Wama's werkten zich via twee
keukenstoelen naar artiestentop
UW
K
Donald
Duck
I
BEGONNEN MET EEN SMOKING EN 'N CLOWNSNEUS
vaderdag!
Eigen land is kout waard
We wisten maar één ding:
als duo doe je het samen
Willeke
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 19 JUNI 1965
Papier
Moederheil
Apartheid (II)
Krankzinnig verhaal
Kei in imitaties
Fietsen stelen
Op keukenstoelen
Topartiest op schoot
Bij Snip en Snap
Kathechese-lessen
in
KRO-schoolradio
ORT
UNSTNIEUWS
Aan gedacht?
morgen is het
Extra vaderdag-attractie
Geen Caroline
Kaart meer
Liturgische kalender
heeft „it" - heeft pit
maakt fit!
Nu ook in groie lies!
Belerum-garage vraagt steeds
aanrijdirvgvrije auto's v.a. '59
te koop. Min. Kanstraat 16-20
Breda, tel. 01600-39870. X
Mercedes Benz 230 SL met zo-
mer- en winterkap 1963 f 22.5o0
Mercedes Benz 220 SE coupé
1982 f 19.500,- Mercedes Benz
220 s 1961 f 6.5o0,- Mercedes
Benz 190 D met schuifdak 1963
f 10.500.- Mercedes Benz 190
D 98.000 km gelopen 1963,
9 000,- Mercedes Benz 19o D
1963- f 8.500,- Simca 15o0
25.000 km gelopen. 1964- f
6.950 - Simca 1300 G.L. 2<.00o
km gelopen, 1964 f 6.250,- Sim-
'ca 900 1964 f 3.750.- Buick E-
lectra I960 f 5.000.- Buick 54
f 750 - Opel Kapitan met
roldak i960 f 3.75o,- Peugeot
404 1961 3750.- Auto U-
nion 1964 f 5.500.- Fiat sta"
tioncar I960 f 3.500 Volkswa
gen bestel 1962 f 1.750.- Ga
rage Van Dongen-Jonkens n v.
Guido Gezellelaan 40. Bergen
op Zoom. tel. 6918. X
ao-
len
'HI
'S
tot
Al
eer,
H.)
Garage M. v.d. Klundert biedt
u door inruil verkregen auto;s
aan: 64 Taunus 17M, 59 Ci
troen 2 C.V., 61 Renault On-
dtoe. 61 Fiat 500 63 DKW Ju
nior, 60 Fiat 2100, 61 Daf, 63
Austin Glider. 64 BMW 700
63 Mercedes 220. 63 Renault
R8, '64 D.K.W. F 102 Inruil
en financiering mogelijk. BMW
dealer voor B.o.Zoom en om
streken en eiland Thol€nft1|j®n"
drachtsweg 13. Tholen. 01660—
440 Vertw J. Schraven, B.o.
Z 01640-4225.
Steeds goede gebruikte auto's
met volledige garantie. Inr. en
financiering. Garage v. Kaam,
B o. Zoom. tel, 01640-4775x
Te koop Chevrolet bj. 1957 als
nieuw, Kloosterlaan 15 in de
poort, Breda.
ten.
Go-
Wegens inruil hebbe wij de
navoleende zeer goede gebruik,
te wagens aan te bieden. Re
nault Gordini 1963 wit, Renault
Ondine 1962 blauw, Renault
Dauphine 1962 grijs, Renault
R8 1963 grijs, Renault R 4
super 1963 blauw, Fiat Giar-
diniera 1963 grijs Studebaker
Lark i960 groen, Ford Station
car I960 grijs. Opel Rekord 1956
eroen Alle wagens worden on
der garantie verkocht. Finan
ciering mogelijk Automobielbe
drijf „Rima'" off. Renault dea
ler voor R'daal e.o.. Boulevard
18-20, R'daal. Tel. (01650)-
3006.
im-
aan
ele-
>ei-
v.
te
naar
ïgen
prijs
ïgen
Best
•ter,
Wegens opheffing eigen ver
voer te koop Taunus Transit
bestelwagen met originele zij
ruiten, 7000 km gelopen in tfl.-
nieuwe staat, thans f 1000.- be
neden nieuwprijs. Breco Buys
Ballotstraat 3, Kloetmge. tel.
01100-6617, Liefst na 6 uur.
igde
Nw
jan.
lich-
P.
de
2257
itro-
oord
.uto-
oom
op
X
voor
n en
ïiips-
edriji
esstr
X
liesel
loun-
ustin
90
Ford
iestel
inan-
Kool,
De vakanties gaan weer begin
nen, ga met een Belcrumauto
op reis. het verhoogt uw va-
kantiegenoegens. O.a. met Re
nault R8 1964, Renault R8 1963,
Renault Gordini 1962, Renault
Ondine 1961, Renault Dauphine
1960, Fiat 1100 1962, Fiat 500
1961 Opel Rekord 1963. Opel
Rekord 1962, Opel Rekord 1961,
Opel Caravan 1962. Opel Kapi
tan I960, V.W. 1500 1964, V.W.
1200 '61 V.W. Bestel '62. DKW F
12 1964, Simca 100o 1964, Simca
1000 1963. B.M.W. Coupé 1963,
Ford Corsair 1964, Ford Cor
sair 1963, Ford Taunus 17M 4
deurs 1963. Ford Zephyr 1963,
Ford Zephyr 1962, Fold Ans-
lia 1962, Ford Taunus 17M sta
tioncar 1963. Ford Taunus 17M
stationcar 1962, Vauxhall Vic
tor. 1963. Ford Cortina 1964,
Ford Consul 315 1963, Merce
des 190 D 1963, Chrysler Va
liant 1964, Chrysler Valiant
1963 en nog vele andere. Al de
ze wagens worden met 10.ooo
km en-of 3 mnd garantie ver-
kocht. Inruilen van uw auto,
motor of scooter is mogelijk.
Eigen f inancie ri ngsdienst.
Voor een betrouwbare ge
bruikte auto, naar een be
trouwbaar adres, het adres met
de allergrootste service. Bel-
crum-garage, Min. Kanstr.
Breda Tel. 01600-31)».
Vlakbij groenten veiling en sta
tion. Onze showroom is dage-
lks geopend van 8 uur v.m.
tot 10 uur n.m. Ook zaterdag
en zondags X
Tc koop of te ruil: Fiat. 1900,
Ford-busje, onid. stel v, pikw®-
gen, zijspanwiel. Rondweg 213,
Roosendaal.
licuw
rtina
l be-
ïzine.
Vin-
Tel.
R 8
1963
1650,-.
oggo
Prinz
Luxe
type
1955
1960
1956
1959
1960
ravan
in '60
>500,
Al
mden
goe-
mcle-
zon-
auto-
straat
Vlak
X
I.g.st.z. B.M.W. Coupé, 46.001
km. Willemstr. 55, Roosendaa..
Citroen occasions steeds voor
radig Citroëns D.S. - I.D.
2 C V. A. van Beek en Zonen.
Kade 5, Oudenbosch, telefoon
01652-2673-2511.
Wegens plotseling sterfgeval
te koop Opel Kapitan. wit-zw
in pr. st. geen tussenpersonen
Tel. 32836, Breda X
Ie ge
len of
uit
ieron-
v oor-
Voor een betrouwbare gebruik
te auto is het adres: Autohan
del Toon Gij zen. Dreef 1W.
Breda. v.h. Princenhage. teic'
33346. V.W. de Luxe 15fl0 6'
Opel Rekord 1700 '63; Taunu-
17M '64. Fiat 500 '62: Fiat 601
'60 5 V.W. de Luxe va«n f
Ford Cortina '63; Austin A40-
Salon '63; Datforiil '63: Daf M»
•60 Fiat 1100 '61; DKW 1000 S
'62; Opel Rekord '59. Austin
30 bestel '63, Morris Minor be
stel '60. 2 Fords Trader. die**'
8 ton. kenteken 1961. bakwa-
gen. Bedford diesel 7.5 tor.
kenteken 1962. bakwa gen. Dn
inruilwagens voor spotprijzen
Bovenvermelde wagens v/ortM'
verkocht onder volledige gy*
rantie. Wij verzorgen ook
eventuele financiering. Zonaar
geopend. Wij kopen schadevrij,
wagens vanaf 1961. -
Bromfiets (Magneet) te kooF
i.z.g.st. 8600 km gelopen,
bevr. bij Ad. Willaert. Clitex-
weg 8. Clinge.
cente-
Opel
'olks-
dak
a gen.
teken
itobus
kam-
nog
auto's
"OlIW-
v.d.
iesin-
146 en
Tete-
Zater-
ordini
1000
•1 Re-
'aunus
r ga-
Ga-
veg 8-
R.-k. wed. zonder kinder*1"
net uiterlijk w.k. met r.-k. vry'
gezel of wedn. zonder kinder®'
net milieu, leeftijd 45 tot
jaar. Liefst uit Roosenda*
Brieven liefst met foto onc«.
no 30952 van blad.
W. en zw. dwergpoedeltjes, Pf/
kineesjes en dw. pincher",.
L. v. Boxtel. Put se weg 13.
senrivecht, tel. 488.
Prima a.iredale-terrier, teefJ'
met stamboek 2,5 mnd te
Tel 01690-524.
Te koop: landbouwtrekker
David Brown". L. Rotter
zn. Haaimeet 17, SchO®»«
01102-467.
Breda
een
38 ge-
I deze
eige-
mt u
tijken.
,chuif-
54, la-
S '-an
)0 van
1200
V.W.
Dau-
jfrem-
1962
1 1962;
:enauit
D van
53 met
geruild
prijs
Flat
ze wa
lkende
f.W.B.-
m. Fi-
ur ge-
Breda
lak bij
36173
8 tot
ags en
X
Te huur: landbouwtrekker»
vid Brown, van 7 us.iU'
juli 1965 met chauffeur, 8
koop tarief. L. Rottier 0,:
Haaimeet 17, Schore, tel-
Te huur landbouwtrekkerr igjf
David Brown, met cnaw
voor halve dagen, goedK<*[{Le
rief. L. Rottier Azn.. Haa""
17. Schore, tel. 1102-*»^
Bestel nu reeds voor d*LeCnjc
later uw d ra in eerbuizen
of zonder kraag, woa* v
op tijd heeft. Ook gig:
plastic dradneerbulzen
vlies franco door geheel ^0l
land. J. G Sneep Dz;.
Wilhelminalaan 2, Will
telefoon 01687-380.
Repres. ontw. dame n*.
zoon, wil graag zorg p
derl. gezin op 0&'
ond. no. 20150, De Stem.
Ziekenhuisverzekeriüf -gar'
H Vljgeboom,
Cadzand.
Graag wil ik terugkomen op een ar
tikel in uw krant van dinsdag j.l.(
over de plannen omtrent modernise
ring en aanpassing van „Stichting
Moederheil" ten behoeve van de onge
huwde moeder. Men gaat in de toe
komst streven naar een prettige woon
omgeving van ongehuwde moeders en
verzorgend personeel. Niemand zal ont
kennen, dat dit onontbeerlijk is voor
de ongehuwde moeder. Juist voor haar
omdat zij in een situatie verkeert die
de maatschappij nog stééds bevoor-
oordeelt Het is dan ook van de zijde
van het' bestuur een loffelijk streven
voor haar een zo huiselijk mogelijk
verblijf in Moederheil" te verzorgen.
Maar wéét dit bestuur, neemt het vol
doende kennis van de verdere om
standigheden in dit tehuis? Is het aan
genoemd bestuur bekend, dat de onge
huwde moeder in Moederheil een zéér
geringe hoeveelheid versterkend voed
sel krijgt, waar iedere vrouw tijdens
haar zwangerschap toch dringend be
hoefte aan heeft! Bovendien, en wat
veel erger is, is er een duidelijk merk
baar personeelstekort, zodat de baby's
en kleuters niet de verzorging krij
gen die men van een dergelijke stich
ting mag verwachten. Wat er voor een
baby behalve liefde, harder nodig is
dan op uur en tijd zijn voeding? Kun
nen dergelijke feiten over het hoofd
gezien worden? Is de directe verzor
ging van ongehuwde moeder en de
daar verblijvende kinderen niet van
véél groter belang dan de gezellig en
modern te maken woonruimte? Heel
zeker is met de plannen, die het be
stuur van de stichting nu koestert,
veel geld gemoeid, maar ik meen toch
te durven opmerken, dat met dit geld
eerst en vooral gezorgd moet wor
den voor betere en krachtiger maal
tijden, en voor voldoende verzorgend
personeel. Iedere moeder wil immers
het beste voor haar kindje. Op deze
„natuur-wet" maakt de ongehuwde
moeder zeer zeker geen uitzondering.
Zij zal een betere personeelsvoorzie
ning in het belang van het kind méér
toejuichen dan een prettiger woonom
geving voor zichzelf.
Dames en heren bestuursleden, is
het onrechtvaardig te noemen, dat de
ongehuwde moeder voor het bedrag
dat ze voor het verblijf van de baby
in „Moederheil" betalen moet, een uit
stekende verzorging van het kind ver
langt? Zij is meestal door omstandig
heden niet in staat om de baby zelf
te blijven verzorgen, omdat zij alleen
in de nodige financiën moet voorzien.
..Moederheil" heeft tot heden toe een
uitstekende naam gehad ten opzichte
van andere tehuizen voor ongehuw
de moeders in Nederland. Blijft u er
borg voor, dat deze reputatie in de
toekomst ook „waar" blijkt te zijn?
EEN ONGEHUWDE MOEDER.
De directie van de Stichting Moe
derheil begrijpt niet, waar deze klach
ten op zijn gegrond. Het voedsel in
het tehuis is eenvoudig, doch zeker
voldoende Wat de jonge moeders aan
voedsel nodig hebben, wordt verstrekt.
Bovendien worden ook tussentijds ex
tra-voedingsmiddelen verstrekt. Dat
geen onderscheid in het eten wordt
gemaakt, blijkt uit het feit, dat aan
het verzorgend personeel en aan de
Jonge moeders hetzelfde voedsel wordt
verstrekt. De directie heeft nog nim
mer klachten over het eten vernomen.
Wat de door de briefschrijfster gesig
naleerde onvoldoende verzorging van
moeder en kind betreft, merkt de
directie op, dat in het tehuis één ver
zorgster aanwezig is op de drie kleu
ters. Meer wordt om van overheids
wege voor subsidie in aanmerking te
kunnen komen ook niet toegestaan.
(Redactie)
In uw blad protesteert een ingezonden
schrijven tegen de gift van f 100.000 van
de Nederlandse regering aan „slachtof
fers" vain de apartheidspolitiek.
Zijn die slachtoffers wellicht degenen,
die wegens bomaanslagen en andere sa
botagedaden werden veroordeeld?
Het zou mij bijzonder interesseren
eens een lijstje met namen te zien van
„slachtoffers" met vermelding waar, hoe
en wanneer zij ten gevolge van de apart-
heidswetten hebben geleden.
Over Zuid-Afrika mag en kan nog
steeds alles worden beweerd en geschre
ven, wat maar waanzinnig genoeg
klinkt.
De inzender bepleit, dat men zich van
regeringswege zelf op de hoogte gaat
stellen van de voortreffelijke stand van
zaken in Zuid-Afrika.
In een naschrift maakt u hem duide
lijk, dat dit niet kan, omdat helaas onze
parlementaire missie daar geen bewe
gingsvrijheid kon krijgen. U weet ook
wel dat dit alleen maar slaat op een ge
weigerde toestemming om de imer
Luthuli te bezoeken. Politiek gezien was
net misschien beter geweest om dit be
zoek maar wel toe te staan.
Intussen lees ik in hetzelfde nummer
van uw blad, dat een parlementaire
missie onder leiding van de heer Beer-
oink zich in Moskou bevindt.
Met volledige bewegingsvrijheid?
Met een ton in de zak om uit te delen
öan slachtoffers van het Sovjetregime?
Dat doen ze dan zeker stilletjes!
®REDA l. knittel
Longarts
Namen van Apartheids-slachtoffers
kennen wij niet. Wij herinneren ons wel
het drama Sharpville, waarbij tientallen
demonstranten door mitrailleurvuur
werden gedood merkwaardigerwijze
allemaal door schotwonden In de rug.
Zij waren al op de vlucht, toen het vuur
werd geopend. Dit is geen waanzin,
wiaar realiteit. Voor hulp aan slachtof-
m van het Sovjetregime worden mil
joenen uitgegeven. Aan hen wordt b.v.
op grote schaal asiel verleend, doch
teraard wordt deze hulp niet vanuit
antoren in Moskou verstrekt. De ver-
'«"kktag vindt ln de vr„e wereId
J1 00r '"■'P aan Apartheids-slacht
offers zal hetzelfde gelden. Eed.
(Van één onzer redacteuren)
AMSTERDAM. Dit is ie dan: de jubileumschets voor twee dol
komische heren en één journalist. Plaats van handeling: een rommelig
Amsterdams grachtenhuis met fancy-uitmonstering: bankstel, tijd
schriften op de grond, tafeltje met typemachine, tegen de achterwand
een wat blote juffrouw in gedekte tinten. Rechts op de bank Wim
Wama, trekkebekkend in de kussens, in de achterhoede Dick Wama,
moeizaam grijnzend boven een kennelijk gebroken arm. Als het doek
opgaat, vertelt Wim Wama net met hoge kopstem, dat hij inderdaad
ook nog meubelmaker is geweest. Onmiddellijk daarna zakt de jour
nalist uitgebreid door zijn crapeaud, waarop Dick Wama met een
donkere hinnik roept: „Jongen, dat hoef je meneer niet eens te zeggen,
dat merkt hij zo wel."
Als de leunstoel weer voldoende poten
aan de grond heeft een kwestie van
één geweldige klap tegen de onderkant
vervolgt hij: „Ik kom uit een heel andere
branche. Mijn vader was conducteur op
de Amsterdamse tram, maar niet zo'n ge
zellige. Streng, doch rechtvaardig, dat was
ie. Als hij mij bij een halte zag staan,
begon hij zich enorm uit te sloven en dan
riep ie tegen me: „Wil de jongeman naar
voren doorlopen". Hij vroeg ook steevast,
of ik al betaald had en wanneer ik dan
„ja" zei, riep ie: „Mag ik meneer zijn
kaartje dan even zien?" Begrijp je? Hij
wilde de anderen in de tram gewoon effe
demonstreren, hoe een vader zijn zoon
onder de duim heeft. Op het laatst rende
ik een zijstraat in, wanneer ik een tram
aan zag komen, waarop vader dienst had".
Wim Wama (gulzig invallend): „Bij mij
thuis zaten ze allemaal in het meubelvak
en vader wilde, dat ik het ook leerde. Als
jongen heb ik op stukloon gewerkt bij
Brandsteder, de hele dag tafeltjes af
schrapen en poten draaien. Ik ging elke
keer door de fineer heen, want ik had
geen geduld voor dait werk. In het schaft
uur zat ik meestal op een banjootje te fie
delen en dat lukte veel beter. Ik speelde
alle tophits uit die tijd en imiteerde de
grote jongens. Dat heb ik later in dienst
ook gedaan. Van een jongen, die geen ser
geant wilde worden, had ik voor een
tientje zijn kaderplicht overgenomen en
dat betekende dat je meteen roomboter
op je brood kreeg, want kader had recht
op roomboter. Dick was een lichting eer
der opgekomen en die was al korporaal,
toen ik nog in opleiding was. Ik keek erg
tegen hem op want er liep een enorme
streep door hem heen. Op een avond
werd ik naar de korporaalskamer gehaald,
want ze hadden gehoord, dat ik Poppye
the sailorman zo aardig kon imiteren en
Dick wilde dat wel eens horen, want toe
vallig kon hij er zelf ook wat van. Voor
mijn gevoel maakte ik een hele beste
beurt en de volgende dag gaf ik Dick dan
ook een enorme klap op zijn schouder en
speelde ik alles op de oude-jongens-toer.
Weet je, hoe Dick reageerde? Hij gaf me
een flinke dienstdreun en zette me in de
houding".
Commentaar van Dick Wama: „Ik had
er gewoon de pest in, dat een gewone sol
daat Poppye the sailorman even goed na
deed als een korporaal. Dat was alles. Ik
dacht: die jongen heeft mij te veel bab
bels".
Wim Wama: „Dat was onze eerste ont
moeting. Ik zei tegen mezelf: „Niet kwaad
worden, Willem, want als je straks zelf
korporaal bent, dan pak je hem wel. Het
resultaat is bekend: Ik heb hem gepakt
en we zijn nog steeds bij elkaar. Die twee
de ontmoeting is trouwens ook zo'n
krankzinnig verhaal. Toen ik uit dienst
kwam, wist ik maar één ding zeker: „De
ze kleine jongen ging de Bühne op, deze
jongen werd artiest". Ik had van thuis een
smoking gekregen en dat leek me al een
vorstelijke start. Ik liet kaartjes drukken
met erop: Wim van Wageningen, paro
dist". Ik had ook foto's van mezelf, waar
op ik enorm de artiest uithing. Ik kon een
beetje spelen op een chromatisch mond
orgel en dat leek mee meer dan voldoen
de voor een geslaagde carrière. Ik had al
leen geen eigen repertoire en daarom
kocht ik van mijn laatste 75 piek onge
zien vijf liedjes bij een Amsterdamse
tekstschrijver. Toen ik ze thuis doorlas,
merkte ik pas, dat het ene nog schunniger
was dan het andere. Toch heb ik ze in hef
begin gezongen, want ik had geen geld
meer voor een ander repertoire. Ik liep
alle zaken af, waar ze een microfoon had
den en tegen sluitingstijd klampte ik dan
de baas aan om te vragen, of ik eens wat
mocht zingen.
Op een avond moest ik optreden voor
een katholieke dansvereniging in Hilver
sum. Ik kwam daar tien keer uit voor 25
gulden en daartussendoor versierde ik ook
nog een handvol polonaises, want die lui
waren onvermoeibaar. Toen ik de volgen
de morgen op het station in de trein stap
te, zat Dick moederziel alleen in de coupé.
Het was trouwens een hele lege trein,
maar uitgerekend trok ik de deur open,
waar Dick achter zat".
Aanvulling van Dick Wama: „Ik vroeg
het ouwe recept. Hoe hij het maakte en
wat ie deed. Ik had zelf van alles gedaan.
Ik was al banketbakker geweest, etaleur
en loodgieter, maar op dat moment mod
derde ik zo'n beetje bij het cabaret der
onbekenden. Ik verdiende 5 gulden in de
week en daarvoor zong ik bijvoorbeeld
duetjes met een meisje. Zij als bariton en
ik als kaloratuursopraan. Het was een
giller".
Wim Wama: „Ik vertelde Dick in die
trein een vreselijk opgewonden verhaal
over mijn bliksemcarrière en langs mijn
neus weg riep ik: „Ik heb gisteravond
nog gewerkt". Ik vertelde er natuurlijk
niet bij, dat ik daarvóór in dagen niks te
doen had gehad. Het was de gewone bluf-
toer van jongens, die net de kop boven
water houden, je wist van elkaar donders
goed, dat je het zout in de pap niet ver
diende, maar je vond het jofel zo".
Dick Wama (schouderophalend)„In die
trein is het pas goed begonnen. Wim stel
de me voor om samen te gaan werken en
zijn sterkste argument was, dat hij een
smoking had. „Jij bent een kei in imita
ties", riep hij, „en ik smyt er hier en daar
een clowntje tegenaan. Jongen, Dick, ik
voel het nou al, het wordt krimmeneel".
Wim Wama: „We wisten eigenlijk maar
één ding zeker: dat je als duo de dingen
samen doet. Dat is natuurlijk een nobel
streven, maar als je zegge en schrijve één
smoking hebt, levert dat toch wel moei
lijkheden op. We hadden wel twee kaki-
broeken met wat imitatiebont op de na
den, want in ons repertoire zat ook een
cowboynummer en daarvoor hadden we
alle dumpzaken afgeschuimd.
We begonnen op het Rembrandtplein, in
de Alcazar van Vreeswijk. Eén dag op
proef en als het lukte mochten we een
week blijven staan. Hét ene moment zat
ik boyen te werken in mijn smoking en
zat Dick beneden in zijn onderbroek in
de kleedkamer en het volgende moment
was het vliegensvlug pantalons' wisselen,
want een duo was immers eender gekleed
nietwaar. We hebben ons die dag onge
lukkig gerend, maar het lukte en we voel-
dën ons geweldige artiesten. Wisten wij
veel van het vak? We hadden ons door
een toneelkapper de gekste dingen laten
aansmeren: ogenblauw en lippenrood en
wenkbrauwenstiften, allemaal dingen, die
we niet nodig hadden. Toch smeerden we
die hele kist op ons gezicht, want we had
den er immers voor betaald. We wasten
die schmink na afloop ook niet af, want
je wilde op het plein laten zien, dat je
artiest was. We liepen bijvoorbeeld met
okerkleurige handen, een cowboy heeft
immers gele handen".
Dick Wama: „We zijn nog een week ge
prolongeerd en toen vroeg de directeur
van het Tip-Top-theater, of we bij hem
wilden werken. We verdienden bij Vrees
wijk 75 gulden. De directeur van het
Tip-Top-theater zei: „Ik zal het goed met
jullie maken, jullie krijgen van mij een
knaak minder". In die tijd kwam ik ook
een kennis tegen, die gelijk met mij kor
poraal was geweest. Hij vroeg: „Wat doe
jij nou tègenwoordig voor de kost?" Ik
barstte zowat van trots, toen ik het hem
vertelde. „Artiest", riep ik. Het klonk als
een trompetstoot. Hij haalde alleen zijn
schouders op en zei: „Kan 't jou wat sche
len? Als je maar wat doet". Hij deed net,
of ik hem verteld had. dat we fietsen sta
len".
Wim Wama: „We hebben in het begin
alles aangepakt en elk engagement was
voor ons een feest. De ene week stonden
we in Apollo en de volgende week be
gonnen we aan de overkant. Amsterdam
barstte in die tijd nog van de gezellige
buurttheaters, waar vrouwen de aardap
pels mee naar het matinee namen om ze
tussen de nummers door te schillen. We
hebben in die begintijd de gekste dingen
gedaan en op een enorme manier staan
improviseren. Dat doen we nog-wel, maar
het is nou alleen serieuzer geworden. Je
hebt npu een naam te verliezen. Ik her
inner me nog, dat Dick een Spaanse zan
geres imiteerde. Compleet met rode jurk,
castagnetten en. kunstgemoed. Hij had een
klein snorretje, maar voor de rest was,het
een geweldige vrouw. Ik stond er zo'n
beetje met stampende hakken omheen te
trappen en dat was dan het hele nummer.
Een afspraak hadden we niet gemaakt,
een behoorlijke tekst was er niet. We de
den maar wat".
Dick Wama: „We hebben alle zaken van
Amsterdam stuk voor stuk afgewerkt en
behoorlijk succes gehad, maar de grote
klap viel pas, toen we uit verveling die
t.t.-races op twee keukenstoelen gingen
nadoen. We stonden in de Paardenstraat,
in een tent van Tascami, de chocolade
fabrikant. Er kwam geen hond naar ons
kijken en omdat we toch wat moesten
doen, zijn wij aan het imiteren geslagen.
Een langskomende trein, een beschieting
en dan de fameuze t.t.-races. Zonder re
kwisieten, alleen met twee kale keuken
stoelen. Dat was alles. De collega's, die 't
zagen, riepen meteen: „Dat moeten jullie
opbouwen, dat kaïn een kraker worden".
We zijn er toen serieus op gaan studeren
en het resultaat was een act van drie
kwartier. Allemaal flauwekul, maar het
was een giller. Op een gegeven moment
stonden we naast Charles Trenet in Arena
in Rotterdam. Een grote zanger, Trenet,
maar toch ging hij af als een gieter, want
de doorsnee Rotterdammer verstaat geen
Frans en dan vindt hij het al gauw zonde
van zijn centen. Wij stonden in het voor
programma, maar we hadden een ver
schrikkelijk succes. Jack Hilton, de im
presario, is zelfs naar ons komen kijken
en die heeft ons aangeraden om foto's van
het nummer te laten maken en die naar
Londen te sturen. We hebben er elf laten
maken, elf foto's op kunstdrukpapier en
daarna hebben we maanden gewacht op
het telefoontje. In de kranten stond met
grote koppen: „Sprookje wordt werkelijk
heid, Wama's gaan in Engeland werken".
Pas later hebben we gehoord dat een En
gels danspaar ons nummer gejat had en
er zelf mee werkte in de provincie."
Wim Wama: „Op dat moment hebben
we tegen elkaar gezegd: we gaan het vak
uit, we beginnen een fietsenstalling, maar
toen we over de teleurstelling heen wa
ren, zijn we toch maar rustig verder ge
gaan. We zijn alleen wat zuiniger met on
ze foto's geworden. We hebben die t.t-
race steeds geperfectioneerd en aangevuld
en overal, waar we kwamen, hadden we
enorm succes. In het begin brachten we
het nummer als clown met rood'neusje en
een pruikje, totdat iemand zei: Als jullie
gewoon een net pak aantrekken, wordt
het effect veel groter". Dat hebben we
toen maar gedaan, schoorvoetend mogen
we wel zeggen, want als je jaren met zo'n
neusje loopt, ga je er onwillekeurig toch
aan hechten".
Dick Waima: „We doen dit werk nou 25
jaar. Dat is een hele tijd voor komieken,
want het publiek raakt op een gegeven
moment op je uitgekeken. Ze hebben de
radio, de televisie en ze kunnen thuis in
hun leunstoel alle topartiesten op schoot
krijgen. Danny Kaye heeft bijvoorbeeld in
een van zijn laatste shows een kozakken-
dans gebracht, waarbij hij een krukje aan
zijn zitvlak heeft zitten. Dat nummer heb
ben wij tien jaar terug gedaan, maar stel
je nou voor, dat we het nou op ons reper
toire hadden staan. Dan kon je het rustig
schrappen, want het publiek zegt gelijk:
Oh, dat hebben ze van Danny Kaye ge
stolen."
Wim Wama: „We hebben heel wat ke
ren een flinke opdonder gehad, maar dan
ls het juist de kunst om terug te boksen.
Je moet ook geen kapsones hebben je
geen Callas-allures aanmeten, want in dit
vak sta je het ene moment aan de top en
lig je het volgende moment beneden aan
de ladder. Bij ons is het gelukkig nog
steeds goed gegaan (op dit moment klopt
Dick Wama bezwerend tegen de onder
kant van zijn salontafel).
Wim Wama vervolgt: „In Londen tre
den komieken al 25 jaar met hetzelfde re
pertoire op, maar in Nederland wordt tel
kens wat anders van je verwacht. Het is
daarom een hele kunst om het tussen
zulke benepen grenzen zo lang vol te
houden. Vroeger kwam je in een pro
gramma één keer uit en dan knokte je
voor je eigen nummer. Nu pendel je elke
dag van de ene show naar de andere en
vaak weet je van tevoren niet eens, wel
ke collega's er in hetzelfde programma
staan. We rijden zo'n 70.000 kilometer per
jaar en kennen alle feestzalen van binnen
en buiten."
Dick Wama: „En nou beginnen we in de
Snip en Snap-revue. Dat is het mooiste
geschenk op ons zilveren artiestenjubi
leum. Zelf hebben we nooit durven dro
men van een engagement bij Sleeswijk,
want die had immers al twee mannetjes.
Ik zie me nog in de kleedkamer van Wal
den en Muyselaar staan.
We waren zelf pas begonnen en Snip en
Snap, dat was voor ons de top van het
vak. We hebben toen drie kwartier ge
praat en aan het einde vroeg ik, of we
misschien iets in de revue mochten doen,
al was het'maar het doek opentrekken.
Later hebben we ^as begrepen, dat juist
het doek ophalen één van de moeilijkste
dingen in de show is".
Wim Wama: „Dat engagement bij Slees-
wijk beschouwen wij ook als een enorme
eer. We hebben in de afgelopen weken al
meegedraaid in de kleine tournee en het
was een enorme ervaring. De sfeer in de
revue is geweldig en werken met Willy
en Piet is een sensatie.
Straks op de première zullen we het
tegen elkaar zeggen: „Wat een zegen dat
het indertijd niks is geworden met die
fietsenstalling".
(Advertentie)
De frisheid van de bergbeek -
kqelte van lover - geurige bloesem en vruchtenextracten - f
heel dit samenspel van verkwikking
wordt U geboden door hydriane van
£>r. N. G. Payot.
Dezé intens stimulerende, vloeibare crème houdt
het natuurlijke vochtgehalte in Uw huid op pril,
Uw make-up de gehele dag heerlijk gaaf en fris.
Frisheid
Schoonheid
Jeugd
de la faeulté de Lausanne
DR. N. G. PAYQT-HOLLAND N.V. - KEIZERSGRACHT 12-14 - AMSTERDAM- a
De KRO heeft een belangrijk onder
deel aan de nieuwe programma's voor
de schoolradio voor het seizoen 1965""*
toegevoegd, namelijk de ontwikkeling in
de wijze van geloofsbeleving. Reeds in
vorige schooljaren heeft de KRO-radio
getrracht een bijdrage te leveren bij het
zoeken naar een juiste interpretatie van
de ontwikkelingsfase, waarin geloof en
kerk zich bevinden. Het ligt in de bedoe
ling, dat deze stof in het nieuwe sei
zoen eveneens ter sprake komt in de
avondprogramma's van radio en tv bij
de KRO. Drs. L. Thomas zal voor de
schoolradio acht uitzendingen verzorgen
voor de hoogste klassen van het voort
gezet onderwijs: rector J. J. van Haa-
ren verzorgt acht uitzendingen voor de
hoogste klassen der lagere school, het
ULO-onderwijs en het voortgezet onder
wijs.
SCHEVENINGEN „The Swingle Sin
gers", de uit vie-r zangeressen en vier
zangers bestaande combinatie, die zich
heeft gespecialiseerd in het vocaal ten
gehore brengen van instrumentale mu
ziek van Bach en zijn tijdgenoten, zal
op woensdag 21 en vrijdag 23 juli in
de Kurzaal te Scheveningen optreden
UTRECHT Tot 5 september is in
het Nederlandse goud. en zilvermuseum
in Utrecht een deel van de collectie
Van Lennep te bezichtigen, een unie
ke verzameling servieswerk, schepwerk
varia, speelgoed en dergelijke van voor
namelijk zilver. Met deze tentoonstel
ling eert het goud- en zilvermuseum
zijn in 1962 overleden oud-bestuurslid
j'hr, A. van Lennep, de Amsterdamse
vrijgezel-bankier die een kostbare ver
zameling zilver had.
AMSTERDAM Aan de academie voor
dramatische kunst de toneelschool te
Amsterdam zijn met ingang van de vol
gende cursus als docenten in het to
neelspel verbonden mevr. Elisabeth
Hoytink en de heren Peter Oosthoek
en Henk van Ulsen.
DEN HAAG In het kader van het
Hollandfestival 1965 wordt in het Haag
se gemeentemuseum een tentoonstel
ling gehouden onder de titel „meesters
van de Haagse school". De schilderijen
zullen tot en met 15 augustus te zien
zijn. De tentoonstelling werd georga
niseerd door dr. Jos de Gruyter, die
verscheidene belangrijke werken uit
Britse, Canadese en Amerikaanse ver
zamelingen in bruikleen wist te ver
krijgen. Hij beperkte zich tot elf schil
ders, allen geboren tussen 1817 en 1844.
Het zijn: A.G. Bilders, Johannes Bos
boom, P.J.C. Gabriël, Jozef Israels, Ja
cob, Matthijs en Willem Maris, Anton
Mauve, Willem Mesdag, Willem Roe
lof s en J.H. Weissenbruch.
(Advertentie)
De beroemde
gas-aansteker
5,95/7,95
10,-/11,-/12,50.
(alleen voor vaderdag): Elke Poppell
met een speciaal Poppell-speldje
De tv-serie „Liedje met Caroline'
van de NCRV zal niet meer op de Ne
derlandse schermen verschijnen. Regis
seur Willy van Hemert en mevrouw Ca
roline Kaart willen na twee jaren uit
zending stoppen met deze formule. Mo
menteel werken zij in West-Duitsland
voor hqt Zweites Deutches Fernsehnen
dat reeds vier uitzendingen aan dit
tweetal wijdde. De komende maanden
worden bovendien opnamen gemaakt
voor een nieuwe reeks, welke in het
najaar door het ZDF zal worden uitge
zonden.
Willy van Hemert voert momenteel
onderhandelingen met tv-organisaties
in Zweden, Oostenrijk, Ierland en Dene
marken over uitzendingen van deze se
rie. Misschien worden deze buitenlandse
produkties in de toekomst nog door de
Nederlandse televisie uitgezonden.
ZONDAG 20 juni. Tweede zondag na
Pinksteren. Mis Factus. Groen.
MAANDAG 210juni. H. Aloysius. Wit.
DINSDAG 22 juni. H. Paulinus. Wit.
WOENSDAG 23 juni. Vigilie van de
H. Joannes de Doper. Paars.
DONDERDAG 24 juni. Geboorte van de
H. Joannes de Doper. Wit.
VRIJDAG 25 juni. Feest van het Aller
heiligste Hart van Jezus. Wit.
ZATERDAG 26 juni. H. H. Joannes en
Paulus. Rood.
(Advertentie)
Wij Nederlandse journalisten krij
gen altijd schouderklopjes, omdat we
zulke serieuze en betrouwbare kran
ten maken, maar soms wordt er toen
wel eens jors paniek geschopt, éo
zult u met mij ongetwijfeld ontzaglijk
aangegrepen zijn door het bericht dat
Willeke haar stem kwijt was. Je zit
daar dan argeloos in je stoel de krant
door te neuzen en je denkt dat het
allemaal wel march-eert zoals het be
hoort: Vietnam weer honderden do
den, vrouw bekent moord op drie
kinderen, man steekt vrouw neer
juist ja, uitkering ineens nog onze
ker, nou ja, wie weet, we krijgen
het nog wel, drie doden bij botsing,
tjonge, dat verkeer toch, en dan in
eens, te midden van al dat gewone
dagelijkse krantegekeuvel de ramp
zalige mededeling dat Willeke haar
stem kwijt is.
Dan leg je de krant neer en laat je
de verschrikkelijke waarheid tot je
doordringen. Willeke zal voorlopig
niet meer kunnen zingen. En hoe
moet dat nou verder? Wie moet nou
zaterdagavond de televisiekijkers be
zighouden? En, erger: hoe moet Ne
derland zo'n zaterdagavond, een Wil-
lekeloze zaterdagavond doorkomen?
Goed, de dag daarop heeft pa Wil-
ly officieel verklaard dat het niet
waar is. Dat Willeke wèl bij stem is,
dat ze wel even pijn in de keel heeft
gehad, dat ze vrij gemakkelijk agina
krijgt (trouwens, welke Nederlander
wéét dat niet?) maar dat er geen re
den tot nationale ongerustheid is.
Willeke zal het vaderland niet teleur
stellen, ze zingt, wat de kranten ook
kletsen.
Intussen hebben u en ik toch maar
vierentwintig uur in bange twijfel
verkeerd. Enfin, dat verdriet is snel
vergeten. Als Willeke nu maar op
past'. Een beetje tocht en ons wordt
een heerlijk avondje door de neus
geboord. Maar natuurlijk past Wil
leke wel op. Vader Willy heeft dat
trouwens aan zijn verklaringen toe
gevoegd. Hij heeft ook nog meege
deeld dat het ganse W.W.-gezin bin
nenkort veertien dagen op vakantie
gaat. „Dat zal haar veel goed doen",
zo liet hij de radio- en t.v.-journa-
listen noteren. Die geruststellende
woorden, gekrabbeld in de schrijf
boekjes der verslaggevers, verwerkt
in het persklare Willeke-bericht,
haastig gezet op de toetsen van rate
lende machines, geprdgd, gestypt en
tenslotte op papier gedrukt door ron
kende persen, bereiken dan eindelijk
het reikhalzend naar nader Willeke-
nieuws uitziend publiek.
„Willeke wèl bij stem. Willeke op
vakantie. Dat zal Willeke goed doen",
lezen we en we herademen blij.
PRAET-MAECKER
In een cabaretprogramma van
een uur brengt de werkgroep
Haagse Comedie zaterdagavond
een programma onder de titel
„Eigen land is kout waard". De
foto toont Anne Marie Heiligers tn
actie met „Fotogeniek profiel"
ZE-3TIG GULPEN....
DAT NIET GOED
HOOP... KRIMPT
HET ECHT,
NIET?
'VlK GARANDEER U
<y_tJDAT HET NIET
^riÉXKeiMPT^