Journalisten of coureurs eruit NEDERLANDERS MISSEN DE SLAG HERRIE IN KEULEN. KRANTEN CONTRACTEERDEN RENNERS Geen verstandige daad bij hulp-verlening Bas van de Bom: rapste in de Alphense ronde I a-car aan. ling ir w MEER KEREN SURLIEM SCHEREN DAN MET WELK ANDER MESJE OOK! De uitslag 10 Problemen Hoog tempo Versterking Verward.... hun buksen overweg V jnxien. Eén Huron was reeds en twee anderen min of leer zwaar gewond. „Zwarte [Schildpad" keerde zich orn. teneinde aan de andere kant [poolshoogte te nemen. Toe*1 |viel zijn blik op de rotswand- DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 21 JUNI 1965 3 Wilfried Peffgen, de eerste leider i nde Ronde van de Toe komst 1965, werd op 1 oktober 1942t e Keulen geboren en is dus momenteel 22 jaar oud. Van be roep is „Winnie", die op 17-jarige leeftijd reeds juniorenkampioen van zijn land werd, slotenma ker. Hoewel hij tevens een goed rouleur is, staat hij in de eerste plaats bekend als een sprinter van formaat en zijn gevreesde eindschot leverde hem dan ook reeds talrijke overwinningen op. In 1964 trok hij de aandacht van een reeks goede verrichtingen, waaronder een tweede plaats in het Westduits kampioenschap op de weg, een veertiende plaats in het wereldkampioenschap op de teeg te Sallanches en een zesde plaats in de Olympische weg- ivedstrijd te Tokio. Daarnaast behaalde hij nog negen overwin- ningen in wegwedstrijden. Dit jaar was hij eveneens reeds en kele malen succesvol in criteria en viel hij tevens op door zijn sterke rijden in internationale wedstrijden. In de Ronde van de Toe komst liep op de eerste dag niet alles op rolletjes. Het meest on plezierige incident voor de ren ners waren de twee gesloten spoorwegovergangen die hen on derweg ophielden en daarover tsaren de organisatoren nogal boos. De Duitsers hadden name lijk gegarandeerd dat alle bo men open zouden zijn als de rentiers zouden arriveren. Door het hoge tempo kwam de kara vaan echter sneller door dan verwacht werd en moesten de renners toch stoppen. In de vol gerskaravaan ging niet alles naar wens waaraan onervaren heid van chauffeurs meestal niet vreemd was. De chauffeur van de Poolse ploeg spande wat zijn rijden betreft de kroon. Hij maakte het zo bont dat hem via de Tourradio tenslotte werd verzocht wat regelmatiger te rij den en niet steeds onnodig te remmen. Op het gebied van onerva renheid blonk ook de Zwitserse coureur Albert Berger uit. Hij presteerde het om uit het pe loton weg te springen terwijl verscheidene van zijn ploegmak- kers door een lekke band van August Girard achterop waren geraakt. Ditmaal konden de overige Zwitsers ondanks de door de demarrages van hun landgenoot veroorzaakte tempo verhoging nog bijkomen. De strijdwijze van Berger is echter niet aanbevelenswaardig. Juichend gaat Wilfried Pefgen door de finish. Hij won de eerste etappe. (Van onze speciale verslaggever) KEULEN. Een stralende zo merzon boven de Duitse start plaats van de 52ste Tour de France. Maar nog voordat de karavaan één meter heeft gereden, hangen er reeds dreigende wolken boven het jaarlijkse spektakelstuk van monsieur Jacques Goddet. Nu ja. Monsieur Goddet. Sinds korte tijd geleden het grootste sportblad van Frankrijk l'Equipe, met aan de top de heer Goddet, met 12 miljoen nouveau francs schuld aan de rand van een faillissement balanceerde, en de me de-organisator van 's werelds meest im posante monsterrit, Le Parisienne Libe- re, de gehele zaak aan de Parijse „Fau bourg Montmartres" heeft verkocht, is de situatie ingrijpend gewijzigd. Niet zozeer voor de buitenwereld, maar toch wel intern. De maai bij „Le Parisien ne Libere", die sinds jaar en dag de rech terhand van monsieur Goddet is geweest, de uit Algiers stammende Felix Levitan. dirigeert nu in feite over het wel en wee van de Tour. En de heer Levitan met een eeuwige minzame glimlach, heeft op de ze zondag, zo volop zomers, in de grote massastad aan de boorden van de Rijn, de gehele dag moeten confereren en discus siëren in het hoofdkwartier van de Tour. het statige hotel Mondial. Het begon al zondagmorgen vroeg toen de equipe journalisten van het invloedrij ke Belgische dagblad „Het laatste nieuws" bij hun aankomst op de permanence kre gen te horen dat er geen papieren voor hen beschikbaar waren. De equipe was uiteraard stomverbaasd. De reden van de weigering maakte hen nog sprakelozer. De Belgische wielerkeizer Rik van Looy was door het blad speciaal gecontracteerd om tijdens de Tour geheel exclusief da gelijks verhalen voor een bijblad (van Het laatste nieuws dus) genaamd „Quick" te schrijven. Rik van Looy zou voor dat extra-werk ook een zeer behoorlijk por tie franken in de handen mogen vangen. Men kan daar volkomen inkomen, om dat Rik van Looy als zakenman zo'n aan bod moeilijk kan weigeren. En ook om dat de leiding van het Brusselse blad er geen problemen in zag. Ze waren er ech ter wel. De leiding van de Tour, op de hoogte gebracht van deze overeenkomst, dook diep in de reglementen van de ronde en toen kwam men tot de ontdekking, dat dit reglementair strikt verboden was. Het motief was, dat door de exclusiviteit Rik van Looy andere journalisten ook geen woord mocht vertellen. De man die als chef van „Het laatste nieuws" de ronde zou volgen, Marcel van de Kastele, was eerst nog van mening dat de internatio nale organisatie van sportjournalisten de AIPS, hier een vinger in de pap had, om dat de concurrentie tegenover andere journalisten in de Tour dan niet eerlijk zou zijn. „Want". zo vertelde hij ons „de zaken zouden toch heel vreemd ko men te liggen als alle renners voor bla den exclusieve verhalen zouden schrijven. (Van onze speciale verslaggever) KEULEN. Juichend stak Wilfried Peffgen een arm omhoog. Op de tribunes van 't fraaie Mungersdorfstadion applaudisseerden duizenden glunderende Duitsersvoor de eerste maal in de geschiedenis van de ronde van de toekomst won een landgenoot een etappe. En met die overwinning, be haald in zijn eigen stad en het stadion dat hij zo goed kent, werd Winnie Peffgen, een 22-jarige Keulse slotenmaker, meteen de leider in de vijfde Tour de PAvenir, die zondag begon met een daverende „coup" van enkele van de groot ste favorieten. De overwinnaars werden de Spanjaarden, Fransen en de Skandinaviërs. Deze laatsten, bepaald outsiders in de ronde, waren als enigen met 3 man vertegenwoordigd in de uit tien renners bestaande kopgroep en wonnen dus automatisch het dagploegenklas- sement. Groter echter nog was de vreugde hij de Fransen en de Spanjaarden die heide twee van hun sterkste coureurs vier minuten winst zagen hoeken op het peloton. Charley Grosskost, de pas 18-ja- rige Claude Guyot (reeds 125 over winningen ondanks zijn jeugdige leeftijd) José Lopez Rodriguez en Domigo Perrurena bevochten in de 162,5 kilometer lange, vlakke rit met start en finish in Keulen een bijzonder gunstige uitgangspositie in de strijd tegen de overige favo rieten, die maar liefst vier minuten achter raakten. Sjefke Jansen en zijn Neder landse ploeg in de Ronde van de Toekomst. Het gezelschap liet zich fotograferen op de voetgangers- trap naar de Rijnbrug. (Advertentie) o kunb i„nrt m«I ccheren en elke keer met het grootste gemak schoon en glad! Als hij nu weer door 'n plas rijdt, stop ik ermee. Het mesje dat tallozen op Gillette doet overgaan. (Van onze sportredactie) ALPHEN Bas van de Bom, reeds leider in het Breda-Bierklassement, heeft zijn positie verstevigd door de Ronde van Alphen op zyn naam te brengen. Hy won de sprint van een kopgroepje van vijf man, waarin Rini Roks met drie cou reurs was vertegenwoordigd. Het werd trouwens helemaal een triomf voor de Bredase ploegleider, want Jan van Geel veroverde de tweede plaats en kleine maar dappere Toontje Mertens de derde. Deze kopgroep werd pas in de 41e ronde geformeerd. Toontje Mertens en Piet Cooremans gaven de beslissende stoot. Zij trokken er tussenuit en kregen er drie man in hun kielzog. Jan van Geel. Bas van de Bom en Arie Drop zorgden ervoor dat de kopgroep slechts uit ren ners van twee ploegen bestond. Onder linge rivaliteit zorgde voor een zeer span nend slot, waarin de mannen van Rini Roks de boventoon voerden. Reeds op enkele honderden meters voor de meel namen zij de kopposities in en lieten de twee anderen ver achter. Bas van de Bom beschikte over de beste sprint capaciteiten en won zonder moeite. De derde plaats van Toon Mertens was een verdiende beloning voor het werk dat hij had gedaan. Bij iedere uitlooppoging was hij betrokken en schroomde er niet voor veel kopwerk te doen. De strijd bij de nieuwelingen was al snel beslist. Zes man ontsnapten en na men een grote voorsprong. Mart van Groezen was de sterkste en won de sprint. De uitslag bij de aspiranten luidt: 1 Th. Schouwenaar, Kruiningen, 25 ki lometer in 43 minuten en 15 seconden: 2 A. Stroosnijder, Kruiningen: 3 P. Bertijs, Bosschenhoofd; 4 R. Koks, St.-Willebrord: 5 J. de Graaf, Chaam; 6 J. Blok, Krui ningen: 7 P. Vermaer, Zwijndrecht; 8 L. Hendriks, Zundert; 9 H. van Rijswijk, Tilburg: 10 H. Meys, Tilburg. De nieuwelingen reden de volgende uitslag: 1 M. van Groezen, Made. 60 kilometer in 1 uur 14 minuten en 54 seconden; 2 J. Buys, Zwanenberg; 3 A. Versluis, Lex< mond: 4 C. Willemse, Hooge Zwaluwe; 5 P. van Hasselt, Roosendaal; 6 M. Hees been, Loon op Zand; 7 J. Smulders, Til burg; 8 H. Ligter, Laren; 9 L. Jongeling, Den Bommel; 10 K. Bailie, Badhoevedorp; 11 G. Janmaat, Amsterdam; 12 R. Corne- lisse, Amsterdam; 13 J. van de Berg, Assen; 14 A. Wouters, Zundert; 15 L. Embregts. Stampersgat. De uitslag bij de amateurs luidt: 1 Bas van de Bom, 's-Gravendeel, 100 kilometer in 2 uur 37 minuten en 22 se conden; 2 Jan van Geel, Breda; 3 Toon tje Mertens, Ulvenhout: 4 Arie Drop, Vlaardingen; 5 Piet Cooremans, Breda; 6 Ad van Haren, 's-Gravenlande; 7 Mar tin van der Lee, Drunen: 8 Nico Walra ven, Den Bosch; 9 Gerrit Liebrechts, Vlij men; 10 J. van Dirch, Werkendam: 11 Cees van Dorst, Roosendaal; 12 Cees Diepstraten, Gilze; 13 Cor Stultjens, Oos- Bas van de Bom kreeg de beker terhout; 14 Tonnie Barten, Zevenbergen: 15 Klaas Rennes, Nieuwpoort: 16 Jan Fransen, Halfweg; 17 Leen Poortvliet, Herkingen; 18 C. Smit, Rotterdam; 19 H. Verbeek, Poeldijk; 20 Wim Prinsen, Breda. 1 De voornaamste verliezers waren de Polen, Roemenen, Belgen en Nederlan ders. Zij misten de slag totaal en vooral voor de oranjemannen was dat een tries te zaak. Voor de beslissende vlucht wa ren zij namelijk bijzonder actief geweest. In elke kopgroep telde men een of twee oranjetruien, maar toen de slag viel, was de ploeg net in disorde door een lek ke band van Harm Ottenbros. Nog een maal was er een kans om terug te ko men, doch toen reageerden de mannen van Jefke Janssen te laat. Het kwam hun, met uitzondering van Wim Schepers, die in de straten van Keulen nog uit het peloton wegsprong op een verlies van 3 54 te staan. Opvallend was in de eerste .rit naast de felle strijd het bijzonder hoge tem po van 42.3 km per uur en het feit dat desondanks niet één coureur het peloton moest laten gaan. Bij gunstig weer draaide iedereen vrij wel voortdurend het grootste verzet en het enige gevolg was eigenlijk, dat ont snappingen weinig kans van slagen had den. De sterksten zouden de slag kun nen maken, kopgroepen zonder voldoen de inhoud hielden de strijd nog geen vijf kilometer vol. Toch waren de Nederlan ders vanaf het begin waakzaam. Zij kenden de meesten van hun tegenstan ders niet en namen daarom het zekere voor het onzekere: bij iedere vlucht ging op zijn minst een man mee. Tijdens de eerste 45 km waren achtereenvolgens Lute en Leijten (in een groep van li), Steevens (met vijf anderen, onder wie de sterke Zweed Goesta Petterson, de Spanjaard Suria en twee Italianen) en Hennie Schouten (met dc Weslduitser Loeschke in de slag. maar het feest duurde nooit langer dan twee of drie kilometer. Toen kwam de eerste tegen slag. In de straten van Dusscidorf (47 km) kreeg Harm Ottenbros een lekke band. Tevoren had Sjefke Janssen be paald. wie door wie zou worden geholpen in geval van pech en daartoe zijn ploeg onderverdeeld in twee viertallen. Vol gens de instructies zou Ottenbros opge wacht wroden door Beugels. I^ijten en Lute, maar niettemin bleven meer Ne derlanders achter om de Alkmaarder te steunen. Dit was typerend voor de goede ploeg- geest, maar niet verstandig. Zoals bleek toen even later zes man het peloton de rug toekeerden. Voor de eerste maai ont brak de oranjeploeg voorin en juist deze ploeg zou onfortuinlijkerwijs wegblijven. In de lijn der verwachtingen lag dit niet, want van de vluchters behoorden er liefst drie tot de Skandinavisehe ploeg, te weten Ole Hojlund, Jupp Ripfel en Mogens Thorslund. Twee van de drie anderen, de Brit Derek Harrison (in Engeland beschouwd als een grote be lofte) en de Italiaan Marion Anni, geno ten bovendien nog weinig bekendheid en het enige gevaar viel eigenlijk te duch ten van de Spanjaard Domingo Perrur- rena. Daarom zag het peloton niet veel in de poging en mocht het halve dozijn snel anderhalve minuut voorsprong ne men. Tekenend voor het „gebrek aan vertrouwen" was intussen dat de Skan dinavisehe ploegleider het niet eens no dig vond, naar voren te komen. De vluchters zouden het dan ook waar schijnlijk nooit hebben gered, als niet vijftig km verder versterking was ko men opdagen. En wat voor versterking! Charlie Grosskost, Claude Guyot en José Lopez Rodriguez, drie coureurs die tot de sterksten uit het veld worden gerekend, schoten na ruim 90 km uit het peloton in gezelschap van de Duitse rouleur- sprinter Wilfried Peffgen en overbrugden binnen acht km het inmiddels tot ruim een minuut geslonken verschil. Van de Nederlandse ploeg, gewaar schuwd door de kracht van de Spanjaar den en Fransen probeerden Lute en Leii- ten vergeefs te volgen. Zij naderden het sterke viertal in gezelschap van een pas sieve Duitser tot op 100 meter, moesten zich toen echter gewonnen geven. Door de komst van de vier achtervol gers werd de kopgroep na 100 km nieuw Aan de oever van de Rijn hield Kees Pellenaars 'n bijeen komst. Het ging er zo te zien ge zellig aan toe. Van links naar rechts Henk Nijdam, Jo de Haan Jo de Roo, Leo van DongenCees Haast, Huub Harings, Cees van Espen, Gerben Karstens, Rik Wou ters en Bas Maliepaard. Dan bleef er niemand al meer over. Maar de AIPS, waarvan heel toevallig ook weer de heer Felix Levitan ook weer als voor zitter zeer veel heeft te zeggen, staat daar volkomen buiten." Vandaar dat Marcel van de Kastele on middellijk bij de leiding van de Tour ging protesteren dat „Het laatste nieuws" uit de ronde was verbannen. „Moet de betrokken renner hiervan de schuld niet dragen, en moet men dus hem niet straf fen?" aldus zijn verweer. Per slot van re kening heeft de Tour niets te zeggen over de journalisten, althans over het doen en laten van de kranten die zij vertegen woordigen. Het gevolg was dat de leiding van de Tour de France aan het beraad slagen ging en Rik van Looy ook na lut tele uren werd verkondigd, dat als hij zijn exclusieve verhalen voor Het laatste nieuws toch zou willen schrijven hij tniet zou mogen starten in de ronde van Frankrijk. Wat Van Lo-oy, die met een zeer boos gezicht zich nog 'n moment in de permanence liet zien, nog vertelde, was dat hij coüte que coüte zijn contractuele verplichtingen tegenover Het laatste nieuws zou nakomen. En de directie van „Het laatste nieuws"? Telegrafisch heeft men uit Brussel de equipe van de krant reeds laten weten dat als de journalisten niet in de Tour mogen, er geen letter over de ronde van Frankrijk in het blad zal worden gepubli ceerd. En dan Duitsland. Ook daar is de storm op deze zomerse dag in de wielerwereld geducht opgestoken. Wolfshohl, de koene Duitse renner, op papier eerste-luitenant van de gedoodverfde Tourwinnaar Ray mond Poulidor (maar dat zal dan maar moeten worden afgewacht!) heeft ook ge meend zijn beurs aanzienlijk te kunnen spekken, door voor een Duits krantencon cern zijn belevenissen in het circus van monsieur Jacques Goddet exclusief te verkopen. En wat voor Rik van Looy geldt, doet dat ook voor de Duitse bladen. Een groep Duitse journalisten bleef dan ook met lege handen staan, toen zij in de perma nence in de majestueuze Sporthall te Keulen, hun papieren kwamen afhalen. Het gaat werkelijk niet om twee kleine rennertjes, maar om twee kopstukken. Waren het kleine jongens geweest, de bladen hadden hun artikeltjes zonder meer laten duikelen. Maar Rik van Looy en Wolfshohl zijn twee keien, en die kan men niet zonder meer op straat zetten om het duidelijk te zeggen, buiten de Tour laten. Dat betekent dat er vandaag nog enorm zal worden geconfereerd, want zoo der Van Looy en Wolfshohl zal de Tour de France anno 1965 enorm veel fleur en cachet verliezen. leven ingeblazen. En de winst, die gesta dig geslonken was, groeide weer aan Een gesloten spoorwegovergang in Rois- doif (128 km) dreigde echter alles te be derven. Luid vloekend en tierend stonden de tien vluchters te wachten en hun humeur werd nog slechter, toen na het passeren van een eerste trein de bomen dicht bleven. Koarsleider Jacques Maj-Chand greep in toen het peloton even eens arriveerde en bepaalde dat de kop groep met de inmiddels tot 2.10 gegroei de voorsprong zou mogen beginnen. Na dit intermezzo verslapte het tempo in de hoofdmacht nog meer en tot over maat van ramp werd de groep later nog eens gestuit door een gesloten overweg hetgeen de vluchters een minuut extra winst opleverde. Te Keulen bleek de marge te zijn opgelopen tot 3,54 voor negen van de tien, want Harrison had op het laatste moment zijn metgezellen wegens kramp moeten laten gaan. Op de smtelbaan van het Mungersdorf-stadion veroverden de Fransen Guyot en Gross- os de beste posities. De door zijn ploeg- makker gelanceerde Guyot had op het voorlaatste stuk zeker twee meter winst 2J> de eveneens naar voren gekomen Peffgen, doch maakte toen de fout van zijn leven door te veel aan de buiten kant te gaan rijden. Peffgen, opgezweept door de toejuichingen van zijn landge noten, greep zijn kans en passeerde bru taal middendoor. Een geschokte Guyot trachtte nog wel het verlies goed te ma ken, kwam dreigend naderbij, maar bleef toch „hangen". De Duitsers hadden hun winnaar. De Nederlanders zorgden nog voor een kleine pleister op de wonde door een aantal verdienstelijke verrichtingen in de slotfase. Schepers liep met de Belg Le- sire nog elf seconden op het peloton uit en Siteevens. Ottenbros, Schouten en Hoogland veroverden sprintend gunstige klasseringen in de hoofdmacht. Het bleef trouwens die hele zomer In dat zo heerlyk zomerse Keulen rommelen over de Tour de France. Kort voor de aankomst van de kleine Tour in het ma ger gevulde Keulse sportstadion, werden de Tourploegen gepresenteerd. Het was nogal een kille bedoening. Twee baaids, een Belgische en een Duit> se, bliezen de ene mars na de andere in, de blauwe Duitse hemelkoepel. Maar volksliederen kwamen blijkbaar op het repertoire niet voor. Kees Pellenaars was dan ook verre van enthousiast over deze proloog. „Mijn mannen hadden in civiel moeten komen", verklaarde hij ons met een paar gepeperde uitdrukkingen. De Te- levizier-ploeg rukte tenslotte aan met een trui over een burgerpakje. Zo leek het tenminste nog iets. In elk geval beter dan de Pelforth-mannen, die met strop dassen en het gewone huis- tuin- en keu ken-pak op het appèl verschenen. En toen de naam Jan Janssen met veel bombari werd afgeroepen, trad er geen sterveling naar voren. Want Jan Janssen was er nog niet. Hij zou zich pas maandagmiddag la ten zien. De Pelforth-ploeg is overigens helemaal niet in zijn schik, dat Jan Jans sen als kopman is aangesteld. Ploegleider Maurice de Muer schudde zorgelijk het hoofd: „M'n jongens hebben er nu al de pee inKees Pellenaars was er ook nog: „Ik ben nu al doodmoe" en de si gaar hing dan ook lusteloos in de mond: „ik bedoel van al dat gesjouw. De twee de etappe zal ik waarschijnlijk" zelf mijn wagen moeten rijden. M'n chauffeur moet dan voor de rechter komen, omdat hij een vrachtwagen heeft aangereden. Vooruit maar, dat kan er ook nog wel bij". En dan spreken we tot slot ook nog in een flits Peter Post. Inderdaad in een flits, want Peter was moedeloos. Zijn fa briek Flandria heeft van hem geëist, dat hij in de Tour zou starten. Peter heeft er geen zin in en is bovendien niet in con,» ditie. Maar hij moest en daarom heeft zijn ploeg ook al de smoor in. Hij verklaarde dat hij ook moeilijk anders kon, omdat hij van Flandria nog geen cent van zijn jaartoelage heeft ontvangen. Bepaald op gewekt zal Peter Post dus niet in de Tour starten. Rik van Looy passeert VEaul- pe De uitslag van de le rit: 1 Peffgen (Duitsland) 3.49.43 (incl. 30 sec. bon.); 2 Guyot (Fr.) 3.49.58 (incl. 15 sec. bon.), 3 Grosskost (Fr.) 3.50.13, 4 Anni (It.) z.t. ,5 Rodriguez (Sp.), 6 Rip fel (Zweden), 7 Hojlund (Den.), 8 Pe- rurenna (Sp.), 9 Thorelund (Den.) allen z.t., 10 Harison (GB) 3.50.52, 11 Schepers (Ned.) 3.53.56, 12 Lssire (Belg.) zt 13 Johnk (Dtsl.) 3.54.07, 14 Bobekov, Buig. 15 Staron, Polen, 16 Benet Fr.. 17 Ca- resco, Sp, 18 Steevens, Ned., 19 Otten bros, Ned., 20 Schouten, Ned. 21 Hoog land, Ned., 22 Goletz, Dtsl., 23 Riemann Dtsl.. 24' Bodart, Belg, 25Gazda, Polen 40 Leyten, Lute en Beugels, Ned. allen z.t. Het ploegenklassement van de eerste etappe: 1 Denemarken—Zweden 11.30.39 2 Frankrijk 11.34.33, 3 Spanje 11.34.33 4 Duitsland 11.38.27, 5 Italië 11.38.27, 6 Gr Brittannië 11.39.06. 7 NEDERLAND 11. 42.10 (Schepers, Steevens, Ottenbros); 8 BELGIë 11.42.10, 9 Oostenrijk 11.42.21, 10 Bulgarije 11 Zwitserland. 12 Roemenië, 13 Zuidslavië allen z.t.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5