Régie Renault presenteerde
de nieuwe 1965 - modellen
Landgoed Schaluinen? Parijs
FototipsBreda: Briigge?
SCHOON KOELSYSTEEM IS
BEHOUD VAN DE MOTOR
DON
R 8 Major een maat groter
tips
v<
oor het
vrije
weekend
SPELDJE
GRATIS
"rt. J M
vl#
Ippv
jjtï?
Pantsjen lama
voor Chinese
rechter
CcuaveUe opgewerkt
Volgend seizoen R 18
Nieuwe VW-typcn
Scaldia werd wat
langer en breder
tips-tips-tips-tips
Wrak Nederlands
schip brengt
f 833.000 op
haarcreme
Zeg het
met
bloemen
WENNEKER schiedam
DOOR M1GN0N G. EBERHART._
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 30 JULI 1965
9
Renault heeft deze maand de
1966-modellen gepresenteerd. Na
dat begin dit jaar de geheel nieu
we R 16 werd uitgebracht, zijn de
bestaande typen enigszins gewij-
I zigd. De Major met 1108 cc motor
is langer en eleganter gemaakt en
in zijn ruimer kostuum als de
R 10 Major geïntroduceerd. De
R 8 is onveranderd en blijft ook
met automatische transmissie ge
leverd. De sportieve Caravelle-
l versies hebben wat meer vermo-
r gen gekregen en de voorzetels zijn
doelmatiger en manlijker gewor
den. De Dauphine-typen, die nog
goed worden verkocht, worden
voorlopig verder gebouwd. De
kleine R 4, met voorwielaandrij
ving, wordt voortaan alleen in de
uitvoering met zes zijramen ge
maakt. Intussen is de R 16 in een
maandenlange proefperiode ge
rijpt. Dit nieuwe model heeft se
dert zijn debuut nog circa 120 de
tailveranderingen ondergaan. De
basisconceptie is gelijk gebleven.
Zelden is een nieuwe wagen vóór
zijn komst on de markt zo grondig
I setest.
De verlengde Maj'or
(vóór met 12 en ach-
ter met 7 cm) onder-
ÊL scheidt zich van het
voorgaande type door
een ander front, dat
een zakelijker indruk
maakt. Onder de kap
is meer bergruimte be.
schikbaar: 315 in plaats
U|Fz van 260 liter, wat heel
redelijk is voor 'n wa
gen met de motor
achterin. Het achter-
stuk is ook aangepast.
UT BIB Dc chroomstreepjes
achter de achterste
zijramen lijken over
bodig, maar ze waren
waarschijnlijk nodig
om een saai hoekje op te vrolijken. Om
dat de c onstructeurs fyet middengedeel
te en dus het interieur onveranderd
moesten laten (anders zou de R 10 te
duur zyn geworden), zijn ze bij de vorm
geving van het koetswerk hier en daar
wat in verlegenheid gekomen.
Persoonlijk hadden we liever gezien
dait men bij de ontwikkeling van de
R 10 meer van de R 16 dan van de
R 8 Major was uitgegaan. Eigenlijk
heeft de verlenging van een model
niet veel zin, als de passagiersruimte
er niet van profiteert. Ook is dit niet
overeenkomstig de tegenwoordige
tendens om de auto's kor+ moge
lijk te bouwen De R 10 Major is nu
20 cm langer geworden, slechts 3 cm
korter dan de R 16. Wel is het com
partiment fraaier uitgevoerd, met een
nieuw dashboard, effectievere ventila-
tieroosters en (als extra) ligstoelen.
Het gewicht van de wagen is onge
veer 35 kg toegenomen. Rijklaar, met
gevulde tank. weegt de R 10 bijna 800
kg. Motorisch is er niets veranderd.
De twee kleine luxewagens, Cara-
velle Coupé en Cabriolet, zijn in spor
tieve zin verder opgewerkt. In 1960
kwam dit type onder de naam Flori-
de uit, bescheiden uitgerust met de
Dauphi'ne-Gordini-motor van 845 cc
met een top van 125 km pcr uur.
De Carawelle 1966 heeft vergeleken
met het 1965-model een paar pk's
meer meegekregen: 57,5 in plaats van
55 SAE-pk. De motor presteert bij een
hoger toerental (5300 in plaats van
5100) en een lager max. koppel (8,1
kgm bij 3000 toeren) méér en de top
ligt volgens faforieksopgave bij 145 km
per uur. De Caravelle-motor is onge
twijfeld sportiever, maar vermoedelijk
minder elastisch geworden. Het in
strumentenbord, met een nieuwe toe-
renteller, is doelmatiger en beter af
leesbaar' gemaakt, terwijl het stuur
wiel geperforeerde spaken heeft ge
kregen.
Van Renault wordt later in hot nieu
we seizoen meer nieuws verwacht. Op
het program zou ook een 1,8 litcr uit
voering van de R 16 staan, die de 1500
cc'er echter niet vervangen maar com
pleteren zal.
Volkswagen gaat een nieuwe versie
van de „1500" presenteren: de 1500 S
met schijfremmen op de voorwielen.
De 1500 S gaat op in de 1600 TL met
een aflopende „snelle rug" (fast back),
iets grotere cilinderinhoud en even
eens schijfremmen.
Het 1500-model blijft vrijwel ongewij
zigd in produklie, evenals de „onver
woestbare" 1200. welk type echter bo
ven zich krijgt een „1300" met een 40
pk motor, die ook duurder zal zijn.
Wegens de massale en nog stijgende
verkoop van de oude „1200" kan de
VW-leiding in Wolfsburg nog geen af
stand doen van de vooroorlogse carros
serie, waarvan de opzet, behoudens de
tailveranderingen, steeds dezelfde is
gebleven. De „1500", die in 1916 in
Frankfort werd voorgesteld, heeft het
„1200"-leger niet voldoende kunnen uit
dunnen. De VW 1200 is een begrip
geworden en daarom gaat hij onver
stoorbaar het nieuwe autojaar mee in.
Vier koplampen sieren het front
van de nieuwe wagen die door de
Russische automobielindustrie spoedig
aan West-Europa zal worden geleverd.
De Scaldia 408, die alweer een jaar
geleden in Rusland onder de naam
Moskvitch werd geïntroduceerd heeft
een vier-cilinder voorin geplaatste 1,4
liter motor en een capaciteit van 50
Din-pk.
De nieuwe Scaldia is wat langer
en breder geworden. De afmetingen
zijn thans 409 cm lang, 155 cm breed
en een wielbasis van 240 cm. Het ge
wicht is 990 kg. Da wagen heeft trom-
melremmen op alle vier de wielen ter
wijl de wielophanging plaatsvindt door
middel van schroefveren voor en een
starre as met overlangse bladveren
achter.
De Scaldia is van binnen vrij
ruim. Er kunnen vrij gemakkelijk 5
personen een plaats in vinden. De
rugleuningen van de voorstoelen zijn
weer verstelbaar en kunnen dienstdoen
als slaapbanken. Naast warmwater ka
chel en veel boordgereedschap behoort
ook een transistorradio tot de stan
daarduitrusting van de Scaldia 408.
Dij- Russisch produkt zal waar
schijnlijk nog eind van dif jaar in Ne
derland leverbaar zijn en zal ongeveeei>
f 5.600,- gaan kosten. Begin volgend
jaar kan als aanvulling op deze vier-
deurs Sedan een combinatie-wagen
verwacht worden.
Tracht de „vrije hoogte" onder uw
auto zo hoog mogelijk te houden om
schade aan de onderzijde zoveel mo
gelijk te voorkomen. Vooral in heuvel
achtig terrein, op landwegen etc, zal
b.v. een te laag gemonteerde kenteken-
plaat al gauw worden verbogen of af- 1
gerukt. Onder een hoek gemonteerde
spatlappen kunnen hij het achteruitrij
den, als ze de grond raken, gaan
„happen". Als u dit merkt (en dat doet
u beslist) is het verstandig de spat
lappen even om te buigen zodat ze
de hindernis slepend kunnen nemen.
Hierna springen ze vanzelf wel weer in
de normaalstand terug.
Is het u ook al eens overkomen dat
u uw auto veilig afgesloten meende 1
te hebben achtergelaten en dat u bij
uw terugkomst tot uw schrik merkte 1
dat er een portierruit geheel open- i
stond? Gelukkig maar dat dit haast
niet opvalt wan^ wat er hierdoor al
lemaal had kunnen gebeuren is te
veel om hier op te noemen Maar te
hopen dat u door dit even schrikken
voor de toekomst dan iets geleerd
heeft.
Pas uw lampen laten vernieuwen als
het licht zo slecht geworden is dat u
op enige afstand haast niets meer
kunf onderscheiden is een zuinigheid
die niet van gevaar ontbloot is. Het
slechter licht geven van een lamp
vindt haar oorzaak in het, door af
branding, dunner worden van het licht-
spiraialtje. De weerstand neemt hier
door toe en het „verbruik" wordt even
redig minder. Naast dit nadeel wordt
de kans op spiraalbreuk ook groter
zodat dit een reden temeer is om tij
dig uw lampen te vernieuwen.
Slijtage van portierscharmeren kan,
naast enerverende rammelgeluiden,
oorzaak zijn van tocht. Als u daar
lang mee doorrijdt, dan merkt u van
zelf wel tot welke vervelende gevol
gen dit kan leiden. U doet er dan ook
heel verstandig aan om tijdig maat
regelen te nemen dat en de portier-
scharnieren èn de tochtrubbers steeds
in een prima conditie verkeren.
U vraagtmaar.
De heer van T. te Goes heeft, zoals
hy dit noemt, een batterij in zijn
DKW staan die uit baar jas dreigt
te barsten. De batterij is twee jaar
oud en wordt, omda^ de auto nog geen
8000 km per "jaar wordt gereden, wei
nig gebruikt. De zijkanten van de bat
terij gaan bol staan terwijl ook de
bovenkant omhoog komt. De vraag is
nu, of dit een kwaliteitsfout is of dat er
misschien een andere oorzaak mee ge
moeid is.
Als het spreekwoord „rust roest" er
gens van toepassing is dan is het dit
zeker op een batterij die soms weken
lang tot nietsdoen gedwongen is Deze
lange rusttijden zijn funest voor een
batterij want door zelfontlading wordt
het sulphateren der platen in de hand
gewerkt. Door de sulfaatvorming
neemt het volume der platen toe waar
door ze krom gaan trekken. De hard-
rubber-batterijbak gaat hierdoor ver
vormen en kan zelfs gaan scheuren.
De juiste manier om een zo weinig
gebruikte batterij in een behoorlijke
conditie te houden is ze maandelijks
een gelijkrichteaiadinjg te geven. Op
|deze wijze kan het niet gebruiken geen
kwaad en zal de batterij zeker een
jaar of vier meegaan. Uw reeds sterk
gesulfatserde batterij is beslist niet
meer te redden en dient dus vervan
gen te word'en.
(Advertentie)
MILWAUKEE (UPI) Een zakenman
uit Illinois, de '40-jarige Charles Huth-
sing, heeft het gezonken Nederlandse
vrachtschip „Prins Willem V" aangekocht
voor 85.000 dollar. Hij wil proberen het
wrak te lichten, waarna hij het zal ge
bruiken als drijvend warenhuis van zijn
firma.
De lichtingspoging van de in het Mi-
ehiganmeer vier mijl uit de haven van
Milwaukee gelegen Prins Willem V zal
volgens Hiithsing over een week of twee
beginnen.
Het Nederlandse schip zonik op 14 ok
tober 1954 in ongeveer 24 meter diep wa
ter na een aanvaring met een oliebark.
Het is op een veiling, die nauwelijks tien
minuten duurde, van de hand gedaan
door Douglas C. Stelz uit Milwaukee. Er
waren ongeveer honderd bieders, belang
stellenden, verslaggevers en cameraman
nen.
De Prins Willem was in 1947 gebouwd
voor de Oranjelijn in Rotterdam. Het
schip had in Milwaukee net goederen in
genomen voor de terugreis naar de thuis
haven toen het bij een manoeuvre om
een plotseling in het duister opdoemen
de sleepboot te ontwijken, tegen de olie-
bark botste, die gesleept werd.
Een blik op de kalender leert ons
dat de schoolvakanties zijn begonnen
en daarmee het tijdstip waarop de
jaarlijkse massale exodus van automo
bilisten naar allerlei buitenlandse be
stemmingen zal gaan plaatsvinden. De
verstandige autobezitter doet er goed
aan zijn trouwe vierwieler te prepa
reren op het zware werk dat hem te
wachten staat.
Steeds meer groeit bij de automo
bilisten het besef, dat men met alleen
kan volstaan met het uitwendig rei
nigen van de wagen. Ook het hart van
de auto de motor dient nagekeken
en gereinigd te worden wil men voor
komen dat een vrolijk begonnen va
kantie vroegtijdig en droevig in een
garage eindigt.
Het hart van de wagen, daaronder
ressorteert ook het koelsysteem, een
vernuftige constructie die maar al te
vaak wordt genegeerd. Vele automo
bilisten verkeren in de foutieve ver
onderstelling, daf zolang de radia
tor maar vol water blijft, er geen vuil
tje aan de lucht is. Niets is minder
waar; alleen moet het vuil niet in de
lucht, maar in het koelsysteem ge
zocht worden.
Alhoewel het gebruik van gesloten
koelsystemen begint toe te nemen, is
net merendeel van de automobielen
met het oude vertrouwde open koel
systeem uitgerust Het open koelsys-
5feP} ,k{*n men vergelijken met een
fluitketel. Het water, dat in het koel
systeem circuleert en voor een goedee
bedrijfstemperatuur van de motor
moet zorgdragen, bevat zouten die
evenals dat op de wand van de fluit
ketel geschiedt, in de vorm van ketel-
steen op het metaal van het koelsy-
steem neerslaan. Ketelsteen werkt in
hoge mate isolerend. Dit impliceert dat
slechts een millimeter dunne laag
hiervan kan verhinderen dat de mo
tor zijn warmte aan het koelwater af
staat. Gevolg: een ongelijke hittesprei-
ding en scheuren in het motorblok!
^Ketelsteen is dus vijand nummer
één van de motor en het koelsysteem,
maar het heeft in de corrosie, ve+ cn
drab. agressieve secondanten die alles
in het werk stellen om het koelsysteem
grondig te vernielen en die tevens de
capaciteiten van het systeem beïnvloe
den. Alleen als het koelsysteem 1
brandschoon is en volledig functioneert,
kan men rekenen op het maximale
rendement van de motor. Daarom is
hef noodzakelijk dat het koelsysteem
eens per jaar van alle ongerechtig-
heden wordt gezuiverd.
Hierdoor slaat men twee vliegen in
een klap. Om zekerheid te hebben
dat het koelsysteem werkelijk van ke
telsteen en ander vuil wordt gezuiverd,
doe4 men er goed aan een speciale
vloeistof, waarover u in uw garage de
nodige inlichtingen kunt krijgen aan
het koelwater toe te voegen. Als het
water met de extra vloeistof na 'n dag
rijden wordt afgetapt, zal met het wa
ter ook het vuil uit het systeem wor
den gespoeld.
Deze methode werkt tijdsbesparend
terwijl hierdoor de zenuwen van de au
tomobilisten worden gespaard omdat
zij nu op zware bergtrajecten en i
he, drukke stadsverkeer niet steeds
schichtig op de temperatuurmeter hoe
ven te kijken.
'Advertentie)
Boldon
haarcrême
houdt uw haar
de hele dag
perfect in model.
Boldon haarcrême
voedt en versterkt
uw haar. Boldon
haarcrême dus voor
een verzorgd uiterlijk
Tijdelijk; fraai
(Advertentie)
en... bestel tijdig!
CALCUTTA (AFP) De pantsjen la
ma, de Tibetaanse geestelijke leider, zal
volgens het Indische blad „The States
man" in China worden berecht wegens
„moord en onzedelijk gedrag". Hij zou
uit he+ klooster, waar hij gewoonlijk ver
bleef, verdwenen zijn, zoals aj. eerder
door Tibetaanse vluchtelingen was ge
meld. Het blad schrijft nu. dat de pant
sjen lama onder strenge Chinese bewa
king naar China wordt overgebracht. Hij
zou ervan worden beschuldigd een jeug
dige lama te hebben gedood.
Met het slechte weer van de
laatste tijd is het misschien het
best toeven „dicht bij de
haard". De regen noodt be
paald niet tot het maken van
lange wandelingen in de mooie
maar o zo natte natuur. Deze
tip moet dan ook niet worden
gezien als één die acuut, ten uit
voer moet worden gebracht.
Zeker niet. Het is wel een tip
om in uw achterhoofd te hou
den. Voor als het nog eens ooit
goed, af althans beter weer
wordt. Want dan is het alles
zins de moeite waard om Baar-
le-Nassau in het algemeen en
het Landschap Schaluinen in
het bijzonder met een bezoek te
vereren.
U zult zeker niet de eerste zijn.
Duizenden reeds hebben de aparte
sfeer van de grensdorpen Baarle
Nassau-Hertog geproefd. Men is ze
ker niet alleen gekomen om de siga
retten met sloffen tegelijk mee terug
te nemen.
Als u voor de sigaretten alleen gaat
kunt u net zo goed gaan als het kei
hard regent. Dan is het in de win
keltjes misschien minder druk dan
anders Zij die de tocht echter
wel eens willen ondernemen als dag
trip in vakantie of in het vrije week
end en niet over een eigen vervoer
middel beschikken en zodoende per
bus het doel van de reis moeten be
reiken, dioen er goed aan tevoren een
reisplan op te stellen. Het is name
lijk niet zo dat er vanuit Tilburg of
Breda ieder kwartier een bus in de
richting van Baarle vertrekt. Bekijk
daarom bij voorbaat goed met welke
bus u heen en terug wilt gaan.
Enkele maanden geleden is op dit
landgoed een schitterend café-bos-
restaurant geopend. Deze unieke zaak
kan als ideaal begin- en eindpunt die
nen voor een wandeling door de hon
derden hectaren natuurschoon van het
landgoed. De mogelijkheid bestaat
tegenwoordig om bij goed weer per
treintje een tocht te maken over het
landgoed. Vooral voor de kinderen
een belevenis van de eerste orde. Er
is ook een speeltuin, zodat u de jeugd
even „af kunt voeren" als er gerust
moet worden na de tocht. Als het
goed weer is, is dat rusten ideaal op
een van de grote terrassen of op een
van de terrasjes in het bos waar u
bediend wordt door een kelner die
gebruik maakt van een rijdende bar.
Na het bezoek aan Schaluinen is het
bekijken van de beide Baarles zelf
ook erg aardig. U proeft daar inter
nationale sfeer. Geen inspannende
dag, wel een genoeglijke.
Kasteel „De Haar"te Haarzuilen
mag zich reeds vele jaren in een
grote publieke belangstelling ver
heugen. Geen vreemde zaak als
men weet dat hier nog altijd te ge-
Advertentie)
13)
„Niet eenvoudig".
„Het is verduiveld moeilijk. Deze ke
rel, Jack Mansour, is aantrekkelijk,
knap en manlijk. Hij heeft iets waar
vrouwen voor vallen. Als er ook maar
één vrouw in de jury had gezeten,
wed ik dat hij niet veroordeeld zou
zijn."
„Ik heb Mansour eens ontmoet," zei
Lem.
De gouverneur keek verbaasd- „Wer
kelijk?"
„Hij is op mijn kantoor geweest. Hij
wilde dat ik hem in een of andere
civiele zaak bijstond."
„Ik hoop dat je het geweigerd hebt,"
zei de gouverneur ernstig. „Dat heb
ik. Het was een zaak van niets, een
kleinigheid over een huurcontract.
Iedere advocaat zou het behandeld
kunnen hebben. Maar er was iets
verdachts aan Mansour."
„Misschien had hij de lucht gekre
gen van de politieke situatie en wilde
hij goede maatjes met je worden. Hij
heeft op mij niet de indruk gemaakt
een betrouwbaar staatsburger te
zijn. De gouverneur kauwde be
dachtzaam. „Toch is er gedurende
het proces niets werkelijk oneerlijks
aan het licht gekomen. Hij beweerde
een volmaakt respectabele verkoper
van jukeboxen te zijn en kon die be
wering staven. Maar ik blijf erbij dat
hij enkele minder respectabele rela
ties had. Is de voorzitter haast uit
gepraat, Archie?"
„Ik geef hem nog twee minuten. Ga
maar vast naar het toilet, baas. Je
krijgt straks geen kans meer. Plak
nu niet je haar zo plat. Laat het
liever wat warrig."
„Vlieg op," zei Lem grinnekend en
verdween.
De gouverneur zuchtte. ,,Ik wou dat
ik tijd voor een sigaar had. Je hebt
het goed gedaan, Martha. Dat is
heel belangrijk, weet je. De mensen
van tegenwoordig willen de vrouw
van de kandidaat zien. Ik ben trots
op je."
„Jij hebt het fantastisch gedaan. Ik
zou niet weten wat we zonder jou
hadden mdeten beginnen," zei Mar
tha en gloeide inwendig van trots om
zijn compliment.
Archie giechelde. „Lem zou zich niet
kandidaat gesteld hebban voor gou
verneur als zijne excellentie twee
jaar geleden niet gezegd hau dat
het nu moest gebeursn. Luister eens,
gouverneur, u zult tooh niet verge
ten duidelijk te maken dat Cleopatra
geen tijd gehad heeft zich mooi aan
te kleden? Al die vrouwen zijn op
getut tot en met. En ik zie al die
snoetjes al stralen als de mooie jon
gen opkomt."
Het gezicht van de gouverneur liep
plotseling rood aan van ergernis.
„Noem Lem een mooie jongen in
zijn gezicht en hij zal jou een opia-
waaier op je snoet geven."
„Kan ik het helpen dat ze onze
kandidaat graag mogen? Lieve help,
het is mijn baan. ïk moet ervoor zor
gen dat ze van hem guan houden.
Houd u vast, gouverneur, de ouwe
jongen verstrikt zich in zijn zinnen
en stikt bijna."
De gouverneur bromde wat, stond op,
knoopte zijn vest dicht en veegde er
wat kruimels af. „Nou, Martha,
daar gaan we dan."
„Zouden we niet op Lem wachten?"
„Och, hij zal hier zó zijn. Lem heeft
een zesde zintuig.''
Dat was waar. Toen de gouverneur
en Martha het podium opliepen,
voegde Lem zich nonchalant bij hen.
Zijn donkere haar was netjes platge-
kamd, wat Martha een triomfante
lijk gevoel tegenover Archie bezorg
de.
Ze was nu al gewend aan het dave
rend applaus: en ook aan dat wat
eerst een overweldigende zee van
gezichten leek. De eettafels waren uit
de zaal verwijderd en de stoelen
waren weer in rijen gezet. Op het
podium stonden klapstoelen in een
halve cirkel om de officiële perso
nen heen. Martha dacht eraan te
knikken etn te glimlachen naar de
mensen die daar al zaten. Ze dacht
eraan losjes te gaan zitten, en niet
te vergeten dat ze een nauwe rok
aanhad. Ze dacht eraan haar hoofd
rechtop te houden en weer te glim
lachen en ze slaagde erin niet met
da ogen te knipperen tegen het blitz-
licht.
De lampen waren gloeiend heet en
beschenen haar van alle kanten; ze
wist daf, er televisieopnamen gemaakt
zouden worden Heel even dacht ze
aan mrs. Bascom en Billy, die stel
lig zaten te kijken, en zette zich tot
rustig luisteren, zonder nerveus ge
friemel. Ze was dankbaar dat elk
spoortje vermoeidheid op dit ogenblik
verdwenen was. De golf van nieuwe
energie was als een roes en ze wist
dat die zou duren tot Lems rede en
de erop volgende receptie afgelopen
waren. Archie noemde het acteerta
lent, maar Martha wist dat het iets
meer was dan dat. Ze wilde niet de
opwinding missen van het einde van
de race. Maar Lem had uitgemaakt
dat ze naar mrs. Bascom moest gaan
in het huis aan het meer en daar
moest blijven. „Je weef. zelf niet hoe
moe je bent," had hij gezegd. „Je
bent zes pond afgevallen. Ik heb een
vrouw nodig en geen skelet."
Dc gouverneur was een geroutineerd
en geliefd spreker en hij maakte het
niet te lang. Lem schreef, zoals zijn
gewoonte was, aantekeningen op, die
hij dan weer scheen Ae vergeten. Hij
was niet zo'n handig redenaar als
de gouverneur, maar hij had iets
vóór, meende Martha, omdat hij een
voudig was, duidelijk en recht op de
man af, bezadigd, maar met een
spontaan gevoel voor humor, over
tuigend en oprecht. Ze was heel
trots op hem Het tochtte vreselijk
op het podium, haar neus kriebelde.
Maar ze onderdrukte ean niesbui, om
dat ze nooit wist wanneer het al
ziend oog van de televisiecamera op
tiaaT geriefht was. Toen het gejoel
en geschreeuw en het applaus los
barstten. begon ze stiekem haar rech
terhand te masseren. Lems redevoe
ringen schenen zijn gehoor tot een
soort geladenheid en geestdrift te
brengen, die pijnlijk en krachtig han
denschudden vereisten.
Die avond was hef al bijzonder in
spannend. Misschien wel omdat de
campagne bijna ten einde was en zijn
gehoor al een overwinningsroes voel
de opkomen, de berichten van de
oppositie ten spijt, die luidden daf ze
niet konden winnen. Heel praktisch
werd er vlak voor het podium, in de
zaal. een receptierij gevormd. Een
dame van het comité had haar vol
meegevoel in het oor gefluisterd:
Dit is het bosrestaurant op het
landgoed „Schaluinen" in Baa<rle-
Nassau.
nieten valt van de sfeer van lang
vervlogen jaren. Bij voldoende
deelname zal tot en met september
iedere zaterdagmorgen vanaf de
Moreelselaan in Utrecht een spe
ciale bus vertrekken naar het
kasteel. Inlichtingen en boekingen
bij het VVV-kantoor aan de Rijn
kade te Utrecht.
Films op vakantie meenemen vraagt
wat zorg. Stop ze geïsoleerd in wat
stukken schuimplastic. Vooral be
lichte films zijn zeer gevoelig voor
warmte en natuurlijk vocht. Ideaal
is het bekende metaalfolie, dat ook
wel voor etenswaren wordt gebruikt.
Als men de films hierin bewaart zijn
ze absoluut beschermd togen vocht.
Een combinatie van schuimplastic
en metaalfolie is natuurlijk ook uit
stekend. Schrijf op de belichte films
duidelijk „belicht'' anders gaan ze
wellicht twee keer door de camera,
met alle nare gevolgen van dden.
Speciaal voor de buitenlandse en
Franse toeristen, die in de zomer
maanden een bezoek brengen aan
Parijs, is in het Bois de Boulogne na
bij het kampeerterrein een kinder
dagverblijf opgericht, waar zij hun
kinderen veilig kunnen onderbren
gen. Het kinderdagverblijf is ge
opend tot en met 31 augustus, dage
lijks (behalve op zon- en feestda
gen) van 9.00 tot 18.00 uur. Met lunch
in het dagtarief 5 NF per kind, zon
der lunch 2 NF. Voor de kinderen
worden onder meer rondtochten door
Parijs georganiseerd. Voor alle in
lichtingen wende men zich tot Bu
reau Internationale de la Jeunesse,
7 rue Balzac, Parijs, telefoon 225-91-88
of rechtstreeks tot het Centre inter
national aéré du Bois de Boulogne,
rue du Champs d'entrainement, Pa
rijs.
Tot en met september kan men
hij de Invalides te Parijs het klank
en lichtspel „De terugkeer van de as
van Napoleon" bijwonen. Uitvoerin
gen dagelijks te 22.00 uur en 23.30
uur. Toegangsprijs 5 NF (zitplaat
sen) of 3 NF (staanplaatsen).
Breda, de stad die reeds meerma
len bewees feest te kunnen vieren,
beleeft tot en met 8 augustus voor
de vijfde achtereenvolgende maal het
BIERFESTIVAL. Alhoewel het me
rendeel van de evenementen zich in
de avonduren afspeelt, is het ook
overdag goed toeven in Breda. De
stad is op vele plaatsen versierd en
op vele pleintjes en in straatjes zal
de hele dag gezellige muziek klinken.
Zaterdag- en zondagavond is Breda
een muziekstad. In de Stadsschouw
burg treden onder andere Rob de Nijs
met zijn Lords op en wordt een grote
talentenjacht gehouden. Zondagavond
worden op de Botermert de Neder
landse wielerkampioenen bij de profs,
amateurs en nieuwelingen gehuldigd.
Een en ander met muzikale begelei
ding.
De Provinciale Gelderse VVV
heeft in samenwerking met de
Stichting Fiets en andere VVV-
organisaties in Gelderland, even
als in 1964, weer een viertal aan
trekkelijke fietsroutes (van 35 tot
40 kilometer) uitgezet, die prak
tisch geheel langs toeristische rij
wielpaden voeren. De tochten kun
nen worden gemaakt vanuit Arn
hem, Nijmegen, Ede, Nunspeet. Het
gidsje Fietsen in Gelderland" is
a. f 1,- onder andere verkrijgbaar
bij de VVV's in bovengenoemde
plaatsen.
De Bourgondische hertog Karei de
Stoute en de Engelse prinses Marga-
retha van York gaan opnieuw trou
wen. Dat deden ze weliswaar reeds
in 1468, maar hun oorspronkelijke
huwelijksfeest herleeft zondag om
15.30 uur in de schitterende Praal
stoet van de Gouden Boom. In deze
historische stoet wordt trouwens niet
alleen dit vorstelijke huwelijk op
geroepen, maar tevens de geschiede
nis van Brugge en Vlaanderen van
de achtste tot en met de Bourgon
dische vijftiende eeuw. Voor nadere
inlichtingen over zitplaatsen e.d. wen
de men zich tot de Dienst voor Toe
risme, Markt 1, Brugge, telefoon (050)
33387 en 38106. Ook op zondag 8
augustus trekt dezelfde stoet door
Brugge.
Voor veel Nederlanders kan dc
lang gekoesterde wens om eens een
reis te maken met een grote oceaan
stomer nog dit jaar worden gereali
seerd. Per q.s.s. „Arkadia" kan men
op 19 augustus en 9 september een
geheel verzorgd 4-daags reisje naar
Bremerhaven/Bremen maken a f 195
per persoon. Het leven aan boord is
een wereld op zichzelf. Ook het be
zoek aan de oude Hanze-stad Bremer,
is een evenement.