>er.
lig
lies.
Loosdrechts jazz-concours
een zege voor de „oude stijl
GOLDEN FICTION
droog^ yiTJ
Niels-Henning Pedersen
verrast V.S.-jazz-musici
Beatle-hysterie in
New Yorkse stadion
Donald
Duck
FILTER
Amerikaan
gastdirigent
bij N.R.U.
haar?
Zon
erlieden en
werkers
Nederlandse amateurs te conventioneel
sQ,.
Petit Thèatre
in de woestijn
Nederlandse
Jazz'stichting
opgericht
SHP—s-
Voor filterrokers met een eigen stijl
JONGE DEEN KREEG AANBOD VAN COUNT BASIE
AANNEMINGS
CHAPPIJ N.V.
5
T.v. donderdag
Met het
puur-witte
mondstuk
Exclusieve
melange
Vol smaak en
toch zacht
20 stuks
f 1.25
FANGEHUIL ALLES OVERHEERSEND
uytermerKeil
prachtige
fotoboek
ing' met tekst
Jac. P. Thijsse
Verkade beschuitrol
Ruytermerken).
r liaar werk Zomerhof-
n de Schiekade te Rotter-
kwame
eet Heer Bokelweg, bij &e
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 17 AUGUSTUS 1965
[obble Frank tot de
Welke belangrijke
eb je voor ons?" .;Wo"S <j;
an niet spreken, alvwene
redespijp gerookt te j16 „aju-
ïobble Frank stopte de ca
net en met hun vieren g
ij toen om de indiaan
itten Martin was de ee-
ie de pijp in de mono
(Advertentie)
r
LOOSDRECHT. Max van Praags
achtste Loosdrechtse Jazzconcours is zon
dagavond met een traditiegetrouw door
snikhitte en lastig opgestelde televisie
camera's gekenmerkte finale, geëindigd in
de (vanwege de sfeersuggestie) nog steeds
„botenloods" geheten ruimte, behorende
by de nationaal en internationaal als tref
punt van „vlotte jongens" bekend staan
de jachthaven van Dyk.
Een schokkende, of voor de attente Ne
derlandse jazzliefhebber verrassende fi
nale is het, wat het prestatiepeil van de
deelnemende musici betreft, niet gewor
den. Opvallend waren wel de door jury
voorzitter Aad Bos tijdens de recht
streekse t.v.-uitzending al gememoreerde
verschillen met vorige jaren. Deze lieten
zich vooral afleiden uit de lijst van zeer
verschillend ingestelde combo's, waar
door, al dan niet bevredigend, een vrij.
goed overzicht van een aantal jazzvormen
werd verkregen.
Hoe behoudend de Nederlandse ama
teur-jazzmusicus nog staat tegenover het
meest progressieve, dat ons op dit ogen
blik, vanuit voornamelijk in New York
opererende avant-gardistische kringen be
reikt, bleek uit de betrekkelijk belegen
muziek, waarmee drie finale combo's in
de afdeling „modern" zich presenteerden.
Toegegeven, het was degelijk en zelfs wel
interessant werk, maar voor wie op iets
nieuws had gehoopt, toch wel iets te
conventioneel en te veel terug te bren
gen tot plat getreden paden.
Een interessant verschijnsel van de
laatste jaren was ook nu weer de voor
uitgang van de oude stijl-groepen. Dit
jaar streefde de oude stijl, wat de jury
honorering betreft, de modernen zelfs
voorbij. De einduitslag in de oude sector
hield trouwens de gemoederen in Loos-
drecht danig bezig. Velen waren van
mening, dat de „Low Down Blues Group
'65" van Gay Pohl uit Huizen, die de
laatste tijd een enorme publiciteit heeft
verworven en voor een groot aantal pro
centen op zijn image drijft, heel aardig
de sfeer van de twintiger jaren weet te
doen herleven, vooral door zangeres Vit-
toria „Lulu" Varekamps sterk vertolk
te songs, maar dat deze „oude nieuwig
heid" toch niet boven het ferme spel
ging van de jongelui, die achter deze
groep op de tweede plaats eindigden: de
„Tex Town Seven" uit Enschede.
Met nummers als „Royal garden blues",
„Tin roof blues" en „That's a plenty" to
nen de jongelui ook solistisch heel wat
in hun mars te hebben. Een veelbelo
vende formatie. De iets te strak spelen-
De Nederlandse Radio Unie heeft de
33-jarige Amerikaanse dirigent Coleridge
Tayler Perkinson op grond van diens
resultaten tydcns de 12e internationale
dirigentencursus van de NRU in 1964 een
gastdirectie aangeboden.
De jeudige gastdirigent bezocht reeds
in 1960 als toehoorder de NRU-dirigen-
tencursus In 1964 en 1965 nam hij daar
aan deel als werkend cursist. Tayler
Perkinson zal het Radio Kamerorkest
van de NRU dirigeren. Er zullen hiervan
opnamen worden gemaakt voor de AVRO
en de VARA. Perkinson studeerde aan
de New-Yorkse universiteit en aan de
Manhatten School of Music, waar hij zijn
Bachelor of Musicdegree en zijn Master
of Musicdegree behaalde.
Van 1955 tot 1957 studeerde hij directie
bij Jonel Perlea. Perkinson is thans diri
gent van verschillende koren in New
York en orkestdirigent aan het Brook
lyn College.
(Advertenties)
De Low Down Jazz Group '65 met
zangeres Veronica Varekamp, die in
de oude stijl als beste te voor
schijn kwam.
de „Earls Town Jazz Society" uit Voor
burg eindigde op de derde plaats.
Het kwartet van de tenorist Joop van
Enkhuizen uit Zaandam werd in de mo
derne afdeling terecht tot de beste com
bo uitgeroepen. Een hechte bopformatie
met goed swingwerk van de leider zelf
en zijn geinspireerd spelende pianist Roe
lof Kloeten. De durf en het elan die dit
kwartet ten toon spreidde, miste helaas
nog het op de tweede plaats eindigende
trio van de Vughtenaar Hans van Leus
den, een veelbelovende jonge bassist, die
zijn gedurfde formatie (sax, drums,
bas) in Piet Engel een nog wat te
clichématig, maar toch vrij kundig spe
lende Charlie Parker-vereerder heeft ge
vonden. Het aandeel van scat-zangeres
Henny Vonk uit Amsterdam in deze fi
nale was in feite het bewijs voor de wat
teleurstellende kwaliteit dit jaar in de
moderne afdeling.
Goed teken voor een verbeterde hou
ding van Loosdrechts gemeentebestuur
tegenover het uitgaansleven tenslotte, was
de uitreiking door burgemeester mr.
Vunderik van een door de gemeente be
schikbaar gestelde prijs voor de beste
finale-combo.
De borrel
die U „toelacht"
Zie uw gasten genieten van die
tongstxelend zachte WF ge-
never. Jaeen rondje WF. Daar
is iedereen vierkant voor!
OUDE IWFl GENEVER
f 8.70 per liter
WYNAND FOCKINK
HILVERSUM. Reeds vrijdagavond
j.l. is de Vara-t.v. gestart met een nieuwe
Franse televisiefilmserie, getiteld „Le pe
tit theatre". Deze reeks kan worden be
schouwd als de voortzetting van „Come
dies et nouvelles", welke in het afgelopen
seizoen op het beeldvenster werd ver
toond.
De eerstvolgende aflevering van „Le
petit theatre" wordt via Nederland II
donderdagavond uitgezonden en is gere
gisseerd door Claude Barma. Dit pro
gramma heeft tot titel: „Om een heel be
langrijke boor". Daarin kunnen de kij
kers de avonturen volgen van vier man
nen, die een kleine, eenzame vliegbasis
in de gloeiende Arabische woestijn bin
nendringen. Zij dwingen Pierre Morel,
die dienst doet op de controletoren, een
vliegtuig met een kostbare lading aan
boord, gewijzigde vlieginstructies te ge
ven. Aan deze aflevering werken o.a.
mede Marc Cassot, Robert Prote, Paule
Emmanuelle en Laurence Morizot.
AMSTERDAM (ANP) )n Amsterdam
is opgericht de Stichting Jazz in Neder
land. Deze gaat jaarlijks de in 1963 inge
stelde Wessel llckenprijs uitreiken, die
tot nu toe werd toegekend aan Herman
Schoonderwait en Boy Edgar. Deze prijs
hestaat uit f 2000,beschikbaar gesteld
door het Prins Bernhard Fonds, en een
plastiek van Jan Wolkers beschikbaar
gesteld door de VARA.
Deze instelling van deze prijs heeft de
officiële erkenning van de jazz in Ne
derland als zelistandige kunstvorm ver
sneld. Dit blijkt o.a. uit het toekennen
van een subsidie voor de reis van Boy
Edgars Big Band naar het Internationale
Jazz Festival in Juan les Pins door het
Ministerie, Cultuur en Maatschappelijk
Werk. Deze officiële erkenning maakte
het voor de jazzwereld noodzakelijk zich
officieel te representeren in de vorm
y.an stichting, aldus het bestuur. Deze
stichting zal zich verder bezig houden
met het stimuleren van de actieve jazz
coefening in Nederland, door het orga-
cursussen, en het bundelen
mw?r(!lneren van niet-commerciële jazz-
manifestaties.
stichting een jazzdocu-
niihliwC rum gaan beheren, waarin
dio, televisie,jazzclubs etc!^ Staan'
shampoo van L'Oréal de Paris
J
NEW YORK (UPI) Uit het grote
stadion in New York waar de Base
Ball League haar strijd om de wereld
titel pleegt uit te vechten, steeg zon
dagavond een ongelooflijk soms grie-
Ie"g 9e,uid OP- Het begon als een
juichkreet, spoedig overgaand in een
gestadig gegil, oorverdovend gehuil
en tenslotte in het allesoverheersende
geweld van een opstijgend straalvlieg-
tuig.
Het was het hysterisch gehuil van
meer dan 55.000 Beatletans voor het
merendeel jongemeisjes. Het duurde een
len uit Liverpool in het stadion optraden
volle 30 minuten, dat de vier topminstre-
Impressario Sid Bernstein zei dat het uit
verkochte concert 304.000 dollar bruto
had opgebracht, waarvan de langharige
artiesten 160.000 voor hun „Hard day's
night" zouden krijgen.
Volgens een schatting van de politie
zijn ongeveer 115 fans lichtgewond ge
raakt o£ flauw gevallen.
Het valt overigens te betwijfelen of de
fans hebben gehoord wat hun zo exta
tisch vereerde idolen op het podium pres
teerden. Maar dat scheen niet belangrijk.
De meesten waren kennelijk gekomen om
hun onsterfelijke liefde uit te schreeu
wen of zelf te zingen van „I love Ringo"
of „X love George".
Een tiental jongens en meisjes konden
het op hun plaats niet uithouden en lie
pen het veld op. Daar stonden ordebe
waarders van het stadion en mannen van
de New Yorkse politie klaar om hen hoog
op te tillen en over de omheining te zet
ten. Er waren geen arrestaties.
Voor het concert had de politie tele
foontjes ontvangen met de mededeling,
dat er een bom in het stadion was ge
plaatst. Een onderzoek leverde niets ex
plosievers op dan de Beatles en hun fans.
De zangers werden in een pantserwagen
van de wereldtentoonstelling naar het
stadion gebracht. Een helicopter had hen
van hun hotel in Manhattan naar het
terrein van de wereldtentoonstelling ver
voerd.
Tot tweemaal toe belde
Count Basie hem uit de States
op met het verzoek, of hij in
zijn band zou willen spelen.
Beide keren wees hij het aan
bod vaii de hand. De Ameri
kaanse jazz-musici, die op hun
omzwervingen of tijdens offi
ciële tournees de Deense hoofd
stad aandeden, waren over hem
eenstemmig in hun oordeel.
Drummer Art Tayor die
met de tenor Johnny Grif
fin gedurende een jaar Euro
pese jazzclubs bezocht, drutke
het op de meest kernachtige
wijze uit: „Hij is de beste bas
sist, met wie ik in Europa heb
gespeeld". Saxofonist Sahib
Shihab zei over hem„Hij heeft
een enorm inzicht. Hij maakt
nog een ontwikkelingsperiode
door, maar ondanks zijn jeug
dige leeftijd behoort hij nu al
tot de beste Europese musici".
Niels-Henning Orsted Pedersen heet
hij. Deen, achttien jaar oud en leerling
op een middelbare school. Het gezagheb
bende jazzblad Down Beat wijdde on.
langs een uitgebreid artikel aan hem.
Een zeldzame eer voor een Europees
musicus, waarvan de betekenis nog toe
neemt, wanneer men bedenkt, dat hij
wordt geprezen als vakman en als veel
belovend talent, terwijl de aandacht voor
jonge Amerikaanse jazzmusici van de.
zelde leetijd in dit tijdschrit vaak een
kwestie is van het consequent signaleren
van avant-gardistische verschijnselen."
Op school
Door de vertrouwde en goede klank,
die zijn naam nu in een uitgebreide jazz
kring heeft gekregen, is Niels-Henning
zelf eigenlijk het minst beroerd. Tot ver.
bazing van collega-musici weigert hij
nog steeds in te gaan op aantrekkelijke
voorstellen van de „groten" uit de Ame.
rikaanse jazzwereld. In Deense jazzclubs
en platen- en radiostudio houdt hij zich
in zijn vrije tijd intensief met de jazz
bezig. Het zijn de uren, die hij streng
weet te scheiden van de tijd, die hij
nodig heeft om zijn middelbare-schooL
studie tot een goed einde te brengen.
Het is Niels.Hennings bedoeling om daar
na aan de universiteit van Kopenhagen
muziek te gaan studeren. In die periode
wil hij in Europa blijven spelen en aan
zijn verdere muzikale ontwikkeling wer
ken. ,,Wat er dan gaat gebeuren, zien
we wel weer," zegt hij.
Count Basie
Count Basie, die Niels.Henning nu
zo graag in zijn band zou willen op
nemen, is in feite degene geweest, door
wie de jonge bassist in jazz werd ge-
interesseer d. Vertelt hij: „Een jaar of
zeven geleden luisterde ik naar platen
van de Basie Band. Ik werd vooral ge
frappeerd door het spel van bassist Wal
ter Page. Vanaf mijn zevende jaar speelde
ik toen al piano, maar ik kocht onmid
dellijk een tweedehands bas, ook al om
dat er in het bandje, waarbij ik speelde
een jonge pianist zat, die het heel wat
beter deed dan ik ooit zou kunnen."
Ontdekking
Niels-Henning werd eigenlijk ontdekt
door niemand minder dan Ray Brown.
Hij was toen vijftien jaar. Brown be
zocht in Kopenhagen een jazzclub, waar
de jonge bassist met een plaatselijke
combo optrad. „Ongelooflijk, wat deze
jonge knaap in zijn vingers heeft," was
het commentaar van de verbaasde
Brown. Korte tijd later vestigde saxofo.
nist Dexter Gordon zich voor langere
tijd in Kopenhagen. Avond aan avond
speelde hij in Montmartre, Kopenhagens
belangrijkste jazzclub. Daar leerde hij
Niels-Henning kennen. Terug in de Sta
tes zei Gordon: „Hij was nog maar net
zestien jaar, toen ik met hem kennis
raakte. Ik was toen al verbluft over
zijn capaciteiten, maar wat hij er de
laatste twee jaar heeft bijgeleerd, maakt
hem tot een grandioze, talentvolle mu.
sicus."
Les van Gordon
Dat laatste, vindt Niels-Henning, heeft
hij voor een niet onaanzienlijk deel te
danken aan Dexter Gordon zelf, die
tijdens zijn Kopenhagense periode de
jonge bassist en de Deense drummer
urenlang vrijwillig les heeft gegeven
Dexter Gordon was het ook, die de
Denen er toe wist te bewegen „vrij-uit'
te spelen, wanneer zij werden aange.
zocht als begeleiders van belangrijke
Amerikaanse jazzmusici-op-doortocht.
Dat waren in de afgelopen drie jaar
o.a. Lucky Thompson, Don Byas, Bud
Powell, Kenny Drew, Sahib Shihab,
Idrees Sulieman, Donald Byrd, Benny
Bailey, Roland Kirk. Charlie en Toshiko
Mariano en Jon Eardley.
Een indukwekkende lijst van musici,
die gezien hun reacties op Niels-Hen.
nings spel, misschien de in de Deense
pers al uitgesproken verwachting wet
tigen, dat de Europese jazz na Stan
Hasselgard en Django Bernhardt een
derde musicus heeft voortgebracht, die
in Amerika voor meer dan „vol" zal
worden aangezien.
Er komen telkens mensen van
vakantie terug, die mij met donker-
getihte gezichten vertellen dat ze
het zo met het weer hebben getrof
fen en dat ze echt wel wisten wat ze
deden toen ze hun vakantie zo rond
half augustus bestelden. En ze doen
dan een beetje meewarig omdat ik
juist vrij had toen het aldoor zo re
gende, u weet nog wel. Leedvermaak
is niet direct het juiste oord, want
hoewel ik door deze stukjes onge
twijfeld vele vijanden heb, heb ik
nog slechts weinig mensen ontmoet
die mij regelrecht en onverbloemd
een vakantie vol depressies en
plensbuien toewensten. Maar telkens
als zo'n door en door zonbruine te
rugkomer zegt: „jij hebt het niet zo
goed getroffen, hè dan zie ik hem
toch duidelijk blij wezen dat mijn
lot niet het zijne is geweest.
Mocht uw vakantie óók verregend
zijn, bega dan niet de fout te zeggen
dat het, waar u zat, echt wel meeviel
en dat u eigenlijk nooit kleddernat
bent geweest en dat er af en toe zelfs
zon tuas. Waar u toen was.
Dat wordt slechts opgevat als een
hopeloze poging het figuur te red
den. Ik doe het andersom. Ik bezie
de vakantiegangers die al die zon
van de afgelopen week getroffen
hebben, met medelijden en vraag of
het geen pijn doet, zo'n verbrande
huid. Nee, nee, zeggen ze dan, nog
zeker van hun zaak, bruin doet geen
pijn. Maar je wordt eerst rood, en
dat is gemeen, en gevaarlijk ook, zeg
ik dan. En het brin houdt trouwens
niet lang. Je verbleekt al gauw weer.
En je krijgt dan vaak zo'n gevlekt
uiterlijk.
En zo'n bloedhete zon op je tent is
trouwens ook niet alles, breng ik dan
in het midden. Tegen regen kun je je
wapenen, dat komt niet door het lin
nen heen. Maar de zon wel. Die houd
je niet tegen. „O, maar daar hadden
we niet zoveel last van" verweren de
zonaanbidders zich dan, „want over
dag gingen we naar het strand". Ja
wel, maar 's avonds moesten ze te
rug, die hete tent in. En dan ook nog
aardappels gaan koken. Bovendien
houd je de muggen niet uit de slaap
tent, alle ritssluitingen ten spijt,
's Morgens in alle vrogte v>i je wel
weer van je luchtmatrasje, want de
zon begint al voor dag en dauw haar
schade van al die regenmaanden in
te halen.
„Nou ja", pruilen die vakantiegan
gers die het zo getroffen hebben dan,
„het is toch beter dan dat rotweer
dat jij gehad hebt."
Kan best wezen, zeg ik dan. Maar
ik heb wéken aan een stuk uitgesla
pen, iedere morgen. En vakantie is
tenslotte om uit te rusten.
En dan zie je ze toch een beetje
peinzend kijken
PRAET-MAECKER
Dinsdag 17 augustus
HILVERSUM I 402 M
Nieuwsberichten en mededelingen
12.30 22.30, 23.55. Populaire muziek
12.03! 13.30, 14.10. 15.10, 15.20. Klassieke
muziek 19.30. Zi ekenprogramma 16,00
Vrouwenprogramma 14.00. Documentai-
of klankbeeld 17.30, 18.50. Hoorspel
20.15, jeugdprogramma 13.30, 17.00, 18.20
18.30.
HILVERSUM n 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen
13.00. 16.00, 18.00, 20.00, 2230, 23,55. Po
pulaire muziek 15.30, 20.05. Klassieke
muziek 13.30, 22.00. Documentaire of
klankbeeld 17.00 21.40. Jeugdprogram
ma 14.30, 17.05.
BELGIë VLAAMS 324 m
Nieuwsberichten en mededelingen
12 uur en verder ieder uur. Populaire
muziek 17.45. 18.03, 18.52, 19.40, 20 00;
klassieke muziek 13.20, 14.03, 16.09. Sport
uitzending 18.28, 18.45.
Woensdag 18 augustus
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen
7.30, 8.30. Populaire muziek 7.55, 8.40,
10.10, 11.15 Klassieke muziek 7.10. Zie-
kenprogramma 9.00, Vrouwenprogram
ma 9.40,
HILVERSUM II 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen
7,00 8.00, 11.00. Populaire muziek 7.20,
7.30, 8 10, 10.00, 11.32. Klassieke muziek
9.05. Vrouwenprogramma 9.00. Docu
mentaire of klankbeel 9 40, 11.02.
Dinsdag 17 augustus
NËDERLAND 1
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Voor de kleuters. 19.06 Journaal voor
gehoorgestoorden. 19.33 Jackie Gleason
Show. 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Actu
aliteiten. 20.45 De Zondebok, TV-spel.
NTS: 23.10 23.15 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort- 20.01
Avontuur De laatste parelvissers
van Koeweit, TV-film. VARA: 20.25 The
ater Thuis: literaire en andere moei
lijkheden. 20.55 Perry Mason De du
bieuze bruidegom TV-film. 21.45 Achter
het nieuws. RKK: 22.10 - 22.35 Open
Katholicisme in Friesland, documentai
re.
BELGIë VLAAMS
19.30 Nederlandse les. 19-45 Filmmu
seum van de schaterlach: de golfspeler,
filmklucht. 20.00 Nieuws. 20.20 Stel je
voor. 20.25 De schelmen, TV -feuilleton
21.15 Europa richting 2000, TV-film.
22.00 Gastprogramma: De socialistische
gedachte en actie. 22 30 Nieuws.
BELGIë FRANS
19.00 Berichten 19.03 De gedachte en
de mensen, uitzending van filosofie en
lekenmoraal. 19.33 Les cadets de la fo-
ret, film. 20.00 Journaal. 20.30 Morgen.,
.spel zonder grenzen. 20.40 Piste, amü-
FERDI LIEiBERWERTH sementsprogramma. 21-25 Yankee doodle
dandy, muzikale film. 23.20 Journaal.