ITIAC fVEELTJE ISTE TIJD Werkers onder Londens grond „Nacht und Nebelaktion" een zonde? DAGBLAD DE STEM VAN JUNI 1965 Rondomal de luxe |,T de Luxe is immers een machine, die mechanisch lis uitgebalanceerd. Zoals Jn, 20 wast de gehoorzame |X de Luxe. Uw was wordt llschoon en winddroogl hag een demonstratie! binnen. Hij zal RONDO moet Luxe wast en Ihet allerbeste! In 895,- tot 1795,-. brloge is, weet iedere f haar vriendin er een néér Pontiac-horioges tr Zwitsers merk ook. wilt graag een sierlijk 3 een sieraad is. Voor icmodellen ontworpen, ooi horloge om uw pols. „FLUFFERS" PLUIZEN BAAN SCHOON Het bezwaarschrift van de gebroeders Backhaus werd echter op formele gronden afgewezen. En de boeren van de Zelfkant dreigen afgeslacht te wor den. Intussen is de beroepstermijn ver streken en staat de boeren niets meer open dan algemene amnestie van de Westduitse minister van financiën. genade voor recht De afdelingen van de CDU van alle gemeenten van de Zelfkant kwamen bijeen en besloten samen met de ver tegenwoordiger van de kring, de heer S. Richert uit Geilenkirchen, een re solutie te sturen aan de afgevaardig de in de Bondsdag prof- dr. Burgbach- er. Bovendien bepleitte Richert voor de Zelfkamters bij de minister van Buitenlandse Zaken Schroder, en de „Landesminister" van Financiën Putz. Beiden zouden tegen Richert hebben verklaard dat het werkelijk een mo rele plicht is de uitvoering van de ho ge eisen die de douane stelt te voor komen. Men beloofde Richert alles te doen om de Bundesminister van Fi nanciën Daihlgrün ervan te overtui gen dat de eisen inderdaad onredelijk zijn. Prof, dr. Burgbacher stuurde pe tities naar de ministerpresident van Noordrijnland Westfalen en minister Dahlgrün waarin gevraagd werd ge* nade voor recht te laten gelden. De CDU'ers die zich nu voor de bedreig de boeren uit de Zelfkant inspannen staan op het standpunt, dat men mo reel gezien de kleine zondaars niet kan straffen en de grote vrij kan la- fcsn lopen. Het zou immers al te gek zijn als kruimeldiefjes gestraft worden terwijl de werkelijke profiteurs van de terugkeer van de Zelfkant niaar Duits land buiten schot blijven. De enige hoop voor de Zelfkantse boe ren is nu minister Dahlgrün. Hij is de enige die de vorderingen van de dou ane ongedaan kan maken. De laatste hoop voor velen die nu geruïneerd drei gen te worden is, dat het billijkheids gevoel zal zegevieren boven de letter van de wet. Want misdadigers zijn deze boeren niet. Hooguit een beetje naïef THEO VAN KESSEL. Veertien jaar lang was dit houten ge bouw bij Saeffelen het grenskantoor. In de nacht van de eerste augustus 1963 werden voor miljoenen Marken levens middelen hierlangs verder Duitsland in getransporteerd. Over het befaamde Oxford-Circus, belangrtfk knooppunt, voert nu een houten overbrugging. Sierlijk vierkant dameshorloge P.-, met gejacetteerd glas} shock- proof 3 antimagnetischdoublé f99.: ri ei/e risico (Van onze verslaggever) ZELFKANT Het zwaard der ge rechtigheid is een kapmes geworden, dat meedogenloos inhakt op het ar geloze, ongewapende vlees van de Zelfkantse boer. De nieuwe lente heeft in de Zelfkant wel een nieuw geluid gebracht maar geen nieuw geluk. Althans nog niet. Donkere wol ken hangen boven het Duitse gebied dat niet voor niets de Zelfkant heet. Ze vormen een compacte massa angst waarvan tientallen boeren het slacht offer zyn. Het fiscale zwaard is geen zwaard der gerechtigheid maar kap mes dat onschuldigen velt maar hel ware onkruid Iaat staan. Zo denken de Zelfkamters over de late acties van de Duitse douane tegen de graansmokkel in de augus tusdagen van 1963. Ook voor de bewo ners van de Zelfkant heeft de lente dit jaar lang op zich laten wachten, maar ze hebben er niet eens zo erg naar verlangd. En de fiscale ambtena ren speuren voort. Op zoek naar nieu we prooi. Het nieuwe geluid in deze lente is dat van de angstige boeren die met onverwacht harde represaille maatregelen bedreigd worden voor een vergrijp dat plaats had in de nada gen van de „Nacht und Nebelaktion". een vergrijp, dat nauwelijks een zonde genoemd kan worden. Op 1 augustus 1963 ging d^ Zelfkant en nog enkele andere gebieden (El- ten) weer terug naar Duitsland, na veertien jaar onder Nederlands be stuur gestaan te hebben. De nacht van overdracht is een historische nacht geworden. Toen stonden de Zelf kant en Elten vol vrachtwagens be laden met levensmiddelenZakenlieden uit Hamburg en het Roergebied had den bovendien alle beschikbare ruimten afgehuurd en volgepropt met boter, kaas, eieren en andere levensmidde len. Voor de overdracht bevonden de ze goederen zich in Nederland en daar na in Duitsland. De goederen werden toen verder het land in vervoerd en in een nacht verdienden handige zaken lieden tientallen miljoenen. De douane stond machteloos tegenover de groot scheepse ontduiking van de invoerrech ten. De actie was immers volkomen legaal. Aan deze „Nacht und Nebelaktion" hadden vrijwel geen Zelfkamters mee gedaan. Zij waren immers van te vo ren gewaarschuwd geen grotere voor raden dan normaal op te slaan. In dat geval zouden ze bestraft worden. De Zelfkanters waren dus bang ge maakt. Zij waren daarom des te meer verrast toen bleek dat anderen beter geïnformeerd bleken en van het ene moment op het ander miljoenen ver dienden (Men spreekt van zestig mil joen). De Zelfkanters nemen dan ook aan, dat de grote zakenlieden van te vo ren op de hoogte waren van de in houd van de verordening van het Duitse ministerie van Financiën die pas 48 uur voor de grenscorrectie werd bekend gemaakt. Daarin stond dat alleen koffie, thee en sterke drank en enkele andere artikelen on der de Duitse douanebepalingen zou den vallen. Dat de Zelfkant juist werd volgestopt met de goederen die er wel onder zouden vallen, is voor .hen het bewijs van een doorgestoken kaart. bedrogen Een nacht kon dus alles en daarna niets meer. De bewoners van de Zelfkant voelden zich bedrogen. Eni ge boeren probeerden dan ook om in de eerste weken na de overdracht met klandiestiene invoer van graan nog iets aan de gebiedsoverdracht te verdienen. De boeren zaten in de oogst tijd. Verschillenden hadden land lig gen op Nederlands grondgebied. Zij hadden het recht om hun eigen oogst vrij over de grens te brengen. In deze situatie was het natuurlijk meer dan verleidelijk om in Nederland graan er bij te kopen en de grens over te bren gen, temeer omdat niet alle wegen voortdurend door de douane gecontro leerd we/rden. Werd men dan aange houden dan wees men erop dat men de eigen oogst vervoerde. Zo lang men niet werd aangehouden ging men ge woon door met het vrij invoeren van graan. Maar werd men aangehouden dan was het afgelopen want men kon natuurlijk niet tien keer de grens over met de oogst van een perceel land die men ook ineens kon vervoeren. Op deze manier probeerden verschil lende boeren alsnog een graantje mee te pikken. Maar waar velen iets we ten blijft zelden iets geheim. De graan- smokkel lekte uit. Er volgde een con trole bij de boerencoöperatie. Het bleek dat er veel meer graan was opgege ven dan de boeren zplf hadden kun nen verbouwen. Toen sloeg de douane toe. En de klap kwam hard aan. Tientallen boeren werden gedagvaard. Onlangs verschenen de eerste smok kelaars" voor de rechter in Geilen kirchen. Het waren de gebroeders Backhaus uit Wehr. De officier eiste een boete van 8000 Mark. De rechter vond dit echter wat al te gek en ver oordeelde de broers to-t een boete van 1000 Mark ieder en een gevangenis straf van 5 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. Deze straf was echter nog zeer mild vergeleken bij de rekening die de dou ane de twee broers presenteerden. Zij eisten een bedrag van 61031.95 DM. En dat terwijl P. en J. Backhaus met hun smokkel hoogstens 15.000 DM bru to verdiend konden hebben. geschokt De Zelfkant was geschokt. De doua niers zelf kwamen in gewetensconflict Zij hadden niets kunnen doen toen in een nacht miljoenen verdiend werden en moesten nu idioot hoge bedragen gaan vorderen van kruimeldiefjes. De twintig andere boeren tegen wie ook een aanklacht is ingediend en de tien tallen tegen wie nog een onderzoek gaande is, voelen dezelfde straffen dreigen. En deze staan in geen ver houding tot hetgeen zij mogelijk aan de grenscorrectie hebben verdiend. De gebroeders Backhaus stuurden een bezwaarschrift naar 't Bundesgeriohts- hof in Kalsruhe. Zij achten de ma nier waarop zij. behandeld waren in strijd met artikel drie van de grond wet. Dit artikel garandeert de inwo ners van de Bondsrepubliek gelijke be handeling in overeenkomstige geval len. De Zelfkanters vergelijken zich nu met de inwoners van Saarland, die bij de terugkeer naar Duitsland heel wat vooral economische faciliteiten kregen. Deze behandeling was de Zelfkanters voor de terugkeer naar Duitsland po sitief toegezegd door prof. dr. Brug- bacher, vertegenwoordiger in de Bonds dag voor het gebied, waartoe ook de Zelfkant behoort. Bonn trok zich ech ter van deze belofte niets aan. Saarlarid In Saarland kon men tweeëneenhalf jaar goederen invoeren zonder invoer rechten te betalen. Bij een gelijke be handeling zou de „smokkel" van de Zelfkantse boeren geen smokkel zijn geweest en dus ook geen delict. Maar niet alleen wat de economische faci liteiten betreft voelen de Zelfkanters zich achter gesteld bij d^ Saarlanders ook op ander terrein. De Zelfkanters b.v. moesten er voor zorgen dat hun auto's bimpen zes maanden waren aan gepast aan de Duitse eisen, terwijl de Saarlanders daarvoor zes jaar de tijd kregen. Natuurlijk gin# dit met hoge kosten gepaard. Gelijke monniken, ge lijke kappen. (Van onze Londense correspondent) LONDEN Er wordt weer druk ge tunneld onder de Britse hoofdstad. Het oude Londense metronet is ruim 211 km lang, maar de snelle bevolkings aanwas en de onontwarbare boven grondse verkeersproblemen maken het boren van nieuwe „tubes" (zoals de metrotunnels hier genoemd worden) dringend noodzakelijk. Sedert de herfst van 1962 werkt onge veer 2.000 man 21 meter diep onder d< grond aan de nieuwe „Victorialijn". Het is een project dat 600 miljoer gulden zal kosten, hoewel de eigenlijki ondergrondse spoorweg slechts 17 kn kng wordt. Tunnelen is tegenwoordig een vreselijk duur tijdverdrijf, maai de nieuwe „tube" zal een indrukwek kende massa volk kunnen vervoerer van het Victoria station via het West End tot in de voorstad Walthamstow Hij zal bovendien de grote bovengrond se eindstations Victoria, Euston, King'.1 Cross en St. Pancras onderling met el kaar verbinden. De meeste arbeiders die de Vietoria- tunnels boren zijn Ierèh. Sommigen zijn gewezen mijnwerkers. Doordat in Londen sedert de oorlog vrijwel geen tunnels meer gemaakt werden, heef' aan geschikte elementen een spe ciale opleiding moeter geven. Ze heb ben nu reeds een derde van het pro ject voltooid. Daarin zijn bijna negen km trein- en stationtunnels begrepen. Het werk vor dert naar rato van 1600 m per maand. i<Tftanieuwe metrolijn zou °P 3 maart bb9 plechtig opengesteld worden voor ^Publiek, maar reeds in de herfst tie i* zou men de noordelijke sec- m gebruik kunnen nemen. de m niebwe, meer gemechaniseer- geliit en *s m Londen nu mo- br>re tunnel tweemaal sneller te n vóór de oorlog. De onder ter ai-rvf1 de britse hoofdstad is ech- tiirmfi een dankbaar terrein voor wflfavers geweest. Hij bestaat gro- liik irt blatiwe klei, die gemakke- verwivJ1 ~,0oi,k°ord worden, waterlopen i„ W*rd boudt en diep en regelma- na «e?0eg °m, op een kort stukje bevatten^ ^ictor*a"Bjn te kunnen via Fleet Street ondJS£JÏÏafcs!te deel van de nieuwe ondergiondse is Oxford Circus, een rnetmV rukfte Pinten van de oude vruchtlSlT0 gerS Scotland Yard een rollerc t? werkterrein v an zakken- tunnels niet enkel nieuwe bind in pZ» f 5*emen. maar ook ver- loo" bestaande „Baker en „Central" -lijnen tot stand gebracht worden. Onder de grondves ten Van een warenhuis dat 4500 ton weegt, moet een betonnen vlot aange bracht worden dat moet passen op de buitenste rand van de tunnels. Als de „tubes" door een verkeerde be rekening niet precies op de gewenste plaats en in de gewenste richting wor den gegraven, zouden de grondvesten kunnen verzakken. Dan verdwijnt ge heel het warenhuis in de diepte. De nieuwe Victoria-metrotunnels zullen de vreselijke transportproblemen waar mee nu Londen dagelijks af te rekenen krijgt, slechts op een zeer kleine schaal helpen verlichten. Daarom wordt reeds aan een tweede nieuwe uitbrei ding van de ondergrondse gedacht, om het bovengrondse verkeer van en naar de zuidoostelijke voorsteden te ontlas ten. Dat zou dan de „Fle et-lijm" worden beginnend in Baker Street, om via Bond Street, Trafalgar Square, The Strand, Fleet Street, Ludgate Circus en Canon Street in het zuidoosten uit te monden. Dekosten raamt men op bijna 700 miljoen gulden. Doch de Lon den aars zullen nog tot de jaren '70 moe ten wachten eer ze van de nieuwe lijn, die 30.000 reizigers zal vervoeren per uur, gebruik kunnen maken. Want in Groot-Brittanhië vergt het tegenwoo2'dig bijna evenveel tijd om inzake openbare werken een definitie ve beslissing te nieomen. als om daar voor de nodige fondsen te verzamelen. Alleen de nachtelijke schoonmaaksters van de Londense metrotunnels vind'-" het niet erg dat de „Fleet-lijn" nog toekomstmuziek is, want ze hebben al werk genoeg. Binnen afzienbare tijd komt er immers toch al de „Victoria- lijn" bij en dan zal het zeker meer dan vijf jaar vergen om geheel het Londense metronet schoon te maken. Deze dames leggen zich echter vooral toe op het onderhoud van die centrale zone, die het vuilst is. Omdat ze de pluisjes en het stof moeten verwijderen dat in de tunnels en op de spoorstaven terechtkomt, worden de metro-schoon makers „Fluffers" of pluizers ge noemd. nachtronde Ongeveer vier uur per nacht tussen de laatste en de eerste treinen krui pen twintig vrouwen op de knieën naast de rails door de tunnels. Ze borstelen de pluisjes bij elkaar en gebruiken ha ken en schraapijzers om de „jam" los te maken, een mengsel van smeerolie, teer en metaailstof dat zich vasthecht aan de dwarsliggers. Het is moeilijk te verwijderen en weegt zo zwaar dat aan de schoonmaakstersgroep twee mannen toegevoegd zijn die de „jam" en andere stofihopen komen ophalen en wegbrengen. De vrouwelijke fluffers" brigade werd in 1941 opgericht bij gebrek aan man nelijk personeel. Charlie Trafford, die thans bijna 65 jaar is, staat al sedert die tijd aan het hoofd van de onder hun werk verwoed taterende schoon maaksters. Hij de^lt de lakens uit, helpt de afval wegvoeren en zorgt voor de veiligheid van het vrouwvolk dat zich pas tussen de rails mag begeven wanneer de elektrische stroom uitge schakeld is. De „fluffers" trekken van station naar station en reinigen per week ongeveer 1600 meter metrotunnel. Het zijn typisch-Engelse volksvrouwen meestal tussen de 40 en 60 jaar, die ondanks het harde en vuile werk hun goede humeur zelden schijnen te ver liezen. Ze klagen enkel dat ze doorlo pend verkouden zijn, want in de „tu bes" tocht het altijd vreselijk. Sommi ge van de tunnels zijn zeer warm en andere kelderkoel. Er werden al veel middelen gesugge reerd en op de proef gesteld om het schoonmaken met de hand te vervan gen. Geen enkel systeem is echter zo geschikt gebleken als de 20 vrouwen, gewapend met borstels, schop en schraaphaak. Een vernuftige Engels man heeft zelfs op papier een schoon- maakwagen ontworpen die het werk van de „Buffers' zou overnemen. Dit tuig zou echter 4,2 miljoen fr. kosten en de metrodirectie is er nog steeds niet van overtuigd dat het geld goed besteed zou zijn. vrolijke boel De „flutters" willen natuurlijk van geen mechanisering weten. „W-ij kun nen het beter dan een machine", be weren ze. Een robot zou dit werk trouwens nooit mot zin voor humor aanpakken. Dat doen de „fluffers" juist wel. Dit werk is niet voor iedereen wegge legd. De nachtelijke ondergrondse ar beid heeft vanzelfsprekend nadelen. En voordelen? „Wij moeten op een koude winterochtend tenminste niet vroeg uit ons bed", gekscheert een van de „fluffers". Haar collega met de geitelach begint weer te mekkeren en geraakt in een felle hoestbui verzeild. Ze krijgt een klap op de rug en komt bijna met het gezicht in een hoop „jam" terecht. De lady's schateren het uit van de pret. Charlie zal de orde weer moeten her stellen in zijn ondergrondse kippen hok. ZELFKANTERS BEDREIGD De situatie in het grensgebied is vaak zeer ingewikkeld. Deze boerderü ligt gedeeltelik op Neder lands gebied, gedeeltelijk in Duitsland. Op het „Duitse" gedeelte staat gekalkt: „Wir wollen Deutsch sein". Zo wordt er gewerkt met een ,,tunnel-schild"#

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7