1 Spitfires winnen slag om ENGELAND New York 1942 Luftwaffe niet geschikt voor taak D lEN iloegendienst) jaar) rERS ERS !S k personeel IRKERS H Tophit Potten Verhoudingen O D Müller Climax 16 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1965 iog plaatsen Lekens, Markt 25, Dieleman, Noord- Jirant „Scheldezicht", It 9.00 uur. tschap", J. Martens, pe Bruyn, Achter de p.00 uur. lEenhoornplantsoen 2 et", W. Groosman, uur. esche, Noordstraat 5, fit „le Porte d'Or", I 8.00 tot 9.00 uur. p onze Afdeling |kRTUIGEN - geheel Machinefabriek, |ten met onze personeels- de bekende Ml-lock pmes heren en kinderen, venkleding, sokken en werk in een beschaafde HOOG LOON wacht O. |tte bedryfskleding staat bent van harte wel- hebben volop werk voor ouder voor direct of na aanmeldingen dagelijks aan ons atelier: 5-7. HULST van-tot: 19.00—19. 20.15—21 19.00—19. 20.15—21. 19.00—19. 20.15—21.i 19.00—19 20 15—21 1900—19 20.15—21 20 15—21 1900—19. 20.15—21 19.00—19. 20.15—21. 19.00-19. 20.15—21 19.00—19, .45 uur. .00 uur. 45 uur. .00 uur. .45 uur. .00 uur. 45 uur. .00 uur. .45 uur. .00 uur. .00 uur. .45 uur. .00 uur. 45 uur. .00 uur. .45 uur. .00 uur. .45 uur. Het is kwart over drie in de middag van een warme, stoffige dag in september 1940. In de schaduwen van de brede Spitfire-vleugels slapen vliegers terwijl mannen van de gronddienst gehaast rond en op de slordig geparkeerde jagers lopen of klauteren. Vijf keer al zijn de jagers in actie geweest sinds de zon zichtbaar werd boven de kim, tegeli|k met de eerste zwerm bommenwerpers die de Luftwaffe die dag naar Engeland stuurde. Afgemat hebben de vliegers zich na de laatste actie uit hun cockpits laten zakken en zonder op of om te zien zijn ze neergevallen om te slapen in de schaduw van h un vliegtuigen. Weer worden de Spitfires gevechtsklaar gemaakt. Brandstof en munitie: daarvan moeten niet alleen de Spitfires maar dit hele koppige, dappere eilandrijk blijven leven. Ïet is bijna half vier: een kort inleidend gekraak en geklik in de overal op het vliegveld opgestelde luidsprekers. Dan klinkt voor de zesde keer die dag het afschuwelijke alarmsignaal, gevolgd door het dwingende: Scramble!... scramble!... scramble Met een schok zijn de vliegers uit hun grondeloos diepe slaap in de rauwe werkelijkheid teruggekeerd. De oeen doen pijn de kelen voelen gezwollen aan. Met stramme ledematen klimmen de uitgeputte mannen weer m de cockpits- de jagers taxiën al naar de baan als de laatste mecaniciens van de vleugels springen. On het moment waarop de laatste Spit van het squadron van de startbaan wegraast, exploderen krakend de eerste bom men op de vliegbasis. Het grondpersoneel duikt weg achter alles wat maar eniige bescherming lijkt te bieden tegen rond vliegende bomsplinters. Het veld wordt duchtig onderhanden genomen. Gebouwen storten in, de mess staat m brand, een werkplaats vliegt in de lucht en velen zullen straks niet langs de gehavende baan staan om te kijken welke vliegers wél en welke niet terugkeren. I deze eerste week van september is de RAF aan het einde van zijn krach ten gekomen. In zijn hoofdkwartier te Uxbridge staat de commandant van No 11 Group, vice-luchtmaarschalk K. R. Park achter zijn plots. Zijn gezicht is grauw en ingevallen van de zorgen. In Stanmore, waar luchtmaarschalk lord f Dowding, commandant van Fighter Command zijn hoofdkwartier heeft, drukken de zorgen zo mogelijk nog zwaarder. In deze meest kritieke periode in de Slag om Engeland tussen 24 augustus en 6 september heeft Fighter Com mand 231 vliegers verloren en 466 Hur ricanes en Spitfires. Onophoudelijk be stookt de Luftwaffe vliegvelden en grondinstallat.ies van de RAF. En op de luchtmacht is de hoop van Groot- Brittannië gevestigd. Als de Luftwaffe het overwicht in de lucht verovert ligt het eiland open voor een Duitse invasie. In de havens van het continent, van Hamburg tot Brest, liggen honderden schepen en staan honderdduizenden sol daten klaar om Hitiers operatie SeelÖ- we uit te voeren en Engeland heeft geen ander verweer van betekenis dan zijn luchtmacht en de van luchtsteun afhankelijke vloot. Deze enige peiler van de Britse de fensie, de Royal Air Force, staat op instorten als de eerste septemberdagen verstrijken. Vol spanning volgen de waarnemers die het belangstellend toekijkende Amerika heeft gestuurd, het verloop van de stryd. De Slag om Engeland is de eerste werkelijk grootscheepse lucht oorlog die de wereld te zien krijgt. Gra tis volgen de Amerikanen de lassen die de Britten met „bloed, zweet en tranen" betalen en eisen voor elke moer of schroefbout die van de overzijde van de oceaan naar het eenzame, bedreigde eiland wordt uitgevoerd „boter bij de vis". In dollars! De redding van de RAF en van Groot- Brittannië komt uit een onverwachte hoek. „Het meest interessante tactische verschijnsel in de Slag om Engeland is misschien wel de neiging die de Duit sers aan de dag legden om precies op het verkeerde moment met een andere tactiek te beginnen", schrijft Edward Bishop in zijn boek The Battle of Bri tain. Op 3 september confereert Göring in Den Haag met zijn luchtvlootcomman- danten Albert Kesselring (Luftflotte II) en Hugo Sperrle (Luftflotte III). On danks tegenpruttelen van Sperrle wordt besloten van tactiek te veranderen. De uiteindelijke oorzaak is een navigatie- fout die de leider van een eskader Duitse bommenwerpers maakt boven Londen in de nacht van 24 augustus. Op 7 september begint de Luftwaffe aan het nieuwe programma. De RAF krijgt even de noodzakelijke adempau ze. Op 15 september behalen Spitfires en Hurricanes een zo beslissende over winning op de Luftwaffe dat deze da tum wordt beschouwd als het keerpunt. Het is de eerste nederlaag die Hitier lijdt. De invasie wordt opgeschort, uit gesteld. Het Wir fahren gegen Enge land" is al gaiiw geen tophit meer rerwijl Hitiers troepen zich bezighou den met de achtervolging van het Franse leger en veel tijd besteedden aan de nog gedeeltelijke bezetting van Frankrijk, bereidde Groot-Brittan- nië zich koortsachtig voor op de ko- mende gebeurtenissen. Er is na de oor- J re van feilloos, maar betekenden in elk geval een voordeel in het gevecht. Hoe men het echter ook bekeek het weer bijvoorbeeld bleek een bondge noot van de RAF te zijn het was dui delijk dat de Luftwaffe een overwicht had. Göring had de beste papieren, zoals sommige Amerikaanse correspon denten naar hun kranten seinden. log van verschillende kanten beweerd dat Hitier de Britten op de knieën zou hebben gekregen als hij niet van juni tot augustus aan het Kanaal had zitten wachten alvorens de Luftwaffe in het offensief te sturen. Maar dit is gepraat achteraf. Feit was dat de RAF midden juli over zes- tot zevenhonderd jagers beschikte. Daarvan waren de meeste van het al snel verouderende type Hawker Hurri cane. Een aantal squadrons was al uit gerust met de Super-marine Spitfire, het vliegtuig dat een legende zou wor den, evenals de Slag zelf. Boven Duinkerken, waar de RAF het presteerde de Luftwaffe geruime tijd op een afstand te houden (hetgeen Gö ring iets had moeten zeggen!) hadden de totaal verouderde en ongelukkig ge bouwde en uitgeruste Defiants een for midabel succes geboekt. In de Slag om Engeland echter bleken de Defiants waardeloos, evenals de Blenheims en de Gladiators. De Luftwaffe groepeerde zich aan de overzijde van de Noordzee en Het Kanaal op pas veroverde en herstelde of snel geïmproviseerde vliegvelden. In Nederland en België was Luftflotte II van Kesselring gestationeerd. In Noord- Frankrijk had Sperrles Luftflotte III zijn basissen en Luftflotte V van Hans Jürgen Stumpff bevond zich op velden in Denemarken en Noorwegen. De beide eerstgenoemde luchtvloten telden samen bijna duizend jagers, dui zend bommenwerpers en 320 duikbom menwerpers. Luftflotte V was veel klei ner en speelde slechts een onderge schikte rol in de Slag. Stumpffs strijd macht bestond uit maar 157 vliegtuigen waarvan 34 jachtvliegtuigen. Voor de RAF was er dus wel degelijk sprake van een verontrustend grote overmacht maar de Britten hadden en kele belangrijke troeven in de hand. Zij beschikten over een radar-waarschu wingssysteem en hun vliegtuigen wer den via de radio gecontroleerd; de eer ste aanzet tot het moderne door com puters beheerste gevechtsleidings- systeem. De Duitsers daarentegen ont beerden de radar en kenden ook geen radiocontrole. Daardoor werd snel im proviseren tijdens acties boven Enge land bijvoorbeeld volslagen onmogelijk. De Britse radar en het radio-coördi- van de RAF werkten ver- e Slag om Engeland begon op 10 juli 1940 toen 'n handvol Hurricanes van het ontmoedigend om steeds weer te gen een duizelingwekkende overmacht te staan en tegelijkertijd te weten dat er thuis" voldoende Hurricanes en Spitfires waren om met succes slag te leveren tegen de aangolvende vijan dietlijke eskaders. Sir Keith Park bleef echter onverbiddelijk bij zijn tactiek. Reeds in deze periode was de verhou ding van de verliescijfers aan beide kanten gemiddeld één op twee in het voordeel van de Royal Air Force. Tus sen 10 juli en 10 augustus verloor de RAF 84 Vliegtuigen en de Luftwaffe 227 stuks. p 8 augustus wijzigde de Luftwaffe zijn tactiek Het werd menens Op de vliegvelden in Nederland, België en Frankrijk heerste grote opwinding. Het zou gauw Adelaarsdag zijn en Göring zelf had gezegd dat de RAF land volgde twee dagen later. Op 15 augustus voerde de Luftwaffe 1786 sorties uit. Het hoogste aamtaa. op één *en' dag tijdens de hele Slag om Engeland. Maar de onoverwinnelijke Luftwaffe kon geen doorbraak forceren, ondanks het feit dat sir Keith Park zijn „bezui- nigingstactiek" volhield. Het waren nog de dagen van ,,de weinigen die het opnemen tegen de velen". De op dracht luidde: per squadron, per vlucht, per sectie of individueel zoveel vijanden neerhalen als mogeilijk was. Die dag werden 75 Duitse vliegtuigen neergeschoten. De RAF zelf verloor 34 jagers. Duitse marine-leiding bezag de verrichtingen van de Luftwaffe boven het zuiden van Engeland en bo ven het Kanaal met toenemende zorg en herhaaldelyk constateerde het com- Spitfire met Duitse Focke Wulf op de staart boven de krijtrotsen van 32-squadron een gevecht aanging met een vijandelijke formatie van ruim honderd gevechtsvliegtuigen. Het was de eerste massale aanval van de Luft waffe- Op dezelfde dag riep Lord Beaverbrook de krantenmagnaat via zijn eigen Daily Express de huis vrouwen van Groot-Brittannië op pot ten en pannen beschikbaar te stellen voor de bouw van jagers. De benoe ming van de kort aangebonden Cana dees Beaverbrook tot minister van vliegtuigproduktie was een van Chur chill's meesterzetten geweest in de beginfase van het dodelijk schaakspel. Beaverbrook die op ongelooflijk kei harde wijze alle ambtelijke taboes en tradities doorbrak (,,het geklungel met memorandums moet afgelopen zijn. Mekaar opbellen als er iets ge regeld moet worden en later maar schriftelijk bevestigen"), bouwde de vliegtuigen die de Slag om Engeland wonnen. Aan zijn schouder stond Be- vin. de anbeidsl-eider die zijn mensen overhaalde alle moeizaam verworven rechten tijdelijk in de ijskast te zetten om te werken, dag en nacht en zonder op de uren te letten. De Spitfires rol den uit de fabrieken en toen de RAF in de eerste week van september op instorten stond was niet de vervanging van afgeschoten vliegtuigen het grote probleem maar de aanvulling van het sterk gedunde vliegerskorps. e eerste fase van de Slag om Enge land speelde zich voor 'n groot deel af boven de konvooien in Het Kanaal en boven de havens aan de zuid- en oostkust. Veel etffect hadden de Duitse bombardementen, niet en hun acties leken vaak een grandioze verspilling van krachten te zijn. Hoewel de Luft waffe niet over een doordacht en uit gewerkt strategische aanvalsplan be schikte, hadden de bevelhebbers toch wel een zeer bepaalde bedoeling met hun acties. Zij wilden de jagers van de RAF voortijdag in luchtgevechten lok ken zodat de luchtverdediging uitge put zou zijn als de grote dag was aan gebroken. Fighter Command en in het bijzonder de commandant van No 11 Group die als verdedigingsorganisatie voox Lon den en Zuid-Engeland het leeuwedeel van de Slag opknapte liet zich niet door de Luftwaffe verleiden. Met ui terste zelfbeheersing en tegen de kri tiek van vliegers en belangrijke func tionarissen in, hield hij steeds grote reserves achter de hand en spaarde hij zijn krachten. Voor de vliegers was Miiiiir—iliPMl zwermen bommenwerpers naderden Londen De Luftwaffe ver loor in de Slag om Engeland, geteld tot en met 31 oktober 1940: 1733 vliegtuigen. het Adelaarssoffensief niet zou overle ven. De luchtarmada stond klaar. Adelaarsdag was op 13 augustus. Het was geen vrijdag en de bijgelovige Britten hadden dus geen reden deze dag donkerder in te zien dan de voor afgaande. In totaal voerde de Luft waffe 1485 aanvalsvfLuchten uit waar tegen RAF-jagers 700 uitvallen deden. De cijfers spraken voor zich: de Luft waffe verloor 47 vliegtuigen, de RAF 34. Weer richtten de bombardementen geen noemensw aardige schade aan. Althans van uit strategisch gezichts punt gezien. Het hoogtepunt van de Slag om Enge- mando van de Kriegsmarine in zyn journaal: Niets wijst op de nederlaag van de vijandelijke luchtmacht boven Zuid-Engeland en het Kanaalgebied. Wij zijn er nog niet in geslaagd de ope rationele voorwaarden te scheppen, voor het welslagen van de onderne ming (Seelöwe, red)..." (uit een jour naal van 10 september). De marine wilde dat de Luftwaffe zich niet meer op Londen concentreer de (hetgeen sinds 7 september het ge val was) maar op Portsmouth, Ply mouth, Dover en andere marineha vens langs de invasiekust. Maar Gö ring had Hitier en het Oberkommando weten te overtuigen van de noodzaak het offensief in alle hevigheid op de miljoenenstad te richten. Want dit, riep Göring die intussen de bijnaam Müller aan zichzelf en de RAF te dan ken had. ..zal beslissend zijn". Hoewel de Amerikanen bewonde ring hadden voor de koppige vast houdendheid van de Britten, had den ze beïnvloed door de Duitse propaganda niet veel fiducie in Engelands toekomst. Amerika keek toe en eiste voor elke leve rantie contante betaling in dollars. Maar twee jaar later schreef de New York Times: „De Slag om Engeland van sep tember 1940 is een grote overwin ning geweest. Ze wordt groter nu we haar in perspectief zien. Het is geen overwinning geweest voor het Britse Rijk, voor het Hoger huis, voor de Britse manier om onze gemeenschappelijke taal te spreken voor de ,.public-school- traditie" of voor dé Britse gere serveerdheid in de omgang met vreemdelingen. Dit was de over winning van het Britse volk, het hele volk, voor de mensen van aristocratische afkomst en voor de havenarbeiders, voor de koning die zich als mens onbevreesd toon de, maar ook voor de sergeant-vlie gers, voor de tramconducteurs, voor de vrouwen die bier tapten en voor de vrouwen in uniform die ambulances bestuurden, voor alle gewone mensen die precies zo zijn als de mensen in ons eigen New York. Mensen die ook niet wisten wat ze er mee aan moesten, maar bewezen dat ze het aan kónden." Als de vliegers en de schutters en het volk van Groot-Brittannië, de aristocraten en de middenstanders en de bevolking van de sloppen, de rijken en de zieken en de be jaarden en de bombardements slachtoffers de aanval van de nazi's twee jaar geleden niet hadden doorstaan, als zij al naar hun aard niet hadden gevloekt of gelachen toen de nazi-vliegers hen met bommen bestookten; als een be langrijk percentage er ook maar één moment ernstig aan had ge dacht zich over té geven, dan zou niet alleen Groot-Brittannië verlo ren zijn gegaan: dan zou er voor een ongekend aantal jaren nergens ter wereld sprake zijn geweest van beschaving. Dan zouden wij in New York niet alleen verduiste ringsoefeningen hebben gehouden we zouden in alle ernst verduis teren. Times Square zou eir uitzien als Rotterdam en Coventry. De ar tikelen in deze krant zouden onder vuur zijn geschreven, gezet en ge drukt. Of misschien zouden ze helemaal niet zijn geschreven, om dat het vredesverdrag met nazi- Duitsland het niet toestond." Tot zover de New York Times van 17 september 1942, zoals geci teerd in Duel boven Engeland (Scheltens Giltay, Amsterdam). Scramblel RAF-vliegers rennen naar hun Spitfires. (Tijdens de Slag om Engeland - tot en met 31 oktober: verloor de RAF 915 vliegtuigen). TT7"at was er intussen gebeurd? Men rr weet dat de RAF onder dé aan houdende hevige aanvallen op de vlieg velden en de grondinsta Ra ties in een zeer kritieke situatie was geraakt. In de periode van 24 augustus tot 7 sep tember trof tweederde van alle Luft- waffeaanvallen op de grondfaciliteiten van Fighter Command doel. Het vlie- gerkorps was onrustbarend klei* ge worden. Er waren niet voldoende ge oefende vliegers om de opengevallen plaatsen in te nemen. Kantoorbedien des. studenten, jonge arbeiders en aristocraten stroomden naar de RAF maar hun opleiding kostte tijd. Bevo len werd dat alle vliegers ook die van bommenwerpers en transportvlieg tuigen een j a chtvliegercursus zou den krijgen. Jonge mannen van nog geen twmtig trokken na nauwelijks tien uren solo op Spitfire of Hurricane de vijand tegemoet. Vooral onder hen vielen de slachtoffers... Na Adelaars- dag en de daarop volgende dagen was de druk van de Luftwaffe iets afgeno men wegens slecht weer maar op de 24ste raakte een eskader bommenwer pers verdwaald boven Londen. Een navigatiefout van de eskadercomman- dant deed de bommen neersuizen op de huizen van weerloze Londenaars. Er waren in de Slag om Engeland al wel burgeons gedood door bommen maar de aanvallen van de Luftwaffe waren altijd gericht geweest op enkel militaire doelen. Nu leek het erop als of er een terreurbombardement plaats had- De nacht daarop stuurde de RAF 81 bommenwerpers naar Berlijn. Deze aanval was militair gezien van geen enkele betekenis maar Göring en Hit- Ier waren verbasterd èn woedend. Gö ring had kort tevoren nog gepocht dat ze hem Müller konden noemen als er ooit Britse hommen op Berlijn zouden vallen. Men beweert dat Göring die gedenkwaardige morgen opgebeld werd en aangesproken werd met: „Herr Müller, de Britten hebben Berlijn ge bombardeerd." Bommen op Londen!" reageerde Gö ring en overtuigde Hitler van het nut daarvan. Hij reisde naar Den Haag om de nieuwe tactiek met zijn bevel hebbers te bespreken. Op 7 september gooide de Luftwaffe het roer weer eens om. Voor Londen begon „de Blitz", de grootste beproeving die oooit een stad te verduren had gekregen. Maar Fighter Command kreeg de zo broodnodige adempauze. Winston Chur chili heeft later gezegd: „Veel belang rijker dan de beveiliging van Londen tegen terreurbombardementen waren voor ons het functioneren en samen werken van de vliegvelden en de van daaruit opstijgende squadrons. In de worsteling op leven en dood tussen de beide luchtmachten was dit een be slissend stadium. Wanneer wij het over deze strijd hadden, dachten wij nooit aan de verdediging van Londen of een andere plaats, doch enkel en alleen aan de vraag wie het in de lucht zou winnen... Daarom was het met een gevoel van opluchting dat Fighter Command constateerde dat de vijand van plan was veranderd... On getwijfeld had Göring zijn aanvallen op vliegvelden, van welker organisa tie en samenwerking de hele gevechts kracht van de RAF toen afhankelijk was, moeten voortzetten. Door zowel van de klassieke beginselen der krijgs kunde als van de tot nu toe algemeen aanvaarde voorschriften van mense lijkheid af te wijken beging hij een on gehoorde fout." (The second world war Their finest hour) 7 evenen vij ftig werd Londe nachten achtereen werd Londen door gemiddeld 200 bommenwerpers aangevallen. Gela ten droegen de Londenaars hun lot. Zij wenden aan de Blitz en bleven ge woon aan het werk. Andere steden deelden het lot van Londen. Coventry werd in één nacht van zijn hart be roofd. Hitler had de goede smaak naar aanleiding van deze vernietigen de aanval, waarbij vierhonderd men sen omkwamen en een veel groter aantal ernstige verwondingen opliep, thet werkwoord „Coventrieren" uit te vinden Heel Engeland zou ge-„Coven- triert" worden bralde hij. In Londen alleen vielen 20,000 doden onder de Luftwaffe-bombardementen; in de andere Britse steden nog eens 23.000. In mei 1941 verschenen de laatste vliegtuigen boven de steen- woestenij waarin een groot deel van de Britse hoofdstad werd herschapen. Tot -aan de dag van de eerste V-l zou Londen de tijd krijgen op adem te ko men en de wederopbouw ter hand te nemen. /ntussen had Fightercommand zich snel van de hevige klappen die de luchtverdediging tussen 24 augustus en 7 september werden toegebracht, hersteld. Tussen 7 en 14 september werden 289 Duitse vliegtuigen neerge haald tegen een verlies van 211 eigen jagers. Op de vijftiende september won de RAF de Slag om Enigeland hoewel er op die dag „maar" 56 vijan delijke toestellen werden neergescho ten. Winston Churchill woonde de beslis sende slag toevallig bij op het hoofd kwartier van sir Keith Park in Uxbrid- ige. Langzamerhand had Fighter Com mand de tactiek gewijzigd en op de elfde drie dagen voor de climax had Group No 11 nieuwe operatie-in structies gekregen. Die hielden in dat in grotere verbanden gestreden zou worden. Ook No 12 Group, opgesteld in de rug van No 11, paste met Leigh- Mallory's zogenaamde „wingformaties een soort vloottactiek toe. Toen boven dien op die gedenkwaardige vijftiende september de vijand alle tijd nam om aan de overzijde van Kanaal en Noord zee zijn eskaders te formeren voor wat een indrukwekkende „marche mi litaire" op Londen moest worden, kreeg de RAF volop gelegenheid zich klaar te maken voor het uitdelen van de genadeslag. Hoog in de lucht loer den zwermen Spitfires op de escorte- terende Messerschmits 109, lager pa trouilleerden de Hurricanes om de bommenwerpers onder handen te ne men. Achter Londen stond een mach tige formatie van zestig Spitfires van No 12 Group klaar om voor de finish ing touch te zorgen op het moment dat de Luftwaffe-vliegers, die overigens tussen de neerstortende kameraden door. dapper verder gevlogen waren naar Londen om hun bommenlast af te werpen, in de veronderstelling ver keerden dat ze het wel gehad hadden. Drie uur later herhaalde zich deze ge schiedenis. Helemaal verslagen was de Luftwaffe nog niet, maar ze zou nooit de superi oriteit in het Britse luchtruim verove ren. Twee dageni later stelde de Füh- rer" de operatie „Seelöwe", de inva sie van Engeland uit voor onbepaalde tijd Op 12 oktober werd de invasie weer eens uitgesteld tot voorjaar 1941. Daarna nogeens tot voorjaar 1942, tij dens een onderhoud van de Führer met Groot admiraal Raeder voorgoed geannuleerd. Toen verschenen er al lang geen Duitse bommenwerper* meer boven Londen..,. De slag om Engeland is een legende geworden. Een legende die slechts ten dele ontluisterd wordt door de fei ten omtrent de krachtsverhoudingen de Duitse blunders en de Britse voor sprong op het gebied van radio- en radarcontrole. De Luftwaffe was in 1940 nog zeer jong. De successen in Polen, de Lage Landen en tegen de ten onrechte al tijd voor sterk versleten Franse lucht macht hadden Göriwgs luchtwapen, een imago van onoverwinnelijkheid be zorgd. Maar alle Luftwaffe-successen waren behaald tijdens tactische opera ties, in nauwe samenwerking met een oprukkend leger. Het Oberkommando wilde of kon niet inzien dat een lucht macht een alles omvattend strategisch wapen was met onmiddellijke uitwer king. De onafhankelijkheid van de Luftwaffe was maar schijn. Zij was evenals de Kriegsmarine onderge schikt gehouden aan een op de land oorlog gerichte strategie. Daarom ontbrak het de Luftwaffe aan planning op lange termijn en in groot oorlogsverband, daarom ook ontbra ken de voor èen strategische lucht oorlog geschikte vliegtuigen. Hitler wilde zijn Luftwaffe alsmaar la ten aanvallen, zonder aan reserves te denken. Zo ging de trotse Duitse lucht macht al voortijdig ten onder. Buiten beschouwing gelaten dat Hitler Groot Brittannië misschien op de knieën had gekregen als hij direct in juni met een gecombineerde actie van invasiestrijd macht en Luftwaffe naar Engeland was doorgestoten, kan men wel zeggen dat de Slag om Engeland voor de Luftwaffe al verloren was voor hij be gon op 10 juli 1940. Vanzelfsprekend moesten ook de Brit ten de luchtoorlog nog leren voeren. Er is veel kritiek geweest op de hier boven al meermalen aangehaalde „bezuinigingstaktiek" van Park. De belangrijkste vliegvelden voor de ver dediging van Londen lagen op de oost kust te zeer binnen het bereik van de vijand. Er was herhaaldelijk wrijving tussen de groepscommando's als het ging om steunverlening in eikaars sec toren. Tenslotte was de RAF onver antwoord slecht voorbereid op een oorlog. De Britse taktiek echter was superieur aan die van de Duitsers. Daardoor hebben de Britten met hun te kleine verdedigirugsmacht optimale resulta ten weten te bereiken. WIM KOCK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 11