srn beroep!
Tussen metro en ruimteschip
Wij leveren meer goederen
Snelspoor vraagt de aandacht
RHOUT
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 JULI 1965
19
pen!
)TYP
3 straatmakers
deur naar een
•isehe apparaten
lan innemen.
>are onderdelen
fen wil zeggeni
1 de kansen die
jk ontvangen en
en, de gunstige
Je sociale voor-
ersoneelszaken,
n op maandag
welkom.
TELEVISIE
A 17.30 UUR 4527
nee (steno-)typistes
te kort om onze opdrachten uit
t daarom met ons mee op dagen
Dassen.
tig meegenomen en wij worden
erd!
inen wij meedoen aan het „Mi-
el waarmee ELKE maand als
69599
al van andere prijzen op voor
ire wijze te winnen zijn. Mis-
wel de winnares van de duizend
volgende wedstrijd!
>ben we onze eigen ziekengeld-
U nergens anders vindt!
ize telefoonpost in
plein 1—3. telefoon (01600)-38980
Z.W van Nederland.
S 9817-00 bur. van dit blad.
en nu de
verdiensten
let aanvangssalaris voor een leer-
ng-verpleegster is f250,83 bruto
er maand, in het tweede en derde
ierjaar resp. f 271,18 en f 311.87
er maand. Het salaris voor
dspirant leerling-verpleegsters is
240,83 bruto per maand. Voor
Hen geldt: vrije kost, inwoning en
ewassing. Als verpleegster ver-
ien je f594,70 tot maximaal
1028.- bruto per maand. Hierop
rordt een redelijk en bescheiden
edrag voor kost, inwoning en
ewassing ingehouden.
sollicitaties
if verzoeken om nadere inlichtin-
en worden gaarne ingewacht
oor de adjunct-directrice van
COUDEWATER" te Rosmalen
ij 's-Hertogenbosch. Ook kan
elefonisch een afspraak worden
emaakt onder no. (04192) 951,
oestel 113.
(Van een onzer verslaggevers)
MÜNCHEN Europese deskundigen 4'"^mÊ^mÊSÊÊi
bouwen op het ogenblik aan belang- R
rijke oplossingen in het verkeer. Japan '4-d;
droomt van een wonderbaarlijke sa- ImL
teiliets tad bij Tokio- Amerika denkt
aan steeds dieper liggend ondergronds
verkeer en zoekt het hoe langer hoe
hoger en verder in de ruimte. Tussen
metro en ruimteschip liggen thans I
verkeersproblemen, die bijna de be- J S
langrijkste in de wereld geworden f
zijn. De mens wil steeds sneller, die- s f
per en hoger met grondsnelheden, die f
de 200 km ver overschrijden, met I '^4 IlllsSlÉ
metro's, die steeds verder in de aar- S*. N. I
de zakken en met raketten en satel- \f
lieten, waarmee hü vele malen vlug-
ger dan het geluid naar zijn bestem-
ming raast. Dat is de wereld anno r
2000 geworden, met zijn vierpersoons
vliegende auto's, zyn uitstapje in het
wolkeloze heelal en zijn air-conditio- llPliliW
ning voor de ultra-moderne holbewo- J9E|
De wereldverkeerstentoonstelling in jÊÊk
München, die tot 3 oktober vele mil- IjÉB
joenen bezoekers zal trekken, roept F
het beeld op van een merkwaardige
toekomst Grafieken en statistieken wij-
zen op een duizelingwekkende toename fl
van verkeerS'behoeftenvan enorme I
snelheden, van nieuwe mogelijkheden
en van allerlei experimenten overal in
de wereld.
Europa bezig met zeer
belangrijke objecten. Men zoekt naar
nieuwe verbindingen tussen:
Nu roepen nieuwe verkeersmiddelen
a. Spanje en Noord-Afrika via een angstwekkend grote problemen onder
tunnel onder de Straat van Gibraltar,
b. Engeland en het vasteland van
Europa onder het Kanaal,
c- Duitsland, Denemarken. Noorwe
gen. en Zweden,
d. München-Verona.
en boven de aarde op.
Tunnels, spoor- en verkeersbruggen
moeten hierin oplossingen bieden,
zelfs op diepten van meer dan 1000
meter, zoals in de Straat van Gibral
tar. En diit alles heeft ten doel ieder
land van Europa met elkaar te ver
binden, maar ook met bijvoorbeeld
Noord-Afrika. Wat hiervoor komt kij
ken, laat zich ook door de grootste
leek wel raden- De afstand Spanje-
Marokko is ongeveer 25 kilometer,
maar de rechtstreekse lijn zou een
tunnel met zich meebrengen van meer
dan 1000 m onder de zeespiegel Dus
zoekt men andere mogelijkheden, die
echter een veel langere tunnel vergen.
De nieuwe snelweg München-Verona
brengt allerlei doorbraken door de Al
pen met zich mee, maar de verbin
ding kan dan ook 23 procent korter
worden. De nieuwe verbinding tussen
Lübeck-Kopenihagen en verder naar
Noorwegen en Zweden maakt de aan
leg nodig van tientallen kilometers
lange spoor- en verkeersbruggen, spoor-
en verkeers'tunnels en nieuwe aan. en
afvoerwegen.
En de tunnel onder het Engelse Ka
naal levert niet alleen verkeerstech
nische problemen, maar ook politieke
gen op Dit spinneweb van
procedures, technische
moeilijkheden en politieke merkwaar-
moet naar een Europese sa-
groeien, anders is de op
lossing ervan al bij voorbaat uitgeslo
ten.
Er zijn echter vele andere problemen.
Op dit moment telt Europa al 23 ste
den met meer dan een miljoen inwo
ners, 40 steden met een inwonertal
tussen 500.000 en een miljoen en 173
steden, die tussen 100.000 en 500.000
inwoners tellen. Honderd jaar geleden
lagen in ditzelfde Europa nog maar
49 van dergelijke centra, thans al 236
en binnen enkele tientallen jaren groeit
dit aantal zeker naar de 500. Daarbij
vragen in geheel West-Europa nieuwe
bestuursvormen de aandacht, nieuwe
ondergrondse water-, auto- en spoorwe
gen en nieuwe mogelijkheden voor het
luchtvervoer. Europa groeit weliswaar
niet helemaal dicht, maar tussen de
stedelijke agglomeraties van geheel
West-Europa zijn enorm veel voorzie
ningen nodig, terwijl de recreatieve
streken nog veel meer aandacht ver
dienen.
Grafieken en statistieken liegen er in
de regel niet om en de wereldverkeers
tentoonstelling van München laat de
cijfers en lijnen voor zichzelf spre
ken. Een soms angstwekkend spel van
zorgen, problemen en vraagtekens. De
Europese spoorwegen kondigen nu al
snelheden aan van 200 km en een der
gelijke trein davert iedere dag al een
paar keer tussen München en Augs
burg op en neer.
Iedere stad van enige allure (en welke
stad in Europa meet zich deze allure
niet aan) heeft nieuwe stedebouwkun-
dige voorzieningen getroffen en ont
werpt toekomstplannen, ondergronds,
gelijkvloers en bovengronds. Torenho
ge flats, met ook voor de hoge ver
diepingen een eigen stratenmet, met
eigen tuinen voor bijna iedere etage,
met parkeergelegenheden op dak of
in de kelder, met eigen winkelgale
rijen en eigen helikopterhavens. Deze
steden hebben zeggen ze metro's
nodig in diverse verdiepingen, nieuwe
bovengrondse wijkstations, monorails
dwars door en over de stad, vliegende
auto's enz. enz Het wemelt in Europa
van nieuwe ideeën, van soms fantas
tische ontwerpen, van ultramoderne
architecturen.
Frankrfurt aan de Main moet en zal
zijn metro zo vlug mogelijk klaar heb
ben en gaat dag en nacht doorwer
ken. Hebben de mensen in de omge
ving van deze herrie er teveel last
van? Het gemeentebestuur biedt ze
gratis nachtlogiea aan in de buiten
wijken van de stad. Rotterdam bouwt
al even naarstig aan zijn ondergrondse,
maar gaat zich daarmee waarschijn
lijk in eigen vlees snijden. Te duur,
te weinig behoorlijke aansluitingen, te
veel moeilijkheden voor de reizigers
met hiun aansluitingen op het andere
openbare vervoer.
Iedere behoorlijke stad en iedere
streek, die zichzelf respecteert zoekt
naar satellietsteden, werkgelegenheid,
forensenverblijven, openluchtrecreatie
voor zijn eigen mensen. En de ontwer
pen worden steeds moderner, steeds
ingewikkelder.
Geldt dit vooral voor het oude Euro
pa, ook Amerika en het hypermoder
ne Japan weten er weg mee. Tach
tig metropolen zijn thans, in 1965, al
brandpunten van het meest waanzin
nige verkeer ter aarde geworden. Men
weet er (althans voor dit ogenblik)
bijna geen raad meer mee. Personen
auto's hebben immers twee parkeer
plaatsen nodig: één bij de woning en
één bij het werk. Ze staan dus, zeg
gen de verkeerstheoretici, 23 van de
24 uur per dag stil en elkaar en de
mensen in de weg. In het spitsuur,
twee keer per dag, hoopt het verkeer
zich op tot 54 procent van het totale
dagverkeer en na dit dubbele gekken
huis wordt het in de meeste steden
in de wereld weer rustig. Tenminste
zo rustig, dat, bijvoorbeeld de voet
ganger een kans krijgt een andere
straat te kunnen bereiken. Eén tram
en drie autobussen kunnen in de spits
uren mensen vervoeren, die anders
dooi* 193 personenwagens overgebracht
worden.
Meer openbaar vervoer dus? Maar
hoe moet zich dat door de steden be
wegen? Meer spoorverbindingen Nu
al vervoeren de spoorwegen in de gro
te centra 50.000 tot 100.000 personen
tussen werk en woonoord. Hoeveel
worden het er over tien, twintig of
dertig jaar???
Tussen metro en ruimteschip liggen
angstwekkend veel verkeersproblemen.
Een oplossing ervoor is nog niet in
zicht- Men praat, denkt en doet elkaar
in deze wereld nog maar al te graag
na. Iedere Amerikaanse oplossing is
volgen® sommigen altijd wel goed voor
de een of andere Europese stad. En
iedere Europese studie zou ook wel
eens in Amerika uitgewerkt kunnen
worden.
Hier in München krijgt men soms de
indruk, dat het verkeer het zelf niet
meer weet en dat men de storm
eerst maar liever over zich heen laat
komen.
Of, zoals een filosofisch deskundige
het omschreef: „God schiep de mens
en deze mens maakte er onmiddellijk
een probleem van."
De Amerikaanse ruimtewandelaar Whi
te scheen dan toch gelijk te hebben,
toen hij zei: „Laat me hier maar een
poosje wandelen. Hier is het tenmin
ste nog rustig". Volgens München is
die rust er nu nog wel, maar over
een jaar of wat zal ook in de ruimte
het signaal ettelijke keren per dag op
rood gezet moeten worden. En de mens
uit het jaar 2000 kruipt dan maar
weer een etage dieper de grond in.
Met zijn air-conditioning, zijn sema
foon, zijn periscoop, zijn computer en
zijn vitaminepil. En als hij dan zo no
dig even naar buiten moet zal hij in
zijn vliegende auto stappen om een
paar honderd kilometer verder einde
lijk weer eens onder een groene boom
te kunnen liggen.
De vliegende auto is een ontwerp
(misschien nog maar een fantasie)
van de chemische industrie Bayer. De
ontwerpers hebben er hun eigen fan
tasie volledig in kunnen uitleven,
daarbij steunend op een voortstuwings
systeem, dat in Amerika al beproefd
is. Zij gaan ervan uit, dat de auto
ook aan het normale stadsverkeer kan
deelnemen, maar even buiten de stad
de begane grond verlaat en onder het
zogenaamde snelverkeer in de lucht
naar zijn volgende bestemming vliegt
Daarvoor moet in deze luchtweg
een elektronisch net van impulsen
gegeven worden, waarop de wagen
verder kan gaan. De fantasie is niet
helemaal los van de werkelijkheid be
dacht. Sommige lucht- en ruimtevaart
deskundigen geven deze vliegende wa
gen, geïnspireerd op reeds ontwikkel
de apparatuur, een goede kans in het
toekomstige laag-luchtverkeer.
(Van een onzer verslaggevers)
MÜNCHEN „Nederland is in door
snee een nuchter lanl. Het heeft
maar één romantische eigenschap....
het heimwee naar verre verten. De
Nederlanders hebben de wereld maar
weinig filmsterren geschonken, maar
des te meer hebben zij zich met het
transport beziggehouden." Deze woor
den klinken door hal 7 van de We-
reldverkeerstentoonstelling te München
om de paar minuten op in de sche
merige omgeving. Het filmlicht wordt
weerkaatst door enorme waterbasins
en geraffineerd aangebrachte wandspie
gels. Een merkwaardig en boeiend ge
heel daar in de Nederlandse afdeling
van de tentoonstelling.
Men weet het.... de Nederlandse in
zending naar München is niet hele
maal zonder moeilijkheden tot stand
gekomen. Wij zouden geen goede Ne
derlanders zijn geweest, zonder ook
hiervan een probleem te maken. Mis
schien dat juist daarom de Nederland
se afdeling zo opvalt in deze veelheid
van stunts, techniek, demonstraties,
stands en hallen. Het is ©on gemeen
schappelijke inzending geworden, ge
comprimeerd in een filmpje van enige
minuten- Een uitstekende Nederlandse
propaganda, gedragen door een voor
treffelijke tekst van D. Frenkel Frank.
Men zegt, dat de bezoekers er hele
maal weg van zijn We geloven dit
onmiddellijk, want het is een obsede
rend geheel geworden: beeld-en-tekst.
„Al sinds 500 jaar is het transport
een Nederlandse specialiteit. Zoals de
wijn dat is voor Frankrijk en het bier
voor München. Er zijn mensen, die
zeggen, dat het kleine Nederland zich
veel te veel met transport bemoeit. Wij
zeggen, doet iemand iets goed voor
een aanvaardbare prijs, dan moet je
hem zijn gang laten gaan. De Neder
landera zijn nu eenmaal de vracht
vaarders van Europa.
Nederland is een natuurlijk transport
land, want het ligt daar waar Rijn en
Maas in de Noordzee uitmonden. Het
verbindt Midden-Europa met de gehe
le wereld. Het beschikt over 6424 km
waterwegen, 45.000 km autowegen en
330.000 transporteurs. Het beheert 50
procent van de' Rijnvaart en 40 pro
cent van het lange afstandtransport in
Europa. De Nederlandse handelsvloot
is met een gemiddelde snelheid van
14.3 knopen per uur de snelste vloot
in de wereld-
De Nederlanders bevaren 174 lijndien
sten en doen 450 havens aan. Het
vrachtwagenpark telt 198.689 vracht
wagens en aanhangers en met zijn 6
miljoen ton vervoer staat Nederland
vooraan in het internationaal wegver
voer.
Het Nederlands spoorwegnet wordt be
reden met bet modernste materiaal.
De binnenvaart beschikt over een ca
paciteit van 6,5 miljoen ton en via
Rijn en Maas staat zij in verbinding
met 1181 steden in vijf landen. Verder
vliegen de Nederlanders naar 96 be
stemmingen in 66 landen over de ge
hele aarde verspreid Daarbij worden
147.200.000 tonnen-km aan vracht over
gebracht en landen jaarlijks 2,2 mil
joen passagiers op sobiphol."
Om de paar minuten dreunt deze
tekst, verfraaid met prachtige film
beelden door de immense ruimten.
Tot 3 oktober. Er zullen daarna maar
weinig mensen meer overblijven, die
niet weten, wat Nederland op dit ter
rein zo al presteert.
Een blik op de Nederlandse gastvrou
wen bij deze inzending leert de bezoe
ker bovendien, dat zich buiten het Keu
kenhof nog heel wat charmante bloe
men bevinden in het land van Rijn,
Maas en Noordzee.
Een vliegende auto voor vier tot acht
personen.
Over een paar jaar een vertrouwd
beeld boven onze steden?
Nauwelijks honderd jaar geleden kabbelde het verkeer in alle rust langs's Heren
wegen met o.a. dit historisch geworden „speelgoedlokomotiefje".
(Van een onzer verslaggevers)
MüNCHEN Een paar keer per dag
raasit tussen München en Augsburg
(65 km) een trein met een snelheid
van 200 km per uur over de rails.
Het is de snelste trein van Europa
en de president van de Westduitse
rspelt dat binnen en-
wat van deze treinen
Europese landen zul-
rijden. Met misschien nog hogere
die tot 300 km per uur kun-
De E 03 is het fraaie
paradepaardje van de Deutsche Bun-
desbahn op de Wereldverkeerstentoon-
stelling.
Vlakbij het vertrekpunt van dit snel
heidsmonster staat een vliegende au
to te kijk voor een enthousiast pu
bliek. Het is een vuurrode wagen,
waarin twee stuurkniuppeltjes het stuur
wiel vervangen. De wagen is in 2000
misschien gemeengoed voor de welge
stelde Europeaan, die de wat rustiger
luchtwegen verkiest boven de drukke
verkeerswegen op de grond.
De E 03 ontwikkelt tijdens zijn snel
heid van 200 km per uur een aantal
paardekrachten, die gelijk zijn aan een
paar honderd Volkswagens. Het ste
wardesje van de D-B.S. legt er in
haar microfoonuitleg de spanning van
de sensatie aardig in. Telkens somt ze
de toenemende snelidieid van de trein
op en kondigt even later aan, dat bij
een snelheid van 200 kim het licht in
de coupé onverwacht opvlamt.
Het is inderdaad een bepaalde sen
satie met deze snelheid langs het land
schap te razen. De trillingen in de
coupe worden iets sterker en sommi
ge passagiers klemmen zich wat vas
ter in hun zetels. Vooral wanneer zij
bedenken, dat de snelheid in tien mi
nuten automatisch tot het maximum
opgevoerd wordt. Elektronische appa
ratuur zorgt voor dit complex van
handelingen, waarbij twee bestuur
ders die lichtjes en instrumenten alleen
maar controleren, zij het dan zonder
er ook meer één ogenblik vanaf te
wijken.
Tijdens een van de ritten naar Augs
burg heeft de E 03 zetüfe een snelheid
van 212 km bereikt. Een sensatie, die
vooral voor de spoorweg technici een
feestelijke zaak was,
Met een snelheid van 230 km per uur over de rails is nog maar het begin van de nieuwe t(jd