Bouwvakkers krijgen meer
doorwerk-toeslag
Nieuwe Opel Kadett
heeft meer allure
Internationals verdeeld
NIEUWE REGELING
VERLETBESTRIJDING
S.V.B. SUBSIDIEERT
WERKKLEDING
01® K.LM.-DIRECTEUR
BIJ VAVO-GRIYHOUND
Garnalenvisserij
uit de brand
met uitvinding
Rayons
Financiering
Werkkleding
Ziekteveriet
sterk gestegen
VERJONGING VAN MODELLEN
Onzekerheid
Amerikaanse
motoren voor
Friendship
TER ZAKE
PRIJSSTOP
HORECA NU
DEFINITIEF
Nederlander
drinkt meer
alcohol
Amsterdamse Effectenbeurs
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 31 AUGUSTUS 1965
Nu ook bij „vuile see"
VERGUNNING NODIG
Nieuw N.S.-rijtuig
MARKTEN
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De verletbestrijdingsregeling 1965 (VBR '65) zal in
verschillende opzichten verschillen van die van 1964. De nieuwe rege
ling onderscheidt drie soorten projecten, namelijk:
a. woningen en daarmede gelijkgestelde projecten (bijdrage op
drachtgever 15 procent);
b. bedrijfsgebouwen (50 procent);
c. overige gebouwen (25 procent).
De doorwerk-toeslag zal worden verhoogd door een verhoging van
zowel de zgn. basisbijdrage als van de bijdrage per werknemer per
verplichte en vrijwillige doorwerk-dag. De basisbijdrage zal voor de
reeds genoemde drie soorten projecten resp. 260, 200 en 240 gulden
gaan bedragen. De bijdrage per werknemer komt op resp. 5,50,
4,20 en f 5,10.
SCHOONHOVEN (ANP) Vavo Grey
hound N.V. in Schoonhoven neemt met
ingang van 1 september in de directie
op de heer S. O. Kuneman ait Den Haag,
voorheen lid van de bedrijfsdirectie van
de KLM.
Eind vorig jaar is de autobusonderne-
ming Vavo-Greyhound omgezet in een
N.V. met een maatschappelijk kapitaal
van f 4,8 min, waarvan f 3,6 min is ge
plaatst en volgestort. De omzetting was
een uitvloeisel van de eerder aangekon
digde plannen van The Greyhound Cor
poration in San Francisco (V.S.) en de
Vavo Verenigde Autovervoeronderne-
ming Van Iperen en Verhoeg in Schoon
hoven tot het aangaan van een nauwe
samenwerking. Greyhound neemt deel
in het kapitaal van Vavo-Greyhound N.V.
The Greyhound Corporation exploiteert
autobuslijnen in de Verenigde Staten en
Canada.
(Van onze correspondent)
DEN HELDER Het nieuwe garnalen-
sorteernet, zoals dat werd uitgevonden
door de heer Jac. Boersen uit Den Oe
ver blijkt in de afgelopen weken op
merkelijke resultaten te hebben opge
leverd. Het gevolg hiervan is dat de
heer Boersen thans wordt overstroomd
met aanvragen van vissers om ook voor
hen een dergelijk sorteernet in het gar-
nalennet te zetten.
De heer Boersen heeft zelf financieel niet
willen profiteren van zijn vinding. Hij
heeft deze geschonken aan het Rijks
instituut Voor Visserij Onderzoek RIVO
in IJmuiden. Vooral bij ,vuil water" in
de Waddenzee en voor de Noordzeekust
levert dit garnalennet opvallend grote
vangsten op. Deze afgelopen drie we
ken heeft de heer A. Visser van de
Wieringen 141 als eerste met het net
gewerkt. Hij gaf aan zijn proefneming
geen ruchtbaarheid.
Ondanks de omstandigheid dat de zee
op verschillende plaatsen erg vervuild
was door kwallen en een soort zee
bloem, die dit jaar voor het eerst door
de vissers is waargenomen, kon de heer
Visser met het vangen doorgaan. Zijn
collega's moesten de netten inhalen.
De cijfers spreken duidelijke taal over
de bruikbaarheid van het net bij „vuile
zee". De Wieringen 141 viste gelijk op
met de Wieringen 130. Het eerste schip
noteerde een dagvangst van 1050 kg
tegen de andere kotter een van 350 kg.
In de verletbestrijdingsregeling 1965
zal eerder dan in 1964 sprake zijn van
een verplichte doorwerkdag, namelijk bij
gemiddeld nul graden Celsius in plaats
van bij gemiddeld min één graad Celsdus.
Voorts zal de verplichte doorwerkdag
eerder overgaan in een vrijwillige door
werkdag, namelijk bij ochtendtempera-
turen van lager dan 6 graden Celsius
in plaats van bij —7 graden Celsius zoals
in 1964. Bovendien wordt thans een
sneeuwdek in aanmerking genomen, het
geen aanleiding kan zijn tot een vrijwil
lige doorwerkdag.
De door de stichting verletbestrijding
bouwnijverheid (S.V.B.) te nemen beslis
sing of er sprake zal zijn van een nor
male werkdag dan wel van een verplichte
of vrijwillige doorwerkdag zal voortaan
's morgens om 07.05 uur genomen worden
in plaats van de vorige middag om 16.00
uur zoals in het afgelopen seizoen. Op de
voorafgegane dag zal echter wel een
„voorlopige mededeling" gegeven worden.
De aanduiding van de soort werkdag
zal voortaan over zes in plaats van over
vier rayons worden gegeven. De twee
nieuwe rayons zijn Zuid-Limburg en Zee
land. Deze rayons vertonen namelijk vaak
een geheel afwijkend weerbeeld.
Voor het winterseizoen 1965 1966 is de
periode voor het uitkeren van doorwerk-
toeslagen vastgesteld van 15 november
tot en met 25 maart. De bouwtijd van het
onderhanden zijnde werk moet in totaal
tenminste vier maanden bedragen. Het
werk dient minstens drie maanden een
doorwerkproject te zijn.
De doorwerktoesJag kan worden aan
gevraagd door:
1. Aannemers die in opdracht een werk
of een deel daarvan (partiële aanbeste
ding) uitvoeren en daarbij eventueel
m.b.t". andere ondernemers als hoofd
aannemer optreden.
Bouwondernemers die een werk op
eigen initiatief uitvoeren.
De financiering van de verletbestrij
dingsregeling 1965 is on dezelfde basis
geregeld als in 1964.
Het risicofonds voor de bouwnijverheid
en het risicofonds voor het schildersbe
drijf in Nederland gaan ermee akkoord
dat weer een duidelijk verband wordt ge
legd tussen hun bijdrage voor de finan
ciering van de verletbestrijdingsregeling
1965 en de besparingen die aan de zijde
van de risicofondsen optreden tengevolge
van de verletbestrijdingsregeling.
Overeengekomen is dat de risicofondsen
75 pet. van de besparingen, die in de win
ter 1965-1966 tengevolge van de verletbe
strijdingsregeling 1965 optreden, zullen
afdragen aan de stichting verletbestrij
dingsregeling 1965.
De minister van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening is bereid de even
tuele ..adelige verschillen tussen de bij
dragen van de risicofondsen en de aan de
uitkering van doorwerktoeslagen verbon
den bedragen, tot een nader bepaald be
drag bij te passen.
Het is de bedoeling de komende winter
voor uitvoerders, opzichters, ambtenaren
van technische diensten etc. voorlich*
tings cycli te geven over het doorwerken
in de winter. Het voorlichtingscentrum
van de S.V.B. is thans gevestigd aan
het nieuwe kantoor Kruisplein 15 te Rot
terdam.
De S.V.B. zal de komende winter bouw
vakarbeiders, die ruwbouwwerkzaamhe-
den verrichten en op een doorwerkpro
ject staan, in de gelegenheid stellen om
via de stichting voor weinig geld winter-
kleding te kopen.
Het gaat hier om kleding die op grond
van onderzoekingen in de afgelopen win
ter speciaal is ontwikkeld voor het wer
ken op bouwwerken in de open lucht bij
lage temperaturen en bij wind. De win-
teirkleding bestaat uit een jack, een bin
nen vacht en een broek. Het jack is van
dubbele, sterke, waterafstotende katoe
nen stof en voorzien van een capuchon.
Het jack is overal winddicht afgesloten.
In het jack kan een binnenvacht worden
geknoopt.
Dank zij een subsidie van de S.V.B.
kan deze winterkleding voor 35 gulden
door de werknemer of de aannemer zelf
bij de S.V.B. worden aangevraagd.
(Bouwvakkers ontvangen van hun werk
gever een kledingtoeslag waaruit deze
kleding dus geheel of gedeeltelijk be
taald zou kunnen worden). Er moet wel
een verklaring getekend worden, dat de
kledij ook inderdaad van de winter op
een doorwerkproject bij ruwbouwwerk-
zaamheden zal worden gebruikt.
„Het werkpak is", aldus het S.V.B.
„beslist geen uniform, want dat willen
onze bouwvakkers niet".
AMSTERDAM (ANP) De stijging
van het aantal ziekmeldingen in de
bouwnijverheid is in 1964 uitzonder
lijk geweest, zo meldt het jaarverslag
van de stichting Sociaal Fonds Bouw
nijverheid. Vergeleken met 1963 nam
dit aantal met omstreeks veertig pro
cent toe. Er werden 200.000 gevallen
gemeld tegen 145.000 in 1963. Het
aantal uitkeringsdagen steeg van
3.250.000 tot 4.520.000. Hierbij dient
wel in aanmerking te worden geno
men d'at zowel het aantal werknemers
als het aantal gewerkte dagen in de
bouwnijverheid eveneens zijn geste
gen.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Een krachtiger motor,
een lagere carrosserie en iets meer ruim
te in het interieur zijn de belangrijkste
wijzigingen van de nieuwe Opel Kadett.
Uiterlijk begint de Kadett steeds meer
overeenkomst te vertonen met de Rekord
en de grote Opel-modellen. Geheel nieuw
is de Kadett-Coupé. De wagen heeft
thans de „fast back'Mijn die reeds eer
der was te vinden op de Ford-Mustang
WASHINGTON (Rtr.) Het Ameri
kaanse departement van buitenlandse za
ken heeft gisteren meegedeeld dat Ame
rikaanse uitvoervergunningen nodig zul
len zijn als een Nederlandse vliegtuig
fabriek Amerikaanse turbo-prop-motoren
wil kopen voor aan Indonesië te leveren
vliegtuigen.
Een woordvoerder van het departement
verklaarde op een persconferentie niet
te kunnen zeggen hoe de Amerikaanse
overheid zal beslissen op een dergelijk
verzoek, maar andere functionarissen
hebben te verstaan gegeven dat het State
Department tegen een dergelijke trans
actie is. Dit meldde zondag ook het Brit
se blad Sunday Times.
De woordvoerder zei dat bij zijn we
ten het State Department officieel geen
kennis draagt van pogingen van Fokker
om in Amerika turbo-prop-motoren te
kopen voor inbouw in honderd vliegtui
gen, die Nederland aan Indonesië wil
verkopen.
en de Volkswagen 1600 TL. Het prestatie
vermogen van de motor is belangrijk
verhoogd, waardoor een topsnelheid van
146 km per uur is te verwezenlijken.
Bij de Kadett-Caravan heeft men er
vooral naair gestreefd om het laadopper-
vlak te verhogen. Het gevolg is dat men
in de nieuwe modellen liefst 21 pet. meer
laadoppervlakte heeft en het laadvolume
met 11 pet. is gestegen. Op alle Kadett -
modellen worden nu schijfremmen met
automatische afstelling als standaard ge
leverd.
Een geheel nieuwe motor met bovenlig
gende nokkenas is in de nieuwe Opel-Re-
kord geplaatst. De 1,5 liter motor levert
thans 8 pet. meer vermogen, de 1,7 liter
25 pet. meer, terwijl de 1,9 liter een ver
mogen heeft dat 36 pet. hoger ligt dan
zijn voorganger, de oude 1700 S. Uiterlijk
verschillen de nieuwe Rekordmodellen op
drie punten van de vroegere versies: vier
kante koplampen, nieuw radiateurscherm
en een gewijzigd achtersteven. Alle Re-
kord-modellen worden standaard gele
verd met schijfremmen voor en trommel-
remmen achter.
Ook bij de 6 cilinder motoren van de
Kapitan en de Admiral is het een en
ander gewijzigd. Deze krachtbronnen
hebben eveneens een bovenliggende nok-
kehas gekregen. De cilinderinhoud be
draagt thans 3784 cc. De topsnelheid is in
deze serie verhoogd van 155 tot 170 km
per uur. Tevens is het remsysteem ver
beterd. De bekrachtiging werkt nu zo
wel op het voorwiel, alsmede op het ach
terwielcircuit.
ONZE TOTALE koopvaardijvloot, die
op 1 januari 1965 nog 1.466 schepen telde
met een bruto inhoud van 4,927 miljoen
ton, is in zes maanden tijds afgenomen
tot 1.443 schepen van 4,709 miljoen Brt.
Aan de vloot werden 31 schepen toege
voegd met een gezamenlijke inhoud van
45.025 Brt, terwijl 54 schepen werden af
gevoerd van te zamen 258.517 Brt. Het
aantal Nederlandse passagiersschepen
verminderde met drie tot 43 en de passa
giers-tonnage met 42.589 tot 460.984 Brt.
DEN HAAG (A.N.P.) In de staats
courant van gisteren heeft de minister
van Economische Zaken de prijzenbe-
schikking voor de horecabedrijven af ge
kondigd.
De minister is hiertoe overgegaan na
dat, zoals wij eerder meldden, uit on
derzoekingen was gebleken dat in deze
sector op grote schaal prijsverhogingen
zijn doorgevoerd, die in strijd zijn met
de regels van het prijsbeleid. Deze ver
hogingen overtroffen het niveau, zoals
dat bij wijze van „gentleman's agree
ment" met het bedrijfschap horeca was
gesloten in 1964, aldus het ministerie van
Economische Zaken.
Krachtens de prijsstop is het de hore-
ca-ondernemingen verboden voor de
verstrekking van logies met bijbehoren
de verzorging van maaltijden, spijzen of
dranken voor verbruik ter plaatse ho
gere prijzen in rekening te brengen dan
die, welke zij op 1 oktober 1964 in reke
ning brachten, vermeerderd met een
toeslag van 4 procent.
UTRECHT (A.N.P.) Het totale alco
holgebruik (omgerekend in liters ad 50
procent) is sinds 1946 gestegen van 2,94
liter per hoofd van de bevolking tot
6,63 liter in 1963. De toename van het
bier- en wtfnverbruik is het meest op
vallend. In 1952 werd per hoofd van
de bevolking 10,9 liter bier en 0,58 liter
wijn gedronken, in 1964 waren de cy-
fers respectievelijk 35 en 3,54 liter.
De nationale commissie tegen het alco
holisme, die deze cijfers in haar jaar
verslag heeft gepubliceerd, meent dat
er geen sprake is van een schoksge
wijze, maar van een regelmatige groei
van de alcoholconsumptie. Om de oor
zaken van deze stijging te achterhalen
is meer researchwerk nodig. Het geld
daarvoor is er evenwel niet. De com
missie blijft evenwel hopen dat het
haar zal lukken de regering ervan te
overtuigen dat een doeltreffende sub
sidiepolitiek de basis moet worden
waarop de uitvoering van een voor
lichtingsprogramma op enigszins be
vredigende schaal rust.
Teleurgesteld is de nationale commissie
tegen het alcoholisme over de belang
stelling in de Staten-Generaal voor de
alcoholconsumptie. Bij de behandeling
van de drank- en horecawet gaven vele
volksvertegenwoordigers er blijk van
dat zij van de huidige stand van het
alcoholvraagstuk maar bitter weinig
af weten of willen weten. Bijzonder
teleurstellend vindt de nationale com
missie het, dat vooral in de confessio
nele partijen bijna geen wanklank
aanwezig bleek voor het waarschu
wend woord van de preventieve alco-
holbestrijding.
27/8 30/8
Premielenlngen
Nederiana 64 5y4
Nederland 64
Nederland 58 4%
Ned. 59 4
Ned. 60/V 4
Ned. 59 4%
Ned. 60 4%
Ned 61 4y4
Ned. Staff 47 3%
Ned. 50/1-2 sy4
Ned. 54/1-2 Sy4
Ned. 55/1 3y4
Ned 55/2 3%
Nederland 87 3
Ned Grootb 46 b
Ned Doll 47 3
Ned Invest
Indlë 37a
94U
92%
91%
90%
90 T7*
88
88%
80^
79y4
80y2
so y4
84%
84%
84 H
88
96^
90A
97%
94%
92%
91 y4
903/4
90^
88%
88^
79
8oy4
80 y4
84 y4
84%
84U
88 y4
96A
90A
Bank «d krediet*.,.,*,,
B Nec Dem 57 b iqj 100%
Id so J 58/59 4% jJL lZM
Id. 25 1 «0/3-6 4% go 5/,
Culture*
A'dam Rubber 105%
HVA MR en ver 135%
105
136 y8
Industriële ondernemingen
AÜ.Ü.
Dell MR t cert
HoogOV QJ.C.V.8
Tkniipt Gem Beï
Unilever c.v.a
Dortsche Petr
Dortsch" Petr
kon Petr 20
448
11.50
501
117.4»
133.7U
445%
111.30
4981/z
16 40
134
635 «A
632% 634 y4
136.80 137.90S
Scheepvaart en Luchtvaart
Java-Chin» pak
K 1 t*rl
K.N.S.M n b
Mb Ned,
Goudr
,,0mnio'n c.v*
128
188
200
129
138
116%
230
127%
186
196
130
139%
118
22814
27/8
30/8
Rotterd Lloyd
Scheepv Utile
147% 148%
1473/4 148%§
Premieleningen n diversen
Co-op Ned a.o.b i
Co-op Ned r.sp
Ned Gasunie
Alkmaar 56 2%
A'dam obi
Id 56-1
Id 56-2
Id 36-2
Breda
Dordrecht
61 2%
2%
2%
63 2%
56 2%
«Y2 YÖ'
Eindhoven 54 2%
Enscnede
s Gravb
idem
Rotterd
Idem
idem
Utrecht
54 2%
52-1 2%
52-2 2%
52-1 2%
52-2 2%
57
52 2%
107
107
101
101%
79%
89
89 Vs
78%
78%
85^
86%
94
79
76%
76%
81%
76
89%
90%
87%
89%
91%
88
86
89%
104%
105
85%
85%
87
86%
Z.-Hollano 67 2%
2.-Holland 59 2
Converteerbare obligatie»
A.K U 1000 13534 133y
Geidei Zn 92 92
KLM so bord 4% 162 V2 159
SchoJteD Foxh »v> 106 106%
Aand Id beiegg
Alg Honda oezn
Convert© l-l pt
HBB bei.dep.l-2pfc
Lnterbonds I pt
A'dam bel mR f si
Dutch tnt
(nterunie (k
Nelo at
tiobeco 50
Unites f 60
Ver bez 1894 t N
Europai l-io pt
uuer
1260
1080
815
675
145
135.
190
100
222
446
124.5»
489
1262
1083
815
675
145
»3550
190
100
222
440
124.50
487
Bank krediet /ervekertng
Ala Bank Ned
AMEV NÜ cert
A MR O Bank
Cuituurbank
Gron.lnd.Cx. A.
277
800
58.10
21
164%
277
792
58
239
165
27/8
30/8
Holl. Bank Unit
228
227%
Kasassociatle
139
139
Nat. to* B.
86 %x
Nat Ned cert.
601
600%
Ned Crediet B.
200
200
Ned. Middenst B
104.5(-
104.50
Ned. Overzee B.
200
200
K.V.S. eert. d.
630
638
Slavenburg's B.
202%
202%
Ver Bankbedr
178%
179%
industriële ondern-
A b HeRD
641
641
Alg H mR Onr G
185
186
Alrne A'dam
Alg Norit MR
221.01
221
\mste) br.
372%
374
A'dam Ballast My
440
441%
A'dam Droogd.My
125%
126%
A'dam RRtUig My
302%
302%
ANIEM nat. b«x
54%
54
Apeld. nettenlabi
374
373%
Beeren tricotfabr
86 V4
85%
Hens dort Intern
428
427
Bergb Jurg t 35i
239
238
Bergot*
301
301
BerkeJ's Fatent
228
230
Blaauwhoed
365
367
BlRdenst Will
100%
100
Bols Lucas
193
193
BorsumR Webry
60%
öraatmacb R'dair
57 x
56%
Breda macb fa bi
254
254
Bredero Ver .Dedi
Brocades
848
850
Buhrmann Tettei
660
657
BRenkorl
605
603
CaJvé
924*
933%
Carps Garenfabi
331
332
Centr Suikei MH
410
410
Cux Handel MR
181
182
Daaiderop
Dagr®
326
323
Dess. tapRtfabi
299^
300%
Dikkers en Co
138
139
Drie HoefRzerr
88
89
DJÜ.O,
360
360
Duyvl* Jr.
288
288%
Em ba
230
230
En tb. Pletter y
211
201
ErdaJ MR
439
439
Excelsior
160
162%
bittingfabv
113
112%
Eokktt
244
238
WotA
965
966
Gazelle rRwJabr
Gelder Papier
Gelderl -Tielens
Gero fabx
Geveke en Co.
Gist-en Splr.fabr
Grinten v d-
Gruytei Zn 5%
HagemeRei St Co
t Hart insta.
Ha terne N.V
Haven we ken
deineken s oierb
Hero con Breda
Hey broek -ZeJano
Hoek'smach tabi
Huil Kattenburg
Hoil Beton MR
Holl Constr w
Hol) Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch sch
Hooimever St Zn
Indobeetc
Lng Bur Bouws
Lnternatlo
Lnt gew betonb
In ven turn
Jongeneel houtb
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Kledingind Smiti
Kleine Suikerw
Kon fabr vb Ale*
Kon Papierfaoi
Kon Zout Ketjen
Korenschool
Koudyt voed
Kromhout mot
Kon Ver Tapijt
K watts choc
Leeuw Papier
Leldse Wolsp
Llndeteves
Macintosh
Mee) Ned Bakk
Mees '63
Menfco
Vieteoor Betor
viisset Uitg Mi
Moss
Muller an Co.
27/8
295
134
44 I
277
685
370
870
138 V4
493%
145%
200
312
479
243
402
680 4
96
360
228
370
265 x
133%
60.50
157
301%
500
448
691
258
94
270
855
171%
127%
520
327
273 V.
160
436
400
206 x
100 x
233%
407
387
347%
30/8
134
449
277
688
370
885
138
493
145%
200
310
480
243
588
94
360
228
370
260
137
156%
300%
505
450
685
131 b
235
258%
92
272
850
172
127%
515
326
266%
275 d
161%
435
206
100 x
234
386
347%
27/8
30/8
MRnbouwk. werk
Naarden Ch fabr
550
551
Nedap
151
152
Ned. üuk Mr.
N exp pap tabi
171
171%
Ned. Kabeilabr.
342
340%
Ned. Melkunie
252
251%
Ned. Schcepsb.My
96
Neile wed. v.
259
258
Netam
254
254
Nu verdal-Cate
136
135
Oranjeboom
39h
398%
Overzeese Gas
92
Paiemb Ind My
127
127%
Pal the
95
Philips compr
43.41'
42.60
Pietersen auto's
121
120
tieesink en Co.
170
170 x
Keineveld mach
165%
166
Kiva
301
302%
ttott. Droog d Mr
233
234
Huhaak en Co
118
89
118
89
RR ns taai
Bcbev expi MR
211
217
^chokbeton
272
270
Schol ten Karton
460
460
Scholten Foxhol
496
496
Simon de Wit
218
218
Simon's embiain
130
130
Smits transt.
232
230
Spaarnestad
595
595
Stokvis St Zn.
193
192
Stoomsp Pwenthf
70%
70
Swaay van
330
330
Synres /hem
220 x
213
Tabak Phil 0.v
155 x
Texoprlnt
151%
ihomasen DrRvei
502
500
Tbonisen v bedr
216
214
l we Overz. Uano
88%
88
Udenhout Steent
180
184
Unilever
126
126%
Idem 6%
107%
108
Idem 4%
75
74%
termohien
440
439%
Utr. asfaitfabr
321%
320
Varossleau
271
270
Veen end stm^p
Ver Glasfabr o t
232
233
Vei Machtabi
147
150
Vei iouwfabi
331
336
Vette winkel
438
434
27/8
30/8
Vezel verwerking
151
152
VihamR
187%
180
Vredesteln rub
197
197%
VuJcaansuord
115%
165 x
Walvisvaart
87
85%
Wereldhaven
387
387
Wernink s Betor
178
177%
Wessanen
475
480
Wiit. fceyen.-Bi
173
172%
Wyers Ind B
505
504%
Zaalberg
81
81%
£eeuw9*- Confeci
300
300
Zwanen berg-Org
180
180.30
Mijnbouw »r petroleuro
36.50
Alg Cixpi MR
BUliton le rubr.
BUllton 2e rubr
Kon Petr 1 2o
Idem 6 A 20
Moeara Rnlm
ld. eert opr l/li
Id. 1 wlnstbew
ld. 4 winstbew
Oost-Borneo MR
Scbeepvaari
416
138
137
37
419
138
138.21
Plu-ness
Oostzee
Uoiiarfondsex.
Anaconda
Bethiebem Steej
General Electric
Genera) motors
Pruct and Gam t
Republic Stee)
Shell oi)
U.S Stee
- 126
1640 1640
2600 2612
2870 2875
79% 77
517% 520
109 10814
62% 62%
38 te 38%
104te 103%
99% 99A
71% -
43% 43%
66V4 66%
50% 49%
0
s
oleden
a
gedaan en bledei
1
gedaan en laten
s
a
ia tec
I
exdlvldend
-
ex slatin
De Nederlandse Spoorwegen
heeft een nieuw type motorpost-
rijtuig in gebruik genomen. Dit
type rijtuig, dat zelfstandig kan
rijden, is zowel uiterlijk als inner
lijk aangepast aan de modernste
reizigerstreinstellen. De foto toont
het rijtuig in Maarn, terwijl een
D-trein richting Duitsland nadert.
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU Hoogovens Kon. Olie
137.90—139.20. Philips 115.50—115.90. Uni
lever KLM 187.00—190.00
BREDA, andijvie 8-15, augurken A 259,
B 172, C 108, D 82, E 43, bloemkool A 60-
70, B 30-40, C 15-20, snijbonen 60-80, dub
bele bonen 50-75, spekbonen 50-65, pronk-
bonen 30-40, komkommers 21.47, kroten A
50-60, B 30-40, rodekool 30-35, sav.kool -
groen 12-20, wittekool 30-40, spitskool
40-50, bospeen 25-35, prei Al 15-25, A2 12,
raapstelen 4-5, rabarber 12-16, radijzen
4-6. selderij - bos 3-6, knolselderij A 15-
20, sla 1 12-16, 2 4-8, spinazie 8-20, toma
ten A 258-265, B 242-243, C 215-219, CC
180, peterselie - bos 4-8, waspeen Al 15-
25.
STEENBERGEN, 30 augustus Dubb,
bonen 2 56; afw. 3032; bintje klei bon
ken 14601750; grote 12001590; drielin
gen 560740; bintje zand bonken 1390
1490; grote 10301130;; eigenheimers klei
grote 18501940; eerstelingen klei grote
1220; drielingen *620; eerstelingen zand
grote 1180.
KAPELLE, 30 augustus Industrie-
en exportvedling: Bramen industrie in
kratten van 4 kg 1 133140, 2 109; bramen
in kratten mt doosjes 1 141151, 2 114;
idem voor levering op d'insdag 31 augus
tus 10 uur 1.62; dubbele prins.-bonen 1
69, 2 3754; tomaten export per krat van
6 kg IA 247—263, 1B 23^-249, IC 212,
1BB 216, ICC 188, rijp IA 238, 1B 236—242,
IC 185, ICC 180, 1BB 217; 2A 200—203, 2iB
208, 2C 183, 2BB 199, Appelen en peren:
James Grieve 1 80 54, 75 53—55, 70 51—
53, 65 43—46, 2 75 47, 70 46, 65 41, 3-grof
3139, 3-fijn 2324, Manks Codlin 1 75
31, 70 31, 65 28, 60 25, 2 70 29, 65 26—28,
60 24—25, 2 d 16, 3-grof 17, 3-fijn 15,
Zigeunerin 1 75 44, 70 47, 65 3440, 2 75
27, 70 31, 65 28, 2 d 22—23, 3-grof 17,
3-fijn 14, Perizkrode zomerappel 1 65 31,
60 28, 2 d 15, 3-grof 15, 3-fijn 13, Early
Victoria 1 60 26, 2 d 13, 3-fijn 12, Codlin
Keswick 2 70 26, 60 26, 2 d 15, 3-fijn 14,
Tydeman's Early Worchesiter 1 75 87—
91, 80 92, 70 86—88, 65 65—70, 60 42—44,
3-grof 41, 3-fijn 21, James Grieve Neu-
man 1 75 51, 70 49, 65 45, 2 75 51, 70 52, 65
42, Claps Favorite 1 75 80, 70 7879, 65 77,
60 73,t55 64—65, 2 70 74, 65 73—74, 60 70,
55 61, 2 d 46-48, 3-grof 53—58, 3-fijn 41—
46, kroet 1527, Précoce de Trévoux 1
55 69, 50 64, 2 d 26, 3-fijn 28—40, Beurre
de Amanlis 1 65 45. 60 42, 2 d 31, 3-grof
2130, 3-fijn 18, 2 65 43, 60 40; Juttepeer
1 65 78, James Grieve Lired 1 80 67, 75
63, 70 56, 65 46, 3-grof 41; Bruine Here
peer 2 55 18, 2 d 12; Noordlhollandse sui
kerpeer 3-grof 30, 3-fijn 25; kroetappelen
(geplukt) 13; Pruimenveiling: Reine Vic
toria 1 108—143, 2 59—105, grof 61—96;
fabr. 1435, Belle de Louvain 1 90112
2 53—61, grof 60—77, fabr. 27—47, Czar 3
8289, 2 3559, grof 6385, fabriek 28—
48, Reine Claude d'Althan 1 108—157, S
41—83, grof 52—81, fabriek 21—34; Jef
ferson 1 113—139, 2 44—48, grof 59—82,
fabr. 3034, Reine Claude d'Ouillins 1
114, 2 5564, grof 80, fabr. 37; Tonneboer
2 37; Warwick Dropper 1 120; gescheurde
pruimen 1461, Gewone veiling: Rode
bessen per doos 1 35—36, 2 28—32, logan
bessen per doos 1 64, aardbeien per doos
1 77, 2 5071, meloenen 1 67103, 2 62
69, Kasperziken per stuk 1AA 28, IA
1823, 1B 17, IC 13, frambozen per doos
1 69, moerbeien per doos 1 59, druiven
per kg 1 181; Aardappel veiling: bonken
16. 1 14; Groentenveiling: kropsla 413
bloemkool 14—21, andijvie 17—25, snij
bonen 3276, pronkbonen 5456, uien
21. sav. kool 1622.
TERNEUZEN, 30 aug. Sla I 1520 I]
11.9—12.5, bloemkool A 71—85, All 46—69
BH 3758, CII 1626, afw. 1829 groene
komkommers A 37. B 29-35. C 25, witte
komkommers 16—17, meloenen I 71, H 45
—70, Neerlamders I 16.8, bintjes bonken
21.522.3, I 15.918, Eigenheimers I 20T
20.2, andijvie 1120, stoksnijbonen I 71
73, II 3863, pr.boinen II 3066, pronkbo
nen 3645. kroten 32, rodekool 1033.
sav.kool 18—29, breekpeen II 26, waspeer
15, prei All 5560, spinazie 3655, toma
ten A 31—50, B 40-46, C 30—32, CC 30.
uien 1421, Reine Cl. d'Aithan I 125, II
72, Reine Victoria grof 127130, aardbeien
p. doosje II 4175, bramen I 3234, II
2528, witte druiven 198210. Appelen:
Jaimes Grieve I 80 4952, 75 50—54, 70
5053, 65 43—47, n 80 43—50, 75 44-49.
70 43—50, 65 43—65, IED 39, III grof 40—61.
III fijn 3248, kroet 22. Tiedeman I 80
81—86. 75 84—88, 70 80—87, 65 65—70, 60
42—44, II 75 80—81, 70 73—75, 65 63—65,
60 50, IID 25—26, III grof 45-^18, III fijn
28—30. Peren: Klaps I 75 75—78, 70 77—79
65 76—77, 60 72—73, 55 63—64, IID 41, III
grof 59, III fijn 41, kroet 35, Precose I 65
73. 60 67, 55 62, 50 58, III grof 58, III fijn 53
GOES, 30 augustus. Export- en ind.-
veiliog: Appels: Stark Earliest II 70-75
66—69, 65-70 46, 60-65 29, fijn 23—28, Per
zikrode Zomeraippel IID 13, III fijn 10,
kroet 8, James Grieve I 80-85 54, 75-80
48—56, 70-75 54, 65-70 46—49, II 80-85 51,
70-75 46—51, 65-70 39—45, III grof 27—40,
Zigeunerin I 75-80 43 70-75 47, 65-70 42,
IID 16—23, II 75-80 25, 70-75 23—32, 65-70
21—25, III grof 17, III fijn 7—15, kroet 7.
Tydemans E. Worchester I 80-85 92, 75-80
90_92, 70-75 89, 65-70 69—71, 60-65 46, IID
1623, III grof 42, Manks Codlin I 75-80
30, 70-75 30, 65-70 28, 60-65 24 II 75-80 27,
70.75 28, 65-70 24, 60-65 23, IID 16, IH grof
13—17, III fijn 6—7, kroet 12, Althon I 65-
70 51, 60-65 37, IID 13. Peren: Clapp's Fav.
I 75-80 82, 70-75 80, 65-70 77, 60-65 73, 55-60
63 IID 47. II 75-80 74, 70-75 73, 65-70 74,
60-65 68, 55-60 60, III grof 42—60, III fijn
2043, kroet 615, Jutten I 55-60 100,
NoordhoU. Suikerpeer I 55-60 2930, HD
922. Totale aanvoer hard fruit 3600 kis
ten. Bramen in kratten met doosjes I 152
470, II 131, bramen in kratten van 4 kg
I 133, II 109, Gewone veiling: Czaipruimen
I 100, II 37, grof 70—97, fabr. 6—50, Belle
de Louvain I 94426, II 5162, extra 124,
grof 70108, fabr. 3664, gesch. 19, Reine
Victoria Extra 143, I 128154, II 45116,
grof 103122, fabr. 35—70, Reine Claude
D'Ouilliins I 120, fabr. 65, Reine Claude
d'Althan I 145—165, grof 118—135, gesch.
35—59, Reine CL Verte I 173, grof 120,
druiven I 180, per doos: bramen I 4447,
aardbeien I 71, n 41, p. stuk: suikermeloe
nen I 6173, ananasmeloenen I 109145,
H 63, netmeloenen I 81415, H 71, groen
ten: p. st.: bloemkool AI 7174, All 41
58, Bil 30, afw. 30—65, komk. AI 38, All
13—34 BI 21—22, BII 24—25, Cl 12 afw. 12
kropsla I 1418, II 510, p. bos: selderie
48, peterselie 712, kroten 36, uien 11,
p. kg: bintje bonken 1718, grote 1416,
35-50 814. Koop mans Blauwe grote 23,
tomaten AI 4649. All 3847, BI 4751,
Bil 44—50, Cl 33—37, CII 32, bonken I 54,
II 42, postelein I 3848, prei AI 43, augur
ken B 98, spinazie I 50, andijvie I 1525,
waspeen I 29—38, gr. sav. kool I 1519,
rodekool I 2734, BI 29, uien 20, afw.
612, dubb. pr.bonen II 70-74, IIB 3360
prelude bonen II 5564 snijbonen II 69,
afw. 35—41, pronkbonen I 65. II 51, stok-
pr. bonen I 99.
DRUNEN, 30-8 Fruit: appelen 12—81,
peren 1073, aardbeien (met dop)
4046. rode bessen 118. druiven
240260, meloenen 40104, pruimen 60
145, aardappelen 1021, andijvie 1229,
bloemkool 1456, bonen: dubbele 3079,
stokpr. 40100, pronkers 3050, snij 30
76 spek 3055, bospeen 1231, knolselde-
rié 1629, komkommers 1148 p. st. 11
39 p. kg, kool: rode 1535, sav. 1832,
witte 14—22, kroten 1836, peterselie 47
prei 20—43, rabarber 49, selderie 213
sla 418, spinazie 2049, tomaten-kas 30
45, uien 1225, waspeen 1637, worte-
len 918.
OUDENBOSCH, 30-8 James Grieve I
75-op 56, 70-75 55, 65-70 52. 60-65 43, II
70-op 31, Zigeunerin 65-75 25, 55-65 18,
Manks 65-75 28—31, 55-65 21—26, Elison
val 17, Clapps I 70, II 51, III 33, bramen
3944, tomaten A 3443, B 3138, C 30
32, snijbonen I 81, II 40—57. dubb. bonen
44451 S'toktros 4792, spekbonen 5062,
fabr.: dubb. bonen I 59, II 36, prei 23, au
gurken afw. 31, bloemkool AAII 69, AH 50
—68, BII 41, boerenkool 4, sav. kool 13
26, rodekool 36, andijvie II 917, sla 915.
bospeen I 2527, II 1214, meloenen 26
"7, aard. grote 1516, bonken 1718.
ROTTERDAM, 30 augustus, totale aan
voer 1887, slachtrunderen 1254, varkens
633, prijzen resp. extra kwal., le kwal.,
2e kwal,, 3e kwal. (in ets. per kg): slacht
runderen 420-445, 370-405, 330-355, 310-
325. varkens 205-208, 202-205, 200-202, 195-
200, stieren 385-445, worstkoeien 325-340,
slachtzeugen 160-170, (per stuk): zware
varkens 180-182, slachtrunderen aanvoer
iets groter, hanel kalm, prijzen gelijk
aan vorige week; varkens ruimer, vlot,
hoger.
AMSTERDAM De eerste dag van de nieuwe beursweek heeft zioh gistermid
dag op het Damrak gekenmerkt door een verdeelde stemming voor de internatio
nale waarden met weinig zaken. Noch het publiek, noch de internationale arbitrage
konden voldoende enthousiasme opbrengen om de beurs wat kleur te geven.
Philips had gering Amerikaans aanbod te verwerken hetgeen deze hoek moei
zaam afging. Na een openingsprijs op 116,50 daalde de prijs tot 115,90, tegen vrijdag
als slotprijs 117,30. Kon. Olie deed het beter met een koersavance van bijna een
gulden tot 137.60. Hierbij moet echter worden gedacht, dat dit aandeel vrijdag in
Wall Street een halve dollar hoger sloot. Dit in tegenstelling tot de KLM, welk
fonds er een technische koersreactie onderging van 3/4 dollar. Hierdoor weid de
advieskoers in Amsterdam voor KLM drie gulden lager gesteld op f 197. Gezien
de zeer forse koersstijgingen gedurende de laatste weken in Wall Street, vond men
in Amsterdam de lichte koersreactie vrijdag op de Newyorkse beurs voor KLM
dan ook heel normaal. Ook Unilever lag goed gedisponeerd in de marlot op 134,10
(133,60). AKU daalde twee punten tot 4451/2, terwijl Hoogovens een punt lager
werd geadviseerd op 500.
Wall Street gaf vrijdag geen koersveranderingen van betekenis te zien. En zo
was het ook gisteren met de overige Europese beurzen. Van 1 september af zullen
op de Westduitse beurzen aandelen van het beleggingsfonds „Robeco" officieel
worden verhandeld.
De scheepvaartsector had een langzame doch prijshoudende start. Later op de
middag kwam er enige vraag voor Scheepvaart-Unie, waardoor dit fonds bijna
een punt steeg tot 148 1/2. De leidende cultures werden door elkaar een weinig
hoger geadviseerd.
De 6 procent obligaties British Petroleum Raffinaderij Nederland werden In
officieel op 100 a 1001/4 geadviseerd, tegen een uitgiftekoers op 98 1/2. Een dezer
dagen zullen deze obligaties officieel worden verhandeld. Fokker kreeg, evenals
Wessanen een onveranderde advieskoers. Udenhout (steenfabriek) lag goed in de
markt op de bevredigende resultaten over de eerste acht maanden van het nieuwe
boekjaar.