Drie aardige meisjes bouwden carrière op Coopvaett 2 bundels essays van vlamingen m V an Harte wil maandag a.s. een goede Duitser helpen Nieuwe Beatle-filmHelp Donald Duck breda Trein vol tiener de laatste Top oi INIUM ABSDALE Zondag Spotlights voor televisie ifffeur VIAAMSE TELEVISIE TIJDENS WEEKEINDE :en agent Ernst Motzko hielp joden 40e en laatste uitzending: Mil 99 DOUWE EGBERTS mm LOMEERD ELIJK WERKSTER ning c.a., gelegen aan 3 no. 121 te Breda; 3 c.a., gelegen aan bei no. 9 bis) te Breda. Tijdrovende reizen Pennehtuirvr 1 23 h 5 6 7 8 9 Praalstoet in Brugge Het beleg van Red rivet Zachte geurige pijptabak De Teddybeer van 1879 In het hol van de leeuw T elevisie- talenten- jacht op Avro-scherm DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 31 JULI 1965 erd aan particulieren en aaken dale door geheel Zeeuw®),, VOORDELEN: Directe service Aanzienlijk goedkop® Toch 5 jaar garaati» Hoog-Zweeds material Lamellen van gelegWrtj aluminium (Dural\nj,. nium) Ook de extra slanke uk,. dellen met lamellen van 35 mm. Levertijd binnen 1 week Vanii.provisie irijs begrepen. ZEEUWSCH-VLAANDERlü Tel. 01140—2188—JKj (Advertentie) v W'; i Economische Zaken kan n- als voor de buitendien- n gevestigd in verschillen- and. per maand, excl. 5.3 pet. 4 pet. vakantietoelage, aanwezig. 5-1265/2084 (in linker- nveloppe) zenden aan Bu- iiening van de Rijksover- l n 1's-Gravenhage. en wethouders zal op 5 •rmiddags te 11 uur op hét i werken, Wilhelminapark lers, openbaar worden, aan- en alsmede inschrijvings- iandag 2 augustus 1965 ver noemde dienst tegen beta- uk, of worden toegezonden etaling per postwissel van [WEGTANKER MAATSCHAP!? UithoornRotterdam en Armterèn* |e van ons tankautovervoer fa» worden geplaatst een aeif- bekwame aats Breda. |ring in het bestoren vnn is noodzakelijk. kunnen worden gericht W leelszaken NWM, postbw (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM De tv-schijnwerpers staan zondagavond gericht op The Spot lights, een bekend trio, dat tien jaren geleden het besluit nam om van het zin een beroep te maken. Hoewel dit opulaire trio dank zy een goed reper- oire avond aan avond optreedt, zowel in land als in Duitsland, België en frankrijk, hebben Marian, Patty en Paula in de loop van hun carrière de man van hun dromen gevonden en zijn in het ^huwelijksbootje gestapt. K Marian, dit Giovanni-Groenendijk, die nu in Amstelveen een fijne woning be- ^zit, is de trotse moeder van een twee jarige zoon. Alle drie zijn ze het er nu vel over eens, dat ze zo langzamerhand en streep moeten zetten onder hun suc cesvolle carrière, hun huwelijkse staat at het niet meer toe, dat zij geen avond tuis zijn en vermoeiende reizen moeten naken om aan hun verplichtingen te vol- en. Daarom gaat thans hun belangstel- ng speciaal uit naar incidentele radio- en tv-uitzendingen. NCRV-regisiseuse Kitty Knappert heeft Inu met hen een tv-programma gemaakt, dat zondagavond om half 9 via Neder land 1 zal worden uitgezonden. Daarin ngen de drie charntante vocalisten be ende evergreens en Nederlandse liedjes. In september hopen zij mee te werken aan een nieuw twee-maandelijks NCRV- ogramma, dat een vervolg is op de be kende serie Acht plus. Naast de acht nannelijke solisten zullen dan de drie "potlights en vier andere zangeressen op reden, zodat de voorlopige werktitel van deze produktie heel toepasselijk luidt Acht plus zeven Marian, Paula en Patty waren ruim 'en jaar geleden nog leerlingen op een XO-school te Amstelveen. Hoewel ze Lie drie heel aardig konden zingen had- en hun stemmen te weinig volume om en zaal met publiek te kunnen aanspre ken. Daarom besloten ze gezamenlijk te gaan repeteren en als amateur-trio hun geluk te beproeven op feestavondjes van de plaatselijke verenigingen en tijdens ontspanningsprogramma's voor zieken en bejaarden. Van hun allereerste optreden im het sanatorium Berg en Bos te Bilt- hoven weten zij zich nog maar weinig te herinneren, omdat ze enorm door de I zenuwen werden geplaagd. De bekende IKRO-producer Tony Schifferstein bracht hen op een keer in contact met de KRO- radio, waar ze toen hun geluk mochten beproeven in het bekende programma De springplank. Van die dag af kregen zij steeds meer succes. Er werd zelfs een grammofoonplaatje van hen ge- maakt De meisjes, die inmiddels al de schoolbanken verlaten hadden en op kan toor werkten, begrepen dat ze op de duur o Drie aardige meisjesinmid dels getrouwd, zeiden de showbusi ness vaarwel, maar treden nog wèl op voor de televisie. geen twee heren konden dienen en be sloten de beroepsstatus aan te nemen. Al spoedig werkten zij geregeld mee voor de KRO-microfoon, o.a. bij het Cas cade-orkest van Johnny Ombach en het KRO-dansorkest onder leiding van Klaas van Beek. Later zongen zij op de NCRV- steravonden en in bekende AVRO-pro- gramma's met de Skymasters o.l.v. Ge rard van Krevelen. Voor de VARA tra den zij vier jaar lang wekelijks op in Spelenderwijs en de Melodieën-expres, terwijl zij ook nog deel hebben uitge maakt van het gezelschap van Rudi Car- rell, die voor deze omroep een tournee maakte. Daar tussendoor traden zij geregeld overal in het land op tot ze zelfs inter nationale bekendheid kregen en vooral in Duitsland geregeld gevraagd werden. Ook de Belgische televisie wist The Spot lights te vinden. Maar door al die tijdro vende eisen kwam het privé-leven van de inmiddels gehuwde Spotlights ernstig in gedrang. Daarom hebben zc na rijp over leg besloten om in de toekomst geen con tracten op langere termijn meer af te sluiten en zich alleen nog te specialise ren in het optreden voor radio en tele visie. Op deze manier blijft er niet alleen meer tijd over voor hun resp. gezinnen, maar ook voor het gezamenlijk repeteren van nieuwe liedjes. Marian, Paula en Patty bewaren de prettigste herinnerin gen aan hun succesvolle carrière op de planken. Meer dan tien jaren zijn ze po pulair gebleven, omdat ze zo'n goed re pertoire opbouwden. Het ziet er echter naar uit dat deze drie charmante voca listen binnen niet al te lange tijd niet meer onder de spotlights van toneel of televisie zullen terugkeren. De praalstoet van de Gouden Boom te Brugge zal zondag a.s. om 5 over vijf door de BRT worden uitgezonden. Het thema van deze stoet is het hu welijk van Karei de Stoute, Hertog van Bourgondië en Graaf van Vlaanderen met de Engelse prinses Margaretha van York, dat in 1468 te Brugge werd ge vierd. De benaming Gouden Boom" komt van het zinnebeeldig juweel van het toer nooi waarmede de Ridders van het Gul den Vlies deze grooitse viering hebben besloten. In het eerste deel wordt ht vorstelijk paar verwelkomd terwijl het tweede gedeelte en allegorie is van dit huwelijk rond de zinnebeelden van de Moerbei boom, de Graal en de Zwaan. Het der de gedeelte tenslotte is gewijd aan de in trede zelf met de gebruikelijke luister. Niet minder dan 2.000 figuranten tre den in deae praalstoet op. Onder de 90 groepen vinden wij 13 praalwagens, 5 reuzen, een gouden draak van circa 9 meter, 11 choreografische groepen, 7 muziekkorpsen, 6 zanggroepen een 100- tal ruiters alsmede een 80-tal speciale muzikanten die de zang- en dansgroe pen begeleiden. Honderden wimpels, vlaggen en wapenschilden zetten het ge heel kleur bij in een enorme variatie. Zondag 1 augustus om 8.40 uur wordt de film Het beleg van Red River door de BRT gedraaid. Van Johnson, Richard Boone en Joanne Dru zijn de hoofdver tolkers in deze Western van Rudolph Maté Het verhaal speelt tijdens de Ameri kaanse successieoorlog in de zestiger b Woensdagavond 11 augustus a.s. zendt de Vara-televisie voor de laatste maal het welbekende programma „Top of Flop" uit. Voor de 40e maal zal jury leider Herman Stok dan een jury gram mofoonplaten laten horen en om een beoordeling van de kansen van deze pla ten vragen. Tegen de winter van 1961 stelde het hoofd van VARA's televisiedienst, Piet te Nuyl, voor een programma te ma ken naar het voorbeeld van de zo succes volle B.B.C.-serie „Jukeboxjury". Op 9 december 1961 kon de VARA toen de Nederlandse versie ,,Top of Flop", aan de tv-kijkers in ons land presenteren. Deze uitzending stond reeds onder lei ding van Herman Stok. Daarna kwam „Top of Flop" met vierwekelijkse re gelmaat vrijwel zoneter onderbreking op de beeldbuizen. De eerste programma's werden uitgezonden vanuit de Singer jaren van vorige eeuw. Jim Farraday (Van Johnson) en Benjy (Milburn Stone) zijn twee zuiderlingen die achter de vijandelijke linies een geheime zending volbrengen Op hun avontuurlijke tocht ontmoeten ze Nora Curtis, waarvoor Jim niet ongevoelig blijft al is zij dan ook verpleegster bij de noordelijken. Wie van spectaculaire gevechten met roekeloze Indiaanse ruiters houdt, komt aan zijn trekken tijdens het beleg van Red River, een van de laatste veldsla gen uit de Amerikaanse burgeroorlog. Vanavond wordt om 9.40 uur over de BRT de film De Stumme Kronzeuge ge draaid. Het is een politiefilm van Wolf gang Becker met Horst Niendorf, Wolf gang Weiser, Erik Ode, Anne Book, Hel mut Weiss en Peter Garden. Een teddybeer is de stilzwijgende kroongetuige, dole na de ontvoering van een kind in het bedje is blijven liggen. De moeder van de gekidnapte kleine is een nog onbekende toneelspeelster. Uit het onderzoek blijkt dat haar weinig scrupuleuze manager de ontvoering ge- enscèneerd heeft om voor de actrice een grote public iteitslawine te ontketenen en zichzelf in het zonnetje te zetten door spontaan de gevraagde losprijs te beta len. Maar er wordt een tweede maal in de villa van de actrice ingebroken. Ditmaal verdwijnt de teddybeer. Concertzaal in Laren. Tijdens de Firato die in september 1963 in Amsterdam werd gehouden, werd Top of Flop voor het eerst voor een ander dan Larens publiek gepresenteerd. Daarna trok de VARA met het programma het land in, De jury van Top of Flop bestond in de loop der jaren uit vrij uiteenlopende persoonlijkheden. O.a. zagen de kijkers hierin: Mies Bouwman, Willem Duys, Rda Valk, Thom Kellinig, Kitty Jansen, Pia Beek, Rob de Nijs, Jan Jongbloed, Rita Oorita en Marie-Cécile Moerdijk. De laatste uitzending krijgt een feeste lijk tintje. Dinsdagmiddag 10 augustus vertrekt namelijk vanuit Amsterdam een speciale trein vol enthousiaste Top of Flop-aanhangers naar Zwolle, waar des avonds in de Buitensociëteit de opna me voor het woensdag uit te zenden pro gramma zal worden gemaakt. Onderweg kan er in deze trein volop worden ge danst onder leiding van Herman Stok. De jeugdafdeling van de VARA-radio zal hierbij aanwezig zijn en het festijn op de geluidsband vastleggen. De opname die dan gemaakt wordt van het bal in de trein zal, gelardeerd met gesprekjes met de jonge treinreizigers, onder de titel Discobal" doop de VARA- radio worden uitgezonden op zondag 15 augustus a.s., tussen 17.00 en 17.30 uur. Ook een filmploeg van de televisie zal opnamen maken in de trein. Hierdoor zullen de tv-kijkers op woensdagavond 11 augustus iets kunnen proeven van de sfeer die in de Top of Flop-trein heerste, want de filmopnamen (circa 4 minuten) die tijdens de reis worden gemaakt, zul len om 19.35 uur, vóór de aanvanig van Top of Flop, op de tv-schermen wor den gebracht De allerlaatste jury van Top of Flop zal bestaan uit: de mannequin Sophietje van Kleef, Ruud Kleyn, de zanger- drummer van De Torero's, Miep J; sen, lokettiste bij de Nederlandse wegen in Zwolle en Co de Kloet, VARA's radio-afdeling jeugduitzendin gen. De regio zal in handen zijn van Nico Knapper. erzekering Genootschap Sraverihage ischikbare portefeu'"8 'n SHEUVEL svenberoep wil uitoefenen komen voor deze funeti* rouwbaarheid belangijker (ttertijd een bestaan willen rzekeringsbranche, vorm waardevol begin. aan de directie van het 7EH VAN 1879, Stratum»#- telefoon 04900—14572. Horizontaal: 1. brieven en drukwerk - sterke drank; 2. bloedvat - kleurstof; 3. rivier in Italië - woonboot - achter; 4. indien - rekenkundige opgave; 5. platte vierkante steen; 6. nage recht - grote bijl; 7. en omstreken - persbureau - administratietroepen; J. deel van een schip - meisjesnaam; vlek - Europeaan. Vertikaal: 1. vader - nieuw, fris; mondwater - deel van een geweer: selenium - bevel -; en andere J- speelbaan - deel van een wet (afk.) «w?66 g; 6- Puistie - voedsel; 7. in «2 fijnte - Engelse ontkenning; *vler Bologna - vaartuig; 9. blij? vervoermiddel - dierenver- OMaT W - uiei; 6 .'oue^ -raSM -H 4° 'A '-iod '9 ■dooT - topo z :s,J BdBd4 .x - due r '?ds 6 :BtraB '8 inos ny - z ;V0d - }S0d T jojj0 De eerste inzameling in VARA's radio programma ,,Van Harte" op maandag 19 juli is een groot succes geweest. Zoals men weet, ging de opbrengst van deze actie naar „Het Oude Koetshuis", een ontmoetingscentrum voor mensen in nood in Den Haag. Inmiddels is by de VARA een bedrag van 24.000 aan toezeggin gen binnengekomen. Het eindresultaat is nog niet bekend omdat niet zeker is of het werkelyk te ontvangen bedrag ge lijk zal zijn aan de toezeggingen. Ook de opbrengst van een nog te spelen voetbal wedstrijd door de artiestenvoetbalclub zal aan bovengenoemd doel ten goede komen. Ook de tweede inzamelingsactie in deze reeks op 2 augustus a.s. zal weer in één programma worden afgerond. De actie van deze maandag heeft namelijk de be- a u zol'gelijke omstandigheden mSÏI bejaarde Duitser Ernst Bruno n /6??1 enigszins te verlichten. ?s o ems van Ernst Bruno Qii P- aug!ftus !899 in Kattowitz, APPer-SüezTe, geboren) begint in 1939. Als schnjver bij de afdeling gezondheids- zorg van de Luftschutzpolizei hoorde hij gruwelen die zijn joodse landge noten bedreigden in de concentratiekam pen. Bij zijn werkzaamheden in de get to s van Sossnowitz en Srodula trachtte hij zoveel mogelijk de nood te lenigen door het uit privé-middelen verstrekken van voedsel en medicamenten. Daardoor moest hij een bedrag van 8500 Dm. dat hij verdiend had in de vooroorlogse t>e node met een door hemzelf uitgegeven tijdschrift, aanspreken. Hij hielp diverse joden naar Hongarije vluchten Bii de liquidatie van het getto Sossnowitz volg- Ide hij het transport. Toen een groep zwaarbewaakte gevangenen onder een spoorviaduct doorliep zag hij kans me juffrouw Hildegard Dzialoszynski, zuster van een inmiddels gevluchte vriend, uit de rijen te sleuren. Tot 1943 verborg hij haar in zijn ouderlijke woning. Geduren de de hele oorlog maakte Motzko gebruik van de voorrechten die hij genoot door het dragen van zijn uniform, om joodse onderduikers van voedsel te voorzien. In 1943 huurde hy een pand om dit als schuilplaats in te richten. Het was een in verval geraakte kapperszaak, naast de woning van een hoge Gestapo-functiona- ris. Naast het huis werd een afdeling van de SA Sturm-Bogenschutz gebouwd. Hier, vlak bij het hol van de leeuw, zonder gas, water, licht en sanitair, verborg Motzko zijn onderduikers. Mejuffrouw Dzialoszynski, dr. Drey- fuss, diens moeder Jeannette en zijn zus ter Hilde Dreyfuss. Van zijn privé-ver- mogen onderhield hij deze vier mensen. Bovendien kocht hij voor dr. Dreyfuss een medische uitrusting, om operaties bij ondergedoken joden te verrichten. Toen de Duitsers in 1945 de terugtocht beva len uit het Poolse gebied in verband met de naderende Russische troepen, deser teerde Motzko uit de inmiddels bij het leger ingelijfde Luftschutzpolizei, om voor zijn onderduikers te kunnen blijven zor gen. Zijn vermogen was toen volledig uit geput. Hijzelf werd op voorspraak van dr. Dreyfuss door de Russen vrijgelaten, maar zijn familie werd bij de Poolse ver geldingsacties omgebracht. Motzko zelf werd uitgewezen. Vanaf 1946 heeft Motzko, die aanvan kelijk in Traunstedn woonde en nu in Et sen bij een weduwe inwoont, getracht in aanmerking te komen voor een „Ent- schadigungs" -uitkering, waardoor zijn pensioen op een zodanig peil komt dat hij ervan kan leven. (Hij geniet, door in validiteit onstaan in de eerste wereld oorlog, thans een pensioen van slechts 175 Dm. per maand). De ambtelijke mo len is inmiddels uitgedraaid en Motzko's geloof in gerechtigheid is definitief ge schonden. Woonde hij in West-Berlijn, dan zou hij in aanmerking komen voor een aanvullend pensioen. Nu hij in een ander deel van de bondsrepubliek leeft moet hij maar zien dat hij rondkomt. Veertien kilo briefpapier, akten, misti ge verklaringen en betuigingen van spijt en medeleven van vrijwel alle bonds- en landsministeries beschrijven de hopeloze strijd van een Duitser, die goed was. In de radio-uitzending „Van Harte" van maandag a.s., de dag waarop Motzko 66 jaar wordt, wil de VARA (van 18.15 tot 19.30 uur) in Ernst Bruno Motzko al diegenen eren, die nu eenzaam en ver geten zijn, maar die, toen het er op aan kwam hun leven en hun volledig bezit in de waagschaal durfden stellen voor hun medemens. Sc« In de serie Nieuwe Nijigh Boeken zijn weer twee bundels essays verschenen en wel van Vlamingen. Willy Roggeman heeft voor zijn „Lite rair Labo" naar hij zegt een aantal auteurs gekozen omdat zij hem repre sentatief toeschenen oor het kunstfe nomeen in deze eeuw. Het zijn de Oos tenrijker Robert Musil, die in Neder land en Vlaanderen nog volledig on bekend is, maar die zeer geprezen wordt vooral om zijn lioofdwerk ,,Der Mann ohne EigenscheTten", Rainer Maria Rilke, Franz Werfel, var wie vooral „Das Lied von Bernadette" en „Stern der Ungeborenen" gewaardeerd worden, Hans Carossa, Gottfried Benn Ernst Junger, in wie de schrijver een potentieel nazisme niet ontkent maar ook aandacht vraagt voor zijn latere evolutie, Georg Trakl, Else Lasker- Schuler, Hermann Hesse, Joseph Roth en Gustaiv Janouch. Roggeman is een scherpzinnig ontleder, die dis schrijver weet te plaatsen en duiden in zijn geestelijke entourage en onderlinge verbanden. Hier volgen enkele alge mene uitspraken van Roggemann die een indruk geven van zijn opvattigen. Het grote publiek leest zijn best-sel lers, zijn draken, waagt zich soms aan een problematisch stukje, maar laat de reuzen van de epiek meestal links liggen, hetgeen niet belet dat iedereen de mond vol heeft over Dostojevski en Tolstoj". Meestal heeft men tegenwoordig meer belangstelling voor het ontstaan van het kunstwerk en voor de persoon, die het tot stand bracht dan voor het produkt an sich. De vulgarisatie van de psy choanalytische inzichten maakte van elke lezer een zondagpsychiater die de in het oeuvre opgediepte complexen graag wil toetsen aan het reële, dik wijls doodgewone bestaan van de kun stenaar." „Dat juist de uitsluitend op uiterlij ke netheid tuk zijnde mens in een maatschappij als de onze het sterkst is vertegenwoordigd, vloeit voort uit de allures, die de democratie in dit huidige stadium heeft aangenomen door haar vervlakking van die cultuur, door een simplificeren van elke hiër archie en het afstemmen van het maat schappelijk orkest op de ongenuan ceerdheid van de semi-intellectueel, de burger, de doorsneezakenman of politicus zoals u wilt." „..daar onze eeuw op artistiek en ethisch gebied onloochenbaar in de ban staat van de onthullingen der diepte psychologie, werd bet geloof in de cre aties met infantiel, primitief en paranor maal karakter tot het uiterste opgs- voerd. Daar de rol van de „faber" voor velen onbelangrijk is geworden, staan de artistieke domeinen officieel voor elke vorm van charlatanerie open." De tweede bundel „De onbekende twintigste eeuw" met de ondertitel „List en Literatuur" laat niet minder dan zes jonge Vlamingen w.o. ook weer Willy Roggeman aan het woord. Zij willen figuren uit het midden van de twintigste eeuw die h.i. meer be kendheid verdienen belichten. Het meest gefrappeerd heeft ons het op stel van Julien van Diest over Paul Ligeti, van wie in 1930 te München het boek „Der Weg aus dem Chaos" verscheen met de wel echt Duits-zware ondertitel „Eine Deutung des Weltge- schehens aus dem Rhythms der Kunst- enjtwieklung". Hij ontwikkelt een filosofie der geschiedenis, volgens wel ke de kunstenaar als een soort baro meter van de hele cultuur verschijnt. Hij meent te mogen vaststellen dat zowel in de Grieks-Romeinse, de Egyp tische, de Indische, de Chinees-Japanse en de westerse kunst altijd een evo lutie plaats heeft van het primaat van de architectuur naar dat van sculp tuur en vervolgens naar dat van de schilderkunst. En die drie plastische kunsten weerspiegelen elk de over heersende psychologische neigingen van de tijden waarin ze bloeien. Als de tijd wilskrachtig is. collectief gericht, afgestemd op orde en ascese, dan is de (Advertentie) Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipol is architectuur aan het woord, kunst van de jonge tijd. Tijden van' de sculp tuur zijn tijden van evenwicht en juiste maat, tijeïen waarin er nog orde is en reeds vrijheid. Als naast de vrij heid ook de verscheidenheid en het sensuele zich opdringen, komt de tijd van de grote schilders, woordvoerders van een Cover) rijpe samenleving. Eén zo'n cultuurgolf zou het werk zijn van vier generaties: een om een cultuur vorm te copiëren, de tweede om hem op te bouwen, een derde om hem te verwezenijken en een vierde om hem tot Zijn einde te voeren. Waarna het proces herbegint. Wat de literatuur aangaat: ze brengt mythen en hym nen voort in de eerste fase, epiek en mysteriën in de opgang, dramatiek tij dens het toppunt, romans en lyriek tij dens de neergang. Het kan de moeite lonen deze ver rassende hypothese te toetsen aan de gang de historie. Van Diest heeft dat vooral in de laatste vijf jaar gedaan en hij zegt dat er tijdens gans die perio de haast geen week voorbijging of hij ontdekte in de geschiedenis van de kunst, de maatschappij, de economie, ds politiek, nieuwe en verrassende be vestigingen van Ligeti's theorie. Van Diest confronteert dit evolutie-ritme ook nog met de „ontdekking" van een aantal Zwitserse en Duitse specialis ten, vooral fysiologen, volgens welke de elektrische wisselvalligheden van at mosfeer en aardoppervlakte een enor me invloed uitoefenen op gans ons leven terwijl vooral een cyclus van 32 jaar van grote betekenis is. De vraagtekens die velen toch nog bij Li geti's theorie zullen blijven stellen, worden hier levensgroot. Maar alles bij elkaar is het interessant en prik kelend. De andere opstellen in deze bundel zijn van ongelijke waarde en niet altijd even beider gesteld. Wat er betoogd wordt over de waarde van het „woord- geknutsel" van Raymond Roussel kan bij ons geen ingang vinden en de diep zinnige duidingen, symbolismen en wat al niet meer die er worden gelegd in de roman „De herroeping van het Edict van Nantes" van Pierre Klossowski aan de hand van een uitvoerig resu mé komen ons verward en gezocht voor zoals de roman trouwens (volgens het niet meegedeelde) ook schijnt te zijn. De essays zijn bedoeld als een ver kenning, zegt Pierre H Dubois in een inleiding. Niet alle verkenningen leverpn waardevolle ontdekkingen op. J. B. Op vrijdag 6 augustus presenteert de A.V.R.O.-Televisie van 20.40 tot 21.35 uur via Nederland I onder de titel „Nieuwe Oogst'' het eerstfe van een uit twee delen bestaand amusementspro gramma, waarin jonge talenten voor de camera's zullen debuteren. Tijdens de rechtstreekse uitzending, die vanuit de zaal „De Harmonie" te Leeu warden plaatsvindt, zullen een jury van televisiekijkers en een deskundige jury, bestaande uit mevrouw Bep Ogterop, zangpedagoge te Amsterdam, de heren Guus Jansen jr., hoofdredacteur van een muziektijdschrift te Laren, Lou van Rees, impreiS'sario te Vinkeveen en Pim Jacobs, musicus te Kortenhoef, een oor deel véllen over het optreden van De Handini's, telepaten uit Amsterdam, Les Gars du Nord, rockensemble uit Rotterdam. Satani Demon, fakir-vuur vreter uit Haarlem, mejuffrouw Jeanette van Zutphem, vocaliste uit Utrecht, me juffrouw Maaike de Wilde, calbarietaère uit Ureterp, het duo Neuberg-Scott, vo calisten uit Voorburg en Hans Malagride, vocalist uit Amsterdam. Voor de win naar of winnares van deze oogst zal een plaats worden ingeruimd in een van de komende amusementsprogramma's van de A.V.R.O.-Televisie. Het begeleidend combo staat onder leiding van Pierre Biersma. Drie van de vier Beatles wa ren present bij de première van hun nieuwste film „Help" in het Pavillion-theater in Londen. De foto toont v.l.n.r.: Paul McCartney, Ringo Starr en zijn vrouw en John Lennon en diens echtgenote. Ere gasten waren prinses Margaret en lord Snowdon. Behalve dezen wa ren er duizenden fans, die in be dwang werden gehouden door 250 politieagenten. Voor eventualitei-, ten wareit er ambulance-wagens gereed ter plaatse.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5