Régie Renault presenteerde de nieuwe 1965 - modellen Landgoed Schaluinen? Parijs FototipsBreda: Briigge? SCHOON KOELSYSTEEM IS BEHOUD VAN DE MOTOR DON R 8 Major een maat groter tips v< oor het vrije weekend SPELDJE GRATIS "rt. J M vl# Ippv jjtï? Pantsjen lama voor Chinese rechter CcuaveUe opgewerkt Volgend seizoen R 18 Nieuwe VW-typcn Scaldia werd wat langer en breder tips-tips-tips-tips Wrak Nederlands schip brengt f 833.000 op haarcreme Zeg het met bloemen WENNEKER schiedam DOOR M1GN0N G. EBERHART._ DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 30 JULI 1965 9 Renault heeft deze maand de 1966-modellen gepresenteerd. Na dat begin dit jaar de geheel nieu we R 16 werd uitgebracht, zijn de bestaande typen enigszins gewij- I zigd. De Major met 1108 cc motor is langer en eleganter gemaakt en in zijn ruimer kostuum als de R 10 Major geïntroduceerd. De R 8 is onveranderd en blijft ook met automatische transmissie ge leverd. De sportieve Caravelle- l versies hebben wat meer vermo- r gen gekregen en de voorzetels zijn doelmatiger en manlijker gewor den. De Dauphine-typen, die nog goed worden verkocht, worden voorlopig verder gebouwd. De kleine R 4, met voorwielaandrij ving, wordt voortaan alleen in de uitvoering met zes zijramen ge maakt. Intussen is de R 16 in een maandenlange proefperiode ge rijpt. Dit nieuwe model heeft se dert zijn debuut nog circa 120 de tailveranderingen ondergaan. De basisconceptie is gelijk gebleven. Zelden is een nieuwe wagen vóór zijn komst on de markt zo grondig I setest. De verlengde Maj'or (vóór met 12 en ach- ter met 7 cm) onder- ÊL scheidt zich van het voorgaande type door een ander front, dat een zakelijker indruk maakt. Onder de kap is meer bergruimte be. schikbaar: 315 in plaats U|Fz van 260 liter, wat heel redelijk is voor 'n wa gen met de motor achterin. Het achter- stuk is ook aangepast. UT BIB Dc chroomstreepjes achter de achterste zijramen lijken over bodig, maar ze waren waarschijnlijk nodig om een saai hoekje op te vrolijken. Om dat de c onstructeurs fyet middengedeel te en dus het interieur onveranderd moesten laten (anders zou de R 10 te duur zyn geworden), zijn ze bij de vorm geving van het koetswerk hier en daar wat in verlegenheid gekomen. Persoonlijk hadden we liever gezien dait men bij de ontwikkeling van de R 10 meer van de R 16 dan van de R 8 Major was uitgegaan. Eigenlijk heeft de verlenging van een model niet veel zin, als de passagiersruimte er niet van profiteert. Ook is dit niet overeenkomstig de tegenwoordige tendens om de auto's kor+ moge lijk te bouwen De R 10 Major is nu 20 cm langer geworden, slechts 3 cm korter dan de R 16. Wel is het com partiment fraaier uitgevoerd, met een nieuw dashboard, effectievere ventila- tieroosters en (als extra) ligstoelen. Het gewicht van de wagen is onge veer 35 kg toegenomen. Rijklaar, met gevulde tank. weegt de R 10 bijna 800 kg. Motorisch is er niets veranderd. De twee kleine luxewagens, Cara- velle Coupé en Cabriolet, zijn in spor tieve zin verder opgewerkt. In 1960 kwam dit type onder de naam Flori- de uit, bescheiden uitgerust met de Dauphi'ne-Gordini-motor van 845 cc met een top van 125 km pcr uur. De Carawelle 1966 heeft vergeleken met het 1965-model een paar pk's meer meegekregen: 57,5 in plaats van 55 SAE-pk. De motor presteert bij een hoger toerental (5300 in plaats van 5100) en een lager max. koppel (8,1 kgm bij 3000 toeren) méér en de top ligt volgens faforieksopgave bij 145 km per uur. De Caravelle-motor is onge twijfeld sportiever, maar vermoedelijk minder elastisch geworden. Het in strumentenbord, met een nieuwe toe- renteller, is doelmatiger en beter af leesbaar' gemaakt, terwijl het stuur wiel geperforeerde spaken heeft ge kregen. Van Renault wordt later in hot nieu we seizoen meer nieuws verwacht. Op het program zou ook een 1,8 litcr uit voering van de R 16 staan, die de 1500 cc'er echter niet vervangen maar com pleteren zal. Volkswagen gaat een nieuwe versie van de „1500" presenteren: de 1500 S met schijfremmen op de voorwielen. De 1500 S gaat op in de 1600 TL met een aflopende „snelle rug" (fast back), iets grotere cilinderinhoud en even eens schijfremmen. Het 1500-model blijft vrijwel ongewij zigd in produklie, evenals de „onver woestbare" 1200. welk type echter bo ven zich krijgt een „1300" met een 40 pk motor, die ook duurder zal zijn. Wegens de massale en nog stijgende verkoop van de oude „1200" kan de VW-leiding in Wolfsburg nog geen af stand doen van de vooroorlogse carros serie, waarvan de opzet, behoudens de tailveranderingen, steeds dezelfde is gebleven. De „1500", die in 1916 in Frankfort werd voorgesteld, heeft het „1200"-leger niet voldoende kunnen uit dunnen. De VW 1200 is een begrip geworden en daarom gaat hij onver stoorbaar het nieuwe autojaar mee in. Vier koplampen sieren het front van de nieuwe wagen die door de Russische automobielindustrie spoedig aan West-Europa zal worden geleverd. De Scaldia 408, die alweer een jaar geleden in Rusland onder de naam Moskvitch werd geïntroduceerd heeft een vier-cilinder voorin geplaatste 1,4 liter motor en een capaciteit van 50 Din-pk. De nieuwe Scaldia is wat langer en breder geworden. De afmetingen zijn thans 409 cm lang, 155 cm breed en een wielbasis van 240 cm. Het ge wicht is 990 kg. Da wagen heeft trom- melremmen op alle vier de wielen ter wijl de wielophanging plaatsvindt door middel van schroefveren voor en een starre as met overlangse bladveren achter. De Scaldia is van binnen vrij ruim. Er kunnen vrij gemakkelijk 5 personen een plaats in vinden. De rugleuningen van de voorstoelen zijn weer verstelbaar en kunnen dienstdoen als slaapbanken. Naast warmwater ka chel en veel boordgereedschap behoort ook een transistorradio tot de stan daarduitrusting van de Scaldia 408. Dij- Russisch produkt zal waar schijnlijk nog eind van dif jaar in Ne derland leverbaar zijn en zal ongeveeei> f 5.600,- gaan kosten. Begin volgend jaar kan als aanvulling op deze vier- deurs Sedan een combinatie-wagen verwacht worden. Tracht de „vrije hoogte" onder uw auto zo hoog mogelijk te houden om schade aan de onderzijde zoveel mo gelijk te voorkomen. Vooral in heuvel achtig terrein, op landwegen etc, zal b.v. een te laag gemonteerde kenteken- plaat al gauw worden verbogen of af- 1 gerukt. Onder een hoek gemonteerde spatlappen kunnen hij het achteruitrij den, als ze de grond raken, gaan „happen". Als u dit merkt (en dat doet u beslist) is het verstandig de spat lappen even om te buigen zodat ze de hindernis slepend kunnen nemen. Hierna springen ze vanzelf wel weer in de normaalstand terug. Is het u ook al eens overkomen dat u uw auto veilig afgesloten meende 1 te hebben achtergelaten en dat u bij uw terugkomst tot uw schrik merkte 1 dat er een portierruit geheel open- i stond? Gelukkig maar dat dit haast niet opvalt wan^ wat er hierdoor al lemaal had kunnen gebeuren is te veel om hier op te noemen Maar te hopen dat u door dit even schrikken voor de toekomst dan iets geleerd heeft. Pas uw lampen laten vernieuwen als het licht zo slecht geworden is dat u op enige afstand haast niets meer kunf onderscheiden is een zuinigheid die niet van gevaar ontbloot is. Het slechter licht geven van een lamp vindt haar oorzaak in het, door af branding, dunner worden van het licht- spiraialtje. De weerstand neemt hier door toe en het „verbruik" wordt even redig minder. Naast dit nadeel wordt de kans op spiraalbreuk ook groter zodat dit een reden temeer is om tij dig uw lampen te vernieuwen. Slijtage van portierscharmeren kan, naast enerverende rammelgeluiden, oorzaak zijn van tocht. Als u daar lang mee doorrijdt, dan merkt u van zelf wel tot welke vervelende gevol gen dit kan leiden. U doet er dan ook heel verstandig aan om tijdig maat regelen te nemen dat en de portier- scharnieren èn de tochtrubbers steeds in een prima conditie verkeren. U vraagtmaar. De heer van T. te Goes heeft, zoals hy dit noemt, een batterij in zijn DKW staan die uit baar jas dreigt te barsten. De batterij is twee jaar oud en wordt, omda^ de auto nog geen 8000 km per "jaar wordt gereden, wei nig gebruikt. De zijkanten van de bat terij gaan bol staan terwijl ook de bovenkant omhoog komt. De vraag is nu, of dit een kwaliteitsfout is of dat er misschien een andere oorzaak mee ge moeid is. Als het spreekwoord „rust roest" er gens van toepassing is dan is het dit zeker op een batterij die soms weken lang tot nietsdoen gedwongen is Deze lange rusttijden zijn funest voor een batterij want door zelfontlading wordt het sulphateren der platen in de hand gewerkt. Door de sulfaatvorming neemt het volume der platen toe waar door ze krom gaan trekken. De hard- rubber-batterijbak gaat hierdoor ver vormen en kan zelfs gaan scheuren. De juiste manier om een zo weinig gebruikte batterij in een behoorlijke conditie te houden is ze maandelijks een gelijkrichteaiadinjg te geven. Op |deze wijze kan het niet gebruiken geen kwaad en zal de batterij zeker een jaar of vier meegaan. Uw reeds sterk gesulfatserde batterij is beslist niet meer te redden en dient dus vervan gen te word'en. (Advertentie) MILWAUKEE (UPI) Een zakenman uit Illinois, de '40-jarige Charles Huth- sing, heeft het gezonken Nederlandse vrachtschip „Prins Willem V" aangekocht voor 85.000 dollar. Hij wil proberen het wrak te lichten, waarna hij het zal ge bruiken als drijvend warenhuis van zijn firma. De lichtingspoging van de in het Mi- ehiganmeer vier mijl uit de haven van Milwaukee gelegen Prins Willem V zal volgens Hiithsing over een week of twee beginnen. Het Nederlandse schip zonik op 14 ok tober 1954 in ongeveer 24 meter diep wa ter na een aanvaring met een oliebark. Het is op een veiling, die nauwelijks tien minuten duurde, van de hand gedaan door Douglas C. Stelz uit Milwaukee. Er waren ongeveer honderd bieders, belang stellenden, verslaggevers en cameraman nen. De Prins Willem was in 1947 gebouwd voor de Oranjelijn in Rotterdam. Het schip had in Milwaukee net goederen in genomen voor de terugreis naar de thuis haven toen het bij een manoeuvre om een plotseling in het duister opdoemen de sleepboot te ontwijken, tegen de olie- bark botste, die gesleept werd. Een blik op de kalender leert ons dat de schoolvakanties zijn begonnen en daarmee het tijdstip waarop de jaarlijkse massale exodus van automo bilisten naar allerlei buitenlandse be stemmingen zal gaan plaatsvinden. De verstandige autobezitter doet er goed aan zijn trouwe vierwieler te prepa reren op het zware werk dat hem te wachten staat. Steeds meer groeit bij de automo bilisten het besef, dat men met alleen kan volstaan met het uitwendig rei nigen van de wagen. Ook het hart van de auto de motor dient nagekeken en gereinigd te worden wil men voor komen dat een vrolijk begonnen va kantie vroegtijdig en droevig in een garage eindigt. Het hart van de wagen, daaronder ressorteert ook het koelsysteem, een vernuftige constructie die maar al te vaak wordt genegeerd. Vele automo bilisten verkeren in de foutieve ver onderstelling, daf zolang de radia tor maar vol water blijft, er geen vuil tje aan de lucht is. Niets is minder waar; alleen moet het vuil niet in de lucht, maar in het koelsysteem ge zocht worden. Alhoewel het gebruik van gesloten koelsystemen begint toe te nemen, is net merendeel van de automobielen met het oude vertrouwde open koel systeem uitgerust Het open koelsys- 5feP} ,k{*n men vergelijken met een fluitketel. Het water, dat in het koel systeem circuleert en voor een goedee bedrijfstemperatuur van de motor moet zorgdragen, bevat zouten die evenals dat op de wand van de fluit ketel geschiedt, in de vorm van ketel- steen op het metaal van het koelsy- steem neerslaan. Ketelsteen werkt in hoge mate isolerend. Dit impliceert dat slechts een millimeter dunne laag hiervan kan verhinderen dat de mo tor zijn warmte aan het koelwater af staat. Gevolg: een ongelijke hittesprei- ding en scheuren in het motorblok! ^Ketelsteen is dus vijand nummer één van de motor en het koelsysteem, maar het heeft in de corrosie, ve+ cn drab. agressieve secondanten die alles in het werk stellen om het koelsysteem grondig te vernielen en die tevens de capaciteiten van het systeem beïnvloe den. Alleen als het koelsysteem 1 brandschoon is en volledig functioneert, kan men rekenen op het maximale rendement van de motor. Daarom is hef noodzakelijk dat het koelsysteem eens per jaar van alle ongerechtig- heden wordt gezuiverd. Hierdoor slaat men twee vliegen in een klap. Om zekerheid te hebben dat het koelsysteem werkelijk van ke telsteen en ander vuil wordt gezuiverd, doe4 men er goed aan een speciale vloeistof, waarover u in uw garage de nodige inlichtingen kunt krijgen aan het koelwater toe te voegen. Als het water met de extra vloeistof na 'n dag rijden wordt afgetapt, zal met het wa ter ook het vuil uit het systeem wor den gespoeld. Deze methode werkt tijdsbesparend terwijl hierdoor de zenuwen van de au tomobilisten worden gespaard omdat zij nu op zware bergtrajecten en i he, drukke stadsverkeer niet steeds schichtig op de temperatuurmeter hoe ven te kijken. 'Advertentie) Boldon haarcrême houdt uw haar de hele dag perfect in model. Boldon haarcrême voedt en versterkt uw haar. Boldon haarcrême dus voor een verzorgd uiterlijk Tijdelijk; fraai (Advertentie) en... bestel tijdig! CALCUTTA (AFP) De pantsjen la ma, de Tibetaanse geestelijke leider, zal volgens het Indische blad „The States man" in China worden berecht wegens „moord en onzedelijk gedrag". Hij zou uit he+ klooster, waar hij gewoonlijk ver bleef, verdwenen zijn, zoals aj. eerder door Tibetaanse vluchtelingen was ge meld. Het blad schrijft nu. dat de pant sjen lama onder strenge Chinese bewa king naar China wordt overgebracht. Hij zou ervan worden beschuldigd een jeug dige lama te hebben gedood. Met het slechte weer van de laatste tijd is het misschien het best toeven „dicht bij de haard". De regen noodt be paald niet tot het maken van lange wandelingen in de mooie maar o zo natte natuur. Deze tip moet dan ook niet worden gezien als één die acuut, ten uit voer moet worden gebracht. Zeker niet. Het is wel een tip om in uw achterhoofd te hou den. Voor als het nog eens ooit goed, af althans beter weer wordt. Want dan is het alles zins de moeite waard om Baar- le-Nassau in het algemeen en het Landschap Schaluinen in het bijzonder met een bezoek te vereren. U zult zeker niet de eerste zijn. Duizenden reeds hebben de aparte sfeer van de grensdorpen Baarle Nassau-Hertog geproefd. Men is ze ker niet alleen gekomen om de siga retten met sloffen tegelijk mee terug te nemen. Als u voor de sigaretten alleen gaat kunt u net zo goed gaan als het kei hard regent. Dan is het in de win keltjes misschien minder druk dan anders Zij die de tocht echter wel eens willen ondernemen als dag trip in vakantie of in het vrije week end en niet over een eigen vervoer middel beschikken en zodoende per bus het doel van de reis moeten be reiken, dioen er goed aan tevoren een reisplan op te stellen. Het is name lijk niet zo dat er vanuit Tilburg of Breda ieder kwartier een bus in de richting van Baarle vertrekt. Bekijk daarom bij voorbaat goed met welke bus u heen en terug wilt gaan. Enkele maanden geleden is op dit landgoed een schitterend café-bos- restaurant geopend. Deze unieke zaak kan als ideaal begin- en eindpunt die nen voor een wandeling door de hon derden hectaren natuurschoon van het landgoed. De mogelijkheid bestaat tegenwoordig om bij goed weer per treintje een tocht te maken over het landgoed. Vooral voor de kinderen een belevenis van de eerste orde. Er is ook een speeltuin, zodat u de jeugd even „af kunt voeren" als er gerust moet worden na de tocht. Als het goed weer is, is dat rusten ideaal op een van de grote terrassen of op een van de terrasjes in het bos waar u bediend wordt door een kelner die gebruik maakt van een rijdende bar. Na het bezoek aan Schaluinen is het bekijken van de beide Baarles zelf ook erg aardig. U proeft daar inter nationale sfeer. Geen inspannende dag, wel een genoeglijke. Kasteel „De Haar"te Haarzuilen mag zich reeds vele jaren in een grote publieke belangstelling ver heugen. Geen vreemde zaak als men weet dat hier nog altijd te ge- Advertentie) 13) „Niet eenvoudig". „Het is verduiveld moeilijk. Deze ke rel, Jack Mansour, is aantrekkelijk, knap en manlijk. Hij heeft iets waar vrouwen voor vallen. Als er ook maar één vrouw in de jury had gezeten, wed ik dat hij niet veroordeeld zou zijn." „Ik heb Mansour eens ontmoet," zei Lem. De gouverneur keek verbaasd- „Wer kelijk?" „Hij is op mijn kantoor geweest. Hij wilde dat ik hem in een of andere civiele zaak bijstond." „Ik hoop dat je het geweigerd hebt," zei de gouverneur ernstig. „Dat heb ik. Het was een zaak van niets, een kleinigheid over een huurcontract. Iedere advocaat zou het behandeld kunnen hebben. Maar er was iets verdachts aan Mansour." „Misschien had hij de lucht gekre gen van de politieke situatie en wilde hij goede maatjes met je worden. Hij heeft op mij niet de indruk gemaakt een betrouwbaar staatsburger te zijn. De gouverneur kauwde be dachtzaam. „Toch is er gedurende het proces niets werkelijk oneerlijks aan het licht gekomen. Hij beweerde een volmaakt respectabele verkoper van jukeboxen te zijn en kon die be wering staven. Maar ik blijf erbij dat hij enkele minder respectabele rela ties had. Is de voorzitter haast uit gepraat, Archie?" „Ik geef hem nog twee minuten. Ga maar vast naar het toilet, baas. Je krijgt straks geen kans meer. Plak nu niet je haar zo plat. Laat het liever wat warrig." „Vlieg op," zei Lem grinnekend en verdween. De gouverneur zuchtte. ,,Ik wou dat ik tijd voor een sigaar had. Je hebt het goed gedaan, Martha. Dat is heel belangrijk, weet je. De mensen van tegenwoordig willen de vrouw van de kandidaat zien. Ik ben trots op je." „Jij hebt het fantastisch gedaan. Ik zou niet weten wat we zonder jou hadden mdeten beginnen," zei Mar tha en gloeide inwendig van trots om zijn compliment. Archie giechelde. „Lem zou zich niet kandidaat gesteld hebban voor gou verneur als zijne excellentie twee jaar geleden niet gezegd hau dat het nu moest gebeursn. Luister eens, gouverneur, u zult tooh niet verge ten duidelijk te maken dat Cleopatra geen tijd gehad heeft zich mooi aan te kleden? Al die vrouwen zijn op getut tot en met. En ik zie al die snoetjes al stralen als de mooie jon gen opkomt." Het gezicht van de gouverneur liep plotseling rood aan van ergernis. „Noem Lem een mooie jongen in zijn gezicht en hij zal jou een opia- waaier op je snoet geven." „Kan ik het helpen dat ze onze kandidaat graag mogen? Lieve help, het is mijn baan. ïk moet ervoor zor gen dat ze van hem guan houden. Houd u vast, gouverneur, de ouwe jongen verstrikt zich in zijn zinnen en stikt bijna." De gouverneur bromde wat, stond op, knoopte zijn vest dicht en veegde er wat kruimels af. „Nou, Martha, daar gaan we dan." „Zouden we niet op Lem wachten?" „Och, hij zal hier zó zijn. Lem heeft een zesde zintuig.'' Dat was waar. Toen de gouverneur en Martha het podium opliepen, voegde Lem zich nonchalant bij hen. Zijn donkere haar was netjes platge- kamd, wat Martha een triomfante lijk gevoel tegenover Archie bezorg de. Ze was nu al gewend aan het dave rend applaus: en ook aan dat wat eerst een overweldigende zee van gezichten leek. De eettafels waren uit de zaal verwijderd en de stoelen waren weer in rijen gezet. Op het podium stonden klapstoelen in een halve cirkel om de officiële perso nen heen. Martha dacht eraan te knikken etn te glimlachen naar de mensen die daar al zaten. Ze dacht eraan losjes te gaan zitten, en niet te vergeten dat ze een nauwe rok aanhad. Ze dacht eraan haar hoofd rechtop te houden en weer te glim lachen en ze slaagde erin niet met da ogen te knipperen tegen het blitz- licht. De lampen waren gloeiend heet en beschenen haar van alle kanten; ze wist daf, er televisieopnamen gemaakt zouden worden Heel even dacht ze aan mrs. Bascom en Billy, die stel lig zaten te kijken, en zette zich tot rustig luisteren, zonder nerveus ge friemel. Ze was dankbaar dat elk spoortje vermoeidheid op dit ogenblik verdwenen was. De golf van nieuwe energie was als een roes en ze wist dat die zou duren tot Lems rede en de erop volgende receptie afgelopen waren. Archie noemde het acteerta lent, maar Martha wist dat het iets meer was dan dat. Ze wilde niet de opwinding missen van het einde van de race. Maar Lem had uitgemaakt dat ze naar mrs. Bascom moest gaan in het huis aan het meer en daar moest blijven. „Je weef. zelf niet hoe moe je bent," had hij gezegd. „Je bent zes pond afgevallen. Ik heb een vrouw nodig en geen skelet." Dc gouverneur was een geroutineerd en geliefd spreker en hij maakte het niet te lang. Lem schreef, zoals zijn gewoonte was, aantekeningen op, die hij dan weer scheen Ae vergeten. Hij was niet zo'n handig redenaar als de gouverneur, maar hij had iets vóór, meende Martha, omdat hij een voudig was, duidelijk en recht op de man af, bezadigd, maar met een spontaan gevoel voor humor, over tuigend en oprecht. Ze was heel trots op hem Het tochtte vreselijk op het podium, haar neus kriebelde. Maar ze onderdrukte ean niesbui, om dat ze nooit wist wanneer het al ziend oog van de televisiecamera op tiaaT geriefht was. Toen het gejoel en geschreeuw en het applaus los barstten. begon ze stiekem haar rech terhand te masseren. Lems redevoe ringen schenen zijn gehoor tot een soort geladenheid en geestdrift te brengen, die pijnlijk en krachtig han denschudden vereisten. Die avond was hef al bijzonder in spannend. Misschien wel omdat de campagne bijna ten einde was en zijn gehoor al een overwinningsroes voel de opkomen, de berichten van de oppositie ten spijt, die luidden daf ze niet konden winnen. Heel praktisch werd er vlak voor het podium, in de zaal. een receptierij gevormd. Een dame van het comité had haar vol meegevoel in het oor gefluisterd: Dit is het bosrestaurant op het landgoed „Schaluinen" in Baa<rle- Nassau. nieten valt van de sfeer van lang vervlogen jaren. Bij voldoende deelname zal tot en met september iedere zaterdagmorgen vanaf de Moreelselaan in Utrecht een spe ciale bus vertrekken naar het kasteel. Inlichtingen en boekingen bij het VVV-kantoor aan de Rijn kade te Utrecht. Films op vakantie meenemen vraagt wat zorg. Stop ze geïsoleerd in wat stukken schuimplastic. Vooral be lichte films zijn zeer gevoelig voor warmte en natuurlijk vocht. Ideaal is het bekende metaalfolie, dat ook wel voor etenswaren wordt gebruikt. Als men de films hierin bewaart zijn ze absoluut beschermd togen vocht. Een combinatie van schuimplastic en metaalfolie is natuurlijk ook uit stekend. Schrijf op de belichte films duidelijk „belicht'' anders gaan ze wellicht twee keer door de camera, met alle nare gevolgen van dden. Speciaal voor de buitenlandse en Franse toeristen, die in de zomer maanden een bezoek brengen aan Parijs, is in het Bois de Boulogne na bij het kampeerterrein een kinder dagverblijf opgericht, waar zij hun kinderen veilig kunnen onderbren gen. Het kinderdagverblijf is ge opend tot en met 31 augustus, dage lijks (behalve op zon- en feestda gen) van 9.00 tot 18.00 uur. Met lunch in het dagtarief 5 NF per kind, zon der lunch 2 NF. Voor de kinderen worden onder meer rondtochten door Parijs georganiseerd. Voor alle in lichtingen wende men zich tot Bu reau Internationale de la Jeunesse, 7 rue Balzac, Parijs, telefoon 225-91-88 of rechtstreeks tot het Centre inter national aéré du Bois de Boulogne, rue du Champs d'entrainement, Pa rijs. Tot en met september kan men hij de Invalides te Parijs het klank en lichtspel „De terugkeer van de as van Napoleon" bijwonen. Uitvoerin gen dagelijks te 22.00 uur en 23.30 uur. Toegangsprijs 5 NF (zitplaat sen) of 3 NF (staanplaatsen). Breda, de stad die reeds meerma len bewees feest te kunnen vieren, beleeft tot en met 8 augustus voor de vijfde achtereenvolgende maal het BIERFESTIVAL. Alhoewel het me rendeel van de evenementen zich in de avonduren afspeelt, is het ook overdag goed toeven in Breda. De stad is op vele plaatsen versierd en op vele pleintjes en in straatjes zal de hele dag gezellige muziek klinken. Zaterdag- en zondagavond is Breda een muziekstad. In de Stadsschouw burg treden onder andere Rob de Nijs met zijn Lords op en wordt een grote talentenjacht gehouden. Zondagavond worden op de Botermert de Neder landse wielerkampioenen bij de profs, amateurs en nieuwelingen gehuldigd. Een en ander met muzikale begelei ding. De Provinciale Gelderse VVV heeft in samenwerking met de Stichting Fiets en andere VVV- organisaties in Gelderland, even als in 1964, weer een viertal aan trekkelijke fietsroutes (van 35 tot 40 kilometer) uitgezet, die prak tisch geheel langs toeristische rij wielpaden voeren. De tochten kun nen worden gemaakt vanuit Arn hem, Nijmegen, Ede, Nunspeet. Het gidsje Fietsen in Gelderland" is a. f 1,- onder andere verkrijgbaar bij de VVV's in bovengenoemde plaatsen. De Bourgondische hertog Karei de Stoute en de Engelse prinses Marga- retha van York gaan opnieuw trou wen. Dat deden ze weliswaar reeds in 1468, maar hun oorspronkelijke huwelijksfeest herleeft zondag om 15.30 uur in de schitterende Praal stoet van de Gouden Boom. In deze historische stoet wordt trouwens niet alleen dit vorstelijke huwelijk op geroepen, maar tevens de geschiede nis van Brugge en Vlaanderen van de achtste tot en met de Bourgon dische vijftiende eeuw. Voor nadere inlichtingen over zitplaatsen e.d. wen de men zich tot de Dienst voor Toe risme, Markt 1, Brugge, telefoon (050) 33387 en 38106. Ook op zondag 8 augustus trekt dezelfde stoet door Brugge. Voor veel Nederlanders kan dc lang gekoesterde wens om eens een reis te maken met een grote oceaan stomer nog dit jaar worden gereali seerd. Per q.s.s. „Arkadia" kan men op 19 augustus en 9 september een geheel verzorgd 4-daags reisje naar Bremerhaven/Bremen maken a f 195 per persoon. Het leven aan boord is een wereld op zichzelf. Ook het be zoek aan de oude Hanze-stad Bremer, is een evenement.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9