len Dlle t 11 VOOR OCEN VAN DUIZENDEN Twee vliegtuigen van Whisky-lour ontploft Omroepnota begin juli al in Kamer hollenkamp yOLGENDE .Stuurgroep' voor wol industrie i GEMINI VOOR WEEK RUIMTE IN Regering kan niets doen voor lot van Nederlanders arms»»; «rras Wet dupeert weduwnaar en kinderen AIR UNION IN DE MIST Sovjet-raket op weg naar de maan V' DAGBLAD VOOR ZEELAND Bloedbad in Kongo Onvast re Temp e" at Tlgê- EXPLOSIES RAADSEL 8reed ban cl-zaa k eind juni ter sprake silhouet pantalon rt iar en an lie A 67 lOSe JAARGANG No. 24912 Voor God, Kontngtn en Vaderland Uitgave N.V. Uitg. Mi|. Neerlandia. Directeur: Drs. W. A. J. M. Harkx. HoofdredacteurL leijendekker. Redactieraad i J. M. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. AA. Mes, mr. H. M. L de Rechter, P. V. M. Vercauteren, L. J. v. 't Westende. Bureau: Breda - Reigerstraat 16 tel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111 Ma* W O E N S D A G 9 JUNI 1965 Abonnementsprijs 9,75 per kwartaal, excl. 0,25 incasso; 11,85 per post axel. 0,50 incasso; 0,75 per week. Prijs van buitenlandse abonnementen op aanvraag. Losse nummers 15 cent. Advertentieprijs voor de gehele oplage 0,45 per mm. Bij contract aanzien lijke reductie. Volledige tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. Bureau voor de Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1 telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Steenstraat 14 telefoon 2377 (Bijbureaus: TERNEUZEN, IJsbaanstraat 24 telefoon 2601 OQSTBURG^Nieuwstraat^41^^J^^^^^^^^^ Met ontzetting geslagen kijken de toeschouwers naar de rookzuil die zich boven het toneel van de ramp verhief. HOUSTON (U.P.I.) De Gemini-5, die op een no? nader te bepalen datum zal worden gelanceerd, zal een vlucht van zeven dagen om de aarde maken met de astronauten L. Gordon Cooper en Charles Conrad aan boord. Tijdens de tweedaagse vlucht van de Gemini-6 met Walter M. Schirra en Thomas Stafford, zal een rendez-vous- poging met een Agena-ruimtevaartuig worden ondernomen. De Gemini-7 zal een vlucht van 12 tot 14 dagen moeten maken. De Gemini's 8 tot en met 12 zullen alle een vlucht maken van twee dagen met opdracht tot rendez-vouspogingen. Voor nader nieuws over de geslaag de vlucht van de Gemini-4 zie pagina 7. O (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Eind maart waren vol gens inlichtingen, die op het ministerie van Buitenlandse Zaken binnenkwamen, ongeveer 800 Nederlanders in bedreigde Kongolese gebieden aanwezig. Hiervan behoorde naar schatting de helft tot mis sie en zending. De Nederlandse regering kan tot haar grote leedwezen praktisch niets voor deze Nederlanders doen. Zij heeft in de afgelopen maanden samen met bevrien de Europese en Afrikaanse regeringen allerlei pogingen daartoe aangewend. Zij heeft de Kongolese rebellen bij voorbeeld dringend verzocht zich niet aan het leven van de gijzelaars te ver grijpen. De rebellen hebben er tot nu toe echter geen gevolg aan gegeven. De regering is diep geschokt van wat bij het jongste bloedbad aan 13 Neder landse missionarissen en aan zeer vele buitenlanders is overkomen. Minister Luns deelde gisteren in de Tweede Kamer mee dat het de regering bijna onmogelijk is betrouwbare gege vens over de nog aanwezige Nederlan ders binnen te krijgen. Dit lukt ook de Nederlandse ambassade in Leopoldstad niet. „Men kan van de ambassadeleden moeilijk verwachten dat zij zich naar de door de rebellen bezette gebieden begeven. Zij weten immers zeker dat hen dan heizelfde lot wacht als de gij zelaars in deze gebieden", aldus mr. Luns. KAPT. J. B. SOMMER KAPT. R. A. LIEM VLIEGFEEST EINDIGT IN RAMP VANDAAG zal de uitlevering gevor derd worden van de Nederlander J. j 4 Al'-- ln Genua is gearresteerd, om dat hij in een brief de Britse ambassa- deur mDennaag, sir Peter Garran. dreigde te zullen vermoorden. VEERTIEN DODEN waren te betreu ren toen boven Alcantarilla in Spanje twee Spaanse vliegtuigen tegen elkaar botsten. De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend. ALS LEDEN van de Tweede Kamer zijn gisteren toegelaten de heren J. Vellenga uit Leeuwarden en W. van der Gevel uit Amsterdam. Zij voorzien in de va catures die zijn ontstaan door de benoe ming tot staatssecretaris van de heren C. Egas en S. Posthumus. TER DOOD veroordeeld is gisteren in Brazzaville, de hoofdstad van het voor malige Frans Kongo, de oud-president van dat land. abbé Joeloe. BIJ EEN ONGELUK in een steenkolen mijn in de Noordhongaarse plaats Ru- dabanya zijn vijf mijnwerkers om het ^ven gekomen en twee ernstig gewond, ïwee arbeiders worden nog vermist. 5?. «-JARIGE Amerikaanse sergeant Kobert Lee Johnson en de 46-jarige hllr 2aI lames Mintkenbach hebben Desena te hebben samengezworen ten- o .siegeheimen uit te leveren R^JcoH 3et"Unie- Zii gaven ook toe Russische agenten te zijn geweest. re temperaturen dan zisterpn Maana^:i5Z52uu°?der 20 58 ™r. ?46 uur °P 4 21 UUr' (Van onze luchtvaartredacteur) VLIEGBASIS WOENSDRECHT Een kreet van afgrijzen ging gistermiddag door de dikke rijen toeschouwers langs de Woensdrechtse startbaan toen voor de ogen van de duizenden, onder wie de echtgenoten van de vier Whisky-Four- vliegers twee vliegtuigen van Nederlands enige stunt team explodeerden. De vliegers, kapitein R. A. Liem (die volgende week donderdag 29 zou worden) en kapitein J. B. Sommer (32) werden op slag gedood. Bei de toestellen bevonden zich tijdens de spectaculaire slot- manoeuvre van de Whisky show op te geringe hoogte. Een van beide toestellen raakte de grond en ontplof te. Het andere kwam met dit toestel in botsing of werd door de explosie weggeslin gerd; anderhalve kilometer verder stortte het neer en explodeerde eveneens. Verbijsterd snelden luchtmachtman nen die zich onder het publiek bevon den, toe. Kolonel Woensdregt, de ba siscommandant, die het programma, ge zeten tussen het publiek gadesloeg, liep bleek en gespannen te zoeken naar een auto die hem naar de plaats van het vliegdrama kon brengen. Vrouwen huilden. Maar, mede door de kalme rende stem van de speaker, ontstond geen paniek. Trouwens, het publiek werd volkomen overrompeld door de snelheid waarmee de ramp zich vol trok. Wij zelf mede-toeschouwer realiseerden ons pas dat zich voor onze ogen een drama afspeelde, toen een ge weldige vuurstraal als het ware uit de grond omhoog flitste. Twee laagvliegende vliegtuigen, met een snelheid van bijna zeshonderd kilo meter per uur voortrazend op een koers evenwijdig aan de startbaan en laag, zeer laag. Te laag? Voor men zich dit had afgevraagd stegen de twee zuilen van rook en vuur op. Ambulances, brandweerwagens en tal van andere voertuigen reden met loei ende sirenes naar de plaats van het ongeluk. Voor de brandweer waren er slechts nog twee onbetekenende brand jes te blussen. Van de vliegtuigen was vrijwel niets overgebleven, hetgeen het onderzoek naar het verloop van de ramp zeer moeilijk maakt. Men wist gisteravond niet eens wie in welk vliegtuig had gezeten! Het optreden van „Whisky-Four" was het hoogtepunt en tevens het slot van het enerverende vliegprogramma dat. ondanks minder gunstig weer, goed werd uitgevoerd. Tijdens het optreden van de vier Lockheed T-33-A-straal- trainers scheen, als door een wonder, de zon en voor het eerst die dag ont stond er recht boven de basis een flink gat in de lage bewolking. Teamleider kapitein Henk van Dom melen (34) had het bevel voor de slot- manoeuvire van de demonstratie gege ven: een „split up" van het team in twee paren tijdens een steile klim. De rookgeneratoren gingen aan. Witte rook brakend, splitste zich de formatie in tweeën. Een halve looping makend kwa men beide paren voorbij de beide uit einden van de startbaan op lage hoogte op eikaars tegenkoers. Evenwijdig aan de rij bezoekers, die slechts vijftig me ter van de startbaan vandaan stond opgesteld, moesten beide paren vliegtui gen elkaar ontmoeten om op dat punt. nog altijd rook brakend, weer een steile klim te maken, waardoor als het ware voor de ogen van het publiek een enor me krakeling van rook zou komen staan. Dit door de kapitein van Dom melen zelf bedacht voorbeeld van kunst vliegen moest eindigen in een landing twee-aan-twee. Onmiddellijk al, toen beide groepen elkaar begonnen te naderen viel het hoogteverschil tussen beide paren op. Maar voor iemand zich realiseerde dat er iets fout ging, gebeurde de ramp, ongeveer op de plaats waar de ontmoe ting moest plaatsvinden. Een van beide vliegtuigen raakte de grond en explo deerde. Door de enorme vuurbal die opsteeg was niet duidelijk te zien wat er met het andere precies gebeurde. (Het kan in botsing zyn gekomen met het eerste toestel, maar ook zijn wegge slingerd door de felle explosie). Een fractie van een seconde later ver scheen een van de bij de ramp betrok ken vliegtuigen nog even van achter de zuil van vuur en rook. Eén vleugel was er finaal afgerukt. Een hoge boog be schrijvend, wentelde het toestel boven de bossen weer naar de grond, waar het tenslotte ontplofte. De beide andere vliegers, leider kapi tein van Dommelen en de 30-jarige eerste-luitenant H. Peerboom, zagen het ongeluk gebeuren. Even verbraken zij hun formatie. Verbiisterd en overstuur vlogen zij daarna getweeën naar de vliegbasis Gilze-Rijen, waar zij bij slecht weer een landing maakten. Enige tiid later waren zij terug op de basis Woensdrecht, de thuishaven van het stuntteam, dat bovendien zijn naam Whiskey aan de basis dankt, (vliegers spellen de W van Woensdrecht met de aanduiding Whisky). Tijdens een persconferentie is door de basisleiding met klem tegengespro ken wat tal van bezoekers gisteren op merkten: dat gebleken zou zijn dat het publiek bij dit soort ongelukken gevaar .oopt. Uitdrukkelijk werd gezegd dat het feit dat de twee vliegtuigen niet boven of tussen het publiek ontploften, géén toeval is. Bij het ontwerpen van de manoeuvres en de opstelling vam het publiek wordt er rekening mee gehou den dat het publiek niets mag overko men, wat er ook mis gaat. P' lc Alle vier de vliegers waren instruc teur van de transitie-vliegopleiding, de laatste etappe op de weg naar het bre vet van jachtvlieger. Zij waren zeer ervaren. Trouwens het stuntteam be staat al sinds 1956 en er gebeurde nooit een ongeluk mee, ondanks de vrij fre quente wisseling van bemanningen. Kapitein van Dommelen (3500 vlieg uren) is de vijfde leider van het team. Zijn rechtervleugelman Liem had 1850 vlieguren en de staartman Sommer 1700 Beide verongelukte vliegers waren gehuwd en elk van hen had twee kin deren. Kapitein Liem woonde in Hoo- gerheide, kapitein Sommer in Bergen op Zoom. De echtgenoten van beide TEAMLEIDER H. VAN DOMMELEN vliegers en ook die van de andere twee leden van het team waren ooggetuigen van liet vreselijke ongeluk. Het stuntteam Whisky-Four heeft i: het verleden veel bijval geoogst, ook i het buitenland. Nog deze maand zou het optreden op de vliegbasis Soester- berg tijdens een soortgelijke open dag als gisteren op Woensdrecht werd ge houden. Ook zou het team nog in Bel gië en Engeland optreden. Op de vliegbasis kon men gisteren nog niet zeggen of het team heropge richt zal worden. Dit is een aangelegen heid voor de luchtmachtstaf. Mocht het wel zo zijn dan zal het toch nog wel geruime tijd duren eer het weer zal opereren. Op de vliegbasis heerste gisteren gro te verslagenheid. De dag die feestelijk begon, had een triest einde. Verbijsterd vroeg men zich af hoe het mogelijk was dat de twee vliegers op zo'n gerin ge hoogte raakten. De commissie van onderzoek, die gisteren nog arriveerde, verzoekt toeschouwers die film- of foto opnamen hebben gemaakt van beide vliegtuigen tijdens of kort voor de ca tastrofe, deze opnamen ter beschikking te willen stellen van de onderzoekers, die voor een zeer moeilijke taak staan! Nederlandse pleegmoeder moet V.S. verlaten WINNECONNE (V.S.) (U.P.I.) De 27-jarige Nederlandse Joanne van den Berg, die op het ogenblik in Winneconne (Wisconsin) als pleegmoeder optreedt van zes jon ge kinderen van de weduwnaar Gerardus Willems van Dijk, zal het land moeten verlaten, omdat zij niet over een werkvergunning be schikt. Vader Willems van Dijk, die na het overlijden van zijn vrouw vo rig jaar niemand kon krijgen om zijn zes kinderen te verzorgen, nam contact op met een priester in Nederland. Deze wist mej. Van den Berg, die in Canada werkzaam was als huishoudster, te bewegen de zes kinderen Willems van Dijk, in leef tijd variërend van 1 tot 8 jaar. onder haar hoede te nemen tegen een vergoeding van 100 dollar in de maand plus kost en inwoning. Haar werd door de Amerikaanse emigratie-autoriteiten de toegang tot de V.S. verleend op een zg. be zoekersvisum, dat géén recht geeft op het aanvaarden van werk in Amerika. De plaatselijke officier, die belast is met emigranten, Ri chard A. Klein, heeft verklaard dat mej. Van den Berg nimmer haar visum had gekregen als bekend was geweest dat zij plannen had in de V.S. te gaan werken. Klein verklaarde „sympathiek" te staan tegenover het geval, maar was van mening dat het een zaak was van de gemeenschap om de weduwnaar Willems van Dijk te helpen en dat het aantrekken van een buitenlandse hulp niet het juis te antwoord is. Gebleken is tevens dat het voor mej. Van den Berg voorlopig on mogelijk is langs legale weg een werkvergunning te bemachtigen, omdat het quotum, toegewezen aan Nederlanders die naar Amerika willen emigreren, reeds volge boekt is. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Tweede Kamer heeft gistermiddag besloten de nota over het omroepbestel uiterlyk in de week van 6 juli te behandelen. Er is een bij zondere commissie van dertien leden in gesteld om het debat voor te bereiden. Deze commissie kreeg van voorzitter mr. F. J. F. M. van Thiel de opdracht mee zo snel te werken dat minister Vrolyk tijdig kan antwoorden voor het openbare debat begint. Namens de oppositie deelde mr. W. Geertsema (V.V.D.) mee, dankbaar te zijn voor het voorstel van de heer Van Thiel om de behandeling van de om- PROF. DR. H. O. GOLDSCHMID stuurman (Van onze correspondent) TILBURG Prof. dr. H. O. Gold- schmid, hoogleraar aan de Katholieke Hogeschool te Tilburg, is door de fabri kanten van strijkgaren wollen stoffen verzocht de leiding van een commissie op zich te nemen, welke een onderzoek zal instellen naar de oorzaken van de moeilijkheden waarmede deze sector van de wollenstoffenindustrie geduren de een aantal jaren wordt geconfron teerd. Deze moeilijkheden hebben in vele gevallen geleid tot de liquidatie en fusie van wollenstoffenbedrijven. Daarnaast zullen zij maatregelen moeten voorstel len om aan deze moeilijkheden het hoofd te bieden. Ter realisatie daarvan is het nodig dat de enorme druk die de Pratoconcurrentie op de activiteiten van de Nederlandse wolindustrie uitoefent tijdelijk worden verlicht. De overheid heeft zich onlangs bereid getoond de strijkgarenindustrie in ons land soe laas te bieden, door o.m. een beroep te doen op de toepassing van artikel 226 van het E.E.G.-verdrag. Daarvoor moest zij echter van de betrokkenen de no dige garanties verkrijgen; m.a.w. de textiel moest zich bereid verklaren zelf alle krachten in te spannen om zo spoe- dig mogelijk de toepassing van deze bepaling overbodig te maken. Vertegen woordigers van de bedrijfstak hebben in een vergadering, die vrijdag jl. is ge houden, dan ook besloten tot het instel len van een zgn. „stuurgroep". Prof. Goldschmid heeft de leiding van de groep aanvaard, en zal voor de uitoefe ning van zijn functie de nodige arm slag krijgen. Wanneer het nodig is kan hij een beroep doen op deskundigen. Prof. Goldschmid is hoogleraar in de bedrijfshuishoudkunde aan de Katho lieke Hogeschool te Tilburg, waarbij hij speciaal de leer van de organisatie van de onderneming doceert. Voordat prof. Goldschmid in het hoger onderwijs kwam, was hij werkzaam in verant woordelijke posities bij N.V. Philips en de Nederlandse Spoorwegen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De mogelijkheden van samenwerking der luchtvaartmaatschap pijen van de E.E.G.-landen in de zg. Air-Union, zijn bijzonder klein gewor den. Staatssecretaris Posthumus van Verkeer en Waterstaat verklaarde gis teren in de Tweede Kamer dat de kan sen weer verkleind zijn nu de Alitalia en de Lufthansa in plaats van verlies gevend winstmakend zijn geworden. Pogingen tot samenwerking tussen de diverse maatschappijen zelf zijn mis lukt. Toen heeft men het via de rege ringen geprobeerd, doch ook onder deze gouvernementele druk worden de maat schappijen niet williger. De kansen daarop zijn intussen weer verkleind nu de Duitse en Italiaanse maatschappijen winst maken. Er is wellicht een stroomversnelling mogelijk wanneer de E.E.G.-commissie een initiatief neemt. Dit zal wel noodza kelijk zijn wanneer de zaak helemaal geblokkeerd zou geraken. roepnota schriftelijk voor te bereiden. Hij zei daarop veel prijs te stellen ten einde een aantal technische en organi satorische vragen opgehelderd te krij gen. Het is niet de bedoeling van de V.V.D.aldus mra Geertsema, om de be handeling van de nota te vertragen. De fractieleider van de K.V.P., drs. W. K. N. Schmelzer, zei dat zijn fractie geen behoefte had aan een schriftelijke voor bereiding. De K.V.P. is voor een on middellijk debat gereed, desnoods nadat met de betrokken minister mondeling overleg is gepleegd, waarvan een schrif telijk verslag zou kunnen verschijnen. Nu de oppositie echter prijs stelt op een schriftelijke voorbereiding, wilde de heer Schmelzer zich daartegen niet ver zetten. Hij was het er mee eens dat openbare behandeling van de nota in de week van 6 juli, dus voor de kamer op zomerreces gaat, zal plaatsvinden. Elk onnodig tijdverlies moet nu wor den vermeden, aldus de K.V.P.-fractie- leider. De Tweede Kamer besloot voorts op verzoek van de V.V.D., de volgende week dinsdag 15 juni een kort debat te wijden aan de nota van de minister van Financiën, dr. Vondeling, over de herziene ramingen voor de rijksbegro ting in 1965. In de week van 22 juni komt de al gemene premiespaarwet en de verkoop van de n.v. Breedband aan de Hoog ovens ter sprake. De mijnwet continen taal plat is op de agenda geplaatst voor de week van 29 juni. MOSKOU (A.F.P.) De Sovjet-TTnie heeft een raket gelanceerd in de rich ting van de maan, de „Loena 6" ge naamd. De „Loena 6", die de afstand naar de maan in drie en een halve dag moet afleggen, is een automatisch sta tion en werd gelanceerd door middel van een meertrapsraket. Zij volgt thans vrijwel de uitgestip pelde weg. De laatste trap van de draagraket werd vóór de lancering van de eigenlijke maansonde in een baan om de aarde gebracht. Vanuit deze baan werd vervolgens het automatische sta tion in de richting van de maan gelan ceerd. De „Loena 6" weegt 1442 kilo en heeft meet- en wetenschappelijke apparatuur aan boord. Deze uitrusting werkt vol gens het Russische persbureau Tass nor maal. De lancering van de „Loena 6" be tekent het tweede Russische" maanschot binnen een maand. Op 9 mei werd de „Loena 5" gelanceerd, die een „zachte landing" op de maan zou moeten ma ken, maar wegens een defect aan het mechanisme van de raketten op de maan te pletter sloeg. (Advertenties) selectiekleding V Inderdaad, met N een zeer slank silhouet. Bovendien (modern!) met steekzakken, S kapnaad en riem. i Lichtgewicht voor een zeer lichte prijs: 29.75 1 L AMSTERDAM BREDA EINDHOVEN ENSCHEDE HEERLEN ROTTERDAM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 1