„De koning komt voorbij" was op boekenbal succes K 0MYL OMYL soorten finnbrod Donald Duck 69 SYBREN POLETS STUK IN HOLLAND-FESTIVAL ÉHe--DI Geestelijke middenstand deelt hier de lakens uit Vanavond tiieater Domino Raam ORT UNSTNIEUWS Kampense vastigheid MARNIX GIJZEN favoriet op de boekenmarkt Ibsen wegwijzer Met de hand Mr. W. Geertsema Televisieportret van een oppositieleider Motten? Rechtstreeks via radio Vandaag halve finale scholen- zangwedstrijd Vliegen? DRINKS y Het water op... V nil PICASSO IR. studeert Engels t'jdelijkl cent J DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 15 JUNI 1965 (Van een onzer redacteuren I DEN HAAG. Het valt niet te ontkennen, dat de koning wel de gelijk voorbij is gekomen. Weliswaar werd het niet de triomftocht, die schrijver Sybren Polet voor ogen heeft gestaan, maar gekomen is hij in het enorme congrescentrum van de Amsterdamse RAI, waar een gapend boeken balpubliek de collectieve verveling zichtbaar via stijve frak en blote jurk ventileerde. Polet zelf hield zich die avond schuil in zijn etagewoning aan de Amsterdamse Vossiusstraat. „Het was de spanning voor reacties, die mij er van weerhield om te gaan," legt hij achteraf uit met een besliste pruimemond, „ik was om de bliksem niet bang voor ongunstige kritiek, maar ik had het stuk te vaak gelezen, ik had er te veel mee te maken gehad. Bij de première had ik gewoon geen zin meer om te gaan kijken.'' Komings schepper ontbrak dus bij de première, maar hij had wel zijn vrouw als onopvallende verspiedster tus sen het galapubliek gesmokkeld en aan de hand van haar rapporten durft hij nu te zeggen: „Die vrij negatieve ontvangst van mijn stuk zegt me niks. De ongunstige kritiek trouwens ook niet, Ik heb het stuk geschreven en ik kan er verder niks meer aan doen. Het is alleen jammer, dat het uitgerekend in de R.A.I. moest gebeuren, die veel te groot is voor De koning komt voorbij. De woorden zijn belangrijk in mijn werk, maar die verwaaien in zo'n zaal, En de artiesten moeten het grote re gister opentrekken, waardoor alles weer te nadrukkelijk wordt, te opgelegd. Het was trouwens toch bij voorbaat een verloren zaak, want mijn publiek be- stond voor driekwart uit collega's, die dachten: Effe door die koning bijten en dan begint het boekenbal. Ik geef toe, dat het een moeilijk stuk is, maar dat heeft de schrijver nu eenmaal ook niet in zijn hand. Die begint met een the ma en bij de uitwerking merkt hij pas, dat het hem uit de hand dreigt te lo pen. Maar voor iemand, die wil luisteren naar me, die mijn stuk niet uit zit, om dat hij straks fijn ballonnetjes en vreemde frutseltj es van Metten Koorn- stra kan meenemen, zit er echt een ihoop in." Hij glimlacht, bescheiden doch weder om beslist. De zoon van een manufac- turier uit Kampen Iaat zich niet zo ge makkelijk uit het veld slaan. Die heeft zich leren beheersen, dag in dag uit, van de wieg tot aan het stralend mo ment, dat hy tot de rijen der vijftigers toetrad. „Ik heb altijd schrijver wil- Het blijkt, dat op de nationale boeken markt verreweg de grootste belangstel ling uitging naar Marnix Gijsen. Van zijn boek Er gebeurt nooit iets, waarvan een speciale druk werd opgelegd, werden ruim 11.000 exemplaren verkocht. Als tweede kwam uit de bus de Engelse schrijfster Susan Hill met haar boek De hoge muur, waarvan ruim 1200 exempla ren werden verkocht. Van het boek De cel, door José Giovanni (waarvan destijds ook de film Le trou werd vervaardigd), werden bijna 800 exemplaren verkocht. Van Nescio's boek De uitvreter wer den 125 exemplaren verkocht, daarna kwamen de boeken van Bordewijk (Blok ken - ruim 100 exemplaren) als meest verkochte uit de bus. Ook de belangstelling voor Clare Len narts boeken was vrij groot, evenals voor het werk van S. Vestdijk (Advertentie) len worden", bekent hij, „van jongsaf aan. Een ander aarzelt nog wel eens tussen tramconducteur en molenaar, maar mij fascineerde de taal. Ik schreef al gedichten, toen ik op de lagere school zat- Later werden het de traditionele liefdessonnett-em van de pu ber. Ik heb nog wel middelbaar Neder lands gestudeerd, omdat vader mijn as piraties niet vertrouwde. Die wilde vas tigheid, zoals iedereen in Kampen vas tigheid eiste. Je groeide op in een mi lieu, waar de waarheid reeds vast stond, waar eigenlijk niets meer ontdekt behoefde te worden. Ik heb die erfenis later radicaal van me afgeschud. Ik heb die veilige zekerheid ingeruild voor vage onzekerheid, maar toch beschouw ik die jeugdjaren niet als verloren tijd. Ik heb er leren denken, ik heb er des avonds in de kring rondom de kachel mijn gedachten onder woorden leren brengen. Ik heb ook geen rancune tegen mijn ouders, ze hebben alleen andere opvattingen, een ander ritme van leven, maar ik heb niet zoals vele schrijvers de behoefte om in een roman met ze af te rekenen. Ik heb die tijd rustig af gesloten, zoals je de deur dicht trekt van een huis dat je verlaat. Ik had het gevoel, dat ik er niks meer te zoeken had, madr ik had ook geen verlangen om achteraf modder door de ramen te gooien." Op dwingend advies van zijn vader is Sybren Polet nog korte tijd onderwij zer geweest, voordat hij weer aanslui ting kreeg bij zijn koortsachtige jeugd droom. Hij nam daarna eerst de wijk naar Zweden, waar hij met borden was sen en andere nederige karweien het dichtershoofd boven water hield. „Ik ben altijd een avonturier geweest", zegt hij, ik ben in feite steeds onderweg, steeds sta ik op het punt om te vertrekkj&n. Ik ben in de Sahara geweest, in Spanje en op de Canarische eilanden. Ik wilde het gewoon zien. In Zweden heb ik toen Strindberg pas echt ontdekt. Ik leerde Zweeds spreken en las zijn stukken in de oorspronkelijke taal. Ongelooflijk. In mijn ogen is Strindberg een van de grootste toneelschrijvers, die de wereld ooit heeft voortgebracht. Ik geef toe, dat zijn stukken somber zijn, maar in de wrangste dialoog breekt toch ook zijn humor door. Het is natuurlijk een ingehouden humor. Strindberg was nu eenmaal geen grapjas, geen beroepsko miek. Zelf ben ik van nature ook niet som ber. Maar toch heeft Strindberg een enorme invloed op me gehad- Ik heb vele van zijn stukken vertaald en ik heb gemerkt, dat ze het nog steeds doen bij het publiek. Meer dan de stuk ken van Ibsen. Van Sybren Polet wordt diens toneelstuk „De koning komt voor- by" door toneelgroep Studio opge voerd in het kader van het Hol land-Festival. Zaterdag 19 juni wordt het opgevoerd in de Til- burgse stadsschouwburg en 10 juli in die van Eindhoven. Met Sybren Polet had een onzer redacteuren 'n gesprek. De schry- ver poneert daarin, dat hij het ayn publiek lastig mag maken. Maar dan moet hy wel iets te ver tellen hebben. Sociaal besef Waarom bekritiseert men het sociaal besef en de daaruit voo: tvloeiende goede daden van een sociaal voelend man, namelijk minister Veldkamp? Hij was er zelf ook wel van over tuigd dait hy voor de A.O.W.'ers heus nog geen luxebestaan eiste. Het is werkelijk geen blijk van waardering, van het katholiek werkgeversverbond om de minister er op te wijzen, dat hij wat voorbarig is geweest met de verhoging van de A-O.W. De bejaar den hadden nog wel een tijdje kunnen wachten. Hebben de werkgevers deze groep en vooral de arbeiders al uit geschakeld. omdat er aan hen toch biets meer was te verdienen, of be schouwt men hen als de bomen waar vnichten al van geplukt zijn? Zij nwf n ^eter beseffen dat deze man- n ook een aandeel hebben gehad vaavf opk°uw van onze huidige wel ling en (*Us ver^enen ZÜ belangstel- ui+^vpr!?* nog het volgende: Ik meen tiuJn aangaande besprekingen ^vers en werknemers or- van „22 tG hebben opgemerkt, dat goede arwfrSZijde het nut van een benadruk mersverenigin,g weI werd aan i,. dat de medewerking goede nnwYardigde om t°t een te wenel te komen, nog wel wat niet te^l overIaat, de goeden weer nog te eret ®esPr°ken. Oorzaak: het werknemers Ah"'3' ongeorganiseerde falende broedem ee°et dUS V0OT om u zo mS een aansporing zijn dende makW? mogelUk bÜ strij- 'lapt d™ strtd te sIuiten- Ver- Bilt ge geen vJJLUW beweging, dan gang boeken maar achteruit- RAAMSDONKSVEER c- J. v.d. KIEBOOM. Toch heeft het bij mij lang geduurd, voordat ikzelf een toneelstuk schreef, maar dat is verklaarbaar. Ik herinner verjaardag e mie, dat ik rondom mijn twintigste verjaardag enkele stukken van Ibsen las. Ik was er zwaar van onder de in druk. Maar ik miste de techniek om zelf iets voor het toneel te creëren. Dat ge mis deelde ik overigens met het gros van de Nederlandse schrijvers. Later heeft de directeur van de toneelschool in Amsterdam Willy Pos een aantar auteurs in staat gesteld om in contact te komen met het toneel. Aan het einde van zijn geïmproviseerde cursus kregen we de opdracht om een eenakter te schrijven, dat is voor mij Het huis ge worden. Daarna heeft het weer vier jaar geduurd, voordat ik mijn tweede stuk afmaakte. Ook dat is begrijpelijk, want een schrijver kan helaas niet van de wind leven. Hij moet van alles aan pakken, vertalingen, opdrachtjes en op die manier houd je geen adem over voor een toneelstuk. Dezelfde moeilijkheid heb je ook, wanneer je aan een roman wilt be ginnen. Dat kost op zijn minst een half jaar en in die tijd kun je eigenlijk geen andere dingen aan je hoofd heb ben. Een gedicht kun je er nog wel tussendoor frommelen. Dat is een kwestie van een uur, een halve dag Sybren Polet: was thuis toen zijn koning voorbijging". hooguit, maar als je telkens van je bureau moet opstaan, omdat er geld verdiend moet worden, komt die ro man nooit af. Ik vind het daarom belachelijk, dat iedereen de mond vol heeft over in spiratie. Een schrijver zou inspiratie no dig hebben en daarmee klaar zijn. Nou, vergeet het maar, want het enige, wat hij echt nodig heeft is de mogelijkheid om zich te concentreren. Schrijven is monnikenwerk, aan je schrijftafel gaan zitten en er blijven totdat je opdracht klaaT is. Ik heb een tijd gehad, dat ik alles met de hand schreef, maar dat hield op de duur toch te veel op. Nou tik ik mijn prozawerk met een hele in terlinie en achteraf ga ik dan schaven, corrigeren, bijwerken. Op het laatst is zo'n manuscript dan een onontwarbaar geheimschrift geworden, waar ik zelf ook de grootste moeite mee heb. Mijn poezie schrijf ik nog steeds met de hand- Er zijn collega's die dat ook op dg typemachine doen, maar dat vind ik toch te gortig. Ik heb ook een boekje naast mijn bed en als ik dan 's nachts een inval krijg, schrijf ik die gelijk op. Ik kan dat op de tast zonder het licht aan te steken. Ook dat is een kwestie van concentratie." Sybren Polet blijft ook na het koele voorbijtrekken van zijn koning de me ning toegedaan, dat een schrijver het zijn publiek lastig mag maken, als hij maar wat te vertellen heeft. „Ik wil diep boren in de menselijke existentie", zegt hij, „ik kan nu eenmaal niet vol staan met entertainment alleen. Na tuurlijk moet je stuk een aanvaardbare toneelvorm hebben, maar daarnaast moet je reageren op de menselijke si tuaties. Als schrijver breng j^ die on der woorden en het publiek is daarna vrij om zijn woorden op eigen wijze te interpreteren. De hedendaagse schrij ver voelt er niks meer voor om met een panklaar denkbeeld op de proppen te komen, dat hij dwingend voorschrijft. Hij voelt zich slechts een uit velen, die tastbaar maakt, wat er leeft in de sa menleving." Sybren Polet is inmiddels alweer be gonnen aan een nieuwe roman en nieuwe gedichten. „Schrijven is een beroep" zegt hij ..en als je dat met graagte ge kozen hebt, werk je automatisch hard Daarom is het waanzin om te denken dat een schrijver minder hard zou wer ken als hij een geldelijke tegemoetko ming krijgt. De boeren worden toch ook gesubsidieerd? En zijn die daarna ineens minder hard gaan werken? Als men op het ministerie aanneemt, dat de literatuur een belangrijke plaats inneemt in onze wereld, dan moet men de schrijvers ook durven te subsidi ëren". Aan zijn keurig aangeharkte bureau werkt Sybren Polet ondertussen gesta dig voort aan zijn onsterfelijkheid. „Het is niet belangrijk, in welke oplaag je boeken verspreid worden", zegt hij gela ten, „van de mijne worden 3000 exem plaren gedrukt, soms 5000 en dat lijkt weinig. Maar Menno ter Braak kreeg van zijn uitgever jaarafrekeningen voor 30 verkochte exemplaren. Daarom wan hoop ik niet. Als ze mijn laatste stuk niet goed vinden, komt dat door de gees telijke middenstand, die in Nederland nog steeds de lakens uitdeelt. Dat is jammer, maar hst feit. dat ik als schrijver existeer, is op zichzelf al belangrijk genoeg." Op vrijdag 15 april presenteerde de AVRO-televisie een vijfenveertig minu ten durende filmdocumentaire over dr. ir A. Vondeling, minister van finan ciën, getiteld „Afscheid van een opposi tieleider". In de afgelopen weken volg de een filmequipe, onder leiding van Roe lof Kiers, de fractievoorzitter van de WD in de Tweede Kamer, die tevens burgemeester van de gemeente Wasse naar is, mr. W- J. Geertsema. Deze filmdocumentaire brengt de AVRO-tele visie onder de titel „Potret van een op positieleider", op dinsdag 15 juni van 22.00 tot 22.30 uur op het scherm. Om de werkelijkheid filmisch zo dicht mogelijk te kunnen benaderen maakte de AVRO-ploeg gebruik van eèn uiterst lichte en hanteerbare camera van Fran se makelij, de zogenaamde „Éclair", De geruisloosheid van de camera iets waarvan ook de Amerikaanse cineast Ri chard Leacock bij zijn wijze van werken gebruikt maakt maakte het mogelijk dat op tal van momenten de heer Geert sema de aanwezigheid van de filmploeg als het ware kon „vergeten" zodat de meest natuurlijke situaties konden wor den vastgelegd, zoals bijvoorbeeld de propagandavaart in het kader van de recente Rijnmondverkiezingen, de B. en w.-vergaderingen te Wassenaar en de hobby's van mr. W. J. Geertsema. 1 (Advertentie) f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT HILVERSUM Vandaag brengt de KRO-radio vanuit het Luxortheater te Rotterdam (Kruiskade 10) van 1630 17.50 uur een rechtstreekse uitzending van de halve finale van de scholenza-ng- wedstrijd „Wie zingt er mee?". Aan deze halve final^ wordt door 14 schoolkoren en 14 solisten deelgenomen. Een jury, bestaande uit mevrouw J. Hermes Candel uit Heemstede, J. Beij- ersbergem van Henegouwen uit Hilver sum en broeder Laetantius van 't Jeugd centrale Koor te Vuight, beoordeelt de prestaties. De zes beste koren en zes beste solisten komen in de finale die op zaterdag 3 juli zowel door radio als te levisie rechtstreeks zal worden uitgezon den. De scholenzanigwedstrijd, waaraan wordt deelgenomen door koren en solis ten van het L.O. en V.G.L.O., wordt se dert vijf jaar georganiseerd door Wim Quint, die onder meer bekend is door zijn jeugdprogramma „De Wig-wam". Dit jaar schreven 426 scholen voor deze vijfde scholenzang wedstrijd in. In de maanden januari en februari hebben enkele KRO-radioploegen al deze scho len afgereisd om op de scholen zelf de opnamen voor de voorselectie te ma ken. Een jury bestaande uit Paula van Al phen. Roos Lippes, broeder Laetantius en Wim Quint beluisterde en beoordeel de gedurende zes dagen de meer dan 650 liedjes, waarna bepaald kon wor den welke koren en solisten deel zouden nemen aan de kwartfinales die de afge lopen weken in Almelo, Heerenveen, Til burg, Goes, Eindhoven, Roermond, Zeist, Arnhem, Amsterdam en Rotterdam zijn gehouden Aan de halve finale wordt deel genomen door veertien scholen o.a. de St. Aloysiusschool te Roosendaal, de St- Elisabethschool te Orthiem Den Bosch, de Henriëtteschool te Eindhoven, en de r.-k. meisjesschool St.-Jozef te Sluis, Verder nemen o.m. de volgende solis ten aan de wedstrijd deel: Paul van Driessen van het Pensionaat Ste Marie, Huybergen, Pie-t Roovers van de H. Hartschool, Giize. Renate de Bruyn van de St.-Jozefschool, Sluis, Anmelies de Vries van de St.-Ursuiaschool, Eindho ven en Tineke de Leur van die Hen riëtteschool, Eindhoven. AMSTERDAM Van 20 tot 28 september zal in het internationaal toonkunste naarscentrum Queekhoven van de Edu- ard van Beinumstichting te Breukelen een internationale studiebijeenkomst voor altviolisten worden gehouden. Er zullen voordrachten worden gehouden en nieuwe composities geïntroduceerd. AMSTERDAM De Amsterdamse pan tomimespeler Rob van Reijn zal Ne derland met een avondvullend program ma vertegenwoordijgen op het pantomi me-festival te Zürich. Met zijn optre den wordt zaterdagavond dit festival besloten. DELFT Delft gaat deze maand in het kader van het Holland-Festival zijn 16e Elckerlyc beleven en wel op 16, 17, 18, 25 en 26 juni. De belangrijkste wijziging in de rolbezetting is de vervanging van Ellen Vogel, die reeds vrijwel alle voor stellingen heeft meegespeeld door An drea Domburg. Henk Regters zal wor den vervangen door Peter van der Lin den. DELFT In het Stedelijk Museum Het Prinsenhof te Delft wordt van 24 juli tot 5 september een tentoonstelling ge houden van moderne mozaïeken uit Ra venna. De mozaïeken zijn vervaardigd door vooraanstaande moderne kunste naars uit verscheidene landen, onder wie Chagall. DEN HAAG Op Woensdag 16 juni zal het Nederlands Danstheater in het Ca sino van Enghien in Parijs een drietal voorstellingen geven. Op het program ma staan: madrigalesco, wedding cake, essay in de stilte en carmina burana. De balletgroep zal worden begeleid door het orkest van het casino onder leiding van Louis Stotijn. LONDEN De Britse vereniging van componisten heeft Benjamin Britten ge kozen tot „componist'' van het jaar. Hij krijgt de naar de eerste voorzitter van dr vereniging genoemde Vaughan Williams-prijs. (Advertentie) f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT Op dinsdag 3 november bracht de AVRO-televisie het eerste The ater Domino-programma van het seizoen 1964- 65 op het scherm met de Belgische fantaisiste Anny Cor- dy. Op dinsdag 15 juni van 20.20 tot 21.10 uur zal dit programma, gezien het grote succes dat het toen heeft geoogst, weer op de beeldbuis komen. In een enorm tempo zingt en danst Anny Cordy in enkele komische en mimische sketches, waarbij zij wordt geas sisteerd door het duo André Pa- quinet en Benny Vasseur. Het pro gramma omvat onder meer de door Anny Cory uitgebeelde inter pretaties van „Sacré trombone", „Moustaches d'Anglais", „Six ro ses", „S'il vous plait Bertrand", „Un jour deux enfants", Brüle pas tes doigts", „Le bal a tonton", „Tu m'as voulue", „La femme soldat" en „Les guïboles", waarin zij wordt begeleid door de bassist Ger Daal huizen, de drummer Jean Fran cois, de accordeonist Johnny Hols- huysen, de gitarist Peter Niewerf, de pianist Jean-Jacques Robert en de trombonisten André Paquinet en Benny Vasseur. De regie van het programma, waarvoor de de cors zijn ontworpen door Cor He- meier, berust bij Bob Rooyens. (Advertentie) VOOR HERO en Hero vruchtenlimonade mee in Hero Tins. Dat is handig en gezellig. Meer inhoud, minder ruimte. 2 volle glazen per Hero Tin. Geen breuk - geen statiegeld. Vlot geopend en geschonken. SINAS 49 ct - CASSIS 59 ct CERISE 59 ct Vraag gratis tinprikker. 2 gaatjes in tin zijn voldoende. Temidden van de vele studenten In Cambridge, die deze dagen voor hun examen staan, .bevindt zich een 19-jarige jongeman, Claude Picasso, zoon van die beroemde 83-jarige kun stenaar van die naam. Claude heeft geen kunstaspiraties hij studeert gewoon Engels. Hij heeft een zit- slaapkamer, waar geen en kel schilderij van zijn vader hangt. „Maar dat wil helemaal niet zeg gen. dat ik het met vader niet goed zou kunnen vinden; ik vind hem een beste kerel. Dinsdag 15 juni HILVERSUM I 402 m en mededelingen: 12.27, ï»n§' ^>3?neni!3ln5 UUr' p°Pulaire muziek' 12.03, 12.50, 14.10, 15.20 18.00 en 23 25 mm Klassieke muziek: 19.30. 21.15 en 21.30 uur. Ziekenprogramma 16.00 uur. Vrouwenprogramma 14.00 uur. Hoorspel- 20.10 uur. Jeugdprogramma: 16.30 uur. HILVERSUM II 298 m Nieuwsberichten en mededelingen" 12 27 !3 00, 16.00, 18.00, 20.00, 22.30 eii 23 55 TT*35 m 9^® ™U£ek: 12'00' 12'4°, 15.20, 17.35, 18.25 en 20.05 uur. Klassieke mn amk: 13.30, 15.00, 19.05 en 23 00 uur. Dol sfc Gaat men nu niet een tikje te ver met de dienstverlening aan het publiek? In Hoofddorp gaat men de slaapkamerramen van 25 nieuwe huizen verbreden omdat een twee persoons spiraal er niet doorheen kan. Een klein vergissinkje van de architect, die trouwens ook niet op alles kan letten. Zo'n man heeft al genoeg aan zijn hoofd en als men over zulke kleinigheden gaat vallen, gaat de aardigheid van het architec. tenvak eraf. „Ik zal er voortaan op letten heeft hij beloofd, toen men hem wees op het probleem van enkele kersverse bewoners, die blij hun stoelen door de voordeur naar bin nen hadden gedragen en die ver volgens het bed in de slaapkamer wilden installeren. Dat is aardig van die architect, maar hij moet echt niet van de praatjes van het publiek onder de indruk komen, vind ik. Het is al mooi als je een huis krijgt en het geeft blijk van een ergerlijk gemis aan gepaste dankbaarheid als je dan meteen begint te zanikken over een raam dat te smal is. Goed, zal ie tweepersoons spiraal er niet door kunnen. Wat dan nog? Er zijn im mers éénpersoons spiralen te koop? Een lits-jumeaux krijg je met gemak door zo'n raampje heen. „Wij willen geen lits-jumeaux": ik hoor het de toekomstige bewo ners al roepen. Allemaal goed en wel, maar je hebt hiks te willen. Die ar chitect heeft een smal raam gete kend, de gemeente heeft het ont werp goedgekeurd, en wat wil een eenvoudige huurder dan aanmerkin gen maken? Als je raam te smal is voor je brede spiraal, wel, dan doe je het maar met twee smalle spi raaltjes. Een officieel gebouwd huis is een grootheid waarvan je eenvoudig moet uitgaan. Als je spiraal niet door het raam kan, is dat raam niet te smal, maar je bed te breed. Wan neer er straks ergens nieuwe hui zen opgeleverd worden waarin voor deuren zijn aangebracht die juist groot genoeg zijn om er een niet al te snel groeiende kleuter door te la ten, dan moet er iets veranderd wor den aan de afmetingen van de Ne derlandse burger. In die richting zullen we trouwens de oplossing van het woningvraag stuk moeten zoeken. Stel je eens voor wat een besparing aan materia len en werktijd het zou geven als de mensen de helft korter waren! Van het bouwmateriaal dat nu voor een huis nodig is, zou je er dan twee kunnen maken, de auto's zouden veel kleiner kunnen zijn, zodat en passant het verkeers- en het par keerprobleem een eind dichter bij de oplossing gebracht zouden zijn, en de spiralen zouden met gemak door de ramen kunnen. PRAET-MAECKER cumentaire of klankbeeld: 14.40 uur (Schoolradio). Jeugdprogramma: 16.30 uur. BELGIë VLAAMS 324 m Nieuwsberichten en mededelingen 12.00 uur en verder om het uur. Populaire mu ziek: 12.15, 17.15, 18.52, 19.40, 21.25 en 22.15 uur. Klassieke muziek: 13.20, 16.50 18.30 en 23.15 uur. Hoorspel 20.00 uur. Sportuitzending 18.28 en 18.45 uur. Woensdag 16 juni HILVERSUM I 402 m Nieuwsberichten en mededelingen: 7.30, en 8.30 uur. Populaire muziek: 7.55 en 11.30 uur. Klassieke muziêk: 7.10 en 10.10 uur. Ziekenprogramma 9.00 uur. Vrou wenprogramma 9.40 uur. HILVERSUM II 298 m Nieuwsberichten en mededelingen: T.00, 8.00 en 11.00 uur. Populaire muziek: 7.20 en 8.10 uur. Klassieke muziek: 9.05, 10.00 en 11.40 uur. Vrouwenprogramma 9.00 en 11.02 uur. Documentaire of klankbeeld 9.40 uur (Schoolradio). (Advertentie) Dinsdag 15 juni NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 Weekjoumaal voor gehoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00 Journaal. AVRO: Theater Domino: muzi kaal programma. 21.10 The Saint, t.v.- film. 22.00 Portret van een Oppositie leider. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND n NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Wolken boven het Paradijs, natuurfilm. KRO: 20.25 De Bill Dana Show, t.v.-film. 20.55 Film 65: reportage filmfestival te Cannes. NTS: 21.30 Vierhandig pianospel- klassieke muziek. KRO: 21.45 Onze man in Washington. RKK: 22.10 Alfred Delp biografie van een Duits priester. BELGIë VLAAMS 19.30 Engelse les. 19.45 Filmmuseum Y.?n,e schaterlach: De grote overval, filmklucht. 20.00 Nieuws. 20.25 De schel men: Het halssnoer, t.v.-feuilleton. 21.15 Kriskras door de Sovjet-Unie, filmrepor- Nieuws Religieus programma. 22.30 BELGIë FRANS 19.00 Berichten. 19.03 La terre et les saisons: De plaats van de Belgische lamd- onzf nationale economie. 19.35 Les cadets de la forêt, t.v.-film. 20.00 21L30VWct 2 Amusementsprogramma. zi.su Wetenschappelijk programma. 22.30 VOLKOREN KROKANTBROOD IMHIMIUU

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7