BONN: doolhof van ontelbare „instanties WIRWAR IN BONDSHOOFDSTAD Stemming K.L.M. willig N Technische boeken EEN LUXE Ouders Amsterdamse Effectenbeurs DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 18 AUGUSTUS 1965 95 In Moskou: Illegale orthodoxe en katholieke drukkerij opgerold TER ZAKE Missies Nog erger British Petroleum leent 75 miljoen Kon. Marine helpt Tanzania met zeepolitie ÏNDONESIE UIT IMF Nieuwe Rijnbrug MARKTEN WATERSTANDEN THERMOSHELL (Advertentie) Krachtig raspaard van een vermaarde stal. Imp.: Alimpo n,v. Parkstraat 91a, Den Haag. over het gehele land. MOSKOU (KNP) Russische ambte naren hebben twee clandestiene drukke rijen opgerold, waar katholieke en ortho doxe lectuur gedrukt werd. Dit meldt Moskovskaya Pravda, die eraan toevoegt dat de clandestiene drukkers niet berecht zullen worden op basis van de Christe lijke vergevensgezindheid". De clandes tiene. katholieke drukkerij was geves- itgd in een lampenfabriek, de orthodoxe drukkerij in het instituut voor landbouw onderzoek. De productie van beide druk kerijen bestond uit kerkboeken, kalen ders en pamfletten. IN VERBAND met de ruime geldmarkt is het tarief voor daggeld (call money) in gaande gisteren met een half procent verlaagd tot twee procent. Door betalin gen van het rijk aan de gemeenten is er circa f 200 min in de markt gekomen. DE DIRECTIE van N.V. Beleggingsfonds voor Nederlandse Internationale Waar den „Dutch Internationals Fund" is van plan om introductie van haar aandelen aan buitenlandse effectenbeurzen te be vorderen, naarmate de mogelijkheden hiertoe zich voordoen. (Van onze correspondent in Bonn Jan Bouwer) BONN Wie in de voorlopige Bondshoofdstad Bonn met instanties der federatie dan wel der landsregering in Düsseldorf te maken heeft, of bij deze of gene diplomatieke vertegenwoordiging iets te regelen heeft, moet wel de weg weten. Maar ook indien hij regelrecht op zijn doel afstevent zonder eerst van het kastje naar de muur te worden gestuurd, is veel tijd kwijt en moet vele kilometers afleggen. Alleen de federatie heeft niet minder dan 350 ministeries, bureaus en andere instanties over het gehele Bonnse stadgebied verspreid. Zij bevinden zich op vijftig verschillende plaatsen. De deelstaa.t-regering in Düsseldorf onderhoudt ongeveer 20 instanties en bureaus in Bonn. Verder zyn er nog twintig kantoren van de vertegenwoordi gingen der elf Westduitse deelstaten (Berlijn inbegrepen) by de federale re gering en veertig diplomatieke vertegen- wooedigingen. De rest der diplomatieke missies be vindt zich in Bad Godesberg maar ook in het op de andere oever van de Rijn gelegen Beuel of in Méhlem. (Som mige missies zijn in Keulen gevestigd). Maar Bad Godesberg begiint al vlak achter het Bundeshaus, waar de grens tussen beide steden verloopt. De nieuwe Nederlandse ambassade staat net nog in het stadsgebied van QBonn. De Britse ambassade echter die er op een steen worp van af ligt, bevindt zich reeds in Bad Godesberg. De beide steden héb ben nog steeds geen overeenstemming over een fusie kunnen bereiken. Vooral Bad Godesberg staat op zijn onafhan kelijkheid Tussen Bonn en Bad Godes berg geldt geen lokaal, maar interlokaal telefoontarief. Het maakt wat porto be treft, tlhans niets meer uit, maar vroe ger kostte een brief van Bonn naar Bad Godesberg 20 Pfennig, eentje binnen de stad Bonn 10 Pfennig. Voor de bui tenstaander zijn Bonn en Bad Godesberg echter een geheel- Overigens hebben de 40 diplomatieke missies in Bonn te zamen rond 130 bu reaus, omdat b.v. de paspoorten-afdeling van deze of gene ambassade niet in het gebouw zelf is gevestigd. Toen Ne derland nog geen ambassade had ge bouwd, bevonden de ambassadeur en het grootste deel van zijn staf zich in Bonn tegenover het ministerie van buitenland se zaken, de afdeling pers en culturele zaken lag echter aan de „diplomaten- renibaan" en bevond zich op Bad Godes- bergs gebied. Het is niet bekend, hoeveel bureaus de economische interessen groepen in de bondshoofdstad hebben, maar het aantal wordt op 250 gescjhat. Deze cijfers werden overigens bekend, doordat een speciale commissie van het Bonnse gemeentebestuur een onderzoek instelde naar de oorzaken van de ont wrichting van het stedelijke verkeer. De commissie is tot de conclusie gekomen, dat de enorme wirwar op het gebied van federale, landelijke, diplomatieke en economische bureaus in sterke mate bijdraagt tot de verkeersproblemen der vtporlopdtge (en steeds permanenter wor- Bonn krijgt zijn grootstad allures. De foto toont de onlangs geopende schouwburg, die aan ruim 900 personen plaats biedt dende Bondshoofdstad. Het is zonder meer duidelijk, dat de aanwezigheid van zovele bureaus en instanties, die naar Bonn kwamen omdat de Bondsregering zich daar in 1949 heeft neergelaten, voor het stedelijke verkeer een enorme belas ting is. Daarbij komt dan nog, dat in Bonn een op de vier inwoners over een eigen wagen beschikt, waarmede de Bondshoofdstad wel aan de top der Bondsrepubliek Staat. Een andere factor is, dat naar schatting 40.000 mensen da gelijks naar de stad „pendelen", omdat zij er werken. Alleen al in de naaste omgeving van de stad cf.w.z. Bad Go desberg en Beuel tuften in 1961 al 13.000 personen heen en weer tussen hun wo ning buiten en hun werk in de stad. In deze instantie-wirwa.r in de voorlo pige Bondshoofdstad zal wel geen ver andering meer komen. Integendeel: zy zal vermoedelijk steeds erger worden. Als er iets aan het verkeer kan worden gedaan, is dat in de eerste plaats door Verbetering van het stedelijke wegen net. In de afgelopen jaren is op dit gebied veel geschied maar in de binnenstad die zeer nauwe binnenstad, mag men wel zeggen is niets veranderd. Een grote verbetering verwacht men van de verlegging van de spoorbaan onder gronds. Deze spoorbaan Bonn-Koblenz doorsnijdt de stad in twee helften. Het grootste deel van de dag zijn de veie spoorbomen midden in de stad gesloten, want het verkeer op deze route naar het zuiden is geweldig druk. Deze geslo ten bomen leiden voortdurend tot ver keersopstoppingen, die tijdens de spits uren praktisch onontwarbaar zijn. Na lange tijd is thans besloten tot een zgn. „Tietflegiung" van de spoorbaan- Dit is een project, dat vele honderden miljoe nen zal kosten en dat de regering in Bonn zal moeten betalen, want de stad Bonn heeft er geen geld voor en heeft ook geen zin om voor de „Bundesbahn" de financiële kastanjes uit het vuur te halen. De „Bundesbahn" anderzijds is een bedrijf waar van jaar tot jaar meer geld bij moet. Zij kan de „Tief- legun-g" van de spoorbaan en de ver plaatsing van het Hauptbaihnhof ook niet betalen. AMSTERDAM CANP) De Britse Petroleum Raffinaderij Nederland nv deelt mede, dat zij voornemens is door bemiddeling van de Amsterdam-Rotter dam Bank n.v. en de heren Pierson, Heldring en Pierson over te gaan tot de uitgifte van een 6 procent 15-jarige obli gatielening 1965, groot f 75 miljoen tegen de koers van 98.5 procent. DEN HAAG (ANP) De Koninklijke Marine zal, zoals eerder gemeld, in het kader van de technische hulpverlening aan ontwikkelingslanden, de regering van Tanzania behulpzaam zyn bij de vor ming van een politie-afdeling ter zee. Een regeling dienaangaande is tussen Tanzania en Nederland getroffen. Als uit vloeisel hiervan zal morgen een marine detachement naar de hoofdstad Dar-Es- Salaam vertrekken, bestaande uit twee officieren, zeven onderofficieren (onder wie vijf korporaals) en drie manschap pen, onder commando van luitenant ter zee der tweede klasse Van der Meijden. De voorbereidingen van de uitzending van dit detachement zijn getroffen door kapitein ter zee R. J. Hordijk. Het marinedetachement zal vermoede lijk zes tot twaalf maanden in Tanzania blijven. WASHINGTON (UPI) Indonesië heeft het Internationaal Monetair Fonds in Washington dinsdag formeel laten we ten dat zij haar lidmaatschap van het fonds heeft opgezegd. "A' .'"V A;|? Degenen die zich willen infor meren over zo'n veelomvattend en uitgebreid onderwerp als de bouw kunst, zijn gewoonlijk verplicht kostbare boeken te kopen. Sedert enkele jaren zijn er weliswaar pocketuitgaven op de markt, die in kort bestek een overzicht van de bouwkunst geven, maar degeen die hoge eisen stelt aan technische lite ratuur zal met deze handzame boekjes niet tevreden zijn. Uitgeversmaatschappij Ae. E. Klu- wer te Deventer zond ons nu een „Be knopte geschiedenis van de bouwkunst" toe, samengesteld en geschreven door dr. E. F. van dier Grinten. Dit boek voldoet aan de eisen welke door vak mensen worden gesteld, maar is tege lijkertijd zo begrijpelijk geschreven, dat het ook de velen die zich alleen maar voor de bouwkunst interesseren zon der de illusie te hebben dat zij archi tect kunnen worden sterk boeit. Honderden foto's jammer genoeg van klein formaat geven de ontwikkeling van de bouwkunst vanaf de prehistorie tot de 20ste eeuw weer De tekst is be knopt, maar helder, en niets wat van belang is voor het onderwerp werd ver geten. Het moderne interieur wordt in ons land nog wel steeds hoog gewaardeerd, maar wie de catalogie van de grote meubelfabrikanten beziet, merkt al gauw dat het kloeke, „warme" meubel een fors marktaandeel verovert. Ook voor stijimeubelen bestaat nieuwe be langstelling en als velen niet werden weerhouden door de hoge prijzen dan zouden we stellig vele klassieke interieurs aantreffen. Wat de fabrikanten „stijlmeu belen" of „klassieke" meubelen noemen zijn helaas vaak parodieën. Het is moei lijk om het kaf van het koren te schei den- Een standaardwerk op dit gebied kan ons hulp bieden. Het is het „Leerboek der meubelstijlen", geschreven door Henk Baaren en A. G. Veliu. Dit werk geeft op overzichtelijke wijze de gehele ontwikkeling van het meubel weer. Prachtige foto's en vele tekeningen, voorzien van een ruime detaillering ver klaren ons, te beginnen bij het oude Egypte, hoe onze interieurs tot stand kwamen. Vooral interessant is het om AMSTERDAM De stemming voor aandelen KLM is gistermiddag „willig" ge weest. Nadat maandagavond de koers in Amsterdam reeds was opgeopen van 146 tot 152, als gevolg van de vaste stemming voor deze aandelen in Wall Street, liep de prijs gistermorgen op van 154 tot 156.50. Aangezien deze aandelen op het Damrak nog steeds niet in een open hoek worden verhandeld, werd gistermiddag 156 als advieskoers opgegeven. Deze prijs ligt liefst tien gulden boven die van eer gisteren. De willige stemming gaat hoofdzakelijk uit van Wall Street, waar deze aandelen de laatste dagen zeer vast in de markt liggen. Eergisteren sloot KLM op de New-Yorkse beurs bijna drie dollar hoger met een omzet van 56.400 shares. De stemming voor de internationale waarden was vriendelijk tot vast. Dit laatste geldt voor de Philipsaandelen. Deze werden verhandeld op circa 120.80, tegen een voorgaande slotprijs van 118.40. De lokale vraag in de Philipshoek had gisteren min of meer vrij spel doordat aanbod voor Amerikaanse rekening achterwege bleef. Kon. Olie en Unilever verbeterden elk een paar dubbeltjes tot resp. 139.60 en 139.90. AKU en Hoogovens waren goed gedisponeerd. Door elkaar bleef die handel in de hoofdfondsen kalm. Wall Street sloot eergisteren vast, terwijl de Westduitse beurzen gisteren nau welijks prijshoudend waren. In de scheepvaartsector viel weinig te beleven. De stemming was er prijshoudend. De leidende cultures gaven weinig verandering te zien. De staatsfondsenmarkt was iets gemakkelijker. De nieuwste 6 pet. obli gaties BNG werden in-officie el verhandeld op 10 1 tot 1011/8. Aandelen Homburg kregen een hogere advieskoers op het overnemen van Lint horst zn. Hoogenstraaten werd iets lager geadviseerd op het dividemdvoorstel. te lezen en te zien, in welke mate de meubelkunst een weerspiegeling vormt van de tijdgeest in diverse perioden van de geschiedenis De nv Ae. E. Kluwer te Deventer tekent ook voor deze fraaie uitgave. Met zo min mogelijk kosten een zo, groot mogelijk resultaat behalen is het doel van elke bedrijfsorganisatie. Dit is natuurlijk een waarheid als een koe, maar in de praktijk blijkt herhaaldelijk dat er een enorm verschil bestaat in de mate waarin het ene bedrijf of het an dere, het principe „laige toosten, hoog rendement" tot gelding brengt. Een goede bedrijfsorganisatie is voor een onderneming een levensbelang. De problematiek ervan is echter vooral na de tweede wereldoorlog zo ingewikkeld geworden, dat er met spoed een nieuwe generatie vakmensen moest worden op geleid, in staat om de bedrijfsorganisa torische problemen te doorvorsen en methoden aan de hand te doen om het ideaal: lage kosten, hoog rendement, te verwezenlijken. In een lijvig boek zet drs R. M. Klein Nagelvoort, leraar aan enkele ho gere technische scholen, uiteen wat er met „bedrijfsorganisatie" wordt bedoeld. Hij noemt de voor- en nadelen van di verse organisatiemodellen, behandelt de werk- en personeelsclassificatie, de beloningssystemen en ruimt dan boven dien nog een ruime plaats in voor pro- duktiviteitsverbeteringen, bewegingsstu die, tarifering, programmering, brain storming en nog veel meer. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt duidelijk gemaakt, welke verrassende verbeterin gen er mogelijk zijn, als een onderne ming zichzelf bedrijfsorganisatorisch gaat saneren. De psychologische aspec ten van de bedrijfsorganisatie worden door de schrijver niet over het hoofd gezien. „Bedrijfsorganisatie plannen organiseren, belonen", zoals het boek van drs R. M Klein' Nagelvoort heet, is eveneens een uitgave van Kluwer in Deventer. Een vierde uitgave van dezelfde uitge ver brengt ons in het rijk van de auto matisering volgens velen nog een soort „science-fiction", maar intussen een harde realiteit. De schrijver is ir- Ernst Hijmans, zijn boek heet: „Beper king van menselijke tussenkomst". De auteur ging niet over ijs van één nacht. Zijn boek wordt voor het grootste gedeel te in beslag genomen door een uitermate boeiende beschrijving van de techni sche ontwikkelingen die sinds de uitvin ding van de stoommachine, hebben ge leid tot de bijna wonderbaarlijke com puters, die in onze tijd ingewikkelde produitotieproeessen regelen en besturen. Ir Hij mans verklaart waardoor de automatisering in de Verenigde Staten veel verder en veel sneller is opgemar cheerd dan die in Europa. Hij schrijft de verregaande automatisering in Ame rika toe aan een tekort aan ambacht- telijke vaardigheid bij de vele immi granten die in de vorige eeuw de grote oversteek maakten. Wat zij aan hand vaardigheid tekort kwamen moest door mechanische hulpmiddelen zoals mallen en vast ingestelde werktuigen worden goedgemaakt. De mate van mechanise ring en (later) van automatisering wordt evenwel ook bepaald door sociaal- psychologische factoren. Aan het slot van zijn biek, dat een sterk filosofische inslag heeft, maar toch voortdurend vlak bij de praktijk blijft, geeft de schrijver de belangrijkste grondslagen voor het gesprek tussen be drijfsleiding en automatiserinigsspecialist aan. Foto's en tabellen maken dit boek, tot een standaardwerk voor de directie- bibliotheek De nieuwe Rijnbrug bij Ko blenz is officieel in gebruik geno men. De 1030 meter lange brug be staat geheel uit voorgespannen be ton. Gelijkertijd is de nieuwe ver keersweg Montabaur-Koblenz in gebruik genomen, welke zal wor den doorgetrokken naar Trier en Luxemburg. (Advertentie) Gun uw kinderen een danscursus bij: Het gezellige instituut voor ge zellige jongelui. Cursus 18 lessen f 50,-. Spec, clubs voor studerende jongelui 16/8 17/8 Premieleningen Neaei'iana a<± 0% 98% 98% Keaerland 64 6 95ys 94% Nederland oti 4% 92% 92% Ned. 69 4% 9i y4 91% Ned. 60/2 4% 91 91 Ned. 59 4% 90% 90% Ned. 60 4V4 88% 88% Ned. 61 4y4 88% 88y4 Ned. StafL 47 3% 80% 80 Ned. 5U/1-2 ay4 79% 79% Ned. a4/l-2 3y4 80% 80% Ned. 55/1 3y4 80% 80 Ned. 55/2 3y4 84 84% Nederland 37 3 84% 85 Ned. Grootb. 46 3 84% 84% Ned. Doll. 47 3 88% 88ys Ned. Invest. 96% Indie 37a 9oye 9oy8 Bank- en kredietwezen B. Ned. Gem. 5? 6 101% ïd.Jüj. sa/59 4% 90 y4 ld. 25) 60/3-5 4 Via 9üVs Cultures A dam üuDbei HVA Myen ver. 105 J/4 136 Mi 100% ~90ya 105% 136% industriële ondernemingen Ak.ll. 454 445 ueü Mij 1. eert. ilZ.ou 112.50 Hoogov. njr.c.v.a 504 507 philips Gem. Bez 118.DU 120.40 Unilever e.v.a. 139.5U 139.80 Dortsche Petr. 639 642% Dortsche Petr. 1% 639 642% Kon. Petr. 20 139.10 139.60 Scheepvaart en Luchtvaart BJUu. java-China Pak. K.L.M L eert K.N.S.M C.D. Stv Mij Neu. Nieveu Goudi, v. Ommeren c.v.a. 127% 183 146 223 139 11b */2 237% 127 184% 155.50 129 139% 11074 237% 16/8 17/8 Rotterd. Lloyd Scheepv (Jnle 149% 148% 149% 148% 16/8 17/8 Premieieningen en diversen HoU. Bank Unie Kasassoclatle Nat. inv. B. Nat. Ned. eert. Ned. Credlel B. Ned. Middenst. I Ned. Overzee B. R.V.S. eert. d. Slavenburg's B. Ver. Bankbedr. Co-op Ned. a.o.b. Co-op Neo. r.sp. Nea. Gasunie Alkmaar 56 2% A'dam obl. 51 2% ld. 06-1 2% id. 56-2 2% ia. 56-2 2% Breda 54 2% Dordrecht 5b 2% Eindhoven 54 2% Enschede 54 2% 'sGravh. 52-1 2% 107 107 100% 100% 79 90 b 17te 84% 93% 79% 77% 80% 52—2 2% 52-1 2% 52-2 2% St 62 2% Z.-Hoiiana 57 2% Z.-Holiand 59 2% Ldem Rotterd. idem idem Utrecht 89% 77% 85% 93% 79% 77 - 75 89 87% 89% 87% 87% 84% 85% 104 102% 84% 85 87% - Converteerbare obligaties A.K.L I 1000 4y2 138 138% Gelüei Zin 92% 92 KLM suborn. 4% 126% 131 Scholten 6'oxh 4% 95 103 Aaua. tn Deiegg iiujen Aig Honda, oezii 1265 1268 Gonverto l-i pb 1066 1066 cLBB bei.dep.i-2pL 835 833 mterbonds i pb 678 678 A'dam oel my 50 147.50 147.50 Dutch Int. 138.50 139 interunie 50 189 189 Nelo J 50 100. ou 100.50 Roheco 50 222 223 Urutcus 50 456.50 457 Ver. bez. 1894 50 125.50 126 Europal 1-10 pb 490 490 Bank, krediet, verzekering Aig. Bank Nea. 286% 286 AALEV N.R. eert. 810 815 AMKU Bank 59 59.20 Cuituurbank 21% 21% Qeon.ïncLCr.B. 162% 162% 230 139% 613% 203 104.51 202 635 203 179% 230 139 613% 202% 104 201 630 202 179% industriële ondernemingen Alb. Heyn Aig. H. mij Onr. G Aime A'dam Aig. Norit Mij. Amstei br. A'dam Ballast My A'dam DroogdJMLij A'dam Rijtuig My ANÏF.M nat. bez. Apela. nettentabi Bee ren trlcotfabr Bensdorp intern. BerghJurg. 25ü Bergoss Berkei's Patent Blaauwhoed Bhjdenst, Will, Bols Lucas Borsumy Wehry öraatmaah. R'dam Breda mach. labi Bredero Ver.beai Brocades Buhrmann. Tetter Byenkorl Üalvé Carps Garenfabi Centr. Suiker MD Cur. Handel MJJ Daal a erop Dagra Dess. tapljtfabr. Dikkers en Co. Drie Hoefijzers DUO. Duy vis Ja. Emba Enth. PletterU ErdalMi] Excelsior Fittingfabr. fokker Ford 630 185 b 224.85 225 380 381% 423 426 128% 129 b 303 b 303 b 49% 50% 374% 374 89 88 431 431 240 y4 242 316% 310 239 235 378 379% 102% 103 205.50 206 59% 09 Vs 37 57% 255 255 526 857 Vv 855 676 676 939% 952% 337 337% 405 403 184 184 241% 329 327 308 206% 142 142 89 8950 355% 294 294% 233 232 218 216 455 x 152% 152 xl2% 112% 243 243 950 950 16/8 17/8 Gazelle rywjtabx 299 297 Gelder Papiei 13U 130 Geiden,- L'ieiens 440 1 498 b Gero rabi 28U 275% Gevehe en Co. 700 695 Gist- en SpirGabi 364 366 Grinten v. a. 899% 890 Gruytei Zn. 6% 138% L Hagemcijei Co 495% 497% t Hart instr 145 145 b Hatema N.V. 201 201 Havenwerken 302 307 Heoneken s bierb 483 Hero con. Breda 250 243 Heybroek-Zeiano 410 410 Hoek'smach.fabi 5510 565 Hull. Kattenburg 93% 92 Holi. Beton My 358 358 Hull. Constr. w. Holl. Melksuiker 23 b Va 236% Homburg 365 365 Hoogenbosch sch 272 Hooimeyer Zn. 136 135 indoheem 61.40 61 Lng. Bur. Bouwn internatio 3üo y2 302 int. gew beton b, inventum 378 380 Jongeneel houth Kexno 705 708 b Kempen Begeer 129 Key houthandel 235 Kiedinginü öiniu 810 x 154 Kierne inkerw. 263 263 Kon. tabr vh Alen 98 98 Kon. Papreriabr 268 268 Kon. Zout Ketien 880 884 Korenschooi 255 Koudye voed. 176 175 Kromhout mot. 128y4 128 Kon. Ver. Tapyt. 533 Kwatta choc. 330 329 Leeuw. Papier 274 275 Leidse Woisp. 273% 275% Lindeteves 163% I62y4 Macintosh. 439 439 Meel Ned. Bakk 402% 404 Mees '63 203 204 Menko 105 103 Meteoor Beton 231 231% Misset Uitg My 405 b 408 Mosa 383 388 Muller en Go, 340 345 16/8 17/8 Mynbouwk, werk iMaarden Ch tam Neüap Nea Dok Mjj N. exp pap tabi Nea Kabeltabr. Ned. Melkunie Ned. ScheepsbJMjj Neüe wed. v. Neiam Nijverdai-Cate Oranjeboom overzeese Gas Palemb. ind. My Bal the Philips 6% compr Pletersen auto's Reesink en Co. Reineveld mach. Rlva Rott. Druogd. My Kuhaak en Co Rijnstaal Schev. expl, Mij Schokbeton Scholten Karton Schoiten Foxhol Simon de Wit Simon's embdabi Smits transt. Spaarnestad Stokvis Zn, Stoomsp i wentht Swaay van Synres Chem. Tabak Phil. c,v. Texoprmt 34ö b 553 i55 98% 169 347 248% %te 249 te 253 140 397 94.5U 136% 101 44.1U 128% 180 168 303 239 118 89 350 b 560 156 173 374 279% 96% 249% 254 139% 398% 94.20 136% 101% 45 128% 180 168 b 305 239 117 b 218% 277 455 502 220 230 y4 598 196% 70% 222% 168 159% Thomas en Drij vei ölö Thomsen v. bedr. 215 Twe. üverz. Hano 88 V2 b U denhout Steeni. 181% Unilever 7% 127 Idem 6% 107 Idem 4% 74% 277 b 460 500 133% 233 197 7018 222y4 168 215 181 127 107 74% Utermohien Utr. astaitiabr. Varossieau Veenend. Stnnsp. Ver.Glasfabr. n.b Vex. Machfabr. Ver. i'ouwfabr. Vette winkel 440 x 274 244 150% 355 451 300 273 244 148% 343 d 451 16/8 17/8 \i ezer verwerking 153 154 Vin amy 181% 181% Vreaestein cub 202 201 V uicuansuord 115 115 Walvisvaart 95% 96% Wereldhaven 390 388 Wernink s Beten 180 181 W ess an en 545 542 Wilt. Feyen.-Br. 179 179 Wyers Ind. H. 509 510 Zaalberg 83 Zeeuwse Lunieci 298 300 Zwanenberg-urg 181 179.50 Mijnbouw en petroleum Aig EXpi. Mi], Biihton le rubr. Biihton 2e rubz. Kon. Petr. 1 a i 2u Idem 5 20 Mueara'Emm ld. cert. opr. 1/10 id. 1 winst be w. ld. 4 winstbew. Oost-Borneo MIJ, Scheepvaart Purueas Oostzee Dollar fondsen Anaconda Bethlehem Steei General Electric General motors Prooi, and Gam bi Republlc Steel Shell Oil U.S. Stee) 45.0U 45.50 x 529 532 434 436 139 139 13y.2U 139.60 1665 2630 2630 - 2807.50 2805 78 79 514 109% 10978 62% 36% 104 99y4 73% 41% 657/a 49% 63fa 36% 102 Va 99te 41% 66 Vi b bieden ss gedaan en bieden gedaan en laten K ss laten d exdividend c ex claim Goes. Granen en peulvruchten: Tar we, basis 17%, boerenschoon af boerderij 34,gerst, boerenschoon af boerderij 29,0032,00; kleine groene erwten, boe renschoon af boerderij 25,0045,00; schok kers boerenschoon af boerderij 25,00- 50,00. Vlas: De notering per kg is 20 25 ct. De prijs per ha bedraagt 1600 2100. Voor beide noteringen geldt op auto geleverd. Voor afwijkende en ge legerde partijen bestaat geen belangstel, ling. Hooi en stro (telersprijzen)Lu- cernehooi uit de ruiter geperst 105115; weidehooi uit de ruiter geperst 85—105; dijkhooi uit óe ruiter geperst 85—95; veldbeemd 45—50. Voor verregend hooi bestaat geen belangstelling. Gerstestro 42,50; tarwestro 40,—; schokkerstro 45— 50; erwtenstro (kl. groen) 57,5062,50 Voor alle noteringen geldt op auto ge leverd. Eieren: De eierprijs bedraagt 2,44 per kg. GOES, 17 aug. Export- en industrie- Duibb. pr.bonen I 108, II 91. Bramen in kr. met doosjes I 175—186, II 153—154. Bra men in kratten van 4 kg I 139147, II 100. Yellow Transparant kl. II 60—65 15. 5560 7—12, II D 7, III grof 6—28. Ill fijn 6—12. Stark Earliest kl. I 75—80 73, 70—75 76—79, 65—70 68—69, 60—65 47, 55—60 25—28, U D 6—9. Kl. II 70—75 61—67, 65—70 51—55, 60—65 32- 35, 5560 6—16, III grof 6—22, III fijn 612. Perzikrode zomerappel kl. I 7075 26, 65—70 25—28, 60—65 19—20, 55—60 6, II D 6—12. KI. II 70—75 16, 65—70 12—16. 60—65 6—13, III grof 6—12, III fijn 6. Mantet kl. II 70—75 53—67, 65—70 38—56. 60—65 23—31, III grof 22—23, III fijn 6— 20. Alton kl. I 70—80 47, 60—70 45, 69— 65 37, II D 6. Early Victoria kl. II 70—80 1418, 60—70 13—16, II D 8, fijn 7. Zi geunerin kl. I 65—70 24—32. 60—65 17, 70—75 31—J35, II D 17, III grof 13, III fijn 6. Noordholl. Suikerpeer kl. I 5060 25—28, 60—70 35, III fijn 15. Précoce de Trévoux kl. I 80—85 79, 70—75 74—80, 65— 70 73—75, 60—65 69—72, 55—60 58,90—61, 50—55 44,40-49, II D 25—30, III grof 37- 55. III fijn 11—29, rijp 11—50. Totale aan voer hard fruit 7200 kisten. Gewone vei ling: Rode bessen II 95. Czarpruimen I 78—106, II 27—75, grof 49—73, fabriek 18 45, gescheurd 714. Ontario I 7692, II 4046, grof 3275, fabriek 1034, ge scheurd 8—47. Washington I verp. 97—99, I 6697, II 1364, grof 4291, fabriek 848, gescheurd 1844. Dubbele Boeren- witte I 5063, fabriek 1018.. Witte wijn pruimen I 40, grof 67. Belle de Louvain grof 5996, fabriek 2633. Mons. Hative I 144—158, grof 105149, fabriek 1940. Opal I 51. Reine Claude D'Althann I 120, gescheurd 30, fabriek 27. Loganbessen per doos II 4359. Bramen per doos I 41. Druiven per kg II 230. Frambozen per doos II 3648. Aardbeien per doos I 66 72, II 3542. Meloenen per stuk I 3897, II 55. STEENBERGEN, 17 aug. Dubbele bonen I 101, dubb. bonen II 8375, afw. 56, bramen 40 per doosje, bintje klei grote 15001830, bonken 20702080. bin tje zand grote 12501370, eigenheimer klei grote 1590—1610. KAPELLE, 17 augustus Industrie ën Exportveilinig: bramen (industrie) in kratten van 4 kg per kg I 1.47—1.39, bra men in kratten met doosjes per kg I 1.67 —1.75; dubbele bonen I 1.03—1.11, II 71— 87; tomaten in kratten van 6 kg IA 3.87. IB 3.68, IC 3.37, ICC 1.87, idem rijp IA 3.86, IB 3.67, IC 3.37, IBB 2.15, ICC 1.84, IÏA 2.18, IIB 2.21, IIC 1.80; frambozen in kratten met doosjes per kg I 2.122.65, II 60—75; appelen: Stark Earliest 165 65, 160 44—46, 155 24, 1170 53—57, 1165 46—49, 1160 30—34, 1155 13—18, IID 6—7, III grof 6,5—13, III fijn 7—7,5; Perzikappel 170 28, 165 24—26, 160 17—18, 1170 18, 1165 15, 1160 12, IID 6—7, III grof 6, III fijn 7,5; Early Victoria 170 26—27, 160 21—22, H60 19, IID 11, III grof 14, III fijn 10—12; Zigeunerin 175 25, 170 31, 165 23, IID 14; Yellow Transparent IIÏ65 22, III6Ö 16, IH55 16; Codlin Keswick 1160 19, IID 12, III fijn 11; geplukte kroetappelen 7,5; val. appelen 6; peren: Precoce de Trevoux 165 72, 160 67—70, 155 56—59, 150 41—44, 1165 67, 1160 60—65, IÏ55 51—57, 1150 40- 42, IID 30—31, III grof 36—41, III fijn 13— 24; idem rijp 160 70, 155 62, 150 47; N.-H, Suikerpeer 1155 1922, IID 18. Pruimenveiling: Czarpruim I 801.04, II 46—72, grof 51—73, fabriek 32—50; Reine Claude d'Ouillins I 831.07, II 40— 59, grof 5083, fabriek 1945; Mons. Ha tive I 1.08—1.32, II 69—85, grof 87—1.06, fabriek 4448; Belle de Louvain I 85— 93, II 4665, grof 5265, fabriek 2539; Ontario I 85, II 41, grof 3649, fabriek 21; Victoria I 911.02; Witte Wijnpruim I 97, II 43, grof 65, fabriek 19; Boeie Witte I 92; pruimen gescheurd 1054. Gewone veiling: frambozen per doosje I 53, II 2527; rode bessen per doosje I 32, II 12—26; aardbeien per doosje I 71- 88, II 2773; loganbessen per doosje 5366; rode bessen per kg I 1.00. ROTTERDAM, 17 aug. Totale aan voer 2865. Weekaanvoer 4569. Slachtrun- deren 180, gebruiksvee 646, vette kalve ren 565, graskalveren 276, nuchtere kal veren 776, lopers 108, biggen 44, paarden 27, veulens 24, schapen of lammeren 201, bokken of geiten 18. Prijzen slachtrunde- ren extra kwal. 420445, le 375410, 2e 330355, 3e 310325, vette kalveren ex tra kwal. 330—340, le 310—330, 2e 300 310, 3e 280—300, stieren 385445, worst koeien 325340, in ct. per kg.; kalf- en melkkoeien 1000—1500, vare koeien 800— 1175, vaarzen 8751225, pinken 600—825, graskalveren 350560 in gld. p. s. nuch tere kalveren 175185 in ct. per kg, mest- kalveren 150275 in gld. p. si; slacht- paarden 300350 ct. per kg.; lopers 85 110, biggen 45—60, schapen 80110, lam meren 100115 per st. Handel resp. aanvoer, handel en prij zen: slachtrunderen als vorige week; kalm; als gisteren. Kalf- en melkkoeien gewoon; stil; gedrukt. Vare koeien, als vorige week; slepend; niet geheel prijs houdend. Vaarzen en pinken evea groter; lui; gedrukt. Graskalveren iets meer; traag; vooral niet hoger. Vette kalveren korter; redelijk; lager. Nuchtere kalveren iets ruimer; stroef; goed prijshoudend. Slachtpaarden als vorige week; kalm; vooral niet lager. Lopers en biggen even groter; tamelijk; gedrukt. Schapen en lammeren iets minder, kalm; als vorige week. MIDDELBURG. 16 aug. Tomaten ex port per 6 kg A I 343, B I 319, C I 313, CC I 186; tomaten binnenland per 12 kg: A II 454. B II 443, C II 344. Fruit: yellow transparant 70-75 40, 65- 70 41—42, 60-65 20—38, 55-60 18—21, III grof 13, stark earliest 70-75 5054, 65-70 31—51, 60-65 21—51, 55-60 12—22, II D 12 15, III grof 1826, perz. r. zomerappel 70-75 29, 65-70 15—27, 60-65 14—17, 55-60 15, II D 13, III grof 13—14, préc. de tré voux 55-60 51—57, 50-55 4049. Pruimen: czar 41121, ontario 34124, Washington 32125. r. cl. d'ouillins 68138, dubb boerewitte 75, bramen p. ds. 39—46, aard beien p. ds. 69111, rode bessen p. ds, li 42. Groenten: bloemkool 3 per kist H —47, 4 p. k. 20—48, 6 p. k. 13—44, 8 p./ 1430, 10 p. k. 14, sla 425, andijvie V 15, postelein 1029, dubb. pr. bonen 3 97, stoksnijbonen 120182, stamsnijbO' nen 6066. pronkbonen 111138, spek- bonen 118, bonen saxa 3141, probatory prélude 7880, flits 37. augurken A 161 B 76—78, C 10—48, D 20, kassnijbonen 122 188, Meloenen: net 33127, ogen 30- 128, suiker 118148, oranje ananas 61- 130. Druiven: 257286, perziken p. st, 2 42, kruisbessen p. ds. 31, komkommer* groen 75 42. 60-75 28—43, 50-60 16—32, 40- 50 15—39, 35-40 11—19, krom per kg, 23 komkommers wit 14—24, wasp een 9—40, bospeen 2562, kroten 3547, boskrotei' 1222, witte kool 2326, rode kool 11- 40, sav. kool 1029, spitskool 36—46, pre; 1543, uien 1523, rabarber 1621, radu-c 27, zilveruien 81. Konstanz 403 3), Rheinfelden (—14). Ottenheim 363 (—20), Straatsbuis 308 (—22), Maxau 496 (—7), PlochiaêS? 126 (—6), Mannheim 354 (+6), Steinbad 131 (+2), Mainz 328 (+4), Bingen 2-! (—3), Kaub 248 (—2), Trier 250 (-J Koblenz 248 1), Keulen 228 Ruhrort 423 (—7), Lobith 1042 Mf' Nijmegen 835 12), Arnhem 850 1 Eefde IJssel 400 15), Deventer 29' (—13), Monsin 5476 (onbekend), Borg»' ren 3944 (—39, Belfeld 1162 11), G»1 beneden de sluis 469 35). (Advertentie) Inlichtingen over centrale oliestook - verwarming vraagt u aan SHELL! Zon der enige verplichting werzijds komt u meer U weten over deze beproefd® en economische huisvei- warming, 't Is ideaal: cen trale oliestookverwarming met THERMOSHELL ais brandstof! Vul de bon in! Laat een uwer experts met mij 'n afspraak maken voor een gesprek over centrale verwarming met Naam: Adres: Plaats: Tel... Stuur de bon In open enveloppe naar: Shell Nederland Verkoop maatschappij N.V., afd. Verwar ming, Postbus 69, Den Haag. ^SHELLj

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 6