eceptie
jorca
De Sten
HOEZEPOES WORDT
REVUE-VEDETTE
UW
j- CITRON
IJ/1 ORANGE
M TONIC
K
BRYLCREEM
Donald
Duck
gelijks
meer dan
000
zinnen
Anneke Grönlohhij Sleeswijk
SPA BRONWATER
Kamer
Voor hem.voor haar
WILLEN
J.J.J. v. (1. Griek
IK VOELDE ME OP T LAATST
EEN KLEUTERONDERWIJZERES
iji
ikM
/fc&Ó
mk
naai
nier akkoord
met sociale
lammoetwet
afwezig
TE KOOP
R.K. Weduwnaar
Gescheiden blijven
Dank uit Australië
4
Jan Blokker ziek.
géén filmvenster
Radio-hoogmis uit Hulst
ORT
UNSTNIEUWS
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 7 JULI 1965
schrijven... Ze halen de hele
Dl* elkaar en schrijven op de
grootste onzin. Achteraf dan
nkeren jongens, dat is natuur-
echt Hollands! Ik heb vaak
aakt dat ze zich. bij mij komen
i of ik er iets aan doen kan..."
3a is een zeer bekend toeristen-
Er komen vaak beroemde per-
leden; ,,0.a. prinses Beatrix. Ik
r natuurlijk alleen maar voorbij
n en verder geen aandacht aan
een."
van: ,,Hé. daar heb je prinses
ook". Juist", ik zeg altijd maar
ie mensen met rust als ze met
zijn." Er komen hiet veel be
mensen van de t.v. of uit de
wereld. Maar voor mij zijn het
eristen die komen genieten van
>i»& eiland. Ze willen rust heb-
ijgen ze dat dan is dat
hte propaganda voor Majorca."
Pepe is het leven op Majorca
ot avontuur. Hij is er nu ruim
r. De mensen zijn er fantastisch,
üs je ze beter leert kennen en
vindt hij. Zij zijn ontzettend
en behulpzaam, mits je er
een misbruik van maakt. ,,Als
>on doet en niet wilt opvallen,
v dat je overal opgenomen wordt
elf is er het levende bewijs van.
n onze parlementaire redacteur)
HAAG De Tweede Kamer
met overgrote meerderheid van
ïen de motie-Roolvink (A.R.) aan-
;ien, waarin de regering wordt uit-
igd de premie- en uitkeringsgrens
arbeidsongeschiktheidsverzekering
ngen op 20.000 gulden. Tegen deze
stemden de communisten en de
.'ers Lardinois, Notenboom, Brou-
:n Van den Heuvel. Volgens de
en van de regering zou deze pre
en uitkcringsgrens gebracht wor-
,p 8424,Een beslissing van mi-
Veldkamp wordt pas genomen
de bewindsman advies zal heb-
ntvangen van de Sociale Verzeke-
aad.
de twee andere moties, bij de
deling van de „sociale mammoet-
an minister Veldkamp" werden
nomen. De motie-Van Lier (P.v.cL
reeg algemene instemming. Deze
as tl eggen, dat niemand krachtens
a.o. een lagere uitkering zal kun-
:rijgen, dan hij thans volgens de
diteitswetten heeft. Ook de motie-
is (C.H.U.) werd aangenomen,
de K.V.P. was tegen deze uit-
v, die de regering uitnodigt de
mschappelijke medische dienst een
ile plaats te geven bij alle sociale
seringswetten. Mr. Th. de Vreeze
P.) deelde mede, dat zijn fractie
leze uitspraak geen behoefte had.
imendement vam mr. Th. van Liet
I.A.), dat gelijk verhaalsrecht wil,
eer een verzekerde ten onrechte
itkering hetzij volgens de ziekte-
hetzij volgens de arbeidsonge-
heidsverzekering heeft gekregen,
met 62 tegen 57 stemmen aange-
ii. Het wetsontwerp zelf kreeg de
He instemming van de Kamer,
ter Veldkamp moest hierna vele
in drukken, nu zijn belangrijkste
ntwerp in de Tweede Kamer de
fcreep had gehaald.
mg
>ef-
no-
H.
he-
53
fde
er,
ter,
uw
/an
»ne
nis,
rdt
ats-
juli
de
lli-
rna
.-k.
St.-
5.45
eid
ben
Op 11 juli hoopt
EERWAARDE BROEDER
ADRIANUS
orde H. H. Harten
Seminarieweg 26, Bavel.
zijn 25-jarig professiefeest
te vieren.
Fam. Remijn.
Ovezande.
ARTS
TERNEUZEN
VAN 9 JULI t/m
1 AUGUSTUS
Collegae nemen waar.
volledige winkelinventarli
o.a.
OPEN GEKOELDE
TOONBANK
WEEGSCHAAL
SNIJMACHINE
AUTOMAAT
BETIMMERING
SLAGERSHAKBLOK
ZONNESCHERM e.d.
Te bevragen
STATIONSWEG 22
HULST
met 4 schoolgaande kinde
ren, niet geheel onbemid
deld, wenst langs deze weg
KENNISMAKING
met weduwe of jonge dame
tussen 40 en 50 jaar.
Brieven onder no. 4727 bur.
van dit blad.
Toen de gedachte over de eenwor
ding der christenheid van paus Johan
nes XXIfl bekendheid kreeg vond die
in brede kring over de gehele we
reld, protestant zowel als katholiek,
snel weerklank. Ons land kent de hier
en daar uit voortvloeiende gezamen
lijke bidstonden, wederkerige hulp, uit
wisseling van gezangen, optreden van
priesters in protestante en dominés
in katholieke kerken e.d. en in het al
gemeen een eerste ernstig pogen,
vooral op hoger niveau, om de waar
devolle elementen in elkaar te ontdek
ken en over te nemen.
Alles samengenomen m.i. een be
moedigend begin!
Vele, wat naïef denkenden onder ons
katholieken, bracht dit in de waan
de zo vurig gehoopte eenheid nu wel
in een sneltreinvaartje verwezenlijkt
te zullen zien. Ze trokken als het ware
een vergelijking met het tot stand
j brengen van een handelstransaktie.
Nu die eerste aanzet evenwel enige
I tekenen van verslapping vertoont en
j men bovendien bij het protestantisme
zelfs verstrakking in de verhouding
tot het katholicisme inplaats van meer
I toenadering meent te ontwaren, voelen
bedoelde commercieel ingestelden zich
teleurgesteld.
Bestaan hiervoor nu echt redenen?
Wij mogen toch niet over het hoofd
zien dat eenwording in geloof mense
lijk gezien, enkel kan worden verkre
gen door in eeb, sfeer van vertrouwen
samen te zoeMfci naar de waarheid,
in de hoop dat de H. Geest de ge
zamenlijke inspanning uiteindelijk met
succes zal bekronen.
Voor loven en bieden zoals in de
zakenwereld is hierbij beslist geen
plaats 400 jaar van uiteengroeien
sloeg echter een enorm diepe kloof
in het geestelijk denken en in de ge
voelssfeer tussen protestant en katho
liek, waarbij nog kwam het ontstane
onderling wantrouwen. Het zou toch wel
erg vermetel zijn op korte termijn een
overbrugging hiervan te verwachten.
Veeleer zullen we moeten denken aan
een proces van uiterste geleidelijkheid
aan een taak van vele opeenvol
gende geslachten. Men kan zoiets nu
eenmaal niet forceren. Het eist zeeën
van tijd voor bezinking en bezinning.
Voor de katholiek acht ik het daar
om zinloos om in een streven naar ver
snelling dier evolutie tegen heug en
meug ineens extra toeschietelijk of
modern" te gaan doen. Eerder het
tegendeel zal er mee worden bereikt.
Als onze generatie het brengen zal
tot het scheppen van een klimaat van
onderling vertrouwen en onderlinge
verdraagzaamheid, dan zou ik dit een
enorme prestatie achten. Op meer
durf ik althans niet te hopen. God
heeft geen haast van node. Waarom
zou Hij bij de eenwording van Zijn
gewone weg afwijken? Misschien zal
de weg terug tot één schaapsstal en
één herder opnieuw vier eeuwen ver
gen.
Neen, de kleine stagnaties, die op
deze tocht ongetwijfeld veelvuldig zul
len optreden, mogen niemand ontmoe
digen.
NIEUW NAMEN A. V.D.
Op de eerste plaats hartelijk dank
voor het afdrukken van foto en brief
in uw dagblad op dinsdag 11 mei j.l
We vonden hef erg leuk en verba
zend snel. U kunt er van op aan,
r dat héél Dongen het heeft gelezen,
want we hebben er ontzettend veel
■j reacties op gehad We kregen het stuk
je onmiddellijk toegezonden via familie.
I we hebben inmiddels ook twee be-
wijsnummers van u ontvangen per
zeepost. We kregen ook een brief van
i de heer Van Wanrooy en hij en zijn
I vrouw vonden het een geweldige ver
n rassing. En het ontvangen van druk
j werk blijft doorgaan.
We zijn hier erg graag, stellen het
nier goed en „boeren goed". We ge
nieten hier een enorme vrijdom, be
zitten een lief huis en een prachtige
i tuin daar omheen. Australië is een
prachtig land, waar we ook al heel
i wat van zagen en de ruimte hier is
voor iemand in Nederland niet in te
denken. Mijn man volgt hier ook trouw
de Australia football rules, maar de
Nederlandse sport blijft bij hem in de
I belangstelling.
houdt die hier de soccerclub
Wilhelmina bij, maar enige jaren ge-
ïvï? kW^S ,?e^e club heel Populair.
1 nh x team oc>k uitsluitend
uit Nederlandse spelers (o.a. Sjel de
Bruyckere). Nu zijn het Schotten
Engelsen en een paar Nederlanders.
Het wielrennen is hier ook vrii inte
ressant en we hebben ieder jaar "en
Zesdaagse in Melbourne.
SOUTH BLACKBURN (VIC)
CLARY VERBUNT.
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG Uit het brandend zand van de schnabbelwoesttln is Anneke Grön
loh twee weken geleden definitief gevlucht naar de kleurige oase van de 28e
Snip en Snap-revue. De donkerharige hoezepoes van Paradiso en Cimeroni, van de
onstuimige Wladimir en exotische Soerabaja wordt nu in de gigantische pressure,
cooker van theater Carré in Amsterdam omgebouwd tot stralende vedette in goud-
lamé en kanten ruches. Straks, op de première in Hilversum zal haar tour de chant
volgens de regels van de kleinkunst worden opgeblazen tot een spektakel, maar
nu, in de slopende dagen ervoor worstelt ze zich moederziel alleen door haar
repertoire.
A
1*
'W -
MFW-
ff''- VdÉ
,fj.
Ze staat verloren op het kale, grijze
toneel: een smal silhouet in strakke
trui en ruige broek. Haar donker gloei
ende stem, die gewoonlijk als een
vuistslag op haar publiek neerkomt, is
getemperd tot hees gefluister. Soms
verslikt ze zich in een hoge noot als
in een sappige perzik en maakt ze een
wanhopig gebaar naar grijsgetrimde
choreograaf George Carden, die in de
zaal gespannen luistert. Hij wuift haar
verontschuldiging als een lastige horzel
weg, trommelt met zijn magere knoken
op een parterrestoel. George Carden
heeft, duivelse haast, the show must go
on. Hij springt getergd op, als het or
kest een oprisping van valse klanken
krijgt. „No, no" roept hij dan en zich
vooroverbuigend in de orkestbak geeft
hij opnieuw het tempo aan. Tomdetom,
tomdetom. ,,Do you understand?"
Grijnzende Bill Stanford knikt, heft zijn
dirigeerstok, kijkt naar de zangeres, die
naast de microfoon staat als een rei
ziger bij een bushalte. ,,Ben je klaar,
Anneke, we beginnen met de dixieland-
medley". Haar ogen geven antwoord.
Een seconde later branden de musici
weer los en verdrinkt haar hese stem
een hel van geluiden. Op hetzelfde
ogenblik schieten de danseressen van
links en rechts het toneel op, satyrs in
strakke tricots, waaronder de roomgele
benen onwaarschijnlijk lang lijken.
Balancerend op de schurende spitsen
draaien ze de voorgeschreven pirouettes
springen ze op en zweven moeiteloos
door de stoffige toneelhemel.
Garden glimlacht de eerste keer
vandaag krabt op zijn vuurrode trui,
kijkt snel opzij naar René Sleeswijk,
die in het middenpad ineengedoken
achter een tafel zit als iemand, die ver
laat zijn middenstandsexamen aflegt.
Vóór hem ligt het verfromfraaide
draaiboek: elke pagina is bedekt met
de littekens van de taaie strijd. Op een
choteltje ernaast zes slordige sigaret
tenpeuken in een plas koffie. De show
wordt in bloed, zweet en tranen gebo
ren.
Spontaan theater talent
In een kleine adempauze zegt George
Carden: „Anneke heeft alle eigenschap
pen om een grote vedette te worden. Ze
heeft een formidabele stem, ze heeft
persoonlijkheid en een spontaan thea
tertalent. In het begin was ze verlegen,
ze durfde niet, omdat ze bang was dat
ze het verkeerd zou doen. Dat is nu
gelukkig voorbij, ze heeft haar zelf
vertrouwen teruggekregen. Let op, dit
wordt een hoogtepunt in de show".
Hij klapt in zijn pijnlijk verzorgde,
smalle handen. Kort en verbeten. ,,De
James Bond-scène" roept hij. De woor-
dên schieten uit zijn keel alsof ze door
een boogschutter zijn gelanceerd De
danseressen deinen op hoge hertebe)
nen over het toneel, de dansers zijn
tussen de coulissen gedoken en komen
terug met wapperende, rode mantels, die
als vlammen om hen heen lekken. Don
ker dreigend zet het orkest in schelle
trompetstoten vliegen er als pijnscheu
ten tussendoor. Sleeswijk glimlacht,
steekt een nieuwe sigaret op, maakt
een geheimzinnige aantekening in het
draaiboek. Onzichtbaar achter de man
tels van de Westend-debonairs sluipt
Anneke Gronloh naar het voetlicht, dan
wijken de dansers als kegels, die om
vallen.
Het lykt alsof uit de vloer een geestes-
verschijning is opgestegen. Frêle en
roerloos staat ze opeens achter de mi
crofoon. de zangeres van 007, het lied
van de onweerstaanbare meesterspion.
Ze slaat de woorden uitdagend de zaal
in, met haar tanden knijpt ze de letter
grepen onbarmhartig af. Om haar heen
wervelen de danseressen, Linda, Bar-
by, Lesley, Cindy, Jessica en Snoddy.
Ze springen hoog op, rekken zich moei
teloos uit. Het lijkt alsof hun donkere
tricots zijn gevuld met elastiek.
Geen kapsones
Achter in de zaal. veilig in het duister,
kijkt televisieproducer Jan-Jaap van dei-
Laan naar zijn vrouw, die omzichtig over
het smalle plankier deint en zich naar
haar imaginair publiek buigt. „Anneke
doet dit werk met de inzet van haar
hele persoonlijkheid", zegt hij gulzig,
„mensen, die haar niet of oppervlakkig
kennen, zeggen, dat ze moeilijk is, dat ze
kapsones heeft, maar dat is niet waar. Ze
wil zich alleen voor 100 pet geven en
daarom is het logisch, dat ze kwaad
wordt, wanneer er iets niet deugt. Toen
ze nog in de schnabbeltoer zat, kwam ze
vaak in zalen, waar alleen een wrakke,
valse piano stond. En de beloofde be
roepspianist bleek meestal een goedwil
lende amateur te zijn, die geen noot, zo
groot als een koe kon lezen. Mag je op
zo'n moment alsjeblief een keer uit je vel
springen?"
Later vult Anneke Grönloh zijn oratio
pro domo nog aan. De repetitie is voorbij,
de artiesten worden gelucht. „Als je wer
kelijk ernst maakt van je vak," zegt ze,
,,ben je opeens de gebeten hond. Dan
ben je een grote aanstelster. Maar ik kan
niet anders reageren dan ik doe. Ik wil,
dat alles fijn is, dat iedereen zijn best
doet. Bij Sleeswijk gebeurt dat, daar
werk je uitsluitend met mensen, die hun
vak verstaan. Neem alleen een man als
Carden, dat is een geweldenaar, van wie
ik ontzettend veel geleerd heb. Ik kon
in het begin geen danspasje maken, ik
struikelde een trap af en had de zenuwen,
wanneer ik met het ballet repeteerde.
Dan stond ik maar wat onwijs te springen
en als ik vier pasjes moest maken, wer
den het er prompt zes of zeven. Ik hield
er altijd een paar over en stond nog ferm
te hippen, wanneer de anderen al hoog
en breed klaar waren. Carden heeft daar
verandering in gebracht. Dat gebeurde
vaak weinig zachtzinnig, maar dat moet
je accepteren. Hij heeft me zelfs een keer
als een stout schoolkind in de hoek gezet
om mijn lesje te leren. Je pikt het, om
dat je hem voor 100 procent vertrouwt.
Hij heeft alles in zijn hoofd, hij weet, hoe
het gaat worden en in zo'n geval onder
werp je je graag.
Geen schnabbels meer
Haar man kinkt, legt dan zijn hand
op haar knie. „Anneke voelde na ons
trouwen niks meer voor de schnabbel-
toer", zegt hij, „ze had steeds vaker
het gevoel, dat ze als een kleuteron-
derwijzeres tussen al die beatorkestjes
stond. De schnabbeltoer is trouwens een
aflopende zaak. De klaverjassers en de
boerenbonden lopen niet zo hard meer
naar een show met teenersterren, want
ze krijgen ze toch thuis over de televi
sie en de radio Volgens mij zitten we
nu in een overgangstijd en moeten we
zoeken naar een nieuwe vorm van en
tertainment. Natuurlijk, de goochelaars
en jongleurs verdienen nog wel wat,
maar je ziet het minder worden, je ziet
de animo dalen. Anneke heelt daar voor
lopig weinig last van. Ze Heeft net even
rustig aan gedaan, omdat Steven m
aantocht was. Hij is inmiddels alweer
drie maanden en als je nem in de wieg
ziet leggen, denk je alleen:: „Wat ma
ken we ons eigenlijk druk om de show
business, we hebben toch immers een
geweldige zoon."
Even later zegt hij: „Door ons hu
welijk is ook de fanmail veranderd.
Vroeger kregen we per maand duizend
nietszegggende briefjes met verzoekjes
om foto en handtekening. Nu krijgen
we 750 brieven van mensen, die echt
iets te zeggen hebben. Ze geven op-
oouwende Kritiek en stimuleren Anneke
enorm. Anneke heeft nu ook een plek,
waar ze ongestoord kan repeteren. We
wonen op een eilandje in de Vinkeveen
se plas en als tante Dora van de jacht
haven geen bootje geeft, blijven we
onbereikbaar voor je. Het is net een
kasteel, waarvan de brug is opge
haald. We hebben ook geen telefoon en
als iemand ons per se wil spreken moet
hij eerst tante Dora bellen. Tante Dora
ls. ?nze ciPier en als Anneke op moet
treden, past ze ook nog op het kind"
(Advertentie)
verkocht. Een van de mensen, die de
tournee georganiseerd had, vroeg van
welke inheemse vruchten ik hield. Hij
had natuurlijk ook gehoord, dat ik in
Celebes ben geboren en hij wilde me
gewoon een plezier doen. Iedereen wil
de me trouwens helpen. Ik noemde de
eerste de beste vrucht op, die ik mij
herinnerde „Ik zou graag wat doerians
hebben" zei ik. „Nou. ik heb het wel
geweten, want de doerian is uitgerekend
een vrucht, die zo penetrant ruikt, dat
je na een 'half uur een hekel aan hem
krijgt. Ze hadden een schaal vol op
mijn hotelkamer gezet en bet
was, dat ze me 's avonds een andere
kamer moesten geven, want in de mijne
was het niet om te harden".
Van haar geboortestad Tondano her
innert ze zich alleen nog vaag de hou
ten huizen op palen en de palmbomen.
Wuivend in de passaatwind. ..Vorig
jaar heb ik ze weer teruggezien", zegt
ze, ..toen ik een tournee door Indonesië
maakte. Door het vliegtuigraam zag ik
die popperige huisjes tussen de bergen.
Het leek net. alsof ik naar een heel
oude film keek."
Allemaal kinderpsel
Anneke Gronloh, dochter van een mi
litair, wilde aanvankelijk kinderarts
worden en later stewardess. „Aan een
carrière als zangeres heb ik pas in
Nederland gedacht", bekent ze, „of
schoon ik wel als vierjarige met vader
meeging naar de sociëteit en daar op de
tapkast Indische liedjes zong. Maar dat
was allemaal kinderspel. Na onze repa
triëring heb ik eerst op schoolfeestjes
Vlaggen met foto
Zijn vrouw heft haar hand op en laat
de kostbare, gouden armband zien, die
haar platenmaatschappij heeft gegeven.
,,Daar staan ze allemaal op", zegt ze,
„alle grote successen. Het is vier jaar
geleden gegonnen met brandend zand.
Daarvoor had ik aal een plaatje ge
maakt met Indonesische liedjes, maar
dat is in Nederland zegge en schryve
68 keer verkocht. Diezelfde plaat stond
in Maleisië drie maanden lang op de
eerste plaats van de hitparade.
Ik was daar al bekend, toen het in Ne
derland nog allemaal moest beginnen.
Voordat ik brandend zand in Knokke
zong heb ik dan ook een reis naar Sin
gapore gemaakt. Het is de belevenis
van mijn leven geworden. Op het vlieg
veld werd ik opgewacht door duizenden
kinderen, die vlaggetjes hadden met
mijn foto erop. En alle zalen, waar ik
optrad, waren weken tevoren al uit-
(Advertentie)
Het voor donderdagavond a.s. aange
kondigde televisieprogramma „filmven
ster" zal uit het VAR A-programma voor
Nederland 2 komen te vervallen. De sa
mensteller, de heer Jan Blokker, is voor
een blindedarmoperatie in het ziekenhuis
te Amsterdam opgenomen.
In plaats van „Filmvenster" zal nu een
programma worden uitgezonden uit de
serie „adventure" (avontuur) van de
BBC. Dit programma is getiteld „Chil
dren of the lakex" en speelt zich af op
een Boliviaanse hoogvlakte.
De KRO-radio zendt zondag 11 juli
de Hoogmis uit vanuit de basiliek van
de H. Willibrordus te Hulst. Celebrant
is pater Wilfried Brand. Deken A. Koop-
mans houdt de predikatie. Onder lei
ding van Jo Ivens zingt het koor de
verwisselende gezangen van de 5de zon
dag na Pinksteren en de vaste gezan
gen uit de Mis sa Sancti Willibrordi van
Hendrik Andriessen. Organist is Luc.
Dries.
Anneke Grönloh repeteert
hard voor de 28ste Snip en Snap-
revue, die de titel Van tijd tot
tijd" zal dragen. De foto toont
Anneke met Donald Jones, zij stu
deren samen een dansje in.
gezongen: voor Nederlanders was het al
een hele belevenis, als iemand Indone
sische liedjes zong. Later heb ik mee
gedaan aan een wedstrijd van het ca
baret der onbekenden in het Amster
damse Carlton. Ik was zestien en moe
der vond me te jong. Natuurlijk ging ik
toch en van de 360 deelnemers werd ik
prompt nummer één met „Ma, he is
making eyes at me".
Dat was het begin. Twee dagen latei-
stonden de platenmaatschappijen al bij
ons op de stoep en gelijk tekende ik
twee contracten. Wist ik veel. Later
hoorden we pas, dat het niet mocht
en toen er een auditie werd gehouden,
heeft moeder me ingewreven met ker-
rie-poeder, zodat het net leek, of ik
geelzucht had. Ik heb de hele da.g op
de divan gelegen en mijn kleren waren
op het laatst geler dan ikzelf".
Formidabele kraker
Geel was ook het brandend zand, waar
over ze in 1961 trappelend naar het top-
succes stevende. Voor het eerst ,in haar
leven werd ze ingelijfd in het keurkorps
der gouden-platen-bezitters. Brandend
zand bleek een formidabele kraker, die
24 uur per dag op de collectieve lip
van de natie lag. De radio draaide de
plaat dol en in alle beschikbare feest
zalen zette de pas ontdekte vertolkster
elke a-vond haar tanden in de zandtaart,
die ze zelf gebakken had. „Ik kwam er
gewoon niet onderuit", zegt ze achter
af, „als ik het waagde om voor de pauze
wat anders te zingen, dan kwam er
prompt een man van het feestcomité
achter de coulissen om te zeggen dat
ze de zaal zouden afbreken, als ik bran
dend zand niet zou zingen."
Later gebeurde hetzelfde met de an
dere tophits, die amazone Gronloh be
reed „Het is een krankzinnige, fijne
DEN BOSCH Zaterdag 24 juli a.s,
wordt in de aula van het gebouw van
het Provinciaal Genootschap van kun
sten en wetenschappen een tentoonstel
ling geopend van Brabants zilver.
TILBURG In het gebouw van het
Volkenkundig museum alhier expo
seert tot 26 juli Kees den Tex.
LAREN (N.-H.) Het Singermuseum
alhier zal tot 13 september een ten
toonstelling herbergen van schilderijen
van Isaac Israëls, die voor het grootste
deel nog nooit geëxposeerd zijn.
AMSTERDAM Het museum Het Rem-
brandhuis (Jodenbreestr. 4-6) heeft tot
eind september een kleine tentoonstel
ling bijeengebracht onder de titel Rem
brandt in de zwarte kunst (zwarte
kunst is een bepaalde techniek bij het
afdrukken van platen).
NEW YORK Edo de Waart, aan
wie maandag door de Vereniging mu-
zieklyceum in Amsterdam de Eugène
Calkoenprijs werd toegekend, heeft een
van de zes eerste prijzen van het inter
nationaal muziekconcours „Dimitri Mi-
tropoelos" gekregen. Hem is op grond
hiervan de functie van assistent-diri
gent van het philharmonisch orkest
van New York aangeboden, waarvan
Leonard Bernstein de artistieke leider
is. Edo de Waart is per 1 september a.s.
benoemd tot assistent-dirigent van het
Amsterdamse Concertgebouworkest.
(Advertentie)
tijd geweest", zegt ze zelf, „maar ik
zou hem toöh niet over willen doen. Er
waren weken bij, dat ik veertien keer
optrad en 's avonds 900 kilometer pen
delde van de ene zaal naar de andere.
Ik reed 100.000 kilometer per jaar.
Heus, dat moet je niet te lang doen".
Meester fantast
De trombonist kom^ waarschuwen,
dat de pauze om is. Carden en Sleeswijk
hebben hun egelstellingen tussen de
parterreküapstoelen weer betrokken. De
partituur voor 007 wordt opnieuw
op de lessenaars gelegd. Over een paar
dagen moet deze chaos een internatio
nale revue zijn. De decors van mees
ter fan tast Geesin-k hangen al in de kap
van theater Gooiland, de strijksters ha
len d-e plooien uit de kostbare kos
tuums. Maar Carden loopt tot nader
order handenwringend rond. „Hier heb
ik altijd van gedroomd", zegt Anneke
Gronloh. „een echte vedette in een grote
show Geen Judy Garland met allerlei
waaièrtoestanden om je heen, maar een
moderne, jonge vrouw."
Gewoon Anneke Gronloh.
Woensdag 7 juli
HILVERSUM I 402 M
Nieuwsberichten en mededelingen 12.27,
19.00, 22.30 en 23.55 uur. Populaire muziek
12.40, 13.35, 17.00, 18.45, 20.00 en 23.30 uur.
Klassieke muziek 13.10, 14.00, 18.10, 20.15
22.55 uur. Jeugdprogramma 15.50 uur.
HILVERSUM II 298 M
Nieuwsberichten en mededelingen 12.27
12.55, 17.50, 20.00, 22.30 en 23.55 uur. Po
pulaire muziek 12.00, 12.35. 13.35, 14.20,
17.00, 18.15, 20.15 uur. Klassieke muziek
14.30, 22.40 uur. Ziekenprogramma 16.30
uur. Sportuitzending plm. 16.00 en 22.20
uur (Tour de France). Jeugdprogramma
15.00 uur.
BELGIë VLAAMS 324 M
Nieuwsberichten en mededelingen 12.00
uur en verder om het uur. Populaire mu
ziek 12.15, 13.03, 19.40 uur. Klassieke mu
ziek 20.00, 21.50, 22.15 en 23.05 uur. Sport
uitzending van 13.03 en 18.50 uur. Jeugd
programma 17.15 uur.
Donderdag 8 juli
HILVERSUM I 402 M
Nieuwsberichten en mededelingen 7.30
en 8.30 uur. Populaire muziek 7.05, 8.40
uur. Klassieke muziek 9.40 uur. Zieken
programma 11.00 uur.
HILVERSUM H 298 M
Nieuwsberichten en mededelingen 7.00,
8.00 en 11.00 uur. Populaire muziek 7.20
8.10 en 10.10 uur. Klassieke muziek 8.55
uur. Vrouwenprogramma 8.25, 9.35 uur.
Jeugdprogramma 10.00 uur.
Woensdag 7 juli
NEDERLAND I
AVRO: 17.00-17.35 Voor de kimderén.
NTS 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor
de kleuters. 19.06 Samenvatting Kamer
debatten (uitzending onder voorbehoud).
KRO: 19.35 Van onze sportredacteur. NTS
20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO:
20.20 Brandpunt. 20.45 Piste, gevarieerd
programma. 21.25 Villa Sidonia, comedy-
thriller (dl. 4). 21.55 Snel wegen wegen:
Nederlamd-België op het gebied van au
towegen. NTS: 22.25 Journaal. 22.30 Film
verslag Tour de France. 22.40-23.10 Sa
menvatting Kamerdebatten (uitzending
onder voorbehoud).
NEDERLAND n
NTS 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Vocaal en instrumentaal kwartet:
De tijd is daar dat ook de Twee
de Kamer zijn eigen public relations
functionaris krijgt, een man die er
voor zorgt dat het publiek de bests
indruk van de Kamer krijgt die maar
mogelijk is, en dat het parlement
„aangenaam en verantwoord politiek
propagandistisch in de openbaarheid
treedt". Dat vinden verscheidene le
den van de Kamer en ze hebben dat
tijdens de behandeling van het voor
stel tot herziening van de werkwijze
van de Tweede Kamer duidelijk ge
zegd.
Ze geven toe dat het publiek op
de tribune kan gaan zitten, maar dat
is dan ook alles wat de Kamer aan
zijn image doet, zeggen ze. Er zou
daarom een speciale ambtenaar aan
gesteld moeten worden, die het par
lement prettig aan de man brengt.
Zon man zou natuurlijk veel goed
kunnen doen. Hij zou zich onopval
lend tussen de toeschouwers op de
publieke tribune kunnen mengen, om
fluisterend te verklaren dat de drie
kamerleden zojuist in een duidelijks
dommel zijn gesukkeld beslist de po
litiek niet aan hun zolen lappen, maar
dat ze zo slaperig zijn omdat ze de
vorige avond tot diep in de nacht
stukken hebben doorgenomen. Dat
zou al heel verhelderend werken. Zo
vragen toevallige bezoekers van het
parlement zich ook wel af waarom
er zo weinig Kamerleden aanwezig
zijn. Op die vraag krijgen ze nim
mer antwoord en die blijft het pijni
gen tot zij bij de volgende verkiezin
gen haar funeste invloed doet gelden.
„Ik stèm nu wel op die man" denkt
zo'n teleurgestelde kiezer, „maar zou
hij er wel bij zijn, als mijn belangen
aan de orde komen"!"
Een public relations ambtenaar
kan het luisterend publiek op de tri
bune aan het verstand brengen waar
óm er maar een handje vol parle
mentariërs aanwezig is: a. omdat ds
televisie niet in de Kamer is; b. om
dat de ambassadeur van Libanon een
receptie geeftc. omdat het donder
dagavond is, dan willen ze onderhand
wel eens naar huis; d. de specialist
van de fractie er immers is; of, e.
omdat de kamerleden geen presentie
geld krijgen, maar een afgeronde
jaarlijkse vergoeding, die je óók
krijgt als je nooit komt.
De Nederlandse kiezer zou op die
manier al aardig wat opsteken van
de politiek. Maar toch gaat mij de
hint van de voorstanders van een
public relations ambtenaar niet ver
genoeg. Nee, we leven in de tijd van
de keiharde reclame, van de dreu
nende slagzinnen, die het publiek
vanuit hinderlagen in kranten en op
aanplakzuilen, in de bioscoop en in
de bus onder schot nemen.De Kamer
moet een zakelijke manager krijgen,
een man die flitsende advertenties
opstelt om de volksvertegenwoordi
ging „in" te maken. Als men de melk-
omzet kan opjutten met vurrukkul-
lukke slagzinnen over driepinters,
dan is er ook wel een slogan te be
denken die de mensen in draf naar
het Binnenhof doet hollen om de
memorie van antwoord van de minis
ter van algemene zaken aan te ho
ren. Samen naar de Kamer, ja ge
zellig'.", goed het is plagiaat, maar
het is maar een los idee, om de voor
standers van meer parlementaire pro
paganda op weg te helpen. Zij den
ken ook vagelijk aan eigen zendtijd
voor de Kamer. Natuurlijk, die kant
moeten we op: een eigen radio- en
tv-zender in het Binnenhof. Een
stel kiene jongens achter de monitors
en een bikkelharde advertising
manager achter de schermen, met
een reclamebudget dat gemakkelijk
van defensie af te peuteren valt. Dan
breekt ongetwijfeld eerlang de tijd
aan waarin het eerste en het tweede
net, België Vlaams en de Duitse
rondvonkers, met al hun achtergron
den, hun shows en hun schiet- en
smijtfilms het kijkerspubliek verlie
zen aan het meest spannende pro
gramma dat de antenne kan vangen:
het parlementaire net.
PRAET-MAECKER.
Zuidamerikaanse muziek. 20.30-22.10 De
vermoeide Theodoor, klucht
BELGIë VLAAMS
16.00-16.40 Reportage van de Tour de
France. 17.00 Reportage Europees ruiter-
kampioenscihap in de jumping te Aken.
19.30 Voor de jeugd. 19.55 De Weerman.
20.00 Nieuws. 20.30 Reportage van de
Tour de France. 20.40 Kijk omhoog: ster
renkunde voor iedereen. 21.00 De wilde
man is losgebroken, politiefilm. 22.30
Zoeklicht. 22.50 Nieuws.
BELGIë FRANS
16.00-16.40 Reportage van de Tour de
France. 19.00 Berichten. 19.03 Internatio
nale jeugdkroniek. 19.15 Polly, film. 19,30
Guillaume Teil. feuilleton. 20.00 Journaal
20.30 Reportage van de Tour de France.
20.49 Onbekend. 21.00 Spel zonder gren
zen: wedstrijdprogramma. 22.15 Modern
klassiek concert met declamatie. 22.40
Journaal en reportage van de Tour de
France.
Het geheim van een goedverzorgd
uiterlijk? Brylcreem - de wereld
beroemde Engelse haarcrème!
Brylcreem houdt het kapsel de hele
dag perfekt in model, Brylcreem
houdt haar en hoofdhuid fris en ge
zond. Brylcreem -ook voor Uw haar!