Zuiden zwaartepunt
Schepen Delwaide
ontkent geruchten
Bewindsman jaagt
op prijsovertreders
bont
WRAAK MOTIEF MOORDAANSLAG
ROVULCO
Ook „nieuw gezicht voor Brabant en Zeeland
Hallstein
niet weg
Chicago in Olympisch stadion
Duitse staten
worden
rampgebied
DRUKTE OP
WEGEN
BLIJFT UIT
^HoogeHuys
VAKANTIE?
Radio-actief „besmet"
Mars heeft
geen veld
OTHEKEN tot 100%
Verbetering
HULP VOOR
LEVENDE
GERAAMTEN
AUTOBANDEN
EKMAN
DAGBLAD VOOR ZEELAND
STRUCTUUR
Noodkreet uit Afrika:
Moeilijkheden rondom Schelde-Rijn?
zomerprijzen
NOODWEER
\NDAAG
IN
LEVENSVERZEKERING
SCHADEVERZEKERING
"f
Broersvest).
taxatiekosten, snelle afwerking.
Postbus 11 (Marconistraat 105),
loon 044481737
SKIBOTEN en de beste
jirdmotoren MERCURY
Irdelen, zoals: jet prop uit-
|)reekpennen - De gehele
ftgerust met naaldlagers.
JNGSEWEG 5 - GOES
pfoon 01100—7383
door W. VAN DER STEEK
i
105e JAABGANG
No. 24945
Voor God, Koningin en Vaderland
Uitgave: N.V. Uitg. Mij. Neerlandia.
Directeur: Drs. W. A. J. M. Harkx.
Hoofdredacteur: L. Leijendekker.
Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen,
C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bureau: Breda - Reigerstraat 16
tel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111
ZATERDAG 17 JUU 1965
Abonnementsprijs 10,80 per kwar
taal, excl. 0,25 incasso; 13,65 per
post, excl. 0,60 incasso; 3,60 per
maand; 0,83 per week. Prijs van
buitenlandse abonnementen op aan
vraag. Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs voor de gehele op
lage 0,45 per mm. Bij contract aan
zienlijke reductie. Volledige tarieven
en Algemene Voorwaarden worden
op aanvraag gaarne verstrekt.
Bureau voor de Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1 telefoon 6252 - Bureau voor
Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: TERNEUZEN, IJsbaanstraat 24 telefoon 2601 - OOSTBURG, Nieuwstraat 41 -
telefoon 2893)
INDUSTRIEEL BELEID
4
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Plotseling in West
I Duitsland opduikende berichten als zou
f prof. Hallstein willen aftreden als voor-
1 zitter der Europese commissie, omdat
1 hij geen kans zou zien de breuk in de
E.E.G. te helen, zijn in Brussel prompt
bestempeld als het resultaat van een
Frans proefballonnetje. De woordvoer
der van de Europese commissie heeft
de berichten van a tot z gelogen ge
noemd en bovendien niet verheeld welk
I luchtje er aan zit. In de Brusselse een
I trale van de E.E.G. wordt het versprei-
i den van deze geruchten bijzonder laak
I baar genoemd en men zoekt er een
Franse poging achter om de pogingen
I der commissie, om toch nog een akkoord
te bereiken, te torpederen.
Zoals bekencl is het Franse stand
punt, dat de Europese commissie in de
huidige omstandigheden niet bevoegd
zou zijn een compromis uit te werken en
dat het verdere overleg uitsluitend tus
sen de regeringen rechtstreeks kan ge
schieden. De Europese commissie heeft
zich echter niet op dood spoor laten
rijden en zoals de heer Mansholt in
Barneveld nog verklaarde, gaat zij voort
met naar een oplossing van het geschil
te streven.
De heer Hallstein werkt thans aan
een compromis, waarbij hij van Duits
land nieuwe concessies zal moeten vra
gen inzake de invoering van de Euro-
I pese graanprijs. Andere regeringen zijn
van de aard van zijn nieuwe voor-
stellen op de hoogte en minister Luns
zou daarmee reeds zijn instemming heb-
ben betuigd.
Hallstein heeft persoonlijk in Bonn
alle geruchten tegengesproken. Hij heeft
al eerder naar aanleiding van soortge-
lijke geruchten verklaard, er niet aan
te denken in de huidige omstandighe
den het veld te ruimen. Hij heeft daar
om ook geweigerd zich kandidaat te
laten stellen voor de verkiezingen in
i Duitsland. Hij is zich er van bewust dat
generaal De Gaulle hem een intense
vijandschap toedraagt en geen poging
ongebruikt zal laten om hem ten val te
J brengen. Hallstein is een consequent
strijder voor de supranationale opbouw
van de gemeenschap en heeft het daar
om bij De Gaulle verkorven.
OVERSTAG
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG
|4e minister van Economische Zaken, drs. J. M. den Uyl, heeft in
een vraaggesprek met Dagblad de Stem „een nieuw gezicht"
van het industrialisatiebeleid aangekondigd. Het oude geslaagd ge
achte beleid richtte zich op de eerste plaats op het scheppen van vol
doende arbeidsplaatsen. Thans moeten we op de eerste plaats nagaan,
of het industriële apparaat een optimale bijdrage levert tot onze econo
mische groei. Die groei is redelijk, maar niet hoog, vergeleken met
andere landen. „En we hebben een grote groei nodig, omdat er zoveel
moet gebeuren in ons land."
De minister kondigde aan:
1 Bij het industrialisatiebeleid zal meer dan voorheen rekening
gehouden moeten worden met overwegingen van ruimtelijke
aard.
2 De investeringen zullen een zo nuttig mogelijk rendement moeten
opleveren, en daarom zullen industrieën weer nodig moeten wor
den omgevormd of uitgebreid.
3 Het beleid zal zich verder moeten richten op zwakke bedrijfs
takken.
(Van onze weerkundige
medewerker)
DE BILT Vrijdag heeft het
langdurig geregend in de hele zui
delijke helft van ons land. Plaatse
lijk ook in Brabant tien tot vijftien
mm. De temperatuur bleef daarbij
op een veel te laag niveau, maar
vandaag, gelijk met het begin van
de bouwvakvakantie bereikt ons
een verbetering. De noordoosten
wind gaat drogere lucht aanvoeren,
waarin zonnige perjoden zijn te
verwachten, die vrijdagavond al tot
Noord-Nederland doordrongen. De
temperatuur gaat ook stijgen en
zal dit weekeinde tot ongeveer
twintig graden komen. Het hoge-
ürukgebied bij Schotland ver
plaatst zich in de richting van De
nemarken, waardoor de wind in de
komende dagen wat meer naar het
oosten gaat. Er is een verdere stij
ging van temperatuur te verwach
ten, waarbij het regengebied zich
verder naar Frankrijk en Duitsland
verplaatst.
Het weer in Europa
(Rapporten van gisteravond)
Helsinki
Stockholm
Oslo
Kopenhagen
Aberdeen
Londen
Amsterdam
Brussel
Luxemburg
Parijs
Bordeaux
Grenoble
Nice
Berlijn
Frankfurt
München
Zürich
Genève
Locarno
Wenen
Innsbruck
Belgrado
Athene
Rome
Barcelona
Madrid
Mallorca
Lissabon
max
weer
temp
on be w.
19
licht bew.
18
onbew.
22
onbew.
17
onbew.
15
zwaar bew.
18
regen
15
regen
14
geheel bew.
16
motregen
17
half bew.
23
onbew.
25
onbew.
25
zwaar bew.
24
zwaar bew.
20
regen
23
regen
20
regenbui
22
half bew.
23
regenbui
26
regen
21
zwaar bew.
32
onbew.
31
onbew.
30
licht bew.
26
onbew.
32
licht bew.
30
onbew.
26
Wat de ruimtelijke ordening betreft
wees de minister erop, dat Neder
land in 2000 twintig miljoen inwo
ners zal tellen. „We moeten weten hoe
die mensen moeten werken en waar de
bedrijven moeten liggen. Waar moeten
de industriële zwaartepunten komen?
We denken het eerst aan het Water
weggebied, aan het Noordzeekanaal,
aan Twente en Brabant, maar waar
schijnlijk moeten er meer zwaartepun
ten zijn", meende- minister Den Uyl.
,,We realiseren ons eigenlijk pas kort,
dat we een land worden met 20 mil
joen mensen. Dat betekent dat Neder
land een grote stad zal zijn, met hier
en daar grote parken als de Veluwe.
„Bovendien moet men zich goed rea
liseren", zegt minister Den Uyl, „dat de
werkgelegenheid niet alleen in de in
dustrie moet worden gevonden. Zoals
de agrarische sector in belangrijkheid
afneemt, zo wordt de dienstenverle
ning van steeds grotere importantie.
Die grote „stad" ligt straks als centrum
van het wereldhandelsverkeer en het
ligt voor de hand dat zij als zodanig
een bijzondere functie krijgt in de in
ternationale dienstverlening.
Er zal dus een structuurprogramma
moeten komen", oordeelt de minister,
„en dat niet alleen voor Nederland,
maar ook voor de hele E.E.G. Die eco
nomische gemeenschap kan veel meer
zijn dan een marktregeling. We heb
ben in dit opzicht al een kleine vinger
oefening gehad met de kolen- en staal
gemeenschap. al is die wat op dood
spoor gekomen doordat het beleid zich
toespitste op de kolen".
„Er kan veel meer onderling gere
geld worden. Denk maar eens aan een
investeringsprogramma voor de havens
in Nederland, België en Frankrijk. Het
is dan ook rampzalig dat de E.E.G. nu
gefrusteerd wordt door politieke moei
lijkheden, want de gemeenschap staat
pas aan het begin. Als wij in nota's of
anderszins gaan praten over ruimtelijke
ordening, dan moet onze blik verder
gaan dan Nederland".
In de visie van minister Den Uyl is de
industrialisatie niet meer een eng-
regionale aangelegenheid. Er zullen
industrieën moeten komen in die stre
ken die de beste economische kansen
hebben. De bewindsman erkent dat
Brabant en Zeeland een belangrijk ge
bied vormen, centraal gelegen tussen de
grote industriële centra aan de Ruhr,
rond Luik en aan de Waterweg.
Hij wees erop dat de industrialisatie
van Brabant een groot succes is geweest.
Er is volgens hem geen aanleiding voor
enige zorg op lang zicht omtrent de
werkgelegenheid in zuidwestelijk Ne
derland. Brabant is immigratiegebied
geworden, Zeeland wordt ontsloten en
in het Sloe ontstaat een zeehaven.
Wel zou er aanleiding kunnen zijn
een betere spreiding van de werkgele
genheid te bevorderen. De minister
denkt daarbij vooral aan het gebied
rond Bergen op Zoom. „Ik onderken de
mogelijkheden die daar liggen en ik
sluit de mogelijkheid dat een verdere
ontwikkeling van Brabant dient te ge
schieden in overleg met onze Benelux
partner België niet uit", zei hij.
(VERVOLG ZIE PAGINA 3)
GENEVE (U.P.I.) Dë vèrtègeii-
woordiger van het Internationale
Rode Kruis in de Afriaanse staat
Boeroendi heeft het hoofdkwartier
in Genève dringend om hulp ge
vraagd voor wat hij noemt „20.000
levende geraamten".
Medische hulp, ambulance, melk
poeder, vitaminetabletten, kledij,
pannen, dekens en financiële steun
zijn volgens P. C. Stanissis drin
gend noodzakelijk om 9000 volwas
senen, 8000 kinderen en 3000 jon
geren, allen vluchtelingen uit
Roeanda en Kongo, van een zekere
dood te redden.
In zijn telegram schrijft Stanis
sis: „Overal heerst stilte omdat de
meeste kinderen te zwak zijn om
te staan of te lopen. Ten gevolge
van ondervoeding lijden zij aan
huid- en ingewandziekten. Massale
vaccinatie tegen pokken en kink
hoest moet zo snel mogelijk wor
den verwezenlijkt".
De vluchtelingen zijn in tijde
lijke kampen bijeengebracht te
Boelamata, Cibitoke, Katoemba en,
Moerore. I
(Van onze redactie buitenland)
PASADENA (VS) De derde
van een reeks steeds duidelijker
wordende foto's van onze rode
buurplaneet Mars is na een reis
van ongeveer 215 miljoen kilome
ter op aarde aangekomen. Deze
prestatie van de al sinds novem
ber vorig jaar op pad zijnde Ma
riner 4 heeft de Amerikaanse
ruimtevaartgeleerden in juich
stemming gebracht.
Niet alleen de foto's geven belangwek-
kende informatie over Mars: de overige
apparatuur aan boord van de capsule
heeft aangetoond dat de planeet geen
magnetisch veld bezit. Dat betekent dat
het kosmische bombardement van radio
actief geladen deeltjes in volle hevig
heid op Mars neerkomt. Het oppervlak
moet daarom sterk radioactief „besmet"
zijn.
De eerste foto die de Mariner 4 door
gaf zegt de leek uiteraard weinig, maai
de grondige analyse, waarvoor de des
kundigen zich nu alle tijd geven, zal
talloze nieuwe gegevens over een onzer
naaste buren in de ruimte opleveren.
De foto is van een hoogte van 16.000
kilometer genomen en geeft een beeld
van Mars' oppervlak, dat honderdmaal
duidelijker is dan dat van de sterkste
spiegeïtelescoop. Ze is bovendien nog
onder een vrij ongunstige hoek geno
men, en ze beslaat een weinig gediffe
rentieerd deel van de planeet, de Ama-
zonis-woestijn.
Indien de totale reeks van 21 foto's
inderdaad op de band staat (helemaal
zeker is dat nog niet), zullen de beste
ervan, met een nog tweemaal grotere
duidelijkheid dan de eerste, wellicht
een groot aantal Martiaanse geheimen
ontsluieren.
Uiteraard is de Mariner-camera niet
in staat eventueel leven op Mars waar
te nemen: de kleinste voorwerpen die
op de plaat komen, zijn altijd nog en
kele kilometers groot. Van de roem
ruchte „kanalen" is tot dusver niets
gebleken.
De Amerikaanse Mariner-prestatie
heeft in Rusland diepe indruk gemaakt.
Sovjet-geleerden hebben gezegd dat ze
een van de belangrijkste ruimtevaart
experimenten is. Ze willen graag het
materiaal ter bestudering ontvangen.
Zoals bekend zijn Russische pogingen
om Mars te fotograferen tot dusver
mislukt.
De apparatuur aan boord heeft de
gemaakte foto's eerst „vertaald" in
zwart-wit lijnen (in ruim zestig ver
schillende „tonen" grijs!), die daarna
punt voor punt in magnetische merken
op een band zijn opgenomen. De recor
der zendt deze signalen op commando
naar de aarde, waar ze terugvertaald
worden in zwart-wit, zodat lijn voor lijn
een foto wordt opgebouwd.
(Van een onzer verslaggevers)
ANTWERPEN/DEN HAAG In Ne
derland gaan hardnekkige geruchten dat
er moeilijkheden gerezen zijn rond het
tracé van de Schelde-Rijnverbinding op
Belgisch grondgebied. De moeilijkheden
zouden te wijten zijn aan het stadsbe
stuur van Antwerpen, dat jarenlang ge
ijverd heeft voor een zo snel mogelijke
totstandkoming van het nieuwe kanaal.
De schepen van de Antwerpse haven, de
heer L. Delwaide, ontkent echter dat er
roet in het eten gestrooid is. Er is niets
aan de hand, zegt hij.
De geruchten in Nederland willen
dat het Antwerpse stadsbestuur de gron
den, die voor de aanleg van het kanaal
nodig zijn, verkocht zou hebben aan de
Badische Anilin und Soda Fabrik
(B.A.S.F.), het Duitse mammoetbedrijf
dat vorig jaar tot vestiging in Antwer
pen besloot omdat het in Nederland niet
de garantie kon krijgen spoedig in het
Europoort-gebied te mogen bouwen.
Schepen Delwaide zegt: „Het enige
dat wij in onze verhouding tot Neder
land in acht moeten nemen is het punt
waar het kanaal de grens overschrijdt".
Hij laat er geen misverstand over be
staan dat dat punt vast ligt. Voor de
rest hangt het tracé op Belgisch gebied
nog in de mist.
Er zijn twee mogelijkheden. Men kan
het kanaaldok bij Zandvliet doortrekken
naar de Nederlandse grens (2 km), zo
als men aanvankelijk van plan was, of
men kan vanaf de Nederlandse grens
een kanaal graven dat ten oosten van
de Antwerpse dokken naar het Albert'
kanaal loopt.
De keuze is in Brussel nog niet ge
maakt. Schepen Delwaide verklaart zich
overigens een voorstander van de twee
de oplossing. Dit kanaal vermindert
volgens hem de risico's van de verzil
ting en houdt bovendien de voor Lim
burg en Luik bestemde scheepvaart uit
de dokken van Antwerpen. Dat hij voor
deze oplossing is, heeft niets uit te
staan met de transactie tussen de
B.A.S.F. en het Antwerpse stadsbestuur,
aldus de heer Delwaide.
Ondertussen zijn de geruchten ook
doorgedrongen tot de instanties van
Rijkswaterstaat, die druk werkt aan de
voorbereiding van de kanaalaanleg op
Nederlands grondgebied. Officieel weet
men daar echter van niets, want er be
staat nog altijd geen formeel overleg
met de Belgische autoriteiten. Schepen
Delwaide zegt echter dat men zich in
Nederland geen zorgen hoeft te ma
ken. „Wij zijn met het kleine stukje,
dat wij moeten aanleggen, altijd eerder
klaar dan Nederland", lacht hij.
(Advertentie)
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG Minister Den Uyl van Economische Za
ken overweegt op korte termyn een aantal prijsmaatregelen
te nemen. Aanleiding daartoe is zijn ervaring, dat met de
prijsgedragsregels nogal de hand gelicht wordt.
De minister baseert deze ervaring op recente cijfers van
het Centraal Bureau voor de Statistiek, die hem ernstig zor
gen baren. Voor dit jaar wordt een stijging van de kosten
van levensonderhoud met 4,5 procent geraamd. Tot dusverre
zit de trendlijn na uitschakeling van de seizoeninvloeden
hier al een fractie van 1 procent boven.
Een verslag van het gesprek, dat wij met minister Den
Uyl hadden over prijsvorming en -beheersing, treft men aan
op pagina 7.
HOFLEVERANCIER
GROTE MARKT 25 - BREDA
CHAMONIX-COURMAYEUR (Reu
ter) De presidenten van Frank
rijk en Italië, Charles de Gaulle en
Giuseppe Saragat, hebben vrijdag
morgen de langste autotunnel ter
wereld geopend. Hij is 1,6 km lang
en er is zes jaar aan gemerkt. Oner
enkele dagen wordt de tunnel voor
het verkeer vrijgegeven.
Na een sobere plechtigheid in Cha-
monix aan de Franse kant reden de
open auto met de twee presidenten
en de begeleidende voertuigen de
tunnel in om een kwartier later in
Courmayeur, Italië, uit te komen.
Men vertrok bij regenweer en kwam
aan in stralende zonneschijn. Na af
loop van het gebeuren is de EEG-
crisis besproken.
HANNOVER (D.P.A.) In de West-
duitse deelstaten Nedersaksen, Noord-
Rijnland-Westfalen en Hessen is door
onweer en zware al 48 uur durende en
nog aanhoudende regenval een nood
situatie ontstaan.
De Westfaalse districten Warburg,
Biiren en Paderborn zyn vrijdagavond
tot rampgebied verklaard.
De spoorwegen rondom Warburg, tus
sen Kassei en Paderborn, staan onder
water. Hefschroefvliegtuigen van de
Westduitse „Bundeswehr" zijn ingezet
om in het overstroomde Almetal, ten
zuiden van Paderborn, mensen van de
daken der huizen te redden. In het
plaatsje Husen zouden verscheidene
mensen in levensgevaar verkeren. Bij
het kasteel Neuhaus, in de buurt van
Paderborn, wordt met alle macht ge
tracht een brug over de Lippe voor in
storten te behoeden.
In het Nedersaksische district Holz-
minden is een 68-jarige vrouw om het
leven gekomen, die door het hoge, snel-
stromende water, van de brug wegge
spoeld werd. In de sterk gezwollen be
ken en riviertje drijven kadavers van
vee en meubelen. Vele bruggen zijn
voor het verkeer gesloten omdat zij
dreigen in te storten.
In Noord-Hessen is een gemeente in
het district Waldeck van de buitenwe
reld geïsoleerd. De ongeveer 800 inwo
ners van de plaats Külte moeten zich
behelpen met de voorraden die het dorp
heeft.
(Van onze verslaggevers)
UTRECHT/BREDA/MIDDELBURG --
De verwachte drukte op de Nederland
se wegen is vrijwel overal uitgebleven.
Op het verkeersplein Oudenrijn in
Utrecht was vrijdagavond niets dat wees
op een grote uittocht van vakantiegan
gers. Het was op dit nationaal beruch
te knelpunt zelfs rustiger dan op een
normale vrijdag.
De politie, die grote opstoppingen
vreesde, o.m. in verband met de uit
tocht van tienduizenden bouwvakarbei
ders, stond verbaasd. De veertien voor
de verkeersregeling gereserveerde po
litiemannen behoefden niet eens alle
maal te verschijnen. In de buurt van
het plein hielden slechts zes agenten
een oogje in het zeil, maar er was niets
voor ze te regelen. Ze konden om kwart
over negen naar huis. Het wordt niet
uitgesloten geacht dat velen hun vertrek
in verband met het slechte weer hebben
uitgesteld.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Dinsdag worden in
de hoofdstad de twee verdachten van
de moordaanslag op de wielerkampioen
Joop Captein (28) voor de officier van
justitie geleid. Ze hebben de politie in
tussen een verhaal verteld, dat niet
klopt met de lezing van het slachtoffer
en de schaarse getuigen, die bereid zyn
te spreken. De politie wil haar visie op
de zaak voorlopig niet publiek maken
uit vrees dat andere getuigen erdoor be
ïnvloed worden. Dat 't hier een wraak
oefening betrof, staat intussen wel vast.
De verdachten, kastelein J. L. (37) en
de havenarbeider J. van I. (36) zijn be
ruchte vechtersbazen. Hoofdinspecteur
J. Oele zei er gisteren over: „Zo'n bru
tale aanslag hebben wij hier nog nooit
meegemaakt. Dit is Amsterdam niet
meer. Dit is Chicago".
„Iedereen is bang om te getuigen"
vindt hoofdinspecteur Oele. „Zeker zes
honderd mensen moeten hebben gezien
wat er gebeurd is, maar we hebben er
pas drie bereid gevonden 'n verklaring
af te leggen. De rest zwijgt, uit vrees
dat hen straks hetzelfde zal overkomen
als Captein. Het onderzoek wordt daar
door erg bemoeilijkt".
De moordaanslag, in gruwelijke gang
sterstijl, zaaide chaotische ontsteltenis
onder de honderden, die in het Amster
damse Olympisch Stadion naar de stay
erwedstrijden waren gaan kijken. Twee
onderwereldfiguren grepen Captein
plotseling beet, schopten en sloegen hem
en riepen: „We gooien je voor de mo
toren". De monsterlijke daad bij het
woord voegend, hielden zij Captein in
de houdgreep totdat de motoren van de
stayers weer dichterbij kwamen. Toen
gooiden zij hun slachtoffer koelbloedig
over de afscheiding.
De zeshonderd mensen op de tribune
keken verbijsterd toe. Niemand pro
beerde de om hulp roepende Captein
te ontzetten. Dat hij zich eruit heeft
kunnen redden dankt hij uitsluitend aan
zijn goede lichamelijke conditie en aan
de gangmaker Laponder, die levensge
vaar riskeerde door in volle vaart het
op de baan liggende lichaam te ont
wijken. Tien minuten later werden de
daders gearresteerd. Het publiek, ein
delijk wakker geschud, had hen gegre
pen. Er heeft zelfs even een lynchpartij
gedreigd, maar de snelle komst van een
grote politiemacht voorkwam dit.
De achtergrond van de onverkwikke
lijke affaire wordt gevormd door de
drie schoten die Joop Captein ln de
vroege zondagmorgen van de 4e juli
door een gesloten deur heen loste op
de Zeedijkfiguur Van Ingen, toen deze
zijn voormalige geliefde, de 46-jarige
Jelletje L. bij de wielerkampioen kwam
terugeisen. Van Ingen werd daarbij
zwaar gewond, o.m. in de long. Captein
verklaarde onmiddellijk na zijn daad te
genover de politie, dat hij uit nood had
gehandeld. Hij had gedacht, dat Van
Ingen, ook een beruchte vechtersbaas,
het op zijn leven gemunt had. Na een
diepgaand onderzoek geloofde de politie
hem en werd hij vrijgelaten.
Een van de thans gearresteerde man
nen is een broer van de neergeschoten
caféhouder. Het staat dus wel vast, dat
de monsterlijke daad een directe wraak
oefening is geweest van de onderwereld
op een outsider die de bedenkelijke
code van donker Amsterdam heeft ge
schonden.
pc üTem|
Een letter, ook de krantelettcr,
moet een eigen gestalte hebben.
Het ontwerpen van een lettertype
is dan ook geen sinecure. Wij spra
ken met Chris Brand uit Breda,
die de „Albertina" ontwierp. Pagi
na 13.
België exploiteert zijn
heuvels en valleien. Maar
als het weer niet mee
werkt valt alles letterlijk
in het water. Pagina 15.
Zweden heeft zonder hulp van
het buitenland, een hypermo
dern luchtverdedigingssysteem
weten op te bouwen. Pagina
17.
Het transport van mensen en
goederen moet steeds sneller
en comfortabeler geschieden.
De welvaart houdt van tempo.
Pagina 19.
(Advertenties)
ALKMAAR
4Ui vectye VOZM*tec. j
EINDHOVEN Heezerweg 42 Tel. 16155
BREDA Koele Mei 6 Tel. 41550