„De koning komt voorbij" was
op boekenbal
succes
K
0MYL
OMYL
soorten finnbrod
Donald
Duck
69
SYBREN POLETS STUK IN HOLLAND-FESTIVAL
ÉHe--DI
Geestelijke middenstand
deelt hier de lakens uit
Vanavond tiieater Domino
Raam
ORT
UNSTNIEUWS
Kampense vastigheid
MARNIX GIJZEN
favoriet op de
boekenmarkt
Ibsen
wegwijzer
Met de hand
Mr. W. Geertsema
Televisieportret van
een oppositieleider
Motten?
Rechtstreeks via radio
Vandaag halve
finale scholen-
zangwedstrijd
Vliegen?
DRINKS y
Het water op...
V
nil
PICASSO IR.
studeert Engels
t'jdelijkl
cent J
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 15 JUNI 1965
(Van een onzer redacteuren I
DEN HAAG. Het valt niet te ontkennen, dat de koning wel de
gelijk voorbij is gekomen. Weliswaar werd het niet de triomftocht, die
schrijver Sybren Polet voor ogen heeft gestaan, maar gekomen is hij
in het enorme congrescentrum van de Amsterdamse RAI, waar een
gapend boeken balpubliek de collectieve verveling zichtbaar via stijve
frak en blote jurk ventileerde. Polet zelf hield zich die avond schuil
in zijn etagewoning aan de Amsterdamse Vossiusstraat. „Het was de
spanning voor reacties, die mij er van weerhield om te gaan," legt hij
achteraf uit met een besliste pruimemond, „ik was om de bliksem
niet bang voor ongunstige kritiek, maar ik had het stuk te vaak gelezen,
ik had er te veel mee te maken gehad. Bij de première had ik gewoon
geen zin meer om te gaan kijken.''
Komings schepper ontbrak dus bij
de première, maar hij had wel zijn
vrouw als onopvallende verspiedster tus
sen het galapubliek gesmokkeld en
aan de hand van haar rapporten durft
hij nu te zeggen: „Die vrij negatieve
ontvangst van mijn stuk zegt me niks.
De ongunstige kritiek trouwens ook niet,
Ik heb het stuk geschreven en ik kan
er verder niks meer aan doen. Het is
alleen jammer, dat het uitgerekend in
de R.A.I. moest gebeuren, die veel te
groot is voor De koning komt voorbij.
De woorden zijn belangrijk in mijn
werk, maar die verwaaien in zo'n zaal,
En de artiesten moeten het grote re
gister opentrekken, waardoor alles weer
te nadrukkelijk wordt, te opgelegd.
Het was trouwens toch bij voorbaat een
verloren zaak, want mijn publiek be-
stond voor driekwart uit collega's, die
dachten: Effe door die koning bijten en
dan begint het boekenbal. Ik geef toe,
dat het een moeilijk stuk is, maar dat
heeft de schrijver nu eenmaal ook niet
in zijn hand. Die begint met een the
ma en bij de uitwerking merkt hij pas,
dat het hem uit de hand dreigt te lo
pen. Maar voor iemand, die wil luisteren
naar me, die mijn stuk niet uit zit, om
dat hij straks fijn ballonnetjes en
vreemde frutseltj es van Metten Koorn-
stra kan meenemen, zit er echt een
ihoop in."
Hij glimlacht, bescheiden doch weder
om beslist. De zoon van een manufac-
turier uit Kampen Iaat zich niet zo ge
makkelijk uit het veld slaan. Die heeft
zich leren beheersen, dag in dag uit,
van de wieg tot aan het stralend mo
ment, dat hy tot de rijen der vijftigers
toetrad. „Ik heb altijd schrijver wil-
Het blijkt, dat op de nationale boeken
markt verreweg de grootste belangstel
ling uitging naar Marnix Gijsen. Van zijn
boek Er gebeurt nooit iets, waarvan een
speciale druk werd opgelegd, werden
ruim 11.000 exemplaren verkocht.
Als tweede kwam uit de bus de Engelse
schrijfster Susan Hill met haar boek De
hoge muur, waarvan ruim 1200 exempla
ren werden verkocht. Van het boek De
cel, door José Giovanni (waarvan destijds
ook de film Le trou werd vervaardigd),
werden bijna 800 exemplaren verkocht.
Van Nescio's boek De uitvreter wer
den 125 exemplaren verkocht, daarna
kwamen de boeken van Bordewijk (Blok
ken - ruim 100 exemplaren) als meest
verkochte uit de bus.
Ook de belangstelling voor Clare Len
narts boeken was vrij groot, evenals voor
het werk van S. Vestdijk
(Advertentie)
len worden", bekent hij, „van jongsaf
aan. Een ander aarzelt nog wel eens
tussen tramconducteur en molenaar,
maar mij fascineerde de taal.
Ik schreef al gedichten, toen ik op de
lagere school zat- Later werden het de
traditionele liefdessonnett-em van de pu
ber. Ik heb nog wel middelbaar Neder
lands gestudeerd, omdat vader mijn as
piraties niet vertrouwde. Die wilde vas
tigheid, zoals iedereen in Kampen vas
tigheid eiste. Je groeide op in een mi
lieu, waar de waarheid reeds vast
stond, waar eigenlijk niets meer ontdekt
behoefde te worden. Ik heb die erfenis
later radicaal van me afgeschud. Ik
heb die veilige zekerheid ingeruild voor
vage onzekerheid, maar toch beschouw
ik die jeugdjaren niet als verloren tijd.
Ik heb er leren denken, ik heb er des
avonds in de kring rondom de kachel
mijn gedachten onder woorden leren
brengen. Ik heb ook geen rancune tegen
mijn ouders, ze hebben alleen andere
opvattingen, een ander ritme van leven,
maar ik heb niet zoals vele schrijvers
de behoefte om in een roman met ze
af te rekenen. Ik heb die tijd rustig af
gesloten, zoals je de deur dicht trekt
van een huis dat je verlaat. Ik had het
gevoel, dat ik er niks meer te zoeken
had, madr ik had ook geen verlangen
om achteraf modder door de ramen te
gooien."
Op dwingend advies van zijn vader
is Sybren Polet nog korte tijd onderwij
zer geweest, voordat hij weer aanslui
ting kreeg bij zijn koortsachtige jeugd
droom. Hij nam daarna eerst de wijk
naar Zweden, waar hij met borden was
sen en andere nederige karweien het
dichtershoofd boven water hield. „Ik ben
altijd een avonturier geweest", zegt hij,
ik ben in feite steeds onderweg, steeds
sta ik op het punt om te vertrekkj&n. Ik
ben in de Sahara geweest, in Spanje en
op de Canarische eilanden. Ik wilde het
gewoon zien. In Zweden heb ik toen
Strindberg pas echt ontdekt. Ik leerde
Zweeds spreken en las zijn stukken in
de oorspronkelijke taal. Ongelooflijk. In
mijn ogen is Strindberg een van de
grootste toneelschrijvers, die de wereld
ooit heeft voortgebracht. Ik geef toe,
dat zijn stukken somber zijn, maar in
de wrangste dialoog breekt toch ook
zijn humor door. Het is natuurlijk een
ingehouden humor. Strindberg was nu
eenmaal geen grapjas, geen beroepsko
miek.
Zelf ben ik van nature ook niet som
ber. Maar toch heeft Strindberg een
enorme invloed op me gehad- Ik heb
vele van zijn stukken vertaald en ik
heb gemerkt, dat ze het nog steeds
doen bij het publiek. Meer dan de stuk
ken van Ibsen.
Van Sybren Polet wordt diens
toneelstuk „De koning komt voor-
by" door toneelgroep Studio opge
voerd in het kader van het Hol
land-Festival. Zaterdag 19 juni
wordt het opgevoerd in de Til-
burgse stadsschouwburg en 10 juli
in die van Eindhoven.
Met Sybren Polet had een onzer
redacteuren 'n gesprek. De schry-
ver poneert daarin, dat hij het
ayn publiek lastig mag maken.
Maar dan moet hy wel iets te ver
tellen hebben.
Sociaal besef
Waarom bekritiseert men het sociaal
besef en de daaruit voo: tvloeiende
goede daden van een sociaal voelend
man, namelijk minister Veldkamp?
Hij was er zelf ook wel van over
tuigd dait hy voor de A.O.W.'ers heus
nog geen luxebestaan eiste. Het is
werkelijk geen blijk van waardering,
van het katholiek werkgeversverbond
om de minister er op te wijzen, dat
hij wat voorbarig is geweest met de
verhoging van de A-O.W. De bejaar
den hadden nog wel een tijdje kunnen
wachten. Hebben de werkgevers deze
groep en vooral de arbeiders al uit
geschakeld. omdat er aan hen toch
biets meer was te verdienen, of be
schouwt men hen als de bomen waar
vnichten al van geplukt zijn? Zij
nwf n ^eter beseffen dat deze man-
n ook een aandeel hebben gehad
vaavf opk°uw van onze huidige wel
ling en (*Us ver^enen ZÜ belangstel-
ui+^vpr!?* nog het volgende: Ik meen
tiuJn aangaande besprekingen
^vers en werknemers or-
van „22 tG hebben opgemerkt, dat
goede arwfrSZijde het nut van een
benadruk mersverenigin,g weI werd
aan i,. dat de medewerking
goede nnwYardigde om t°t een
te wenel te komen, nog wel wat
niet te^l overIaat, de goeden weer
nog te eret ®esPr°ken. Oorzaak: het
werknemers Ah"'3' ongeorganiseerde
falende broedem ee°et dUS V0OT
om u zo mS een aansporing zijn
dende makW? mogelUk bÜ strij-
'lapt d™ strtd te sIuiten- Ver-
Bilt ge geen vJJLUW beweging, dan
gang boeken maar achteruit-
RAAMSDONKSVEER
c- J. v.d. KIEBOOM.
Toch heeft het bij mij lang geduurd,
voordat ikzelf een toneelstuk schreef,
maar dat is verklaarbaar. Ik herinner
verjaardag e
mie, dat ik rondom mijn twintigste
verjaardag enkele stukken van Ibsen
las. Ik was er zwaar van onder de in
druk. Maar ik miste de techniek om zelf
iets voor het toneel te creëren. Dat ge
mis deelde ik overigens met het gros
van de Nederlandse schrijvers. Later
heeft de directeur van de toneelschool
in Amsterdam Willy Pos een aantar
auteurs in staat gesteld om in contact
te komen met het toneel. Aan het einde
van zijn geïmproviseerde cursus kregen
we de opdracht om een eenakter te
schrijven, dat is voor mij Het huis ge
worden. Daarna heeft het weer vier
jaar geduurd, voordat ik mijn tweede
stuk afmaakte. Ook dat is begrijpelijk,
want een schrijver kan helaas niet van
de wind leven. Hij moet van alles aan
pakken, vertalingen, opdrachtjes en op
die manier houd je geen adem over
voor een toneelstuk.
Dezelfde moeilijkheid heb je ook,
wanneer je aan een roman wilt be
ginnen. Dat kost op zijn minst een
half jaar en in die tijd kun je eigenlijk
geen andere dingen aan je hoofd heb
ben. Een gedicht kun je er nog wel
tussendoor frommelen. Dat is een
kwestie van een uur, een halve dag
Sybren Polet: was thuis toen
zijn koning voorbijging".
hooguit, maar als je telkens van je
bureau moet opstaan, omdat er geld
verdiend moet worden, komt die ro
man nooit af.
Ik vind het daarom belachelijk, dat
iedereen de mond vol heeft over in
spiratie. Een schrijver zou inspiratie no
dig hebben en daarmee klaar zijn. Nou,
vergeet het maar, want het enige, wat
hij echt nodig heeft is de mogelijkheid
om zich te concentreren. Schrijven is
monnikenwerk, aan je schrijftafel gaan
zitten en er blijven totdat je opdracht
klaaT is. Ik heb een tijd gehad, dat ik
alles met de hand schreef, maar dat
hield op de duur toch te veel op. Nou
tik ik mijn prozawerk met een hele in
terlinie en achteraf ga ik dan schaven,
corrigeren, bijwerken. Op het laatst is
zo'n manuscript dan een onontwarbaar
geheimschrift geworden, waar ik zelf ook
de grootste moeite mee heb.
Mijn poezie schrijf ik nog steeds met
de hand- Er zijn collega's die dat ook
op dg typemachine doen, maar dat vind
ik toch te gortig. Ik heb ook een boekje
naast mijn bed en als ik dan 's nachts
een inval krijg, schrijf ik die gelijk op.
Ik kan dat op de tast zonder het licht
aan te steken. Ook dat is een kwestie
van concentratie."
Sybren Polet blijft ook na het koele
voorbijtrekken van zijn koning de me
ning toegedaan, dat een schrijver het
zijn publiek lastig mag maken, als hij
maar wat te vertellen heeft. „Ik wil
diep boren in de menselijke existentie",
zegt hij, „ik kan nu eenmaal niet vol
staan met entertainment alleen. Na
tuurlijk moet je stuk een aanvaardbare
toneelvorm hebben, maar daarnaast
moet je reageren op de menselijke si
tuaties. Als schrijver breng j^ die on
der woorden en het publiek is daarna
vrij om zijn woorden op eigen wijze te
interpreteren. De hedendaagse schrij
ver voelt er niks meer voor om met
een panklaar denkbeeld op de proppen
te komen, dat hij dwingend voorschrijft.
Hij voelt zich slechts een uit velen, die
tastbaar maakt, wat er leeft in de sa
menleving."
Sybren Polet is inmiddels alweer be
gonnen aan een nieuwe roman en nieuwe
gedichten. „Schrijven is een beroep"
zegt hij ..en als je dat met graagte ge
kozen hebt, werk je automatisch hard
Daarom is het waanzin om te denken
dat een schrijver minder hard zou wer
ken als hij een geldelijke tegemoetko
ming krijgt. De boeren worden toch
ook gesubsidieerd? En zijn die daarna
ineens minder hard gaan werken?
Als men op het ministerie aanneemt,
dat de literatuur een belangrijke plaats
inneemt in onze wereld, dan moet men
de schrijvers ook durven te subsidi
ëren".
Aan zijn keurig aangeharkte bureau
werkt Sybren Polet ondertussen gesta
dig voort aan zijn onsterfelijkheid. „Het
is niet belangrijk, in welke oplaag je
boeken verspreid worden", zegt hij gela
ten, „van de mijne worden 3000 exem
plaren gedrukt, soms 5000 en dat lijkt
weinig. Maar Menno ter Braak kreeg
van zijn uitgever jaarafrekeningen voor
30 verkochte exemplaren. Daarom wan
hoop ik niet. Als ze mijn laatste stuk
niet goed vinden, komt dat door de gees
telijke middenstand, die in Nederland
nog steeds de lakens uitdeelt.
Dat is jammer, maar hst feit. dat ik
als schrijver existeer, is op zichzelf al
belangrijk genoeg."
Op vrijdag 15 april presenteerde de
AVRO-televisie een vijfenveertig minu
ten durende filmdocumentaire over dr.
ir A. Vondeling, minister van finan
ciën, getiteld „Afscheid van een opposi
tieleider". In de afgelopen weken volg
de een filmequipe, onder leiding van Roe
lof Kiers, de fractievoorzitter van de
WD in de Tweede Kamer, die tevens
burgemeester van de gemeente Wasse
naar is, mr. W- J. Geertsema. Deze
filmdocumentaire brengt de AVRO-tele
visie onder de titel „Potret van een op
positieleider", op dinsdag 15 juni van
22.00 tot 22.30 uur op het scherm.
Om de werkelijkheid filmisch zo dicht
mogelijk te kunnen benaderen maakte
de AVRO-ploeg gebruik van eèn uiterst
lichte en hanteerbare camera van Fran
se makelij, de zogenaamde „Éclair", De
geruisloosheid van de camera iets
waarvan ook de Amerikaanse cineast Ri
chard Leacock bij zijn wijze van werken
gebruikt maakt maakte het mogelijk
dat op tal van momenten de heer Geert
sema de aanwezigheid van de filmploeg
als het ware kon „vergeten" zodat de
meest natuurlijke situaties konden wor
den vastgelegd, zoals bijvoorbeeld de
propagandavaart in het kader van de
recente Rijnmondverkiezingen, de B. en
w.-vergaderingen te Wassenaar en de
hobby's van mr. W. J. Geertsema. 1
(Advertentie)
f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT
HILVERSUM Vandaag brengt de
KRO-radio vanuit het Luxortheater te
Rotterdam (Kruiskade 10) van 1630
17.50 uur een rechtstreekse uitzending
van de halve finale van de scholenza-ng-
wedstrijd „Wie zingt er mee?".
Aan deze halve final^ wordt door 14
schoolkoren en 14 solisten deelgenomen.
Een jury, bestaande uit mevrouw J.
Hermes Candel uit Heemstede, J. Beij-
ersbergem van Henegouwen uit Hilver
sum en broeder Laetantius van 't Jeugd
centrale Koor te Vuight, beoordeelt de
prestaties. De zes beste koren en zes
beste solisten komen in de finale die op
zaterdag 3 juli zowel door radio als te
levisie rechtstreeks zal worden uitgezon
den.
De scholenzanigwedstrijd, waaraan
wordt deelgenomen door koren en solis
ten van het L.O. en V.G.L.O., wordt se
dert vijf jaar georganiseerd door Wim
Quint, die onder meer bekend is door zijn
jeugdprogramma „De Wig-wam".
Dit jaar schreven 426 scholen voor
deze vijfde scholenzang wedstrijd in. In
de maanden januari en februari hebben
enkele KRO-radioploegen al deze scho
len afgereisd om op de scholen zelf de
opnamen voor de voorselectie te ma
ken.
Een jury bestaande uit Paula van Al
phen. Roos Lippes, broeder Laetantius
en Wim Quint beluisterde en beoordeel
de gedurende zes dagen de meer dan
650 liedjes, waarna bepaald kon wor
den welke koren en solisten deel zouden
nemen aan de kwartfinales die de afge
lopen weken in Almelo, Heerenveen, Til
burg, Goes, Eindhoven, Roermond, Zeist,
Arnhem, Amsterdam en Rotterdam zijn
gehouden Aan de halve finale wordt deel
genomen door veertien scholen o.a. de
St. Aloysiusschool te Roosendaal, de St-
Elisabethschool te Orthiem Den Bosch,
de Henriëtteschool te Eindhoven, en de
r.-k. meisjesschool St.-Jozef te Sluis,
Verder nemen o.m. de volgende solis
ten aan de wedstrijd deel: Paul van
Driessen van het Pensionaat Ste Marie,
Huybergen, Pie-t Roovers van de H.
Hartschool, Giize. Renate de Bruyn van
de St.-Jozefschool, Sluis, Anmelies de
Vries van de St.-Ursuiaschool, Eindho
ven en Tineke de Leur van die Hen
riëtteschool, Eindhoven.
AMSTERDAM Van 20 tot 28 september
zal in het internationaal toonkunste
naarscentrum Queekhoven van de Edu-
ard van Beinumstichting te Breukelen
een internationale studiebijeenkomst
voor altviolisten worden gehouden. Er
zullen voordrachten worden gehouden
en nieuwe composities geïntroduceerd.
AMSTERDAM De Amsterdamse pan
tomimespeler Rob van Reijn zal Ne
derland met een avondvullend program
ma vertegenwoordijgen op het pantomi
me-festival te Zürich. Met zijn optre
den wordt zaterdagavond dit festival
besloten.
DELFT Delft gaat deze maand in het
kader van het Holland-Festival zijn 16e
Elckerlyc beleven en wel op 16, 17, 18,
25 en 26 juni. De belangrijkste wijziging
in de rolbezetting is de vervanging van
Ellen Vogel, die reeds vrijwel alle voor
stellingen heeft meegespeeld door An
drea Domburg. Henk Regters zal wor
den vervangen door Peter van der Lin
den.
DELFT In het Stedelijk Museum Het
Prinsenhof te Delft wordt van 24 juli
tot 5 september een tentoonstelling ge
houden van moderne mozaïeken uit Ra
venna. De mozaïeken zijn vervaardigd
door vooraanstaande moderne kunste
naars uit verscheidene landen, onder
wie Chagall.
DEN HAAG Op Woensdag 16 juni zal
het Nederlands Danstheater in het Ca
sino van Enghien in Parijs een drietal
voorstellingen geven. Op het program
ma staan: madrigalesco, wedding cake,
essay in de stilte en carmina burana.
De balletgroep zal worden begeleid
door het orkest van het casino onder
leiding van Louis Stotijn.
LONDEN De Britse vereniging van
componisten heeft Benjamin Britten ge
kozen tot „componist'' van het jaar.
Hij krijgt de naar de eerste voorzitter
van dr vereniging genoemde Vaughan
Williams-prijs.
(Advertentie)
f3.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT
Op dinsdag 3 november bracht
de AVRO-televisie het eerste The
ater Domino-programma van het
seizoen 1964- 65 op het scherm met
de Belgische fantaisiste Anny Cor-
dy. Op dinsdag 15 juni van 20.20
tot 21.10 uur zal dit programma,
gezien het grote succes dat het
toen heeft geoogst, weer op de
beeldbuis komen. In een enorm
tempo zingt en danst Anny Cordy
in enkele komische en mimische
sketches, waarbij zij wordt geas
sisteerd door het duo André Pa-
quinet en Benny Vasseur. Het pro
gramma omvat onder meer de
door Anny Cory uitgebeelde inter
pretaties van „Sacré trombone",
„Moustaches d'Anglais", „Six ro
ses", „S'il vous plait Bertrand",
„Un jour deux enfants", Brüle pas
tes doigts", „Le bal a tonton", „Tu
m'as voulue", „La femme soldat"
en „Les guïboles", waarin zij wordt
begeleid door de bassist Ger Daal
huizen, de drummer Jean Fran
cois, de accordeonist Johnny Hols-
huysen, de gitarist Peter Niewerf,
de pianist Jean-Jacques Robert en
de trombonisten André Paquinet
en Benny Vasseur. De regie van
het programma, waarvoor de de
cors zijn ontworpen door Cor He-
meier, berust bij Bob Rooyens.
(Advertentie)
VOOR
HERO
en Hero vruchtenlimonade
mee in Hero Tins.
Dat is handig en gezellig.
Meer inhoud, minder ruimte.
2 volle glazen per Hero Tin.
Geen breuk - geen statiegeld.
Vlot geopend en geschonken.
SINAS 49 ct - CASSIS 59 ct
CERISE 59 ct
Vraag gratis
tinprikker.
2 gaatjes in tin zijn voldoende.
Temidden van de vele studenten
In Cambridge, die deze dagen voor
hun examen staan, .bevindt zich een
19-jarige jongeman, Claude Picasso,
zoon van die beroemde 83-jarige kun
stenaar van die naam.
Claude heeft geen kunstaspiraties
hij studeert gewoon Engels. Hij heeft
een zit- slaapkamer, waar geen en
kel schilderij van zijn vader hangt.
„Maar dat wil helemaal niet zeg
gen. dat ik het met vader niet goed
zou kunnen vinden; ik vind hem een
beste kerel.
Dinsdag 15 juni
HILVERSUM I 402 m
en mededelingen: 12.27,
ï»n§' ^>3?neni!3ln5 UUr' p°Pulaire muziek'
12.03, 12.50, 14.10, 15.20 18.00 en 23 25
mm Klassieke muziek: 19.30. 21.15 en
21.30 uur. Ziekenprogramma 16.00 uur.
Vrouwenprogramma 14.00 uur. Hoorspel-
20.10 uur. Jeugdprogramma: 16.30 uur.
HILVERSUM II 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen" 12 27
!3 00, 16.00, 18.00, 20.00, 22.30 eii 23 55
TT*35 m 9^® ™U£ek: 12'00' 12'4°, 15.20,
17.35, 18.25 en 20.05 uur. Klassieke mn
amk: 13.30, 15.00, 19.05 en 23 00 uur. Dol
sfc Gaat men nu niet een tikje te
ver met de dienstverlening aan het
publiek? In Hoofddorp gaat men de
slaapkamerramen van 25 nieuwe
huizen verbreden omdat een twee
persoons spiraal er niet doorheen
kan. Een klein vergissinkje van de
architect, die trouwens ook niet op
alles kan letten. Zo'n man heeft al
genoeg aan zijn hoofd en als men
over zulke kleinigheden gaat vallen,
gaat de aardigheid van het architec.
tenvak eraf.
„Ik zal er voortaan op letten
heeft hij beloofd, toen men hem
wees op het probleem van enkele
kersverse bewoners, die blij hun
stoelen door de voordeur naar bin
nen hadden gedragen en die ver
volgens het bed in de slaapkamer
wilden installeren.
Dat is aardig van die architect,
maar hij moet echt niet van de
praatjes van het publiek onder de
indruk komen, vind ik. Het is al
mooi als je een huis krijgt en het
geeft blijk van een ergerlijk gemis
aan gepaste dankbaarheid als je dan
meteen begint te zanikken over een
raam dat te smal is. Goed, zal ie
tweepersoons spiraal er niet door
kunnen. Wat dan nog? Er zijn im
mers éénpersoons spiralen te koop?
Een lits-jumeaux krijg je met gemak
door zo'n raampje heen.
„Wij willen geen lits-jumeaux":
ik hoor het de toekomstige bewo
ners al roepen. Allemaal goed en wel,
maar je hebt hiks te willen. Die ar
chitect heeft een smal raam gete
kend, de gemeente heeft het ont
werp goedgekeurd, en wat wil een
eenvoudige huurder dan aanmerkin
gen maken? Als je raam te smal is
voor je brede spiraal, wel, dan doe
je het maar met twee smalle spi
raaltjes.
Een officieel gebouwd huis is een
grootheid waarvan je eenvoudig
moet uitgaan. Als je spiraal niet
door het raam kan, is dat raam niet
te smal, maar je bed te breed. Wan
neer er straks ergens nieuwe hui
zen opgeleverd worden waarin voor
deuren zijn aangebracht die juist
groot genoeg zijn om er een niet al
te snel groeiende kleuter door te la
ten, dan moet er iets veranderd wor
den aan de afmetingen van de Ne
derlandse burger.
In die richting zullen we trouwens
de oplossing van het woningvraag
stuk moeten zoeken. Stel je eens
voor wat een besparing aan materia
len en werktijd het zou geven als de
mensen de helft korter waren! Van
het bouwmateriaal dat nu voor een
huis nodig is, zou je er dan twee
kunnen maken, de auto's zouden
veel kleiner kunnen zijn, zodat en
passant het verkeers- en het par
keerprobleem een eind dichter bij de
oplossing gebracht zouden zijn, en
de spiralen zouden met gemak door
de ramen kunnen.
PRAET-MAECKER
cumentaire of klankbeeld: 14.40 uur
(Schoolradio). Jeugdprogramma: 16.30
uur.
BELGIë VLAAMS 324 m
Nieuwsberichten en mededelingen 12.00
uur en verder om het uur. Populaire mu
ziek: 12.15, 17.15, 18.52, 19.40, 21.25 en
22.15 uur. Klassieke muziek: 13.20, 16.50
18.30 en 23.15 uur. Hoorspel 20.00 uur.
Sportuitzending 18.28 en 18.45 uur.
Woensdag 16 juni
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen: 7.30,
en 8.30 uur. Populaire muziek: 7.55 en
11.30 uur. Klassieke muziêk: 7.10 en 10.10
uur. Ziekenprogramma 9.00 uur. Vrou
wenprogramma 9.40 uur.
HILVERSUM II 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen: T.00,
8.00 en 11.00 uur. Populaire muziek: 7.20
en 8.10 uur. Klassieke muziek: 9.05, 10.00
en 11.40 uur. Vrouwenprogramma 9.00 en
11.02 uur. Documentaire of klankbeeld
9.40 uur (Schoolradio).
(Advertentie)
Dinsdag 15 juni
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer. 19.06 Weekjoumaal voor
gehoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00
Journaal. AVRO: Theater Domino: muzi
kaal programma. 21.10 The Saint, t.v.-
film. 22.00 Portret van een Oppositie
leider. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND n
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
Wolken boven het Paradijs, natuurfilm.
KRO: 20.25 De Bill Dana Show, t.v.-film.
20.55 Film 65: reportage filmfestival te
Cannes. NTS: 21.30 Vierhandig pianospel-
klassieke muziek. KRO: 21.45 Onze man
in Washington. RKK: 22.10 Alfred Delp
biografie van een Duits priester.
BELGIë VLAAMS
19.30 Engelse les. 19.45 Filmmuseum
Y.?n,e schaterlach: De grote overval,
filmklucht. 20.00 Nieuws. 20.25 De schel
men: Het halssnoer, t.v.-feuilleton. 21.15
Kriskras door de Sovjet-Unie, filmrepor-
Nieuws Religieus programma. 22.30
BELGIë FRANS
19.00 Berichten. 19.03 La terre et les
saisons: De plaats van de Belgische lamd-
onzf nationale economie. 19.35
Les cadets de la forêt, t.v.-film. 20.00
21L30VWct 2 Amusementsprogramma.
zi.su Wetenschappelijk programma. 22.30
VOLKOREN KROKANTBROOD IMHIMIUU