srn beroep! Tussen metro en ruimteschip Wij leveren meer goederen Snelspoor vraagt de aandacht RHOUT DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 JULI 1965 19 pen! )TYP 3 straatmakers deur naar een •isehe apparaten lan innemen. >are onderdelen fen wil zeggeni 1 de kansen die jk ontvangen en en, de gunstige Je sociale voor- ersoneelszaken, n op maandag welkom. TELEVISIE A 17.30 UUR 4527 nee (steno-)typistes te kort om onze opdrachten uit t daarom met ons mee op dagen Dassen. tig meegenomen en wij worden erd! inen wij meedoen aan het „Mi- el waarmee ELKE maand als 69599 al van andere prijzen op voor ire wijze te winnen zijn. Mis- wel de winnares van de duizend volgende wedstrijd! >ben we onze eigen ziekengeld- U nergens anders vindt! ize telefoonpost in plein 1—3. telefoon (01600)-38980 Z.W van Nederland. S 9817-00 bur. van dit blad. en nu de verdiensten let aanvangssalaris voor een leer- ng-verpleegster is f250,83 bruto er maand, in het tweede en derde ierjaar resp. f 271,18 en f 311.87 er maand. Het salaris voor dspirant leerling-verpleegsters is 240,83 bruto per maand. Voor Hen geldt: vrije kost, inwoning en ewassing. Als verpleegster ver- ien je f594,70 tot maximaal 1028.- bruto per maand. Hierop rordt een redelijk en bescheiden edrag voor kost, inwoning en ewassing ingehouden. sollicitaties if verzoeken om nadere inlichtin- en worden gaarne ingewacht oor de adjunct-directrice van COUDEWATER" te Rosmalen ij 's-Hertogenbosch. Ook kan elefonisch een afspraak worden emaakt onder no. (04192) 951, oestel 113. (Van een onzer verslaggevers) MÜNCHEN Europese deskundigen 4'"^mÊ^mÊSÊÊi bouwen op het ogenblik aan belang- R rijke oplossingen in het verkeer. Japan '4-d; droomt van een wonderbaarlijke sa- ImL teiliets tad bij Tokio- Amerika denkt aan steeds dieper liggend ondergronds verkeer en zoekt het hoe langer hoe hoger en verder in de ruimte. Tussen metro en ruimteschip liggen thans I verkeersproblemen, die bijna de be- J S langrijkste in de wereld geworden f zijn. De mens wil steeds sneller, die- s f per en hoger met grondsnelheden, die f de 200 km ver overschrijden, met I '^4 IlllsSlÉ metro's, die steeds verder in de aar- S*. N. I de zakken en met raketten en satel- \f lieten, waarmee hü vele malen vlug- ger dan het geluid naar zijn bestem- ming raast. Dat is de wereld anno r 2000 geworden, met zijn vierpersoons vliegende auto's, zyn uitstapje in het wolkeloze heelal en zijn air-conditio- llPliliW ning voor de ultra-moderne holbewo- J9E| De wereldverkeerstentoonstelling in jÊÊk München, die tot 3 oktober vele mil- IjÉB joenen bezoekers zal trekken, roept F het beeld op van een merkwaardige toekomst Grafieken en statistieken wij- zen op een duizelingwekkende toename fl van verkeerS'behoeftenvan enorme I snelheden, van nieuwe mogelijkheden en van allerlei experimenten overal in de wereld. Europa bezig met zeer belangrijke objecten. Men zoekt naar nieuwe verbindingen tussen: Nu roepen nieuwe verkeersmiddelen a. Spanje en Noord-Afrika via een angstwekkend grote problemen onder tunnel onder de Straat van Gibraltar, b. Engeland en het vasteland van Europa onder het Kanaal, c- Duitsland, Denemarken. Noorwe gen. en Zweden, d. München-Verona. en boven de aarde op. Tunnels, spoor- en verkeersbruggen moeten hierin oplossingen bieden, zelfs op diepten van meer dan 1000 meter, zoals in de Straat van Gibral tar. En diit alles heeft ten doel ieder land van Europa met elkaar te ver binden, maar ook met bijvoorbeeld Noord-Afrika. Wat hiervoor komt kij ken, laat zich ook door de grootste leek wel raden- De afstand Spanje- Marokko is ongeveer 25 kilometer, maar de rechtstreekse lijn zou een tunnel met zich meebrengen van meer dan 1000 m onder de zeespiegel Dus zoekt men andere mogelijkheden, die echter een veel langere tunnel vergen. De nieuwe snelweg München-Verona brengt allerlei doorbraken door de Al pen met zich mee, maar de verbin ding kan dan ook 23 procent korter worden. De nieuwe verbinding tussen Lübeck-Kopenihagen en verder naar Noorwegen en Zweden maakt de aan leg nodig van tientallen kilometers lange spoor- en verkeersbruggen, spoor- en verkeers'tunnels en nieuwe aan. en afvoerwegen. En de tunnel onder het Engelse Ka naal levert niet alleen verkeerstech nische problemen, maar ook politieke gen op Dit spinneweb van procedures, technische moeilijkheden en politieke merkwaar- moet naar een Europese sa- groeien, anders is de op lossing ervan al bij voorbaat uitgeslo ten. Er zijn echter vele andere problemen. Op dit moment telt Europa al 23 ste den met meer dan een miljoen inwo ners, 40 steden met een inwonertal tussen 500.000 en een miljoen en 173 steden, die tussen 100.000 en 500.000 inwoners tellen. Honderd jaar geleden lagen in ditzelfde Europa nog maar 49 van dergelijke centra, thans al 236 en binnen enkele tientallen jaren groeit dit aantal zeker naar de 500. Daarbij vragen in geheel West-Europa nieuwe bestuursvormen de aandacht, nieuwe ondergrondse water-, auto- en spoorwe gen en nieuwe mogelijkheden voor het luchtvervoer. Europa groeit weliswaar niet helemaal dicht, maar tussen de stedelijke agglomeraties van geheel West-Europa zijn enorm veel voorzie ningen nodig, terwijl de recreatieve streken nog veel meer aandacht ver dienen. Grafieken en statistieken liegen er in de regel niet om en de wereldverkeers tentoonstelling van München laat de cijfers en lijnen voor zichzelf spre ken. Een soms angstwekkend spel van zorgen, problemen en vraagtekens. De Europese spoorwegen kondigen nu al snelheden aan van 200 km en een der gelijke trein davert iedere dag al een paar keer tussen München en Augs burg op en neer. Iedere stad van enige allure (en welke stad in Europa meet zich deze allure niet aan) heeft nieuwe stedebouwkun- dige voorzieningen getroffen en ont werpt toekomstplannen, ondergronds, gelijkvloers en bovengronds. Torenho ge flats, met ook voor de hoge ver diepingen een eigen stratenmet, met eigen tuinen voor bijna iedere etage, met parkeergelegenheden op dak of in de kelder, met eigen winkelgale rijen en eigen helikopterhavens. Deze steden hebben zeggen ze metro's nodig in diverse verdiepingen, nieuwe bovengrondse wijkstations, monorails dwars door en over de stad, vliegende auto's enz. enz Het wemelt in Europa van nieuwe ideeën, van soms fantas tische ontwerpen, van ultramoderne architecturen. Frankrfurt aan de Main moet en zal zijn metro zo vlug mogelijk klaar heb ben en gaat dag en nacht doorwer ken. Hebben de mensen in de omge ving van deze herrie er teveel last van? Het gemeentebestuur biedt ze gratis nachtlogiea aan in de buiten wijken van de stad. Rotterdam bouwt al even naarstig aan zijn ondergrondse, maar gaat zich daarmee waarschijn lijk in eigen vlees snijden. Te duur, te weinig behoorlijke aansluitingen, te veel moeilijkheden voor de reizigers met hiun aansluitingen op het andere openbare vervoer. Iedere behoorlijke stad en iedere streek, die zichzelf respecteert zoekt naar satellietsteden, werkgelegenheid, forensenverblijven, openluchtrecreatie voor zijn eigen mensen. En de ontwer pen worden steeds moderner, steeds ingewikkelder. Geldt dit vooral voor het oude Euro pa, ook Amerika en het hypermoder ne Japan weten er weg mee. Tach tig metropolen zijn thans, in 1965, al brandpunten van het meest waanzin nige verkeer ter aarde geworden. Men weet er (althans voor dit ogenblik) bijna geen raad meer mee. Personen auto's hebben immers twee parkeer plaatsen nodig: één bij de woning en één bij het werk. Ze staan dus, zeg gen de verkeerstheoretici, 23 van de 24 uur per dag stil en elkaar en de mensen in de weg. In het spitsuur, twee keer per dag, hoopt het verkeer zich op tot 54 procent van het totale dagverkeer en na dit dubbele gekken huis wordt het in de meeste steden in de wereld weer rustig. Tenminste zo rustig, dat, bijvoorbeeld de voet ganger een kans krijgt een andere straat te kunnen bereiken. Eén tram en drie autobussen kunnen in de spits uren mensen vervoeren, die anders dooi* 193 personenwagens overgebracht worden. Meer openbaar vervoer dus? Maar hoe moet zich dat door de steden be wegen? Meer spoorverbindingen Nu al vervoeren de spoorwegen in de gro te centra 50.000 tot 100.000 personen tussen werk en woonoord. Hoeveel worden het er over tien, twintig of dertig jaar??? Tussen metro en ruimteschip liggen angstwekkend veel verkeersproblemen. Een oplossing ervoor is nog niet in zicht- Men praat, denkt en doet elkaar in deze wereld nog maar al te graag na. Iedere Amerikaanse oplossing is volgen® sommigen altijd wel goed voor de een of andere Europese stad. En iedere Europese studie zou ook wel eens in Amerika uitgewerkt kunnen worden. Hier in München krijgt men soms de indruk, dat het verkeer het zelf niet meer weet en dat men de storm eerst maar liever over zich heen laat komen. Of, zoals een filosofisch deskundige het omschreef: „God schiep de mens en deze mens maakte er onmiddellijk een probleem van." De Amerikaanse ruimtewandelaar Whi te scheen dan toch gelijk te hebben, toen hij zei: „Laat me hier maar een poosje wandelen. Hier is het tenmin ste nog rustig". Volgens München is die rust er nu nog wel, maar over een jaar of wat zal ook in de ruimte het signaal ettelijke keren per dag op rood gezet moeten worden. En de mens uit het jaar 2000 kruipt dan maar weer een etage dieper de grond in. Met zijn air-conditioning, zijn sema foon, zijn periscoop, zijn computer en zijn vitaminepil. En als hij dan zo no dig even naar buiten moet zal hij in zijn vliegende auto stappen om een paar honderd kilometer verder einde lijk weer eens onder een groene boom te kunnen liggen. De vliegende auto is een ontwerp (misschien nog maar een fantasie) van de chemische industrie Bayer. De ontwerpers hebben er hun eigen fan tasie volledig in kunnen uitleven, daarbij steunend op een voortstuwings systeem, dat in Amerika al beproefd is. Zij gaan ervan uit, dat de auto ook aan het normale stadsverkeer kan deelnemen, maar even buiten de stad de begane grond verlaat en onder het zogenaamde snelverkeer in de lucht naar zijn volgende bestemming vliegt Daarvoor moet in deze luchtweg een elektronisch net van impulsen gegeven worden, waarop de wagen verder kan gaan. De fantasie is niet helemaal los van de werkelijkheid be dacht. Sommige lucht- en ruimtevaart deskundigen geven deze vliegende wa gen, geïnspireerd op reeds ontwikkel de apparatuur, een goede kans in het toekomstige laag-luchtverkeer. (Van een onzer verslaggevers) MÜNCHEN „Nederland is in door snee een nuchter lanl. Het heeft maar één romantische eigenschap.... het heimwee naar verre verten. De Nederlanders hebben de wereld maar weinig filmsterren geschonken, maar des te meer hebben zij zich met het transport beziggehouden." Deze woor den klinken door hal 7 van de We- reldverkeerstentoonstelling te München om de paar minuten op in de sche merige omgeving. Het filmlicht wordt weerkaatst door enorme waterbasins en geraffineerd aangebrachte wandspie gels. Een merkwaardig en boeiend ge heel daar in de Nederlandse afdeling van de tentoonstelling. Men weet het.... de Nederlandse in zending naar München is niet hele maal zonder moeilijkheden tot stand gekomen. Wij zouden geen goede Ne derlanders zijn geweest, zonder ook hiervan een probleem te maken. Mis schien dat juist daarom de Nederland se afdeling zo opvalt in deze veelheid van stunts, techniek, demonstraties, stands en hallen. Het is ©on gemeen schappelijke inzending geworden, ge comprimeerd in een filmpje van enige minuten- Een uitstekende Nederlandse propaganda, gedragen door een voor treffelijke tekst van D. Frenkel Frank. Men zegt, dat de bezoekers er hele maal weg van zijn We geloven dit onmiddellijk, want het is een obsede rend geheel geworden: beeld-en-tekst. „Al sinds 500 jaar is het transport een Nederlandse specialiteit. Zoals de wijn dat is voor Frankrijk en het bier voor München. Er zijn mensen, die zeggen, dat het kleine Nederland zich veel te veel met transport bemoeit. Wij zeggen, doet iemand iets goed voor een aanvaardbare prijs, dan moet je hem zijn gang laten gaan. De Neder landera zijn nu eenmaal de vracht vaarders van Europa. Nederland is een natuurlijk transport land, want het ligt daar waar Rijn en Maas in de Noordzee uitmonden. Het verbindt Midden-Europa met de gehe le wereld. Het beschikt over 6424 km waterwegen, 45.000 km autowegen en 330.000 transporteurs. Het beheert 50 procent van de' Rijnvaart en 40 pro cent van het lange afstandtransport in Europa. De Nederlandse handelsvloot is met een gemiddelde snelheid van 14.3 knopen per uur de snelste vloot in de wereld- De Nederlanders bevaren 174 lijndien sten en doen 450 havens aan. Het vrachtwagenpark telt 198.689 vracht wagens en aanhangers en met zijn 6 miljoen ton vervoer staat Nederland vooraan in het internationaal wegver voer. Het Nederlands spoorwegnet wordt be reden met bet modernste materiaal. De binnenvaart beschikt over een ca paciteit van 6,5 miljoen ton en via Rijn en Maas staat zij in verbinding met 1181 steden in vijf landen. Verder vliegen de Nederlanders naar 96 be stemmingen in 66 landen over de ge hele aarde verspreid Daarbij worden 147.200.000 tonnen-km aan vracht over gebracht en landen jaarlijks 2,2 mil joen passagiers op sobiphol." Om de paar minuten dreunt deze tekst, verfraaid met prachtige film beelden door de immense ruimten. Tot 3 oktober. Er zullen daarna maar weinig mensen meer overblijven, die niet weten, wat Nederland op dit ter rein zo al presteert. Een blik op de Nederlandse gastvrou wen bij deze inzending leert de bezoe ker bovendien, dat zich buiten het Keu kenhof nog heel wat charmante bloe men bevinden in het land van Rijn, Maas en Noordzee. Een vliegende auto voor vier tot acht personen. Over een paar jaar een vertrouwd beeld boven onze steden? Nauwelijks honderd jaar geleden kabbelde het verkeer in alle rust langs's Heren wegen met o.a. dit historisch geworden „speelgoedlokomotiefje". (Van een onzer verslaggevers) MüNCHEN Een paar keer per dag raasit tussen München en Augsburg (65 km) een trein met een snelheid van 200 km per uur over de rails. Het is de snelste trein van Europa en de president van de Westduitse rspelt dat binnen en- wat van deze treinen Europese landen zul- rijden. Met misschien nog hogere die tot 300 km per uur kun- De E 03 is het fraaie paradepaardje van de Deutsche Bun- desbahn op de Wereldverkeerstentoon- stelling. Vlakbij het vertrekpunt van dit snel heidsmonster staat een vliegende au to te kijk voor een enthousiast pu bliek. Het is een vuurrode wagen, waarin twee stuurkniuppeltjes het stuur wiel vervangen. De wagen is in 2000 misschien gemeengoed voor de welge stelde Europeaan, die de wat rustiger luchtwegen verkiest boven de drukke verkeerswegen op de grond. De E 03 ontwikkelt tijdens zijn snel heid van 200 km per uur een aantal paardekrachten, die gelijk zijn aan een paar honderd Volkswagens. Het ste wardesje van de D-B.S. legt er in haar microfoonuitleg de spanning van de sensatie aardig in. Telkens somt ze de toenemende snelidieid van de trein op en kondigt even later aan, dat bij een snelheid van 200 kim het licht in de coupé onverwacht opvlamt. Het is inderdaad een bepaalde sen satie met deze snelheid langs het land schap te razen. De trillingen in de coupe worden iets sterker en sommi ge passagiers klemmen zich wat vas ter in hun zetels. Vooral wanneer zij bedenken, dat de snelheid in tien mi nuten automatisch tot het maximum opgevoerd wordt. Elektronische appa ratuur zorgt voor dit complex van handelingen, waarbij twee bestuur ders die lichtjes en instrumenten alleen maar controleren, zij het dan zonder er ook meer één ogenblik vanaf te wijken. Tijdens een van de ritten naar Augs burg heeft de E 03 zetüfe een snelheid van 212 km bereikt. Een sensatie, die vooral voor de spoorweg technici een feestelijke zaak was, Met een snelheid van 230 km per uur over de rails is nog maar het begin van de nieuwe t(jd

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 11