1 Ie land Zeeuwse beiaardmuziek boven het Franse Blois LIESBETH LIST brengt een K Donald Duck Artistieke rondrit in lijkkoets Maitre-carillonneur de la ville de Goes JONG NEDERLANDSE LITERAIRE DAGEN IN ST.-MARTENS-LATEM Van vuurtoren naar cabaret ORT UNSTNIEUWS BOEKENPLANK JlfJö Prijzen Voor de achtste maal: Beatle kocht huis voor tante Pennekitiirvr DOOR MIGNON G.ÉBERHART 8 L '//I-. m ■•v.-;.;. gg&ifi Fm; Sws&Stï I EETS KLEURWEDSTRIJD p meisjes van 5 - 15 jaarl Llier bij de winkelier. Nul am haar houten pop v°ljl ich niet één slag van rare poot had hij haar,i5.erd" onde krullekopje verpletten ven hield Martin °P'T het ng hij weer verder. .A" vaii :gin was ik sprakeloo» itzeti ng. Toen kwam de mij af." (Van een medewerker) i PARIJS Wie een kleine 200 km van Partfs in zuidelijke richting naar Blois rijdt, doet dat in de eerste plaats om het beroemde kasteel, dat eenmaal de beken de heren van Orleans heeft geherbergd en waar zich belangrijke dramatische gebeurtenissen uit de geschiedenis van Frankrijk hebben afgespeeld. Maar als je dan in het Syndicat d'Ini- tiative een programma ziet hangen van een carillonconcert, ga je als minnaar van die echt-Nederlandse muziek erop af en je komt dan op een mooie zomer middag, na een voor Hollandse begrip pen hele klimpartij, bij de Basiliek No- tre-Dame de la Trinité, die zich aan de rand van de stad op een hoogte verheft. En dan volgt de verrassing van ons ver blijf in Blois. De kerk is nog nieuw, ze is nog maar sinds 1949 in gebruik en heel anders van bouw dan we in Frankrijk gewoon zijn. Ze is opgetrokken in strakke lijnen, ern stig maar toch sierlijk, en bezit een slan ke toren, waarin het belangrijkste caril lon van Frankrijk is opgehangen. Het bestaat uit achtenveertig klokken, vier octaven omvattend, en weegt in zijn ge heel zeventien ton; het is één van de meest volledige beiaards van Europa, be sluit het foldertje dat we in de kerk vinden. Goes heeft een verzameling van zevenenveertig klokken, dus de Ble- zonezen scheppen wel op, maar laten we hun die kleine overdrijving gunnen. Per slot van rekening is een klokkenspel in Frankrijk iets heel bijzonders En op dit carillon wordt elke zondag een concert gegeven door de stadsbei- aardier, L. Delapierre van half vijf tot kwart over vijf. Maar op de middag dat wij op de stenen trappen zaten te luis teren speelde daar hoog boven ons een landgenoot, W. L. Harthoorn, Maitre- carillonneur de la Ville de Goes, zoals het programma ons vertelde. Het spreekt vanzelf, dat we ons toen met verdubbel de aandacht te luisteren zetten. Daar klonk vanuit hoger sferen dan ooit in het vaderland en onder een mooier hemel dan wij helaas dikwijls hebben het „Célèbre Chanson Hollan- daise" Ik hou van Holland. Glashelder klonken de klanken die niet alleen over ons worden heengegoten, maar ook over een groot aantal Fransen, die de tocht naar de afgelegen kerk gemaakt hadden en rond het gebouw op muurtjes of op de trappen aandachtig zaten te luisteren. Zij hoorden het vrolijke wijsje en genoten ervan, maar wij zongen zachtjes de woor den mee. Harthoorn had er een echt Groot-Ne derlands programma van gemaakt, waar o.a. grootheden als Staf Nees en Jef De- nijn op figureerden; van Broere uit Vlissingen speelde hij een Thema met variaties, van Daan Manneke de prach tige middeleeuwse melodie „Heer Jezus heeft een hofke"; ragfijn klonken de nootjes daar ver boven ons en bijzonder fraai werden de variaties op deze melo die ten gehore gebracht. Van Harthoorn zelf hoorden we een Pastorale, waarmee hij bewees welk een prachtige instrument hij tot zijn be schikking had. Het concert eindigde met „Quelques chansons des Pays Bas", geharmoniseerd door Harthoorn. Daar gingen we even voor zitten; en daar klonk het fier: We leven vrij, wij leven blij. Wat is een toerist toch een merkwaar dig wezen! Hij reist honderden kilome ters van zijn land weg en is diep ont roerd, als hij door het een of ander aan het vaderland wordt herinnerd. Maar de „Maitre-carillonneur" had voor nog een verrassing gezorgd: Het Zeeuwse volks lied Het is natuurlijk maar bijkomstig, dat we voor dit lied heel persoonlijke ge voelens koesteren; het komt aan op de muziek om de muziek. Maar toch zijn we de stadsbeiaardier van Goes heel dankbaar voor zijn concert en nog een beetje meer om de herinneringen, die hij bij ons gewekt heeft. (Van een medewerker) Voor de achtste achtereenvolgende keer worden in het kunstenaarsdorp St. Martens-Latem (bij Gent) de Jong-Ne- derlandse Literaire D?»gen georganiseerd, Van Liesbeth List, medewerkster in 't cabaret Shaffy Chantant is 'n plaat ver schenen. In oktober en Zo lang heten de nummers, die zij daarop brengt. Het enige kind van de Vlielandse vuur torenwachter Jacob List werd op 12 de cember 1941 te Bandoeng in een inter neringskamp geboren. Haar vader, die voor de oorlog op Java met familiele den een plantage leidde, keerde in 1945 terug naar Nederland, waar hij met zijn vrouw een hotelbedrijf op Vlieland I begon. Zodra Liesbeths vader het zich j kon veroorloven, zocht hij een rustiger i' werkkring en kreeg die door zo veel mensen begeerde post; de familie List trok in een der kleine witte woningen aan de voet van het lichtbaken. I Liesbeth was twaalf jaar, toen haar ouders haar in Harlingen in een kost huis deden, waar zij eerst twe> jaar I en daarna de HBS doorliep: in de- j zelfde school, waarop Simon Vestdijk l en de huidige burgervader van Eindhoven Ikfweest zijn. In de weekends kwam Lies- |beth naar het eiland. Een erg prettige "30 vond Liesbeth haar schoolperiode lo+e^' streefde ambitieus naar de hoog- |ste cijfers en was erg teleurgesteld als ■haar dat niet steeds lukte. In de vierde Ir gen een Paar van baar interes- |sen de vorm van ware passies: tekenen, ■literatuur en muziek. Noch in Harlingen, jOoch op Vlieland viel er veel „uit" te v?KrVzodat Liesbeth de tijd hac'. hele otoiiotheken uit te lezen Haar voorkeu- 1 aU-Sï de Nederlandse romankunst (nog ÏKÏ i Claus- Mulisch en Nooteboom. I v«ri muziek betreft: vanaf haar ze- 1 T ioS? Jaar had ZÜ pianoles gehad en ontwikkelde een grote belang- tunr Voor de klassieke pianolitera- - -opera. Een van de eerste din- dpfpJ*1? zij dan ook deed. toen zij zich het vJ» m Amsterdam vestigde, was Daarn °e^en van vooral Verdi-opera's. Li "2a.st moderne jazz en chansons ^le&Deth had geen grammofoon en moest al haar „basiskennis" op chan- songebied van de radio ontvangen, waar in ze trouwens niets te kort kwam. Als vijftien-, zestienjarige kende ze al tienx- tallen chansons van o.a. Gréco, Bé- caud, Aznavour en Trenet van buiten. Zij was negentien toen zij besloot naar Amsterdam te gaan. Wat ze precies wil de worden, wist ze niet. Liesbeth volg de cursussen aan een Modevakschool, dacht eraan om kleuterleidster te worden en bleek zelfs geboeid door het warenhuis waar het beroep van verkoopster (,,de hele dag al die duizenden mensen., heerlijk!") haar begerenswaardig leek. Maar op de Modevakschool werd het al lemaal anders: aangezien zij op de Harlingse HBS al verschillende malen met succes chansons had gezongen, drong haar moeder erop aan, dat Liesbeth in Amsterdam zanglessen bij Bep Ogterop zou nemen. Het ging daarna sneller en gemakkelijker dan zij dacht: een paar radio, en TV-programma's en gaste in de eerste Rob de Nijs-show. Een van de gevolgen was, dat zij in contact kwam met Ramses Shaffy, die zij altijd bij zonder bewonderd had. Ramses bena derde Liesbeth, toen hij in de krant las dat een bepaald TV-programma niet kon worden uitgezonden waarin zij zou op treden. Van teleurstelling een grote voldoening: Liesbeth werd in het Shaffy- ensemble opgenomen, dat aanvankelijk jop de Zeedijk (St. Olofskapel), later in 'het Miranda Paviljoen een groot succes werd. Bij de première van het nieuwe Shaf fy Chantant-cabaret, in 1964, hoorde Lou van Rees haar en contracteerde Lies beth voor het Knokke Song Festival 1965- Zij mocht haar eigen repertoire kiezen, liedjes waarvan de Fransen in Knokke zeiden: „Dit is geen cabaret, dit is pure poëzie". Liedjes als .Voyage de noces", „Va-t'en en loin", „In oktober" (het door Hans Andreus vetaalde chanson van Bé- art: Amour sans printemps) en het spe ciaal door Ramses Shaffy voor Liesbeth geschreven ..Zo lang". Liesbeth List, die het grootste deel van haar gardero be zelf maakt, heeft als liefste wens: spelen in een film onder regie van An- tonioni. Dit jaar vindt dit Groot Nederlandse Festijn plaats op 4 en 5 september. Van een bijeenkomst van slechts en kele jonge kunstenaars uit België en Nederland zijn de J.N.L.D. uitgegroeid tot een grootse manifestatie, waarop vo rig jaar enige honderden jongeren aan wezig waren (70 uit Nederland). De Jong-Nederlands© Literaire Dagen zijn sinds 1964 nog sterker in de publiciteit gekomen, dankzij het Jong-Nederlands Literair Tijdschrift, dat momenteel door vier Vlamingen wordt geredigeerd. Sinds de tweede jaargang van J.N.L.T. zijn er ernstige meningsverschillen gerezen over de fundamentele opzet en de koers van het tijdschrift, wat leidde tot het uittre den van de Nederlandse redacteur. Me ningsverschillen zijn er echter om opge lost te worden. Daarom staat er onder andere op het programma van de acht ste J.N.L.D.; discussie „Waarheen met het Jong-Nederlands Literair Tijdschrift?" Natuurlijk staat de traditionele boottocht op de Leie op het program. In het La- temse gemeentehuis wordt een tentoon stelling over Richard Minne ingericht, die in Latem woonde en onlangs over leed. J. L. de Beider houdt een toe spraak over Minne. Verder is er naar traditie een kleinkunstfestiva 1 op het mooie Reinaertgoed, met o.a. Jules de Corte, Kor van der Goten en Hugo Ras poet. Ook wordt er gediscussieerd- over „Toekomst van het Nederlandse literai re chanson." De slotzitting vermeldt twee toespra ken: mr. J Fleerackers spreekt over „Ruimten en Grenzen in de kulturele integratie" en Adriaan Maas over „Leeu wen in de Lage Landen". Tot besluit volgt de proclamatie en uitreiking van de literaire prijzen der achtste Jong- Nederlandse Literaire Dagen 1965, waar over J. de Beider, Urbain van de Voor de, Jan Vercammen, Lambert Tegen- bosch en Wim Zaal in de middaguren ijverig zullen delibereren Nederlanders behoeven slechts hun reis geld te betalen, de rest is gratis. (Inlichtingen: Elsakkerweg 25 in St. Martens-Latem) LONDEN Beatle John Len- ncm heeft in de Britse bad plaats Bournemouth een huis gekocht voor zijn tante Mimi. De iconing bevindt zich in een zeer deftige wijk en heeft 28.000 pond sterling gekost. Tante Mimi de weduwe Mary Smith heeft Lennon na de dood van zijn moeder op gevoed. Toen de moeder van Lenon stierf was hij 3 M jaar oud. Mevrouw Smith woont op het ogenblik in Liverpool. Horizontaal: 1. boom - plaats in Nederland. 2. op de eerste plaats. 3. 'watering. 4. werk tuig om te zeven - ontkenning. 5. on heilsgodin - veilige ligplaats. 6. vorm van lekken - logé. 7. vlaktemaat. 8. ongekleed. 9. plaats in Limburg - bo venste deel. Vertikaal: 1. onder andere - vorm van zullen - vice versa. 2. genezen. 3. pers. vnw. - eikenschors - achter. 4. telwoord - uitingsmogelijkheid. 5. vlaktemaat - soort. 6. Noorse lichtgoden - dwaas. 7. militair - tijdperk - bekende mo torraces. 8. blijde viering. 9. voor zetsel - vangwerktuig - voorzetsel. •do - lau - 9\ *6 ;saay g 'W - bx» - M 'i ^3 - uase g •sbx- axe -g 'Ibbj - f[a -bu - spa - aui e *xa;aq z aa - ibz - bo 'i 'U9\ 'dO^-S[BBA '6 'PfBBU '8 *aJB 'l -;SBS - Wl '9 'aai 'S uaau - yaaz •••l g -;s 199 g -^sa uqo t -joh iSiqssojdo 30) „De verslaggever die hier de hele avond is geweest en die zojuist weg gegaan is. Zijn naam is Sherlin en hij is een van dè schrijvers op dit gebied." Er klonk geen sarcasme in Dilly's stem, maar Martha voelde zie*" blo zen. ,Ik weet het. Dat wil zeggen: wat bedoel je? Wat heeft hij gezegd?" „Hij heeft gezegd dat Lem zo goed als gekozen is dat lag tenminste in zijn woorden besloten tenzij er iets raars gebeurt. Dit zou zo iets raars kunnen zijn. Vertel niets aan kern en aan niemand." Dilly zuchtte. ,,Ik begrijp niet waarom je het me niet meteen hebt verteld." Martha gaf geen antwoord. Naar alle waarschijnlijkheid kon Dilly het niet echt goed begrijpen; Dilly met haar eigenaardige scherpe kijk op mensen wist nog steeds niet dat zij tweeën zo gevaarlijk dicht bij een ruzie wa ren geweest. Martha begon aan haar eigen gevoelens te twijfelen; had die verkilling tussen hen alleen in haar verbeelding bestaan? Dilly stond op en begon de kamer, die voor de foto's overhoop gehaald was, weer op orde te brengen. Martha hielp haar. Daarna ging Dilly naar het stadje de kranten halen, terwijl Martha de keuken opruimde, bedden afhaalde en het huis luchtte. Eenmaal keek ze even het raam uit naar het vlakke, grijze meer en dacht aan de donkere gestalte van de verslaggever van het tijdschrift. Ze had vergeten Archie naar hem te vragen, maar daar ze zijn naam niet wist of die van het blad dat hij ver tegenwoordigde, had hij haar toch niet kunnen helpen. Die dag waren alleen de contouren van donkere bo men tegen de hemel afgetekend en een rand van donkergroene en bruine laurierenbosjes en coniferen Ze vroeg zich af hoe en wanneer de man in de regenjas haar zou benaderen- Een heimelijke klop op de deur? Het huis, tot voor kort zo vol stem men en beweging, leek nu heel groot en leeg. Ze was blij toen Dilly terug kwam. De grote, belangrijke krant was op ondubbelzinnige wijze voor Lem op gekomen. Dilly wees op de koppen. „Je weet nooit zeker of het moment goed gekozen is, maar ik denk van wel." „Dilly, denk je wel ooit eens iets an ders dan aan politiek?" Martha vroeg het zonder een bepaal de bedoeling, half lachend. Dilly antwoordde: „Twee dagen voor de verkiezingen niet meer. Dat moet jij ook niet doen." Er was geen spoor van een lach op Dilly's gezicht. Enigszins verdrietig bedacht Martha dat een zekere ver killing tussen hen zou verdwijnen als ze samen zouden kunnen lachen. Maar ja, blijkbaar voelde Dilly die kilheid helemaal niet. Het grootste gedeelte van de dag bracht ze door met het lezen van de zondagsbladen en met slapen. Dilly zei tenminste dat ze geslapen had toen ze laat in de middag beneden kwam, en ze had overtuigend ge gaapt. Martha had een dutje ged°an, maar onrustig. Ze was vaak wakker geworden, omdat ze steeds gewacht had op de telefoon, die niet eenmaal had gerinkeld. Ze voelde zich suf, moe en wat ter neergeslagen. „Ik heb wat frisse lucht nodig."' zei ze. „Mag ik je brui ne mantel lenen?" „Ja, natuurlijk." Dilly zat bij de televisie aan de knoppen te di aaien. Martha nam Dilly's mantel uit de kast. Het vage parfum ervan deed haar denken aan de open parfumfles van Dilly en haar achteloos neerge smeten juwelen. „Heb je ooit je bro che met smaragden teruggevonden?" „Wat zeg je?" Dilly schoof met haar vingers langs de televisieprogram ma's. ..O, die. Nee, zal wel ergens opduiken." Ze zette een journaal aan en Martha ging door de tuindeur naar buiten en wandelde naar het meer- Het was schemerdonker. De hemel was nog van een zachtgeel, dat zich weerspiegelde in het meer. De kale bomen staken somber af teger het bleke water. Onder de struiken en om het tuinhuis heen was het bijna donker. Martha keerde zich om op het pad erlangs en keek naar het ver lichte huis. De hoge rechthoeken van de open slaande deuren zagen er gezellig en warm uit. Voor het eerst dacht ze aan wat Lem haar de avond tevoren over het huis had verteld; het zou van haar en Lem worden. Plotseling vroeg ze zich droomverloren af wat zich in dat huis zou afspelen de ko mende jaren. Een dergelijk huis kon alleen maar goeds herbergen. Het had stellig crises doorstaan ern stiger dan een poging tot afpersing. Nog twee dagen en ze zouden weten of Lem gouverneur zou worden of niet. Stel je voor dat alles dat daar mee zou samenhangen, werkelijk zou gaan gebeuren. Stel je voor dat het grote, verlichte, een beetje verwaar loosde maar toch statige huis, nu al weer tot leven geroepen, vol zou zijn met leven, rijker, veelomvattender, betekenisvoller dan ooit tevoren?- Weer leek het of een schikgodin in de buurt was, wachtend, uitkijkend, haar tijd beidend... Ze stopte haar handen in de mantel zakken en wandelde in een stevig tempo htt pad af. Het liep om het meer heen, afwisselend tussen coni feren en onder dachtopeenstaande bo men door, om een inham heen waar dode herfstbladeren op het water la gen en zachtjes bewogen als er klei ne golfjes aankwamen. Het citroen gele licht was bijna van de hemel verdwenen, maar de lucht was toch nog vaal gekleurd. Er stond al een ster aan de hemel. Ze kon beter naar huis teruggaan. Even stond ze stil en deed niets, keek zonder een bepaalde bedoeling naar de vrijwel onmerk bare deining van de bruine en gele bladeren die op het water dreven. Toen zag ze, vlak onder de bladeren, de hand van een man en een stuk van zijn gezicht; alleen maar een scherpe neus en een weglopende kin, half bedekt met bladeren. De bomen, het meer, het pad, alles leek opeens te draaien en tot een va le, grijze massa ineen te vloeien. k L PARIJS Het afgelopen weekeinde overleed alhier Lucienne Valoir, zij werd 47 jaar. Mevrouw Valoir was de echtgenote van de bekende schilder Maurice Utrillo. ROTTERDAM In de expositiezalen Lijnbaan (Korte Lijnbaan 18c) en Zuid (Zuidplein 120) worden tot en met 5 september exposities gehouden van Hongaarse affiches. N AARDEN De Zeeuwsch Vlaming Fer Slock houdt tot en met 29 augus tus een tentoonstelling in het raadhuis te Naarden. Zoals bekend exposeerde hij kort geleden bij Etcetera in Ber gen op Zoom. Adèle Bloemendaal opende bij Esher Surrey op het Lange Voor hout in den Haag een expositie van mozaïeken en foto's met het onderwerp „dood". Na afloop be gon zij met de kunstenaars Paul van Solingen en Ton Weerheijm aan een rondrit in een gereed staande lijkkoets. Passerende po litieagenten wezen het drietal op de ethische kant van de stunt, waarop de tocht verder werd af gelast. EDITA MORRIS HET ZAAD VAN HIROSHIMA. (H. Nelissen). Met ae intentie van een emotioneel betrokke ne heeft mevrouw Morris een lief boekje geschreven over de overblij- venden van de door de atoombom ge troffen Japanse stad. Jammer genoeg loopt door het leven van de overleven den de rode draad van de verschrik king. Van de generaties durende ver minking door de radioactieve bestra ling in 1945, De schrijfster wil duide lijk samen met de lezer een dam op werpen tegen de monstrueuze bom. Blijf de vraag of dat met emotionali teit bereikt kan worden. Zij probeert positief te zijn maar de aanpak is toch aan de negatieve (pacifistische) kant. Bij het zien van zoveel ellende, zouden wij echter ook door de knieën zijn gegaan. Daarom bewaren wij het boekje zorgvuldig, maar dan als zul. ver historisch werkie. A. SCHELLART en TH. DE VRIES. KASTELEN VERTELLEN HUN VER HALEN (Uitgevers - Compagnie De Branding). De burchten van Brabant en Zeeland hebben niet veel te vertel len gehad, de schrijvers hebben niet naar hun verhalen kunnen luisteren, of beide provincies hebben maar een paar kastelen, want in het boek van de vertellende kastelen wordt niet meer dan een handvol over beide provin cies gevonden. Nu hoeft daarover niet te worden getreurd. De heren Schellart en De Vries heb ben slechts op gidsachtige toon naar voren gebracht, wat iemand uit de na bijheid van zo'n stuk oudheid ook wel weet te zeggen. Het aantrekkelijke van het boekje is alleen, dat zonder gids over de bekendste kastelen iets be kend wordt. Een ander voordeel van „Kastelen vertellen...." is de bunde ling van de gebouwen per provincie. Maar een bezoeker voor de gelegen heid kan met iets meer moeite dan het kopen van de bundel bij de provinciale VVV's terecht en de echte liefhebber weet wel meer van een bepaald ge bouw. Daarom treuren we niet om de ver melding van slechts de kastelen bij Vught, Heeze, Dussen, Helmond, Hees- wijk en Renesse in Zeeland. JAN VAN RHEENEN. WONEN MET DIEREN OP EEN FLAT (P. van Belkum). Mogelijkheden te over voor dierenliefhebbers die klein wonen: van moerasschildpad tot Welsh terrier, van wida tot konijn. Al deze en tussenlig gende soorten worden beschreven in het kennelijk met enthousiasme sa mengestelde boekje. Jan van Rheenen geeft met grote kennis van zaken en dierenliefde een beschrijving van soor ten. soms met de daaraan verbonden historie, verblijf- en voedingsgewoon ten, kortom hij is zo duidelijk dat uw goudvis noch uw teckel ook maar iets tekort zal komen nadat u de prak tische wenken uit „Wonen met ter harte hebt genomen. Als u misschien dacht dat een gouden eeuw alle jongens van Sta vast, van Jan de Witt en van Piet Hein voorgoed doet uitsterven, dan zit u er toch lelijk naast. V hebt toch meneer XJlrici wel gezien Dat is er nog een. Welvaart kweekt pap jongetjes, dat hebben we na de ze ventiende eeuw wel gezien. Ook nu zijn we, zo vreesde ik, hard op weg naar een maatschappij van slappe lingen, wie de afwasmachine en de auto nauwer aan het hart Hot dan het fiere rood-wit-blauw. Maar goddank, we hebben meneer Vlrici nog, een man die precies weet wie de sterke mannen zijn, die we nodig hebben: Verolme, en dan natuurlijk meneer Vlrici zelf. Op de Aziaten moet steviger geslagen worden, meent hij, want dan wor den ze, juist als biefstukken, malser. En op Noord-Vietnam en eventueel op China, dient terstond een kern bom gegooid te worden. Na het televisie-interview is de situatie wel meteen bijzonder hel der: de heer Vlrici is een held, een man uit de oud-vaderlandse volks liedjes die we vroeger op school zo monter zongen. Hij zou het liefst rap uitzeilen, met een compagnie wakkere borsten aan boord, om daarginds in het Oosten de ellende lingen mores te gaan leren. Terwijl hij zee kiest, op weg naar Vietnam en wat hem betreft naar alle oor den ter aarde waar op biefstukken geslagen dient te worden, moet Cals vervangen worden door Cornells Verolme, opdat een krachtige poli tiek gegarandeerd is. Daarvoor wordt het hoog tijd. Het zal Cornells de Schepenbou wer aanvankelijk wel enige moeite geven een politiek van forse kracht jegens de gekleurde volkeren en mi litaire steun aan Zuid-Vietnam te combineren met zijn persoonlijke zakelijke belangen in Indonesië, maar tenslotte is hij, naar het zeer geloofwaardige woord van meneer Vlrici, een krachtfiguur en het zal hem dus best lukken. Laat ons, labbekakken, intussen in stilte en in bewondering toekij ken hoe hij 'm dat levert. Verolme is, dat wisten we al vóórdat IJzeren Vlrici opstond om het vaderland te redden, een knap zakenman en on ze vaderlandse geschiedenisboekjes barsten eenvoudig van de gare za kenlui die het ook politiek een heel eind gebracht hebben. Dat was toen echter niet zo moeilijk: in die tijd. kreeg je de biefstukken inderdaad nog uitnemend mals door er stevig op te staan en één koopvaarder met een paar vijftigponders kon behalve een scheepslading peper ook vrij gemakkelijk een kolonie veroveren. Maar de peper is sedertdien slechts in ruil voor harde en peper dure deviezen te koop, en de bief stuk is er, na enkele eeuwen slaan, toch niet zo mals op geworden als u wel meent, meneer Vlrici. Onze regeerders zijn wellicht niet zulke sterke mannen als u graag zoudt zien, maar u bent helaas drie eeu wen te laat geboren, meneer Vlrici, de tijd voor Helden is voorbij PRAET-MAECKER Populaire muziek: 12.00, 12.40, 15.30, 17.05, 18.25, 20.05, 22.00 uur. Klassieke muziek: 13.30 en 23.00 uur. Jeugdprogramma 14.30 uur. BELGIë VLAAMS 324 M Nieuwsberichten en mededelingen 12.00 uur en verder om het uur. Populaire mu ziek: 12.03, 17.15, 18.30, 18.52 en 22.15 uur. Klassieke muziek: 13.20, 14.03, 20.32 en 23.05 uur. Documentaire of klankbeeld: 20.00 uur. Sportuitzending: 18.28 en 18.45 Woensdag 25 augustus HILVERSUM I 402 M Nieuwsberichten en mededelingen: 7.30 en 8.30 uur. Populaire muziek: 7.55, 8.40 en 11.30 uur. Klassieke muziek: 7.10 en 10.10 uur. Ziekenprogramma: 9.00 uur. Vrouwenprogramma: 9.40 uur. HILVERSUM II 298 M Nieuwsberichten en mededelingen: 7.00 8.00 en 11.00 uur. Populaire muziek: 7.20, 8.10 en 11.02 uur. Klassieke muziek: 9.05 en 10.00 uur. Dinsdag 24 augustus HILVERSUM I 402 M Nieuwsberichten en mededelingen: 12.20 19.00, 22.30 en 23.55 uur. Populaire muziek 12.03, 12.50, 13.30, 14.10, 15.20, 17.30, 18 30, 22.45 en 23.25 uur. Klassieke muziek: 20.00 en 21.30 uur. Ziekenprogramma 16.00 uur. Vrouwenprogramma: 14.00 uur. Hoorspel: 20.20 uur. Jeugdprogramma: 17.00 uur. HILVERSUM II 298 M Nieuwsberichten en mededelingen: 12.27, 13.00, 16.00, 18.00, 20.00, 22.30 en 23.55 uur. Dinsdag 24 augustus NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 Journaal voor ge hoorgestoorden. 19.33 Eva's herinneringen: programma over de emancipatie van de vrouw. 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Hazel: Dorothy's obsession, TV-film. 20.45 Het decor is een tempel, documentaire over twee jonge mensen. 21.15 Zomercarrousel: gevarieerd muziekprogramma. 22.00 Zuid- Afrika, reisindrukken. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Cara Williams getrouwd onge- 'trouwd, TV-film. NTS: 20.25 Hoe maakt U het?, reportage. AVRO: 21.20 Inspecteur Gideon. TV-film. RKK: 22.10-22.35 Con templatie Waarom zijn er nog monni ken?, vraaggesprek. BELGIë VLAAMS 19.30 Engelse les. 19.45 Filmmuseum van de schaterlach: Een vindingrijk ga ragehouder, filmklucht. 20.00 Nieuws. 20.20 Stel je voor. 20.25 De schelmen, TV- feuilleton. 12: De sjeik van Dugharra. 21.15 Dossier amateurisme, reportages. 22.05 Gastprogramma: de liberale gedach- I te en actie. 22.35 Nieuws. BELGIë FRANS 19.00 Berichten. 19.03 Hedendaagse Franse schilders. 19.15 Les aventures du progrès wetenschappelijk programma. 19.33 Les cadets de la forêt, film. 20.00 Journaal 20.30 Rendez-vous sur le Rhin. 21.30 Sep- tième art: Le Testament d'Orphée, film. 22.45 Journaal.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9