen plaats waardoor Philips daalde
van 116 tot 115.40, Unilever tot 134.70 en Kon. Olie tot 139.50.
De scheepvaartsector kon voor een enkel fonds als Paketvaart moeizaam mee
komen waardoor dit fonds twee punten inzakte tot 220. De overige scheepvaart
aandelen waren prijshoudend echter met weinig zaken. De leidende cultures wer
den wat verwaarloosd. De staatsfondsenmarkt was prijshoudend zonder meer. Op
1 sept. wordt de emissie-stop in Duitsland voor obligatieleningen opgeheven. Deze
maatregel werd eind juli 1965 genomen in verband met het stijgende rentepeil
aldaar. In Amsterdam verwacht men dat de emissie-kandidaten in Duitsland zich
zullen gaan verdringen voor de uitgifte van obligatieleningen. Het rentepeil wordt
tegen de acht pet. geschat.
Het grote uitbreidingsplan van Sikkens (Kon. Zout/Ketjen) was nog in een te
kleine kring bekend om van invloed te kunnen zijn op de koers van de aandelen
aandien van deze maatschappij.
Bij 2500 omw./min. ontwikkelt deze
krachtbron zijn max. koppel met 8,0 kgm
De fabriek garandeert een top van 145
km/u. De acceleratie van het 110-type is
fel: van 060 km/u. in 6,6 sec., van 080
km/u. in 11,1 sec. en tot 100 km/u. in
16,9 sec. De consumptie varieert van 7.5
tot 9 liter op 100 km.
De constructeurs hebben het nieuwe
model de goede rij-eigenschappen van de
„1000" meegegeven. De besturing is di
rect en precies. Met zijn draaicirkel van
9,9 meter is de „110" een in het stads
verkeer wendbare en gemakkelijk te ma
noeuvreren auto. De vering, die bij de
kleinere typen nogal stug is, kon door
de grotere wielbasis meer met het woon
comfort in overeenstemming worden ge
bracht, zonder dat de goede wegligging
eronder hoefde te lijden. De „110" is niet
meer hard maar stevig geveerd. De
schokbrekers zijn ook aangepast. Er zitten
nu 155—13 banden onder. De standaard
uitvoering heeft trommelremmen (ook
vergroot) en op de voorwielen kunnen
als extra schijfremmen worden gemon
teerd.
De NSU 110 is 20 cm langer dan de
„1000", één cm breder (het model was
toch al breed genoeg) en drie cm hoger.
De langere carrosserie maakt een royale
re, beter geproportioneerde indruk. Hel
wooncomfort is op verscheidene detail
punten verbeterd, o.a. met gemakkelijker
zittingen. De kofferruimte onder de voor-
kap heeft nu een inhqud van 490 liter.
Een nieuw ventilatiesysteem (verbruikte
lucht wordt via openingen onder de ach
terruit weggezogen) zorgt voor een gun
stige temperatuur. De wagen kan met
gesloten ramen worden gereden. Het uit
zicht rondom is vanwege het grotere
glasoppervlak nog beter geworden. Van
de „1000" onderscheidt de nieuwe NSU
110 voorts door een gewijzigd front, met
rechthoekige chroomranden rond de kop
lampen, die door een breed decoratie-
rooster met elkaar zijn verbonden. Ook
de achtersteven is estetisch bijgewerkt.
De „110" is, vergeleken met de „1000"
ongeveer 80 kg zwaarder geworden. De
wagen weegt leeg 720 kg en het max.
toelaatbare gewicht is 1140 kg.
De experimenten met de nieuwe NSU-
middenklasser met wankelmotor (met de
afmetingen van de BMW 1600-Glas 1700)
zijn naar we vernemen nog niet beëin
digd. Waarschijnlijk wordt dit model later
in het nieuwe autoseizoen gepresenteerd
Winter-„Bouw"-pak
De „Stichting Verletbestrijding
Bouwnijverheid" heeft zoals wij
gisteren meldden een speciaal
werkpak ontworpen voor bouw
vakkers teneinde de bouwvakkers
meer bescherming te geven tegen
de wisselvalligheden van ons kli
maat. Het pak bestaat uit een jack
met binnenvoering en capuchon en
een broek. Het is van sterk water
afstotende katoen, met dichte af
sluitingen aan mouwen en onder
zijde.
AMSTERDAM (ANP) Het Amster
damse Gemeentevervoerbedrijf heeft van
de NZHVM te Haarlem 21 bussen ge
huurd om daarmee voorlopig te voorzien
in het tekort dat is onstaan door de uit
breiding van bestaande en instelling van
geheel nieuwe busdiensten. Een en an
der vloeit voort uit het besluit van de
AMSTERDAM (A.N.P.) De jaarlijk
se aandeelhoudersvergadering van de
n.v. Cultuur Maatschappij „Ngombezi",
heeft sterk in het teken gestaan van de
Hacor-debacle in Haiti, waar de vennoot
schap haar sisalplantage heeft moeten
verlaten.
Deze affaire, die Ngombezi per saldo
2,8 miljoen heeft gekost en aandeelhou
ders het dividend over 1964, bleek voor
de aanwezigen bijzonder moeilijk te ver
teren. Voorstellen van aandeelhouders
zijde, die gingen in de richting van ont
slag voor de directeur en uitkering van
alsnog vier procent (primair) dividend,
konden om statutaire redenen niet in
stemming worden gebracht. De jaarstuk
ken kregen tenslotte toch met overgrote
meerderheid de instemming van de ver
gadering, waarbij de kleine aandeelhou
ders echter in meerderheid tegen bleken
te zijn, maar een groot pakket van 1000
aandelen (10.000 stemmen) de balans vei
lig in de richting van de bestuursvoor
stellen deed doorslaan. De voormalige
activiteiten van Ngombezi op Haiti wer
den door de voorzitter, de heer J. Loe
ber, aangeduid als een afschuwelijke
zaak. Een der aandeelhouders meende
er echter een staaltje van wanbeheer in
te moeten zien.
30/8 31/8
Premlelenlngen
Nederland tf4 &y4
Nederland 84 6
Nederlanc 68 4%
Ned. 59 4
Ned. 30/ï 4%
Ned. 59 4y4
Ned. 60 4%
Ned 61 4%
Ned Staö 47 3%
Ned 50/1-2 sy4
Ned 54/1-2 3%
Ned 55/1 3%
Ned 55/2 3%
Nederland 37 3
Ned Grootb 46
Ned Doll 47 3
Ned Invest
Indië 37a
Bank- *n kredietw^en
B Neo Gem 57 t> inn?,,.
Id. 803 58/55)4%
Id 25 1 60/3-5 4%
Cultures
A dam Rubber 105
HVA MUen vet 136 Vj-
97%
94%
92%
91 y4
90%
90A
88%
88A
80
78
80
80%
84%
84%
84D
98%
94U
92%
91 is
907s
90%
881
88H
79
80%
80
84%
847*
84
88%
90A 90ft
101ft
90%
91
104
135%
Industriële onderneminger
A.K..U.
3eli My t. cert.
RoogOV QJ.C.V.8
Philips Gem Be?
(Jnllevei c.v.a
Dortscbe Petr
Dortsche Petr
Kon Petr 20
445%
111.30
498%
116.40-
134
633*%
634 y4
137.00*
444
111.50
508
115.50
134.80
645
6441/4
139.50
Scheepvaart an Lucbtvaan
UJUu.
iTaviiiGhlna Pak
&.L.M t. cert.
K.N.S.M n.b.
Stv Mft Ned.
NieveU Guudx
v. Ommeren o.v.a
Rotterd Lloyd
Scheepv Unie
Premieieningrn
Co-op Ned a.o.b 7
Co-op Ned i sp
Ned Gasunie
Alkmaar 56 2%
A'dam obi
Id 56-1
id 56-2
Id ib-3
Breaa
Jui 1I1 echi
51 2%
2%
2%
2%
54 2%
56 2%
Eindhoven 54 2%
fcnscnede 54 2%
sGrsvb a2-i 2%
idem 52-2 2%
Rottere 52-1 2%
idem 52-2 2%
Idem 57 2%
Utrecht 52 2%
Z.-Hollana 67 2%
Z.-HoLland 59 2%
A.K.U 1000 4%
Geidei Zn
KLM suburd 4%
SchoJten Foxh 4%
Aand to Delegg
Alg Honds oezit
Convert© l-l pt
HBB oei.dep.l-2pb
interbonds l pt
A dam bel tnU f 51
Dutch Int.
Interunle f 64
f 66
1 51
f 6t
Nelu
ftobeco
Unitas
Europa! 1-10 pt
Bank, krediet
Aig. Bank Ned.
AMEV N.R cert
a MRU Bank
uituu» hank
Gron. Lnd. Cx B.
30/8
31/8
148 y4
149%*
148%
148%
T div< r
sur.
107
107
ïoi y4
ïoi y4
77%
89%
90
78%
78%
86%
85%
94
79
79
763/4
77
81%
813/4
76
90 y4
88%
89%
87%
91%
91%
89%
87
105
102%
85%
85%
863/4
87%
obllgatiet
132 Va
92
9D/4
159
150
10ö;i
1603/4
nijei
1262
1262
1083
1080
815
805
675
675
145
145
13o
i36.50
190
189
100
100
222
223
440
440
124.01
124.50
487
487
</er7«*krrififc
277
275Y4
792
792
58
58
239
24
165
165%
Holl. Bank Unle
Kasassociatle
Nat. Inv B.
Nat Ned cert.
Ned. Crediet B.
Ned. Middenst 3
Ned. Overzee B.
R.V.S cert d
Slavenburg's B.
Ver Bankbedr.
Aib. Heljn
Alg H mij Onx G
Alme A'dam
Alg Nont MU
AmsteJ br
A'dam Ballast Mu
A'dam Droogd.Mii
A'dam Rijtuig Mil
ANLEM nat bez
Apeid. netteniabj
Beeren tricotfabi
riensdurv Intern
Bergb lurg f 251
Bergos*
BerkeJ's Patent
Blaauwhoed
BUjdensi Will
Bols Lucas
BorsumU Webry
Braatmach R'darr
Breda mach fabr
Bredero v/er.Dedr
Brocades
Buhrmann Tettei
Bijenkort
Calvé
Carps Garenfabi
Centr Suiker Mil
Cur Handel Mij
1 >aaiderop
Oagrs
üess tapiltfabr
Dikkers en Go
Drie Hoefijzer?
D-R.O.
Ouyvis Ja.
Emba
Enth PletterU
ErdaJ MI)
Excelsior
ftingtabr
kker
Hord
30/8
31/8
227%
227%
139
138
86V2X
86%
600%
600
200
199 y4
104.5H
104
200
198
638
630
202%
202 y4
179%
180%
c
E
641
640
186
185
221
220
374
374
441%
445
1263/j
128
302%
302 »/2
54
53
373'..
371%
85';
86 b
42?
432
238
236
301
301
230
232
367
364%
1UU
101
193
195
60
56',.
56%
254
519
850
848
657
656
603
601%
933
930%
332
340
410
415
182
181
237
323
320
300'
300%
139
140
89
360
360
288'.
288
230
231
201
213
439
450
162 V:
163
112'
112%
238
236
966
162
30/8
31/8
Gazelle rtjw Jabi
SI6
Gelder Papier
134
134
Gelder) -Tielens
449
450
Gero fabr
277
Geveke en Co.
688
689
Gist-en SpirJabi
370
369
Grinten v. d
885
875
Gruytei Zn 6%
138
138%
HagemeUei Se Co
493
404
't Hart tnsta.
145%
145%
Hateme N V.
200
Havenwerken
310
310
Heineken s oierb
480
482
Hero con Breda
243
245
Hey broek-Zeiano
399
Hoek's mach fabi
588
585 b
Holl Kattenburg
94
93%
Holl Beton MU
360
354
Holl Constr w
Holl Melksuiker
228
229
Homburg
370
Hoogenboscb scb
260
261
Hooimeyei Zn
137
134
Inrioheetr
60
59
Lng Bui Uouwb
156%
Internatl©
300%
300
Int gew betonb
505
512
Ln ven turn
Jongenee) boutb
450
454
Kemo
685
690
Kern pen Begeer
131 b
131
Key houthandel
235
233
Kledingma Smit.-
Kleine Suikerw
258%
257%
Kon fabr vb A Ie»
92
91%
Kon Papiertanr
272
272
Kon Zout Ketter
850
874
Korenschoof
250
Koudys voed
172
174%
Kromhout mot
127%
128
Kon Ver Tapijt
515
505
K watt» choc
326
325
L.eeuw Papier
266%
266
Leidse Wolsp
275 d
275
Llndeteves
161%
161%
Macintosh
435
434%
Meel Ned Bakk
398%
Mees '65
206
206
Menko
100 ,v
98% x
Meteoor Beton
234
234%
viissei nite Mij
405%
Mow
386
389%
Muller au Co.
347%
347%
30/8 31/8
Mijnbouwk. werk
Naarden Ch fabr
Nedap
Ned. Dok MU.
N exp pap tabr
Ned. Kabelfabr
Ned. Melkunie
Ned. Scheepsb.Mu
Nelle wed. t.
Netam
NUverdal-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
Palemb lnd Mu
Pal the
Philips 6% compi
Pietersen auto's
Reesink en Co.
Remeveld mach
Rlva
Rott. Drooga Mu
Hub aak en Co
RijnstaaJ
551
152
555
152%
171% 170
340% 341
251% 252
- 95%
258
254
135
253
1341/4
398
90
127% 127
95 94
42.60 42.20
120
120%
170 x 170 x
MU
Schev expi
Scbokbeton
Scholten Karton
SchoJten Foxho)
Simon de Wit
Simon's emb.fabi
Smits transt,
Spaarnestad
Stokvis Zn.
Stoomsp i'wentht
Swaay van
Synres Cbem
Tabak Phil c.v
Texoprtnt
i'homa&en Druvej
Thomsen v bedi
Twe. Overz Haxio
Udenhout Steent
Unilever 1%
Idem 6%
Idem 4%
u lermohlen
Utr. asfaltfabr
Varossieau
Veen en a stm.st
Ver Giasfabr o 1
vi*«-ntabi
vei uwfabz
Vette winkel
166
302 1
234
118
217
270
460
496
218
130
230
595
192
70
330
213
166%
302%
233
120
88I/4
216
272
460
495%
218
131
230%
586
171
326
214
154
151V4 151
490
216%
500
214
88
184 181 %d
126 V? 124
108 108
74% 74%
233
150
336
434
238
148
335
430
30/8
31/8
V ezel verwerking
152
151 b
Vihamfl
180
180
Vredestein rub
197%
196
Vuicaansoord
165 x
112
Walvisvaart
85%
Wereldhaven
387
389%
Wernink 's Betor
177%
178
Wessanen
480
490
Wilt. ueyen -Br
172%
172%
Wyer? lnd H
504%
503
Zaalberg
81%
80 x
Zeeuws? Conieci
300
300
Zwemen berg-Org
180.30
180.30
Mijnbouw er petroleum
Alg. ëbcpi |MU
37
36.50
öillitob le rubi
Biiliton 2e rubi
419
419
Kon Petr 1 1 2t
138
140
Idem 6 A f 2(
1381:
139 70
iVlueart. Kniun
126
1640
ld eert opi i/X
1640
2570
ld. 1 winstbew
2612
ld. 4 winstbew
2875
2795
Oosrt-Borneo MU
77
77 b
Scheepvaart
if urne»
520
523
Oostzee
108%
108
Ooliarfondsei.
Anaconda
62%
64
Bethlehem Steej
38%
38%
Genera) Electric
103%
105%
General motors
99A
99%
Proct and Garni
Republic Stee)
43%
43%
Shell OU
66%
66ft
Ü.S Steei
497/s
5oy8
a
oieden
S3
gedaan en biedei
t
gedaan en laten
s
et
laten
i
-xdtvldend
»t "Ifllir
UTRECHT (ANP) De Nederlandse
spoorwegen gaan steeds meer betonnen
dwarsliggers gebruiken i.p.v. houten.
Vijftien jaar geleden startte men in ons
land hiermee. Sindsdien is een vrij groot
deel van het Nederlandse spoorwegnet
met deze betonnen dwarsliggers uitge
rust.
Betonspoor wordt niet alleen om tech
nische maar ook om economische redenen
toegepa&t. De klassieke, houten dwarslig
ger, die afhankelijk van de plaatsen waar
hij komt te liggen, een levensduur heeft
van 25 tot 40 jaar, wordt steeds schaar
ser.
Rusland, Zweden en Frankrijk waren
(en zijn nog) onze grootste leveranciers
van houten dwarsliggers, maar het is na
tuurlijk veel gemakkelijker om grind,
zand en cement uit eigen land te gebrui
ken om de betonnen dwarsliggers te ver
vaardigen. Betonspoor zelf heeft, minder
onderhoud nodig dan de houten dwars
liggers.
ZONDAG j.l. is het Zweedse voetbal-
doelpuntenrecord verbeterd. Een wed
strijd tussen het elfbal van Lira en
Sunderbyn eindigde in een 33—1 over
winning voor Lira.
De ,,goal-getter" van Lira, Kjell
Johansson zette 14 doelpunten. Het
oude record was 320.
GOES, 31 augustus. Granen en peul
vruchten. Tarwe, basis 17 pet. boeren
schoen af boerderij f 32.50—34.50 per
100 kg., gerst, idem, f 29.f 32.— per
100 kg, kleine groene erwten, idem,
f 25.f 50.per 100 kg, schokkers,
idem, f 25,f 56.per 100 kg, capu-
cijners, idem f 45.— f 55.— per 100 kg.
Vlas. De notering per kg is 20—25
cent. De prijs per ha bedraagt 1600.
f 2100.Voor beide noteringen geldt
op auto geleverd. Voor afwijkende en ge
legerde partijen bestaat weinig belang
stelling.
Hooi en stro (telerprjjzen)Lucerne-
gemeenten Amsterdam, Den Haag en
Rotterdam om gezamenlijk een standaard-
bustype te ontwikkelen, waardoor het
GVB reeds vrü lange tijd heeft nagela
ten nieuwe bussen te bestellen.
De ontwikkeling vam een standaardbus-
type is van zo groot economisch belang,
dat men er het uitstellen van de opdracht
tot bouwen van nieuwe bussen graag voor
over had, zo werd op een persconferentie
meegedeeld.
De bussen worden voorlopig voor twee
jaar gehuurd. Zij zijn geheel nieuw en
zullen binnenkort aan de NZHVM wor
den geleverd. De eerste van deze huur-
bussen, die niet in de kleuren van het
GVB worden overgespoten, zullen medio
oktober in Amsterdam gaan rijden.
Bij de DAF-fabrieken in Eindhoven is
thans een prototype van een standaard-
bus in ontwikkeling. Het GVB zal waar
schijnlijk binnenkort twintig van deze
bussen bestellen. In afwachting van de
aflevering van deze nieuwe serie zal het
bedrijf dus gebruik maken van de
NZHVM-bussen.
hooi uit de ruiter geperst f 105.—
f 115.per 1000 kg, weidehooi, idem,
f 85.f 105.per 1000 kg. Veld-
beemd f 50.f 55.per 1000 kg.
Voor verregend hooi bestaat geen be
langstelling.
Gerstestro f 42.5045.per 1000 kg.
tarwestro f 40.per 1000 kg; schokker*
stro f 45.f 55.per 1000 kg, erw
tenstro )kl. groen) f 57.50-f 62.50 per 1000
kg. Voor alle noteringen geldt op auto
geleverd.
Eieren. De eierprijs bedraagt f 2.29
per kg.
STEENBERGEN, 31 aug. Dubbele
bonen II 63, afw. 37, bramen 32 per doos
uien f 16.00, bintje klei bonken f 19.20—
20.00, grof 18.70, grote 16.10—18.50, drie
lingen 6.60—7.50, bintje zand bonken
15.00—16.80, grote 10.90—13.00, eigenhei
mer klei grote 17.70—22.70, doré zand
grote 10.90.
KAPE-LLE 31 augustus. Industrie-
en exportveiling. Bramen in kratten van
4 k)g voor industrie per kg 1 1.16-1.20,
II 1.08; Bramen in kratten met doos
jes per kg 1 1.28-1.52; dubbele bonen
I 64-69, II 52 III 3, tomaten per krat
van 6 kg IA'2.59 IB 2.52 IC 2.19 IBB
1.91 ICC 1.80: idem rijp IA 2.57-2.68 IB
2.53 IC 2.23, l'BB 1.99, ICC 1.80, IIA 1.90
IIB 1.92 IIC doordraai; appelen: Ja
mes Grieve 180 52-55 175 53-56 170 53-55
165 45-48 1180 46 1175 50-51 1170 48-50
1165 44-45 Illgrof 33-35 IHfijn 19-20;
idem geel 1175 69 1170 71 1165 65; Manks
Codlin 170 30-32 165 28-29 160 27 1170
2.8-29 1165 26 1160 23-25 IID 15-16 Illgrof
17 Ilfijn 13; Zigeunerin 175 41 170 41-
42 165 36 1175 29-33 1170 31-34 1165 29-31
IID 24-26 Illgrof 16-17 IIIfijn 13-12; Per
zikappel 1165 33 1160 27-31 IID 15-19 I
fijn 13; Early Victoria 170 29 160 28
1160 25-26 IID 13-16 Illgrof 16-18 III
fijn 13; Tijdemans Early Worchester
180 90 175 94 170 88-90 165 63-77 160 45-
52 IID 27 Illgrof 50 IIIfijn 21: James
Grieve Lired 180 58 175 58 170 49 III
grof 32, IIIfijn 23, James Grieve Neu-
man 175 58, 170 58, 165 50, Illgrof 33,
IIIfijn 20; geplukte kroetappels 13; pe
ren Glapps Favourite 175 79, 170 81-83,
165 79-82 160 76-78 155 60-67 1170 75-76
1165 74-75, 1160 73-75, 1155 65. IID 50-52,
Illgrof 59-60 IIIfijn 44-46 kroet 7,5-19;
Beurré de Merode 170 56 160 52-53 IID
30-44; Precoce de Trevoux 160 81 155
71 150 2; Jutten 155 1.05 150 82-85 IID
25-58, IHfijn 10; Beurré d'Amanlis 1165
47 1160 44 IID 37 Illgrof 38 IIIfijn 27;
pruimenveilingReine Victoria I 92-1.33
II 42-72 grof 56-98 fabriek 10-31; Belle
de Louivain I 96-1.12, II 51, grof 50-84,
fabriek 31-37, Reine Claude d'Althan I
1.38-1.68 II 53-62 grof 94-1.06 fabriek 37;
Jefferson II 72; Czarpruim I 82-98 II
45-58 grof 29-46 fabriek 17-27; Reine Clau
de d'Ouillins I 1.06; Reine Claude Con-
ducta I 79; gescheurde pruimen 10-2.
Ge\*one veiling; frambozen per doos
11 47
ROTTERDAM, 31 augustus, totale aan
voer 3084, weekaanvoer 4971, slachtrun-
deren 300, gebruiksvee 582, vette kalveren
750, graskalveren 227, nuchtere kalveren
658, lopers 118, biggen 64, paarden 26,
veulens 28, schapen of lammeren 306,
bokken of geiten 25. Prijzen resp. extra
kwal.. 1 kwal., 2e kwal., 3e kwal.: (itn
ets per kg) slachtrunderen 420-445, 370-
405, 330355, 310325, vette kalveren 340-
355, 320-340, 310-320, 290-310, stieren 385-
445, worstkoeien 325-340, nuchtere kalve
ren 180-190, slachtpaarden 300-350, loper®
85-110, biggen 45-60, schapen 80-110, lam
meren 100-115, in gld per st.) kalf- en
melkkoeien 975-1475, vare koelen 775-
1150, vaarzen 875-1200, pinken 600-825,
graskalveren 375-525, mesfckalveren 185-
320. Slachtrunderen aanvoer iets ruimer,
handel kalm, prijzen als gisteren; kalf-
en melkkoeien gewoon, rustig, iets hoger;
vare koeien als vorige week, stil, gedrukt;
vaarzen en pinken even ruimer, kalm,
onveranderd; graskalveren iets groter,
tamelijk, ruim prijsh.; veitte kalveren
even meer; aanv. willig, afloop kalm,
goed prijs.; nuchtere kalveren als vorige
week, stroef, ruim prijsh.slachtpaarden
korter, redelijk, onveranderd; lopers en
biggen ruimer, lopers vlot, biggen stil,
prijsih.schapen en lammeren als vorige
week, kalm, onveranderd.
MIDDELBURG, 30 augustus, tomaten
export per 6 kg Al 243, BI 233, Cl 202,
CC1 180, tomaten binnenland per 12 kg
A2 462. B2 474, C2 257, fruit: James Grie
ve 70 53-68, 65-70 52-63, 2D 42-47, 3 grof
38-51, 3 fijn 33-42, P. Zomerappel 70 52,
65-70 39-49, 60-65 38-46, 2D 16-30. St.
Earliest 55-60 39, 3 fijn 25, Zigeunerin 70
28-32, 65-70 23-35, 2D 16-20, M. Codlin 70
37-38, 65-70 31-35, 60-65 26-31, 2D 20, 3 grof
25, 3 fijn 16. pruimen: Czar 98-141, Was
hington 89-156, R.C. d'Cuilline 77-125,
R.C. d'Alfehann 137-158, R. Victoria 36-
150, Belle Louvain 100-i36, Wijnpruim 87,
R.C. Verte 82-164, meloenen: Net 32-124,
Ogen 18-116. Suiker 186. O. Ananas 84-174
Précoce d. Tr. 60-65 68—70, 55-60 65—67,
50-55 58-59, 3 fijn 36-49, Clapp's F. 70 74,
65-70 73-76, 60-65 69-70, 55-60 62-66, 3 grof
55-61, druiven 191-209, aardbeien p. ds 52-
62, bramen p. ds. 40-51, rode bessen p.
kg 75, groenten: bloemkool 3 per kist 70-
84. 4 56-87, 6 37-72, 8 16-50, 10 28-29, sla
4-29, andijvie 8-15, dubb. pr. bonen 44-77,
bonen prélude 47-66, stoksnijbonen 48-
82, spekbonen 58-69, pronkbonen 33-50,
prei 10-21, uien 6-21. radijs 7-11, groene
komkommers 70 22-24, 60-75 12-22, 50-60
11-15, 40-50 11-12, krom per kg 11, witte
komkommers 21, spinazie 45-65, postelein
46-67, bospeen 25-43. waspeen 26-56,
breekpeen 11-16, augurken A 145, B 107-
121, C 43-44, E 7. rodekool 26-42, wittekool
17-22, sav.kool 5-17, spitskool 5-37, rabar
ber 4-12, boskroten 20-29, kroten 17-31.
Konstanz 387 1), Rheinfelden 304
7), Ottenheim 394 2), Straatsburg
340 10), Maxau 516 20). Plochin-
gen 131 3), Mannheim 384 7)
Steinbach 125 2), Mainz 345 7)'
Bingen 242 3), Kaub 268 4), Trier
252 4). Koblenz 260 -f- 1) Keulen
239 5), Ruhrort 423 9), Lobith 1044
3), Nijmegen 834 1), Arnhem 850
'onv.), Eefde IJsel 395 (onv.), Deventer
291 (onv.). Monsin 5456 8). Borgharen
3945 13), Belleld 1120 3) Grave
beneden de sluis 527 21).