Met 1400 passagiers in luxe cruise naar Australië en Nieuw-Zeeland DOOD VAN EEN PLAYBOY Verkeer in Italië is méér dan een chaos Inl Logé Gemiddeld 26 doden per dag ZILTE BLIK Doorreis Zeemansgraf Beloofde land Boodschap Geld, geld Kapitalen Rubirosa stierf even snel als hij leefde Tenslotte I Misse Start 19 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 31 JULI 1965 14 17 L RGENS Bi cockpit naar een verkrq grof raster van vandaan flitsen t verscholen landl dende landschaf de foto's. „Is Be| geduldig, want kist op zijn kant eens van alle ka, worden. Cirkeler (Van een onzer redacteuren) Pas in de Golf van Biskaje die onvermijdelijke uitholling over dwars in Mariannes perfecte silhouet voelt kapitein R. J. Brittain zich weer kiplekker. Vanaf het vertrek uit Vlissingen heeft hij zich voor ons schuilgehouden als een egel in zijn winterslaap, maar zodra Kaap Guenol is gepasseerd en het schip in deinende draf overgaat, klimt hij gehaast naar de brug om zijn plaats tussen matrozen en staf officieren in te nemen. Zijn blik is opeens uitzonderlijk zilt, zijn benen staan ver uiteen alsof het kruis van zijn uniformbroek elk ogenblik verrast kan worden met een paarderug. Hij kijkt gespannen naar de meters, die nerveus verspringen, naar het wiebelend kompas, dat zich bjj elke golf verslikt in zijn eigen sap. Dit is het moment, waarop de zee hem als een geduchte rivaal ontdekt. De ramen van het stuurhuis zijn al lang dichtgeslibd met zoute schubben en het uitzicht op die plaats is geredu ceerd tot een vaag, grijs spookbeeld, maar op het kleine radarscherm blijft de horizon onverminderd glashelder. De rondtollende vleugels hoog in de mast schuimen het slagveld af en ge ven hun ontdekkingen razendsnel door naar het glazen netvlks, waarop alle obstakels in de buurt zijn ineenge schrompeld tot minuscule kikkervisjes. Elke seconde klikt de sluiter en schuift de filmstrook door. Elke seconde re gistreert een foto haarscherp de be wegingen van aansluipende tankers en ertsschepen, die in een tunnel van op spattend schuim hun voren door de Golf trekken. „Zo kunnen er nooit moeilijkheden ontstaan", zegt één van de officieren glimlachend, „die foto's zijn immers ons bewijsmateriaal. Mocht er onverhoopt een aanvaring zijn. dan kan iedereen achteraf zien, wie' de schuldige is". Zegevierend kijkt hij ons aan „En als die foto's mee de diepte in gaan?", vragen wij ter oriëntatie. De officier knikt, denk4 even na. Juist", zegt hij dan, „u wilde, als ik het wel heb ook nog de kaartenka- mer zien. Ik zal u voorgaan." Hét is duidelijk dat de witte Orcades voor kapitein Brittain definitief op houdt bij de loodzware deur van de brug. Wat daarachter ligt interesseert hem nauwelijks. Dat is goed voor land rotten en leken op doorreis, maar voor hem hoeft het niet. Hij vindt het al erg genoeg, dat hij soms naar beneden moet, want onvermijdelijk komt op elke reis het moment, dat dé passagiers willen weten, wie er zorg draagt voor hun behouden vaart. Als het zover is, hijst kapitein Brittain zich korzelig in zijn verbijsterend pretpak, waarvan de mouwen tot aan de elle bogen zijn behangen met gouden au reolen. Het lijkt dan, alsof hij zijn ar men de middag ervoor op het zonne dek beschikbaar heeft gesteld voor een spelletje ringgooien. Op zulke bijeenkomsten loopt hü moeilijk tussen zijn gasten door, glas in de ene, sigaret in de andere hand. Pleased to meet you. Hij converseert, vertelt met tegenzin over zijn carrière. Nooit last van zeeziekte gehad, kapi tein? No no, miss Jennifer. Altijd recht op de henen en droog in de mond. To your health. Hü kijkt be nard om zich heen als een missiona ris, die door een fout in het reissche ma bij menseneters is verzeild ge raakt. How are you? En als hij even de kans schoon ziet, vlucht hij weer over de steile trap naar zijn adelaars nest onder de schoorsteen, waar nié mand van hem verwacht, dat hij zijn vervaarlijk witte pet ophoudt. Zijn schip is de brug. De rest is in zijn altijd samengeknepen ogen duidelijk bijzaak. Die rest zijn 28.000 bruto registerton- nen, die Engelse scheepsarbeiders tus sen boeg en achtersteven van de sier lijke Orcades hebben vastgeklonken. Op de bodem likken helse vlammen 24 uur per dag met gulzige overdaad door de stookketels en grommen de giganten, die twee glimmende assen over een lengte van 75 meter door de scheepsbuik draaien. Aan het einde kolkt het water rondom dt schroeven, die deze drijvende stad met een snel heid van veertig kilometer per uur voortstuwen. Schipper mag ik overva ren, ja of nee? Daarboven zijn de zeven dekken op gestapeld als etages van een enorm flatgebouw: eindeloze gangen, als brandslangen uitgerold, monumentale trappenhuizen en liften, bars, speelza len, bibliotheken, kindercrèches, zwem baden, zonnedekken, een hospitaal, eindeloze promenades en restaurants, die in geen enkele metropool zouden misstaan. Alle „officiers"-hens aan dek van de Orcades Foto linksboven: Aan boord van de P O-schepen is het twaalf maanden lente ders ingescheept. De meesten van hen zijn ouders van emigranten, die hun opgepotte AOW hebben aangelengd met spaargeld uit de oude kous èn daarmee de sprong naar hun kinderen wagen. Die kleine daar vooraan mét die blonde krullen is Johnny. Ze zal hem straks in Sydney voor het eerst in haar leven zien. Ze glimlacht èn geeft de foto in haar hand een be moedigende knipoog. ,,Het is een heer lijke jongen", zegt ze. De oudere Nederlanders kennen aan vankelijk twee woorden Engels: ,,yes" en ,,no". Yes is beLangrijk, wanneer er 's middags extra-gebak geserveerd wordt, „no" is onmisbaar bij het be palen van het ontbijt, want voordat zé het weten, zitten ze op hun nuchtere maag tegen het glazen oog van een ongemeen dode makreel aan te kijken. De Nederlanders, die door hun luide conversatie en oeverloze eetlust on middellijk als jongens en meisjes van Jan de Witt door de mand vallen, ko men met een fraaie portie scepsis aan boord van de Orcades. Ze zijn welis waar nooit in Engeland geweest, maar ze weten er alles van: aan mallotige bolhoedjes geen gebrek, maar oh wee, als je na tienen een bassabas wilt nut tigen, dan vind je de tap toe. En dan zwijgen ze nog over de waterige jus en de biljartharde aardappelen. Ze hebben er in elk geval op gerekend: de koffer 2it vol met biscuit en blik ken met worst en ballen gehakt. Het cullinair demasqué vindt nog diezelfde avond plaats. Op lemen voe ten zijn ze de eetzaal binnengestrom- peld en met het dramatisch manuaal van „één, twee, drie in godsnaam" hebben ze zich aan de voorgeschre ven tafel laten zakken. Ze kijken elk aar nog even gauw veelbetekenend aan. „Ome Joop, mocht ik soms in de soep stikken, dan wens ik een eer lijk zeemansgraf". Een vrouw in een overbloezende japon buigt zich moe derlijk voorover en roept: „Eén ding jongens, als de piepers tot snot zijn gekookt moet *k ze niet". Dan komt er één tot de ontdekking dat op de menukaart een Hollandse vertaling onder de Engelse tekst staat: het is een kleine papieren schouder klop van P O die haar Engelse su prematie graag inruilt voor ouderwet se Hollandse service. „Jongens", roept hij, zich verslikkend, „moet je horen, wat we eten. Heldere groente soep, gebakken tong, karbonade met alles d'r op en d'r an, ijs, kaas. een peer en koffie toe". Vanaf dat zalig moment kan de reis voor de Neder landers al niet meer mislukken. Ze knopen het servet feestelijk hoog on der de kin, gaan er ouderwets breed voor zitten en wenken de ober met èen gebaar van „laat nou de klok maar luiden." En de culinaire klok wordt geluid aan boord van de Orcades, vier zon nige weken lang. Chef-kok W. Grun dy, een daartoe goèddoorpekeldè vijfti ger met eetlustwekkende vormen, staht met zijn brigade van 45 man dag in dag uit voor de héte vuren van de Haute Cuisine. Na een zwerftocht door de keukens van Franse, Belgische en Ne derlandse hotels trad hij vijftien jaar geleden in dienst van P O en sinds dien heeft hij op volle zee zijn Brits vakmanschap met de Fransé slag ge demonstreerd. Grundy (zijn eigen voorkeuren: brui ne bonen met spek en krentenmik) heeft in zijn forse keukenpaleis op het D-dek ook de beschikking over een ijze ren koe, die Nederlandse melkpoe ders met eindeloos geduld tot allerlei soorten melk omvormt. Daarnaast kan hij putten uit unieke voorraadkelders, waarin naast koosjere maaltijden voor orthodoxe joden en panklaar voedsel voor tientallen diëten ook nog 200.000 eieren, 60 ton vlees, 28 ton vis, 22 ton gevogelte, 10 ton ham, 66 ton aardappelen, 9900 flessen wijn en 220.000 flessen bier op hongerige ma gen en dorstigekelen liggen te wach ten. Elke morgen beginnen stijfbevro- ren varkens en koeien zwijgend aan hun laatste tocht: via liften komen zij uit de krochten van het schip naar het D-dek. waar zij door slagers zon der aarzelen onder de lintzaag worden gelégd. Zelden zal een rund zo com pleet van zijn stuk zijn gebracht als hier. Het snerpend geluid, dat dwars door de muren trilt, geeft deze uithoèk van de Orcades hét allure van een folterkamer in een gruwèlfilm. Voor de weinige uren, dat er op de Orcades niet gegeten en gedronken wordt (het is even zoeken, maar ze zijn er) heeft purser D. C. Blurton een fors pakket van ontspanningsmogelijk heden. Elke week draait er in de s ch e epsbios co op een gloednieuwe film elke dag gaan onvermoeibare hostes ses als zendelingen voor in het onuit roeibare bingospel. Voor de minnaars van klassiekemuziek worden grammo- foonplatenconcerten georganiseerd, voor de passagiers, die met drie- kwartsmate van hun avond willen genieten, blazen de twee scheepsorkes- ten in de luxe Riverina-room diep in de bus. Deze danszaal is één van de favoriete plaatsen, waar de mannelijke passagiers via foxtrot en twist tot een duistere dialoog trachten te komen. De hele dag hebben zij als Volendammer- vissers in de wijde broeken over het dek gezworven en hun hebberig oog goed de kost gegeven. De droom- paardjes op het achterdek zijn hun daarbij niet ontgaan, maar zij wach ten eerst dé veilige avond af, voordat zij spijkers met koppen slaan. Uit hun hutkoffers hebben zij de joyeuze witte smoking opgediept met bijbehorende frivole strik en aldus gepavoiseerd be geven zij zich tegen negen uur naar het slagveld. Daar zijn inmiddels ook de scheepsofficieren aangekomen, die op hun beurt het werkpak hebben ver wisseld voor een adembenemend bui tenmodel met krap vest en stijf over hemd vol pap. Samen gaan zij nu op jacht langs de tafels, waar bruinverbrande dames te vergeefs de indruk proberen te wekken, dat het wervend gesnuffel hun geheel ontgaat. Nou, me zuster, want nau welijks heeft die lange, blonde heer ge wenkt of ze veren reeds vief overeind. Laaf het nu precies de man zijn, die ze 's middags op het achterdek al voor zichzelf hadden gereserveerd. De Orcades bij avond is evident een volkomen ander schip dan de Orcades overdag. Het hete daglicht is te schel voor escapades en de passagiers be helpen zich dan met Wiener Schnitzels en high. tea. Maar zodra de avond over de zee komt aan waaien er het schip afdoende inspint, wordt het verlangen naar een groen blaadje zelfs de grijs aard met het gorgonzolagezicht te machtig. Jolig plukt hij een blommi- ge uit de passagierslijst om haar naar de dansvloer te leiden voor een fosse samba. Wat een geluk, dat 't aan boord van de Orcades altijd lente is. De slechte dansers, Tie aanvanke- iük duidelijk op punten achter liggen, grijpen hun kans in de golf van Biscaje. De spiegelgladde dansvloer is dan een glijbaan geworden, die zelfs dé grootste hark in sta-at stelt de schuiver van zijn leven te maken. Onbekommerd zwiert hij syncroon met de golfslag van stuur- naar bakboord en de variaties, die hü ter plaatse verzint om zich staande te houden, maken hem tot de held van de avond. Het is ook in deze klei ne uren, dat het scheepsorkest met de holle zee twist óver de vraag, wie er nu voor zorgt, dat de beentjes van de vloer gaan. Voor chef^steward T. A. Wilkenson, een reus, die onder het lopen zijn be- nén voortdurend ver vooruitwerpt. als- Drijvend paleis laat zich enteren voor 8,3 cent per kilometer of hij ze liever kwijt is, spelen in die nachtelijke uren weer andere proble- ,men. Met zijn 437 stewards geeft hij de overtocht de contouren van een luxe cruise en aan die vernissage heeft hij de handen vol. Elke ochtend verrast hij zijn slapende gasten met sinaas appelsap en thee met biscuit, elke och tend staan zijn obers in de eetzalen klaar om de haring in tomatesap en de eieren met spek te serveren. Het is duidelijk, dat de liefde voor de scheep vaart bij hem uitsluitend door de ma gen van 1700 passagiers gaat. Zo zal het vier weken lang gaan. Terwijl miss Kingsley op het C-dek op haar ené, fraaie oor ligt en de roodharige chef-elektriciep Smith zijn laatste Ierse whisky als een hoést- drank naar binnenspoelt. volgt de Or cades gestadig het vertrouwde spoor langs Port Said, Aden en Colombo naar het beloofde land. Onafgebroken temmen de stabilizers in het onder- ruim de opdringerige golven en blazen (Van onze correspondent) ROME. Wij leven toch wel duidelijk in een onverschillige en oppervlakkige wereld. Volgens of ficiële gegevens van 't wegverkeer in Italië gebeurden er in het jaar 1964 op het langgerekte schier eiland maar liefst 322.754 verkeers ongelukken. Dat is één op alle 31 rondrijdende verkeersmiddelen. Daar komt nog bij, dat genoemd jaar 1964 niet minder dan 322.550 meer of minder zwaargewonden op- Dit is in de komende vier weken het deinend domein van 1400 mensen: mannen, vrouwen en kinderen, die zich tegen redelijke vergoeding door 's werelds grootste scheepvaartmaat schappij P O in de luxe boot hebben laten nemen. Hun grens is tot nader order een witte railing; een stalen scheepswand staat als een stadswal tussen hen en waterland in. De mees ten zijn aan boord gekomen in de grij ze dokken van Tilbury: landverhuizers uit de ingewanden van Good Old Eng land, gelouterd door gestadige regen val en de Britse keuken: gezinnen met gedisciplineerde kinderen, die keurig hun vinger opsteken als de kleine boodschap in aantocht is; alleenstaan de dames, die in stijve, hooggesloten jurken hebben aangemonsterd, maar lang vóór Gibraltar reeds in bikini hun sex op het dek zullen werpen. Zonder uitzondering hebben zij de schepen achter zich verbrand en bij voorbaat werpen ze zich nu in de ge bruinde armen van het jonge Austra lië. Daar zullen ze manmoedig op- nieuw beginnen, dromen verzilveren, j lil plannen in gewapend beton gieten. In Vlissingen gloednieuwe halte in Chef-kok Grundy demonstreert Brits p O's monstertoer naar de Paci- vakmanschap met de Franse slag fic, hebben zich ook nog 150 Nederlan- (Van onze medewerker H. Wouters) PARIJS. Het was donderdag 8 juli. Over Marnes-la-Coquette hing een dicht regengordijn. Hei staadje van Maurice Chevalier had die dag „rien de coquet". Voetgangers zagen we maar wei nig. Het slechte weer deed de va kantiegangers binnen blijven. De rijke villa's hadden iets triests én heel Marnes-la-Coquette. Marnes- de-Kokette eerder iets onbehaag lijks. Wij begaven ons naar een begrafenis, waarvan het rendez-vous niet in een kerk was, maar rechtstreeks op het kleine kerkhof van Marnes. De civiele begrafenis van een der meest beken den van het Tout-Paris": Porfirio Ru- birosa. Hü reed zich de maandag er voor om kwart na acht met zijn gryze „Ferrari" (70.000 francs, 240 km/u) te pletter tegen een boom in het Bois de Boulogne. De nacht had hij vierend doorgebracht in „Chez Régine", een be kende nachtkroeg en Li het cabaret „Los-Calavados Een ogenblik was er slechts nodig om aan het woelige, lege leven van de ogenschijnlijk eeuwig jonge, 56-jarige Porfirio een einde te maken. Hij be schouwde het leven als een spel, ge speeld op een groot terrein, genaamd „de Wereld". Van zijn dood kan ge zegd worden, dat deze een gevoelige slag is vooral voor de sensatiebla den. Zij verliezen in hem een rijke ar tikelenbron. Al nadenkende over de „spelende" Porfirio arriveerden wij op hét kerk hof. Op een groot kruis lazen Wij „Ik ben de opstanding". Ernaast zagen we een grafsteen met: „Het leven is een strijd. Ik heb de mijne gestreden". Dadelijk achter de lijkkist van Ru birosa liepen, zo te zién, ontroostbaar, verpletterd zijn (5e) vrouw, zijn neef en monsieur Amaya, zijn „rechterhand" Onder de talrijken, die de stoet volg den, wees men ons aan: de gezant van de Dominicaanse Republiek, baron Elié de Rothschild, hertog de Cadaval, graaf de Canay, de twee uit New York speciaal overgekomen zusters van pre sident Kennedy, madame Fath, Paül- Louis Weiier, enz Bloemstukken, tal rijke kostbare bloemstukken dekken de baar. Twee intieme vrienden van de overledene eerden zijn nagedachtènis met êèn rede, waarin 'vooral hét woord ..vriendschap'' dikwijls herhaald Wérd De aan heel Parijs en ver daarbuiten bekende Porfirio Rubirosa kon aan spraak maken op heel wat titels: ex- diplomaat, internationale play-boy, lid van de grote club van hét Tout-Paris, vrouwenveroveraar, hartenbreker, echt scheidingsexpert, miljardair, enz. Hij wist zien omringd door een legioen van aanbidders, vrouwelijke en mannelijke. Mooi was hr niet. Hij had een gebro ken boksersneus, kromme benen en een gestalte die, ook toen hij al 56 was, dénken deed aan een tè vlug op geschoten jongen. Daar, waar het Tout- Paris zich verzamelde, was Porfirio van de partij, steeds mét zijn paraplu.... om er wat serieuüfer uit te zién! De wereld was zijh speelterréi Zijn speel goed bestond uit snellè vliegtuigen, prachtige zeilschepen, raspaarden en extra dure auto'fe. Hét geld voor zijn speelgoed verkreeg hij dank zij zijn nimmer falende procédé, trouwen met milj ardairsdochter s Porfirio Rubirosa werd in 1909 ge boren té Santo-Domingo. Zijn vader, een reserve-géneraal, had daar een grote suikerplantage. Na de eerste we reldoorlog werd generaal Rubirosa door zün regering als diplomaat naar Parüs gezonden. De jonge Porfirio ging stu deren in Normandië, aan de „Ecole des Roches", een der beroemdste scholen van Frankrijk. Zijn leven bleef hij, wat hij als kind was: tamelijk koud en wat nors. Be halve als hij iets wilde verkrijgen. Hij kon zich dan erg vleierig voordoen, totdat hij had wat hij hebben wilde. Dit waren vaak miljarden! „Iedereen wil veel geld bezitten. Ik wil er vooral veel kunner uitgeven", zei hij eens. Het middel hiervoor zocht en vond hij in het huwelijk. Zijn eerste keuze viel op de 16-jarige Flor de Ore (Gouden Bloem), dochter en rijke erfgename van Trujillo, dicta tor van de Dominicaanse Republiek. Porfirio Rubirosa wordt staatssecreta ris en later gezant in Parijs, (vaar hij zijn intrek neemt met zijh vrouw en met haar bruidsschat van verschillende mil joenen dollars. Rubirosa had zich geen interessantere standplaats kunnen dro men. Voor hem is Parijs de stad van het onbezorgde leven. Hij springt er van het ene feest in het andere; hij danst, drinkt en amuseert er zich alsof hij als diplomaat niets anders te doen heeft. Steeds weiniger tijd vindt hij om sa men door te brengen met zijh in Santo Domingo geplukte „Gouden Bloem". Flor de Ore krijgt dan ook al gauw schoon genoeg van haar man. Zij keert, alleen, terug naar haar vader. Zijne Excellentie Porfirio Rubirosa vindt het helemaal niet erg, dat zijn „Gouden Bloem" teruggekeerd is naai de tuin, waarin zij ontlook. Hij behoudt de miljoenenbruidsschat en aast op nieuwe kapitalen, in '4° verschalkt hij de meest betaalde, Europese filmster, Da- niëlle Darrieux. Zij bezorgt hém een plaats in de filmwereld, niet als spe ler, maar om dé films vah Marcel Carné te superviseren. Camé verdraagt sléchts kort de supervisie van een diplomaat, dié niéts vah filmen afweet. Porfirio gooit zich nu maar weer met ziel en lichaam in het mondaine leven. Weer interesseren hém hiéts anders dan het uitgaan van het Tout-Paris, de auto's. het amusement en het onophoudelijke feestvieren. In 1947 scheidt Daniëlle Darrieux van hem. Aan haar vrienden bekent zij: „Ik ben een geruïneerde vrouw". De 38-jarige Porfirio gaat opnieuw op jacht. Slechts een paar weken na de echtscheiding me4 Daniëlle Darrieux trouwt hij in de ambassade van de Do minicaanse Republiek Doris Duke, de dochter van de Amerikaanse „koning van de tabak" Prompt na 13 maanden volgt zijn derde echtscheiding. En daar dit zo beschreven staat in het huwe lijkscontract, betaalt Doris Duke hem 175 miljoen dollar. Even na deze derde echtscheiding wordt Porfirio Rubirosa ontslagen als diplomaat te Parijs „vanwege zijh, in Europa en in de Verenigde Staten per soonlijk gedrag, dfniet verenigbaar is met zijn ambtsplichten en met zijn diplomatieke voorrechten". Na korte tqd trouwt hr te New York met de miljardaire Barbara Hutton. Zij verklaart aan iedereen: „Mijn vorige mannen hadden het allen slechts ge munt op mijn geld. Porfirio is helemaal niet geïntéresseerd in mijn dollars!" Dictotor Trujillo is in zijn nopjes, om dat zijn ex-schoonzoon een der rijkste vrouwen van de wereld getrouwd heeft. Hij beschouwt dit als een grote eer voor de Dominicaanse Republiek. Por firio Rübirosa krijgt zijn diplomaten- post te Parijs terug. Porfirio van zijn kant, is vooral in zijn nopjes met het, van Barbara ontvangen speelgoed: een viermotorige bommenwerper. Hij be dient er zich van om zo vaak en zo snel mogelijk een bezoek tè brengen aan een „resèrve-liéfje", de, in die tijd veel besproken, Hollywoodse filmster Zsa Zsa Gabor. „Ik zie mijn man maar zeer zelden", klaagt Barbara Hutton al spoe dig. „En als hij na zovéél tijd even tiaar huis komt, gaat hij in bed lig gen" Het huwèlijk duurt slechts 2 maanden en 10 dagen. Werkelijk, Por firio Rubirosa verstond de kunst van de formidabele ketels van de air-con ditioning frisse lucht in de hutten en salons. Als je buiten het dek komt kruipt de hitte gelijk als een lome vlieg over je huid, maar binnen zoek je even later toch weer naar je trui. „Wees zeker van de zon", is de uit nodigende slagzin van P O en om deze beleofte waa^ te maken, jaagt de ze rederij een meute van elf passa giersschepen over de wereldzeeën. Voor 8,3 cent per kilometer zullen dieze drij vende paleizen volgend jaar naar schat ting 12.500 passagiers naar Australië en Nieuw-Zeeland brengen en onder hen zullen ook honderden Nederlan ders zijn, die Vlissingen als springplank naar Australië gebruiken. Een van de raspaarden uit de P Co stal is de Orcades, een witte oase in de waterwoestijn. Met de vlooiende apen op de rots van Gibraltar hebben wij kapitein Brittain en zijn staf op een donderdagmorgen nagewuifd, totdat zijn schip met de horizon van de Mid dellandse Zee was samengesmolten. Sindsdien is het heimwee naar dit wie gend vakantieoord blijven knagen tot op de dag van vandaag. Koortsachtig zul len we dan ook blijven zoeken naar een kans om de Orcades opnieuw te enteren. leverde. En dat er en dat is het ongeloofiyke in dat kalender jaar 9325 doden op de openbare wegen vielen. Er vallen in Italië 26 doden per dag door het verkeer. Elke anderhalve mi nuut gebeurt er een auto-ongeluk waar bij mensen gewond raken. Italië staat van alle „gemotoriseerde" landen van Wést. Europa boven aan de lijst van verkeers ongelukken. En dit verhaal is nog veel actueler, als men dan kennis neemt van het volgende geval. Dezer dagen werd in Milaan een automobilist met een schroe- vedraaier doodgestoken, omdat hij een andère automobilist geen voorrang had gegeven. Drift en ongeduld op de weg en de vaak fatale „gelijkhebberij" maken van het verkeer in de steden een ware hel. Voor wie zelf geen automobilist is, wordt het leven in een stad als Rome dagelijks moeilijker. Je hebt ook daar de zebrapaden, maar die zijn in verrewèg de mëestè gevallen zo vreemd aange bracht b.v. precies achter een scherpe bocht dat geen automobilist er zelfs maar een vermoeden van kan hebben dat ze er zijn. Elke dag vallen er slacht offers op de zebrapaden. Kortgeleden nog een moeder met baby in kinderwagen, beiden op slag dood. De Romeinen zijn onder elkaar vaak opwindend onbeschoft, tegenover buiten landers daarentegen nooit. De eer van het huis, in dit geval de eer van de straat wordt hooggehouden tot elke prijs. Het hangt dus alleen van de buitenlandse toerist af de zaken goed aflopen. eohtscheiden: na de scheiding moes! J Barbara 200 miljoen op zijn bankreke- kj ning storten! In 1957 trouwde Porfirio voor de vijl- de maal. Deze keer viel zijn keuzè op de 20-jarige Frangaise, Odile Rodir. dochter van een arts en kleindochter van een mofessór van de medischefa culteit van Lyon Odile Rodiïi was geen miljardairs- en zelfs geen jonairsdochter. Porfirio's vrienden dachten, dat hij vaarwel zou aan zijn "roegere leven. Porfirio Rubirosa was intussen ter rijk genoeg geworden om te ku^ê' blijven „doorspelen". Zijn leven l0 zoals voorheen, één feest blijven! Toen dictator Trujillo door moordaanslag zijn leven verloor. ^eJ" loor Profi'rio voorgoed zijn diploïh&ten* baan. In de nacht van 4 op 5 juli, van zon dag op maandag, vierde hij met ZU" vrienden een polo-overwinning. vrouw, Odile, had om uur 's morgen genoeg van de viering. Zij ging ah# naar huis. Porfirio bleef doorvieien; Was zijn leven niet één féést?! Was jU niet op aarde om te genieten, zonae onderbreking?! Toen iedereen naar huis was gegaan, wilde hij nog nieten, achter het stuur van zijn ngcj1" £ige „Ferrari", door het Bois de pou- logtie, eén kléin, interèssant stukje va zijn uitgestrèklé Speelterrein, de we- Eén botsing met een geparkeerde auto en daarna met eén dikke boom maakte van zijn 70.000 francs dure au èen hoop schroot én aan zijn tumu - tueuze, armzalig lege léven èen ramp zalig einde. T\E moeilijkheid mil is dat zü funger<|| ^in dit traject vajjj Rondvlucht 1965. een vliegers. In de laatst: de start vanaf de nj strip hü Hoogeveen he leiding de vliegopdrac nige middag uitgereil vlucht naar de Zuid^ haven Beek. De te staan in de instructed punten waarboven v&J derd moet worden, zien te vinden aan grof gerasterde foto's vooral niet gemakkej niet eens vanuit de der deelnemers zijn wel in een jaargetijd^ en struiken nog kaal Dat wedstrijdcomin! j C, Lankhof in de lo| opmerkt dat het gen is en dat je, goed vanzelf boven de kal mag een waarheid als waarmee doorgewinteri navigatievak en de g|j instemmend knikken; zoekerij begonnen is, gepiept en blükt mr. I j nisch grapje te hebbel moeilijkheid is namelü! deel van Nederland ve teeltjes zün die veel aar lijken. HET vierde kas teelt jé Comanche PH-RÉ1 reikend en gecontrJ is juist. Van tweeën I zijn er overheen gevlojl gezien te hebben óf hetiï tje het twijfelgeval V| Is niet het goede ge wé] lijkt het meest aannen aanmerking neemt dal ningsleden van de Co| zag voerder J Thüring van de Mortel iederl scherpe vliegersogen b| traind tijdens vele ho1 uren in straaljagers. Terugkeren kan niet van het grote aantal sl je daarmee kunt oploper nog verondersteld dat dracht in een bepaalde de aankomsttijd op Beei| conde af gefixeerd- Doorvliegen dus. Na vil Mortel, in het dagelijks jl vlieger bij de luchtmach' dienst van de vliegba:| I manipuleert met kaart f aal en geeft een paar mee we twee vliegen in te slaan: de ontdekking en laatste kasteel en bovén 'de Beekse verkei seconde af op tijd. Diezelfde morgen deelnemende vlie, van 't vliegveld 1 voor één kozen de Cóm; Cherokees, Super Cups, cers, Bölkows en ander kenvliegtuigen, bestuuri door Nederlanders, Duit kers, Belgen, Denen e» stralend blauwe luchtruil ste opdracht van deze rj aalrechte koersvlucht ov visuele aanknopingspunt iJssekneer, uit te voere doel was Hoogeveen w< gemeentebestuur met gra nieuwe vliegtuigstrip be? gesteld. Eigenlijk was de Nedei vlucht 1965 de dag tevo met een ster vlucht na a Van vrijwel alle Nederlai den en een flink aantal'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 8