Brabantse beelden in en
rond kasteel Hoensbroek
Donald
Duck
LAST-
VAN Sc)
EENTT'
KATER?
NEW YORK CITY BALLET
DANST O.M. OP EEN
MARS VAN SOUSA
Overzicht van provinciedie steeds meer meetelt
Nota
KRO-ledenwerfactie
Het is van belang
wie de kraan van
de informatie
hanteert"
Jaag hem weg met
WITTE KRUIS
poeders!
Gisteren op Schiphol gearriveerd
De bank waar u zich thuis voelt!
DOOR MIGNON G.E8ERHART
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 25 AUGUSTUS 1965
der Rurgt met zijn decoratieve en tevens
overwogen gebouwde a jour-bronzen,
naast zijn binnen de ruige huid gevoelige
beelden als Franciscus en De Verloren
Zoon, Hans Claessen met vooral een fris
se, opvallende St. Anna te Drieën, zijn
sterke „Fluitspeler".
Opvallend is het werk van Marijke van
Vlaardingen, een in Breda wonende
Haagse kunstenares (22), wier kerami
sche werk volkse frisheid, persoonlijk
heid en rijkdom verraadt. Links en
rechts zouden nog losse beelden aan te
stippen zijn, maar het besprokene volstaat
dunkt ons, wel om een grote belangstel
ling voor deze tentoonstelling in Kasteel
Hoensbroek te rechtvaardigen.
Jammer genoeg ontbreken twee grote
namen op deze expositie, namelijk die
van Hein Koreman en Jan Vaes. De laat
ste had echter geen werk voorhanden
dat hem belangrijk genoeg toescheen om
te worden tentoongesteld en de eerste
heeft de kans tot een artistieke comè
back jammer genoeg niet aangegrepen.
L.M.
HOENSBROEK - Tot en met 20 sep
tember presenteert Kasteel Hoens
broek in een aantal vertrekken en (in
de openlucht) op zijn twee pleinen
een tweehonderdtal beeldhouwwer
ken, plastieken en meer-dimensionale
constructies die, onder de tentoonstel-
lingstitel „Beelden uit Brabant in en
om Kasteel Hoensbroek", een rijke en
boeiende kijk geeft op de hedendaag
se beoefening van dit kunstelement in
deze provincie, waarbij meteen ge
constateerd mag worden dat de col
lectie werk van een overwegend jon
ge en zeer jonge generatie omvat,
wier artistieke geaardheid in genen
dele meer bepaald wordt door het ge
west, doch door nationale en interna
tionale opvattingen, vaak ingepast in
•en individualistische tijdsbeleving.
De tentoonstelling kwam tot stand op
initiatief van het comité Kasteel Hoens
broek (waar de dichter Bertus Aafjes
woont) en is ingericht door de Brabant
se Stichting van beeldende kunst en edel-
ambacht te Tilburg met medewerking
van de tentoonstellingsdienst van het
provinciaal genootschap van kunsten en
wetenschappen te den Bosch.
Het resultaat was een collectie welke,
ofschoon te groot voor deze toch niet he
lemaal ideale ruimten, wijst op een
enorm toegenomen daadwerkelijke be
langstelling voor beeldbouwkunstige ac
tiviteiten in deze provincie, die ook op het
gebied van de andere kunsten sedert de
jongste oorlog een verrassende vlucht ge
nomen heeft. Een vlucht, welke kennelijk
gestimuleerd wordt door een daadwer
kelijke officiële belangstelling.
De niet minder dan 35 exposanten af
zonderlijk te behandelen is ondoenlijk, tc
meer waar zeer veel werkstukken ven-
drinken in de massa, die een steeds be
vredigende inrichting in de weg gestaan
heeft. Sommige ruimten geven immers
soms meer de indruk van een opslag
plaats dan van een expositie zoals het
binnenpleintje met een verwarrende hoe.
veelheid en verscheidenheid van werk.
stukken.
In de kast met penningen en kruisen
kan men nauwelijks achterhalen, wat van
wie is, terwijl men (langdurig pijnlijk
gebukt) de middenpartijen nauwelijks
met het oog kan aftasten. Ook het wille
keurig verspreiden van de kleinere en
iets grotere plastieken staat een gemak
kelijk vergelijken in de weg. Tenslotte
kan het niet anders of menig werkstuk
moet in deze geëxposeerde massa kwali
tatief wegvallen. Waarmee dan tegelijk
erkend is dat deze tentoonstelling tech
nisch en artistiek zeer interessant mate
riaal biedt. Moeten we zo voor de vuist
enkele namen noemen, dan zijn daar
meteen die van de Amsterdammer Ge-
rard Bruning (35), die in Cuyk aan de
Maas "woont en zijn Nijmeegse echtgenote
Wuma Bruning Haffmans (29), de
oudere Bossche kunstenaar Frans van
aaes£nr?Lv0)' de Hans
22^'» de Jan van Eyck.
academie), de in Horst geboren in Ber-
iicum woonachtige Leo Geurtjens (41),
wiens beeldje Meditatie een zeer per
soonlijke vormgeving bezit, en een bewijs
is van grote subtiele technische vaardig
heid. Dan zijn daar verder de Tegelenaar,
in Tilburg wonende Jacq Kreykamp (49),
die een zeer belangrijke plaats op deze
expositie inneemt, de St. Michielsgeste
laar Felix van der Linden, met zijn soms
briljante plastieken, zoals Franciscus met
de vogels. Paard en Ruiter, dat als eerste
prijs uitgereikt werd aan de winnaar van
het Bene lux-filmfestival. Dan zijn daar
tenslotte de Goirlese Hanneke Mols van
Gooi (31), die in Maastricht en Milaan
studeerde en wier hardstenen kruisgroep
meer dan haar gedrongen kalksteenfigu
ren overtuigingskracht en persoonlijkheid
uitstraalt en de in Dordrecht geboren
Bredanaar Frans Verhaak met zijn bij
zonder suggestieve Prediker en zijn bij
een broze subtiliteit uitgepuurde beeld-
Twee spelende "beren uit euvil-
lesteen van de in Tilburg wonen
de Jacques Kreykamp, vormen
het aantrekkelijke welkom op het
grote plein voor het kasteel.
jes. De meest op de voorgrond tredende
kunstenaars zijn echter Gerard Bruning
met zijn, vanuit het classicisme vertrok
ken figuren als Europa, Pan, Icarus e.a.,
die echter een zeer bezielde eigen vorm
kregen, en met daarnaast zijn zeer knap
pe bronsplastiek „Ontmoeting", een klein
beeldje, dat echter gedragen, wordt door
een prachtige monumentaliteit, diens
echtgenote Wilma Bruning - Haffmans
met vooral haar gips „Vogel" en haar
brons „Staand meisje", zeer fijn van ge
leding, zeer warm van vorm, Frans van
Het hoofdartikel van de K.R.O.-gids
voor de volgende week is gewijd aan de
in september en oktober te houden werf-
campagne en aan de inleidende verkla
ring, waarover wjj gisteren uitvoerig
berichtten.
Over de verantwoordelijkheid bij het
programmabeleid, met name bij de
berichtgeving, zegt het artikel: ,,Het
is van wezenlijk belang wie de kraan
van. deze informatie hanteert. Dat kan
een omroep zijn met gevoel voor ver
antwoordelijkheid, maar dat kan ook
een omroep zijn met boulevard - men
taliteit. Ook in de Nederlandse dag
bladpers bestaat dat verschil, maar
met een grote oplage alleen maakt
men geen mens gelukkig". „De ka
tholieke, maar ook de gehele Neder
landse samenleving is ermee gediend,
dat de katholieke orm'oep aan de ver
nieuwing en aan de gezamenlijkheid
een zo sterk mogelijke bijdrage kan
leveren. Het competitie-systeem van
het nieuwe omroepbestel brengt met
zich mee dat er een of meer nieuwe
omroeporganisaties bij kunnen komen
Elke nieuwe omroep erbij betekent
herverdeling van de beschikbare zend
tijd. Een nieuwe, grote omroep van
tenminste 400.000 leden erbij, bete
kent - bijv. voor de K.R.O. - een ver
mindering van 20 procent zendtijd in
(Advertentie)
(Advertentie)
de televisie en van bijna een dag zend
tijd in de radio. De vermindering van
inkomsten uit de luister- en kijkgelden
zal dan dienovereenkomstig zijn.
Bij zijn pleidooi voor een nieuw,
open bestel, is de K.R.O. zich daar
van steeds bewust geweest, zonder dat
dit zijn houding daarbij heeft beïn
vloed. Want anderzijds biedt dit be
stel belangrijke cultürelé waarborgen,
terwijl het de zich vernieuwende ka
tholieke wereld eigentijdse kansen
biedt.
Daarom vraagt de K.R.O. de luister
aars en kijkers - in het bijzonder alle
katholieke luisteraars en kijkers een
doordachte keuze te doen.
Wie van mening is dat de zendtijd
van de K.R.O. zou mogen verminder
en kiest voor een andere omroep.
Wie echter de katholieke omroep rui
me zendtijd wil zien toegekend - ja
nog meer zendtijd dan nu - kiest voor
de K.R.O."
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIPHOL Balletomanen zullen
opveren, als zij horen, dat George Balan-
chine in het land is, de man, die langs
zijn neus weg over zichzelf durft zeggen:
„Ik, de grootste choreograaf ter wereld
Kan wel zijn, ik zou tenminste geen an
dere weten".
HÜ arriveerde gisteren met het 85 le
den tellende fameuze New York City
Ballet op Schiphol om, begeleid door het
Noordhollands Filharmonisch Orkest,
donderdag en vrydag a.s. een reeks van
drie opvoeringen in de Amsterdamse
schouwburg te geven.
Geflankeerd door twee prima balleri
na's, de 20-jarige beeldschone Pat McBri.
de en de gracieuze 19-jarige Suzanne
Farell, gaf hij in het kort een overzicht
van het programma, dat hij denkt te
brengen.
„We beginnen met „Serenade" van
Tsjaikowski, het eerste werk, dat ik voor
Amerika creëerde, maar nu in een ande
re montage. Daarna komt „Episode" van
Webern. Veel mensen vinden het een
moeilijk stuk, maar dat is het helemaal
niet voor wie, net. als ik, vogelzang het
schoonste ter wereld vindt. Ik acht de
muziek van Webern helemaal niet zo erg
modern. De man is nota-bene in 1945 of
zoiets gestorven. Mijn „Episode" is een
eerbewijs aan zijn nagedachtenis, want
voor mij is Webern het oorspronkelijke
uitgangspunt van alle hedendaagse mu
ziek. In mijn dansen heb ik geprobeerd
dezelfde bewogenheid en trefzekerheid,
sierlijkheid en luister, te leggen. We ver
volgen met „Meditation" van Tsjaikow-
ski, dat de componist schreef, toen hij
een dag erg bedroefd geweest moet zijn.
Ik geloof die stemming zeer goed aan te
kunnen voelen.
De „Stars and Stripes" van Sousa,
waarmee we besluiten, is heel iets anders
Hoe kun je nu een ballet -schrijven op
marsmuziek, vragen de mensen wel eens,
maar ik vind Sousa heerlijk de hele
vaart van het Amerikaanse leger zit erin.
Je- ziet de soldaten a.h.w. oprukken. In
Parijs werd dit stuk door een Gaullisti
sche claque weggefloten, maar hier hoop
ik er veel succes mee te hebben".
De 61-jarige ex-Russische balletmees-
ter zegt, dat in de tien jaar, die verstre
ken zijn sinds hij voor het laatst in Ne
derland was, zijn corps de ballet ingrij
pend is verjongd". De meisjes, die u hier
nu ziet, waren toen nauwelijks geboren.
Maar op het ogenblik zijn ze zó goed, dat
ik de samenstelling van de groep niet
meer verander voordat ik sterf dat is
over tien jaar".
Het verheugt hem, dat hij eindelijk
weer eens een Europese tournee kan ma
ken. „Hoewel we een van Amerika's bes
te "culturele exportartikelen zijn, krijgen
we geen enkele steun. Het publiek vindt
kauwgom nu eenmaal belangrijker.
Daarom was ik des te meer verheugd
toen de Amerikaanse regering uiteinde
lijk toch deze reis subsidiëeerde".
Na Amsterdam reist the New York
City Ballet naar Londen om, zes weken
lang optredend in the Royal Opera Hou
se, hun tournee af te ronden.
George Balanchine met twee
van zijn sterren: Patricia McBride
len Suzanne Farell tijdens de
persconferentie op Schiphol.
De reddingsbrigades en brand
weerlieden hebben het druk. In het
toeristenseizoen wil er nogal eens
een vakantieganger op een wat ge
vaarlijk uitgevallen berg klimmen
of, zoals nu weer die jongen in En
geland, op een smal richeltje van
een hongerig gapende afgrond klau
teren. In de zomermaanden staan de
kranten gerégeld vol over reddings
acties. Soms loopt het slecht af maar
meestal lukt het wel een waaghal
zerige bergbeklimmer of een zwem
mer die dacht dat de zee een wat
grote, maar verder ongevaarlijke
badkuip is, uit wat dan heet de ka
ken des doods te sleuren.
Laatst waren enkele geredden,
hoogst verontwaardigd over het feit
dat er'aan het redden van hun le
vens kosten verbonden waren. Zoals
kennelijk alle andere toeristen, die
zonder ervaring een stukje barre na
tuur gaan verkennen, verkeerden ze
in de veronderstelling dat het nor
maal is dat redders hun leven riske
ren om onvoorzichtige toeristen uit
diepe kloven of van glibberige
gletsjers te halen en dat ze daar be
langeloos hun vrije tijd benevens
hun snipperdagen insteken.
Dat verraadt behalve een tekort
aan nuchter economisch inzicht ook
een bedenkelijk gebrek aan eerbied
voor andermans leven en veiligheid.
Op je dooie akkertje een klimpartij
beginnen, in moeilijkheden raken en
dan denken „nou ja, er zijn daar be
neden wel een paar lui die zo gek
zijn hetzelfde risico te nemen als ik,
om mij hier weer weg te krijgen",
dat wijst op een mentaliteit die nodig
bijgeschaafd dient te worden.
Misschien kan men in bergdorpen
en in vakantiecentra waar dat nut
kan hebben, de tarieven voor het
redden van een toeristenleven aan
plakken. De durfal die nadien een
nota krijgt, luidend: „Voor het red
den van Uedeles leven: 500,-", die
behoeft dan niet vreemd op te kij
ken. Hij heeft tevoren geweten wat
de kosten zijn en wanneer zijn leven
hem die som niet waard is, dan heeft
hij een reden te meer om zich niet in
situaties te begeven die risico's met
zich meebrengen.
Een reden te meer. Want de be-
'lahgrijkste drijfveer om geen vakan
tie-waaghalzerijen uit te halen is
toch altijd nog de puur menselijke
overweging dat je niemand ertoe
mag noodzaken zich in levensgevaar
te begeven om jou eruit te halen
PRAET-MAECKER
Van tijd tot tijd telt u uw geld. Is het nog geen tijd om
het bij de N.M.B. te brengen? Sparen is er nu nóg inte
ressanter geworden: beleggingsboekjes en spaarrekening
met een rente van 3h°/q, termijnboekjes nu met een rente
van 4^4%. Zo blijft u tellen. Bijtellen!
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
Breda: Veemarktstraat 55-57. Bergen op Zoom: Zuivelplein 5. Roosendaal: Nieuwe Markt 24.
Oostburg: Nieuwstraat 24. Terneuzen: Nieuwstraat 10. Voorts bijkantoren te Breskens, Dongen, Goes, Hulst,
Sas van Gent en Zaamslag.
31)'
Vaag hoorde Martha Dilly over 1-jt
pad aankomen. Ze riep: „Martha,
Ellen en Jim Stenson zijn er Mar
tha!"
Ze greep Martha bij de arm en bleef
als versteend staan- Hees zei Mar
tha: „Dat is die man Dat is de man
die ik doodgereden héb.
De bruine bladermassa bewoog een
beetje met het water en het was
daardoor net of het hailfzichtbare
ichaam en gezicht nog leefden.
Dilly bewoog zich ook weer na de
eerste schok. Met haar ogen dicht
stak ze haar handen uit alsof ze het
Dewegende ding daar in het water
aan haar voeten wilde wegvagen.
Ze wankelde en viel tegen Martha
aan.
Die sloeg haar arm om Dilly heen
om haar te steunen. „We moeten
naar huis terug. Ik zal je helpen.
Kom mee."
Dilly zakte zowat door haar knieën
en Martha trok haar overeind en mee
het pad op Het was smal voor de
twee vrouwen die wankelend voort
gingen. Martha de arm om Dilly
heengeslagen Takken van dicht
struikgewas streken nat langs Mar
tha's wang. Ze had het gevoel dat
deze nachtmerrie-achtige tocht nooit
zou eindigen. Maar tenslotte kwamen
ze bij het tuinhuis. Ze kon Dilly niet
langer ondersteunen. Ze bracht haar
naar het houten trapje en Dilly zonk
als een zoutzak op de onderste tree
neer. Martha hijgde. Ze streek de
haren uit haar gezicht. Dilly tastte
naar haar bril, deed die af, nam hem
in de hand en staarde tenslotte zon
der bril; alle bloed scheen eruit ge
trokken te zijn.
„Weet je zeker dat het die man is?"
„Ja."
„Hij is dood," zei Dilly.
„Ja Kun je lopen?"
Dilly zuchtte lang en bibberend-
Daarna hees ze zich met moeite op,
als een oude vrouw. Zicih aan Martha
vastklampend, strompelend op haar
hoge hakken, liep ze naast deze over
het grindpad dat kraakte onder haar
struikelende voeten, dwars over het
gazon en het bordes, naar de lichten
van het huis. Toen de twee vrouwen
de zitkamer binnenkwamen keek
Jim Stenson, die bij de haard zat te
roken, hen verschrikt aan en sprong
op. .Dilly! Wat is er aan de hand?"
Martha vertelde het hem. „Er is een
lijk. In het meer. Daar naast het pad.
Ze liep voor Ellen langs die een
kreet slaakte en daarna haar hand
voor haar mond hield, naar de tele
foon. Ze hoorde hoe Jim en Ellen
opgewonden Dilly uitboorden.
De telefoniste zei: ,,Ja, mrs Bascom?
„Ik wil met de sherrif spreken alstu
blieft."
„De ja, natuurlijk Ik verbind u
meteen."
Luidkeels riep Jim Stenson: „Ik ga
er meteen heen om te kijken."
Zijn zware stappen dreunden de ka
mer uit. De tuindeuren sloegen dicht.
De telefoniste zei: „Het spijt me.m.s
Bascom. Ik heb zijn huisnummer ge
beld. Het is zondagavond zo u weet.
Zijn er moeilijkheden, mrs. Bas
com? Waarmee kan ik u van dienst
zijn?"
„De politie! De politie en de sherrif.
Vraag ze hierheen te komen."
„Ja, ja, dat zal ik doen. Ik zal met
een iemand sturen."
„Dank u Ze belde af- Nu Lem.
Wat kon ze tegen hem zeggen? Al
leen de simpele waarheid. Ik heb
een man doodgereden. Ze probeerde
zich te herinneren waar hy op dit
moment moest zijn, op deze dag,
maar ze kon het niet. Ze kon
zich niets anders herrinneren dan
een mannetje met een spits gezicht
die onder haar auto was gevallen en
die nu levenloos in het meer dreef.
Alles was nu anders geworden. Ze
kon maar èèn ding doen. Ze had de
fout gemaakt waarvan Lem gezegd
had dat ze die onmogelijk kon ma-
kien er was geen enkele mogelijk
heid die te herstellen.
Ze dwong zich door de zitkamer te
lopen, woar Ellen met schrille stem
riep, .Martha, wie is het? Hoe heb je
hem gevonden?"
Martha was halverwege de trap toen
Ellens vragen pas echt tot haar door-»
drongen, Ze gaf geen antwoord.
Het papier met Lems hele program
ma volledig erop uitgetypt, zat in
haar tas Weer draaide ze de nul.
De stem van de telefoniste antwoord
de direct. „Ik heb de sherrif te pak
ken weten te krijgen, mrs. Bascom.
Hij is al onderweg."
„Dank u. Ik wil graag een interlo
kaal gesprek aanvragen"
Ze hoorde haar eigen stem vast en
duidelijk de naam van het hotel en
van de stad opgeven en ze voegde er
aan toe dat het dringend was.
Vlugger dan ze verwacht had. kreeg
ze de telefoniste weer.,,In het hotel
zeggen ze dat hij naar de studio is
gegaan, mrs. Bascom. Daar wordt
een programma opgenomen Zal ik
proberen hem daar te bereiken?"
Martha overlegde maar heel even.
Zelfs een noodoproep kon hem niet
bereiken als hij op dat ogenblik be
zig was aan een uitzending En als
dat niet zo was, zouden er mensen
in zijn buurt zijn- „Nee. Maar blijft
u het hotel proberen. Ik bedoel na de
uitzending."
„Ik zal blijven proberen tot ik hem
te pakken heb."
..Dank u." Martha belde af en zei
nog eens tegen de lege kamer: Dank
u", zich er niet van bewust dat ze de
hoorn had neergelegd.
Ze hoopte dat Lem zou bellen voordat
de sheriff er zou zijn.
Woensdag 25 augustus
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen
12.27, 1900, 22.30 en 23.55 uur. Popu
laire muziek 13.30. 17.00, 21.20 en 23.30
uur. Klassieke muziek 13.00. 14.45. 18.10,
20.00 en 22.55 uur. Jeugdprogramma
14.10 en 15.50 uur.
HILVERSUM II 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen
12.27, 12.55. 16.00. 1800, 20.00, 22.30 en
23.55 uur. Populaire muziek 12.00. 12.35.
13.15, 17.00, 18.15 en 21.25 uur. Klassieke
muziek 14.00, 16.02 en 20.05 uur. Zie-
kenprogramma 16.30 uur. Hoorspel 19.20
en 20.50 uur. Sportuitzending 22.25 uur.
Jeugdprogramma 15.00 uur.
BELGIë VLAAMS 324 m
Nieuwsberichten en mededelingen
12.00 uur en verder om het uur. Popu
laire muziek 12.03, 16.09, 18.54. 19.40,
20.15 en 23.05. Klassieke muziek 13.20
en 2100 uur. Sportuitzending 18.50 uur.
Jeugdprogramma 15.15 uur
Donderdag 26 augustus
HILVERSUM I 492 m
Nieuwsberichten en mededelingen
7.30 en 8.30 uur. Populaire muziek 7.05.
8.05 en 8.40 uur. Klassieke muziek 10.00
en 11.45 uur. Ziekenprogramma 11.00
uur. Jeugdprogramma 9.40 uur.
HILVERSUM II 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen
7.00, 8.00 en 1100 uur. Populaire mu
ziek 7.20, 8.10 en 10.10 uur. Klassieke
muziek 9.00 uur. Vrouwenprogramma
9.35 uur. Jeugdprogramma 10.00 uur.
Woensdag 25 augustus
NEDERLAND I
VARA: 17.00-17.35 Voor de kindereu.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer. 19.06 Angkor, filmre
portage uit de serie: Image of the Eest
NCRV: 19.35 De Berverly Hillbillies, TV-
film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20
500 Miles away from home: Country
and Western-muziek. 21.05 Stiefbeen en
Zoon, TV-spel. 21.40 Zing er eens uit,
showprogramma. 22.05 Attnetie. 22.30
Dagsluiting. NTS: 22.35-22.40 JournaoL
NEDERLAND II
NTS: 2000 Nieuws in het kort. VARA:
20.01 Theater thuis Avontuur in de
nacht, TV-film. 20.30 Genadeloze jungle,
film. 22.00-22.30 Speurtocht in het ver
leden: Lodewijk XIV, de Zonnekoning,
documentaire.
BELGIë VLAAMS
19.30 Televisum: jeuigdtelevisie. 19.55
De weerman. 20.00 Nieuws. 20.20 Stel
je voor. 20.25 't Is maar een woord,
quizprogramma. 21.00 Speelfilm: De ge
neraal della Rovere, (II generalo della
Rovere) 23.00 Nieuws.
BELGIë FRANS
19.00 Berichten. 19.03 Allo les jeunes.
internationale jeugdkroniek. 19.30 Guil-
laume Teil, TV-feuilleton. 20.00 Journaal.
20.30 Les chinois de Honig Kong, een
enquête van de BBC 21.20 Petit Théa-
tre: Le monde est petit. 21.45 Air et
espace. 22.15 Journaal.
ikBentwiwtis minu
ten te laatdsna ld
au woepenp -2'jn!