wust.... jan van Eick-academie krijgt een nieuwe opzet hartenG HIT„V'e'ï*Paratfc K GF GF Donald Duck Zeeuw Slock bij Etcetera "E? mJ 07 T vlieg er eens uit met een boek Kunst GOLDEN FICTION - voor rokers met een eigenstijl voordeel Individueel onderwijs in de vrije kunsten: Deze week: Rolling Stones Paus krijgt 500 tot 1000 brieven per dag <ouw Nederlands paviljoen Expo in Montreal begonnen Boeiende problematiek Straffe basisopleiding Internationale aansluiting Vara-actie voor het oude koetshuis Vandalisme Vakantietijd l'eii n o k Bu ivotr ZONNEBLOEM VAKANTIE-AKTIE GEEF van Bi arte f.5,- 11.55.555 t.n.v. VAKANTIEFONDS -BREDA 3— Buitenlandse radio heeft veel interesse voor Hollandfestival 0PREI5 ORT UNSTNIEUWS RINGO STARR IS RUIM BEHUISD wmlÊM DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 15 JULI 1965 (Advertentie) ATICAANSTAD (UPI) Kinde- monniken, huisvrouwen al- zijn vertegenwoordigd in de brie- die paus Paulus elke dag ont- gt. Dat zijn er zo tussen de 500 1Ö00, die allen persoonlijk aan paus geadresseerd zijn. Al deze t passeert op zijn minst de pau- jke werktafel. Laeve Paulus VI. Ik schrijf u dit kem. Papa heeft geen werk en praat nooit. Gisteravond zag ik m huilen", schreef onlangs een §etje- elen schrijven uit een bezwaard ioed, dat tegenover niemand an- s uitgestort kan worden. Ze be- cen de opperpriester van de uni- sele kerk als was hij dicht bij 5 r zijn ook brieven bij van gelo en, priesters en niet-katholieken, over het dogma gaan, over oor- en vrede of over geboortenrege- 'lie ook de schrijver is en wat zijn onderwerp mag zijn{ hij jgt steeds antwoord. Het Vaticaan mtwoordt ook persoonlijke tele- mmen. De Vaticaanse P.T.T. rkt per maand gemiddeld zeven- zend telegrafische antwoorden af. )e correspondentie, die onibeanit- >rd blijft, is die van de fanati- die jegens de Kerk van Rome tcunes koestert en die van „zie- s", die beweren, dat ze van hei en opdracht hebben gekregen de rk mee te delen, dat ze zus of moet doen. Vaticaanse functionaris, mgr. An- 0 Dell'Acqua, zegt over de brie- 1 aan de paus: „Men keert zich hem als tot een biechtvader. Men t hem geestelijke problemen )r en intieme zaken. Er zijn in- lectuelen, die in gewetensnood keren. Een veel voorkomend on- •werp is geboortenregeling". )it onderwerp wordt volgens mgr. ll'Acqua veel aangesenden door >uwen, die heen en weer geslin- xl worden tussen de moeilijkheden druk van het moderne leven en verbod van de Kerk om geboor- kunstmatig te regelen. Andere onderwerpen: „goed en aad". en „communisme." Men lagt veel om bijstand, om advies. )e paus antwoordt zelden persoon- c. Maar hij schenkt aandacht aan e problemen Wordt in een brief slechts een ge- d of toewijding toegezegd, dan twoordt het staatssecretariaat met schabloon. De tekst daarvan is orgaans: „Zijne Heiligheid paus ulus VI stuurt u zijn waardering □r uw bewijzen van toewijding en ïdt u op zijn beurt zijn vaderUj- gebed en zegen aan." üoms is de paus bijzonder getrof- i en zou hij graag meer doen dan it hij kan. Paulus VI, zegt mgr. ll'Acqua, „is erg gevoelig voor zinsdrama's, weifels, wanbegrip ongeneeslijke ziekten. Al dit lij- n vervult hem met bitterheid". ONTREAL (AFP) Kinderen van erlandse afkomst hebben de eerste ie in de grond gestoken om het begin te geven van de bouw van het Ne* andse paviljoen op de wereldtentoon» ing 1967. die in Montreal wordt ge- den. j de plechtigheid op het eilandje Helena, midden in de Sint Laurens ij Montreal, waren aanwezig de Ne andse consul-generaal in Montreal I. C. Kruisheer, de directeur-generaal de tentoonstelling, M. A Kniewasser de burgemeester van Montreal, J. peau. e dames van de genodigden werden -ast met een speciaal voor deze gele* ie id uit Nederland verzonden boe- e. iOFITEREN Dames- en kindermantels en jurken ien INKOOPPRIJZEN <ostuums 10 pet. Zourante artikelen 0-50 pet. koring Desgewenst komen wij gaarne met onze sortering bij u aan huis. Een bezoek aan ons be tekent voor u altijd voordeeL Bel of schrijf ons even, wöj ko men u gratis halen. alles tuurlijk weer bij: (Van een onzer redacteuren) MAASTRICHT Reeds sedert de oprichting van de Jan van Eick- academie te Maastricht wordt door bestuur en senaat van deze acade mie gestreefd naar een gelijkbe rechtiging door 't rijk met de rijks academie te Amsterdam. De Jan van Eick-academie heeft zoekend en tastend haar weg moeten vin den. Zij groeide uit Limburgs initiatief. Sindsdien heeft ook de Jan van Eick-academie 'n evolutie doorgemaakt, die met alle respect voor het pionierswerk van die eer ste jaren toch de doelstelling meer algemeen maakte. De nadrukkelijk confessionele leuzen behoren ook hier sinds enige tijd niet I meer tot de bon ton. Om met Albert Troost, de nieuwe directeur van de Jan 1 van Eick-academie te spreken: „De con fessionele trekken, die sommigen mar kant zouden willen zien getekend in het eigen gezicht, kunnen niet zo maar wor den ingeschminkt. Alleen als uitdrukking van innerlijk leven zullen zij vanzelf sprekend aanwezig zijn naarmate het gezicht zelf meer „gezicht" wordt". In de strijd voor gelijkberechtiging moeten daarom twee vragen afdoende beant woord worden. De eerste vraag luidt: „Beantwoordt de Jan van Eick-acade mie aan de vereisten voor een natio nale academie?" en de tweede: „Kan de nationale te Maastricht een eigen ca- chet hebben, waardoor de excentri- sche ligging in ruime mate gecompen- I seerd wordt?" Vanuit Den Haag werd aan het bestuur en de senaat van de Maastrichtse academie gevraagd naar een duidelijk omlijnd structuurplan bin nen het kader waarvan de emancipatie van deze academie zich in enkele jaren kan voltrekken. Op verzoek van het be stuur heeft de senaat zich bezonnen op een duidelijk omschreven lijn, waar langs de academie zich met spoed zal ontwikkelen tot een volwaardig en door het rijk gelijkberechtigd instituut voor hoger kunstonderwijs. Zaterdag heeft Albert Troost (42) sinds 1 januari 1957 professor voor de monumentale schil derkunst en sinds 1 januari 1965 direc teur van de Jan van Eick-academie te I Maastricht bij de uitreiking der eind diploma's de nieuwe beleidslijn in het nieuwe perspectief ontvouwd. In een gesprek dat wij naar aanlei ding hiervan mochten hebben, deelde hij ons mee, dat hij op aandrang van de senaat het directeurschap op zich nam omdat juist de problematiek van het academisch kunstonderwijs hem bijzon der boeide. Hij maakte echter bij de aanvaarding van de benoeming het voor behoud dat hü slechts voor een termijn van uiterlijk tweemaal vijf jaar het di recteurschap wenste te bekleden „In die tien jaar moet zich volgens prmcipiële richtlijnen en in opdracht van die senaat door prof. Ko Sarneel en mij de volwassenheid als nationaal acade misch instituut van onze Jan van Eick- academie voltrekken", zegt profes sor Troost. „Daarna wil ik gaarne mijn functie overdragen aan een opvolger om mij weer geheel te wijden aan mijn op drachten als monumentaal schilder en glazenier." ,.In het hele land heerst reeds lang een bepaald onbehagen over het kunst onderwijs in het algemeen, omdat dit te wemig geconcentreerd is en omdat er ook op dit gebied een aantal scho len zijn, die elkaar overlappen", meent 'de directeur. „Uitgangspunt van onze gedachten- gang was daarom de karakteristiek van onze academie te bepalen tot een die nen van de vrije beeldende kun rten, om als instituut verder te gaan met het onderwijs, waar anderen ophouden. In tegenstelling tot andere opleidin gen, gericht op een direct in de maat schappelijke ordening inpasbare afge ronde vakbeoefening, wenst de academie te Maastricht, evenals de rijksacademie te Amsterdam, zich bewust te beper ken tot de vrije beeldende kunsten. Hiervoor moeten drie vereisten bij dit instituut vervuld worden: er moet op de eerste plaats een strenge, verantwoorde selectie van studenten plaatsvinden, in overleg met de scholen vanwaar de kan didaat-leerlingen komen. Meer dan tot nu toe de gewoonte is, moet in cordiale samenwerking met de overige kunstscholen het bijzondere ta lent opgespoord, gezocht, gevonden en uiteindelijk ook meegetroond worden naar het Hoger Instituut. Dan zal ook veel meer de mogelijkheid van een aan sluiting binnen het blok van de in prin cipe vijf jaar durende studie aan de academie reëel worden." Maar ook de opzet van de opleiding van dit bijzondere talent moet volgens Albert Troost aangepast worden. De er varing heeft geleerd, dat de meeste nieuwgekomen studenten niet in alle op zichten de bruikbare basis hebben, waar op het mogelijk wordt geacht het eigen lijke hoger onderwijs der vakklassen te volgen. Deze overweging heeft geleid tot het vooropzetten van een twee jaar durende inleiding (basisopleiding), waarin met proeven, werkstukken schriftelijk en mondeling vooronderzoek, examens en gesprekken het proces der geschiktma- king voor de vakklassen verloopt. Hier moet, in die eerste twee jaar, op gang komen wat in de academie moet wor den dooi-ontwikkeld. Deze confrontatie van de student met voor de beeldende kunst fundamentele kwesties moet ook controleerbaar geschieden Men kan zeggen, dat dit een schoolser begin betekent, dat m principe als proef tijd moet gelden, maar het betekent ook, dat vanaf nu de vakklassen, volgend op de basisopleiding geleidelijk naar een vrije atelier-situatie zullen moeten uit groeien. De nieuwe vleugel, thans in aanbouw, zal ook in deze richting nieu we en gelukkige kansen bieden. Gunstig is ook, dat in Den Haag deze plannen met instemming zijn ontvangen. Kern punt is, dat waar de Jan van Eick- academie stelt zich te richten op de be oefening van de vrije beeldende kun sten, dit alleen mogelijk is, indien het onderwijs inderdaad steuntop het be grip van werkelijk individueel onderwijs. Na de twee basisjaren, die naar de opzet van de directeur schoolser zullen worden, zullen de daaropvolgende drie vakjaren meer de sfeer van een vrije academie krijgen. In tegenstelling tot vroeger zal de geslotenheid der afdelin gen doorbroken worden. Het zal hierdoor mogelijk worden* dat studenten van bij voorbeeld de afdeling monumentale schil derkunst ook partieel kunnen deelnemen aan een cursus in de grafische rich ting. Dezelfde mogelijkheden worden ge schapen voor alle vakklassen. Om het karakter van individueel onderwijs en van ondierwijs, dat aansluit aan de ac tualiteit, te realiseren, zal de mogelijk heid geschapen worden dat gastdocen ten afwisselend aangetrokken worden. Zij zullen hun eigen impulsen aan de ontwikkeling der studenten doorgeven. Zij zullen bovendien een ruime scala vor men van keuzemogelijkheden voor bege leiding naar geaardheid van de jonge kunstenaars. Tot nu toe traden ook gastdocenten op, doch uitsluitend voor de theoreti sche vakken. De nieuwe structuur opzet zal de Jan van Eick-academie op ge lijk niveau als de Rijksacademie te Am sterdam zelfs een bijzondere aantrek kelijkheid geven. Was voorheen de vraag gewettigd, of een nationaal kunst instituut zo excentrisch gelegen mocht zijn als de Jan van Eick-academie, deze door directeur prof. Troost geïntrodu ceerde wijziging van de onderwijsopzet zal nu kunnen plaatsvinden in een cen trum, waarin via openheid door de gast docenten ook de Europese invloeden zich volop kunnen doen gelden. In Maastricht kunnen immers gastdocenten verworven worden vanaf de Noordzee tot de Rijn en tot in Parijs toe. De televisiekijkers en radioluisteraars zullen zich nog wel „Het oude Koets huis" aan de Hooikade in Den Haag herinneren. Willem van Heck, die sinds zijn geboorte hartpatiënt is, zwaait in dit tot een klein museum ingericht per ceel, de scepter. Voor iedereen die ge bukt gaat onder grote of kleine zorgen staat zijn voordeur o<pen. Tallozen zijn in de loop der jaren in de prachtige in gothische stijl ingericht huiskamer ontvangen. „Het oude Koetshuis" is thans een stichting onder voorzitterschap van mr. H. J. Walkate. Helaas kampt deze stichting met een ernstig geldge brek, waardoor het onmogelijk is, om velen, die aan de Hooikade om raad en hulp komen vragen, enigszins bij te staan Daarom heeft de programmalei ding van de V.A.R.A. onder de titel „Van harte" een radio-actie op touw gezet. Henk van Stipriaan en Kees Buur man, die maandagavond dit programma zullen verzorgen, hopen via veertien in ons land uitgezette telefoonposten, vele giften voor „Het oude Koetshuis" bin nen te krijgen. Men hoopt in Hilversum, dat velen „van harte" een bescheiden of meer royale gift beschikbaar zullen stellen voor deze sympathieke Haagse instelling. (Advertentie) Met enige verbazing las ik het inge zonden stuk van de heer A. Neyt te Philippine. Deze verbazing betreft de zin: „Maar als landbouwers onder elk aar ook al zo over anders eigendom denken, moet ik daar niet hoog mee staan". Als ik deze zin goed begrijp dan is de heer Neyt er zeker van, dat zijn auto door een wagen, bestuurd door een agrariër, is geramd. Dan vraag ik me toch wel af -vaarom hij het nummer van die auto niet heeft opgenomen. Of is het zo, dat de heer Neyt zo maar zonder enig bewijs de schuld op een agrariër wil schuiven. Op een land bouwtentoonstelling plegen echter nog wel andere mensen te komen dan land bouwers, die dus net zo goed zijn auto hebben kunnen raken. Uit deze zin maak ik dan ook op, dat er nog mensen op landbouwtentoonstellingen komen, die beweren de boerenstand hoog te hebben staan, maar toch me4 weinig of geen bewijsmateriaal (dat blijkt ten minste uit het stuk niet), een agrariër en zelfs de boerenstand als geheel dur ven aan te klagen. is onderhand tijd, dat, terwijl er SoUSfL r rafsendiscriminatie wordt geschreven, ook het lzndbouwberoep I respect krDSt b« do niet-landbou- OOSTERHOUT G B 1 2 3 4 5 8 7 ft 9 ilefoon 01140-2719 Nu voor velen de vakantie-tijd is aan gebroken, waar men zeer terecht pok naar verlangd heeft omdat het een jaarlijks terugkerende traditie wordt is er echter nog wel een groep (bij veien misschien wel een onbelangrijke of uit geschakelde, maar het blijft toch altijd nog een groep Nederlanders) en wel de zogenaamde A.O.W.'ers; hiervan zouden velen ook wel wat van de vakantie wil len genieten. Men zal wellicht de op merking maken: dezen hebben het hele jaar vakantie, maar met vakantie wordt wat meer bedoeld, namelijk een gezel lig uitstapje van eer of meer weken. Maar voor velen ligt hiervoor nog een flinke struikelblok op de weg, namelijk de financiële onmacht. Velen hadden nog gehoopt op een vakantiebijdrage, maar deze hoop heeft men al voor een groot deel laten varen na die strijd om die 2 pet. voor de werknemers. Men moet ook weten dat vele A.O.W.'ers zich toch al beperkingen op moeten leg gen in deze dure tijd. laat staan om nog wat voor vakantie opzij te leggen. Toch zijn er buiten de A.O.W.'ers nog genoeg, die in een week meer aan genoegens uitgeven, dan die oudjes voor een va kantietripje nodig zouden hebben, en zolang dit nog zo is, is de sociale ver deling nog niet wat ze zijn moest. RAAMSDONKSVEER C. J. v. d. KIEBOOM Het bijzondere van deze pennekluivei is' »at. a*s linker uitsluitend de let ter A is gebruikt. Horizontaal: 1. meisjesnaam - eerste main. 2. bloei- wijze. 3. prent. 4. aantal - aan- en afvoertroepen. 5. luchtige stof - wiel. o. keukengerei - recht stuk van een rivier. 7. stuk karton. 8. op die manier 9. advies - keer. Vertikaal: Vmestvocht - stel. 2. Turks bevelheb- ber. 3. stuk hout. 4. paling - jongens naam. 5. vaartuig - dwaas. 6. soort papegaai - mannelijk schaap. 7. ge bak. 8. hertogin van Holland. 9. vriend - onbegroeid. 'TBRX iaeui 0 'ups g 'i 'uibj - RJE •9 IBUI - C 'pBB - JBB f -2{UBld 'g b8b Z - l^BR l -pBBOI^JOA "{BBUI pB'BM '0 BfB *g h-IRB^ 'I 3JBJ - UBd 9 *pBj - sb8 *g 'i'BB - jei 'iBBid g ■JRB Z 'UIBpB - BUUB 'X ^BB^UOZIJOH :Suisso[do voor langdurig zieken van uw vakantiegeld GIRONUMMER (Van onze radio- en t.v.-redacteur) Behalve alle technische faciliteiten voor de uitzendingen via de radio van het Holland-Festival voor de eigen om roepverenigingen heeft de Nederlandse Radio Unie dit jaar aanmerkelijke me dewerking moeten verlenen voor radio uitzendingen in het buitenland. Zo verzorgde de N.R.U. in het kader van het Holland-Festival opnamen en lijnverbindingen voor de omroeporgani saties in België, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Denemar ken, Zweden, Finland, Monte Carlo en Israël De grootste internationale belangstel ling bestond voor een uitvoering door het Concertgebouworkest onder leiding van Erich Leinsdorf met medewerking van Vladimiir Ashkenazy en voor de op voering van „De Parelvissers" door de Hol!and-Festival-opera onder leiding van Alberto Eerede. Van deze evenementen werden aan negen buitenlandse omroe pen opnalnen verzonden. Het slotcon- cert door het Residentie-Orkest onder leiding van Pierre Boulex zal aan acht buitenlandse omroepen worden doorge geven. Naar zeven landen gaat een op name van het concert door het Janacek- kwartet en van dat door het Concert gebouworkest met als solist Wolfgang Schneiderhan. In totaal werden voor het buitenland door de Ned. Radio Unie niet minder dan 134 opnamen en lijn verbindingen verzorgd. (Advertentie) carb0vit tegen maag- en darmstoornissen. mugoun (reukloos) ter voorkoming van muggebeten. De schilderijenexpositie in Etcetera in Bergen op Zoom van de 55-jarige Zeeuwsch-Vlaming Fer Slock is een ge makkelijk leesbare. Men kan de stijl der werken gemakkelijk interpreteren in de richting van een ouderwetse roman tiek, die niet altijd even geslaagd is. Sommige van de doeken hebben dat vlotte, dat op het kantje ligt van een gemakkelijk maniertje. Toch is Slocks werk tot een gave zelfstandigheid ge groeid ondanks een soms te soepel ge voerd penseel, vandaar dat zijn doeken, die met het mes zijn gemaakt (en die kennelijk tot zijn laatste ontwikkeling behoren) meer body hebben. Zij geven iets weer van de strijd tussen de kunste naar en zijn materiaal en hebben meer inhoud. De romantiek, die over ieder doek gespreid ligt, geeft de schilder echter nergens aanleiding tot over-dosering. Hij wordt geobsedeerd door zijn eigen omgeving en vindt daar keer op keer inspiratie in. Slock werkt met warme tinten, die in een enkel schilderij zelfs gdurfd tegenover elkaar worden ge steld. Al zijn doeken verraden een man, die het métier uitstekend onder de knie heeft en die bovendien rustig de stro mingen van de tijd over zich heen laat gaan. Hij schildert zoals hij meent, dat hij het moet doen: hij forceert zich ner gens, blijft zichzelf en is daardoor echt. De tendens naar een andere wijze van zich uiten is een bedachtzame. Heeft zijn ouder werk nog volop binding met de romantiek, die onder de Haagse school in Nederland de toon aangaf, zijn nieuw werk heeft een heel andere toets. Om te beginnen werkt hij daar met het paletmes, waardoor een bredere streex ontstaat, die het werk zeer ten goede komt. Het wordt ruiger, krijgt iets mo- numentalers; zijn doeken worden als het ware meer opgebouwd. Ook de stijl verandert. Van het soms overgevoelige impressionisme, dat nu en dan zelfs de (Advertentie) vers in blik verpakt! grens van het sentimentele nadert, ont wikkelt Slock zich tot een schilder, die de kleur meer primair durft te gebrui ken. Ofschoon zijn vormen nog altijd duidelijk herkenbaar zijn, is toch de tendens naar abstraheren voelbaar on der de huid van het doek. Een werk als De Laborant is daar bijvoorbeeld een duidelijk specimen van. Zijn later werk heeft gewonnen aan uitdrukkingskracht, het is dieper en rijker geworden. Daarom is deze expo sitie in Etcetera zo boeiend: men ziet de vroegere en de zich vernieuwende schilder, waarbij wij dan ver de voor keur geven aan de man, zoals hij zich thans manifesteert. J. M. Het was kennelijk niet eenvou dig te raden op welke plaats Lucil le Stars „Colinda" in onze Stem- hitparade zou komen te staan. De gissingen varieerden van de eerste tot en met de tiende plaats! Het is de derde geworden. Er waren slechts vier goede inzendingen. Na loting viel de prijs op die van Netty van Loon Laagstraat 65 Rijen Zij krijgt „Colinda" dezer dagen per post thuisbezorgd. En dan nu de hitparade zoals die door onze lezers is samengesteld: 1. Wooly Bully Sam the Sam and the Pharao's 2. Rock and roll-music The Beatles 3. Colinda Lucille Star 4. Long live love Sandie Shaw 5. Mr. Tambourine Man The Birds/The Hunters 6. II Silenzio Nino Rossi 7. Price of love Everly Brothers 8. Goodbye my love The Searchers 9. Roadrunner Pretty things 10. Price of love Elvis Presley LEIDEN De maatschapij der Neder landse letterkunde heeft de Vander- hoogt-prijs 1964-1965 toegekend aan de schrijver Jacques Hamelink voor zijn bundel van zes verhalen „Het plant aardige bewind". De Dr. Wijnandts Frainckenprijs werd toegekend aan de schrijver C. F. P. Stutterheim voor zijn essay Conflicten en grenzen. DEN HAAG Minister Vrolijk heeft de inzenders aangewezen voor de afdeling beeldende kunsten van de biënnale de la jeunesse, die van 28 september tot 3 november te Parijs zal worden gehou den. Werk zal worden ingezonden van de kunstenaars Ad Dekkers, Johannes Koetsier, Reinier Lucassen, Peter Struycken, Hans Scholze, Jan Vanmun ster, Dick Cassee, Hannes Postma en Marthe Röling. MOSKOU - LONDEN In Moskou draait momenteel de Amerikaanse film My fair lady en zij heeft er veel succes. Theater Moskwa is dag na dag uitverkocht. In Londen treedt het Bolsjoi-ballet op. Na afloop was er een applaus, dat tien minuten duur de. het gold vooral de bijna al legen darische Wladimir Wasiliew. AMSTERDAM De Van der Rijn- prijs, ingesteld door de directie van H. J. van der Rijn n.v., alhier, is toegekend aan de 27-jarige Artur An tonio Varela te Haarlem. De opdracht was een anders dan door giten uit me taal vervaardigd plastisch werk te maken. DEN HAAG De 23-jarige Nederland se dirigent Edo de Waart zal een jaar lang als assistent-dirigent van het Filharmonisch orkest van New York optreden. Dit is een uitvloeisel van de prijs, die de dirigent gewonnen heeft in het in december te New York ge houden internationale Dimitri Mitro- poulos-muziekconcours. Zoals bekend, is Edo de Waart met ingang van 1 septemiber van het volgend jaar be noemd tot assistent-dirigent bij het Concertgebouworkest te Amsterdam. De opgaven van deze week A. Stel uit de nu volgende lyst platen naar eigen voorkeur je eigen hitparade samen: 1. The birds and the bees Jewel Akens 2. Hello Josephine The Scorpions 3. That 'U be the day Everly Brothers 4. Ticket to ride The Beatles 5. The last time Rolling Stones 6. A world of our own The Seekers 7. Poupée de cire, poupee de son France Gall 8. Goldfinger Shirley Bassey 9. Good night Roy Orbison 10. Santa Domingo Wanda Jackson B. Raad op welke plaats „The last time" van de Rolling Stones volgende week in de Stem-hitparade komt te staan. Briefkaarten weer naar Dagblad De Stem, Reigerstraat 16, Breda. Op de adreszijde s.v.p. weer het woordje „hit parade" vermelden. De inzendingen moe ten uiterlijk maandagavond in ons bezit zijn. Onder de goede inzendingen wordt een exemplaar van „The last time" ver loot. WEYBRIDGE Beatle Ringo Starr heeft te Weybridge een huis met 15 kamers, waarbij 7 slaapka mers gekocht Ringo is verleden week 25 gewor den. Zijn vrouw Maureen is in ver wachting van hun eerste kind. Thans wonen zij nog in een ruime flat na bij Marble Arch in Londen. Na de verhuizing woont Ringo dicht bij Beatles John Lennon en George Har rison. Donderdag: 15 juli HILVERSUM I 402 M Nieuwsberichten en mededelingen: 12.10, 19.00, 22.30 en 23.55 uur. Populaire muziek 12.45, 14.15, 16.30, 17.15, 20.00 en 23.05 uur. Klassieke muziek: 11.45, 15.30, 17.00, 19.45, 22.00 uur. Vrouwenprogramma: 13.45 uur. HILVERSUM n 298 M Nieuwsberichten en mededelingen: 12.27, 13.00, 16.00, 18.00, 20.00, 22.30 en 23.55 uur. Populaire muziek: 12.00, 12.30, 15.30, 18.25, 23.05 uur. Klassieke muziek: 13.30, 16.30, 20.05 uur. Vrouwenprogramma: 14.15 uur. Jeugdprogramma: 17.00 uur. BELGIë VLAAMS 324 M Nieuwsberichten en mededelingen: 12.00 uur en verder om het uur. Populaire mu ziek: 12.03, 22.15 uur. Klassieke muziek: 13.20, 20.00 en 23.05 uur. Sportuitzending: 18.28 en 18.45 uur. vrijdag 16 juli HILVERSUM I 402 M Nieuwsberichten en mededelingen: 7.30 en 8.30 uur. Populaire muziek: 7.05, 8.40 10.00 en 11.40 uur. Ziekenprogramma: 11.00 uur. Jeugdprogramma: 9.40 uur. HILVERSUM H 298 M Nieuwsberichten en mededelingen: 7.00, 8.00 en 11.00 uur. Populaire muziek: 7.20, 8.10 en 10.00 uur. Jeugdprogramma: 11.02 uur. (Advertentie) In het Amsterdamse Vondelpark staat, gelijk onze correspondent al daar heeft gemeld, een bij wijze van grap vervaardigde ijzerconstructie tussen een groot aantal moderne beeldhouwwerken. Een stel monteurs had het ding er in het donker neerge zet om eens te kijken wat er gebeur de. Nu, het geval werd onmiddellijk geaccepteerd. Er werd een schijn- werpertje op gericht en het kreeg een catalogusnummer. Óp dat moment konden de stieke me practicaljokers hardop gaan scha teren en het verhaal publiek maken, opdat de organisators het schaam rood op de kaken zouden krijgen. Dat geschiedde overigens niet: „Ik wist vanaf het begin dat het een grap was, maar ik vond het een leuk ding en ik heb het dus op de tentoonstelling ge zet", zei de inrichter van de expo sitie. Een sterke reactie. Ik wil geens zins beweren dat de man loog, maar wanneer ik op zo'n manier te grazen genomen zou zijn, zou ik precies het zelfde gezegd hebben. Vooropgesteld dan dat ik even ad rem zou zijn als die tentoonstellingsorganisator. Zijn antwoord coupeerde bovendien uitermate handig de wellicht diepere bedoeling van de grap der monteurs. Men mag aannemen dat ze gerede neerd hebben: als we nu wat geks in elkaar knutselen, uit oude verwar mingsonderdelen, en we zetten dat in het Vondelpark, en de sufferds ac cepteren het als zijnde een heus kunstvoorwerp, dan maken we de hele moderne kunst belachelijk. Goed, het ding wérd aanvaard, ech ter niet omdat de organisator niet in staat zou zijn ware kunst van schroot te onderscheiden, maar omdat hij de bij wijze van grap in elkaar gelaste metaalplastiek „leuk" vond. Dat lijkt een denigrerend oordeel, doch dat is het niet. Er worden da gelijks, door tientallen serieus aan kunst doende jongelui plastieken, schilderijen, pop-art-gevallen en beeldhouwwerken vervaardigd die zij zelf als kunst beschouwen, doch waarvan bijna niemand bereid is te zeggen dat ze „leuk" zijn. Het vreem de is dat voornoemde jongelui dit ook geenszins op prijs zouden stellen. Ze willen helemaal niks leuks gemaakt hebben, doch verheven kunst wroch ten. Toen Mozart voor het eerst zijn. nogal beróemd geworden Kleine Nachtmusik uitvoerde, zei een salon vol bepruikte en neerbuigend-wel- menende society-lieden na afloop dat het héél aardig was. Was Mozart een kind van onze tijd geweest, dan zon hij hevig beledigd de zaal verlaten hebben. Maar hij was er, integendeel, hoogst verguld mee. Als ik een van die Amsterdamse monteurs was, zou ik vanaf nu nooit meer iets anders monteren dan leu ke dingen uit elk voorhanden zijnd afvalmateriaal. Immers, het is bijzon der dankbaar, iets te vervaardigen wat de mensen aardig willen vin den en er is altijd wel een expositie waar die dingen kunnen staan. En er is bovendien een redelijke kans dat ze over twee eeuwen nog repertoire-vaste museumstukken zijn, terwijl de serieuze kunstvoorwerpen op die Amsterdamse tentoonstelling regelrecht de mist der vergetelheid ingaan. PRAET-MAECKER yyiiy Donderdag 15 juli NEDERLAND I KRO: 15.00-15.35 Voor de vrouw. NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Barend de heer. 19.06 De verrekijker. 19.15 Regionaal journaal. 19.35 De Lucy Show: Lucy en de militai re academie. 20.00 Journaal. 20.20 KRO: De knecht van twee meesters, toneelspel. NTS: 22.50-22.55 Journaal. NEDERLAND H NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 Sport- variëteiten. 20.35 Kijken rond de toren: Vandaag kan ook Limburg via de zen der in Roermond kijken naar de televi sieprogramma's van Nederland 2: Korte filmimpressie over het land rond de zen dertoren. 20.55-22.10 Voor de vuist weg. BELGIë VLAAMS 19.30 Engelse les. 19.45 De schapendo- der, verfilmd vervolgverhaal voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.25 De Flintstones, tekenfilm voor jong en oud. 20.50 Pene lope, het programma voor het gezin. 21.15 Vile Europese Beker voor Zangvoor dracht. Reportage uit Knokke. 22.45 Nieuws. BELGIë FRANS 19.00 Berichten. 19.03 De Christenen in het sociale leven. 19.33 Robin des Bois, feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Fantóme a vendre, film. 21.50 Le carrousel aux images, Nieuwe films. 22.20 Journaal. Vol smaak en tóch zacht! Of u nu GOLDEN FICTION rookt GOLDEN FICTION FILTER, beide getuigen van een exclusieve smaak. Want u wilt immers genieten van een ul^el^®" melange van pure, ongesausde tabakken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7