RENAULT 8 GORDINI IS BIJNA GEVAARLIJK SNEL Arnhem? Heeswijk? Fototips! Per trein naar Oostende en Brugge Amsterdam Asten GUY FRANSE COGNAC f 11.10 Hilversumse padvinders in spoor van Alexander Constructie niet genoeg aangepast Tocht van 20.000 kilometer Tips - tips -tips -tips Motor is juweeltje Windgevoelig Uitstekende remmen Contactpuntjes Zeg liet met bloemen Oui, oui, oui.. ORIGINELE Jayne Mansfield in hondse bui 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 25 JUNI 1965 13 Renault heeft met behulp van de bekende pk-tovenaar Amédée Gordini een snelle versie van de R 8 Major losgelaten. Om op te vallen heeft het koetswerk een harde blauwe kleur en twee witte snelheidsstrepen. We hadden de R 8 Gordini liever eenvoudig en ongedecoreerd gehouden, zoals bijvoorbeeld de BMC-Coopers, maar vele hardrijders met jeug dige of geforceerde overmoed denken er anders over. Het pu bliek moet aan de auto kunnen zien dat er iets bijzonders aan is. Voor de prijs van ruim negen mille mag men voor eigen weg- prestige en de sportiviteit wel wat uiterlijk vertoon maken. An- 'T'erwvjl de motor op toeren komt wordt automatisch de elektrische verbinding tussen de dynamo en de batter^ tot stand gebracht en vanaf dat moment rullen de stroomverbrui kers ook hun benodigde energie van de dynamo ontvangen. Is een dynamo om de één of andere reden niet in staat stroom te leveren dan zal de stroom aan de batterij worden ont trokken. Afhankelijk van de ladings toestand der batterij en de vraag of u al dan niet met licht moet rijden is de batterij toch meestal wel in staat om u nog een 100 km verder te brengen. I 'n vrijwel elk brandstof systeem is een benzinezeef en/of bezinkkolf te vin den. Dat deze filtermogelijkheden niet tot in lengte van dagen zonder er verder naar om te kijken dienst kan blijven doen, spreekt wel vanzelf. Het verdient dan ook alle aanbeveling in deze precies de voorschriften te volgen die de fabrikant van uw auto noodza kelijk acht. Slaat u dit advies in de wind, dan loopt u alle kans dat door verstopte sproeiers etc. uw motor ver stek laat gaan en dan zit u er mee. Probeer eens te onthouden dat u er uw motor een weldaad mee bewijst als u zich aanwent de warme (vaak te warme) motor nog circa 2 minuten stationair te laten draaien, voordat u het contact afzet. De motor heeft in die tijd gelegenheid een groot deel van haar warmte aan de omgeving af te geven zodat er geen te grote tempe ratuursverschillen in het motorblok kunnen optreden hetgeen van vrij groot belang is voor de levensduur van de motor. Cporadisch komt het wel eens voor dat een startmotor „vastslaat". Er is dan aan de motor geen verwikken of verwegen meer aan. De oorzaak ervan moet u zoeken in het op elkaar geklemd zitten van één der tanden van het startrondsel op een tand van de startkrans (slijtage L Door met in geschakelde 2e versnelling de auto in haar lengterichting heen en terug te „wiegen" wil het rondsel nog wel eens vrij springen. Lukt dit niet, probeer het dan door (bij Engelse wagens) het startmotor ank er te verdraaien door het vierkante aseinde. Is deze mogelijkheid niet aanwezig dan zit er niéts anders op dan de startmotorbevestiging een paar slagen los te draaien, waardoor het anker min of meer kan kantelen en dus de benodigde ruimte geeft voor het startrondsel. u vraagt maar De heer van G. te Zevenbergen hadj JLz,Jn vorige auto een imperiaal dief Na arid)berklossen op het dak steunde, f eerste zomer werd de imperiaal n«(iolnoIlteer*I en toen bleek de lak (I 7iin rubberklossen geheel dof tel Pierden. Polijsten en in de wasi k,vJ h,elp wel even, maar steedse De IJl6" de- plaatsen weer boven. J j i„Laag 's nu of dit aantasten van Wellicht is te voorkomen? wlïwfrdaad zuhen de meeste laksoorten t 3255? aa,nSetast door de door u be-J hncrJ h [u^erdoppen die onder vriji geperst v op de laklaa8 worden. Vo°r zover ons bekend is er pn E,5en.manier om dit te voorkomen.! ~;i_ el *?oor tussen dop en laklaagf zilverpapje, te leggen en dan ZQ( dat< ffiunmende kant op de lak- aag komt te liggen. Als u in deze hele- i 11 2, ^en risico's wilt nemen dan kunt j overigens een ruime keuze maken, uit imperiaals die uitsluitend op de) dakgoot zitten geklemd en bij een! met te zware belasting ook heel goed f voldoen. ders zouden de mensen kunnen denken dat het maar een gewone R 8 is. De strepen kunnen overi gens gemakkelijk worden verwij derd, want ze zijn niet op de wagen gekalkt maar geplakt. Met de R 8 Gordini zijn we een paar dagen op m stap geweest, meer be- sp& m roepshalve dan louter II fSIÏ voor ons plezier. Een M bIIII snelle wagen heeft in het tegenwoordige verkeer, op volle wegen, met hoe langer hoe meer snel- flO heidsbeperkingen, bitter %4i weinig kans om zich te doen gelden. Het enige v voordeel is dat men snel en veilig kan inhalen, maar een nadeel is dan I VI dat er gauw te veel vaart is, wat prompt op een bekeuring kan uitdraaien zoals in ons geval. Normaal kan men met de Gordini snel uit de voeten komen, maar de omstandigheden, de autoriteiten en vooral de overige weggebruikers wer ken niet mee om een dergelijke wagen aan zyn trekken te laten komen. Bij gewoon gebruik is hij weliswaar veel effectiever en rapper dan de standaarduitvoering, maar de gemid delde snelheid komt in het alledaagse verkeer nauwelijks hoger dan die van een middenklasser, die op toeren wordt gehouden. Voor wedstrijddoeleinden is de Gordini-motor beter geschikt, en op dit gebied heeft deze zwaar opgevoerde Renault al zijn sporen verdiend. Gordini heeft de Major-motor stevig onder handen genomen. Door een aan tal kunstgrepen wist hy het vermogen haast te verdubbelen en op 95 pk bij 6500 omw./min. te brengen. De echte topsnelheid ligt bij 170 km/h. De acce- leratiecjjfers zijn regelrecht indruk wekkend. Van 0-60 km/h in 5.6 sec., van 0-80 km/h in 8.4 sec., van 0-100 km/h in 12.5 sec., en tot 120 km/h in minder dan 18 sec. De wagen trekt dan nog krachtig door tot 160 km/h en hoger. We hebben de indruk gekregen, dat deze motor enorm veel kan hebben en zich weinig aantrekt van zeer hoge toerentallen. Zonder mechanische pro testen laat hij zich tot boven 7000 omw./min. doordrukken. Opvallend is ook het betrekkelijk rus tige, regelmatige loopkarakter. Deze stabiele krachtbron, die een sportieve versie van de 1,1 liter Major-motor is, waarvan de basiselementen zonder meer zijn overgenomen, vinden we een ju weeltje van technisch vernuft. Veel waardering hebben we voor zijn be schaafd gedrag, in zware zowel als in normale rij omstandigheden. De 95 paarden laten zich gemakkelijk beteu gelen. Met de R 8 Gordini kan men ook boulevardrijden. De motor is uitzonder lijk elastisch en zelfs bij 40 km/u laat hij zich de vierde versnelling nog wel gevallen. Deze eigenschap vinden we wel de aantrekkelijkste van de Gor- dini-uitvoering: normaal, min of meer stevig rijden en als het nodig is, of als het zo eens uitkomt, overtuigend en veilig inhalen. Voor zeer snel en sportief rijden vin den we de wagen minder geschikt en by harde zijwind zelfs gevaarlijk. Een positieve tekortkoming is dat deze Re- nault constructief niet voldoende bij het hoge prestatievermogen is aange- past. Irriterend is zijn windgevoelig- heid. Bij hoge snelheden moet men er speciaal voor gaan zitten om hem enigermate in de koers te houden. Men moet voortdurend bedacht zyn op slingertendensen en de wagen in houden. Daar de besturing directer is dan bij de R 8 heeft men de Gordini wel beter onder controle, maar de naar verhou- ding zware achterpartij is door tech- nische tegenmaatregelen niet voldoende 1 geneutraliseerd. De gewichtsverdeling is ongunstig gebleven, vooral voor een wagen die door een geavanceerd pk- duiveltje wordt opgejaagd. Over het algemeen zijn de rij-eigen schappen naar onze smaak beter dan bij de standaarduitvoering, maar bepaalde elementaire verbeteringen zouden geen weggegooid geld zijn. Met een gunstiger gewichtJsverdielimg, aangepaste vering en bredere banden zou de Gordini meer aan zijn doel beantwoorden. En in snelle omstandigheden een stabieler en minder problematisch rijkarakter krijgen. Wat ons betreft hoeft een kleine wa- gen echt niet woest snel te zyn, maar als het voor de liefhebber toch moet, dan graag ook veilig. J Van de remmen (schijfremmen met bekrachtiging) hebben we een uitste- i kende indruk gekregen. Het interieur en de inrichting zijn zo als bij de R 8, dus comfortabel. Het instrumentenbord bevat natuurlijk ook een toerenteller. De consumptie viel mee: gemiddeld 1 9. De prijs is f 9395; maar het ding loopt dan ook gegaran deerd 170 km/h, al blijven we er liever een flink stuk onder, bijvoorbeeld op beregend wegdek of bij harde zijwind. In elk geval heeft Renault nu ook zijn hypersnelle kleine wagen in gewoon burgerkostuum. A H. 4 De Amerikaanse Ford-fabrieken heb ben weer een nieuw verkooprecord ge vestigd. De verkoop van het één miljoenste Ford-voertuig van dit jaar vond reeds plaats op 22 mei; vorig jaar werd dit cyfer pas op 18 juni bereikt. De Vauxhall Division van General Motors heeft aangekondigd dat zij de 6-cilinder Velox en Cresta modellen voortaan op bestelling met de power- glide transmissie zal leveren. Deze automatische transmissie zal de Hydra- Matic transmissie, welke tot op heden 1 op de Vauxhall 6-cilinder werd gele verd, vervangen. De verkoop van Saab-auto's op de i Zweedse markt is gestegen met 7 procent tot 28.900 stuks, terwijl de export met meer dan 40 procent steeg tot 15.100 wagens. In de loop van dit jaar zal de produktiecapaciteit wor- den opgevoerd tot ongeveer 50.000 wagens. Bij Renault wordt thans hard gewerkt aan een wagen die tussen de R 8 en de nog niet in ons land te koop zijnde R 16 moet komen. Het wordt een pro- dukt dat als type-aanduiding R 10 krijgt. De wagen zal waarschijnlijk voorwielaandrijving krijgen, een 1300 cc motor en in opzet niet zoveel verschil len van de R16. Mogelijk wordt de R 10 nog dit jaar geïntroduceerd. (Advertentie) Renault verkrijgbaar bij GARAGE „CENTRUM" Jack Valckestraat 5 - Goes v. d. Vliet Bak ■Kgvfl Telefoon 2404 GARAGE G. CAPPENDIJK Sfl K,°°s'e'"nde Telefoon 01148-413 en bestel tijdig! GARAGE CH. L. KINDT Zonen Hulsterloostraat 115 W/A Nieuw Namen, tel. 01144-278 GARAGE C. BOS HOLLANDSE PRIJS PER HELE FLES JAYNE MANSFIELD gevolg LACONIA (UPI) De Amerikaan se filmster Jayne Mansfield is kwaad weggelopen uit een motel in Laconia, nadat de eigenaar haar had laten we ten dat van haar zeven honden „er zes teveel'1 waren. Miss Mansfield, die beroepshalve in Laconia vertoeft, verhuisde met haar hele hebben en houden naar een bungalow verderop. Het hebben en houden bestond uit zeven honden, waaronder een grote Deense dog en twee Afghaanse windhonden, enkele poezen, een kindermeid, vier kinde ren, een lijfwacht en echtgenoot Matt Cimberr, een producent. De moteleigenaar, Philip Roux, zei: „Miss Mansfield was met zeven hon den waaronder drie, die op kleine pony's leken. Wij houden niet van honden in het motel en op het strand vallen ze de gasten lastig". \WA tel. 497. Filiaal Sluis, tel. 326 WASHINGTON (AFP) Gordon Coo- per zal op negen augustus in de Gemini- 5 cabine, samen met „nieuweling" Char les Conrad opnieuw de ruimte ingaan. Het Amerikaanse bureau voor lucht- en ruimtevaart NASA heeft hiertoe besloten. De ruimtevaarders zullen dan een week lang in een baan om de aarde cirkelen en [talrijke experimenten uitvoeren. Onder meer zullen zy proberen een ontmoeting in de ruimte tot stand te brengen. Zaterdag vindt in Arnhem de eerste uitvoering plaats van de NATO-Taptoe. In een vloed golf van licht treden de mili taire orkesten van de NATO- landen op. 's Avonds om 9 uur klinkt op de Grote Markt te Arnhem het beginsignaal: vlag gen ontvouwen zich onder het felle licht der schijnwerpers, orkesten treden aan en met één slag is de Markt gevuld met welluidende klanken, de kleur rijke pracht van de uniformen en de bonte bewegingen van de deelnemende korpsen. De finale, waarbij alle deelnemende korp sen tegelijk aantreden is wer kelijk een onvergetelijke ge beurtenis. De Nederlandse Spoorwegen heb ben een aantal aardige dagtochten op het programma staan. Er zyn zelfs twee „verre" reizen mogelijk. Op alle zaterdagen tot en met 29 september zyn er dagreizen naa. Brugge en Oostende, terwijl op alle zondagen tot en met 12 september reizen naar het Teutoburgerwoud mogelijk zijn. Ook op woensdagen zyn beide reizen mo gelijk. De tocht naar Brugge en Oostende begint 's morgens vroeg. De trein brengt u naar Vlissingen, waar u om tien over half elf arriveert. Op het station wacht een gids, die de over tocht naar Breskens meemaakt en ook gedurende de busrit naar Brugge als leider meereist, 's Avonds om circa half zeven bent u dan weer in Vlissin gen, waar om drie minuten over zeven de trein naar Brabant vertrekt. De reis naar het Teutoburgerwoud start 's morgens al om 7.44 uur in Utrecht. In Amersfoort moet u dan overstappen op de trein naar Ensche de, die daar om dertien minuten voor tien arriveert. Om kwart over tien vertrekt vanuit Enschede een bus, waarin de gids meerijdt. Er volgt dan een schitterende tocht door het Teu- tobnrgerwoud en Tecklenbwrg, waar na u om half acht weer terug bent in Enschede. Vijf voor acht kunt u dan weer in de trein naar Utrecht stappen en om dertien minuten voor tien staat u weer op het Centraal Station te Utrecht. De Amsterdamse VVV heeft onder de naam „Amsterdam by candlelicht" 'n nieuw initiatief genomen om toeris ten naar de hoofdstad te trekken en hen het verblijf zo aangenaam mo gelijk te maken. In samenwerking meit de rondvaartrederijen wordt ie dere avond (behalve op zondag) een rondvaart door de verlichte grachten en een deel van de havens gemaakt, waarbij het accent vooral op de sfeer wordt gelegd. Hiertoe is de boot met kaarsen verlicht en speelt aan boord een strijkorkestje. Ook zal de gasten een glas wijn worden aangeboden. De tocht wordt onderbroken bij het'Ha vengebouw, waar de rondvaarders vanaf de hoogste verdieping geduren de een half uur de verlichte stad en de havens in vogelvlucht kunnen aan schouwen. Een groot deel van de foto's die by de handelaar de deur uitgaan, la ten baby's zien. Wanneer u ook in de gelegenheid bent dit dankbaarste van alle onderwerpen vast te leggen, is het raadzaam rekening te houden met de volgende punten. Met camera's zonder gekoppelde meetzoeker, kunnen we een eenvou dig hulpmiddel toepassen om de kort ste afstand trefzeker bij de hand te hebben. Als u namelijk een touwtje vastmaakt aan de onderkant van de camera met een knoop op de bewuste afstand bent u altijd zeker van uw zaak. Bij het gebruik van een flits- apparaat is het 't beste om met een dubbelgevouwen witte zakdoek de flitshouder te bedekken. Zonder deze maatregel veroorzaakt de korte af stand van de flits tot het onderwerp in de meeste gevallen overbelichting, dus witte foto's zonder toon. Boven dien loopt de baby dan geen gevaar bij het eventueel springen van het lampje. Bent u bijvoorbeeld in het ziekenhuis van de baby gescheiden door een glazen wand, dan fotografe ren onder een schuine hoek ten op zichte van het glas. Dit is overigens een tip die altijd de aandacht ver dient, wanneer we in de buurt van glas of andere reflecterende voorwer pen fotograferen. Over het algemeen heffen we met deze methode de sto rende reflectie op. In Antwerpen is zaterdag voor het laatst de Handels jaarbeurs geopend. Zoals bekend wordt deze gehouden in het Sportpaleis. Er treden 's avond* bovendien artiesten op. Zondag wordt in het Astense openluchttheater het spel „In t Witte Paardopgevoerd door de gecoördineerde Astense openlucht- spelers. Het stuk werd voor het to neel bewerkt door Rosita Peters en de aanvang is om 20.00 uur. 0 In Apeldoorn is onlangs een kunst skibaan geopend naast de „Euro- beurs". Deze 16 meter hoge baan (de hoogste van Nederland) is een goede gelegenheid om reeds nu te oefenen voor de wintersport. In Oirschot worden nog steeds rondleidingen gehouden op zaterdag en zondag. In Oisterwijk wordt zater dag en zondag een concours voor zangverenigingen gehouden. Zondag is er in Tilburg een volksconcert door het jeugdkoor ,Zang en Vriendschap'. De kinderboerderij aan de Zuider pias in Den Bosch is vrij toegankelijk op zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.30 uur. Op het gebied van openluchtspe len heeft Heeswijk bij Den Bosch zich een zekere faam verworven. De Stichting van de Kersouwe organi seert al jaren lang elke zomer een aantal openluchtspelen. Dit jaar staat het stuk ..De Kaukasische Krijtkring" van Bertold Brecht op het program ma. Zondag wordt dit ook gespeeld. Aanvang om 15.00 uur. Entreeprijzen: f 2,50, f 3,50 en f 4,Kinderen beta len half geld. Zaterdag wordt in het Prinsenhof te Delft voor de 16e maal het mid deleeuwse spel Elckerlyc opgevoerd door de Nederlandse Comedie. Dit al les in het kader van het Holland Fes tival. Het spel begint om 21.00 uur en de prijzen bedragen f 3,—, f 4,—, f 5,— en f 6, Ter gelegenheid van de 8e Biën nale voor beeldhouwkunst, die tot 30 september in het Middelheimpark te Antwerpen plaatsvindt, is door de Dienst voor Toerisme een foto- en filmwedstrijd uitgeschreven. Het re glement en de inschrijvingsformulie ren liggen ter beschikking van de be langstellenden op de Dienst voor Toerisme, Pelikaanstraat 6, Antwer pen, waar ook alle verdere inlichtin gen kunnen worden verkregen. Het bureau is zaterdags geopend van 8.30 tot 22.00 uur en zondags van 9.00 tot 19.00 uur. AMSTERDAM (ANP) Tien leden van de tiende Hilversumse padvinders- groep ,,De Argonauten" gaan deze zo mer een autotocht van drie maanden ondernemen door de landen van het Midden-Oosten in het voetspoor van Alexander de Grote, onder het motto „ontmoeting met het oosten". Doel van de tocht is het leren kennen van de levensomstandigheden daar. Bo vendien zullen in opdracht van weten schappelijke instellingen speciale werk zaamheden worden verricht. Dit is be kendgemaakt tijdens een persconferen tie in het koninklijk instituut voor de tropen, in aanwezigheid van de be schermheer van deze expeditie. Prins Peter van Griekenland en De nemarken, die zich byzonder voor de historische figuur van Alexander de Grote interesseert. De tocht, ter lengte van circa 20.000 km, wordt gemaakt in twee^ stationcars en leidt, afgezien van het aanlooptra ject door Europa, door soms toeristisch bekende, soms echter Zeer zelden be zochte streken in Griekenland, Turkije, Syrië, Libanon, Jordanië Hak en Iran. Daarbij wordt vanuit Pella (bij Thessa loniki, noord-Griekenland) waar de tocht op 6 juli begint, tot Rey (oude konings stad bij Teheran) een deel van de route van Alexander die Grote tijdens zijn tocht naar het oosten (334 tot 323 voor Christus) gevolgd. Als voorbereiding op de ..Alexander- tocht" hebben „De Argonauten" in 1963 het initiatief genomen tot de oprichting van een stichting „ontmoeting met het oosten", die in samenwerking met een achttal culturele organisaties (het Ne derlands klassiek verbond, het Voorazi- atisch-Egyptisch genootschap ,,Ex O- riente Lux", hef Unesco Centrum «Ne derland, de Nederlandsch-Turksche ver eniging, het genootschap Nederland- Iran, de Nederlands-Arabische kring, de vereniging voor kunst uit het nabije oosten en de archeologische werkge meenschap), voordrachten over oosterse onderwerpen organiseert. Sinds augustus 1964 hield de padvindersgroep wekelijks studiebijeenkomsten, dikwijls met des kundigen en oosterlingen in Nederland, en heeft zij lessen gevolgd in Arabisch, Perzisch en Turks. Voorts werd een cursus gevolgd op het koninklijk insti tuut voor de tropen te Amsterdam. De expeditie zal worden geleid door mr. P. L. Muller; onder de expeditiele den bevinden zich twee vrouwelijke deel nemers. De kosten van de reis worden begroot op 33.000, waarvan de deelne mers elk 600,_ betalen De rest van het benodigde bedrag wordt gedekt door een garantie van het Prins Bernhard-fonds en de opbrengst van de opdrachten, die de groep heeft gekregen. Tot deze op drachten behoren het schrijven van ar tikelen voor drie dagbladen en een tijd schrift, het verzorgen van radio-uitzen dingen, en het maken van dia's voor het tropen instituut en Nederlandse mu seums voor volkenkunde. Tijdens de reis kunnen de deelnemers temperatuurswisselingen verwachten van vijf tot 55 graden. Zij zullen op di verse plaatsen worden opgevangen door collega-padvinders of personeel van daar gevestigde Nederlandse bedrijven Waar schijnlijk zullen zij in het Midden-Oos ten een ontmoeting hebben met koning Hoesein van Jordanië. Op 30 juni vertrekken ..De Argonau ten" van Hilversum naar het beginpunt Pella. De groep hoopt op 24 september in Pella en op 30 september in ons land terug te keren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13