>er. lig lies. Loosdrechts jazz-concours een zege voor de „oude stijl GOLDEN FICTION droog^ yiTJ Niels-Henning Pedersen verrast V.S.-jazz-musici Beatle-hysterie in New Yorkse stadion Donald Duck FILTER Amerikaan gastdirigent bij N.R.U. haar? Zon erlieden en werkers Nederlandse amateurs te conventioneel sQ,. Petit Thèatre in de woestijn Nederlandse Jazz'stichting opgericht SHP—s- Voor filterrokers met een eigen stijl JONGE DEEN KREEG AANBOD VAN COUNT BASIE AANNEMINGS CHAPPIJ N.V. 5 T.v. donderdag Met het puur-witte mondstuk Exclusieve melange Vol smaak en toch zacht 20 stuks f 1.25 FANGEHUIL ALLES OVERHEERSEND uytermerKeil prachtige fotoboek ing' met tekst Jac. P. Thijsse Verkade beschuitrol Ruytermerken). r liaar werk Zomerhof- n de Schiekade te Rotter- kwame eet Heer Bokelweg, bij &e DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 17 AUGUSTUS 1965 [obble Frank tot de Welke belangrijke eb je voor ons?" .;Wo"S <j; an niet spreken, alvwene redespijp gerookt te j16 „aju- ïobble Frank stopte de ca net en met hun vieren g ij toen om de indiaan itten Martin was de ee- ie de pijp in de mono (Advertentie) r LOOSDRECHT. Max van Praags achtste Loosdrechtse Jazzconcours is zon dagavond met een traditiegetrouw door snikhitte en lastig opgestelde televisie camera's gekenmerkte finale, geëindigd in de (vanwege de sfeersuggestie) nog steeds „botenloods" geheten ruimte, behorende by de nationaal en internationaal als tref punt van „vlotte jongens" bekend staan de jachthaven van Dyk. Een schokkende, of voor de attente Ne derlandse jazzliefhebber verrassende fi nale is het, wat het prestatiepeil van de deelnemende musici betreft, niet gewor den. Opvallend waren wel de door jury voorzitter Aad Bos tijdens de recht streekse t.v.-uitzending al gememoreerde verschillen met vorige jaren. Deze lieten zich vooral afleiden uit de lijst van zeer verschillend ingestelde combo's, waar door, al dan niet bevredigend, een vrij. goed overzicht van een aantal jazzvormen werd verkregen. Hoe behoudend de Nederlandse ama teur-jazzmusicus nog staat tegenover het meest progressieve, dat ons op dit ogen blik, vanuit voornamelijk in New York opererende avant-gardistische kringen be reikt, bleek uit de betrekkelijk belegen muziek, waarmee drie finale combo's in de afdeling „modern" zich presenteerden. Toegegeven, het was degelijk en zelfs wel interessant werk, maar voor wie op iets nieuws had gehoopt, toch wel iets te conventioneel en te veel terug te bren gen tot plat getreden paden. Een interessant verschijnsel van de laatste jaren was ook nu weer de voor uitgang van de oude stijl-groepen. Dit jaar streefde de oude stijl, wat de jury honorering betreft, de modernen zelfs voorbij. De einduitslag in de oude sector hield trouwens de gemoederen in Loos- drecht danig bezig. Velen waren van mening, dat de „Low Down Blues Group '65" van Gay Pohl uit Huizen, die de laatste tijd een enorme publiciteit heeft verworven en voor een groot aantal pro centen op zijn image drijft, heel aardig de sfeer van de twintiger jaren weet te doen herleven, vooral door zangeres Vit- toria „Lulu" Varekamps sterk vertolk te songs, maar dat deze „oude nieuwig heid" toch niet boven het ferme spel ging van de jongelui, die achter deze groep op de tweede plaats eindigden: de „Tex Town Seven" uit Enschede. Met nummers als „Royal garden blues", „Tin roof blues" en „That's a plenty" to nen de jongelui ook solistisch heel wat in hun mars te hebben. Een veelbelo vende formatie. De iets te strak spelen- De Nederlandse Radio Unie heeft de 33-jarige Amerikaanse dirigent Coleridge Tayler Perkinson op grond van diens resultaten tydcns de 12e internationale dirigentencursus van de NRU in 1964 een gastdirectie aangeboden. De jeudige gastdirigent bezocht reeds in 1960 als toehoorder de NRU-dirigen- tencursus In 1964 en 1965 nam hij daar aan deel als werkend cursist. Tayler Perkinson zal het Radio Kamerorkest van de NRU dirigeren. Er zullen hiervan opnamen worden gemaakt voor de AVRO en de VARA. Perkinson studeerde aan de New-Yorkse universiteit en aan de Manhatten School of Music, waar hij zijn Bachelor of Musicdegree en zijn Master of Musicdegree behaalde. Van 1955 tot 1957 studeerde hij directie bij Jonel Perlea. Perkinson is thans diri gent van verschillende koren in New York en orkestdirigent aan het Brook lyn College. (Advertenties) De Low Down Jazz Group '65 met zangeres Veronica Varekamp, die in de oude stijl als beste te voor schijn kwam. de „Earls Town Jazz Society" uit Voor burg eindigde op de derde plaats. Het kwartet van de tenorist Joop van Enkhuizen uit Zaandam werd in de mo derne afdeling terecht tot de beste com bo uitgeroepen. Een hechte bopformatie met goed swingwerk van de leider zelf en zijn geinspireerd spelende pianist Roe lof Kloeten. De durf en het elan die dit kwartet ten toon spreidde, miste helaas nog het op de tweede plaats eindigende trio van de Vughtenaar Hans van Leus den, een veelbelovende jonge bassist, die zijn gedurfde formatie (sax, drums, bas) in Piet Engel een nog wat te clichématig, maar toch vrij kundig spe lende Charlie Parker-vereerder heeft ge vonden. Het aandeel van scat-zangeres Henny Vonk uit Amsterdam in deze fi nale was in feite het bewijs voor de wat teleurstellende kwaliteit dit jaar in de moderne afdeling. Goed teken voor een verbeterde hou ding van Loosdrechts gemeentebestuur tegenover het uitgaansleven tenslotte, was de uitreiking door burgemeester mr. Vunderik van een door de gemeente be schikbaar gestelde prijs voor de beste finale-combo. De borrel die U „toelacht" Zie uw gasten genieten van die tongstxelend zachte WF ge- never. Jaeen rondje WF. Daar is iedereen vierkant voor! OUDE IWFl GENEVER f 8.70 per liter WYNAND FOCKINK HILVERSUM. Reeds vrijdagavond j.l. is de Vara-t.v. gestart met een nieuwe Franse televisiefilmserie, getiteld „Le pe tit theatre". Deze reeks kan worden be schouwd als de voortzetting van „Come dies et nouvelles", welke in het afgelopen seizoen op het beeldvenster werd ver toond. De eerstvolgende aflevering van „Le petit theatre" wordt via Nederland II donderdagavond uitgezonden en is gere gisseerd door Claude Barma. Dit pro gramma heeft tot titel: „Om een heel be langrijke boor". Daarin kunnen de kij kers de avonturen volgen van vier man nen, die een kleine, eenzame vliegbasis in de gloeiende Arabische woestijn bin nendringen. Zij dwingen Pierre Morel, die dienst doet op de controletoren, een vliegtuig met een kostbare lading aan boord, gewijzigde vlieginstructies te ge ven. Aan deze aflevering werken o.a. mede Marc Cassot, Robert Prote, Paule Emmanuelle en Laurence Morizot. AMSTERDAM (ANP) )n Amsterdam is opgericht de Stichting Jazz in Neder land. Deze gaat jaarlijks de in 1963 inge stelde Wessel llckenprijs uitreiken, die tot nu toe werd toegekend aan Herman Schoonderwait en Boy Edgar. Deze prijs hestaat uit f 2000,beschikbaar gesteld door het Prins Bernhard Fonds, en een plastiek van Jan Wolkers beschikbaar gesteld door de VARA. Deze instelling van deze prijs heeft de officiële erkenning van de jazz in Ne derland als zelistandige kunstvorm ver sneld. Dit blijkt o.a. uit het toekennen van een subsidie voor de reis van Boy Edgars Big Band naar het Internationale Jazz Festival in Juan les Pins door het Ministerie, Cultuur en Maatschappelijk Werk. Deze officiële erkenning maakte het voor de jazzwereld noodzakelijk zich officieel te representeren in de vorm y.an stichting, aldus het bestuur. Deze stichting zal zich verder bezig houden met het stimuleren van de actieve jazz coefening in Nederland, door het orga- cursussen, en het bundelen mw?r(!lneren van niet-commerciële jazz- manifestaties. stichting een jazzdocu- niihliwC rum gaan beheren, waarin dio, televisie,jazzclubs etc!^ Staan' shampoo van L'Oréal de Paris J NEW YORK (UPI) Uit het grote stadion in New York waar de Base Ball League haar strijd om de wereld titel pleegt uit te vechten, steeg zon dagavond een ongelooflijk soms grie- Ie"g 9e,uid OP- Het begon als een juichkreet, spoedig overgaand in een gestadig gegil, oorverdovend gehuil en tenslotte in het allesoverheersende geweld van een opstijgend straalvlieg- tuig. Het was het hysterisch gehuil van meer dan 55.000 Beatletans voor het merendeel jongemeisjes. Het duurde een len uit Liverpool in het stadion optraden volle 30 minuten, dat de vier topminstre- Impressario Sid Bernstein zei dat het uit verkochte concert 304.000 dollar bruto had opgebracht, waarvan de langharige artiesten 160.000 voor hun „Hard day's night" zouden krijgen. Volgens een schatting van de politie zijn ongeveer 115 fans lichtgewond ge raakt o£ flauw gevallen. Het valt overigens te betwijfelen of de fans hebben gehoord wat hun zo exta tisch vereerde idolen op het podium pres teerden. Maar dat scheen niet belangrijk. De meesten waren kennelijk gekomen om hun onsterfelijke liefde uit te schreeu wen of zelf te zingen van „I love Ringo" of „X love George". Een tiental jongens en meisjes konden het op hun plaats niet uithouden en lie pen het veld op. Daar stonden ordebe waarders van het stadion en mannen van de New Yorkse politie klaar om hen hoog op te tillen en over de omheining te zet ten. Er waren geen arrestaties. Voor het concert had de politie tele foontjes ontvangen met de mededeling, dat er een bom in het stadion was ge plaatst. Een onderzoek leverde niets ex plosievers op dan de Beatles en hun fans. De zangers werden in een pantserwagen van de wereldtentoonstelling naar het stadion gebracht. Een helicopter had hen van hun hotel in Manhattan naar het terrein van de wereldtentoonstelling ver voerd. Tot tweemaal toe belde Count Basie hem uit de States op met het verzoek, of hij in zijn band zou willen spelen. Beide keren wees hij het aan bod vaii de hand. De Ameri kaanse jazz-musici, die op hun omzwervingen of tijdens offi ciële tournees de Deense hoofd stad aandeden, waren over hem eenstemmig in hun oordeel. Drummer Art Tayor die met de tenor Johnny Grif fin gedurende een jaar Euro pese jazzclubs bezocht, drutke het op de meest kernachtige wijze uit: „Hij is de beste bas sist, met wie ik in Europa heb gespeeld". Saxofonist Sahib Shihab zei over hem„Hij heeft een enorm inzicht. Hij maakt nog een ontwikkelingsperiode door, maar ondanks zijn jeug dige leeftijd behoort hij nu al tot de beste Europese musici". Niels-Henning Orsted Pedersen heet hij. Deen, achttien jaar oud en leerling op een middelbare school. Het gezagheb bende jazzblad Down Beat wijdde on. langs een uitgebreid artikel aan hem. Een zeldzame eer voor een Europees musicus, waarvan de betekenis nog toe neemt, wanneer men bedenkt, dat hij wordt geprezen als vakman en als veel belovend talent, terwijl de aandacht voor jonge Amerikaanse jazzmusici van de. zelde leetijd in dit tijdschrit vaak een kwestie is van het consequent signaleren van avant-gardistische verschijnselen." Op school Door de vertrouwde en goede klank, die zijn naam nu in een uitgebreide jazz kring heeft gekregen, is Niels-Henning zelf eigenlijk het minst beroerd. Tot ver. bazing van collega-musici weigert hij nog steeds in te gaan op aantrekkelijke voorstellen van de „groten" uit de Ame. rikaanse jazzwereld. In Deense jazzclubs en platen- en radiostudio houdt hij zich in zijn vrije tijd intensief met de jazz bezig. Het zijn de uren, die hij streng weet te scheiden van de tijd, die hij nodig heeft om zijn middelbare-schooL studie tot een goed einde te brengen. Het is Niels.Hennings bedoeling om daar na aan de universiteit van Kopenhagen muziek te gaan studeren. In die periode wil hij in Europa blijven spelen en aan zijn verdere muzikale ontwikkeling wer ken. ,,Wat er dan gaat gebeuren, zien we wel weer," zegt hij. Count Basie Count Basie, die Niels.Henning nu zo graag in zijn band zou willen op nemen, is in feite degene geweest, door wie de jonge bassist in jazz werd ge- interesseer d. Vertelt hij: „Een jaar of zeven geleden luisterde ik naar platen van de Basie Band. Ik werd vooral ge frappeerd door het spel van bassist Wal ter Page. Vanaf mijn zevende jaar speelde ik toen al piano, maar ik kocht onmid dellijk een tweedehands bas, ook al om dat er in het bandje, waarbij ik speelde een jonge pianist zat, die het heel wat beter deed dan ik ooit zou kunnen." Ontdekking Niels-Henning werd eigenlijk ontdekt door niemand minder dan Ray Brown. Hij was toen vijftien jaar. Brown be zocht in Kopenhagen een jazzclub, waar de jonge bassist met een plaatselijke combo optrad. „Ongelooflijk, wat deze jonge knaap in zijn vingers heeft," was het commentaar van de verbaasde Brown. Korte tijd later vestigde saxofo. nist Dexter Gordon zich voor langere tijd in Kopenhagen. Avond aan avond speelde hij in Montmartre, Kopenhagens belangrijkste jazzclub. Daar leerde hij Niels-Henning kennen. Terug in de Sta tes zei Gordon: „Hij was nog maar net zestien jaar, toen ik met hem kennis raakte. Ik was toen al verbluft over zijn capaciteiten, maar wat hij er de laatste twee jaar heeft bijgeleerd, maakt hem tot een grandioze, talentvolle mu. sicus." Les van Gordon Dat laatste, vindt Niels-Henning, heeft hij voor een niet onaanzienlijk deel te danken aan Dexter Gordon zelf, die tijdens zijn Kopenhagense periode de jonge bassist en de Deense drummer urenlang vrijwillig les heeft gegeven Dexter Gordon was het ook, die de Denen er toe wist te bewegen „vrij-uit' te spelen, wanneer zij werden aange. zocht als begeleiders van belangrijke Amerikaanse jazzmusici-op-doortocht. Dat waren in de afgelopen drie jaar o.a. Lucky Thompson, Don Byas, Bud Powell, Kenny Drew, Sahib Shihab, Idrees Sulieman, Donald Byrd, Benny Bailey, Roland Kirk. Charlie en Toshiko Mariano en Jon Eardley. Een indukwekkende lijst van musici, die gezien hun reacties op Niels-Hen. nings spel, misschien de in de Deense pers al uitgesproken verwachting wet tigen, dat de Europese jazz na Stan Hasselgard en Django Bernhardt een derde musicus heeft voortgebracht, die in Amerika voor meer dan „vol" zal worden aangezien. Er komen telkens mensen van vakantie terug, die mij met donker- getihte gezichten vertellen dat ze het zo met het weer hebben getrof fen en dat ze echt wel wisten wat ze deden toen ze hun vakantie zo rond half augustus bestelden. En ze doen dan een beetje meewarig omdat ik juist vrij had toen het aldoor zo re gende, u weet nog wel. Leedvermaak is niet direct het juiste oord, want hoewel ik door deze stukjes onge twijfeld vele vijanden heb, heb ik nog slechts weinig mensen ontmoet die mij regelrecht en onverbloemd een vakantie vol depressies en plensbuien toewensten. Maar telkens als zo'n door en door zonbruine te rugkomer zegt: „jij hebt het niet zo goed getroffen, hè dan zie ik hem toch duidelijk blij wezen dat mijn lot niet het zijne is geweest. Mocht uw vakantie óók verregend zijn, bega dan niet de fout te zeggen dat het, waar u zat, echt wel meeviel en dat u eigenlijk nooit kleddernat bent geweest en dat er af en toe zelfs zon tuas. Waar u toen was. Dat wordt slechts opgevat als een hopeloze poging het figuur te red den. Ik doe het andersom. Ik bezie de vakantiegangers die al die zon van de afgelopen week getroffen hebben, met medelijden en vraag of het geen pijn doet, zo'n verbrande huid. Nee, nee, zeggen ze dan, nog zeker van hun zaak, bruin doet geen pijn. Maar je wordt eerst rood, en dat is gemeen, en gevaarlijk ook, zeg ik dan. En het brin houdt trouwens niet lang. Je verbleekt al gauw weer. En je krijgt dan vaak zo'n gevlekt uiterlijk. En zo'n bloedhete zon op je tent is trouwens ook niet alles, breng ik dan in het midden. Tegen regen kun je je wapenen, dat komt niet door het lin nen heen. Maar de zon wel. Die houd je niet tegen. „O, maar daar hadden we niet zoveel last van" verweren de zonaanbidders zich dan, „want over dag gingen we naar het strand". Ja wel, maar 's avonds moesten ze te rug, die hete tent in. En dan ook nog aardappels gaan koken. Bovendien houd je de muggen niet uit de slaap tent, alle ritssluitingen ten spijt, 's Morgens in alle vrogte v>i je wel weer van je luchtmatrasje, want de zon begint al voor dag en dauw haar schade van al die regenmaanden in te halen. „Nou ja", pruilen die vakantiegan gers die het zo getroffen hebben dan, „het is toch beter dan dat rotweer dat jij gehad hebt." Kan best wezen, zeg ik dan. Maar ik heb wéken aan een stuk uitgesla pen, iedere morgen. En vakantie is tenslotte om uit te rusten. En dan zie je ze toch een beetje peinzend kijken PRAET-MAECKER Dinsdag 17 augustus HILVERSUM I 402 M Nieuwsberichten en mededelingen 12.30 22.30, 23.55. Populaire muziek 12.03! 13.30, 14.10. 15.10, 15.20. Klassieke muziek 19.30. Zi ekenprogramma 16,00 Vrouwenprogramma 14.00. Documentai- of klankbeeld 17.30, 18.50. Hoorspel 20.15, jeugdprogramma 13.30, 17.00, 18.20 18.30. HILVERSUM n 298 m Nieuwsberichten en mededelingen 13.00. 16.00, 18.00, 20.00, 2230, 23,55. Po pulaire muziek 15.30, 20.05. Klassieke muziek 13.30, 22.00. Documentaire of klankbeeld 17.00 21.40. Jeugdprogram ma 14.30, 17.05. BELGIë VLAAMS 324 m Nieuwsberichten en mededelingen 12 uur en verder ieder uur. Populaire muziek 17.45. 18.03, 18.52, 19.40, 20 00; klassieke muziek 13.20, 14.03, 16.09. Sport uitzending 18.28, 18.45. Woensdag 18 augustus HILVERSUM I 402 m Nieuwsberichten en mededelingen 7.30, 8.30. Populaire muziek 7.55, 8.40, 10.10, 11.15 Klassieke muziek 7.10. Zie- kenprogramma 9.00, Vrouwenprogram ma 9.40, HILVERSUM II 298 m Nieuwsberichten en mededelingen 7,00 8.00, 11.00. Populaire muziek 7.20, 7.30, 8 10, 10.00, 11.32. Klassieke muziek 9.05. Vrouwenprogramma 9.00. Docu mentaire of klankbeel 9 40, 11.02. Dinsdag 17 augustus NËDERLAND 1 NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.33 Jackie Gleason Show. 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Actu aliteiten. 20.45 De Zondebok, TV-spel. NTS: 23.10 23.15 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort- 20.01 Avontuur De laatste parelvissers van Koeweit, TV-film. VARA: 20.25 The ater Thuis: literaire en andere moei lijkheden. 20.55 Perry Mason De du bieuze bruidegom TV-film. 21.45 Achter het nieuws. RKK: 22.10 - 22.35 Open Katholicisme in Friesland, documentai re. BELGIë VLAAMS 19.30 Nederlandse les. 19-45 Filmmu seum van de schaterlach: de golfspeler, filmklucht. 20.00 Nieuws. 20.20 Stel je voor. 20.25 De schelmen, TV -feuilleton 21.15 Europa richting 2000, TV-film. 22.00 Gastprogramma: De socialistische gedachte en actie. 22 30 Nieuws. BELGIë FRANS 19.00 Berichten 19.03 De gedachte en de mensen, uitzending van filosofie en lekenmoraal. 19.33 Les cadets de la fo- ret, film. 20.00 Journaal. 20.30 Morgen., .spel zonder grenzen. 20.40 Piste, amü- FERDI LIEiBERWERTH sementsprogramma. 21-25 Yankee doodle dandy, muzikale film. 23.20 Journaal.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9