Bouwvakkers krijgen meer doorwerk-toeslag Nieuwe Opel Kadett heeft meer allure Internationals verdeeld NIEUWE REGELING VERLETBESTRIJDING S.V.B. SUBSIDIEERT WERKKLEDING 01® K.LM.-DIRECTEUR BIJ VAVO-GRIYHOUND Garnalenvisserij uit de brand met uitvinding Rayons Financiering Werkkleding Ziekteveriet sterk gestegen VERJONGING VAN MODELLEN Onzekerheid Amerikaanse motoren voor Friendship TER ZAKE PRIJSSTOP HORECA NU DEFINITIEF Nederlander drinkt meer alcohol Amsterdamse Effectenbeurs DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 31 AUGUSTUS 1965 Nu ook bij „vuile see" VERGUNNING NODIG Nieuw N.S.-rijtuig MARKTEN (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De verletbestrijdingsregeling 1965 (VBR '65) zal in verschillende opzichten verschillen van die van 1964. De nieuwe rege ling onderscheidt drie soorten projecten, namelijk: a. woningen en daarmede gelijkgestelde projecten (bijdrage op drachtgever 15 procent); b. bedrijfsgebouwen (50 procent); c. overige gebouwen (25 procent). De doorwerk-toeslag zal worden verhoogd door een verhoging van zowel de zgn. basisbijdrage als van de bijdrage per werknemer per verplichte en vrijwillige doorwerk-dag. De basisbijdrage zal voor de reeds genoemde drie soorten projecten resp. 260, 200 en 240 gulden gaan bedragen. De bijdrage per werknemer komt op resp. 5,50, 4,20 en f 5,10. SCHOONHOVEN (ANP) Vavo Grey hound N.V. in Schoonhoven neemt met ingang van 1 september in de directie op de heer S. O. Kuneman ait Den Haag, voorheen lid van de bedrijfsdirectie van de KLM. Eind vorig jaar is de autobusonderne- ming Vavo-Greyhound omgezet in een N.V. met een maatschappelijk kapitaal van f 4,8 min, waarvan f 3,6 min is ge plaatst en volgestort. De omzetting was een uitvloeisel van de eerder aangekon digde plannen van The Greyhound Cor poration in San Francisco (V.S.) en de Vavo Verenigde Autovervoeronderne- ming Van Iperen en Verhoeg in Schoon hoven tot het aangaan van een nauwe samenwerking. Greyhound neemt deel in het kapitaal van Vavo-Greyhound N.V. The Greyhound Corporation exploiteert autobuslijnen in de Verenigde Staten en Canada. (Van onze correspondent) DEN HELDER Het nieuwe garnalen- sorteernet, zoals dat werd uitgevonden door de heer Jac. Boersen uit Den Oe ver blijkt in de afgelopen weken op merkelijke resultaten te hebben opge leverd. Het gevolg hiervan is dat de heer Boersen thans wordt overstroomd met aanvragen van vissers om ook voor hen een dergelijk sorteernet in het gar- nalennet te zetten. De heer Boersen heeft zelf financieel niet willen profiteren van zijn vinding. Hij heeft deze geschonken aan het Rijks instituut Voor Visserij Onderzoek RIVO in IJmuiden. Vooral bij ,vuil water" in de Waddenzee en voor de Noordzeekust levert dit garnalennet opvallend grote vangsten op. Deze afgelopen drie we ken heeft de heer A. Visser van de Wieringen 141 als eerste met het net gewerkt. Hij gaf aan zijn proefneming geen ruchtbaarheid. Ondanks de omstandigheid dat de zee op verschillende plaatsen erg vervuild was door kwallen en een soort zee bloem, die dit jaar voor het eerst door de vissers is waargenomen, kon de heer Visser met het vangen doorgaan. Zijn collega's moesten de netten inhalen. De cijfers spreken duidelijke taal over de bruikbaarheid van het net bij „vuile zee". De Wieringen 141 viste gelijk op met de Wieringen 130. Het eerste schip noteerde een dagvangst van 1050 kg tegen de andere kotter een van 350 kg. In de verletbestrijdingsregeling 1965 zal eerder dan in 1964 sprake zijn van een verplichte doorwerkdag, namelijk bij gemiddeld nul graden Celsius in plaats van bij gemiddeld min één graad Celsdus. Voorts zal de verplichte doorwerkdag eerder overgaan in een vrijwillige door werkdag, namelijk bij ochtendtempera- turen van lager dan 6 graden Celsius in plaats van bij —7 graden Celsius zoals in 1964. Bovendien wordt thans een sneeuwdek in aanmerking genomen, het geen aanleiding kan zijn tot een vrijwil lige doorwerkdag. De door de stichting verletbestrijding bouwnijverheid (S.V.B.) te nemen beslis sing of er sprake zal zijn van een nor male werkdag dan wel van een verplichte of vrijwillige doorwerkdag zal voortaan 's morgens om 07.05 uur genomen worden in plaats van de vorige middag om 16.00 uur zoals in het afgelopen seizoen. Op de voorafgegane dag zal echter wel een „voorlopige mededeling" gegeven worden. De aanduiding van de soort werkdag zal voortaan over zes in plaats van over vier rayons worden gegeven. De twee nieuwe rayons zijn Zuid-Limburg en Zee land. Deze rayons vertonen namelijk vaak een geheel afwijkend weerbeeld. Voor het winterseizoen 1965 1966 is de periode voor het uitkeren van doorwerk- toeslagen vastgesteld van 15 november tot en met 25 maart. De bouwtijd van het onderhanden zijnde werk moet in totaal tenminste vier maanden bedragen. Het werk dient minstens drie maanden een doorwerkproject te zijn. De doorwerktoesJag kan worden aan gevraagd door: 1. Aannemers die in opdracht een werk of een deel daarvan (partiële aanbeste ding) uitvoeren en daarbij eventueel m.b.t". andere ondernemers als hoofd aannemer optreden. Bouwondernemers die een werk op eigen initiatief uitvoeren. De financiering van de verletbestrij dingsregeling 1965 is on dezelfde basis geregeld als in 1964. Het risicofonds voor de bouwnijverheid en het risicofonds voor het schildersbe drijf in Nederland gaan ermee akkoord dat weer een duidelijk verband wordt ge legd tussen hun bijdrage voor de finan ciering van de verletbestrijdingsregeling 1965 en de besparingen die aan de zijde van de risicofondsen optreden tengevolge van de verletbestrijdingsregeling. Overeengekomen is dat de risicofondsen 75 pet. van de besparingen, die in de win ter 1965-1966 tengevolge van de verletbe strijdingsregeling 1965 optreden, zullen afdragen aan de stichting verletbestrij dingsregeling 1965. De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening is bereid de even tuele ..adelige verschillen tussen de bij dragen van de risicofondsen en de aan de uitkering van doorwerktoeslagen verbon den bedragen, tot een nader bepaald be drag bij te passen. Het is de bedoeling de komende winter voor uitvoerders, opzichters, ambtenaren van technische diensten etc. voorlich* tings cycli te geven over het doorwerken in de winter. Het voorlichtingscentrum van de S.V.B. is thans gevestigd aan het nieuwe kantoor Kruisplein 15 te Rot terdam. De S.V.B. zal de komende winter bouw vakarbeiders, die ruwbouwwerkzaamhe- den verrichten en op een doorwerkpro ject staan, in de gelegenheid stellen om via de stichting voor weinig geld winter- kleding te kopen. Het gaat hier om kleding die op grond van onderzoekingen in de afgelopen win ter speciaal is ontwikkeld voor het wer ken op bouwwerken in de open lucht bij lage temperaturen en bij wind. De win- teirkleding bestaat uit een jack, een bin nen vacht en een broek. Het jack is van dubbele, sterke, waterafstotende katoe nen stof en voorzien van een capuchon. Het jack is overal winddicht afgesloten. In het jack kan een binnenvacht worden geknoopt. Dank zij een subsidie van de S.V.B. kan deze winterkleding voor 35 gulden door de werknemer of de aannemer zelf bij de S.V.B. worden aangevraagd. (Bouwvakkers ontvangen van hun werk gever een kledingtoeslag waaruit deze kleding dus geheel of gedeeltelijk be taald zou kunnen worden). Er moet wel een verklaring getekend worden, dat de kledij ook inderdaad van de winter op een doorwerkproject bij ruwbouwwerk- zaamheden zal worden gebruikt. „Het werkpak is", aldus het S.V.B. „beslist geen uniform, want dat willen onze bouwvakkers niet". AMSTERDAM (ANP) De stijging van het aantal ziekmeldingen in de bouwnijverheid is in 1964 uitzonder lijk geweest, zo meldt het jaarverslag van de stichting Sociaal Fonds Bouw nijverheid. Vergeleken met 1963 nam dit aantal met omstreeks veertig pro cent toe. Er werden 200.000 gevallen gemeld tegen 145.000 in 1963. Het aantal uitkeringsdagen steeg van 3.250.000 tot 4.520.000. Hierbij dient wel in aanmerking te worden geno men d'at zowel het aantal werknemers als het aantal gewerkte dagen in de bouwnijverheid eveneens zijn geste gen. (Van onze correspondent) DEN HAAG Een krachtiger motor, een lagere carrosserie en iets meer ruim te in het interieur zijn de belangrijkste wijzigingen van de nieuwe Opel Kadett. Uiterlijk begint de Kadett steeds meer overeenkomst te vertonen met de Rekord en de grote Opel-modellen. Geheel nieuw is de Kadett-Coupé. De wagen heeft thans de „fast back'Mijn die reeds eer der was te vinden op de Ford-Mustang WASHINGTON (Rtr.) Het Ameri kaanse departement van buitenlandse za ken heeft gisteren meegedeeld dat Ame rikaanse uitvoervergunningen nodig zul len zijn als een Nederlandse vliegtuig fabriek Amerikaanse turbo-prop-motoren wil kopen voor aan Indonesië te leveren vliegtuigen. Een woordvoerder van het departement verklaarde op een persconferentie niet te kunnen zeggen hoe de Amerikaanse overheid zal beslissen op een dergelijk verzoek, maar andere functionarissen hebben te verstaan gegeven dat het State Department tegen een dergelijke trans actie is. Dit meldde zondag ook het Brit se blad Sunday Times. De woordvoerder zei dat bij zijn we ten het State Department officieel geen kennis draagt van pogingen van Fokker om in Amerika turbo-prop-motoren te kopen voor inbouw in honderd vliegtui gen, die Nederland aan Indonesië wil verkopen. en de Volkswagen 1600 TL. Het prestatie vermogen van de motor is belangrijk verhoogd, waardoor een topsnelheid van 146 km per uur is te verwezenlijken. Bij de Kadett-Caravan heeft men er vooral naair gestreefd om het laadopper- vlak te verhogen. Het gevolg is dat men in de nieuwe modellen liefst 21 pet. meer laadoppervlakte heeft en het laadvolume met 11 pet. is gestegen. Op alle Kadett - modellen worden nu schijfremmen met automatische afstelling als standaard ge leverd. Een geheel nieuwe motor met bovenlig gende nokkenas is in de nieuwe Opel-Re- kord geplaatst. De 1,5 liter motor levert thans 8 pet. meer vermogen, de 1,7 liter 25 pet. meer, terwijl de 1,9 liter een ver mogen heeft dat 36 pet. hoger ligt dan zijn voorganger, de oude 1700 S. Uiterlijk verschillen de nieuwe Rekordmodellen op drie punten van de vroegere versies: vier kante koplampen, nieuw radiateurscherm en een gewijzigd achtersteven. Alle Re- kord-modellen worden standaard gele verd met schijfremmen voor en trommel- remmen achter. Ook bij de 6 cilinder motoren van de Kapitan en de Admiral is het een en ander gewijzigd. Deze krachtbronnen hebben eveneens een bovenliggende nok- kehas gekregen. De cilinderinhoud be draagt thans 3784 cc. De topsnelheid is in deze serie verhoogd van 155 tot 170 km per uur. Tevens is het remsysteem ver beterd. De bekrachtiging werkt nu zo wel op het voorwiel, alsmede op het ach terwielcircuit. ONZE TOTALE koopvaardijvloot, die op 1 januari 1965 nog 1.466 schepen telde met een bruto inhoud van 4,927 miljoen ton, is in zes maanden tijds afgenomen tot 1.443 schepen van 4,709 miljoen Brt. Aan de vloot werden 31 schepen toege voegd met een gezamenlijke inhoud van 45.025 Brt, terwijl 54 schepen werden af gevoerd van te zamen 258.517 Brt. Het aantal Nederlandse passagiersschepen verminderde met drie tot 43 en de passa giers-tonnage met 42.589 tot 460.984 Brt. DEN HAAG (A.N.P.) In de staats courant van gisteren heeft de minister van Economische Zaken de prijzenbe- schikking voor de horecabedrijven af ge kondigd. De minister is hiertoe overgegaan na dat, zoals wij eerder meldden, uit on derzoekingen was gebleken dat in deze sector op grote schaal prijsverhogingen zijn doorgevoerd, die in strijd zijn met de regels van het prijsbeleid. Deze ver hogingen overtroffen het niveau, zoals dat bij wijze van „gentleman's agree ment" met het bedrijfschap horeca was gesloten in 1964, aldus het ministerie van Economische Zaken. Krachtens de prijsstop is het de hore- ca-ondernemingen verboden voor de verstrekking van logies met bijbehoren de verzorging van maaltijden, spijzen of dranken voor verbruik ter plaatse ho gere prijzen in rekening te brengen dan die, welke zij op 1 oktober 1964 in reke ning brachten, vermeerderd met een toeslag van 4 procent. UTRECHT (A.N.P.) Het totale alco holgebruik (omgerekend in liters ad 50 procent) is sinds 1946 gestegen van 2,94 liter per hoofd van de bevolking tot 6,63 liter in 1963. De toename van het bier- en wtfnverbruik is het meest op vallend. In 1952 werd per hoofd van de bevolking 10,9 liter bier en 0,58 liter wijn gedronken, in 1964 waren de cy- fers respectievelijk 35 en 3,54 liter. De nationale commissie tegen het alco holisme, die deze cijfers in haar jaar verslag heeft gepubliceerd, meent dat er geen sprake is van een schoksge wijze, maar van een regelmatige groei van de alcoholconsumptie. Om de oor zaken van deze stijging te achterhalen is meer researchwerk nodig. Het geld daarvoor is er evenwel niet. De com missie blijft evenwel hopen dat het haar zal lukken de regering ervan te overtuigen dat een doeltreffende sub sidiepolitiek de basis moet worden waarop de uitvoering van een voor lichtingsprogramma op enigszins be vredigende schaal rust. Teleurgesteld is de nationale commissie tegen het alcoholisme over de belang stelling in de Staten-Generaal voor de alcoholconsumptie. Bij de behandeling van de drank- en horecawet gaven vele volksvertegenwoordigers er blijk van dat zij van de huidige stand van het alcoholvraagstuk maar bitter weinig af weten of willen weten. Bijzonder teleurstellend vindt de nationale com missie het, dat vooral in de confessio nele partijen bijna geen wanklank aanwezig bleek voor het waarschu wend woord van de preventieve alco- holbestrijding. 27/8 30/8 Premielenlngen Nederiana 64 5y4 Nederland 64 Nederland 58 4% Ned. 59 4 Ned. 60/V 4 Ned. 59 4% Ned. 60 4% Ned 61 4y4 Ned. Staff 47 3% Ned. 50/1-2 sy4 Ned. 54/1-2 Sy4 Ned. 55/1 3y4 Ned 55/2 3% Nederland 87 3 Ned Grootb 46 b Ned Doll 47 3 Ned Invest Indlë 37a 94U 92% 91% 90% 90 T7* 88 88% 80^ 79y4 80y2 so y4 84% 84% 84 H 88 96^ 90A 97% 94% 92% 91 y4 903/4 90^ 88% 88^ 79 8oy4 80 y4 84 y4 84% 84U 88 y4 96A 90A Bank «d krediet*.,.,*,, B Nec Dem 57 b iqj 100% Id so J 58/59 4% jJL lZM Id. 25 1 «0/3-6 4% go 5/, Culture* A'dam Rubber 105% HVA MR en ver 135% 105 136 y8 Industriële ondernemingen AÜ.Ü. Dell MR t cert HoogOV QJ.C.V.8 Tkniipt Gem Beï Unilever c.v.a Dortsche Petr Dortsch" Petr kon Petr 20 448 11.50 501 117.4» 133.7U 445% 111.30 4981/z 16 40 134 635 «A 632% 634 y4 136.80 137.90S Scheepvaart en Luchtvaart Java-Chin» pak K 1 t*rl K.N.S.M n b Mb Ned, Goudr ,,0mnio'n c.v* 128 188 200 129 138 116% 230 127% 186 196 130 139% 118 22814 27/8 30/8 Rotterd Lloyd Scheepv Utile 147% 148% 1473/4 148%§ Premieleningen n diversen Co-op Ned a.o.b i Co-op Ned r.sp Ned Gasunie Alkmaar 56 2% A'dam obi Id 56-1 Id 56-2 Id 36-2 Breda Dordrecht 61 2% 2% 2% 63 2% 56 2% «Y2 YÖ' Eindhoven 54 2% Enscnede s Gravb idem Rotterd Idem idem Utrecht 54 2% 52-1 2% 52-2 2% 52-1 2% 52-2 2% 57 52 2% 107 107 101 101% 79% 89 89 Vs 78% 78% 85^ 86% 94 79 76% 76% 81% 76 89% 90% 87% 89% 91% 88 86 89% 104% 105 85% 85% 87 86% Z.-Hollano 67 2% 2.-Holland 59 2 Converteerbare obligatie» A.K U 1000 13534 133y Geidei Zn 92 92 KLM so bord 4% 162 V2 159 SchoJteD Foxh »v> 106 106% Aand Id beiegg Alg Honda oezn Convert© l-l pt HBB bei.dep.l-2pfc Lnterbonds I pt A'dam bel mR f si Dutch tnt (nterunie (k Nelo at tiobeco 50 Unites f 60 Ver bez 1894 t N Europai l-io pt uuer 1260 1080 815 675 145 135. 190 100 222 446 124.5» 489 1262 1083 815 675 145 »3550 190 100 222 440 124.50 487 Bank krediet /ervekertng Ala Bank Ned AMEV NÜ cert A MR O Bank Cuituurbank Gron.lnd.Cx. A. 277 800 58.10 21 164% 277 792 58 239 165 27/8 30/8 Holl. Bank Unit 228 227% Kasassociatle 139 139 Nat. to* B. 86 %x Nat Ned cert. 601 600% Ned Crediet B. 200 200 Ned. Middenst B 104.5(- 104.50 Ned. Overzee B. 200 200 K.V.S. eert. d. 630 638 Slavenburg's B. 202% 202% Ver Bankbedr 178% 179% industriële ondern- A b HeRD 641 641 Alg H mR Onr G 185 186 Alrne A'dam Alg Norit MR 221.01 221 \mste) br. 372% 374 A'dam Ballast My 440 441% A'dam Droogd.My 125% 126% A'dam RRtUig My 302% 302% ANIEM nat. b«x 54% 54 Apeld. nettenlabi 374 373% Beeren tricotfabr 86 V4 85% Hens dort Intern 428 427 Bergb Jurg t 35i 239 238 Bergot* 301 301 BerkeJ's Fatent 228 230 Blaauwhoed 365 367 BlRdenst Will 100% 100 Bols Lucas 193 193 BorsumR Webry 60% öraatmacb R'dair 57 x 56% Breda macb fa bi 254 254 Bredero Ver .Dedi Brocades 848 850 Buhrmann Tettei 660 657 BRenkorl 605 603 CaJvé 924* 933% Carps Garenfabi 331 332 Centr Suikei MH 410 410 Cux Handel MR 181 182 Daaiderop Dagr® 326 323 Dess. tapRtfabi 299^ 300% Dikkers en Co 138 139 Drie HoefRzerr 88 89 DJÜ.O, 360 360 Duyvl* Jr. 288 288% Em ba 230 230 En tb. Pletter y 211 201 ErdaJ MR 439 439 Excelsior 160 162% bittingfabv 113 112% Eokktt 244 238 WotA 965 966 Gazelle rRwJabr Gelder Papier Gelderl -Tielens Gero fabx Geveke en Co. Gist-en Splr.fabr Grinten v d- Gruytei Zn 5% HagemeRei St Co t Hart insta. Ha terne N.V Haven we ken deineken s oierb Hero con Breda Hey broek -ZeJano Hoek'smach tabi Huil Kattenburg Hoil Beton MR Holl Constr w Hol) Melksuiker Homburg Hoogenbosch sch Hooimever St Zn Indobeetc Lng Bur Bouws Lnternatlo Lnt gew betonb In ven turn Jongeneel houtb Kemo Kempen Begeer Key houthandel Kledingind Smiti Kleine Suikerw Kon fabr vb Ale* Kon Papierfaoi Kon Zout Ketjen Korenschool Koudyt voed Kromhout mot Kon Ver Tapijt K watts choc Leeuw Papier Leldse Wolsp Llndeteves Macintosh Mee) Ned Bakk Mees '63 Menfco Vieteoor Betor viisset Uitg Mi Moss Muller an Co. 27/8 295 134 44 I 277 685 370 870 138 V4 493% 145% 200 312 479 243 402 680 4 96 360 228 370 265 x 133% 60.50 157 301% 500 448 691 258 94 270 855 171% 127% 520 327 273 V. 160 436 400 206 x 100 x 233% 407 387 347% 30/8 134 449 277 688 370 885 138 493 145% 200 310 480 243 588 94 360 228 370 260 137 156% 300% 505 450 685 131 b 235 258% 92 272 850 172 127% 515 326 266% 275 d 161% 435 206 100 x 234 386 347% 27/8 30/8 MRnbouwk. werk Naarden Ch fabr 550 551 Nedap 151 152 Ned. üuk Mr. N exp pap tabi 171 171% Ned. Kabeilabr. 342 340% Ned. Melkunie 252 251% Ned. Schcepsb.My 96 Neile wed. v. 259 258 Netam 254 254 Nu verdal-Cate 136 135 Oranjeboom 39h 398% Overzeese Gas 92 Paiemb Ind My 127 127% Pal the 95 Philips compr 43.41' 42.60 Pietersen auto's 121 120 tieesink en Co. 170 170 x Keineveld mach 165% 166 Kiva 301 302% ttott. Droog d Mr 233 234 Huhaak en Co 118 89 118 89 RR ns taai Bcbev expi MR 211 217 ^chokbeton 272 270 Schol ten Karton 460 460 Scholten Foxhol 496 496 Simon de Wit 218 218 Simon's embiain 130 130 Smits transt. 232 230 Spaarnestad 595 595 Stokvis St Zn. 193 192 Stoomsp Pwenthf 70% 70 Swaay van 330 330 Synres /hem 220 x 213 Tabak Phil 0.v 155 x Texoprlnt 151% ihomasen DrRvei 502 500 Tbonisen v bedr 216 214 l we Overz. Uano 88% 88 Udenhout Steent 180 184 Unilever 126 126% Idem 6% 107% 108 Idem 4% 75 74% termohien 440 439% Utr. asfaitfabr 321% 320 Varossleau 271 270 Veen end stm^p Ver Glasfabr o t 232 233 Vei Machtabi 147 150 Vei iouwfabi 331 336 Vette winkel 438 434 27/8 30/8 Vezel verwerking 151 152 VihamR 187% 180 Vredesteln rub 197 197% VuJcaansuord 115% 165 x Walvisvaart 87 85% Wereldhaven 387 387 Wernink s Betor 178 177% Wessanen 475 480 Wiit. fceyen.-Bi 173 172% Wyers Ind B 505 504% Zaalberg 81 81% £eeuw9*- Confeci 300 300 Zwanen berg-Org 180 180.30 Mijnbouw »r petroleuro 36.50 Alg Cixpi MR BUliton le rubr. BUllton 2e rubr Kon Petr 1 2o Idem 6 A 20 Moeara Rnlm ld. eert opr l/li Id. 1 wlnstbew ld. 4 winstbew Oost-Borneo MR Scbeepvaari 416 138 137 37 419 138 138.21 Plu-ness Oostzee Uoiiarfondsex. Anaconda Bethiebem Steej General Electric Genera) motors Pruct and Gam t Republic Stee) Shell oi) U.S Stee - 126 1640 1640 2600 2612 2870 2875 79% 77 517% 520 109 10814 62% 62% 38 te 38% 104te 103% 99% 99A 71% - 43% 43% 66V4 66% 50% 49% 0 s oleden a gedaan en bledei 1 gedaan en laten s a ia tec I exdlvldend - ex slatin De Nederlandse Spoorwegen heeft een nieuw type motorpost- rijtuig in gebruik genomen. Dit type rijtuig, dat zelfstandig kan rijden, is zowel uiterlijk als inner lijk aangepast aan de modernste reizigerstreinstellen. De foto toont het rijtuig in Maarn, terwijl een D-trein richting Duitsland nadert. NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU Hoogovens Kon. Olie 137.90—139.20. Philips 115.50—115.90. Uni lever KLM 187.00—190.00 BREDA, andijvie 8-15, augurken A 259, B 172, C 108, D 82, E 43, bloemkool A 60- 70, B 30-40, C 15-20, snijbonen 60-80, dub bele bonen 50-75, spekbonen 50-65, pronk- bonen 30-40, komkommers 21.47, kroten A 50-60, B 30-40, rodekool 30-35, sav.kool - groen 12-20, wittekool 30-40, spitskool 40-50, bospeen 25-35, prei Al 15-25, A2 12, raapstelen 4-5, rabarber 12-16, radijzen 4-6. selderij - bos 3-6, knolselderij A 15- 20, sla 1 12-16, 2 4-8, spinazie 8-20, toma ten A 258-265, B 242-243, C 215-219, CC 180, peterselie - bos 4-8, waspeen Al 15- 25. STEENBERGEN, 30 augustus Dubb, bonen 2 56; afw. 3032; bintje klei bon ken 14601750; grote 12001590; drielin gen 560740; bintje zand bonken 1390 1490; grote 10301130;; eigenheimers klei grote 18501940; eerstelingen klei grote 1220; drielingen *620; eerstelingen zand grote 1180. KAPELLE, 30 augustus Industrie- en exportvedling: Bramen industrie in kratten van 4 kg 1 133140, 2 109; bramen in kratten mt doosjes 1 141151, 2 114; idem voor levering op d'insdag 31 augus tus 10 uur 1.62; dubbele prins.-bonen 1 69, 2 3754; tomaten export per krat van 6 kg IA 247—263, 1B 23^-249, IC 212, 1BB 216, ICC 188, rijp IA 238, 1B 236—242, IC 185, ICC 180, 1BB 217; 2A 200—203, 2iB 208, 2C 183, 2BB 199, Appelen en peren: James Grieve 1 80 54, 75 53—55, 70 51— 53, 65 43—46, 2 75 47, 70 46, 65 41, 3-grof 3139, 3-fijn 2324, Manks Codlin 1 75 31, 70 31, 65 28, 60 25, 2 70 29, 65 26—28, 60 24—25, 2 d 16, 3-grof 17, 3-fijn 15, Zigeunerin 1 75 44, 70 47, 65 3440, 2 75 27, 70 31, 65 28, 2 d 22—23, 3-grof 17, 3-fijn 14, Perizkrode zomerappel 1 65 31, 60 28, 2 d 15, 3-grof 15, 3-fijn 13, Early Victoria 1 60 26, 2 d 13, 3-fijn 12, Codlin Keswick 2 70 26, 60 26, 2 d 15, 3-fijn 14, Tydeman's Early Worchesiter 1 75 87— 91, 80 92, 70 86—88, 65 65—70, 60 42—44, 3-grof 41, 3-fijn 21, James Grieve Neu- man 1 75 51, 70 49, 65 45, 2 75 51, 70 52, 65 42, Claps Favorite 1 75 80, 70 7879, 65 77, 60 73,t55 64—65, 2 70 74, 65 73—74, 60 70, 55 61, 2 d 46-48, 3-grof 53—58, 3-fijn 41— 46, kroet 1527, Précoce de Trévoux 1 55 69, 50 64, 2 d 26, 3-fijn 28—40, Beurre de Amanlis 1 65 45. 60 42, 2 d 31, 3-grof 2130, 3-fijn 18, 2 65 43, 60 40; Juttepeer 1 65 78, James Grieve Lired 1 80 67, 75 63, 70 56, 65 46, 3-grof 41; Bruine Here peer 2 55 18, 2 d 12; Noordlhollandse sui kerpeer 3-grof 30, 3-fijn 25; kroetappelen (geplukt) 13; Pruimenveiling: Reine Vic toria 1 108—143, 2 59—105, grof 61—96; fabr. 1435, Belle de Louvain 1 90112 2 53—61, grof 60—77, fabr. 27—47, Czar 3 8289, 2 3559, grof 6385, fabriek 28— 48, Reine Claude d'Althan 1 108—157, S 41—83, grof 52—81, fabriek 21—34; Jef ferson 1 113—139, 2 44—48, grof 59—82, fabr. 3034, Reine Claude d'Ouillins 1 114, 2 5564, grof 80, fabr. 37; Tonneboer 2 37; Warwick Dropper 1 120; gescheurde pruimen 1461, Gewone veiling: Rode bessen per doos 1 35—36, 2 28—32, logan bessen per doos 1 64, aardbeien per doos 1 77, 2 5071, meloenen 1 67103, 2 62 69, Kasperziken per stuk 1AA 28, IA 1823, 1B 17, IC 13, frambozen per doos 1 69, moerbeien per doos 1 59, druiven per kg 1 181; Aardappel veiling: bonken 16. 1 14; Groentenveiling: kropsla 413 bloemkool 14—21, andijvie 17—25, snij bonen 3276, pronkbonen 5456, uien 21. sav. kool 1622. TERNEUZEN, 30 aug. Sla I 1520 I] 11.9—12.5, bloemkool A 71—85, All 46—69 BH 3758, CII 1626, afw. 1829 groene komkommers A 37. B 29-35. C 25, witte komkommers 16—17, meloenen I 71, H 45 —70, Neerlamders I 16.8, bintjes bonken 21.522.3, I 15.918, Eigenheimers I 20T 20.2, andijvie 1120, stoksnijbonen I 71 73, II 3863, pr.boinen II 3066, pronkbo nen 3645. kroten 32, rodekool 1033. sav.kool 18—29, breekpeen II 26, waspeer 15, prei All 5560, spinazie 3655, toma ten A 31—50, B 40-46, C 30—32, CC 30. uien 1421, Reine Cl. d'Aithan I 125, II 72, Reine Victoria grof 127130, aardbeien p. doosje II 4175, bramen I 3234, II 2528, witte druiven 198210. Appelen: Jaimes Grieve I 80 4952, 75 50—54, 70 5053, 65 43—47, n 80 43—50, 75 44-49. 70 43—50, 65 43—65, IED 39, III grof 40—61. III fijn 3248, kroet 22. Tiedeman I 80 81—86. 75 84—88, 70 80—87, 65 65—70, 60 42—44, II 75 80—81, 70 73—75, 65 63—65, 60 50, IID 25—26, III grof 45-^18, III fijn 28—30. Peren: Klaps I 75 75—78, 70 77—79 65 76—77, 60 72—73, 55 63—64, IID 41, III grof 59, III fijn 41, kroet 35, Precose I 65 73. 60 67, 55 62, 50 58, III grof 58, III fijn 53 GOES, 30 augustus. Export- en ind.- veiliog: Appels: Stark Earliest II 70-75 66—69, 65-70 46, 60-65 29, fijn 23—28, Per zikrode Zomeraippel IID 13, III fijn 10, kroet 8, James Grieve I 80-85 54, 75-80 48—56, 70-75 54, 65-70 46—49, II 80-85 51, 70-75 46—51, 65-70 39—45, III grof 27—40, Zigeunerin I 75-80 43 70-75 47, 65-70 42, IID 16—23, II 75-80 25, 70-75 23—32, 65-70 21—25, III grof 17, III fijn 7—15, kroet 7. Tydemans E. Worchester I 80-85 92, 75-80 90_92, 70-75 89, 65-70 69—71, 60-65 46, IID 1623, III grof 42, Manks Codlin I 75-80 30, 70-75 30, 65-70 28, 60-65 24 II 75-80 27, 70.75 28, 65-70 24, 60-65 23, IID 16, IH grof 13—17, III fijn 6—7, kroet 12, Althon I 65- 70 51, 60-65 37, IID 13. Peren: Clapp's Fav. I 75-80 82, 70-75 80, 65-70 77, 60-65 73, 55-60 63 IID 47. II 75-80 74, 70-75 73, 65-70 74, 60-65 68, 55-60 60, III grof 42—60, III fijn 2043, kroet 615, Jutten I 55-60 100, NoordhoU. Suikerpeer I 55-60 2930, HD 922. Totale aanvoer hard fruit 3600 kis ten. Bramen in kratten met doosjes I 152 470, II 131, bramen in kratten van 4 kg I 133, II 109, Gewone veiling: Czaipruimen I 100, II 37, grof 70—97, fabr. 6—50, Belle de Louvain I 94426, II 5162, extra 124, grof 70108, fabr. 3664, gesch. 19, Reine Victoria Extra 143, I 128154, II 45116, grof 103122, fabr. 35—70, Reine Claude D'Ouilliins I 120, fabr. 65, Reine Claude d'Althan I 145—165, grof 118—135, gesch. 35—59, Reine CL Verte I 173, grof 120, druiven I 180, per doos: bramen I 4447, aardbeien I 71, n 41, p. stuk: suikermeloe nen I 6173, ananasmeloenen I 109145, H 63, netmeloenen I 81415, H 71, groen ten: p. st.: bloemkool AI 7174, All 41 58, Bil 30, afw. 30—65, komk. AI 38, All 13—34 BI 21—22, BII 24—25, Cl 12 afw. 12 kropsla I 1418, II 510, p. bos: selderie 48, peterselie 712, kroten 36, uien 11, p. kg: bintje bonken 1718, grote 1416, 35-50 814. Koop mans Blauwe grote 23, tomaten AI 4649. All 3847, BI 4751, Bil 44—50, Cl 33—37, CII 32, bonken I 54, II 42, postelein I 3848, prei AI 43, augur ken B 98, spinazie I 50, andijvie I 1525, waspeen I 29—38, gr. sav. kool I 1519, rodekool I 2734, BI 29, uien 20, afw. 612, dubb. pr.bonen II 70-74, IIB 3360 prelude bonen II 5564 snijbonen II 69, afw. 35—41, pronkbonen I 65. II 51, stok- pr. bonen I 99. DRUNEN, 30-8 Fruit: appelen 12—81, peren 1073, aardbeien (met dop) 4046. rode bessen 118. druiven 240260, meloenen 40104, pruimen 60 145, aardappelen 1021, andijvie 1229, bloemkool 1456, bonen: dubbele 3079, stokpr. 40100, pronkers 3050, snij 30 76 spek 3055, bospeen 1231, knolselde- rié 1629, komkommers 1148 p. st. 11 39 p. kg, kool: rode 1535, sav. 1832, witte 14—22, kroten 1836, peterselie 47 prei 20—43, rabarber 49, selderie 213 sla 418, spinazie 2049, tomaten-kas 30 45, uien 1225, waspeen 1637, worte- len 918. OUDENBOSCH, 30-8 James Grieve I 75-op 56, 70-75 55, 65-70 52. 60-65 43, II 70-op 31, Zigeunerin 65-75 25, 55-65 18, Manks 65-75 28—31, 55-65 21—26, Elison val 17, Clapps I 70, II 51, III 33, bramen 3944, tomaten A 3443, B 3138, C 30 32, snijbonen I 81, II 40—57. dubb. bonen 44451 S'toktros 4792, spekbonen 5062, fabr.: dubb. bonen I 59, II 36, prei 23, au gurken afw. 31, bloemkool AAII 69, AH 50 —68, BII 41, boerenkool 4, sav. kool 13 26, rodekool 36, andijvie II 917, sla 915. bospeen I 2527, II 1214, meloenen 26 "7, aard. grote 1516, bonken 1718. ROTTERDAM, 30 augustus, totale aan voer 1887, slachtrunderen 1254, varkens 633, prijzen resp. extra kwal., le kwal., 2e kwal,, 3e kwal. (in ets. per kg): slacht runderen 420-445, 370-405, 330-355, 310- 325. varkens 205-208, 202-205, 200-202, 195- 200, stieren 385-445, worstkoeien 325-340, slachtzeugen 160-170, (per stuk): zware varkens 180-182, slachtrunderen aanvoer iets groter, hanel kalm, prijzen gelijk aan vorige week; varkens ruimer, vlot, hoger. AMSTERDAM De eerste dag van de nieuwe beursweek heeft zioh gistermid dag op het Damrak gekenmerkt door een verdeelde stemming voor de internatio nale waarden met weinig zaken. Noch het publiek, noch de internationale arbitrage konden voldoende enthousiasme opbrengen om de beurs wat kleur te geven. Philips had gering Amerikaans aanbod te verwerken hetgeen deze hoek moei zaam afging. Na een openingsprijs op 116,50 daalde de prijs tot 115,90, tegen vrijdag als slotprijs 117,30. Kon. Olie deed het beter met een koersavance van bijna een gulden tot 137.60. Hierbij moet echter worden gedacht, dat dit aandeel vrijdag in Wall Street een halve dollar hoger sloot. Dit in tegenstelling tot de KLM, welk fonds er een technische koersreactie onderging van 3/4 dollar. Hierdoor weid de advieskoers in Amsterdam voor KLM drie gulden lager gesteld op f 197. Gezien de zeer forse koersstijgingen gedurende de laatste weken in Wall Street, vond men in Amsterdam de lichte koersreactie vrijdag op de Newyorkse beurs voor KLM dan ook heel normaal. Ook Unilever lag goed gedisponeerd in de marlot op 134,10 (133,60). AKU daalde twee punten tot 4451/2, terwijl Hoogovens een punt lager werd geadviseerd op 500. Wall Street gaf vrijdag geen koersveranderingen van betekenis te zien. En zo was het ook gisteren met de overige Europese beurzen. Van 1 september af zullen op de Westduitse beurzen aandelen van het beleggingsfonds „Robeco" officieel worden verhandeld. De scheepvaartsector had een langzame doch prijshoudende start. Later op de middag kwam er enige vraag voor Scheepvaart-Unie, waardoor dit fonds bijna een punt steeg tot 148 1/2. De leidende cultures werden door elkaar een weinig hoger geadviseerd. De 6 procent obligaties British Petroleum Raffinaderij Nederland werden In officieel op 100 a 1001/4 geadviseerd, tegen een uitgiftekoers op 98 1/2. Een dezer dagen zullen deze obligaties officieel worden verhandeld. Fokker kreeg, evenals Wessanen een onveranderde advieskoers. Udenhout (steenfabriek) lag goed in de markt op de bevredigende resultaten over de eerste acht maanden van het nieuwe boekjaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9