U1S
Met caravan in de Franse
bergketens is belevenis
Gemeenten kunnen P.B.
niet ontberen
SPELDJES!
golden fiction
GF GF1
- voor
rokers met een eigen stijl
t bereid nit\
ongebleekte
bloem
Helm op en
klompen uit
FISCUSSIES
TIMMERLIEDEN
Met kampeerwagen naar de Cóte d'Asur (II)
Zaligverklaring
Joannes XXIII
verwacht
J#
Tips-tips-tips - tips
CeCwa
Brandweerman
zwaar gewond
Sneeuw
Oplooprem
Bij brand te Rotterdan
\GD
ermarkt 7.
j ons te goed deden. Gedu
nde onze maaltijd werd geen
>ord gesproken. Toen wij ver-
digd waren, deed ik mijn ver-
al weer. Het opperhoofd
_ek ernstig voor zich uit.
>eze diefstal moet ten koste
n alles voorkomen worden,
i hij.
13
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 4 JUNI 1965
Caravan rijden in de Alpen niet overdruk, het parkeren geen pro- trekwagem inloopt, bijvoorbeeld bij af- i
f cnerdalp helrAnrliilrkio bleem en de gemiddelde snelheid niet remmen. Abrupt gaat het niet, want de U
heeft Zijn speciale DeKooriljKne- onverdienstelijk. koppeling is voorzien van een dem-
den De moeite van een lange, Met een kampeerwagen aan de trek- pingsinstrument, maar bij een steile af-ji
•-„mo Uïimnartii wnrdt nnn- baak moet men de dagen liever niet daling kan het voorkomen dat dit wordt(I
moeizam helemaal uitrijden. De chauffeur wordt geforceerd. Er ontstaat verhitting, maar
tant beloond met grootse, soms volop beziggehouden, maar de overige vaak komt het niet voor. Lastiger is dat)
hnniierende vergezichten. Velen inzittenden hebben niets te doen en dit de oplooprem op besneeuwde, gladde
verveelt. Voor de goede gang van za- bergwegen soms handtastelijk begint te
wagen zich liever niet met een ken moet er tijdig, tussen 16 en 18 uur, worden en in bochten de auto zijdelings
„nmhinatie in de bergen omdat een k£>mpeerterrein of een andere probeert weg te duwen. Na een misluk.
00 r overnachtingsplaats worden gezocht, te poging om de combinatie aan het i
ze hoogtevrees neDoen OI oang bijvoorbeeld „ergens achteraf", bij een slippen te brengen, waren we erop be-V
7iin in hachelijke situaties te zul- boer oi to de meer bewoonde wereld dacht. Noemenswaardige moeilijkhe-
f 1 „„V, 7o rnk™ „ranf gnaaB bll. een benzinetankstation, met den hebben we niet gehad,
len komen. z.e missen veei, wam toiletservice. Ongedwongener en vrijer Een positieve onhebbelijkheid van deij
nas in een berglandschap wordt is een natuurlijke, enigszins beschutte oplooprem is dat ze bij achteruit rijden j'
L, „arnvan-leven snannend Het Parkeerhaven in de bergen. Met een bij de trekdissel buiten werking moet
het caravan inyeii apdiiiieiiu. net caravan zijn we goed voorbereid en worden gesteld. Daarvoor moet men j
rijden op smalle, bochtige Alpen- zelfverzorgend (voldoende proviand en dan telkens uit de wagen, althans vol-h
i urafori none hal iiAclnnaliALAAl-; tït:ih
wegen vergt wel wat extra aan
dacht en concentratie, maar met
een beetje goede wil en een dosis
zelfvertrouwen gaat alles gemak
kelijker dan men denkt.
water). gens het instructieboekje. Wij probeer-
den het altijd eerst zonder deze hande-j]
ling en dit gaat ook, maar dan bij klei- i
ne manoeuvres. Het kan echter geen)
kwaad als de caravanbouwers eens an-j
Op een goede avond gingen we ergens dere. remsystemen zouden beproeven,
- -La Mure en de Col de .a Croix Ekïï Totisme "word™ geTf
De hoofdwegen door de Alpen Haute, in de Dauphiné-Aipen, onder maakt. h.
zijtl over het algemeen niet erg zeil en werden de volgende morgen (Slot volgt),
steil en ze zijn berekend op het verrast door een dikke laag sneeuw op
toerisme. Hellingen van 10-12 pet. het dak-
zijn voor de meeste auto's accep
tabel, tenminste als de motor ge- Kip-caravan was uitgerust met een
zond en de kampeerwagen niet vloerkachel, een Rivièra Heater, die de
Op koude nachten en lage tempera- PriNT A PTDT TIVTTTU C
turen hadden we gerekend, want onze vjWIN 1. i\.Vj It U1M 1 JI_jO
zona en ue Aamucciwagcii mei» viuej.n.acxici, een xw-viera neater, aie ae ^„^??5f(J?kan§eVïPen Goodrich
fo lrvcr nf nvprholast i«! Fpti krach- verbruikte lucht naar buiten afvoert. Swiiwm?^SïSatS011-81 a1 k°P"
tig en Stabiel span ziet echter niet prTpa^^derTdie^M^he? gTs" £et dariiboard^beTaard
tegen aanmerkelijk hogere hel- vensdu^vTn Sfg^r sSTkUomTteT
lingpercentages op. De kraanknop hoefde nooit op „vol" te De Franse autoproduktie is in de 1
Als caravanner wil men worden gezet. Niet alleen voor winter- eerste 2 maanden van 1965 in ver-j
vrij zün en daarom moe- maar ook voor zomercaravannen kun- gelijking met dezelfde periode in 1964
m ten we naar het buiten- nen we de vloerkachel aanbevelen, voor weer gedaald: 146.000 tegen 106.000.
Jft land. In Nederland is regenachtige dagen en koele avonden. de merken waren de cijfers Re-j
ÊM 311 kamperen namelyk ver- Ook een chemisch toilet, in een aan- n^ult 36.761 (49.807); Citroen 31.327
^mUII boden, behalve op spe- gebouwde w.c.-tent (in grote caravans (35.360); Simca 17.890 (30.752); Peu-
ciale terreinen, die hier- desnoods een ingebouwde toiletruimte) ëeot 18.551 (27.129) en Parabard 1826
voor zyn ingericht en is geen overbodige luxe. Voorzover'niet (2733). j
JA geautoriseerd. In een op campings waren wij op eigen vin- De Opel Rakord zal waarschijn-
(ID land als Frankruk is het dingnjkheid aangewezen, maar we heb- lijk in het najaar leverbaar zijn in
NV andersom. Hier is kam- ben ook wel eens op een idyllisch Frans een uitvoering met een 2000 cc mo
peren toegestaan, behal- dorpspleintje gebivakkeerd. Het is ver- tor. Tevens staat een bovenliggende
ve op bepaalde plaatsén. velend om dan bij de buren aan te bel- nokkenas op het programma
Het gereglementeerde len of noodgedwongen in een cafeetje te -
(/hsI kampeerbedryf in ons moeten zitten om als tegenprestatie een heert nu ook met NSU j
I VI land, dat verband houdt kop slechte Franse koffie te bestellen. enkomst gesloten over de
met Nederlandse begrip- ankei-licentie.
pen over kuisheid, laten In Engeland is de autoproduktie Y
we hier verder voor wat LrCCJl QOrUlllltlCS in de eerste 2 maanden van dit jaar
het is. O J J gedaald. Vorig jaar werden in de-
We zijn nu op zwerfreis in Frankrijk, °nze Kip-caravan was, hoewel rij- jTanT sïechri290 jsf®6"® afgeleverd
door 'e Dauphiné en de Proveu?aalse technisch bestand tegen zware beproe- Anfn TT
Alpen naar de Cóte d'Azur, het beloof- vingen, gebouwd en ingericht voor een duktie staken%an deFU en F^"
de landje, met bekoorlijke begrippen Nederlands gezin, dat normaal kam- modellen. Tevens mag verwacht wor-
als Cannes, Antibes, Monte Carlo en peert. Zoveel mogelijk heeft de firma dep dat de nieuwe F 107 (met vier-
Menton. In januari bloeien hier de mi- rekening gehouden met de goede va- taktmotor) nog d*t jaar zal komen,
mosa, rozen, viooltjes, anemonen, si- derlandse smaak en een „salonnetje op t^e P°litie van Sussex heeft acht
naasappel- en citroenbomen. wielen" gemaakt; degelijk geconstru- verste künnen optreden ^egen^over-
VnVrto uraif^n i«w cerd' luchtig en smaakvol uitgevoerd treders der wet, die met snelle wa-
lyptus en de abrikozen in hloei en dan interieur, groot glasoppervlak met gele f^^oldoet^itetekenT^TT^e136,, L°"
zijn de jasmijnen, anjelieren en wat niet gordijnen voor de ramen, goed contras- v^fi wegen naar de Engel» baT
al aan de beurt. Al zeer vroeg in 't jaar terend met de blauwe bekleding van de plaatseT W d"
karn men in Zuid-Frankrijk een voor- ,i(^nbon
schot op lente en zomer opnemen. En Zesduizend 1100-modellen (Aus-
opde heen- of teragreis voor de afwis- Alles maakt een gezellige, zomerse Glider MG 1100 en Morris/1100)
seling een wintersportcentrum aandoen indruk, maar als reiscaravan, met kans momenteel per week uv de
om de eventuele ski-uitrusting, die op een beetje ruig kamperen, hadden falb'"eken van de British Motor Cor-
thutó nauwelijks uit de plooi komt, we persoonlijk liever een meer Spar- ^11Pds de introductie van de
rendabel te maken. taans uitgevoerd geval, met kleinere 1100-serie zijn momenteel al een half
ramen. We zitten namelijk niet graag mLl3'°5n wagens geleverd. Ruim 38 pet
n li „te koop" en thuis doen we de overgor- van deze wagens werd uitgevoerd.
niVdKKeren dijnen als 't donker wordt altijd dicht. In Oost-Duitsland gaat binnenkort
Tussen twee haakjes: is het u wel de Wartburg-cabriolet in produktie.
Voor de onbezorgde, gepassioneerde eens °PgevaUen dat de Nederlanders De wagen heeft in vergelijking met
bergrijder, met eigen salonneti* hun salon 's avonds openhouden en him de normale uitvoering een vlakkere
—Sin -j n u ia met Averse schemerlampen geïllu- motorkap en een andere grille. Het
oanaen, zyn ae r ranse bergketens een streerde intimiteit graag tentoonstellen? polyester coupédak is afneembaar en
belevenis. Na twee geforceerde dag- .In het buitenland is 's avonds alles dan heeft men nog altijd de beschik-
- dicht en donker en we willen hier niet king over een lirmenkap.
uit de toon vallen. Storend en indis
creet vonden we onze verlichte caravan,
ook met de gele gordijntjes dicht.
"Waarom niet jaloezieën, die geen licht
doorlaten? De morgenzon dient zich
dan ook niet in alle slaperige vroegte
aan. Bij onze caravan was de ophanging
van de gordijnen onpraktisch. Er sprong
er af en toe eentje los. De volgende
^Tegenhouden kunt u de insekten ?,eei\geen gordijntjes meer, maar rol-
x die tegen de motorkap en de gril- ~^l en- Voor een zwerf caravan advi-
le te pletter slaan niet maar wel ook minder „besmettelijke"
kunt u de daarna noodzakelijke schoon- m?.van de zitbanken en een paar
maak ervan vergemakkelijken door n.fuJPi 3es op de v.loer.
de kwetsbare plaatsen extra dik in ro„ i T3111611 zijn ook te prefere-1
de was te zetten. Met een half em- r weather-caravans, die'
mertje lauw water kunt u de vervuil- PfuF, wintersport moeten. Voor- en,
de plaatsen dan in een ommezien aomerraam moeten, met het oog op re-i
schoonmaken. gen e£ stof. die bij eventuele lekkage'
na^ binnen kunnen dringen, niet open
|n ge en geval mag u leidingwater
gebruiken om het vloeistofniveau vJ? J?r on} 20 good moge
van de accu op peil te houden. Doet g n de natuurelementen te be-
u dit toch, dan zullen de mineralen fr_„ "p® Daarom moet een reiscara-
die zich in het leidingwater bevinden YaPhogere eisen voldoen dan een
de accuplaten aantasten: deze gaan arcmuiant salonnetje voor weekend- en
sulfateren en afbrokkelen waardoor camprnggebruik, waarin men
de levensduur der accu aanmerkelijk vlsl'te iuet alles opnemende blikken kan
zal worden bekort. verwachten.
VATICAANSTAD In Rome nemen
I de geruchten toe, dat een proces tot za
ligverklaring van paus Joannes XXIII
wordt ingeleid. Tijdens de algemene
audiëntie sprak paus Paulus VI deze
week over „de onvergetelyke nagedach
tenis van onze voorganger". Hy ging de
aanwezigen voor in gebed voor „deze uit-
I verkoren ziel".
Ter gelegenheid van de tweede verjaar-
Idag van het overlijden van paus Joannes
XXIII, dat gisteren werd herdacht
schreef Raimondo Manzini, de hoofdre
dacteur van de Osservatore: „De taal der
heiligen is uniek en de verjaardag van
|paus Joannes herinnert ons er aan".
Manzini riep de dagen van begin juni
1963 in herinnering, toen de wereld ge
spannen de doodsstrijd van paus Joannes
volgde. Hij citeerde zijn laatste woorden:
„Dit bed is een altaar, het heeft een offer
nodig, hier ben ik, ik ben gereed". De
Osservatore sprak voorts over „het cha
risma, dat God aan Zijn dienaar heeft
gegeven en over diens „heldhaftigheid".
„Dienaar" en „heldhaftigheid" zijn twee
begrippen die voorkomen in zaligverkla-
I ringsprocessen van de Kerk.
Gisteren droeg paus Paulus een plech-
Itige pausmis op voor zijn voorganger.
marsen zyn we er ingedoken.
Het seizoen was nog lang niet aan
gebroken en zodoende was net verkeer
pleisters plakken op een lekke bin
nenband van een motoivoertuig op
de manier waarop men een fietsband We gebben onze caravan in alle d*nk
repareert is tegenwoordig, in verband bare rijomstandigheden diP .i-u T
met de hogere snelheden en het daar- i tydens
mee gelijke tred houdende veel war- lange tocht kunnen voordoen, ge-
mer worden van de banden, ondenk- test. De wegligging is, door het stevig
ÏSL 1 bij deze hogere tempé- chassis en de bladvering uitzonder lift
raturen een gewone solutiepleister ge- "zonderlyk
woonweg los zou weken moet de band goed- Vaak vergaten we dat de zacht
gevulcaniseerd worden of worden ge- en monotoon voortsnorrende Peiurpnt
pleister Z'S' zelfvulcaniserende noK een gevaarte aan de trekhaak had
Het remsysteem (oplooprem) werkte
öohakelhajidles kunnen soms behoef- TTaTtT^LoetTTTSTT; maar bergaf-
te hebben aan een likje vet Het - moet men zich even rpniico^,*
u i-, zich even realiseren
hoe htet functioneert. De onlnnnrp«J
treedt in wertin« .ie oplooprem
kogelgewricht dat om vet vraagt be- treedt in werkiWÖ'V^'a^ uplu
vindt zich m de meeste wagens on- treeat m werkmg als de caravan op de
der een rubberhoesje. Als u dit hoes--
je oplicht en een beetje vet op de"
kogel smeert zult u bemerken dat het
schakelen in de meeste gevallen veel
lichter en geruislozer zal gaan.
U vraagt maar.
Mej. de R. te Oudenbosch heeft de
laatste weken nogal eens moeite met
het starten van haar drie jaar oude
V.W. Na het op de ctartstand draaien
van de contactsleutel hoort ze wel een
klik maar de startmotor reageert daar
verder niet op. Wel is de wagen met
een klein duwtje op gang te krygen
dus de motor is wel in orde.
v:?5 "kiik" die u hoort is het m wer-
en van startrelais. Dit
ailii..ls een s°ort afstandsschakelaar
eiexiromagnetisch werken, waarvan
»»®a8n,®etstroom" inschakelt
on ut* co.nt.actsleutel op start te draai-
'ais moet dan via de „hoofd-
len- To, vr e startmotor inschake-
kor'tp Sk ?ttroom loopt via een
do «tart™ abel van de accu naar
kaheWwW, Is nu aan van deze
vlrhSo één der z.g massa-
,de kabel of strip -
- ?ccu naar het chassis loopt)
Het nleuwverworven Neder
landse gebied in Oostelijk Flevo
land is vol merkwaardige tegen
stellingen. Zo kan men op een
groot bouwwerk een bord aantref-
jen, dat het opzetten van een vei
ligheidshelm gebiedt, terwijl men
elders (op de deur van het dorps
huis te Lelystad) een artistiek en
charmant verbod vindt om het lo
kaal met klompen te betreden. Zo
als de fotocombinatie laat zien,
wordt aan beide verzoeken trouw
voldaan.
(Van onze fiscale medewerker)
Naast de loon- en inkomstenbe
lasting is de personele belasting
(kortweg met de letters p.b. aan
geduid) wel de meest besprokene
en bekritiseerde. Want bijna
alle bewoners van huizen worden
met deze belasting geconfronteerd
en vinden elke aanslag (hoe gering
ook) een „aanslag'' op hun beurs.
Deze belasting is in verhouding lang
niet zo hoog als de loon- en inkomsten
belasting en daarom is er minder
belangstelling voor. Dit wil enwel
geenszins zeggen, dat nien niet wil we
ten hoe deze aanslagen tot stand ko
men. Jaarlijks zijn er onder de 70 a
80.000 nieuwe belastingplichtigen velen
die dit zullen appreciëren. Niemand be
taalt graag belastingmaar wanneer
dit onoverkomelijk is. wil hij tenmin
ste graag weten waarvoor. Nu 1 juni
a.s. weer een nieuw belastingjaar in
gaat en ongeveer een half jaar later
de aanslagbiljetten beginnen af te ko
men, lijkt het ons gewenst over deze
wet iets te vertellen.
Het is altijd interessant iets te ver
nemen over de totstandkoming van een
wet en daarom zullen we, zij het dan
in vogelvlucht, beginnen met een stukje
geschiedenis.
Deze wet werd bij de herziening van
1896 een echte belasting op verteringen.
Zij wil dat nu nog zijn maar haar doel
stelling is door de tijdsomstandigheden
achterhaald.
Deze belasting wordt o.m. naar de
huurwaarde berekend. Aangezien men
echter heden ten dage niet meer vrij is
in dg keuze van een woning en vaak
om onder dak te komen noodgedwon
gen een huurprijs moet betalen, welke
omgekeerd evenredig is aan het inko
men, om verder nog niet te spreken
van de flinke huurverhogingen waaraan
maar geen einde schijnt te komen, kan
bezwaarlijk meer van een zuivere ver
is. dan kan de
1 aer z.g massa-
van £nn de kabel of 'sü'ip die
van de accu naar h<
los zit of geoxydeerd
ris" rireTn„m»rtsfroom deze ..htoder-
griiik dat TL T n'. 0ok is too-
t 3:1
verheE L'ie"mlas contact is. Het
fouten moet u TEdlge startm°tor-
cakmanTwerlaten. maar aan de
(Advertentie)
teringsbelasting worden gesproken.
Daarom past deze wet niet meer in
de huidige samenleving. O.i. zou ze al
lang begraven zijn geweest, wanneer
voor de opbrengst een behoorlijke com
pensatie was gevonden.
Want men moet niet vergeten, dat
de opbrengst van deze belasting gro
tendeels aan de gemeenten ten goede
komt. Zy kunnen deze opbrengst zoals
de verhouding ryk-gemeenten nu ligt on
mogelijk missen. De loon. en inkom
stenbelasting iets verhogen en de per
sonele belasting opdoeken, schept on
billijkheden. 't Is gemakkelijk in dezen,
voor belde partijen een gunstige^ oplos
sing te vinden.
Enige jaren gelden deden geruchten
de ronde, dat de uitvoering van de wet-
ten op de personele en de grondbelas
ting (ook al zo'n onding in deze tijd)
zou worden overgeheveld naar de ge
meenten. Of deze instanties daarmee ge
charmeerd zijn geweest, mogen we be
twijfelen. Immers de perceptiekost-en
zouden in vele gevallen een groot deel
van de opbrengst hebben opgeslokt, af
gezien nog van de vraag of men
nodige ambtenaren voor dat nieuwe ap
paraat had kunnen aantrekken.
Nu de zogenaamde actieve dienst van
's rijks belastingen binnenkort 'wordt op
geheven en deze dienst de stoottroepen
leverde voor de uitvoering van o.a. de
p.b., gonst het wederom van geruchten.
Blijft deze wet in haar huidige vorm
gehandhaafd? Tot heden is daarop geen
positief antwoord te geven. De wet zal
zeker voorlopig niet vervallen, mogelijk
zullen de gegevens voor haar uitvoering
op andere wijze worden verkregen. Aan
de aanslagen doet dit niets af. Het
blijft betalen.
Volgens de oorspronkelijke wet waren
er de grondslagen: huurwaarde, deuren
en vensters, haardsteden, meubilair,
dienstboden, en paarden. Tegen het ein
de van de vorige eeuw verdween de
grondslag deuren en vensters, en de
grondslag rijwielen kwam daarvoor te
de plaats. De opkomst van de „vélo"
werd dus al onmiddellijk aangegrepen
om het begrip verteringsbelasting waar
te maken. In 1909 werden de motorry-
tuigen aan deze belasting onderworpen.
Bij het uitbreken van de Tweede We
reldoorlog waren de volgende grondsla
gen belastingobject: huurwaarde, meu
bilair, dienstboden, paarden, motorrij
tuigen. pleziervaartuigen en biljarten.
De Duitse bezetting haalde direct een
streep door de laatste vijf grondslagen,
zodat de grondslagen, huurwaarde en
meubilair bleven. We hebben ons in
die jaren vaak afgevraagd, waarom
nu juist de overheersers deze belasting
wetten moesten wijzigen en... laten
we eerlijk zijn., vereenvoudigen. Zou
de Nederlandse politiek, welke normali
ter de belastingwetgeving beïnvloedt,
hieraan schuld hebben? 't Is maar een
ondeugende opmerking.
Voor de vaststelling van de aanslag
p.b. zijn verschillende gegevens nodig,
die dikwijls door ambtenaren van de
buitendienst worden verzameld. Dezen
komen gewoonlijk in de maanden juni
juli praktisch huis aan huis enige vra
gen stellen over de te betalen huur, wij
ziging in het meubilair, kindertal, enz.
Geeft ook in uw eigen belang, steeds
juiste inlichtingen. Dit voorkomt een be
zwaarschrift om van andere moeilijkhe
den maar niet te spreken. De grondslag
huurwaarde beheerst praktisch de gehe
le wet. Want zonder deze wet is ©en
aanslag ondenkbaar. Daarom zal een
groot deel van wat hieronder volgt hier
aan gewijd zijn.
De belasting naar de grond
slag „huurwaarde", wordt volgens ar
tikel 2 der wet geheven „wegens het
gebruiken van hier te lande gelegen ge
bouwen en gedeelten van gebouwen en
aanhorigheden, die zowej dienen tot ge
mak, ontspanning of vermaak van de
gebruiker, als tot woning."
Onder aanhorigheden worden verstaan
gebouwen, erven en gronden, bij een
gebouw of een gedeelte van een gebouw
behorende en daarmee in gebruik. Een
schuur bijv. zal meestal een aanhorig-
heid zijn van het perceel waar ze bij
hoort. Eveneens een garage en tuin.
Bij gehuurde percelen is de vergoeding
voor deze aanhorigheden dan ook, in
verreweg de meeste gevallen, in de totale
huurprijs verdisconteerd.
Buiten aanmerking blijven de voor het
publiek toegankelijke gronden. Deze
tegemoetkoming kan het verkavelen
van uitgestrekte bossen e.d. voorkomen,
terwijl het publiek in-v de gelegenheid
wordt gesteld van de natuur te genie
ten.
Behoudens de bijzondere bepalingen
welke de wet geeft voor gemeubileerd
verhuurde kamers, gemeubileerde wo
ningen en gedeelten voor huisbewaar
ders, wordt de rechtstreekse gebruiker
als belastingplichtige aangemerkt. TToor
gebouwen, gelegen op het terrein van
buitenverblijven en bewoond door chauf
feurs, tuinlieden zijn dezen zelf aan te
slaan. Dit is ook het geval met filiaal
houders, die boven de zaak wonen. Der
gelijke percelen en perceelsgedeelten
worden dus niet beschouwd als aanho
righeden van het hoofdgebouw. Moes
tuinen en boomgaarden zijn onbelaste
aanhorigheden, kleine moestuinen daar
entegen niet. Gedeelten van een per
ceel, dat tot woning dient, worden alleen
dan niet in de belasting betrokken, in
dien hun inrichting er op wijst, dat zij
uitsluitend worden gebezigd voor een
ander doel dan als woning of tot gemak,
ontspanning of vermaak van de gebrui
ker.
De laatste zin slaat bijv. op een kan
toor aan huis, studeerkamer van een
leraar, enz. Een schrijfbureau in een
huiskamer waaraan gewerkt en-of ge
studeerd wordt, stempelt dit vertrek
niet tot een onbelast gedeelte. Om
chicaneren te voorkomen, is in artikel
3 bepaald, dat alle geheel of gedeeltelik
gemeubelde percelen bewoond of on
bewoond worden belast. De volgende
keer beginnen w~ met de ver meld i""
van de vrijgestelde percelen, altijd een
dankbaar onderwerp.
(Advertentie)
van een ex°lu®'ev® exclusieve melanges
géén amenkaan, maar exciu
van pure, ongesausde tabakken.
Rijp. vol smaak en tóch zachtl
Ja, speldjes-regen bij Celwapro»
(lukten. 2 garantiezegels van
hetzelfde produkt opsturen en u
krijgt een speldje van dat produkt.
Er zijn 5 Celwa produkten met
elk 'n eigen speldje! B.v. CELWA
KWARTET, 4 verschillende kleu
ren toiletpapier, totaal 1000 vel.
kenmerk voor kwaliteit
Ned. Exportpapierfabriek N.V.
Postbus 57 - Nijmegen
ROTTERDAM (ANP) De 30-jarige
vrijwillige brandweerman Harm Visser
is ernstig gewond bfj een brand in het
clubgebouw van de stichting voor cultu
reel vormingswerk „De Brink" in Rot
terdam. De brand, waarvan de oorzaak
nog niet bekend is, verwoestte de boven
verdieping van bet gebouw.
Brandweerman Visser stond op het dak
te spuiten. Hij verloor zijn evenwicht en
brak O.a. een van zijn schouders. Hij
moest, na op een brancard te zün ee-
l/a£ jlet branden<ie dak worden le-
'akeid- Hu;werd m het ziekenhuis opfe-
nomen Het blussen van de brand die
uren veroorzaakte, duurde enkele