Strijd tegen de zuilen
duurt reeds 30 jaar
garantie-
Stem der kerken
is erg groot in
Nederlandse ether
Donald
Duck
FF.I ,1 ,F. DEBATTEN IN 1930
1$
LIEBHERR - KOELKAST
Pater G. van den Eisen
en Zeeland in de poëzie
Uw keus bij, mevrouw
Frappante overeenkomst
tussen toen enjw
Rector Coppes en mr. Roosjen
Willem Vost
Vogt-ig-heden
Motie-Oud
23456789
Tijdelijk NRU-Studio
voor derde radionet
In elke doos Senator sigaren (aanstekelijk lek
ker!) vindt U als garantie een prachtig, kleurig
bankbiljet! In elke doos een ander! In totaal pre
senteert Senator U een serie van liefst 48 bank
biljetten uit 13 landen. De nieuwe spaarhobby!
Straks komt er ook nog een spannend Senator
bankbiljettenspel. Hoe meer Senator bankbil
jetten U dan hebt, hoe beter Senator sigaren
aanstekelijk lekker!
Gella Allaert krijgt
Vlaamse Oskar
KWALLEN?
ZONNEBRAND?
Bladerend in „Kentering
W. F. Hermans als
essayist
Duitse t.v.-musical
Een meisje met pep
De ondergang van
de rijzende zon
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 30 JULI 1965
De strijd om een plaats in de ether is beslist toen minister Vrolijk
opgewekt en zegevierend de Tweede Kamer verliet. Dit na een tam
debat dat toch twee dagen duurde. Maar daarmede is de strijd tegen de
zuilen nog niet ten einde. Televizier heeft enorm veel abonnees gewon
nen en zal die niet graag teruggeven aan de omroepen. Haya van Some
ren, die haar politieke carrière dankte aan de zuilen, zij het dan door de
pittige manier waarop zij er tegen vocht, zal wel geërgerd zijn geweest
omdat het er tijdens haar afwezigheid in de Tweede Kamer zo mat en
lusteloos aan toeging. Partijgenoot Geertsema speelde de rol van oppo
sitieleider nogal zwak.Overigens: er is eigenlijk niets opmerkelijks ge
beurd. De hele deining rond de zuilen is een complete herhalng gewor
den van de strijd tegen diezelfde zuilen in 1930. Tot aan de nederlaag
van de liberalen toe.
Belangrijke partijen in de omroepen- tiend werken. De VARA reageerde in
zyn gidg met ^Yogtigheden" en schold
bijkans even hard terug. De Telegraaf
trapte de VARA waar ze kon. maar
spaarde intussen de andere zuilen niet.
In die jaren werd de ruzie zelfs met
grote demonstraties en geweldige cam
pagnes gevoerd. Bekend zijn onder an
dere de Willem Vogt-sigaren. De AVRO
weigerde ook medewerking aan de zo
genaamde Algemene Programma's, te
vergelijken met de nationale program
ma's nu.
slag van 1965: de VVD, de AVRO. Te
levizier, de TROS en de Telegraaf ter
ene zijde (met nu en dan een slippertje
van de AVRO naar de andere partij)
en de VARA, KRO, NCRV en VPRO
ter andere zijde. De partijen in 1930:
de liberalen, de AVRO, de Humorist,
de HDO en 'de Telegraaf tegen de VA
RA, KRO, NCRV en de VPRO. Uit het
verdere verhaal zal de lezer de frap
pante gelijkenis tussen de omroepdebat-
ten in 1930 en 19C5 duidelijk merken.
Eerst een korte voorgeschiedenis. De
HDO (Hilversumse Draad Omroep)
was een der eerste omroeporganisaties.
Een commerciële instelling, opgericht
door de NSF. In het bestuur zat het
•ersoneelslid van de NSF, de heer W.
Togt. De Nederlandse Vereniging van
Draadteleggrafie, opgericht in 1916,
wegens gebrek aan belangstelling nooit
goed van de grond gekomen en vorm
de later samen me^ de HDO de AVRO
De HDO begon In 1923. In 1924 volgde
de NCRV: de eerste zuil was gebouwd.
De protesitants-christelijken vonden, dat
de HDO t© weinig rekening hield met
levensbeschouwingen. De katholieken
dachten er net zo over en op 24 no
vember 1925 startte de KRO. De VARA
was vlak ervoor, op 7 nov. 1925 voor
ihet eerst in de ether. Dank zij steun
van deze drie omroepen, die vrijwillig
zendtijd afstonden, kreeg ook de VPRO
In mei 1926. een plaatsje. De vier zuilen
waren present.
Dit betekende voor de HDO een ge
duchte concurrentie. Te laat probeer
de de overheid vat op de ontwikkeling
te krijgen. Toen een Technische Com
missie werd benoemd, die de minister
advies moest uitbrengen over de oprich
ting van een omroepmaatschappij moest
ernstig met de zuilen rekening worden
gehouden.
De Technische Commissie kwam er
niet uit. Hierop werd een officiële re
geringscommissie benoemd, die werd
geleid door jhr. Ruys de Beerenbrouck.
In deze commissie hadden de vertegen
woordigers van de zuilen de meerder
heid. De HDO had echter ook een ver
tegenwoordiger. De conclusie van deze
ïommissie: een kleurloze omroep was
iet gewenst. Reclame via de radio
Werd niet gewenst geacht.
Er moest rekening worden gehouden
met de levensbeschouwingen,
Toch werkten uit alle groeperingen
wan de bevolking toen al mensen aan
een plan om te komen tot één nationale
omroep. Er werd een comité gevormd
dat 2 hervormden, 2 katholieken, 1 ge
reformeerde, 1 Israëliet, 1 vrijzinnige,
3 luisteraars en acht andere vertegen
woordigers telde. Dit comité diende bij
de volksverteegenwoordiging een plan
voor een nationale omroep in. Het plan
aaide het niet.
In 1930 kwam het Jaar van de grote
strijd. De Tweede Kamer moest toen
kiezen tussen een meerderheidsnota en
een minderheidsnota, ingediend door de
Radioraad en waarin een zendtijdenbe-
sluit werd voorgesteld.
De HDO was inmiddels veranderd ir.
de AVRO met Willem Vogt als voor
zitter. De AVRO noemde zich de Alge
mene Omroep en eiste een van de twee
zenders geheel voor zich op. De AVRO
ging in die dagen geweldig te keer tegen
de vier zuilen. Vooral Willem Vogt ont
popte zich als een fanatiek strijder
De ruzies tussen de VARA en de AVRO
waren zo intens fel, dat ze het gehele
land in brroering brachten. Reeds toen
ontstonden de twee kampen: de aan
hangers der zuilen en de aanhangers
van een algemene omroep.
»i?Dr.U^?ramn, kozen partij voor de
Telegraaf, de krant met de
jB ale Is to®n Pas goed met de
pennestnjd tegen de zuilen begonnen.
Die krant is er dus nu al ruim veer
tig jaar mee bezig. De Telegraaf was in
3^ trouwens drukker van de
AVRO-bode. Nu niet meer
i .denkt datL Uitgeverij Misset
ln Doetinchem voor het eerst te maken
kreeg met de auteursrechten op de om
roepprogramma's vergist zich. (Misset
gaf, na een radio-weekblad, het week-
j ad JY' \da* nu *s ov^rgenomen
door Televizier).
Al voor 1930 verscheen het weekblad
Humorist. Hierin werden de radiopro
gramma's vrij uitvoerig opgenomen. Het
blad kreeg dan ook enorm veel abon
nees. Maar van het begin af hebben de
omroepen met name de KRO, zich
tegen dit blad verzet en er zijn ook toen
al processen over gevoerd.
De Humorist had het echter het meest
aan de stok met de AVRO. De AVRO
had een middel bedacht waardoor de
Humorist haar programma's niet kon
publiceren. Dit leidde weer tot veel
bedankjes van Humoristlezers voor de
AVRO.
Toen de verdeling van de zendtijd
aan de orde kwam, blies de AVRO het
hoogst van de toren. Zij beschouwde
zich als de algemene, ja zelfs natio
nale omroep en de AVRO beriep zich
bovendien op het eerstgeboorterecht. De
ze omroep eiste een van de twee zen
ders helemaal voor zich op.
In de AVRO-bode werden felle artike
len tegen de VARA geschreven. Deze
omroep zou teveel politieke propagan
da bedrijven en zelfs gezagsondermij-
Op 5 mei 1930 was de beslissende slag.
De minister van Waterstaat, mr- P. J.
Reymer, stelde voor de vier zuilen een
gelijk aantal zenduren te geven. Onder
die zuilen werd toen ook de AVRO ge
rekend. De VPRO telde amper mee.
In de Tweede Kamer kwam het tot
heftige debatten. Een belangrijk aan
deel hierin had mr. P. J. Oud- liberaal
die enkele jaren geleden als WD-lid
nog zijn toontje meeblies in de televisie
debatten.
Hij bepleitte, dat de AVRO, die een
algemeen karakter droeg, niet op éen
lijn kon worden gesteld met de zuilen.
Hij zou het liefst één algemene omroep
zien. Maar hij zag wel in dat dat niet
haalbaar was. Hij diende daarom samen
met mr- Boon een motie in:
De Kamer van oordeel dat door de
beschikking van 15 mei 1930 niet een
goed geregelde algemene omroep in het
leven is geroepen, nodigt de minister
uit, zodanige regeling te treffen, dat ge
durende de hele week in Nederland een
algemeen programma hoorbaar zal zijn
onder deugdelijke controle op de samen
stelling van dat programma.
De motie werd met 56 tegen 15 stem
men verworpen.
De zendtijden werden zo verdeeld, dat
de KRO en NCRV steeds samen een zen
der moesten delen en de VARA en
AVRO de andere zender. De VPRO
kruimelde mee op de zender van de
VARA en de AVRO.
De zuilen hadden gewonnen. Mr. Boon
beschuldigde later minister Reymer er
van dat het zendtijdenbesluit was ge
dicteerd door de NCRV en de KRO.
Men ziet dat er in de opvattingen in
dertig jaar niet veel is veranderd. De
AVRO noemt zich ook nu de Nationale
Omroep, ze wil ook nu één van de twee
televisienetten geheel zelf vullen, ze
lonkt naar de commerciële TROS waar
ze zelf uit de commerciële HDO is voort
gekomen.
De strijd om de auteursrechten op de
programma's wordt nu gevoerd tegen
Televizier, toen tegen Humorist.
De VARA krijgt het nu regelmatig
op haar lever dat ze teveel politiek be
drijft: mr. Oud klaagde in 1930 al over
de politieke propaganda van de VARA.
De VARA kreeg te maken met een
rel rond „Zo is het...". In 1930 moest
de radioraad een programma van de
VARA zelfs halverwege afbreken en
volgde er een felle interpellatie in de
Tweede Kamer.
En om de overeenkomst compleet te
maken: Nu maakt de pers zich bezorgd
over de reclame in de televisie, in 1930
kwam de pers in verweer tegen het
grote aantal advertenties in de omroep
bladen (er kwaon toen zelfs een rege
ling waarin de advertenties in de gid
sen op rantsoen werden gesteld) en de
pers protesteerde tegen teveel nieuw-
uitzendingen via de radio.
De laatste gelijkenis: in 1930 wonnen
de zuilen. Ze hebben het ook in 1965
gewonnen.
LOUIS VAN RAAY.
Af stemlij sl voor de nieuwe, officieel door ons
gecontroleerde golflengten
Station
Golflengte
Spoelnummers
Condensatorstanden
Hilversum I)
Hilversum
Huizen 2)
Breslau
Brussel
Budapest
Daventry
Daventry Exp.
Frankfurt
Hamburg
Kalundtoorg
Kattowitz
Koningsbergen
Kopenhagen
Lahti
Langenberg
Leipzig
Motala
München
Parijs
Praag
Stockholm
Stuttgart
Toulouse
Warschau
Wenen
Zeesen
298 m
1071 m
1875 m
253 m
512 m
550 m
1545 m
479 m
421 m
372 m
1153 m
416 m
280 m
281 m
1800 m
473 m
259 m
1348 m
533 m
1744 m
343 m
436 m
360 m
383 m
1411 m
516 m
1635 m
2? 2P Hilversum wordt uitgezonden door: KRO - NCRV - VPRO
2) Op Huizen wordt uitgezonden door: AVRO - VARA - VPRO
In het nummer van 19 juli 1929 slaagde De Humorist er in een Afstemlijst
voor de nieuwe, officieel door ons gecontroleerde golflengtenaf te drukken.
Op Hilversum werd uitgezonden door KRONCRV en VPROop Huizen
door AVRO, VARA en VPRO. Ook toen op 15 oktober was er al
sprake van een zenderwissehng.
(Advertentie)
'N WERELDMERK
'N KLASSE APART
n <>Ii I u iwr
Horizontaal: 1. openbaar vervoermid
del; 2. voor de vuist (afk.) - kippen
loop - vogel; 3. laag tij - muzieknoot;
4. krantejongen - Grieks voorvoegsel;
5. plaats in Zwitserland - jongens-
bSSJ'. plaats in Noord-
nm- a Voegwo<wd - het Romeinse
£Ubkeugel°engW°0rd kerel boom;
y^Vkaal: 1 muzieknoot - voornaam
van voetballer - boom; 2. zijn hand-
ri?hwg a2etten; -3' een horing ver-
naliH a' reger'hËsroglement - be-
Saal,d 0"de™js; 5. op een keer - bran
dende gaskolom; 6. voorzetsel - deel
yf, oen Franse ontkenning; 7. verder
in de Ljd; 8. zangvogel; 9. familielid -
persbureau - muzieknoot.
- dun - Bd g ïatjBUEn '8 laatEr 'au1!
ut 9 :ureIA - su» s ;0tti - i o lulaoa
- rra 'TOXno; *6 ÏS3 - treui
na 8 .Ti - ua 2. -dia - aua a !ubis
- uiaq -e !bub - o^e ;Bt - q*Vh£
uai j lurai; -joh 2u|ssoi<Iq
Nadat onmiddellijk na het omroepde-
bat in de Tweede Kamer door de Ne
derlandse Radio Unie advertenties waren
geplaatst voor de aanwerving van tech
nisch en administratief personeel, was
de volgende stap om op grond van de
machtiging, die minister mr. M. Vrolijk
aan de NRU gaf, maatregelen te treffen
in verband met de start van het derde
radionet, medio oktober.
Zo is met betrekking tot de nieuwbouw
in het Hilversumse omroepkwartier over
eengekomen, dat direct na de bouwva-
kanties prioriteit zal worden verleend
aan de afwerking van technische ruim
ten in het souterrain van de nieuwe
fonotheek (geluidsarchief) van de Ne
derlandse Radio Unie.
Deze ruimten omvatten o.m. vier com
mentaarstudio's met bijbehorende mon
tagekamers, waar o.a. radioprogramma's
kunnen worden geproduceerd. Een van
de montagekamers zal samen met de bij
behorende band- en plaatstudio proviso
risch worden ingericht als hoofdcontrole
kamer en omroepcel. Voor diverse voor
zieningen in verband met het derde ra
dionet zijn de onderhandelingen nog
gaande.
(Advertentie)
geld!
55
De Vlaamse Toeristenbond heeft dit
jaar een Dr. Oskar de Gruyterprijs ge
sticht, met als doel de Vlaamse acteurs
en actrices wegens opmerkelijke pres
taties aan te moedigen verder bij te dra
gen tot de bloei van het Vlaamse to
neelleven.
Voor het afgelopen toneelseizoen moest
een actrice bekroond worden door een
jury samengesteld uit de erkende Vlaam
se dagbladtoneelrecensenten. Deze jury
heeft eenparig Gella Allaert aangeduid
voor haar opmerkelijke prestatie als
Martha in het toneelstuk „Wie is bang
voor Virginia Woolf?" van Edward Albee.
(Advertentie)
■HH
PATER G. VAN DEN ELSEN
Het volgend nummer van „Kentering'
dat in september verschijnt, zal geheei
gewijd zijn aan A. Marja, die onlangs
overleden is.
WILLEM v. d. VELDEN
(Advertentie)
Het juli-nummer van het tweemaande
lijkse tijdschrift „Kentering" bevat zeer
veel poëzie, o.a. een lang gedicht, geti
teld „Boerenapostel" van Jan Elemans.
Deze oud-leerling van het Norbertijnse
gymnasium te Iieeswijk bezingt daarin
de bekende witheer Gerlachus van den
Eisen. We laten hier een fragment vol
gen:
Thuis hing hij aan de wand
en zag van heel hoog
met een zuinig gezicht
in de borden op tafel,
de grote leider
in het witte uniform
der norbertijnen.
Wat elders Vliegen deed
of Polak
in het rooie
voor diamantbewerkers
of typografen
deed vanden Eisen
in het wit
voor de boeren
Hij was niet bang,
hij balde aller boeren
hand tot vuist,
hij gooide alle boeren
op één hoop,
de rest van het dorp
op een andere,
smeden en boterkletsers,
mulders en kalverstuwers,
broedse instandhouders
van de winkeldwang,
cruce et aratro.
Jan G. Elburg, Lou Vleugelhof en Wim
Pondrecht namen Zeeland tot onderwerp
van hun verzen.
Laurens D. Vancrevel noemt Willem
Frederik Hermans een essayistisch cu
riosum naar aanleiding van diens boek
„Het Sadistisch Universum". Hij vindt
de verschijning van deze bundel artike
len een onaangename verrassing, die de
waardering voor Hermans' overige werk
schade zal kunnen toebrengen. De schrij
ver toont uitvoerig aan, dat het boek
beantwoordt aan de definitie, die Her
mans zelf van een „esseej" gegeven heeft;
Het is een opstel, waarin ander
mans boeken worden naverteld
zonder namen te noemen, Engelse
en Franse schrijvers in het oor
spronkelijk worden geciteerd om
dat het dan veel mooier klinkt, en
conclusies worden getrokken, die
de lezer zelf ook wel had kunnen
trekken, als hij daar plezier in had
gehad.
Redacteur Peter Berger neemt het op
voor het gedicht „Wij-materie" van Sy-
bren Polet en keert zich tegen de uiteen
zetting, die Dirk W. Dijkhuis er in Mer-
lyn aan wijdde. Hij spreekt geestig over
„kalfspolet a la Dijkhuis".
De aflevering opent met enkele korte
re notities: O.a. neemt Wim Gijsen zijn
vroegere vriend Ger van Wijck onder
handen in verband met een al te per
soonlijke aanval in het tijdschrift „Con
tour". Met literatuur heeft een dergelijke
sdheldpartij niets meer te maken.
Wim Hazeu keert zich tegen Ben
Klein, de redactie-secretaris van het drie
maandelijks tijdschrift voor veristische
tendenties ,,het kahier". Dezelfde criticus
acht de Nederlandse televisiekritiek over
het algemeen niet meer dan een wat ver.
edeld soort brandverslaggeverij.
(Van onze radiio- en t.v. -redacteur)
Mr. A. B. Roosjen, de zeventigjarige
vitale en scherpzinnige voorzitter van de
NCRV, staat bekend als een zeer deskun
dig man op het gebied van radio- en
televisieproblematiek. Hy kent niet al
leen de voor- en nadelen van ons eigen
bestel, maar weet ook haarfijn hoe de za
ken in het buitenland marcheren. Dit
blijkt opnieuw uit een hoofdartikel in
zijn NCRV-gids, naar aanleiding van een
uitspraak van rector D. Coppes in het
katholiek dagblad „De Nieuwe Dag" uit
Amsterdam.
Waar rector Coppes het over de „In
breng der kerken" heeft, schrijft hij: „Er
is niet alleen plaats voor die inbreng
doordat de overheid voor dde kerken
zendtijd ter beschikking stelt. Het over
grote deel der kerken komt ook op an
dere wijze aan bod, doordat drie van de
vijf omroepen kerkelijke levensbeschou
wingen als grondslag hebben. Hun pro
gramma's zijn daardoor op heel duide
lijke wijze gekleurd en bovendien verzor
gen zij ook ift him eigen programma nog
direct kerkelijke uitzendingen. De stem
van de kerk is zodoende wel erg groot
in de Nederlandse ether. In het algemeen
zijn Wij daar gelukkig mee. De constante
aanhang van de 'omroepverenigingen en
ook de recente Kamerdebatten over de
omroepnota van minister Vrolijk wijzen
erop dat we het zo willen houden. Ze
ker voorlopig."
Rector Coppes constateert voorts dat
het Nederlandse omroepbestel uniek is
in Europa. Hier valt mr. Roosjen hem bij
en wijst erop dat dit bestel zelfs uniek
voor nagenoeg de gehele wereld is. Mr.
Roosjen attendeert op een artikel over
het protestantse omroepwerk in Frank
rijk in de „Christian Broadcaster". Daar
in wordt meegedeeld, dat kerkelijke uit
zendingen in Frankrijk met zeer geringe
uitzonderingen slechts op zondagochtend
in het programma voorkomen. Ze krij
gen een plaats naast rubrieken over post
zegels, literatuur, menu's etc.
Wat de radio betreft, de enige pro
testantse uitzending van een godsdienst
plechtigheid vindt plaats zondagmorgen
om 8.30 uur en duurt dertig minuten*
Aan de katholieken wordt voor de uit
zending van een h. mis een uur ter be
schikking gesteld, terwijl de Israëlieten
op elke vrijdag een half uur krijgen. Op
het eerste tv-kanaal van de Fransen krij
gen de katholieken en protestanten van
de 65 zenduren per week, elk dertig mi
nuten en de Israëlieten een half uur in
de 14 dagen. Op het tweede kanaal met
25 zenduren per week worden geen gods
dienstige uitzendingen gebracht.
Tot slot schrijft mr. Roosjen: „Het deed
ons genoegen te lezen dat de „mannen
broeders" in Frankrijk zich door de moei
lijkheden waarmede zij in het land van
vrijheid, gelijkheid en broederschap" te
kampen hebben niet laten ontmoedi
gen. Maar het laat zich begrijpen dat zij
meermalen een vergelijking treffen tus
sen hun eigen Frankrijk met een staats
omroep en het land, dat in het bezit is
van een omroepbestel dat uniek genoemd
mag worden." Voor een goed verstaander
zegt het hoofdartikel van de NCRV-voor-
ziitter meer dan voldoende op de consta
tering van rector Coppes dat de stem
van de kerken wel erg groot is in de
ether.
Het ligt in het voornemen van de
NCRV-televisie om via Nederland 1 een
Duitse musical uit te zenden onder de
titel „Een meisje met pep". Het is een
amusant verhaal over het meisje Susy,
dat in het warenhuis Globus vergeefs
probeert, haar lievelings-grammofoon-
plaat te bemachtigen. De warenhuisdi
rectie is onsteld over deze „misser" want
de slagzin, waaronder het zijn reclame
campagnes voert luidt: „Bij Globus ligt
alles klaar". Teneinde raad, want door
het falen Van de slagzin wordt het groot
winkelbedrijf het mikpunt van de kritiek,
besluit de directie Susy met een ver
koper op pad te sturen, om het plaatje
op te sporen.
Een bescheiden keus uit de
nieuwe hoedjescollectie voor na
jaar en winter van de Parijse Jean
Patou. Linksboven: „614", een
klepmuts van angora jersey in
aardbeienkleur, omgeven door een
dasband in groen, zwart, wit en
wederom aardbeienrood. Rechtsbo
ven: „588", een creatie van zwart
leder overgaand in zwart-wit ge
blokte stof. Linksonder: „581", een
kapje met halsband van groene
fluweel. Rechtsonder: „636", een
fantasiehoedje, waarvoor fazant
veren zijn gebruikt. Onder de kin
sluitend met een lederen bandje.
(Advertentie)
Op 9 en 11 augustus, tijdens het lundh-
uur (12.40 uur) zendt de NCR V-radio en
kele korte documentaires uit onder de
titel „De ondergang van de rijzende zon".
Hierin wordt aan de hand van historische
opnamen, aandacht geschonken aan de
capitulatie van Japan en aan de verwar
de weken, die daaraan voorafgingen. De
atoombom-aanvallen zullen ter sprake
komen o.m. in een ooggetuige-verslag
van de heer J. C. Krabbendam uit Bus-
sum, die als krijgsgevangene in het cen
trum van Nagasaki was tijdens de explo
sie van de tweede atoombom. Deze korte
documentaires, waarin ook het leven in
de concentratiekampen zal worden be
licht, worden samengesteld door Goos
Kamphuis en Sam Mol.
Vrijdag 30 juli
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen 12.27
19.00, 22.30 en 23.55 uur. Populaire mu
ziek 12.03, 12.50, 16.30, 17.30 en 22.45 uur.
Klassieke muziek 13.45, 20.20, 21.30 en
23.10 uur. Ziekenprogramma 15.30 uur.
Jeugdprogramma 17.00 uur.
HILVERSUM II 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen 12.27
12.55, 16.00, 18.00, 20.00, 22.30 en 23.55 uur
Populaire muziek 11.40, 12.40, 14.30, 21.00,
22.05 en 23.10 uur. Klassieke muziek 13.30
20.50, 2E2.40 uur. Hoorspel 20.06 uur.
Jeugdprogramma 16.45 uur.
BELGIë VLAAMS 324 m
Nieuwsberichten en mededelingen 12.00
uur en verder om het uur. Populaire mu
ziek 12.03, 17.15, 18.52, 19.30, 20.20 uur.
Klassieke muziek 14.03, 22.15 en 23.05 uur
Spcwntuitzending 18.45 uur.
Zaterdag 31 juli
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen 7.30
en 8.30 uur. Populaire muziek 8.00 uur.
Klassieke muziek 7.05, 7.40 uur.
HILVERSUM II 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen 7.00
8.00 en 11.00 uur. Populaire muziek 7.20,
8.10 en 10.00 uur. Klassieke muziek 9.10 u.
Vrijdag 30 juli
NEDERLAND I
NTS: 15.0016.00 Reportage binnen
komst van de Vierdaagse te Nijmegen.
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de
Beer. VARA: 19.06 Op weg: vakantietips.
19.35 De Flintstones, tekenfilm NTS: 20.00
Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws
20.45 Jazzfestival te Antibes. 21.15 Cecil
B. de Mille, Hollywood's grootste show
man, documentaire. NTS: 22.45 Toeris
tische tips ANW. 22.48-22.53 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO:
20.01 Medische kroniek 20.32 Hollywood
and the stars. 20.57 Gesprek aan de
schrijftafel. 21.0722.05 Simon and Lau
ra, TV-spel (prod. v. d. BBC-TV).
BELGIë VLAAMS
19.30 Engelse les. 19.45 Internationale
jeugdkroniek. 19.55 De Weerman. 20.00
Nieuws. 20.25 Tienershow 21.05 Ten huize
van prof. em. dr. P. van Gyen. 21.55
Nieuws 22.0523.00 Deirdre, drama in
verzen.
BELGIë FRANS
19.00 Berichten 19.03 Boutique: kroniek
voor de vrouw 19.33 Les 4 Justiciers, feu
illeton 20.00 Journaal. 20.30 Destination
Tokyo, film 22.30 Programma over het
werk van Victor Hugo 23.00 Journaal.