Akkoord over
E.E.G. waarsc
verkeer
^vakantie?
Binnen het kwartier
antwoord uit Parijs
Gasunie houdt onderzoek
naar geleden oogstschade
Internationals gedrukt
sigflr®jerlij!c
uitwoed!
TER ZAKE
NEDERLAND KRIJGT GROTENDEELS ZIJN ZIN
Bouw 6e hoogoven
gaat beginnen
I00PINSPECTIE LANGS 500 KM BUIZENNET
Engeland wil
verlaging van
invoerrechten
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 22 JUNI 1965
13
Faillissementen
EEG onderhandelt
met Oostenrijk
Eerste etappe
Tweede etappe
Verplichtingen
2 'ASPRO s
Dividendvoorstellen
Basis
Ruimteboodschap van NAVO-admiraal
In EEG- en EVA-landen:
MARKTEN
WATERSTANDEN
Amsterdamse Effectenbeurs
BRUSSEL Vanmorgen (dinsdag) komen de
ministers van verkeer van de EEG te Brussel
bijeen ter bespreking van een toekomstige gemeen
schappelijke verkeerspolitiek op basis van een
plan, waarover op technisch niveau reeds zeer
grote mate van overeenstemming is bereikt en dat
men in Nederland met voldoening kan begroeten.
Daarin wordt namelijk afgezien van het systeem
van margetarieven en verplichte publikatie vooraf
van de overeengekomen prijzen zoals de Europese
commissie altijd heeft gewild.
(Advertentie)
De borrel
die U „toelacht"
Zie uw gasten genieten van die
tongstrelend zachte WF ge-
never. Ja, een rondje WF. Daar
is iedereen vierkant voor!
OUDE IWFl GENEVER
f 8.70 per liter J
WYNAND FOCKINK
Geëindigd: J. Tschin, v/h h/o Kota
Radja, exploitant van een Indisch-Chi-
nees restaurant, privé Outshoornstraat
35, zaak Vrijstraat 50a, Eindhoven. Idem
Geëindigd: J. J. H. M. Herben, ver
tegenwoordiger, Pr. Hendrikstraat 53,
Eindhoven. Door het verbindend worden
der slotuitdelingslijst.
BRUSSEL (ANP) In het eerste
kwartaal van 1965 was de onderlinge han
del van de zes EEG-landen 10 procent
groter dan in het eerste kwartaal van
vorig jaar. Nederland zette 16 procent
meer in andere E.E.G.-landen af, aldus
de voorlichtingsdienst van de Europese
gemeenschappen.
Bij vrijwel gelijkblijvende invoer van
buiten de E.E.G. exporteerde de Euro
pese gemeenschap in het eerste kwartaal
12 procent meer dan in het eerste kwar
taal van vorig jaar (Nederland 7 procent
meer). De E.E.G. is de grootste impor
teur ter wereld, en na de V.S. de groot
ste exporteur.
De handel van de gemeenschap speelt
zich hoofdzakelijk af met geïndustriali
seerde landen: de helft vindt plaats met
de Verenigde Staten en de landen van
de E.V.A. Zowel uit Groot-Brittannië als
uit .de Verenigde Staten is de invoer ver
geleken met 1958 verdubbeld. Bij een te
kort op de handelsbalans-1964 van 2.6
miljard dollar (3 miljard in 1963) ver
toont de lopende rekening een overschot
van 500 miljoen dollar. Ook de kapitaal
balans vertoonde een overschot.
Gedurende vele jaren heeft Nederland
betoogd dat een dergelijk systeem een
commerciële prijsvorming onmogelijk,
zou maken. Hei is de verdienste van de
Fransen, dat zÜ als eersten de juistheid
van het Nederlandse standpunt hebben
ingezien. Onlangs is gemeld dat de
Fransen van zins waren de Nederlan
ders hun stufhoofdigheid ten aanzien van
de financiering van het landbouwbeleid
en de democratisering van de gemeen
schap op verkeersgebied betaald te zet
ten. Het tegendeel is waar.
Zij zijn enige tijd geleden met een
denkbeeld voor de dag gekomen, geba
seerd op de Nederlandse redenering,
dat als grondslag heeft gediend voor het
plan dat de ministers vandaag zullen
bespreken èn, naar men hoopt, ook zul
len aanvaarden. Dit wil natuurlijk niet
zeggen dat men er dan ook helemaal is.
Integendeel, het plan geeft slechts de
hoofdlijnen aan en de verwachting is dat
er nog vele maanden zullen verlopen
voordat men het ook over alle technische
details eens is alsmede over de uit
eindelijke vorm, waarin de verordenin
gen moeten worden gegoten. Het plan
voorziet in integratie van het verkeer in
3 etappen. De eerste 2 moeten in 1972
zijn geëindigd.
De eerste etappe (die 3 jaren zal du
ren) zal zich uitsluitend tot het inter
nationale vervoer beperken. Voor de in
ternationale binnenvaart zal voor deze
eerste periode een referentietarief wor
den ingesteld, gekoppeld aan een ze
kere marge of vork zoals men dat in
het Brusselse jargon noemt, neerkomen
dus op een maximum en minimum.
Alleen als de overeengekomen vervoers-
prijzen buiten de vork vallen moeten zij
worden gepubliceerd. Opgave hiervan
aan de betrokken instanties dient te ge
schieden na de afsluiting van het con-
trakt en voor de uitvoering ervan Dit
systeem zou de vrije prijsvorming in
grote mate vrijlaten, hoewel men ander
zijds verwacht dat het toch een zekere
regulerende werking zal uitoefenen. De
gedachte om een referentietarief te kop
pelen aan een vork is Frans. Voor
spoorweg- en wegvervoer worden ver-
de eerste periode margetarieven ver
plicht gesteld maar met de mogelijk
heid, dat contraktprijzen buiten de mar
ge vallen, die dan achteraf moeten wor
den gepubliceerd en gerechtvaardigd.
Het komt er dus op neer dat de onder
nemer zal moeten motiveren waarom hij
lagere prijzen heeft geboden dit ten
einde een ongebreidelde concurrentie te
voorkomen.
In de tweede fase wordt ook het na
tionale vervoer in de integratie be
trokken. Voor de internationale bin
nenvaart blijft het zoals het in de eer
ste etappe was. Voor spoorweg- en
wegvervoer wordt internationaal en
nationaal overgegaantot dé instelling
van een systeem van de referentie
tarieven. Voor het vervoer van mas
sagoederen (zoals kolen, granen, ert
sen, etc.) Maar iedere lidstaat kan
nationaal nog andere transporten onder
dit systeem laten vallen. Men hoopt
tenslotte dat dit alles er toe zal leiden
dat men in de derde etappe (na 1972)
zich kan beperken tot de situatie waar
in a(Lle verkeer op basis van referen
tietarieven kan worden geregeld.
Door aanvaarding van dit plan zouden
de lidstaten zich echter verplichten over
eenstemming te bereiken over een aan
tal onderwerpen, zoals de invoering van
kwaliteits- en andere eisen om als ver
voerder te worden erkend en afspraken
omtrent de capaciteit hoofdzakelijk op
het terrein van de binnenvaart en het
wegvervoer.
Er moet ook overeenstemming worden
bereikt over ondernemersafspraken, die
aan het gemeenschappelijke concurren-
tieregiem dienen te worden aangepast;
over subsidies van overheidswege; en
tenslotte moet men een oplossing vin
den over het zeer moeilijke probleem
van de kosten van de weg. Al deze over
eenkomsten zouden in de eerste etappe
tot stand moeten komen. In de tweede
zou men het eens moeten worden over
het financiële evenwicht van de spoor
wegen.
(Advertentie)
Plotselinge hoofdpijn
Opkomende verkoudheid?
Laat uw vakantie niet bederven
Neem 'ASPRO' mee
Want u weet 't:
•e*z
Cttferituteeft
BRUSSEL (UPI) Op het hoofd
kwartier van de gemeenschappelijke
markt is gistermorgen het derde stadium
in de handelsbesprekingen tussen Oos
tenrijk en de Europese Economische ge
meenschap ingegaan.
De besprekingen die een week zullen
duren zullen handelen over tarieven,
douanerechten en landbouw en juridi
sche problemen.
Ook zal worden gesproken over de han
del tussen oost en west die voor Oos
tenrijk van groot belang is.
DE DIRECTIE van de Kon Machine
fabriek Gebr. Stork en Co. 'n.v. heeft
besloten tot hergroepering van een aan
tal technische afdelingen en tot instel
ling van een hoofd produktengroep
Stork-Stoam met het doel de ontwikke
ling, de verkoop en constructie van
stoominstallaties te bundelen.
HEERENVEEN heeft de definitieve
toezegging gekregen inzake de vestiging
van de Billiton Maatschappij annex een
Amerikaanse chemische industrie.
HET TARIEF voor daggeld 'call mo
ney) is, ingaande gisteren, met een half
procent verhoogd tot 3 procent. Dit in
verband met de krapper wordende geld
markt door vakantieuitkeringen en de
nadering van de ultimo-opvragingen. Op
18 juni werd genoemd tarief eveneens
met een half procent verhoogd tot 2,5
procent.
EEN AMERIKAANSE handelsmissie
van zes vertegenwoordigers van fabrieken,
die materiaal produceren voor het
onderzoek van de ruimte, voeren in Ne
derland besprekingen met de E.S.T.E.C.
(het Europees Centrum voor Ruimtetech
niek) en met Nederlandse wetenschaps
mensen, die werken aan het onderzoek
van de ruimte.
IJMUIDEN (ANP). Nog vóór de
bouwvakvakantie hoopt men by Hoog
ovens te kunnen beginnen met het be
tonwerk van het fundament voor de zesde
hoogoven. De nieuwe hoogoven wordt de
eerste, die een fundament krijgt waarin
niet alleen cement maar ook staal van
eigen fabrikaat is verwerkt.
Een eerste bestelling voor de levering
van 450 ton geprofileerd, hoogwaardig
betonstaal, is reeds door de staaf- en
draadwalserij uitgevoerd.
Voorts zal hoogoven vijf een nieuw
soort voedsel toegediend krijgen: harde,
gebakken ertsknikkers, ongeveer één tot
anderhalve cm groot, die in de interna
tionale staalindustrie met de Engelse
naam „pellets'' worden aangeduid. De
pellets, waarmee nu een proef wordt ge
nomen, zijn gekocht in Canada en Peru.
Hoogovens bestudeert thans met een
vijftiental Duitse staalbedrijven en een
groot Luxemburgs concern de perspec
tieven der vestiging van een groot pell-
etseringsbedrijf in de Europoort.
Wanneer hoogoven zes in 1968 in pro-
duktie gaat, zal hij jaarlijks anderhalf
tot twee miljoen ton erts verslinden.
Derhalve moet binnenkort worden beslist
welke richting voor de hoogovenvoeding
zal worden ingeslagen.
N.V. Handelsvennootschap, voorheen
Maintz en co (Amsterdam): 8 (onv.)
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeen
ten, Den Haag: 8 pet. (onv.)
IN HET DONAUGEBIED langs de Hon
gaarse grens, waar men een watersnood
heerst, zijn 30.000 mensen geëvacueerd.
Duizenden militairen zijn nog bezig
mensen elders onder dak te brengen.
AMSTERDAM Het Damrak heeft gistermiddag de nieuwe beursweek ingezet
met een gedrukte stemming voor praktisch alle internationale waarden. Verrassend
was dit niet. Het verlaagde niveau van vrijdagavond deed gisteren niets anders
verwachten. Het koerspeil voor de hoofdfondsen gedurende de niet-officiële beurs
opende voor Philips f 1,30 lager op 123,30 t.o.v. het voorgaande slotniveau. Dit was
niet vanwege het Amerikaanse aanbod doch louter en alleen door gebrek aan
kooporders. Unilever zakte ruim een gulden in tot 134, evenals Kon. Olie op 136.
Even veerden de koersen in de oliewaarden op tot 136,30, doch later zakte de prijs
tot 135,60. AKU onderging een koersdaling van bijna drie punten tot 450, terwijl
voor Hoogovens een adviesprijs op 494 (496) werd opgegeven. De omzetten in alle
hoeken van de hoofdfondsen waren minimaal. Amsterdam heeft zich gisteren vol
komen aangepast op het lagere slotniveau vrijdag in Wall Street. Daar was de markt
vrijdag lager op het bericht dat China troepen naar Vietnam zal sturen wanneer
daarom wordt gevraagd. De revolutie in Algerië deed dan ook geen goed aan de
markt. Mede hierdoor bleef het publiek in Amsterdam een afwachtende houding
aannemen. De arbitrage had praktisch niets te doen. Het hoge rentepeil, dat zo
langzamerhand boven de 6 procent komt te liggen, weerhoudt het publiek ervan
om in de aandelenmarkt te stappen.
De leidende cultures waren gemakkelijker, terwijl de scheepvaartwaarden zich vrij
goed konden handhaven. Ook de staatfondsenmarkt gaf eerder geringe afwijkingen
naar beneden te zien met zeer weinig zaken. De inschrijving van vrijdag op de
6 procent obligaties Bank voor de Bouwnijverheid tot een bedrag van f 10 miljoen
tegen 99 procent wordt volledig toegewezen.
In de lokale afdelingen werden aandelen Bergoss lager geadviseerd op de aan
staande emissie. Gisteren werd een aanvang gemaakt met de handel in claims
Nederhorst en die van Hoek machinefabriek. Claims Nederhorst werden op f 30
beneden de theoretische waarde geadviseerd. De obligatieclaims Drie Hoefijzers
kregen een hogere advieskoers. Frans Beeren reageerde praktisch niet op het
passeren van het dividend (7 procent) aangezien de beurs hiermede reeds rekening
had gehouden. Buhrmann-Tetterode was wederom lager op het te verwachten
aanbod van stockdividenden.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Des
kundigen van de Ne
derlandse Gasunie
en cultuurmaat
schappijen gaan in
de komende drie we
ken een vijfhonderd
km lange loopin
spectie houden langs
het buizennet, dat
vorig jaar gelegd is.
Men wil deze inspec
tie in ongeveer drie
weken beëindigen,
om daarna rapport
op te maken over
eventuele oogst- en
structuurschade. De
ze schade zal door
de Nederlandse Gas
unie met betrokke
nen vereffend wor
den.
Voor het buizen
net van ongeveer
500 km, dat de Ne
derlandse Gasunie
vorig heeft laten leg
gen geldt een bepaalde schaderegeling,
die praktisch geheel verrekend is. Er lo
pen nog enkele protestclaims (van de 6000
landeigenaren zijn het er nog 25), maar
ook deze zullen binnenkort tot het ver
leden behoren.
De Nederlandse Gasunie heeft daar
naast besloten zelf al het initiatief te
nemen voor het onderzoek naar de zo
genaamde oogstdervingen op de grond,
waarin de buizen gelegd zijn. Hiervoor
is een 500 km lange loopinspectie ge
kozen, samen met deskundigen van de
(Advertentie)
cultuurmaatschappijen. Op deze manier
hoopt men zo nauwkeurig mogelijk even
tuele oogstschade te kunnen nagaan en
bovendien schade aan de sleufbreedte te
kunnen opnemen. Onmiddellijk na deze
inspectie volgt overleg met betrokken
landbouwers tot regeling van deze scha
de.
De schaderegeling voor het aanleg
gen van het buizennet in 1965 heeft
een andere basis. Dit jaar levert men
de tracés, waarin de buizen gelegd
zijn. zo veel mogelijk in hun oorspron
kelijke toestand op. Men haalt daar
om voor het leggen van de buizen
eerst de zogenaamde teeltaarde weg.
zodat deze later niet meer vermengd
kan worden met de ondergrond. Vol-
gend jaar wil men ook het buizennet
1965 aan een loopinspectie onderwer
pen voor het opvangen van de oogst
schade ook op deze tracés.
Intussen is tussen de Nederlandse Gas
unie en het landbouwschap overeengeko
men, dat het schap voor iedere sectie
van het hoofdtransportnet een vertrou
wensman aanwijst. Deze krijgt de op
dracht 't verloop van de buis-werkzaam
heden dagelijks te volgen en nauw con
tact met de Gasunie te onderhouden over
de registratie van alle schade en over
de behandeling van de klachten.
De Nederlanse Gasunie neemt de kos
ten hiervan voor haar rekening. De
Heidemaatschappij heeft opdracht gekre-
gen de door de stichting bodemkarte.
ring, waarmee de Gasunie ten nauw
ste samenwerkt, geadviseerde nabewer
king van de grond uit te voeren.
DEN HAAG Als eerste in de mili
taire geschiedenis van het westen heeft
admiraal Th. H. Moorer, commandant
van het Atlantische NAVO-comma<ndto
en tevens van het Amerikaans-Atlantisch
Commando, dezer dagen vanuit zijn staf
kwartier in Norfolk een boodschap door
gegeven aan Manlio Prosio, secretaris
generaal van de NAVO te Parijs. Binnen
12 minuten kwam het antwoord uit het
NAVO-gebouw aan de Porte Dauphine
in Parijs.
„Een historisch ogenblik voor de ad
miraal, die zich bijzonder veel voorstelt
van de militaire verbindingen via de'
satelieten", aldus zijn stafofficieren in
Den Haag.
Admiraal Moorer vergat deze gebeurte
nissen maandag bij zijn bezoek aan Ne
derland te vertellen. Zijn officieren des
te minder. Zij vonden het een pikante
bijzonderheid voor de NAVO en een des
te aardiger feit, omdat de U.S.-marine
kortgeleden twee Amerikaanse ruimte-
vaardigers, die uit het heelal in zee land
den, weer heelhuids thuis had kunnen
brengen.
Admiraal Moorer was gisteren voor
een bliksembezoek in Nederland. Hij
sprak met minister De Jong van de
fensie, met Nederlandse militaire autori
teiten en met een aantal journalisten
over de NAVO, de nuclaire NAVO-vloot,
de gemeenschappelijke oefeningen en de
eventuele gemengde bemanning op de be
faamde MLF-flottieltjes. De commandant
LONDEN (AFP) In een toespraak
tot de Belgische Kamer van Koophandel
in Londen heeft de Britse minister van
Handel, Douglas Jay, gisteren een ver
strekkende en wederkerige verlaging
voorgesteld van de invoerrechten op in-
dustrieprodukten uit de EEG en de EVA.
De minister hoopt hiermee te bereiken,
dat de betrekkingen tussen beide orga
nisaties beter worden. Zijtn inziens zou
over deze verlaging moeten worden on
derhandeld in het kader van de Kennedy-
ronde, de algemene tarief'verlaging van
vijftig procent binnen de algemene over
eenkomst voor tarieven en handel
(GATT).
De tarief verlagingen van de EEG en de
EVA zouden zich moeten uitstrekken tot
de leden van de GATT. Ze zouden tevens
de verdienste hebben dat ze aan de ont
wikkelingslanden ten goede komen.
van het Atlantisch Commando van die
NAVO verdiepte zich in geen enkel po
litiek probleem. „De MLF is een kwestie
van beleid. De verhouding Amerika-
Frankrijk is een onderwerp, dat een
probleem is van onze regering. De NAVO
en Frankrijk is ook alweer zo'n politiek
vraagstuk, waar een militair geen oor
deel over kan (en mag) geven".
Admiraal Moorer keert deze week via
Parijs, Londen en IJsland terug naar
zijn stafkwartier in Norfolk.
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU 448, Hoogovens Kon. Olie
134.80—135.30, Philips 122.00 gb—122.70,
Unilever 134.00.
BREDA 21 juni Andijvie 60-80; as
perges AA E 335-340; AA I 320-325; A E
349-353; A I 303 308; B I 300; C I 200-203;
F I 196-215; F II 102-104; bloemkool A
60-75; B 35-40; C 15-25; snijbonen 210-240;
dubbele stambonen 210-240; tuinbonen
43-48; dqperwten-rijs 90-100; -stam 70-80;
peulen 160-240; kaskomkomrners 75, 43
60, 35 41; 50, 32-37; 40 21-28; 35, 19; kas-
komkommers 41-44; savoiekool-groen 60
70; spitskool 45-55; bospeen 60-80; poste
lein 40-55; raapstelen 4-8; rabarber 13-
16; radijzen 8-12; selderij-bos 4-8; sla I
18-23; II 12-16; spinazie I 40-50; II 20-30;
tomaten A 498-508; B 495; C 475-490; CC
329-445; peterselie-bos 8-12; vroege aard.
bonken 45; drielingen 40, kriel 50; was
peen AI 70-80; aardbeien per kg I 160-
230; II 100-140; per doosje I 60-75; II 40-
50.
BERGEN OP ZOOM, 21 juni Aardb.
p. kg 90-193, p. d. 15-47, kersen 87-139,
and. 57-71, sla 6-31, spin. 37-50, bospeen
42-72, waspeen 55-86, bl.kool 14-81, ra
barber 8-22, sav. 53-64, spitskool 46-54,
dubb. bonen 273-331, peulen 190-233, erw
ten 81-106, tuinbonen 28-45, komk. 25-50,
snijbonen 161-258, boskroten 30-41, pos
telein 33-41, aardapp. 30-72.
BERGEN OP ZOOM, 21 juni Asper
ges AA ex 325 AAI 280 A ex 365 Al 295
A afw. 240 B ex 380 BI 300 B afw. 230
C ex 240 Cl 200 Dl 175 El 80 E2 45
stek 115 ondereind 18, aanvoer 15 ton.
ROOSENDAAL, 21 juni. Dubb. bo
nen 220260, vroege aardapp. middel 25
35, drielingen 4043. kriel 5152, tuinbo
nen 31—36. sla 14—18, bl.kool 14—67, peu
len 120200, komkommers 2340, toma
ten A 86, B 64, C 57, sav. kool 10—26,
spitskool 1420, waspeen 88—93, sjalot 18,
doperwten 6471, aardbeien AI 141198,
A2 102—164. BI 100—127. B2 90—108. p.
doos 3941.
GOES, 21 juni Kruisbessen 86-89,
rode bessen p. d. 1 98. aardbeien: cambr.
vigour 1 54, redgauntlet 1 39-55, 2 27-48,
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend
Een handelsdelegatie uit de
Amerikaanse staat Iowa, onder leir
ding van gouverneur Harold E.
Hughes, brengt tot vrijdag 25 jv/ni
a.s. een bezoek aan Nederland.
Maandag heeft de leider van de de
legatie in de Wittebrug in Den
Haag de lunch gebruikt met de Ne
derlandse minister van Landbouw
en Visserij, mr. B.W Biesheuvel,,
die we hier (links) met gouverneur
Hughes zien toasten
regina 1 39-54, 2 23-40, senga sengana 1
44-50, 2 26-40, 3 18-27, vola 1 47-49, go-
rella 1 53-54, 2 30, talisman 1 45-53, 2
27-34, morton pr. 1 52, mach. früh. 1 48;
per kg: early rivers 2 250, 3 130, aard.
regina 1 150, 2 80-100, 3 60-65, senga sen-
gana 2 90, talisman 2 130, redgauntlet 2 90.
Groenten per stuk: kropsla 2 9-17, Cl 9-11,
bl.kool Al 32-60 A2 27-44 BI 16-35 B2 17-
26 afw. 20-32; per bos: wortelen 1 70, 2 60,
kroten 1 28-28, 2 23-24, seld. 11, peterselie
7-9, bonenkruid 9-14, rapen 2 26, uien 1
19-20, 2 18-20; p. kg: prelude bonen 1
260-280, tuinbonen 1 55-57, doperwten
1 63-65, and. 2 52, spinazie 1 39-46, rabar
ber 1 20-21, waspeen 1 91, peultjes 1 220,
2 180-200, gr. sav. kool 1 23, spitskool 1
32-34, vr. aardapp. gr. 34-43, driel. 26-39,
kriel 27-32, oude aardapp. 17-18. Met in
gang van vandaag veiling van aardbeien
zonder dop.
STEENBERGEN, 21 juni AaMb. p.
d. 1 33-45, 2 19-38, afw. 15-21, p. kg 1
130-146, 2 70-145, afw. 62-102, tuinbonen
37-38, peulen 235-236, aardapp. eerstelin
gen gr. 33-36, driel. 30, kriel 40-45, barima
gr. 30, driel. 27, kriel 43, sdrtema bonken
27, driel, 28, kriel 41.
TERNEUZEN, 21 juni Sla 1 7,90-
21,90, 2 4-12, bl.kool A 76 A2 52-74 B 46
B2 25-48 C2 16-35 afw. 20-74, gr. komk. A
21-39 B 24-36 B2 22, C 18-28, seld. 3-10,
peen 37-57, kroten 36-40, uien 4-12, eer
stelingen 1 52-66 driel. 38-50 kr. 57-60,
prins.bonen 299-302, tuinbonen 50, spits
kool 30-51, peulen 201-237, sav.kool 9-26.
asperges B 288-352 B2 232-272 C 170-186
C2 104.216 afw. 36-50, doré 1 46, kr. 48,
rabarber 21-23, spin. 66-73, tomaten A2
63-66 B2 69-71 C2 35-46, aardb. p. d.
talisman 1 40-45, 2 25-34, red gauntled 1
45-55, 2 26-46, regina 1 34-58, 2 25-42,
sengana 1 36-46, 2 23-38, Cambridge 2 27,
m. fruhernte 2 24-32, glaza 2 30-36, gorello
1 34-57, 2 27-42, vola 1 48-52, 2 36-41, juspa
2 29, merton princes 1 46-53.
KAPELLE, 21 juni Kruisbessen-
veiling, gr. kruisbessen voor export en
ind. 78-90, aardbeienveiling, aardb. p. d.
van 250 gr regina 1 44-60, 2 20-46, senga
sengana 1 37-50, 2 20-42, vola 1 48-58, 2
24-45, gorella 1 38-55, 2 27-40, mach.
fruhernte 1 48, 2 17-35, red. gauntlet 1
42-60, 2 23-50, camb. vigour 1 48-56, 2
31-43, aardb. p. kg 2 57-99, 3 55-56, rode
bessen p. d. jonkh. van tets 1 80, groente
veiling: kropsla 4,5-17, bl.kool 23-62, bos
kroten 10-30, tuinbonen 45, spitskool 22-
38, aardapp. nieuw 1 29-36, 2 30-31, driel.
30-32, kr. 33.
Konstanz 520 (+4), Rheinfelden 403
(+7), Ottenheim 488 3), Straatsburg
450 (—12), Maxau 669 16), Plochimgen
187 12), Mannheim 600 13), Stein-
baeh 207 (—21), Mainz 517 (—10), Bongen
404 (—10), Kaub 491 (—16), Trier 330
(—38), Koblenz 466 (—19), Keulen 507
(—15), Ruhrort 732 (—16), Lobith 1351
9), Nijmegen 1122 8), Arnhem 1097
9), Eefde IJssel 660 8), Deventer
546 7), Monsin 5452 6), Borgharen
4000 f—89), Belfeld 1228 (—11), Grave
beneden de sluis 517 22).
18/6 21/6
Premie leningen
Nederland 54 oy4
98%
98%
Nederland 64 6
94%
94^
Nederland 58 4%
92 y4
92%
Ned. 59 4%
92 y4
92%
Ned. 60/2 4%
91
91
Ned. 59 4y4
90 y4
90
Ned. 60 4y4
883/4
88y4
Ned. 61 4y4
88 %x
88V4
Ned. Staf1 3%
81
80H
Ned. 5U/1-2 ay4
843/4
18%
Ned. 54/1-2 3V4
80
u0
Ned 55/1 3y4
79%
i 9%
Ned. 55/2 3y4
833/4
833/4
Nederland 37 3
85 y4
84%
Ned Grootb. 46 a
84 y4
84
Ned Doll. 47 3
89%
89
Nea. Invest.
963/8
96%
Indie 37s
903/4
90H
Bank- en kredietwezen
B. Neo Gem. 57 b
100H
100H
Id. 30 J 58/59 4%
89%
893%
Id. 25 1 60/3-6 4%
90 3«
90%
Culture»
A'dam Rubber
107%
107%
HVA Mij en ver
137 y4
industriële ondernemingen
A.K.O.
Dell Mij t. eert.
Hoogov. n.r.c.v.a
philips Gem. Bez
Unilever c.v.a,
Dortsche Petr.
Dortsche Petr. 1%
Kon. Petr 20
452%
112.50
496
124.50
135.10
6223/4
6213/4
136.90
Scheepvaart en Luchtvaart
H.A.L.
Java-China Pak
KJ-.M f eert.
K.N.S.M n.b.
Stv. Mb Ned.
Nieivelt Goudr.
v. Ommeren c.v.a
129%
161%
135
123
129%
107%
220
Rotterd. Lloya
Scheepv Unie
Fremieieningen en diversen
18/6 21/6
149
138
Co-op Ned. a.o.b.7
Co-op Ned. r.sp.
Ned Gasunie
Alkmaai 5ö 2%
A dam obl
la 56-1
ld oö-Z
ld oö-3
Breaa»
Lordiechi
51 2%
2%
2%
2%
36 2%
Eindhoven 54 2 Va
Enschede 54 2%
sGravh 52-1 2%
idem
üutterd
idem
idem
Utrecht
o2-2 2%
52-1 2%
52-2 2%
5-4 2%
52 2%
Z.-Holiahd 57 2%
E.-Holland 59 2
Converteerbare obligatie
109
100H
79%
853/4 b
78% x
90%
88 Va
79%
773/4
96%
88%
100%
853/4
87 y4
109
8OV4
56V4
78%
91%
893/4
79
77%
77
88V4
96%
88 V4
86%
85%
87
A.K.U 1000 4%
135
131%
Gelder Zo
92
92%
KLM subord 4%
114
Scholten Foxh 4%
103
104
Aand. in
beiegg
mlj en
Aig. bonds oezit
1340
1335
Convert©
1-1 pb
1070
1060
HBB bel.dep.l-2pb
855
845
interbonds
1 pb
695
695
A'dam neimf) 50
145
144.50
Dutch int.
137.51
136.50
Interunle
/50
185
185
Neto
50
99
99
Robeco
50
219
218
Unit as
/Ö0
455
457
Ver. bez 18
94 f 50
124
123.50
Europal
-10 pb
495
495
Bank, krediet verzekering
Alg. Bank Ned. 271 270
AMEV NJi eert 790 760
AMRo Bank 58.80 59.30
Cultuurbank 17% 17%
Gron. Ind. Cr. B. 169U 16914
18/6
21/6
Holl. Bank Unl«
232
232
Kas associatie
135 y4
Nat. Lnv B.
Nat. Nea cert.
tioo
590%
Ned. Crediei B
2083/4
2083/4
Ned Middenst. B
106
106. F 0
Ned. uverzee B
205
205
R.V.S cert. d.
645 x
640
Slavenburg s B
208
209
Ver. Bankbedr.
180
180
industriële ondernemingen
Alb Hetfn
599
599
Aig. H. tnU Onr G
188 D
188 0
Anne A dam
187
189%
Aig Norit MJj.
215
214,80
AmsteJ br.
392
A'dam Ballast Mij
440
433
A'dam Droogd.Mij
125%
125
A'dam Rijtuig Ml
303
303 b
AN I EM nat bez
54
Apeia netieniabi
377
378
Beeren tncotlabj
88%
89
dens'I or p intern
427
430
Bergt J urg. 25»
233
233
Bergoss
312
292
Barker s Patent
228
229
Biaauwhoed
350
845 x
Biijaenst Win
102
102
Bols Lucas
228
231
Borsumjj Wehry
59
59
Braatmach R'dan
5b
56
Breda mach tabi
260
262
Bredere Ver.bed!
570
o60
Brocades
850
840
Buhrmann lette
805
196
Bijenkort
590
CaJvè
912
905
carps Garenfabi
328
Centi. Suiker Ml
429
425
cur. Handel Mij
200%
Daalderop
238
Dagra
340
340
Dess. tapljtfabr
312
Dikkers en Co
148 '/2
148
Drie Hoefijzer*
DJt.U.
365
365
Duyvis Jz.
287
286
Emba
241
239%
Entn Pletten
227
217
Erdai Ml]
Excelsior
156 y2
150%
Fittmgfabr.
115 x
115
Fokker
220
220
ford
935
935
18/6
21/6
Gazelle njwJabr
305 x
300 x
Gelder Papie*
130%
133
Gelder i.-Tielens
443
440
Gero tabi
286
285 x
Geveke en Co.
622
Gist- en Spir.fabi
309
312%
Grinten v. d.
816
801
Gruyter Zn 5%
138%
138%
Hagemeijei Co
478
477
t Hart instx.
143
143
Hateme N.V.
202
202
Havenwerken
267
266
Hemekens bierb
460
455
Hero con. Breda
230
235 b
Hey broek-Zeiana
420
414
Hoek'smach. fabi
660 b
615
Hou. Kattenburg
88%
90
Holi. Beton MJj
324
Holl. Gonstx w
395
393
Holl. Melksuiker
215 x
216
Homburg
465 b
272%
Hoogenboscü sen
292
Hooimeyer Zn
140
140
Lndoheem
61.10
61
ing. Bur. Bouwn
in tern alio
mi. gew be ton b
300
292%
in ven turn
490
JongeneeJ noutr
Kemo
445 x
440 x
Kempen Begeei
703%
704
Key nouthandei
136 b
Kledingmo öm
Kleine Suikerw
i98
198
Kon fabr vhAJe.
275
276
Kon PapiertabJ
104%
104
Kon. Zout Ketjei
246
246
Korenschoof
866
868
Koudys voed
Kromhout mol
166
165
Kon. Ver. fapvn
131
127
Kwatta choc
Leeuw Papiej
Leidse Wolsp
276 x
276 x
Lmdeteves
300
295
Macintosh.
165
166y4
Meel Neo Bakk
.436 x
435
Mees '88
420
416
Menko
198 x
198 x
Meteooi Beton
107 b
105
Misset Ultg M«
221
221
Mos»
415
407
Muller en Co.
18/6
21/6
Mjjnbouwk. werk
314
314%
Naarden Ch tabx
100%
330 x
Nedap
498
Nea. Luk Mjj.
157
156
N. exp. pap. tabi
96%
Ned. Kabeilabr
166 x
Ned. Melkunie
322
334
Ned. ScheepsbJViL
NeUe wed v.
96
97%
Ne tam
240 b
Nijverdal-Cate
253
254
Oranjeboom
399 Vu
399
Overzeese Gas
93.81)
793
Paiemb aid. Mjj
139
139
Paiaue
9b
98
Blimps compi
4o.zu
47.30
Pieiersen auto's
127%
127%
Keesink_en Co.
188
183
Reuieveid mach
180
180
tüva
314
314
Roti. Lruogd. Mij
22b
229
Ruhaak en Co
119
12»%
Rijnstaai
89%
89%
Ochev expL Mij
207
206
Bcnukbeion
281
280
achoiien Karton
468 c
472
schuiten üuxhui
480
475
sixnon de Wit
auauQ's etnUJ.ai..
13b
135 x
smits transt
239
240%
spaaraestao
540
540
Biukvis <si Zn
198%
198%
Etuumsp i wen li.
79%
79
Swaay van
310
Üynres Chem
233
230 x
Tabak Phil c.v
212
Texoprint
168
175
Thomas en Drtj vei
492
490
Thomson v. bedi
224
221
Twe. Overz. Hano
Udennout Bteeni
co
185
U mie ver 1%
126%
126 d
Idem 0%
107%
106 d
idem 4%
74%
75 b
U termohier.
444
443
Utr. aslajtiabi
285
285 x
V arussieau
O
273
Veen en a Btm.sp
Ver.Giasfabr o.b
232
231
Ver Machlabr
149%
Ver. louwfabz.
325
325%
Vettewinkei
454
452
V ezelverwerking
Vihamu
Vredesuun rub
Vuicaansoord
Walvisvaart
Wereldhaven
Wermnk s Beton
Wessanen
Will. Ueyen.-Bi.
Wyers ind H
Zaalberg
Zeeuwse Coniect
Zwanenberg-urg
18/6
21/6
149
149
c
170
201
202
124
123%
92
923/4
380 x
370 x
182%
180
567
566
178%
178
493%
495
98 b
98
314
313
175.10
175.10
Mijnbouw en petroleum
Aig Expi MIJ 42 42
tJLLuioo ie rubr
Biiüton 2e ruoi. 422 419%
Kon eett la; Zo 13;.») 138
Mem sa 20 137.20 135.90
Mueara ismm 1601.50 1615
iü. eert opi i/U) 2580
id i wmstbew 2940 2975
ld. 4 wmstbew 2915
Oost-Borneo MU 73 77 b
scheepvaart
e urneat
Oostzee
Uoliartondsen
Anaconda
Bettnuhem SteeJ
498 49714
lU2Vs 103
6414
36
641/a
97^
Generrn KJectnc 98 i2 x 3514
Genera) mutor* 99% 97 y8
Proct. and Gamba
tiepublrc Steer
Shell OU
U.S. Stee)
71
41% 40%
60 60%
49 48%
Lieden
gedaan en biedei
S
gedaan en laten
laten
i
«xdividend
*s -lalro