ZEESLUIS VORDERT Ook ANW B-route in West-Brabant Nutsbedrijven staan voor aanpas sings werken enorme Gevaar voor verzilting van zoetwaterbekkens Vlissingen krijgt Sloeweg maar meer ook niet SUCROSA WAAROM NIET EVEN DE GRENS OVER Druk met de bramenpluk in Kapelle-Biezelinge ZEELAND 1965-1975 Zeer hoge investeringen I.v.m. Schelde-Rijnkanaal Vocalisten-concours Grote belangstelling voor Den Bosch Wanden van bouwput te Terncuzen ?.groeien Raad Souburg antwoordt G.S. Materiële schade bij botsing Kapel le te Meisje aan wettig gezag onttrokken Drie Rijenaren Waarom zouden we reddingsactie zelf betalen? Ondcrwijsstich ting Huybergen contra gemeente Hulst Ar^hitekten- opleiding te Tilburg wordt sterk gewijzigd SPAAR OVERSCHOT RECORD IN JUEI Tweede centrale Hoe vaak en hoe lang rijdt U meer dan 125 km per uur? DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 18 AUGUSTUS 1965 3 (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM. De ingenieurs van de Belgische waterstaat, die zich in tensief bezighouden met de realisering van het ScheldeRijnkanaal, overwegen thans het tracé van liet kanaal zodanig te maken, dat het gevaar van een grote zouttoevoer naar de Nederlandse zoet waterbekkens nihil is. Volgens tekenin gen, die ons werden getoond door ir. R. Kitschie. leidende figuur in het enorme werk dat by Zandvliet tot stand komt, zal het kanaal op Belgisch grondgebied een grote lus oostwaarts maken om zo ten oosten van de nieuwe zeesluis aan sluiting te krygen op het Antwerpse ha vengebied. In deze lus zou dan een aan tal luchtbel-schermen worden geplaatst, die het zout nagenoeg geheel tegenhou den. Wanneer men het tracé, zoals aan vankelijk de bedoeling was, rechtstreeks sou laten aansluiten, zou deze mogelyk- lieid veel kleiner zijn en dus het gevaar koor verzilting van de Nederlandse zoet waterbekkens aanzienlijk groter. Ook in Nederland houdt men zich met dit probleem bezig. Men heeft namelijk uitgerekend, dat zonder voorzorgsmaat regelen per dag zo'n 13.500 ton zout via de sluizen van het Schelde—Rijnkanaal het Volkerak en de Oosterschelde zullen Ibinnenstromen. Per schutting zou onge- fveer 60.000 ton zeewater naar binnen stromen. Bij een totaal van 15 schuttingen per dag zou dat 900.000 ton zeewater zijn Wanneer in 1978 de Delta-werken gereed [zijn en de Nederlandse delta dus de kans krijgt één groot zoetwaterbekken te wor den, zou dat bepaald ongewenst zijn. In het waterloopkundig laboratorium te Delft is men thans begonnen met een onderzoek naar dit probleem. Men zoekt onder meer naar een zodanige construc tie van de sluizen, dat het binnendringen j van het zoute water wordt voorkomen Men mag aannemen, dat de Nederland- se ingenieurs gebruik zullen maken van 's-HERTOGENBOSCH - Voor het 12e internationale Vocalistenconcours dat j van 6 tot en met U september a.s. te s-Hertogenbosch wordt gehouden heb ben negentig zangers en zangeressen ,n- I geschreven, t.w. 28 sopranen, 14 alten- 1 ™e'"'-0"soP1'anen, 28 bassen-baritons en 20 tenoren- De volgende nationaliteiten zijn ver tegenwoordigd: Amerika 10, Argentinië, 2, Australië 1, Belgie 2. Bulgarije 1, China 2, Cuba 1 Duitsland 16, Engeland 11, Frankrijk 2, Hongarije 3. Israël 1, Italië 1, Joego- slavie 2 Luxemburg 1, Nederland 20, Polen o Portugal 1, Roemenië 3, Schot- land 1, Zwitserland 4. De jury op dit concours wordt ge- l vorrnd door: 6 i w'bemsen (voorzitter), Neder- m _,Bo>'n<™ann, Duitsland; Tom Brand, Nederland, Lode Devos België He?t(^enivenS0?' EnSeland; Johannes den feersfTme^ïerland en Lawt'e"« Win- De prijswinnaars van het concours zullen op 15 septembei a.s met Het Brabants Orkest, onder leiding van Hein Jordans, optreden in de Casine-Schouw- burg in Den Bosch. de ervaringen, die men bij de constructie van de grootste zeesluis ter wereld bij Zandvliet opdoet. Daar heeft men het zelfde probleem en men hoopt dit op te lossen door het aanbrengen van luchtbel- schermen in de sluis, die een effectivi teit hebben van 60 procent en door het maken van een „bezinkput" achter de sluis, waarin het zoute water neerslaat. Verder wil men dus ook in de oostelijke lus van het ScheldeRijnkanaal van de ze schermen aanbrengen, wellicht zelfs een twintigtal. Tenslotte heeft België nog een methode om de verzilting tegen te gaan. Men speelt daar momenteel met de gedachte om een verbinding te maken tussen het ScheldeRijnkanaal en he^ Albertkanaal, waardoor dan een extra- toevloed van zout water zou worden be reikt. Maar dit plan schijnt in België nog al wat bezwaren te ontmoeten. Met name In Oost-België vreest men, dat dit een te grote belasting voor de Maas zou worden, waardoor men daar last met de- water stand zou krijgen. r>*> (Van onze correspondent) TERN EU ZEN In de bouwput van de grote zeesluis te Terneu- zen ziet men langzaam maar ze ker de betonnen wanden „groeien'' Regelmatig brengen de hoge kra nen, die over dit bouwwerk zwaaiende betonmortel in de bouwput. Het storten van de sluis- wanden gaat stukje voor stukje. De enorme bedrijvigheid, die er heerst bij de sluizenbouw, is be slist noodzakelijk wanneer men weet, dat de nieuwe sluis onge veer 1970 klaar moet zijn om door het scheepvaartverkeer in gebruik te worden genomen. Schepen van maximum 50.000 ton zullen, op weg naar Gent, de sluis kunnen pas seren. (Van een onzer verslaggevers) OOST- EN WEST-SOUBURG. De raad van Oost- en West-Souburg heeft zich dinsdagavond unaniem geschaard achter het tweeledig voorstel van b. en w. dat een antwoord inhield aan G.S. van Zeeland, betreffende het wetsontwerp tot herindeling van de gemeenten op Walcheren. De raad ging akkoord met het eerste deel van het voorstel, nl. afstand doen van het grondgebied ten zuiden van de noordelijke berm van rijksweg 58A vanaf de gfens met Vlissingen tot en met de kruising met de provincialeweg naar het Zuidsloe, met inbegrip van deze weg. Als Vlissingen deze grond krijgt toe gewezen, kan het mettertijd beschikken over een weg die loopt over het eigen territoir. Eveneens overeenkomstig het voorstel van b. en w. besloot de raad aan G.S. mee te delen, dat het onaan vaardbaar geacht moet worden afstand te doen van het grondgebied, gelegen ten zuiden van de rijksweg NieuwlandVlis singen (in aanleg). Dit laatste zou neer komen op het afstaan van circa 45 pro cent van het grondgebied van de ge meente. De heer W. Huson, voorzitter van de A.R.-fractie zei oog te hebben voor de belangen van Vlissingen. Maar hij achtte het opgeven van het grondgebied ten zuiden van rijksweg Nieuwland-Vlissin- gen toch wel een beetje teveel gevraagd De heer A. W. Bouff, fractieleider van de P.v.d.A. was het met de heer Huson eens. Ook de heer W. M. Janssen (KVP) pleitte voor samenwerking in de toe komst tussen Souburg en Vlissingen. maar schaarde zich ook achter het voor stel van b. en w. Een vierde spreker, de I v (Van onze correspondent; I». °P rijksweg 58 bij de Y"avenP0lderse Oudedijk in Kapelle I pp omstreeks kwart voor twaalf Inpn a?,nrijding tussen een uit Antwer- |PJ aiKomsige auto en een uit Hoeven I n u estuurd door C.G.J.R. ~„laontstond materiële schade KI". Persoonlijke ongelukken d. zien niet voor. i rirhn,-,Ne(l?rlanclse auto kwam uit de slaar, i Kl'uimngen en wilde linksaf met L ?r.de E<dS die juist bezig was de mui1 ln^laalrnanouevre botste tegen aanzienlijk"1 a' waarbÜ beide «uto's 5 k werden beschadigd. Bij de- y"I c- -i op de rijksweg ontstaan reeds jaren" herhaaldèlTk het linksaf slaan. botsingen bü (Van een onzer verslaggevers) ROOSENDAAL De 37-jarige Roo- m?nda iC bakker M heeB /icli te Bloe- trrkk?» schuldig gemaakt aan het ont- m„j van. ®en 19-jarig Roosendaals nft n wettige gezag. derrLh?»jSJe Wau5 op last van de kin" Maria Imm 'n opvoedingsinstituut nlaa ?t v" CUlata le Bloemendaal ge- dit instituut o Week dlnsdag kwam bij uu instituut een auto voorrijden waar- m de Roosendaalse bakkerzat Nerae zeld van vrouw en kinderen op Het meisje, door andere meisjes aY cJPmei'kzaam gemaakt rende plotseling het tehuis uit en kroop vlu<* i-n h6 aut0V die daaroP snel met onbe kende bestemming wegreed Na een omzwervingen bracht de bakker die geen familie is van het meisje, haar vorige week naar kennissen in Rotter dam. Hij zelf ging terug naar zijn wol nmg te Roosenciaal. waar de politie hem heeft gearresteerd. Het minderiariS meisje werd daarop spoedig ?e Rottig! dam gevonden en zondag teruggebracht naar Bloemendal. De bakker zal bij de officier van justitie te Haarlen wor den voorgeleid. heer J. Frangois (C.H.) was het ook eens met het voorstel van b. en w. G.S. van Zeeland hadden op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken nadere uitleg gevraagd over de passage in het eindverslag da.t de vaste commissie van Binnenlandse Zaken van de Tweede Kamer had gedaan betref fende de herindeling van de gemeenten op Walcheren, en met name over de zin snede die luidde: „Het gebied van Vlis singen af te ronden met de zuidelijke strook van de gemeente Souburg, over welke strook een grote verkeersweg t.b.v. Vlissingen is geprojecteerd". Deze zinsnede leek b. en w. van Souburg voor tweeëerlei uitleg vatbaar. Zoals in de aanhef gemeld, was de raad voorstan der van een beperkt afstaan van grondge bied aan de gemeente Vlissingen. (Van een onzer verslaggevers) HEERLEN - BREDA De Rijenaren P. en J. Boemaars en J. Haagh hechten vooralsnog weinig geloof aan de uit spraak van de adjunct-directeur van de Europese Goederen -en Reisbagagever. zekeringsmij. te Amsterdam, de heer F. Botman, die heeft verklaard, dat de zes Nederlandse toeristen, voor wie 28 per sonen in de Lechtaler Alpen reddings werkzaamheden hebben verricht, geen enkel recht hebben op uitkering van de reddingskosten. Desgevraagd verklaarde een van de drie Rijenaren, de heer P. Boemaars, ons, dat ze tot nog toe over deze zaak geen bericht hebben ontvangen van de verze keringsmij. Het leek de heer Boemaars nogal onwaarschijnlijk, dat zij zelf de rekening gepresenteerd zullen krijgen van de reddingsactie. „Wij zijn gered door vrijwilligers", zei hij, „en als die eigener beweging de bergen in trekken om ons te redden, zie ik niet in waarom wij dat zouden moeten betalen." Volgens de heer Botman van de ver zekeringsmij. was er in de verzekerings polis van de zes geredden geen bepaling opgenomen, die rekening hield met het vergoeden van reddingskosten. „Ik weet niet hoe het af zal lopen", zei de heer Botman. „Wij wachten eerst rustig af tot alle rekeningen van de reddingsploeg bij de directie van Ebatours zijn gearriveerd. Inmiddels heeft deze de eerste rekening al binnen. Het betreft een bedrag van een paar honderd gulden vanwege werk verzuim van enkele Oostenrijkse red ders." (Advertentie) géén saccharinel# In plaats van suiker. Goedgekeurd door de N.V.S. zonder saccharine, voor de slanke lijn! MIDDELBURG Op maandag 27 sep tember a.s. zullen in openbare zitting van Gedeputeerde Staten, in het gebouw van de Provinciale Griffie, Abdij 6 te Middelburg, de volgende administratieve geschillen worden behandeld: het beroep, ingesteld door het bestuur van de Opvoedings_ en Önderwijsstich- ting te Huybergen, als schoolbestuur van de school voor u.l.o., Zandstraat 2 te Hulst, tegen het besluit van de raad der gemeente Hulst d.d. 29 januari 1965 no. 18, waarbij o.m. het vergoedingsbedrag voor het uitgebreid lager onderwijs voor het jaar 1965 werd vastgesteld op 77.50 per leerling; het beroep, ingesteld door het bestuur van de Opvoedings- en Onderwijsstich- ting te Huybergen, als schoolbestuur vap de r.-k. school voor gewoon lager onder wijs, Prinse Bolwerk 1 te Hulst, tegen het besluit van de raad der gemeente Hulst d.d. 29 januari 1965, no. 18, waarbij o.m. het vergoedingsbedrag voor het ge woon lager onderwijs voor het jaar 1965 vastgesteld op ƒ62,50 per leerling. Op maandag 4 oktober a.s. te 11.00 uur zal worden behandeld het beroep, inge steld door mr. M. A. Terwoert namens J. P. Poppe te Middelburg, tegen het be sluit van de raad dier gemeente d.d. 23 april 1965 .waarbij de woning Veerse- singel 294 onbewoonbaar is verklaard TILBURG. (KNP). De Aca demie voor Voortgezet en Hoger Bouwkunst Onderricht, de derde afdeling van de Ktholieke Leer gangen te Tilburg, zal binnenkort een ingrijpende wijziging onder gaan. Op 1 oktober hoopt men te beginnen met een Academie van Bouwkunst, die daartoe geschikte H.T.S.-ers in 6 jaar tijd zal oplei den tot architect, dit in nauw ver band met. en geheel vanuit de praktijk. Deze opleiding, die zeer breed van opzet is, zal naast de hoofdzaken van het bouwen in het algemeen ook aktivi- teiten ontwikkelen op allerlei gebieden die ten nauwste met de architektuur verband houden en de cursisten in de gelegenheid stellen zich zo breed moge lijk te oriënteren. Daartoe is het aantal lessen per week aanzienlijk uitgebreid en zijn vele schetedagen en studie-ex cursies in het programma opgenomen. Aan het einde van de opleiding ontvan gen de geslaagde cursisten het archi- tektendiploma, op grond waarvan zij kunnen worden ingeschreven in het ar- chitektenregister van de Bond van Ne derlandse Archifcekten B.N.A. In verband met de vestiging van de ze nieuwe Academie, zal de bestaande Academie 4 jaar V.B.O. en 2 jaar H.B. O.) een aflopend karakter krijgen. Reed studerende cursisten zullen nog het examen oude stijl kunnen doen, waarna de oude Academie zal worden opgehe ven. Met deze wijziging tracht men te bereiken, dat het peil van de opleiding aanzienlijk wordt verhoogd. Dat is no dig. omdat de zich snel wijzigende maat schappij steeds hogere eisen gaat stel len aan de architektuur en haar beoefe- AMERSFOORT De spaarresultaten zijn by de plaatselijke spaarbanken in de afgelopen maand opnieuw gunstig ge weest, ondanks de uitgaven voor vakan tiedoeleinden en die verband houdende met de zomeruitverkopen. Een factor die het sparen gunstig heeft beïnvloed wordt gevormd door de uitkering in eens van de l procent van het jaar loon, die in verschillende sectoren van het bedrijfsleven plaatsvond. (Van een onzer verslaggevers) BREDA. De ANWB is van plan om tegen het einde van het vol gende seizoen ook in West-Brabant een toeristische route voor auto mobilisten uit te zetten. In verschillende andere delen van het land bestaan dergelijke routes al, o.a. in Oost-Brabant (Kempen-route) en in Zeeland (Westerschelde-route)De West-Brabantroute zal ongeveer 135 km lang zijn. De Antwerpse havendokken: een leuke afwisseling op een toe ristische rit door West-Brabant. Maar dan moet de ANWB wel eventjes de grens over KAPELLE. Het is weer best voor de Zeeuwse bramentelers. Met vereende krachten is men op het ogenblik in Ka pelle-Biezelinge, het belangrijkste teelt centrum van dit produkt, bezig met de pluk. Vorige week kwamen de dagelijkse aanvoeren by de fruitveiling in deze plaats nog maar nauwelijks boven 5 ton per dag, maar maandag bedroeg het aan bod reeds 15 ton en dinsdag waren er bij deze veiling 20 ton bramen te koop. O Met velerlei soorten wagentjes worden elke dag opnieuw bramen in kleine hoeveelheden te zamen een groot quantum op de veiling in Kapelle aangevoerd. De kwaliteit is op het ogenblik voor- (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG In het tijd schrift „Zeeland 1965-1975". waar over wij al uitvoerig berichtten, wordt aan de hand van indrukwek kende prognosecijfers een beeld geschetst van de noodzakelijke groei van de nutsbedrijven. Wat de watervoorziening betreft wordt ge wezen op de noodzaak van benut ting van de deltameren. „De mo gelijkheden van verzoeting ervan vragen dan ook dringend om stu die; het onderzoek naar ontziltings- methoden moet worden geïntensi veerd," hetgeen de betrokken Zeeuwse vissers niet prettig in de oren zal klinken. Daar tegenover staat echter een ontwikkeling van de elektriciteitsvoorziening, waar over o.m. gezegd wordt, dat er een gegronde hoop mag bestaan, dat eerlang elektrische energie verkre gen zal worden uit de getijbewe gingen. Wanneer dit dan betrek king heeft op het deltagebied, res teert nog een weinig hoop voor de vissers van de Oosterschelde. In de komende tien jaren van grote industriële ontwikkeling staat de pro vincie voor een zeer zware opgave wat de watervoorziening bertetf D.e negen miljoen m3 die nu voor huishoudelijk gebruik worden aangewend, zijn er in 1975 zestien miljoen en in 2000 44 miljoen geworden. Het industriële waterverbruik zal een nog grotere vlucht nemen. In Zeeuwsch-Vlaanderen van vijf miljoen m3 dit jaar naar 38 miljoen in 1975 en 53 miljoen in het jaar 2000; voor Midden- Zeeland zijn deze hoeveeheden een, twin tig en veertig miljoen. De provincie, die in 1975 een totaal verbruik van 74 mil joen m3 water zal hebben, beschikt met de huidige produnktiemiddelen over een maximale jaarcapaciteit van ongeveer 25 miljoeh m3. Het is dus duidelijk dat forse maatregelen vereist zijn, zowel ten aanzien van de vergroting van de grond- waterproduktie in Zeeland en Brabant, als van het gebruik van oppervlakte water, zoals in Zeeuwsch-Vlaanderen. De toename van bet stroomverbruik zal de bouw van een tweede centrale, in de Terneuzense kanaalzone, nodig ma ken. Het huidige verrbuik van 3l0 mil joen kWh bij 75 mw belasting is in 1975 D uitgebreid tot anderhalf miljard kWh bij Midden-Zeeland. 500 mw. Van de verhoging van de be lasting van 425 mw zal de centrale Vlis singen. tengevolge van de beperkte plaat selijke waterkoeing, er maximaal 250 kunnen plaatsen. De resterende 175 zou den dus het begin kunnen zijn van een nieuwe centrale, mits geen speciale koe- lingsvoorzieningen in Vlissingen zullen worden getroffen. De uitbreiding van het vermogen nood zaakt een kostbare aanpassing van het leidingnet. Volgend jaar komt de boven- gronde 150 KV-lijn Vlissingen-Woens- drecht klaar, waarna aftakkingen gerea liseerd dienen te worden van oGes naar Zeeuwsch-Vlaanderen en mogelijk ook naar noord-Zeeland. Wanneer de 150 KV- lijn naar Zeeuwsch-Vlaanderen boven gronds gehandhaafd blijft, zullen voor de kruising van de Westerschelde masten van enige honderden meters hoogte nodig zijn. Hierover hebben wij onlangs bericht. Deze uitbreidingen vergen een geschat bedrag van ruim 200 miljoen gulden. Wat btereft de lozing van afvalwater brengt de industriële ontwikkeling grote zorgen met zich mee. Voorzien wordt dat de Westerschede een groot verzamel- riool wordt met ontvangstpunten bij het Sloe, Terneuzen en vanuit Goes, West- Zuid-Beveland. Kapelle. Krabbendijke en naar verwacht, ook West-Brabant. Medio 1967 zal Zeeland, uitgezonderd Schouwen-Duiveland en St.-Philipsland aangesloten zijn op het aardgasnet. Vol gend jaar begint de leverantie aan de grootverbruikers in Sluiskil en Sas van Gent, in het tweede half jaar volgt de omschakeling van de apparatuur voor huishoudelijk gebruik in Zeeuwsch-Vlaan deren. In hetzelfde jaar vindt de omscha keling in Tholen plaats en in 1967 in treffelijk. De vruchten zijn groot en sap pig en de handel heeft er veel interesse vooi\ Een groet deel van het aanbod wordt dagelijks verkocht voor verse con sumptie, waarbij dit produkt niet alleen naar de binnenlandse markt gaat, maar ook wordt geëxporteerd naar België en Zwitserland. Laatstgenoemd land is trou wens ook een afnemer van bramen voor industriële verwerking, waarvan het aan bod op het ogenblik het grootst is. De prijs ligt op een voor de telers be vredigend niveau. Maandag deed de klas se I industrie rond f 1,40 per kg en dins dag werd gemiddeld rond f 1,45 per kg betaald. Klasse II kwaliteit is heel wat goed koper, namelijk ongeveer f 1,— per kg, maar deze wordt er vrijwel niet aange boden. De eerstkomende weken zullen heel drukke weken worden voor de Zeeuwse bramenkwekers, want hoewel de pluli van dit produkt duurt tot oktober, soms zelfs wel november, komen de grote aan voeren toch altijd in de maand augus tus. Dit jaar is de pluk bijna veertien dagen later dan normaal begonnen en dc telers hopen nu maar dat door een mooi° nazomer deze achterstand ingehaald zal kunnen worden. De bramen groeien aan doornige strui ken en het plukken moet wel erg behoed zaam gebeuren wil men geen verwondin gen aan de handen oplopen. De meeste telers beschikken echter over een of meerdere bekwame pluksters, die dit werk kennen. In tegenstelling namelijk tot de pluk van de overige zachtfruit- produkten worden bij de bramenpluk vrijwel geen scholieren ingeschakeld. In de eerste plaats zijn de vakanties reeds ver gevorderd, maar er komt bij, dat deze dikwijls hun handen ontzien in de door nen. Wat dat betreft is het mogelijk, dat. er binnenkort verandering komt, want op de proeftuin voor kleinfruit in Ka pelle hegft men een doornloze braam van Voortreffelijke kwaliteit, waarover men thans bijzonder tevreden is. Een nadeel is echter, dat deze doornloze braam eer, langere aanlooptijd nodig heeft om in produktie te komen in vergelijking met de struiken met doornen. Dit remt een uitbreiding van de teelt van dit ras. maar de belangstelling er voor neemt toch toe. Het plan verkeert al in een ver gevor derd stadium van voorbereiding. De ANWB heeft aan Gedeputeerde Staten reeds een voorlopig tracé voorgelegd. Volgende maand zullen er besprekingen over de route plaatsvinden. De ANWB gaat met dit soort zaken niet over een nacht ijs. Dat blijkt uit het feit dat men tal van deskundigen raadpleegt, alvorens de route definitief vast te stellen. Aan de besprekingen over de West-Brabantroute wordt deelgenomen door deskundigen van provinciale water staat, rijkswaterstaat, cultuurtechnische dienst, staatsbosbeheer, provinciale grif fie, streek-VVV's in West-Brabant, de commissie toeristische inventaris en het overlegorgaan inzake planologische vraagstukken Breda en omstreken. Tracé Het voorlopig tracé voert de gemoto riseerde toerist zowel door het zuidelyk deel van West-Brabant met zyn Kem- pisch karakter, als door het polderland van noordelijk West-Brabant. Beginnend in Breda leidt de route via het Mastbosch naar Rijsbergen en Zun- dert. Vandaar gaat het via Rucphen, Roosendaal, Nispen, Wouwsche Plantage, Huybergen, Hoogerheide en Woensdrecht naar Bergen op Zoom. Na Bergen op Zoom leert men het an dere West-Brabant kennen: het land van de wijde vergezichten en de hoge hemels. De route voert naar Halsteren, Moerstra ten, Steenbergen, Oud-Gastel, Ouden bosch, Bosschenhoofd, Etten, Leur en Prinsenbeek. Benelux Jammer is dat de ANWB de toerist geen uitstapjes over de grens gunt. Ook bij het uitzetten van de Kampen-route was de grens voor de ANWB een onover komelijke barrière. Dat is bijzonder be treurenswaardig. Niet alleen hebben de Antwerpse Kampen verrukkelijk natuur schoon te bieden, maar een toeristische route als deze geeft ook de gelegenheid om de Benelux in praktijk te brengen. De route is echter nog niet definitief vastgesteld en misschien is de AN\VB tijdens het overleg tot andere gedachten te brengen. De toeristen die straks de West-Brabantroute zullen rijden, zullen dankbaar zyn, als zy de kans hebben ge kregen iets te zien van byvoorbeeld de Kalmthoutse heide en heel eventjes te snuffelen aan de havenactiviteiten langs de Schelde ten noorden van Antwerpen. Wat daar te zien is is beslist de moeite waard. Het uitzicht over de Schelde en de Antwerpse haven vanaf de Schelde- dijk te Lillo bijvoorbeeld is bijzonder indrukwekkend. Bij Zandvliet is de grootste zeesluis ter wereld in aanbouw. Het zou aanbeveling verdienen dat de ANWB de toerist ook naar deze streek loodste, te meer omdat men er norma liter nooit komt. De grote verkeersrou- tes doen dit gebied immers niet aan. De ANWB heeft tot nog toe de toerist niet over de grens willen leiden, omdat de wegen in de Belgische Kampen zq bar slecht zijn. Een concreet voorstel van de VVV-ddrecteuren H. Verwiel te Til burg en R. Buckinx te Antwerpen 16 om die reden van de hand gewezen. Wie zich wel eens op de Belgische zij wegen gewaagd heeft, kan het standpunt van de ANWB billijken. Toevalligerwijze zijn de wegen in het Scheldegebied ten noorden van ntwerpen echter redelijk goed. Waarom dan geen uitstapje naai deze streek? (Advertentie) Iedere dag van de week tien uur per dag? Dan moet U geen Mercedes-Benz diesel kopen. Is honderd, honderdtien zo ongeveer Uw gemiddelde met een ruime speling naar boven (tot 125 km) en bent U naast automobilist ook een goede in koper, koop dan een Mercedes-Benz Die sel. Wie 30.000 km of meer per jaar rijdt koopt met Mercedes-Benz Diesel zijn ki lometers even goedkoop in als die van een benzinewagen in de 8000 gulden klas se. Inclusief rente en afschrijving. Rijdt U meer, dan wordt de km-prijs in ver houding nog goedkoper. Laat door een proefrit overtuigen, hoeveel groter mooier, luxer, comfortabeler en veiliger een Mercedes-Benz Diesel is. Bel de dealer Van Dongen-Jonkers, Breda. (tel. 0160030950) of Garage ,,'t Westen" Oostburg, (tel. 01170—2255). Hij zal U - tijdens een proefrit - ook gaarne uitleggen, hoe U eventueel de hogere aanschaffingsprijs kunt overbrug gen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 3