Rotterdams Concertgebouw wordt uniek muziekcentrum BERLIJNSE UPPERTEN Kamer alleen Donald Duck LIE BH ERR - KOELKAST woont in Grunewald Max Appelboom, non- figuratieve Nederlander Vakantie Drie concertsalen voor meer dan 3000 man Driemaal circuit van Zandvoort WEEKEINDE OP VLAAMSE TV Remmen van bus kapot: vijf doden Garderobehal 55x 65 m Kluizenaars Foy er van 350 m TELEVIZIER WIL NATIONALE OMROEPSTICHTING 7 Is maar een woord De Farao verdrinkt De Kor is te In Galerie Noach te Knokke-het-Zoute A fassa beklimming van Matterhorn afgelast DAGfiLAB DE STEM VAN ZATERDAG 17 JULI 1965 wijken v. n i.i Ne- essel. 14. el Neder- via de Wontng- jstraat 20, tel. 030- huisnum- .a. f 2995 Diver- ilwagens. Cara- jek'' On- luwe, tel. Belgisch- ïl nieuw staurant, ierb. etc. ontspan- Ig. Kem- ïg. v. 2-8 litgebrel- e: S.H.B. België. kamers, ïns f 10,- f 6,50,-) Pension gden 95, 3346 Wegens vertrek naar bulten land i.g.st. z. B.M.W. CouS vraagprijs f 2.500,- km Willemstr 55, Roosendaal Beto biedt aan ..77 BM.W. Sportcoupé ..loèó Ford Taunus 17M Renault Dauphine Fiait 500 sport Fiat 600 iSJ Renault DauphineI9S Goggomobil sport1959 Inruil en financiering dir^.' mogelijk. Werkplaats Fr. Rq^ seveltlaan bij tunnel. Tom van Kakeren, Ginnekenweg $7a Breda (tel. 43103). Steeds goede gebruikte auto's met volledige garantie. Inr. en financiering. Garage v. Kaam B. o. Zoom, tel. 01640-4775. Te koop V.W. de Luxe Bh V.W. busje 1962. Te bevrag* C. van Kaam, Darincstr. 5. 2*. venibergen. Renault Ondine 1961 f 1800,-. 18.o0 uur. Wagnerstr. 6, Halst*, ren- X Bij ons koopt u een goede ge. bruikte auto met 3 maanden of 10 000 km garantie. Keuze uit meer clam 100 stuks. Hieronder een greep uit onze voorraad V.W. 1500 1986 V.W. 1500 1964 V.W 1200 1962 V.W. 1200 1963 VW. 1200 1962 Opel Rekordi960 Opel Olympia1958 Opel Kapitani960 Opel Kapitan1959 Opel Caravan1961 Opel Caravan1958 Renault Dauphinei960 Mercedes 2191955 Mercedes 190 1958 Fiat 600 ..i960 Ford Tauwus 17 1965 Ford Taunus 17i960 V.W. kleinbus19*3 V.W. Combi geel kent. 1964 V.W. Combi geel kent. 1963 VW Combi geel kent 1963 VW. Combi geel kent. 1961 V.W Combi geel kent. 1960 V.W. Combi geel kent. 1959 VW bestel1963 VW. bestel1968 V.W. bestel1901 VW. bestel 1959 i960 Ford Taunus FK 1000 1959 Renault Estafette1962 Henschel vrachtautomet aan hangwagen. Totaal 14 t. laad vermogen 1957 Mercedes autobus voor groeps- j vervoer1957 Hanomag met oplegger 1959 Hanomag vrachtauto 2 ton laadvermogeni960 Mercedes vrachtauto 6,5 ton laadvermogen1958 Goliath bestel19» Hein kei scooter1958, Verder nog diverse goedkops inruilauto's. Voor een dergeljj. ke en betrouwbare auto? Dan naar A. v.d. List en zonen, Academiesingel 34-34a, telef Q1600— 31446 en Oosterhoutse- weg 137a, Teteringen Tel. 01691- 369. Zaterdags en zondags ge- opend. Belcrum-garage vraagt steeds aanrijdingvrije auto's v.a. '59 te koop. Min. Kanstraat 16—20, Breda. Tel. 01600-39900. X Messerschmidt 1963 lo p.k. te koop, blauw, slechts 5000 km gelopen. J. M. Koch, D. Visser- str. 97, Terneuzen. X Volkswagen luxe en Borgwkrd gesloten bestel auto te koop, tegen elk aamm. bod. Jos Eve- raardstr. 31, St. Jansteen. X 6 pers. Ford 4 deurs '56 in goede staat, koopje wegens plaatsgebrek Hoogstraat 8, Roosendaal. V.W. bestel 1960 in prima staat. Kalsdlonksestraat 43, T.k. aangeb. Een in zeer goe de staat zijnde Fiat 6ö0 '61. Te bevr Frijters, Meidoornstr. 14, Oudenbosch. Krupp vrachtauto met slaap. caibine 8 ton. bouwjaar i960. Automobielbedrijven A. vd. List en zn., Academiesini 1 34a, Breda. Tel. ol600-3J Oosterhoutseweg 137a, Teterin gen. Tel. 01691 - 369. vanaf ils regel maxi- n op ln kopen dan 4 top"-hy- t van de mediair" aag, tel. jles naar J. C. v. ■1. 01155- n V.W.- aand en 1, West- li 155-997. witte en ruwhari- •ige tek- es. Die- l", Laag- Achter edeltjes. 13. Ös- mgel 34- 31446 of Van Rooy heeft te koop of te ruil BMW '63 L.S. -de Luxe pracht wagentje, eerste eige naar f 3450,-, Opel Rekord '62 pas gekeurd f 3.250,-, Opel Re kord '60 f 2.950,-. Ford Corti na '63 eerste eigenaar f 3.450,-. Fiatje type 500 '60 prima Staat f 1350,- Fiat 14oO '57 zeer mooie wagen f 850,-, Fiatje 600 '56 f 850,-, Ford Taunus '60 combinatie 3 stuks vanaf f 1.350,- t.e.m. f 2150,-. V.W. de Luxe '58 in pr staat f 1850,-, V.W. de Luxe '56 f 1.350,-. Mer cedes Benzine '55 i. pr. st. f l.OoO,. en nog vele soorten. Inkoop - verkoop - financie ring Kuivenzand 37, Oud-Gas tel. Tel. 3030. T.k. Peugeot 403 b j. '58. Prijs f 900,- met nieuwe motor Mor ris Minor '57 Prijs f 500.-. V W. met grote achterruit f 500,- St. Gerardushof 9, Bosschenhoofd j tel. 01652-2938. Mercedes autobus 1957 geschikt voor groepsvervoer. Spotprijs Automobielbedrijf A. v.d List en zn., Oosterhoutseweg 137a, Teteringen, tel. 01691-369. Te koop aangeboden Taunus 17 M Super. Bouwjaar 1962 kleur wit in z.g.st. Te bevragen Nic. Pieckstraat 33, Steenbergen Citroen occasions steeds voor radig. Citroëns D.S. I.D.^ 2 C.V. A. van Beek en Zonen, Kade 5. Oudenbosch, telef. 016522673351 Te koop 200 cc scooter Diana Durkopp met led. jas f 800,-. Peperbos 5, Prinsenbeek. De vakantie is in volle gan|. Duizenden trekken er weer op uit met een Belcrumauto. Ons bedrijf heeft onder hoogspan ning gestaan. Al onze klanten wilden nog een servicebeurt hebben opdat zij met een echt te Belcrumauto op vakantie konden gaan. Doe net als koop een betrouwbare wagen In een zaak waar service ge geven kan worden, waar uw wagen zorgvuldig wordt geïn specteerd, zodat u onderweg niet met pech komt te staan. Voor een betrouwbare wagen, naar een betrouwbare zaak, de zaak met de grootste voorraad, de grootste omzet en met de allergrootste service. Belcrum- garage. Min. Kanstraat 1620, Breda. Tel. 01600-39900 vlak bij groenteveiling en station. Da gelijks geopend van 8 uur v.m tot 10 uur n.m. Kom eens een kijkje nemen in onze show room. Het verplicht u tot niets. Te koop of ruil. V.W. de Lu*e 1962 f 2950,-, VW. do Luxe 1960 f 2450,-. Opel Kadefct ca ravan 1963 f 3950,-, Opel Re kord 1959 f 2150,-, Opel Caia- van 1959 i 1950,-, Ford ConstJ 1961 f 2350,-, D.K.W. junior 1?® f 2350.-. D.K.W. junior 1» f 2450,- Borgward Arabella 1$' f 3450,-, Fiat 600 1959 f 175^ Al deze wagens met 3 maandjj schriftelijke garantie, gof* service Inruil en financiën* mogelijk. Zaterdag en geopend, v. Dooren Autohand^ Liesbosstraat 28, Breda, vla* bij Markt Princenhage. Tel' 41805 Grote kermis- en puntenscbl*' ting zat. 17 juli bij L. de Vil^j Clinge le pr. een fiets. Beg- uur. Grote kermisschieting zat- 1 zon. 18, maand. 19, dinsd. juli bij J. v. d. Bergen. Cling*. Zond. en maand, telkens op wippen. Inl. 2.75 per wip Be6 3 uur Schieting zon. 18 jult bil A. Stallaart, Boschkapelle. ®e8' 3 uur. Ziekenhuisverz., leeftijd»*"" 100 jaar. ongeacht kwalen. As surantiekantoor C. H. Vijg*" boom, tel. 01179-267, Cadzano ROTTERDAM. Grandioos en imposant is de eerste indruk, die men krijgt bij een rondgang door het nieuwe concertgebouw van Rotterdam. Wat hier ontstaat zowel uit architectonisch oogpunt als uit utiliteitsoverwegingen zon der weerga. Noch in Berlijn, noch in Londen of New-York heeft men een dergelijk uitgebreide en uitste- ikend geoutilleerde musiceergele- genheid als in 's werelds eerste ihavenstad. I Nu de binnenbouw voor het grootste deel uit de stellingen is gekomen, krügt men een goede indruk van de geweldige ^■ruimte der grote zaal; totale inhoud 29.000 m3. Over de akoestische eigen- ..fohappen is vanzelfsprekend nog geen Huordee! te vellen, maar enkele vluchtige ^mroeven. door ons terloops genomen, heb ben bewezen dat het er „wel in zit". De ^Kefaamde dirigent George Szell, heeft in het voorjaar reeds een bezoek aan de ÉZaal gebracht, vuurde op directeur P. Verbist talrijke technische vragen af en tm afscheid met de woorden: „Het lijkt me, dat u hier vele fouten heeft weten te Wizeilen, welke anderen bij het bouwen Iran concertzalen hebben gemaakt." Wie [deze dirigent wat beter kent, weet dat hij 'hier een groot compliment maakte en dit zegt zeer veel voor iemand, die steeds met scherpe kritische opmerkingen klaar itaat. Wanneer dit gebouwencomplex een- ïaal geheel gereed zal zijn en de fees- alijke apenimtg op 18 mei 1966 een feit [is geworden, zal niet alleen Rotterdam, 1 maar heel ons land trots kunnen zijn op jhet bezit van een dergelijk uniek muziek- ïntrum. De architecten hebben het gebouw de j~ vorm gegeven van een rechthoekige on derbouw, 12 m hoog, 115.40 m lang en 89.60 m breed, en afgedekt met een plat jak. Daar bovenuit rijzen de kappen van fle grote en kleine concertzaal, terwijl Be onderbouw in het midden een uitspa ring vertoont, die gevormd wordt door Jeen open binnenhof. De voorzijde van het gebouw Is gele- (gen aan het Schouwburgplein, recht te genover de voorgevel van de Rotterdam se schouwburg. Onder dit plein is een (Ad verte-mie i ondergrondse parkeergarage gemaakt met een capaciteit van 800 auto's. Een di recte ondergrondse ingang verschaft toe gang tot de Doelen. De voor- en zijgevels zijn zodanig ge construeerd dat deze op de begane grond enkele meters inspringen, terwijl zich daarboven een wit-marmeren vakwerk bevindt van circa 8 meter hoogte. De buitenzijde van het gebouw zal 's avonds steeds verlicht zijn en daardoor in het stadsbeeld een opvallend en levendig accent vormen. Aan' de voorzijde bevindt zich een grootse ingang. Rechts van deze hoofd ingang staat een kassablok, dat een effi ciënt karakter heeft, min of meer in de geest van een modern reisbureau. Door de hoofdentree komt men in een gewel dige garderobehal, die ongeveer 55x65 meter is en zich onder de grote concert zaal bevindt. De grote zaal bereikt men via vier royale trappen (elk 5.5 meter breed), evenals de foyerruimte op de eerste ver dieping. Aan de achterzijde liggen ver schillende dienstruimten alsook een rui me kantine voor musici en personeel. Aan de zuidzijde bevinden zich 4 verga derzaaltjes benevens een winkelruimte. Aan de noord-westelijke hoek van het gebouw bevinden zich de toegangen tot de beide kleine concertzalen. Tevens zijn hier een achttal kantoorlokaliteiten en ook de kleinste der drie concertzalen ge vestigd. Ook rond dat zaaltje is een rui me garderobegelegenheid aangebracht. Dat kleine zaaltje bevat 190 plaatsen en Js bestemd voor intieme concerten, voor drachten en lezingen. Voorts zijn er nog enkele kleedkamers en een grote afsluit bare bergingsruimte. De open binnenhof is vanaf de open bare weg permanent toegankelijk voor iedereen, die daar een moment rust wil vinden im het woelige stadscentrum. Daar ls ook de speciale entree voor vorstelijke personen en/of andere hoogwaardigheids bekleders. Daarnaast ligt een vergader zaal, die tevens als perskamer gebruikt kan worden en verder zijn hier de ver trekken van de directie te vinden. Ten slotte is hier het café-restaurant met cir ca 150 plaatsen, dat een open terras heeft. Op de eerste verdieping liggen de grote" en „kleine" concertzaal, die res pectievelijk aan 2332 en 610 personen plaats bieden. De beide zalen hebben de zelfde basisvorm, een zeshoekige platte grond. Zij liggen door de daaromheen ge projecteerde foyerruimte geheel ge soleerd. Beide hebben een sterk oplo pende vloer, zodat iedereen een geheel vrij uitzicht heeft op het podium en het geluid hem direct kan bereiken. Uniek is de galerij, die achter het podium door loopt, zodat men ook de dirigent in het gezicht kan zien. Er zullen royale twee- armige fauteuils met schuimrubber bin nenwerk worden gemonteerd. De grote zaal krijgt een grijze linoleum vloerbedekking, het podium wordt uitge voerd in een donkere, exotische hout soort. De stoelbedekking is zeeblauw, de voorzijde der balkons worden verguld. Het onderste gedeelte van de zijwanden der zaal is uitgevoerd in een wit-grijs geaderde marmersoort. De rest krijgt een notehouten betimmering en het plafond met ingebouwde verlichting heeft een lichte kleur en is in modern vakwerk uitgevoerd. Boven het orkestpodium komt het gro te orgel (60 registers), dat door de firma Flentrop te Zaandam wordt gebouwd, maar dat pas in 1968 gereed kan zijn. Het geheel heeft een sober en stemmig karak ter. De kleine zaal is uitgevoerd met licht kleurige wanden en rode stoelbekleding en krijgt eveneens een klein orgel. In uw blad van 12 juni wordt het werk van „Kluizenaars op het water" beschreven. Dit artikel heeft ons bijzon der geboeid, omdat mijn vader dit werk vroeger voor de provincie Friesland uit voerde. Mijn broer doet nu hetzelfde werk aan de Mark. Wij hebben buiten Friesland nooit duidelijk kunnen ma ken wat mijn vader en broer precies uitvoerden. Ja, zij waren aannemers, maar welk werk zij aannamen, dat be greep een buitenstaander nooit. Door uw artikel is eer bewezen aan de laatste beoefenaars van een bijzonder •beroep. Hartelijk dank daarvoor. ZWOLLE R. EVERS-PERK Rond de beide zalen bevindt zich een doorlopende foyerruimte, meer een wan delgang, van 12 m breed, 7 m lioog en in totaal 350 m lang. De vloer wordt bedekt met gr oen-marmeren platen. Glazen scheidingswanden, die naar behoefte kun nen worden gesloten, bieden gelegenheid deze wandelgang in secties te verdelen, zodat ze geheel zelfstandig gebruikt kun nen worden. In deze wandelgang worden 14 buffet ten van 6 m lengte opgesteld, waardoor een vlotte bediening in de pauze gegaran deerd is. Kristallen lichtkronen en tal van zitjes zullen deze verpozingsruimte een gezellige en vriendelijke aanblik ver schaffen. Aan de achterzijde van het gebouw be vinden izich twee dirigenten en vijf so listenkamers, ruim, fraai gemeubileerd en voorzien van douches. Ook voor de orkestmusici zijn er ruime kleed- en stemkamers. Zelfs is er aan een aparte repetitiezaal, 19 x 12,50 meter voor het orkest gedacht. Deze extra-repetitieruim te is direct verbonden met de muziekbi bliotheek en bergruimte voor instrumen ten en transportkisten. Op het dak, tussen de kappen van de grote en kleine Doelenzaal, is een foyer gebouwd, speciaal ten dienste van hoge bezoekers. Deze staat in onmiddellijke verbinding met de voor deze personen bedoelde loges in de grote zaal. Het gehele complex is voorzien van een uitgebreid verwarmings- en ventila tiesysteem, waarin mechanisch koeling is opgenomen, zodat de concertzalen ge heel air-conditioned zijn. Er zijm vele lif- Op Nederland 1 wordt zondag middag om 13.10, 15.05 en 16.30 uur contact gelegd met het cir cuit van Zandvoort, waar de Grand Prix van Nederland wordt verreden. ten, waaronder drie personenliften voor de bezoekers, een grote transportlift en twee podiumliften vóór het verplaatsen van de concertvleugels. In verband met de mogelijkheid tot het houden van grote congressen wordt een uitgebreid communicatiesysteem voor in- en extern verkeer aangebracht. Er komt een vertalingsinstallatie, voorts zijn er tolkencabines, een telex-apparatuur en het gehele gebouw is voorzien van een vast en gesloten t.v.-circuit. Hébben de congressisten het erg druk dan kunnen allen, tot 3000 personen, hier hun maaltijden gebruiken en wel in de foyers, waarbij de gerechten vanuit de keuken van het. restaurant en een daar boven gelegen serveerkeuken opgediend worden. In het gebouw worden op ver schillende plaatsen beeldhouwwerken, wandtapijten en schilderijen aangebracht, waarvoor reeds opdrachten aan verschil lende kunstenaars zijn verstrekt. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG In antwoord op het po- litie-onderzoek in de burelen van „Tele- vizier" te Leiden komt hoofdredacteur P. At. G. de Ruwe weer eens met nieuwe plannen aandragen. In een commentaar in het nummer dat volgende week ver schijnt wordt thans de oprichting aange kondigd van de „Nationale Omroepstich- ting Televizier" R.T.N. (Radio en Televi sie Nederland). Op de abonnees zal een beroep worden gedaan tot financiële steun aan deze plannen, die in september nader uiit de doeken zullen worden ge daan. De hoofdredactie van „Televizier" meent inmiddels dat men in Hilversum van de reeds gevorderde plannen op de hoogte is geweest. Die wetenschap heeft de om roepen verleid tot de justitiële actie, waarbij de kantoren van Televizier op de herkomst van de programmagegevens voor radio en televisie werden onder zocht, zo laat het hoofdredactionele com- mëntaar doorschemeren. (Advertentie) Het literaire steekspel 't Is maar een woord (vanavond om tien voor negen) belooft bijzonder boeiend te worden want het gastpaneel komt regelrecht uit de Brusselse Wetstraat. De heren Alfons Van Impe, beter bekend onder zijn schrijversnaam Luc Vilsen, Paul Rock, Bert Decorte en Karei Jonckheere zete len er ditmaal niet als ambtenaren van het Ministerie van Nationale Opvoeding en Cultuur maar als letterkundigen, die hun huid van dichter of schrijver zeker niet voor een habbekras zullen verkopen. Zondag 18 juli om. vijf voor half acht wordt de documentaire „De Farao ver drinkt" vertoond. .Samen met de twee tempels van Abu Simbel zal ook het beeld van hun bouwheer Farao Ramses II voor altijd in het water van de Assoean- stuwdam verdwijnen. Ramses II, de ko ning van Opper- en Neder-Egypte, die door zijn tijdgenoten als een godheid werd vereerd, was onder alle opzichten een buitengewoon man. Hij regeerde volgens de gezaghebben de Amerikaanse professor W. F. Albright van 1301 tot 1234 vóór Christus en het is waarschijnlijk onder zijn regering ge weest dat de Israëlieten hun grote exo dus ondernamen. Ramses II was een groot bouwheer. Hij drukte zijn stem pel op tempels en monumenten in heel Egypte. Zijn meest spectaculaire onder- nemingeii waren de machtige tempels van Abu Simbel in Nubia. Zij waren van dergelijke afmetingen, dat alleen een berg als touwterrein groot genoeg was. Ongeveer 65 meter in de levende rots verrijst het uitgehouwen beeld van Farao Ramses zelf. Maar aan zijn voet rijst het dreigende water van de Nijl want de UNESCO slaagde er niet in de nodige fondsen bijeen te brengen om het kunst werk op te vijzelen. Het echtpaar John en Irene Tunstall heeft gepoogd de tempels te redden op film. Het resultaat ziet u zondagavond. De koriste is een korte eenakter van Lambert de Beer. Zij is een vrije bewer king van een verhaal van Tsjechow. Zondagavond 10 over 10 komt het op het scherm. De zangeres Pasja zit gezellig bij haar aanbidder Kolpako-w. Er wordt gebeld. De man gaat in een zijkamer want hij is in négligé. Een vrouw komt binnen, uit geput van verdriet. De vrouw komt de zangeres Pasja uitschelden. Zij zegt dat haar man de kinderen en zijn vrouw thuis honger laat lijden om ju-welen en geschenken voor Pasja te kunnen kopen. De zangeres is ontroerd en geeft haar juwelen. AJs de vrouw weg is, komt Kol- pakow uit zijn schuilplaats en Pasja pakt hem hardhandig aan 'N WERELDMERK 'N KLASSE APART Max Appelboom is een Nederlands schilder, die zyn opleiding ontving aan de Antwerpse academie en de sinjoren stad trouw bleef omdat hy daar nog steeds het confectiebedrijf van zyn vader leidt. Tussendoor was Max Appelboom werkzaam als journalist en als ghost writer in Hollywood, maar de schilder kunst won het van alle andere uitings mogelijkheden. De in 1924 geboren Nederlander toont hier een twintigtal .recente doeken die vrijwel alle van zijn voorliefde voor het non-figuratieve getuigen, al komt het by hem allerminst tot loutere actionpainting. Appelboom beschikt over een ontwikkel de vormenfantasie, die zijn werk meestal een duidelijke structuur geeft. Daarbij is hij een colorist met een goed gevoel voor nuances, die zich ook altijd blijkt te bekommeren om de materie en de ,.huid" van zijn schilderijen. Doelbewust streeft hij in vele van zijn doeken een tintelende, briljante materie na, bijvoor beeld door zijn meestal met het paletmes tot stand gekomen voorstellingen met een tracé van elkaar kruisende lijnen te be dekken op de wijze waarop vroegere huismoeders met behulp van een vork de boter in het vers gevulde vlootje een aantrekkelijk uiterlijk plachten te ver lenen. Inderdaad bereikt Appelboom met dit procédé herhaaldelijk frapperende effecten maar hij past het soms wel wat te vaa»i en te nadrukkelijk toe, waar door het tot een doorzichtig maniertje wordt. Minder overtuigend is Appelboom wanneer hij op meer expressionistische ROTTERDAM 1940-1945 en dus meer naturalistische wijze naak ten schildert. Daartegenover staan ech ter enkele voortreffelijke abstracte of abstraherende schilderijen (De Tweelin gen, herinnerend aan de vormenwereld van de beeldhouwster Germaine Richier), Rotterdam 1940-45 en nog zeker een vijf tal andere in deze trant die deze expo sitie bijzonder boeiend en de moeite waard maken. WILLEM ENZINCK WEST-BERLIJN Wat voor de Lon- denaren Hydepark is en voor de Pary- zenaren het Bois de Boulogne, dat is voor de Berlijners Grunewald. Sinds genera ties is dit idyllische plekje aarde met zyn lichte zandgrond en de hoge. donkergroe ne dennen, met zijn schilderachtige bos- meertjes, zijn historische bouwwerken en bonte, karakteristieke tuincafeetjes, het einddoel voor zondagse uitstapjes van arm en rijk. Een huisje in het Grunewald te bezit ten is de wensdroom van ontelbare men sen, die in de engte van een miljoenen stad hun anoniem leven leiden. Maar hoe weinigen is het vergund, hier thuis te zijn! In het Grunewald woont de „up> per ten" van de stad, sinds het ongeveer 250 hectaren grote vroegere aan de staat toebehorende bosgebied voor de stichting van een Landhausko-lonie voor bebou wing werd vrijgegeven. Dat is nu precies 75 jaar geleden. Op 23 april 1889 werd de eerste spade in de grond gestoken. Opdat de bebou wing van de „kolonie" snel zou vorderen, werden er premies van 6000 mark aan de grondkopers gegeven, als zij zich ver plichtten, binnen 18 maanden op de door hen verworven percelen „ook in de win ter bewoonbare" villa's te bouwen. Deze reclamestunt had succes: twee jaar later telde de Grunewaid-kolonie al 189 inwo ners. In 1889 werd het een zelfstandige gemeente. Tevoren was op aanraden van de toen malige rijkskanselier vorst Bismarck en met de privé-financiële steun van keizer Wilhelm I de Kurfürstendamm als brede verbindingsstraat aangelegd, om de nieu we woonwijk ook „verkeerstechnisch" te ontsluiten. In 1886 werd de stoomtram- lijn Dierentuin - Kurfürstendamm - Gru newald geopend en zo konden toen „reis lustige" Berlijners met een snelheid van 12 kilometer per uur naar de bossen ge bracht worden. Beroemde persoonlijkheden uit het po litieke, financiële en wetenschappelijke leven en vooral uit de wereld van kunst en literatuur verhuisden in de daarop volgende jaren naar het Grunewald. On der hen waren de bankiers Franz en Ro bert Mendelssohn en de dichters Her mann Sudermann en Genhart Haupt- mann, minister Walther Rathenau en No belprijswinnaar Max Planck, de toneel spelers Albert Basserma.nn en Emil Jan- n-ings, de gevreesde toneelcriticus Alfred Kerr, en vele, vele sterren van het toneel, de operette en de film. In 1920 werd de gemeente Grunewald bij Berlijn getrokken, zonder veel van haar landelijk-exclusieve karakter te verliezen. De verzorgde tuinen, parken en straten, de meren en wandelwegen bleven een trekpleister voor Berlijners en vreemdelingen tot de oorlog bijna driekwart van alle bezittingen en het na tuurschoon vernietigde, In de jaren die daarop volgden werden bijna alle bomen omgezaagd, brokkelden de beschadigde huizen af en werden tot armzalige ruïnes. Maar wie thans weer door het Grune wald wandelt, ziet nog maar enkele lit tekens die de verwoesting naliet. Al lang heerst er weer de orde van weleer, zijn er nieuwe huizen ontstaan, zijn de' die ren in het donkere bos weer van de schrik bekomen en groeit langs de oevers van de meertjes weer jong groen. Als eerste van alle Berlijnse kastelen werd het in 1572 in renaissancestijl ge bouwde jachtslot Grunewald gerestau reerd, dat in 1945 ernstige schade opgelo pen had. Zijn verzameling jachttrofeeën en zijn schilderijengalerij met werken uit de 16e tot de 19e eeuw zijn tot ver over de grenzen beroemd en niemand vermag zich aan dë betovering, die van zijn met antieke meubels en mooie, oude huisraad en porselein behaaglijk ingerichte ver trekken uitgaat, te onttrekken. En als op zomeravonden in de door kaarsen ver lichte slottuin de traditionele serenade concerten plaatsvinden, wijkt het heden met al zijn zorgen en noden voor een paar uur voor de vrolijke romantiek, die dit prachtige keurvorstelij ke slot als een toverkrans omgeeft. Overigens hebben zich kortgeleden Het gerestaureerde jachtslot Grunewald, thans museum. nieuwe vooraanstaande persoonlijkheden in het Grunewald gevestigd: de stad heeft twee heerlijke stukken grond aan gekocht, waarop de nieuwe ambtswoning vam de regerende burgemeester en het gastenhuis van de senaat gebouwd zul len worden. Ofschoon ik zelden iets construc tiefs doe en dus bezwaarlijk tot de bouwvakkers gerekend kan worden, ga ik niettemin met hen op vakantie. Voor mijn part kunnen ze de stukken in de kranten, die uitschreeuwen dat het een janboel wordt op de wegen, nog tweemaal zo groot maken. Ik zal mij daardoor niet laten weerhouden. Als er zevenhonderdduizend man te gelijk op uittrekt, kan dat ene man netje, dat ik ben, er waarachtig nog wei bij. Het zal er niet merkbaar drukker door worden. Er is bovendien een geldige reden om vakantie te nemen in de bouw- vakweken. Naar oude zede is het in die periode altijd mooi weer, ook in verpieterde zomers. U moet maar eens opletten: de zon gaat steeds langer, steeds beter en steeds warmer schij nen, de fronten blijven ver achter Ierland liggen, er komen aangename luchtstromingen vanuit oostelijke richtingen, die warme continentale lucht aandragen, de polaire winden worden secuur afgegrendeld door sterke ruggen in het noorden en het enkele onweersbuitje dat zich zou willen ontwikkelen mag 's nachts boven een stukje Nederland waar weinig vakantiegangers komen uit barsten, waarna 's morgens weer een stralende zon op zal gaan. De hierboven geschetste weersver wachting voor de komende twee we ken is natuurlijk niet officieel. Het KNMI staat er niet achter, doch deze instantie heeft wèl achter zoveel voor spellingen gestaan die naderhand re den tot hoongelach gaven, dat ik me gerust op haar terrein durf te bege ven. Zal ik er toevallig een klein beetje naast zitten: die jongens in De Bilt hebben het driehonderd keer per jaar bij het verkeerde eind. Er is nog een prettig kantje aan mijn vakantie: U hoeft mij veertien dagen lang niet te lezen. Dat hoeft natuurlijk anders ook niet, maar er zijn, naar ik gemerkt heb, enkele abonnees die het geregeld toch weer doen. Ze denken soms: vandaag is het misschien wel eens leuk. De onvermijdelijke teleurstelling kan ik hun nu twee volle weken be sparen. Na die tijd hoop ik haarfijn verslag uit te brengen over het enorme hoge- drukgebied dat mijn vakantie over koepeld heeft. En dat, naar ik van harte hoop, ook uw vakantie moge opluisteren. PRAET-MAECKER In de serie vrouwenlevens brengt de K.R.O. vanavond „Kamer alleen". Josephine van Gasteren speelt hier de rol van een op zich zelf aangewezen vrouw, met een zieke man. (Advertentie) Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis WELLINGTON (UPI) Bij een onge luk met een gecharterde bus in Nieuw Zeeland zijn vijf vrouwen om het le ven gekomen en 23 ernstig gewond Met de bus, waarvan op een hellende weg de remmen weigerden, maakten le den van een bloemschik vereniging een tocht ZERMATT (UPI) Sneeuw en mist zijn gisteren aanieiding geweest om de mas sale beklimming van de Matterhorn af te gelasten. i Van«Zwitserse zijde, uit Zermatt, zou den 80 alpinisten de Matterhorn te lijf gaan om op de top een even groot aantal klimmers te ontmoeten, die aan de Ita- liaanse zijde de tocht zouden aanvangen. Men besloot echter de berg te laten voor wat hij was in verband met de gevaar volle omstandigheden. De massale bestijging vormde een on derdeel van het feestprogramma, dat een week duurt ter gelegenheid van het feit dat het deze maand precies 100 jaar is geleden, dat de Matterhorn voor het eerst werd bedwongen en wel door de Engels man Edward Whymper.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5