Minister Suurhoff tot wegenbouwers KLM y ij f j arenplan: twaalf nieuwe straalmachines BLUE DIAMONDS UITEEN? Door Ruud de Wolffs geheime huwelijk STA MINDER OP RECHT EN MEER OP REMPEDAAL" Werkkamp bedolven onder ijs en steen Kennedy-film verboden in Zuid-Afrika NIEUW ZIEKENHUIS STAAT Kinderen van dr. King naar blanke55 school GIVE A MAN A LUCKY Veiligheid Bouwraad Johnson komt tussenbeide Bestuurder ramptrein beschuldigd van doodslag DAGBLAD VOOR ZEELAND Laffere overlieid moeten zorgen voor een evenwichtige RAPPORT ere overheid achter bij wegenbouw maaS' gUTSg tiTl Aanhoudend koel C.&C TERUG OP DE KAAP VS vrezen metaalstaking LAWINERAMP EIST TIENTALLEN DODEN 240 MILJOEN VOOR AANPASSING Gebrek aan verpleegsters Integratie sneller Constantijn roept kroonraad te hulp Groter Stijging 105a JAARGANG Ne. 24983 roor God, Koningin en Vaderland Uitgave: N.V. Uitg. Mij. Neerlandia. Directeur: Drs. W. A. J. M. Harkx. Hoofdredacteur: L. Leijendekker. Redactieraad: J. AA. A. C. v. Dongen, I C. J' v' Hootegem, mr. dr. A. J. J. M. y^es< mr. H. AA. L. de Rechter, P. V. AA. Vercauteren, L. J. v. 't Westende. Bureau: Breda Reigerstraat 16. tel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111 DINSDAG 31 AUGUSTUS 1965 Abonnementsprijs 10,80 per kwar taal, excl. 0,25 incasso; 13,65 per post, excl. 0,60 incasso; 3,60 per maand; 0,83 per week. Prijs van buitenlandse abonnementen op aan vraag. Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs voor de gehele op lage 0,45 per mm. Bij contract aan zienlijke reductie. Volledige tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. Bureau voor de Zeeuwse eilanden; GOES, Klokstraat 1 - telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: TERNEUZEN, IJsbaanstraat 24 telefoon 2601 - OOSTBURG, Nieuwstraat 41 - telefoon 2893) NIEUWE AANPAK NODIG 55 (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG. Minister Suurhoff van Verkeer en Waterstaat acht een structuurplan voor de wegenbouw dringend noodzakelijk. Dit plan moet zo soepel opgezet zijn, dat ook de nieuwste verkeers- ontwikkelingen er zo snel mogelijk ingepast kunnen worden. Boven dien acht hij het denkbaar dat grotere wegenbouwprojecten achter elkaar afgewerkt kunnen worden. Ook de coördinatie tussen de vele I instanties overheid en particulier moet volgens hem meer stroomlijn krijgen. Dit jaar zal het bedrag dat het rijk voor de wegenbouw uittrekt, 265 miljoen gulden bereiken. Volgend jaar wordt dit meer dan 300 miljoen gulden. Bovendien komt daarbij waarschijnlijk de uitkerings verhoging voor wegen in provincies en gemeenten. Verkeer en Water staat zoekt verder naar een oplossing van de verkeersproblemen in de steden. Minister Suurhoff wil hiermee niet zeggen, dat er al genoeg voor de wegen gedaan wordt. „Wij moeten eoh-ter voor zichtig zijn", zei hij gisteren op de alge mene vergadering van de Nederlandse t 1 J Vereniging van Wegenbouwers. „Wij sociaal-economische ontwikkeling in alle sectoren. Doen we dit niet dan slaat de (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Minister J. C Suurhoff en de in het Kurhaus te Scheveningen verenigde Neder landse wegenbouwers, vonden elk aar gisteren in het Scheveningse strandpaleis. Minister Suurhoff liet doorschemeren niet afkerig te zijn van nauwere samenwerking met de wegenbouwers en daarbij het toevertrouwen van meer ver antwoordelijkheid. De voorzitter van de wegen bouwers, ir. D. H. Prins, gaf op zijn beurt uiting aan zijn grote waardering voor de opvattingen van de heer Suurhoff. Er waren overigens interessante en soms pittige uitspraken te beluisteren: Minister Suurhoff: „In het verkeer moeten de men sen eens minder op hun recht en meer op hun rempedaal gaan staan". En: „Er zou (by de wegenbouw) al heel wat gewonnen zijn, indien betrokkenen bij een tracé niet tot de laatste centimeter op hun recht bleven staan, maar som mige belangen in het algemeen belang gewonnen zouden ge ven". Ir. Prins: (over de snelle groei van het wagenpark): „Wil het Neder landse volk zich de luxe van de auto in deze mate veroorloven, dan zal het er ook voor moeten betalen". Dan was er ook nog de conclu sie van het economisch instituut voor de bouwnijverheid, dat op verzoek van de wegenbouwers een onderzoek instelde naar de wegen bouw en het economisch even wicht. Die conclusie: „Het rijkswegenfonds voorziet voor slechts veertig procent in de wegenproduktie. De finan ciering van de wegenbouw is niet dit fonds dus niet verze kerd. De lagere overheid pro- vicies en gemeenten die voor tweederde aan opdrachten moet geven, blijft namelijk ach ter". (Hierbij wordt door onze pro vlncie-redactie aangetekend dat het bestuur van Noord-Brabant dit jaar voor 30 miljoen gulden heeft aanbesteed. Dit is tien miljoen meer dan vorig jaar. Den Bosch wil jaarlijks voor 30 miljoen laten verwerken, wat betekent dat het provinciaal bestuur bijna 75 pro- cent van de middelen, waarover zij steden?1' dB we*en wiI be overbesiteding terug op alle sectoren, dus ook op de wegenbouw met alle be perkingen vandien. De wegenbouw heeft geld nodig, maar ook het onderwijs voor de opleiding van bijvoorbeeld de voor de wegenbouw benodigde ingenieurs, en de industrie en havenprojecten, die via de belastingen het geld voor de wegen moeten verdienen." Intussen zal een goed wegennet bijdra. gen to-t een grotere verkeersveiligheid, maar ook een aangepaste verkeerswet- geving en een goed verkeersgedrag. „Wij Nederlanders zouden wat minder op ons recht en wat meer op ons rempedaal moeten staan", aldus de minister van Verkeer en Waterstaat. Het Economisch Instituut voor de bouwnijverheid wijst er in een gisteren verschenen rapport op, dat de beteke nis van een goed wegennet in een groeiende economie zeer groot is. Goede wegverbindingen dragen zelfs in hoge mate bij tot verwezenlijking van deze groei. Allerlei omstandigheden belem meren echter een zodanige wegenbouw, die maatschappelijk en economisch ge wenst is. Zü zijn: een onvolmaakt wer kende kapitaalmarkt voor de lagere overheidsorganen en het zoeken van de rijksoverheid naar een economisch even wicht ook op kortere termijn. ™rPHaarAf Pr De ex"s-s'er Jac. taDrente'0^^ ?e ^vormd™ kerk functie een feit aer" hem in deze van Meppel. de heer w v™,',nw°ner DCourantZvank?I juli een"«Wder stuk geschreven.3waarin Mitï" 1948 veroordeeld1 tenminste twee door ven SerLriTl1^ Beschreven brie- JÏÏS-F'ÏLÏ?* tien brie- waarin hij twee ven werden getoond te hebben schuldig gemaakt. medegedeeld geldig tot van- Weersverwachting, aSonck6' K N M b Kel"ui"im,lb}l„ opklaringen, maar 'n kot nnni-a Fmen<le bewolking. noorden van het land kans 2P rpsen. uroog Wepr vuur ne avono vrij krachtG*Iat.!fc' aan de kust Weinig v.";® ^westelijke wind. tuur. ndering in tempera- Het instituut is het ermee eens, dat de regering verstoringen op korte ter mijn van het economische evenwicht moet voorkomen. Zij moet echter de middelen daartoe op de allerlaatste plaats zoeken in de bouwproductie. Een groeiende bevolking en de groeiende economie van Nederland brengen als vanzelf de groei van de bouwproduktie met zich mee. Anders blijft Nederland niet leefbaar. Bij toenemende spannin gen zou een politiek van consumptiebe perking of een gedwongen 9paren struc tureel verkieselijker zijn dan beperking van deze bouwproduktie. Bij de wegenbouwproduktie betreft dit vooral de financiering. Een verstoring van het economisch evenwicht of een looninflatie als gevolg van verhoogde produktie zijn bij de wegenbouw niet te vrezen. Deze bouw heeft een weinig ar beidsintensief produktieproces. Boven dien werkt een goed wegennet arbeids besparend in de verkeerssector, door een vlottere afwikkeling en een verkorting van de rijtijden. In haar verslag 1964-1965 pleit de Ne derlandse Vereniging van Wegenbouwers opnieuw voor een autonoom wegenfonds, niet alleen voor rijkswegen, maar voor de gehele Nederlandse infrastructuur. Dit fonds moet volgens de vereniging gekoppeld worden aan een wegenbouw- raad, die boven de gemeentelijke be voegdheden reikt en waarin allen zitting moeten hebben, die bij de voorbereiding en de aanleg van wegen betrokken zijn. CAPE KENNEDY (U.P.I.) De kos monauten Cooper en Conrad zijh van middag vanaf het bergingsschip Lake <?hamplain per vliegtuig teruggekeerd op Cape Kennedy, waar zij hun ruimte vaart waren begonnen. Onmiddellijk verdrongen zich tal van autoriteiten om hen. De afwezigheid van familieleden der ruimtevaarders en het muziekkorps, dat gewoonlijk terugkerende Ameri kaanse ruimtevaarders ontving, viel op. Krachtens nieuwe, verscherpte instruc ties, afkomstig van het nationale bu reau voor lucht- en ruimtevaart (NASA), moet het Gemini-duo nog 10 dagen wachten voor het zijn familie en het publiek kan ontmoeten. De ruimtevaarders werden begroet door de gouverneur van Florida, Hay- don Burns. Hij gaf beiden een plaquette met het zegel van Florida er op. (Zie foto). Burgemeester F. Wagner van New York heeft de Gemini-astronauten Gor don Cooper en Charles Conrad telegra fisch uitgenodigd om naar New York City te komen voor het in ontvangst ne men van de traditionele con f^++i-ver welkoming. WASHINGTON (A.F.P.) President Johnson heeft de voornaamste vertegen woordigers van de Amerikaanse staal fabrieken en de mctaalvakbonden uitge nodigd op het Witte Huis te komen om te trachten de dreigende staalstaking af te wenden. Beide partijen kunnen het niet eens worden over een nieuwe col lectieve arbeidsovereenkomst. Met het oog op de dreigende staking hebben de fabrieken in de V.S. de cokesproduktie en die van de hoogovens al beperkt. Aanvankelijk zouden de staalarbeiders al op 1 mei gaan staken, maar dit werd tot september uitgesteld om te trachten alsnog een overeenkomst te bereiken. De vakbonden eisen een driejarig contract met lonen, pensioenen, verze kering en bovendien toeslagen ter waarde van ongeveer 49.8 dollarcent per uur. De maatschappijen zeggen dat de eisen neerkomen op ongeveer 57 cent per uur. De Amerikaanse metaal arbeider verdient al gemiddeld 4.40 dollar per uur. DOLE, Frankrijk (U.P.I.) Charles Neyrat, bestuurder van de exprestrein Milaan-Parijs, die zaterdag in Pont d'Herin achter tegen de Lombardije- expres opbotste, is gisteren gearresteerd en in staat van beschuldiging gesteld terzake van doodslag. Bij het ongeluk verloren 12 personen het leven en werden 28 anderen ge wond. Allen waren het passagiers die in de laatste wagon van de Lombardije expres zaten. Neyrat en zijn machinist werden slechts licht gewond. Eerstgenoemde bevindt zich thans in de gevangenis. Neyrat, die 37 jaar is, heeft vier kin deren. Hij werd gearresteerd en in staat van beschuldiging gesteld nadat bij voor de rechter-commissaris was verschenen. Hij verklaarde dat hij de reglementen had opgevolgd toen hij een geel waar- schuwingssein zag. Hij remde af. Toen hij het rode stopsein zag had hij op nieuw geremd, maar de trsin kwam niet tot stilstand. (Van onze redactie buitenland) VALAIS Tachtig tot honderd ar beiders zyn gisteren om het leven geko men in Zwitserland, toen een lawine het werkkamp, waarin zy zich bevon den, bedolf. Het juiste dodencyfer was gisteren nog niet bekend. De lawine van steen, ys en modder kwam precies terecht op de onderkomens en de kan tine van het werkkamp. De ramp vol trok zich rond vijf uur, toen de mees te mannen, die aan een waterkrachtin stallatie werkten, in het kamp waren te ruggekeerd om te eten. De afhangende punt van de gletsjer, die zich van de ruim vierduizend meter hoge Strahlhorn naar beneden uit strekt, hing precies boven het arbei derskamp. Naar deskundigen beweerden moet het warme weer van de laatste dagen de gletsjer hebben losgeweekt. Onmiddellijk na de ramp kwam een uitgebreide reddingsactie op gang. Alle beschikbare ambulances in het-kanton Valais Werden naar de onheilsplek ge dirigeerd en vliegtuigen en helikopters namen aan het werk deel. De nationale Zwitserse radio nam een minuut stilte in acht. De laag ijs en gesteente die het kamp bedekt is vele meters dik. SCHIPHOL In de eerstkomende vyf jaren zal de K.L.M. twaalf nieuwe straalvliegtuigen aankopen, waarmee volgens de huidige schattingen een be drag van minstens 240 miljoen gulden gemoeid zal zyn. Na de uitdienststelling van de Viscounts, enkele Electra's en de overgebleven Douglas-machines DC 7c zal de vloot van de K.L.M. in 1970 tweeënveertig toestellen omvatten tegen nu veertig. De totale capaciteit van de vloot zal echter sterk toenemen. De twaalf aan te kopen machines komen allemaal van Douglas. Zoals bekend bestelde de K.L.M. reeds 6 DC-9-machines. Daarbij komen er nog 8 van een vergrote versie, die nog besteld moeten worden. Bovendien koopt de K.L.M. drie super DC-8-machines, een sterk vergro te versie van de huidige DC-8. Over de eventuele aankoop van de Fokker F-28 wordt niets gezegd in het vijfjarenplan, waaraan bovenstaande is ontleend, en dat dezer dagen is voor gelegd aan vertegenwoordigers van de bedrijfsgroepen burgerluchtvaart van d® Nederlandse vervoersbonden. DE 46-JARIGE H. A. Biemans uit Nij megen is op een kruispunt met zijn bromfiets tegen een uit een zijstraat komende vrachtauto gereden. De man was op slag dood. JOHANNESBURG (U.P.I.) Een film over het leven van wijlen presi dent Kennedy mag in Zuid-Afrika niet worden vertoond omdat deze beelden bevat van de beweging voor burger rechten voor de negers in de Verenigde Staten en van het Amerikaanse vredes- korps in Afrika. De filmcensuur had geëist dat deze beelden uit de film ..John F. Kennedy: years of lightning, days of drums" zou den worden geknipt. De Amerikaanse voorlichtingsdienst weigerde dit echter. IN KWESAN, 160 km ten zuiden van Seoel, is een bus in een ravijn gestort, waarbij 15 passagiers om het leven kwamen. OP EEN ONBEWAAKTE overweg in St.-Pancras is de vijfjarige Alex van den Berg uit St.-Pancras door een trein gegaepen en gedood. ROTTERDAM (A.N.P.) Een ern stig tekort aan gediplomeerde verpleeg sters heelt de gloednieuwe Dr. Daniel den Hoed-stichting in Rotterdam, een ziekenhuis ter bestrijding van reuma- en gezwelsziekten in grote moeilijkhe den gebracht. Ruim de helft van het aantal bedden in dit nationaal zeer be langrijke ziekenhuis staan door dit nij pende verpleegsterstekort leeg. Eén der medisch directeuren, dr. P. v. d. Meer zegt hierover: „Er is nog echt geen reden voor al te grote ongerust heid. Maar het is natuurlijk wel erg onaangenaam dat een nieuw ziekenhuis als het onze in de allereerste maanden van zijn bestaan een zo moeilijke pe riode doormaakt". Dr. Van der Meer is ook niet bijzonder optimistisch voor wat de nabije toekomst betreft. „Wij hebben er op gerekend het eerste jaar als aanloopperiode te kunnen beschou wen. Het begint er nu helaas naar uit te zien dat het verpleegsterstekort bin nen dat jaar bepaald niet is opgelost". RUUD naar Mexico? (Van een onzer verslaggevers) BREDA XJet is niet onmogelijk, dat na mei vol gend jaar het succesvolle tiener-duo „The Blue Diamonds" ontbonden zal worden. Dit als gevolg van Ruud de Wolffs plotselinge en nu pas uitgelekte huwelijk met de Mexicaanse tienerster Leda Moreno, dat op 14 augustus blijkt te zijn voltrokken in Mexico, waar „The Blue Diamonds" momenteel op tournee zijn. „Ik ben helemaal de kluts kwijt", ver telde ons gisteravond moeder De Wolff. „Ik wist wel, dat er „iets" aan het handje was, maar dat het tot een hu welijk zou komen heb ik nooit geweten. De jongens ontmoeten immers zo veei meisjes. Ruud en Leda hebben elkaar vorig jaar leren kennen toen mijn zoons in Mexico optraden. Gut, er is natuur lijk wel eens over gesproken, ze is zelfs nog bij ons geweest, maar dat er sprake was van een serieuze verkering en kans op een huwelijk, neen dat heeft ons he lemaal overrompeld". Wat het gezin De Wolff en vooral Ruud en Riem nog allemaal te wachten staat is voor moeder De Wolff nog een groot vraagteken. „Ze komen in ieder geval terug, Leda ook, en tot mei vol gend jaar zitten ze vast aan hun con tracten. Wat er daarna met het duo gaat gebeuren weet ik niet. Als Ruud zich in Mexico gaat vestigen blijft er voor Riem niets anders over dan maar weer te gaan studeren. Wellicht tekenen. Misschien blijven ze ook wel hier. Ik weet er alle maal nog niets van, Ruud en Riem zijn 3 augustus naar Mexico vertrokken en sindsdien heb ik niets meer van hen ge hoord Van de zijde van Phonogram, de pla tenmaatschappij, waarvoor „The Blue Diamonds" werken, werd met stelligheid beweerd, dat het duo niet ontbonden zal worden. Wat dan wel? „Wellicht blijft Leda Moreno daar wonen en organiseren we voor „The Blue Diamonds" wat meer tournees naar Mexico. Commentaar van moeder De Wolff: „Geen sprake van: Dat op en neer reizen wordt immers veel te duur". geruchten als zou Ruud de Wolff ge- V* weigerd hebben naar Nederland terug te keren en de brui hebben gege ven aan al zijn contracten werden zowel door Phonogram als door Ruuds moeder tegengesproken. Hij en zijn broer komen wel terug al is nog niet bekend wan neer. Wel zijn enige instanties zwaar gedu peerd doordat zij „The Blue Diamonds" al voor een optreden op korte termijn geengageerd hadden. Zij zullen het zon der de gebroeders De Wolff moeten doen en hen dagvaarden op beschuldi ging van contractbreuk. Een van deze gedupeerden is de Jokers-sociëteit in Heer, die ook al een optreden van Cliff Richard in rook zag opgaan, doordat de Britse zanger wegens andere afspraken de overtocht naar Nederland niet kon maken. Het bestuur van de sociëteit had al een reclamevliegtuiig besteld om de komst van de Blue Diamonds extra- spectaculair te maken ATLANTA (U.P.I.) Dr. Martin Luther King: jr. en zijn naaste medewerker in de stryd om de burgerrechten, hebben gisteren vyf van hun kinderen op een voorheen alleen door blanke kinderen bezochte lagere school laten Inschrijven. Mevrouw King bracht twee van haar kinderen en mevrouw Abernathy drie naar de school. De inschrijving vond plaats zonder incidenten. Op ongeveer hetzelfde mo ment namen elders in Amerika duizen den negerkinderen plaats op scholen die vroeger alleen door blanken wer den bezocht. Er zijn aanwijzingen dat het aantal negerkinderen dat dit schooljaar in het zuiden voor iedereen toegankelijk ge worden scholen zal bezoeken, het dub bele vande 66.000 van verleden jaar zal zijn. Het aantal van 66.000 was ove rigens slechts 2,5 procent van de voor studie in aanmerking komende negers in de 11 zuidelijke staten. ATHENE (U.P.I.) De Griekse ex- premier Elias Tsirimokos heeft koning Constantijn voorgesteld een kroonraad bijeen te roepen om te zoeken naar een oplossing van de politieke crisis. De koning heeft het voorstel aan vaard. Een kroonraad nog maar zelden in Griekenland bijeengeroepen be staat doorgaans uit de regerende pre mier, oud-premiers, leiders van in het parlement vertegenwoordigde par tijen en in sommige gevallen voormali ge ministers van buitenlandse zaken. Verwacht wordt dat Constantijn de kroonraad zal vragen met de een of an dere formule voor den dag te komen waarmee de huidige crisis kan worden opgeheven zonder dat er in de onmid dellijke toekomst algemene verkiezin gen hoeven te worden uitgeschreven. Weliswaar zal het aantal toestellen dus slechts van 40 tot 42 toenemen, maar aangezien de aan te schaffen vliegtuigen veel meer capaciteit hebben dan de af te danken toestellen, ver wacht het planbureau van de K.L.M., dat het meerjarenplan heeft opgesteld, een gestadig stijgende lijn voor het aan tal ton-kilometers. Vorig jaar kwam dit reeds van 850 op 900 miljoen en als alles volgens het plan verloopt, zal de stijging zich in de komende jaren tel kens met 100 miljoen voortzetten tot 1350 miljoen ton-kilometers in 1969. Van de drie vergrote DC-8-versies. (30 miljoen per stuk), serienummers 61. 62 en 63, heeft de K.L.M. het oog laten vallen op de laatste met de mees te wijzigingen. Dit type, met de bouw waarvan de Douglas-fabrieken reeds zijn begonnen, is 10 meter langer dan de bestaande versie, terwijl ook d® vleugels 1 meter langer worden. Dez® „super" DC-8 zal dan ook een aanzien lijk groter aantal passagiers kunnen vervoeren, nl. maximaal 251, tegen de huidige DC-8f-versie 165. De super DC-8 zal onder de meest ongunstige omstandigheden met volle lading zonder tussenlanding van Kopen hagen naar Los Angeles kunnen vlie gen. De bestelde 6 DC-9-machines, die de K.L.M. volgend jaar in gebruik zal ne men, zijn van de serie met het nummer 10. De vergrote versie, met een romp die 4 meter langer is, krijgt serienum mer 30. Van dit type overweegt de K.L.M. dus blijkens het plan, de aan koop van 8 stuks, waarvan de afleve ring in 1968 zal moeten beginnen. Deze machine zal maximaal 115 passagiers kunnen vervoeren, tegen de normale DC-9 ongeveer 90. Al verwacht de K.L.M. dus een ver hoging van de te bereiken ton-kilome ters, toch zal dit niet betekenen dat het K.L.M.-aandeel in de totale pro duktie van de wereld-burgerluchtvaart omhoog zal gaan, integendeel. Zoveel charteb- en andere maatschappijen schieten als paddestoelen uit de grond, dat de spoeling steeds dunner wordt. Bovendien zal de groei van de K.L.M. geen gelijke tred kunnen houden met die van de wereld-luchtvaart. Thans bedraagt het K.L.M.-aandeel in het wereld-totaal 6 procent. Verwacht wordt dat dit over 2 jaar tot 5,75 en in 1969 tot 5,5 procent zal zijn gedaald. De beladingsgraad zal volgens de ver wachtingen omhoog gaan en voor de K.L.M. steeds boven het wereldgemid delde op de internationale lijnen blij ven. (Advertenties) niet duur wel heerlijk

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 1