Tijdig rusten kan
vakantie redden
Duitse minderheid in België tot
verdwijnen gedoemd
Cocaïne, harome
meskalin
349
83
19
Zorg voor
betrouwbaar
voertuig
ALLE POGINGEN WAREN VERGEEFS
EN FRUIT
Bagage
Bromfietsen
In rechtspraak weinig kans
voor wie geen Frans kent
Niet homogeen
„De Slums"
Verfransing
Bij Mont Blanc-tunnel
Tandarts Laumen
Dr. H. W. B.
Miclijjelsen
^QQQ^0Q[[WQQ[5=S0te
m
Carro
MISDAAD TE LUCRATIEF
Yard zoekt
nieuwe
methoden
Veiligheidsgordel
voor De Gaulle
RIB- en
HAASCARBONADE
VARKENSLEVER
ZAKJE
SOEPGROENTE
KOMKOMMER met
gratis SPARBALL0N
ORT
UNSTNI
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 JULI 1965
Zelfs beton niet
bestand tegen
naaldhakken
Slinkend aantal
afwezig
afwezig
VOORDEEL
250 gram
Surséance van
betaling
Geruis Io:
luchtverver
MUGGEBETE
lillltlS
ïfl®
(Van een onzer verslaggevers)
BEEDA De vakantie zit weer in de
lucht. Miljoenen Nederlanders maken
plannen voor de twee fijnste weken
van het jaar. Iedereen zoekt zijn spul
letjes weer by elkaar en maakt lijs
ten om toch vooral maar niets te ver
geten. Alle vakantiegangers hopen op
goed weer. of ze nu in Nederland blij-
yen. naar het buitenland gaan. Ge
bruind en goed uitgerust komen de
meesten over een paar weken terug.
ren™n, ,e cate§:orie is reeds eerdre
ui Nederland gearriveerd of heeft
niet zo'n prettige tijd gehad, want
die is het slachtoffer geworden van
een verkeersongeluk! Catastrofaal,
ernstig of minder ernstig; een ding
is zeker, de vakantie is „verknold".
Om dit te voorkomen dient men er in
de eerste plaats voor te zorgen dat
liet voertuig waarin of waarop men
reist, helemaal in orde is. Voor man-
kcmenten en verborgen gebreken
moet men angstvallig waken. Laat uw
wagen voor de reis nog eens nakijken
in de garage. Uit eigen ervaring we
ten WÜ hoe vervellend het is om on
derweg met „brokken" te staan. Bo
vendien is bet gevaarlijk voor de an
dere weggebruikers.
Bent u van plan om met de auto
naar Spanje. Italië, Frankrijk of nog
verder te gaan, dan is het raadzaam
om niet te lange stukken achter ei
kaar te rijden. Stap onderweg eens
uit en Iaat het bloed weer door de
benen stromen. Ook een „tukje" op
Zijn tiid is beslist niet slecht. De lan
ge monotone stukken van bijvoor
beeld de Duitse Autobahn geven de
chauffeur een gevoel van rust. Het
reactievermogen wordt geringer en
men krijgt eerder de neigüig om in
silaap te vallen. Sight-seeing door de
chauffeur is natuurlijk helemaal uit
den boze.
Ook dient men rekening te houden
met de nieuwe bepalingen in Neder
land over de vluchtbermen. Zoals be
kend is het nu verboden om daar de
vluchtbermen op te ryden of, zoals de
naam al zegt, als men werkelyk moet
„vluchten". Het zogenaamde berm
toerisme is er dus niet meer by. Ook
moet de weggebruiker denken aan de
maximum snelheid van 50 kilometer
in de bebouwde kom.
Dikwijls komt het voor dat de ba
gage niet goed is opgeborgen. U
kent ze wel, die kleine auto's met
hele torens op het dak. Hier waar
schuwt de politie voor. De wagens
worden dan topzwaar, raken uit ba
lans. Dat heeft al talloze malen tot
ongelukken geleid.
Op een nat wegdek kan men slip-
partyen voorkomen door de snelheid
aan te passen. Vooral op klinkerwe
gen is het altyd glad.
Over het inhalen is de politie nog
niet erg tevreden. Het is belangryk
dat men op het juiste moment pas
seert. Bovendien moet de snelheid
groot genoeg zijn, anders loopt men
de kans om enkele honderden me
ters naast de wagen, die ingehaald
wordt, te blyven ryden. Dat zoiets
zeer gevaarlijk kan zyn behoeft na
tuurlijk geen betoog. In een file, die
zeer zeker zullen voorkomen on de
wegen naar de vakantiecentra, h de
afstand het belangrijkste. Stopt uw
voorganger plotseling en u heeft
niet voldoende afstand, kan het bij
blikschade blyven. Dikwijls zijn de
gevolgen echter erger. U moet ook
niet plotseling een zijweg inslaan.
Het is zeer belangrijk dat u volko
men ontspannen achter het stuur zit.
Het beste doet u door alle inspannin
gen te vermijden. Dat „jagen" is ner
gens voor nodig. U komt er toch wel.
Bovendien moet men met de juiste
mentale instelling in de auto krui
pen. De vechtpartijen van de laatste
tijd worden vooral veroorzaakt door
té ongeduldige automobilisten, die
een ander het licht niet in de ogen
gunnen. In streken waar veel vakan
tiegangers zijn, moet men zijn ziel in
„lijdzaamheid bezitten".
Zeer belangryk is de kennis van
de verkeersregels in het buitenland.
Ieder land heeft weer andere, die ook
onderling nog dikwijls afwijken. Zo
is er in Duitsland bijvoorbeeld een
andere regeling op rotondes dan in
België, waar alle verkeer van rechts
voorrang heeft, tenzij anders aange
geven. Vooral goed uitkijken blijft
het devies.
Niet iedereen gaat natuurlijk met
de auto. Misschien wel de grootste
groep trekt er met de bromfiets op
uit. Snelle, opgevoerde of langzame,
ze zullen weer met duizenden de
fietspaden bevolken.
Vooral bij de jeugd is het rijwiel
met hulpmotor, want dat is het nog
steeds, enorm in trek. Deze categorie
maakt er een gretig ge- en (dikwijls)
misbruik van.
Wat voor de automobilisten geldt, is
natuurlijk ook voor de bromfietser
belangrijk. Zorg ervoor dat de brom
mer technisch helemaal in orde is.
De grootste ongelukken worden ver
oorzaakt door defect materiaal. De
remmen moeten uitgesproken goed
zyn.
Ook hier zit men met de bagage
en dikwijls met een man (of vrouw)
achterop. Daardoor wordt de massa
groter als er geremd moet worden
en kan men niet of nog maar net
op tyd tot stilstand komen. Boven
dien mag de brommer, net zoals de
fiets, mét bagage mee 75 centimeter
breed zijn. Is het geheel breder, dan
brengt men andere fietspndgebruikers
in gevaar. De bromfietser moet im
mers nog steeds op het fietspad rijden,
tenzy natuurlijk anders aangegeven.
Verboden is dus een uitstekende ba
gage, eveneens verboden is iedere
andere vorm. De amazone-zit (met
twee benen aan een kant) is nog
steeds niet toegestaan.
De vaak met voeten getreden re
gel van de snelheidsbeperking is nog
altijd van kracht. In de bebouwde
kom is de maximum snelheid voor
bromfietsen 30 kilometer; er buiten
mag men hoogstens 4C kilometer rij
den. Bij veel te hoge snelheid volgt
inbeslagname. Iedere technische ver
andering is wettelijk verboden en
maar al te vaak gevaarlijk. Men neemt
een groter tandwiel om de
snelheid op te voeren, want de ba
gage drukt die natuurlijk omlaag. Het
remvermogen van de brommer is daar
door kleiner.
Helaas is het nog niet wettelijk
verplicht om een valhelm te dragen.
Bij ongelukken met bromfietsers wor
den nogal eens hersenletsels geconsta
teerd, die voorkomen hadden kunnen
worden door het dragen van een val
helm. Het flatteert misschien niet zo,
maar de veiligheid gaat toch voor
alles.
Vakantie is fijn, zowel voor u als
voor uw medeweggebruikers. Wees
„heer in het verkeer" en laat deze
tips eens goed doordringen. Misschien
helpt het voor een veiliger verkeer.
(Van een onzer verslaggevers)
SLUISKIL De linoleumvloer-
bedekking van het St. Elisabeth-
ziekenhuis vertoont zoveel sporen
van naaldhakken, dat de directie
heeft moeten besluiten tot ver
nieuwing ervan. Bovendien heeft
men besloten, dat het dragen van
schoenen met naaldhakken voor
zowel het vrouwelijk personeel
van het ziekenhuis als de bezoek
sters van de patiënten taboe zal
zijn in het ziekenhuis. Een on
derzoek heeft uitgewezen, dat zelfs
het beton onder de vloerbedekking
niet is bestand tegen de druk, die
pumps dragende dames op de
vloer uitoefenen.
(Van onze Belgische correspondent)
BRUSSEL. Het was nagenoeg onvermijdelijk dat de groeiende
Vlaamse bewustwording, gebaseerd op culturele opbloei en stoelend op
een demografisch overwicht, een diepe crisis in het Belgische staats
bestel zou uitlokken. Na de revolutie van 1830 was België, in de geest
van zijn stichters en van zijn regeerders, voorbestemd om binnen de
kortst mogelijke tijd een ééntalige Franse staat te worden. Nog tot ver
in de twintigste eeuw verkondigden gezaghebbende personen, o.w. kar
dinaal Mercier, primaat van België: „La Belgique sera latine ou ne
sera pas"; België zal latijns zijn of niet-zijn".
uitgegeven, maar men kan zich afvra
gen wat daarvan binner één of twee gene
raties nog zal overblijven. De verfran
singsmachine werkt er immers onophou
delijk: in de administratie, het onderwijs,
het gerecht, tot in de kerk toe.
Onmiddellijk na de revolutie van 1830
werd door het voorlopig bewind gede
creteerd, dat het Belgische Staatblad uit
sluitend in het Frans zou worden gepu
bliceerd, maar dat er niet-rechtsgeldige
vertalingen in 't Nederlands en het Duits
ter beschikking zouden zijn in de pro
vincies waar die talen werden gebruikt.
In 1844 werd die Duitse vertaling opgehe
ven. In de twee Duitstalige gebieden van
België, het eerste in het noorden van
de provincie Luik, waar het aansluit bij
de platdietse streek, het tweede in het
oosten van de provincie Luxemburg,
waar het Duitse stadje Arel (Nederlands
Aarlen, Frans Arlon), werd verheven tot
provinciehoofdstad, werd het Frans de
enige taal in de administratie en in de
rechtspraak. Alleen de laagste klassen
van de lagere school bleven Duits. Van
het vierde of het vijfde leerjaar af werd
tweetalig onderwijs gegeven. De enige
middelbare school te Aarlen was van
meet af aan uitsluitend Frans. Het Frans
werd ook de taal van handelaren en am
bachtslieden, en een laatste poging van
de Duits taligen rond de eeuwwisseing,
om hun taal officieel erkend te zien,
mislukte. Aan het verzoekschrift dat
10.000 handtekeningen droeg, werd
geen gevolg gegeven.
Het Duits werd in België voor het eerst
al officiële taal (naast het Frans) er
kend in 1925, maar uitsluitend in de ge
annexeerde oostkantons. In de „oude"
Duitstalige gebieden van Luik en Luxem
burg werd het aantal lesuren Duits ver
der ingekrompen en in de kerk en het
godsdienstonderwijs werd progressief
overgeschakeld naar het Frans.
Het toekomstige beeld van een Belgi
sche staat waarin de Nederlandstalige
Vlamingen in cultureel opzicht even
waardig en gelijkberechtigd zouden zijn
met de Franssprekende Walen en -Brus
selaars, en wat democratische meerder
heid aangaat toonaangevend in het be
stuur van het land, veroorzaakte spannin
gen die tot ver in het buitenland hun
weerklank vonden en de publieke opi
nie in den vreemde uiteindelijk tot het
besef brachten, dat België niet een één
talige Franse, maar een tweetalige staat
is.
Merkwaardig genoeg strookt ook dat
inzicht niet met de werkelijkheid. Bel
gië is (nog altijd) drietalig. In de ooste
lijke grensgebieden van het land leven
nog zowat 70.000 duizend Duitsspreken
den, wier aantal evenwel van jaar tot
jaar slinkt. In 1830 telde België ongeveer
een kwart miljoen Duitstaligen en on
danks het feit dat sedertdien ae bevol
king van België verdrievoudigde en Bel
gië na de eerste wereldoorlog de Duits
talige kantons Eupen - Malmedy Sankt
Vith annexeerde, is het aantal van jaar
tot jaar verder teruggelopen. De Duits
talige bevolking van België kon niet,
zoals de Vlamingen, putten uit een vol
doende reserve culturele overlevings-
wil, en kreeg bovendien twee maal de
handicap te verwerken, dat haar taal de
taal was van de Duitse overweldiger. In
de oostkantons staat het tot op deze dag
niet alleen „netjes" en „beschaafd", Frans
te spreken, maar 't is meteen een pas
poort van vaderlandse ongekreuktheid.
Vandaag is het zo, dat het Duits als
cultuurtaal helemaal, en als volkstaal
nagenoeg is uitgeroeid in de vroegere
Duitstalige gebieden van het „oorspron
kelijke" België. Het Duits tracht zich
thans nog staande te houden in de ge
annexeerde oostelijke kantons, waar zelfs
de enige Duitse krant van België wordt
De eerste grote veroveringen van de
Vlamingen inzake de officiële erkenning
(Van een medewerker)
LONDEN In Chelsea, de Londense
kunstenaarswijk, treft men de misdaad
beslist omvangrijker aan. Steeds ont
staan er geruchten, dat hier het verdo
vend middel Meskalin nogal rijkelijk
onder de huid wordt gespoten.
Meskalin verwekt fantasievolle dro
men en trance-toestanden, waarin de
kunstenaars en meer nog de zoge
naamde kunstenaars, naar het schijnt,
zo goed kunnen werken.
Het aanbod van verdovende middelen,
zo verzekerden mij de Yard-specialis
ten. is de laatste tijd in Londen veel
sterker geworden. Terwijl er in het
jaar 1962 op dit gebied slechts 152 ver
oordelingen waren, bedroeg het aantal
in 1963 reeds 1074. De omzet van cocaïne
steeg tijdens het laatste jaar tot meer
dan het vijfvoudige, die van heroïne tot
het drievoudige. Het aantal van de jeug
dige verbruikers van verdovende mid
delen wordt op ongeveer 8 procent ge
schat Ondanks deze indrukwekkende ge
tallen is men in het Yard-hoofdkwartier
de mening toegedaan dat er in Engeland
geen georganiseerde zwarte markt
meer bestaat.
Tijdens één van de laatste nachten
van mijn verblijf in Londen, was ik in
de slums. Hier werd enige maanden
geleden een bende „call-girls" opgerold,
waarvan de dames gemiddeld per nacht'
honderd pond verdienden. In dit gebied kozen naam „Jack de opensnyder" achter
van North Kensington en Notting Hill
leefde ook de slum-koning Peter Rach-
mann, die het via huurwoeker, afper
singen en meisjeshandel tot miljonair
bracht. In november 1962 werd hij ver
moord, heet het officieel. Bij de Yard
houden het velen echter voor goed mo
gelijk, dat hy ergens anders onder een
valse naam, waarschijnlijk zelfs met
een nieuw gezicht, leeft.
Dit alles bemerkt men bij een nachte
lijke boemelarij door deze Londense
stadswijk, met het trieste slum-beeld,
niet, Ik kwam na middernacht ook nau
welijks een levende ziel tegen. Ergens
ver weg zag ik een patrouille van twee
bobby's, wat dronkaards en een zwerm
katten. Anders niets.
Wat zou ik in deze grauwe omgeving
geschrokken zijn, wanneer ik bij het
openen van een bewaarplaats voor huis
afval, tussen wat oud-papier en lege con
servenblikken een vrouwenlijk gevon
den had. Gelukkig gebeurde dit niet,
hoewel een gewurgde straatdeern juist
in die kist verstopt was, in deze hoek
van de slums.
Enkele dagen later deed een officier
van de Britse civiele luchtverdediging
deze vondst. En dit was niet het eerste
maar reeds het zesde geval dat een lid
van de lichte brigade in dit gebied nabij
de Theems gewurgd werd gevonden.
En telt men de in juni 1959 op een
weggetje aan de rand van Londen ge
wurgde Elizabeth Figg daarbij, dan is
het zelfs het zevende geval. Twee van
deze meisjes behoorden tot de kring van
Christine Keeler. Voert een spoor naar
dit milieu? Anderzijds had elk der zes
of zeven meisjes contact met geduchte
zware jongens van de Londense onder
wereld en ze betrokken geld uit afper
singen en heler ij en. Wisten ze mis
schien teveel?
Werden ze het slachtoffer van een
regelrecht moord-syndicaat? Scotland
Yard sloot in ons gesprek die mogelijk
heid niet helemaal uit. Of is een ,,Jack
de Ripper nr 2" aan het werk? Num
mer 1 vermoordde kort voor 1960 onge
veer 20 prostituées van Londen en liet
telkens zijn visitekaartje met zijn zelfge-
zyn ware identiteit kon nooit vastge-
steld worden.
Intussen werd hij in criminele films en
boeken een legendarische figuur. Zou hij
nu een opvolger hebben gekregen? Of
is hij misschien een navolger van het
„Beest van Notting Hill"? Of van mas
sa-moordenaar John Christie? Indertijd
meende de Yard met een gek te doen
te hebben. De 'misdaden konden een
misleidend baken zijn om de CJ.D-
mannen op een vals spoor te brengen.
Zoals te begrijpen is, hadden de 8000
straatdeernen van Londen angst. Velen
verlieten Londen. Ruim 120 meisjes
normaal met Scotland Yard bepaald niet
op goede voet gaven langs de nood
oproep 999 tips. Maar alles was tever
geefs. Whitehall zette C.I.D.-vrouwen
als lokvogel uit. Ze moesten zich op
straat laten aanspreken. Maar ook dit
was geen succes.
Natuurlijk weet men bij Yard nu alles
af van deze groeiende criminaliteit. Men
heeft het plan opgevat totaal nieuwe,
onorthodoxe methoden in de misdadi-
gersbestrijding te gaan gebruiken-
Men wilde op strategisch belangrijke
punten van Londen heimelijk t.v-came-
ra's opstellen, die alles konden over
zien. Ook zouden nieuwe, goed toege
ruste en voortdurend in alarmtoestand
verkerende speciale eenheden van de po
litie opgesteld worden. Ook wil men het
politieberoep aanlokkelijk maken. Door
het personeelstekort kunnen gepensio
neerde politiemannen zich weer bij Scot
land-Yard melden. Ook eist men ener
giek zwaardere straffen, want tegen
woordig is de misdaad lucratief. En niet
alleen de bandieten van de posttrein-
overval, ook de kleine inbreker zit rus
tig zijn doorgaans niet hoge straf uit, om
dan lustig van de goed verstopte buit
te leven.
Het doel dat men nastreeft is: een
misdaad mag niet meer lonend zijn.
De wetsverkrachter moet weten, dat
hij na korte of lange tijd door Scot
land Yard opgespoord wordt en dan 'n
flinke straf krijgt.
Slechts onder deze omstandigheden
zal hij zich afvragen of het wel de
moeite waard is een misdaad te be
gaan.
van het Nederlands als Belgische be
stuurstaal, in het gerecht en bij het le
ger (in de jaren '30) bleven, wat de prin-
cipes betreft, voor de Duitstalige land
genoten een vrijwel dode letter. Evenzo
bracht de felomstreden taalgrensafbake
ning dertig jaar later, d.w.z. tijdens de
jongste regering Lefèvre Spaak, geen
waarborgen voor de Duitstalige Belgen.
Deze taalgrens afbakening berust op de
beginselen dat de bestuurlijke eenheden
zoals gemeenten, arrondissementen en
provincies in taaiopzicht homogeen moe
ten zijn; dat de bestuurstaal de taal moet
zijn van de streek; dat de voertaal in
de school eveneens de streektaal moet
zijn. Op grond van deze beginselen wer
den groepen van gemeenten, gemeenten,
gehuchten en zelfs gedeelten van gehuch
ten van de ene bestuurlijke eenheid naar
de andere overgeheveld, zodat er thans
tussen Vlaanderen en Wallonië (op de
zieke plekken Brussel, de Voerstreek en
Komen-Moeskroen na) een duidelijke en
strakke taalgrens ligt. Maar die wet heeft
er geen rekening mee gehouden, dat er
in België ook een taalgrens van meer
dan 100 km lengte loopt van noord tot
zuid, gedeeltelijk Nederlands - Duits,
voor het grootste gedeelte Frans - Duits.
Intergemeentelijke ruil bleef daar ach
terwege, en de voorstellen tot oprichting
van een homogeen Duitstalig arrondisse
ment werden niet ingewilligd.
Het Duitstalig gebied, waarvan sprake
is in de wet, doelt op de gemeenten
rond Eupen en Malmedy. Na 133 jaar Bel
gisch bewind werden de oorspronkelijke
Duitstalige gebieden in de provincies
Luik en Luxemburg dus stilzwijgend
maar officieel ingelijfd bij het Franstali
ge Wallonië. In het Duitstalige gebied der
geannexeerde oostkantons bestaat
trouwens slechts een „interne" Duitsta-
ligheid, want alle tussenkomsten van de
openbare besturen zijn ofwel tweetalig
(gewoonlijk met voorrang voor het
Frans), ofwel ééntalig Frans- De situa
tie in Duits-België is zó, dat ze, a.h.w.
„noodgedwongen" evolueert naar voort
schrijdende verfransing. Er is geen Duits
talige normaalschool (kweekschool voor
onderwijzers). De kennis van het Duits
is bij de onderwijzers in de betrokken
gebieden dan ook verre van volmaakt.
Dezelfde moeilijkheden doen zich voor
bij de parochiële geestelijkheid. Een
ambtenaar die benoemd wordt in de
Duitstalige gebieden moet een verklaring
afleggen dat hij het Duits machtig is,
maar het bewijs behoeft hij niet te leve
ren.
Deze toestand doet zich met name
voor bij het gerecht. De wettelijke voor
geschreven tweetaligheid in de recht
spraak te Eupen, Sankt Vith, Malmedy,
Aubel en Montzen wordt in de praktijk
een karikatuur. De meeste rechters en
rechterlijke ambtenaren zijn 't Duits on
voldoende machtig. Vrijwel alle stukken
zijn in het Frans gesteld en moeten op
kosten van de beklaagde of van de eiser
vertaald worden door een beëdigde tolk.
De meeste beklaagden wagen het niet,
de Duitse procedure aan te vragen, ten
einde niet bij voorbaat in het nadeel te
geraken Onder zulke omstandigheden
hoeft mbn er zich niet over te verwon
deren dat in 1962 van de ongeveer 12.000
rechtszaken (waarvan naar schatting één
derde voor Eupen - Malmedy - Montzen)
voor de Duitstalige Kamer te Verviers
in totaal slechts 35 zaken werden behan
deld. De Belgische minister van justi
tie haalde deze gegevens aan. niet om
te wijzen op kennelijke misstanden, maar
om te betogen dat een vacante plaats
kon worden toevertrouwd aan een amb
tenaar die onvoldoende het Duits be
heerste.
Op het culturele vlak is het geen zier
beter. Weliswaar rich de Belgische
staatsradio geregeld Duitstalige uitzendin
gen in voor de oostkantons, maar vorig
jaar werd een groot gedeelte van de
toelagen die het Belgische ministerie van
Nationale Opvoeding en Cultuur ter be
schikking stelt van culturele verenigin
gen, toegewezen aan organisaties die het
er precies op aanleggen, de Franse in
vloed in de Duitstalige gebieden nog te
versterken door Franstalige toneelvoor
stellingen, lezingen enzovoorts.
Het is dus wel duidelijk, dat de Duit,
taligen in België geen lange toekotaê
meer voor zich hebben, omdat de verant
woordelijke besturen het niet ernstig ns'
men met hun taak, die taalkundige nu»'
derheid te beschermen.
PARIJS (Reuter) Strenge vei
heidsmaatregelen zijn getroffen om
sident De Gaulle te beschermen, wi
neer hij vandaag met zijn Italiaanse
lega Saragat de tunnel onder de M(
Blanc opent. Franse regeringsambtei
ren hebben meegedeeld dat in de bjji
twaalf kilometer lange tunnel om
honderd meter Franse en Itali;
wachtposten zullen staan. Voordat
Gaulle en Saragat aan de opening!
van Chamonix naar Courmayeur beg
nen, zal de ploitie drie ritten door
tunnel met tussenpozen van een kwarj
tier maken. Tweeduizend man speci;
politie-eenheden zullen zich in Chai
n:x bevinden. Aan de Italiaanse k{.
zal de politie een uitgestrekt gebii
rond de tunnelopening bewaken. T<
risten, journalisten en arbeiders, die
plechtigheden willen bijwonen, moei
in het bezit zijn van speciale verj
ningen.
De twee presidenten zullen na ht,
verrichten van de opening van de tun
nel met elkaar spreken over de crij
in de E.E.G. Volgens Franse regering,
functionarissen zal het overleg een ver-
kennenl karakter hebben. Zij zeggen d;
geen wezenlijk initiatief verwacht h<
te worden om de impasse te doorbr<
ken voor de Westduitse parlementsver.
kiezingen van 19 september en me
gelijk zelfs niet voor de Franse pr
dentsverkiezingen van 5 december.
OOSTENDE. De Belg Gustave
smet heeft in Oostende een wielerwej
strijd voor profs over 165 km gewon»
in 4 uur 5 mm. Piet Rentmeester w«
in dezelfde tijd derde. Piet van Est ei|
digde als tiende met een achterstand
15 sec.
DANKBETUIGING
Voor de vele blijken van
belangstelling bij ons 25-
jarig huwelijksfeest, betui
gen wij onze hartelijke
dank aan familie, buren en
bekenden.
K. Kaijser-Pienbroek
en kinderen
Hulst, juli 1965
DANKBETUIGING
Langs deze weg betuigen
wij onze hartelijke dank aan
familie, buren, vrienden,
kennissen en meer speciaal
het feestcomité van „Tivoli"
voor de grote blijken van
belangstelling en medeleven
bij ons 50-jarig huwelijks
feest.
P. J. Vermeulen-
van B astelaar,
kinderen en kleinkinderen
Hulst, Tivoliweg 31.
Fijn, dat er zoveel VéGé
winkels zijn. Zoveel goeds
en zo voordelig.
Daarom - Voorgoed VéGé.
vanaf 17 juli
t m. 9 augustus
SANATORIUM
DE KLOKKENBERG
ARTS VOOR
LONGZIEKTEN
van 16 juli t.m. 2 augustus
DANKBETUIGING
Daar het ons onmogelijk is
ieder persoonlijk te bedan
ken voor de zeer vele blij
ken van belangstelling bij
ons 50-jarig huwelijksfeest,
betuigen wij langs deze weg
aan allen onze oprechte
dank, vooral aan buurtbe
woners, feestcomité en fan
fare.
Jos v. GoethemArens
en familie
St.-Jansteen, Julianastr. 6
DANKBETUIGING
Langs deze weg zeggen wij
hartelijk dank voor de be
langstelling betoond bij het
overlijden van onze lieve
VADER en OPA
Fam. Pluym
Westdorpe, juli 1965
DANKBETUIGING
Voor de talrijke blijken van
deelneming ons betoond bij
de begrafenis van onze on
vergetelijke zoon, broer en
oom
GERRIT
betuigen wij allen onze op
rechte dank.
Fam. de Vrieze-Coninck
Westdorpe, juli 1965.
DANKBETUIGING
Voor de vele blijken van
deelneming welke wij moch
ten ondervinden bij het
overlijden van onze innig-
geliefde
MOEDER,
betuigen wij onze oprechte
dank aan H.H. doktoren,
Eerw. Zusters en verple
gend personeel van het St.-
Liduinaziekenhuis te Hulst,
familie, vrienden en be
kenden.
Fam. Matlieijsen
Verdurmen
Graauw, jul-i 1965.
t/m ZATERDAG
500 gram
- 10
MAANDAG en DINSDAG
- 10
ZATERDAG
f
MAANDAG
7/AD/29
De Griffier der Arrondisse
mentsrechtbank te Breda
maakt bekend:
1. dat op 9 juli 1965 ter
griffie van gemelde recht
bank is ingediend een ver
zoekschrift tot het bekomen
van surséance van betaling
door:
Jacobus Petrus Wynants.
schoenfabrikant, wonende
te Dongen, Stoomberg 9;
2. dat bij beschikking van
gemelde rechtbank d.d. 9
juli 1965 aan verzoeker
voorlopig surséance van be
taling is verleend en is be
noemd tot bewindvoerder,
teneinde met de schulde
naar voorlopig het beheer
over zijn zaken te voeren,
de heer Mr. G. C. van
Spaendonck, advocaat en
procureur, kantoorhoudende
te Breda, Baronielaan 44,
en is bevolen, dat de be
kende schuldeisers, bene
vens de schuldenaar, bij
brieven van de Griffier zul
len worden opgeroepen om
te verschijnen voor deze
rechtbank, in haar raadka
mer, op vrijdag, 5 novem
ber 1965, des voormiddags
om 10 uur, teneinde op het
gedaan verzoek te worden
gehoord alsmede dat de be
noemde bewindvoerder
uiterlijk 22 oktober 1965 een
beredeneerd verslag van
zijn bevindingen in deze ter
Griffie van voornoemde
rechtbank zal nederleggen,
overeenkomstig artikel 226
der Faillissementswet.
Een ontwerp-akkoord is
NIET bij het verzoekschrift
gevoegd.
Breda, 12 juli 1965.
De Griffier der
Rechtbank voornoemd,
Mr. H. J. M. H. Geradts, w.
De moderne centrale verwar
ming: aardigasunit met plint-
convectoren. Snelle montage,
weinig breekwerk. Vraag vrij
blijvend inlichtingen. Install.-
bedr. De Weerd n.v., afd. c.v.,
Markt 33, Etten. tel. 01608-2310
(Na 18.00 uur 01608-3047).
Een heerlijk bezit is een koel
kast. Install, bedr. De Weerd
n.v., Markt 33, Etten, telefoon
01608-2310.
Pracht caravan te koop. Te
bevr. bij L. v. Driessche, aann.
bedrijf, Cathelijneweg 5a, Kuit.
aart.
Divan, 4 haardzeteltjes en rond
tafeltje te koop. Te bevr.
Truman laan 44, Hulst.
Laat door ons uw trap- of
handnaaimachine elektr. ma
ken. Wij hebben steeds gerev
2 e hands naaimachines in alle
uitvoeringen en prijzen als:
Gritzmer, Ttna, Kohier, Huqu-
varna, Bernina, in prijzen v.a.
f 198,-. Naaimachinehandel
Verschuren, Stationsstraat 8,
Axel, tel. 563.
2 elektr. gitaren, Watking ver
sterker. platenspeler met pla
ten. Alles als nieuw. Te bevr.
R. de Smet, Zandbergsestr. 34,
Graauw. Tel. 301.
Wasmachines rechtstreek van
de fabriek v.a. 125,-. Wijn-
gaardstr. 5. Goes, telef. 7768. X
Kamermeisje gevr. Zeer goede
verdiensten. Eventueel intern.
Ook reiskostenverg. Grand Ho
tel „Rotterdam" - Terneuzen
Tel. 01150—2041.
Net meisje 22 J. in bezit van
autorijbewijs zoekt een passen
de werkkring. Br. ond. nr 58609
Bontmantels. Zomerprijzen.
Keuze uit meer dan 200 stuks.
Kees v. d. Ven, Nieuwlandstr.
3. Tilburg, tel. 04250-26617 X
T.k. Zeiss Ikon filmapparaat,
Movinette en een Solex z.g.a.n.
Na half zes. Auverginestraat
12, Rucphen.
Te koop luxe stalen kajuitbo-
ten. mahonie betimmerd afm.
6.30 x 2,40 m. f 4.2O0,-. Jacht
bouw Landa, Kettingstr. 5.
B.o. Zoom, tel. 01640-4022.
Tegeko, het goedkoopste adres
voor elektrische huishoudelijke
artikelen, bijv. koelkasten ty
pe 1965, Bosch, Bauknecht, Ge
neral Electric, A.E.G. Prijzen
vanaf f 248,-. Volledige service
en garantie. (Ook huurkoop).
Breda, Ginnekenstraat 130, tel.
31226.
Te koop aangeboüe nieuwe El-
ka mobile invalidenwagen met
benzinemotor en elektr. starter,
bouwjaar mei '65 (geen rijbe
wijs nodig). Brieven ond. no.
A847 van dit blad. X
Aangeboden: 1 opgebouwde
zalmschouw (staal) met 12 p.k.
Archimedes buitenboord, zeer
geschikt voor te vissen in de
Riesbosch f 1.100,-. 1 eiken
sloep 4 m bij 1,80 met zeiltuig
f 500,-. Te bevragen G. W- Rri-
oul, Graafseweg 137, Den
Bosch.
Te koop grote partij gebruikte
telefoonpallen In lengten van
3 tot 9 meter. J. A. Segers,
Leemstraat 12, Zegge (N.-Br.)
Tel. 01650—3423. X
Wasmachinefabr. heeft gloed
nieuwe wasmach. v.a. f 125,-,
centrifuges v.a. f 95,-, combina
ties v.a. f 598,- voor f 298,-,
iets beschadigd G. Gezellelaan
107, B.o.Z. X
Net burgerkosthuis gezocht in
Hulst of omgeving door jonge
man. Brieven onder no. 25077
De Stem Terneuzen.
T.k. mooie woning centraal ge
legen te Roosendaal. Br. ond.
no. 051276.
Emigrantenouders! Wij gei
u vrijblijvend alle inlichtint
over de reis naar uw kinderer
Ook bezoek aan huis. Wm. J
Muller Co. n.v., Boul. d(
Ruyter 14, tel. 2171, Vlissingttl
of bij onze passagewagen op it]
weekmarkt te Goes en Terneu
zen.
Op reis! Wij leveren u alle bil-l
jetten voor tr.t schip of vlieg-1
tuig, zonder extra-kosten. Wml
H. Muller Co. n.v., Boul. dtfl
Ruyter 14, tel. 2171, Vlissingal
of bij onze passagewagen op del
weekmarkt te Goes en Terneu
zen.
(Van onze radio, en
HILVERSUM Gist.
tn de 's-Gravenlands'
im. De verbouwing v
„.ïoderniseerde studio
dergrondse tunnel verl
dio I is met een korte
tlgheid door de techni
le Nederlandse Radio
jn aan de A.V.R.O.-dij
ton van de heer S. I
Dit tweede omroep®
.V.R.O. dateert uit li
ins als de in 1936 it
studio I van de A.V1
tig van architect MerJI
Bij de oprichting va
147 werden alle Hilvej
iet inventaris toeverti
irgen van de technis<
[e N.R.U. Deze had t<
idio's aangepast bleve
ji de technische ontvv
^ogrammasamenstelling
De ultramoderne facil
art eeuw geleden, vol
ter. De drie belangr
Lgen waren: de get
Lektronische apparatuur'
:ar geworden plaats
de controlekamers ei
't klimatisering van d
[(Besloten werd een co
ing uit te voeren, hetg
t veel meer dan de k
dak gespaard konde
ide een juiste herinde,
gen. Van de studioza'
akoestische wand. en
met de nieuwste materl
Alle overige ruimten, ho[
^"poeve van het tech*
werden gehergroepeerd, fl
^^orbeeld het meest ingev I
aisohe radioprogrammal
Jfemlijkt.
Er zijn twee geheel nil
fiers gebouwd, gelegen I
gemoderniseerde studil
8 met 4000 kubieke mei
"udio 9 met 1000 kubiil
loud). Deze controlekanl
en driedubbele glaswancl
dio gescheiden, zodat teel
seur een goed contact r|
■^renden hebben.
Vito garage te Breda. Handel
in uitsluitend eerste klas ge
bruikte automobielen, welke
van voor tot achter geheel zijn
nagezien en gecontroleerd ln
eigen werkplaats. Al onze wa
gens zijn rechtstreeks van eer
ste eigenaar, schadevdj en van
zeer recent bouwjaar. Komt u
eens geheel vrijblijvend P'vj ons I
kijken. En maakt uw keuze uit I
de volgende courante automo-l
bielen. Fiat 1300 van 1963 in|
prima staat. Fiat 60o van 1963!
zeer mooie Fiat Neckar 19611
met schuif dak, radio enz. Ie1
prima staat. Opel Rekord 1962
type 1700, VW de Luxe '62 me!
schuifdak Renault Dauphin»
1963 met schijfremmen. V.W.
de Luxe van 1962 zeer mooi,
V.W. de Luxe van 1962 typ?
1963. lage prijs. V.W. 1500 S
als nw. 5500 km gelopen tyjx,
1965. Renault Major van 196!
als nieuw V.W. 150o m. schuil; I
dak 1963, V.W. de Luxe m<!
schuifdak 1963. Al deze auto)
worden verkocht m. onze volk-
gar. Overal bekend. Geduren
de garantiet. 3 rrmd. alle ev»
tuele kosten voor onze rel
ning, zowel van onderdelen ij
van arbeidsloon. Elk deskunf
onderzoek en proefrit toej
staan. Inruil en financiën'
mogelijk. Vito Garage, Ginil
kenweg 340-342, vlak bij li
Ginnekenrnarkt Total Pompei
Dagelijks geopend tot 10 ui -
Zaterdag en zondag tot 6 un|
Tel. 36173.
De nieuwe controlekair»
dat het stereofoni
van het radioprogramma
jiicus geen bezwaren me»
Rimers bepaalt welk bi
^ar ontvangt en aan z
oet de grootst mogelijk
isteed. De klimaat-re
(Advertentl
Te koop in zeer goede staat
zijnde salonwagen teg. elk aan
nemelijk bod. Lengte II me
ter. Te bevragen Zwartepoorte,
Ambachtstraat, salonwagen,
's-Gravenpolder. Tel. 01103-362
Kanariestraat. "Woonhuis, verh.,
geschikt voor toek. eig. bewo
ning f 17.000,Makelaars v.d.
Berg Co., Breda. Nw. Gin-
nekenstr. 43, tel. 01600-24421.
Woonhuis te koop te St.-Jan
steen. Vrij te aanvaarden. Te
bevr. Molenstr. 69, St.-Jansteen.
Te koop mooie stenen bunga
low, gelegen ca 300 m van Oos-
terschelde; zeer geschikt voor
vakantiebewoning. Prijs f 20.000
k.k. P. Dingemanse, Patijnweg
46, Goes. Tel. 01100-5639. X
Te koop op Z. Beveland, goed
onderhouden woning voor p<
manente bewoning. Prijs
f 16.000,-. k.k. 1 km v. Wester-
schelde. P. Dingemanse, Patijn
weg 46, Goes. Tel. 01100-5639. X
Kredieten tot loOO,- voor aan
koop meubelen en woningtex
tiel Vraagt gratis folder. Dis
crete behandeling en zeer lage
aflossingen. Postbus 1083, Rot
terdam.
Gouden ketting met madonna.
Teg. bel ter. te bez. agent
„Dagblad De Stem", Hulster-
loostr. 17, Nieuw-Namen.
T.k.a. Erka aanhangwagens
voor uw bagage en vele ande
re doeleinden Geen opbergpro-
bleem. Caravanbedrijf „De
Westhoek", Onderstraat 7, La-
ge-Zwaluwe, tel. 01684-500.
T.k.a. Kip caravans v.a, f 2995
nog beperkt leverbaar. Diver
se occasions en inruilwagens.
Financiering mogelijk. Cara
vanbedrijf „De Westhoek" On
derstraat 7, Lage-Zwaluwe, tel.
01684—500.
„De Reu" caravans zijn be
roemd om hun sublieme weg-
llggttvB, htm cru que afwerking
en hun interessante prijs. Be-
zoektonze showroom. Belcrum
garage. Min. Kanstraat 16-20,
tel. 01600-39900, Breda, alle da
gen geopend. X
Wegens vertrek nahr buitel-
land i.g.st. z. B.M.W. Coitfl
vraagprijs f 2.500,- km 466011
Willemstr 55, Roosendaal
OEN HAAG De jonge I I
gent Claudio Abbado, diel
te in enkele van de bek 1
ropese muziekcentra en V
rig jaar assistent-dirigen I
New York Philharmonic I
juli zijn debuut in Nede;l
Residentie-orkest tijdens 1
in de Kurzaal in Schev< I
Beto biedt aan
BM.W. Sportcoupé ..19fiv
Ford Taunus 17M 19621 i
Renault Dauphine19611
Fiat 500 sport1961a
Fiat 600 I960'-
Renault Dauphine1960;
Goggomobil sport1955
Inruil en financiering direct j*
mogelijk. Werkplaats Fr. R<x>'£i
seveltla-an bij tunnel. Tom van
Kakeren, Ginnekenweg 67a,
Breda (tel. 43103).
Steeds goede gebruikte auto'i
met volledige garantie. Inr. er.
financiering. Garage v. Kaami
B. o. Zoom, tel. 01640-4775.
Te Koop V.W. de Luxe 1962,1
V.W. busje 1962. Te bevragen!
C. van Kaam, Darincstr. 5. Ze*|
venbergen.
'.li
Opel Rekord 1957 betrouwt)# I
en goede staat, f 850.-. Tel 7
01680-3755.
Renault Ondine 1961 f 1800,-. W|
18.o0 uur. Wagnerstr. 6, Halst^l
ren.
Te koop Taunus 15M 1956. PrD»|
f 900,- Bevr. Kon. Wilhe
str. 1, OssendrecM.
Belcrum-garage vraagt steedi
aanrijdlngvrije auto's v.a. 'fs
te koop. Min. Kanstraat 16-
Breda. Tel. 01600-39900.
T.k.a. Scooter Zundapp Bell»
200 cc met Steibzijspan. Schim-
melpenniinoklaan 46, B.o.Z.
Messerschmidt 1963 10 p.k
koop, blauw, slechts 5000
gelopen. J. M. Koch, D. Vis
str. 97, Terneuzen.
Grote partijen prei en boere
koolplanten. J. Nouws,
phenseweg 2, Bosschei
Tel. 01654-302.
T.k. grote partij spruiten- J
boerenkoolplanten tevens
andere koolplanten. P. Noino
Kaaistraat 85, St.-Willebrd
Te| 01658-658.
Sportvissen op Oostersc^H
M.s. „Hoop" vertrekt
dag orn plm. 7.3o uur v.m- I
steiger Katse Veer (plm-
van Goes). Inl. 01100—'796»^
Grote kermis- en puntenschi*
ting zat. 17 juli bij L. de Vilder:
Clinge. le pr. een fiets. Be*-
uur.
Een pracht hobby zelf ont1!L
kelen afdrukken of vergrot»
Vraagt gratis aan onze^ doni*.
r« kamer catalogus. Met yr^
nieuwtjes tips en specirie
biedingen. Foto Van
Oranjelaan 22, Postul»
Den Haag.
Gastheer André C
zaterdagavond om 21
programma Carrousel
De vader van de be
stelt dan vanuit de