Vogels belagen luchtvaart MOEDEI PRE KINDEI DOO Water si op vecb taalbet( Drama in Li Eigen vindingen Grote nadelen Slimmer zijn Andere vogels IN OOST Koel en 105e JAARGANG Uitgave: N.V. Uitg. Directeur: Drs. W. loofdredacteur: L. Redactieraad: J. M. C. J. v. Hootegem, r Mes, mr. H. M. L. de Vercauteren, L. J. v. Bureau: Breda - Rei rel. 22341 (5 lijnen). Bureau voor de Zee (Van onze corres OOSTENDE Met t de politie in de Belg Oostende zondagavond ten maken aan een ma tussen enkele honderdei nalisten en Franssprekc het plein voor de Petrus De ongeregeldheden ongeveer 200 Vlaminge een luidruchtige betogi ten, uit protest tegen de Franse taal bij de de Franssprekende Be ook ten getale van va honderd gepoogd hai gen te overschreeuwer kwam het tot vechtp heetst van de strijd gr Vlaamse nationalisten s lifcie richtte daarop bra menigte, waarop het pl geveegd was. Toeristen tuurtreintjes een rondr gen bij het passeren va hun portie van het rond Van de grote „mars" en zondag van Diksmu e hadden willen mak terecht gekomen. De b gonnen met de tradition* eenkomst ter herdenkin, bij de slag aan de IJ: Vlaamse militairen. C mensen namen aan de p maar daarna bleken er bereid, de regen te tn Oostende te gaan. Het daar had de betoging niettemin verzamelden zich tegen de avond op de Petrus- en Pauluskei geliefde lied „De Vlaan gen en leuzen brulden Franse ratten". In de berken van de plaatsen wordt al enk* derde van de missen in houden. Deze regeling ge het toeristenseizoen. (Van onze corres] MEIJEL Een 28-jar drie van haar dochtert zijn gisteren om het leve een auto-ongeluk onder Meüel in Limburg. Hun door de vader van het ge heer Teunissen, reed tegen een boom. De heel- Teunissen achtjarige dochtertje, vt wond naar het ziekenhui Oorzaak van het ongel dehjk een hevige stortb stuurder mogelijk h^t benomen, waardoor h geraakt is. MAASBRACHT De pleegster Marjo Smeets henburg heeft in Maasbr verloren toen de auto, i s nacht tegen een boom stuurder werd zwaar ge\ Odoorn is Struik (54) om het leve: een botsing met een dame. HEERLEN - De 63-jar J. Hendriks is tijdens doodgereden door een VARSSEVELD D< vrouw Ypseker uit Boel IS omgekomen in Var*, auto, waarin zij met haa stuurder op reis was uit° en tegen een boom reed HEERHUGOWAARD M. C Fransen (51) is waard slachtoffer van den, toen hij met zijn hoge snelheid frontaal moet komende personen- p rayo^ne/frankrij Fyieneeen is de 25-jar wil uit Utrecht veron« autobotsing. Twee andfi werden ernstig gewond DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1965 cenitage terug tot ongeveer 25 procent. Het aantal der z.g. in-de-vrij e-vlucht- aanvaringen liep evenwel omhoog, voornamelijk met betrekking tot laag vliegende machines. Bij de luchtmacht wordt van deze fei ten geen geheim gemaakt, in tegenstel ling tot de burgerluchtvaart. En dat is om psychologische redenen ook be grijpelijk, omdat bij de burgerlucht vaart die pure economie zeer sterk spreekt Een ongeluk met een toestel met tientallen passagiers richt zich nu eenmaal sterker tot de verbeelding als eenzelfde incident met een eenpersoons jager. Alhoewel de burgerluchtvaart niet graag spreekt over vogelaanvarin gen, is het logisch dat ook in deze sector van het luchtverkeer de koude vogel-oorlog op volle kracht gaande is. De bestrijdingsmaatregelen zijn blijk baar effectief, wa.it over incidenten wordt niets gehoord. Wij geloven dat zulks ook goed is! Evenals het goed is, dat-passagiers op Schiphol niet te veel merken van de rondrijdende schrikapparatuur, die vo gels van het vliegveld moet verjagen. gij de bestrijding van de „vogelziek te" in de luchtvaart is veel hulp ondervonden van dr. J. D. F. Harden- berg van het ministerie van Land bouw. Hij was een dergenen die ont dekte dat een duur Amerikaans schrik - apparaat, bekend onder de naam „Bird Evict", toegepast op Schiphol en Leeu warden, nogal waardeloos was. Het ap paraat maakte wel een schrikbarend spektakel, doch de meeuwen bleven rustig op en bij de banen zitten. Blijk baar zei de op een band vastgelegde angstkreet van een Amerikaanse meeuw de Hollandse meeuw niemen dal. Daarom werd de angstkreet van een Hollandse zilvermeeuw op de band opgenomen en op de Bird Evict ge plaatst. De eerste proef op Schiphol had een verbluffend resultaat, want de angstkreet op celluloid deed de zwerm zilvermeeuwen haastig weg vluchten. Een proef op de basis Leeu warden had hetzelfde resultaat. Men was bepaald trots op deze Nederlandse vinding. Echter inen was er nog niet, want kokmeeuwen en stormmeeuwen bleven ijskoud onder de over het vlieg veld krakende angstkreten van neef of nicht zilvermeeuw. Het enige mid del was een kokmeeuw en een storm- meèuw te vangen en hun angstig ge krijs op de band vast te leggen. Er werd een samengestelde band gemaakt van de drie angstkreten en zie: ter nauwernood was de mechanische vo gelverschrikker in actie, of de hele meeuwenkolonie hief zich op de wie ken. Het systeem is verder ontwikkeld en zo zijn op militaire vliegvelden langs de startbanen luidsprekers ver schenen, die via een druk op de knop in de verkeerstoren erbarmelijke ge luiden gaan produceren. Met effectief resultaat. Het Nederlandse ei van Co lumbus heeft sterk de aandacht ge trokken in het buitenland: Amerika nen, Engelsen, Denen en Duitsers heb ben het systeem met aandacht beke ken. Het ligt echter voor de hand, dat het benutten van meeuwenangstkreten het aanvaringsprobleem slechts ten dele W eersverwachting, door het K.N.M.i., geld avond: Half tot zwaar bewolk sehjk enkele buien en gen. Zwakke tot matige vankelijk uit veranderl uit noordelijke richtini weer. Vandaag: zon onder Maan onder 18.16 uur. Morgen; zon op 5.38 uur 1-43 uur. Het opvallend slechte beeld van de maand juli is te wijten aan het be roerde weer. Doorgaans zijn de zo mermaanden de gelukkigste maanden. Deze „zomer" is echter niet alleen het weer van slag af, doch ook de vogels, die in de koude vochtige temperatuur onrustig worden en onverwacht be ginnen te trekken. De gedragingen der vogels hebben onderzoekers der vogel aanvaringen danig verrast, omdat di verse hunner berekeningen te zeer hy pothetisch bleken. yogelaanvaringen zijn geen typisch Nederlands verschijnsel, integen deel, zij komen in vele landen voor. aanvaringen doen toenemen. Al leen bij de Koninklijke Luchtmacht vonden dit jaar meer dan 30 dezer aanvaringen plaats, waarvan de meeste met aanzienlijke schade. Daaronder Is ook de botsing met een meeuw toen wü enige maanden gele den per Alouette-helikopter van Mar seille naar de basis Ypenburg vlogen. Vrij dicht btf het vliegveld maakte een meeuw een dodelijke kennismaking met de staart van de hefschroever, zon der dat wij er iets van merkten in het rumoerige toestel. Geland op Ypen burg staarden wij echter vol verbazing naar een gat van ongeveer 25 cm door snede, omringd met wat bloederige veren. Hetgeen betekende, dat de fon kelnieuwe Alouette meteen in repa ratie moest JJeziet men de bij de Koninklijke Luchtmacht nauwkeurig bijgehou den statistiek over de vogelaanvarin gen, dan blijkt, dat het aantal inciden ten met vogels wel is verminderd, evenwel nog steeds onrustwekkend is. Werden in 1960 maar liefst 70 gevallen genoteerd, waarvan 51 met aanzienlij ke of vrij aanzienlijke schade, in 1962 steeg het totale aantal zelfs tot 74 aanvaringen. Daarna daalde het tot 55 in 1963, doch steeg het tot 61 in 1964. Tot 26 juli waren over dit jaar bij de Luchtmachtstaf 29 incidenten bekend, waarvan 14 zonder grote en 15 met aanzienlijke schade. Na 26 juli is er bijna geen dag voorbij gegaan zonder vogelaanvaring, waardoor de maand juli wel een bijzonder slechte beurt maakte. Kort achter elkaar kregen enige Starfighters en Thunderstreaks onaangenaamheden in de lucht door toedoen van vogels. Hierdoor kwam het aantal militaire toestellen, dat in de maand juli uit de running moest worden genomen, op 13. Een opvallend hoog cijfer, waarmee niet alleen enige miljoenen aan reparatiekosten is ge moeid (het vernieuwen van een Star- lighter-straalmofcor kost alleen al on geveer driekwart miljoen!), doch waardoor ook aan de slagkracht van de luchtmacht tijdelijk een klap is toe gebracht. Typerend bij de ongevallen was, dat bij de Starfighters romp en motor de grootste aantrekkingskracht op vogels uitoefenen, terwijl dit bij de Thunder streaks (straalbommen jagers) hoofd zakelijk de cockpit is. De oorzaak daarvan ligt in de vorm der machines, dat wil zeggen de nogal stompe neus van de Streak biedt veel meer bot singsmogelijkheden dan bij de ragfijn gebouwde Starfighter. De maand juli is bijvoorbeeld voor de Hoy al Air Force in West-Duitsland nog onrustiger geweest dan voor de Ne derlandse Koninklijke Luchtmacht. En voor wat de Verenigde Staten aangaat, Amerikaanse cijfers tonen aan, dat in de V.S. sinds 1960 79 mensen zijn ver ongelukt tengevolge van door vogels veroorzaakte vliegtuigrampen. Deze rampen en de dramatische gebeurte nissen in andere landen (o.a. in Enge land, Canada, Nieuw-Zeeland en West- Duitsland), hebben de vraag actueel gemaakt of er via een internationale samenwerking mogelijkheden kunnen worden geschapen om het aantal vogel aanvaringen te verminderen. Verschil lende landen hebben immers bepaalde maatregelen uitgedokterd, waarbij er over en weer wel kennis wordt geno men van de resultaten, echter tot een ruime uitwisseling van gedachten en tot een ooördinering van bestrijdings maatregelen, is men ïog niet gekomen. In dit verband nu is opvallend een ini tiatief, dat een groep Canadese lucht vaartexperts dezer dagen heeft geno men en waarvan de opzet is te komen tot een algehele samenwerking op het gebied der bestrijding van vogelaan varingen. Nu klinkt dat allemaal heel eenvoudig, doch de werkelijkheid is minder simpel. Immers tot effectieve voorzorgsmaatregelen kan men alleen geraken, indien men alles weet van de gedragingen der vogels in verschil lende landen. Nu is de ornithologie van veel op de hoogte, echter er zijn toch ook nog tal van vragen op te lossen. Zo dacht men bijvoorbeeld tot voor kort, dat vogelaanvaringen slechts op bepaalde hoogten konden voorko men en dat de meeste ongelukken plaatsvonden kort na de start en voor de landing. Thans staat echter vast, dat groepen ganzen zelfs tot een res pectabele hoogte van 8000 meter kun nen komen en dat een vliegtuigonge luk in Nevada op een hoogte van 6400 meter plaatsvond na een botsing met een daar vliegende eend. Voor wat ons land aangaat, heeft een onderzoek aangetoond, dat de laatste maanden van het jaar het grootste ri sico inhouden. Dan vinden immers de grote vogelverplaatsingen plaats, met als gevolg een relatief hoog ongeval lenpercentage. Vooral voor laagvliegende toestellen boven de Waddenzee, waar tiendui zenden vogels op stranden en slikken bivakkeren, is dan grote waakzaam heid geboden, een waakzaamheid, die evenzeer nodig is rood het IJselmeer, het Veluweimeer en die grote rivieren, Aan deze foto is duidelijk te zien hoe hard een "botsing met een vogel kan aankomenHet kei harde plexiglas van de Thunder- streak-cockpit werd zodanig ver- nield, dat vliegen onmogelijk werd De vlieger kon slechts met moeite zijn basis bereiken. Hij had nog geluk, dat zijn ogen niet werden verminkt door de rondvliegende stukken glas en overblijfselen van de vogel. De laatste dagen van de maand juli werden twee Streaks zo door de vogels uit de running ge nomen. het vliegveld, van de andere kant moet niet worden vergeten, dat sen sationele en dramatische incidenten alleen geschieden bij straalfcoestellen. Tengevolge van de snelheid dezer ma chines komt een botsing met een vogel zo keihard aan, dat een behoorlijk gat in de huid van de kist wordt geslagen. Seconden na seconden vreten zich de vogelrestanten verder in de kist, met het gevolg, dat er soms een ongeluk kan ontstaan, waarvan eerst na een intensief onderzoek de oorzaak kan worden ontdekt. Jgowel voor de burger- als voor de militaire luchtvaart betekenen de vogelaanvaringen grote narigheden. De veiligheid van het luchtverkeer gaat, over de tong, er worden grote econo mische stroppen geleden en de paraat heid van een operationeel squadron kan erdoor in het gedrang komen. Zo wel de burger- als de militaire lucht vaart zijn dan ook gebrand op passen de voorzorgsmaatregelen. Men heeft niets tegen vogels, men houdt van de gevederde pleziermakers in de natuur, doch men heeft liever niet te doen met vogels, die het op vliegtuigen hebben gemunt. De bestrijdingsmaatregelen hebben dan ook allerminst betrekking op het uitroeien van vogels, wel echter om hen van of uit de buurt der vlieg velden te verjagen. Want een niet be langrijk percentage der botsingen ge schiedde op en om de vliegvelden. Tot 1960 was dit zelfs 50 procent. Dank zij de bestrijdingsmaatregelen liep dit per- }Dooie-vogelstandbeeldlangs de startbaan. Geen wonder dat dit schrikaanjagend beeld van een op gezette meeuw de vogels angst aan jaagt. oplost. Immers er zijn nog andere vo. gels dan meeuwen, die op een kritiek ogenblik de vlucht van een vliegti^f kruisen. Soesterberg, dat hoofdzakelijk M heeft van kieviten heeft daarom een installatie die dit soort vogels angst moet aanjagen en op de vlucht moet drijven. Carbidkanonnen en knalapparaiten zijn ook al tegen vogels benut, doch het uiteindelijk resultaat bleek niet groots. Dat was wel het geval met een andere Nederlandse vondst, die ook in het buitenland opzien baarde. En wel van „de verschrikkelijke vogel man" Jo van den Berg, een bejaarde jachtopziener. Hij vond uit, dat dode meeuwen opgezet in angsthouding of in houdingen zoals een meeuw er na een aanval door een roofvogel of een vos zou uitzien, bij levende meeuwen hevige schrik teweegbrengt, zeker wanneer over deze dooie-vogel-stand beelden angstkreten in blik worden uitgegoten. De Van-den-B erg-methode is op de gases Leeuwarden en Woens- drecht toegepast. Met opvallend suc ces. Met enige nadeel is, dat de opge zette vogels regelmatig moeten worden vernieuwd en steeds andere plaat# moeten krijgen, want meeuwen lata zich niet zo gemakkelijk in de maJifil nemen. De algemene opzet is het derhalve «s het op en rond de vliegvelden zo on aangenaam mogelijk te maken voor de vogels. In deze opzet past ook «en methode om het gras op de vliegvel den niet kort te houden, omdat veel vogels zich niet thuisvoelen tussen - lang gras, en door op delen der vlieg velden slechts die produkten te laten verbouwen, die minder aanlokkelijk zijn voor de vogels. J£en serie van afweermiddelen in de koude-vogel-oorlog, 0*®' middelen die alle gericht zijn op grotere veiligheid van het luchtver keer. Voldoen de middelen? Niet ge heel, want de vogels geven hun strijd tegen hun rumoerige naapers io luchtruim niet op. Bovendien: met de genoemde voorzorgsmaatregelen kun nen aanvaringen ergens in de lueht niet worden bestreden. De vogels heb ben het blijkbaar meer gemunt op de laagvliegende militaire jets. dan op de passagiers-reuzen die zo sinel mogeajJ£ hogere luchtlagen opzoeken. die strijd tracht de mens slimmer te zu1* dan de vogel. Dat is hem in sommige opzichten nog niet gelukt. Doch de mens zoekt verder met behulp van deskundige ornithologen. De«« deskundigen z(jn dag en nacht in actie om tot een soort voorspelling te kun nen komen over tijdstip, hoogte plaats van vogelzwermen. Op het bied van deze vorm van navigate aanwijzingen is men al een eind ge' vorderd, waardoor alweer een stap gezet op de moeilijke weg van het ge* vederde probleem. Het einde van die weg is evenwel nog niet te voorzien- Maar de mens wil voortdurend iH®" mer zijn. En dat is maar goed ook* (Van een onzer verslaggevers) Vla k na de start van de Canberra op de even over de Neder landse grens gelegen RAF-basis Brüggen, boorde zich een vogel in een der twee motoren van de jet. De motor raakte wat later in brand, het toestel raakte onbestuurbaar en stortte in het bij Roermond ge legen gehucht Leeuwen neer. Dat gebeurde 14 juli. Er vielen helaas drie doden te betreuren en in Leeu wen ontstond een enorme ravage. Dit drama wijst weer eens op de noodlottige gevolgen der .vogel aanvaringen", waardoor niet alleen mensen ruwweg uit het leven wor den weggerukt, doch ook voortdu rend grote economische schade ont staat. Al verschillende jaren is het „gevederde probleem" urgent, im mers de grotere snelheid der vlieg tuigen heeft het risico der vogel waar ln het winterhalfjaar enorme aantallen watervogels (zwanen, gan zen, meerkoeten, meeuwen en eenden) voorkomen. Wanneer vogels eenmaal een geschikt terrein hebben gevonden, is het verre van eenvoudig hen te ver drijven. Ze blijven hardnekkig vast houden aan die gekozen plekken, ook als die plekken zich op vliegvelden bevinden. Het uitgebreide onderzoek heeft ook aangetoond, dat kleinere vo gels (zoals kieviten, grutto's en schol eksters) niet de grootste schuldigen zijn bij de incidenten, veeleer zijn het de meeuwen, ganzen, eenden en zwa nen, die de beruchte vogelaanvaringen veroorzaken. TTit 't ons door kapt. A. de Jong van de Luchtmachtstaf hij houdt zich al jarenlang met het probleem der vo gelaanvaringen bezig beschikbaar gestelde materiaal is ons bovendien gebleken, dat in Zuid-Nederland de aanvaringen in veel gevallen door an dere vogels worden veroorzaakt dan bij de incidenten benoorden de rivie ren. Wijzen de incidenten met betrek king tot vliegtuigen van de basis Leeuwarden voomaimelijk op botsin gen met meeuwen, ten aanzien van de basis Eindhoven vermelden de statis tieken botsingen met o.a. patrijzen, spreeuwen en kraaien. Een incident benoorden Venlo toont op een aanva ring met een zanglijster en een ander incident ten noordwesten van Roer mond met een wilde eend. Met betrek king tot de basis Volkel constateren wij o.a. botsingen met kieviten en een buizerd, terwijl de basis Woensdrecht begrijpelijkerwijze weer meer last heeft van meeuwen. Uit de gegevens komt evenwel ook duidelijk naar vo ren, dat meeuwen over het hele land rondzwerven, hetgeen de laatste jaren b.v. in Maastricht wel heel duidelijk merkbaar is, omdat hier sinds enige jaren honderden meeuwen te gast zijn en trouw gevoederd worden door groot en klein. Misschien zijn het deze meeu wen wel, die narigheden veroorzaken op de even over de grens gelegen RAF- bases? Op de Luchthaven Zuid-Limburg te Beek bezorgen zij evenwel betrekke lijk weinig overlast, wel echter kraaien en andere vogels. Meestal zijn ritten met-een spektakelende jeep of een ra telende brandweerwagen voldoende om deze vogels te verjagen. Op dit vliegveld kwam de laatste jaren slechts een keer een onbeduidende botsing met een braai voor. Wijst dit van de ene kant op de gunstige ligging van

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 18