DE MENS VRAAGT OORSPRONKELIJKHEID De worsteling van het individu in de communistische lectuur „Stem -luchtdoop was een belevenis bamddeimt Donald Duck EEN HUIS VOL HERRIE „Operatievitaminen" GEEF HET UW KINDEREN! obligatierente-rekeningen R. MEES&ZOONEN We weten veel van de natuur maar te weinig van de mens WÊSÊÊÊÊÊ Vanavond film op de t.v.: A1/ °l Zagers spitten Beatrix I Beatrix II Rudolf Haveman Mihajl Mihajlov Staatsprijs film voor cineast Frans Weisz E. v. Altena met chansons DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 21 JUNI 1965 Papier voor Als lezer van uw blad kom ik gere geld artikelen tegen betreffende de hen gelsport. Zeer prijzenswaardig, daar on der de verschillende sporten in ons land de hengelsport een groot aantal beoefe naars telt. Nu stond er in uw blad van 15 juni een stukje over het wormen (za gers) spitten. Daaruit zou men kunnen verstaan dat men vrij mag spitten, als men maar buiten de verpachte oester- en mosselpercelen blijft. Niets is minder waar! Daarom dit schrijven, om misverstanden te voorko men, en om argeloze en door het be wuste artikel misleide spitters een pro- ces-verbaal te besparen. Om op de slikken zeepieren (zagers) te spitten is een vergunning nodig. Kos ten f 6,- per jaar. Aan te vragen (voor Zeeuwse rivieren) Insp. Domeinen Ra velijn de Groene Jager te Goes. Ver gunning geldt voor Oost- en Wester- schelde. P. POLDERMAN Stationsstr. 77 Rilland-Bath Een vreemd idee om als Nederlan der te moeten bedenken dat onze toe komstige koningin met dodenherden kingsdag bij het nationaal monument op de Dam, een krans gaat leggen, met op de achtergrond iemand, die het nazi-uniform heeft gedragen, om mede te helpen het Derde Rijk naai de overwinning te leiden Wij gunnen onze prinsessen een vrije keus, maar zij hebben ook plichten ten opzichte van het volk. En is het ook wel eerlijk van een gedeelte van ons volk, nu alles pro beren goed te praten, en bij de verlo ving van prinses Irene met Carlos, in heel het land zo'n misbaar te maken (wij praten niets goed, de feiten zijn dezelfde) maar wij geloven dat toen de geloofsproblemen de grootste rol hebben gespeeld, en dat vinden wij niet eerlijk. Irene deed resoluut afstand van alle rechten, laat Beatrix het voorbeeld volgen, en alle moeilijkheden zijn de wereld uit. Naar aanleiding van de publikaties uit. de krant en t.v. heb ik gemerkt dat sommige Nederlanders een beetje gegriefd zijn omdat prinses Beatrix zich gaat verloven met een Duitse prins, die toevallig onder het Hitler- regime soldaat is geweest. Ik kan best begrijpen, dat sommige landgenoten de pijnlijke gevolgen die het Nazisme met zich mee heeft gebracht, nog voelen, vooral diegenen die in een concentratiekamp gezeten hebben. Moeten wij daarom blijvend kwaad zijn op diegenen die tegen ons gevochten hebben en hen blijven haten? Christus heeft dat toch ook niet gedaan, toen wij hem aan het kruis genageld hebben. Ik hoop dat het Ne derlandse volk verstandig zal zijn, en de toekomstige gemaal van onze prin ses de kans zal geven om ons te laten zien, dat hij een goede echtgenoot en prins is. Laten wij onze kroonprinses dat verdriet besparen, dat wij haar keuze niet goedvinden. Trouwens onze regering doet toch ook zaken met Duitsland. Hoeveel mensen zijn er niet die met de Duitser zaken doen of die met een Duitser getrouwd zijn. Moeten we iemand veroordelen omdat hij in zijn jeugd iets heeft gedaan, waar hij latei- spijt van heeft? Hoevelen van ons begaan in hun jeugd eens een fout, waar ze later spijt van hebben? Daarom moeten we een ander dat ook niet verwijten. Laten we daarom de toekomstige verloofde van onze geliefde kroonprin ses ons vertrouwen schenken, en hem de gelegenheid geven om te tonen dat hij ons vertrouwen waard is. Dan zullen we het geluk van twee mensen niet bederven. EEDE M. S. 5? ROME Het reeds vaker gesignaleer de fenomeen van het revisionistische streven in de moderne communistische literatuur blijft, in al zijn beperktheid en al ztfn kwetsbaarheid, een groot gedeelte van de tegenwoordige geeste lijke activiteit van dt. intelligentsia in de Oosteuropese landen nog steeds ken merken. En het hoofdmotief is even eens steeds hetzelfde: de menselijke persoon, het individu, het recht op vrije levensuiting in de kunst en op vrij wetenschappelijk en wijsgerig on derzoek. Natuurlijk mag zich dit streven niet overal en altijd met dezelfde openheid en directheid uiten, het hangt van de persoon van de schrijver, de inkleding, het land en de bijzondere fase van ideologische discussie af, wat en hoe veel gezegd mag worden. De grond- melodie .ft echter altijd hoorbaar. De enkeling, het individu, de mens vraagt ruimte meer vrijheid, meer existentiële oorspronkelijkheid in zijn sociaal en geestelijk bestaan. Hiervoor willen we allereerst enkele recente voorbeelden geven. In het Westen is in de laatste tijd een nieuwe en niet onbelangrijke Pool se auteur bekend geworden, wiens sa tirische toneelstukken bewijzen, dat de inmiddels strenger geworden censuur in Polen nog steeds een vrij openhar tige taal toelaat op voorwaarde dat zich deze taal in een poëtische camou flage en in een intellectuele acroba tiek uitleeft, die door het gewone pu bliek noch door de partij-functionaris sen in al haar nuances herkend wordt. Wie de opstellen van Kolakowski en de aforismen van Jerzy Lec kent, zal zich verwonderen over het feit, dat dergelijke dingen in Polen gezegd en gepubliceerd mogen worden. Hetzelfde geldt van de toneelstukken van Sla- womir Mrozek (die zojuist in Duitse vertaling onder de titel „Stücke I" bij Karl Henssel in Berlijn zijn versche nen), waarvan het steeds terugkerende thema de strijd van de mens tegen het regime is hoe de inkleding er ook moge uitzien. Het meest verrukkelijke voorbeeld van de intellectuele verbeel dingskracht die een schrijver in een dergelijke situatie moet ontwikkelen, vindt men in de satire „De Politie'. Hier wordt een dictatuur beschreven, die in niet geringe verlegenheid terecht komt door het feit dat er geen ver zet meer tegen haar gepleegd wordt. De politiepresident, hierover wanho pig. haalt een jonge sergeant over om de rol van verzetsstrijder op zich te nemen en zich na een aantal verzets daden te laten opsluiten. In de een zaamheid van de cel gebeurt, wat de politie niet had kunnen voorzien: de sergeant wordt overtuigde aanhanger van het verzet, werkt zich langs ver schillende slimme wegen weer omhoog en tenslotte worden de commanderen de generaal en de politiepresident er toe overgehaald, elkaar te arresteren: een salto mortale van de waanzin van de totale dictatuur. De mens is vol komen geëlimineerd, het volmaakt on menselijk geworden regime verslindt zichzelf. Blijft deze les werkelijk aan een breed publiek verborgen? Hoewel Mrozek in zijn inleiding uitdrukkelijk verklaart, dat er nergens toespelingen in het stuk gemaakt worden en dat er niets tussen de regels te zoeken valt, zo zal iedere lezer van deze stukken tot de conclusie komen, dat ook deze inleidende woorden van de auteur een camouflage zijn die een ervaren lezer ook op de juiste wijze zal interprete ren, namelijk als uitnodiging de toespe lingen te begrijpen, en zich niets wat tussen de regels staat te laten ontgaan. Reeds duidelijker uit zich een geleer de, die als overtuigd communist toch de moed had een voor hem zeer gevaar lijke randpositie in het officiële marxis- me-leninisme te kiezen. We bedoelen de Oostduitse professor in de natuur wetenschappen Rudolf Havemann, die verleden jaar wegens zijn onorthodoxe colleges en uitlatingen zijn baan als hoogleraar en zijn lidmaatschap van de partij yerloor. Rudolf Havemann, (Advertentie) die aan de Oostberlijnse universiteit een groot en zeer geïnteresseerd pu bliek onder alle studenten gevonden .had, werd het zwijgen opgelegd. Toch 'werden zijn colleges in West-Duitsland gepubliceerd (bij Rowohlt) en begin mei j-1. zond Havemann een tekst naar een ontmoeting van Westeuropese en Oosteuropese geleerden, die het katho lieke ,,Paulus-Gesellschaft" in Salz burg had georganiseerd. Deze tekst werd voor dit gezelschap van katholie ke wijsgeren en theologen zoals Karl Rahner, voor Westeuropese communis ten en deelnemers uit Bulgarije en Joe goslavië voorgelezen en verscheen daar na in de „Rheinische Merkur". Het is een interessant en moedig stuk, aan gezien Havemann die nog steeds in Oost-Duitsland woont, reeds een keer grote moeilijkheden met het regime nad, omdat hij in een interview met een Westduits blad nogal openhartige taal spiak. Nu is hij niet minder eer lijk: ,,Ik meen dat wij (de communis ten) eronder te lijden hebben, dat we veel van de natuur, doch te weinig van de mens weten". Daarmede stemt hij met de kritiek van Sartre en ook van de Poolse communistische wijs geer Adam Schaff op het marxisme overeen: „Ook het ontbreken van een marxistische antropologie is in niet ge ringe mate ervoor verantwoordelijk dat het onder het Stalinisme tot een der gelijke fatale ontwikkeling in de ver keerde richting kon komen". Of anders: „De marxistische theorie heeft tot nu toe de mens te eenzijdig, niet dialec tisch alleen als p/rodufct en object van de maatschappij voorgesteld". Op grond van deze overweging komt Have mann tot een conclusie die het alge mene thema van de revisionistische on rust in de communistische landen aan geeft: ,,Het individu wordt op deze wij ze (in de tot nu toe heersende marxis tische denkwijze) van zijn individua liteit ontdaan en daarmee van zijn men selijkheidMaar dit menselijke is steeds het niet-tijdelijke, het duurzame het Eeuwige in ons". Het is moeilijk voor een communist de grenzen van het marxisme duide lijker aan te geven, en zeker kan de aanduiding ..eeuwig" voor het mense lij k-individuele van de mens niet als bij/onder orthodox marxistisch be schouwd worden. Hiermede bevindt zich Havemann gevaarlijk dicht bij de on sterfelijke ziel, waaraan de christen vasthoudt In dezelfde richting dacht een jonge geleerde, die zijn redenering nog ver der liet gaan en daarvoor clan ook op het ogenblik in de gevangenis zit: Mi hajl Mihajlov, de Joegoslavische his toricus, die in twee artikelen van het tijdschrift „Delo" van de vernietigings kampen van Stalin had gesproken. Mi hajlov had aan dit tijdschrift een der de artikel gestuurd dat de redactie niet meer had durven publiceren. Het is inmiddels bekend geworden en ge publiceerd. Men vindt, er nogal sterke voor een communistisch regime onaanvaardbare stellingen in, dat is niet te ontkennen. Ook Mihajlov belandt in zijn beschrij ving van het hedendaagse Rusland en het geestelijke leven aldaar bij het pro bleem van de mensélijke persoon: „Juist de ervaring van de Sovjet-Unie laat zien dat de oplossing van de te genwoordige crisis van onze eeuw niet in de politieke, sociale en economi sche sfeer ligt. maar veel dieper, in de existentieel-kosmische crisis van de persoonlijkheid in de metafysische diepte van de menselijke individuali teit. In de taal van de religieuze mens gesproken in het verlies van God". Het Leitmotiv is overal hetzelfde: de mens, de persoon, het individu. Er ont wikkelt zich een steeds sterker verlan gen naar een vrijere en diepere ont plooiing van die persoonlijke krachten die door het collectivisme waren on derdrukt. De voorbeelden die tot nu toe zijn aangehaald, stammen niet uit Rusland. Toch voltrekt zich in de Sovjet-litera tuur een proces dat hiermede volko men overeenstemt, al zijn de condities verschillend, dc geestelijke 'en cultu rele traditie anders, de controle van het regime veel strenger. De proble matiek is dezelfde. Dit blijkt uit een recente studie die wij niet sterk ge noeg kunnen aanbevelen: het boek van Helen von Ssachno, „Der (Aufstand der Person" dat zojuist in het Argon Verlag, Berlijn is verschenen. Het is een uiterst kundig en boeiend geschre ven overzicht over de gehele ontwikke ling van de communistische literatuur in Rusland vanaf de revolutie, maar met het hoofdaccent op de Stalinisti sche en de na-Stalinistische literatuur tot in het jaar 1964 Op deze wijze ervaren we meer van de merkwaardige overgangssituatie van de Sovjet-literatuur in de eerste jaren van 1917 waarin ook de burgerlijke meelopers", de ci-devants nog een ze kere vrijheid hadden. We beleven in uit.erst subtiele analyses de onderdruk king van de vrije kunstuiting onder Stalin, vooral geïllustreerd aan de tra gische figuur van Alexander Fadejew die als literaire spreekbuis van de tiran na 1956 ook geen andere uitweg zag dan de zelfmoord- De schrijfster dringt echter dieper in de psychologi sche en existentiële conflictsituatie van de kunstenaar in een totalitair regime door en weet op meesterlijke wijze bij de afzonderlijke auteurs het harde pantser van de opgelegde ideologie van de weinige, krampachtig ingehouden, maar toch voelbare uitingen van de authentieke persoonlijkheid van de dich ter en schrijver te onderscheiden. Dit conflict wordt meer open onder Kroestjev, bij Pasternak natuurlijk, ook bij Dudinzew Paustowskij, bij Solsche- nizyn, Jewtoesjenko e-a. Tegen de ach tergrond van de voortdurende discus sie tussen regime en schrijvers wordt de diepe worsteling van de enkeling om zijn oorspronkelijke boodschap" in de kunst zichtbaar een worste ling die niet beslist is, die het regime nog volledig controleert. Die echter zo diep verankerd is in de natuur van de mens, dat niet te zeggen valt of en wanneer zij met een grotere elementaire kracht zich zal_doen gelden. Dr. K. J. HAHN. Maandag 21 juni HILVERSUM 1 402 M Nieuwsberichten en mededelingen: 12.30, 19.00, 22.30 en 23.55 uur. Populaire muziek 12.50, 14.30, 19.30 en 22.55 uur. Klassieke muziek: 15.30 en 22.00 uur. Documentaire of klankbeeld: 14.05 uur (schoolradio). Hoorspel: 21.15 uur. Jeugd programma: 17.00 uur. HILVERSUM 2 298 M Nieuwberichten en mededelingen: 12.30: 12.55: 16.00; 18.00; 20.00; 22.30 en 23.55 uur. Populaire muziek: 12.35; 15.00 17.35; 18.15 en 23.15 uur. Klassieke mu ziek:- 13.30; 19.00; 22.40 uur. Vrouwen programma: 19.25 uur. Hoorspel: 14.15 uur. Sportuitzending: 18.40 uur (Tour de l'Ajvenir). Jeugdprogramma; 16.15 uur. BELGIë VLAAMS 324 M Nieuwberichten en mededelingen: 12.00 uur en verder om het uur. Po pulaire muziek: 12.15; 14.03; 18.30; 20.00 en 23.30 uur. Klassieke muziek: 13.20; 14.30; 17.15 en 20.45 uur. Ziekenprogram ma: 16.09 uur. Sportuitzending: 18.28 uur. Dinsdag 22 juni HILVERSUM 1 402 M Nieuwsberichten en mededelingen 7.30; 8.30 uur. Populaire muziek: 7.05 en 8.40 uur Klassieke muziek: 10.00 uur. Documentaire of klankbeeld: 9.40 uur (Schoolradio). HILVERSUM 2 298 M Nieuwsberichten en mededelingen: 7.00; 8.00 en 11.00 uur. Populaire mu ziek: 7.20; 8.10 en 10.10 uur. Klassieke muziek: 8.55 uur. Ziekenprogramma: 9.00 uur. Jeugdprogramma: 10.00 uur, Maandag 21 juni NEDERLAND 1 NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. CVK-IKOR-RKK: 19.06 Kenmerk, veertiendaagse informatieru briek van dp kerken. NTS: 19.35 Huckle berry Hound, TV-film 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke partij: P, S.P. 20.30 Een huis vol herrie (Upstairs and downstairs), speelfilm, (beide keu ringen alle leeftijden). 22.05 De eerste wereldoorlog (The Great War), docu mentaire. 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Programma van de Fransp tele visie: 3000 meter onder het aardopper vlak, tv-film en chansons in drie ac- ten. BELGIë VLAAMS 19.30 Richard Leeuwenhart: De mon niken van Latroun. tv-feuilleton voor de jeugd. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws 20.30 Andorra, toneelstuk. 22.20 In de spiegel van de kunst: De wassende maan, een programma over het con tact tussen oosterse en westerse be schaving in de landen aan de Mid dellandse Zee. 22.50 Nieuws. BELGIë FRANS 19.00 Berichten. 19.03 Programma voor de kinderen 19.30 Sportprogramma. 20.00 Journaal. 20.30 La preuve par qua- tre. wedstrijdspel. 21.00 Le Saint, tv- feuilleton. 21.50 Lectures pour tous, li terair programma. 22.40 Journaal. (Van onze filmredactie) ARNHEM De tweejaarlijkse staats prijs voor filmkunst, met de uitreiking waarvan de filmweek alhier is besloten, is ten deel gevallen aan de Nederlandse Franz Weisz voor zijn film „Een zondag op het eiland van de Grande Jatte". De Nederlandse filmpers heeft een prijs van duizend gulden toegekend aan de Poolse cineast Skolinowski, van wie tij dens de filmweek twee films werden ver toond. Deze prijs werd dit jaar voor de eerste maal uitgereikt. Het is de bedoe ling hem voortaan op elke filmweek toe te kennen. De(, .volgende manifestatie zal waar- söhitftlqk över twee jaar wórden georga niseerd. Dit heeft de voorzitter van de Nederlandse bioscoopbond op de laatste filmavond meegedeeld. (Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend (Advertentie) HORLOGE Om precies te weten hoe laat het is. Om na te gaan hoe lang de les nog duurt Goed idee! Vraag er ook een. Als verjaardagscadeau of Sint Nioolaassurprise, Als beloning bij een goed of tamelijk goed rapport. Bij overgang of eindexamen. Indus! Moderne heren- en elegante dameshorloges. Tot op de sekonde nauwkeurig. Pub!. N.V. Handelmij v. d. N.V. v/h Eduard Goudsmit - Rotterdam. (Van een onzer verslaggevers) VLIEGBASIS WOENSDRECHT - Op de vliegbasis heerste de on werkelijk aandoende rust van de zaterdag tóen rond 1 uur de eerste Stem-lezers daar arriveerden om hun rondvlucht te maken, ver diend met het juist oplossen van de moeilijke luchtmachtpuzzel die enkele weken geleden in onze krant werd gepubliceerd. Tussen negen en tien uur zaterdagmor gen hadden de telefoons op het hoofdkan toor van de krant roodgloeiend gestaan. Op de hoogte gebracht van de weerstoe- stand door Woensdrechtse meteorologische dienst, konden de telefonisten onze pas sagiers goed nieuws meedelen: de vlucht gaat door. De luchtmacht in het bijzonder de bemanning van de Fokker Friendship van 334 Transport Squadron gaf het volle pond; een magnifieke sight-seeing-tour over de indrukwekkende Deltawerken. Menige Zeeuw of Westbrabander zag voor het eerst zijn woonplaats vanuit de lucht. Het zicht was glashelder. De wei nige witte cumuluswolken zweefden hoog aan de blauwe hemel voorbij en de Friendship bleef er ver onder. Wel was het ietwat „tikkerig" in de lucht, vooral boven het land. Tijdens de eerste tocht waren er enkelen die naar het witte zakje moesten grijpen. Een kapelaan uit Gilze kwam de vlieg tuigtrap af terwijl hij de koelte van de wind als het ware met beide armen naar zich toe trok. „Wat was het warm in die (Advertentie) kist", zuchtte hij. Een jongeman uit Goes rolde gehaast van de vliegtuigtrap om zijn vader te vertellen hoe klein Goes wel was vanuit de lucht en een Bredase juf frouw die' in de cockpit had mogen fil men, ontdekte toen ze weer met beide benen in het Woensdrechtse gras stond, dat haar film al geruime tijd opgebruikt moet zijn geweest toen zij nog ijverig „shots" dacht te maken. De stemming was na de vlucht nog be ter dan er voor. Voor de meesten bete kende het de luchtdoop en was het wach ten op de start nogal spannend. Voor al te nerveuze naturen echter was er de cadi-wagen met krachtige koffie. Een „gevulde koek" bleek voor sommigen een afdoefid middel tegen een van spanning krampende maag. De bemanning van de Friendship, die er een vrije zaterdag aan opgeofferd had, nam na afloop van de vluchten op spec taculaire wijze afscheid van de dankbaar- wuivende passagiers door laag en met de vleugels wiegend voorbij te stuiven. MOSKOU (U.P.I.) Patiënten, die in het stadsziekenhuis van de Russische stad Bakoe moeten wor den geopereerd, mogen voor de operatie een keus maken uit mu ziek van Brahms, Beethoven en Tsjaikovsky. Een chirurg daar, die zelf in zijn vrije tijd componeert, is van me ning dat muziek de patiënten kal meert en de voorbereiding op de operatie gunstig beïnvloedt. Het blad „Nedelja", dat dit meld de, vertelde niet of jonge patiëntjes hun eigen favorieten, zoals de Beatles, mogen horen. Het is een verademing te kunnen con stateren, dat in onze zo zeer tegen het buitenland aanleunende wereld der lich te muze mensen het aandurven een ei gen Nederlandse chansoncultuur op te bouwen. Hermans en Sonneveld zijn enkelen van die dapperen. Ook Ernst van Altena heeft het gewaagd- En met succes. Zijn ..luisterliedjes", zoals hij chan sons noemt, staan op het repertoire van artiesten als Connie van den Bos, Henk van Ulsen, Jacco van Renesse, Luc Lutz, Liesbeth List, Donald Jones. Rijk de Gooyer, Hans Boskamp en vele anderen- Hen procent van zijn oeuvre heeft hij samengebracht inzijn jongste bundel «Chansons van Ernst", die 56 oorspron kelijke cabaret- en „luister"-liedjes be vat. (Uitgeverij Heynis n.v. A'dam). Men onderschatte het onderscheid tus sen beide niet. Chansons tasten naar P°ezie en vormen een twee-een-heid tus sen tekst en muziek. Het cabaretliedje arentegen haakt in op de actualiteit. waarbij de tekst van meer belang is dan muziek. Als voorbeeld van dit laatste Qiene deze strofe uit zijn „stap-Horst- essei-Lied", betrekking hebbend op de wuste boerenkar-affaire en deel uitma- Kend van de bundel: Want in Staphorst zijn we netjes en we houden wel van pretjes waar we gooien wie te ver wil gaan met stenen. Wij zijn hele strenge godjes met het grootste aantal motjes met de zwartste kousen en de langste tenen. Wie hier overspeelt en voor een anders' liefje zwicht, wordt veroordeeld tot een j folkloristisch volksgericht, teifs de burgemeester vindt dat niet zo kwaad en de rijkspolitie komt een dag uitn, Slaph°rst *Vn we fijntjes™*' kleine, keurige Calvijntjes en wie t anders doet die gaat Middeleeuwen /T V°°r de leeuwen- m het blad van B B B Het tweede nummer van het nieuwe maandblad 'Barend de Beer' is uit. Barend de (tv) Beer is er nu in prachtige kleuren. Laat uw kinderen genieten van de avonturen van Barend de Beer, Klaasje en Pimpernel. Ze zijn dol op de vele in rijke kleuren geïllustreerde verhalen en de platen-om-te-kleuren! Het blad van Barend de Beer is vanaf heden overal verkrijgbaar. Bij kiosken, boek- en tijdschriftenhandel a 1.- per nummer. Maandabonnement bij de bezorger van Eva.TeleVizier en Fix en Fox 75 ct. Postabonnement 4.50 per halfjaar, ƒ9.- per jaar. Schrijf naar de administratie van 'het blad van Barend de Beer', postbus 19, Leiden. Post giro 629800. HET IUD VU lARtMD Dt It&R IS LEH UITUVt V/UI 0L NtOtRUHDSCHÉ ROIObUVUtt MU MX It ItlOEH Door de automatische koppeling aan het rendement op staatsobligaties wordt de rentevergoeding over mei 1965 verhoogd tot i 2 0 per jaar. GUNSTIGE NEVENVOORWAARDEN opzegtermijn 3 maanden, of, naar keuze, 1 maand met rente-reductie 2000,- per maand en effectenaankopen geheel zonder opzegtermijn gunstige renteperiode. Nadere inlichtingen bij Blaak 10 - Rotterdam alsmede bij onze overige vestigingen te: Rotterdam, 's-Gravenhage. Delft, Schiedam, Vlaardingen, Spijkenisse Alblasserdam. Op de televisie (Ned. 1) kunt u van avond kijken naar de film „Een huis vol herrie" van regisseur Ralph Tho mas. De film is gebaseerd op een hoek van Ronald Scott Thorn. We hebben hier te maken met een nabloeier van de vermaarde Engelse filmkomedie, want „Een huis vol herrie" is niet bepaald een sterke film geworden. Het verhaal vertelt de belevenissen van een jong echtpaar, dat schokkende ervaringen opdoet met een serie dienst meisjes. waaraan zelfs de politie te pas moet komen. Tenslotte schijnt de zaak voor elkaar te komen als er een een voudig plattelandsmeisje haar diensten aan komt bieden. Zij voldoet prima, maar aangezien haar charme alle man- neharten in vuur en vlam zet, blijven de moeilijkheden ook deze keer niet uit. Enfin, zoals u wel begrepen zult heb ben, loo-pt het natuurlijk goed af. Het is tenslotte een blijspel. De film valt uiteen naar zijn com positie gezien in twee delen van niet gelijke kracht. Het eerste deel laat uit gesproken kluchtwerk zien, waarbij de samenstelling nogal fragmentarisch is. Het tweede deel wordt de hele zaak de kant van het sentimentele blijspel uitgestuurd, wat zijn bekroning vindt in een flauw moraliserend slot. Alles bij elkaar geen hoogvliegertje dit huis vol herrie. i Bert van Oosterhout. Kdli-ibutcd by King Fixitutcs Syndicate

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 3