Drie aardige meisjes
bouwden carrière op
Coopvaett
2 bundels essays
van vlamingen
m
V an Harte wil maandag a.s.
een goede Duitser helpen
Nieuwe Beatle-filmHelp
Donald
Duck
breda
Trein vol tiener
de laatste Top oi
INIUM
ABSDALE
Zondag Spotlights voor televisie
ifffeur
VIAAMSE TELEVISIE
TIJDENS WEEKEINDE
:en agent
Ernst Motzko hielp joden
40e en laatste uitzending:
Mil
99
DOUWE EGBERTS
mm
LOMEERD
ELIJK WERKSTER
ning c.a., gelegen aan
3 no. 121 te Breda;
3 c.a., gelegen aan bei
no. 9 bis) te Breda.
Tijdrovende reizen
Pennehtuirvr
1 23 h 5 6 7 8 9
Praalstoet in Brugge
Het beleg van Red rivet
Zachte geurige pijptabak
De Teddybeer
van 1879
In het hol van de leeuw
T elevisie- talenten-
jacht op Avro-scherm
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 31 JULI 1965
erd aan particulieren en aaken
dale door geheel Zeeuw®),,
VOORDELEN:
Directe service
Aanzienlijk goedkop®
Toch 5 jaar garaati»
Hoog-Zweeds material
Lamellen van gelegWrtj
aluminium (Dural\nj,.
nium)
Ook de extra slanke uk,.
dellen met lamellen van
35 mm.
Levertijd binnen 1 week
Vanii.provisie
irijs begrepen.
ZEEUWSCH-VLAANDERlü
Tel. 01140—2188—JKj
(Advertentie)
v W';
i Economische Zaken kan
n- als voor de buitendien-
n gevestigd in verschillen-
and.
per maand, excl. 5.3 pet.
4 pet. vakantietoelage,
aanwezig.
5-1265/2084 (in linker-
nveloppe) zenden aan Bu-
iiening van de Rijksover- l
n 1's-Gravenhage.
en wethouders zal op 5
•rmiddags te 11 uur op hét
i werken, Wilhelminapark
lers, openbaar worden, aan-
en alsmede inschrijvings-
iandag 2 augustus 1965 ver
noemde dienst tegen beta-
uk, of worden toegezonden
etaling per postwissel van
[WEGTANKER MAATSCHAP!?
UithoornRotterdam en Armterèn*
|e van ons tankautovervoer fa»
worden geplaatst een aeif-
bekwame
aats Breda.
|ring in het bestoren vnn
is noodzakelijk.
kunnen worden gericht W
leelszaken NWM, postbw
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM De tv-schijnwerpers
staan zondagavond gericht op The Spot
lights, een bekend trio, dat tien jaren
geleden het besluit nam om van het zin
een beroep te maken. Hoewel dit
opulaire trio dank zy een goed reper-
oire avond aan avond optreedt, zowel in
land als in Duitsland, België en
frankrijk, hebben Marian, Patty en Paula
in de loop van hun carrière de man van
hun dromen gevonden en zijn in het
^huwelijksbootje gestapt.
K Marian, dit Giovanni-Groenendijk, die
nu in Amstelveen een fijne woning be-
^zit, is de trotse moeder van een twee
jarige zoon. Alle drie zijn ze het er nu
vel over eens, dat ze zo langzamerhand
en streep moeten zetten onder hun suc
cesvolle carrière, hun huwelijkse staat
at het niet meer toe, dat zij geen avond
tuis zijn en vermoeiende reizen moeten
naken om aan hun verplichtingen te vol-
en. Daarom gaat thans hun belangstel-
ng speciaal uit naar incidentele radio-
en tv-uitzendingen.
NCRV-regisiseuse Kitty Knappert heeft
Inu met hen een tv-programma gemaakt,
dat zondagavond om half 9 via Neder
land 1 zal worden uitgezonden. Daarin
ngen de drie charntante vocalisten be
ende evergreens en Nederlandse liedjes.
In september hopen zij mee te werken
aan een nieuw twee-maandelijks NCRV-
ogramma, dat een vervolg is op de be
kende serie Acht plus. Naast de acht
nannelijke solisten zullen dan de drie
"potlights en vier andere zangeressen op
reden, zodat de voorlopige werktitel van
deze produktie heel toepasselijk luidt
Acht plus zeven
Marian, Paula en Patty waren ruim
'en jaar geleden nog leerlingen op een
XO-school te Amstelveen. Hoewel ze
Lie drie heel aardig konden zingen had-
en hun stemmen te weinig volume om
en zaal met publiek te kunnen aanspre
ken. Daarom besloten ze gezamenlijk te
gaan repeteren en als amateur-trio hun
geluk te beproeven op feestavondjes van
de plaatselijke verenigingen en tijdens
ontspanningsprogramma's voor zieken en
bejaarden. Van hun allereerste optreden
im het sanatorium Berg en Bos te Bilt-
hoven weten zij zich nog maar weinig
te herinneren, omdat ze enorm door de
I zenuwen werden geplaagd. De bekende
IKRO-producer Tony Schifferstein bracht
hen op een keer in contact met de KRO-
radio, waar ze toen hun geluk mochten
beproeven in het bekende programma
De springplank. Van die dag af kregen
zij steeds meer succes. Er werd zelfs
een grammofoonplaatje van hen ge-
maakt De meisjes, die inmiddels al de
schoolbanken verlaten hadden en op kan
toor werkten, begrepen dat ze op de duur
o Drie aardige meisjesinmid
dels getrouwd, zeiden de showbusi
ness vaarwel, maar treden nog
wèl op voor de televisie.
geen twee heren konden dienen en be
sloten de beroepsstatus aan te nemen.
Al spoedig werkten zij geregeld mee
voor de KRO-microfoon, o.a. bij het Cas
cade-orkest van Johnny Ombach en het
KRO-dansorkest onder leiding van Klaas
van Beek. Later zongen zij op de NCRV-
steravonden en in bekende AVRO-pro-
gramma's met de Skymasters o.l.v. Ge
rard van Krevelen. Voor de VARA tra
den zij vier jaar lang wekelijks op in
Spelenderwijs en de Melodieën-expres,
terwijl zij ook nog deel hebben uitge
maakt van het gezelschap van Rudi Car-
rell, die voor deze omroep een tournee
maakte.
Daar tussendoor traden zij geregeld
overal in het land op tot ze zelfs inter
nationale bekendheid kregen en vooral
in Duitsland geregeld gevraagd werden.
Ook de Belgische televisie wist The Spot
lights te vinden. Maar door al die tijdro
vende eisen kwam het privé-leven van de
inmiddels gehuwde Spotlights ernstig in
gedrang. Daarom hebben zc na rijp over
leg besloten om in de toekomst geen con
tracten op langere termijn meer af te
sluiten en zich alleen nog te specialise
ren in het optreden voor radio en tele
visie.
Op deze manier blijft er niet alleen
meer tijd over voor hun resp. gezinnen,
maar ook voor het gezamenlijk repeteren
van nieuwe liedjes. Marian, Paula en
Patty bewaren de prettigste herinnerin
gen aan hun succesvolle carrière op de
planken. Meer dan tien jaren zijn ze po
pulair gebleven, omdat ze zo'n goed re
pertoire opbouwden. Het ziet er echter
naar uit dat deze drie charmante voca
listen binnen niet al te lange tijd niet
meer onder de spotlights van toneel of
televisie zullen terugkeren.
De praalstoet van de Gouden Boom
te Brugge zal zondag a.s. om 5 over
vijf door de BRT worden uitgezonden.
Het thema van deze stoet is het hu
welijk van Karei de Stoute, Hertog van
Bourgondië en Graaf van Vlaanderen
met de Engelse prinses Margaretha van
York, dat in 1468 te Brugge werd ge
vierd.
De benaming Gouden Boom" komt
van het zinnebeeldig juweel van het toer
nooi waarmede de Ridders van het Gul
den Vlies deze grooitse viering hebben
besloten.
In het eerste deel wordt ht vorstelijk
paar verwelkomd terwijl het tweede
gedeelte en allegorie is van dit huwelijk
rond de zinnebeelden van de Moerbei
boom, de Graal en de Zwaan. Het der
de gedeelte tenslotte is gewijd aan de in
trede zelf met de gebruikelijke luister.
Niet minder dan 2.000 figuranten tre
den in deae praalstoet op. Onder de 90
groepen vinden wij 13 praalwagens, 5
reuzen, een gouden draak van circa 9
meter, 11 choreografische groepen, 7
muziekkorpsen, 6 zanggroepen een 100-
tal ruiters alsmede een 80-tal speciale
muzikanten die de zang- en dansgroe
pen begeleiden. Honderden wimpels,
vlaggen en wapenschilden zetten het ge
heel kleur bij in een enorme variatie.
Zondag 1 augustus om 8.40 uur wordt de
film Het beleg van Red River door de
BRT gedraaid. Van Johnson, Richard
Boone en Joanne Dru zijn de hoofdver
tolkers in deze Western van Rudolph
Maté
Het verhaal speelt tijdens de Ameri
kaanse successieoorlog in de zestiger
b
Woensdagavond 11 augustus a.s. zendt
de Vara-televisie voor de laatste maal
het welbekende programma „Top of
Flop" uit. Voor de 40e maal zal jury
leider Herman Stok dan een jury gram
mofoonplaten laten horen en om een
beoordeling van de kansen van deze pla
ten vragen.
Tegen de winter van 1961 stelde het
hoofd van VARA's televisiedienst, Piet
te Nuyl, voor een programma te ma
ken naar het voorbeeld van de zo succes
volle B.B.C.-serie „Jukeboxjury". Op 9
december 1961 kon de VARA toen de
Nederlandse versie ,,Top of Flop", aan
de tv-kijkers in ons land presenteren.
Deze uitzending stond reeds onder lei
ding van Herman Stok. Daarna kwam
„Top of Flop" met vierwekelijkse re
gelmaat vrijwel zoneter onderbreking op
de beeldbuizen. De eerste programma's
werden uitgezonden vanuit de Singer
jaren van vorige eeuw. Jim Farraday
(Van Johnson) en Benjy (Milburn Stone)
zijn twee zuiderlingen die achter de
vijandelijke linies een geheime zending
volbrengen Op hun avontuurlijke tocht
ontmoeten ze Nora Curtis, waarvoor
Jim niet ongevoelig blijft al is zij dan
ook verpleegster bij de noordelijken.
Wie van spectaculaire gevechten met
roekeloze Indiaanse ruiters houdt, komt
aan zijn trekken tijdens het beleg van
Red River, een van de laatste veldsla
gen uit de Amerikaanse burgeroorlog.
Vanavond wordt om 9.40 uur over de
BRT de film De Stumme Kronzeuge ge
draaid. Het is een politiefilm van Wolf
gang Becker met Horst Niendorf, Wolf
gang Weiser, Erik Ode, Anne Book, Hel
mut Weiss en Peter Garden.
Een teddybeer is de stilzwijgende
kroongetuige, dole na de ontvoering van
een kind in het bedje is blijven liggen.
De moeder van de gekidnapte kleine
is een nog onbekende toneelspeelster.
Uit het onderzoek blijkt dat haar weinig
scrupuleuze manager de ontvoering ge-
enscèneerd heeft om voor de actrice een
grote public iteitslawine te ontketenen en
zichzelf in het zonnetje te zetten door
spontaan de gevraagde losprijs te beta
len. Maar er wordt een tweede maal
in de villa van de actrice ingebroken.
Ditmaal verdwijnt de teddybeer.
Concertzaal in Laren. Tijdens de Firato
die in september 1963 in Amsterdam
werd gehouden, werd Top of Flop voor
het eerst voor een ander dan Larens
publiek gepresenteerd. Daarna trok de
VARA met het programma het land in,
De jury van Top of Flop bestond in
de loop der jaren uit vrij uiteenlopende
persoonlijkheden. O.a. zagen de kijkers
hierin: Mies Bouwman, Willem Duys,
Rda Valk, Thom Kellinig, Kitty Jansen,
Pia Beek, Rob de Nijs, Jan Jongbloed,
Rita Oorita en Marie-Cécile Moerdijk.
De laatste uitzending krijgt een feeste
lijk tintje. Dinsdagmiddag 10 augustus
vertrekt namelijk vanuit Amsterdam een
speciale trein vol enthousiaste Top of
Flop-aanhangers naar Zwolle, waar des
avonds in de Buitensociëteit de opna
me voor het woensdag uit te zenden pro
gramma zal worden gemaakt. Onderweg
kan er in deze trein volop worden ge
danst onder leiding van Herman Stok.
De jeugdafdeling van de VARA-radio zal
hierbij aanwezig zijn en het festijn op de
geluidsband vastleggen.
De opname die dan gemaakt wordt van
het bal in de trein zal, gelardeerd met
gesprekjes met de jonge treinreizigers,
onder de titel Discobal" doop de VARA-
radio worden uitgezonden op zondag 15
augustus a.s., tussen 17.00 en 17.30 uur.
Ook een filmploeg van de televisie zal
opnamen maken in de trein. Hierdoor
zullen de tv-kijkers op woensdagavond
11 augustus iets kunnen proeven van de
sfeer die in de Top of Flop-trein heerste,
want de filmopnamen (circa 4 minuten)
die tijdens de reis worden gemaakt, zul
len om 19.35 uur, vóór de aanvanig van
Top of Flop, op de tv-schermen wor
den gebracht
De allerlaatste jury van Top of Flop
zal bestaan uit: de mannequin Sophietje
van Kleef, Ruud Kleyn, de zanger-
drummer van De Torero's, Miep J;
sen, lokettiste bij de Nederlandse
wegen in Zwolle en Co de Kloet,
VARA's radio-afdeling jeugduitzendin
gen.
De regio zal in handen zijn van Nico
Knapper.
erzekering Genootschap
Sraverihage
ischikbare portefeu'"8 'n
SHEUVEL
svenberoep wil uitoefenen
komen voor deze funeti*
rouwbaarheid belangijker
(ttertijd een bestaan willen
rzekeringsbranche, vorm
waardevol begin.
aan de directie van het
7EH VAN 1879, Stratum»#-
telefoon 04900—14572.
Horizontaal: 1. brieven en drukwerk -
sterke drank; 2. bloedvat - kleurstof;
3. rivier in Italië - woonboot - achter;
4. indien - rekenkundige opgave;
5. platte vierkante steen; 6. nage
recht - grote bijl; 7. en omstreken -
persbureau - administratietroepen;
J. deel van een schip - meisjesnaam;
vlek - Europeaan.
Vertikaal: 1. vader - nieuw, fris;
mondwater - deel van een geweer:
selenium - bevel -; en andere
J- speelbaan - deel van een wet (afk.)
«w?66 g; 6- Puistie - voedsel; 7. in
«2 fijnte - Engelse ontkenning;
*vler Bologna - vaartuig; 9.
blij? vervoermiddel - dierenver-
OMaT W - uiei; 6 .'oue^
-raSM -H 4° 'A '-iod '9
■dooT - topo z :s,J BdBd4 .x
- due r '?ds 6 :BtraB '8
inos ny
- z ;V0d - }S0d T jojj0
De eerste inzameling in VARA's radio
programma ,,Van Harte" op maandag 19
juli is een groot succes geweest. Zoals
men weet, ging de opbrengst van deze
actie naar „Het Oude Koetshuis", een
ontmoetingscentrum voor mensen in nood
in Den Haag. Inmiddels is by de VARA
een bedrag van 24.000 aan toezeggin
gen binnengekomen. Het eindresultaat
is nog niet bekend omdat niet zeker is
of het werkelyk te ontvangen bedrag ge
lijk zal zijn aan de toezeggingen. Ook de
opbrengst van een nog te spelen voetbal
wedstrijd door de artiestenvoetbalclub
zal aan bovengenoemd doel ten goede
komen.
Ook de tweede inzamelingsactie in deze
reeks op 2 augustus a.s. zal weer in één
programma worden afgerond. De actie
van deze maandag heeft namelijk de be-
a u zol'gelijke omstandigheden
mSÏI bejaarde Duitser Ernst Bruno
n /6??1 enigszins te verlichten.
?s o ems van Ernst Bruno
Qii P- aug!ftus !899 in Kattowitz,
APPer-SüezTe, geboren) begint in 1939.
Als schnjver bij de afdeling gezondheids-
zorg van de Luftschutzpolizei hoorde hij
gruwelen die zijn joodse landge
noten bedreigden in de concentratiekam
pen. Bij zijn werkzaamheden in de get
to s van Sossnowitz en Srodula trachtte
hij zoveel mogelijk de nood te lenigen
door het uit privé-middelen verstrekken
van voedsel en medicamenten. Daardoor
moest hij een bedrag van 8500 Dm. dat
hij verdiend had in de vooroorlogse t>e
node met een door hemzelf uitgegeven
tijdschrift, aanspreken. Hij hielp diverse
joden naar Hongarije vluchten Bii de
liquidatie van het getto Sossnowitz volg-
Ide hij het transport. Toen een groep
zwaarbewaakte gevangenen onder een
spoorviaduct doorliep zag hij kans me
juffrouw Hildegard Dzialoszynski, zuster
van een inmiddels gevluchte vriend, uit
de rijen te sleuren. Tot 1943 verborg hij
haar in zijn ouderlijke woning. Geduren
de de hele oorlog maakte Motzko gebruik
van de voorrechten die hij genoot door
het dragen van zijn uniform, om joodse
onderduikers van voedsel te voorzien.
In 1943 huurde hy een pand om dit als
schuilplaats in te richten. Het was een in
verval geraakte kapperszaak, naast de
woning van een hoge Gestapo-functiona-
ris. Naast het huis werd een afdeling van
de SA Sturm-Bogenschutz gebouwd. Hier,
vlak bij het hol van de leeuw, zonder
gas, water, licht en sanitair, verborg
Motzko zijn onderduikers.
Mejuffrouw Dzialoszynski, dr. Drey-
fuss, diens moeder Jeannette en zijn zus
ter Hilde Dreyfuss. Van zijn privé-ver-
mogen onderhield hij deze vier mensen.
Bovendien kocht hij voor dr. Dreyfuss
een medische uitrusting, om operaties bij
ondergedoken joden te verrichten. Toen
de Duitsers in 1945 de terugtocht beva
len uit het Poolse gebied in verband met
de naderende Russische troepen, deser
teerde Motzko uit de inmiddels bij het
leger ingelijfde Luftschutzpolizei, om voor
zijn onderduikers te kunnen blijven zor
gen. Zijn vermogen was toen volledig uit
geput. Hijzelf werd op voorspraak van
dr. Dreyfuss door de Russen vrijgelaten,
maar zijn familie werd bij de Poolse ver
geldingsacties omgebracht. Motzko zelf
werd uitgewezen.
Vanaf 1946 heeft Motzko, die aanvan
kelijk in Traunstedn woonde en nu in Et
sen bij een weduwe inwoont, getracht in
aanmerking te komen voor een „Ent-
schadigungs" -uitkering, waardoor zijn
pensioen op een zodanig peil komt dat
hij ervan kan leven. (Hij geniet, door in
validiteit onstaan in de eerste wereld
oorlog, thans een pensioen van slechts
175 Dm. per maand). De ambtelijke mo
len is inmiddels uitgedraaid en Motzko's
geloof in gerechtigheid is definitief ge
schonden. Woonde hij in West-Berlijn,
dan zou hij in aanmerking komen voor
een aanvullend pensioen. Nu hij in een
ander deel van de bondsrepubliek leeft
moet hij maar zien dat hij rondkomt.
Veertien kilo briefpapier, akten, misti
ge verklaringen en betuigingen van spijt
en medeleven van vrijwel alle bonds- en
landsministeries beschrijven de hopeloze
strijd van een Duitser, die goed was.
In de radio-uitzending „Van Harte"
van maandag a.s., de dag waarop Motzko
66 jaar wordt, wil de VARA (van 18.15
tot 19.30 uur) in Ernst Bruno Motzko
al diegenen eren, die nu eenzaam en ver
geten zijn, maar die, toen het er op aan
kwam hun leven en hun volledig bezit in
de waagschaal durfden stellen voor hun
medemens.
Sc«
In de serie Nieuwe Nijigh Boeken zijn
weer twee bundels essays verschenen
en wel van Vlamingen.
Willy Roggeman heeft voor zijn „Lite
rair Labo" naar hij zegt een aantal
auteurs gekozen omdat zij hem repre
sentatief toeschenen oor het kunstfe
nomeen in deze eeuw. Het zijn de Oos
tenrijker Robert Musil, die in Neder
land en Vlaanderen nog volledig on
bekend is, maar die zeer geprezen
wordt vooral om zijn lioofdwerk ,,Der
Mann ohne EigenscheTten", Rainer
Maria Rilke, Franz Werfel, var wie
vooral „Das Lied von Bernadette" en
„Stern der Ungeborenen" gewaardeerd
worden, Hans Carossa, Gottfried Benn
Ernst Junger, in wie de schrijver een
potentieel nazisme niet ontkent maar
ook aandacht vraagt voor zijn latere
evolutie, Georg Trakl, Else Lasker-
Schuler, Hermann Hesse, Joseph Roth
en Gustaiv Janouch. Roggeman is een
scherpzinnig ontleder, die dis schrijver
weet te plaatsen en duiden in zijn
geestelijke entourage en onderlinge
verbanden. Hier volgen enkele alge
mene uitspraken van Roggemann die
een indruk geven van zijn opvattigen.
Het grote publiek leest zijn best-sel
lers, zijn draken, waagt zich soms
aan een problematisch stukje, maar
laat de reuzen van de epiek meestal
links liggen, hetgeen niet belet dat
iedereen de mond vol heeft over
Dostojevski en Tolstoj".
Meestal heeft men tegenwoordig meer
belangstelling voor het ontstaan van het
kunstwerk en voor de persoon, die het
tot stand bracht dan voor het produkt
an sich. De vulgarisatie van de psy
choanalytische inzichten maakte van
elke lezer een zondagpsychiater die
de in het oeuvre opgediepte complexen
graag wil toetsen aan het reële, dik
wijls doodgewone bestaan van de kun
stenaar."
„Dat juist de uitsluitend op uiterlij
ke netheid tuk zijnde mens in een
maatschappij als de onze het sterkst
is vertegenwoordigd, vloeit voort uit
de allures, die de democratie in dit
huidige stadium heeft aangenomen
door haar vervlakking van die cultuur,
door een simplificeren van elke hiër
archie en het afstemmen van het maat
schappelijk orkest op de ongenuan
ceerdheid van de semi-intellectueel, de
burger, de doorsneezakenman of
politicus zoals u wilt."
„..daar onze eeuw op artistiek en
ethisch gebied onloochenbaar in de ban
staat van de onthullingen der diepte
psychologie, werd bet geloof in de cre
aties met infantiel, primitief en paranor
maal karakter tot het uiterste opgs-
voerd. Daar de rol van de „faber"
voor velen onbelangrijk is geworden,
staan de artistieke domeinen officieel
voor elke vorm van charlatanerie
open."
De tweede bundel „De onbekende
twintigste eeuw" met de ondertitel
„List en Literatuur" laat niet minder
dan zes jonge Vlamingen w.o. ook
weer Willy Roggeman aan het woord.
Zij willen figuren uit het midden van
de twintigste eeuw die h.i. meer be
kendheid verdienen belichten. Het
meest gefrappeerd heeft ons het op
stel van Julien van Diest over Paul
Ligeti, van wie in 1930 te München
het boek „Der Weg aus dem Chaos"
verscheen met de wel echt Duits-zware
ondertitel „Eine Deutung des Weltge-
schehens aus dem Rhythms der Kunst-
enjtwieklung". Hij ontwikkelt een
filosofie der geschiedenis, volgens wel
ke de kunstenaar als een soort baro
meter van de hele cultuur verschijnt.
Hij meent te mogen vaststellen dat
zowel in de Grieks-Romeinse, de Egyp
tische, de Indische, de Chinees-Japanse
en de westerse kunst altijd een evo
lutie plaats heeft van het primaat van
de architectuur naar dat van sculp
tuur en vervolgens naar dat van de
schilderkunst. En die drie plastische
kunsten weerspiegelen elk de over
heersende psychologische neigingen
van de tijden waarin ze bloeien. Als de
tijd wilskrachtig is. collectief gericht,
afgestemd op orde en ascese, dan is de
(Advertentie)
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipol is
architectuur aan het woord, kunst van
de jonge tijd. Tijden van' de sculp
tuur zijn tijden van evenwicht en juiste
maat, tijeïen waarin er nog orde is en
reeds vrijheid. Als naast de vrij
heid ook de verscheidenheid en het
sensuele zich opdringen, komt de tijd
van de grote schilders, woordvoerders
van een Cover) rijpe samenleving. Eén
zo'n cultuurgolf zou het werk zijn van
vier generaties: een om een cultuur
vorm te copiëren, de tweede om hem
op te bouwen, een derde om hem te
verwezenijken en een vierde om hem
tot Zijn einde te voeren. Waarna het
proces herbegint. Wat de literatuur
aangaat: ze brengt mythen en hym
nen voort in de eerste fase, epiek en
mysteriën in de opgang, dramatiek tij
dens het toppunt, romans en lyriek tij
dens de neergang.
Het kan de moeite lonen deze ver
rassende hypothese te toetsen aan de
gang de historie. Van Diest heeft dat
vooral in de laatste vijf jaar gedaan en
hij zegt dat er tijdens gans die perio
de haast geen week voorbijging of hij
ontdekte in de geschiedenis van de
kunst, de maatschappij, de economie,
ds politiek, nieuwe en verrassende be
vestigingen van Ligeti's theorie. Van
Diest confronteert dit evolutie-ritme
ook nog met de „ontdekking" van een
aantal Zwitserse en Duitse specialis
ten, vooral fysiologen, volgens welke de
elektrische wisselvalligheden van at
mosfeer en aardoppervlakte een enor
me invloed uitoefenen op gans ons
leven terwijl vooral een cyclus van
32 jaar van grote betekenis is. De
vraagtekens die velen toch nog bij Li
geti's theorie zullen blijven stellen,
worden hier levensgroot. Maar alles
bij elkaar is het interessant en prik
kelend.
De andere opstellen in deze bundel
zijn van ongelijke waarde en niet altijd
even beider gesteld. Wat er betoogd
wordt over de waarde van het „woord-
geknutsel" van Raymond Roussel kan
bij ons geen ingang vinden en de diep
zinnige duidingen, symbolismen en wat
al niet meer die er worden gelegd in
de roman „De herroeping van het Edict
van Nantes" van Pierre Klossowski
aan de hand van een uitvoerig resu
mé komen ons verward en gezocht
voor zoals de roman trouwens (volgens
het niet meegedeelde) ook schijnt te
zijn.
De essays zijn bedoeld als een ver
kenning, zegt Pierre H Dubois in
een inleiding. Niet alle verkenningen
leverpn waardevolle ontdekkingen op.
J. B.
Op vrijdag 6 augustus presenteert de
A.V.R.O.-Televisie van 20.40 tot 21.35
uur via Nederland I onder de titel
„Nieuwe Oogst'' het eerstfe van een uit
twee delen bestaand amusementspro
gramma, waarin jonge talenten voor de
camera's zullen debuteren.
Tijdens de rechtstreekse uitzending, die
vanuit de zaal „De Harmonie" te Leeu
warden plaatsvindt, zullen een jury van
televisiekijkers en een deskundige jury,
bestaande uit mevrouw Bep Ogterop,
zangpedagoge te Amsterdam, de heren
Guus Jansen jr., hoofdredacteur van een
muziektijdschrift te Laren, Lou van
Rees, impreiS'sario te Vinkeveen en Pim
Jacobs, musicus te Kortenhoef, een oor
deel véllen over het optreden van De
Handini's, telepaten uit Amsterdam,
Les Gars du Nord, rockensemble uit
Rotterdam. Satani Demon, fakir-vuur
vreter uit Haarlem, mejuffrouw Jeanette
van Zutphem, vocaliste uit Utrecht, me
juffrouw Maaike de Wilde, calbarietaère
uit Ureterp, het duo Neuberg-Scott, vo
calisten uit Voorburg en Hans Malagride,
vocalist uit Amsterdam. Voor de win
naar of winnares van deze oogst zal een
plaats worden ingeruimd in een van de
komende amusementsprogramma's van
de A.V.R.O.-Televisie. Het begeleidend
combo staat onder leiding van Pierre
Biersma.
Drie van de vier Beatles wa
ren present bij de première van
hun nieuwste film „Help" in het
Pavillion-theater in Londen. De
foto toont v.l.n.r.: Paul McCartney,
Ringo Starr en zijn vrouw en John
Lennon en diens echtgenote. Ere
gasten waren prinses Margaret en
lord Snowdon. Behalve dezen wa
ren er duizenden fans, die in be
dwang werden gehouden door 250
politieagenten. Voor eventualitei-,
ten wareit er ambulance-wagens
gereed ter plaatse.