Groente dit jaar opmerkelijk duur Vlieger bespaart rijk zes miljoen Grote uittocht vanavond ....intocht mag er ook zijn... Algemene mobilisatie Ambtenaren gered van verdrinking ROVULCO ET ZN ZEVENHONDERDDUIZENDEN! CANADA OP CONGRES VERNEDERD Groot alarm voor de wegenwacht In Zuid-Vietnam IK BEN ALLEEN WAT SCHOR' AUTOBANDEN DAGBLAD VOOR ZEELAND Regenjassen mee Meaney weer op dreef ,Zéér gelukkig' Tot in de bermen Noodweer in Limburg ANDAAG IN OPEN AUTO WOLKENBASIS 105* JAARGANG Ne. 24944 Voor God, Koningin en Vaderland Uitgave: N.V. Uitg. Mij. Neerlandia. Directeur: Drs. W. A. J. M. Harkx. Hoofdredacteur: L. Leijendekker. Redactieraad: J. AA. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. AA. AAes, mr. H. AA. L. de Rechter, P. V. AA. Vercauteren, L. J. v. 'f Westende. Bureau: Breda Reigerstraat 16. tel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111 nabind V R I J D AG 16 J U L I 1965 Abonnementsprijs 10,80 per kwar taal, excl. 0,25 incasso; 13,65 per post, excl. 0,60 incasso; 3,60 per maand; 0,83 per week. Prijs van buitenlandse abonnementen op aan vraag. Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs voor de gehele op lage 0,45 per mm. Bij contract aan zienlijke reductie. Volledige tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. Bureau voor de Zeeuwse eilanden; GOES, Klokstraat 1 telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Steenstraat 14 telefoon 2377 (Bijbureaus: TERNEUZEN, IJsbaanstraat 24 telefoon 2601 OOSTBURG, Nieuwstraat 41telefoon 2893) Het legioen, dat vandaag met va kantie gaat, doet er goed aan de regenjassen bij de hand te houden. Waarmee ook niet gezegd is dat zonnebril en zonnebrandolie volko men waardeloze attributen zullen blijken. De Bilt verwacht voor het zuiden en oosten van het land weliswaar plaatselijk enkele buien, maar later ook wat zon. De wind zal niet van dien aard zijn dat kampeerders hun tenten op moeten zetten met „stormharingen" en scheerlijnen van meer dan normale dikte. Het wordt iets koeler, behal ve in het westen. BOUWVAK EN METAAL ZON OPZOEKEN (Van onze verslaggevers en correspondenten) Vanavond begint de operatie Bouwvak- en metaalvakantie". Zij stelt de grote volksverhuizing uit onze geschiedenisboek jes in de schaduw. Er zijn 700.000 Nederlandse gezinnen bij betrokken. Ruim 340 duizend gezinnen zullen zich per auto naar één öf ander vakantie-reisdoel begeven. Honderdveer tigduizend gezinnen gaan de grenzen over. Een minstens even groot aantal buitenlandse gezinnen komt de opengeval len parkeerplaatsen innemen.... De twee vloedgolven, een uitgaande en een inkomende, zullen hef uiterste van politie, wegenwacht, douane, veerdiensten en.... verkeersdeelnemers eisen! (Van onze correspondent) AMSTERDAM Het hooggestemde congres van het internationaal verbond van vakverenigingen I.V.V.V. in de Am- erdamse R.A.I. is gisteren met een "hrille noot geëindigd. Weliswaar werd de Belg Omer Becu in strijd met de verwachtingen van velen en ondanks de machinaties van rebel Georges Mea ney unaniem als secretaris-generaal her kozen, maar de Amerikaanse vakbonds leider, die bijna een kwart van de 61 miljoen I.V.V.V.-leden vertegenwoor digt, slaagde erin daarna opnieuw moei lijkheden te veroorzaken. Volkomen onverwacht eiste hij giste ren dat de Verenigde Staten voor het hoofdbestuur van het I.V.V.V. voortaan 4 leden zullen mogen bijdragen. In del praktijk kwam dit er op neer dat Ca-' ada een hoofdbestuurslid zou moeten ^aten vallen, want in totaal mag Noord- 'Amerika statutair slechts 5 vertegen jwoordigers in het hoofdbestuur van de ^wereldorganisatie hebben. De Canadese "akbondsleider McDonald verdedigde Imet. tranen in de stem zijn positie. „Dit lis een van de droevigste momenten uit ijn leven", riep hij pathetisch uit. „De telverdeling is een historisch verwor- =n recht en bovendien stoelt zij op de rtatuten. Inwilliging van de eis van Meaney zou betekenen dat de grootste {vakvereniging het voortaan voor het eggen krijgt. Macht zou dan tot recht erheven worden. Nog nooit zijn wij zo /ernederd als de laatste dagen. Het is ondenkbaar dat wij voor Meaney zul len buigen". Het congres zat er maar lee. Men kan namelijk niet om het feit een dat de hele I.V.V.V.-organisatie zo ngeveer door Meaney's vakbond wordt efinancierd. Na een lange schorsing an de slotzitting, nodig voor intern [beraad, werd dan ook besloten dat par ijen de zaak nog maar eens verder binnenskamers moeten uitvechten met rne Gyer (de I.V.V.V.-voorzitter, die «teren statutair aftrad) als bemidde- 55 55 BREDA De scholen lopen leeg en, met ingang van vanavond, de bouwwerken ook. Weer of geen weer, het verschijnsel vakantie heeft in volle hevigheid om zich heen gegrepen. De vakantieplan nen zijn uiteraard ook allemaal ge maakt, maar ze zijn misschien nog niet zo erg concreet. Heel wat va kantieplannen bestaan nog altijd I uit het voornemen om een dagje hier heen en een dagje daar heen te gaan. In de krant van vandaag vindt u onze traditionele vakantiebijlage. In deze tijd van het jaar houdt die natuurlijk rekening met de dag vakantiegangers, de vaders en moe ders die er met de kinderen op uit f trekken. Onder het motto: „Til de grens eens op", hebben we daarin wat adviezen verzameld voor ple zierige dagtochten, die niet bij de grens blijven steken, maar die ook eens doordringen tot de noorde lijke provincies van België. Tenslotte leven we midden in de Benelux en ze zeggen dat die aan de grenzen moet groeien. Waarom zouden we daar het onze niet toe bijdragen als we dat kunnen op zo'n plezierige manier, eenvoudig door vakantie te vieren? De rijkspolitie brengt vanavond voor het eerst haar eigen éénmotorige vliegtuig boven de verkeersaders van de randstad. De rijkspolitie zal ook ge bruik maken van de reportagedienst van de K.R.O., om a la minute informa ties over de verkeerssituatie aan de weggebruikers te kunnen doorgeven. TJ kunt op deze nieuwe radio-informatie- dienst afstemmen, vanavond tussen half zes en half negen en morgen tussen half negen 's morgens en 12 uur 's middags, (Hilversum I). De Wegenwacht is met veertig extra patrouilles present. De witte Porsches van de snelwegpolitie zijn doorge- smeerd en staan klaar om de karava nen, waar nodig, service te verlenen. Zondag bereikt de drukte stellig een hoogtepunt. Dan worden de races op Zandvoort gehouden. Op 31 juli en 1 augustus, als de (ho pelijk gebruinde) vakantievierders te rugkeren, beleven we een reprise van het spektakelstuk: Vakantie in de wel vaartsstaat. De wegenwacht rekent op een dub bel aantal pechgevallen, omdat in de komende weken veel meer opgeknap te vehikels dan normaal, de weg on veilig komen maken. Voor het eerst zjjn de collectieve vakanties (per tou ringcar of per schip) minder in trek. Men neemt het stuur liever in eigen hand. Toch zyn de meeste busreizen volgeboekt, maar met andere klanten dan vorig jaar. Veel buitenlandse werknemers uit bouwvak" en „de metaal" gebrui ken de vakantiebonnen voor een bezoek aan hun familie in het vaderland. Een Turk zei ons: „Yesilbak net pakkie aan. oenen over mekaar. Mooie zon. Yesil bak zeer gelukkig!" Een Nederlandse bouwvakker vertel- de: „Met ons salaris kom je niet ver. Maar dat hoeft ook niet. Wij hebben immers altijd zon in de bouwvakwe- ken. Dat is traditie, meneertje!" In Zuidwest-Nederland zullen de ver- keersgolven de toch al niet royale we gen tot de bermen toe vullen. Maar de politie is overal paraat om de Ar.otf stroom op te vangen. De wachttijden aan de Zeeuwse veren zul len beslist uren korter zijn dan vorige zomer. Aan de Brabantse en Zeeuwse grensposten worden geen opstoppingen verwacht. (Zie verder pagina 3). Twee tneisjes, inzittenden van deze bus, die in Spanje van de weg raakte en half over een af grond kwam. te hangen, hebben het leven verloren. Niet door het ongeluk zelfmaar doch door de panische angst, die hen uit de bus deed springen hun dood tegemoet. De andere 42 school meisjes in de bus kregen et shock. (Van onze correspondent) KAPELLE Is het waar dat groen ten op het ogenblik aanzienlijk duurder betaald worden dan het vorige jaar? Veel consumenten zyn van mening dat dit inderdaad het geval is. De winkel- of marktprijzen liggen echter niet vast en kunnen van gebied tot gebied, ja zelfs van zaak tot zaak flinke verschil len te zien geven. Wat wel vaststaat zijn de veilingprijzen van groenten en fruit. Daaruit blykt dat aardappelen en groen ten dit jaar veel duurder zyn geworden. Vroege aardappelen (2530 cent per kg voor de middelsortering) zijn op het ogenblik ongeveer 10 cent per kg duur der dan het vorig jaar. Door het slechte weer stagneert de aanvoer in ernstige mate en ook de kilo-opbrengst valt te gen. Tomaten werden het vorig jaar om streeks deze tijd verkocht voor 0,50 per kg. Nu doen ze een gulden per kg, nadat vorige week voor de goede kwa liteiten zelfs 1,50 werd betaald. Ook bij dit produkt een tegenvallen de aanvoer door te donker weer en gro te vraag van het buitenland. De prijs van sla vertoont weinig ver schil met het vorig jaar. Komkommers zijn gemiddeld 5-10 cent per stuk duur der. Bloemkool noteert op het ogenblik gemiddeld 10—15 cent per kg boven het vorig jaar; bij het huidige weer type overigens geen onbekend verschijn sel, want koel en donker weer stimu leert de vraag naar bloemkool, zoals warmte en zon de vraag naar sla doet toenemen. Een zeer groot prijsverschil doet zich voor bij de prinsessenbonen. Op het ogenblik zijn er enkel nog maar kas- prinsessenbonen te koop die rond 2 per kg noteren op de veilingen. Vorig jaar waren er midden juli reeds volop vollegrondsbonen, waarvoor rond 55 cent per kg werd betaald. Dit jaar zijn er aanzienlijk minder bonen gezaaid dan het vorig jaar en de stand van het ge was is overwegend slecht, zodat ver wacht moet worden dat de bonen duur blijven. Hoofdzakelijk in de groentesector doen zich prijsverschillen voor, hoewel ook kersen een scherpe prijsstijging te zien geven. Door ongunstig weer in de bloeitijd is er van de vruchtzetting weinig te rechtgekomen en op veel bedrijven is sprake van een misoogst. De plukkos- ten liggen hoog. Ook in België is sprake van een misoogst. Het gevolg is dat voor goede kwaliteit kersen op de vei lingen minstens 2,50 per kg betaald moet worden. Vorig jaar waren ze te koop voor ongeveer 1,25 per kg. Frambozen daarentegen zijn 0,20 per kg goedkoper dan vorig jaar. Goede kwaliteit in doosjes noteert op het ogen blik rond 1,50 per kg. Teeltuitbreiding vooral in het buiten land, is hiervan de reden. Rode bessen zijn vrijwel gelijk in prijs gebleven in vergelijking met 1964. Door het terug lopen van de kwaliteit is de aardbeien- prijs op het ogenblik sterk gedaald, maar het seizoen is nu ver afgelopen. SAIGON, (REUTER) Zuid Vietnam heeft een algemene mo bilisatie afgekondigd van mannen en vrouwen. De sterkte der Ame rikaanse troepen op het ogenblik in Vietnam wordt geraamd op 75.000 man. Amerikaanse en Zuidvietnamese gene raals zullen vandaag met de Amerikaan se minister van defensie, Robert Mc- Namara, spreken over een elk ogenblik te verwachten groot offensief van de Vietfcong. De aangekondigde mobilisatie in Zuid- Vietnam dient ter vorming van een „re serve-leger". Het mobilisatiebevel geldt voor alle mannen van 18 tot 48 en vrou wen van 20 tot 25 jaar. (Van onze luchtvaartredacteur) VLIEGBASIS LEEUWARDEN Het ziet er naar uit dat de sergeant- vlieger A. J. Th. Helders van het 322 Starfighter-squadron op de vliegbasis Leeuwarden voor de tweede maal in enkele weken tyds een tevredenheids- betuiging in ontvangst moet nemen. Vorige week kreeg hij er een omdat hy samen met een collega een belangrijke verbetering aan de ope rationele paraatheid van de Star- fighters had voorgesteld; een voorstel dat in dank aanvaard werd. Woens dag „verdiende" hy voor het ryk 6,5 miljoen gulden door zyn op grote hoogte onklaar geraakte Starfighter behouden op het Leeuwardense beton te zetten. (Van onze correspondent) WIJLRE In een smidse te Wijlre vond donderdagmiddag een dodelijk on geval plaats. Het 6-jarige zoontje had eigenhandig een voor de bedrijfsruim te geparkeerd staande combine-land bouwmachine in beweging gezet. Het jongetje moet bekneld zijn geraakt tus sen de machine en de voorgevel van de smidse en is aan de verwondingen over leden. (Van ónze correspondent) MAASTRICHT GELEEN SITTARD Een hevige wolkbreuk heeft zich don derdagmiddag boven de westelijke mijn streek ontladen en een flinke schade en enorme overlast veroorzaakt. In Stein had deze wolkbreuk bijna een tragisch gevolg doordat het laaggelegen gemeentehuis onder water liep. Van twee karaten kwam het hemelwater als woeste bergrivieren langs de steile hel lingen naar beneden en in een omme zien kwamen de kelders van het ge meentehuis onder water te staan. Op dat ogenblik bevonden zich vijf ge meenteambtenaren in een der kelder ruimten om een archief te ordenen. Door het aanstormende water werd de kelderdeur dichtgeslagen en de ambte naren zaten opgesloten. Op het nip pertje konden ze via een ruit worden gered uit de kelders, die geheel onder water liepen. In het gemeentehuis liep voorts ook de wethouderskamer onder water. Tal van straten kwamen blank te staan, diverse kelders kregen met wateroverlast te kampen. Ook in Geleen was het flink raak. Als een woeste stroom zocht het water zich via de drukke rijksweg een uit weg. Bijzondere verkeersvoorzieningen moesten getroffen worden en ook de Juliana tunnel kwam onder water te staan zodat verschillende auto's bleven steken. In Beek kwam een viaduct on der de E-9 bijna dicht te zitten door een enorme modderbrei. Ook hier lie pen tientallen kelders onder water, evenals in Schinnen, Elsloo en Munster- Geleen. Wateroverlast had men ook in Sittard, waar de straten werden herschapen in beken. Op een hoeve bereikte het wa ter zelfs een dusdanige hoogte, dat het vee tot aan de kop in het water kwam te staan.. De brandweer verleende as sistentie bij de redding. Ook hier twee tunnels, die onder water liepen en daar door tijdelijk onbruikbaar werden. Weert deelde eveneens in de ellende, di verse straten kwamen volledig blank te staan. De etalages van een textielbedrijf in de Stationsstraat kwamen eveneens onder water, terwijl in diverse bedrij ven de produktie moest worden stop gezet, omdat het personeel moest wor den ingezet om het water te keren. Nu de Oosterscheldebrug bijna klaar is komt een reus zonder werk: de enorme bok die de pij lers plaatste, komt in de „over brugging". Pag. 3. Aan de opruiming zitten serieuze psychologische en economische pro blemen vast. Onze financieel-eco- nomische medewerker doet dat uit de doeken. Pag. 9. In het kabinet loopt de samen werking tussen de regeringspar tijen niet zo bijster vlot. Pag. 7. Graham Hill, de B.R.M.-ryder, staat op het punt Jim Clark van zyn voetstuk te stoten. Dat zou dan zon dag in Zandvoort moeten gebeuren. Pag. 13. Gisteren vloog sergeant Helders weer twee „sorties", tweemaal onder schepte hij een invliegende vijand, tweemaal was hij zelf de vijand. Tien minuten voor zijn tweede sortie ver telde hij ons hoe woensdag, toen hij een gelijksoortige oefening deed op grote hoogte, de cockpitkap van zijn supersonische straaljager zonder eni ge aanwijsbare oorzaak plotseling in gruzelementen sloeg. „Ik schrok me dood", zei hij, „maar van paniek was geen sprake. Ik deed gewoon wat ik doen moest en vanaf het begin was ik van plan de kist heelhuids aan de grond te brengen". Sergeant Helders was samen met zijn collega sergeant-majoor Schouten opgestegen. Toen beide Starfighters, dertien kilometer hoog, met een snel heid van Mach 1,8 (ongeveer 2000 km per uur), voortraasden boven de Noordzee, hoorde en voelde sergeant Helders plotseling een hevige klap. „Het ging flink hard. Ik zag dat ik mijn cockpit-dak kwijt was. Hoewel de temperatuur in de cockpit daar door onmiddellijk daalde tot 50 gra den onder nul. voelde ik praktisch geen kou. Des te erger was het ruk ken van de wind die met een donde rend geraas het vallende toestel deed schudden en sidderen. Ik zat er bij als in een op hol geslagen auto. Mijn motor was ook uitgevallen, waardoor ik dus ook niets op mijn instrumen ten kon aflezen. Ik had het vliegtuig niet meer onder controle. Het werd nog lastiger toen ik in de wolken terechtkwam, want toen had ik helemaal geen hulp middelen meer waarmee ik de stand van het vliegtuig kon bepalen. Ik heb geen idee van wat het vliegtuig, al vallend, voor figuren heeft beschre ven, maar er werd behoorlijk aan ge rukt en getrokken, dat wel. Er was nog wel radiocontact met de toren en met Schouten, maar de bulderen de wind maakte bijna alles onver staanbaar". De toren en Schouten wisten intus sen dat sergeant Helders moeilijkhe den had. De klap had men via de ra dio zelfs ook op de toren gehoord. Met loeiende sirenes reden brand weerwagens en de ambulance naai' de startbaan. Sergeant Helders had in enkele secon den tijd zijn besluit genomen: probe ren de motor weer op gang en de kist onder controle te krijgen. „Ik wist hoe hoog de wolkenbasis was, dus zolang ik daar nog j/i zat had ik kans. Als de wolken lager had den gezeten was het gekkenwerk ge weest nog iets te proberen. Terwyi ik door de wolken naar beneden fietste dacht ik: eerst die motor nog eens proberen voor ik er uit spring Twee keer probeerde sergeant Hel ders het. De derde keer hoorde hij het nu pijnlijk harde, maar gerust stellend geraas van de machtige J-79-motor. Het was voor mekaar. Sergeant-majoor Schouten had intus sen zijn collega gevonden en loodste hem naar de basis, waar de Star fighter vallenderwijs al dicht bij in de buurt gekomen was. Aan de grond wachtten de koel bloedige sergeant gelukwensen van de collega's, geëmotioneerd uitgespro ken, zoals dat op een vliegbasis na een periode van grote spanning wel eens meer gebeurt. „Zet maar in de krant dat de Star fighter een fantastisch vliegtuig is", zei ons sergeant Helders. „Wat zo'n kist hebben kan is ongelooflijk. Ik heb het nu zelf ondervonden". Nadelige gevolgen van zijn riskan te avontuur (plotselinge verandering van druk en temperatuur en de enor me wind) heeft sergeant Helders niet. „Ik ben alleen een beetje schor van het schreeuwen in de microfoon toen 1e wind zo'n herrie maakte". (Advertenties) ons serviceprogramma: uitlijnen balanceren - repareren montage - loopvlakvernieuwing EINDHOVEN Heezerweg 42 Tel. 16155 BREDA Koele Mei 6 Tel. 41550-37085

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 1