eceptie jorca De Sten HOEZEPOES WORDT REVUE-VEDETTE UW j- CITRON IJ/1 ORANGE M TONIC K BRYLCREEM Donald Duck gelijks meer dan 000 zinnen Anneke Grönlohhij Sleeswijk SPA BRONWATER Kamer Voor hem.voor haar WILLEN J.J.J. v. (1. Griek IK VOELDE ME OP T LAATST EEN KLEUTERONDERWIJZERES iji ikM /fc&Ó mk naai nier akkoord met sociale lammoetwet afwezig TE KOOP R.K. Weduwnaar Gescheiden blijven Dank uit Australië 4 Jan Blokker ziek. géén filmvenster Radio-hoogmis uit Hulst ORT UNSTNIEUWS DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 7 JULI 1965 schrijven... Ze halen de hele Dl* elkaar en schrijven op de grootste onzin. Achteraf dan nkeren jongens, dat is natuur- echt Hollands! Ik heb vaak aakt dat ze zich. bij mij komen i of ik er iets aan doen kan..." 3a is een zeer bekend toeristen- Er komen vaak beroemde per- leden; ,,0.a. prinses Beatrix. Ik r natuurlijk alleen maar voorbij n en verder geen aandacht aan een." van: ,,Hé. daar heb je prinses ook". Juist", ik zeg altijd maar ie mensen met rust als ze met zijn." Er komen hiet veel be mensen van de t.v. of uit de wereld. Maar voor mij zijn het eristen die komen genieten van >i»& eiland. Ze willen rust heb- ijgen ze dat dan is dat hte propaganda voor Majorca." Pepe is het leven op Majorca ot avontuur. Hij is er nu ruim r. De mensen zijn er fantastisch, üs je ze beter leert kennen en vindt hij. Zij zijn ontzettend en behulpzaam, mits je er een misbruik van maakt. ,,Als >on doet en niet wilt opvallen, v dat je overal opgenomen wordt elf is er het levende bewijs van. n onze parlementaire redacteur) HAAG De Tweede Kamer met overgrote meerderheid van ïen de motie-Roolvink (A.R.) aan- ;ien, waarin de regering wordt uit- igd de premie- en uitkeringsgrens arbeidsongeschiktheidsverzekering ngen op 20.000 gulden. Tegen deze stemden de communisten en de .'ers Lardinois, Notenboom, Brou- :n Van den Heuvel. Volgens de en van de regering zou deze pre en uitkcringsgrens gebracht wor- ,p 8424,Een beslissing van mi- Veldkamp wordt pas genomen de bewindsman advies zal heb- ntvangen van de Sociale Verzeke- aad. de twee andere moties, bij de deling van de „sociale mammoet- an minister Veldkamp" werden nomen. De motie-Van Lier (P.v.cL reeg algemene instemming. Deze as tl eggen, dat niemand krachtens a.o. een lagere uitkering zal kun- :rijgen, dan hij thans volgens de diteitswetten heeft. Ook de motie- is (C.H.U.) werd aangenomen, de K.V.P. was tegen deze uit- v, die de regering uitnodigt de mschappelijke medische dienst een ile plaats te geven bij alle sociale seringswetten. Mr. Th. de Vreeze P.) deelde mede, dat zijn fractie leze uitspraak geen behoefte had. imendement vam mr. Th. van Liet I.A.), dat gelijk verhaalsrecht wil, eer een verzekerde ten onrechte itkering hetzij volgens de ziekte- hetzij volgens de arbeidsonge- heidsverzekering heeft gekregen, met 62 tegen 57 stemmen aange- ii. Het wetsontwerp zelf kreeg de He instemming van de Kamer, ter Veldkamp moest hierna vele in drukken, nu zijn belangrijkste ntwerp in de Tweede Kamer de fcreep had gehaald. mg >ef- no- H. he- 53 fde er, ter, uw /an »ne nis, rdt ats- juli de lli- rna .-k. St.- 5.45 eid ben Op 11 juli hoopt EERWAARDE BROEDER ADRIANUS orde H. H. Harten Seminarieweg 26, Bavel. zijn 25-jarig professiefeest te vieren. Fam. Remijn. Ovezande. ARTS TERNEUZEN VAN 9 JULI t/m 1 AUGUSTUS Collegae nemen waar. volledige winkelinventarli o.a. OPEN GEKOELDE TOONBANK WEEGSCHAAL SNIJMACHINE AUTOMAAT BETIMMERING SLAGERSHAKBLOK ZONNESCHERM e.d. Te bevragen STATIONSWEG 22 HULST met 4 schoolgaande kinde ren, niet geheel onbemid deld, wenst langs deze weg KENNISMAKING met weduwe of jonge dame tussen 40 en 50 jaar. Brieven onder no. 4727 bur. van dit blad. Toen de gedachte over de eenwor ding der christenheid van paus Johan nes XXIfl bekendheid kreeg vond die in brede kring over de gehele we reld, protestant zowel als katholiek, snel weerklank. Ons land kent de hier en daar uit voortvloeiende gezamen lijke bidstonden, wederkerige hulp, uit wisseling van gezangen, optreden van priesters in protestante en dominés in katholieke kerken e.d. en in het al gemeen een eerste ernstig pogen, vooral op hoger niveau, om de waar devolle elementen in elkaar te ontdek ken en over te nemen. Alles samengenomen m.i. een be moedigend begin! Vele, wat naïef denkenden onder ons katholieken, bracht dit in de waan de zo vurig gehoopte eenheid nu wel in een sneltreinvaartje verwezenlijkt te zullen zien. Ze trokken als het ware een vergelijking met het tot stand j brengen van een handelstransaktie. Nu die eerste aanzet evenwel enige I tekenen van verslapping vertoont en j men bovendien bij het protestantisme zelfs verstrakking in de verhouding tot het katholicisme inplaats van meer I toenadering meent te ontwaren, voelen bedoelde commercieel ingestelden zich teleurgesteld. Bestaan hiervoor nu echt redenen? Wij mogen toch niet over het hoofd zien dat eenwording in geloof mense lijk gezien, enkel kan worden verkre gen door in eeb, sfeer van vertrouwen samen te zoeMfci naar de waarheid, in de hoop dat de H. Geest de ge zamenlijke inspanning uiteindelijk met succes zal bekronen. Voor loven en bieden zoals in de zakenwereld is hierbij beslist geen plaats 400 jaar van uiteengroeien sloeg echter een enorm diepe kloof in het geestelijk denken en in de ge voelssfeer tussen protestant en katho liek, waarbij nog kwam het ontstane onderling wantrouwen. Het zou toch wel erg vermetel zijn op korte termijn een overbrugging hiervan te verwachten. Veeleer zullen we moeten denken aan een proces van uiterste geleidelijkheid aan een taak van vele opeenvol gende geslachten. Men kan zoiets nu eenmaal niet forceren. Het eist zeeën van tijd voor bezinking en bezinning. Voor de katholiek acht ik het daar om zinloos om in een streven naar ver snelling dier evolutie tegen heug en meug ineens extra toeschietelijk of modern" te gaan doen. Eerder het tegendeel zal er mee worden bereikt. Als onze generatie het brengen zal tot het scheppen van een klimaat van onderling vertrouwen en onderlinge verdraagzaamheid, dan zou ik dit een enorme prestatie achten. Op meer durf ik althans niet te hopen. God heeft geen haast van node. Waarom zou Hij bij de eenwording van Zijn gewone weg afwijken? Misschien zal de weg terug tot één schaapsstal en één herder opnieuw vier eeuwen ver gen. Neen, de kleine stagnaties, die op deze tocht ongetwijfeld veelvuldig zul len optreden, mogen niemand ontmoe digen. NIEUW NAMEN A. V.D. Op de eerste plaats hartelijk dank voor het afdrukken van foto en brief in uw dagblad op dinsdag 11 mei j.l We vonden hef erg leuk en verba zend snel. U kunt er van op aan, r dat héél Dongen het heeft gelezen, want we hebben er ontzettend veel ■j reacties op gehad We kregen het stuk je onmiddellijk toegezonden via familie. I we hebben inmiddels ook twee be- wijsnummers van u ontvangen per zeepost. We kregen ook een brief van i de heer Van Wanrooy en hij en zijn I vrouw vonden het een geweldige ver n rassing. En het ontvangen van druk j werk blijft doorgaan. We zijn hier erg graag, stellen het nier goed en „boeren goed". We ge nieten hier een enorme vrijdom, be zitten een lief huis en een prachtige i tuin daar omheen. Australië is een prachtig land, waar we ook al heel i wat van zagen en de ruimte hier is voor iemand in Nederland niet in te denken. Mijn man volgt hier ook trouw de Australia football rules, maar de Nederlandse sport blijft bij hem in de I belangstelling. houdt die hier de soccerclub Wilhelmina bij, maar enige jaren ge- ïvï? kW^S ,?e^e club heel Populair. 1 nh x team oc>k uitsluitend uit Nederlandse spelers (o.a. Sjel de Bruyckere). Nu zijn het Schotten Engelsen en een paar Nederlanders. Het wielrennen is hier ook vrii inte ressant en we hebben ieder jaar "en Zesdaagse in Melbourne. SOUTH BLACKBURN (VIC) CLARY VERBUNT. (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Uit het brandend zand van de schnabbelwoesttln is Anneke Grön loh twee weken geleden definitief gevlucht naar de kleurige oase van de 28e Snip en Snap-revue. De donkerharige hoezepoes van Paradiso en Cimeroni, van de onstuimige Wladimir en exotische Soerabaja wordt nu in de gigantische pressure, cooker van theater Carré in Amsterdam omgebouwd tot stralende vedette in goud- lamé en kanten ruches. Straks, op de première in Hilversum zal haar tour de chant volgens de regels van de kleinkunst worden opgeblazen tot een spektakel, maar nu, in de slopende dagen ervoor worstelt ze zich moederziel alleen door haar repertoire. A 1* 'W - MFW- ff''- VdÉ ,fj. Ze staat verloren op het kale, grijze toneel: een smal silhouet in strakke trui en ruige broek. Haar donker gloei ende stem, die gewoonlijk als een vuistslag op haar publiek neerkomt, is getemperd tot hees gefluister. Soms verslikt ze zich in een hoge noot als in een sappige perzik en maakt ze een wanhopig gebaar naar grijsgetrimde choreograaf George Carden, die in de zaal gespannen luistert. Hij wuift haar verontschuldiging als een lastige horzel weg, trommelt met zijn magere knoken op een parterrestoel. George Carden heeft, duivelse haast, the show must go on. Hij springt getergd op, als het or kest een oprisping van valse klanken krijgt. „No, no" roept hij dan en zich vooroverbuigend in de orkestbak geeft hij opnieuw het tempo aan. Tomdetom, tomdetom. ,,Do you understand?" Grijnzende Bill Stanford knikt, heft zijn dirigeerstok, kijkt naar de zangeres, die naast de microfoon staat als een rei ziger bij een bushalte. ,,Ben je klaar, Anneke, we beginnen met de dixieland- medley". Haar ogen geven antwoord. Een seconde later branden de musici weer los en verdrinkt haar hese stem een hel van geluiden. Op hetzelfde ogenblik schieten de danseressen van links en rechts het toneel op, satyrs in strakke tricots, waaronder de roomgele benen onwaarschijnlijk lang lijken. Balancerend op de schurende spitsen draaien ze de voorgeschreven pirouettes springen ze op en zweven moeiteloos door de stoffige toneelhemel. Garden glimlacht de eerste keer vandaag krabt op zijn vuurrode trui, kijkt snel opzij naar René Sleeswijk, die in het middenpad ineengedoken achter een tafel zit als iemand, die ver laat zijn middenstandsexamen aflegt. Vóór hem ligt het verfromfraaide draaiboek: elke pagina is bedekt met de littekens van de taaie strijd. Op een choteltje ernaast zes slordige sigaret tenpeuken in een plas koffie. De show wordt in bloed, zweet en tranen gebo ren. Spontaan theater talent In een kleine adempauze zegt George Carden: „Anneke heeft alle eigenschap pen om een grote vedette te worden. Ze heeft een formidabele stem, ze heeft persoonlijkheid en een spontaan thea tertalent. In het begin was ze verlegen, ze durfde niet, omdat ze bang was dat ze het verkeerd zou doen. Dat is nu gelukkig voorbij, ze heeft haar zelf vertrouwen teruggekregen. Let op, dit wordt een hoogtepunt in de show". Hij klapt in zijn pijnlijk verzorgde, smalle handen. Kort en verbeten. ,,De James Bond-scène" roept hij. De woor- dên schieten uit zijn keel alsof ze door een boogschutter zijn gelanceerd De danseressen deinen op hoge hertebe) nen over het toneel, de dansers zijn tussen de coulissen gedoken en komen terug met wapperende, rode mantels, die als vlammen om hen heen lekken. Don ker dreigend zet het orkest in schelle trompetstoten vliegen er als pijnscheu ten tussendoor. Sleeswijk glimlacht, steekt een nieuwe sigaret op, maakt een geheimzinnige aantekening in het draaiboek. Onzichtbaar achter de man tels van de Westend-debonairs sluipt Anneke Gronloh naar het voetlicht, dan wijken de dansers als kegels, die om vallen. Het lykt alsof uit de vloer een geestes- verschijning is opgestegen. Frêle en roerloos staat ze opeens achter de mi crofoon. de zangeres van 007, het lied van de onweerstaanbare meesterspion. Ze slaat de woorden uitdagend de zaal in, met haar tanden knijpt ze de letter grepen onbarmhartig af. Om haar heen wervelen de danseressen, Linda, Bar- by, Lesley, Cindy, Jessica en Snoddy. Ze springen hoog op, rekken zich moei teloos uit. Het lijkt alsof hun donkere tricots zijn gevuld met elastiek. Geen kapsones Achter in de zaal. veilig in het duister, kijkt televisieproducer Jan-Jaap van dei- Laan naar zijn vrouw, die omzichtig over het smalle plankier deint en zich naar haar imaginair publiek buigt. „Anneke doet dit werk met de inzet van haar hele persoonlijkheid", zegt hij gulzig, „mensen, die haar niet of oppervlakkig kennen, zeggen, dat ze moeilijk is, dat ze kapsones heeft, maar dat is niet waar. Ze wil zich alleen voor 100 pet geven en daarom is het logisch, dat ze kwaad wordt, wanneer er iets niet deugt. Toen ze nog in de schnabbeltoer zat, kwam ze vaak in zalen, waar alleen een wrakke, valse piano stond. En de beloofde be roepspianist bleek meestal een goedwil lende amateur te zijn, die geen noot, zo groot als een koe kon lezen. Mag je op zo'n moment alsjeblief een keer uit je vel springen?" Later vult Anneke Grönloh zijn oratio pro domo nog aan. De repetitie is voorbij, de artiesten worden gelucht. „Als je wer kelijk ernst maakt van je vak," zegt ze, ,,ben je opeens de gebeten hond. Dan ben je een grote aanstelster. Maar ik kan niet anders reageren dan ik doe. Ik wil, dat alles fijn is, dat iedereen zijn best doet. Bij Sleeswijk gebeurt dat, daar werk je uitsluitend met mensen, die hun vak verstaan. Neem alleen een man als Carden, dat is een geweldenaar, van wie ik ontzettend veel geleerd heb. Ik kon in het begin geen danspasje maken, ik struikelde een trap af en had de zenuwen, wanneer ik met het ballet repeteerde. Dan stond ik maar wat onwijs te springen en als ik vier pasjes moest maken, wer den het er prompt zes of zeven. Ik hield er altijd een paar over en stond nog ferm te hippen, wanneer de anderen al hoog en breed klaar waren. Carden heeft daar verandering in gebracht. Dat gebeurde vaak weinig zachtzinnig, maar dat moet je accepteren. Hij heeft me zelfs een keer als een stout schoolkind in de hoek gezet om mijn lesje te leren. Je pikt het, om dat je hem voor 100 procent vertrouwt. Hij heeft alles in zijn hoofd, hij weet, hoe het gaat worden en in zo'n geval onder werp je je graag. Geen schnabbels meer Haar man kinkt, legt dan zijn hand op haar knie. „Anneke voelde na ons trouwen niks meer voor de schnabbel- toer", zegt hij, „ze had steeds vaker het gevoel, dat ze als een kleuteron- derwijzeres tussen al die beatorkestjes stond. De schnabbeltoer is trouwens een aflopende zaak. De klaverjassers en de boerenbonden lopen niet zo hard meer naar een show met teenersterren, want ze krijgen ze toch thuis over de televi sie en de radio Volgens mij zitten we nu in een overgangstijd en moeten we zoeken naar een nieuwe vorm van en tertainment. Natuurlijk, de goochelaars en jongleurs verdienen nog wel wat, maar je ziet het minder worden, je ziet de animo dalen. Anneke heelt daar voor lopig weinig last van. Ze Heeft net even rustig aan gedaan, omdat Steven m aantocht was. Hij is inmiddels alweer drie maanden en als je nem in de wieg ziet leggen, denk je alleen:: „Wat ma ken we ons eigenlijk druk om de show business, we hebben toch immers een geweldige zoon." Even later zegt hij: „Door ons hu welijk is ook de fanmail veranderd. Vroeger kregen we per maand duizend nietszegggende briefjes met verzoekjes om foto en handtekening. Nu krijgen we 750 brieven van mensen, die echt iets te zeggen hebben. Ze geven op- oouwende Kritiek en stimuleren Anneke enorm. Anneke heeft nu ook een plek, waar ze ongestoord kan repeteren. We wonen op een eilandje in de Vinkeveen se plas en als tante Dora van de jacht haven geen bootje geeft, blijven we onbereikbaar voor je. Het is net een kasteel, waarvan de brug is opge haald. We hebben ook geen telefoon en als iemand ons per se wil spreken moet hij eerst tante Dora bellen. Tante Dora ls. ?nze ciPier en als Anneke op moet treden, past ze ook nog op het kind" (Advertentie) verkocht. Een van de mensen, die de tournee georganiseerd had, vroeg van welke inheemse vruchten ik hield. Hij had natuurlijk ook gehoord, dat ik in Celebes ben geboren en hij wilde me gewoon een plezier doen. Iedereen wil de me trouwens helpen. Ik noemde de eerste de beste vrucht op, die ik mij herinnerde „Ik zou graag wat doerians hebben" zei ik. „Nou. ik heb het wel geweten, want de doerian is uitgerekend een vrucht, die zo penetrant ruikt, dat je na een 'half uur een hekel aan hem krijgt. Ze hadden een schaal vol op mijn hotelkamer gezet en bet was, dat ze me 's avonds een andere kamer moesten geven, want in de mijne was het niet om te harden". Van haar geboortestad Tondano her innert ze zich alleen nog vaag de hou ten huizen op palen en de palmbomen. Wuivend in de passaatwind. ..Vorig jaar heb ik ze weer teruggezien", zegt ze, ..toen ik een tournee door Indonesië maakte. Door het vliegtuigraam zag ik die popperige huisjes tussen de bergen. Het leek net. alsof ik naar een heel oude film keek." Allemaal kinderpsel Anneke Gronloh, dochter van een mi litair, wilde aanvankelijk kinderarts worden en later stewardess. „Aan een carrière als zangeres heb ik pas in Nederland gedacht", bekent ze, „of schoon ik wel als vierjarige met vader meeging naar de sociëteit en daar op de tapkast Indische liedjes zong. Maar dat was allemaal kinderspel. Na onze repa triëring heb ik eerst op schoolfeestjes Vlaggen met foto Zijn vrouw heft haar hand op en laat de kostbare, gouden armband zien, die haar platenmaatschappij heeft gegeven. ,,Daar staan ze allemaal op", zegt ze, „alle grote successen. Het is vier jaar geleden gegonnen met brandend zand. Daarvoor had ik aal een plaatje ge maakt met Indonesische liedjes, maar dat is in Nederland zegge en schryve 68 keer verkocht. Diezelfde plaat stond in Maleisië drie maanden lang op de eerste plaats van de hitparade. Ik was daar al bekend, toen het in Ne derland nog allemaal moest beginnen. Voordat ik brandend zand in Knokke zong heb ik dan ook een reis naar Sin gapore gemaakt. Het is de belevenis van mijn leven geworden. Op het vlieg veld werd ik opgewacht door duizenden kinderen, die vlaggetjes hadden met mijn foto erop. En alle zalen, waar ik optrad, waren weken tevoren al uit- (Advertentie) Het voor donderdagavond a.s. aange kondigde televisieprogramma „filmven ster" zal uit het VAR A-programma voor Nederland 2 komen te vervallen. De sa mensteller, de heer Jan Blokker, is voor een blindedarmoperatie in het ziekenhuis te Amsterdam opgenomen. In plaats van „Filmvenster" zal nu een programma worden uitgezonden uit de serie „adventure" (avontuur) van de BBC. Dit programma is getiteld „Chil dren of the lakex" en speelt zich af op een Boliviaanse hoogvlakte. De KRO-radio zendt zondag 11 juli de Hoogmis uit vanuit de basiliek van de H. Willibrordus te Hulst. Celebrant is pater Wilfried Brand. Deken A. Koop- mans houdt de predikatie. Onder lei ding van Jo Ivens zingt het koor de verwisselende gezangen van de 5de zon dag na Pinksteren en de vaste gezan gen uit de Mis sa Sancti Willibrordi van Hendrik Andriessen. Organist is Luc. Dries. Anneke Grönloh repeteert hard voor de 28ste Snip en Snap- revue, die de titel Van tijd tot tijd" zal dragen. De foto toont Anneke met Donald Jones, zij stu deren samen een dansje in. gezongen: voor Nederlanders was het al een hele belevenis, als iemand Indone sische liedjes zong. Later heb ik mee gedaan aan een wedstrijd van het ca baret der onbekenden in het Amster damse Carlton. Ik was zestien en moe der vond me te jong. Natuurlijk ging ik toch en van de 360 deelnemers werd ik prompt nummer één met „Ma, he is making eyes at me". Dat was het begin. Twee dagen latei- stonden de platenmaatschappijen al bij ons op de stoep en gelijk tekende ik twee contracten. Wist ik veel. Later hoorden we pas, dat het niet mocht en toen er een auditie werd gehouden, heeft moeder me ingewreven met ker- rie-poeder, zodat het net leek, of ik geelzucht had. Ik heb de hele da.g op de divan gelegen en mijn kleren waren op het laatst geler dan ikzelf". Formidabele kraker Geel was ook het brandend zand, waar over ze in 1961 trappelend naar het top- succes stevende. Voor het eerst ,in haar leven werd ze ingelijfd in het keurkorps der gouden-platen-bezitters. Brandend zand bleek een formidabele kraker, die 24 uur per dag op de collectieve lip van de natie lag. De radio draaide de plaat dol en in alle beschikbare feest zalen zette de pas ontdekte vertolkster elke a-vond haar tanden in de zandtaart, die ze zelf gebakken had. „Ik kwam er gewoon niet onderuit", zegt ze achter af, „als ik het waagde om voor de pauze wat anders te zingen, dan kwam er prompt een man van het feestcomité achter de coulissen om te zeggen dat ze de zaal zouden afbreken, als ik bran dend zand niet zou zingen." Later gebeurde hetzelfde met de an dere tophits, die amazone Gronloh be reed „Het is een krankzinnige, fijne DEN BOSCH Zaterdag 24 juli a.s, wordt in de aula van het gebouw van het Provinciaal Genootschap van kun sten en wetenschappen een tentoonstel ling geopend van Brabants zilver. TILBURG In het gebouw van het Volkenkundig museum alhier expo seert tot 26 juli Kees den Tex. LAREN (N.-H.) Het Singermuseum alhier zal tot 13 september een ten toonstelling herbergen van schilderijen van Isaac Israëls, die voor het grootste deel nog nooit geëxposeerd zijn. AMSTERDAM Het museum Het Rem- brandhuis (Jodenbreestr. 4-6) heeft tot eind september een kleine tentoonstel ling bijeengebracht onder de titel Rem brandt in de zwarte kunst (zwarte kunst is een bepaalde techniek bij het afdrukken van platen). NEW YORK Edo de Waart, aan wie maandag door de Vereniging mu- zieklyceum in Amsterdam de Eugène Calkoenprijs werd toegekend, heeft een van de zes eerste prijzen van het inter nationaal muziekconcours „Dimitri Mi- tropoelos" gekregen. Hem is op grond hiervan de functie van assistent-diri gent van het philharmonisch orkest van New York aangeboden, waarvan Leonard Bernstein de artistieke leider is. Edo de Waart is per 1 september a.s. benoemd tot assistent-dirigent van het Amsterdamse Concertgebouworkest. (Advertentie) tijd geweest", zegt ze zelf, „maar ik zou hem toöh niet over willen doen. Er waren weken bij, dat ik veertien keer optrad en 's avonds 900 kilometer pen delde van de ene zaal naar de andere. Ik reed 100.000 kilometer per jaar. Heus, dat moet je niet te lang doen". Meester fantast De trombonist kom^ waarschuwen, dat de pauze om is. Carden en Sleeswijk hebben hun egelstellingen tussen de parterreküapstoelen weer betrokken. De partituur voor 007 wordt opnieuw op de lessenaars gelegd. Over een paar dagen moet deze chaos een internatio nale revue zijn. De decors van mees ter fan tast Geesin-k hangen al in de kap van theater Gooiland, de strijksters ha len d-e plooien uit de kostbare kos tuums. Maar Carden loopt tot nader order handenwringend rond. „Hier heb ik altijd van gedroomd", zegt Anneke Gronloh. „een echte vedette in een grote show Geen Judy Garland met allerlei waaièrtoestanden om je heen, maar een moderne, jonge vrouw." Gewoon Anneke Gronloh. Woensdag 7 juli HILVERSUM I 402 M Nieuwsberichten en mededelingen 12.27, 19.00, 22.30 en 23.55 uur. Populaire muziek 12.40, 13.35, 17.00, 18.45, 20.00 en 23.30 uur. Klassieke muziek 13.10, 14.00, 18.10, 20.15 22.55 uur. Jeugdprogramma 15.50 uur. HILVERSUM II 298 M Nieuwsberichten en mededelingen 12.27 12.55, 17.50, 20.00, 22.30 en 23.55 uur. Po pulaire muziek 12.00, 12.35. 13.35, 14.20, 17.00, 18.15, 20.15 uur. Klassieke muziek 14.30, 22.40 uur. Ziekenprogramma 16.30 uur. Sportuitzending plm. 16.00 en 22.20 uur (Tour de France). Jeugdprogramma 15.00 uur. BELGIë VLAAMS 324 M Nieuwsberichten en mededelingen 12.00 uur en verder om het uur. Populaire mu ziek 12.15, 13.03, 19.40 uur. Klassieke mu ziek 20.00, 21.50, 22.15 en 23.05 uur. Sport uitzending van 13.03 en 18.50 uur. Jeugd programma 17.15 uur. Donderdag 8 juli HILVERSUM I 402 M Nieuwsberichten en mededelingen 7.30 en 8.30 uur. Populaire muziek 7.05, 8.40 uur. Klassieke muziek 9.40 uur. Zieken programma 11.00 uur. HILVERSUM H 298 M Nieuwsberichten en mededelingen 7.00, 8.00 en 11.00 uur. Populaire muziek 7.20 8.10 en 10.10 uur. Klassieke muziek 8.55 uur. Vrouwenprogramma 8.25, 9.35 uur. Jeugdprogramma 10.00 uur. Woensdag 7 juli NEDERLAND I AVRO: 17.00-17.35 Voor de kimderén. NTS 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 Samenvatting Kamer debatten (uitzending onder voorbehoud). KRO: 19.35 Van onze sportredacteur. NTS 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Piste, gevarieerd programma. 21.25 Villa Sidonia, comedy- thriller (dl. 4). 21.55 Snel wegen wegen: Nederlamd-België op het gebied van au towegen. NTS: 22.25 Journaal. 22.30 Film verslag Tour de France. 22.40-23.10 Sa menvatting Kamerdebatten (uitzending onder voorbehoud). NEDERLAND n NTS 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Vocaal en instrumentaal kwartet: De tijd is daar dat ook de Twee de Kamer zijn eigen public relations functionaris krijgt, een man die er voor zorgt dat het publiek de bests indruk van de Kamer krijgt die maar mogelijk is, en dat het parlement „aangenaam en verantwoord politiek propagandistisch in de openbaarheid treedt". Dat vinden verscheidene le den van de Kamer en ze hebben dat tijdens de behandeling van het voor stel tot herziening van de werkwijze van de Tweede Kamer duidelijk ge zegd. Ze geven toe dat het publiek op de tribune kan gaan zitten, maar dat is dan ook alles wat de Kamer aan zijn image doet, zeggen ze. Er zou daarom een speciale ambtenaar aan gesteld moeten worden, die het par lement prettig aan de man brengt. Zon man zou natuurlijk veel goed kunnen doen. Hij zou zich onopval lend tussen de toeschouwers op de publieke tribune kunnen mengen, om fluisterend te verklaren dat de drie kamerleden zojuist in een duidelijks dommel zijn gesukkeld beslist de po litiek niet aan hun zolen lappen, maar dat ze zo slaperig zijn omdat ze de vorige avond tot diep in de nacht stukken hebben doorgenomen. Dat zou al heel verhelderend werken. Zo vragen toevallige bezoekers van het parlement zich ook wel af waarom er zo weinig Kamerleden aanwezig zijn. Op die vraag krijgen ze nim mer antwoord en die blijft het pijni gen tot zij bij de volgende verkiezin gen haar funeste invloed doet gelden. „Ik stèm nu wel op die man" denkt zo'n teleurgestelde kiezer, „maar zou hij er wel bij zijn, als mijn belangen aan de orde komen"!" Een public relations ambtenaar kan het luisterend publiek op de tri bune aan het verstand brengen waar óm er maar een handje vol parle mentariërs aanwezig is: a. omdat ds televisie niet in de Kamer is; b. om dat de ambassadeur van Libanon een receptie geeftc. omdat het donder dagavond is, dan willen ze onderhand wel eens naar huis; d. de specialist van de fractie er immers is; of, e. omdat de kamerleden geen presentie geld krijgen, maar een afgeronde jaarlijkse vergoeding, die je óók krijgt als je nooit komt. De Nederlandse kiezer zou op die manier al aardig wat opsteken van de politiek. Maar toch gaat mij de hint van de voorstanders van een public relations ambtenaar niet ver genoeg. Nee, we leven in de tijd van de keiharde reclame, van de dreu nende slagzinnen, die het publiek vanuit hinderlagen in kranten en op aanplakzuilen, in de bioscoop en in de bus onder schot nemen.De Kamer moet een zakelijke manager krijgen, een man die flitsende advertenties opstelt om de volksvertegenwoordi ging „in" te maken. Als men de melk- omzet kan opjutten met vurrukkul- lukke slagzinnen over driepinters, dan is er ook wel een slogan te be denken die de mensen in draf naar het Binnenhof doet hollen om de memorie van antwoord van de minis ter van algemene zaken aan te ho ren. Samen naar de Kamer, ja ge zellig'.", goed het is plagiaat, maar het is maar een los idee, om de voor standers van meer parlementaire pro paganda op weg te helpen. Zij den ken ook vagelijk aan eigen zendtijd voor de Kamer. Natuurlijk, die kant moeten we op: een eigen radio- en tv-zender in het Binnenhof. Een stel kiene jongens achter de monitors en een bikkelharde advertising manager achter de schermen, met een reclamebudget dat gemakkelijk van defensie af te peuteren valt. Dan breekt ongetwijfeld eerlang de tijd aan waarin het eerste en het tweede net, België Vlaams en de Duitse rondvonkers, met al hun achtergron den, hun shows en hun schiet- en smijtfilms het kijkerspubliek verlie zen aan het meest spannende pro gramma dat de antenne kan vangen: het parlementaire net. PRAET-MAECKER. Zuidamerikaanse muziek. 20.30-22.10 De vermoeide Theodoor, klucht BELGIë VLAAMS 16.00-16.40 Reportage van de Tour de France. 17.00 Reportage Europees ruiter- kampioenscihap in de jumping te Aken. 19.30 Voor de jeugd. 19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.30 Reportage van de Tour de France. 20.40 Kijk omhoog: ster renkunde voor iedereen. 21.00 De wilde man is losgebroken, politiefilm. 22.30 Zoeklicht. 22.50 Nieuws. BELGIë FRANS 16.00-16.40 Reportage van de Tour de France. 19.00 Berichten. 19.03 Internatio nale jeugdkroniek. 19.15 Polly, film. 19,30 Guillaume Teil. feuilleton. 20.00 Journaal 20.30 Reportage van de Tour de France. 20.49 Onbekend. 21.00 Spel zonder gren zen: wedstrijdprogramma. 22.15 Modern klassiek concert met declamatie. 22.40 Journaal en reportage van de Tour de France. Het geheim van een goedverzorgd uiterlijk? Brylcreem - de wereld beroemde Engelse haarcrème! Brylcreem houdt het kapsel de hele dag perfekt in model, Brylcreem houdt haar en hoofdhuid fris en ge zond. Brylcreem -ook voor Uw haar!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7