Brabantse beelden in en rond kasteel Hoensbroek Donald Duck LAST- VAN Sc) EENTT' KATER? NEW YORK CITY BALLET DANST O.M. OP EEN MARS VAN SOUSA Overzicht van provinciedie steeds meer meetelt Nota KRO-ledenwerfactie Het is van belang wie de kraan van de informatie hanteert" Jaag hem weg met WITTE KRUIS poeders! Gisteren op Schiphol gearriveerd De bank waar u zich thuis voelt! DOOR MIGNON G.E8ERHART DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 25 AUGUSTUS 1965 der Rurgt met zijn decoratieve en tevens overwogen gebouwde a jour-bronzen, naast zijn binnen de ruige huid gevoelige beelden als Franciscus en De Verloren Zoon, Hans Claessen met vooral een fris se, opvallende St. Anna te Drieën, zijn sterke „Fluitspeler". Opvallend is het werk van Marijke van Vlaardingen, een in Breda wonende Haagse kunstenares (22), wier kerami sche werk volkse frisheid, persoonlijk heid en rijkdom verraadt. Links en rechts zouden nog losse beelden aan te stippen zijn, maar het besprokene volstaat dunkt ons, wel om een grote belangstel ling voor deze tentoonstelling in Kasteel Hoensbroek te rechtvaardigen. Jammer genoeg ontbreken twee grote namen op deze expositie, namelijk die van Hein Koreman en Jan Vaes. De laat ste had echter geen werk voorhanden dat hem belangrijk genoeg toescheen om te worden tentoongesteld en de eerste heeft de kans tot een artistieke comè back jammer genoeg niet aangegrepen. L.M. HOENSBROEK - Tot en met 20 sep tember presenteert Kasteel Hoens broek in een aantal vertrekken en (in de openlucht) op zijn twee pleinen een tweehonderdtal beeldhouwwer ken, plastieken en meer-dimensionale constructies die, onder de tentoonstel- lingstitel „Beelden uit Brabant in en om Kasteel Hoensbroek", een rijke en boeiende kijk geeft op de hedendaag se beoefening van dit kunstelement in deze provincie, waarbij meteen ge constateerd mag worden dat de col lectie werk van een overwegend jon ge en zeer jonge generatie omvat, wier artistieke geaardheid in genen dele meer bepaald wordt door het ge west, doch door nationale en interna tionale opvattingen, vaak ingepast in •en individualistische tijdsbeleving. De tentoonstelling kwam tot stand op initiatief van het comité Kasteel Hoens broek (waar de dichter Bertus Aafjes woont) en is ingericht door de Brabant se Stichting van beeldende kunst en edel- ambacht te Tilburg met medewerking van de tentoonstellingsdienst van het provinciaal genootschap van kunsten en wetenschappen te den Bosch. Het resultaat was een collectie welke, ofschoon te groot voor deze toch niet he lemaal ideale ruimten, wijst op een enorm toegenomen daadwerkelijke be langstelling voor beeldbouwkunstige ac tiviteiten in deze provincie, die ook op het gebied van de andere kunsten sedert de jongste oorlog een verrassende vlucht ge nomen heeft. Een vlucht, welke kennelijk gestimuleerd wordt door een daadwer kelijke officiële belangstelling. De niet minder dan 35 exposanten af zonderlijk te behandelen is ondoenlijk, tc meer waar zeer veel werkstukken ven- drinken in de massa, die een steeds be vredigende inrichting in de weg gestaan heeft. Sommige ruimten geven immers soms meer de indruk van een opslag plaats dan van een expositie zoals het binnenpleintje met een verwarrende hoe. veelheid en verscheidenheid van werk. stukken. In de kast met penningen en kruisen kan men nauwelijks achterhalen, wat van wie is, terwijl men (langdurig pijnlijk gebukt) de middenpartijen nauwelijks met het oog kan aftasten. Ook het wille keurig verspreiden van de kleinere en iets grotere plastieken staat een gemak kelijk vergelijken in de weg. Tenslotte kan het niet anders of menig werkstuk moet in deze geëxposeerde massa kwali tatief wegvallen. Waarmee dan tegelijk erkend is dat deze tentoonstelling tech nisch en artistiek zeer interessant mate riaal biedt. Moeten we zo voor de vuist enkele namen noemen, dan zijn daar meteen die van de Amsterdammer Ge- rard Bruning (35), die in Cuyk aan de Maas "woont en zijn Nijmeegse echtgenote Wuma Bruning Haffmans (29), de oudere Bossche kunstenaar Frans van aaes£nr?Lv0)' de Hans 22^'» de Jan van Eyck. academie), de in Horst geboren in Ber- iicum woonachtige Leo Geurtjens (41), wiens beeldje Meditatie een zeer per soonlijke vormgeving bezit, en een bewijs is van grote subtiele technische vaardig heid. Dan zijn daar verder de Tegelenaar, in Tilburg wonende Jacq Kreykamp (49), die een zeer belangrijke plaats op deze expositie inneemt, de St. Michielsgeste laar Felix van der Linden, met zijn soms briljante plastieken, zoals Franciscus met de vogels. Paard en Ruiter, dat als eerste prijs uitgereikt werd aan de winnaar van het Bene lux-filmfestival. Dan zijn daar tenslotte de Goirlese Hanneke Mols van Gooi (31), die in Maastricht en Milaan studeerde en wier hardstenen kruisgroep meer dan haar gedrongen kalksteenfigu ren overtuigingskracht en persoonlijkheid uitstraalt en de in Dordrecht geboren Bredanaar Frans Verhaak met zijn bij zonder suggestieve Prediker en zijn bij een broze subtiliteit uitgepuurde beeld- Twee spelende "beren uit euvil- lesteen van de in Tilburg wonen de Jacques Kreykamp, vormen het aantrekkelijke welkom op het grote plein voor het kasteel. jes. De meest op de voorgrond tredende kunstenaars zijn echter Gerard Bruning met zijn, vanuit het classicisme vertrok ken figuren als Europa, Pan, Icarus e.a., die echter een zeer bezielde eigen vorm kregen, en met daarnaast zijn zeer knap pe bronsplastiek „Ontmoeting", een klein beeldje, dat echter gedragen, wordt door een prachtige monumentaliteit, diens echtgenote Wilma Bruning - Haffmans met vooral haar gips „Vogel" en haar brons „Staand meisje", zeer fijn van ge leding, zeer warm van vorm, Frans van Het hoofdartikel van de K.R.O.-gids voor de volgende week is gewijd aan de in september en oktober te houden werf- campagne en aan de inleidende verkla ring, waarover wjj gisteren uitvoerig berichtten. Over de verantwoordelijkheid bij het programmabeleid, met name bij de berichtgeving, zegt het artikel: ,,Het is van wezenlijk belang wie de kraan van. deze informatie hanteert. Dat kan een omroep zijn met gevoel voor ver antwoordelijkheid, maar dat kan ook een omroep zijn met boulevard - men taliteit. Ook in de Nederlandse dag bladpers bestaat dat verschil, maar met een grote oplage alleen maakt men geen mens gelukkig". „De ka tholieke, maar ook de gehele Neder landse samenleving is ermee gediend, dat de katholieke orm'oep aan de ver nieuwing en aan de gezamenlijkheid een zo sterk mogelijke bijdrage kan leveren. Het competitie-systeem van het nieuwe omroepbestel brengt met zich mee dat er een of meer nieuwe omroeporganisaties bij kunnen komen Elke nieuwe omroep erbij betekent herverdeling van de beschikbare zend tijd. Een nieuwe, grote omroep van tenminste 400.000 leden erbij, bete kent - bijv. voor de K.R.O. - een ver mindering van 20 procent zendtijd in (Advertentie) (Advertentie) de televisie en van bijna een dag zend tijd in de radio. De vermindering van inkomsten uit de luister- en kijkgelden zal dan dienovereenkomstig zijn. Bij zijn pleidooi voor een nieuw, open bestel, is de K.R.O. zich daar van steeds bewust geweest, zonder dat dit zijn houding daarbij heeft beïn vloed. Want anderzijds biedt dit be stel belangrijke cultürelé waarborgen, terwijl het de zich vernieuwende ka tholieke wereld eigentijdse kansen biedt. Daarom vraagt de K.R.O. de luister aars en kijkers - in het bijzonder alle katholieke luisteraars en kijkers een doordachte keuze te doen. Wie van mening is dat de zendtijd van de K.R.O. zou mogen verminder en kiest voor een andere omroep. Wie echter de katholieke omroep rui me zendtijd wil zien toegekend - ja nog meer zendtijd dan nu - kiest voor de K.R.O." (Van een onzer verslaggevers) SCHIPHOL Balletomanen zullen opveren, als zij horen, dat George Balan- chine in het land is, de man, die langs zijn neus weg over zichzelf durft zeggen: „Ik, de grootste choreograaf ter wereld Kan wel zijn, ik zou tenminste geen an dere weten". HÜ arriveerde gisteren met het 85 le den tellende fameuze New York City Ballet op Schiphol om, begeleid door het Noordhollands Filharmonisch Orkest, donderdag en vrydag a.s. een reeks van drie opvoeringen in de Amsterdamse schouwburg te geven. Geflankeerd door twee prima balleri na's, de 20-jarige beeldschone Pat McBri. de en de gracieuze 19-jarige Suzanne Farell, gaf hij in het kort een overzicht van het programma, dat hij denkt te brengen. „We beginnen met „Serenade" van Tsjaikowski, het eerste werk, dat ik voor Amerika creëerde, maar nu in een ande re montage. Daarna komt „Episode" van Webern. Veel mensen vinden het een moeilijk stuk, maar dat is het helemaal niet voor wie, net. als ik, vogelzang het schoonste ter wereld vindt. Ik acht de muziek van Webern helemaal niet zo erg modern. De man is nota-bene in 1945 of zoiets gestorven. Mijn „Episode" is een eerbewijs aan zijn nagedachtenis, want voor mij is Webern het oorspronkelijke uitgangspunt van alle hedendaagse mu ziek. In mijn dansen heb ik geprobeerd dezelfde bewogenheid en trefzekerheid, sierlijkheid en luister, te leggen. We ver volgen met „Meditation" van Tsjaikow- ski, dat de componist schreef, toen hij een dag erg bedroefd geweest moet zijn. Ik geloof die stemming zeer goed aan te kunnen voelen. De „Stars and Stripes" van Sousa, waarmee we besluiten, is heel iets anders Hoe kun je nu een ballet -schrijven op marsmuziek, vragen de mensen wel eens, maar ik vind Sousa heerlijk de hele vaart van het Amerikaanse leger zit erin. Je- ziet de soldaten a.h.w. oprukken. In Parijs werd dit stuk door een Gaullisti sche claque weggefloten, maar hier hoop ik er veel succes mee te hebben". De 61-jarige ex-Russische balletmees- ter zegt, dat in de tien jaar, die verstre ken zijn sinds hij voor het laatst in Ne derland was, zijn corps de ballet ingrij pend is verjongd". De meisjes, die u hier nu ziet, waren toen nauwelijks geboren. Maar op het ogenblik zijn ze zó goed, dat ik de samenstelling van de groep niet meer verander voordat ik sterf dat is over tien jaar". Het verheugt hem, dat hij eindelijk weer eens een Europese tournee kan ma ken. „Hoewel we een van Amerika's bes te "culturele exportartikelen zijn, krijgen we geen enkele steun. Het publiek vindt kauwgom nu eenmaal belangrijker. Daarom was ik des te meer verheugd toen de Amerikaanse regering uiteinde lijk toch deze reis subsidiëeerde". Na Amsterdam reist the New York City Ballet naar Londen om, zes weken lang optredend in the Royal Opera Hou se, hun tournee af te ronden. George Balanchine met twee van zijn sterren: Patricia McBride len Suzanne Farell tijdens de persconferentie op Schiphol. De reddingsbrigades en brand weerlieden hebben het druk. In het toeristenseizoen wil er nogal eens een vakantieganger op een wat ge vaarlijk uitgevallen berg klimmen of, zoals nu weer die jongen in En geland, op een smal richeltje van een hongerig gapende afgrond klau teren. In de zomermaanden staan de kranten gerégeld vol over reddings acties. Soms loopt het slecht af maar meestal lukt het wel een waaghal zerige bergbeklimmer of een zwem mer die dacht dat de zee een wat grote, maar verder ongevaarlijke badkuip is, uit wat dan heet de ka ken des doods te sleuren. Laatst waren enkele geredden, hoogst verontwaardigd over het feit dat er'aan het redden van hun le vens kosten verbonden waren. Zoals kennelijk alle andere toeristen, die zonder ervaring een stukje barre na tuur gaan verkennen, verkeerden ze in de veronderstelling dat het nor maal is dat redders hun leven riske ren om onvoorzichtige toeristen uit diepe kloven of van glibberige gletsjers te halen en dat ze daar be langeloos hun vrije tijd benevens hun snipperdagen insteken. Dat verraadt behalve een tekort aan nuchter economisch inzicht ook een bedenkelijk gebrek aan eerbied voor andermans leven en veiligheid. Op je dooie akkertje een klimpartij beginnen, in moeilijkheden raken en dan denken „nou ja, er zijn daar be neden wel een paar lui die zo gek zijn hetzelfde risico te nemen als ik, om mij hier weer weg te krijgen", dat wijst op een mentaliteit die nodig bijgeschaafd dient te worden. Misschien kan men in bergdorpen en in vakantiecentra waar dat nut kan hebben, de tarieven voor het redden van een toeristenleven aan plakken. De durfal die nadien een nota krijgt, luidend: „Voor het red den van Uedeles leven: 500,-", die behoeft dan niet vreemd op te kij ken. Hij heeft tevoren geweten wat de kosten zijn en wanneer zijn leven hem die som niet waard is, dan heeft hij een reden te meer om zich niet in situaties te begeven die risico's met zich meebrengen. Een reden te meer. Want de be- 'lahgrijkste drijfveer om geen vakan tie-waaghalzerijen uit te halen is toch altijd nog de puur menselijke overweging dat je niemand ertoe mag noodzaken zich in levensgevaar te begeven om jou eruit te halen PRAET-MAECKER Van tijd tot tijd telt u uw geld. Is het nog geen tijd om het bij de N.M.B. te brengen? Sparen is er nu nóg inte ressanter geworden: beleggingsboekjes en spaarrekening met een rente van 3h°/q, termijnboekjes nu met een rente van 4^4%. Zo blijft u tellen. Bijtellen! NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Breda: Veemarktstraat 55-57. Bergen op Zoom: Zuivelplein 5. Roosendaal: Nieuwe Markt 24. Oostburg: Nieuwstraat 24. Terneuzen: Nieuwstraat 10. Voorts bijkantoren te Breskens, Dongen, Goes, Hulst, Sas van Gent en Zaamslag. 31)' Vaag hoorde Martha Dilly over 1-jt pad aankomen. Ze riep: „Martha, Ellen en Jim Stenson zijn er Mar tha!" Ze greep Martha bij de arm en bleef als versteend staan- Hees zei Mar tha: „Dat is die man Dat is de man die ik doodgereden héb. De bruine bladermassa bewoog een beetje met het water en het was daardoor net of het hailfzichtbare ichaam en gezicht nog leefden. Dilly bewoog zich ook weer na de eerste schok. Met haar ogen dicht stak ze haar handen uit alsof ze het Dewegende ding daar in het water aan haar voeten wilde wegvagen. Ze wankelde en viel tegen Martha aan. Die sloeg haar arm om Dilly heen om haar te steunen. „We moeten naar huis terug. Ik zal je helpen. Kom mee." Dilly zakte zowat door haar knieën en Martha trok haar overeind en mee het pad op Het was smal voor de twee vrouwen die wankelend voort gingen. Martha de arm om Dilly heengeslagen Takken van dicht struikgewas streken nat langs Mar tha's wang. Ze had het gevoel dat deze nachtmerrie-achtige tocht nooit zou eindigen. Maar tenslotte kwamen ze bij het tuinhuis. Ze kon Dilly niet langer ondersteunen. Ze bracht haar naar het houten trapje en Dilly zonk als een zoutzak op de onderste tree neer. Martha hijgde. Ze streek de haren uit haar gezicht. Dilly tastte naar haar bril, deed die af, nam hem in de hand en staarde tenslotte zon der bril; alle bloed scheen eruit ge trokken te zijn. „Weet je zeker dat het die man is?" „Ja." „Hij is dood," zei Dilly. „Ja Kun je lopen?" Dilly zuchtte lang en bibberend- Daarna hees ze zich met moeite op, als een oude vrouw. Zicih aan Martha vastklampend, strompelend op haar hoge hakken, liep ze naast deze over het grindpad dat kraakte onder haar struikelende voeten, dwars over het gazon en het bordes, naar de lichten van het huis. Toen de twee vrouwen de zitkamer binnenkwamen keek Jim Stenson, die bij de haard zat te roken, hen verschrikt aan en sprong op. .Dilly! Wat is er aan de hand?" Martha vertelde het hem. „Er is een lijk. In het meer. Daar naast het pad. Ze liep voor Ellen langs die een kreet slaakte en daarna haar hand voor haar mond hield, naar de tele foon. Ze hoorde hoe Jim en Ellen opgewonden Dilly uitboorden. De telefoniste zei: ,,Ja, mrs Bascom? „Ik wil met de sherrif spreken alstu blieft." „De ja, natuurlijk Ik verbind u meteen." Luidkeels riep Jim Stenson: „Ik ga er meteen heen om te kijken." Zijn zware stappen dreunden de ka mer uit. De tuindeuren sloegen dicht. De telefoniste zei: „Het spijt me.m.s Bascom. Ik heb zijn huisnummer ge beld. Het is zondagavond zo u weet. Zijn er moeilijkheden, mrs. Bas com? Waarmee kan ik u van dienst zijn?" „De politie! De politie en de sherrif. Vraag ze hierheen te komen." „Ja, ja, dat zal ik doen. Ik zal met een iemand sturen." „Dank u Ze belde af- Nu Lem. Wat kon ze tegen hem zeggen? Al leen de simpele waarheid. Ik heb een man doodgereden. Ze probeerde zich te herinneren waar hy op dit moment moest zijn, op deze dag, maar ze kon het niet. Ze kon zich niets anders herrinneren dan een mannetje met een spits gezicht die onder haar auto was gevallen en die nu levenloos in het meer dreef. Alles was nu anders geworden. Ze kon maar èèn ding doen. Ze had de fout gemaakt waarvan Lem gezegd had dat ze die onmogelijk kon ma- kien er was geen enkele mogelijk heid die te herstellen. Ze dwong zich door de zitkamer te lopen, woar Ellen met schrille stem riep, .Martha, wie is het? Hoe heb je hem gevonden?" Martha was halverwege de trap toen Ellens vragen pas echt tot haar door-» drongen, Ze gaf geen antwoord. Het papier met Lems hele program ma volledig erop uitgetypt, zat in haar tas Weer draaide ze de nul. De stem van de telefoniste antwoord de direct. „Ik heb de sherrif te pak ken weten te krijgen, mrs. Bascom. Hij is al onderweg." „Dank u. Ik wil graag een interlo kaal gesprek aanvragen" Ze hoorde haar eigen stem vast en duidelijk de naam van het hotel en van de stad opgeven en ze voegde er aan toe dat het dringend was. Vlugger dan ze verwacht had. kreeg ze de telefoniste weer.,,In het hotel zeggen ze dat hij naar de studio is gegaan, mrs. Bascom. Daar wordt een programma opgenomen Zal ik proberen hem daar te bereiken?" Martha overlegde maar heel even. Zelfs een noodoproep kon hem niet bereiken als hij op dat ogenblik be zig was aan een uitzending En als dat niet zo was, zouden er mensen in zijn buurt zijn- „Nee. Maar blijft u het hotel proberen. Ik bedoel na de uitzending." „Ik zal blijven proberen tot ik hem te pakken heb." ..Dank u." Martha belde af en zei nog eens tegen de lege kamer: Dank u", zich er niet van bewust dat ze de hoorn had neergelegd. Ze hoopte dat Lem zou bellen voordat de sheriff er zou zijn. Woensdag 25 augustus HILVERSUM I 402 m Nieuwsberichten en mededelingen 12.27, 1900, 22.30 en 23.55 uur. Popu laire muziek 13.30. 17.00, 21.20 en 23.30 uur. Klassieke muziek 13.00. 14.45. 18.10, 20.00 en 22.55 uur. Jeugdprogramma 14.10 en 15.50 uur. HILVERSUM II 298 m Nieuwsberichten en mededelingen 12.27, 12.55. 16.00. 1800, 20.00, 22.30 en 23.55 uur. Populaire muziek 12.00. 12.35. 13.15, 17.00, 18.15 en 21.25 uur. Klassieke muziek 14.00, 16.02 en 20.05 uur. Zie- kenprogramma 16.30 uur. Hoorspel 19.20 en 20.50 uur. Sportuitzending 22.25 uur. Jeugdprogramma 15.00 uur. BELGIë VLAAMS 324 m Nieuwsberichten en mededelingen 12.00 uur en verder om het uur. Popu laire muziek 12.03, 16.09, 18.54. 19.40, 20.15 en 23.05. Klassieke muziek 13.20 en 2100 uur. Sportuitzending 18.50 uur. Jeugdprogramma 15.15 uur Donderdag 26 augustus HILVERSUM I 492 m Nieuwsberichten en mededelingen 7.30 en 8.30 uur. Populaire muziek 7.05. 8.05 en 8.40 uur. Klassieke muziek 10.00 en 11.45 uur. Ziekenprogramma 11.00 uur. Jeugdprogramma 9.40 uur. HILVERSUM II 298 m Nieuwsberichten en mededelingen 7.00, 8.00 en 1100 uur. Populaire mu ziek 7.20, 8.10 en 10.10 uur. Klassieke muziek 9.00 uur. Vrouwenprogramma 9.35 uur. Jeugdprogramma 10.00 uur. Woensdag 25 augustus NEDERLAND I VARA: 17.00-17.35 Voor de kindereu. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 Angkor, filmre portage uit de serie: Image of the Eest NCRV: 19.35 De Berverly Hillbillies, TV- film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 500 Miles away from home: Country and Western-muziek. 21.05 Stiefbeen en Zoon, TV-spel. 21.40 Zing er eens uit, showprogramma. 22.05 Attnetie. 22.30 Dagsluiting. NTS: 22.35-22.40 JournaoL NEDERLAND II NTS: 2000 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Theater thuis Avontuur in de nacht, TV-film. 20.30 Genadeloze jungle, film. 22.00-22.30 Speurtocht in het ver leden: Lodewijk XIV, de Zonnekoning, documentaire. BELGIë VLAAMS 19.30 Televisum: jeuigdtelevisie. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws. 20.20 Stel je voor. 20.25 't Is maar een woord, quizprogramma. 21.00 Speelfilm: De ge neraal della Rovere, (II generalo della Rovere) 23.00 Nieuws. BELGIë FRANS 19.00 Berichten. 19.03 Allo les jeunes. internationale jeugdkroniek. 19.30 Guil- laume Teil, TV-feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Les chinois de Honig Kong, een enquête van de BBC 21.20 Petit Théa- tre: Le monde est petit. 21.45 Air et espace. 22.15 Journaal. ikBentwiwtis minu ten te laatdsna ld au woepenp -2'jn!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5