U1S Met caravan in de Franse bergketens is belevenis Gemeenten kunnen P.B. niet ontberen SPELDJES! golden fiction GF GF1 - voor rokers met een eigen stijl t bereid nit\ ongebleekte bloem Helm op en klompen uit FISCUSSIES TIMMERLIEDEN Met kampeerwagen naar de Cóte d'Asur (II) Zaligverklaring Joannes XXIII verwacht J# Tips-tips-tips - tips CeCwa Brandweerman zwaar gewond Sneeuw Oplooprem Bij brand te Rotterdan \GD ermarkt 7. j ons te goed deden. Gedu nde onze maaltijd werd geen >ord gesproken. Toen wij ver- digd waren, deed ik mijn ver- al weer. Het opperhoofd _ek ernstig voor zich uit. >eze diefstal moet ten koste n alles voorkomen worden, i hij. 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 4 JUNI 1965 Caravan rijden in de Alpen niet overdruk, het parkeren geen pro- trekwagem inloopt, bijvoorbeeld bij af- i f cnerdalp helrAnrliilrkio bleem en de gemiddelde snelheid niet remmen. Abrupt gaat het niet, want de U heeft Zijn speciale DeKooriljKne- onverdienstelijk. koppeling is voorzien van een dem- den De moeite van een lange, Met een kampeerwagen aan de trek- pingsinstrument, maar bij een steile af-ji •-„mo Uïimnartii wnrdt nnn- baak moet men de dagen liever niet daling kan het voorkomen dat dit wordt(I moeizam helemaal uitrijden. De chauffeur wordt geforceerd. Er ontstaat verhitting, maar tant beloond met grootse, soms volop beziggehouden, maar de overige vaak komt het niet voor. Lastiger is dat) hnniierende vergezichten. Velen inzittenden hebben niets te doen en dit de oplooprem op besneeuwde, gladde verveelt. Voor de goede gang van za- bergwegen soms handtastelijk begint te wagen zich liever niet met een ken moet er tijdig, tussen 16 en 18 uur, worden en in bochten de auto zijdelings „nmhinatie in de bergen omdat een k£>mpeerterrein of een andere probeert weg te duwen. Na een misluk. 00 r overnachtingsplaats worden gezocht, te poging om de combinatie aan het i ze hoogtevrees neDoen OI oang bijvoorbeeld „ergens achteraf", bij een slippen te brengen, waren we erop be-V 7iin in hachelijke situaties te zul- boer oi to de meer bewoonde wereld dacht. Noemenswaardige moeilijkhe- f 1 „„V, 7o rnk™ „ranf gnaaB bll. een benzinetankstation, met den hebben we niet gehad, len komen. z.e missen veei, wam toiletservice. Ongedwongener en vrijer Een positieve onhebbelijkheid van deij nas in een berglandschap wordt is een natuurlijke, enigszins beschutte oplooprem is dat ze bij achteruit rijden j' L, „arnvan-leven snannend Het Parkeerhaven in de bergen. Met een bij de trekdissel buiten werking moet het caravan inyeii apdiiiieiiu. net caravan zijn we goed voorbereid en worden gesteld. Daarvoor moet men j rijden op smalle, bochtige Alpen- zelfverzorgend (voldoende proviand en dan telkens uit de wagen, althans vol-h i urafori none hal iiAclnnaliALAAl-; tït:ih wegen vergt wel wat extra aan dacht en concentratie, maar met een beetje goede wil en een dosis zelfvertrouwen gaat alles gemak kelijker dan men denkt. water). gens het instructieboekje. Wij probeer- den het altijd eerst zonder deze hande-j] ling en dit gaat ook, maar dan bij klei- i ne manoeuvres. Het kan echter geen) kwaad als de caravanbouwers eens an-j Op een goede avond gingen we ergens dere. remsystemen zouden beproeven, - -La Mure en de Col de .a Croix Ekïï Totisme "word™ geTf De hoofdwegen door de Alpen Haute, in de Dauphiné-Aipen, onder maakt. h. zijtl over het algemeen niet erg zeil en werden de volgende morgen (Slot volgt), steil en ze zijn berekend op het verrast door een dikke laag sneeuw op toerisme. Hellingen van 10-12 pet. het dak- zijn voor de meeste auto's accep tabel, tenminste als de motor ge- Kip-caravan was uitgerust met een zond en de kampeerwagen niet vloerkachel, een Rivièra Heater, die de Op koude nachten en lage tempera- PriNT A PTDT TIVTTTU C turen hadden we gerekend, want onze vjWIN 1. i\.Vj It U1M 1 JI_jO zona en ue Aamucciwagcii mei» viuej.n.acxici, een xw-viera neater, aie ae ^„^??5f(J?kan§eVïPen Goodrich fo lrvcr nf nvprholast i«! Fpti krach- verbruikte lucht naar buiten afvoert. Swiiwm?^SïSatS011-81 a1 k°P" tig en Stabiel span ziet echter niet prTpa^^derTdie^M^he? gTs" £et dariiboard^beTaard tegen aanmerkelijk hogere hel- vensdu^vTn Sfg^r sSTkUomTteT lingpercentages op. De kraanknop hoefde nooit op „vol" te De Franse autoproduktie is in de 1 Als caravanner wil men worden gezet. Niet alleen voor winter- eerste 2 maanden van 1965 in ver-j vrij zün en daarom moe- maar ook voor zomercaravannen kun- gelijking met dezelfde periode in 1964 m ten we naar het buiten- nen we de vloerkachel aanbevelen, voor weer gedaald: 146.000 tegen 106.000. Jft land. In Nederland is regenachtige dagen en koele avonden. de merken waren de cijfers Re-j ÊM 311 kamperen namelyk ver- Ook een chemisch toilet, in een aan- n^ult 36.761 (49.807); Citroen 31.327 ^mUII boden, behalve op spe- gebouwde w.c.-tent (in grote caravans (35.360); Simca 17.890 (30.752); Peu- ciale terreinen, die hier- desnoods een ingebouwde toiletruimte) ëeot 18.551 (27.129) en Parabard 1826 voor zyn ingericht en is geen overbodige luxe. Voorzover'niet (2733). j JA geautoriseerd. In een op campings waren wij op eigen vin- De Opel Rakord zal waarschijn- (ID land als Frankruk is het dingnjkheid aangewezen, maar we heb- lijk in het najaar leverbaar zijn in NV andersom. Hier is kam- ben ook wel eens op een idyllisch Frans een uitvoering met een 2000 cc mo peren toegestaan, behal- dorpspleintje gebivakkeerd. Het is ver- tor. Tevens staat een bovenliggende ve op bepaalde plaatsén. velend om dan bij de buren aan te bel- nokkenas op het programma Het gereglementeerde len of noodgedwongen in een cafeetje te - (/hsI kampeerbedryf in ons moeten zitten om als tegenprestatie een heert nu ook met NSU j I VI land, dat verband houdt kop slechte Franse koffie te bestellen. enkomst gesloten over de met Nederlandse begrip- ankei-licentie. pen over kuisheid, laten In Engeland is de autoproduktie Y we hier verder voor wat LrCCJl QOrUlllltlCS in de eerste 2 maanden van dit jaar het is. O J J gedaald. Vorig jaar werden in de- We zijn nu op zwerfreis in Frankrijk, °nze Kip-caravan was, hoewel rij- jTanT sïechri290 jsf®6"® afgeleverd door 'e Dauphiné en de Proveu?aalse technisch bestand tegen zware beproe- Anfn TT Alpen naar de Cóte d'Azur, het beloof- vingen, gebouwd en ingericht voor een duktie staken%an deFU en F^" de landje, met bekoorlijke begrippen Nederlands gezin, dat normaal kam- modellen. Tevens mag verwacht wor- als Cannes, Antibes, Monte Carlo en peert. Zoveel mogelijk heeft de firma dep dat de nieuwe F 107 (met vier- Menton. In januari bloeien hier de mi- rekening gehouden met de goede va- taktmotor) nog d*t jaar zal komen, mosa, rozen, viooltjes, anemonen, si- derlandse smaak en een „salonnetje op t^e P°litie van Sussex heeft acht naasappel- en citroenbomen. wielen" gemaakt; degelijk geconstru- verste künnen optreden ^egen^over- VnVrto uraif^n i«w cerd' luchtig en smaakvol uitgevoerd treders der wet, die met snelle wa- lyptus en de abrikozen in hloei en dan interieur, groot glasoppervlak met gele f^^oldoet^itetekenT^TT^e136,, L°" zijn de jasmijnen, anjelieren en wat niet gordijnen voor de ramen, goed contras- v^fi wegen naar de Engel» baT al aan de beurt. Al zeer vroeg in 't jaar terend met de blauwe bekleding van de plaatseT W d" karn men in Zuid-Frankrijk een voor- ,i(^nbon schot op lente en zomer opnemen. En Zesduizend 1100-modellen (Aus- opde heen- of teragreis voor de afwis- Alles maakt een gezellige, zomerse Glider MG 1100 en Morris/1100) seling een wintersportcentrum aandoen indruk, maar als reiscaravan, met kans momenteel per week uv de om de eventuele ski-uitrusting, die op een beetje ruig kamperen, hadden falb'"eken van de British Motor Cor- thutó nauwelijks uit de plooi komt, we persoonlijk liever een meer Spar- ^11Pds de introductie van de rendabel te maken. taans uitgevoerd geval, met kleinere 1100-serie zijn momenteel al een half ramen. We zitten namelijk niet graag mLl3'°5n wagens geleverd. Ruim 38 pet n li „te koop" en thuis doen we de overgor- van deze wagens werd uitgevoerd. niVdKKeren dijnen als 't donker wordt altijd dicht. In Oost-Duitsland gaat binnenkort Tussen twee haakjes: is het u wel de Wartburg-cabriolet in produktie. Voor de onbezorgde, gepassioneerde eens °PgevaUen dat de Nederlanders De wagen heeft in vergelijking met bergrijder, met eigen salonneti* hun salon 's avonds openhouden en him de normale uitvoering een vlakkere —Sin -j n u ia met Averse schemerlampen geïllu- motorkap en een andere grille. Het oanaen, zyn ae r ranse bergketens een streerde intimiteit graag tentoonstellen? polyester coupédak is afneembaar en belevenis. Na twee geforceerde dag- .In het buitenland is 's avonds alles dan heeft men nog altijd de beschik- - dicht en donker en we willen hier niet king over een lirmenkap. uit de toon vallen. Storend en indis creet vonden we onze verlichte caravan, ook met de gele gordijntjes dicht. "Waarom niet jaloezieën, die geen licht doorlaten? De morgenzon dient zich dan ook niet in alle slaperige vroegte aan. Bij onze caravan was de ophanging van de gordijnen onpraktisch. Er sprong er af en toe eentje los. De volgende ^Tegenhouden kunt u de insekten ?,eei\geen gordijntjes meer, maar rol- x die tegen de motorkap en de gril- ~^l en- Voor een zwerf caravan advi- le te pletter slaan niet maar wel ook minder „besmettelijke" kunt u de daarna noodzakelijke schoon- m?.van de zitbanken en een paar maak ervan vergemakkelijken door n.fuJPi 3es op de v.loer. de kwetsbare plaatsen extra dik in ro„ i T3111611 zijn ook te prefere-1 de was te zetten. Met een half em- r weather-caravans, die' mertje lauw water kunt u de vervuil- PfuF, wintersport moeten. Voor- en, de plaatsen dan in een ommezien aomerraam moeten, met het oog op re-i schoonmaken. gen e£ stof. die bij eventuele lekkage' na^ binnen kunnen dringen, niet open |n ge en geval mag u leidingwater gebruiken om het vloeistofniveau vJ? J?r on} 20 good moge van de accu op peil te houden. Doet g n de natuurelementen te be- u dit toch, dan zullen de mineralen fr_„ "p® Daarom moet een reiscara- die zich in het leidingwater bevinden YaPhogere eisen voldoen dan een de accuplaten aantasten: deze gaan arcmuiant salonnetje voor weekend- en sulfateren en afbrokkelen waardoor camprnggebruik, waarin men de levensduur der accu aanmerkelijk vlsl'te iuet alles opnemende blikken kan zal worden bekort. verwachten. VATICAANSTAD In Rome nemen I de geruchten toe, dat een proces tot za ligverklaring van paus Joannes XXIII wordt ingeleid. Tijdens de algemene audiëntie sprak paus Paulus VI deze week over „de onvergetelyke nagedach tenis van onze voorganger". Hy ging de aanwezigen voor in gebed voor „deze uit- I verkoren ziel". Ter gelegenheid van de tweede verjaar- Idag van het overlijden van paus Joannes XXIII, dat gisteren werd herdacht schreef Raimondo Manzini, de hoofdre dacteur van de Osservatore: „De taal der heiligen is uniek en de verjaardag van |paus Joannes herinnert ons er aan". Manzini riep de dagen van begin juni 1963 in herinnering, toen de wereld ge spannen de doodsstrijd van paus Joannes volgde. Hij citeerde zijn laatste woorden: „Dit bed is een altaar, het heeft een offer nodig, hier ben ik, ik ben gereed". De Osservatore sprak voorts over „het cha risma, dat God aan Zijn dienaar heeft gegeven en over diens „heldhaftigheid". „Dienaar" en „heldhaftigheid" zijn twee begrippen die voorkomen in zaligverkla- I ringsprocessen van de Kerk. Gisteren droeg paus Paulus een plech- Itige pausmis op voor zijn voorganger. marsen zyn we er ingedoken. Het seizoen was nog lang niet aan gebroken en zodoende was net verkeer pleisters plakken op een lekke bin nenband van een motoivoertuig op de manier waarop men een fietsband We gebben onze caravan in alle d*nk repareert is tegenwoordig, in verband bare rijomstandigheden diP .i-u T met de hogere snelheden en het daar- i tydens mee gelijke tred houdende veel war- lange tocht kunnen voordoen, ge- mer worden van de banden, ondenk- test. De wegligging is, door het stevig ÏSL 1 bij deze hogere tempé- chassis en de bladvering uitzonder lift raturen een gewone solutiepleister ge- "zonderlyk woonweg los zou weken moet de band goed- Vaak vergaten we dat de zacht gevulcaniseerd worden of worden ge- en monotoon voortsnorrende Peiurpnt pleister Z'S' zelfvulcaniserende noK een gevaarte aan de trekhaak had Het remsysteem (oplooprem) werkte öohakelhajidles kunnen soms behoef- TTaTtT^LoetTTTSTT; maar bergaf- te hebben aan een likje vet Het - moet men zich even rpniico^,* u i-, zich even realiseren hoe htet functioneert. De onlnnnrp«J treedt in wertin« .ie oplooprem kogelgewricht dat om vet vraagt be- treedt in werkiWÖ'V^'a^ uplu vindt zich m de meeste wagens on- treeat m werkmg als de caravan op de der een rubberhoesje. Als u dit hoes-- je oplicht en een beetje vet op de" kogel smeert zult u bemerken dat het schakelen in de meeste gevallen veel lichter en geruislozer zal gaan. U vraagt maar. Mej. de R. te Oudenbosch heeft de laatste weken nogal eens moeite met het starten van haar drie jaar oude V.W. Na het op de ctartstand draaien van de contactsleutel hoort ze wel een klik maar de startmotor reageert daar verder niet op. Wel is de wagen met een klein duwtje op gang te krygen dus de motor is wel in orde. v:?5 "kiik" die u hoort is het m wer- en van startrelais. Dit ailii..ls een s°ort afstandsschakelaar eiexiromagnetisch werken, waarvan »»®a8n,®etstroom" inschakelt on ut* co.nt.actsleutel op start te draai- 'ais moet dan via de „hoofd- len- To, vr e startmotor inschake- kor'tp Sk ?ttroom loopt via een do «tart™ abel van de accu naar kaheWwW, Is nu aan van deze vlrhSo één der z.g massa- ,de kabel of strip - - ?ccu naar het chassis loopt) Het nleuwverworven Neder landse gebied in Oostelijk Flevo land is vol merkwaardige tegen stellingen. Zo kan men op een groot bouwwerk een bord aantref- jen, dat het opzetten van een vei ligheidshelm gebiedt, terwijl men elders (op de deur van het dorps huis te Lelystad) een artistiek en charmant verbod vindt om het lo kaal met klompen te betreden. Zo als de fotocombinatie laat zien, wordt aan beide verzoeken trouw voldaan. (Van onze fiscale medewerker) Naast de loon- en inkomstenbe lasting is de personele belasting (kortweg met de letters p.b. aan geduid) wel de meest besprokene en bekritiseerde. Want bijna alle bewoners van huizen worden met deze belasting geconfronteerd en vinden elke aanslag (hoe gering ook) een „aanslag'' op hun beurs. Deze belasting is in verhouding lang niet zo hoog als de loon- en inkomsten belasting en daarom is er minder belangstelling voor. Dit wil enwel geenszins zeggen, dat nien niet wil we ten hoe deze aanslagen tot stand ko men. Jaarlijks zijn er onder de 70 a 80.000 nieuwe belastingplichtigen velen die dit zullen appreciëren. Niemand be taalt graag belastingmaar wanneer dit onoverkomelijk is. wil hij tenmin ste graag weten waarvoor. Nu 1 juni a.s. weer een nieuw belastingjaar in gaat en ongeveer een half jaar later de aanslagbiljetten beginnen af te ko men, lijkt het ons gewenst over deze wet iets te vertellen. Het is altijd interessant iets te ver nemen over de totstandkoming van een wet en daarom zullen we, zij het dan in vogelvlucht, beginnen met een stukje geschiedenis. Deze wet werd bij de herziening van 1896 een echte belasting op verteringen. Zij wil dat nu nog zijn maar haar doel stelling is door de tijdsomstandigheden achterhaald. Deze belasting wordt o.m. naar de huurwaarde berekend. Aangezien men echter heden ten dage niet meer vrij is in dg keuze van een woning en vaak om onder dak te komen noodgedwon gen een huurprijs moet betalen, welke omgekeerd evenredig is aan het inko men, om verder nog niet te spreken van de flinke huurverhogingen waaraan maar geen einde schijnt te komen, kan bezwaarlijk meer van een zuivere ver is. dan kan de 1 aer z.g massa- van £nn de kabel of 'sü'ip die van de accu naar h< los zit of geoxydeerd ris" rireTn„m»rtsfroom deze ..htoder- griiik dat TL T n'. 0ok is too- t 3:1 verheE L'ie"mlas contact is. Het fouten moet u TEdlge startm°tor- cakmanTwerlaten. maar aan de (Advertentie) teringsbelasting worden gesproken. Daarom past deze wet niet meer in de huidige samenleving. O.i. zou ze al lang begraven zijn geweest, wanneer voor de opbrengst een behoorlijke com pensatie was gevonden. Want men moet niet vergeten, dat de opbrengst van deze belasting gro tendeels aan de gemeenten ten goede komt. Zy kunnen deze opbrengst zoals de verhouding ryk-gemeenten nu ligt on mogelijk missen. De loon. en inkom stenbelasting iets verhogen en de per sonele belasting opdoeken, schept on billijkheden. 't Is gemakkelijk in dezen, voor belde partijen een gunstige^ oplos sing te vinden. Enige jaren gelden deden geruchten de ronde, dat de uitvoering van de wet- ten op de personele en de grondbelas ting (ook al zo'n onding in deze tijd) zou worden overgeheveld naar de ge meenten. Of deze instanties daarmee ge charmeerd zijn geweest, mogen we be twijfelen. Immers de perceptiekost-en zouden in vele gevallen een groot deel van de opbrengst hebben opgeslokt, af gezien nog van de vraag of men nodige ambtenaren voor dat nieuwe ap paraat had kunnen aantrekken. Nu de zogenaamde actieve dienst van 's rijks belastingen binnenkort 'wordt op geheven en deze dienst de stoottroepen leverde voor de uitvoering van o.a. de p.b., gonst het wederom van geruchten. Blijft deze wet in haar huidige vorm gehandhaafd? Tot heden is daarop geen positief antwoord te geven. De wet zal zeker voorlopig niet vervallen, mogelijk zullen de gegevens voor haar uitvoering op andere wijze worden verkregen. Aan de aanslagen doet dit niets af. Het blijft betalen. Volgens de oorspronkelijke wet waren er de grondslagen: huurwaarde, deuren en vensters, haardsteden, meubilair, dienstboden, en paarden. Tegen het ein de van de vorige eeuw verdween de grondslag deuren en vensters, en de grondslag rijwielen kwam daarvoor te de plaats. De opkomst van de „vélo" werd dus al onmiddellijk aangegrepen om het begrip verteringsbelasting waar te maken. In 1909 werden de motorry- tuigen aan deze belasting onderworpen. Bij het uitbreken van de Tweede We reldoorlog waren de volgende grondsla gen belastingobject: huurwaarde, meu bilair, dienstboden, paarden, motorrij tuigen. pleziervaartuigen en biljarten. De Duitse bezetting haalde direct een streep door de laatste vijf grondslagen, zodat de grondslagen, huurwaarde en meubilair bleven. We hebben ons in die jaren vaak afgevraagd, waarom nu juist de overheersers deze belasting wetten moesten wijzigen en... laten we eerlijk zijn., vereenvoudigen. Zou de Nederlandse politiek, welke normali ter de belastingwetgeving beïnvloedt, hieraan schuld hebben? 't Is maar een ondeugende opmerking. Voor de vaststelling van de aanslag p.b. zijn verschillende gegevens nodig, die dikwijls door ambtenaren van de buitendienst worden verzameld. Dezen komen gewoonlijk in de maanden juni juli praktisch huis aan huis enige vra gen stellen over de te betalen huur, wij ziging in het meubilair, kindertal, enz. Geeft ook in uw eigen belang, steeds juiste inlichtingen. Dit voorkomt een be zwaarschrift om van andere moeilijkhe den maar niet te spreken. De grondslag huurwaarde beheerst praktisch de gehe le wet. Want zonder deze wet is ©en aanslag ondenkbaar. Daarom zal een groot deel van wat hieronder volgt hier aan gewijd zijn. De belasting naar de grond slag „huurwaarde", wordt volgens ar tikel 2 der wet geheven „wegens het gebruiken van hier te lande gelegen ge bouwen en gedeelten van gebouwen en aanhorigheden, die zowej dienen tot ge mak, ontspanning of vermaak van de gebruiker, als tot woning." Onder aanhorigheden worden verstaan gebouwen, erven en gronden, bij een gebouw of een gedeelte van een gebouw behorende en daarmee in gebruik. Een schuur bijv. zal meestal een aanhorig- heid zijn van het perceel waar ze bij hoort. Eveneens een garage en tuin. Bij gehuurde percelen is de vergoeding voor deze aanhorigheden dan ook, in verreweg de meeste gevallen, in de totale huurprijs verdisconteerd. Buiten aanmerking blijven de voor het publiek toegankelijke gronden. Deze tegemoetkoming kan het verkavelen van uitgestrekte bossen e.d. voorkomen, terwijl het publiek in-v de gelegenheid wordt gesteld van de natuur te genie ten. Behoudens de bijzondere bepalingen welke de wet geeft voor gemeubileerd verhuurde kamers, gemeubileerde wo ningen en gedeelten voor huisbewaar ders, wordt de rechtstreekse gebruiker als belastingplichtige aangemerkt. TToor gebouwen, gelegen op het terrein van buitenverblijven en bewoond door chauf feurs, tuinlieden zijn dezen zelf aan te slaan. Dit is ook het geval met filiaal houders, die boven de zaak wonen. Der gelijke percelen en perceelsgedeelten worden dus niet beschouwd als aanho righeden van het hoofdgebouw. Moes tuinen en boomgaarden zijn onbelaste aanhorigheden, kleine moestuinen daar entegen niet. Gedeelten van een per ceel, dat tot woning dient, worden alleen dan niet in de belasting betrokken, in dien hun inrichting er op wijst, dat zij uitsluitend worden gebezigd voor een ander doel dan als woning of tot gemak, ontspanning of vermaak van de gebrui ker. De laatste zin slaat bijv. op een kan toor aan huis, studeerkamer van een leraar, enz. Een schrijfbureau in een huiskamer waaraan gewerkt en-of ge studeerd wordt, stempelt dit vertrek niet tot een onbelast gedeelte. Om chicaneren te voorkomen, is in artikel 3 bepaald, dat alle geheel of gedeeltelik gemeubelde percelen bewoond of on bewoond worden belast. De volgende keer beginnen w~ met de ver meld i"" van de vrijgestelde percelen, altijd een dankbaar onderwerp. (Advertentie) van een ex°lu®'ev® exclusieve melanges géén amenkaan, maar exciu van pure, ongesausde tabakken. Rijp. vol smaak en tóch zachtl Ja, speldjes-regen bij Celwapro» (lukten. 2 garantiezegels van hetzelfde produkt opsturen en u krijgt een speldje van dat produkt. Er zijn 5 Celwa produkten met elk 'n eigen speldje! B.v. CELWA KWARTET, 4 verschillende kleu ren toiletpapier, totaal 1000 vel. kenmerk voor kwaliteit Ned. Exportpapierfabriek N.V. Postbus 57 - Nijmegen ROTTERDAM (ANP) De 30-jarige vrijwillige brandweerman Harm Visser is ernstig gewond bfj een brand in het clubgebouw van de stichting voor cultu reel vormingswerk „De Brink" in Rot terdam. De brand, waarvan de oorzaak nog niet bekend is, verwoestte de boven verdieping van bet gebouw. Brandweerman Visser stond op het dak te spuiten. Hij verloor zijn evenwicht en brak O.a. een van zijn schouders. Hij moest, na op een brancard te zün ee- l/a£ jlet branden<ie dak worden le- 'akeid- Hu;werd m het ziekenhuis opfe- nomen Het blussen van de brand die uren veroorzaakte, duurde enkele

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7