Tijdig rusten kan vakantie redden Duitse minderheid in België tot verdwijnen gedoemd Cocaïne, harome meskalin 349 83 19 Zorg voor betrouwbaar voertuig ALLE POGINGEN WAREN VERGEEFS EN FRUIT Bagage Bromfietsen In rechtspraak weinig kans voor wie geen Frans kent Niet homogeen „De Slums" Verfransing Bij Mont Blanc-tunnel Tandarts Laumen Dr. H. W. B. Miclijjelsen ^QQQ^0Q[[WQQ[5=S0te m Carro MISDAAD TE LUCRATIEF Yard zoekt nieuwe methoden Veiligheidsgordel voor De Gaulle RIB- en HAASCARBONADE VARKENSLEVER ZAKJE SOEPGROENTE KOMKOMMER met gratis SPARBALL0N ORT UNSTNI DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 JULI 1965 Zelfs beton niet bestand tegen naaldhakken Slinkend aantal afwezig afwezig VOORDEEL 250 gram Surséance van betaling Geruis Io: luchtverver MUGGEBETE lillltlS ïfl® (Van een onzer verslaggevers) BEEDA De vakantie zit weer in de lucht. Miljoenen Nederlanders maken plannen voor de twee fijnste weken van het jaar. Iedereen zoekt zijn spul letjes weer by elkaar en maakt lijs ten om toch vooral maar niets te ver geten. Alle vakantiegangers hopen op goed weer. of ze nu in Nederland blij- yen. naar het buitenland gaan. Ge bruind en goed uitgerust komen de meesten over een paar weken terug. ren™n, ,e cate§:orie is reeds eerdre ui Nederland gearriveerd of heeft niet zo'n prettige tijd gehad, want die is het slachtoffer geworden van een verkeersongeluk! Catastrofaal, ernstig of minder ernstig; een ding is zeker, de vakantie is „verknold". Om dit te voorkomen dient men er in de eerste plaats voor te zorgen dat liet voertuig waarin of waarop men reist, helemaal in orde is. Voor man- kcmenten en verborgen gebreken moet men angstvallig waken. Laat uw wagen voor de reis nog eens nakijken in de garage. Uit eigen ervaring we ten WÜ hoe vervellend het is om on derweg met „brokken" te staan. Bo vendien is bet gevaarlijk voor de an dere weggebruikers. Bent u van plan om met de auto naar Spanje. Italië, Frankrijk of nog verder te gaan, dan is het raadzaam om niet te lange stukken achter ei kaar te rijden. Stap onderweg eens uit en Iaat het bloed weer door de benen stromen. Ook een „tukje" op Zijn tiid is beslist niet slecht. De lan ge monotone stukken van bijvoor beeld de Duitse Autobahn geven de chauffeur een gevoel van rust. Het reactievermogen wordt geringer en men krijgt eerder de neigüig om in silaap te vallen. Sight-seeing door de chauffeur is natuurlijk helemaal uit den boze. Ook dient men rekening te houden met de nieuwe bepalingen in Neder land over de vluchtbermen. Zoals be kend is het nu verboden om daar de vluchtbermen op te ryden of, zoals de naam al zegt, als men werkelyk moet „vluchten". Het zogenaamde berm toerisme is er dus niet meer by. Ook moet de weggebruiker denken aan de maximum snelheid van 50 kilometer in de bebouwde kom. Dikwijls komt het voor dat de ba gage niet goed is opgeborgen. U kent ze wel, die kleine auto's met hele torens op het dak. Hier waar schuwt de politie voor. De wagens worden dan topzwaar, raken uit ba lans. Dat heeft al talloze malen tot ongelukken geleid. Op een nat wegdek kan men slip- partyen voorkomen door de snelheid aan te passen. Vooral op klinkerwe gen is het altyd glad. Over het inhalen is de politie nog niet erg tevreden. Het is belangryk dat men op het juiste moment pas seert. Bovendien moet de snelheid groot genoeg zijn, anders loopt men de kans om enkele honderden me ters naast de wagen, die ingehaald wordt, te blyven ryden. Dat zoiets zeer gevaarlijk kan zyn behoeft na tuurlijk geen betoog. In een file, die zeer zeker zullen voorkomen on de wegen naar de vakantiecentra, h de afstand het belangrijkste. Stopt uw voorganger plotseling en u heeft niet voldoende afstand, kan het bij blikschade blyven. Dikwijls zijn de gevolgen echter erger. U moet ook niet plotseling een zijweg inslaan. Het is zeer belangrijk dat u volko men ontspannen achter het stuur zit. Het beste doet u door alle inspannin gen te vermijden. Dat „jagen" is ner gens voor nodig. U komt er toch wel. Bovendien moet men met de juiste mentale instelling in de auto krui pen. De vechtpartijen van de laatste tijd worden vooral veroorzaakt door té ongeduldige automobilisten, die een ander het licht niet in de ogen gunnen. In streken waar veel vakan tiegangers zijn, moet men zijn ziel in „lijdzaamheid bezitten". Zeer belangryk is de kennis van de verkeersregels in het buitenland. Ieder land heeft weer andere, die ook onderling nog dikwijls afwijken. Zo is er in Duitsland bijvoorbeeld een andere regeling op rotondes dan in België, waar alle verkeer van rechts voorrang heeft, tenzij anders aange geven. Vooral goed uitkijken blijft het devies. Niet iedereen gaat natuurlijk met de auto. Misschien wel de grootste groep trekt er met de bromfiets op uit. Snelle, opgevoerde of langzame, ze zullen weer met duizenden de fietspaden bevolken. Vooral bij de jeugd is het rijwiel met hulpmotor, want dat is het nog steeds, enorm in trek. Deze categorie maakt er een gretig ge- en (dikwijls) misbruik van. Wat voor de automobilisten geldt, is natuurlijk ook voor de bromfietser belangrijk. Zorg ervoor dat de brom mer technisch helemaal in orde is. De grootste ongelukken worden ver oorzaakt door defect materiaal. De remmen moeten uitgesproken goed zyn. Ook hier zit men met de bagage en dikwijls met een man (of vrouw) achterop. Daardoor wordt de massa groter als er geremd moet worden en kan men niet of nog maar net op tyd tot stilstand komen. Boven dien mag de brommer, net zoals de fiets, mét bagage mee 75 centimeter breed zijn. Is het geheel breder, dan brengt men andere fietspndgebruikers in gevaar. De bromfietser moet im mers nog steeds op het fietspad rijden, tenzy natuurlijk anders aangegeven. Verboden is dus een uitstekende ba gage, eveneens verboden is iedere andere vorm. De amazone-zit (met twee benen aan een kant) is nog steeds niet toegestaan. De vaak met voeten getreden re gel van de snelheidsbeperking is nog altijd van kracht. In de bebouwde kom is de maximum snelheid voor bromfietsen 30 kilometer; er buiten mag men hoogstens 4C kilometer rij den. Bij veel te hoge snelheid volgt inbeslagname. Iedere technische ver andering is wettelijk verboden en maar al te vaak gevaarlijk. Men neemt een groter tandwiel om de snelheid op te voeren, want de ba gage drukt die natuurlijk omlaag. Het remvermogen van de brommer is daar door kleiner. Helaas is het nog niet wettelijk verplicht om een valhelm te dragen. Bij ongelukken met bromfietsers wor den nogal eens hersenletsels geconsta teerd, die voorkomen hadden kunnen worden door het dragen van een val helm. Het flatteert misschien niet zo, maar de veiligheid gaat toch voor alles. Vakantie is fijn, zowel voor u als voor uw medeweggebruikers. Wees „heer in het verkeer" en laat deze tips eens goed doordringen. Misschien helpt het voor een veiliger verkeer. (Van een onzer verslaggevers) SLUISKIL De linoleumvloer- bedekking van het St. Elisabeth- ziekenhuis vertoont zoveel sporen van naaldhakken, dat de directie heeft moeten besluiten tot ver nieuwing ervan. Bovendien heeft men besloten, dat het dragen van schoenen met naaldhakken voor zowel het vrouwelijk personeel van het ziekenhuis als de bezoek sters van de patiënten taboe zal zijn in het ziekenhuis. Een on derzoek heeft uitgewezen, dat zelfs het beton onder de vloerbedekking niet is bestand tegen de druk, die pumps dragende dames op de vloer uitoefenen. (Van onze Belgische correspondent) BRUSSEL. Het was nagenoeg onvermijdelijk dat de groeiende Vlaamse bewustwording, gebaseerd op culturele opbloei en stoelend op een demografisch overwicht, een diepe crisis in het Belgische staats bestel zou uitlokken. Na de revolutie van 1830 was België, in de geest van zijn stichters en van zijn regeerders, voorbestemd om binnen de kortst mogelijke tijd een ééntalige Franse staat te worden. Nog tot ver in de twintigste eeuw verkondigden gezaghebbende personen, o.w. kar dinaal Mercier, primaat van België: „La Belgique sera latine ou ne sera pas"; België zal latijns zijn of niet-zijn". uitgegeven, maar men kan zich afvra gen wat daarvan binner één of twee gene raties nog zal overblijven. De verfran singsmachine werkt er immers onophou delijk: in de administratie, het onderwijs, het gerecht, tot in de kerk toe. Onmiddellijk na de revolutie van 1830 werd door het voorlopig bewind gede creteerd, dat het Belgische Staatblad uit sluitend in het Frans zou worden gepu bliceerd, maar dat er niet-rechtsgeldige vertalingen in 't Nederlands en het Duits ter beschikking zouden zijn in de pro vincies waar die talen werden gebruikt. In 1844 werd die Duitse vertaling opgehe ven. In de twee Duitstalige gebieden van België, het eerste in het noorden van de provincie Luik, waar het aansluit bij de platdietse streek, het tweede in het oosten van de provincie Luxemburg, waar het Duitse stadje Arel (Nederlands Aarlen, Frans Arlon), werd verheven tot provinciehoofdstad, werd het Frans de enige taal in de administratie en in de rechtspraak. Alleen de laagste klassen van de lagere school bleven Duits. Van het vierde of het vijfde leerjaar af werd tweetalig onderwijs gegeven. De enige middelbare school te Aarlen was van meet af aan uitsluitend Frans. Het Frans werd ook de taal van handelaren en am bachtslieden, en een laatste poging van de Duits taligen rond de eeuwwisseing, om hun taal officieel erkend te zien, mislukte. Aan het verzoekschrift dat 10.000 handtekeningen droeg, werd geen gevolg gegeven. Het Duits werd in België voor het eerst al officiële taal (naast het Frans) er kend in 1925, maar uitsluitend in de ge annexeerde oostkantons. In de „oude" Duitstalige gebieden van Luik en Luxem burg werd het aantal lesuren Duits ver der ingekrompen en in de kerk en het godsdienstonderwijs werd progressief overgeschakeld naar het Frans. Het toekomstige beeld van een Belgi sche staat waarin de Nederlandstalige Vlamingen in cultureel opzicht even waardig en gelijkberechtigd zouden zijn met de Franssprekende Walen en -Brus selaars, en wat democratische meerder heid aangaat toonaangevend in het be stuur van het land, veroorzaakte spannin gen die tot ver in het buitenland hun weerklank vonden en de publieke opi nie in den vreemde uiteindelijk tot het besef brachten, dat België niet een één talige Franse, maar een tweetalige staat is. Merkwaardig genoeg strookt ook dat inzicht niet met de werkelijkheid. Bel gië is (nog altijd) drietalig. In de ooste lijke grensgebieden van het land leven nog zowat 70.000 duizend Duitsspreken den, wier aantal evenwel van jaar tot jaar slinkt. In 1830 telde België ongeveer een kwart miljoen Duitstaligen en on danks het feit dat sedertdien ae bevol king van België verdrievoudigde en Bel gië na de eerste wereldoorlog de Duits talige kantons Eupen - Malmedy Sankt Vith annexeerde, is het aantal van jaar tot jaar verder teruggelopen. De Duits talige bevolking van België kon niet, zoals de Vlamingen, putten uit een vol doende reserve culturele overlevings- wil, en kreeg bovendien twee maal de handicap te verwerken, dat haar taal de taal was van de Duitse overweldiger. In de oostkantons staat het tot op deze dag niet alleen „netjes" en „beschaafd", Frans te spreken, maar 't is meteen een pas poort van vaderlandse ongekreuktheid. Vandaag is het zo, dat het Duits als cultuurtaal helemaal, en als volkstaal nagenoeg is uitgeroeid in de vroegere Duitstalige gebieden van het „oorspron kelijke" België. Het Duits tracht zich thans nog staande te houden in de ge annexeerde oostelijke kantons, waar zelfs de enige Duitse krant van België wordt De eerste grote veroveringen van de Vlamingen inzake de officiële erkenning (Van een medewerker) LONDEN In Chelsea, de Londense kunstenaarswijk, treft men de misdaad beslist omvangrijker aan. Steeds ont staan er geruchten, dat hier het verdo vend middel Meskalin nogal rijkelijk onder de huid wordt gespoten. Meskalin verwekt fantasievolle dro men en trance-toestanden, waarin de kunstenaars en meer nog de zoge naamde kunstenaars, naar het schijnt, zo goed kunnen werken. Het aanbod van verdovende middelen, zo verzekerden mij de Yard-specialis ten. is de laatste tijd in Londen veel sterker geworden. Terwijl er in het jaar 1962 op dit gebied slechts 152 ver oordelingen waren, bedroeg het aantal in 1963 reeds 1074. De omzet van cocaïne steeg tijdens het laatste jaar tot meer dan het vijfvoudige, die van heroïne tot het drievoudige. Het aantal van de jeug dige verbruikers van verdovende mid delen wordt op ongeveer 8 procent ge schat Ondanks deze indrukwekkende ge tallen is men in het Yard-hoofdkwartier de mening toegedaan dat er in Engeland geen georganiseerde zwarte markt meer bestaat. Tijdens één van de laatste nachten van mijn verblijf in Londen, was ik in de slums. Hier werd enige maanden geleden een bende „call-girls" opgerold, waarvan de dames gemiddeld per nacht' honderd pond verdienden. In dit gebied kozen naam „Jack de opensnyder" achter van North Kensington en Notting Hill leefde ook de slum-koning Peter Rach- mann, die het via huurwoeker, afper singen en meisjeshandel tot miljonair bracht. In november 1962 werd hij ver moord, heet het officieel. Bij de Yard houden het velen echter voor goed mo gelijk, dat hy ergens anders onder een valse naam, waarschijnlijk zelfs met een nieuw gezicht, leeft. Dit alles bemerkt men bij een nachte lijke boemelarij door deze Londense stadswijk, met het trieste slum-beeld, niet, Ik kwam na middernacht ook nau welijks een levende ziel tegen. Ergens ver weg zag ik een patrouille van twee bobby's, wat dronkaards en een zwerm katten. Anders niets. Wat zou ik in deze grauwe omgeving geschrokken zijn, wanneer ik bij het openen van een bewaarplaats voor huis afval, tussen wat oud-papier en lege con servenblikken een vrouwenlijk gevon den had. Gelukkig gebeurde dit niet, hoewel een gewurgde straatdeern juist in die kist verstopt was, in deze hoek van de slums. Enkele dagen later deed een officier van de Britse civiele luchtverdediging deze vondst. En dit was niet het eerste maar reeds het zesde geval dat een lid van de lichte brigade in dit gebied nabij de Theems gewurgd werd gevonden. En telt men de in juni 1959 op een weggetje aan de rand van Londen ge wurgde Elizabeth Figg daarbij, dan is het zelfs het zevende geval. Twee van deze meisjes behoorden tot de kring van Christine Keeler. Voert een spoor naar dit milieu? Anderzijds had elk der zes of zeven meisjes contact met geduchte zware jongens van de Londense onder wereld en ze betrokken geld uit afper singen en heler ij en. Wisten ze mis schien teveel? Werden ze het slachtoffer van een regelrecht moord-syndicaat? Scotland Yard sloot in ons gesprek die mogelijk heid niet helemaal uit. Of is een ,,Jack de Ripper nr 2" aan het werk? Num mer 1 vermoordde kort voor 1960 onge veer 20 prostituées van Londen en liet telkens zijn visitekaartje met zijn zelfge- zyn ware identiteit kon nooit vastge- steld worden. Intussen werd hij in criminele films en boeken een legendarische figuur. Zou hij nu een opvolger hebben gekregen? Of is hij misschien een navolger van het „Beest van Notting Hill"? Of van mas sa-moordenaar John Christie? Indertijd meende de Yard met een gek te doen te hebben. De 'misdaden konden een misleidend baken zijn om de CJ.D- mannen op een vals spoor te brengen. Zoals te begrijpen is, hadden de 8000 straatdeernen van Londen angst. Velen verlieten Londen. Ruim 120 meisjes normaal met Scotland Yard bepaald niet op goede voet gaven langs de nood oproep 999 tips. Maar alles was tever geefs. Whitehall zette C.I.D.-vrouwen als lokvogel uit. Ze moesten zich op straat laten aanspreken. Maar ook dit was geen succes. Natuurlijk weet men bij Yard nu alles af van deze groeiende criminaliteit. Men heeft het plan opgevat totaal nieuwe, onorthodoxe methoden in de misdadi- gersbestrijding te gaan gebruiken- Men wilde op strategisch belangrijke punten van Londen heimelijk t.v-came- ra's opstellen, die alles konden over zien. Ook zouden nieuwe, goed toege ruste en voortdurend in alarmtoestand verkerende speciale eenheden van de po litie opgesteld worden. Ook wil men het politieberoep aanlokkelijk maken. Door het personeelstekort kunnen gepensio neerde politiemannen zich weer bij Scot land-Yard melden. Ook eist men ener giek zwaardere straffen, want tegen woordig is de misdaad lucratief. En niet alleen de bandieten van de posttrein- overval, ook de kleine inbreker zit rus tig zijn doorgaans niet hoge straf uit, om dan lustig van de goed verstopte buit te leven. Het doel dat men nastreeft is: een misdaad mag niet meer lonend zijn. De wetsverkrachter moet weten, dat hij na korte of lange tijd door Scot land Yard opgespoord wordt en dan 'n flinke straf krijgt. Slechts onder deze omstandigheden zal hij zich afvragen of het wel de moeite waard is een misdaad te be gaan. van het Nederlands als Belgische be stuurstaal, in het gerecht en bij het le ger (in de jaren '30) bleven, wat de prin- cipes betreft, voor de Duitstalige land genoten een vrijwel dode letter. Evenzo bracht de felomstreden taalgrensafbake ning dertig jaar later, d.w.z. tijdens de jongste regering Lefèvre Spaak, geen waarborgen voor de Duitstalige Belgen. Deze taalgrens afbakening berust op de beginselen dat de bestuurlijke eenheden zoals gemeenten, arrondissementen en provincies in taaiopzicht homogeen moe ten zijn; dat de bestuurstaal de taal moet zijn van de streek; dat de voertaal in de school eveneens de streektaal moet zijn. Op grond van deze beginselen wer den groepen van gemeenten, gemeenten, gehuchten en zelfs gedeelten van gehuch ten van de ene bestuurlijke eenheid naar de andere overgeheveld, zodat er thans tussen Vlaanderen en Wallonië (op de zieke plekken Brussel, de Voerstreek en Komen-Moeskroen na) een duidelijke en strakke taalgrens ligt. Maar die wet heeft er geen rekening mee gehouden, dat er in België ook een taalgrens van meer dan 100 km lengte loopt van noord tot zuid, gedeeltelijk Nederlands - Duits, voor het grootste gedeelte Frans - Duits. Intergemeentelijke ruil bleef daar ach terwege, en de voorstellen tot oprichting van een homogeen Duitstalig arrondisse ment werden niet ingewilligd. Het Duitstalig gebied, waarvan sprake is in de wet, doelt op de gemeenten rond Eupen en Malmedy. Na 133 jaar Bel gisch bewind werden de oorspronkelijke Duitstalige gebieden in de provincies Luik en Luxemburg dus stilzwijgend maar officieel ingelijfd bij het Franstali ge Wallonië. In het Duitstalige gebied der geannexeerde oostkantons bestaat trouwens slechts een „interne" Duitsta- ligheid, want alle tussenkomsten van de openbare besturen zijn ofwel tweetalig (gewoonlijk met voorrang voor het Frans), ofwel ééntalig Frans- De situa tie in Duits-België is zó, dat ze, a.h.w. „noodgedwongen" evolueert naar voort schrijdende verfransing. Er is geen Duits talige normaalschool (kweekschool voor onderwijzers). De kennis van het Duits is bij de onderwijzers in de betrokken gebieden dan ook verre van volmaakt. Dezelfde moeilijkheden doen zich voor bij de parochiële geestelijkheid. Een ambtenaar die benoemd wordt in de Duitstalige gebieden moet een verklaring afleggen dat hij het Duits machtig is, maar het bewijs behoeft hij niet te leve ren. Deze toestand doet zich met name voor bij het gerecht. De wettelijke voor geschreven tweetaligheid in de recht spraak te Eupen, Sankt Vith, Malmedy, Aubel en Montzen wordt in de praktijk een karikatuur. De meeste rechters en rechterlijke ambtenaren zijn 't Duits on voldoende machtig. Vrijwel alle stukken zijn in het Frans gesteld en moeten op kosten van de beklaagde of van de eiser vertaald worden door een beëdigde tolk. De meeste beklaagden wagen het niet, de Duitse procedure aan te vragen, ten einde niet bij voorbaat in het nadeel te geraken Onder zulke omstandigheden hoeft mbn er zich niet over te verwon deren dat in 1962 van de ongeveer 12.000 rechtszaken (waarvan naar schatting één derde voor Eupen - Malmedy - Montzen) voor de Duitstalige Kamer te Verviers in totaal slechts 35 zaken werden behan deld. De Belgische minister van justi tie haalde deze gegevens aan. niet om te wijzen op kennelijke misstanden, maar om te betogen dat een vacante plaats kon worden toevertrouwd aan een amb tenaar die onvoldoende het Duits be heerste. Op het culturele vlak is het geen zier beter. Weliswaar rich de Belgische staatsradio geregeld Duitstalige uitzendin gen in voor de oostkantons, maar vorig jaar werd een groot gedeelte van de toelagen die het Belgische ministerie van Nationale Opvoeding en Cultuur ter be schikking stelt van culturele verenigin gen, toegewezen aan organisaties die het er precies op aanleggen, de Franse in vloed in de Duitstalige gebieden nog te versterken door Franstalige toneelvoor stellingen, lezingen enzovoorts. Het is dus wel duidelijk, dat de Duit, taligen in België geen lange toekotaê meer voor zich hebben, omdat de verant woordelijke besturen het niet ernstig ns' men met hun taak, die taalkundige nu»' derheid te beschermen. PARIJS (Reuter) Strenge vei heidsmaatregelen zijn getroffen om sident De Gaulle te beschermen, wi neer hij vandaag met zijn Italiaanse lega Saragat de tunnel onder de M( Blanc opent. Franse regeringsambtei ren hebben meegedeeld dat in de bjji twaalf kilometer lange tunnel om honderd meter Franse en Itali; wachtposten zullen staan. Voordat Gaulle en Saragat aan de opening! van Chamonix naar Courmayeur beg nen, zal de ploitie drie ritten door tunnel met tussenpozen van een kwarj tier maken. Tweeduizend man speci; politie-eenheden zullen zich in Chai n:x bevinden. Aan de Italiaanse k{. zal de politie een uitgestrekt gebii rond de tunnelopening bewaken. T< risten, journalisten en arbeiders, die plechtigheden willen bijwonen, moei in het bezit zijn van speciale verj ningen. De twee presidenten zullen na ht, verrichten van de opening van de tun nel met elkaar spreken over de crij in de E.E.G. Volgens Franse regering, functionarissen zal het overleg een ver- kennenl karakter hebben. Zij zeggen d; geen wezenlijk initiatief verwacht h< te worden om de impasse te doorbr< ken voor de Westduitse parlementsver. kiezingen van 19 september en me gelijk zelfs niet voor de Franse pr dentsverkiezingen van 5 december. OOSTENDE. De Belg Gustave smet heeft in Oostende een wielerwej strijd voor profs over 165 km gewon» in 4 uur 5 mm. Piet Rentmeester w« in dezelfde tijd derde. Piet van Est ei| digde als tiende met een achterstand 15 sec. DANKBETUIGING Voor de vele blijken van belangstelling bij ons 25- jarig huwelijksfeest, betui gen wij onze hartelijke dank aan familie, buren en bekenden. K. Kaijser-Pienbroek en kinderen Hulst, juli 1965 DANKBETUIGING Langs deze weg betuigen wij onze hartelijke dank aan familie, buren, vrienden, kennissen en meer speciaal het feestcomité van „Tivoli" voor de grote blijken van belangstelling en medeleven bij ons 50-jarig huwelijks feest. P. J. Vermeulen- van B astelaar, kinderen en kleinkinderen Hulst, Tivoliweg 31. Fijn, dat er zoveel VéGé winkels zijn. Zoveel goeds en zo voordelig. Daarom - Voorgoed VéGé. vanaf 17 juli t m. 9 augustus SANATORIUM DE KLOKKENBERG ARTS VOOR LONGZIEKTEN van 16 juli t.m. 2 augustus DANKBETUIGING Daar het ons onmogelijk is ieder persoonlijk te bedan ken voor de zeer vele blij ken van belangstelling bij ons 50-jarig huwelijksfeest, betuigen wij langs deze weg aan allen onze oprechte dank, vooral aan buurtbe woners, feestcomité en fan fare. Jos v. GoethemArens en familie St.-Jansteen, Julianastr. 6 DANKBETUIGING Langs deze weg zeggen wij hartelijk dank voor de be langstelling betoond bij het overlijden van onze lieve VADER en OPA Fam. Pluym Westdorpe, juli 1965 DANKBETUIGING Voor de talrijke blijken van deelneming ons betoond bij de begrafenis van onze on vergetelijke zoon, broer en oom GERRIT betuigen wij allen onze op rechte dank. Fam. de Vrieze-Coninck Westdorpe, juli 1965. DANKBETUIGING Voor de vele blijken van deelneming welke wij moch ten ondervinden bij het overlijden van onze innig- geliefde MOEDER, betuigen wij onze oprechte dank aan H.H. doktoren, Eerw. Zusters en verple gend personeel van het St.- Liduinaziekenhuis te Hulst, familie, vrienden en be kenden. Fam. Matlieijsen Verdurmen Graauw, jul-i 1965. t/m ZATERDAG 500 gram - 10 MAANDAG en DINSDAG - 10 ZATERDAG f MAANDAG 7/AD/29 De Griffier der Arrondisse mentsrechtbank te Breda maakt bekend: 1. dat op 9 juli 1965 ter griffie van gemelde recht bank is ingediend een ver zoekschrift tot het bekomen van surséance van betaling door: Jacobus Petrus Wynants. schoenfabrikant, wonende te Dongen, Stoomberg 9; 2. dat bij beschikking van gemelde rechtbank d.d. 9 juli 1965 aan verzoeker voorlopig surséance van be taling is verleend en is be noemd tot bewindvoerder, teneinde met de schulde naar voorlopig het beheer over zijn zaken te voeren, de heer Mr. G. C. van Spaendonck, advocaat en procureur, kantoorhoudende te Breda, Baronielaan 44, en is bevolen, dat de be kende schuldeisers, bene vens de schuldenaar, bij brieven van de Griffier zul len worden opgeroepen om te verschijnen voor deze rechtbank, in haar raadka mer, op vrijdag, 5 novem ber 1965, des voormiddags om 10 uur, teneinde op het gedaan verzoek te worden gehoord alsmede dat de be noemde bewindvoerder uiterlijk 22 oktober 1965 een beredeneerd verslag van zijn bevindingen in deze ter Griffie van voornoemde rechtbank zal nederleggen, overeenkomstig artikel 226 der Faillissementswet. Een ontwerp-akkoord is NIET bij het verzoekschrift gevoegd. Breda, 12 juli 1965. De Griffier der Rechtbank voornoemd, Mr. H. J. M. H. Geradts, w. De moderne centrale verwar ming: aardigasunit met plint- convectoren. Snelle montage, weinig breekwerk. Vraag vrij blijvend inlichtingen. Install.- bedr. De Weerd n.v., afd. c.v., Markt 33, Etten. tel. 01608-2310 (Na 18.00 uur 01608-3047). Een heerlijk bezit is een koel kast. Install, bedr. De Weerd n.v., Markt 33, Etten, telefoon 01608-2310. Pracht caravan te koop. Te bevr. bij L. v. Driessche, aann. bedrijf, Cathelijneweg 5a, Kuit. aart. Divan, 4 haardzeteltjes en rond tafeltje te koop. Te bevr. Truman laan 44, Hulst. Laat door ons uw trap- of handnaaimachine elektr. ma ken. Wij hebben steeds gerev 2 e hands naaimachines in alle uitvoeringen en prijzen als: Gritzmer, Ttna, Kohier, Huqu- varna, Bernina, in prijzen v.a. f 198,-. Naaimachinehandel Verschuren, Stationsstraat 8, Axel, tel. 563. 2 elektr. gitaren, Watking ver sterker. platenspeler met pla ten. Alles als nieuw. Te bevr. R. de Smet, Zandbergsestr. 34, Graauw. Tel. 301. Wasmachines rechtstreek van de fabriek v.a. 125,-. Wijn- gaardstr. 5. Goes, telef. 7768. X Kamermeisje gevr. Zeer goede verdiensten. Eventueel intern. Ook reiskostenverg. Grand Ho tel „Rotterdam" - Terneuzen Tel. 01150—2041. Net meisje 22 J. in bezit van autorijbewijs zoekt een passen de werkkring. Br. ond. nr 58609 Bontmantels. Zomerprijzen. Keuze uit meer dan 200 stuks. Kees v. d. Ven, Nieuwlandstr. 3. Tilburg, tel. 04250-26617 X T.k. Zeiss Ikon filmapparaat, Movinette en een Solex z.g.a.n. Na half zes. Auverginestraat 12, Rucphen. Te koop luxe stalen kajuitbo- ten. mahonie betimmerd afm. 6.30 x 2,40 m. f 4.2O0,-. Jacht bouw Landa, Kettingstr. 5. B.o. Zoom, tel. 01640-4022. Tegeko, het goedkoopste adres voor elektrische huishoudelijke artikelen, bijv. koelkasten ty pe 1965, Bosch, Bauknecht, Ge neral Electric, A.E.G. Prijzen vanaf f 248,-. Volledige service en garantie. (Ook huurkoop). Breda, Ginnekenstraat 130, tel. 31226. Te koop aangeboüe nieuwe El- ka mobile invalidenwagen met benzinemotor en elektr. starter, bouwjaar mei '65 (geen rijbe wijs nodig). Brieven ond. no. A847 van dit blad. X Aangeboden: 1 opgebouwde zalmschouw (staal) met 12 p.k. Archimedes buitenboord, zeer geschikt voor te vissen in de Riesbosch f 1.100,-. 1 eiken sloep 4 m bij 1,80 met zeiltuig f 500,-. Te bevragen G. W- Rri- oul, Graafseweg 137, Den Bosch. Te koop grote partij gebruikte telefoonpallen In lengten van 3 tot 9 meter. J. A. Segers, Leemstraat 12, Zegge (N.-Br.) Tel. 01650—3423. X Wasmachinefabr. heeft gloed nieuwe wasmach. v.a. f 125,-, centrifuges v.a. f 95,-, combina ties v.a. f 598,- voor f 298,-, iets beschadigd G. Gezellelaan 107, B.o.Z. X Net burgerkosthuis gezocht in Hulst of omgeving door jonge man. Brieven onder no. 25077 De Stem Terneuzen. T.k. mooie woning centraal ge legen te Roosendaal. Br. ond. no. 051276. Emigrantenouders! Wij gei u vrijblijvend alle inlichtint over de reis naar uw kinderer Ook bezoek aan huis. Wm. J Muller Co. n.v., Boul. d( Ruyter 14, tel. 2171, Vlissingttl of bij onze passagewagen op it] weekmarkt te Goes en Terneu zen. Op reis! Wij leveren u alle bil-l jetten voor tr.t schip of vlieg-1 tuig, zonder extra-kosten. Wml H. Muller Co. n.v., Boul. dtfl Ruyter 14, tel. 2171, Vlissingal of bij onze passagewagen op del weekmarkt te Goes en Terneu zen. (Van onze radio, en HILVERSUM Gist. tn de 's-Gravenlands' im. De verbouwing v „.ïoderniseerde studio dergrondse tunnel verl dio I is met een korte tlgheid door de techni le Nederlandse Radio jn aan de A.V.R.O.-dij ton van de heer S. I Dit tweede omroep® .V.R.O. dateert uit li ins als de in 1936 it studio I van de A.V1 tig van architect MerJI Bij de oprichting va 147 werden alle Hilvej iet inventaris toeverti irgen van de technis< [e N.R.U. Deze had t< idio's aangepast bleve ji de technische ontvv ^ogrammasamenstelling De ultramoderne facil art eeuw geleden, vol ter. De drie belangr Lgen waren: de get Lektronische apparatuur' :ar geworden plaats de controlekamers ei 't klimatisering van d [(Besloten werd een co ing uit te voeren, hetg t veel meer dan de k dak gespaard konde ide een juiste herinde, gen. Van de studioza' akoestische wand. en met de nieuwste materl Alle overige ruimten, ho[ ^"poeve van het tech* werden gehergroepeerd, fl ^^orbeeld het meest ingev I aisohe radioprogrammal Jfemlijkt. Er zijn twee geheel nil fiers gebouwd, gelegen I gemoderniseerde studil 8 met 4000 kubieke mei "udio 9 met 1000 kubiil loud). Deze controlekanl en driedubbele glaswancl dio gescheiden, zodat teel seur een goed contact r| ■^renden hebben. Vito garage te Breda. Handel in uitsluitend eerste klas ge bruikte automobielen, welke van voor tot achter geheel zijn nagezien en gecontroleerd ln eigen werkplaats. Al onze wa gens zijn rechtstreeks van eer ste eigenaar, schadevdj en van zeer recent bouwjaar. Komt u eens geheel vrijblijvend P'vj ons I kijken. En maakt uw keuze uit I de volgende courante automo-l bielen. Fiat 1300 van 1963 in| prima staat. Fiat 60o van 1963! zeer mooie Fiat Neckar 19611 met schuif dak, radio enz. Ie1 prima staat. Opel Rekord 1962 type 1700, VW de Luxe '62 me! schuifdak Renault Dauphin» 1963 met schijfremmen. V.W. de Luxe van 1962 zeer mooi, V.W. de Luxe van 1962 typ? 1963. lage prijs. V.W. 1500 S als nw. 5500 km gelopen tyjx, 1965. Renault Major van 196! als nieuw V.W. 150o m. schuil; I dak 1963, V.W. de Luxe m<! schuifdak 1963. Al deze auto) worden verkocht m. onze volk- gar. Overal bekend. Geduren de garantiet. 3 rrmd. alle ev» tuele kosten voor onze rel ning, zowel van onderdelen ij van arbeidsloon. Elk deskunf onderzoek en proefrit toej staan. Inruil en financiën' mogelijk. Vito Garage, Ginil kenweg 340-342, vlak bij li Ginnekenrnarkt Total Pompei Dagelijks geopend tot 10 ui - Zaterdag en zondag tot 6 un| Tel. 36173. De nieuwe controlekair» dat het stereofoni van het radioprogramma jiicus geen bezwaren me» Rimers bepaalt welk bi ^ar ontvangt en aan z oet de grootst mogelijk isteed. De klimaat-re (Advertentl Te koop in zeer goede staat zijnde salonwagen teg. elk aan nemelijk bod. Lengte II me ter. Te bevragen Zwartepoorte, Ambachtstraat, salonwagen, 's-Gravenpolder. Tel. 01103-362 Kanariestraat. "Woonhuis, verh., geschikt voor toek. eig. bewo ning f 17.000,Makelaars v.d. Berg Co., Breda. Nw. Gin- nekenstr. 43, tel. 01600-24421. Woonhuis te koop te St.-Jan steen. Vrij te aanvaarden. Te bevr. Molenstr. 69, St.-Jansteen. Te koop mooie stenen bunga low, gelegen ca 300 m van Oos- terschelde; zeer geschikt voor vakantiebewoning. Prijs f 20.000 k.k. P. Dingemanse, Patijnweg 46, Goes. Tel. 01100-5639. X Te koop op Z. Beveland, goed onderhouden woning voor p< manente bewoning. Prijs f 16.000,-. k.k. 1 km v. Wester- schelde. P. Dingemanse, Patijn weg 46, Goes. Tel. 01100-5639. X Kredieten tot loOO,- voor aan koop meubelen en woningtex tiel Vraagt gratis folder. Dis crete behandeling en zeer lage aflossingen. Postbus 1083, Rot terdam. Gouden ketting met madonna. Teg. bel ter. te bez. agent „Dagblad De Stem", Hulster- loostr. 17, Nieuw-Namen. T.k.a. Erka aanhangwagens voor uw bagage en vele ande re doeleinden Geen opbergpro- bleem. Caravanbedrijf „De Westhoek", Onderstraat 7, La- ge-Zwaluwe, tel. 01684-500. T.k.a. Kip caravans v.a, f 2995 nog beperkt leverbaar. Diver se occasions en inruilwagens. Financiering mogelijk. Cara vanbedrijf „De Westhoek" On derstraat 7, Lage-Zwaluwe, tel. 01684—500. „De Reu" caravans zijn be roemd om hun sublieme weg- llggttvB, htm cru que afwerking en hun interessante prijs. Be- zoektonze showroom. Belcrum garage. Min. Kanstraat 16-20, tel. 01600-39900, Breda, alle da gen geopend. X Wegens vertrek nahr buitel- land i.g.st. z. B.M.W. Coitfl vraagprijs f 2.500,- km 466011 Willemstr 55, Roosendaal OEN HAAG De jonge I I gent Claudio Abbado, diel te in enkele van de bek 1 ropese muziekcentra en V rig jaar assistent-dirigen I New York Philharmonic I juli zijn debuut in Nede;l Residentie-orkest tijdens 1 in de Kurzaal in Schev< I Beto biedt aan BM.W. Sportcoupé ..19fiv Ford Taunus 17M 19621 i Renault Dauphine19611 Fiat 500 sport1961a Fiat 600 I960'- Renault Dauphine1960; Goggomobil sport1955 Inruil en financiering direct j* mogelijk. Werkplaats Fr. R<x>'£i seveltla-an bij tunnel. Tom van Kakeren, Ginnekenweg 67a, Breda (tel. 43103). Steeds goede gebruikte auto'i met volledige garantie. Inr. er. financiering. Garage v. Kaami B. o. Zoom, tel. 01640-4775. Te Koop V.W. de Luxe 1962,1 V.W. busje 1962. Te bevragen! C. van Kaam, Darincstr. 5. Ze*| venbergen. '.li Opel Rekord 1957 betrouwt)# I en goede staat, f 850.-. Tel 7 01680-3755. Renault Ondine 1961 f 1800,-. W| 18.o0 uur. Wagnerstr. 6, Halst^l ren. Te koop Taunus 15M 1956. PrD»| f 900,- Bevr. Kon. Wilhe str. 1, OssendrecM. Belcrum-garage vraagt steedi aanrijdlngvrije auto's v.a. 'fs te koop. Min. Kanstraat 16- Breda. Tel. 01600-39900. T.k.a. Scooter Zundapp Bell» 200 cc met Steibzijspan. Schim- melpenniinoklaan 46, B.o.Z. Messerschmidt 1963 10 p.k koop, blauw, slechts 5000 gelopen. J. M. Koch, D. Vis str. 97, Terneuzen. Grote partijen prei en boere koolplanten. J. Nouws, phenseweg 2, Bosschei Tel. 01654-302. T.k. grote partij spruiten- J boerenkoolplanten tevens andere koolplanten. P. Noino Kaaistraat 85, St.-Willebrd Te| 01658-658. Sportvissen op Oostersc^H M.s. „Hoop" vertrekt dag orn plm. 7.3o uur v.m- I steiger Katse Veer (plm- van Goes). Inl. 01100—'796»^ Grote kermis- en puntenschi* ting zat. 17 juli bij L. de Vilder: Clinge. le pr. een fiets. Be*- uur. Een pracht hobby zelf ont1!L kelen afdrukken of vergrot» Vraagt gratis aan onze^ doni*. r« kamer catalogus. Met yr^ nieuwtjes tips en specirie biedingen. Foto Van Oranjelaan 22, Postul» Den Haag. Gastheer André C zaterdagavond om 21 programma Carrousel De vader van de be stelt dan vanuit de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 4