Aardappelseizoen is catastrofe voor de handel enz. enz. Bi prikkelt de zinnen UITKOMST ANDERS DAN BEREKENING Staatsfondsen prijshoudend E.Y.O. vraagt minister meer parkeerhavens IER ZAKE Amsterdamse Effectenbeurs Kopersstaking DRIEWIELER Stijging Export Sovjet-bedrijven gaan produktie op vraag baseren Casbelon bungalows in vier c lagen .ruw gemonteerd Emmertjes water halen in Amsterdam Dividendvoorstellen MARKTEN Dit najaar nieuwe Noo dsee- veerdienst Rotterdam-Huil WATERSTANDEN DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 8 JULI 1965 4 dende teleurstelling: de veelbesproken siësta. Denk niet, dat ook maar één mens. hoe volgegeten en moe ook en lichtelijk naakt boven op zijn bed lig. gend. een oog dicht doet. Hij doet niet anders dan met een handdoek wer ken Maar dan nadert eindelijk de avond. Kijk. dan is er geen weldenkend mens meer in zijn benauwend-heet apparte- ment (dat vanmiddag toch nog ergens koel leek) Iedereen op straat en naar de piazza's en de terrasjes. En alle kin deren mee: van de baby van enkele maanden tot die categorie van even bo ven de tien. Nou maar zitten en weinig zeggen Laat die kinderen maar lawaai ma ken. Men bestelt witte wijn mei abrikozen. Men schenkt de glazen (mo- del: onze ouderwetse wastafelglazen).] half vol en men snijdt de abrikozen in j stukken. En die stukken gaan in het r glas en nou even laten „trekken". Nee. geen ijs: is gevaarlijk in de hitte en ontneemt bovendien alle smaak. Laat die opgewonden jongen maar hollen en als de baby kuren mocht vertonen, dan krijgt ie ofwel een ouderwetse speen ofwel een zakdoekpunt-met-suiker-erin. 'gedrenkt in de wijn, ofwel zonder ge zeur een paar lepeltjes wijn-onversne den. En dan moet je eens zien hoe zo'n baby slaapt. En nou zitten en niet meer bits zijr en ongeduldig. Laat het bezinken, va: je af vallen. Misschien ruik je ergen* de lucht van een oleander of misschien kun je je dit voorstellen, terwijl je langzaam met een vork de stukken abri koos uit je glas prikt. Het is nu een tikje koel en je komt bij. En dan trekt men zo rond of na mid dernacht naar hun appartement, waa: alles tegen elkaar was opengezet voo - het eerste avondkoeltje. Maar waar hei nu weer zó verschrikkelijk benauwd en heet is. En dan gaat iedereen naar be traag en moe opeens en weer drir' - pend. Jongens, zuinig met water, wai morgen Tja, morgen zullen we wr; de 39 halen, als je die ellendige krai ten mag geloven. In Palermo was hc* vandaag 41 nou ja, die Sicilia nen r aangebo. 2 garages, sendaal. Te 4850 Roo- van 2 on- age. 1 aug. Koopsom vragen za m 14.00 tot laan 10, zijn be- lieme weg- afwerking prijs. Be- n Belcrum- vraat 16-20. Alle da- X te huur 5- bungalow- is en licht ellelaan 163 tel. 5185 langwagens vele ande- opbergpro. irijf „De -aat 7, La- 684-500. v.a. f 2995 lar. Diver- ruilwagens. ijk. Cara- hoek", On- valuwe, tel. Borssele tot kam- caravans, grote kan- cht kamp te huur vóór 17-7 05-568. Steeds goede gebruikte auto's met volledige garantie. Inr. en financiering. Garage v. Kaam B. op Zoom, tel. 01640-4775. X T. k. Borgward Isabella 1957. Wit met zwart rolidak Tel. 01680-4148. Ford Taunus bestel 1958, V.W. 1958 bestel. Te bevr. Molenstr. 34, St.-Jansteen Tel. 01140-2226 Mercedes autobus 1957 geschikt voor groepsvervoer. Spotprijs Automobielbedrijf A. v. d. List en Zn. Oosterhoutseweg 137a, Teteringen, tel. 01691-369. Henschel vrachtauto 1957 met aanhangwagen, laadvermogen 14 ton. Automobielbedrijven A. v. d. List, telefoon 01600-31446. Academiesingel 34-34a, Breda en Oosterhoutseweg 137a Tete ringen. Tel. 01691-369. Bij ons koopt u een goede ge bruikte auto met 3 maanden of 10.000 km garantie. Keuze uit meer dan 100 stuks. Hieronder een greep uit onze voorraad. V.W. 1500 I960 V.W. 1500 1964 V.W. 1200 1963 V.W. 1200 1958 V.W. 1200 1962 Opel Rekord 1960 Opel Olympia 1958 Opei Kapitan 1960 Opel Kapitan 1959 Opel Caravan 1961 Opel Caravan 1958 Renault Dauphine I960 Mercedes 219 1958 Mercedes 190 1958 Mercedes 180 D 1958 Fiat 600 1960 Ford Taunus 17M 1963 Ford Taunus 17M 1960 V.W. kleinbus 1963 V.W. Combi geel kent. 1964.. V.W. Combi geel kent. 1963 V.W. Combi geel kent. 1963 V.W. Combi geel kent. 1961 V.W. Combi geel kent. 1960 V.W. Combi geel kent. 1959 V.W. bestel 1963 V.W. bestel 1962 V.W. bestel 1961 V.W. bestel 1959 1960 Ford Taunus FK 1000 1959 Renault Estafette 1962 Henschel vrachtauto met aan- hang wagen. Totaal 14 t. laad vermogen 1957 Mercedes autobus voor groeps vervoer 1957 Hanomag met oplegger 1959, Hanomag vrachtauto 2 ton laadvermogen 1960 Mercedes vrachtauto 6,5 ton laadvermogen 1956 Goliath bestel 1956 NSU-scooter 1958 Heinkel scooter 1956 2 vrachtautobanden 1100 x 20. Verder nog diverse goedkope inruilauto's. Voor een dergelijke en betrouwbare auto? Dan naar v.d. Ll9t en zonen, Acacie- miesingel 34-34a, tel. 01600 - 31446 en Oosterhoutseweg 137a, Teteringen. Tel. 01691 - 369. Za terdags en zondags geopend. ijk Eend en nieu- 45o.- Tel 1961 iten Goe 00.- Tel Austin 1) tonna- Bouwjaar il telef »oUa TS. 1-13 tmerlaar Vest) onderde el. Alle Imperials ille mer- ;ns voor- Appels, irgen op compleet we Daff- jaar 1964 acces- 6 uur zande - Vito garage te Breda. Handel in uitsluitend eerste klas ge bruikte automobielen, welke van voor tot achter geheel zijn nagezien en gecontroleerd ln eigen werkplaats. Al onze wa gens zijn rechtstreeks van eer ste eigenaar, schadevrij en van teer recent oouwjaar. Komt u eens geneel vrijblijvend bij ons kijken En maakt uw keuze uit ue volgende courante automo- Dielen Fiat 1300 van 1963 ln prima staat. Fiat 600 van 1963 zeer mooi Fiat Neckar 1961 met schuifdak, Renault Dauphine schulfdak. radio enz. in prima staat. Opel Rekord 1962 type 1700 V.W. De Luxe 1962 met 1963 met schijfremmen. V.W. ne Luxe van 1962 zeer mooi. V.W. de Luxe van 1962 type 1963, lage prijs. V.W. 1500 S. ais nw 4500 km gelopen type 1965. Trabant de Luxe 10.000 Km gereden, dec. 1964, lage prijs. Renault Major van 1964 als nieuw V.W 1500 m. schuif dak 1963, V.W. de Luxe met .ichuifdak 1963. Al deze auto's worden verkocht m. onze volle gar Overal bekend Gedurende <ie garantiet. 3 rnnd. alle eventu ele kosten voor onze rekening, zuwe; van onderdelen als van arneidsloon, Elk deskundig on derzoek en proefrit toegestaan, inruil en financiering mogelijk Vito Garage, Gmneketvweg 340 342, vlak bij de Ginnekenmarkt Total Pompe. Dagelijks geo pend tot 10 uur. Zaterdag en zondag tot 6 uur. Tel. 36173. r.k. I Duitse herders, teef, pri- na stamboom Moet weg, bil- 'ijke prijs. Kapelstr. 34. Zegge. DEN HAAG (ANP) Hel aardappelseizoen 1964/65 «net zijn re- co?dopb"tsL een prima kwaliteit en een export die bijna het dub bele was van liet veeljarig gemiddelde, is voor veel ondernemers, zoals wij al eerder melden, toch slecht afgelopen, in verscheidene gevallen zelfs catastrofaal geëindigd. Vooral de handel heeft zeer grote verliezen moeten incasseren. Voor de telers waren de verliezen minder ernstig, omdat de eind mei nog (aanwezige voorraden (op een hoogtepunt in de groothandelsprijzen op 12 en 13 mei was toen een sterke prijsdaling gevolgd) in overwegende mate in handen van de handel waren. Het was ook de handel die op e i import zeer grote verliezen leed, aldus het produktschap vooi aardap- pelen. Eind juni wis er nog een voorraad f van verscheidene duizenden tonnen, die nog niet geplaatst was, en waarvan men zich moet afvragen of er nog wel een plaats in de consumptiesector voor te vinden zal zijn. Geschat is dat van die l nog aanwezige voorraad tenminste drie kwart in handen van de handel is. Ze be staat voor ongeveer de helft uit bintjes. S De commissie marktregeling heeft geen mogelijkheid gezien om nog maatregelen |ter ondersteuning van de markt te ne- fVan de overheid is geen financiële [deelneming te verwachten in een res- tanten opruimingsregeling. opmaken. Toen kwamen de voorraden van de stadsgrossiers aan de beurt bij steeds verder dalende prijzen. Zodoende was de handel uiterst flauw en werd zelfs het woord „kopersstaking" ge bruikt. Volgens het produktschap is het on- L juist dat de verliezen het gevolg zijn yan ongezonde speculaties, althans in de meeste gevallen. De aardappelhandel, Jpooral tegen het einde van het seizoen, is van nature riskant omdat te veel on- lbekende factoren, zoals: Wanneer ko nen de vroege aardappelen?", „Hoe zal fde buitenlandse vraag zijn?", enz. een J beslissende invloed op de afloop hebben. I De onevenwichtige prijsstijging, die eind april is ingezet en zich begin mei ver snelde heeft tot gevolg gehad, dat niet alleen een deel van de detaillisten en Consumenten zich naar mogelijkheid heeft ingedekt, maar ook de stadsgroot- handel. De landhandel heeft bovendien Eveneens getracht zich zo goed moge lijk in te dekken om in de resterende we ken van het seizoen de normale afne- ners van aardappelen te kunnen voor zien. Daarna gingen de consumenten en detaillisten de opgedane voorraden eerst „Grot" is de naam van dit drie- wielige racewagentje van Spaanse makelij. Het wagentje heeft als krachtbron een 350 cc tweetaktmo- tor welke bij een toerental van 6000 o.m. 23 pk ontwikkelt. De vierbak maakt een topsnelheid van 160 kmu mogelijk. De carrosserie is van aluminium vervaardigd. Het produktschap zegt dat de sterke prijsstijging werd veroorzaakt door de bij het bedrijfsleven groeiende veronder stelling. dat in Europa een tekort-situatie zou ontstaan zoals in 1962. De prijsda ling na 12 en 13 mei voltrok zich vrijwel even snel als de prijsstijging daarvoor en nog in de meimaand kon men consta teren dat er geen sprake was van een te grote buitenlandse vraag zoals eerder was verondersteld. Het produktschap schrijft de prijsda ling o.m. toe aan de volgende factoren: In het buitenland daalden de prijzen snel. In België, waar nien eerst maat regelen overwoog om de import extra te stimuleren, bleek de positie ruim te zijn en werd de export hervat. Ook onze han del kocht in België, Frankrijk, Italië en Oostenrijk vonden onze prijzen te hoog. terwijl de Duitse verwerkende industrie gedeeltelijk tegen lagere prijzen in Bel gië en Frankrijk ging kopen. De export in de maand mei bleef ver beneden ieders verwachting. De prijs stijging in ons land was voor een be langrijk deel veroorzaakt door in het buitenland veronderstelde tekorten. Maar terughoudendheid bij de verkoop leverde in deze maand een export op van niet meer dan 10.000 ton tegen 54.000 ton in april. In juni, toen het prijspeil al ver was ingezakt, werd bij een veel gerin gere vraag nog 13.000 ton uitgevoerd. De totale uitvoer tussen juni 1964 en juni 1965 was 475.000 ton. De invoer overtrof de uitvoer. Er wer den ongeveer tienduizend ton oude aardappelen ingevoerd, waarvan onge veer een kwart uit Engeland voor in dustrieverwerking. De invoer van nieuwe aardappelen had in mei en juni een om vang zoals nog niet eerder is voorgeko men: 20.000 ton. De binnenlandse markt kon deze grote hoeveelheden niet ver werken en uiteindelijk werden nog 1500 ton oude en ongeveer drieduizend ton nieuwe aardappelen heruitgevoerd. De prijsstoot naar boven, hier en daar gepaard gaande met een mindere kwa liteit van aardappelen., en de dure groen ten hebben de binnenlandse aardappel consumptie gedrukt. De aanvoer van nieuwe aardappelen liet niet zo lang op zich wachten als eerst verondersteld werd. De telersprijzen voor nieuwe aardap pelen zijn iets beter dan vorig jaar, maar toch weer onbevredigend. AMSTERDAM Verreweg het belangrijkste nieuws was gistermiddag het be richt. dat de Nederlandse Gas-Unie zich voorstelt onderhandse leningen aan te gaan tot een bedrag van f 250 min tegen 6% procent a pari. Dit betekent, aldus de beurs, een verlichting voor beursplein 5, omdat hierdoor geen beroep op de open bare kapitaalmarkt zal worden gedaan. Of de staatsfondsenhoek daarom gistermid dag bij de opening aan de vaste kant was valt echter te betwijfelen. Dit bleek ook later toen de koersen in deze hoek afbrokkelden. Men vond de koersstijging van eergisteren voor de staatsfondsen wat te geforceerd. De f 5 min 6 procent obliga tielening Ver. Bedrijven Bredero, waarop eergisteren tegen 99 procent werd inge schreven, heeft het met de hakken over de sloot kunnen halen. Hieruit blijkt dui delijk dat obligatieleningen voor het bedrijfsleven met een rentepeil van ruim zes procent moeten komen om kans van slagen te hebben, aldus de beurs. De handel in de hoofdfondsen heeft gistermiddag niet veel te betekenen gehad. In alle hoeken was het stil. De vast opgaande lijn eind vorige week en maandag werd eergisteren reeds onderbroken door een lichte koersdaling. Dit was gister middag ook het geval. Het ontbreken van Amerikaans aanbod deed de vorige week, vooral voor aandelen Philips, de koers snel stijgen. Eergisteren en gisteren kwamen weer verkoopopdrachten van Amerikaanse zijde in de hoofdfondsen voor. Philips had hiervan wederom het meest te lijden waardoor de koers inzakte van 126,20 tot 125,60, tegen eergisteren als gemiddelde slotprijs van de laatste tape 127,20. Unilever zakte in van 138,90 tot 138,30 (139). Kon. Olie daalde van 139,10 tot 138.70 (139.20). AKU verloor twee punten bij een notering op 459 tot 458,5. Na het lange weekeinde, door Independence day, heeft Wall Street dinsdag de nieuwe beursweek ingezet met iets lagere slotkoersen, ook voor het merendeel der Nederlandse hoofdfondsen. De omzetten op de Newyorkse beurs waren gering. Men wacht aldaar op de tweede kwartaalcijfers 1965 van de Amerikaanse maat schappijen. Hierover is men optimistisch. De cultures waren nauwelijks prijshoudend. De scheepvaartwaarden lagen licht verdeeld in de markt. Aandelen KPM moesten een paar punten prijsgeven. Centra le Suiker Maatschappij werd in een open hoek verhandeld op ca 448 (451). MOSKOU (Reuter) Meer dan 80 Sovjet-Russische kledingfabrieken zyn begonnen met het baseren van hun pro duktie op de vraag van de kopers in plaats van op de plannen, die tot dus ver door instanties in Moskou werden opgelegd, aldus de Pravda. Ongeveer 50 schoenfabrieken hebben begin deze maand hetzelfde gedaan- Hieruit blijkt, dat het plan, om in bij na 400 maatschappijen dit nieuwe sy steem in te voeren, toch doorgang vindt, zij het met vertraging. Oorspronkelijk zou bij deze verandering ongeveer een kwart van 'de kledingindustrie van het land zou worden betrokken. Ook de tex tiel-, bont. en andere kledingbedrijven zijn' tot de nieuwe werkwijze overge- gaan. Het nieuwe systeem v'loeit voort uit voorstellen die professor Yevsei Liber- rnan, een econoom aan de universiteit van Charkov, drie jaar geleden heeft gedaan. Een van de grondprincipes van zijn hervorming is, dat fabrieken als voornaamste leidraad van hun econo mische resultaten, de gemaakte winst in aanmerking moeten nemen in plaats van een serie voorafgestelde normen, die soms met elkaar in strijd waren. Het systeem wordt ook al beproefd in een Oekrainse kolenmijn en een zwa- re-mac'hinefabriek in de Oeral. In de voedingsindustrie wil men hetzelfde doen. VIER OPVARENDEN van een Deense viskotter, die in het Skagerak door een Duits schip is overvaren, worden ver mist. De kotter is gezonken. (Advertentie) Is me dat even wat! Laat de senator het maar niet horen. Nou, dat zuivere fruitsap is opwindend lekker. In hoge mate zinnen prikkelend. Geraffineerder zelfs: B3 prikt immers niet, het strééélt de zinnen. De smaakzin om precies te zijn. B3 doet dat op 6 manieren. Ook dat nog! Dit zijn ze alle zes: appelsap, jus d'orange, tomaten sap, tomatencocktail, druivensap rood en wit. U voelt wel, dat B3 een bestseller is. Een zinvolle* verkwikking. 83 fruitsappen - 3 x beter VUREN In de gemeente Vuren bij Gorkum verrijzen op het ogenblik patio bungalows, die in ongeveer vier dagen in ruwbouw worden gemonteerd. Dit is mo gelijk doordat ze met uitzondering van de fundering geheel, uit gasbeton be staan. Van de vier en twintig bungalows is de eerste inmiddels gemonteerd. De eer ste twaalf bungalows zullen in september voor bewoning gereed zijn, de resterende twaalf in het voorjaar van 1966. Elke bungalow heeft een elektrische verwarming en bevat een woonkamer, drie slaapkamers, een douchecel, een ga rage en een patio, die ook als t.uin kan worden gebruikt. Fot: Maquette van de Mc Manus patio- bungalows (achterziide). DEN HAAG „De invoering van het stopverbod op vluchtstroken van auto wegen moet gepaard gaan met een mi nisterieel besluit om op korte termijn een behoorlijk aantal parkeergelegenheden langs de bestaande snelwegen aan te leggen en dergelijke gelegenheden langs de in uitvoering of ontwerp zijnde snel wegen te projecteren," zo schrijft de Algemene Verladers- en Eigenvervoer ders Organisatie (E.V.O.) in een brief aan de minister van Verkeer en Water staat. „Het gebrek aan parkeerhavens en par keergelegenheden heeft ertoe geleid, dat in verschillende omstandigheden nood gedwongen gebruik moest worden ge maakt van de vluchtbermen; de chauf feurs van vrachtauto's en combinaties hadden vaak geen andere keus, wanneer zij bij de uitvoering van een lange en ver moeide rit even wilden ontspannen. Het enige tijd geleden uitgebrachte rap port van de Commissie Vermoeidheid Chauffeurs heeft", aldus de E.V.O.„zeer terecht en duidelijk gewezen op het ge vaar van het ontbreken van adequate lichaamsbeweging in verband met het optreden van vermoeidheid door statische arbeid en op de noodzaak van de in richting van parkeergelegenheden langs de grote autosnelwegen. Thans worden de chauffeurs van grote bedrijfsauto's gedwongen de snelweg te verlaten, wanneer zij zich een ogenblik willen ontspannen. Dit stuit vaak op grote bezwaren en na delen in verband met de manouvreer- baarheid van de auto's en de combina ties en de beperkte plaatsruimte op de wegen, welke van of naar de autosnel wegen leiden." Afschriften van het schrijven zijn ver zonden naar de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Eerste en Tweede Kamer. AMSTERDAM (ANP) Sinds gis teren ligt het Noorse 60 000 ton me tende tankschip „Luciam" (varende voor de General Steam Transport Company) aan de werf van de B.P.M. in de Amsterdamse haven. Gedurende vier dagen wordt de boot beladen met 37.000 ton kostbare vracht, bestemd voor Gibraltar. De leverancier is de gemeente water leiding van Amsterdam. De lading bestaat uitdrinkwater. Dit goede Amsterdamse nat zal, met een snelheid van 480 ton per uur, de tanks van de ,,Lucian" vul len om straks de dirinkwaterpositie van Gibraltar voor de zomermaan den veilig te kunnen stellen. Het schip voldoet volkomen aan de hoge hygiënische eisen, die aan dit drink watertransport worden gesteld, o.a. omdat het nog niet eerder andere vloeistoffen, zoals olie, heeft ver voerd. r Premietenlngen Nederlano 64 sy4 Nederland 64 S Nederland 58 4% Ned. 59 4% Ned. 60/2 4% NecL 59 4% Ned. 60 4y4 Ned. 61 4% Ned. Staff 47 3% Ned. 50/1-2 sy4 Ned. 54/1-2 3y4 Ned. 55/1 3% Ned 55/2 3y4 Nederland 3'i 3 Ned. Groot.b 46 Ned Doll 47 3 Ned. Invest Indie 37*. Bank- en kredietweven B Neo Gem 57 6 100% Id. 30 J 58/59 4% 88H Id. 25 1 60/3-5 4% 89% Culture» 6/7 7/7 97y8S 97% 94 A 94 V8 92 92 Vi 91% 91% 90% 90% 90A 90% 88 88% 88 88% 80fl, 80% 77% 78 80 80 7 9 Va 79% 83% 83% 84% 84% 84% b 84% 89 b 89 85 89% Rotterd. Lloyd Scbeepv Unle 6/7 146 139 y4 7/7 146 1391/4 101 89y4 90y4 A'dam Rubber HVA MUen ver 106% 137 106y2 137% industriële «nderncnnnsen Premieleningen en diversen Co-op Ned a.o.b. ri Co-op Ned c.sp Ned Gasunie Alkmaar 56 2% A'dam obl ld 56-1 ld 56-2 ld i6-3 Brede Dordrecht Eindhoven A.K.U Dell Mtl t eert Hoogov nr.c.v.8 Philips Gem Be7 Unilever c.v.a Dortsche Petr Dortsche Petr 1% Kon Petr t 460 112 81 499 21 11 139 646 645% 458 112.50 495% 125.80 138.50§ 639% 639 139.10 138.90§ Scbeepvaar .uciitvaan 51 2% 2% 2% 2% 54 2% 56 2% 54 2% Enschede 34 2% sGravb 52-1 2% Idem 52-2 2% Ruttero 52-1 2% Idem 52-2 2% Idem 57 2% Utrecbt 52 2% Ü.-Holiand 57 2% Z.-Holland 59 2% Converteerbar* AK.U r 1000 4% Geldei Zn KLM subofd 43/4 Schnlter Foxh 4% Aand w beiegg Aig Bonds bezn Converts i-i pi tJBB bei.dep l-2pt Lnterbonds i pt A'dam bel mJJ f 51 Dutch tnt interunie Nelc Robeco Onliat w Ver bez 1894 151 Europal 1-10 o> 107 107 100% 100% 77% 78 86% 85% 78% 80% 91% 91% 88% 89 79 Va 77% 77% 78 763/4 90% 90 x 88 89% 87% 84% 843/4 102 85% 85% 87% 88% hllEHttp. 138 138% 91 y* 91% 106% 109 H.A.U 130 131 8 Bank krediet Java-Chlna Pak 1683/4 167 Klil t oen Aig. Bank Nea K.N.S.M Q.b 125 125% AMEV NJl eer Stv MVt Ned 1283/4 128% \MRO Bank Ntevp' fii-udt 103% 104 i 'ultuwrhank v. Ommeren c.v.« 236 237 Gron Ind, Ci B /to I to f to II nUen 125a 1255 1071 1070 815 805 892 692 14b 146.50 139.5' 139 185 185 100 100 217 217 458 465 125 125 4R5 484 280 281 830 834 605' 61.20 17% 16% 171 170% Holl. Bank Unie Kas associatie Nat. Inv. B. Nat. Ned. cert. Ned. Credlet B. Ned. MIddenst. B Ned. Overzee B. R.V.S. eert. d. Slavenburg's B. Ver. Bankbedr. AJb. Heyn Aig. H. mij Onr G Alme A'dam Alg. Norit MJJ. Amstej br. A'dam Ballast My A'dam Droogd.Mi A'dam Rijtuig Mi ANIEM nat bez Apeia. aetteniabi Beeren tricotfab» Bensdorp Intern Bergh Jurg t 25' Bergoss BerkeJ's Patent Blaauwboed Blijdenst WU1 Bols Lucas BorsumU Weüry Braatmach. R'dan Breda mach fabi Breder* Ver.bedi Brocades Buhrmann Tette BUenkori CaJvë Carps Garenfabi Centi Suiker M) Cur Handel Mij Maalderop Dagr» Dess tapljtfabt Dikkers en Co Drie Hoefijzer* ÜJt.U Duyvls Jx Em be Enth PletterU Erdat Mij Excelsior Ftttingfabr. I Bok kei I Ford 6/7 7/7 227% 227 135% 136 620 615 206% 207 104.50 104.50 201% 202 630 635 204% 204% 180 180 rnemingen 606 607 185 183 21451 211.50 380 377 426 127 126% 304 303 54 383 376 90 92 445 446 233' 232% 305 302 237 238 380 380 b 103 102% 211 209.50 62% 62% 57% 57% 260 258 835 835 605 612 613 617 93(1 935 348 145 x 453 450 183% 83 339' 238 316 321 144 144% 358 359 348 340% 288 255 253 220 216 873 875 152' 152 122 120 231 225 930 x 935 b 6/7 7/7 Gazelle HJwiabr Gelder Papier Gelderl.-Tielens Gero fabr. Geveke eu Co. Gist-en SplrJabi Grinten v. d. Gruytei Zn 5% Hagemeljei Co 't Hart Instr héatema N.V Havenwerken Heineken's biert Hero con. Breda Hey broek-Zelanr Hoek'smach. fabt Huil Kattenburg Holl. Beton Mü Holl. Const! w Holl Melksuiker Homburg Hoogenboscb scb Hooime.i er Zn Indoheero Ing. Bui üouwn Interna tlo Int. gew betonb Lnventum JongeneeJ houth Kemo Kempen Begeei K.ey houthandel Kiedlngind Snn> Kleine Sulkerw Kon fabr vbAie> Kon Papiertabr Kon Zout Ketjei Korenschoof Koudys voed Kromhout mot Kon Ver' Taptv Kwatta choc Leeuw Papiei Leldse Wolsp Llndeteves Macintosh Meel Nen Bak v Mees '63 Menkc Meteooi Beton Misset öltg Mil Mosa Muller en Co. 320 320 136 136 439 439 x 280 d 270 650 655 339% 328 815 805 139 x 140 482 480 14Z 144% 202 Va 203 272 270 464 230 x 228 x 415 415 605 90 90% 338 340 224 224 368 284 281 147 131% 65.5» 65.50 302 304 450 448 700 700 250 - 204 204 258 251 100 b 270 268 850 845 265 265 172 170% 127 530 530 335 335 275 r 273 x 280 170 171 448 448% 422 416 205 206 105 101 223 223 430 425 396 393 332% 333% Mijnbouwk. werk Naarden Cb fabi Nedap Ned. Dok My. N. exp pap fabi Ned. Kabelfabr Ned Melkunie Neü. Scbeepsb ivi Neile wed. v. Ne tam Nyverdai-Cate Oranjeboom Overzeese Gas Paiemb Ind. My Pal the Philips 6% compi Pietersen auto's Keesmk en Co. Reineveld mach Rlva Roti Droogd My Kuhaak en Co Rijnstaal Scbev expl My SchokbetoD Schuiten Karton Scholten EoXhoJ Simon de Wit Simon's embJaüi Smits transt. Spaarnestad Stokvis Zn Stoomsp iwenth. Swaay van Synres Chezn Tabak Phii. e.v Texoprtnt Thomas en Dry vei Thomsen v. bedr we Overz. Banc Udeiinout Steeni Unilever 1% Idem 6% idem 4% Utermobjen Utr aslaJtfabr Varossleau Veen en o Stro si Ver Glaslabr Ver Mach fabr Ver. Touwfabr Vettewinkel 6/7 7/7 335 b 340 b 524 520 154 342 250% 93% 155 96% 175 b 337 250% 95 240 260% 262 142 143% 403 400 97 51 97% 136 137% 102 - 4691 446.60 134 138 183 177 320 243 121 y4 186 176 32C 246 119 88% 212 268 471 500 226 135 235 V. 577 199 75 325 227 170 524 221 91% 179% 128 6 107 72' 445 265 212 266 465 494 135 235 570 199% 75% 329 227 166 510 90% 175% 128 107 72% 441 •262 o r 216 227 225 154 151 330 - 451% 451% V ezelverwerking Vihamy Vredestein rub Vuicaansoorti WaJvisvaari Wereldhaven Wernink 5 Betor Wessanen Wilt. U eyen.-Br Wyers Ino R Zaalberg Zeeuwse Confect Zwanenberg-Org Mijnbouw en petroleum 6/7 7/7 149 149% 175% 176% 210% 207 119 118 92% 92% 405 b 399 178 179 560 555 183 183 500 500 96b 313 314 180.51 178.50 Alg EX pi Mij. Billiton le rubr Bililton 2e rubr Kon Petr 1 1 2< Idem 5 t 2i Mueaxa Emm ld eert opr 1/it ld. 1 wmstbew ld 4 winstbew Oost-Borneo My Scheepvaart 44.50 511 440% 141 139 (38.80 138.80 1637 2600 2925 2915 1637 3635 78 b'urnest Oostzee Oollarfondsen Anaconda Bethlehem Steel General Electric General motors Proct and Gamh Republic Stee' Shell Oil U.S. Stee' 498 101 500 101 82% - 35% 34% 98% 98% 40% 59H 48 40% 60A 47% meden gedaan en gedaan en later =5 (aten t pvi> vidend f* ^lalm DE EXPOJtT COUNCIL For Europe, die tezamen niet het Britse Ministerie van Handel; de Britse week in Amster dam heeft georganiseerd, komt medio juli naar Amsterdam om een enquête onder de Amsterdamse winkeliers in te stellen naar de resultaten van de „week". DE DIRECTIE van de N.V. Neder landse Gasunie zal onderhandse lenin gen aangaan tot een bedrag van om streeks f 250 min ter dekking van een gedeelte van de in het laatste kwartaal van 1965 en in het jaar 1966 te ver- wa chten invester in gsuitgaven N.V. Pieterson en Co Rotterdam 4 pet (onv.), Goudse verzekeringsmij, Gouda 8 pet. (onv.), Goudse levensverzekerings mij: (Gouda) 5 pet. (onv.). BREDA, 7 juli. Andijvie 4050, bloemkool A 40—65, B 20—35, C 15—20, snijbonen 140—170, dubb. stambonen 223235 tuinbonen 2430, doperwteiv rijs 70—85, -stam 40—60 peulen 180—300 kaskomkommens 14—36, rode kool 40—55 sav.kool-groen 35—40, spitskool 50—70, bospeen 45—60, rabarber 14—22, selderie- bos 1420, sla I 1218, II 610, spinazie I 35—45, tomaften A 860—876, B 868, C 857, CC 765, peterselie-bos 2030. vroege aard. grote 23—26, drielingen 18—22 kriel 2024. waspeen 40—55. KAPELLE, 7 juli 1965. Ind. en exp.- veiling: aardb. zonder dop Senga Senga- na I 125—128, II 123, Red Gauntlet I 116 II 114, Regina I en II 108, div. rassen I en II 108, frambozen in kratten m. doos jes extra 162—171, 148—159, II 138, rode bessen in kratten van 5 kg: extra 77, I 5558, II 4849, kersen p. kg Markiezen I 243255, II 160-165, Vroege van Wer den I 246—250 II 196—232, Hollanders I 234236, II 210, III 80, kasperziken p. st. IA 32, IB 23. IC 14, ID 10, aardb. p. doos V. 250 gr.: Red Gauntlet I 32—36, II 20— 29, Talisman I 31—34, II 23—27, Gorella I 31—34, II 19—24, Vola I 35—37, II 19, Senga Sengama I 29. II 18 Elista I 32, Kuyper I 34, rode bessen p'. doos v. 250 gr. extra 25—28, I 18—24, II 10—17, kas- tomaiien IA 110, IC 79, aardappelveiling: Eerstelingen I 24—26. II 20—23, drielin gen 1418, kriel 813. groenteveiling: kropsla 817, bloemkool 2054, bosuien 22—25, dubb. pr.bonen 220—223, kassnii- bonen 155, doperwten 47—59 rabarber 13. DEN BOSCH 7 juli Aanvoer 8094 st. 1104 runderen, 140 graskalveren, 1216 vette kalveren. 1395 nuchtere kalveren 77 schapen, 378 lammeren, 27 geiten, 29 fokzeugen, 456 slachtvarkens, 2472 big gen, 758 slachtrunderen. Prijzen: melk en kalfkoeien alle p.st. 915—1625. guste koeien 860-1325, graskalveren 415-610 kalfvaarzen 1140-1575, klamvaarzen 950 1150, guste vaarzen 875-1100, pinken 600- 800 .nuchtere kalveren voor fok of mes- terij 135-285, weideschapen 70-110, ooien met lammeren 50-85, drachtige zeugen 325-525, biggen 52-68, slachtrunderen extra kwaliteit, alles p.kg. 450-565, slachtrund. le kwal. 4.00-4.45. 2e kwal. 3.65-3.90, 3e kwal. 3.45-3,65, vette stieren 3,85 4,35, worstkoeien 3.30-3.50: vette kalveren alles per kg levend gewicht eerste kwal. 3.10-3.40. 2e kwal. 2.80-3,05, 3e kwal. 2,60-2.80, nuchtere slachtkalveren 1.40-1.75 slachtzeugen le kwal. 1,55-1,65, 2e kwal. 1,45-1,53, slachtvarkens 1,75-1.85 vette schapen p.st. 110-140, vette lammeren p.st 90-120. Overzicht, resp. aanvoer, handel prijzen: melk- en kalfkoeien groter, sle pend, flauw prijsh.. guste koeien gewoon, gedrukt, nauw. of niet prijs!:., jongvee gewoon, lui, weinig verandering: vette kalveren groot, levendig, stijver, nuchtere kalveren ruim, kalm. duur schapen en lammeren groter rustig, niet gehand haafd, fokzeugen gewoon, matig, stabiel, lopers en biggen groter, gedrukt, gedrukt, slachtvee ruimer traag, niet prijshoudend slachtzeugen groter, tamelijk, prijshou dend. BERGEN OP ZOOM Aardbeien 78- 168, rode bessen 40-88, frambozen 146, kaspruimen 13-26, kasperziken 12-39, an dijvie 33-71, sla 4-18, rabarber 19-27, bloemkool 20-79, dubbele bonen 216-242, tuinbonen 18-30, korbek 61-99, peulen 189-259 erwten 46-69, boskroten 7-35, sav. kool 27-41. spitskool 44-60, komkom- tners 11-43, bospeen 43-73. waspeen 30-78. snijbonen 135-173. prei 131-144, aardap pelen 12-27. GOES, 7 juli, export en industrievei ling: frambozen in kratten met doosjes extra 192, 1 146-156, 2 138. rode bessen in kratten van 5 kg 1 49-75, 2 43, aardbeien zonder dop: Senga Seragana 1 128, 2 125, Redgauntlet 1 113, 2 112, Talisman 1 110, 2 107, diverse rassen 1 en 2 84, 3 55, aard beien met dop: Redgauntlet 2 80-110, 3 55-72, Talisman 2 78-113, 3 65, aardbeien per doos: Redgauntlet 1 34-39, 2 25-37, 3 14-19, Talisman 1 30-36, 2 24-32, Cambrid ge 2 26-27, diversen: rode bessen per doos extra 26-31, 1 17-27, 2 10-22, kasprui men per stuk 1 18-24. 2 20, per kg 1 184- 199, 2 197-200, kersen: Insp. Löhnis 2 223-229, Br Bruine 1 243, Vroege van Werden 1 258, Markiezen 1 265, 2 250-257, 3 152, Varikse zwarte 1 254-237, 2 233, meikersen 2 190, groenten: per stuk krop sla 1 8-15, 2 5-8, Cl 4, bloemkool Al 46- 68, A2 42-50, BI 28-45, B2 25-35, Cl 18-23, C2 14-17, alw. 15-39, komkommers Al 36. BI 30, B2 27-28, per bos: selderij 16-25. peterselie 17-19, bonenkruid 10-16, wor telen 1 56-66, 2 43-47, kroten 1 26-44, per kg: spinazie 1 50, 2 27-41, rabarber 1 9-15, peultjes 1 200, postelein 1 48-53, 2 44, spitskool 1 62, rode kool 1 24-31, tuinbo nen 1 25-28, dubbelen prinsessembonem 1 210-220, 2 190, preludebonen 1 190-210. kassnijbonen 1 160-170, afw. 106. doperw ten 1 66-73, 2 58-67, vroege aardappelen bonken 27, grote 1 20-27, 2 19-20, drie lingen 12-21, kriel 1-13. STEENBERGEN, 7 juli, aardbeien con sumptie le soort 107-143 2e soort 55-127, industrie Fegga le en 2e soort 122-125, afw. 99, diversen 102. rode bessen per kg 54-81, per doosje 18-25, frambozen per doosje 53-48, dubbele bonen 231-234, peu len 161-207, tuinbonen 25, aardappelen eerstelingen zandbonken 30, grote 13-22, drielingen 13-16 en kriel 8-15, eerstelin gen klei grote 17-22, drielingen 13. kriel 14-16, barima klei grote 17-18, drielingen 13-14. kriel 7-12, doré klei grote 19-26, drielingen 14-18. kriel 10-14, doré zand grote 17-18, drielingen 13, kriel 9-12, bint je klei grote 18, kriel 14-16. TERNEUZEN, 7 juli, groenten: per 100 st. in centen: sla 1 4.90-17, 2 4-4.40, per tuk in centen: bloemkool A 44-80. A2 30-65, B 48, B2 40-46, C2 15, afw. 17-34. groene komkommers A 25-32, B 25-28. C 14-18, witte komkommers A2 38, per bos in centen: selderij 24, peen 33-46. kroten 11-15, uien 12-17, radijs 7, per kg in cen ten: drielingen 12-17, kriel 16, barina bon ken 30. 1 22-29, eerstelingen 1 27-32, drielingen 13-21, kriel 14-17, doré 1 26, bintjes 1 18-20, drielingen 6-11, andijvie 2 36-42, prinsessebonen 235-283, tuinbonen 30-38, peulen 1 284, 2 119-174, rode kool 31-40, spitskool 2 39-47. sav- kool 32-41, afw. 9-18, witte kool 20-21, tomaten A 103-112, A2 88-110. B2 112. C 64-71 C2 53-64, asperges B 232, afw. 146, doppers 63. aardbeien per doosje: Talisman 1 28-35,' 2 14-30, Redgauntlet 1 29-35, 2 16-30 Go rella 1 30-35, 2 16-26, Vola 1 17-30, M. Prinses 1 32, rode bessen per doosje: ex tra 22-27, 1 16-22, 2 11-17, per kg: 1 61, 2 42-53, frambozen 1 176, 2 130-164, ker sen 122-195. druiven wit 676, blauw 461-467. OUDENBOSCH, 7 juli Dubbele bo nen 200340, prelude 190—220. peulen I 260, II 160—240. erwten 27—67, afw. 6 tuinbonen 25—29, sla I 16—20, II 6—15' rabarber 818, rodekool I 32—40 afw' 8, bloemkool AA I 75—80. AA II 58. A I 65 61. A II 2153, afw. 3439, waspeen I 66—75, bospeen I 50—60, II 45. snijbo nen I 180, II 130160, sav.kool 4250, as perges 50—310, kaskomkommers 1418 bonenkruid 20, aardappelen: grote 21— 28, drielingen 16—20. kriel 17—23, toma ten A 97—108. B 81. C 70—78, CC 37 afw 38, diversen II 77—159, afw. 76, frambo zen 28—43. rode bessen I 7283, II 34—69 fabriek: Senga Sengana 119—127, diver- 103 ^6' aardb. C 88, frambozen 98 Rotterdam (ANP) De nieuwe veer boot „Northwave" van de North Sea Fer- riers zal dit najaar driemaal per week de dienst onderhouden tussen Rotterdam en Huil. Omdat auto's het schip op en af kunnen ryden, noemt men dit type „Roll-on-Roll-of". De North wave" is in Bremerhaven te water gelaten. In het begin van het vol gend jaar zal een tweede schip in de vaart komen en zal een dagelijkse dienst mogelijk zijn. Konstanz 522 (-5), Rheinfelden 399 (-7), qttenheim 484 (-1), Straatsburg 445 (-4), Maxau 639 3), Plochingen 147 (-5) Mannheim 520 (-2), Steinbach 146 (-91 Mainz 439 (-4), Bingen 330 (-6), lil l;8\ Trier 248 l_32)' Koblenz ns x Keulen 365 (-9), Ruhrort 564 (-7), Lobith 1184 -3), Nijmegen 964 -4) Arnhem 967 (-2). Eefde IJssel 502 (-4) Deventer 388 (-4). Monsin 5452 (-8). 3933 H3). Belfeld 1123 (+47), Grave beneden de sluis 518 10).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5