DE MENS VRAAGT OORSPRONKELIJKHEID
De worsteling van het individu
in de communistische lectuur
„Stem -luchtdoop
was een belevenis
bamddeimt
Donald
Duck
EEN HUIS VOL HERRIE
„Operatievitaminen"
GEEF HET UW KINDEREN!
obligatierente-rekeningen
R. MEES&ZOONEN
We weten veel van de natuur
maar te weinig
van
de
mens
WÊSÊÊÊÊÊ
Vanavond film op de t.v.:
A1/ °l
Zagers spitten
Beatrix I
Beatrix II
Rudolf Haveman
Mihajl Mihajlov
Staatsprijs film
voor cineast
Frans Weisz
E. v. Altena
met chansons
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 21 JUNI 1965
Papier
voor
Als lezer van uw blad kom ik gere
geld artikelen tegen betreffende de hen
gelsport. Zeer prijzenswaardig, daar on
der de verschillende sporten in ons land
de hengelsport een groot aantal beoefe
naars telt. Nu stond er in uw blad van
15 juni een stukje over het wormen (za
gers) spitten. Daaruit zou men kunnen
verstaan dat men vrij mag spitten, als
men maar buiten de verpachte oester-
en mosselpercelen blijft.
Niets is minder waar! Daarom dit
schrijven, om misverstanden te voorko
men, en om argeloze en door het be
wuste artikel misleide spitters een pro-
ces-verbaal te besparen.
Om op de slikken zeepieren (zagers)
te spitten is een vergunning nodig. Kos
ten f 6,- per jaar. Aan te vragen (voor
Zeeuwse rivieren) Insp. Domeinen Ra
velijn de Groene Jager te Goes. Ver
gunning geldt voor Oost- en Wester-
schelde.
P. POLDERMAN
Stationsstr. 77 Rilland-Bath
Een vreemd idee om als Nederlan
der te moeten bedenken dat onze toe
komstige koningin met dodenherden
kingsdag bij het nationaal monument
op de Dam, een krans gaat leggen,
met op de achtergrond iemand, die
het nazi-uniform heeft gedragen, om
mede te helpen het Derde Rijk naai
de overwinning te leiden Wij gunnen
onze prinsessen een vrije keus, maar
zij hebben ook plichten ten opzichte
van het volk.
En is het ook wel eerlijk van een
gedeelte van ons volk, nu alles pro
beren goed te praten, en bij de verlo
ving van prinses Irene met Carlos, in
heel het land zo'n misbaar te maken
(wij praten niets goed, de feiten zijn
dezelfde) maar wij geloven dat toen
de geloofsproblemen de grootste rol
hebben gespeeld, en dat vinden wij
niet eerlijk. Irene deed resoluut afstand
van alle rechten, laat Beatrix het
voorbeeld volgen, en alle moeilijkheden
zijn de wereld uit.
Naar aanleiding van de publikaties
uit. de krant en t.v. heb ik gemerkt
dat sommige Nederlanders een beetje
gegriefd zijn omdat prinses Beatrix
zich gaat verloven met een Duitse
prins, die toevallig onder het Hitler-
regime soldaat is geweest.
Ik kan best begrijpen, dat sommige
landgenoten de pijnlijke gevolgen
die het Nazisme met zich mee heeft
gebracht, nog voelen, vooral diegenen
die in een concentratiekamp gezeten
hebben. Moeten wij daarom blijvend
kwaad zijn op diegenen die tegen ons
gevochten hebben en hen blijven
haten? Christus heeft dat toch ook niet
gedaan, toen wij hem aan het kruis
genageld hebben. Ik hoop dat het Ne
derlandse volk verstandig zal zijn, en
de toekomstige gemaal van onze prin
ses de kans zal geven om ons te laten
zien, dat hij een goede echtgenoot en
prins is. Laten wij onze kroonprinses
dat verdriet besparen, dat wij haar
keuze niet goedvinden. Trouwens onze
regering doet toch ook zaken met
Duitsland.
Hoeveel mensen zijn er niet die met
de Duitser zaken doen of die met een
Duitser getrouwd zijn. Moeten we
iemand veroordelen omdat hij in zijn
jeugd iets heeft gedaan, waar hij latei-
spijt van heeft?
Hoevelen van ons begaan in hun
jeugd eens een fout, waar ze later
spijt van hebben? Daarom moeten
we een ander dat ook niet verwijten.
Laten we daarom de toekomstige
verloofde van onze geliefde kroonprin
ses ons vertrouwen schenken, en hem
de gelegenheid geven om te tonen dat
hij ons vertrouwen waard is. Dan
zullen we het geluk van twee mensen
niet bederven.
EEDE M. S.
5?
ROME Het reeds vaker gesignaleer
de fenomeen van het revisionistische
streven in de moderne communistische
literatuur blijft, in al zijn beperktheid
en al ztfn kwetsbaarheid, een groot
gedeelte van de tegenwoordige geeste
lijke activiteit van dt. intelligentsia in
de Oosteuropese landen nog steeds ken
merken. En het hoofdmotief is even
eens steeds hetzelfde: de menselijke
persoon, het individu, het recht op
vrije levensuiting in de kunst en op
vrij wetenschappelijk en wijsgerig on
derzoek.
Natuurlijk mag zich dit streven niet
overal en altijd met dezelfde openheid
en directheid uiten, het hangt van de
persoon van de schrijver, de inkleding,
het land en de bijzondere fase van
ideologische discussie af, wat en hoe
veel gezegd mag worden. De grond-
melodie .ft echter altijd hoorbaar.
De enkeling, het individu, de mens
vraagt ruimte meer vrijheid, meer
existentiële oorspronkelijkheid in zijn
sociaal en geestelijk bestaan. Hiervoor
willen we allereerst enkele recente
voorbeelden geven.
In het Westen is in de laatste tijd
een nieuwe en niet onbelangrijke Pool
se auteur bekend geworden, wiens sa
tirische toneelstukken bewijzen, dat de
inmiddels strenger geworden censuur
in Polen nog steeds een vrij openhar
tige taal toelaat op voorwaarde dat
zich deze taal in een poëtische camou
flage en in een intellectuele acroba
tiek uitleeft, die door het gewone pu
bliek noch door de partij-functionaris
sen in al haar nuances herkend wordt.
Wie de opstellen van Kolakowski en
de aforismen van Jerzy Lec kent, zal
zich verwonderen over het feit, dat
dergelijke dingen in Polen gezegd en
gepubliceerd mogen worden. Hetzelfde
geldt van de toneelstukken van Sla-
womir Mrozek (die zojuist in Duitse
vertaling onder de titel „Stücke I" bij
Karl Henssel in Berlijn zijn versche
nen), waarvan het steeds terugkerende
thema de strijd van de mens tegen
het regime is hoe de inkleding er ook
moge uitzien. Het meest verrukkelijke
voorbeeld van de intellectuele verbeel
dingskracht die een schrijver in een
dergelijke situatie moet ontwikkelen,
vindt men in de satire „De Politie'.
Hier wordt een dictatuur beschreven,
die in niet geringe verlegenheid terecht
komt door het feit dat er geen ver
zet meer tegen haar gepleegd wordt.
De politiepresident, hierover wanho
pig. haalt een jonge sergeant over om
de rol van verzetsstrijder op zich te
nemen en zich na een aantal verzets
daden te laten opsluiten. In de een
zaamheid van de cel gebeurt, wat de
politie niet had kunnen voorzien: de
sergeant wordt overtuigde aanhanger
van het verzet, werkt zich langs ver
schillende slimme wegen weer omhoog
en tenslotte worden de commanderen
de generaal en de politiepresident er
toe overgehaald, elkaar te arresteren:
een salto mortale van de waanzin van
de totale dictatuur. De mens is vol
komen geëlimineerd, het volmaakt on
menselijk geworden regime verslindt
zichzelf. Blijft deze les werkelijk aan
een breed publiek verborgen? Hoewel
Mrozek in zijn inleiding uitdrukkelijk
verklaart, dat er nergens toespelingen
in het stuk gemaakt worden en dat er
niets tussen de regels te zoeken valt,
zo zal iedere lezer van deze stukken
tot de conclusie komen, dat ook deze
inleidende woorden van de auteur een
camouflage zijn die een ervaren lezer
ook op de juiste wijze zal interprete
ren, namelijk als uitnodiging de toespe
lingen te begrijpen, en zich niets wat
tussen de regels staat te laten ontgaan.
Reeds duidelijker uit zich een geleer
de, die als overtuigd communist toch de
moed had een voor hem zeer gevaar
lijke randpositie in het officiële marxis-
me-leninisme te kiezen. We bedoelen
de Oostduitse professor in de natuur
wetenschappen Rudolf Havemann, die
verleden jaar wegens zijn onorthodoxe
colleges en uitlatingen zijn baan als
hoogleraar en zijn lidmaatschap van
de partij yerloor. Rudolf Havemann,
(Advertentie)
die aan de Oostberlijnse universiteit
een groot en zeer geïnteresseerd pu
bliek onder alle studenten gevonden
.had, werd het zwijgen opgelegd. Toch
'werden zijn colleges in West-Duitsland
gepubliceerd (bij Rowohlt) en begin
mei j-1. zond Havemann een tekst naar
een ontmoeting van Westeuropese en
Oosteuropese geleerden, die het katho
lieke ,,Paulus-Gesellschaft" in Salz
burg had georganiseerd. Deze tekst
werd voor dit gezelschap van katholie
ke wijsgeren en theologen zoals Karl
Rahner, voor Westeuropese communis
ten en deelnemers uit Bulgarije en Joe
goslavië voorgelezen en verscheen daar
na in de „Rheinische Merkur". Het
is een interessant en moedig stuk, aan
gezien Havemann die nog steeds in
Oost-Duitsland woont, reeds een keer
grote moeilijkheden met het regime
nad, omdat hij in een interview met
een Westduits blad nogal openhartige
taal spiak. Nu is hij niet minder eer
lijk: ,,Ik meen dat wij (de communis
ten) eronder te lijden hebben, dat we
veel van de natuur, doch te weinig
van de mens weten". Daarmede stemt
hij met de kritiek van Sartre en ook
van de Poolse communistische wijs
geer Adam Schaff op het marxisme
overeen: „Ook het ontbreken van een
marxistische antropologie is in niet ge
ringe mate ervoor verantwoordelijk dat
het onder het Stalinisme tot een der
gelijke fatale ontwikkeling in de ver
keerde richting kon komen". Of anders:
„De marxistische theorie heeft tot nu
toe de mens te eenzijdig, niet dialec
tisch alleen als p/rodufct en object van
de maatschappij voorgesteld". Op
grond van deze overweging komt Have
mann tot een conclusie die het alge
mene thema van de revisionistische on
rust in de communistische landen aan
geeft: ,,Het individu wordt op deze wij
ze (in de tot nu toe heersende marxis
tische denkwijze) van zijn individua
liteit ontdaan en daarmee van zijn men
selijkheidMaar dit menselijke is
steeds het niet-tijdelijke, het duurzame
het Eeuwige in ons".
Het is moeilijk voor een communist
de grenzen van het marxisme duide
lijker aan te geven, en zeker kan de
aanduiding ..eeuwig" voor het mense
lij k-individuele van de mens niet als
bij/onder orthodox marxistisch be
schouwd worden. Hiermede bevindt zich
Havemann gevaarlijk dicht bij de on
sterfelijke ziel, waaraan de christen
vasthoudt
In dezelfde richting dacht een jonge
geleerde, die zijn redenering nog ver
der liet gaan en daarvoor clan ook op
het ogenblik in de gevangenis zit: Mi
hajl Mihajlov, de Joegoslavische his
toricus, die in twee artikelen van het
tijdschrift „Delo" van de vernietigings
kampen van Stalin had gesproken. Mi
hajlov had aan dit tijdschrift een der
de artikel gestuurd dat de redactie
niet meer had durven publiceren. Het
is inmiddels bekend geworden en ge
publiceerd.
Men vindt, er nogal sterke voor een
communistisch regime onaanvaardbare
stellingen in, dat is niet te ontkennen.
Ook Mihajlov belandt in zijn beschrij
ving van het hedendaagse Rusland en
het geestelijke leven aldaar bij het pro
bleem van de mensélijke persoon:
„Juist de ervaring van de Sovjet-Unie
laat zien dat de oplossing van de te
genwoordige crisis van onze eeuw niet
in de politieke, sociale en economi
sche sfeer ligt. maar veel dieper, in
de existentieel-kosmische crisis van de
persoonlijkheid in de metafysische
diepte van de menselijke individuali
teit. In de taal van de religieuze mens
gesproken in het verlies van God".
Het Leitmotiv is overal hetzelfde: de
mens, de persoon, het individu. Er ont
wikkelt zich een steeds sterker verlan
gen naar een vrijere en diepere ont
plooiing van die persoonlijke krachten
die door het collectivisme waren on
derdrukt.
De voorbeelden die tot nu toe zijn
aangehaald, stammen niet uit Rusland.
Toch voltrekt zich in de Sovjet-litera
tuur een proces dat hiermede volko
men overeenstemt, al zijn de condities
verschillend, dc geestelijke 'en cultu
rele traditie anders, de controle van
het regime veel strenger. De proble
matiek is dezelfde. Dit blijkt uit een
recente studie die wij niet sterk ge
noeg kunnen aanbevelen: het boek van
Helen von Ssachno, „Der (Aufstand
der Person" dat zojuist in het Argon
Verlag, Berlijn is verschenen. Het is
een uiterst kundig en boeiend geschre
ven overzicht over de gehele ontwikke
ling van de communistische literatuur
in Rusland vanaf de revolutie, maar
met het hoofdaccent op de Stalinisti
sche en de na-Stalinistische literatuur
tot in het jaar 1964
Op deze wijze ervaren we meer van
de merkwaardige overgangssituatie van
de Sovjet-literatuur in de eerste jaren
van 1917 waarin ook de burgerlijke
meelopers", de ci-devants nog een ze
kere vrijheid hadden. We beleven in
uit.erst subtiele analyses de onderdruk
king van de vrije kunstuiting onder
Stalin, vooral geïllustreerd aan de tra
gische figuur van Alexander Fadejew
die als literaire spreekbuis van de
tiran na 1956 ook geen andere uitweg
zag dan de zelfmoord- De schrijfster
dringt echter dieper in de psychologi
sche en existentiële conflictsituatie van
de kunstenaar in een totalitair regime
door en weet op meesterlijke wijze bij
de afzonderlijke auteurs het harde
pantser van de opgelegde ideologie van
de weinige, krampachtig ingehouden,
maar toch voelbare uitingen van de
authentieke persoonlijkheid van de dich
ter en schrijver te onderscheiden. Dit
conflict wordt meer open onder
Kroestjev, bij Pasternak natuurlijk, ook
bij Dudinzew Paustowskij, bij Solsche-
nizyn, Jewtoesjenko e-a. Tegen de ach
tergrond van de voortdurende discus
sie tussen regime en schrijvers wordt
de diepe worsteling van de enkeling
om zijn oorspronkelijke boodschap"
in de kunst zichtbaar een worste
ling die niet beslist is, die het regime
nog volledig controleert. Die echter zo
diep verankerd is in de natuur van de
mens, dat niet te zeggen valt of en
wanneer zij met een grotere elementaire
kracht zich zal_doen gelden.
Dr. K. J. HAHN.
Maandag 21 juni
HILVERSUM 1 402 M
Nieuwsberichten en mededelingen:
12.30, 19.00, 22.30 en 23.55 uur. Populaire
muziek 12.50, 14.30, 19.30 en 22.55 uur.
Klassieke muziek: 15.30 en 22.00 uur.
Documentaire of klankbeeld: 14.05 uur
(schoolradio). Hoorspel: 21.15 uur. Jeugd
programma: 17.00 uur.
HILVERSUM 2 298 M
Nieuwberichten en mededelingen:
12.30: 12.55: 16.00; 18.00; 20.00; 22.30 en
23.55 uur. Populaire muziek: 12.35; 15.00
17.35; 18.15 en 23.15 uur. Klassieke mu
ziek:- 13.30; 19.00; 22.40 uur. Vrouwen
programma: 19.25 uur. Hoorspel: 14.15
uur. Sportuitzending: 18.40 uur (Tour de
l'Ajvenir). Jeugdprogramma; 16.15 uur.
BELGIë VLAAMS 324 M
Nieuwberichten en mededelingen:
12.00 uur en verder om het uur. Po
pulaire muziek: 12.15; 14.03; 18.30; 20.00
en 23.30 uur. Klassieke muziek: 13.20;
14.30; 17.15 en 20.45 uur. Ziekenprogram
ma: 16.09 uur. Sportuitzending: 18.28
uur.
Dinsdag 22 juni
HILVERSUM 1 402 M
Nieuwsberichten en mededelingen
7.30; 8.30 uur. Populaire muziek: 7.05
en 8.40 uur Klassieke muziek: 10.00 uur.
Documentaire of klankbeeld: 9.40 uur
(Schoolradio).
HILVERSUM 2 298 M
Nieuwsberichten en mededelingen:
7.00; 8.00 en 11.00 uur. Populaire mu
ziek: 7.20; 8.10 en 10.10 uur. Klassieke
muziek: 8.55 uur. Ziekenprogramma:
9.00 uur. Jeugdprogramma: 10.00 uur,
Maandag 21 juni
NEDERLAND 1
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer. CVK-IKOR-RKK: 19.06
Kenmerk, veertiendaagse informatieru
briek van dp kerken. NTS: 19.35 Huckle
berry Hound, TV-film 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.20 Politieke partij: P,
S.P. 20.30 Een huis vol herrie (Upstairs
and downstairs), speelfilm, (beide keu
ringen alle leeftijden). 22.05 De eerste
wereldoorlog (The Great War), docu
mentaire. 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Programma van de Fransp tele
visie: 3000 meter onder het aardopper
vlak, tv-film en chansons in drie ac-
ten.
BELGIë VLAAMS
19.30 Richard Leeuwenhart: De mon
niken van Latroun. tv-feuilleton voor de
jeugd. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws
20.30 Andorra, toneelstuk. 22.20 In de
spiegel van de kunst: De wassende
maan, een programma over het con
tact tussen oosterse en westerse be
schaving in de landen aan de Mid
dellandse Zee. 22.50 Nieuws.
BELGIë FRANS
19.00 Berichten. 19.03 Programma voor
de kinderen 19.30 Sportprogramma.
20.00 Journaal. 20.30 La preuve par qua-
tre. wedstrijdspel. 21.00 Le Saint, tv-
feuilleton. 21.50 Lectures pour tous, li
terair programma. 22.40 Journaal.
(Van onze filmredactie)
ARNHEM De tweejaarlijkse staats
prijs voor filmkunst, met de uitreiking
waarvan de filmweek alhier is besloten,
is ten deel gevallen aan de Nederlandse
Franz Weisz voor zijn film „Een zondag
op het eiland van de Grande Jatte".
De Nederlandse filmpers heeft een prijs
van duizend gulden toegekend aan de
Poolse cineast Skolinowski, van wie tij
dens de filmweek twee films werden ver
toond. Deze prijs werd dit jaar voor de
eerste maal uitgereikt. Het is de bedoe
ling hem voortaan op elke filmweek toe
te kennen.
De(, .volgende manifestatie zal waar-
söhitftlqk över twee jaar wórden georga
niseerd. Dit heeft de voorzitter van de
Nederlandse bioscoopbond op de laatste
filmavond meegedeeld.
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend
(Advertentie)
HORLOGE
Om precies te weten hoe
laat het is. Om na te gaan
hoe lang de les nog duurt
Goed idee! Vraag er ook
een. Als verjaardagscadeau
of Sint Nioolaassurprise, Als
beloning bij een goed of
tamelijk goed rapport. Bij
overgang of eindexamen.
Indus! Moderne heren- en
elegante dameshorloges. Tot
op de sekonde nauwkeurig.
Pub!. N.V. Handelmij v. d.
N.V. v/h Eduard Goudsmit -
Rotterdam.
(Van een onzer verslaggevers)
VLIEGBASIS WOENSDRECHT
- Op de vliegbasis heerste de on
werkelijk aandoende rust van de
zaterdag tóen rond 1 uur de eerste
Stem-lezers daar arriveerden om
hun rondvlucht te maken, ver
diend met het juist oplossen van
de moeilijke luchtmachtpuzzel die
enkele weken geleden in onze
krant werd gepubliceerd.
Tussen negen en tien uur zaterdagmor
gen hadden de telefoons op het hoofdkan
toor van de krant roodgloeiend gestaan.
Op de hoogte gebracht van de weerstoe-
stand door Woensdrechtse meteorologische
dienst, konden de telefonisten onze pas
sagiers goed nieuws meedelen: de vlucht
gaat door.
De luchtmacht in het bijzonder de
bemanning van de Fokker Friendship van
334 Transport Squadron gaf het volle
pond; een magnifieke sight-seeing-tour
over de indrukwekkende Deltawerken.
Menige Zeeuw of Westbrabander zag
voor het eerst zijn woonplaats vanuit de
lucht. Het zicht was glashelder. De wei
nige witte cumuluswolken zweefden hoog
aan de blauwe hemel voorbij en de
Friendship bleef er ver onder.
Wel was het ietwat „tikkerig" in de
lucht, vooral boven het land. Tijdens de
eerste tocht waren er enkelen die naar
het witte zakje moesten grijpen.
Een kapelaan uit Gilze kwam de vlieg
tuigtrap af terwijl hij de koelte van de
wind als het ware met beide armen naar
zich toe trok. „Wat was het warm in die
(Advertentie)
kist", zuchtte hij. Een jongeman uit Goes
rolde gehaast van de vliegtuigtrap om
zijn vader te vertellen hoe klein Goes wel
was vanuit de lucht en een Bredase juf
frouw die' in de cockpit had mogen fil
men, ontdekte toen ze weer met beide
benen in het Woensdrechtse gras stond,
dat haar film al geruime tijd opgebruikt
moet zijn geweest toen zij nog ijverig
„shots" dacht te maken.
De stemming was na de vlucht nog be
ter dan er voor. Voor de meesten bete
kende het de luchtdoop en was het wach
ten op de start nogal spannend. Voor al
te nerveuze naturen echter was er de
cadi-wagen met krachtige koffie. Een
„gevulde koek" bleek voor sommigen een
afdoefid middel tegen een van spanning
krampende maag.
De bemanning van de Friendship, die er
een vrije zaterdag aan opgeofferd had,
nam na afloop van de vluchten op spec
taculaire wijze afscheid van de dankbaar-
wuivende passagiers door laag en met de
vleugels wiegend voorbij te stuiven.
MOSKOU (U.P.I.) Patiënten,
die in het stadsziekenhuis van de
Russische stad Bakoe moeten wor
den geopereerd, mogen voor de
operatie een keus maken uit mu
ziek van Brahms, Beethoven en
Tsjaikovsky.
Een chirurg daar, die zelf in zijn
vrije tijd componeert, is van me
ning dat muziek de patiënten kal
meert en de voorbereiding op de
operatie gunstig beïnvloedt.
Het blad „Nedelja", dat dit meld
de, vertelde niet of jonge patiëntjes
hun eigen favorieten, zoals de
Beatles, mogen horen.
Het is een verademing te kunnen con
stateren, dat in onze zo zeer tegen het
buitenland aanleunende wereld der lich
te muze mensen het aandurven een ei
gen Nederlandse chansoncultuur op te
bouwen. Hermans en Sonneveld zijn
enkelen van die dapperen. Ook Ernst
van Altena heeft het gewaagd- En met
succes.
Zijn ..luisterliedjes", zoals hij chan
sons noemt, staan op het repertoire van
artiesten als Connie van den Bos, Henk
van Ulsen, Jacco van Renesse, Luc Lutz,
Liesbeth List, Donald Jones. Rijk de
Gooyer, Hans Boskamp en vele anderen-
Hen procent van zijn oeuvre heeft hij
samengebracht inzijn jongste bundel
«Chansons van Ernst", die 56 oorspron
kelijke cabaret- en „luister"-liedjes be
vat. (Uitgeverij Heynis n.v. A'dam).
Men onderschatte het onderscheid tus
sen beide niet. Chansons tasten naar
P°ezie en vormen een twee-een-heid tus
sen tekst en muziek. Het cabaretliedje
arentegen haakt in op de actualiteit.
waarbij de tekst van meer belang is dan
muziek. Als voorbeeld van dit laatste
Qiene deze strofe uit zijn „stap-Horst-
essei-Lied", betrekking hebbend op de
wuste boerenkar-affaire en deel uitma-
Kend van de bundel:
Want in Staphorst zijn we netjes
en we houden wel van pretjes
waar we gooien wie te ver wil
gaan met stenen.
Wij zijn hele strenge godjes
met het grootste aantal motjes
met de zwartste kousen en de
langste tenen.
Wie hier overspeelt en voor een
anders' liefje zwicht,
wordt veroordeeld tot een
j folkloristisch volksgericht,
teifs de burgemeester vindt dat
niet zo kwaad
en de rijkspolitie komt een dag
uitn, Slaph°rst *Vn we fijntjes™*'
kleine, keurige Calvijntjes
en wie t anders doet die gaat
Middeleeuwen /T V°°r de leeuwen-
m het blad van B B B
Het tweede nummer van het nieuwe maandblad
'Barend de Beer' is uit. Barend de (tv) Beer is er nu in
prachtige kleuren. Laat uw kinderen genieten van de
avonturen van Barend de Beer, Klaasje en Pimpernel.
Ze zijn dol op de vele in rijke kleuren geïllustreerde
verhalen en de platen-om-te-kleuren! Het blad van
Barend de Beer is vanaf heden overal verkrijgbaar. Bij
kiosken, boek- en tijdschriftenhandel a 1.- per nummer.
Maandabonnement bij de bezorger van Eva.TeleVizier
en Fix en Fox 75 ct. Postabonnement 4.50 per halfjaar,
ƒ9.- per jaar. Schrijf naar de administratie van 'het
blad van Barend de Beer', postbus 19, Leiden. Post
giro 629800.
HET IUD VU lARtMD Dt It&R IS LEH UITUVt V/UI 0L NtOtRUHDSCHÉ ROIObUVUtt MU MX It ItlOEH
Door de automatische koppeling aan het
rendement op staatsobligaties wordt de
rentevergoeding over mei 1965 verhoogd tot
i 2 0 per jaar.
GUNSTIGE NEVENVOORWAARDEN
opzegtermijn 3 maanden, of, naar keuze,
1 maand met rente-reductie 2000,- per
maand en effectenaankopen geheel zonder
opzegtermijn gunstige renteperiode.
Nadere inlichtingen bij
Blaak 10 - Rotterdam
alsmede bij onze overige vestigingen te:
Rotterdam, 's-Gravenhage. Delft, Schiedam, Vlaardingen,
Spijkenisse Alblasserdam.
Op de televisie (Ned. 1) kunt u van
avond kijken naar de film „Een huis
vol herrie" van regisseur Ralph Tho
mas. De film is gebaseerd op een hoek
van Ronald Scott Thorn. We hebben
hier te maken met een nabloeier van
de vermaarde Engelse filmkomedie, want
„Een huis vol herrie" is niet bepaald
een sterke film geworden.
Het verhaal vertelt de belevenissen
van een jong echtpaar, dat schokkende
ervaringen opdoet met een serie dienst
meisjes. waaraan zelfs de politie te pas
moet komen. Tenslotte schijnt de zaak
voor elkaar te komen als er een een
voudig plattelandsmeisje haar diensten
aan komt bieden. Zij voldoet prima,
maar aangezien haar charme alle man-
neharten in vuur en vlam zet, blijven
de moeilijkheden ook deze keer niet uit.
Enfin, zoals u wel begrepen zult heb
ben, loo-pt het natuurlijk goed af. Het
is tenslotte een blijspel.
De film valt uiteen naar zijn com
positie gezien in twee delen van niet
gelijke kracht. Het eerste deel laat uit
gesproken kluchtwerk zien, waarbij de
samenstelling nogal fragmentarisch is.
Het tweede deel wordt de hele zaak
de kant van het sentimentele blijspel
uitgestuurd, wat zijn bekroning vindt in
een flauw moraliserend slot. Alles bij
elkaar geen hoogvliegertje dit huis vol
herrie. i
Bert van Oosterhout.
Kdli-ibutcd by King Fixitutcs Syndicate