Veelzijdige beproeving voor astronauten Multi- stress" cabine Diiitslands grootste kern centrale Succes met magnetische snelweg Hoe beslist een computer politieke crises? Ruimtecostuum weegt 54 kilo Maanastronauten na terugkeer drie weken in quarantaine Proeven met ratten Plotselinge koelte Ds grens 6 IN de chemie kent men tal van stoffen, die in zuivere toestand ge vaarlijk voor de mens zijn maar door elkaar gemengd zeer nuttige verbindingen opleveren. Een voorbeeld hiervan is het gewone keu kenzout dat bestaat uit natrium en chloor. Deze mogelijkheid om uit een combinatie van agressieve componenten iets heilzaams te ver krijgen is wellicht van grote betekenis vpor de verdere ontwikkeling van de ruimtevaart. Wetenschappelijke onderzoekers van de Boeing ruimtevaartlaboratoria in de Verenigde Staten houden zich reeds enige tijd bezig met merkwaardige experimenten. Zij onderwerpen proef dieren en proefpersonen aan allerlei onplezierige situaties, die tijdens een ruimtevlucht gelijktijdig kunnen optreden bijvoorbeeld hitte en trillingen om uit te vinden of er misschien een combinatie van scha delijke invloeden bestaat, die op een astronaut een nuttig effect zou kunnen hebben. In de ruimtevaartgeneeskunde bestudeert men reeds geruime tijd het gedrag van menselijke wezens onder verschillende soorten „stress". Onder „stress" verstaat men de vaak gevaarlijke of storende invloe den die op lichaam en geest van de mens worden uitgeoefend door uitwendige omstandigheden, zoals hitte, trillingen, lawaai etc. Een astronaut is tijdens een ruim tevlucht blootgesteld aan verschil lende vormen van „stress". Hij zit opgesloten in een nauwe cabine, die weinig of geen bewegingsvrijheid geeft. Zijn lichaam is door het ruim- tepak hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Tijdens de start is hij onderworpen aan hevige versnellings krachten, veel lawaai en sterke tril lingen van de raket die hem naar de ruimte brengt. In de ruimte is hij gewichtloos en geïsoleerd van de aarde. Tijdens de terugkeer in de dampkring treden weer versnel- lingskrachten op tot acht maal zijn eigen lichaamsgewicht en veroor zaakt de wrijving van de lucht op nieuw lawaai, trillingen en boven dien een flinke temperatuurstijging. Door middel van experimenten en praktische ervaringen tijdens ruimte- vluchten tracht men na te gaan hoe veel „stress" een astronaut kan ver dragen zonder dat zijn lichamelijk en geestelijk welzijn en zijn vermo gen om snel, doelmatig en nauw keurig te- werken er op achteruit gaan. Pas als deze limieten bekend zijn kan men ruimtevaartuigen gaan bouwen die beter aan hun doel be antwoorden. Bij laboratoriumonderzoekingen worden doorgaans de verschillende vormen van „stress" afzonderlijk na gebootst en bestudeerd. Maar bij Boeing is men dieper in het pro bleem gedoken. In het laboratorium voor bio-astronautica te Seattle staat een zogenaamde multi-stress" ca bine opgesteld, die tot dusver enig in zijn soort is. In deze cabine kun nen gelijktijdig zeven „stress" toe standen worden nagebootst, zoals hitte, lawaai, trillingen om verschil lende assen en giftige gassen. Deze multi-stress cabine is voor de ruimtevaartgeneeskunde bepaald geen overbodige luxe. Proeven heb ben namelijk aangetoond dat som mige schijnbaar onschadelijke soor ten „stress" bijzonder gevaarlijk kunnen worden als ze gelijktijdig optreden. In 1960 ondernam Boeing experi menten met jonge ratten, die op zeeniveau werden blootgesteld aan een stralingdosis van 529 röntgen. Geen van de jonge ratten stierf bij deze proef. Ook van een ver blijf op grote hoogte nagebootst in een lagedruk caisson onder vonden de dieren geen nadelige ge volgen. Maar toen de ratten een stralingsdosis van 529 röntgen kre gen op een gesimuleerde hoogte van 5000 meter overleefde 75 procent de ze combinatie van straling en hoog te niet. Bij een andere proef overleefden jonge ratten zonder uitzondering een temperatuur van 55 graden Celsius. Slechts 10 procent stierf toen de die ren bij kamertemperatuur werden blootgesteld aan trillingen van 10 G (10 maal het eigen lichaamsge wicht.) Maar :oen de trillingproef bij een temperatuur van 55 graden Celsius werd herhaald stierven alle ratten. Bij de eerste experimenten mei de „multi-stress" cabine ontdekten de onderzoekers tot hun verrassing dat sommige combinaties van „stress" schadelijk werken, maar andere ook gunstige invloeden kun nen uitoefenen. Zo is het bijvoor beeld een open vraag geworden oi een astronaut tijdens de terugkeer in de dampkring moet wor den beschermd tegen hitte en la waai. Proeven in de „multi-stress" cabine toonden namelijk aan, dat een ruimtevaarder bij een zekere mate van hitte en lawaai zijn taak veel beter uitvoert. Nog vreemder is, dat lawaai een astronaut in zijn cabine schijnt te kunnen beschermen tegen hitte. Bij een hitte-lawaai test ervoeren de proefpersonen een plotselinge „koel te" als het geluid een bepaalde inten siteit had bereikt. In werkelijkheid heerste er op dat moment in de cabine echter een bijna ondragelijke hitte. Tot dusver heeft men nog geen lo gische verklaring voor dit verschijn, sel kunnen vinden. Maar het onder zoek wordt voortgezet. En als 't ver koelende effect van hitte in combi natie met 'n zekere hoeveelheid ge luid bij praktische experimenten wordt bevestigd, is de kans groot dat ruimtevaartuigen van een groot deel van hun geluidsisolatie en koe- lingsapparatuur kunnen worden ont daan. De proeven met de „multi-stress" cabine hebben ook een nieuw licht geworpen op het gedrag van astro nauten. Zo heeft men bijvoorbeeld ontdekt, dat een ruimtevaarder bij overschrijding van een zekere „stress"- grens wel zijn hoofdtaak blijft uitvoeren, maar alle neventa ken verwaarloost. Dit gedrag is te vergelijken met dat van een man, die in een auto met grote snelheid over een ijsvlak te rijdt.Hij concentreert zich hele maal op de besturing van het voer tuig, maar besteedt geen aandacht aan de vraag of zijn accu wel wordt opgeladen en of er nog wel genoeg benzine in de tank zit. In zijn situ atie kan dit weinig kwaad. Maar voor een toekomstige astronaut, die zijn ruimtevaartuig door een onbe kende atmosfeer naar het oppervlak van een onbekende planeet brengt, kan iedere veronachtzaming van details een catastrofe betekenen. In de „multi-stress" cabine wor den astronauten lichamelijk en gees telijk zo zwaar beproefd tot zij de controle over hun ervaringen en han delingen verliezen. In de ruimte vaart is het van essentieel belang de grens van menselijke vermogens vast te stellen. Het laboratorium is de enige plaats waar dit kan ge beuren. In de ruimte wacht na ie der falen de dood. In de Verenigde Staten wordt een computer gebruikt om het gedrag van politieke leiders tij~ dens internationale crises te simuleren. Het betreffende computer programma, genaamd Crisis- com, werd onlangs openbaar gemaakt door irIthiel de Solla Pool van het Massachusetts In stitute of Technology en Alan Kessler van Simulmatics Cor poration in New York voor een bijeenkomst van elektronica- specialisten. Crisiscom is ontworpen om op de duur alle politieke we- reldcrises door computers te la ten behandelen. Het program ma is voorlopig nog relatief eenvoudig van opzet. Het repre senteert twee menselijke lei ders, die ieder een grote hoe veelheid informatie ontvangen en daaruit twee verschillende wereldvisies ontwikkelen. Op grond daarvan nemen zij hun beslissingen. Kort geleden is de crisis die tot de eerste wereldoorlog leid de door de computer „nagere kend" .Hiertoe werd een massa informatie, verzameld uit his torische boeken en kranten in het geheugen van de machine gevoerd. De twee leiders, de „Tsaar" en de Keizerbleken aan een deel van deze informa tie wel aandacht te besteden maar de rest te verwaarlozen., Een nauwkeurige analyse van de resultaten liet zien dat beide tegenspelers in de computer zich op bijna dezelfde wijze ge droegen als hun menselijke evenbeelden in werkelijkheid hebben gedaan. Binnenkort zal in de compu ter de Cuba-crisis worden na gebootst. Alle gebeurtenissen die tot deze crisis leidden wor den thans in het Crisiscom-pro- gramma verwerkt. De twee te genspelers bij dit experiment zullen „President Kennedy" en „Premier Kroetsjefzijn. HET ruimtepak waarin de Amerikaanse astronaut James White een „wandeling" van 20 minuten in de ruimte heeft gemaakt, is een eerste versie van het kostuum dat de Apollo-astronauten tij dens hun reis naar de maan zullen dragen. Het pak bestaat uit vier lagen die de astronaut beschermen tegen de drie grootste gevaren die hem in de ruimte bedreigen: een absoluut vacuüm, extreme tem peraturen tussen 125 graden boven nul en 155 graden onder nul en botsingen met micro-meteorieten. Het ruimtepak is naar aardse begrippen aan de zware kant: het weegt niet minder dan 54 kilo. Maar in de ruimte is het vederlicht omdat de astronaut daar in gewichtloze toestand verkeert. Bij een toe komstige landing op de maan gaat het gewicht weer wel meetellen. Maar omdat de zwaartekracht op de maan slechts 1/6 bedraagt van de aardse zwaartekracht, zal het pak daar niet meer dan 9 kilo wegen. De binnenste laag van het ruimtepak functioneert ongeveer net zo als de waterkoeling van een automotor. In deze laag zijn dunne buisjes ingenaaid, die een koelvloeistof langs de huid van de astronaut trans porteren. De tweede laag zorgt voor de inwendige luchtdruk. In de luchtledige ruimte zwelt deze laag op en het grootste probleem van de ingenieurs die het pak ontwikkelden, was het inbouwen van flexibele „scharnieren" op alle plaatsen waar dit nodig is. Voor ieder lichaamsdeel moesten deze scharnieren weer anders zijn. De flexibele verbinding bij de knie was bijvoorbeeld veel eenvoudiger te maken dan die bij het veel beweeg lijker schoudergewricht. Tot dusver is men er nog niet in geslaagd al deze scharnieren absoluut luchtdicht te maken. De derde laag biedt bescherming tegen micro-meteorieten. Deze laag bestaat uit een geheim kunststof materiaal, dat even sterk is als dun aluminiumplaat. De vierde laag is warmte-isolerend en beschermt de astronaut tegen de onvoorstelbare koude van de ruimte op die plaatsen waar het pak niet aan de intense zonnestraling is blootgesteld. De eerste en vierde laag hebben dus tegenstrijdige functies. De helm van het ruimtepak biedt de astronaut een buitengewoon groot gezichtsveld. Het bolronde doorzichtige vizier is buitengewoon sterk en houdt bovendien schadelijke straling tegen. Het eigenlijke ruimtepak weegt slechts 22,5 kilo. Maar de zuurstof voorziening en de koelinstallatie, die in een compact pakket op de rug worden gedragen, wegen samen 27 kilo. Daarbij komen dan nog de nood uitrusting en een kleine radiozender en -ontvanger die samen 4,5 kilo zwaar zijn. IN een dezer dagen te publiceren rapport doet een speciale commis sie van de Amerikaanse academie van wetenschappen de aanbe veling om de Apollo-astronauten die omstreeks 1970 een reis naar de maan zullen maken, na hun terugkeer op aarde minstens drie weken in „strenge" quarantaine te houden. In deze periode zal dan moeten worden nagegaan of de maanvaarders misschien zijn besmet met buitenaardse bacteriën. De commissie stelt zich op het standpunt dat de mogelijkheid dat er op andere hemellichamen leven voorkomt de kans inhoudt, dat toe komstige ruimtevaarders organismen mee terug brengen die gevaarlijk zijn voor de aarde en haar bewoners. Zij neemt aan dat er in de ruimte inderdaad leven bestaat (waarschijnlijk op Mars, mogelijk in de wolken atmosfeer van Venus en misschien dicht onder het oppervlak van de maan). ,,Iets anders aan te nemen", aldus de commissie in haar rapport aan de NASA, „zou kunnen leiden tot onvoldoende voorzorgsmaatregelen en het niet voorzien van gevaren die zouden kunnen worden vermeden". De commissie stelt als algemene vuistregel dat als besmetting met buitenaardse organismen mogelijk is, deze zich ook zal voordoen. Daarom verzoekt zij de NASA, het Amerikaanse bureau voer de ruimte vaart, reeds nu plannen te ontwerpen om de aarde tegen bacteriën van andere hemellichamen te beschermen. Het grootste besmettingsgevaar van een landing op de maan schuilt in de te verzamelen bodemmonsters en in de astronauten zelf, aldus de commissie. De commissie acht quarantaine van de maanastronauten en hun Apollo-vaartuig na terugkeer op aarde een „noodzakelijke eerste stap" om de aarde tegen „onmiddellijke infectie" te beschermen. De drie weken durende quarantaine zou moeten ingaan zodra het ruimtevaartuig de maan zou hebben verlaten voor zijn terugkeer naar de aarde. De commissie beveelt verder aan om alle bodemmonsters die op de maan (en in de toekomst op de planeten) worden verzameld, in lucht- dichte, steriele houders te laten verpakken en deze in een geïsoleerde afdeling van het ruimtevaartuig te vervoeren. Na de landing op aarde zouden de monsters onmiddeliijk moeten worden onderzocht. De maatregelen die de commissie in overweging geeft gaan zelfs zo ver, dat iedereen die op aarde met het teruggekeerde ruimtevaartuig in directe aanraking komt enige tijd moet worden geïsoleerd. Het ruimte vaartuig en alle bijbehoiende apparatuur zullen niet mogen worden ontsmet tot het biologisch onderzoek zal zijn voltooid. De NASA heeft inmiddels bekend gemaakt dat zij het rapport van de commissie in studie heeft genomen. (New Scientist, juni '65) Gekleed in een ruimtepak heeft een astronaut plaats genomen in de „multi-stress" cabine. Tijdens de proef wordt zijn stoel in heftige tril ling gebracht, de temperatuur in de cabine stijgt tot meer dan 45 gra den Celsius en uit luidsprekers stroomt een donderend lawaai VOOR rond 355 miljoen mark ontstaat thans in Obrigheim aan de Neckar de grootste Duitse atoomkrachtcentra le. Het met de planning en bouw belaste Westduitse electrocon- cern Siemens presenteerde een op schaal vervaardigd model van de ze kerncentrale onlangs voor het eerst aan de pers. De centrale zal in 1968 na een bouwtijd van 44 maanden gereed komen en aan het stroomdïstributie- net van de deelstaat Baden-Würten- berg een capaciteit van 283 Mega watt (233 miljoen Watt) afgeven. Dit is voldoende om een industriestad van 600.000 inwoners van energie te voorzien. Men projecteert en bouwt thans op de wereld talrijke atoomkracht centrales, die samen 20.000 Mega watt zullen pfoduceren. Dat West- Duitsland aan de ontwikkeling van dit programma een aandeel van naar schatting 5 procent heeft, is verba zingwekkend. Door de oorlog en de gevolgen van de oorlog konden de onderbroken Duitse onderzoekingen op het gebied van de atoomtechniek in de Bondsrepubliek pas in 1959 worden hervat. West-Duitsland had toen een grote achterstand op an dere landen in te halen. De foto toont een opengesnedei model van het kogelvormige reac torgebouw Obrigheim. Onder het dubbele veiligheidsomhulsel uit staaJ en beton zijn de onder hoge druk staande delen van de reactorinstalla tie ondergebracht. INGENIEURS van de Westinghouse Electric Corporation in de Verenigde Staten voorspellen de ontwikkeling van een auto die zich zonder wielen zal kunnen voortbewegen. Zij gronden jze toekomstverwachting op succesvolle proeven iet een „magnetische snelweg". In de onderzoekingslaboratoria van Westinghouse in Pittsburg heeft men een één-persoons voertuig ge- oouwd, dat aan de onderzijde in plaats van wielen twee sterke evenwijdig lopende permanente magneten bezit. In demagnetische snelweg is een dubbel sopor van magneten met dezelfde polariteit aangelegd. De magne ten onder 't voertuig en in het wegdek stoten elkaar af en zorgen er voor dat het voertuig ongeveer 6 milli meter boven het magnetische spoor blijft zweven. De directeur van de afdeling transportsystemen van Westinghouse, R. H. Fields, heeft verklaard dat met de magnetische snelweg voertuigen kunnen worden ont wikkeld met fantastische eigenschappen. Voor de aan drijving van een magnetische auto zou veel minder kracht nodig zijn dan voor de conventionele auto. De magnetische auto zou zich geluidloos voortbewegen met snelheden van meer dan 240 kilometer per uur. Het magnetische systeem vereist dat de gebruikte magneten niet alleen krachtig zijn, maar ook dat deze kracht voor onbepaalde tijd behouden blijft. De laatste vijf jaar zijn permanente ferrietmagneten ontwikkeld, die aan deze eisen voldoen. In plaats van een magnetisch spoor in het wegdek kan de magnetische snelweg ook worden voorzien van een magnetische „bovenleiding", waaraan de mag netische auto zwevend wordt opgehangen. Door een elektrische stroom door deze magnetische boven leiding te sturen kan in de magneten van de auto een inductie worden opgewekt, die het voertuig langs de rail voortdrijft. Fields verwacht dat in de toekomst aan dit systeem de voorkeur zal worden gegeven. (Science Journal, juni *65)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 8