Minister Suurhoff tot wegenbouwers
KLM y ij f j arenplan:
twaalf nieuwe
straalmachines
BLUE DIAMONDS UITEEN?
Door Ruud de Wolffs geheime huwelijk
STA MINDER OP RECHT
EN MEER OP REMPEDAAL"
Werkkamp
bedolven
onder ijs
en steen
Kennedy-film
verboden in
Zuid-Afrika
NIEUW
ZIEKENHUIS
STAAT
Kinderen van
dr. King naar
blanke55 school
GIVE A MAN A LUCKY
Veiligheid
Bouwraad
Johnson komt
tussenbeide
Bestuurder
ramptrein
beschuldigd
van doodslag
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Laffere overlieid moeten zorgen voor een evenwichtige
RAPPORT
ere overheid
achter bij
wegenbouw
maaS' gUTSg tiTl
Aanhoudend koel
C.&C TERUG
OP DE KAAP
VS vrezen metaalstaking
LAWINERAMP EIST
TIENTALLEN DODEN
240 MILJOEN VOOR AANPASSING
Gebrek aan
verpleegsters
Integratie sneller
Constantijn roept
kroonraad te hulp
Groter
Stijging
105a JAARGANG
Ne. 24983
roor God, Koningin en Vaderland
Uitgave: N.V. Uitg. Mij. Neerlandia.
Directeur: Drs. W. A. J. M. Harkx.
Hoofdredacteur: L. Leijendekker.
Redactieraad: J. AA. A. C. v. Dongen,
I C. J' v' Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
y^es< mr. H. AA. L. de Rechter, P. V. AA.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bureau: Breda Reigerstraat 16.
tel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111
DINSDAG 31 AUGUSTUS 1965
Abonnementsprijs 10,80 per kwar
taal, excl. 0,25 incasso; 13,65 per
post, excl. 0,60 incasso; 3,60 per
maand; 0,83 per week. Prijs van
buitenlandse abonnementen op aan
vraag. Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs voor de gehele op
lage 0,45 per mm. Bij contract aan
zienlijke reductie. Volledige tarieven
en Algemene Voorwaarden worden
op aanvraag gaarne verstrekt.
Bureau
voor de Zeeuwse eilanden; GOES, Klokstraat 1 - telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: TERNEUZEN, IJsbaanstraat 24 telefoon 2601 - OOSTBURG, Nieuwstraat 41 - telefoon 2893)
NIEUWE AANPAK NODIG
55
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG. Minister Suurhoff van Verkeer en Waterstaat
acht een structuurplan voor de wegenbouw dringend noodzakelijk.
Dit plan moet zo soepel opgezet zijn, dat ook de nieuwste verkeers-
ontwikkelingen er zo snel mogelijk ingepast kunnen worden. Boven
dien acht hij het denkbaar dat grotere wegenbouwprojecten achter
elkaar afgewerkt kunnen worden. Ook de coördinatie tussen de vele
I instanties overheid en particulier moet volgens hem meer
stroomlijn krijgen.
Dit jaar zal het bedrag dat het rijk voor de wegenbouw uittrekt,
265 miljoen gulden bereiken. Volgend jaar wordt dit meer dan 300
miljoen gulden. Bovendien komt daarbij waarschijnlijk de uitkerings
verhoging voor wegen in provincies en gemeenten. Verkeer en Water
staat zoekt verder naar een oplossing van de verkeersproblemen in
de steden.
Minister Suurhoff wil hiermee niet
zeggen, dat er al genoeg voor de wegen
gedaan wordt. „Wij moeten eoh-ter voor
zichtig zijn", zei hij gisteren op de alge
mene vergadering van de Nederlandse
t 1 J Vereniging van Wegenbouwers. „Wij
sociaal-economische ontwikkeling in alle
sectoren. Doen we dit niet dan slaat de
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Minister J. C
Suurhoff en de in het Kurhaus te
Scheveningen verenigde Neder
landse wegenbouwers, vonden elk
aar gisteren in het Scheveningse
strandpaleis. Minister Suurhoff
liet doorschemeren niet afkerig te
zijn van nauwere samenwerking
met de wegenbouwers en daarbij
het toevertrouwen van meer ver
antwoordelijkheid.
De voorzitter van de wegen
bouwers, ir. D. H. Prins, gaf op
zijn beurt uiting aan zijn grote
waardering voor de opvattingen
van de heer Suurhoff. Er waren
overigens interessante en soms
pittige uitspraken te beluisteren:
Minister Suurhoff:
„In het verkeer moeten de men
sen eens minder op hun recht
en meer op hun rempedaal gaan
staan". En:
„Er zou (by de wegenbouw) al
heel wat gewonnen zijn, indien
betrokkenen bij een tracé niet
tot de laatste centimeter op hun
recht bleven staan, maar som
mige belangen in het algemeen
belang gewonnen zouden ge
ven".
Ir. Prins:
(over de snelle groei van het
wagenpark): „Wil het Neder
landse volk zich de luxe van de
auto in deze mate veroorloven,
dan zal het er ook voor moeten
betalen".
Dan was er ook nog de conclu
sie van het economisch instituut
voor de bouwnijverheid, dat op
verzoek van de wegenbouwers een
onderzoek instelde naar de wegen
bouw en het economisch even
wicht. Die conclusie:
„Het rijkswegenfonds voorziet
voor slechts veertig procent in
de wegenproduktie. De finan
ciering van de wegenbouw is
niet dit fonds dus niet verze
kerd. De lagere overheid pro-
vicies en gemeenten die
voor tweederde aan opdrachten
moet geven, blijft namelijk ach
ter".
(Hierbij wordt door onze pro
vlncie-redactie aangetekend dat
het bestuur van Noord-Brabant dit
jaar voor 30 miljoen gulden heeft
aanbesteed. Dit is tien miljoen
meer dan vorig jaar. Den Bosch
wil jaarlijks voor 30 miljoen laten
verwerken, wat betekent dat het
provinciaal bestuur bijna 75 pro-
cent van de middelen, waarover zij
steden?1' dB we*en wiI be
overbesiteding terug op alle sectoren,
dus ook op de wegenbouw met alle be
perkingen vandien. De wegenbouw heeft
geld nodig, maar ook het onderwijs voor
de opleiding van bijvoorbeeld de voor
de wegenbouw benodigde ingenieurs, en
de industrie en havenprojecten, die via
de belastingen het geld voor de wegen
moeten verdienen."
Intussen zal een goed wegennet bijdra.
gen to-t een grotere verkeersveiligheid,
maar ook een aangepaste verkeerswet-
geving en een goed verkeersgedrag. „Wij
Nederlanders zouden wat minder op ons
recht en wat meer op ons rempedaal
moeten staan", aldus de minister van
Verkeer en Waterstaat.
Het Economisch Instituut voor de
bouwnijverheid wijst er in een gisteren
verschenen rapport op, dat de beteke
nis van een goed wegennet in een
groeiende economie zeer groot is. Goede
wegverbindingen dragen zelfs in hoge
mate bij tot verwezenlijking van deze
groei. Allerlei omstandigheden belem
meren echter een zodanige wegenbouw,
die maatschappelijk en economisch ge
wenst is. Zü zijn: een onvolmaakt wer
kende kapitaalmarkt voor de lagere
overheidsorganen en het zoeken van de
rijksoverheid naar een economisch even
wicht ook op kortere termijn.
™rPHaarAf Pr De ex"s-s'er Jac.
taDrente'0^^ ?e ^vormd™ kerk
functie een feit aer" hem in deze
van Meppel. de heer w v™,',nw°ner
DCourantZvank?I juli een"«Wder
stuk geschreven.3waarin Mitï"
1948
veroordeeld1 tenminste twee door
ven SerLriTl1^ Beschreven brie-
JÏÏS-F'ÏLÏ?* tien
brie-
waarin hij twee
ven werden getoond
te hebben schuldig gemaakt.
medegedeeld
geldig tot van-
Weersverwachting,
aSonck6' K N M b
Kel"ui"im,lb}l„ opklaringen, maar
'n kot nnni-a Fmen<le bewolking.
noorden van het land kans
2P rpsen.
uroog Wepr vuur ne avono
vrij krachtG*Iat.!fc' aan de kust
Weinig v.";® ^westelijke wind.
tuur. ndering in tempera-
Het instituut is het ermee eens, dat
de regering verstoringen op korte ter
mijn van het economische evenwicht
moet voorkomen. Zij moet echter de
middelen daartoe op de allerlaatste
plaats zoeken in de bouwproductie. Een
groeiende bevolking en de groeiende
economie van Nederland brengen als
vanzelf de groei van de bouwproduktie
met zich mee. Anders blijft Nederland
niet leefbaar. Bij toenemende spannin
gen zou een politiek van consumptiebe
perking of een gedwongen 9paren struc
tureel verkieselijker zijn dan beperking
van deze bouwproduktie.
Bij de wegenbouwproduktie betreft dit
vooral de financiering. Een verstoring
van het economisch evenwicht of een
looninflatie als gevolg van verhoogde
produktie zijn bij de wegenbouw niet te
vrezen. Deze bouw heeft een weinig ar
beidsintensief produktieproces. Boven
dien werkt een goed wegennet arbeids
besparend in de verkeerssector, door een
vlottere afwikkeling en een verkorting
van de rijtijden.
In haar verslag 1964-1965 pleit de Ne
derlandse Vereniging van Wegenbouwers
opnieuw voor een autonoom wegenfonds,
niet alleen voor rijkswegen, maar voor
de gehele Nederlandse infrastructuur.
Dit fonds moet volgens de vereniging
gekoppeld worden aan een wegenbouw-
raad, die boven de gemeentelijke be
voegdheden reikt en waarin allen zitting
moeten hebben, die bij de voorbereiding
en de aanleg van wegen betrokken zijn.
CAPE KENNEDY (U.P.I.) De kos
monauten Cooper en Conrad zijh van
middag vanaf het bergingsschip Lake
<?hamplain per vliegtuig teruggekeerd
op Cape Kennedy, waar zij hun ruimte
vaart waren begonnen. Onmiddellijk
verdrongen zich tal van autoriteiten om
hen. De afwezigheid van familieleden
der ruimtevaarders en het muziekkorps,
dat gewoonlijk terugkerende Ameri
kaanse ruimtevaarders ontving, viel op.
Krachtens nieuwe, verscherpte instruc
ties, afkomstig van het nationale bu
reau voor lucht- en ruimtevaart
(NASA), moet het Gemini-duo nog 10
dagen wachten voor het zijn familie en
het publiek kan ontmoeten.
De ruimtevaarders werden begroet
door de gouverneur van Florida, Hay-
don Burns. Hij gaf beiden een plaquette
met het zegel van Florida er op. (Zie
foto).
Burgemeester F. Wagner van New
York heeft de Gemini-astronauten Gor
don Cooper en Charles Conrad telegra
fisch uitgenodigd om naar New York
City te komen voor het in ontvangst ne
men van de traditionele con f^++i-ver
welkoming.
WASHINGTON (A.F.P.) President
Johnson heeft de voornaamste vertegen
woordigers van de Amerikaanse staal
fabrieken en de mctaalvakbonden uitge
nodigd op het Witte Huis te komen om
te trachten de dreigende staalstaking af
te wenden. Beide partijen kunnen het
niet eens worden over een nieuwe col
lectieve arbeidsovereenkomst.
Met het oog op de dreigende staking
hebben de fabrieken in de V.S. de
cokesproduktie en die van de hoogovens
al beperkt. Aanvankelijk zouden de
staalarbeiders al op 1 mei gaan staken,
maar dit werd tot september uitgesteld
om te trachten alsnog een overeenkomst
te bereiken.
De vakbonden eisen een driejarig
contract met lonen, pensioenen, verze
kering en bovendien toeslagen ter
waarde van ongeveer 49.8 dollarcent
per uur. De maatschappijen zeggen dat
de eisen neerkomen op ongeveer 57
cent per uur. De Amerikaanse metaal
arbeider verdient al gemiddeld 4.40
dollar per uur.
DOLE, Frankrijk (U.P.I.) Charles
Neyrat, bestuurder van de exprestrein
Milaan-Parijs, die zaterdag in Pont
d'Herin achter tegen de Lombardije-
expres opbotste, is gisteren gearresteerd
en in staat van beschuldiging gesteld
terzake van doodslag.
Bij het ongeluk verloren 12 personen
het leven en werden 28 anderen ge
wond. Allen waren het passagiers die in
de laatste wagon van de Lombardije
expres zaten.
Neyrat en zijn machinist werden
slechts licht gewond. Eerstgenoemde
bevindt zich thans in de gevangenis.
Neyrat, die 37 jaar is, heeft vier kin
deren. Hij werd gearresteerd en in staat
van beschuldiging gesteld nadat bij voor
de rechter-commissaris was verschenen.
Hij verklaarde dat hij de reglementen
had opgevolgd toen hij een geel waar-
schuwingssein zag. Hij remde af. Toen
hij het rode stopsein zag had hij op
nieuw geremd, maar de trsin kwam
niet tot stilstand.
(Van onze redactie buitenland)
VALAIS Tachtig tot honderd ar
beiders zyn gisteren om het leven geko
men in Zwitserland, toen een lawine
het werkkamp, waarin zy zich bevon
den, bedolf. Het juiste dodencyfer was
gisteren nog niet bekend. De lawine
van steen, ys en modder kwam precies
terecht op de onderkomens en de kan
tine van het werkkamp. De ramp vol
trok zich rond vijf uur, toen de mees
te mannen, die aan een waterkrachtin
stallatie werkten, in het kamp waren te
ruggekeerd om te eten.
De afhangende punt van de gletsjer,
die zich van de ruim vierduizend meter
hoge Strahlhorn naar beneden uit
strekt, hing precies boven het arbei
derskamp. Naar deskundigen beweerden
moet het warme weer van de laatste
dagen de gletsjer hebben losgeweekt.
Onmiddellijk na de ramp kwam een
uitgebreide reddingsactie op gang. Alle
beschikbare ambulances in het-kanton
Valais Werden naar de onheilsplek ge
dirigeerd en vliegtuigen en helikopters
namen aan het werk deel. De nationale
Zwitserse radio nam een minuut stilte
in acht.
De laag ijs en gesteente die het kamp
bedekt is vele meters dik.
SCHIPHOL In de eerstkomende
vyf jaren zal de K.L.M. twaalf nieuwe
straalvliegtuigen aankopen, waarmee
volgens de huidige schattingen een be
drag van minstens 240 miljoen gulden
gemoeid zal zyn. Na de uitdienststelling
van de Viscounts, enkele Electra's en
de overgebleven Douglas-machines DC
7c zal de vloot van de K.L.M. in 1970
tweeënveertig toestellen omvatten tegen
nu veertig. De totale capaciteit van de
vloot zal echter sterk toenemen. De
twaalf aan te kopen machines komen
allemaal van Douglas.
Zoals bekend bestelde de K.L.M.
reeds 6 DC-9-machines. Daarbij komen
er nog 8 van een vergrote versie, die
nog besteld moeten worden.
Bovendien koopt de K.L.M. drie
super DC-8-machines, een sterk vergro
te versie van de huidige DC-8.
Over de eventuele aankoop van de
Fokker F-28 wordt niets gezegd in het
vijfjarenplan, waaraan bovenstaande is
ontleend, en dat dezer dagen is voor
gelegd aan vertegenwoordigers van de
bedrijfsgroepen burgerluchtvaart van d®
Nederlandse vervoersbonden.
DE 46-JARIGE H. A. Biemans uit Nij
megen is op een kruispunt met zijn
bromfiets tegen een uit een zijstraat
komende vrachtauto gereden. De man
was op slag dood.
JOHANNESBURG (U.P.I.) Een
film over het leven van wijlen presi
dent Kennedy mag in Zuid-Afrika niet
worden vertoond omdat deze beelden
bevat van de beweging voor burger
rechten voor de negers in de Verenigde
Staten en van het Amerikaanse vredes-
korps in Afrika.
De filmcensuur had geëist dat deze
beelden uit de film ..John F. Kennedy:
years of lightning, days of drums" zou
den worden geknipt.
De Amerikaanse voorlichtingsdienst
weigerde dit echter.
IN KWESAN, 160 km ten zuiden van
Seoel, is een bus in een ravijn gestort,
waarbij 15 passagiers om het leven
kwamen.
OP EEN ONBEWAAKTE overweg in
St.-Pancras is de vijfjarige Alex van
den Berg uit St.-Pancras door een trein
gegaepen en gedood.
ROTTERDAM (A.N.P.) Een ern
stig tekort aan gediplomeerde verpleeg
sters heelt de gloednieuwe Dr. Daniel
den Hoed-stichting in Rotterdam, een
ziekenhuis ter bestrijding van reuma-
en gezwelsziekten in grote moeilijkhe
den gebracht. Ruim de helft van het
aantal bedden in dit nationaal zeer be
langrijke ziekenhuis staan door dit nij
pende verpleegsterstekort leeg.
Eén der medisch directeuren, dr. P.
v. d. Meer zegt hierover: „Er is nog echt
geen reden voor al te grote ongerust
heid. Maar het is natuurlijk wel erg
onaangenaam dat een nieuw ziekenhuis
als het onze in de allereerste maanden
van zijn bestaan een zo moeilijke pe
riode doormaakt". Dr. Van der Meer is
ook niet bijzonder optimistisch voor
wat de nabije toekomst betreft. „Wij
hebben er op gerekend het eerste jaar
als aanloopperiode te kunnen beschou
wen. Het begint er nu helaas naar uit
te zien dat het verpleegsterstekort bin
nen dat jaar bepaald niet is opgelost".
RUUD
naar Mexico?
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA
XJet is niet onmogelijk, dat na mei vol
gend jaar het succesvolle tiener-duo
„The Blue Diamonds" ontbonden zal
worden. Dit als gevolg van Ruud de
Wolffs plotselinge en nu pas uitgelekte
huwelijk met de Mexicaanse tienerster
Leda Moreno, dat op 14 augustus blijkt
te zijn voltrokken in Mexico, waar „The
Blue Diamonds" momenteel op tournee
zijn.
„Ik ben helemaal de kluts kwijt", ver
telde ons gisteravond moeder De Wolff.
„Ik wist wel, dat er „iets" aan het
handje was, maar dat het tot een hu
welijk zou komen heb ik nooit geweten.
De jongens ontmoeten immers zo veei
meisjes. Ruud en Leda hebben elkaar
vorig jaar leren kennen toen mijn zoons
in Mexico optraden. Gut, er is natuur
lijk wel eens over gesproken, ze is zelfs
nog bij ons geweest, maar dat er sprake
was van een serieuze verkering en kans
op een huwelijk, neen dat heeft ons he
lemaal overrompeld".
Wat het gezin De Wolff en vooral
Ruud en Riem nog allemaal te wachten
staat is voor moeder De Wolff nog een
groot vraagteken. „Ze komen in ieder
geval terug, Leda ook, en tot mei vol
gend jaar zitten ze vast aan hun con
tracten. Wat er daarna met het duo gaat
gebeuren weet ik niet. Als Ruud zich in
Mexico gaat vestigen blijft er voor Riem
niets anders over dan maar weer te gaan
studeren. Wellicht tekenen. Misschien
blijven ze ook wel hier. Ik weet er alle
maal nog niets van, Ruud en Riem zijn
3 augustus naar Mexico vertrokken en
sindsdien heb ik niets meer van hen ge
hoord
Van de zijde van Phonogram, de pla
tenmaatschappij, waarvoor „The Blue
Diamonds" werken, werd met stelligheid
beweerd, dat het duo niet ontbonden zal
worden. Wat dan wel? „Wellicht blijft
Leda Moreno daar wonen en organiseren
we voor „The Blue Diamonds" wat meer
tournees naar Mexico. Commentaar
van moeder De Wolff: „Geen sprake van:
Dat op en neer reizen wordt immers
veel te duur".
geruchten als zou Ruud de Wolff ge-
V* weigerd hebben naar Nederland
terug te keren en de brui hebben gege
ven aan al zijn contracten werden zowel
door Phonogram als door Ruuds moeder
tegengesproken. Hij en zijn broer komen
wel terug al is nog niet bekend wan
neer.
Wel zijn enige instanties zwaar gedu
peerd doordat zij „The Blue Diamonds"
al voor een optreden op korte termijn
geengageerd hadden. Zij zullen het zon
der de gebroeders De Wolff moeten
doen en hen dagvaarden op beschuldi
ging van contractbreuk. Een van deze
gedupeerden is de Jokers-sociëteit in
Heer, die ook al een optreden van Cliff
Richard in rook zag opgaan, doordat de
Britse zanger wegens andere afspraken
de overtocht naar Nederland niet kon
maken. Het bestuur van de sociëteit had
al een reclamevliegtuiig besteld om de
komst van de Blue Diamonds extra-
spectaculair te maken
ATLANTA (U.P.I.) Dr. Martin Luther
King: jr. en zijn naaste medewerker in
de stryd om de burgerrechten, hebben
gisteren vyf van hun kinderen op een
voorheen alleen door blanke kinderen
bezochte lagere school laten Inschrijven.
Mevrouw King bracht twee van haar
kinderen en mevrouw Abernathy drie
naar de school.
De inschrijving vond plaats zonder
incidenten. Op ongeveer hetzelfde mo
ment namen elders in Amerika duizen
den negerkinderen plaats op scholen
die vroeger alleen door blanken wer
den bezocht.
Er zijn aanwijzingen dat het aantal
negerkinderen dat dit schooljaar in het
zuiden voor iedereen toegankelijk ge
worden scholen zal bezoeken, het dub
bele vande 66.000 van verleden jaar
zal zijn. Het aantal van 66.000 was ove
rigens slechts 2,5 procent van de voor
studie in aanmerking komende negers
in de 11 zuidelijke staten.
ATHENE (U.P.I.) De Griekse ex-
premier Elias Tsirimokos heeft koning
Constantijn voorgesteld een kroonraad
bijeen te roepen om te zoeken naar een
oplossing van de politieke crisis.
De koning heeft het voorstel aan
vaard.
Een kroonraad nog maar zelden
in Griekenland bijeengeroepen be
staat doorgaans uit de regerende pre
mier, oud-premiers, leiders van in het
parlement vertegenwoordigde par
tijen en in sommige gevallen voormali
ge ministers van buitenlandse zaken.
Verwacht wordt dat Constantijn de
kroonraad zal vragen met de een of an
dere formule voor den dag te komen
waarmee de huidige crisis kan worden
opgeheven zonder dat er in de onmid
dellijke toekomst algemene verkiezin
gen hoeven te worden uitgeschreven.
Weliswaar zal het aantal toestellen
dus slechts van 40 tot 42 toenemen,
maar aangezien de aan te schaffen
vliegtuigen veel meer capaciteit hebben
dan de af te danken toestellen, ver
wacht het planbureau van de K.L.M.,
dat het meerjarenplan heeft opgesteld,
een gestadig stijgende lijn voor het aan
tal ton-kilometers. Vorig jaar kwam
dit reeds van 850 op 900 miljoen en als
alles volgens het plan verloopt, zal de
stijging zich in de komende jaren tel
kens met 100 miljoen voortzetten tot
1350 miljoen ton-kilometers in 1969.
Van de drie vergrote DC-8-versies.
(30 miljoen per stuk), serienummers
61. 62 en 63, heeft de K.L.M. het oog
laten vallen op de laatste met de mees
te wijzigingen. Dit type, met de bouw
waarvan de Douglas-fabrieken reeds
zijn begonnen, is 10 meter langer dan
de bestaande versie, terwijl ook d®
vleugels 1 meter langer worden. Dez®
„super" DC-8 zal dan ook een aanzien
lijk groter aantal passagiers kunnen
vervoeren, nl. maximaal 251, tegen de
huidige DC-8f-versie 165.
De super DC-8 zal onder de meest
ongunstige omstandigheden met volle
lading zonder tussenlanding van Kopen
hagen naar Los Angeles kunnen vlie
gen.
De bestelde 6 DC-9-machines, die de
K.L.M. volgend jaar in gebruik zal ne
men, zijn van de serie met het nummer
10. De vergrote versie, met een romp
die 4 meter langer is, krijgt serienum
mer 30. Van dit type overweegt de
K.L.M. dus blijkens het plan, de aan
koop van 8 stuks, waarvan de afleve
ring in 1968 zal moeten beginnen. Deze
machine zal maximaal 115 passagiers
kunnen vervoeren, tegen de normale
DC-9 ongeveer 90.
Al verwacht de K.L.M. dus een ver
hoging van de te bereiken ton-kilome
ters, toch zal dit niet betekenen dat
het K.L.M.-aandeel in de totale pro
duktie van de wereld-burgerluchtvaart
omhoog zal gaan, integendeel. Zoveel
charteb- en andere maatschappijen
schieten als paddestoelen uit de grond,
dat de spoeling steeds dunner wordt.
Bovendien zal de groei van de K.L.M.
geen gelijke tred kunnen houden met
die van de wereld-luchtvaart.
Thans bedraagt het K.L.M.-aandeel in
het wereld-totaal 6 procent. Verwacht
wordt dat dit over 2 jaar tot 5,75 en in
1969 tot 5,5 procent zal zijn gedaald.
De beladingsgraad zal volgens de ver
wachtingen omhoog gaan en voor de
K.L.M. steeds boven het wereldgemid
delde op de internationale lijnen blij
ven.
(Advertenties)
niet duur wel heerlijk