1
MISTRAL: GESEL VAN DE
PROVENCE
Fiscus vindt niet iedere last
buitengewoon
Lucifer vuurt je in een mum een bosbrand
wind
Gevaarlijke
laat
zich niet
gemakkelijk
bedwingen
iERGER
S.P.D.
tructeur
)IGER
Vogelvrijen in
Soedan gedood
Buitengewone
lasten (1)
Hard tegen hard
Strijdgas tegen
Koerdenopstand
de S.P.D. - M.O. Cursus van 1957
Ruim 300 Goirlenaren
in gekostumeerde
St.-Jansstoet
Britse ambtenaa
roekeloos met
defensie geheimen
55
12
19
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1965
ig van de
Backer en Rueb
jied, zoals:
regelinstallaties, laag-
ot aanbeveling,
ijke functie is vereist.
utilleerde tekenkamer.
icitaties, voorzien van
D-1051 te richten aan
173 te Breda.
.erdam en Etten-Leur
belangrijke produktie-
neisjes waar een hoog-
wordt vervaardigd.
postie met een goede
zeer aantrekkelijke
ijl voor een passende
ezorgd.
e capaciteiten met een
renconfectie-industrie.
jk zullen worden he
eling Personeelszaken,
(faillisten en horeca-
ettingsvermogen heb-
erne verkoopmethode
nsdagavond 24 augus-
of schriftelijk aan de
otterdam I.
geplaatst een
rekenen en uitwerken van
voor elektrische centrales
en medewerker met goede
lijk ervaring, die na een
richten.
op gevarieerd werk, waar-
tieve geest en initiatief
en strekt tot aanbeveling.
i sollicitatiebrieven, verge-
we van referenties, onde
■ichten aan het Hoofd va'
huislaan 173 te Breda.
(Van onze correspondent)
PARIJS ,.De Mistral en de
Durance zegt de volksmond
zijn de twee gesels van de Pro
vence." Zo lang zal het niet meer
duren, of de Durance wordt in
gedijkt en krijgt stuwdammen,
naar het voorbeeld van de Ten-
nessee-vallei in Amerika. Het be
dwingen van de Mistral gaat min
der gemakkelijk. Voor het zover
is zal door diezelfde Durance nog
heel wat water stromen. Want de
Mistral is een oud natuurverschijn
sel. De Grieken en Romeinen ken
den de Mistral al uit eigen erva
ring. Ze hadden er de woorden
Skiron en Circius voor. Tegen de
Mistral bouwden de Romeinen een
tempel, maar dat heeft niet veel
geholpen, want de Mistral bleef
waaien en zijn vernietigend werk
doen.
Sedert de Romeinen hebben heel wat
deskundigen over de Mistral geschreven.
De theoriëen lopen uiteen, maar allen zijn
het eens over de schrikbarende ver
woestingen: ontwortelde bomen, verniel
de huizen en vruchtbare humuslagen wijd
en zijd verstrooid. De richting van de
Mistral is noordoost of noord-noordoost.
Hij teistert hoofdzakelijk de Provence.
Als de Mistral waait is de lucht kurk.
droog, de hemel doorgaans blauw met
kleine witte wolkjes op zeer grote hoog
te. Zwak of matig onderhoudt de Mistral
in de vallei van de Rhone en de Durance
een aangename koelte, maar neemt hij in
kracht toe, dan wordt hij de gesel, waar
van de volksmond terecht spreekt. Bo
men en takken breken, het loof waait
weg, vruchten worden afgerukt, bloemen
verdwijnen en de oogst op het land slaat
plat. De Mistral heeft als meest rampza
lige gevolg, dat door gebrek aan humus
de heuvels en bergen zo kaal blijven, dat
geen bos of struikgewas de vruchtbare
grond vasthouden.
Theorie
De algemeen aanvaarde theorie van de
Mistral is de volgende. De Provence ligt
aan de voet van de Alpen. De dalen lo
pen uit in de Rhdne-vallei. Overdag bla
kert de zon de kale heuvels en de uitge
strekte zandvlakten van de Camargue.
De lucht, die met deze verhitte aarde in
contact komt, wordt eveneens heet en
stijgt. Eenzelfde verschijnsel doet zich
voor in een trekkende schoorsteen. Wat
daarna gebeurt kan men zich gemakke
lijk voorstellen: de stijgende lucht zuigt
koude Alpenlucht mee. Door die trek op
grote schaal ontstaat de Mistral. Vaak
gaat de Mistral liggen na zonsondergang
en blijft weg gedurende de nacht..Aarde
en lucht worden niet meer verhit en bij
gevolg blijft de trek weg. Ook komt het
voor, dat de Mistral na regen, die aarde
Een Vietkong verdachte
smeekt voor zijn leven, terwijl een
Amerikaanse marinier zijn geweer
met bajonet in de grond heeft ge-
Vnkt. Een tafereel tijdens het
tm yevecht in het gebied van
van Toeong, waarbij meer dan 500
Vietkong-strijders werden gedood.
en lucht afkoelt, gaat liggen. Zouden de
naakte rotsen en heuvels begroeid zijn
met bossen, dan zouden aarde en lucht
minder heet worden, de trek zou verdwij
nen en de Mistral zou een bepaald aange
name bries worden. Het enige middel te
gen de Mistral is meer bebossing.
Ontstaan
Een sterke Mistral, die gemak
kelijk kan waaien met snelheden
van 75 tot 100 kilometer per uur.
wordt natuurlijk bijzonder gevaar
lijk bij bosbranden, zoals men die
bij Le Lavandou heeft meege
maakt. Aangewakkerd door de
Mistral schieten de vlammen veer
tig, vijftig meter per minuut voor
uit, zodat kampeerders, die rustig
in hun tent liggen te slapen, zich
plotseling aan alle kanten omringd
zien door vuur.
Hoe ontstaan die bosbranden
In slechts zeer weinig gevallen is
kwaadwilligheid in het spel. Bij de bran
den van Le Lavandou heeft de justitie
een aanklacht ingediend tegen X, omdat
getuigen zouden hebben gezien, dat een
kleine 2 CV snel wegreed uit een wijn
gaard, waar de brand voor het eerst werd
waargenomen. Zelfs al is dat verhaal van
getuigen waar, dan nog behoeft geen
kwaadwilligheid in het spel te zijn.
De inzittenden van de auto kunnen uit
onvoorzichtigheid een niet gedoofde lucL
fer hebben weggeworpen en daarna, een
begin van brand ziende, snel zijn wegge
reden zonder alarm te slaan. Een onder
zoek van de justitie levert in de regel
weinig op, want op de wegen rijden heel
wat 2 CV.
Meestal is het de mens zelf, die uit na
latigheid de brand veroorzaakt: een
slecht gedoofde lucifer van iemand, die
in de bossen rookt, een achteloos wegge
worpen brandende sigaret uit het portier
van de wagen, vonken van een kamp
vuur, de vlam van een primus, die door
de wind omlaa,g wordt gedrukt en het
droge gras aansteekt, een door de Mistral
gebroken kabel van het elektrisch net,
die op de grond terecht komt en daar
kortsluiting veroorzaakt, hete uitlaatgas
sen van auto's en vrachtwagens, een weg_
gewaaid brandend stuk papier uit de
vuilverbranding van gemeenten, die hun
afval storten in de buurt van bossen.
Men kan met al deze kleinigheden, die
rampzalige gevolgen kunnen hebben, niet
voorzichtig genoeg zijn. Iedereen, die wel
eens olieraffinaderijen heeft bezocht, weet
uit ervaring, dat men daar geen enkel ri
sico neemt. Bij de inigang is men streng
verplicht bij de concierge af te geven al
les, wat brand kan veroorzaken: sigaret
ten, lucifers en aanstekers. Bezoekers, die
rond worden geleid, krijgen ieder een
gasmasker mee. Toeristen in bossen be
hoorde men het roken te verbieden. Maar
de boswachters zelf, zullen zij zeggen, ro
ken toch ook. Inderdaad, doch men moet
er maar eens goed op letten, hoeveel
voorzorgsmaatregelen zij in acht nemen.
De boswachter in de Provence zal zijn lu
cifer uitblazen en hem dan pas weg
gooien, als hij de gedoofde lucifer tussen
vinger en duim heeft gedraaid tot hij er
zeker van is, dat het vuur gedoofd is. Hij
zal nimmer een pijp roken uit vrees, dat
uit zijn brandende pijp door de wind von
ken wegwaaien. Hij zal zijn sigaretten
peuk aan zijn schoenzolen doven en de
peuk nooit weggooien, maar begraven on
der de aarde.
Bestrijding
Op de luchtvaarttentoonstelling van dit
jaar op het vliegveld Le Bourget heeft
men in een diorama kunnen zien, hoe van
helicopters gebruik kan worden gemaakt
om bosbranden te bestrijden. Al lang
wordt in Frankrijk de vraag gesteld,
waarom men niet het voorbeeld volgt van
Amerika, waar sedert 1961 met vliegtui
gen 50.000 en met helicopters 15.000 vlieg
uren is gevlogen om bosbranden te be
strijden. Vergeleken met Amerika doet
Frankrijk in dat opzicht zo goed als niets.
Tijdens de jongste branden bij Le Lavan
dou, waar naar schatting 15.000 HA bos
gronden werden vernield, beschikte de
bescherming voor burgerbevolking
slechts over drie Catalina's om uit de
lucht water te storten; twee er van vlo
gen in Corsica en slechts één boven Le
Lavandou. Conservatieve burgemeesters
lachen om blussen uit de lucht en zeggen
niet geheel ten onrechte dat door de
hitte van het vuur het water al verdampt
is nog voor het de vlammen op de grond
bereikt
Maar dat is het probleem niet. Het
komt er niet zo zeer op aan branden te
blussen dan wel om branden te voorko
men of, wanneer ze zijn uitgebroken, de
vuurhaarden onmiddellijk te signaleren.
Dat kan, zoals Sud Aviation op de lucht
vaartsalon heeft laten zien. alleen wan
neer men beschikt over een groot aantal
helicopters, die bij liet eerste begin van
braaid opstijgen en water storten onder
commando van centrale helicopters, die
uit de lucht per radio of luidsprekers
aanwijzingen geven aan het brandweer
personeel op de grond.
Het ontbreekt n.l. in Frankrijk aan
goede communicatiemiddelen. Van de
500.000 HA bosgronden op Corsica en
langs de Middellandse Zee-kust is een
deel staatsdomein, een deel behoort toe
aan de gemeenten en een deel is particu
lier bezit. De bossen zijn niet rendabel,
zodat gemeenten en particulieren hun be
zit volkomen verwaarlozen. Bestaande
wegen, te smal, worden niet onderhouden,
zodat in geval van nood de brandweer
wagens maar nauwelijks kunnen passé
ren. Het brandweerpersoneel bestaat in
hoofdzaak uit vrijwilligers, die drie en
een halve frank per uur verdienen en zo
weinig geoefend zijn, dat zij eerder
men zegt het bij wijze van grap bran-
Er zijn moderne middelen no
dig om bosbranden te bestrijden.
den stichten dan branden blussen. Uit
kijkposten, voor zover die er zijn, moeten
gewaarschuwd worden per telefoon, maar
de telefoondraden lopen over houten pa
len, die bij brand in vlammen opgaan,
zodat van telefoneren niets meer komt.
De administratie is vaak stroef. Om een
voorbeeld te noemen. De prachtige bos
sen van Estérel liggen voor een deel in
het departement van de Var en voor een
deel in het departement van de Alpes
Maritimes. Toen daar twee jaar geleden
ernstige branden uitbraken heeft de
brandweer van de Alpes Maritimes twee
dagen passief zitten wachten op vergun
ning uit Nice alvorens de brandweer van
de Var te mogen helpen.
Bosbranden zijn er altijd geweest en
bosbranden zullen er altijd blijven is een
conservatief standpunt. Na de verwoe
stende branden van dit jaar bij Le Lavan_
dou worden steeds luider de stemmen",
die om bestrijding met moderne midde
len vragen. Al was het alleen om te voor
komen, dat gedupeerde toeristen en kam_
peerders de Middellandse Zee van Frank
rijk de rug toekeren en naar Italië of
Spanje gaan.
O00R MIGNON G.EBERHART.
29)
Martha zuchtte. ,,Tja, we hebben het
nu eenmaal gedaan. Dilly, vertrouw
jij Archie?"
Dilly ging zitten, schoof haar bril om
hoog en keek Martha langdurig aan.
„Waarom vraag je dat?"
Martha raapte gebruikte en zwartge
blakerde flitslampjes op. Vertrouw
je hem?"
„In zijn soort is hij goed. Hij werkt
voor de partij die naar zijn verwach
tingen zal winnen. Dat is Lem nu.
Hij heeft Henty laten zitten toen hij
constateerde dat Lem de winnende
man was. Archie weet zijn weetje
wel. Hij zal Lem trouw blijven zo
lang hij denkt dat hem dat winst op
levert. Dat is hem echt niet kwa
lijk te nemen. De meeste mensen
zijn opportunisten op de een of an
dere wijze, of ze dat leuk vinden
om toe te geven of niet. Archie weet
dusietsafvan deman die jij meent
aangereden te hebben. "Waarom heb
je het hem verteld?"
Ze zou hebben kunnen weten dat Dil
ly niet alles uitgelegd hoefde te krij
gen, bedacht Martha, die haar wel
bewonderde, maar niet van ganser
harte. Ze schoof een stoel terug op
zijn plaats bij de haard. ,,Ik heb hem
niets verteld. Hij vermoedde het."
„Wat vermoedde hij?"
,,Nou, weet je er is afgelopen
nacht' weer opgebeld. Hij heeft die
telefoon aangenomen."
„Weer opgebeld? Wanneer was de
eerste keer dan?" Dilly's vlakke
stem klonk niet boos en Martha voel
de zich weer als een kind dat door
een geduldige, maar terecht ontstem
de ouder wordt betutteld.
Ze ging zitten en keek Dilly recht
in de ogen. ,,Ik moet je mijn veront
schuldigingen aanbieden, Dilly. Gis
teren hebben we bijna ruzie gekre
gen, weet je."
Dilly keek wat verwonderd en vra
gend. ,,We hebben niet gekibbeld."
„Ja dat wil zeggen nee, ik bedoel,
het leek me zo. En ik je zei dat
ik niet de hele tijd op je moest reke
nen en het is waar, dat kan niet. Ik
besloot dat ik eens moest leren te
„Wil je me vertellen waar je het
over hebt?"
„De man die ik meende doodgereden
te hebben, heeft opgebeld. Midden in
de afgelopen nacht. Hij zei dat hij
een regenjas had niet afdrukken van
autobanden erop. Meer niet" Na een
lange stilte zei Dilly bijna woordelijk
wat Martha verwacht had dat ze zou
zeggen. „Waarom heb je me dat niet
verteld?"
„Daarom niet. Het was midden in
de nacht," zei Martha tam.
„Je sliep."
„Je had me moeten roepen."
„Hij had al afgebeld."
„Wie was het?"
„Ik weet het niet Hij heeft me zijn
naam niet gezegd."
.Waren er inderdaad sporen van de
autobanden op die regenjas?"
„Ik weet het niet. Het enige dat ik
gezien heb, was zijn gezicht en ik
wist dat hij een lichte regenjas aan
had. Maar ik heb niet aan sporen
van de banden gedacht. Ik heb alleen
aan hulp gedacht, aan een dokter
of hij dood was'of niet."
Dilly zette haar bril af en wreef die
goed af met de kant van haar onder
jurk.
„Hij zou best afdrukken op zijn jas
hebben kunnen krijgen zonder ook
zelfs maar licht gewond te zijn ge
raakt. Maar het klinkt alsof het al
leen een dreigement is. We zullen
moeten afwachten. Je zag er gisteren
toch niet zorgelijk of bedrukt uit."
„Ik was blij."
„Blij!" Dilly liet haar bril vallen.
..Het was een bewijs dat ik hem niet
doodgereden of verwond had. Hij
heeft met me gepraat door de tele
foon."
„Maar heb je dan niet begrepen
„Natuurlijk. Afpersing. Chantage wat
anders? Hij heeft het nummer ran
mijn auto gezien en het opgespoord
en hij weet dat ik niets aan de poli-
tie heb gemeld." J
„Er is niets te inelden," zei Diliy.
„Hij heeft dus aan geld gedacht.
Wat anders?" J
„Was je niet bang?"
Eerst wel. Maar toen begreep ik
dat het bewees dat ik hem miet be-
zeerd had. Archie zei dat er altijd J
gekken zijn die het op bekende per-
sonen gemunt hebben."
„Hoeveel weet Archie?" J
Hij nam de telefoon net even voor
mij aan. Ik denk dat de man gezegd j
heeft wat hij de nacht tevoren tegen
mij gezegd had: „Ik heb een regen-
jas met afdrukken van autobanden.
Iets dergelijks. Toen heeft Archie
iets gezegd Hallo en met wie spreek
ik. De man zal meteen begonnen
zijn met praten toen de telefoon weid
aangenomen. En toen heeft hij Archie j
gehoord."
„Bedoel je dat de man die jij meent
aangereden te hebben, dit nummer
gebeld heeft en dat hij, zodra de
hoorn werd opgenomen, heeft ge- t
zegd ,,Ik heb een regenjas met af-
drukken van autobanden erop?" Dat
Archie toen iets gezegd heeft en de J
man zijn stem hoorde in plaats van J
een vrouwenstem, de jouwe, en dat
hij toen weer heeft afgebeld?" I
„Ja. Toen heeft Archie gezegd „hal- J
lo" en „met wie 9preek ik?"
„Wat heb je Archie verteld?"
'Niets." J
„Wat heeft hij je gevraagd?"
„Hij vroeg of ik door een stoplicht
was gereden of de maximumsnel-
heid had overschredden en toen heb
ik nee gezegd."
„Maar hij was niet tevreden."
„Toen riep Lem me net. Archie
toen zei hij dat van d'ie gekken."
„Ja, dat is waar." Dilly raapte haar
bril op. „Je hebt me dus niet ge-
loofd toen ik zei dat je niemand over-
reden had." J
„Ja Maar weet je, ik wilde je zo
graag geloven dat ik iik mezelf
niet helemaal vertrouwde, vermoed
ik. Och, wat geeft het. Het is een
bewijs dat hij leeft."
„Een volgende keer zul je me gelo- J
ven."
„Ik hoof dat er geen volgende keer
zal zijn," zei Martha huiverend.
„Wat? O, ja natuurlijk. Nou, #r is
niets anders gebeurd dian dat een
dronken nietsnut probeert je wat
geld uit de zak te kloppen. Bedenk
dat wel. En denk aan de journalist
zijn woorden."
„Journalist
•••••••••••••••••••••••••«••••••••••••••••••••••••••••••••••••Ml
BEIROET (UPI) Een vertegen
woordiger van de Iraakse koerdenleider
Moellah Moesitafa Barzani heeft in Bei
roet kopieën verspreid van een bood
schap van Barzani, waarin hij zegt over
bewijzen te beschikken, dat de regering
van Irak het leger heeft gemachtigd
gasaanvallen op de opstandige Koer
den te doen.
De boodschap, gericht aan de se
cretaris-generaal van de Verenigde Na
ties, is ook overhandigd aan de presi
dent van het internationale rode kruis
en aan de ambassadeurs in Beiroet
van o.m. de Verenigde Staten, Enigeland,
en de Sovjet-Unie.
De Koerden voeren al vier jaar oorlog
tegen het Iraakse leger vanuit bolwer
ken in de bergen van noord-Irak. Ze doen
dat omdat ze autonoom binnen de staat
Irak willen worden
KHARTOEM (UPI) in drie zuide
lijke provincies van Soedan waar de ne
gers in opstand zijn gekomen tegen de
voornamelijk uit Arabieren bestaande
regering, zijn 20 „vogelvrij verklaarden"
om liet leven gebracht, aldus een offi
cieel communiqué.
Een van degenen die werd gedood,
(Advertentie)
In september 1965 beginnen onze nieuwe opleidingen in ROOSENDAAL
In de jaren 1961 t.m. 1964 noteerden wij 23 geslaagden op de examens voor
het Staatspraktijkdiploma voor Bedrijfsadministratie.
Inlichtingen worden op schriftelijke aanvrage verstrekt door:
o.l.v. drs. L. L. M. Martens, Stationsplein 12, tel. 01650—5385, Roosendaal.
James Jock, is vermoedelijk een der
leiders van de vogelvrij verklaarden.
De kampementen der „vogelvrij ver-
Maarden", aldus het communique, wer
den vernietigd en wapens en gestolen
vee in beslag genomen.
Het leger heeft een actie ingezet tegen
38 kampementen van de opstandelingen.
De actie wordt vanuit de lucht gesteund.
Voor de negende keer zal op zon
dag 29 augustus in Goirle de St.
Jansstoet door de straten trekken.
Er werken ruim 300 gekostumeerde
Goirlenaren mee aan de stoet, die
werd ontworpen door Lucas van
Hoek. Voor het volgend jaar ter ge
legenheid van het tweede lustrum,
wil men de stoet nog verder uit
bouwen. In de stoet wordt een aan
tal gebeurtenissen uit het leven van
Sint Jan de Doper uitgebeeld.
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend
LONDEN (UPI) De Britse veilig
heidsdienst is begonnen met een onder
zoek in de zaak van een hoge regerings
ambtenaar, die in het toilet van een ho
tel een aktetas liet liggen waarin ver
trouwelijke documenten over de defensie
zaten.
De ambtenaar in kwestie, de aan he'
ministerie van defensie verbonden Johi
Griffith (2550 pond sterling per jaar),
was met zijn vrouw gaan dineren in een
hotel in Dorking ten zuiden van Londen
Na een bezoek aan het toilet liet hi.
daar de aktetas met de papieren liggen
Ongeveer een uur later werd de ta
gevonden door twee mannen die haa
aan een kamermeisje gaven. Zij gaf d
tas later terug aan mevrouw Griffith
Michael Boyle, een van de twee mar
nen die de tas vonden, zei „We dede
haar open en vonden een grote bruin
envelop met een „ohms" (On her mr
je9ty's service) label eraan. Op de ei
velop stond „vertrouwelijk".
De vakanties spoeden zich zo langza
merhand weer ten einde. En dan breekt
de tijd weer aan om aan ernstige din
gen te denken, we nemen de studie k A
weer op, verdiepen ons in studies over J
economie en financiën, ja zelfs fiscale
problemen krijgen onze aandacht. Im
mers een flinke dosis kennis van deze
problemen kan alleen maar voordeel Sen. met ?U-risk verzekerd was, moest
betekenen. Daarom worden de artike
len over deze materie steeds meer ge
lezen, wat uit de reacties blijkt. In een
tweetal bijdragen zullen we de voor
naamste arresten en beslissingen van
de laatste tijd onder de loep nemen,
waarna een begin zal worden gemaakt
met de behandeling van de Wet op de
Inkomstenbelasting 1964, die sinds 1
januari 1965 het vertrouwde besluit van
1941 heeft vervangen^ Daarom zullen
ook alleen die beslissingen worden be
sproken, waarvan de tendens ook
thans nog van belang is.
Een onderwerp waarover al enige
tientallen jaren veel te doen is geweest
en ook in de toekomst te doen zal zijn.
Wie wil er niet langs legale weg min
der belasting betalen. Daarom proberen
steeds meer belastingplichtigen van de
ze bepaling te profiteren. Dat het nogal
eens bij proberen blijft, laten ons de
volgende uitspraken zien.
Wie als invalide met een bescheiden
beurs voor zich of zijn invalide echtge
note een auto gebruikt om er eens uit
te kunnen „vliegen", kan de daaraan
verbonden uitgaven ais buitengewone
lasten claimen. Heeft hij evenwel een
zodanig inkomen dat aanschaffing van
een dergelijk vervoermiddel past in het
bestedingspatroon van de maatschappe
lijke klasse waartoe hij behoort, dan
zijn die uitgaven als normaal te be
schouwen en kan hij uit dien hoofde
geen beroep doen op vermindering van
belasting. De fiscus neemt dan aan dat
geen buitengewone last aanwezig is.
Student krijgt stukken aan een ge
leende auto. Ofschoon vader de scha
de betaalt, kan hij deze uitgaaf niet als
last claimen.
Gezien het grote aantal auto's dat da
gelijks op de weg is, behoeft het geen
verwondering te baren, dat steeds meer
beslissingen betrekking hebben of ver
band houden met deze vervoermiddelen.
Zo was er een student in de medicijnen,
waarvoor gezien zijn leeftijd papa geen
kinderaftrek meer kon krijgen maar
wiens uitgaven voor levensonderhoud
via een buitengewone last vermindering
van belasting tengevolge had.
Die zoon nu leende op een kwade dag
van een studievriend een auto, waar
mee hij brokken maakte. Daar de wa
de lener de schade van ruim 4000 gul
den betalen. Papa was zo goed dat voor
hem te doen mogelijk in de veronder
stelling verkerende, dat een groot deel
daarvan via belastingvermindering op
de gemeenschap kon worden afgewen
teld.
Helaas, voor papa althans, ging de
ze vlieger niet op. Zowel het gerechts
hof als de Hoge Raad zijn van mening
dat de betaling die een vader doet tot
voldoening van een schuld van zijn
zoon kan strekken tot voorziening in
diens levensonderhoud, indien de schuld
betrekking heeft op het levensonderhoud
van de zoon. Aangezien evenwel dit
laatste niet het geval is met de onder
havige schuld, kan deze niet als een
buitengewone last in de zin van artikel
51 Besluit inkomstenbelasting worden
aangemerkt.
Papa had nog naar voren gebracht
dat autorijden in de kringen van studiosi
normaal is en dus tot de normale kos
ten van levensonderhoud behoort. Ver
geefs evenwel. Men kan dus niet onge
limiteerd een beroep doen op toepas
sing van genoemd artikel. Trouwens in
de wet van 1964 is de betreffende bepa
ling sterk gelimiteerd. Wat ook maar
goed is, want verschillende arresten en
beslissingen gingen werkelijk te ver. Het
gaat niet aan misbruik te maken van een
bepaling die in eerste instantie bedoeld
is om minder draagkrachtig en tege
moet te komen.
Alle landbouwers en zij die tot deze
categorie behoren krachtens aanduiding,
kennen deze vrijgevige bepaling. Tot en
met 1964 was de 9ituatie zó dat waar
deverandering van onroerende goederen
die tot het landbouwbedrijf van de be
lastingplichtige behoren, geen invloed
op de winst heeft, behalve voor zover
de verandering in de uitoefening van het
bedrijf is ontstaan.
Beginnende 1965 is deze bepaling al
leen betreffende de opstallen in een
voor landbouwers ongunstige zin gewij
zigd.
Bij verkoop van een boerderij in één
som was de winst verschil tussen
opbrengst en boekwaarde veelal on
belast voor de inkomstenbelasting. Een
bepaling die wrevel opwekte bij de mid
denstanders, die van die wiinst het volle
pond moesten betalen. Heel veel land
bouwers hebben van deze gunstige be
paling geprofiteerd en konden bij ont-
verpachte hij en hij liet de opstal tot
woonhuis verbouwen. Hiermede was
niet minder dan ruim 27000 gulden ge
moeid. De aannemer had zijn opdracht
gever zwart op wit gegeven dat onder
dit bedrag ruim 4000 gulden was begre
pen voor het opnieuw opmetselen van
eigening bijvoorbeeld elders een boer- fundering die verzakt was, het ver-
derij aantrekken, waarvan de koopsom
normaliter boven hun draagkracht had
gelegen. Immers nu bleven zij beschik
ken over de volle winst de fiscus kreeg
er geen cent van.
Wanneer een gemeente en bepaal
de boerderij moest hebben voor uitbrei
ding, bepaalde vaak de landbouwer de
prijs die hij daarvoor wilde hebben. Na
loven en bieden werden partijen het na
enige tijd wel eens. In de akte werd dan
één bedrag genoemd zonder verdere
aanduidingen. Het verschil tussen dit
bedrag en de boekwaarde van het onroe
rend goed viel dan fiscaal tussen wal en
sloot. J
De gemeentebesturen evenwel moes
ten voor de gemeenteraad c.q. Gedepu
teerde Staten vaak een specificatie ge
ven. Via deskundige ambtenaren kwam
dan een opstelling tot stand, waarvan
de som der getallen vanzelfsprekend
gelijk moest zijn aan de in de akte ver
melde verkoopprijs. De landbouwer in
kwestie had in de meeste gevallen hier
van geen weet en was allang blij dat hij
idem zoveel ontving en de gehele
winst aan zijn bezit kon toerekenen. On
telbare posten zijn op deze wijze afge
daan- Tot een inspecteur de kat de bel
aanbond en eens naginig waaruit de
verkoopprijs zoal bestond. En daar on
der dit bedrag bestanddelen zoals
bijdrage stichtingskosten nieuwe boer
derij, vergoeding, verplaatsing kippe-
hokken, enz. waren begrepen waar
over normaliter belasting verschuldigd
was, beslistte hij deze. Uiteraard tegen
de zin van de landbouwer, die alle in
stanties in het geweer riep hem tegen
deze z.i. onjuiste behandeling in be
scherming te nemen. Tevergeefs. In de
totale contraprestatie van de overheid
kunnen bestanddelen schuilen die ter
dege belast zijn. Dat wordt met anders
wanneer bij minnelijke schikking één
prijs is overeen/gekomen Het heeft dus
geen zin meer de belaste bestanddelen
in de verkoopakte in één prijs te laten
onderduiken. Deze logische beredene
ring zal zekeT niet nalaten onrust te
zaaien onder de agrariërs.
Boerderij wordt verbouwd tot woon
huis; betreffende uitgaaf deels als on
derhoudskosten aftrekbaar.
Een niet-landbouwer kocht een boer
derijtje met ruim 1,5 ha grond. Het land
vangen van enkele raamkozijnen die
verteerd waren, hef vernieuwen van de
goten, het opnieuw voegen van de mu
ren en het vervangen van bijna 600 ce
ment dakpannen die verteerd waren.
Genoemd bedrag bracht belastingplich
tige als onderhoudskosten in mindering
°P de opbrengst van het onroerend
goed d-at daardoor sterk negatief werd.
De inspecteur kon zich met deze
zienswijze niet verenigen en corrigeer
de de aangifte op dit punt. Na afwijzing
van het bezwaarschrift werd een be
roepschrift ingediend èn met succes.
Het gerechtshof maakte uit dat deze
kosten met die strekkende tot verbete
ring en verfraaiing van de behuizing
niets gemeen hebben. Ook zonder deze
verbetering zouden die onderhoudskos
ten zijn gemaakt om de behuizing be
woonbaar te maken. Ergo, aftrekbaar.
Een manier om de gemeenschap een
deel van de achterstallige onderhouds
kosten bij aankoop van een oud-huis te
laten betalen, waardoor het weer be
woonbaar wordt.
Geen activering van belangrijke on
derhoudskosten na afschrijving tot re
siduwaarde.
Een NV kocht in 1939 een in 1914 ge
bouwde sleepboot voor ruim 16000 gul
den. In 1960 stond ze te boek voor zegge
en schrijve 1 gulden, de residuwaarde
ofwel een memoriepost-
In 1961 zijn er aan het schip flinke
werkzaamheden verricht, waarvan de
kosten 22396 gulden hebben bedragen.
De NV stelde zich bij het doen van
aangifte op het standpunt dat deze kos
ten gemaakt zijn tot achterstallig on
derhoud en bracht ze dus geheel ten
laste van genoemd jaar. De inspecteur
daarentegen ging ervan uit dat ver
nieuwing van een bedrijfsmiddel had
plaatsgevonden, die behoorde te worden
geactiveerd en belaste 22000 gulden
min investeringsaftrek en vervroegde
en normale afschrijving op dit activum.
Na ontvanfst van de afwijzende be
schikking op het bezwaarschrift toog de
directeur van de NV naar het Haagse
Gerechtshof. Volgens de directeur is het
gewoonte het onderhoud van dergelijke
schepen zo lang mogelijk uit te stellen,
omdat het niet voor geruime tijd uit de
vaart zou moeten worden genomen. Al
leen de allernoodzakelijkste reparaties
worden op tijd verricht.
Het geschil betrof dus de vraag
goed koopmansgebruik eist de onde
werpelijke onderhoudskosten niet t
laste van de winst van één jaar
brengen doch deze over een aantal j
ren te verdelen.
Omdat zich in de praktijk meerde
van dergelijke gevallen voordoen v
behoeven hier niet altijd aan schep
te denken volgt hieronder de voor c
NV gunstige motivering van genoen
Hof. Belanghebbenden kunnen hiermev
hun voordeel doen.
Het blote feit dat de onderwerpelij'
onderhoudskosten aanzienlijk leunn
worden genoemd, geeft geen aanleid.:
tot een bevestigende beantwoording v.
de gestelde vraag. Als hoofdregel gei
dat onderhoudskosten mogen word
gebracht ten laste van de winst van 1
jaar, waarin zij zijn gemaakt. Deze i
gel is ook toepasselijk ten aanzien
zogenaamd groot onderhoud, zolang 1
achterstallig was en geen sprake
van vooruitbetaald onderhoud, hetgt
gelijk reeds overwogen, in casu met 1
geval was.
Wanneer waardeverminderingen,
van het achterwege laten van ond
houdswerkzaamheden het gevolg
geweest, door toegepaste afschrijvin;
zijn gedekt, behoren de kosten van
derhoudswerkzaamheden, waardoor
waardeverminderingen opgeheven v.
den, te worden geactiveerd. Naar
oordeel van het Hof doet dit geval z
te dezen niet voor. Weliswaar heeft
belanghebbende een afscliryvingsT
mijn gekozen, die belangryk korter
gebleken dan de werkelijke levensdt
van het schip, doch uit niets is kon:
vast te staan dat de belanghebbei
dit gedaan heeft teneinde waardev<
mindering, die het gevolg was van 1
tijdelijke achterwege laten v:
groot onderhoud te dekken. Er is n
meer gebleken dan dat de belangh*
bende de levensduur van het onderw
pelijke bedrijfsmiddel destijds heeft c
derschat en elk verband tussen de t
gepaste afschrijvingen en der belai
hebbende gedragslijn met betrekk
tot het onderhoud van het schip o
breekt.
De eis dat, wanneer een bedrijfsm
del tot op de residuwaarde is afgesch
ven en het gebruik daarvan nietterr,
voortduurt, onderhoudskosten zoud
moeten worden geactiveerd mag ni
worden gesteld. Daarbij is'liet onvc
schillig of het nu normaal dan wel gre
onderhoud betreft.