RENAULT 8 GORDINI IS
BIJNA GEVAARLIJK SNEL
Arnhem? Heeswijk? Fototips!
Per trein naar Oostende en
Brugge Amsterdam Asten
GUY
FRANSE
COGNAC
f 11.10
Hilversumse padvinders
in spoor van Alexander
Constructie niet genoeg aangepast
Tocht van 20.000 kilometer
Tips - tips -tips -tips
Motor is juweeltje
Windgevoelig
Uitstekende remmen
Contactpuntjes
Zeg liet
met
bloemen
Oui, oui, oui..
ORIGINELE
Jayne Mansfield
in hondse bui
13
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 25 JUNI 1965
13
Renault heeft met behulp van
de bekende pk-tovenaar Amédée
Gordini een snelle versie van de
R 8 Major losgelaten. Om op te
vallen heeft het koetswerk een
harde blauwe kleur en twee witte
snelheidsstrepen. We hadden de
R 8 Gordini liever eenvoudig en
ongedecoreerd gehouden, zoals
bijvoorbeeld de BMC-Coopers,
maar vele hardrijders met jeug
dige of geforceerde overmoed
denken er anders over. Het pu
bliek moet aan de auto kunnen
zien dat er iets bijzonders aan is.
Voor de prijs van ruim negen
mille mag men voor eigen weg-
prestige en de sportiviteit wel
wat uiterlijk vertoon maken. An-
'T'erwvjl de motor op toeren komt
wordt automatisch de elektrische
verbinding tussen de dynamo en de
batter^ tot stand gebracht en vanaf
dat moment rullen de stroomverbrui
kers ook hun benodigde energie van
de dynamo ontvangen. Is een dynamo
om de één of andere reden niet in
staat stroom te leveren dan zal de
stroom aan de batterij worden ont
trokken. Afhankelijk van de ladings
toestand der batterij en de vraag of
u al dan niet met licht moet rijden is
de batterij toch meestal wel in staat
om u nog een 100 km verder te brengen.
I
'n vrijwel elk brandstof systeem is een
benzinezeef en/of bezinkkolf te vin
den. Dat deze filtermogelijkheden niet
tot in lengte van dagen zonder er
verder naar om te kijken dienst kan
blijven doen, spreekt wel vanzelf. Het
verdient dan ook alle aanbeveling in
deze precies de voorschriften te volgen
die de fabrikant van uw auto noodza
kelijk acht. Slaat u dit advies in de
wind, dan loopt u alle kans dat door
verstopte sproeiers etc. uw motor ver
stek laat gaan en dan zit u er mee.
Probeer eens te onthouden dat u er
uw motor een weldaad mee bewijst
als u zich aanwent de warme (vaak
te warme) motor nog circa 2 minuten
stationair te laten draaien, voordat u
het contact afzet. De motor heeft in
die tijd gelegenheid een groot deel van
haar warmte aan de omgeving af te
geven zodat er geen te grote tempe
ratuursverschillen in het motorblok
kunnen optreden hetgeen van vrij groot
belang is voor de levensduur van de
motor.
Cporadisch komt het wel eens voor
dat een startmotor „vastslaat". Er
is dan aan de motor geen verwikken
of verwegen meer aan. De oorzaak
ervan moet u zoeken in het op elkaar
geklemd zitten van één der tanden
van het startrondsel op een tand van
de startkrans (slijtage L Door met in
geschakelde 2e versnelling de auto in
haar lengterichting heen en terug te
„wiegen" wil het rondsel nog wel eens
vrij springen. Lukt dit niet, probeer
het dan door (bij Engelse wagens) het
startmotor ank er te verdraaien door het
vierkante aseinde. Is deze mogelijkheid
niet aanwezig dan zit er niéts anders
op dan de startmotorbevestiging een
paar slagen los te draaien, waardoor
het anker min of meer kan kantelen
en dus de benodigde ruimte geeft voor
het startrondsel.
u vraagt maar
De heer van G. te Zevenbergen hadj
JLz,Jn vorige auto een imperiaal dief
Na arid)berklossen op het dak steunde, f
eerste zomer werd de imperiaal
n«(iolnoIlteer*I en toen bleek de lak (I
7iin rubberklossen geheel dof tel
Pierden. Polijsten en in de wasi
k,vJ h,elp wel even, maar steedse
De IJl6" de- plaatsen weer boven. J
j i„Laag 's nu of dit aantasten van
Wellicht is te voorkomen?
wlïwfrdaad zuhen de meeste laksoorten t
3255? aa,nSetast door de door u be-J
hncrJ h [u^erdoppen die onder vriji
geperst v op de laklaa8 worden.
Vo°r zover ons bekend is er
pn E,5en.manier om dit te voorkomen.!
~;i_ el *?oor tussen dop en laklaagf
zilverpapje, te leggen en dan ZQ( dat<
ffiunmende kant op de lak-
aag komt te liggen. Als u in deze hele- i
11 2, ^en risico's wilt nemen dan kunt j
overigens een ruime keuze maken,
uit imperiaals die uitsluitend op de)
dakgoot zitten geklemd en bij een!
met te zware belasting ook heel goed f
voldoen.
ders zouden de mensen kunnen
denken dat het maar een gewone
R 8 is. De strepen kunnen overi
gens gemakkelijk worden verwij
derd, want ze zijn niet op de
wagen gekalkt maar geplakt.
Met de R 8 Gordini zijn
we een paar dagen op
m stap geweest, meer be-
sp& m roepshalve dan louter
II fSIÏ voor ons plezier. Een
M bIIII snelle wagen heeft in het
tegenwoordige verkeer,
op volle wegen, met hoe
langer hoe meer snel-
flO heidsbeperkingen, bitter
%4i weinig kans om zich te
doen gelden. Het enige
v voordeel is dat men snel
en veilig kan inhalen,
maar een nadeel is dan
I VI dat er gauw te veel vaart
is, wat prompt op een
bekeuring kan uitdraaien
zoals in ons geval.
Normaal kan men met de Gordini
snel uit de voeten komen, maar de
omstandigheden, de autoriteiten en
vooral de overige weggebruikers wer
ken niet mee om een dergelijke wagen
aan zyn trekken te laten komen.
Bij gewoon gebruik is hij weliswaar
veel effectiever en rapper dan de
standaarduitvoering, maar de gemid
delde snelheid komt in het alledaagse
verkeer nauwelijks hoger dan die van
een middenklasser, die op toeren wordt
gehouden. Voor wedstrijddoeleinden is
de Gordini-motor beter geschikt, en op
dit gebied heeft deze zwaar opgevoerde
Renault al zijn sporen verdiend.
Gordini heeft de Major-motor stevig
onder handen genomen. Door een aan
tal kunstgrepen wist hy het vermogen
haast te verdubbelen en op 95 pk bij
6500 omw./min. te brengen. De echte
topsnelheid ligt bij 170 km/h. De acce-
leratiecjjfers zijn regelrecht indruk
wekkend.
Van 0-60 km/h in 5.6 sec., van 0-80
km/h in 8.4 sec., van 0-100 km/h in
12.5 sec., en tot 120 km/h in minder dan
18 sec. De wagen trekt dan nog krachtig
door tot 160 km/h en hoger.
We hebben de indruk gekregen, dat
deze motor enorm veel kan hebben en
zich weinig aantrekt van zeer hoge
toerentallen. Zonder mechanische pro
testen laat hij zich tot boven 7000
omw./min. doordrukken.
Opvallend is ook het betrekkelijk rus
tige, regelmatige loopkarakter. Deze
stabiele krachtbron, die een sportieve
versie van de 1,1 liter Major-motor is,
waarvan de basiselementen zonder meer
zijn overgenomen, vinden we een ju
weeltje van technisch vernuft. Veel
waardering hebben we voor zijn be
schaafd gedrag, in zware zowel als
in normale rij omstandigheden. De 95
paarden laten zich gemakkelijk beteu
gelen. Met de R 8 Gordini kan men ook
boulevardrijden. De motor is uitzonder
lijk elastisch en zelfs bij 40 km/u laat
hij zich de vierde versnelling nog wel
gevallen. Deze eigenschap vinden we
wel de aantrekkelijkste van de Gor-
dini-uitvoering: normaal, min of meer
stevig rijden en als het nodig is, of
als het zo eens uitkomt, overtuigend
en veilig inhalen.
Voor zeer snel en sportief rijden vin
den we de wagen minder geschikt en
by harde zijwind zelfs gevaarlijk. Een
positieve tekortkoming is dat deze Re-
nault constructief niet voldoende bij
het hoge prestatievermogen is aange-
past. Irriterend is zijn windgevoelig-
heid. Bij hoge snelheden moet men er
speciaal voor gaan zitten om hem
enigermate in de koers te houden.
Men moet voortdurend bedacht zyn
op slingertendensen en de wagen in
houden.
Daar de besturing directer is dan bij
de R 8 heeft men de Gordini wel beter
onder controle, maar de naar verhou-
ding zware achterpartij is door tech-
nische tegenmaatregelen niet voldoende 1
geneutraliseerd. De gewichtsverdeling
is ongunstig gebleven, vooral voor een
wagen die door een geavanceerd pk-
duiveltje wordt opgejaagd.
Over het algemeen zijn de rij-eigen
schappen naar onze smaak beter dan bij
de standaarduitvoering, maar bepaalde
elementaire verbeteringen zouden geen
weggegooid geld zijn. Met een gunstiger
gewichtJsverdielimg, aangepaste vering
en bredere banden zou de Gordini
meer aan zijn doel beantwoorden. En
in snelle omstandigheden een stabieler
en minder problematisch rijkarakter
krijgen.
Wat ons betreft hoeft een kleine wa-
gen echt niet woest snel te zyn, maar
als het voor de liefhebber toch moet,
dan graag ook veilig. J
Van de remmen (schijfremmen met
bekrachtiging) hebben we een uitste- i
kende indruk gekregen.
Het interieur en de inrichting zijn zo
als bij de R 8, dus comfortabel. Het
instrumentenbord bevat natuurlijk ook
een toerenteller. De consumptie viel
mee: gemiddeld 1 9. De prijs is f 9395;
maar het ding loopt dan ook gegaran
deerd 170 km/h, al blijven we er liever
een flink stuk onder, bijvoorbeeld op
beregend wegdek of bij harde zijwind.
In elk geval heeft Renault nu ook zijn
hypersnelle kleine wagen in gewoon
burgerkostuum. A
H.
4
De Amerikaanse Ford-fabrieken heb
ben weer een nieuw verkooprecord ge
vestigd. De verkoop van het één
miljoenste Ford-voertuig van dit jaar
vond reeds plaats op 22 mei; vorig
jaar werd dit cyfer pas op 18 juni
bereikt.
De Vauxhall Division van General
Motors heeft aangekondigd dat zij de
6-cilinder Velox en Cresta modellen
voortaan op bestelling met de power-
glide transmissie zal leveren. Deze
automatische transmissie zal de Hydra-
Matic transmissie, welke tot op heden 1
op de Vauxhall 6-cilinder werd gele
verd, vervangen.
De verkoop van Saab-auto's op de i
Zweedse markt is gestegen met 7
procent tot 28.900 stuks, terwijl de
export met meer dan 40 procent steeg
tot 15.100 wagens. In de loop van dit
jaar zal de produktiecapaciteit wor-
den opgevoerd tot ongeveer 50.000
wagens.
Bij Renault wordt thans hard gewerkt
aan een wagen die tussen de R 8 en
de nog niet in ons land te koop zijnde
R 16 moet komen. Het wordt een pro-
dukt dat als type-aanduiding R 10
krijgt. De wagen zal waarschijnlijk
voorwielaandrijving krijgen, een 1300 cc
motor en in opzet niet zoveel verschil
len van de R16. Mogelijk wordt de
R 10 nog dit jaar geïntroduceerd.
(Advertentie)
Renault verkrijgbaar bij
GARAGE „CENTRUM" Jack Valckestraat 5 - Goes
v. d. Vliet Bak ■Kgvfl Telefoon 2404
GARAGE G. CAPPENDIJK Sfl K,°°s'e'"nde
Telefoon 01148-413
en bestel tijdig!
GARAGE CH. L. KINDT Zonen
Hulsterloostraat 115
W/A Nieuw Namen, tel. 01144-278
GARAGE C. BOS
HOLLANDSE PRIJS
PER HELE FLES
JAYNE MANSFIELD
gevolg
LACONIA (UPI) De Amerikaan
se filmster Jayne Mansfield is kwaad
weggelopen uit een motel in Laconia,
nadat de eigenaar haar had laten we
ten dat van haar zeven honden „er
zes teveel'1 waren.
Miss Mansfield, die beroepshalve
in Laconia vertoeft, verhuisde met
haar hele hebben en houden naar een
bungalow verderop. Het hebben en
houden bestond uit zeven honden,
waaronder een grote Deense dog en
twee Afghaanse windhonden, enkele
poezen, een kindermeid, vier kinde
ren, een lijfwacht en echtgenoot Matt
Cimberr, een producent.
De moteleigenaar, Philip Roux, zei:
„Miss Mansfield was met zeven hon
den waaronder drie, die op kleine
pony's leken. Wij houden niet van
honden in het motel en op het strand
vallen ze de gasten lastig".
\WA tel. 497. Filiaal Sluis, tel. 326
WASHINGTON (AFP) Gordon Coo-
per zal op negen augustus in de Gemini-
5 cabine, samen met „nieuweling" Char
les Conrad opnieuw de ruimte ingaan.
Het Amerikaanse bureau voor lucht- en
ruimtevaart NASA heeft hiertoe besloten.
De ruimtevaarders zullen dan een week
lang in een baan om de aarde cirkelen en
[talrijke experimenten uitvoeren. Onder
meer zullen zy proberen een ontmoeting
in de ruimte tot stand te brengen.
Zaterdag vindt in Arnhem
de eerste uitvoering plaats van
de NATO-Taptoe. In een vloed
golf van licht treden de mili
taire orkesten van de NATO-
landen op. 's Avonds om 9 uur
klinkt op de Grote Markt te
Arnhem het beginsignaal: vlag
gen ontvouwen zich onder het
felle licht der schijnwerpers,
orkesten treden aan en met één
slag is de Markt gevuld met
welluidende klanken, de kleur
rijke pracht van de uniformen
en de bonte bewegingen van de
deelnemende korpsen. De finale,
waarbij alle deelnemende korp
sen tegelijk aantreden is wer
kelijk een onvergetelijke ge
beurtenis.
De Nederlandse Spoorwegen heb
ben een aantal aardige dagtochten op
het programma staan. Er zyn zelfs
twee „verre" reizen mogelijk. Op alle
zaterdagen tot en met 29 september
zyn er dagreizen naa. Brugge en
Oostende, terwijl op alle zondagen tot
en met 12 september reizen naar het
Teutoburgerwoud mogelijk zijn. Ook
op woensdagen zyn beide reizen mo
gelijk.
De tocht naar Brugge en Oostende
begint 's morgens vroeg. De trein
brengt u naar Vlissingen, waar u om
tien over half elf arriveert. Op het
station wacht een gids, die de over
tocht naar Breskens meemaakt en ook
gedurende de busrit naar Brugge als
leider meereist, 's Avonds om circa
half zeven bent u dan weer in Vlissin
gen, waar om drie minuten over zeven
de trein naar Brabant vertrekt.
De reis naar het Teutoburgerwoud
start 's morgens al om 7.44 uur in
Utrecht. In Amersfoort moet u dan
overstappen op de trein naar Ensche
de, die daar om dertien minuten voor
tien arriveert. Om kwart over tien
vertrekt vanuit Enschede een bus,
waarin de gids meerijdt. Er volgt dan
een schitterende tocht door het Teu-
tobnrgerwoud en Tecklenbwrg, waar
na u om half acht weer terug bent in
Enschede. Vijf voor acht kunt u dan
weer in de trein naar Utrecht stappen
en om dertien minuten voor tien staat
u weer op het Centraal Station te
Utrecht.
De Amsterdamse VVV heeft onder
de naam „Amsterdam by candlelicht"
'n nieuw initiatief genomen om toeris
ten naar de hoofdstad te trekken en
hen het verblijf zo aangenaam mo
gelijk te maken. In samenwerking
meit de rondvaartrederijen wordt ie
dere avond (behalve op zondag) een
rondvaart door de verlichte grachten
en een deel van de havens gemaakt,
waarbij het accent vooral op de sfeer
wordt gelegd. Hiertoe is de boot met
kaarsen verlicht en speelt aan boord
een strijkorkestje. Ook zal de gasten
een glas wijn worden aangeboden. De
tocht wordt onderbroken bij het'Ha
vengebouw, waar de rondvaarders
vanaf de hoogste verdieping geduren
de een half uur de verlichte stad en
de havens in vogelvlucht kunnen aan
schouwen.
Een groot deel van de foto's die
by de handelaar de deur uitgaan, la
ten baby's zien. Wanneer u ook in de
gelegenheid bent dit dankbaarste van
alle onderwerpen vast te leggen, is
het raadzaam rekening te houden met
de volgende punten.
Met camera's zonder gekoppelde
meetzoeker, kunnen we een eenvou
dig hulpmiddel toepassen om de kort
ste afstand trefzeker bij de hand te
hebben. Als u namelijk een touwtje
vastmaakt aan de onderkant van de
camera met een knoop op de bewuste
afstand bent u altijd zeker van uw
zaak. Bij het gebruik van een flits-
apparaat is het 't beste om met een
dubbelgevouwen witte zakdoek de
flitshouder te bedekken. Zonder deze
maatregel veroorzaakt de korte af
stand van de flits tot het onderwerp
in de meeste gevallen overbelichting,
dus witte foto's zonder toon. Boven
dien loopt de baby dan geen gevaar
bij het eventueel springen van het
lampje. Bent u bijvoorbeeld in het
ziekenhuis van de baby gescheiden
door een glazen wand, dan fotografe
ren onder een schuine hoek ten op
zichte van het glas. Dit is overigens
een tip die altijd de aandacht ver
dient, wanneer we in de buurt van
glas of andere reflecterende voorwer
pen fotograferen. Over het algemeen
heffen we met deze methode de sto
rende reflectie op.
In Antwerpen is zaterdag voor het
laatst de Handels jaarbeurs geopend.
Zoals bekend wordt deze gehouden
in het Sportpaleis. Er treden 's avond*
bovendien artiesten op.
Zondag wordt in het Astense
openluchttheater het spel „In t
Witte Paardopgevoerd door de
gecoördineerde Astense openlucht-
spelers. Het stuk werd voor het to
neel bewerkt door Rosita Peters en
de aanvang is om 20.00 uur.
0 In Apeldoorn is onlangs een kunst
skibaan geopend naast de „Euro-
beurs". Deze 16 meter hoge baan (de
hoogste van Nederland) is een goede
gelegenheid om reeds nu te oefenen
voor de wintersport.
In Oirschot worden nog steeds
rondleidingen gehouden op zaterdag
en zondag. In Oisterwijk wordt zater
dag en zondag een concours voor
zangverenigingen gehouden. Zondag
is er in Tilburg een volksconcert door
het jeugdkoor ,Zang en Vriendschap'.
De kinderboerderij aan de Zuider
pias in Den Bosch is vrij toegankelijk
op zaterdag en zondag van 14.00 tot
17.30 uur.
Op het gebied van openluchtspe
len heeft Heeswijk bij Den Bosch zich
een zekere faam verworven. De
Stichting van de Kersouwe organi
seert al jaren lang elke zomer een
aantal openluchtspelen. Dit jaar staat
het stuk ..De Kaukasische Krijtkring"
van Bertold Brecht op het program
ma. Zondag wordt dit ook gespeeld.
Aanvang om 15.00 uur. Entreeprijzen:
f 2,50, f 3,50 en f 4,Kinderen beta
len half geld.
Zaterdag wordt in het Prinsenhof
te Delft voor de 16e maal het mid
deleeuwse spel Elckerlyc opgevoerd
door de Nederlandse Comedie. Dit al
les in het kader van het Holland Fes
tival. Het spel begint om 21.00 uur en
de prijzen bedragen f 3,—, f 4,—, f 5,—
en f 6,
Ter gelegenheid van de 8e Biën
nale voor beeldhouwkunst, die tot 30
september in het Middelheimpark te
Antwerpen plaatsvindt, is door de
Dienst voor Toerisme een foto- en
filmwedstrijd uitgeschreven. Het re
glement en de inschrijvingsformulie
ren liggen ter beschikking van de be
langstellenden op de Dienst voor
Toerisme, Pelikaanstraat 6, Antwer
pen, waar ook alle verdere inlichtin
gen kunnen worden verkregen. Het
bureau is zaterdags geopend van 8.30
tot 22.00 uur en zondags van 9.00 tot
19.00 uur.
AMSTERDAM (ANP) Tien leden
van de tiende Hilversumse padvinders-
groep ,,De Argonauten" gaan deze zo
mer een autotocht van drie maanden
ondernemen door de landen van het
Midden-Oosten in het voetspoor van
Alexander de Grote, onder het motto
„ontmoeting met het oosten".
Doel van de tocht is het leren kennen
van de levensomstandigheden daar. Bo
vendien zullen in opdracht van weten
schappelijke instellingen speciale werk
zaamheden worden verricht. Dit is be
kendgemaakt tijdens een persconferen
tie in het koninklijk instituut voor de
tropen, in aanwezigheid van de be
schermheer van deze expeditie.
Prins Peter van Griekenland en De
nemarken, die zich byzonder voor de
historische figuur van Alexander de
Grote interesseert.
De tocht, ter lengte van circa 20.000
km, wordt gemaakt in twee^ stationcars
en leidt, afgezien van het aanlooptra
ject door Europa, door soms toeristisch
bekende, soms echter Zeer zelden be
zochte streken in Griekenland, Turkije,
Syrië, Libanon, Jordanië Hak en Iran.
Daarbij wordt vanuit Pella (bij Thessa
loniki, noord-Griekenland) waar de tocht
op 6 juli begint, tot Rey (oude konings
stad bij Teheran) een deel van de route
van Alexander die Grote tijdens zijn
tocht naar het oosten (334 tot 323 voor
Christus) gevolgd.
Als voorbereiding op de ..Alexander-
tocht" hebben „De Argonauten" in 1963
het initiatief genomen tot de oprichting
van een stichting „ontmoeting met het
oosten", die in samenwerking met een
achttal culturele organisaties (het Ne
derlands klassiek verbond, het Voorazi-
atisch-Egyptisch genootschap ,,Ex O-
riente Lux", hef Unesco Centrum «Ne
derland, de Nederlandsch-Turksche ver
eniging, het genootschap Nederland-
Iran, de Nederlands-Arabische kring, de
vereniging voor kunst uit het nabije
oosten en de archeologische werkge
meenschap), voordrachten over oosterse
onderwerpen organiseert. Sinds augustus
1964 hield de padvindersgroep wekelijks
studiebijeenkomsten, dikwijls met des
kundigen en oosterlingen in Nederland,
en heeft zij lessen gevolgd in Arabisch,
Perzisch en Turks. Voorts werd een
cursus gevolgd op het koninklijk insti
tuut voor de tropen te Amsterdam.
De expeditie zal worden geleid door
mr. P. L. Muller; onder de expeditiele
den bevinden zich twee vrouwelijke deel
nemers. De kosten van de reis worden
begroot op 33.000, waarvan de deelne
mers elk 600,_ betalen De rest van het
benodigde bedrag wordt gedekt door een
garantie van het Prins Bernhard-fonds
en de opbrengst van de opdrachten, die
de groep heeft gekregen. Tot deze op
drachten behoren het schrijven van ar
tikelen voor drie dagbladen en een tijd
schrift, het verzorgen van radio-uitzen
dingen, en het maken van dia's voor
het tropen instituut en Nederlandse mu
seums voor volkenkunde.
Tijdens de reis kunnen de deelnemers
temperatuurswisselingen verwachten
van vijf tot 55 graden. Zij zullen op di
verse plaatsen worden opgevangen door
collega-padvinders of personeel van daar
gevestigde Nederlandse bedrijven Waar
schijnlijk zullen zij in het Midden-Oos
ten een ontmoeting hebben met koning
Hoesein van Jordanië.
Op 30 juni vertrekken ..De Argonau
ten" van Hilversum naar het beginpunt
Pella. De groep hoopt op 24 september
in Pella en op 30 september in ons land
terug te keren.