len
Dlle
t
11
VOOR OCEN VAN DUIZENDEN
Twee vliegtuigen van
Whisky-lour ontploft
Omroepnota begin
juli al in Kamer
hollenkamp
yOLGENDE
.Stuurgroep'
voor wol
industrie
i
GEMINI
VOOR WEEK
RUIMTE IN
Regering kan
niets doen
voor lot van
Nederlanders
arms»»; «rras
Wet dupeert
weduwnaar
en kinderen
AIR UNION
IN DE MIST
Sovjet-raket
op weg
naar de maan
V'
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Bloedbad in Kongo
Onvast
re Temp e" at Tlgê-
EXPLOSIES
RAADSEL
8reed ban cl-zaa k
eind juni
ter sprake
silhouet
pantalon
rt
iar
en
an
lie
A 67
lOSe JAARGANG
No. 24912
Voor God, Kontngtn en Vaderland
Uitgave N.V. Uitg. Mi|. Neerlandia.
Directeur: Drs. W. A. J. M. Harkx.
HoofdredacteurL leijendekker.
Redactieraad i J. M. A. C. v. Dongen,
C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. AA.
Mes, mr. H. M. L de Rechter, P. V. M.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bureau: Breda - Reigerstraat 16
tel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111
Ma*
W O E N S D A G 9 JUNI 1965
Abonnementsprijs 9,75 per kwartaal,
excl. 0,25 incasso; 11,85 per post
axel. 0,50 incasso; 0,75 per week.
Prijs van buitenlandse abonnementen
op aanvraag. Losse nummers 15 cent.
Advertentieprijs voor de gehele oplage
0,45 per mm. Bij contract aanzien
lijke reductie. Volledige tarieven en
Algemene Voorwaarden worden op
aanvraag gaarne verstrekt.
Bureau voor de Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1 telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Steenstraat 14 telefoon 2377 (Bijbureaus: TERNEUZEN, IJsbaanstraat 24 telefoon 2601 OQSTBURG^Nieuwstraat^41^^J^^^^^^^^^
Met ontzetting geslagen kijken de
toeschouwers naar de rookzuil die
zich boven het toneel van de
ramp verhief.
HOUSTON (U.P.I.) De Gemini-5,
die op een no? nader te bepalen datum
zal worden gelanceerd, zal een vlucht
van zeven dagen om de aarde maken
met de astronauten L. Gordon Cooper
en Charles Conrad aan boord.
Tijdens de tweedaagse vlucht van de
Gemini-6 met Walter M. Schirra en
Thomas Stafford, zal een rendez-vous-
poging met een Agena-ruimtevaartuig
worden ondernomen.
De Gemini-7 zal een vlucht van 12 tot
14 dagen moeten maken.
De Gemini's 8 tot en met 12 zullen
alle een vlucht maken van twee dagen
met opdracht tot rendez-vouspogingen.
Voor nader nieuws over de geslaag
de vlucht van de Gemini-4 zie pagina 7.
O
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Eind maart waren vol
gens inlichtingen, die op het ministerie
van Buitenlandse Zaken binnenkwamen,
ongeveer 800 Nederlanders in bedreigde
Kongolese gebieden aanwezig. Hiervan
behoorde naar schatting de helft tot mis
sie en zending.
De Nederlandse regering kan tot haar
grote leedwezen praktisch niets voor
deze Nederlanders doen. Zij heeft in de
afgelopen maanden samen met bevrien
de Europese en Afrikaanse regeringen
allerlei pogingen daartoe aangewend.
Zij heeft de Kongolese rebellen bij
voorbeeld dringend verzocht zich niet
aan het leven van de gijzelaars te ver
grijpen. De rebellen hebben er tot nu
toe echter geen gevolg aan gegeven.
De regering is diep geschokt van wat
bij het jongste bloedbad aan 13 Neder
landse missionarissen en aan zeer vele
buitenlanders is overkomen.
Minister Luns deelde gisteren in de
Tweede Kamer mee dat het de regering
bijna onmogelijk is betrouwbare gege
vens over de nog aanwezige Nederlan
ders binnen te krijgen. Dit lukt ook de
Nederlandse ambassade in Leopoldstad
niet. „Men kan van de ambassadeleden
moeilijk verwachten dat zij zich naar
de door de rebellen bezette gebieden
begeven. Zij weten immers zeker dat
hen dan heizelfde lot wacht als de gij
zelaars in deze gebieden", aldus mr.
Luns.
KAPT. J. B. SOMMER
KAPT. R. A. LIEM
VLIEGFEEST EINDIGT
IN RAMP
VANDAAG zal de uitlevering gevor
derd worden van de Nederlander J.
j 4 Al'-- ln Genua is gearresteerd, om
dat hij in een brief de Britse ambassa-
deur mDennaag, sir Peter Garran.
dreigde te zullen vermoorden.
VEERTIEN DODEN waren te betreu
ren toen boven Alcantarilla in Spanje
twee Spaanse vliegtuigen tegen elkaar
botsten. De oorzaak van het ongeval is
nog niet bekend.
ALS LEDEN van de Tweede Kamer zijn
gisteren toegelaten de heren J. Vellenga
uit Leeuwarden en W. van der Gevel
uit Amsterdam. Zij voorzien in de va
catures die zijn ontstaan door de benoe
ming tot staatssecretaris van de heren
C. Egas en S. Posthumus.
TER DOOD veroordeeld is gisteren in
Brazzaville, de hoofdstad van het voor
malige Frans Kongo, de oud-president
van dat land. abbé Joeloe.
BIJ EEN ONGELUK in een steenkolen
mijn in de Noordhongaarse plaats Ru-
dabanya zijn vijf mijnwerkers om het
^ven gekomen en twee ernstig gewond,
ïwee arbeiders worden nog vermist.
5?. «-JARIGE Amerikaanse sergeant
Kobert Lee Johnson en de 46-jarige
hllr 2aI lames Mintkenbach hebben
Desena te hebben samengezworen ten-
o .siegeheimen uit te leveren
R^JcoH 3et"Unie- Zii gaven ook toe
Russische agenten te zijn geweest.
re temperaturen dan zisterpn
Maana^:i5Z52uu°?der 20 58 ™r.
?46 uur °P 4 21 UUr'
(Van onze luchtvaartredacteur)
VLIEGBASIS WOENSDRECHT
Een kreet van afgrijzen
ging gistermiddag door de
dikke rijen toeschouwers
langs de Woensdrechtse
startbaan toen voor de
ogen van de duizenden,
onder wie de echtgenoten
van de vier Whisky-Four-
vliegers twee vliegtuigen
van Nederlands enige stunt
team explodeerden.
De vliegers, kapitein R. A.
Liem (die volgende week
donderdag 29 zou worden)
en kapitein J. B. Sommer (32)
werden op slag gedood. Bei
de toestellen bevonden zich
tijdens de spectaculaire slot-
manoeuvre van de Whisky
show op te geringe hoogte.
Een van beide toestellen
raakte de grond en ontplof
te. Het andere kwam met dit
toestel in botsing of werd
door de explosie weggeslin
gerd; anderhalve kilometer
verder stortte het neer en
explodeerde eveneens.
Verbijsterd snelden luchtmachtman
nen die zich onder het publiek bevon
den, toe. Kolonel Woensdregt, de ba
siscommandant, die het programma, ge
zeten tussen het publiek gadesloeg, liep
bleek en gespannen te zoeken naar een
auto die hem naar de plaats van het
vliegdrama kon brengen. Vrouwen
huilden. Maar, mede door de kalme
rende stem van de speaker, ontstond
geen paniek. Trouwens, het publiek
werd volkomen overrompeld door de
snelheid waarmee de ramp zich vol
trok. Wij zelf mede-toeschouwer
realiseerden ons pas dat zich voor onze
ogen een drama afspeelde, toen een ge
weldige vuurstraal als het ware uit de
grond omhoog flitste.
Twee laagvliegende vliegtuigen, met
een snelheid van bijna zeshonderd kilo
meter per uur voortrazend op een koers
evenwijdig aan de startbaan en laag,
zeer laag. Te laag? Voor men zich dit
had afgevraagd stegen de twee zuilen
van rook en vuur op.
Ambulances, brandweerwagens en tal
van andere voertuigen reden met loei
ende sirenes naar de plaats van het
ongeluk. Voor de brandweer waren er
slechts nog twee onbetekenende brand
jes te blussen. Van de vliegtuigen was
vrijwel niets overgebleven, hetgeen het
onderzoek naar het verloop van de
ramp zeer moeilijk maakt.
Men wist gisteravond niet eens wie
in welk vliegtuig had gezeten!
Het optreden van „Whisky-Four" was
het hoogtepunt en tevens het slot van
het enerverende vliegprogramma dat.
ondanks minder gunstig weer, goed
werd uitgevoerd. Tijdens het optreden
van de vier Lockheed T-33-A-straal-
trainers scheen, als door een wonder,
de zon en voor het eerst die dag ont
stond er recht boven de basis een flink
gat in de lage bewolking.
Teamleider kapitein Henk van Dom
melen (34) had het bevel voor de slot-
manoeuvire van de demonstratie gege
ven: een „split up" van het team in
twee paren tijdens een steile klim. De
rookgeneratoren gingen aan. Witte rook
brakend, splitste zich de formatie in
tweeën. Een halve looping makend kwa
men beide paren voorbij de beide uit
einden van de startbaan op lage hoogte
op eikaars tegenkoers. Evenwijdig aan
de rij bezoekers, die slechts vijftig me
ter van de startbaan vandaan stond
opgesteld, moesten beide paren vliegtui
gen elkaar ontmoeten om op dat punt.
nog altijd rook brakend, weer een steile
klim te maken, waardoor als het ware
voor de ogen van het publiek een enor
me krakeling van rook zou komen
staan. Dit door de kapitein van Dom
melen zelf bedacht voorbeeld van kunst
vliegen moest eindigen in een landing
twee-aan-twee.
Onmiddellijk al, toen beide groepen
elkaar begonnen te naderen viel het
hoogteverschil tussen beide paren op.
Maar voor iemand zich realiseerde dat
er iets fout ging, gebeurde de ramp,
ongeveer op de plaats waar de ontmoe
ting moest plaatsvinden. Een van beide
vliegtuigen raakte de grond en explo
deerde. Door de enorme vuurbal die
opsteeg was niet duidelijk te zien wat
er met het andere precies gebeurde.
(Het kan in botsing zyn gekomen met
het eerste toestel, maar ook zijn wegge
slingerd door de felle explosie).
Een fractie van een seconde later ver
scheen een van de bij de ramp betrok
ken vliegtuigen nog even van achter de
zuil van vuur en rook. Eén vleugel was
er finaal afgerukt. Een hoge boog be
schrijvend, wentelde het toestel boven
de bossen weer naar de grond, waar het
tenslotte ontplofte.
De beide andere vliegers, leider kapi
tein van Dommelen en de 30-jarige
eerste-luitenant H. Peerboom, zagen het
ongeluk gebeuren. Even verbraken zij
hun formatie. Verbiisterd en overstuur
vlogen zij daarna getweeën naar de
vliegbasis Gilze-Rijen, waar zij bij slecht
weer een landing maakten. Enige tiid
later waren zij terug op de basis
Woensdrecht, de thuishaven van het
stuntteam, dat bovendien zijn naam
Whiskey aan de basis dankt, (vliegers
spellen de W van Woensdrecht
met de aanduiding Whisky).
Tijdens een persconferentie is door
de basisleiding met klem tegengespro
ken wat tal van bezoekers gisteren op
merkten: dat gebleken zou zijn dat het
publiek bij dit soort ongelukken gevaar
.oopt. Uitdrukkelijk werd gezegd dat
het feit dat de twee vliegtuigen niet
boven of tussen het publiek ontploften,
géén toeval is. Bij het ontwerpen van
de manoeuvres en de opstelling vam het
publiek wordt er rekening mee gehou
den dat het publiek niets mag overko
men, wat er ook mis gaat.
P'
lc
Alle vier de vliegers waren instruc
teur van de transitie-vliegopleiding, de
laatste etappe op de weg naar het bre
vet van jachtvlieger. Zij waren zeer
ervaren. Trouwens het stuntteam be
staat al sinds 1956 en er gebeurde nooit
een ongeluk mee, ondanks de vrij fre
quente wisseling van bemanningen.
Kapitein van Dommelen (3500 vlieg
uren) is de vijfde leider van het team.
Zijn rechtervleugelman Liem had 1850
vlieguren en de staartman Sommer 1700
Beide verongelukte vliegers waren
gehuwd en elk van hen had twee kin
deren. Kapitein Liem woonde in Hoo-
gerheide, kapitein Sommer in Bergen
op Zoom. De echtgenoten van beide
TEAMLEIDER
H. VAN DOMMELEN
vliegers en ook die van de andere twee
leden van het team waren ooggetuigen
van liet vreselijke ongeluk.
Het stuntteam Whisky-Four heeft i:
het verleden veel bijval geoogst, ook i
het buitenland. Nog deze maand zou
het optreden op de vliegbasis Soester-
berg tijdens een soortgelijke open dag
als gisteren op Woensdrecht werd ge
houden. Ook zou het team nog in Bel
gië en Engeland optreden.
Op de vliegbasis kon men gisteren
nog niet zeggen of het team heropge
richt zal worden. Dit is een aangelegen
heid voor de luchtmachtstaf. Mocht het
wel zo zijn dan zal het toch nog wel
geruime tijd duren eer het weer zal
opereren.
Op de vliegbasis heerste gisteren gro
te verslagenheid. De dag die feestelijk
begon, had een triest einde. Verbijsterd
vroeg men zich af hoe het mogelijk
was dat de twee vliegers op zo'n gerin
ge hoogte raakten. De commissie van
onderzoek, die gisteren nog arriveerde,
verzoekt toeschouwers die film- of foto
opnamen hebben gemaakt van beide
vliegtuigen tijdens of kort voor de ca
tastrofe, deze opnamen ter beschikking
te willen stellen van de onderzoekers,
die voor een zeer moeilijke taak staan!
Nederlandse pleegmoeder
moet V.S. verlaten
WINNECONNE (V.S.) (U.P.I.)
De 27-jarige Nederlandse Joanne
van den Berg, die op het ogenblik
in Winneconne (Wisconsin) als
pleegmoeder optreedt van zes jon
ge kinderen van de weduwnaar
Gerardus Willems van Dijk, zal het
land moeten verlaten, omdat zij
niet over een werkvergunning be
schikt.
Vader Willems van Dijk, die na
het overlijden van zijn vrouw vo
rig jaar niemand kon krijgen om
zijn zes kinderen te verzorgen,
nam contact op met een priester in
Nederland. Deze wist mej. Van den
Berg, die in Canada werkzaam was
als huishoudster, te bewegen de zes
kinderen Willems van Dijk, in leef
tijd variërend van 1 tot 8 jaar.
onder haar hoede te nemen tegen
een vergoeding van 100 dollar in
de maand plus kost en inwoning.
Haar werd door de Amerikaanse
emigratie-autoriteiten de toegang
tot de V.S. verleend op een zg. be
zoekersvisum, dat géén recht geeft
op het aanvaarden van werk in
Amerika. De plaatselijke officier,
die belast is met emigranten, Ri
chard A. Klein, heeft verklaard dat
mej. Van den Berg nimmer haar
visum had gekregen als bekend
was geweest dat zij plannen had in
de V.S. te gaan werken.
Klein verklaarde „sympathiek"
te staan tegenover het geval, maar
was van mening dat het een zaak
was van de gemeenschap om de
weduwnaar Willems van Dijk te
helpen en dat het aantrekken van
een buitenlandse hulp niet het juis
te antwoord is.
Gebleken is tevens dat het voor
mej. Van den Berg voorlopig on
mogelijk is langs legale weg een
werkvergunning te bemachtigen,
omdat het quotum, toegewezen aan
Nederlanders die naar Amerika
willen emigreren, reeds volge
boekt is.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De Tweede Kamer
heeft gistermiddag besloten de nota over
het omroepbestel uiterlyk in de week
van 6 juli te behandelen. Er is een bij
zondere commissie van dertien leden in
gesteld om het debat voor te bereiden.
Deze commissie kreeg van voorzitter
mr. F. J. F. M. van Thiel de opdracht
mee zo snel te werken dat minister
Vrolyk tijdig kan antwoorden voor het
openbare debat begint.
Namens de oppositie deelde mr. W.
Geertsema (V.V.D.) mee, dankbaar te
zijn voor het voorstel van de heer Van
Thiel om de behandeling van de om-
PROF. DR. H. O. GOLDSCHMID
stuurman
(Van onze correspondent)
TILBURG Prof. dr. H. O. Gold-
schmid, hoogleraar aan de Katholieke
Hogeschool te Tilburg, is door de fabri
kanten van strijkgaren wollen stoffen
verzocht de leiding van een commissie
op zich te nemen, welke een onderzoek
zal instellen naar de oorzaken van de
moeilijkheden waarmede deze sector
van de wollenstoffenindustrie geduren
de een aantal jaren wordt geconfron
teerd.
Deze moeilijkheden hebben in vele
gevallen geleid tot de liquidatie en fusie
van wollenstoffenbedrijven. Daarnaast
zullen zij maatregelen moeten voorstel
len om aan deze moeilijkheden het
hoofd te bieden. Ter realisatie daarvan
is het nodig dat de enorme druk die de
Pratoconcurrentie op de activiteiten van
de Nederlandse wolindustrie uitoefent
tijdelijk worden verlicht. De overheid
heeft zich onlangs bereid getoond de
strijkgarenindustrie in ons land soe
laas te bieden, door o.m. een beroep te
doen op de toepassing van artikel 226
van het E.E.G.-verdrag. Daarvoor moest
zij echter van de betrokkenen de no
dige garanties verkrijgen; m.a.w. de
textiel moest zich bereid verklaren zelf
alle krachten in te spannen om zo spoe-
dig mogelijk de toepassing van deze
bepaling overbodig te maken. Vertegen
woordigers van de bedrijfstak hebben in
een vergadering, die vrijdag jl. is ge
houden, dan ook besloten tot het instel
len van een zgn. „stuurgroep". Prof.
Goldschmid heeft de leiding van de
groep aanvaard, en zal voor de uitoefe
ning van zijn functie de nodige arm
slag krijgen. Wanneer het nodig is kan
hij een beroep doen op deskundigen.
Prof. Goldschmid is hoogleraar in de
bedrijfshuishoudkunde aan de Katho
lieke Hogeschool te Tilburg, waarbij hij
speciaal de leer van de organisatie van
de onderneming doceert. Voordat prof.
Goldschmid in het hoger onderwijs
kwam, was hij werkzaam in verant
woordelijke posities bij N.V. Philips en
de Nederlandse Spoorwegen.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De mogelijkheden van
samenwerking der luchtvaartmaatschap
pijen van de E.E.G.-landen in de zg.
Air-Union, zijn bijzonder klein gewor
den. Staatssecretaris Posthumus van
Verkeer en Waterstaat verklaarde gis
teren in de Tweede Kamer dat de kan
sen weer verkleind zijn nu de Alitalia
en de Lufthansa in plaats van verlies
gevend winstmakend zijn geworden.
Pogingen tot samenwerking tussen de
diverse maatschappijen zelf zijn mis
lukt. Toen heeft men het via de rege
ringen geprobeerd, doch ook onder deze
gouvernementele druk worden de maat
schappijen niet williger. De kansen
daarop zijn intussen weer verkleind nu
de Duitse en Italiaanse maatschappijen
winst maken.
Er is wellicht een stroomversnelling
mogelijk wanneer de E.E.G.-commissie
een initiatief neemt. Dit zal wel noodza
kelijk zijn wanneer de zaak helemaal
geblokkeerd zou geraken.
roepnota schriftelijk voor te bereiden.
Hij zei daarop veel prijs te stellen ten
einde een aantal technische en organi
satorische vragen opgehelderd te krij
gen. Het is niet de bedoeling van de
V.V.D.aldus mra Geertsema, om de be
handeling van de nota te vertragen. De
fractieleider van de K.V.P., drs. W. K.
N. Schmelzer, zei dat zijn fractie geen
behoefte had aan een schriftelijke voor
bereiding. De K.V.P. is voor een on
middellijk debat gereed, desnoods nadat
met de betrokken minister mondeling
overleg is gepleegd, waarvan een schrif
telijk verslag zou kunnen verschijnen.
Nu de oppositie echter prijs stelt op een
schriftelijke voorbereiding, wilde de
heer Schmelzer zich daartegen niet ver
zetten. Hij was het er mee eens dat
openbare behandeling van de nota in
de week van 6 juli, dus voor de kamer
op zomerreces gaat, zal plaatsvinden.
Elk onnodig tijdverlies moet nu wor
den vermeden, aldus de K.V.P.-fractie-
leider.
De Tweede Kamer besloot voorts op
verzoek van de V.V.D., de volgende
week dinsdag 15 juni een kort debat
te wijden aan de nota van de minister
van Financiën, dr. Vondeling, over de
herziene ramingen voor de rijksbegro
ting in 1965.
In de week van 22 juni komt de al
gemene premiespaarwet en de verkoop
van de n.v. Breedband aan de Hoog
ovens ter sprake. De mijnwet continen
taal plat is op de agenda geplaatst voor
de week van 29 juni.
MOSKOU (A.F.P.) De Sovjet-TTnie
heeft een raket gelanceerd in de rich
ting van de maan, de „Loena 6" ge
naamd. De „Loena 6", die de afstand
naar de maan in drie en een halve dag
moet afleggen, is een automatisch sta
tion en werd gelanceerd door middel
van een meertrapsraket.
Zij volgt thans vrijwel de uitgestip
pelde weg. De laatste trap van de
draagraket werd vóór de lancering van
de eigenlijke maansonde in een baan om
de aarde gebracht. Vanuit deze baan
werd vervolgens het automatische sta
tion in de richting van de maan gelan
ceerd.
De „Loena 6" weegt 1442 kilo en heeft
meet- en wetenschappelijke apparatuur
aan boord. Deze uitrusting werkt vol
gens het Russische persbureau Tass nor
maal.
De lancering van de „Loena 6" be
tekent het tweede Russische" maanschot
binnen een maand. Op 9 mei werd de
„Loena 5" gelanceerd, die een „zachte
landing" op de maan zou moeten ma
ken, maar wegens een defect aan het
mechanisme van de raketten op de
maan te pletter sloeg.
(Advertenties)
selectiekleding
V Inderdaad, met
N een zeer slank
silhouet.
Bovendien (modern!)
met steekzakken,
S kapnaad en riem.
i Lichtgewicht
voor een zeer
lichte prijs:
29.75
1
L
AMSTERDAM BREDA EINDHOVEN
ENSCHEDE HEERLEN ROTTERDAM