BONN: doolhof van
ontelbare „instanties
WIRWAR IN BONDSHOOFDSTAD
Stemming K.L.M. willig
N
Technische boeken
EEN LUXE
Ouders
Amsterdamse Effectenbeurs
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 18 AUGUSTUS 1965
95
In Moskou:
Illegale orthodoxe
en katholieke
drukkerij opgerold
TER ZAKE
Missies
Nog erger
British Petroleum
leent 75 miljoen
Kon. Marine helpt
Tanzania
met zeepolitie
ÏNDONESIE UIT IMF
Nieuwe Rijnbrug
MARKTEN
WATERSTANDEN
THERMOSHELL
(Advertentie)
Krachtig raspaard van een vermaarde stal.
Imp.: Alimpo n,v. Parkstraat 91a, Den Haag.
over het gehele land.
MOSKOU (KNP) Russische ambte
naren hebben twee clandestiene drukke
rijen opgerold, waar katholieke en ortho
doxe lectuur gedrukt werd. Dit meldt
Moskovskaya Pravda, die eraan toevoegt
dat de clandestiene drukkers niet berecht
zullen worden op basis van de Christe
lijke vergevensgezindheid". De clandes
tiene. katholieke drukkerij was geves-
itgd in een lampenfabriek, de orthodoxe
drukkerij in het instituut voor landbouw
onderzoek. De productie van beide druk
kerijen bestond uit kerkboeken, kalen
ders en pamfletten.
IN VERBAND met de ruime geldmarkt is
het tarief voor daggeld (call money) in
gaande gisteren met een half procent
verlaagd tot twee procent. Door betalin
gen van het rijk aan de gemeenten is er
circa f 200 min in de markt gekomen.
DE DIRECTIE van N.V. Beleggingsfonds
voor Nederlandse Internationale Waar
den „Dutch Internationals Fund" is van
plan om introductie van haar aandelen
aan buitenlandse effectenbeurzen te be
vorderen, naarmate de mogelijkheden
hiertoe zich voordoen.
(Van onze correspondent in Bonn Jan Bouwer)
BONN Wie in de voorlopige Bondshoofdstad Bonn met instanties
der federatie dan wel der landsregering in Düsseldorf te maken heeft,
of bij deze of gene diplomatieke vertegenwoordiging iets te regelen
heeft, moet wel de weg weten. Maar ook indien hij regelrecht op zijn
doel afstevent zonder eerst van het kastje naar de muur te worden
gestuurd, is veel tijd kwijt en moet vele kilometers afleggen. Alleen
de federatie heeft niet minder dan 350 ministeries, bureaus en andere
instanties over het gehele Bonnse stadgebied verspreid. Zij bevinden
zich op vijftig verschillende plaatsen.
De deelstaa.t-regering in Düsseldorf
onderhoudt ongeveer 20 instanties en
bureaus in Bonn. Verder zyn er nog
twintig kantoren van de vertegenwoordi
gingen der elf Westduitse deelstaten
(Berlijn inbegrepen) by de federale re
gering en veertig diplomatieke vertegen-
wooedigingen.
De rest der diplomatieke missies be
vindt zich in Bad Godesberg maar
ook in het op de andere oever van de
Rijn gelegen Beuel of in Méhlem. (Som
mige missies zijn in Keulen gevestigd).
Maar Bad Godesberg begiint al vlak
achter het Bundeshaus, waar de grens
tussen beide steden verloopt. De nieuwe
Nederlandse ambassade staat net nog
in het stadsgebied van QBonn. De Britse
ambassade echter die er op een steen
worp van af ligt, bevindt zich reeds
in Bad Godesberg. De beide steden héb
ben nog steeds geen overeenstemming
over een fusie kunnen bereiken. Vooral
Bad Godesberg staat op zijn onafhan
kelijkheid Tussen Bonn en Bad Godes
berg geldt geen lokaal, maar interlokaal
telefoontarief. Het maakt wat porto be
treft, tlhans niets meer uit, maar vroe
ger kostte een brief van Bonn naar Bad
Godesberg 20 Pfennig, eentje binnen
de stad Bonn 10 Pfennig. Voor de bui
tenstaander zijn Bonn en Bad Godesberg
echter een geheel-
Overigens hebben de 40 diplomatieke
missies in Bonn te zamen rond 130 bu
reaus, omdat b.v. de paspoorten-afdeling
van deze of gene ambassade niet in
het gebouw zelf is gevestigd. Toen Ne
derland nog geen ambassade had ge
bouwd, bevonden de ambassadeur en het
grootste deel van zijn staf zich in Bonn
tegenover het ministerie van buitenland
se zaken, de afdeling pers en culturele
zaken lag echter aan de „diplomaten-
renibaan" en bevond zich op Bad Godes-
bergs gebied.
Het is niet bekend, hoeveel bureaus
de economische interessen groepen in
de bondshoofdstad hebben, maar het
aantal wordt op 250 gescjhat.
Deze cijfers werden overigens bekend,
doordat een speciale commissie van het
Bonnse gemeentebestuur een onderzoek
instelde naar de oorzaken van de ont
wrichting van het stedelijke verkeer. De
commissie is tot de conclusie gekomen,
dat de enorme wirwar op het gebied
van federale, landelijke, diplomatieke
en economische bureaus in sterke mate
bijdraagt tot de verkeersproblemen der
vtporlopdtge (en steeds permanenter wor-
Bonn krijgt zijn grootstad
allures. De foto toont de onlangs
geopende schouwburg, die aan
ruim 900 personen plaats biedt
dende Bondshoofdstad. Het is zonder
meer duidelijk, dat de aanwezigheid van
zovele bureaus en instanties, die naar
Bonn kwamen omdat de Bondsregering
zich daar in 1949 heeft neergelaten, voor
het stedelijke verkeer een enorme belas
ting is. Daarbij komt dan nog, dat in
Bonn een op de vier inwoners over een
eigen wagen beschikt, waarmede de
Bondshoofdstad wel aan de top der
Bondsrepubliek Staat. Een andere factor
is, dat naar schatting 40.000 mensen da
gelijks naar de stad „pendelen", omdat
zij er werken. Alleen al in de naaste
omgeving van de stad cf.w.z. Bad Go
desberg en Beuel tuften in 1961 al 13.000
personen heen en weer tussen hun wo
ning buiten en hun werk in de stad.
In deze instantie-wirwa.r in de voorlo
pige Bondshoofdstad zal wel geen ver
andering meer komen. Integendeel: zy
zal vermoedelijk steeds erger worden.
Als er iets aan het verkeer kan worden
gedaan, is dat in de eerste plaats door
Verbetering van het stedelijke wegen
net.
In de afgelopen jaren is op dit gebied
veel geschied maar in de binnenstad
die zeer nauwe binnenstad, mag men
wel zeggen is niets veranderd. Een
grote verbetering verwacht men van de
verlegging van de spoorbaan onder
gronds. Deze spoorbaan Bonn-Koblenz
doorsnijdt de stad in twee helften. Het
grootste deel van de dag zijn de veie
spoorbomen midden in de stad gesloten,
want het verkeer op deze route naar
het zuiden is geweldig druk. Deze geslo
ten bomen leiden voortdurend tot ver
keersopstoppingen, die tijdens de spits
uren praktisch onontwarbaar zijn. Na
lange tijd is thans besloten tot een zgn.
„Tietflegiung" van de spoorbaan- Dit is
een project, dat vele honderden miljoe
nen zal kosten en dat de regering in
Bonn zal moeten betalen, want de stad
Bonn heeft er geen geld voor en heeft
ook geen zin om voor de „Bundesbahn"
de financiële kastanjes uit het vuur
te halen. De „Bundesbahn" anderzijds
is een bedrijf waar van jaar tot jaar
meer geld bij moet. Zij kan de „Tief-
legun-g" van de spoorbaan en de ver
plaatsing van het Hauptbaihnhof ook niet
betalen.
AMSTERDAM CANP) De Britse
Petroleum Raffinaderij Nederland nv
deelt mede, dat zij voornemens is door
bemiddeling van de Amsterdam-Rotter
dam Bank n.v. en de heren Pierson,
Heldring en Pierson over te gaan tot de
uitgifte van een 6 procent 15-jarige obli
gatielening 1965, groot f 75 miljoen tegen
de koers van 98.5 procent.
DEN HAAG (ANP) De Koninklijke
Marine zal, zoals eerder gemeld, in het
kader van de technische hulpverlening
aan ontwikkelingslanden, de regering
van Tanzania behulpzaam zyn bij de vor
ming van een politie-afdeling ter zee.
Een regeling dienaangaande is tussen
Tanzania en Nederland getroffen. Als uit
vloeisel hiervan zal morgen een marine
detachement naar de hoofdstad Dar-Es-
Salaam vertrekken, bestaande uit twee
officieren, zeven onderofficieren (onder
wie vijf korporaals) en drie manschap
pen, onder commando van luitenant ter
zee der tweede klasse Van der Meijden.
De voorbereidingen van de uitzending
van dit detachement zijn getroffen door
kapitein ter zee R. J. Hordijk.
Het marinedetachement zal vermoede
lijk zes tot twaalf maanden in Tanzania
blijven.
WASHINGTON (UPI) Indonesië
heeft het Internationaal Monetair Fonds
in Washington dinsdag formeel laten we
ten dat zij haar lidmaatschap van het
fonds heeft opgezegd.
"A' .'"V
A;|?
Degenen die zich willen infor
meren over zo'n veelomvattend en
uitgebreid onderwerp als de bouw
kunst, zijn gewoonlijk verplicht
kostbare boeken te kopen. Sedert
enkele jaren zijn er weliswaar
pocketuitgaven op de markt, die in
kort bestek een overzicht van de
bouwkunst geven, maar degeen die
hoge eisen stelt aan technische lite
ratuur zal met deze handzame
boekjes niet tevreden zijn.
Uitgeversmaatschappij Ae. E. Klu-
wer te Deventer zond ons nu een „Be
knopte geschiedenis van de bouwkunst"
toe, samengesteld en geschreven door
dr. E. F. van dier Grinten. Dit boek
voldoet aan de eisen welke door vak
mensen worden gesteld, maar is tege
lijkertijd zo begrijpelijk geschreven, dat
het ook de velen die zich alleen maar
voor de bouwkunst interesseren zon
der de illusie te hebben dat zij archi
tect kunnen worden sterk boeit.
Honderden foto's jammer genoeg van
klein formaat geven de ontwikkeling
van de bouwkunst vanaf de prehistorie
tot de 20ste eeuw weer De tekst is be
knopt, maar helder, en niets wat van
belang is voor het onderwerp werd ver
geten.
Het moderne interieur wordt in ons
land nog wel steeds hoog gewaardeerd,
maar wie de catalogie van de grote
meubelfabrikanten beziet, merkt al
gauw dat het kloeke, „warme" meubel
een fors marktaandeel verovert. Ook
voor stijimeubelen bestaat nieuwe be
langstelling en als velen niet werden
weerhouden door de hoge prijzen dan
zouden we stellig vele klassieke interieurs
aantreffen. Wat de fabrikanten „stijlmeu
belen" of „klassieke" meubelen noemen
zijn helaas vaak parodieën. Het is moei
lijk om het kaf van het koren te schei
den-
Een standaardwerk op dit gebied kan
ons hulp bieden. Het is het „Leerboek
der meubelstijlen", geschreven door
Henk Baaren en A. G. Veliu. Dit werk
geeft op overzichtelijke wijze de gehele
ontwikkeling van het meubel weer.
Prachtige foto's en vele tekeningen,
voorzien van een ruime detaillering ver
klaren ons, te beginnen bij het oude
Egypte, hoe onze interieurs tot stand
kwamen. Vooral interessant is het om
AMSTERDAM De stemming voor aandelen KLM is gistermiddag „willig" ge
weest. Nadat maandagavond de koers in Amsterdam reeds was opgeopen van 146
tot 152, als gevolg van de vaste stemming voor deze aandelen in Wall Street, liep
de prijs gistermorgen op van 154 tot 156.50. Aangezien deze aandelen op het Damrak
nog steeds niet in een open hoek worden verhandeld, werd gistermiddag 156
als advieskoers opgegeven. Deze prijs ligt liefst tien gulden boven die van eer
gisteren. De willige stemming gaat hoofdzakelijk uit van Wall Street, waar deze
aandelen de laatste dagen zeer vast in de markt liggen. Eergisteren sloot KLM
op de New-Yorkse beurs bijna drie dollar hoger met een omzet van 56.400 shares.
De stemming voor de internationale waarden was vriendelijk tot vast. Dit laatste
geldt voor de Philipsaandelen. Deze werden verhandeld op circa 120.80, tegen
een voorgaande slotprijs van 118.40. De lokale vraag in de Philipshoek had gisteren
min of meer vrij spel doordat aanbod voor Amerikaanse rekening achterwege bleef.
Kon. Olie en Unilever verbeterden elk een paar dubbeltjes tot resp. 139.60 en 139.90.
AKU en Hoogovens waren goed gedisponeerd. Door elkaar bleef die handel in
de hoofdfondsen kalm.
Wall Street sloot eergisteren vast, terwijl de Westduitse beurzen gisteren nau
welijks prijshoudend waren. In de scheepvaartsector viel weinig te beleven.
De stemming was er prijshoudend. De leidende cultures gaven weinig verandering
te zien. De staatsfondsenmarkt was iets gemakkelijker. De nieuwste 6 pet. obli
gaties BNG werden in-officie el verhandeld op 10 1 tot 1011/8.
Aandelen Homburg kregen een hogere advieskoers op het overnemen van Lint
horst zn. Hoogenstraaten werd iets lager geadviseerd op het dividemdvoorstel.
te lezen en te zien, in welke mate de
meubelkunst een weerspiegeling vormt
van de tijdgeest in diverse perioden van
de geschiedenis De nv Ae. E. Kluwer
te Deventer tekent ook voor deze fraaie
uitgave.
Met zo min mogelijk kosten een zo,
groot mogelijk resultaat behalen is het
doel van elke bedrijfsorganisatie. Dit
is natuurlijk een waarheid als een koe,
maar in de praktijk blijkt herhaaldelijk
dat er een enorm verschil bestaat in de
mate waarin het ene bedrijf of het an
dere, het principe „laige toosten, hoog
rendement" tot gelding brengt.
Een goede bedrijfsorganisatie is voor
een onderneming een levensbelang. De
problematiek ervan is echter vooral na
de tweede wereldoorlog zo ingewikkeld
geworden, dat er met spoed een nieuwe
generatie vakmensen moest worden op
geleid, in staat om de bedrijfsorganisa
torische problemen te doorvorsen en
methoden aan de hand te doen om het
ideaal: lage kosten, hoog rendement, te
verwezenlijken.
In een lijvig boek zet drs R. M.
Klein Nagelvoort, leraar aan enkele ho
gere technische scholen, uiteen wat er
met „bedrijfsorganisatie" wordt bedoeld.
Hij noemt de voor- en nadelen van di
verse organisatiemodellen, behandelt de
werk- en personeelsclassificatie, de
beloningssystemen en ruimt dan boven
dien nog een ruime plaats in voor pro-
duktiviteitsverbeteringen, bewegingsstu
die, tarifering, programmering, brain
storming en nog veel meer. Aan de hand
van praktijkvoorbeelden wordt duidelijk
gemaakt, welke verrassende verbeterin
gen er mogelijk zijn, als een onderne
ming zichzelf bedrijfsorganisatorisch
gaat saneren. De psychologische aspec
ten van de bedrijfsorganisatie worden
door de schrijver niet over het hoofd
gezien. „Bedrijfsorganisatie plannen
organiseren, belonen", zoals het boek
van drs R. M Klein' Nagelvoort heet,
is eveneens een uitgave van Kluwer in
Deventer.
Een vierde uitgave van dezelfde uitge
ver brengt ons in het rijk van de auto
matisering volgens velen nog een
soort „science-fiction", maar intussen
een harde realiteit. De schrijver is ir-
Ernst Hijmans, zijn boek heet: „Beper
king van menselijke tussenkomst". De
auteur ging niet over ijs van één nacht.
Zijn boek wordt voor het grootste gedeel
te in beslag genomen door een uitermate
boeiende beschrijving van de techni
sche ontwikkelingen die sinds de uitvin
ding van de stoommachine, hebben ge
leid tot de bijna wonderbaarlijke com
puters, die in onze tijd ingewikkelde
produitotieproeessen regelen en besturen.
Ir Hij mans verklaart waardoor de
automatisering in de Verenigde Staten
veel verder en veel sneller is opgemar
cheerd dan die in Europa. Hij schrijft
de verregaande automatisering in Ame
rika toe aan een tekort aan ambacht-
telijke vaardigheid bij de vele immi
granten die in de vorige eeuw de grote
oversteek maakten. Wat zij aan hand
vaardigheid tekort kwamen moest door
mechanische hulpmiddelen zoals mallen
en vast ingestelde werktuigen worden
goedgemaakt. De mate van mechanise
ring en (later) van automatisering
wordt evenwel ook bepaald door sociaal-
psychologische factoren.
Aan het slot van zijn biek, dat een
sterk filosofische inslag heeft, maar
toch voortdurend vlak bij de praktijk
blijft, geeft de schrijver de belangrijkste
grondslagen voor het gesprek tussen be
drijfsleiding en automatiserinigsspecialist
aan. Foto's en tabellen maken dit boek,
tot een standaardwerk voor de directie-
bibliotheek
De nieuwe Rijnbrug bij Ko
blenz is officieel in gebruik geno
men. De 1030 meter lange brug be
staat geheel uit voorgespannen be
ton. Gelijkertijd is de nieuwe ver
keersweg Montabaur-Koblenz in
gebruik genomen, welke zal wor
den doorgetrokken naar Trier en
Luxemburg.
(Advertentie)
Gun uw kinderen
een danscursus bij:
Het gezellige instituut voor ge
zellige jongelui.
Cursus 18 lessen f 50,-.
Spec, clubs voor studerende
jongelui
16/8
17/8
Premieleningen
Neaei'iana a<± 0%
98%
98%
Keaerland 64 6
95ys
94%
Nederland oti 4%
92%
92%
Ned. 69 4%
9i y4
91%
Ned. 60/2 4%
91
91
Ned. 59 4%
90%
90%
Ned. 60 4V4
88%
88%
Ned. 61 4y4
88%
88y4
Ned. StafL 47 3%
80%
80
Ned. 5U/1-2 ay4
79%
79%
Ned. a4/l-2 3y4
80%
80%
Ned. 55/1 3y4
80%
80
Ned. 55/2 3y4
84
84%
Nederland 37 3
84%
85
Ned. Grootb. 46 3
84%
84%
Ned. Doll. 47 3
88%
88ys
Ned. Invest.
96%
Indie 37a
9oye
9oy8
Bank- en kredietwezen
B. Ned. Gem. 5? 6 101%
ïd.Jüj. sa/59 4% 90 y4
ld. 25) 60/3-5 4 Via 9üVs
Cultures
A dam üuDbei
HVA Myen ver.
105 J/4
136 Mi
100%
~90ya
105%
136%
industriële ondernemingen
Ak.ll. 454 445
ueü Mij 1. eert. ilZ.ou 112.50
Hoogov. njr.c.v.a 504 507
philips Gem. Bez 118.DU 120.40
Unilever e.v.a. 139.5U 139.80
Dortsche Petr. 639 642%
Dortsche Petr. 1% 639 642%
Kon. Petr. 20 139.10 139.60
Scheepvaart en Luchtvaart
BJUu.
java-China Pak.
K.L.M L eert
K.N.S.M C.D.
Stv Mij Neu.
Nieveu Goudi,
v. Ommeren c.v.a.
127%
183
146
223
139
11b */2
237%
127
184%
155.50
129
139%
11074
237%
16/8 17/8
Rotterd. Lloyd
Scheepv (Jnle
149%
148%
149%
148%
16/8 17/8
Premieieningen en diversen
HoU. Bank Unie
Kasassoclatle
Nat. inv. B.
Nat. Ned. eert.
Ned. Credlel B.
Ned. Middenst. I
Ned. Overzee B.
R.V.S. eert. d.
Slavenburg's B.
Ver. Bankbedr.
Co-op Ned. a.o.b.
Co-op Neo. r.sp.
Nea. Gasunie
Alkmaar 56 2%
A'dam obl. 51 2%
ld. 06-1 2%
id. 56-2 2%
ia. 56-2 2%
Breda 54 2%
Dordrecht 5b 2%
Eindhoven 54 2%
Enschede 54 2%
'sGravh. 52-1 2%
107 107
100% 100%
79
90 b
17te
84%
93%
79%
77%
80%
52—2 2%
52-1 2%
52-2 2%
St
62 2%
Z.-Hoiiana 57 2%
Z.-Holiand 59 2%
Ldem
Rotterd.
idem
idem
Utrecht
89%
77%
85%
93%
79%
77
- 75
89 87%
89%
87% 87%
84% 85%
104 102%
84% 85
87% -
Converteerbare obligaties
A.K.L I 1000 4y2
138
138%
Gelüei Zin
92%
92
KLM suborn. 4%
126%
131
Scholten 6'oxh 4%
95
103
Aaua. tn Deiegg
iiujen
Aig Honda, oezii
1265
1268
Gonverto l-i pb
1066
1066
cLBB bei.dep.i-2pL
835
833
mterbonds i pb
678
678
A'dam oel my 50
147.50
147.50
Dutch Int.
138.50
139
interunie 50
189
189
Nelo J 50
100. ou
100.50
Roheco 50
222
223
Urutcus 50
456.50
457
Ver. bez. 1894 50
125.50
126
Europal 1-10 pb
490
490
Bank, krediet, verzekering
Aig. Bank Nea. 286% 286
AALEV N.R. eert. 810 815
AMKU Bank 59 59.20
Cuituurbank 21% 21%
Qeon.ïncLCr.B. 162% 162%
230
139%
613%
203
104.51
202
635
203
179%
230
139
613%
202%
104
201
630
202
179%
industriële ondernemingen
Alb. Heyn
Aig. H. mij Onr. G
Aime A'dam
Aig. Norit Mij.
Amstei br.
A'dam Ballast My
A'dam DroogdJMLij
A'dam Rijtuig My
ANÏF.M nat. bez.
Apela. nettentabi
Bee ren trlcotfabr
Bensdorp intern.
BerghJurg. 25ü
Bergoss
Berkei's Patent
Blaauwhoed
Bhjdenst, Will,
Bols Lucas
Borsumy Wehry
öraatmaah. R'dam
Breda mach. labi
Bredero Ver.beai
Brocades
Buhrmann. Tetter
Byenkorl
Üalvé
Carps Garenfabi
Centr. Suiker MD
Cur. Handel MJJ
Daal a erop
Dagra
Dess. tapljtfabr.
Dikkers en Co.
Drie Hoefijzers
DUO.
Duy vis Ja.
Emba
Enth. PletterU
ErdalMi]
Excelsior
Fittingfabr.
fokker
Ford
630
185 b
224.85
225
380
381%
423
426
128%
129 b
303 b
303 b
49%
50%
374%
374
89
88
431
431
240 y4
242
316%
310
239
235
378
379%
102%
103
205.50
206
59%
09 Vs
37
57%
255
255
526
857 Vv
855
676
676
939%
952%
337
337%
405
403
184
184
241%
329
327
308
206%
142
142
89
8950
355%
294
294%
233
232
218
216
455 x
152%
152
xl2%
112%
243
243
950
950
16/8
17/8
Gazelle rywjtabx
299
297
Gelder Papiei
13U
130
Geiden,- L'ieiens
440 1
498 b
Gero rabi
28U
275%
Gevehe en Co.
700
695
Gist- en SpirGabi
364
366
Grinten v. a.
899%
890
Gruytei Zn. 6% 138% L
Hagemcijei Co
495%
497%
t Hart instr
145
145 b
Hatema N.V.
201
201
Havenwerken
302
307
Heoneken s bierb
483
Hero con. Breda
250
243
Heybroek-Zeiano
410
410
Hoek'smach.fabi
5510
565
Hull. Kattenburg
93%
92
Holi. Beton My
358
358
Hull. Constr. w.
Holl. Melksuiker
23 b Va
236%
Homburg
365
365
Hoogenbosch sch
272
Hooimeyer Zn.
136
135
indoheem
61.40
61
Lng. Bur. Bouwn
internatio
3üo y2
302
int. gew beton b,
inventum
378
380
Jongeneel houth
Kexno
705
708 b
Kempen Begeer
129
Key houthandel
235
Kiedinginü öiniu
810 x
154
Kierne inkerw.
263
263
Kon. tabr vh Alen
98
98
Kon. Papreriabr
268
268
Kon. Zout Ketien
880
884
Korenschooi
255
Koudye voed.
176
175
Kromhout mot.
128y4
128
Kon. Ver. Tapyt.
533
Kwatta choc.
330
329
Leeuw. Papier
274
275
Leidse Woisp.
273%
275%
Lindeteves
163%
I62y4
Macintosh.
439
439
Meel Ned. Bakk
402%
404
Mees '63
203
204
Menko
105
103
Meteoor Beton
231
231%
Misset Uitg My
405 b
408
Mosa
383
388
Muller en Go,
340
345
16/8 17/8
Mynbouwk, werk
iMaarden Ch tam
Neüap
Nea Dok Mjj
N. exp pap tabi
Nea Kabeltabr.
Ned. Melkunie
Ned. ScheepsbJMjj
Neüe wed. v.
Neiam
Nijverdai-Cate
Oranjeboom
overzeese Gas
Palemb. ind. My
Bal the
Philips 6% compr
Pletersen auto's
Reesink en Co.
Reineveld mach.
Rlva
Rott. Druogd. My
Kuhaak en Co
Rijnstaal
Schev. expl, Mij
Schokbeton
Scholten Karton
Schoiten Foxhol
Simon de Wit
Simon's embdabi
Smits transt.
Spaarnestad
Stokvis Zn,
Stoomsp i wentht
Swaay van
Synres Chem.
Tabak Phil. c,v.
Texoprmt
34ö b
553
i55
98%
169
347
248%
%te
249 te
253
140
397
94.5U
136%
101
44.1U
128%
180
168
303
239
118
89
350 b
560
156
173
374
279%
96%
249%
254
139%
398%
94.20
136%
101%
45
128%
180
168
b 305
239
117
b
218%
277
455
502
220
230 y4
598
196%
70%
222%
168
159%
Thomas en Drij vei ölö
Thomsen v. bedr. 215
Twe. üverz. Hano 88 V2 b
U denhout Steeni. 181%
Unilever 7% 127
Idem 6% 107
Idem 4% 74%
277 b
460
500
133%
233
197
7018
222y4
168
215
181
127
107
74%
Utermohien
Utr. astaitiabr.
Varossieau
Veenend. Stnnsp.
Ver.Glasfabr. n.b
Vex. Machfabr.
Ver. i'ouwfabr.
Vette winkel
440 x
274
244
150%
355
451
300
273
244
148%
343 d
451
16/8
17/8
\i ezer verwerking
153
154
Vin amy
181%
181%
Vreaestein cub
202
201
V uicuansuord
115
115
Walvisvaart
95%
96%
Wereldhaven
390
388
Wernink s Beten
180
181
W ess an en
545
542
Wilt. Feyen.-Br.
179
179
Wyers Ind. H.
509
510
Zaalberg
83
Zeeuwse Lunieci
298
300
Zwanenberg-urg
181
179.50
Mijnbouw en petroleum
Aig EXpi. Mi],
Biihton le rubr.
Biihton 2e rubz.
Kon. Petr. 1 a i 2u
Idem 5 20
Mueara'Emm
ld. cert. opr. 1/10
id. 1 winst be w.
ld. 4 winstbew.
Oost-Borneo MIJ,
Scheepvaart
Purueas
Oostzee
Dollar fondsen
Anaconda
Bethlehem Steei
General Electric
General motors
Prooi, and Gam bi
Republlc Steel
Shell Oil
U.S. Stee)
45.0U 45.50 x
529 532
434 436
139 139
13y.2U 139.60
1665
2630 2630
- 2807.50
2805
78
79
514
109% 10978
62%
36%
104
99y4
73%
41%
657/a
49%
63fa
36%
102 Va
99te
41%
66 Vi
b
bieden
ss
gedaan en bieden
gedaan en laten
K
ss
laten
d
exdividend
c
ex claim
Goes. Granen en peulvruchten: Tar
we, basis 17%, boerenschoon af boerderij
34,gerst, boerenschoon af boerderij
29,0032,00; kleine groene erwten, boe
renschoon af boerderij 25,0045,00; schok
kers boerenschoon af boerderij 25,00-
50,00. Vlas: De notering per kg is 20
25 ct. De prijs per ha bedraagt 1600
2100. Voor beide noteringen geldt op
auto geleverd. Voor afwijkende en ge
legerde partijen bestaat geen belangstel,
ling. Hooi en stro (telersprijzen)Lu-
cernehooi uit de ruiter geperst 105115;
weidehooi uit de ruiter geperst 85—105;
dijkhooi uit óe ruiter geperst 85—95;
veldbeemd 45—50. Voor verregend hooi
bestaat geen belangstelling. Gerstestro
42,50; tarwestro 40,—; schokkerstro 45—
50; erwtenstro (kl. groen) 57,5062,50
Voor alle noteringen geldt op auto ge
leverd. Eieren: De eierprijs bedraagt
2,44 per kg.
GOES, 17 aug. Export- en industrie-
Duibb. pr.bonen I 108, II 91. Bramen in kr.
met doosjes I 175—186, II 153—154. Bra
men in kratten van 4 kg I 139147, II
100. Yellow Transparant kl. II 60—65 15.
5560 7—12, II D 7, III grof 6—28. Ill
fijn 6—12. Stark Earliest kl. I 75—80 73,
70—75 76—79, 65—70 68—69, 60—65 47,
55—60 25—28, U D 6—9. Kl. II
70—75 61—67, 65—70 51—55, 60—65 32-
35, 5560 6—16, III grof 6—22, III fijn
612. Perzikrode zomerappel kl. I 7075
26, 65—70 25—28, 60—65 19—20, 55—60 6,
II D 6—12. KI. II 70—75 16, 65—70 12—16.
60—65 6—13, III grof 6—12, III fijn 6.
Mantet kl. II 70—75 53—67, 65—70 38—56.
60—65 23—31, III grof 22—23, III fijn 6—
20. Alton kl. I 70—80 47, 60—70 45, 69—
65 37, II D 6. Early Victoria kl. II 70—80
1418, 60—70 13—16, II D 8, fijn 7. Zi
geunerin kl. I 65—70 24—32. 60—65 17,
70—75 31—J35, II D 17, III grof 13, III
fijn 6. Noordholl. Suikerpeer kl. I 5060
25—28, 60—70 35, III fijn 15. Précoce de
Trévoux kl. I 80—85 79, 70—75 74—80, 65—
70 73—75, 60—65 69—72, 55—60 58,90—61,
50—55 44,40-49, II D 25—30, III grof 37-
55. III fijn 11—29, rijp 11—50. Totale aan
voer hard fruit 7200 kisten. Gewone vei
ling: Rode bessen II 95. Czarpruimen I
78—106, II 27—75, grof 49—73, fabriek 18
45, gescheurd 714. Ontario I 7692, II
4046, grof 3275, fabriek 1034, ge
scheurd 8—47. Washington I verp. 97—99,
I 6697, II 1364, grof 4291, fabriek
848, gescheurd 1844. Dubbele Boeren-
witte I 5063, fabriek 1018.. Witte wijn
pruimen I 40, grof 67. Belle de Louvain
grof 5996, fabriek 2633. Mons. Hative
I 144—158, grof 105149, fabriek 1940.
Opal I 51. Reine Claude D'Althann I 120,
gescheurd 30, fabriek 27. Loganbessen
per doos II 4359. Bramen per doos I 41.
Druiven per kg II 230. Frambozen per
doos II 3648. Aardbeien per doos I 66
72, II 3542. Meloenen per stuk I 3897,
II 55.
STEENBERGEN, 17 aug. Dubbele
bonen I 101, dubb. bonen II 8375, afw.
56, bramen 40 per doosje, bintje klei
grote 15001830, bonken 20702080. bin
tje zand grote 12501370, eigenheimer
klei grote 1590—1610.
KAPELLE, 17 augustus Industrie
ën Exportveilinig: bramen (industrie) in
kratten van 4 kg per kg I 1.47—1.39, bra
men in kratten met doosjes per kg I 1.67
—1.75; dubbele bonen I 1.03—1.11, II 71—
87; tomaten in kratten van 6 kg IA 3.87.
IB 3.68, IC 3.37, ICC 1.87, idem rijp IA
3.86, IB 3.67, IC 3.37, IBB 2.15, ICC 1.84,
IÏA 2.18, IIB 2.21, IIC 1.80; frambozen in
kratten met doosjes per kg I 2.122.65,
II 60—75; appelen: Stark Earliest 165 65,
160 44—46, 155 24, 1170 53—57, 1165 46—49,
1160 30—34, 1155 13—18, IID 6—7, III grof
6,5—13, III fijn 7—7,5; Perzikappel 170
28, 165 24—26, 160 17—18, 1170 18, 1165 15,
1160 12, IID 6—7, III grof 6, III fijn 7,5;
Early Victoria 170 26—27, 160 21—22, H60
19, IID 11, III grof 14, III fijn 10—12;
Zigeunerin 175 25, 170 31, 165 23, IID 14;
Yellow Transparent IIÏ65 22, III6Ö 16,
IH55 16; Codlin Keswick 1160 19, IID 12,
III fijn 11; geplukte kroetappelen 7,5; val.
appelen 6; peren: Precoce de Trevoux
165 72, 160 67—70, 155 56—59, 150 41—44,
1165 67, 1160 60—65, IÏ55 51—57, 1150 40-
42, IID 30—31, III grof 36—41, III fijn 13—
24; idem rijp 160 70, 155 62, 150 47; N.-H,
Suikerpeer 1155 1922, IID 18.
Pruimenveiling: Czarpruim I 801.04,
II 46—72, grof 51—73, fabriek 32—50;
Reine Claude d'Ouillins I 831.07, II 40—
59, grof 5083, fabriek 1945; Mons. Ha
tive I 1.08—1.32, II 69—85, grof 87—1.06,
fabriek 4448; Belle de Louvain I 85—
93, II 4665, grof 5265, fabriek 2539;
Ontario I 85, II 41, grof 3649, fabriek
21; Victoria I 911.02; Witte Wijnpruim
I 97, II 43, grof 65, fabriek 19; Boeie
Witte I 92; pruimen gescheurd 1054.
Gewone veiling: frambozen per doosje
I 53, II 2527; rode bessen per doosje I
32, II 12—26; aardbeien per doosje I 71-
88, II 2773; loganbessen per doosje
5366; rode bessen per kg I 1.00.
ROTTERDAM, 17 aug. Totale aan
voer 2865. Weekaanvoer 4569. Slachtrun-
deren 180, gebruiksvee 646, vette kalve
ren 565, graskalveren 276, nuchtere kal
veren 776, lopers 108, biggen 44, paarden
27, veulens 24, schapen of lammeren 201,
bokken of geiten 18. Prijzen slachtrunde-
ren extra kwal. 420445, le 375410, 2e
330355, 3e 310325, vette kalveren ex
tra kwal. 330—340, le 310—330, 2e 300
310, 3e 280—300, stieren 385445, worst
koeien 325340, in ct. per kg.; kalf- en
melkkoeien 1000—1500, vare koeien 800—
1175, vaarzen 8751225, pinken 600—825,
graskalveren 350560 in gld. p. s. nuch
tere kalveren 175185 in ct. per kg, mest-
kalveren 150275 in gld. p. si; slacht-
paarden 300350 ct. per kg.; lopers 85
110, biggen 45—60, schapen 80110, lam
meren 100115 per st.
Handel resp. aanvoer, handel en prij
zen: slachtrunderen als vorige week;
kalm; als gisteren. Kalf- en melkkoeien
gewoon; stil; gedrukt. Vare koeien, als
vorige week; slepend; niet geheel prijs
houdend. Vaarzen en pinken evea groter;
lui; gedrukt. Graskalveren iets meer;
traag; vooral niet hoger. Vette kalveren
korter; redelijk; lager. Nuchtere kalveren
iets ruimer; stroef; goed prijshoudend.
Slachtpaarden als vorige week; kalm;
vooral niet lager. Lopers en biggen even
groter; tamelijk; gedrukt. Schapen en
lammeren iets minder, kalm; als vorige
week.
MIDDELBURG. 16 aug. Tomaten ex
port per 6 kg A I 343, B I 319, C I 313,
CC I 186; tomaten binnenland per 12 kg:
A II 454. B II 443, C II 344.
Fruit: yellow transparant 70-75 40, 65-
70 41—42, 60-65 20—38, 55-60 18—21, III
grof 13, stark earliest 70-75 5054, 65-70
31—51, 60-65 21—51, 55-60 12—22, II D 12
15, III grof 1826, perz. r. zomerappel
70-75 29, 65-70 15—27, 60-65 14—17, 55-60
15, II D 13, III grof 13—14, préc. de tré
voux 55-60 51—57, 50-55 4049. Pruimen:
czar 41121, ontario 34124, Washington
32125. r. cl. d'ouillins 68138, dubb
boerewitte 75, bramen p. ds. 39—46, aard
beien p. ds. 69111, rode bessen p. ds, li
42. Groenten: bloemkool 3 per kist H
—47, 4 p. k. 20—48, 6 p. k. 13—44, 8 p./
1430, 10 p. k. 14, sla 425, andijvie V
15, postelein 1029, dubb. pr. bonen 3
97, stoksnijbonen 120182, stamsnijbO'
nen 6066. pronkbonen 111138, spek-
bonen 118, bonen saxa 3141, probatory
prélude 7880, flits 37. augurken A 161
B 76—78, C 10—48, D 20, kassnijbonen 122
188, Meloenen: net 33127, ogen 30-
128, suiker 118148, oranje ananas 61-
130. Druiven: 257286, perziken p. st, 2
42, kruisbessen p. ds. 31, komkommer*
groen 75 42. 60-75 28—43, 50-60 16—32, 40-
50 15—39, 35-40 11—19, krom per kg, 23
komkommers wit 14—24, wasp een 9—40,
bospeen 2562, kroten 3547, boskrotei'
1222, witte kool 2326, rode kool 11-
40, sav. kool 1029, spitskool 36—46, pre;
1543, uien 1523, rabarber 1621, radu-c
27, zilveruien 81.
Konstanz 403 3), Rheinfelden
(—14). Ottenheim 363 (—20), Straatsbuis
308 (—22), Maxau 496 (—7), PlochiaêS?
126 (—6), Mannheim 354 (+6), Steinbad
131 (+2), Mainz 328 (+4), Bingen 2-!
(—3), Kaub 248 (—2), Trier 250 (-J
Koblenz 248 1), Keulen 228
Ruhrort 423 (—7), Lobith 1042 Mf'
Nijmegen 835 12), Arnhem 850 1
Eefde IJssel 400 15), Deventer 29'
(—13), Monsin 5476 (onbekend), Borg»'
ren 3944 (—39, Belfeld 1162 11), G»1
beneden de sluis 469 35).
(Advertentie)
Inlichtingen over centrale
oliestook - verwarming
vraagt u aan SHELL! Zon
der enige verplichting
werzijds komt u meer U
weten over deze beproefd®
en economische huisvei-
warming, 't Is ideaal: cen
trale oliestookverwarming
met THERMOSHELL ais
brandstof! Vul de bon in!
Laat een uwer experts
met mij 'n afspraak maken
voor een gesprek over
centrale verwarming met
Naam:
Adres:
Plaats: Tel...
Stuur de bon In open enveloppe
naar: Shell Nederland Verkoop
maatschappij N.V., afd. Verwar
ming, Postbus 69, Den Haag.
^SHELLj