Aardappelseizoen is catastrofe
voor de handel
enz. enz.
Bi prikkelt
de
zinnen
UITKOMST ANDERS DAN BEREKENING
Staatsfondsen prijshoudend
E.Y.O. vraagt
minister meer
parkeerhavens
IER ZAKE
Amsterdamse Effectenbeurs
Kopersstaking
DRIEWIELER
Stijging
Export
Sovjet-bedrijven
gaan produktie
op vraag baseren
Casbelon bungalows
in vier c
lagen
.ruw
gemonteerd
Emmertjes water
halen
in Amsterdam
Dividendvoorstellen
MARKTEN
Dit najaar nieuwe
Noo dsee- veerdienst
Rotterdam-Huil
WATERSTANDEN
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 8 JULI 1965
4
dende teleurstelling: de veelbesproken
siësta. Denk niet, dat ook maar één
mens. hoe volgegeten en moe ook en
lichtelijk naakt boven op zijn bed lig.
gend. een oog dicht doet. Hij doet niet
anders dan met een handdoek wer
ken
Maar dan nadert eindelijk de avond.
Kijk. dan is er geen weldenkend mens
meer in zijn benauwend-heet apparte-
ment (dat vanmiddag toch nog ergens
koel leek) Iedereen op straat en naar
de piazza's en de terrasjes. En alle kin
deren mee: van de baby van enkele
maanden tot die categorie van even bo
ven de tien.
Nou maar zitten en weinig zeggen
Laat die kinderen maar lawaai ma
ken. Men bestelt witte wijn mei
abrikozen. Men schenkt de glazen (mo-
del: onze ouderwetse wastafelglazen).]
half vol en men snijdt de abrikozen in j
stukken. En die stukken gaan in het r
glas en nou even laten „trekken". Nee.
geen ijs: is gevaarlijk in de hitte en
ontneemt bovendien alle smaak. Laat
die opgewonden jongen maar hollen en
als de baby kuren mocht vertonen, dan
krijgt ie ofwel een ouderwetse speen
ofwel een zakdoekpunt-met-suiker-erin.
'gedrenkt in de wijn, ofwel zonder ge
zeur een paar lepeltjes wijn-onversne
den. En dan moet je eens zien hoe zo'n
baby slaapt.
En nou zitten en niet meer bits zijr
en ongeduldig. Laat het bezinken, va:
je af vallen. Misschien ruik je ergen*
de lucht van een oleander of misschien
kun je je dit voorstellen, terwijl je
langzaam met een vork de stukken abri
koos uit je glas prikt. Het is nu een
tikje koel en je komt bij.
En dan trekt men zo rond of na mid
dernacht naar hun appartement, waa:
alles tegen elkaar was opengezet voo -
het eerste avondkoeltje. Maar waar hei
nu weer zó verschrikkelijk benauwd en
heet is. En dan gaat iedereen naar be
traag en moe opeens en weer drir' -
pend. Jongens, zuinig met water, wai
morgen Tja, morgen zullen we wr;
de 39 halen, als je die ellendige krai
ten mag geloven. In Palermo was hc*
vandaag 41 nou ja, die Sicilia
nen
r aangebo.
2 garages,
sendaal. Te
4850 Roo-
van 2 on-
age. 1 aug.
Koopsom
vragen za
m 14.00 tot
laan 10,
zijn be-
lieme weg-
afwerking
prijs. Be-
n Belcrum-
vraat 16-20.
Alle da-
X
te huur 5-
bungalow-
is en licht
ellelaan 163
tel. 5185
langwagens
vele ande-
opbergpro.
irijf „De
-aat 7, La-
684-500.
v.a. f 2995
lar. Diver-
ruilwagens.
ijk. Cara-
hoek", On-
valuwe, tel.
Borssele
tot kam-
caravans,
grote kan-
cht kamp
te huur
vóór 17-7
05-568.
Steeds goede gebruikte auto's
met volledige garantie. Inr. en
financiering. Garage v. Kaam
B. op Zoom, tel. 01640-4775. X
T. k. Borgward Isabella 1957.
Wit met zwart rolidak Tel.
01680-4148.
Ford Taunus bestel 1958, V.W.
1958 bestel. Te bevr. Molenstr.
34, St.-Jansteen Tel. 01140-2226
Mercedes autobus 1957 geschikt
voor groepsvervoer. Spotprijs
Automobielbedrijf A. v. d. List
en Zn. Oosterhoutseweg 137a,
Teteringen, tel. 01691-369.
Henschel vrachtauto 1957 met
aanhangwagen, laadvermogen
14 ton. Automobielbedrijven A.
v. d. List, telefoon 01600-31446.
Academiesingel 34-34a, Breda
en Oosterhoutseweg 137a Tete
ringen. Tel. 01691-369.
Bij ons koopt u een goede ge
bruikte auto met 3 maanden of
10.000 km garantie. Keuze uit
meer dan 100 stuks. Hieronder
een greep uit onze voorraad.
V.W. 1500 I960
V.W. 1500 1964
V.W. 1200 1963
V.W. 1200 1958
V.W. 1200 1962
Opel Rekord 1960
Opel Olympia 1958
Opei Kapitan 1960
Opel Kapitan 1959
Opel Caravan 1961
Opel Caravan 1958
Renault Dauphine I960
Mercedes 219 1958
Mercedes 190 1958
Mercedes 180 D 1958
Fiat 600 1960
Ford Taunus 17M 1963
Ford Taunus 17M 1960
V.W. kleinbus 1963
V.W. Combi geel kent. 1964..
V.W. Combi geel kent. 1963
V.W. Combi geel kent. 1963
V.W. Combi geel kent. 1961
V.W. Combi geel kent. 1960
V.W. Combi geel kent. 1959
V.W. bestel 1963
V.W. bestel 1962
V.W. bestel 1961
V.W. bestel 1959 1960
Ford Taunus FK 1000 1959
Renault Estafette 1962
Henschel vrachtauto met aan-
hang wagen. Totaal 14 t. laad
vermogen 1957
Mercedes autobus voor groeps
vervoer 1957
Hanomag met oplegger 1959,
Hanomag vrachtauto 2 ton
laadvermogen 1960
Mercedes vrachtauto 6,5 ton
laadvermogen 1956
Goliath bestel 1956
NSU-scooter 1958
Heinkel scooter 1956
2 vrachtautobanden 1100 x 20.
Verder nog diverse goedkope
inruilauto's. Voor een dergelijke
en betrouwbare auto? Dan naar
v.d. Ll9t en zonen, Acacie-
miesingel 34-34a, tel. 01600 -
31446 en Oosterhoutseweg 137a,
Teteringen. Tel. 01691 - 369. Za
terdags en zondags geopend.
ijk Eend
en nieu-
45o.- Tel
1961
iten Goe
00.- Tel
Austin
1) tonna-
Bouwjaar
il telef
»oUa TS.
1-13
tmerlaar
Vest)
onderde
el. Alle
Imperials
ille mer-
;ns voor-
Appels,
irgen op
compleet
we Daff-
jaar 1964
acces-
6 uur
zande -
Vito garage te Breda. Handel
in uitsluitend eerste klas ge
bruikte automobielen, welke
van voor tot achter geheel zijn
nagezien en gecontroleerd ln
eigen werkplaats. Al onze wa
gens zijn rechtstreeks van eer
ste eigenaar, schadevrij en van
teer recent oouwjaar. Komt u
eens geneel vrijblijvend bij ons
kijken En maakt uw keuze uit
ue volgende courante automo-
Dielen Fiat 1300 van 1963 ln
prima staat. Fiat 600 van 1963
zeer mooi Fiat Neckar 1961 met
schuifdak, Renault Dauphine
schulfdak. radio enz. in prima
staat. Opel Rekord 1962 type
1700 V.W. De Luxe 1962 met
1963 met schijfremmen. V.W.
ne Luxe van 1962 zeer mooi.
V.W. de Luxe van 1962 type
1963, lage prijs. V.W. 1500 S.
ais nw 4500 km gelopen type
1965. Trabant de Luxe 10.000
Km gereden, dec. 1964, lage
prijs. Renault Major van 1964
als nieuw V.W 1500 m. schuif
dak 1963, V.W. de Luxe met
.ichuifdak 1963. Al deze auto's
worden verkocht m. onze volle
gar Overal bekend Gedurende
<ie garantiet. 3 rnnd. alle eventu
ele kosten voor onze rekening,
zuwe; van onderdelen als van
arneidsloon, Elk deskundig on
derzoek en proefrit toegestaan,
inruil en financiering mogelijk
Vito Garage, Gmneketvweg 340
342, vlak bij de Ginnekenmarkt
Total Pompe. Dagelijks geo
pend tot 10 uur. Zaterdag en
zondag tot 6 uur. Tel. 36173.
r.k. I Duitse herders, teef, pri-
na stamboom Moet weg, bil-
'ijke prijs. Kapelstr. 34. Zegge.
DEN HAAG (ANP) Hel aardappelseizoen 1964/65 «net zijn re-
co?dopb"tsL een prima kwaliteit en een export die bijna het dub
bele was van liet veeljarig gemiddelde, is voor veel ondernemers, zoals
wij al eerder melden, toch slecht afgelopen, in verscheidene gevallen
zelfs catastrofaal geëindigd.
Vooral de handel heeft zeer grote verliezen moeten incasseren. Voor
de telers waren de verliezen minder ernstig, omdat de eind mei nog
(aanwezige voorraden (op een hoogtepunt in de groothandelsprijzen op
12 en 13 mei was toen een sterke prijsdaling gevolgd) in overwegende
mate in handen van de handel waren. Het was ook de handel die op e
i import zeer grote verliezen leed, aldus het produktschap vooi aardap-
pelen.
Eind juni wis er nog een voorraad
f van verscheidene duizenden tonnen, die
nog niet geplaatst was, en waarvan men
zich moet afvragen of er nog wel een
plaats in de consumptiesector voor te
vinden zal zijn. Geschat is dat van die
l nog aanwezige voorraad tenminste drie
kwart in handen van de handel is. Ze be
staat voor ongeveer de helft uit bintjes.
S De commissie marktregeling heeft geen
mogelijkheid gezien om nog maatregelen
|ter ondersteuning van de markt te ne-
fVan de overheid is geen financiële
[deelneming te verwachten in een res-
tanten opruimingsregeling.
opmaken. Toen kwamen de voorraden
van de stadsgrossiers aan de beurt bij
steeds verder dalende prijzen. Zodoende
was de handel uiterst flauw en werd
zelfs het woord „kopersstaking" ge
bruikt.
Volgens het produktschap is het on-
L juist dat de verliezen het gevolg zijn
yan ongezonde speculaties, althans in de
meeste gevallen. De aardappelhandel,
Jpooral tegen het einde van het seizoen,
is van nature riskant omdat te veel on-
lbekende factoren, zoals: Wanneer ko
nen de vroege aardappelen?", „Hoe zal
fde buitenlandse vraag zijn?", enz. een
J beslissende invloed op de afloop hebben.
I De onevenwichtige prijsstijging, die eind
april is ingezet en zich begin mei ver
snelde heeft tot gevolg gehad, dat niet
alleen een deel van de detaillisten en
Consumenten zich naar mogelijkheid
heeft ingedekt, maar ook de stadsgroot-
handel. De landhandel heeft bovendien
Eveneens getracht zich zo goed moge
lijk in te dekken om in de resterende we
ken van het seizoen de normale afne-
ners van aardappelen te kunnen voor
zien. Daarna gingen de consumenten en
detaillisten de opgedane voorraden eerst
„Grot" is de naam van dit drie-
wielige racewagentje van Spaanse
makelij. Het wagentje heeft als
krachtbron een 350 cc tweetaktmo-
tor welke bij een toerental van
6000 o.m. 23 pk ontwikkelt. De
vierbak maakt een topsnelheid van
160 kmu mogelijk. De carrosserie is
van aluminium vervaardigd.
Het produktschap zegt dat de sterke
prijsstijging werd veroorzaakt door de
bij het bedrijfsleven groeiende veronder
stelling. dat in Europa een tekort-situatie
zou ontstaan zoals in 1962. De prijsda
ling na 12 en 13 mei voltrok zich vrijwel
even snel als de prijsstijging daarvoor
en nog in de meimaand kon men consta
teren dat er geen sprake was van een te
grote buitenlandse vraag zoals eerder
was verondersteld.
Het produktschap schrijft de prijsda
ling o.m. toe aan de volgende factoren:
In het buitenland daalden de prijzen
snel. In België, waar nien eerst maat
regelen overwoog om de import extra te
stimuleren, bleek de positie ruim te zijn
en werd de export hervat. Ook onze han
del kocht in België, Frankrijk, Italië en
Oostenrijk vonden onze prijzen te hoog.
terwijl de Duitse verwerkende industrie
gedeeltelijk tegen lagere prijzen in Bel
gië en Frankrijk ging kopen.
De export in de maand mei bleef ver
beneden ieders verwachting. De prijs
stijging in ons land was voor een be
langrijk deel veroorzaakt door in het
buitenland veronderstelde tekorten.
Maar terughoudendheid bij de verkoop
leverde in deze maand een export op van
niet meer dan 10.000 ton tegen 54.000 ton
in april. In juni, toen het prijspeil al ver
was ingezakt, werd bij een veel gerin
gere vraag nog 13.000 ton uitgevoerd. De
totale uitvoer tussen juni 1964 en juni
1965 was 475.000 ton.
De invoer overtrof de uitvoer. Er wer
den ongeveer tienduizend ton oude
aardappelen ingevoerd, waarvan onge
veer een kwart uit Engeland voor in
dustrieverwerking. De invoer van nieuwe
aardappelen had in mei en juni een om
vang zoals nog niet eerder is voorgeko
men: 20.000 ton. De binnenlandse markt
kon deze grote hoeveelheden niet ver
werken en uiteindelijk werden nog 1500
ton oude en ongeveer drieduizend ton
nieuwe aardappelen heruitgevoerd.
De prijsstoot naar boven, hier en daar
gepaard gaande met een mindere kwa
liteit van aardappelen., en de dure groen
ten hebben de binnenlandse aardappel
consumptie gedrukt.
De aanvoer van nieuwe aardappelen
liet niet zo lang op zich wachten als
eerst verondersteld werd.
De telersprijzen voor nieuwe aardap
pelen zijn iets beter dan vorig jaar, maar
toch weer onbevredigend.
AMSTERDAM Verreweg het belangrijkste nieuws was gistermiddag het be
richt. dat de Nederlandse Gas-Unie zich voorstelt onderhandse leningen aan te
gaan tot een bedrag van f 250 min tegen 6% procent a pari. Dit betekent, aldus de
beurs, een verlichting voor beursplein 5, omdat hierdoor geen beroep op de open
bare kapitaalmarkt zal worden gedaan. Of de staatsfondsenhoek daarom gistermid
dag bij de opening aan de vaste kant was valt echter te betwijfelen. Dit bleek ook
later toen de koersen in deze hoek afbrokkelden. Men vond de koersstijging van
eergisteren voor de staatsfondsen wat te geforceerd. De f 5 min 6 procent obliga
tielening Ver. Bedrijven Bredero, waarop eergisteren tegen 99 procent werd inge
schreven, heeft het met de hakken over de sloot kunnen halen. Hieruit blijkt dui
delijk dat obligatieleningen voor het bedrijfsleven met een rentepeil van ruim zes
procent moeten komen om kans van slagen te hebben, aldus de beurs.
De handel in de hoofdfondsen heeft gistermiddag niet veel te betekenen gehad. In
alle hoeken was het stil. De vast opgaande lijn eind vorige week en maandag
werd eergisteren reeds onderbroken door een lichte koersdaling. Dit was gister
middag ook het geval. Het ontbreken van Amerikaans aanbod deed de vorige
week, vooral voor aandelen Philips, de koers snel stijgen. Eergisteren en gisteren
kwamen weer verkoopopdrachten van Amerikaanse zijde in de hoofdfondsen voor.
Philips had hiervan wederom het meest te lijden waardoor de koers inzakte van
126,20 tot 125,60, tegen eergisteren als gemiddelde slotprijs van de laatste tape
127,20. Unilever zakte in van 138,90 tot 138,30 (139). Kon. Olie daalde van 139,10 tot
138.70 (139.20). AKU verloor twee punten bij een notering op 459 tot 458,5.
Na het lange weekeinde, door Independence day, heeft Wall Street dinsdag de
nieuwe beursweek ingezet met iets lagere slotkoersen, ook voor het merendeel
der Nederlandse hoofdfondsen. De omzetten op de Newyorkse beurs waren gering.
Men wacht aldaar op de tweede kwartaalcijfers 1965 van de Amerikaanse maat
schappijen. Hierover is men optimistisch.
De cultures waren nauwelijks prijshoudend. De scheepvaartwaarden lagen licht
verdeeld in de markt. Aandelen KPM moesten een paar punten prijsgeven. Centra
le Suiker Maatschappij werd in een open hoek verhandeld op ca 448 (451).
MOSKOU (Reuter) Meer dan 80
Sovjet-Russische kledingfabrieken zyn
begonnen met het baseren van hun pro
duktie op de vraag van de kopers in
plaats van op de plannen, die tot dus
ver door instanties in Moskou werden
opgelegd, aldus de Pravda. Ongeveer
50 schoenfabrieken hebben begin deze
maand hetzelfde gedaan-
Hieruit blijkt, dat het plan, om in bij
na 400 maatschappijen dit nieuwe sy
steem in te voeren, toch doorgang vindt,
zij het met vertraging. Oorspronkelijk
zou bij deze verandering ongeveer een
kwart van 'de kledingindustrie van het
land zou worden betrokken. Ook de tex
tiel-, bont. en andere kledingbedrijven
zijn' tot de nieuwe werkwijze overge-
gaan.
Het nieuwe systeem v'loeit voort uit
voorstellen die professor Yevsei Liber-
rnan, een econoom aan de universiteit
van Charkov, drie jaar geleden heeft
gedaan. Een van de grondprincipes van
zijn hervorming is, dat fabrieken als
voornaamste leidraad van hun econo
mische resultaten, de gemaakte winst in
aanmerking moeten nemen in plaats van
een serie voorafgestelde normen, die
soms met elkaar in strijd waren.
Het systeem wordt ook al beproefd
in een Oekrainse kolenmijn en een zwa-
re-mac'hinefabriek in de Oeral. In de
voedingsindustrie wil men hetzelfde
doen.
VIER OPVARENDEN van een Deense
viskotter, die in het Skagerak door een
Duits schip is overvaren, worden ver
mist. De kotter is gezonken.
(Advertentie)
Is me dat even wat!
Laat de senator het
maar niet horen. Nou,
dat zuivere fruitsap is
opwindend lekker. In
hoge mate zinnen
prikkelend.
Geraffineerder zelfs:
B3 prikt immers niet,
het strééélt de zinnen.
De smaakzin om
precies te zijn. B3 doet
dat op 6 manieren.
Ook dat nog! Dit zijn
ze alle zes: appelsap,
jus d'orange, tomaten
sap, tomatencocktail,
druivensap rood en
wit. U voelt wel,
dat B3 een
bestseller is.
Een zinvolle*
verkwikking.
83 fruitsappen - 3 x beter
VUREN In de gemeente Vuren bij
Gorkum verrijzen op het ogenblik patio
bungalows, die in ongeveer vier dagen in
ruwbouw worden gemonteerd. Dit is mo
gelijk doordat ze met uitzondering van
de fundering geheel, uit gasbeton be
staan.
Van de vier en twintig bungalows is
de eerste inmiddels gemonteerd. De eer
ste twaalf bungalows zullen in september
voor bewoning gereed zijn, de resterende
twaalf in het voorjaar van 1966.
Elke bungalow heeft een elektrische
verwarming en bevat een woonkamer,
drie slaapkamers, een douchecel, een ga
rage en een patio, die ook als t.uin kan
worden gebruikt.
Fot: Maquette van de Mc Manus patio-
bungalows (achterziide).
DEN HAAG „De invoering van het
stopverbod op vluchtstroken van auto
wegen moet gepaard gaan met een mi
nisterieel besluit om op korte termijn een
behoorlijk aantal parkeergelegenheden
langs de bestaande snelwegen aan te
leggen en dergelijke gelegenheden langs
de in uitvoering of ontwerp zijnde snel
wegen te projecteren," zo schrijft de
Algemene Verladers- en Eigenvervoer
ders Organisatie (E.V.O.) in een brief
aan de minister van Verkeer en Water
staat.
„Het gebrek aan parkeerhavens en par
keergelegenheden heeft ertoe geleid, dat
in verschillende omstandigheden nood
gedwongen gebruik moest worden ge
maakt van de vluchtbermen; de chauf
feurs van vrachtauto's en combinaties
hadden vaak geen andere keus, wanneer
zij bij de uitvoering van een lange en ver
moeide rit even wilden ontspannen.
Het enige tijd geleden uitgebrachte rap
port van de Commissie Vermoeidheid
Chauffeurs heeft", aldus de E.V.O.„zeer
terecht en duidelijk gewezen op het ge
vaar van het ontbreken van adequate
lichaamsbeweging in verband met het
optreden van vermoeidheid door statische
arbeid en op de noodzaak van de in
richting van parkeergelegenheden langs
de grote autosnelwegen.
Thans worden de chauffeurs van grote
bedrijfsauto's gedwongen de snelweg te
verlaten, wanneer zij zich een ogenblik
willen ontspannen.
Dit stuit vaak op grote bezwaren en na
delen in verband met de manouvreer-
baarheid van de auto's en de combina
ties en de beperkte plaatsruimte op de
wegen, welke van of naar de autosnel
wegen leiden."
Afschriften van het schrijven zijn ver
zonden naar de vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat van de Eerste en
Tweede Kamer.
AMSTERDAM (ANP) Sinds gis
teren ligt het Noorse 60 000 ton me
tende tankschip „Luciam" (varende
voor de General Steam Transport
Company) aan de werf van de
B.P.M. in de Amsterdamse haven.
Gedurende vier dagen wordt de boot
beladen met 37.000 ton kostbare
vracht, bestemd voor Gibraltar. De
leverancier is de gemeente water
leiding van Amsterdam. De lading
bestaat uitdrinkwater.
Dit goede Amsterdamse nat zal,
met een snelheid van 480 ton per
uur, de tanks van de ,,Lucian" vul
len om straks de dirinkwaterpositie
van Gibraltar voor de zomermaan
den veilig te kunnen stellen. Het
schip voldoet volkomen aan de hoge
hygiënische eisen, die aan dit drink
watertransport worden gesteld, o.a.
omdat het nog niet eerder andere
vloeistoffen, zoals olie, heeft ver
voerd.
r
Premietenlngen
Nederlano 64 sy4
Nederland 64 S
Nederland 58 4%
Ned. 59 4%
Ned. 60/2 4%
NecL 59 4%
Ned. 60 4y4
Ned. 61 4%
Ned. Staff 47 3%
Ned. 50/1-2 sy4
Ned. 54/1-2 3y4
Ned. 55/1 3%
Ned 55/2 3y4
Nederland 3'i 3
Ned. Groot.b 46
Ned Doll 47 3
Ned. Invest
Indie 37*.
Bank- en kredietweven
B Neo Gem 57 6 100%
Id. 30 J 58/59 4% 88H
Id. 25 1 60/3-5 4% 89%
Culture»
6/7
7/7
97y8S
97%
94 A
94 V8
92
92 Vi
91%
91%
90%
90%
90A
90%
88
88%
88
88%
80fl,
80%
77%
78
80
80
7 9 Va
79%
83%
83%
84%
84%
84% b
84%
89 b
89
85
89%
Rotterd. Lloyd
Scbeepv Unle
6/7
146
139 y4
7/7
146
1391/4
101
89y4
90y4
A'dam Rubber
HVA MUen ver
106%
137
106y2
137%
industriële «nderncnnnsen
Premieleningen en diversen
Co-op Ned a.o.b. ri
Co-op Ned c.sp
Ned Gasunie
Alkmaar 56 2%
A'dam obl
ld 56-1
ld 56-2
ld i6-3
Brede
Dordrecht
Eindhoven
A.K.U
Dell Mtl t eert
Hoogov nr.c.v.8
Philips Gem Be7
Unilever c.v.a
Dortsche Petr
Dortsche Petr 1%
Kon Petr t
460
112 81
499
21 11
139
646
645%
458
112.50
495%
125.80
138.50§
639%
639
139.10 138.90§
Scbeepvaar .uciitvaan
51 2%
2%
2%
2%
54 2%
56 2%
54 2%
Enschede 34 2%
sGravb 52-1 2%
Idem 52-2 2%
Ruttero 52-1 2%
Idem 52-2 2%
Idem 57 2%
Utrecbt 52 2%
Ü.-Holiand 57 2%
Z.-Holland 59 2%
Converteerbar*
AK.U r 1000 4%
Geldei Zn
KLM subofd 43/4
Schnlter Foxh 4%
Aand w beiegg
Aig Bonds bezn
Converts i-i pi
tJBB bei.dep l-2pt
Lnterbonds i pt
A'dam bel mJJ f 51
Dutch tnt
interunie
Nelc
Robeco
Onliat w
Ver bez 1894 151
Europal 1-10 o>
107
107
100%
100%
77%
78
86%
85%
78%
80%
91%
91%
88%
89
79 Va
77%
77%
78
763/4
90%
90 x
88
89%
87%
84%
843/4
102
85%
85%
87%
88%
hllEHttp.
138
138%
91 y*
91%
106%
109
H.A.U
130
131 8
Bank krediet
Java-Chlna Pak
1683/4
167
Klil t oen
Aig. Bank Nea
K.N.S.M Q.b
125
125%
AMEV NJl eer
Stv MVt Ned
1283/4
128%
\MRO Bank
Ntevp' fii-udt
103%
104
i 'ultuwrhank
v. Ommeren c.v.«
236
237
Gron Ind, Ci B
/to
I to
f to
II
nUen
125a
1255
1071
1070
815
805
892
692
14b
146.50
139.5'
139
185
185
100
100
217
217
458
465
125
125
4R5
484
280
281
830
834
605'
61.20
17%
16%
171
170%
Holl. Bank Unie
Kas associatie
Nat. Inv. B.
Nat. Ned. cert.
Ned. Credlet B.
Ned. MIddenst. B
Ned. Overzee B.
R.V.S. eert. d.
Slavenburg's B.
Ver. Bankbedr.
AJb. Heyn
Aig. H. mij Onr G
Alme A'dam
Alg. Norit MJJ.
Amstej br.
A'dam Ballast My
A'dam Droogd.Mi
A'dam Rijtuig Mi
ANIEM nat bez
Apeia. aetteniabi
Beeren tricotfab»
Bensdorp Intern
Bergh Jurg t 25'
Bergoss
BerkeJ's Patent
Blaauwboed
Blijdenst WU1
Bols Lucas
BorsumU Weüry
Braatmach. R'dan
Breda mach fabi
Breder* Ver.bedi
Brocades
Buhrmann Tette
BUenkori
CaJvë
Carps Garenfabi
Centi Suiker M)
Cur Handel Mij
Maalderop
Dagr»
Dess tapljtfabt
Dikkers en Co
Drie Hoefijzer*
ÜJt.U
Duyvls Jx
Em be
Enth PletterU
Erdat Mij
Excelsior
Ftttingfabr.
I Bok kei
I Ford
6/7
7/7
227%
227
135%
136
620
615
206%
207
104.50
104.50
201%
202
630
635
204%
204%
180
180
rnemingen
606
607
185
183
21451
211.50
380
377
426
127
126%
304
303
54
383
376
90
92
445
446
233'
232%
305
302
237
238
380
380 b
103
102%
211
209.50
62%
62%
57%
57%
260
258
835
835
605
612
613
617
93(1
935
348
145 x
453
450
183%
83
339'
238
316
321
144
144%
358
359
348
340%
288
255
253
220
216
873
875
152'
152
122
120
231
225
930 x
935 b
6/7 7/7
Gazelle HJwiabr
Gelder Papier
Gelderl.-Tielens
Gero fabr.
Geveke eu Co.
Gist-en SplrJabi
Grinten v. d.
Gruytei Zn 5%
Hagemeljei Co
't Hart Instr
héatema N.V
Havenwerken
Heineken's biert
Hero con. Breda
Hey broek-Zelanr
Hoek'smach. fabt
Huil Kattenburg
Holl. Beton Mü
Holl. Const! w
Holl Melksuiker
Homburg
Hoogenboscb scb
Hooime.i er Zn
Indoheero
Ing. Bui üouwn
Interna tlo
Int. gew betonb
Lnventum
JongeneeJ houth
Kemo
Kempen Begeei
K.ey houthandel
Kiedlngind Snn>
Kleine Sulkerw
Kon fabr vbAie>
Kon Papiertabr
Kon Zout Ketjei
Korenschoof
Koudys voed
Kromhout mot
Kon Ver' Taptv
Kwatta choc
Leeuw Papiei
Leldse Wolsp
Llndeteves
Macintosh
Meel Nen Bak v
Mees '63
Menkc
Meteooi Beton
Misset öltg Mil
Mosa
Muller en Co.
320
320
136
136
439
439 x
280 d
270
650
655
339%
328
815
805
139 x
140
482
480
14Z
144%
202 Va
203
272
270
464
230 x
228 x
415
415
605
90
90%
338
340
224
224
368
284
281
147
131%
65.5»
65.50
302
304
450
448
700
700
250 -
204
204
258
251
100 b
270
268
850
845
265
265
172
170%
127
530
530
335
335
275 r
273 x
280
170
171
448
448%
422
416
205
206
105
101
223
223
430
425
396
393
332%
333%
Mijnbouwk. werk
Naarden Cb fabi
Nedap
Ned. Dok My.
N. exp pap fabi
Ned. Kabelfabr
Ned Melkunie
Neü. Scbeepsb ivi
Neile wed. v.
Ne tam
Nyverdai-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
Paiemb Ind. My
Pal the
Philips 6% compi
Pietersen auto's
Keesmk en Co.
Reineveld mach
Rlva
Roti Droogd My
Kuhaak en Co
Rijnstaal
Scbev expl My
SchokbetoD
Schuiten Karton
Scholten EoXhoJ
Simon de Wit
Simon's embJaüi
Smits transt.
Spaarnestad
Stokvis Zn
Stoomsp iwenth.
Swaay van
Synres Chezn
Tabak Phii. e.v
Texoprtnt
Thomas en Dry vei
Thomsen v. bedr
we Overz. Banc
Udeiinout Steeni
Unilever 1%
Idem 6%
idem 4%
Utermobjen
Utr aslaJtfabr
Varossleau
Veen en o Stro si
Ver Glaslabr
Ver Mach fabr
Ver. Touwfabr
Vettewinkel
6/7 7/7
335 b 340 b
524 520
154
342
250%
93%
155
96%
175 b
337
250%
95
240
260% 262
142 143%
403 400
97 51 97%
136 137%
102 -
4691 446.60
134 138
183
177
320
243
121 y4
186
176
32C
246
119
88%
212
268
471
500
226
135
235 V.
577
199
75
325
227
170
524
221
91%
179%
128 6
107
72'
445
265
212
266
465
494
135
235
570
199%
75%
329
227
166
510
90%
175%
128
107
72%
441
•262
o r
216
227 225
154 151
330 -
451% 451%
V ezelverwerking
Vihamy
Vredestein rub
Vuicaansoorti
WaJvisvaari
Wereldhaven
Wernink 5 Betor
Wessanen
Wilt. U eyen.-Br
Wyers Ino R
Zaalberg
Zeeuwse Confect
Zwanenberg-Org
Mijnbouw en petroleum
6/7
7/7
149
149%
175%
176%
210%
207
119
118
92%
92%
405 b
399
178
179
560
555
183
183
500
500
96b
313
314
180.51
178.50
Alg EX pi Mij.
Billiton le rubr
Bililton 2e rubr
Kon Petr 1 1 2<
Idem 5 t 2i
Mueaxa Emm
ld eert opr 1/it
ld. 1 wmstbew
ld 4 winstbew
Oost-Borneo My
Scheepvaart
44.50
511
440%
141
139
(38.80
138.80
1637
2600
2925 2915
1637
3635
78
b'urnest
Oostzee
Oollarfondsen
Anaconda
Bethlehem Steel
General Electric
General motors
Proct and Gamh
Republic Stee'
Shell Oil
U.S. Stee'
498
101
500
101
82% -
35% 34%
98%
98%
40%
59H
48
40%
60A
47%
meden
gedaan en
gedaan en later
=5
(aten
t
pvi> vidend
f* ^lalm
DE EXPOJtT COUNCIL For Europe,
die tezamen niet het Britse Ministerie
van Handel; de Britse week in Amster
dam heeft georganiseerd, komt medio
juli naar Amsterdam om een enquête
onder de Amsterdamse winkeliers in te
stellen naar de resultaten van de „week".
DE DIRECTIE van de N.V. Neder
landse Gasunie zal onderhandse lenin
gen aangaan tot een bedrag van om
streeks f 250 min ter dekking van een
gedeelte van de in het laatste kwartaal
van 1965 en in het jaar 1966 te ver-
wa chten invester in gsuitgaven
N.V. Pieterson en Co Rotterdam 4 pet
(onv.), Goudse verzekeringsmij, Gouda
8 pet. (onv.), Goudse levensverzekerings
mij: (Gouda) 5 pet. (onv.).
BREDA, 7 juli. Andijvie 4050,
bloemkool A 40—65, B 20—35, C 15—20,
snijbonen 140—170, dubb. stambonen
223235 tuinbonen 2430, doperwteiv
rijs 70—85, -stam 40—60 peulen 180—300
kaskomkommens 14—36, rode kool 40—55
sav.kool-groen 35—40, spitskool 50—70,
bospeen 45—60, rabarber 14—22, selderie-
bos 1420, sla I 1218, II 610, spinazie
I 35—45, tomaften A 860—876, B 868, C
857, CC 765, peterselie-bos 2030. vroege
aard. grote 23—26, drielingen 18—22 kriel
2024. waspeen 40—55.
KAPELLE, 7 juli 1965. Ind. en exp.-
veiling: aardb. zonder dop Senga Senga-
na I 125—128, II 123, Red Gauntlet I 116
II 114, Regina I en II 108, div. rassen I
en II 108, frambozen in kratten m. doos
jes extra 162—171, 148—159, II 138, rode
bessen in kratten van 5 kg: extra 77, I
5558, II 4849, kersen p. kg Markiezen
I 243255, II 160-165, Vroege van Wer
den I 246—250 II 196—232, Hollanders I
234236, II 210, III 80, kasperziken p. st.
IA 32, IB 23. IC 14, ID 10, aardb. p. doos
V. 250 gr.: Red Gauntlet I 32—36, II 20—
29, Talisman I 31—34, II 23—27, Gorella
I 31—34, II 19—24, Vola I 35—37, II 19,
Senga Sengama I 29. II 18 Elista I 32,
Kuyper I 34, rode bessen p'. doos v. 250
gr. extra 25—28, I 18—24, II 10—17, kas-
tomaiien IA 110, IC 79, aardappelveiling:
Eerstelingen I 24—26. II 20—23, drielin
gen 1418, kriel 813. groenteveiling:
kropsla 817, bloemkool 2054, bosuien
22—25, dubb. pr.bonen 220—223, kassnii-
bonen 155, doperwten 47—59 rabarber 13.
DEN BOSCH 7 juli Aanvoer 8094 st.
1104 runderen, 140 graskalveren, 1216
vette kalveren. 1395 nuchtere kalveren
77 schapen, 378 lammeren, 27 geiten, 29
fokzeugen, 456 slachtvarkens, 2472 big
gen, 758 slachtrunderen. Prijzen: melk
en kalfkoeien alle p.st. 915—1625. guste
koeien 860-1325, graskalveren 415-610
kalfvaarzen 1140-1575, klamvaarzen 950
1150, guste vaarzen 875-1100, pinken 600-
800 .nuchtere kalveren voor fok of mes-
terij 135-285, weideschapen 70-110, ooien
met lammeren 50-85, drachtige zeugen
325-525, biggen 52-68, slachtrunderen extra
kwaliteit, alles p.kg. 450-565, slachtrund.
le kwal. 4.00-4.45. 2e kwal. 3.65-3.90, 3e
kwal. 3.45-3,65, vette stieren 3,85 4,35,
worstkoeien 3.30-3.50: vette kalveren
alles per kg levend gewicht eerste
kwal. 3.10-3.40. 2e kwal. 2.80-3,05, 3e kwal.
2,60-2.80, nuchtere slachtkalveren 1.40-1.75
slachtzeugen le kwal. 1,55-1,65, 2e kwal.
1,45-1,53, slachtvarkens 1,75-1.85 vette
schapen p.st. 110-140, vette lammeren p.st
90-120. Overzicht, resp. aanvoer, handel
prijzen: melk- en kalfkoeien groter, sle
pend, flauw prijsh.. guste koeien gewoon,
gedrukt, nauw. of niet prijs!:., jongvee
gewoon, lui, weinig verandering: vette
kalveren groot, levendig, stijver, nuchtere
kalveren ruim, kalm. duur schapen en
lammeren groter rustig, niet gehand
haafd, fokzeugen gewoon, matig, stabiel,
lopers en biggen groter, gedrukt, gedrukt,
slachtvee ruimer traag, niet prijshoudend
slachtzeugen groter, tamelijk, prijshou
dend.
BERGEN OP ZOOM Aardbeien 78-
168, rode bessen 40-88, frambozen 146,
kaspruimen 13-26, kasperziken 12-39, an
dijvie 33-71, sla 4-18, rabarber 19-27,
bloemkool 20-79, dubbele bonen 216-242,
tuinbonen 18-30, korbek 61-99, peulen
189-259 erwten 46-69, boskroten 7-35,
sav. kool 27-41. spitskool 44-60, komkom-
tners 11-43, bospeen 43-73. waspeen 30-78.
snijbonen 135-173. prei 131-144, aardap
pelen 12-27.
GOES, 7 juli, export en industrievei
ling: frambozen in kratten met doosjes
extra 192, 1 146-156, 2 138. rode bessen in
kratten van 5 kg 1 49-75, 2 43, aardbeien
zonder dop: Senga Seragana 1 128, 2 125,
Redgauntlet 1 113, 2 112, Talisman 1 110,
2 107, diverse rassen 1 en 2 84, 3 55, aard
beien met dop: Redgauntlet 2 80-110, 3
55-72, Talisman 2 78-113, 3 65, aardbeien
per doos: Redgauntlet 1 34-39, 2 25-37, 3
14-19, Talisman 1 30-36, 2 24-32, Cambrid
ge 2 26-27, diversen: rode bessen per
doos extra 26-31, 1 17-27, 2 10-22, kasprui
men per stuk 1 18-24. 2 20, per kg 1 184-
199, 2 197-200, kersen: Insp. Löhnis 2
223-229, Br Bruine 1 243, Vroege van
Werden 1 258, Markiezen 1 265, 2 250-257,
3 152, Varikse zwarte 1 254-237, 2 233,
meikersen 2 190, groenten: per stuk krop
sla 1 8-15, 2 5-8, Cl 4, bloemkool Al 46-
68, A2 42-50, BI 28-45, B2 25-35, Cl 18-23,
C2 14-17, alw. 15-39, komkommers Al 36.
BI 30, B2 27-28, per bos: selderij 16-25.
peterselie 17-19, bonenkruid 10-16, wor
telen 1 56-66, 2 43-47, kroten 1 26-44, per
kg: spinazie 1 50, 2 27-41, rabarber 1 9-15,
peultjes 1 200, postelein 1 48-53, 2 44,
spitskool 1 62, rode kool 1 24-31, tuinbo
nen 1 25-28, dubbelen prinsessembonem 1
210-220, 2 190, preludebonen 1 190-210.
kassnijbonen 1 160-170, afw. 106. doperw
ten 1 66-73, 2 58-67, vroege aardappelen
bonken 27, grote 1 20-27, 2 19-20, drie
lingen 12-21, kriel 1-13.
STEENBERGEN, 7 juli, aardbeien con
sumptie le soort 107-143 2e soort 55-127,
industrie Fegga le en 2e soort 122-125,
afw. 99, diversen 102. rode bessen per kg
54-81, per doosje 18-25, frambozen per
doosje 53-48, dubbele bonen 231-234, peu
len 161-207, tuinbonen 25, aardappelen
eerstelingen zandbonken 30, grote 13-22,
drielingen 13-16 en kriel 8-15, eerstelin
gen klei grote 17-22, drielingen 13. kriel
14-16, barima klei grote 17-18, drielingen
13-14. kriel 7-12, doré klei grote 19-26,
drielingen 14-18. kriel 10-14, doré zand
grote 17-18, drielingen 13, kriel 9-12, bint
je klei grote 18, kriel 14-16.
TERNEUZEN, 7 juli, groenten: per 100
st. in centen: sla 1 4.90-17, 2 4-4.40, per
tuk in centen: bloemkool A 44-80. A2
30-65, B 48, B2 40-46, C2 15, afw. 17-34.
groene komkommers A 25-32, B 25-28. C
14-18, witte komkommers A2 38, per bos
in centen: selderij 24, peen 33-46. kroten
11-15, uien 12-17, radijs 7, per kg in cen
ten: drielingen 12-17, kriel 16, barina bon
ken 30. 1 22-29, eerstelingen 1 27-32,
drielingen 13-21, kriel 14-17, doré 1 26,
bintjes 1 18-20, drielingen 6-11, andijvie
2 36-42, prinsessebonen 235-283, tuinbonen
30-38, peulen 1 284, 2 119-174, rode kool
31-40, spitskool 2 39-47. sav- kool 32-41,
afw. 9-18, witte kool 20-21, tomaten A
103-112, A2 88-110. B2 112. C 64-71 C2
53-64, asperges B 232, afw. 146, doppers 63.
aardbeien per doosje: Talisman 1 28-35,'
2 14-30, Redgauntlet 1 29-35, 2 16-30 Go
rella 1 30-35, 2 16-26, Vola 1 17-30, M.
Prinses 1 32, rode bessen per doosje: ex
tra 22-27, 1 16-22, 2 11-17, per kg: 1 61,
2 42-53, frambozen 1 176, 2 130-164, ker
sen 122-195. druiven wit 676, blauw 461-467.
OUDENBOSCH, 7 juli Dubbele bo
nen 200340, prelude 190—220. peulen I
260, II 160—240. erwten 27—67, afw. 6
tuinbonen 25—29, sla I 16—20, II 6—15'
rabarber 818, rodekool I 32—40 afw'
8, bloemkool AA I 75—80. AA II 58. A I
65 61. A II 2153, afw. 3439, waspeen
I 66—75, bospeen I 50—60, II 45. snijbo
nen I 180, II 130160, sav.kool 4250, as
perges 50—310, kaskomkommers 1418
bonenkruid 20, aardappelen: grote 21—
28, drielingen 16—20. kriel 17—23, toma
ten A 97—108. B 81. C 70—78, CC 37 afw
38, diversen II 77—159, afw. 76, frambo
zen 28—43. rode bessen I 7283, II 34—69
fabriek: Senga Sengana 119—127, diver-
103 ^6' aardb. C 88, frambozen 98
Rotterdam (ANP) De nieuwe veer
boot „Northwave" van de North Sea Fer-
riers zal dit najaar driemaal per week
de dienst onderhouden tussen Rotterdam
en Huil. Omdat auto's het schip op en
af kunnen ryden, noemt men dit type
„Roll-on-Roll-of".
De North wave" is in Bremerhaven te
water gelaten. In het begin van het vol
gend jaar zal een tweede schip in de
vaart komen en zal een dagelijkse dienst
mogelijk zijn.
Konstanz 522 (-5), Rheinfelden 399
(-7), qttenheim 484 (-1), Straatsburg 445
(-4), Maxau 639 3), Plochingen 147
(-5) Mannheim 520 (-2), Steinbach 146
(-91 Mainz 439 (-4), Bingen 330 (-6),
lil l;8\ Trier 248 l_32)' Koblenz
ns x Keulen 365 (-9), Ruhrort 564
(-7), Lobith 1184 -3), Nijmegen 964 -4)
Arnhem 967 (-2). Eefde IJssel 502 (-4)
Deventer 388 (-4). Monsin 5452 (-8).
3933 H3). Belfeld 1123
(+47), Grave beneden de sluis 518 10).