LIPS
ias
>r tecfs
Echt Nederlands weer
stoort filmopnamen
over ons mooie land
Donald
Duck
d) N.V.
nn
Franse beeldhouwster in
Amerika in hongerstaking
Gina Lollobrigida met
zeven miljoen aan
SE -
radio een PHILIPS,
e voordelen: goede
/olie geluid - gemak-
accu. En transistors
Philips kunt u kiezen
io.'s en autoportables
DOEL van!
Voor propaganda in Amerika en Europa
i lorkest. Concert^ouw' met^zün
DOOR MIGNON G.EBERHART.'
Roem te koop
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 3 AUGUSTUS 1965
•toportable - f 195,-
behorende montagehouder
9.-
nge- en middengolf. Druk-
ioppen voor. golfgebiedin-
elling en hogetonenregeling.
schakelbare schaalverlich
g. Krachtiae weergave.
is pakket voor zelf-in-
juw, compleet, inclusief
jkgootantenne: f234,-
5 36 75
/an het Zuiden" U te
ïensen is weggelegd.
ars zijn van harte
ec/a.
4041 toestel 241
ALKMAAR „Meisjes!" Onder deze onvervalste
Nederlandse titel, die onvertaald Val blijven, laat
de ANVV momenteel een film maken over Neder
land, een film waarvan de ondertitel „Holland
close-up" de eigenlijke bedoeling van de opdracht-
(Van een onzer verslaggevers)
gever weerspiegelt. Voor het vakantieseizoen 1966
is begonnen zal men in geheel Europa en Amerika
kennis hebben kunnen nemen van Nederland, zoals
het zich laat zien in zijn alledaagse vorm. Acht
meisjes vervullen samen de titelrol.
Zy worden door de cameraploeg onder leiding van cineast
Rob Houwer gevolgd in hun dagelijks doen en laten, liter-
[aard is het nodig dat de uitverkoren meisjes zich begeven
naar de plaatsen, die voor de toeristen attractief kunnen zijn.
In dit kader toonde de 23-jarige chansonnière Liesbeth List
gisteren aan de filmploeg en aldus indirect aan de potentiële
buitenlandse toeristen hoe men in Nederland reist. Liesbetii
naakte hiertoe gebruik van de openbare vervoermiddelen
die zü normaliter vanuit Amsterdam nodig heeft om haar
„Slechts één dag hebben we tot nu toe continu kunnen doorwerken," zei Rob
Souwer teleurgesteld, „dat was op Keukenhof, waar de tulpenstewardess onze ster
ras. Voor het overige is de regen steeds spelbreker geweest." Cameraman Fred
tomes had zich ook veel voorgesteld van de opnamen die vanuit de bus over
_et Nederlandse polderland en het grillige IJsselmeer konden worden gemaakt.
Set mocht niet zo zijn, al was het wél goed gegaan in weerwil van het weinig
iomerse weer. Door de harde wind bood het Skutje silen op de Friese meren voor
Se filmploeg meer dan voldoende artistieke mogelijkheden.
thuis, de Vlielandse vuurtoren, te bereiken: trein, bus en
boot. Dat de cameraploeg haar planning in de war zag
gestuurd en nog vóór Friesland al het materiaal zorgvuldig
opborg was niet de schuld van de medewerkenden; regen
en storm maakten een voortijdig einde aan de opnamen.
Hoe echt Hollands ook, déze weersfactoren passen nu een
maal niet in de propaganda om toeristen naar het polder
land te lokken...
De A.N.V.V.-propagandafilm
„Meisjes. Holland close-up" zal
begin volgend jaar in een versie
van 15 minuten worden vertoond
in de voorprogramma's van de
Europese en Amerikaanse bio
scopen.
De gesproken tekst zal, met
uitzondering van de weinige
dialogen, die in het scenario zijn
opgenomen, ivorden aangepast
aan de landstaal
De buitenlandse televisie-om
roepen krijgen de beschikking
over een propagandafilm onder
dezelfde titel, die 30 minuten zal
duren. De heer Frölich van de
.AN.V.V. achtte het niet waar
schijnlijk, dat de film ook in de
voorprogramma's van de Neder
landse bioscopen zal worden op
genomen. De kans dat het Ne
derlandse publiek via de tele-
viise kennis zal kunnen nemen
van minstens enige fragmenten
uit de film, is in reële mate aan
wezig.
I In de film zullen, ondanks het feit dat
Jiesbeth List en Yoka Beretti erin op-
pden niet uitsluitend bekende meisjes
zien zijn. In Amsterdam heeft men
0. a. in de zogenaamde werkschuit, waar
de jeugd uit de hoofdstad kan boetseren,
figuurzagen, handwerken enz. een 12-ja-
.Tis: meisje gefilmd, dat figuren uit de Ef-
^eling boetseerde. Verder bracht deze
jonge propagandiste voor Holland ten
fchoeve van de ANW een bezoek aan
Bet sprookjespark de Efteling en Madu-
^dam.
„De film zal in zijn aristieke pre-
I sentatievorm te vergelijken zijn met
!cnJ,°1Ao m ,de muz'ek". zei de heer
l ï,o°i Ca Vun de ANVV. Op deze wijze
1:zullen de bezienswaardigheden van Ne-
velwbr^V, buitenland worden
1 Daar°m ook heeft men de
fi'bere^ heL Concertgebouw!
Kest bereid gevonden mede te werken
Jfck»onA«^* dfdr
J De Noordhollandse opnamen zijn met
uitzondering van de Alkmaarse kaaï.
*arkt waar men al eerder met succes
filmde, voorlopig ten dele in het water
bevallen In de trein ging alles uitste-
Rend. De zon toverde het polderland
schap bij tijd en wijle in zijn mooiste
f°rm en er waren voldoende reizigers
de opnamen een chachet van reali-
Jeit te geven. De cameraploeg was hoop
vol gestemd.
rx Nadat Liesbeth List echter met Cees
Nooteboom, die de tekst bü de film zal
jverzorgen, een kopje koffie had gedron-
jken iu de Alkmaarse Naco-wachtkamer
vertoonden zich de eerste dreigende re
genwolken in het Zuid-Westen.
Geen nood echter. De bus was met
jnKele reizigers en journalisten welis
waar nauwelijks echt Hollands te noe-
tver!!' filmploeg stelde zonder al te
Eüm moeite de camera in en meende
te bunnen beginnen na het
Ihari k'e^ Pen ȣemeten". Helaas, men
L jS Se~ objectief gezien ge-
'«e hobbeligheid van de Nooixiholland-
Het regent nog niet, Liesbeth
List stapt welgemoed de bus in
voor de opname. Even later slaat
het water de hemel uit: wèg op
name.
se wegen gerekend, die achterin de bijna
lege bus nog eens een pijnlijk verveel-
voudige accentuering kreeg. Zelfs het
vinden van figurerende reizigers was
geen eenvoudige opgave, want de twee
Amerikaanse toeristen, die niet schroom
den het uitzonderlijke tafereel in foto's
vast te leggen, wilde men nu net buiten
deze propagandafilm houden.
Liesbeth Stoïcijns
Liesbeth List inmiddels maakte zich
weinig zorgen over de technische moei
lijkheden van de cameraploeg: het
zangfesivtal in Knokke had haar ken
nelijk voldoende ervaring gegeven om
zich hierbij stoïcijns te tonen. Na haar
lippen nog wat te hebben aangezet en
zich via een handspiegel te hebben over
tuigd van haar geschiktheid voor de op-
namen, verdiepte zij zich in het Franse
tijdschrift L'Express; Cees Nooteboom
zocht zijn tekstinspiratie in het Duitse
„Der Spiegel".
De bus had al' bijna het oude land voor
de Wieringermeer verwisseld, toen de
camera voor het eerst ztfn snorrend ge
luid in de warme ruimte verspreidde.
Enkele opnamen van het reeds somber
der wordende landschap werden ge
maakt en terwyl Liesbeth een kleine
berisping ontving omdat zy tijdens de
opname met haar medereizigers praat
te, kreeg het gelaat van de cameraman
een uitdrukking die, onder het zweet
van de inspanning, tevredenheid ver
ried. Voor kort echter, want spoedig
staakte Pluvius zijn bereidwillige me
dewerking. De gevolgen waren desas
treus^ al bestonden ze slechts uit het
ene simpele feit dat de kletsnatte ruiten
de camera geen blik meer op het land
schap gunden.
Snel werd overlegd wat te doen, even
snel stond het besluit vast. Liesbeth List
peinsde hardop over haar vakantie die
door geheel Frankrijk, dat voor haar tot
dusver slechts bestaat uit Parijs, voor
een kampeerverblijf van drie weken
naar Italië zal voeren. Rob Houwer
en de heer Fröhlich beslisten na overleg
met Fred Tammes dat het niet door
kon gaan. De bus stopte bij het Monu
ment op de Afsluitdijk, niet om de ca
meraploeg gelegenheid te geven nog wat
specifiek Hollandse opnamen te maken,
zoals de bedoeling was, maar om men
sen en materiaal te lossen.
Mensen, die zich in de steek gelaten
voelen. Door wie? Door Holland dat door
deze film in de gunst moet komen bij
buitenlanders, Holland, compleet met
zyn barre zomers.
Vóór het afscheid kijken Rob Hou
wer en Fred Tammes op de grimmige
Afsluitdijk nog eens naar de lucht: de
ANVV heeft al maanden geleden een
helikopter voor hen gehuurd. Met dit
toestel moeten zij vanaf Vlieland opna
men maken langs de gehele Noordzee
kust; op het strand is het in de laatste
week van juli toch altijd druk?
NEW YORK Diplomaten, amb
tenaren en zelfs de vrouw van de
president van Amerika hebben niet
kunnen verhinderen dat de Franse
beeldhouwster jaqueline Fayet-
Leroy in hongerstaking is gegaan.
Zij doet dit niet om tegen de
oorlog in Vietnam te protesteren.
zij is ook geen ban-de-bom-aan-
2^5 maar z« wil de honger
dood sterven voor haar kunstwer-
Gezeteld op een verdorde,
meng e bundeld e bo? gra s in d€
buurt van de haven van New York
van ?levrcuwLeroy uit dat zes
van haar werken opgesloten lig-
reeds°P44eeda» sch'P da'
liw L dagen door Staking niet
gelost kan worden.
Zij verkocht haar auto in Frank
rijk om de kosten te betalen
nodig waren om haar beelden
Frankrijk naar Amerika te v
schepen. Zij was van plan om in
hóuden3 ^toonstellingen te
Zij heeft ook de verkoop van
.cn van haar creaties aan het mu-
sa-
de
die
van
ver-
seum in Stockholm, voor 6000 dol
lar, niet door laten gaan omdat zij
beloofd had dat beeld hier tentoon
te stellen.
Gisteren heeft zij gezegd dat ze
niets anders als water zal drinken
en men haar naar het ziekenhuis
kan brengen om de hongerdood te
derven, als de beelden niet van
het schip gehaald worden.
De 39-jarige moeder van drie
kinderen heeft overal hulp gezocht.
Zij heeft een telegram gestuurd
naar mevrouw Lyndon B. Johnson
waarin ze heeft geschreven dat het
incident niet bevorderlijk is voor de
Frans-Amerikaanse betrekkingen.
Zij heeft zowel bij de Franse am
bassade hulp gezocht als bij de
scheepvaartmaatschappijen. Geen
enkele inspanning heeft echter suc
ces gehad. Nu heeft de emotie zich
van haar meeste'- gemaakt.
Ze kreeg hoofdpijn en last van
huilbuien. Uit wanhoop is ze nu in
hongerstaking gegaan.
Intussen is wat de staking van
het scheepvaartpersoneel betreft
het laatste woord nog niet geval
len.
Nieuwsberichten en mededelingen 12,30
18.00 22,30 en 23,55 uur. Populaire muziek
12,50 14.10 15,20 18,30 en 23,15 uur. Klas
sieke muziek 19,55 en 21,20 uur. Zieken-
programma 16,00 uur. Vrouwenprogram
ma 14,00 uur. Documentaire of klank
beeld 15,1017,50 uur. Hoorspel 20,25 uur
Jeugdprogramma 13,30 17,00 en 18,20 uur.
HILVERSUM II 398 m
Nieuwsberichten en mededelingen 13,00
16,00 18,00 20,00 22,30 en 23,55 uur. Popu
laire muziek 13,30 15,30 16,30 17,15 en
20,05 uur. Documentaire of klankbeeld
19,00 uur. Jeugdprogramma 14,30 -tup.
BELGIë VLAAMS 324 ni
Nieuwsberichten en mededelingen 12,00
uur en verder ieder uur. Populaire mu
ziek 12,45 17,15 18,30 19,40 20,00 20.45 en
21,00 uur. Klassieke muziek 13,20 en
14,03 uur. Sportuitzending 18,28 18,45 uur.
Woensdag 4 augustus
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen 7,30
en 8,30 uur. Populaire muziek 7,55 8,40 en
11,15 uur. Klassieke muziek 7,10 en 11,00
uur. Ziekenprogramma 9,00 uur. Vrou
wenprogramma 9,40 uur.
HILVERSUM II 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen 7,00
8,00 en 11,00 uur. Populaire muziek 7,20
7,30 8,10 10,00 en 11,02 uur. Klassieke mu
ziek 9,05 uur. Vrouwenprogramma 9,00
uur. Documentaire of klankbeeld 9,40 u.
Jeugdprogramma 8,50 uur.
Dinsdag 3 augustus
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19,01
Voor de kleuters. 19,06 Journaal voor ge
hoorgestoorden. 19,33 Jackie Gleason
Show. 20,00 Journaal. VARA: 20,20 Achter
het nieuws. 20,45 Voordracht. 20,50 Voor
stelling Venetië: 1. Voordracht. 2.
Opera-aria's. 3. Toneelfragmenten. 4
Operafragmenten 21,40 Dick Powell
Theatre: Een vriend in de stad, TV-film
NTS: 22,3022,35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20,00 Journaal. 20,01 Detective
bureau Lynx contra modespionnage, TV-
film. NCRV: 20,25 Gevleugelde avonturen:
Luchtvaart in burger en in circuspak
documentaire. 21,05 Toonladders: debuut
van jonge artiesten. 21,35 Drie sterren
een begrip: licht programma. CVK/IKOR:
22,1022,35 Veldtocht der liefde, pro
gramma naaava het 100-jarig bestaan van
het Leger des Heils.
BELGIë VLAAMS
19,30 Engelse les. 19,45 Filmmuseum
van de schaterlach. De kelner, filmklucht.
20,00 Nieuws. 20,20 Stel je voor. 20,25 De
schelmen, feuilleton: de kidnappers. 21,15
Europa 2000, documentair programma over
de vooruitgang in Europa. 22,00 Gast-
programma: de katholieke gedachte en
actie. '22,30 Nieuws.
BELGIë FRANS
19,00 Berichten. 19,03 Filosofie en leken-
moraal. 19,33 Les cadets de la Forêt, film.
22,00 Journaal. 20,30 Jeux sans frontières
20,40 L'amour mène la danse, film. 22,55
Journaal.
(Advertentie)
handige drie-in-één tafeltjes
die steeds meer „en vogue",
zijn. Praktisch als bijschuivertjes
naast bank, fauteuil, bij de
telefoon en in elk ander hoekje.
Elegant en sierlijk om iets echt
gezelligs op te zetten. Verras
sende stijl-variaties in dit mat
glanzend notenhout en andere
rijke materialen.
vanaf
Welkom voor een persoonlijke
keus uit onze collectie
15)
Toch was ze, zoals gewoonlijk, woe
dend, toen ze las van Lems jeugdige
leeftijd en zijn gebrek aan ervaring
in de politiek. Het was waar dat Lem
terwijl hij -sinds zijn volwassenheid
vele politieke zaken had opgeknapt,
nu officieel regelrecht van zijn advo
catenkantoor overgestapt was naar
een verkiezingscampagne voor het
gouverneurschap Ze wist dat de
meeste kandidaten voor welke functie
dan ook, begonnen met aan de bel te
trekken in een kiesdistrict, zich van
de ene positie naar de andere opwer
kend, wellicht van een post waarop
ze benoemd werden to it een waarvoor
ze gekozen moesten worden als hun
staat van dienst dat wettigde en als de
kiezers steeds meer hun gunsten lie
ten blijken.
Maar het was stellig zonder precedent
dat een man rechtstreeks vanuit de
industrie of zijn beroep of zelfs uit de
militaire dienst naar een uitvoerende
regeringstaak overging. Lem was
zeker niet gespeend van een grondige
politieke scholing. Toch werd hij
zelfs nog op zijn naam aangevallen.
„Misbruik makend van de naam Bas-
com stelt deze jongeman hervor
mingen voor Onze huidige gouver
neur is befaamd om zijn zogenaamde
hervormingen hij steunt Lem Bas
com, die nog meer en verdergaande
hervormingen wil doorvoeren."
Ze legde de kranten neer en reed de
snelweg op.
Het werd noodgedwongen een lang
zaam ritje, want het regende nu har
der. Er bestond slipgevaar in de
bochten en er waren veel vrachtau
to's en andere wagens op de weg.
Het werd zo'n donkere middag dat
Martha al gauw met felle lichten
van tegenliggers te maken kreeg. Ze
deed haar lichten ook aan. Het was
ook een eentonige rit, met alleen
maar het monotone geruis van de
banden op het natte wegdek en de
voorbijschietende verblindende lich
ten. Haar gedachten gingen terug
naar de verkiezingstoernee.
De oppositionele pers had die morgen
en bijna elke andere ochtend en
avond de spijker op de kop geslagen.
En het was steeds een belangrijke
spijker Dilly had het Martha in het
kort uitgelegd. „Zie je, Lem zoekt
het in de hervormingen. Gouverneur
Welsh heeft elke grondige hervor
mingsmaatregel doorgevoerd die hij
kon. Hij heeft vrienden, maar ook
vijanden gemaakt. John Henty staat
bekend als behoudend. Als hij geko
zen wordt zal hij proberen alles on
gedaan te maken, wat de gouverneur
bereikt heeft. Ze noemen Lem een
heethoofd, een gevaar. Het is een fe'it
dat als Henty gekozen wordt, de
staat een grote stap terug zal doen.
Lem zal de kiezers moeten laten zien
dat hij moedig voorwaarts zal gaan
vanaf het punt waar de gouverneur
is opgehouden. Dat betekent dat hij
tegen de tegenstanders van de gou
verneur moet strijden. Het betekent
dait hij de mensen moet laten denken
en denken", zei Dilly met haar
zachte stem, „is een pijnlijke oe
fening. Sommige mensen willen een
voudig nief denken."
Martha zag de lichten van een ach
teropkomende vrachtauto en ging
verder naar rechts op het gladde,
glimmende wegdek om die te laten
passeren
Ze had Dilly vaak gezien gedurende
de campagne. Ze had respect voor
haar, voor al die mannen die bij de
campagne geïnteresseerd waren en
die Lem bijstonden en om eerlijk
te zijn, mannen wier kapitalen toe-
of afnamen met dat van Lem. Martha
was meer dan eens onder de indruk
geweest van de wijze waarop ze Dilly
accepteerden bij hun besprekingen en
de grote aandacht die ze Dilly
schonken, als ze dan al eens verkoos
iets te zeggen op haar rustige, lang
zame en vriendelijke manier. Zelfs
de machtige voorzitter van de staats
partij luisterde als Dilly haar bril
op haar neus omhoog schoof en begon
te praten.
Ze was verscheidene malen Martha
heel handig bijgesprongen. Eens toen
Martha, zoals mrs. Bascom al had
voorspeld, plotseling was gevraagd
een paar woordjes te spreken en ze
een kort ogenblik verstijfd van afgrij
zen was geweest. Dilly had toen klun
gelig haar stola voor Martha's voeten
laten vallen en op de een of andere
wijze had Martha, tegen de tijd dat
Dilly die had .opgeraapt, een vodje
papier in de hand, bedrukt met grote
letters. Achter de batterij microfoons
had Martha er even vluchtig naar
gekeken. Haastig improviseerde ze
wat, maar diep in haar hart wist ze
datze zonder Dilly met de mond
vol tanden zou hebben gestaan. Ontel
bare malen had Dilly namen bijna
traag, maar zo duidelijk uitgesproken
dat Martha ze wel moest verstaan;
dikwijls had Dilly domweg gezegd:
,,de districtsvoorzitter de uitgever
van meneer Zus en zo heeft de
campagne heel royaal gesteund".
Dilly was niet altijd bij de hand. Ze
had een geheimzinnig programma vol
bezoeken en besprekingen achter de
schermen. Maar ze dook op als ze
nodig was. „Ze zullen je deze vragen
6tellen", zou ze dan tegen Lem zeg
gen en 'een van haar stukjes papier
vol hanepoten uit haar handtas te
voorschyn halen.
Voor zover Martha wist, was de enige
echte vergissing gemaakt toen Dilly
er niet was en een verslaggever
van de oppositie maar dat wist
Martha niet haar een antwoord
ontfutseld had dat erop neerkwam
dat ze werkelijk niet veel wist van de
arbeidsproblemen. Er waren koppen
in de krant gekomen „Mrs. Bascom
spreekt. Geeft toe dat ze niets van
een belangrijk programmapunt van
de verkiezingscampagne weet". En
het verslag ging verder met te zeg
gen dat mrs. Bascom het grootst®
deel van haar leven in het buiten
land had doorgebracht en dat ze na
tuurlijk niet op de hoogte was van
de toestandnn in Amerika en van die
in deze staat in het bijzonder.
Lem had tegen haar gezegd dat er
geen aanleiding voor haar bestond iets
van regeringszaken te weten; de
vrouw van een gouverneur had niets
met de uitvoerende macht te maken.
Hij was totaal niet van stuk gebracht
geweest. Maar Martha wilde maar dat
Dilly bij haar was geweest. Zelfs Ar
chie zou hebben kunnen helpen, maar
die was naar de andere kant van de
zaal verdwenen, zo druk als een klein
baasje, waar hij had staan praten met
een schrijver van politieke boeken.
Toen de kilometerteller aanwees dat
ze vijftig kilometer had ""ereden, be
gon ze uit te kijken naar het bord
met Bascom Bay erop. Archie was
nauwkeurig geweest, want na precies
tweeënzestig kilometer kwam een
wegkruising in zicht en een bord met
verscheidene plaatsnamen. Onderaan
stond Bascom Bay. Ze verliet de
hoofdweg en kwam terecht op een
smalle klinkerweg.
Hier ging ze weer langs de kant staan
om Archie's kaartje te bestuderen
bij het schijnsel van het lichtje in het
dashboard. Daarna^ reed ze weer
door. Ze kwam door de buitenwijken
van een stadje, waar in de scheme
ring de lichten brandden Ze passeer
de twee door Archie aangeduide wij
ken en volgde een bochtige weg die
omzoomd was door bomen. Spoedig
ging die over in een weinig gebruikte
landweg. Ze reed langzaam en zag
al gauw, zoals op Archie's kaartje
was aangegeven, een kruispunt waar
drie wegen, niet veel meer dan land
wegen, samenkwamen. Op de kaart
stond een kruisje en ze zag het huis
van de Stensons, waarvan de ramen
verlicht waren.
Martha werd wakker omdat er licht
op haar gezichf scheen. Even was ze
verdwaasd en ze kreeg het gevoel dat
er iets dringends was, iets d'at ze on
middellijk moest doen.
Ze ging rechtop zitten, zag de de
ken en haar gele pakje en wist waar
ze was en wat ze had gedaan.
En waf haar nu te doen stond nu
meteen, of Dilly het goed vond of
niet.
Ze keek op de klok op de schoor
steenmantel. Het was drie uur in de
middag. Het zonlicht stroomde door
de openslaande deuren achter haar
naar binnen. Ze herinnerde zich vaag
dat Dilly haar een of andere pil had
gegeven. Ze had tenslotte blijkbaur on
danks haar opwinding lang en zwaar
geslapen. Het was doodstil in huis.
Ze moest onmiddellijk naar de politie
gaan en precies vertellen wat ze ge
daan had Misschien had de mail die
ze had aangereden, het al gemeld.
Misschien was de politie al op zoek
naar 'n kleine auto van buitenlands
fabrikaat en de vrouw die hem be
stuurd had.
Ze twijfelde nu niet langer. Dilly had
de gevaren voor Lem overdreven.
Maar ongeacht de gevolgen voor Lem
zou hij willen dat ze zich aan de wet
zou houden.
Ze zocht haar pakje en schoenen bij
een, ging naar boven en nam de eer
ste de beste "badkamer die ze vond.
Er stond een ouderwetse badkuip op
pootjes. Het water vertoonde eerst
wat sporen van roest, maar werd
daarna helder. Het was ook warm.
Martha had niet veel zin in wat haar
te wachten stond. Hoe moest ze de
vertraging verklaren?
PORTSMOUTH UPIOorlogs
held Donald Emslie ziet zich gedwon
gen zijn George Medal" te verkopen,
omdat hij werkloos is en geld nodig
heeft.
„Ik vind het vreselijk, het is mijn
kostbaarste bezit", verklaarde de ge
pensioneerde marine-onderofficier,
„maar ik moet wel. Ik heb al enige
weken geen werk."
Emslie verwierf de George Medal'
in 1942 wegens „buitengewone moed
en plichtsbesef"toen hij tijdens de
Blitzkrieg boven Londen in zeven da
gen tijds acht Duitse landmijnen on
schadelijk maakte.
De marine-veteraan heeft zijn „Ge
orge Medal" met acht andere onder
scheidingen naar het veilinghuis So-
theby gezonden. Hij hoopt er 130 pond
sterling voor te krijgen.
Pcnnoktuivor
1 2 3 4 5 6-78
Horizontaal
1. deel van de mond - trottoir 2. eer
ste mens - spoorstaaf 3. familielid -
soort papegaai - muzieknoot 4. vreem
de munt - Europeaan 5. woonboot -
miereneter 6. ieder - onkruid 7. leng
temaat - erg - militair 8. wreed heer
ser - wonde 9. bedbedekking - boom
Vertikaal:
1. schaapkameel - watervogel 2. meis
jesnaam - wandelplaats 3. familie
lid - zwaardvis - godsdienst 4. Duitse
munt - uitroep 5. muzieknoot - vogel
6. speelbaan - planeet 7. onder ande
re - roem - Engelse ontkenning 8.ge
bergte in Frankrijk - deel van het oor
9. effen - uitingsmogelijkheid
•ui9;s - ptd *6 I«l
- '8 oa J°ï BO 'L s.reui - bi;
9B5( - ai -g aoq - ipBui f 3fi - stio - Bd
g aan** BP! z eunn :jJaA
•uixo - uaspp -Q aaus
-ojau gll - Jeq - ia i jb^ - 3tx» -9
pui - üfJB *5 PI - a-IO f BJ - BIB B-UI
•g fiBi - uiBpB z doop - dit x 'JOH
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend
Ter gelegenheid van de mode
show van het Parijse modehuis van
Michel Tellin, poseerde de Itali
aanse actrice Gina Lollobrigida in
een lange zijden avondjapon dit
bestikt was met diamanten, bril
lonten en andere edelstenen. Het
totaal vertegenwoordigde 'n waar
de van 7 miljoen gulden.