wust....
jan van Eick-academie
krijgt een nieuwe opzet
hartenG
HIT„V'e'ï*Paratfc
K
GF GF
Donald
Duck
Zeeuw Slock bij Etcetera
"E?
mJ
07
T
vlieg
er eens uit
met
een boek
Kunst
GOLDEN FICTION
- voor rokers met een eigenstijl
voordeel
Individueel onderwijs in de vrije kunsten:
Deze week: Rolling Stones
Paus krijgt
500 tot 1000
brieven
per dag
<ouw Nederlands
paviljoen Expo
in Montreal
begonnen
Boeiende problematiek
Straffe basisopleiding
Internationale aansluiting
Vara-actie voor het
oude koetshuis
Vandalisme
Vakantietijd
l'eii n o k Bu ivotr
ZONNEBLOEM VAKANTIE-AKTIE
GEEF
van Bi arte f.5,-
11.55.555
t.n.v. VAKANTIEFONDS -BREDA
3—
Buitenlandse radio
heeft veel interesse
voor Hollandfestival
0PREI5
ORT
UNSTNIEUWS
RINGO STARR IS
RUIM BEHUISD
wmlÊM
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 15 JULI 1965
(Advertentie)
ATICAANSTAD (UPI) Kinde-
monniken, huisvrouwen al-
zijn vertegenwoordigd in de brie-
die paus Paulus elke dag ont-
gt. Dat zijn er zo tussen de 500
1Ö00, die allen persoonlijk aan
paus geadresseerd zijn. Al deze
t passeert op zijn minst de pau-
jke werktafel.
Laeve Paulus VI. Ik schrijf u dit
kem. Papa heeft geen werk en
praat nooit. Gisteravond zag ik
m huilen", schreef onlangs een
§etje-
elen schrijven uit een bezwaard
ioed, dat tegenover niemand an-
s uitgestort kan worden. Ze be-
cen de opperpriester van de uni-
sele kerk als was hij dicht bij
5
r zijn ook brieven bij van gelo
en, priesters en niet-katholieken,
over het dogma gaan, over oor-
en vrede of over geboortenrege-
'lie ook de schrijver is en wat
zijn onderwerp mag zijn{ hij
jgt steeds antwoord. Het Vaticaan
mtwoordt ook persoonlijke tele-
mmen. De Vaticaanse P.T.T.
rkt per maand gemiddeld zeven-
zend telegrafische antwoorden af.
)e correspondentie, die onibeanit-
>rd blijft, is die van de fanati-
die jegens de Kerk van Rome
tcunes koestert en die van „zie-
s", die beweren, dat ze van hei
en opdracht hebben gekregen de
rk mee te delen, dat ze zus of
moet doen.
Vaticaanse functionaris, mgr. An-
0 Dell'Acqua, zegt over de brie-
1 aan de paus: „Men keert zich
hem als tot een biechtvader. Men
t hem geestelijke problemen
)r en intieme zaken. Er zijn in-
lectuelen, die in gewetensnood
keren. Een veel voorkomend on-
•werp is geboortenregeling".
)it onderwerp wordt volgens mgr.
ll'Acqua veel aangesenden door
>uwen, die heen en weer geslin-
xl worden tussen de moeilijkheden
druk van het moderne leven en
verbod van de Kerk om geboor-
kunstmatig te regelen.
Andere onderwerpen: „goed en
aad". en „communisme." Men
lagt veel om bijstand, om advies.
)e paus antwoordt zelden persoon-
c. Maar hij schenkt aandacht aan
e problemen
Wordt in een brief slechts een ge-
d of toewijding toegezegd, dan
twoordt het staatssecretariaat met
schabloon. De tekst daarvan is
orgaans: „Zijne Heiligheid paus
ulus VI stuurt u zijn waardering
□r uw bewijzen van toewijding en
ïdt u op zijn beurt zijn vaderUj-
gebed en zegen aan."
üoms is de paus bijzonder getrof-
i en zou hij graag meer doen dan
it hij kan. Paulus VI, zegt mgr.
ll'Acqua, „is erg gevoelig voor
zinsdrama's, weifels, wanbegrip
ongeneeslijke ziekten. Al dit lij-
n vervult hem met bitterheid".
ONTREAL (AFP) Kinderen van
erlandse afkomst hebben de eerste
ie in de grond gestoken om het begin
te geven van de bouw van het Ne*
andse paviljoen op de wereldtentoon»
ing 1967. die in Montreal wordt ge-
den.
j de plechtigheid op het eilandje
Helena, midden in de Sint Laurens
ij Montreal, waren aanwezig de Ne
andse consul-generaal in Montreal
I. C. Kruisheer, de directeur-generaal
de tentoonstelling, M. A Kniewasser
de burgemeester van Montreal, J.
peau.
e dames van de genodigden werden
-ast met een speciaal voor deze gele*
ie id uit Nederland verzonden boe-
e.
iOFITEREN
Dames-
en kindermantels
en jurken
ien INKOOPPRIJZEN
<ostuums 10 pet.
Zourante artikelen
0-50 pet. koring
Desgewenst komen wij gaarne
met onze sortering bij u aan
huis. Een bezoek aan ons be
tekent voor u altijd voordeeL
Bel of schrijf ons even, wöj ko
men u gratis halen.
alles
tuurlijk weer bij:
(Van een onzer redacteuren)
MAASTRICHT Reeds sedert
de oprichting van de Jan van Eick-
academie te Maastricht wordt door
bestuur en senaat van deze acade
mie gestreefd naar een gelijkbe
rechtiging door 't rijk met de rijks
academie te Amsterdam. De Jan
van Eick-academie heeft zoekend
en tastend haar weg moeten vin
den. Zij groeide uit Limburgs
initiatief. Sindsdien heeft ook de
Jan van Eick-academie 'n evolutie
doorgemaakt, die met alle respect
voor het pionierswerk van die eer
ste jaren toch de doelstelling meer
algemeen maakte.
De nadrukkelijk confessionele leuzen
behoren ook hier sinds enige tijd niet
I meer tot de bon ton. Om met Albert
Troost, de nieuwe directeur van de Jan
1 van Eick-academie te spreken: „De con
fessionele trekken, die sommigen mar
kant zouden willen zien getekend in het
eigen gezicht, kunnen niet zo maar wor
den ingeschminkt. Alleen als uitdrukking
van innerlijk leven zullen zij vanzelf
sprekend aanwezig zijn naarmate het
gezicht zelf meer „gezicht" wordt". In de
strijd voor gelijkberechtiging moeten
daarom twee vragen afdoende beant
woord worden. De eerste vraag luidt:
„Beantwoordt de Jan van Eick-acade
mie aan de vereisten voor een natio
nale academie?" en de tweede: „Kan
de nationale te Maastricht een eigen ca-
chet hebben, waardoor de excentri-
sche ligging in ruime mate gecompen-
I seerd wordt?" Vanuit Den Haag werd
aan het bestuur en de senaat van de
Maastrichtse academie gevraagd naar
een duidelijk omlijnd structuurplan bin
nen het kader waarvan de emancipatie
van deze academie zich in enkele jaren
kan voltrekken. Op verzoek van het be
stuur heeft de senaat zich bezonnen op
een duidelijk omschreven lijn, waar
langs de academie zich met spoed zal
ontwikkelen tot een volwaardig en door
het rijk gelijkberechtigd instituut voor
hoger kunstonderwijs. Zaterdag heeft
Albert Troost (42) sinds 1 januari 1957
professor voor de monumentale schil
derkunst en sinds 1 januari 1965 direc
teur van de Jan van Eick-academie te
I Maastricht bij de uitreiking der eind
diploma's de nieuwe beleidslijn in het
nieuwe perspectief ontvouwd.
In een gesprek dat wij naar aanlei
ding hiervan mochten hebben, deelde hij
ons mee, dat hij op aandrang van de
senaat het directeurschap op zich nam
omdat juist de problematiek van het
academisch kunstonderwijs hem bijzon
der boeide. Hij maakte echter bij de
aanvaarding van de benoeming het voor
behoud dat hü slechts voor een termijn
van uiterlijk tweemaal vijf jaar het di
recteurschap wenste te bekleden
„In die tien jaar moet zich volgens
prmcipiële richtlijnen en in opdracht van
die senaat door prof. Ko Sarneel en mij
de volwassenheid als nationaal acade
misch instituut van onze Jan van Eick-
academie voltrekken", zegt profes
sor Troost. „Daarna wil ik gaarne mijn
functie overdragen aan een opvolger om
mij weer geheel te wijden aan mijn op
drachten als monumentaal schilder en
glazenier."
,.In het hele land heerst reeds lang
een bepaald onbehagen over het kunst
onderwijs in het algemeen, omdat dit
te wemig geconcentreerd is en omdat
er ook op dit gebied een aantal scho
len zijn, die elkaar overlappen", meent
'de directeur.
„Uitgangspunt van onze gedachten-
gang was daarom de karakteristiek van
onze academie te bepalen tot een die
nen van de vrije beeldende kun rten,
om als instituut verder te gaan met
het onderwijs, waar anderen ophouden.
In tegenstelling tot andere opleidin
gen, gericht op een direct in de maat
schappelijke ordening inpasbare afge
ronde vakbeoefening, wenst de academie
te Maastricht, evenals de rijksacademie
te Amsterdam, zich bewust te beper
ken tot de vrije beeldende kunsten.
Hiervoor moeten drie vereisten bij dit
instituut vervuld worden: er moet op de
eerste plaats een strenge, verantwoorde
selectie van studenten plaatsvinden, in
overleg met de scholen vanwaar de kan
didaat-leerlingen komen.
Meer dan tot nu toe de gewoonte is,
moet in cordiale samenwerking met de
overige kunstscholen het bijzondere ta
lent opgespoord, gezocht, gevonden en
uiteindelijk ook meegetroond worden
naar het Hoger Instituut. Dan zal ook
veel meer de mogelijkheid van een aan
sluiting binnen het blok van de in prin
cipe vijf jaar durende studie aan de
academie reëel worden."
Maar ook de opzet van de opleiding
van dit bijzondere talent moet volgens
Albert Troost aangepast worden. De er
varing heeft geleerd, dat de meeste
nieuwgekomen studenten niet in alle op
zichten de bruikbare basis hebben, waar
op het mogelijk wordt geacht het eigen
lijke hoger onderwijs der vakklassen te
volgen.
Deze overweging heeft geleid tot het
vooropzetten van een twee jaar durende
inleiding (basisopleiding), waarin met
proeven, werkstukken schriftelijk en
mondeling vooronderzoek, examens en
gesprekken het proces der geschiktma-
king voor de vakklassen verloopt. Hier
moet, in die eerste twee jaar, op gang
komen wat in de academie moet wor
den dooi-ontwikkeld. Deze confrontatie
van de student met voor de beeldende
kunst fundamentele kwesties moet ook
controleerbaar geschieden
Men kan zeggen, dat dit een schoolser
begin betekent, dat m principe als proef
tijd moet gelden, maar het betekent ook,
dat vanaf nu de vakklassen, volgend op
de basisopleiding geleidelijk naar een
vrije atelier-situatie zullen moeten uit
groeien. De nieuwe vleugel, thans in
aanbouw, zal ook in deze richting nieu
we en gelukkige kansen bieden. Gunstig
is ook, dat in Den Haag deze plannen
met instemming zijn ontvangen. Kern
punt is, dat waar de Jan van Eick-
academie stelt zich te richten op de be
oefening van de vrije beeldende kun
sten, dit alleen mogelijk is, indien het
onderwijs inderdaad steuntop het be
grip van werkelijk individueel onderwijs.
Na de twee basisjaren, die naar de
opzet van de directeur schoolser zullen
worden, zullen de daaropvolgende drie
vakjaren meer de sfeer van een vrije
academie krijgen. In tegenstelling tot
vroeger zal de geslotenheid der afdelin
gen doorbroken worden. Het zal hierdoor
mogelijk worden* dat studenten van bij
voorbeeld de afdeling monumentale schil
derkunst ook partieel kunnen deelnemen
aan een cursus in de grafische rich
ting. Dezelfde mogelijkheden worden ge
schapen voor alle vakklassen. Om het
karakter van individueel onderwijs en
van ondierwijs, dat aansluit aan de ac
tualiteit, te realiseren, zal de mogelijk
heid geschapen worden dat gastdocen
ten afwisselend aangetrokken worden.
Zij zullen hun eigen impulsen aan de
ontwikkeling der studenten doorgeven.
Zij zullen bovendien een ruime scala vor
men van keuzemogelijkheden voor bege
leiding naar geaardheid van de jonge
kunstenaars.
Tot nu toe traden ook gastdocenten
op, doch uitsluitend voor de theoreti
sche vakken. De nieuwe structuur opzet
zal de Jan van Eick-academie op ge
lijk niveau als de Rijksacademie te Am
sterdam zelfs een bijzondere aantrek
kelijkheid geven. Was voorheen de
vraag gewettigd, of een nationaal kunst
instituut zo excentrisch gelegen mocht
zijn als de Jan van Eick-academie, deze
door directeur prof. Troost geïntrodu
ceerde wijziging van de onderwijsopzet
zal nu kunnen plaatsvinden in een cen
trum, waarin via openheid door de gast
docenten ook de Europese invloeden zich
volop kunnen doen gelden. In Maastricht
kunnen immers gastdocenten verworven
worden vanaf de Noordzee tot de Rijn en
tot in Parijs toe.
De televisiekijkers en radioluisteraars
zullen zich nog wel „Het oude Koets
huis" aan de Hooikade in Den Haag
herinneren. Willem van Heck, die sinds
zijn geboorte hartpatiënt is, zwaait in
dit tot een klein museum ingericht per
ceel, de scepter. Voor iedereen die ge
bukt gaat onder grote of kleine zorgen
staat zijn voordeur o<pen. Tallozen zijn
in de loop der jaren in de prachtige
in gothische stijl ingericht huiskamer
ontvangen. „Het oude Koetshuis" is
thans een stichting onder voorzitterschap
van mr. H. J. Walkate. Helaas kampt
deze stichting met een ernstig geldge
brek, waardoor het onmogelijk is, om
velen, die aan de Hooikade om raad en
hulp komen vragen, enigszins bij te
staan Daarom heeft de programmalei
ding van de V.A.R.A. onder de titel
„Van harte" een radio-actie op touw
gezet. Henk van Stipriaan en Kees Buur
man, die maandagavond dit programma
zullen verzorgen, hopen via veertien in
ons land uitgezette telefoonposten, vele
giften voor „Het oude Koetshuis" bin
nen te krijgen. Men hoopt in Hilversum,
dat velen „van harte" een bescheiden
of meer royale gift beschikbaar zullen
stellen voor deze sympathieke Haagse
instelling.
(Advertentie)
Met enige verbazing las ik het inge
zonden stuk van de heer A. Neyt te
Philippine. Deze verbazing betreft de
zin: „Maar als landbouwers onder elk
aar ook al zo over anders eigendom
denken, moet ik daar niet hoog mee
staan". Als ik deze zin goed begrijp
dan is de heer Neyt er zeker van, dat
zijn auto door een wagen, bestuurd door
een agrariër, is geramd. Dan vraag ik
me toch wel af -vaarom hij het nummer
van die auto niet heeft opgenomen. Of
is het zo, dat de heer Neyt zo maar
zonder enig bewijs de schuld op een
agrariër wil schuiven. Op een land
bouwtentoonstelling plegen echter nog
wel andere mensen te komen dan land
bouwers, die dus net zo goed zijn auto
hebben kunnen raken. Uit deze zin
maak ik dan ook op, dat er nog mensen
op landbouwtentoonstellingen komen,
die beweren de boerenstand hoog te
hebben staan, maar toch me4 weinig of
geen bewijsmateriaal (dat blijkt ten
minste uit het stuk niet), een agrariër
en zelfs de boerenstand als geheel dur
ven aan te klagen.
is onderhand tijd, dat, terwijl er
SoUSfL r rafsendiscriminatie wordt
geschreven, ook het lzndbouwberoep
I respect krDSt b« do niet-landbou-
OOSTERHOUT G B
1 2 3 4 5 8 7 ft 9
ilefoon 01140-2719
Nu voor velen de vakantie-tijd is aan
gebroken, waar men zeer terecht
pok naar verlangd heeft omdat het een
jaarlijks terugkerende traditie wordt is
er echter nog wel een groep (bij veien
misschien wel een onbelangrijke of uit
geschakelde, maar het blijft toch altijd
nog een groep Nederlanders) en wel de
zogenaamde A.O.W.'ers; hiervan zouden
velen ook wel wat van de vakantie wil
len genieten. Men zal wellicht de op
merking maken: dezen hebben het hele
jaar vakantie, maar met vakantie wordt
wat meer bedoeld, namelijk een gezel
lig uitstapje van eer of meer weken.
Maar voor velen ligt hiervoor nog een
flinke struikelblok op de weg, namelijk
de financiële onmacht. Velen hadden
nog gehoopt op een vakantiebijdrage,
maar deze hoop heeft men al voor een
groot deel laten varen na die strijd om
die 2 pet. voor de werknemers. Men
moet ook weten dat vele A.O.W.'ers
zich toch al beperkingen op moeten leg
gen in deze dure tijd. laat staan om nog
wat voor vakantie opzij te leggen. Toch
zijn er buiten de A.O.W.'ers nog genoeg,
die in een week meer aan genoegens
uitgeven, dan die oudjes voor een va
kantietripje nodig zouden hebben, en
zolang dit nog zo is, is de sociale ver
deling nog niet wat ze zijn moest.
RAAMSDONKSVEER
C. J. v. d. KIEBOOM
Het bijzondere van deze pennekluivei
is' »at. a*s linker uitsluitend de let
ter A is gebruikt.
Horizontaal:
1. meisjesnaam - eerste main. 2. bloei-
wijze. 3. prent. 4. aantal - aan- en
afvoertroepen. 5. luchtige stof - wiel.
o. keukengerei - recht stuk van een
rivier. 7. stuk karton. 8. op die manier
9. advies - keer.
Vertikaal:
Vmestvocht - stel. 2. Turks bevelheb-
ber. 3. stuk hout. 4. paling - jongens
naam. 5. vaartuig - dwaas. 6. soort
papegaai - mannelijk schaap. 7. ge
bak. 8. hertogin van Holland. 9.
vriend - onbegroeid.
'TBRX
iaeui 0 'ups g 'i 'uibj - RJE
•9 IBUI - C 'pBB - JBB f -2{UBld
'g b8b Z - l^BR l -pBBOI^JOA
"{BBUI
pB'BM '0 BfB *g h-IRB^ 'I 3JBJ - UBd
9 *pBj - sb8 *g 'i'BB - jei 'iBBid g
■JRB Z 'UIBpB - BUUB 'X ^BB^UOZIJOH
:Suisso[do
voor langdurig zieken
van uw vakantiegeld
GIRONUMMER
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
Behalve alle technische faciliteiten
voor de uitzendingen via de radio van
het Holland-Festival voor de eigen om
roepverenigingen heeft de Nederlandse
Radio Unie dit jaar aanmerkelijke me
dewerking moeten verlenen voor radio
uitzendingen in het buitenland.
Zo verzorgde de N.R.U. in het kader
van het Holland-Festival opnamen en
lijnverbindingen voor de omroeporgani
saties in België, Frankrijk, Engeland,
Duitsland, Oostenrijk, Italië, Denemar
ken, Zweden, Finland, Monte Carlo en
Israël
De grootste internationale belangstel
ling bestond voor een uitvoering door
het Concertgebouworkest onder leiding
van Erich Leinsdorf met medewerking
van Vladimiir Ashkenazy en voor de op
voering van „De Parelvissers" door de
Hol!and-Festival-opera onder leiding van
Alberto Eerede. Van deze evenementen
werden aan negen buitenlandse omroe
pen opnalnen verzonden. Het slotcon-
cert door het Residentie-Orkest onder
leiding van Pierre Boulex zal aan acht
buitenlandse omroepen worden doorge
geven. Naar zeven landen gaat een op
name van het concert door het Janacek-
kwartet en van dat door het Concert
gebouworkest met als solist Wolfgang
Schneiderhan. In totaal werden voor het
buitenland door de Ned. Radio Unie
niet minder dan 134 opnamen en lijn
verbindingen verzorgd.
(Advertentie)
carb0vit tegen maag-
en darmstoornissen.
mugoun (reukloos)
ter voorkoming van muggebeten.
De schilderijenexpositie in Etcetera in
Bergen op Zoom van de 55-jarige
Zeeuwsch-Vlaming Fer Slock is een ge
makkelijk leesbare. Men kan de stijl der
werken gemakkelijk interpreteren in
de richting van een ouderwetse roman
tiek, die niet altijd even geslaagd is.
Sommige van de doeken hebben dat
vlotte, dat op het kantje ligt van een
gemakkelijk maniertje. Toch is Slocks
werk tot een gave zelfstandigheid ge
groeid ondanks een soms te soepel ge
voerd penseel, vandaar dat zijn doeken,
die met het mes zijn gemaakt (en die
kennelijk tot zijn laatste ontwikkeling
behoren) meer body hebben. Zij geven
iets weer van de strijd tussen de kunste
naar en zijn materiaal en hebben meer
inhoud.
De romantiek, die over ieder doek
gespreid ligt, geeft de schilder echter
nergens aanleiding tot over-dosering.
Hij wordt geobsedeerd door zijn eigen
omgeving en vindt daar keer op keer
inspiratie in. Slock werkt met warme
tinten, die in een enkel schilderij zelfs
gdurfd tegenover elkaar worden ge
steld. Al zijn doeken verraden een man,
die het métier uitstekend onder de knie
heeft en die bovendien rustig de stro
mingen van de tijd over zich heen laat
gaan. Hij schildert zoals hij meent, dat
hij het moet doen: hij forceert zich ner
gens, blijft zichzelf en is daardoor echt.
De tendens naar een andere wijze van
zich uiten is een bedachtzame. Heeft zijn
ouder werk nog volop binding met de
romantiek, die onder de Haagse school
in Nederland de toon aangaf, zijn nieuw
werk heeft een heel andere toets. Om
te beginnen werkt hij daar met het
paletmes, waardoor een bredere streex
ontstaat, die het werk zeer ten goede
komt. Het wordt ruiger, krijgt iets mo-
numentalers; zijn doeken worden als het
ware meer opgebouwd. Ook de stijl
verandert. Van het soms overgevoelige
impressionisme, dat nu en dan zelfs de
(Advertentie)
vers in blik verpakt!
grens van het sentimentele nadert, ont
wikkelt Slock zich tot een schilder, die
de kleur meer primair durft te gebrui
ken. Ofschoon zijn vormen nog altijd
duidelijk herkenbaar zijn, is toch de
tendens naar abstraheren voelbaar on
der de huid van het doek. Een werk
als De Laborant is daar bijvoorbeeld
een duidelijk specimen van.
Zijn later werk heeft gewonnen aan
uitdrukkingskracht, het is dieper en
rijker geworden. Daarom is deze expo
sitie in Etcetera zo boeiend: men ziet
de vroegere en de zich vernieuwende
schilder, waarbij wij dan ver de voor
keur geven aan de man, zoals hij zich
thans manifesteert. J. M.
Het was kennelijk niet eenvou
dig te raden op welke plaats Lucil
le Stars „Colinda" in onze Stem-
hitparade zou komen te staan. De
gissingen varieerden van de eerste
tot en met de tiende plaats! Het is
de derde geworden. Er waren
slechts vier goede inzendingen. Na
loting viel de prijs op die van
Netty van Loon
Laagstraat 65
Rijen
Zij krijgt „Colinda" dezer dagen per
post thuisbezorgd.
En dan nu de hitparade zoals die door
onze lezers is samengesteld:
1. Wooly Bully
Sam the Sam and the Pharao's
2. Rock and roll-music The Beatles
3. Colinda Lucille Star
4. Long live love Sandie Shaw
5. Mr. Tambourine Man
The Birds/The Hunters
6. II Silenzio Nino Rossi
7. Price of love Everly Brothers
8. Goodbye my love The Searchers
9. Roadrunner Pretty things
10. Price of love Elvis Presley
LEIDEN De maatschapij der Neder
landse letterkunde heeft de Vander-
hoogt-prijs 1964-1965 toegekend aan de
schrijver Jacques Hamelink voor zijn
bundel van zes verhalen „Het plant
aardige bewind". De Dr. Wijnandts
Frainckenprijs werd toegekend aan de
schrijver C. F. P. Stutterheim voor zijn
essay Conflicten en grenzen.
DEN HAAG Minister Vrolijk heeft de
inzenders aangewezen voor de afdeling
beeldende kunsten van de biënnale de
la jeunesse, die van 28 september tot
3 november te Parijs zal worden gehou
den. Werk zal worden ingezonden van
de kunstenaars Ad Dekkers, Johannes
Koetsier, Reinier Lucassen, Peter
Struycken, Hans Scholze, Jan Vanmun
ster, Dick Cassee, Hannes Postma en
Marthe Röling.
MOSKOU - LONDEN In Moskou
draait momenteel de Amerikaanse
film My fair lady en zij heeft er veel
succes. Theater Moskwa is dag na
dag uitverkocht. In Londen treedt
het Bolsjoi-ballet op. Na afloop was
er een applaus, dat tien minuten duur
de. het gold vooral de bijna al legen
darische Wladimir Wasiliew.
AMSTERDAM De Van der Rijn-
prijs, ingesteld door de directie van
H. J. van der Rijn n.v., alhier, is
toegekend aan de 27-jarige Artur An
tonio Varela te Haarlem. De opdracht
was een anders dan door giten uit me
taal vervaardigd plastisch werk te
maken.
DEN HAAG De 23-jarige Nederland
se dirigent Edo de Waart zal een
jaar lang als assistent-dirigent van het
Filharmonisch orkest van New York
optreden. Dit is een uitvloeisel van de
prijs, die de dirigent gewonnen heeft
in het in december te New York ge
houden internationale Dimitri Mitro-
poulos-muziekconcours. Zoals bekend,
is Edo de Waart met ingang van 1
septemiber van het volgend jaar be
noemd tot assistent-dirigent bij het
Concertgebouworkest te Amsterdam.
De opgaven van deze week
A. Stel uit de nu volgende lyst platen
naar eigen voorkeur je eigen hitparade
samen:
1. The birds and the bees Jewel Akens
2. Hello Josephine The Scorpions
3. That 'U be the day Everly Brothers
4. Ticket to ride The Beatles
5. The last time Rolling Stones
6. A world of our own The Seekers
7. Poupée de cire,
poupee de son France Gall
8. Goldfinger Shirley Bassey
9. Good night Roy Orbison
10. Santa Domingo Wanda Jackson
B. Raad op welke plaats „The last time"
van de Rolling Stones volgende week in
de Stem-hitparade komt te staan.
Briefkaarten weer naar Dagblad De
Stem, Reigerstraat 16, Breda. Op de
adreszijde s.v.p. weer het woordje „hit
parade" vermelden. De inzendingen moe
ten uiterlijk maandagavond in ons bezit
zijn. Onder de goede inzendingen wordt
een exemplaar van „The last time" ver
loot.
WEYBRIDGE Beatle Ringo
Starr heeft te Weybridge een huis
met 15 kamers, waarbij 7 slaapka
mers gekocht
Ringo is verleden week 25 gewor
den. Zijn vrouw Maureen is in ver
wachting van hun eerste kind. Thans
wonen zij nog in een ruime flat na
bij Marble Arch in Londen. Na de
verhuizing woont Ringo dicht bij
Beatles John Lennon en George Har
rison.
Donderdag: 15 juli
HILVERSUM I 402 M
Nieuwsberichten en mededelingen: 12.10,
19.00, 22.30 en 23.55 uur. Populaire muziek
12.45, 14.15, 16.30, 17.15, 20.00 en 23.05 uur.
Klassieke muziek: 11.45, 15.30, 17.00, 19.45,
22.00 uur. Vrouwenprogramma: 13.45 uur.
HILVERSUM n 298 M
Nieuwsberichten en mededelingen: 12.27,
13.00, 16.00, 18.00, 20.00, 22.30 en 23.55 uur.
Populaire muziek: 12.00, 12.30, 15.30, 18.25,
23.05 uur. Klassieke muziek: 13.30, 16.30,
20.05 uur. Vrouwenprogramma: 14.15 uur.
Jeugdprogramma: 17.00 uur.
BELGIë VLAAMS 324 M
Nieuwsberichten en mededelingen: 12.00
uur en verder om het uur. Populaire mu
ziek: 12.03, 22.15 uur. Klassieke muziek:
13.20, 20.00 en 23.05 uur. Sportuitzending:
18.28 en 18.45 uur.
vrijdag 16 juli
HILVERSUM I 402 M
Nieuwsberichten en mededelingen: 7.30
en 8.30 uur. Populaire muziek: 7.05, 8.40
10.00 en 11.40 uur. Ziekenprogramma:
11.00 uur. Jeugdprogramma: 9.40 uur.
HILVERSUM H 298 M
Nieuwsberichten en mededelingen: 7.00,
8.00 en 11.00 uur. Populaire muziek: 7.20,
8.10 en 10.00 uur. Jeugdprogramma: 11.02
uur.
(Advertentie)
In het Amsterdamse Vondelpark
staat, gelijk onze correspondent al
daar heeft gemeld, een bij wijze van
grap vervaardigde ijzerconstructie
tussen een groot aantal moderne
beeldhouwwerken. Een stel monteurs
had het ding er in het donker neerge
zet om eens te kijken wat er gebeur
de. Nu, het geval werd onmiddellijk
geaccepteerd. Er werd een schijn-
werpertje op gericht en het kreeg
een catalogusnummer.
Óp dat moment konden de stieke
me practicaljokers hardop gaan scha
teren en het verhaal publiek maken,
opdat de organisators het schaam
rood op de kaken zouden krijgen. Dat
geschiedde overigens niet: „Ik wist
vanaf het begin dat het een grap was,
maar ik vond het een leuk ding en ik
heb het dus op de tentoonstelling ge
zet", zei de inrichter van de expo
sitie. Een sterke reactie. Ik wil geens
zins beweren dat de man loog, maar
wanneer ik op zo'n manier te grazen
genomen zou zijn, zou ik precies het
zelfde gezegd hebben. Vooropgesteld
dan dat ik even ad rem zou zijn als
die tentoonstellingsorganisator.
Zijn antwoord coupeerde bovendien
uitermate handig de wellicht diepere
bedoeling van de grap der monteurs.
Men mag aannemen dat ze gerede
neerd hebben: als we nu wat geks in
elkaar knutselen, uit oude verwar
mingsonderdelen, en we zetten dat
in het Vondelpark, en de sufferds ac
cepteren het als zijnde een heus
kunstvoorwerp, dan maken we de
hele moderne kunst belachelijk.
Goed, het ding wérd aanvaard, ech
ter niet omdat de organisator niet in
staat zou zijn ware kunst van schroot
te onderscheiden, maar omdat hij de
bij wijze van grap in elkaar gelaste
metaalplastiek „leuk" vond.
Dat lijkt een denigrerend oordeel,
doch dat is het niet. Er worden da
gelijks, door tientallen serieus aan
kunst doende jongelui plastieken,
schilderijen, pop-art-gevallen en
beeldhouwwerken vervaardigd die
zij zelf als kunst beschouwen, doch
waarvan bijna niemand bereid is te
zeggen dat ze „leuk" zijn. Het vreem
de is dat voornoemde jongelui dit ook
geenszins op prijs zouden stellen. Ze
willen helemaal niks leuks gemaakt
hebben, doch verheven kunst wroch
ten.
Toen Mozart voor het eerst zijn.
nogal beróemd geworden Kleine
Nachtmusik uitvoerde, zei een salon
vol bepruikte en neerbuigend-wel-
menende society-lieden na afloop dat
het héél aardig was. Was Mozart een
kind van onze tijd geweest, dan zon
hij hevig beledigd de zaal verlaten
hebben. Maar hij was er, integendeel,
hoogst verguld mee.
Als ik een van die Amsterdamse
monteurs was, zou ik vanaf nu nooit
meer iets anders monteren dan leu
ke dingen uit elk voorhanden zijnd
afvalmateriaal. Immers, het is bijzon
der dankbaar, iets te vervaardigen
wat de mensen aardig willen vin
den en er is altijd wel een expositie
waar die dingen kunnen staan.
En er is bovendien een redelijke
kans dat ze over twee eeuwen nog
repertoire-vaste museumstukken zijn,
terwijl de serieuze kunstvoorwerpen
op die Amsterdamse tentoonstelling
regelrecht de mist der vergetelheid
ingaan.
PRAET-MAECKER
yyiiy
Donderdag 15 juli
NEDERLAND I
KRO: 15.00-15.35 Voor de vrouw. NTS:
19.00 Nieuws. 19.01 Barend de heer. 19.06
De verrekijker. 19.15 Regionaal journaal.
19.35 De Lucy Show: Lucy en de militai
re academie. 20.00 Journaal. 20.20 KRO:
De knecht van twee meesters, toneelspel.
NTS: 22.50-22.55 Journaal.
NEDERLAND H
NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 Sport-
variëteiten. 20.35 Kijken rond de toren:
Vandaag kan ook Limburg via de zen
der in Roermond kijken naar de televi
sieprogramma's van Nederland 2: Korte
filmimpressie over het land rond de zen
dertoren. 20.55-22.10 Voor de vuist weg.
BELGIë VLAAMS
19.30 Engelse les. 19.45 De schapendo-
der, verfilmd vervolgverhaal voor de
jeugd. 20.00 Nieuws. 20.25 De Flintstones,
tekenfilm voor jong en oud. 20.50 Pene
lope, het programma voor het gezin. 21.15
Vile Europese Beker voor Zangvoor
dracht. Reportage uit Knokke. 22.45
Nieuws.
BELGIë FRANS
19.00 Berichten. 19.03 De Christenen in
het sociale leven. 19.33 Robin des Bois,
feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Fantóme
a vendre, film. 21.50 Le carrousel aux
images, Nieuwe films. 22.20 Journaal.
Vol smaak en tóch zacht!
Of u nu GOLDEN FICTION rookt
GOLDEN FICTION FILTER, beide getuigen
van een exclusieve smaak. Want u wilt
immers genieten van een ul^el^®"
melange van pure, ongesausde tabakken.