ZEESLUIS VORDERT
Ook ANW B-route
in West-Brabant
Nutsbedrijven staan voor
aanpas sings werken
enorme
Gevaar voor verzilting
van zoetwaterbekkens
Vlissingen krijgt Sloeweg
maar meer ook niet
SUCROSA
WAAROM NIET EVEN
DE GRENS OVER
Druk met de bramenpluk
in Kapelle-Biezelinge
ZEELAND 1965-1975
Zeer hoge
investeringen
I.v.m. Schelde-Rijnkanaal
Vocalisten-concours
Grote
belangstelling
voor Den Bosch
Wanden van
bouwput te
Terncuzen
?.groeien
Raad Souburg antwoordt G.S.
Materiële schade
bij
botsing
Kapel le
te
Meisje aan wettig
gezag onttrokken
Drie Rijenaren
Waarom zouden
we reddingsactie
zelf betalen?
Ondcrwijsstich ting
Huybergen contra
gemeente Hulst
Ar^hitekten-
opleiding te
Tilburg wordt
sterk gewijzigd
SPAAR OVERSCHOT
RECORD IN JUEI
Tweede centrale
Hoe vaak en hoe lang
rijdt U meer dan
125 km per uur?
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 18 AUGUSTUS 1965
3
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM. De ingenieurs
van de Belgische waterstaat, die zich in
tensief bezighouden met de realisering
van het ScheldeRijnkanaal, overwegen
thans het tracé van liet kanaal zodanig te
maken, dat het gevaar van een grote
zouttoevoer naar de Nederlandse zoet
waterbekkens nihil is. Volgens tekenin
gen, die ons werden getoond door ir. R.
Kitschie. leidende figuur in het enorme
werk dat by Zandvliet tot stand komt,
zal het kanaal op Belgisch grondgebied
een grote lus oostwaarts maken om zo
ten oosten van de nieuwe zeesluis aan
sluiting te krygen op het Antwerpse ha
vengebied. In deze lus zou dan een aan
tal luchtbel-schermen worden geplaatst,
die het zout nagenoeg geheel tegenhou
den. Wanneer men het tracé, zoals aan
vankelijk de bedoeling was, rechtstreeks
sou laten aansluiten, zou deze mogelyk-
lieid veel kleiner zijn en dus het gevaar
koor verzilting van de Nederlandse zoet
waterbekkens aanzienlijk groter.
Ook in Nederland houdt men zich met
dit probleem bezig. Men heeft namelijk
uitgerekend, dat zonder voorzorgsmaat
regelen per dag zo'n 13.500 ton zout via
de sluizen van het Schelde—Rijnkanaal
het Volkerak en de Oosterschelde zullen
Ibinnenstromen. Per schutting zou onge-
fveer 60.000 ton zeewater naar binnen
stromen. Bij een totaal van 15 schuttingen
per dag zou dat 900.000 ton zeewater zijn
Wanneer in 1978 de Delta-werken gereed
[zijn en de Nederlandse delta dus de kans
krijgt één groot zoetwaterbekken te wor
den, zou dat bepaald ongewenst zijn. In
het waterloopkundig laboratorium te
Delft is men thans begonnen met een
onderzoek naar dit probleem. Men zoekt
onder meer naar een zodanige construc
tie van de sluizen, dat het binnendringen
j van het zoute water wordt voorkomen
Men mag aannemen, dat de Nederland-
se ingenieurs gebruik zullen maken van
's-HERTOGENBOSCH - Voor het 12e
internationale Vocalistenconcours dat
j van 6 tot en met U september a.s. te
s-Hertogenbosch wordt gehouden heb
ben negentig zangers en zangeressen ,n-
I geschreven, t.w. 28 sopranen, 14 alten-
1 ™e'"'-0"soP1'anen, 28 bassen-baritons en
20 tenoren-
De volgende nationaliteiten zijn ver
tegenwoordigd:
Amerika 10, Argentinië, 2, Australië 1,
Belgie 2. Bulgarije 1, China 2, Cuba 1
Duitsland 16, Engeland 11, Frankrijk 2,
Hongarije 3. Israël 1, Italië 1, Joego-
slavie 2 Luxemburg 1, Nederland 20,
Polen o Portugal 1, Roemenië 3, Schot-
land 1, Zwitserland 4.
De jury op dit concours wordt ge-
l vorrnd door: 6
i w'bemsen (voorzitter), Neder-
m _,Bo>'n<™ann, Duitsland; Tom
Brand, Nederland, Lode Devos België
He?t(^enivenS0?' EnSeland; Johannes den
feersfTme^ïerland en Lawt'e"« Win-
De prijswinnaars van het concours
zullen op 15 septembei a.s met Het
Brabants Orkest, onder leiding van Hein
Jordans, optreden in de Casine-Schouw-
burg in Den Bosch.
de ervaringen, die men bij de constructie
van de grootste zeesluis ter wereld bij
Zandvliet opdoet. Daar heeft men het
zelfde probleem en men hoopt dit op te
lossen door het aanbrengen van luchtbel-
schermen in de sluis, die een effectivi
teit hebben van 60 procent en door het
maken van een „bezinkput" achter de
sluis, waarin het zoute water neerslaat.
Verder wil men dus ook in de oostelijke
lus van het ScheldeRijnkanaal van de
ze schermen aanbrengen, wellicht zelfs
een twintigtal. Tenslotte heeft België nog
een methode om de verzilting tegen te
gaan. Men speelt daar momenteel met de
gedachte om een verbinding te maken
tussen het ScheldeRijnkanaal en he^
Albertkanaal, waardoor dan een extra-
toevloed van zout water zou worden be
reikt. Maar dit plan schijnt in België nog
al wat bezwaren te ontmoeten. Met name
In Oost-België vreest men, dat dit een te
grote belasting voor de Maas zou worden,
waardoor men daar last met de- water
stand zou krijgen.
r>*>
(Van onze correspondent)
TERN EU ZEN In de bouwput
van de grote zeesluis te Terneu-
zen ziet men langzaam maar ze
ker de betonnen wanden „groeien''
Regelmatig brengen de hoge kra
nen, die over dit bouwwerk
zwaaiende betonmortel in de
bouwput. Het storten van de sluis-
wanden gaat stukje voor stukje.
De enorme bedrijvigheid, die er
heerst bij de sluizenbouw, is be
slist noodzakelijk wanneer men
weet, dat de nieuwe sluis onge
veer 1970 klaar moet zijn om door
het scheepvaartverkeer in gebruik
te worden genomen. Schepen van
maximum 50.000 ton zullen, op weg
naar Gent, de sluis kunnen pas
seren.
(Van een onzer verslaggevers)
OOST- EN WEST-SOUBURG. De
raad van Oost- en West-Souburg heeft
zich dinsdagavond unaniem geschaard
achter het tweeledig voorstel van b. en
w. dat een antwoord inhield aan G.S. van
Zeeland, betreffende het wetsontwerp
tot herindeling van de gemeenten op
Walcheren.
De raad ging akkoord met het eerste
deel van het voorstel, nl. afstand doen
van het grondgebied ten zuiden van de
noordelijke berm van rijksweg 58A vanaf
de gfens met Vlissingen tot en met de
kruising met de provincialeweg naar het
Zuidsloe, met inbegrip van deze weg.
Als Vlissingen deze grond krijgt toe
gewezen, kan het mettertijd beschikken
over een weg die loopt over het eigen
territoir. Eveneens overeenkomstig het
voorstel van b. en w. besloot de raad
aan G.S. mee te delen, dat het onaan
vaardbaar geacht moet worden afstand
te doen van het grondgebied, gelegen ten
zuiden van de rijksweg NieuwlandVlis
singen (in aanleg). Dit laatste zou neer
komen op het afstaan van circa 45 pro
cent van het grondgebied van de ge
meente.
De heer W. Huson, voorzitter van de
A.R.-fractie zei oog te hebben voor de
belangen van Vlissingen. Maar hij achtte
het opgeven van het grondgebied ten
zuiden van rijksweg Nieuwland-Vlissin-
gen toch wel een beetje teveel gevraagd
De heer A. W. Bouff, fractieleider van
de P.v.d.A. was het met de heer Huson
eens. Ook de heer W. M. Janssen (KVP)
pleitte voor samenwerking in de toe
komst tussen Souburg en Vlissingen.
maar schaarde zich ook achter het voor
stel van b. en w. Een vierde spreker, de
I v (Van onze correspondent;
I». °P rijksweg 58 bij de
Y"avenP0lderse Oudedijk in Kapelle
I pp omstreeks kwart voor twaalf
Inpn a?,nrijding tussen een uit Antwer-
|PJ aiKomsige auto en een uit Hoeven
I n u estuurd door C.G.J.R.
~„laontstond materiële schade
KI". Persoonlijke ongelukken d.
zien niet voor.
i rirhn,-,Ne(l?rlanclse auto kwam uit de
slaar, i Kl'uimngen en wilde linksaf
met L ?r.de E<dS die juist bezig was
de mui1 ln^laalrnanouevre botste tegen
aanzienlijk"1 a' waarbÜ beide «uto's
5 k werden beschadigd. Bij de-
y"I c- -i
op de rijksweg ontstaan
reeds jaren" herhaaldèlTk
het linksaf slaan.
botsingen bü
(Van
een onzer verslaggevers)
ROOSENDAAL De 37-jarige Roo-
m?nda iC bakker M heeB /icli te Bloe-
trrkk?» schuldig gemaakt aan het ont-
m„j van. ®en 19-jarig Roosendaals
nft n wettige gezag.
derrLh?»jSJe Wau5 op last van de kin"
Maria Imm 'n opvoedingsinstituut
nlaa ?t v" CUlata le Bloemendaal ge-
dit instituut o Week dlnsdag kwam bij
uu instituut een auto voorrijden waar-
m de Roosendaalse bakkerzat Nerae
zeld van vrouw en kinderen
op
Het
meisje, door andere meisjes
aY cJPmei'kzaam gemaakt rende
plotseling het tehuis uit en kroop vlu<*
i-n h6 aut0V die daaroP snel met onbe
kende bestemming wegreed Na een
omzwervingen bracht de bakker
die geen familie is van het meisje, haar
vorige week naar kennissen in Rotter
dam. Hij zelf ging terug naar zijn wol
nmg te Roosenciaal. waar de politie hem
heeft gearresteerd. Het minderiariS
meisje werd daarop spoedig ?e Rottig!
dam gevonden en zondag teruggebracht
naar Bloemendal. De bakker zal bij
de officier van justitie te Haarlen wor
den voorgeleid.
heer J. Frangois (C.H.) was het ook eens
met het voorstel van b. en w.
G.S. van Zeeland hadden op verzoek
van het ministerie van Binnenlandse
Zaken nadere uitleg gevraagd over de
passage in het eindverslag da.t de vaste
commissie van Binnenlandse Zaken van
de Tweede Kamer had gedaan betref
fende de herindeling van de gemeenten
op Walcheren, en met name over de zin
snede die luidde: „Het gebied van Vlis
singen af te ronden met de zuidelijke
strook van de gemeente Souburg, over
welke strook een grote verkeersweg
t.b.v. Vlissingen is geprojecteerd". Deze
zinsnede leek b. en w. van Souburg voor
tweeëerlei uitleg vatbaar. Zoals in de
aanhef gemeld, was de raad voorstan
der van een beperkt afstaan van grondge
bied aan de gemeente Vlissingen.
(Van een onzer verslaggevers)
HEERLEN - BREDA De Rijenaren
P. en J. Boemaars en J. Haagh hechten
vooralsnog weinig geloof aan de uit
spraak van de adjunct-directeur van de
Europese Goederen -en Reisbagagever.
zekeringsmij. te Amsterdam, de heer F.
Botman, die heeft verklaard, dat de zes
Nederlandse toeristen, voor wie 28 per
sonen in de Lechtaler Alpen reddings
werkzaamheden hebben verricht, geen
enkel recht hebben op uitkering van de
reddingskosten.
Desgevraagd verklaarde een van de
drie Rijenaren, de heer P. Boemaars, ons,
dat ze tot nog toe over deze zaak geen
bericht hebben ontvangen van de verze
keringsmij. Het leek de heer Boemaars
nogal onwaarschijnlijk, dat zij zelf de
rekening gepresenteerd zullen krijgen
van de reddingsactie. „Wij zijn gered
door vrijwilligers", zei hij, „en als die
eigener beweging de bergen in trekken
om ons te redden, zie ik niet in waarom
wij dat zouden moeten betalen."
Volgens de heer Botman van de ver
zekeringsmij. was er in de verzekerings
polis van de zes geredden geen bepaling
opgenomen, die rekening hield met het
vergoeden van reddingskosten. „Ik weet
niet hoe het af zal lopen", zei de heer
Botman. „Wij wachten eerst rustig af tot
alle rekeningen van de reddingsploeg bij
de directie van Ebatours zijn gearriveerd.
Inmiddels heeft deze de eerste rekening
al binnen. Het betreft een bedrag van
een paar honderd gulden vanwege werk
verzuim van enkele Oostenrijkse red
ders."
(Advertentie)
géén saccharinel#
In plaats van suiker. Goedgekeurd door de N.V.S.
zonder saccharine, voor de slanke lijn!
MIDDELBURG Op maandag 27 sep
tember a.s. zullen in openbare zitting
van Gedeputeerde Staten, in het gebouw
van de Provinciale Griffie, Abdij 6 te
Middelburg, de volgende administratieve
geschillen worden behandeld:
het beroep, ingesteld door het bestuur
van de Opvoedings_ en Önderwijsstich-
ting te Huybergen, als schoolbestuur van
de school voor u.l.o., Zandstraat 2 te
Hulst, tegen het besluit van de raad der
gemeente Hulst d.d. 29 januari 1965 no.
18, waarbij o.m. het vergoedingsbedrag
voor het uitgebreid lager onderwijs voor
het jaar 1965 werd vastgesteld op 77.50
per leerling;
het beroep, ingesteld door het bestuur
van de Opvoedings- en Onderwijsstich-
ting te Huybergen, als schoolbestuur vap
de r.-k. school voor gewoon lager onder
wijs, Prinse Bolwerk 1 te Hulst, tegen
het besluit van de raad der gemeente
Hulst d.d. 29 januari 1965, no. 18, waarbij
o.m. het vergoedingsbedrag voor het ge
woon lager onderwijs voor het jaar 1965
vastgesteld op ƒ62,50 per leerling.
Op maandag 4 oktober a.s. te 11.00 uur
zal worden behandeld het beroep, inge
steld door mr. M. A. Terwoert namens
J. P. Poppe te Middelburg, tegen het be
sluit van de raad dier gemeente d.d. 23
april 1965 .waarbij de woning Veerse-
singel 294 onbewoonbaar is verklaard
TILBURG. (KNP). De Aca
demie voor Voortgezet en Hoger
Bouwkunst Onderricht, de derde
afdeling van de Ktholieke Leer
gangen te Tilburg, zal binnenkort
een ingrijpende wijziging onder
gaan. Op 1 oktober hoopt men te
beginnen met een Academie van
Bouwkunst, die daartoe geschikte
H.T.S.-ers in 6 jaar tijd zal oplei
den tot architect, dit in nauw ver
band met. en geheel vanuit de
praktijk.
Deze opleiding, die zeer breed van
opzet is, zal naast de hoofdzaken van
het bouwen in het algemeen ook aktivi-
teiten ontwikkelen op allerlei gebieden
die ten nauwste met de architektuur
verband houden en de cursisten in de
gelegenheid stellen zich zo breed moge
lijk te oriënteren. Daartoe is het aantal
lessen per week aanzienlijk uitgebreid
en zijn vele schetedagen en studie-ex
cursies in het programma opgenomen.
Aan het einde van de opleiding ontvan
gen de geslaagde cursisten het archi-
tektendiploma, op grond waarvan zij
kunnen worden ingeschreven in het ar-
chitektenregister van de Bond van Ne
derlandse Archifcekten B.N.A.
In verband met de vestiging van de
ze nieuwe Academie, zal de bestaande
Academie 4 jaar V.B.O. en 2 jaar H.B.
O.) een aflopend karakter krijgen. Reed
studerende cursisten zullen nog het
examen oude stijl kunnen doen, waarna
de oude Academie zal worden opgehe
ven. Met deze wijziging tracht men te
bereiken, dat het peil van de opleiding
aanzienlijk wordt verhoogd. Dat is no
dig. omdat de zich snel wijzigende maat
schappij steeds hogere eisen gaat stel
len aan de architektuur en haar beoefe-
AMERSFOORT De spaarresultaten
zijn by de plaatselijke spaarbanken in
de afgelopen maand opnieuw gunstig ge
weest, ondanks de uitgaven voor vakan
tiedoeleinden en die verband houdende
met de zomeruitverkopen. Een factor
die het sparen gunstig heeft beïnvloed
wordt gevormd door de uitkering in
eens van de l procent van het jaar
loon, die in verschillende sectoren van
het bedrijfsleven plaatsvond.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA. De ANWB is van plan om tegen het einde van het vol
gende seizoen ook in West-Brabant een toeristische route voor auto
mobilisten uit te zetten. In verschillende andere delen van het land
bestaan dergelijke routes al, o.a. in Oost-Brabant (Kempen-route) en
in Zeeland (Westerschelde-route)De West-Brabantroute zal ongeveer
135 km lang zijn.
De Antwerpse havendokken:
een leuke afwisseling op een toe
ristische rit door West-Brabant.
Maar dan moet de ANWB wel
eventjes de grens over
KAPELLE. Het is weer best voor de
Zeeuwse bramentelers. Met vereende
krachten is men op het ogenblik in Ka
pelle-Biezelinge, het belangrijkste teelt
centrum van dit produkt, bezig met de
pluk. Vorige week kwamen de dagelijkse
aanvoeren by de fruitveiling in deze
plaats nog maar nauwelijks boven 5 ton
per dag, maar maandag bedroeg het aan
bod reeds 15 ton en dinsdag waren er bij
deze veiling 20 ton bramen te koop.
O Met velerlei soorten wagentjes
worden elke dag opnieuw bramen
in kleine hoeveelheden te zamen
een groot quantum op de veiling
in Kapelle aangevoerd.
De kwaliteit is op het ogenblik voor-
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG In het tijd
schrift „Zeeland 1965-1975". waar
over wij al uitvoerig berichtten,
wordt aan de hand van indrukwek
kende prognosecijfers een beeld
geschetst van de noodzakelijke
groei van de nutsbedrijven. Wat de
watervoorziening betreft wordt ge
wezen op de noodzaak van benut
ting van de deltameren. „De mo
gelijkheden van verzoeting ervan
vragen dan ook dringend om stu
die; het onderzoek naar ontziltings-
methoden moet worden geïntensi
veerd," hetgeen de betrokken
Zeeuwse vissers niet prettig in de
oren zal klinken. Daar tegenover
staat echter een ontwikkeling van
de elektriciteitsvoorziening, waar
over o.m. gezegd wordt, dat er een
gegronde hoop mag bestaan, dat
eerlang elektrische energie verkre
gen zal worden uit de getijbewe
gingen. Wanneer dit dan betrek
king heeft op het deltagebied, res
teert nog een weinig hoop voor de
vissers van de Oosterschelde.
In de komende tien jaren van grote
industriële ontwikkeling staat de pro
vincie voor een zeer zware opgave wat
de watervoorziening bertetf D.e negen
miljoen m3 die nu voor huishoudelijk
gebruik worden aangewend, zijn er in
1975 zestien miljoen en in 2000 44 miljoen
geworden. Het industriële waterverbruik
zal een nog grotere vlucht nemen. In
Zeeuwsch-Vlaanderen van vijf miljoen m3
dit jaar naar 38 miljoen in 1975 en 53
miljoen in het jaar 2000; voor Midden-
Zeeland zijn deze hoeveeheden een, twin
tig en veertig miljoen. De provincie, die
in 1975 een totaal verbruik van 74 mil
joen m3 water zal hebben, beschikt met
de huidige produnktiemiddelen over een
maximale jaarcapaciteit van ongeveer 25
miljoeh m3. Het is dus duidelijk dat
forse maatregelen vereist zijn, zowel ten
aanzien van de vergroting van de grond-
waterproduktie in Zeeland en Brabant,
als van het gebruik van oppervlakte
water, zoals in Zeeuwsch-Vlaanderen.
De toename van bet stroomverbruik
zal de bouw van een tweede centrale, in
de Terneuzense kanaalzone, nodig ma
ken. Het huidige verrbuik van 3l0 mil
joen kWh bij 75 mw belasting is in 1975 D
uitgebreid tot anderhalf miljard kWh bij Midden-Zeeland.
500 mw. Van de verhoging van de be
lasting van 425 mw zal de centrale Vlis
singen. tengevolge van de beperkte plaat
selijke waterkoeing, er maximaal 250
kunnen plaatsen. De resterende 175 zou
den dus het begin kunnen zijn van een
nieuwe centrale, mits geen speciale koe-
lingsvoorzieningen in Vlissingen zullen
worden getroffen.
De uitbreiding van het vermogen nood
zaakt een kostbare aanpassing van het
leidingnet. Volgend jaar komt de boven-
gronde 150 KV-lijn Vlissingen-Woens-
drecht klaar, waarna aftakkingen gerea
liseerd dienen te worden van oGes naar
Zeeuwsch-Vlaanderen en mogelijk ook
naar noord-Zeeland. Wanneer de 150 KV-
lijn naar Zeeuwsch-Vlaanderen boven
gronds gehandhaafd blijft, zullen voor
de kruising van de Westerschelde masten
van enige honderden meters hoogte nodig
zijn. Hierover hebben wij onlangs bericht.
Deze uitbreidingen vergen een geschat
bedrag van ruim 200 miljoen gulden.
Wat btereft de lozing van afvalwater
brengt de industriële ontwikkeling grote
zorgen met zich mee. Voorzien wordt
dat de Westerschede een groot verzamel-
riool wordt met ontvangstpunten bij het
Sloe, Terneuzen en vanuit Goes, West-
Zuid-Beveland. Kapelle. Krabbendijke en
naar verwacht, ook West-Brabant.
Medio 1967 zal Zeeland, uitgezonderd
Schouwen-Duiveland en St.-Philipsland
aangesloten zijn op het aardgasnet. Vol
gend jaar begint de leverantie aan de
grootverbruikers in Sluiskil en Sas van
Gent, in het tweede half jaar volgt de
omschakeling van de apparatuur voor
huishoudelijk gebruik in Zeeuwsch-Vlaan
deren. In hetzelfde jaar vindt de omscha
keling in Tholen plaats en in 1967 in
treffelijk. De vruchten zijn groot en sap
pig en de handel heeft er veel interesse
vooi\ Een groet deel van het aanbod
wordt dagelijks verkocht voor verse con
sumptie, waarbij dit produkt niet alleen
naar de binnenlandse markt gaat, maar
ook wordt geëxporteerd naar België en
Zwitserland. Laatstgenoemd land is trou
wens ook een afnemer van bramen voor
industriële verwerking, waarvan het aan
bod op het ogenblik het grootst is.
De prijs ligt op een voor de telers be
vredigend niveau. Maandag deed de klas
se I industrie rond f 1,40 per kg en dins
dag werd gemiddeld rond f 1,45 per kg
betaald.
Klasse II kwaliteit is heel wat goed
koper, namelijk ongeveer f 1,— per kg,
maar deze wordt er vrijwel niet aange
boden.
De eerstkomende weken zullen heel
drukke weken worden voor de Zeeuwse
bramenkwekers, want hoewel de pluli
van dit produkt duurt tot oktober, soms
zelfs wel november, komen de grote aan
voeren toch altijd in de maand augus
tus. Dit jaar is de pluk bijna veertien
dagen later dan normaal begonnen en dc
telers hopen nu maar dat door een mooi°
nazomer deze achterstand ingehaald zal
kunnen worden.
De bramen groeien aan doornige strui
ken en het plukken moet wel erg behoed
zaam gebeuren wil men geen verwondin
gen aan de handen oplopen. De meeste
telers beschikken echter over een of
meerdere bekwame pluksters, die dit
werk kennen. In tegenstelling namelijk
tot de pluk van de overige zachtfruit-
produkten worden bij de bramenpluk
vrijwel geen scholieren ingeschakeld. In
de eerste plaats zijn de vakanties reeds
ver gevorderd, maar er komt bij, dat deze
dikwijls hun handen ontzien in de door
nen. Wat dat betreft is het mogelijk, dat.
er binnenkort verandering komt, want
op de proeftuin voor kleinfruit in Ka
pelle hegft men een doornloze braam van
Voortreffelijke kwaliteit, waarover men
thans bijzonder tevreden is. Een nadeel
is echter, dat deze doornloze braam eer,
langere aanlooptijd nodig heeft om in
produktie te komen in vergelijking met
de struiken met doornen. Dit remt een
uitbreiding van de teelt van dit ras.
maar de belangstelling er voor neemt
toch toe.
Het plan verkeert al in een ver gevor
derd stadium van voorbereiding. De
ANWB heeft aan Gedeputeerde Staten
reeds een voorlopig tracé voorgelegd.
Volgende maand zullen er besprekingen
over de route plaatsvinden.
De ANWB gaat met dit soort zaken
niet over een nacht ijs. Dat blijkt uit
het feit dat men tal van deskundigen
raadpleegt, alvorens de route definitief
vast te stellen. Aan de besprekingen over
de West-Brabantroute wordt deelgenomen
door deskundigen van provinciale water
staat, rijkswaterstaat, cultuurtechnische
dienst, staatsbosbeheer, provinciale grif
fie, streek-VVV's in West-Brabant, de
commissie toeristische inventaris en het
overlegorgaan inzake planologische
vraagstukken Breda en omstreken.
Tracé
Het voorlopig tracé voert de gemoto
riseerde toerist zowel door het zuidelyk
deel van West-Brabant met zyn Kem-
pisch karakter, als door het polderland
van noordelijk West-Brabant.
Beginnend in Breda leidt de route via
het Mastbosch naar Rijsbergen en Zun-
dert. Vandaar gaat het via Rucphen,
Roosendaal, Nispen, Wouwsche Plantage,
Huybergen, Hoogerheide en Woensdrecht
naar Bergen op Zoom.
Na Bergen op Zoom leert men het an
dere West-Brabant kennen: het land van
de wijde vergezichten en de hoge hemels.
De route voert naar Halsteren, Moerstra
ten, Steenbergen, Oud-Gastel, Ouden
bosch, Bosschenhoofd, Etten, Leur en
Prinsenbeek.
Benelux
Jammer is dat de ANWB de toerist
geen uitstapjes over de grens gunt. Ook
bij het uitzetten van de Kampen-route
was de grens voor de ANWB een onover
komelijke barrière. Dat is bijzonder be
treurenswaardig. Niet alleen hebben de
Antwerpse Kampen verrukkelijk natuur
schoon te bieden, maar een toeristische
route als deze geeft ook de gelegenheid
om de Benelux in praktijk te brengen.
De route is echter nog niet definitief
vastgesteld en misschien is de AN\VB
tijdens het overleg tot andere gedachten
te brengen. De toeristen die straks de
West-Brabantroute zullen rijden, zullen
dankbaar zyn, als zy de kans hebben ge
kregen iets te zien van byvoorbeeld de
Kalmthoutse heide en heel eventjes te
snuffelen aan de havenactiviteiten langs
de Schelde ten noorden van Antwerpen.
Wat daar te zien is is beslist de moeite
waard. Het uitzicht over de Schelde en
de Antwerpse haven vanaf de Schelde-
dijk te Lillo bijvoorbeeld is bijzonder
indrukwekkend. Bij Zandvliet is de
grootste zeesluis ter wereld in aanbouw.
Het zou aanbeveling verdienen dat de
ANWB de toerist ook naar deze streek
loodste, te meer omdat men er norma
liter nooit komt. De grote verkeersrou-
tes doen dit gebied immers niet aan.
De ANWB heeft tot nog toe de toerist
niet over de grens willen leiden, omdat
de wegen in de Belgische Kampen zq
bar slecht zijn. Een concreet voorstel van
de VVV-ddrecteuren H. Verwiel te Til
burg en R. Buckinx te Antwerpen 16 om
die reden van de hand gewezen.
Wie zich wel eens op de Belgische zij
wegen gewaagd heeft, kan het standpunt
van de ANWB billijken. Toevalligerwijze
zijn de wegen in het Scheldegebied ten
noorden van ntwerpen echter redelijk
goed. Waarom dan geen uitstapje naai
deze streek?
(Advertentie)
Iedere dag van de week tien uur per
dag? Dan moet U geen Mercedes-Benz
diesel kopen. Is honderd, honderdtien zo
ongeveer Uw gemiddelde met een ruime
speling naar boven (tot 125 km) en bent
U naast automobilist ook een goede in
koper, koop dan een Mercedes-Benz Die
sel. Wie 30.000 km of meer per jaar rijdt
koopt met Mercedes-Benz Diesel zijn ki
lometers even goedkoop in als die van
een benzinewagen in de 8000 gulden klas
se. Inclusief rente en afschrijving. Rijdt
U meer, dan wordt de km-prijs in ver
houding nog goedkoper. Laat door een
proefrit overtuigen, hoeveel groter
mooier, luxer, comfortabeler en veiliger
een Mercedes-Benz Diesel is. Bel de
dealer Van Dongen-Jonkers, Breda. (tel.
0160030950) of Garage ,,'t Westen"
Oostburg, (tel. 01170—2255).
Hij zal U - tijdens een proefrit - ook
gaarne uitleggen, hoe U eventueel de
hogere aanschaffingsprijs kunt overbrug
gen.