Radio-actie Van Harte:
geld voor goede doelen
„Vrederust" Halsteren kampt
met groot personeelstekort
Marais en de heer De Sade
heren
toch
house of enaland
Donald
Duck
Amerikaan Arshile Gorky
exposeert in Boymans
sigarGerlijk
P.T.T. gaf proef toestemming
UIT JAARVERSLAG
Romantiek in De vlam en de pijl
lotaal toneel met politieke inhoud
lieren,
Als de proef slaagt
Bouwvak-vakantie
Drempelvrees
Planning
Stijging leden
uitdeel!
Spencer Williams
(Basin Street
Blues) overleden
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 19 JULI 1965
9
HILVERSUM Gisteren heeft radio
verslaggever Henk van Stipriaan het een
en ander verteld over de start van de
nieuwe radio-actie „Van harte". Hij noem
de dit radioprogramma van vyf kwar
tier, dat vanavond de première beleeft 'n
600rt transplantatie van het bekende pro
gramma „Vous êtes formidable", dat 15
jaar geleden door „Europa numéro un"
werd uitgezonden. Reeds zes jaren gele
den heeft van Stipriaan gesprekken ge
voerd met de samenstellers van „Vous
ètes formidable", aangezien aan zon ru
briek vele technische problemen verbon
den waren, kon de VARA-radio er toen
geen concretere vormen aan geven.
Thans is dit wel mogelijk dank zij de
welwillende medewerking van de PTT-
ieidiing. Toen men het cnema en draai
boek voor „Van Harte'' had uitgewerkt,
kwamen de samenstellers Henk van Stip
riaan en Kees Buurman tot de ontdekking
dat de centrale directie van de PTT een
verbod had uitgevaardigd om via radi*
of televisie zg. telefoonacties te ontkete
nen. De ervaring had namelijk reeds bi)
vorige acties voor een goed doel geleerd
dat de telefooncentrales binnen een kwar
tier overbelast raakten, hetgeen in de di
verse hoofdcentrales tot een dergelijke
chaos leidde, dat het normale telefoon
verkeer tussen de abonnees vrijwel on
mogelijk werd aangezien verscheidene
interlokale verbindingen voortdurend be
zet waren.
Daarom gaf de PTT-directie slechts een
voorlopige toestemming, nadat Van Stip
riaan en Buurman hun aanvankelijke
plannen zo hadden gewijzigd, dat er een
weiding Man telefoongesprekken zou
ontstaan. Er worden daarom maandag
avond van 18.15 tot 19.30 uur in Amster
dam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arn
hem, Enschede, Maastricht Breda Assen
Groningen, Leeuwarden en Assen tele
foonposten ingericht in percelen van gro
te bedrijven en instellingen, welke over
een telefooncentrale met minstens tien
lijnen de beschikking hebben. Deze te
lefoonposten worden bezet door 147 VA-
RA-medewerkers, die niet alleen de na
men en adressen van de goede gevers zul
len noteren maar regelmatig de stand
van de toegezegde giften aan Hilversum
zullen doorbellen. Bovendien staan Maas
tricht, Rotterdam, Den Haag, Groningen
en Amsterdam in directe verbinding met
de studio, omdat uit deze steden radio
reporters een impressie zullen geven van
het resultaat van de actie.
Henk van Stipriaan vond het moeilijk
om voor deze tweewekelijkse radio-blik
semactie van vijf kwartier de goede ob
jecten te vinden, waaraan de luisteraars
steun kunnen verlenen. De opbrengst van
de eerste uitzending gaat naar de stich
ting „Het oude koetshuis" in Den Haag,
waar de heer Willem van Heek op zijn
eentje probeert om eenzame bejaarden,
invaliden, zieken en mensen in geeste
lijke nood, met een bloemetje of een op
beurend woord, van zijn medeleven te ge
tuigen. Aangezien de stichting zwaar ge
bukt gaat onder leningen en hypotheken,
kunnen deze activiteiten niet tot ont
plooiing komen vegens geldgebrek. Een
radio-actie, welke b.v. twintigduizend
gulden oplevert, zou dit goede werk een
fors eind op weg helpen. De bedoeling
van de samenstellers is, om steeds binnen
vijf kwartier een streefbedrag bijeen te
vragen. Mocht zo'n actie „Van Harte"
een zonnige weerklank vinden, dat bv.
binnen het uur reeds het geld binnen
is, dan stopt men ogenblikkelijk met de
rad io-acti viteiten
De samenstellers hopen maandagavond
om vijf voor half acht het financiële re
sultaat bekend te kunnen maken. In de
studio bevinden zich tal van administra
tieve medewerkers met rekenmachines,
die van minuut tot minuut de aanmeldin
gen bijhouden. Mocht het resultaat van
deze eerste proefuitzending tegenvallen,
dan laat de VARA dit programma zeker
geen minuut uitlopen. Maar men is eer
der benauwd voor het tegendeel. Als de
uitzending een daverend succes wordt
door de vele telefoontjes, dan kon de
PTT-leiding wel eens haar voorlopige
medewerking staken omdat toch de cen
trales roodgloeiend staan.
Overigens verwacht de VARA in de
komende weken stromen brieven van
mensen en instellingen, die een beroep
willen doen op „Van harte". De opzet
is om de streefbedragen voor bepaalde
acties zo laag mogelijk liefst beneden de
10.000 gulden te houden. Hiermee zou
men bijvoorbeeld een bejaard echtpaar
in staat kunnen stellen om een ziek kind
in een vreemd land te bezoeken. Er zijn
nog tal van dit soort voorbeelden te noe
men. Uiteraard zal de ene actie meer tot
de luisteraars spreken dan de andere,
maar de VARA wil ten koste van alles
voorkomen, dat de goedgeefse luisteraars
de dupe zouden worden van malafide
praktijken. Namen van firma's en in
stellingen, die giften schenken zullen wel
worden genoemd, tenzij het duidelijk
wordt, dat de schenker meer prijs stelt
op gratis radioreclame dan het schenken
van hulp.
U zat er wel ver naast met uw ver
halen over de uittocht van bouwvak
kers en metaalarbeiders. Hoe kwam u
erbij om te schrijven dat wij vrijdag
avond met tienduizenden tegelijk in
onze eigen auto's over de grenzen zou
den trekken? De meesten van ons zijn
al blij dat ze een brommer hebben.
Slechts enkelen hebben een auto en
dan nog vaak zo'n oud exemplaar dat
ze er het land niet mee uit durven. Ik
denk dat de meesten precies zo doen
als ik: in de bouwvakvakantie zoveel
mogelijk klusjes voor vrienden, ken
nissen en buren opknappen om er iets
bij te verdienen. Vakantie in het bui
tenland is toch niets voor ons. In het
binnenland is het weer te slecht en
daarom gebruik ik zelf de vakantie
bonnen om twee termijnen op mijn te
levisietoestel af te lossen. Laten ze mij
inplaats van twee weken vakantie maar
liever een paar honderd gulden geven.
Ik weet zeker dat de meesten van mijn
collega's er precies eender over denken.
BREDA
„OPPERMAN"
Naam en adres ter redactie bekend.
Maandag 19 juli
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen 12.30
19.00, 22.30. 23.55 uur. Populaire muziek
14.00. 17.30. 18.20. 19.45 uur. Klassieke
muziek 13.10, 15.30, 16.45 19.30, 21.55 uur.
Documentaire of klankbeeld 17.50-21.00
Jeugdprogramma 17.00 17.15 uur.
HILVERSUM II 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen 13.00,
16.00, 18.00 20.00 22.30, 23.55 uur. Po
pulaire muziek 13.15. 20.50, 23.10 uur.
Klassieke muziek 21.05 uur. Vrouwen pro
gramma 19.30 uur. Hoorspel 13.38 uur.
Jeugdprogramma 16.15 uur.
BELGIë VLAAMS 324 m
Nieuwsberichten en mededelingen 12.00
uur en verder ieder uur. Populaire mu
ziek 13.20 17.15, 18.30 20.00, 21.00 uur.
Klassieke muziek 15.03 uur. Ziekenpro-
gramma 16.09 uur. Sportuitzending 18.45
uur.
Dinsdag 20 juli
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen 7.30
8.30 uur. Populaire muziek 7.05 8.40 10.00
uur. Jeugdprogramma 9.40 uur!
HILVERSUM n 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen 7.00,
8.00, 11.00 uur. Populaire muziek 7.20
8.10, 10.10 uur. Klassieke muziek 8.55 uur.
Ziekenprogramma 9.00 uur. Jeugdpro.
gramma 10.00 uur.
(Van een onzer verslaggevers)
HALSTEREN De psychiatri
sche inrichting „Vrederust" te Hal
steren van de vereniging tot chris
telijke verzorging van geestes- en
zenuwzieken in Zeeland heeft te
kampen met een nijpend perso
neelstekort aan verplegend perso
neel. Dit staat te lezen in het jaar
verslag over 1964 van de vereni
ging. Het bestuur vertrouwt er
echter wel op, dat het op „Vrede
rust" niet zover behoeft te ko
men, als bij sommige andere in
richtingen, waar door gebrek aan
personeel een of meer paviljoens
voorlopig gesloten moesten worden
en patiënten, die noodzakelijk
moesten worden opgenomen, wer
den afgewezen.
Ondanks vele inspanningen heeft men
in het verslagjaar de personeelsbezetting
van de inrichting niet belangrijk kunnen
uitbreiden. Er traden wel 39 vrouwen
en 22 mannen in dienst, maar ook werd
aan 44 vrouwen en 15 mannen ontslag
verleend.
De nieuwe personeelsleden waren
echter hoofdzakelijk leerling-verplegen-
den, die na een vooropleiding van twee
maanden nog helemaal in het verple-
gingswerk ingewerkt dienen te worden.
Onder de vertrekkenden waren daaren
tegen vele gediplomeerde krachten, die
zelfstandig werkten of in sommige ge
vallen mede leiding gaven. Ook brengt
het aantrekken van leerling-verplegenden
vaak teleurstellingen mee, hetgeen wel
blijkt uit het feit dat van de 44 nieuwe
personeelsleden er voor het einde van
het verslagjaar weer 8 waren vertrok
ken.
Maandag 19 juli
NEDERLAND I
NJS: T19°0 Nws- 19 01 V.d. kleuters -
CVK, IKOR en RKK: 19.06 Kenmerk
Een vlag om onder te leven, progr over
het Leger des Heils NTS: 19,35 Huck
leberry Hound, tekenfilm 20,00 Journaal
en weeroverz. 20,20 Russisch ballet 20 30
De vlam en de pijl, speelfilm (Beide keu
ringen 14 jaar) 21,55 De eerste wereld
oorlog, documentaire 'dl 17) 22.20-22 25
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20,00 Nws. in het kort AVRO:
20.01-22,20 De BRT presenteert 'n progr
gewijd aan de Vlaamse televisie, waarin:
20,01 Zo bouwt de BRT-televisie, korte
documentaire 20,15 Negro-spirituals 21,05
Een huwelijk wordt gesloten, spel 21,30
22,20 Interview,
BELGIë VLAAMS
19,30 V.d. jeugd 19,55 De weerman 20,00
Journaal 20,30 Acht vrouwen, thriller
22,20 De grote oorlog: Kerstgeschenk voor
de Britten, Britse overwinning in het
Midden-Oosten, documentaire 22,45 Jour
naal.
BELGIë FRANS
19,00 Nws. 19,03 Castelet: Le grand
cirque Winter: music-hall van marionet
ten 19,33 Sportuitz. 20,00 Journaal 20,30
Lt preuve par 4, wedstrijdspel 21,00 Le
Saint, feuill.: 29. Produits de beauté 21,50
Lectures pour tous: literair progr. 22,40
Journaal.
Hoewel nog steeds een belangrijk aan
tal Zeeuwse meisjes en jongens „Vrede
rust" als hun opleidingsinrichting kie
zen (ongeveer een derde deel van de
leerlingen komt uit Zeeland) kan vol
gens het bestuur van de vereniging toch
niet meer worden gesteld dat Zeeland
voor „Vrederust" bij uitstek de pro
vincie is waar het personeel vandaan
komt.
Ofschoon volgens het bestuur de uit
breiding van de zieken- en bejaarden
zorg in Zeeland hier ook wel debet aan
is, blijkt er toch nog een onjuist begrip
van de verpleging in een psychiatrisch
ziekenhuis te bestaan, •lie hier en daar
oorzaak van drempelvrees is.
Het personeelstekort doet zich op „Vre
derust" vooral gevoelen bij ziekte van
personeelsleden. Bepaalde diens-ten moe
ten dan komen te vervallen of worden
samengetrokken.
Omdat 21 leerlingen van scholen voor
voortgezet of middelbaar onderwijs
het verslagjaar tenminste vier weken
van hun zomervakantie in de verpleging
kwamen assisteren, konden de vakantie
afspraken met de personeelsleden voor
een gropt deel worden nagekomen. Ook
in de huishoudelijke, technische en agra
rische diensten konden enkele vakantie
krachten worden geplaatst. Verder wer
den door verschillende huishoudscholen
een achttal leerlingen van de assisten
tenklas in het kader van hun opleiding
voor drie maanden op „Vrederust" ge
plaatst, hetgeen een welkome aanvulling
voor de huishoudelijke dienst betekende.
neelsleden werd een recreatieruimte ge
opend en een nieuw Unit-orgel kon in
gebruik worden genomen. Voor de ont
spanning van de patiënten werd o.m. ge
organiseerd een terreinfeest, een St.-Ni-
colaasfeest, een zomerkamp, een vakan
tie in een zomerhuisje aan het Veerse
Meer te Vrouwenpolder, autotochten etc.
In het verslagjaar werd aan de gebou
wen veel onderhoudswerk verricht. Ge
leidelijk ontstond echter hierin een ach
terstand omdat de centrale verwarming
van stoom op water en van vaste naar
vloeibare brandstoffen omgebouwd moest
worden. Daarom moest voor het onder
houdswerk hulp van derden worden aan
getrokken. Aan het einde van het ver
slagjaar werd een planning op langere
termijn gemaakt, waarin tegelijkertijd
gewenste revisies werden opgenomen.
Nog in '64 kon met de uitvoering van deze
plannen worden begonnen, hetgeen in
1965 werd voortgezet.
Als nieuwbouw werd in het verslag
jaar een kapsalon en vergroting van de
therapiewerkplaats opgetrokken. Ook
werd de wijziging van de netspanning
van 125 Volt naar de algemeen gebrui
kelijke 220 Volt in de woningen van de
ambtenaren voltooid. De totale omzet
ting werd eind vorig jaar voorbereid en
is inmiddels ter hand genomen.
In het museum Boymans-van Beunin-
gen wordt van 24 juli - 5 september 1965
een tentoonstelling gehouden van werk
van Arshile Gorky.
Gorky behoort onbetwist tot de pio
niers van de kunstenaars uit de Ver
enigde Staten, die een bijdrage aan de
kunst van de laatste twintig jaren gele
verd hebben. In Venetië werden op de
Biennale in 1962 tamelijk veel werken
van hem getoond, maar in Nederland zag
men tot dusver slechts enkele van zijn
schilderijen. Het Museum Boymans-van
Beuningen houdt nu een aan Gorky ge
wijde overzichtstentoonstelling, die reeds
eerder in Londen en Brussel getoond
werd, maar die aan volledigheid gewon
nen heeft door het toevoegen van een
door het Museum of Modern Art inge
richte reizende tentoonstelling van teke
ningen van dezelfde kunstenaar. Zo zijn
(Advertentie)
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis
Verder is het jaarverslag van de ver
eniging ongeveer identiek aan de vorige
jaarverslagen. Ook in 1964 onderging het
totaal aantal leden van de 110 afdelin
gen en correspondentschappen een forse
stijging. Op 31 december 1964 waren er
19.293 leden, zodat het ledental in het
verslagjaar steeg met 1542. Vanaf 1960
is het ledenaantal met 7365 gestegen.
Het aantal corporaties liep echter te
rug van 175 tot 169, hetgeen een gevolg
was van de opheffing van een aantal
corporerende burgerlijke instellingen in
verband met het in werking treden van
de Algemene Bijstandwet. „Vrederust"
heeft het jaar 1964 afgesloten met een
op exploitatierekening van
46 199,49. Een gelijkblijvend aantal pa-
tienten en een verminderde personeels
bezetting waren van invloed op dit re
sultaat.
De personeelsvereniging heeft
weer vele activiteiten verricht U11. «v
personeelsleden en de patiënten op ver
antwoorde wijze ontspanning en ontwik
keling te geven. Voor de interne perso
1964
om de
(Advertentie)
(Van een medewerker)
BERLIJN „Eindelijk Duits dra
ma!", jubelde een criticus, toen het af
gelopen jaar het Schillertheater in
W.-Berlijn de première van 'n stuk bracht,
waarvan de omslachtige titel luidde:
„De vervolgingen van en de moord op Jean
Paul Marats, gepresenteerd door de to
neelgroep van het Hospice in Charenton
onder leiding van de heer De Sade". De
enthousiaste recensent sprak met zijn
lapidaire formulering slechts over dat
wat al zijn collega's en het grootste
deel van het premièrepubliek ondervon
den hadden: met Peter Weiss was een
auteur verschenen, die voorbestemd
was, de Duitse dramatische produktie
van de na-oorlogse tijd uit haar stagna
tie te halen en deze op een niveau te
plaatsen gelijkwaardig aan dat van an
dere literaire gebieden.
Waarom gaat het in dit drama met
de monstertitel, dat in weinig meer dan
een jaar talrijke regisseurs tot enscene
ringen van verschillende opvatting aan
zette, en dat reeds in meer dan tien bui
ten Duitsland gelegen theaters van for
maat werd opgevoerd? Om een pande
monium van het toneelmatige, waarin
patomime en retorische taal, muziek en
dialoog, grap en filosofie, werkelijkheid
en fantasmagorie, verleden en heden in
elkaar overgaan, elkaar wederzijds be
spiegelen en verheffen, Om vernietiging
van illusies, simultaanscènes, om spron
gen in de tijd en -een samenvlechting van
bewustzijn en droom. Maar dit totale to
neel wil bepaald geen „geestelijk opge
smukt circus" zijn, zoals de weinige
tegenstanders het noemden. En wel op
twee gronden: omdat het door de taal
tot literair kunstwerk verheven wordt
en omdat alle vormen van het spel voor
een inhoud werden opengesteld, een emi
nent politieke inhoud de verkenning
van onze maatschappelijke werkelijkheid.
Ondanks alle turbulentie der fabelen is
het geen echt drama, eerder een ont
moeting van opvattingen, een confron
tatie van stellingen.
Peter Weiss was voor velen geen onbe
kende. toen hij met zijn .Marats"
overal grote bewondering verwekte. Ge
boren in 1916 in Nowawes bij Berlijn,
emigreerde de achttienjarige via Lon
den naar Tsjechoslowakije, later trok hij
via Zwitserland naar Zweden, waar hij
thans nog woont, en heeft als schilder
van interessante schilderijen en collages
en met uitstekende experimentele en do
cumentaire films bekendheid verworven.
In verhouding laat in 1960 publi
ceerde hij zijn eerste werk in de Duitse
taal (hij heeft ook boeken in de Zweedse
taal geschreven). Op de roman „Der
Schatten des Körpers des Kutschers"
volgden in 1961 en 1962 de beide tussen
autobiografie en roman staande boeken
„Abschied von den Eltern" en „Flucht-
punkt". In 1963 verscheen een vierde ro
man: .,Das Gasprach der drei Gehen
den." In al deze prozawerken gaat het
tenslotte en in de meest uitgebreide zin
des woords om het probleem ..emigra
tie". Eind 1963 vond de première van
zijn eerste toneelstuk Nacht mit Gasten'
plaats, dat als veelbelovende proeve van
bekwaamheid veel opzien baarde. In
april 1964 werd ..Marats" een wereld
succes. Op 19 oktober van dit jaar zal
in Wes-Berlijn waar Peter Weiss ove
rigens ook graag gedurende lange tijd
verblijft het volgende stuk zijn pre
mière beleven. Het draagt als titel „Das
Lager" en behandelt aan de hand van
de officiële stukken van het Auschwitz-
proces het probleem van het concentra
tiekamp.
„Jeder sage, was ihm Wahrheit dünkt,
und die Wahrheit sel'bst sei Gott emp-
fohlen" deze zin van Lessing werd op
het werk van Peter Weiss van toepas-
nu ongeveer 50 schilderijen en bijna twee
maal zoveel tekeningen te zien, die een
goed overzicht geven van Gorky's oeuvre.
Gorky (pseudoniem van Vosdanig
Manoog Adoian), werd in 1904 in Arme
nië geboren, maar emigreerde reeds in
1920 naar de Verenigde Staten, waar hij
tot zijn zelfgekozen dood in 1948 ge
werkt heeft. Aanvankelijk voor zijn te
kenkunst terugkijkend naar Ingres, zocht
hij, wat zijn manier van schilderen be
treft, aansluiting bij de door hem hoog
vereerde Picasso. Zo ontstaan naast elk
aar naturalistische portretten en abstra
herende stillevens en composities in een
op het kubisme geënte stijl. De abstracte
werken uit de jaren 1927-41, die door
Gorky in een zeer dikke verflaag ge
schilderd zijn, worden ingeleid en bege
leid door een reeks allengs vrijer gefor
muleerde tekeningen.
Omstreeks 1941-42 verflauwde Gorky's
belangstelling voor Picasso en begon hij
zijn aandacht te richten op het werk van
kunstenaars als Miró en Matta; die een
schilderwijze toepasten die minder ge
construeerd was en meer ruimte voor het
spontane en onbewuste openliet.
Tegelijkertijd kreeg Gorky. die tot dus
ver in New York gewerkt had, door een
verblijf buiten op het land een intensief
contact met de natuur. De resultante van
deze krachten zien wij in de schilderijen
en tekeningen die tussen 1942 en 1948 zijn
ontstaan, en die getuigen van Gorky's
geloof in de creativiteit van mens en na
tuur. De techniek, waarin de schilderijen
uitgevoerd zijn, is olieverf, maar dan
uiiterst doorschijnend en vloeibaar ge
houden, waarin in fijngepenseelde lijnen
het skelet van de voorafgaande tekenin
gen bewaard is gebleven.
Een opvallend kenmerk van Gorky's
schilderkunst is dat de schilderijen, die
een schijnbare spontane indruk maken, in
werkelijkheid door middel van een aan
tal tekeningen voorbereid werden. Gor
ky's werkwijze is uitstekend te volgen op
deze tentoonstelling, waar zowel uit
schilderijen als uit tekeningen geput
werd, en die 'n treffend overzicht bieden
van een kunstenaar, die een fabelachtige
vaardigheid met pen, inkt en potlood be
zat, en die als schilder tot hoogst per
soonlijke resultaten gekomen is.
PETER WEISS schilder, filmer, schrijver
sing, toen hem dit jaar de Leasingprijs
van de stad Hamburg werd toegekend.
En wel in die zin, dat Weiss' weg naai
de waarheid over de taal leidt, over een
taal, waarin individuele belevenis en het
beeld van een époque tot parabel wor
den. Het klassieke citaat zou echter even
zo goed op alle aspecten in het schep
pen van Weiss kunnen slaan, op zijn
eigenzinnige, moei!«*ke, lang niet altijd
ongevaarlijke stijl, op de vele uiteenzet
tingen van een extreem socialisme
met een extreem individualisme. Met
datgene, „wat voor hem de waarheid is"
wil Weiss de mens tot eigen activiteit,
tot meedenken over dat, wat in zijn tijd
gebeurt, opwekken. Vandaar ook de rede
nen, die de Hamburgse jury tot haar be
slissing bewogen: „Redlichkeit, Auf-
bruch, Genieansatz und eine neue, dem
Bewusstseinisstands der Epoche adaqua-
te Form".
De film, De vlam en de pijl die van
avond op het eerste scherm wordt ge
draaid is een avonturenroman. Burt Lan
caster heeft er een hoofdrol in en het
mooie meisje ontbreekt natuurlijk niet,
het is Virginia Mayo. Het verhaal speelt
zich af in het middeleeuwse Lombardije.
Gaandeweg weet men niet precies meer
wat men van de film denken moet: is
het een echte avonturenroman of een
persiflage ervan? Het genre is overigens
bekend genoeg: romantische kastelen,
mooie jonkvrouwen, heerlijke gevechten
en onvergankelijke liefde. En dat alles in
onvervalste middeleeuwse sfeer. Vanaf
veertien jaar kan men van deze film ge
nieten. (Eerste net, half negen).
(Advertentie)
NEW YORK (Rtr.) Spencer Wil
liams, de componist van „Basin Street
Blues" en andere populaire melodieën is
na een langdurige ziekte op 75-jarige
leeftijd in een ziekenhuis in New York
overleden. Hij begon zijn loopbaan als
componist in Chicago. In de jaren twin
tig componeerde hij liedjes voor Josephi
ne Baker, waarna hij zich in 1932 naar
Parijs begaf als componist voor pianist
en bandleider Fats Waller. Hij bleef en
kele jaren in Europa en keerde toen naar
New York terug. Tot de beroemde
„songs" van hem behoren ook „Everybo
dy loves my baby" en „I ain't got no
body". Williams laat een vrouw en twee
dochters na.
(Advertentie)
Wij begrijpen de opwinding, die de service-ver
koop van House of England veroorzaakt, maar
laten wij héér blijven - ook als het gaat om 10-20-
40% korting op het nieuwste van het nieuwste!
Een greep uit de kollektie:
Donkerblauw „serge" kostuum Nuv.a. 127.60
Trevira lightweight kostuums
in moderne streepdessinsNuv.a. 135.60
Sportkolberts van grijs en blauw
mattingweefselNuv.a. 71.60
Moderne trevira pantalons
in diverse kleurenNuv.a. 31.60
Regenjassen, o.a. korte sportieve
modellen in zwartNuv.a. 63.60
Alléén het allernieuwste, alléén het allerbeste!