Groente dit jaar
opmerkelijk duur
Vlieger bespaart rijk
zes miljoen
Grote uittocht
vanavond
....intocht
mag er
ook
zijn...
Algemene
mobilisatie
Ambtenaren
gered van
verdrinking
ROVULCO
ET ZN ZEVENHONDERDDUIZENDEN!
CANADA OP
CONGRES
VERNEDERD
Groot alarm
voor de
wegenwacht
In Zuid-Vietnam
IK BEN ALLEEN WAT SCHOR'
AUTOBANDEN
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Regenjassen mee
Meaney weer op dreef
,Zéér gelukkig'
Tot in de bermen
Noodweer in Limburg
ANDAAG
IN
OPEN AUTO
WOLKENBASIS
105* JAARGANG
Ne. 24944
Voor God, Koningin en Vaderland
Uitgave: N.V. Uitg. Mij. Neerlandia.
Directeur: Drs. W. A. J. M. Harkx.
Hoofdredacteur: L. Leijendekker.
Redactieraad: J. AA. A. C. v. Dongen,
C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. AA.
AAes, mr. H. AA. L. de Rechter, P. V. AA.
Vercauteren, L. J. v. 'f Westende.
Bureau: Breda Reigerstraat 16.
tel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111
nabind
V R I J D AG 16 J U L I 1965
Abonnementsprijs 10,80 per kwar
taal, excl. 0,25 incasso; 13,65 per
post, excl. 0,60 incasso; 3,60 per
maand; 0,83 per week. Prijs van
buitenlandse abonnementen op aan
vraag. Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs voor de gehele op
lage 0,45 per mm. Bij contract aan
zienlijke reductie. Volledige tarieven
en Algemene Voorwaarden worden
op aanvraag gaarne verstrekt.
Bureau voor de Zeeuwse eilanden; GOES, Klokstraat 1 telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Steenstraat 14 telefoon 2377 (Bijbureaus: TERNEUZEN, IJsbaanstraat 24 telefoon 2601 OOSTBURG, Nieuwstraat 41telefoon 2893)
Het legioen, dat vandaag met va
kantie gaat, doet er goed aan de
regenjassen bij de hand te houden.
Waarmee ook niet gezegd is dat
zonnebril en zonnebrandolie volko
men waardeloze attributen zullen
blijken. De Bilt verwacht voor het
zuiden en oosten van het land
weliswaar plaatselijk enkele buien,
maar later ook wat zon. De wind
zal niet van dien aard zijn dat
kampeerders hun tenten op moeten
zetten met „stormharingen" en
scheerlijnen van meer dan normale
dikte. Het wordt iets koeler, behal
ve in het westen.
BOUWVAK EN
METAAL
ZON OPZOEKEN
(Van onze verslaggevers en correspondenten)
Vanavond begint de operatie Bouwvak- en metaalvakantie".
Zij stelt de grote volksverhuizing uit onze geschiedenisboek
jes in de schaduw. Er zijn 700.000 Nederlandse gezinnen bij
betrokken. Ruim 340 duizend gezinnen zullen zich per auto
naar één öf ander vakantie-reisdoel begeven. Honderdveer
tigduizend gezinnen gaan de grenzen over. Een minstens
even groot aantal buitenlandse gezinnen komt de opengeval
len parkeerplaatsen innemen.... De twee vloedgolven, een
uitgaande en een inkomende, zullen hef uiterste van politie,
wegenwacht, douane, veerdiensten en.... verkeersdeelnemers
eisen!
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Het hooggestemde
congres van het internationaal verbond
van vakverenigingen I.V.V.V. in de Am-
erdamse R.A.I. is gisteren met een
"hrille noot geëindigd. Weliswaar werd
de Belg Omer Becu in strijd met de
verwachtingen van velen en ondanks
de machinaties van rebel Georges Mea
ney unaniem als secretaris-generaal her
kozen, maar de Amerikaanse vakbonds
leider, die bijna een kwart van de 61
miljoen I.V.V.V.-leden vertegenwoor
digt, slaagde erin daarna opnieuw moei
lijkheden te veroorzaken.
Volkomen onverwacht eiste hij giste
ren dat de Verenigde Staten voor het
hoofdbestuur van het I.V.V.V. voortaan
4 leden zullen mogen bijdragen. In del
praktijk kwam dit er op neer dat Ca-'
ada een hoofdbestuurslid zou moeten
^aten vallen, want in totaal mag Noord-
'Amerika statutair slechts 5 vertegen
jwoordigers in het hoofdbestuur van de
^wereldorganisatie hebben. De Canadese
"akbondsleider McDonald verdedigde
Imet. tranen in de stem zijn positie. „Dit
lis een van de droevigste momenten uit
ijn leven", riep hij pathetisch uit. „De
telverdeling is een historisch verwor-
=n recht en bovendien stoelt zij op de
rtatuten. Inwilliging van de eis van
Meaney zou betekenen dat de grootste
{vakvereniging het voortaan voor het
eggen krijgt. Macht zou dan tot recht
erheven worden. Nog nooit zijn wij zo
/ernederd als de laatste dagen. Het is
ondenkbaar dat wij voor Meaney zul
len buigen". Het congres zat er maar
lee. Men kan namelijk niet om het feit
een dat de hele I.V.V.V.-organisatie zo
ngeveer door Meaney's vakbond wordt
efinancierd. Na een lange schorsing
an de slotzitting, nodig voor intern
[beraad, werd dan ook besloten dat par
ijen de zaak nog maar eens verder
binnenskamers moeten uitvechten met
rne Gyer (de I.V.V.V.-voorzitter, die
«teren statutair aftrad) als bemidde-
55
55
BREDA De scholen lopen leeg
en, met ingang van vanavond, de
bouwwerken ook. Weer of geen
weer, het verschijnsel vakantie
heeft in volle hevigheid om zich
heen gegrepen. De vakantieplan
nen zijn uiteraard ook allemaal ge
maakt, maar ze zijn misschien nog
niet zo erg concreet. Heel wat va
kantieplannen bestaan nog altijd
I uit het voornemen om een dagje
hier heen en een dagje daar heen
te gaan.
In de krant van vandaag vindt u
onze traditionele vakantiebijlage.
In deze tijd van het jaar houdt die
natuurlijk rekening met de dag
vakantiegangers, de vaders en moe
ders die er met de kinderen op uit
f trekken. Onder het motto: „Til de
grens eens op", hebben we daarin
wat adviezen verzameld voor ple
zierige dagtochten, die niet bij de
grens blijven steken, maar die ook
eens doordringen tot de noorde
lijke provincies van België.
Tenslotte leven we midden in de
Benelux en ze zeggen dat die aan
de grenzen moet groeien. Waarom
zouden we daar het onze niet toe
bijdragen als we dat kunnen op
zo'n plezierige manier, eenvoudig
door vakantie te vieren?
De rijkspolitie brengt vanavond voor
het eerst haar eigen éénmotorige
vliegtuig boven de verkeersaders van
de randstad. De rijkspolitie zal ook ge
bruik maken van de reportagedienst
van de K.R.O., om a la minute informa
ties over de verkeerssituatie aan de
weggebruikers te kunnen doorgeven. TJ
kunt op deze nieuwe radio-informatie-
dienst afstemmen, vanavond tussen half
zes en half negen en morgen tussen half
negen 's morgens en 12 uur 's middags,
(Hilversum I).
De Wegenwacht is met veertig extra
patrouilles present. De witte Porsches
van de snelwegpolitie zijn doorge-
smeerd en staan klaar om de karava
nen, waar nodig, service te verlenen.
Zondag bereikt de drukte stellig een
hoogtepunt. Dan worden de races op
Zandvoort gehouden.
Op 31 juli en 1 augustus, als de (ho
pelijk gebruinde) vakantievierders te
rugkeren, beleven we een reprise van
het spektakelstuk: Vakantie in de wel
vaartsstaat.
De wegenwacht rekent op een dub
bel aantal pechgevallen, omdat in de
komende weken veel meer opgeknap
te vehikels dan normaal, de weg on
veilig komen maken. Voor het eerst
zjjn de collectieve vakanties (per tou
ringcar of per schip) minder in trek.
Men neemt het stuur liever in eigen
hand. Toch zyn de meeste busreizen
volgeboekt, maar met andere klanten
dan vorig jaar.
Veel buitenlandse werknemers uit
bouwvak" en „de metaal" gebrui
ken de vakantiebonnen voor een bezoek
aan hun familie in het vaderland. Een
Turk zei ons: „Yesilbak net pakkie aan.
oenen over mekaar. Mooie zon. Yesil
bak zeer gelukkig!"
Een Nederlandse bouwvakker vertel-
de: „Met ons salaris kom je niet ver.
Maar dat hoeft ook niet. Wij hebben
immers altijd zon in de bouwvakwe-
ken. Dat is traditie, meneertje!"
In Zuidwest-Nederland zullen de ver-
keersgolven de toch al niet royale we
gen tot de bermen toe vullen.
Maar de politie is overal paraat om
de Ar.otf stroom op te vangen. De
wachttijden aan de Zeeuwse veren zul
len beslist uren korter zijn dan vorige
zomer. Aan de Brabantse en Zeeuwse
grensposten worden geen opstoppingen
verwacht. (Zie verder pagina 3).
Twee tneisjes, inzittenden van
deze bus, die in Spanje van de
weg raakte en half over een af
grond kwam. te hangen, hebben
het leven verloren. Niet door het
ongeluk zelfmaar doch door de
panische angst, die hen uit de
bus deed springen hun dood
tegemoet. De andere 42 school
meisjes in de bus kregen et
shock.
(Van onze correspondent)
KAPELLE Is het waar dat groen
ten op het ogenblik aanzienlijk duurder
betaald worden dan het vorige jaar?
Veel consumenten zyn van mening dat
dit inderdaad het geval is. De winkel-
of marktprijzen liggen echter niet vast
en kunnen van gebied tot gebied, ja
zelfs van zaak tot zaak flinke verschil
len te zien geven. Wat wel vaststaat zijn
de veilingprijzen van groenten en fruit.
Daaruit blykt dat aardappelen en groen
ten dit jaar veel duurder zyn geworden.
Vroege aardappelen (2530 cent per
kg voor de middelsortering) zijn op het
ogenblik ongeveer 10 cent per kg duur
der dan het vorig jaar. Door het slechte
weer stagneert de aanvoer in ernstige
mate en ook de kilo-opbrengst valt te
gen.
Tomaten werden het vorig jaar om
streeks deze tijd verkocht voor 0,50
per kg. Nu doen ze een gulden per kg,
nadat vorige week voor de goede kwa
liteiten zelfs 1,50 werd betaald.
Ook bij dit produkt een tegenvallen
de aanvoer door te donker weer en gro
te vraag van het buitenland.
De prijs van sla vertoont weinig ver
schil met het vorig jaar. Komkommers
zijn gemiddeld 5-10 cent per stuk duur
der. Bloemkool noteert op het ogenblik
gemiddeld 10—15 cent per kg boven
het vorig jaar; bij het huidige weer
type overigens geen onbekend verschijn
sel, want koel en donker weer stimu
leert de vraag naar bloemkool, zoals
warmte en zon de vraag naar sla doet
toenemen.
Een zeer groot prijsverschil doet zich
voor bij de prinsessenbonen. Op het
ogenblik zijn er enkel nog maar kas-
prinsessenbonen te koop die rond 2
per kg noteren op de veilingen. Vorig
jaar waren er midden juli reeds volop
vollegrondsbonen, waarvoor rond 55
cent per kg werd betaald. Dit jaar zijn
er aanzienlijk minder bonen gezaaid dan
het vorig jaar en de stand van het ge
was is overwegend slecht, zodat ver
wacht moet worden dat de bonen duur
blijven.
Hoofdzakelijk in de groentesector
doen zich prijsverschillen voor, hoewel
ook kersen een scherpe prijsstijging te
zien geven.
Door ongunstig weer in de bloeitijd
is er van de vruchtzetting weinig te
rechtgekomen en op veel bedrijven is
sprake van een misoogst. De plukkos-
ten liggen hoog. Ook in België is sprake
van een misoogst. Het gevolg is dat
voor goede kwaliteit kersen op de vei
lingen minstens 2,50 per kg betaald
moet worden. Vorig jaar waren ze te
koop voor ongeveer 1,25 per kg.
Frambozen daarentegen zijn 0,20 per
kg goedkoper dan vorig jaar. Goede
kwaliteit in doosjes noteert op het ogen
blik rond 1,50 per kg.
Teeltuitbreiding vooral in het buiten
land, is hiervan de reden. Rode bessen
zijn vrijwel gelijk in prijs gebleven in
vergelijking met 1964. Door het terug
lopen van de kwaliteit is de aardbeien-
prijs op het ogenblik sterk gedaald,
maar het seizoen is nu ver afgelopen.
SAIGON, (REUTER) Zuid
Vietnam heeft een algemene mo
bilisatie afgekondigd van mannen
en vrouwen. De sterkte der Ame
rikaanse troepen op het ogenblik
in Vietnam wordt geraamd op
75.000 man.
Amerikaanse en Zuidvietnamese gene
raals zullen vandaag met de Amerikaan
se minister van defensie, Robert Mc-
Namara, spreken over een elk ogenblik
te verwachten groot offensief van de
Vietfcong.
De aangekondigde mobilisatie in Zuid-
Vietnam dient ter vorming van een „re
serve-leger". Het mobilisatiebevel geldt
voor alle mannen van 18 tot 48 en vrou
wen van 20 tot 25 jaar.
(Van onze luchtvaartredacteur)
VLIEGBASIS LEEUWARDEN
Het ziet er naar uit dat de sergeant-
vlieger A. J. Th. Helders van het 322
Starfighter-squadron op de vliegbasis
Leeuwarden voor de tweede maal in
enkele weken tyds een tevredenheids-
betuiging in ontvangst moet nemen.
Vorige week kreeg hij er een omdat
hy samen met een collega een
belangrijke verbetering aan de ope
rationele paraatheid van de Star-
fighters had voorgesteld; een voorstel
dat in dank aanvaard werd. Woens
dag „verdiende" hy voor het ryk 6,5
miljoen gulden door zyn op grote
hoogte onklaar geraakte Starfighter
behouden op het Leeuwardense beton
te zetten.
(Van onze correspondent)
WIJLRE In een smidse te Wijlre
vond donderdagmiddag een dodelijk on
geval plaats. Het 6-jarige zoontje had
eigenhandig een voor de bedrijfsruim
te geparkeerd staande combine-land
bouwmachine in beweging gezet. Het
jongetje moet bekneld zijn geraakt tus
sen de machine en de voorgevel van de
smidse en is aan de verwondingen over
leden.
(Van ónze correspondent)
MAASTRICHT GELEEN SITTARD
Een hevige wolkbreuk heeft zich don
derdagmiddag boven de westelijke mijn
streek ontladen en een flinke schade
en enorme overlast veroorzaakt.
In Stein had deze wolkbreuk bijna een
tragisch gevolg doordat het laaggelegen
gemeentehuis onder water liep. Van
twee karaten kwam het hemelwater als
woeste bergrivieren langs de steile hel
lingen naar beneden en in een omme
zien kwamen de kelders van het ge
meentehuis onder water te staan.
Op dat ogenblik bevonden zich vijf ge
meenteambtenaren in een der kelder
ruimten om een archief te ordenen.
Door het aanstormende water werd de
kelderdeur dichtgeslagen en de ambte
naren zaten opgesloten. Op het nip
pertje konden ze via een ruit worden
gered uit de kelders, die geheel onder
water liepen. In het gemeentehuis liep
voorts ook de wethouderskamer onder
water. Tal van straten kwamen blank
te staan, diverse kelders kregen met
wateroverlast te kampen.
Ook in Geleen was het flink raak. Als
een woeste stroom zocht het water
zich via de drukke rijksweg een uit
weg. Bijzondere verkeersvoorzieningen
moesten getroffen worden en ook de
Juliana tunnel kwam onder water te
staan zodat verschillende auto's bleven
steken. In Beek kwam een viaduct on
der de E-9 bijna dicht te zitten door
een enorme modderbrei. Ook hier lie
pen tientallen kelders onder water,
evenals in Schinnen, Elsloo en Munster-
Geleen.
Wateroverlast had men ook in Sittard,
waar de straten werden herschapen in
beken. Op een hoeve bereikte het wa
ter zelfs een dusdanige hoogte, dat het
vee tot aan de kop in het water kwam
te staan.. De brandweer verleende as
sistentie bij de redding. Ook hier twee
tunnels, die onder water liepen en daar
door tijdelijk onbruikbaar werden.
Weert deelde eveneens in de ellende, di
verse straten kwamen volledig blank te
staan. De etalages van een textielbedrijf
in de Stationsstraat kwamen eveneens
onder water, terwijl in diverse bedrij
ven de produktie moest worden stop
gezet, omdat het personeel moest wor
den ingezet om het water te keren.
Nu de Oosterscheldebrug bijna
klaar is komt een reus zonder
werk: de enorme bok die de pij
lers plaatste, komt in de „over
brugging". Pag. 3.
Aan de opruiming zitten serieuze
psychologische en economische pro
blemen vast. Onze financieel-eco-
nomische medewerker doet dat uit
de doeken. Pag. 9.
In het kabinet loopt de samen
werking tussen de regeringspar
tijen niet zo bijster vlot. Pag. 7.
Graham Hill, de B.R.M.-ryder, staat
op het punt Jim Clark van zyn
voetstuk te stoten. Dat zou dan zon
dag in Zandvoort moeten gebeuren.
Pag. 13.
Gisteren vloog sergeant Helders
weer twee „sorties", tweemaal onder
schepte hij een invliegende vijand,
tweemaal was hij zelf de vijand. Tien
minuten voor zijn tweede sortie ver
telde hij ons hoe woensdag, toen hij
een gelijksoortige oefening deed op
grote hoogte, de cockpitkap van zijn
supersonische straaljager zonder eni
ge aanwijsbare oorzaak plotseling in
gruzelementen sloeg.
„Ik schrok me dood", zei hij, „maar
van paniek was geen sprake. Ik deed
gewoon wat ik doen moest en vanaf
het begin was ik van plan de kist
heelhuids aan de grond te brengen".
Sergeant Helders was samen met
zijn collega sergeant-majoor Schouten
opgestegen. Toen beide Starfighters,
dertien kilometer hoog, met een snel
heid van Mach 1,8 (ongeveer 2000 km
per uur), voortraasden boven de
Noordzee, hoorde en voelde sergeant
Helders plotseling een hevige klap.
„Het ging flink hard. Ik zag dat ik
mijn cockpit-dak kwijt was. Hoewel
de temperatuur in de cockpit daar
door onmiddellijk daalde tot 50 gra
den onder nul. voelde ik praktisch
geen kou. Des te erger was het ruk
ken van de wind die met een donde
rend geraas het vallende toestel deed
schudden en sidderen. Ik zat er bij als
in een op hol geslagen auto. Mijn
motor was ook uitgevallen, waardoor
ik dus ook niets op mijn instrumen
ten kon aflezen.
Ik had het vliegtuig niet meer
onder controle. Het werd nog lastiger
toen ik in de wolken terechtkwam,
want toen had ik helemaal geen hulp
middelen meer waarmee ik de stand
van het vliegtuig kon bepalen. Ik heb
geen idee van wat het vliegtuig, al
vallend, voor figuren heeft beschre
ven, maar er werd behoorlijk aan ge
rukt en getrokken, dat wel. Er was
nog wel radiocontact met de toren
en met Schouten, maar de bulderen
de wind maakte bijna alles onver
staanbaar".
De toren en Schouten wisten intus
sen dat sergeant Helders moeilijkhe
den had. De klap had men via de ra
dio zelfs ook op de toren gehoord.
Met loeiende sirenes reden brand
weerwagens en de ambulance naai'
de startbaan.
Sergeant Helders had in enkele secon
den tijd zijn besluit genomen: probe
ren de motor weer op gang en de kist
onder controle te krijgen.
„Ik wist hoe hoog de wolkenbasis
was, dus zolang ik daar nog j/i zat
had ik kans. Als de wolken lager had
den gezeten was het gekkenwerk ge
weest nog iets te proberen. Terwyi
ik door de wolken naar beneden
fietste dacht ik: eerst die motor nog
eens proberen voor ik er uit
spring
Twee keer probeerde sergeant Hel
ders het. De derde keer hoorde hij
het nu pijnlijk harde, maar gerust
stellend geraas van de machtige
J-79-motor. Het was voor mekaar.
Sergeant-majoor Schouten had intus
sen zijn collega gevonden en loodste
hem naar de basis, waar de Star
fighter vallenderwijs al dicht bij in
de buurt gekomen was.
Aan de grond wachtten de koel
bloedige sergeant gelukwensen van
de collega's, geëmotioneerd uitgespro
ken, zoals dat op een vliegbasis na
een periode van grote spanning wel
eens meer gebeurt.
„Zet maar in de krant dat de Star
fighter een fantastisch vliegtuig is",
zei ons sergeant Helders. „Wat zo'n
kist hebben kan is ongelooflijk. Ik
heb het nu zelf ondervonden".
Nadelige gevolgen van zijn riskan
te avontuur (plotselinge verandering
van druk en temperatuur en de enor
me wind) heeft sergeant Helders niet.
„Ik ben alleen een beetje schor van
het schreeuwen in de microfoon toen
1e wind zo'n herrie maakte".
(Advertenties)
ons serviceprogramma:
uitlijnen balanceren - repareren
montage - loopvlakvernieuwing
EINDHOVEN Heezerweg 42 Tel. 16155
BREDA Koele Mei 6 Tel. 41550-37085