Bouk Martens studeerde een
seizoen lang bij Rudi Carrell
UW
Donald
Duck
SPELDJES!
TWEE OPNEEMKAMERS EN
COMMENTAARSTUDIO'S IN
GEBRUIK BI] DE K.R.O.
00
Ook dit jaar weer een
biennale in Middelheim
CeCm
KLAAR
Mijn ervaring als toneel
man kon ik achterlaten
Operette
melodieën
TELEVISIE BOEIEND MAAR MOEILIJK EN KEIHAND
OP REIS?
Kunstenaars onder de veertig
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 2 JDNI 1965
Rauwe koemelk
Werklozen
Wolven in schaapskleren II
Davos
Clown
Geen centje
pijn /—n
alsu v
WITTE KRUIS
poeders
meeneemt!
VANMIDDAG START
KONING ZAROE
Televisie gewijzigd i.v.m.
Rijnmondverkiezing
Pewtnvhluiwr
Woensdag 2 juni
Donderdag 3 juni
Woensdag 2 juni
(Van een onzer verslaggevers)
Breda's humorist nummer één.
Bouk Martens, heeft acht revues
met Rudy Carrell achter de rug en
hij gaat over enige tijd naar Bre
men, waar opnieuw revues in el
kaar gezet zullen gaan worden,
maar nu voor de Rundfunk.
„Ze zeggen wel eens," aldus
Bouk, „wat moet jij nu bij Carrell?
Ik zal het je zeggen', ik leer bij hem
het vak. Ik ben bijna veertig en
heb zo'n vijftien jaar planken
ervaring achter de rug. En nu kom
je bij de televisie en daar is het
héél anders. Aan al je ervaring
heb je niets. Het is altijd mijn
droom geweest, zo lang de televisie
bestaat, er nog eens voor op te
treden. Zover ben ik nu. ik speel
er heel bescheiden rolletjes, alle
maal om het te leren, begrijp je?
Om het te leren laat ik me taarten
in mijn gezicht gooien en maak ik
een Vlaamse douanier of een Am
sterdamse politieagent. Hier zeg
gen ze dan: dat is d'n Bouk niet,
die kennen we heel anders. Maar
d'n Bouk moet het nog leren, wil
je daar even op letten.
Het heeft me jaren gekost om bij de
televisie een beetje grond te voelen.
Toen was er ineens Rudy Carrell, die
duwt. die zware poort voor me open,
terwijl ik er jaren op heb staan bon
zen. Daar sta je dan in het Walhalla
met je ogen te knipperen als een kat
in een vreemd pakhuis. Heel je bagage
In uiw blad van zaterdag 22 mei j.l.
nam u onder de rubriek „Knipselkrant"
een publikatie op uiit .Lichaam en
Geest", waarin o.m. gepropageerd
wordt rauwe koemelk te drinken, die
gezonder zou zijn dan de melk van de
melkfabrieken.
Wij zijn het hiermee volkomen eens
en zijn u dankbaar voor het opnemen
van deze mededeling.
Wat ons echter (sinds lang) interes
seert is: hoe kom je aan deze rauwe
melk? Onze pogingen zijn op niets uit
gelopen tot nu toe, omdat het verboden
schijnt de melk rauw aa<n de consu
ment te leveren.
Door bedoeld artikel in uw „Knipsel
krant" te plaatsen maar niet aan te
geven hoe men aan deze rauwe melk
kan komen, blijft u halverwege steken.
Het is als een spannend verhaal waar
van de bladzijden die de climax bevat
ten zijn verdwenen. Indien u ons ech
ter op weg naar de rauwe-melk-verko
per kunt brengen zullen wij u zeer
dankbaar zijn.
Hoogachtend
M. J. M. JANSON
Frans Halslaan 26 Roosendaal
Wanneer wy u op weg naar de rau-
we-melk-verkoper zouden brengen, dan
zouden wij u tevens op weg helpen naar
een wetsovertreding In 1942 n.l. is aan
de Warenwet een melkbesluit toege
voegd, dat het de veehouders verbiedt
rauwe melk aan de consument te ver
kopen. Alle melk die aan de consument
te koop wordt aangeboden moet sinds
de invoering van dat melkbesluit ge
pasteuriseerd zijn en over de appara
tuur die daarvoor nodig is beschikken
alleen de melkfabrieken. OngetwySeld
is de hygiëne op de boerderijen en de
veehoudersbedrijven sinds 1942 heel
wat verbeterd- Maar of daarmee alle
risico's verdwenen zijn, die aan de con
sumptie van rauwe melk kleefden,
blijft nog een vraag. Wie zal voor hon
derd procent instaan voor een tuber-
©ulosevrüe stal? Een deskundige op het
gebied van de melkproduktie verzeker
de ons, dat, ondanks de voedingswaar
de van rauwe melk, de vrije verkoop
daarvan beslist een stap terug zou zyn
En het grote verschil tussen de „onbe
rispelijke, in rauwe toestand ongeloof
lijk waardevolle melk" en het produkt
dat de melkfabrieken momenteel leve
ren kwam hem niet zo byster groot
voor. (Red.).
Nog steeds gaat de reclame voor de
Geschiedenisstudie van de zijde van de
MO-opleidingen dóór, ondanks het Dal-
mulderrapport van het ministerie van
O. K. en W. dat duidelijk zegt dat „het
tekort aan geschiedenisleraren rond
1965 zal zijn opgeheven, waarna het aan
bod de vraag zal overtreffen".
De Utrechtse hoogleraar in de ge
schiedenis, prof. dr. F.W.N. Hugenholtz
zegt in de Utrechtse Studenten Almanak
1964: „in het vak geschiedenis is iedere
plaats bezet" en „groot aanbod op de
markt bij een geringe vraag".
De examencommissie Geschiedenis
MO waarschuwt in haar jaarverslag
over 1961 tegen deze studie. Het r.-k.
lerarenblad Bonaventura zegt in haar
nummer van 24 juli '64 zelfs: „Bij voor
komende vacatures is het geen uitzon
dering dat er een tiental sollicitaties
wordt ontvangen, waarvan een aantal
van bevoegden of nagenoeg bevoegden'"
blz. 743.
Deze stukken zijn ter inzage via het
CBS. Den Haag. In de fraai uitgevoer
de prospecti van de MO-opleidingen
staat geen woord hiervan te lezen. Dit
is geen fair play, de jonge mensen die
van niets weten moet eerlijk op de ri
sico's van de studie gewezen worden?
HAARLEM, LERAAR GESCHIEDENIS
De kern van de kwestie is dat het
CBR zowel met haar honoraria als wel
met al haar andere eisen de indruk sug
gereert dat niets zo moeilijk is als een
nj-examen afnemen. Zij doet dit mis
schien niet opzettelijk, maar mede door
dat haar actie officieel wordt erkend
werkt haar aanwezigheid als een mis
leidend baken waarop ons land zich
000" rnmers' vanwege het erkende
GBK zijn er ontelbare miniatuur rij
examen-bureautjes, die zich rijscholen
noemen, als paddestoelen uit de grond
gerezen ër wordt ons land momenteel
overheerst door een soort rij-examen-
ekte waardoor elke mogelijke origi
nele rij-opleidingsactie al bij voorbaat
in de kiem wordt gesmoord.
mSf i -i6 hngen van het CBR of
kimnin eigenschappen
heiri Z1Jn J™damentele ongeschikt-
ehoiri r,01»2 jVan onze verkeersvei-
BBPni Ongedaan maken,
EEDA' J. P. JANSEN
(rij-instructeur)
als volleerd kleinkunstenaar-op-het-to-
neel kun je voor die poort achterlaten.
Zeg maar rustig, dat je opnieuw be
ginnen kunt- En dan is er Rudy Carrell,
die me voor de camera duwt en zegt:
„We gaan samen een paar leuke dinge
tjes met je doen, Bouik." Als een vent
als Carrell dat tegen je zegt, kun je
ervan op aan dat zo'n man het in je
ziet. Op zo'n moment is die Carrell
je enige toeverlaat, want je staat met
lege handen. Indertijd is ie naar me
komen kijken in Vlaardingen Ik had
net m'n avond, ik was op dreef. In
de pauze zegt ie: „Bouk. ik ga dadelijk
op het toneel wat met je maken Ik:
Hoe moet dat? We spreken wel wat
af, zegt Carrell, het moet allemaal a
l'improviste. Voor de zaal was Carrell
een volslagen verrassing, het geïm
proviseerde nummertje liep als een fluit,
je. En zo is 't gekomen, zou Sonneveld
zeggen.
Sindsdien zit ik in de showbussiness,
mijn eigen bureau bestaat niet meer.
Je kunt namelijk onmogelijk artiest én
zakenman samen zijn, ik word nu ge-
coached. Ik treed op met de Mounties.
de Wama's, Willeke Alberti en d'r va
der, Rita Corita, André van Duin en
noem maar op, ik ken ze allemaal.
Van Carrell ben ik de klusjesman, de
man, die het vak nog moet leren. Want
je kunt wel vijftien jaar voor zalen heb
ben gestaan, de televisie wil het an
ders van je hebben.
Ik weet nog goed, hoe dat de eerste
keer ging: droge repetitie in De Kroon
te Amsterdam. Anderhalf uur voor het
begin was ik er al, want ik zat in een
zenuwknoop. En ik maar wachten op
Carrell met het water in mijn handen
en in mijn schoenen. En dan eindelijk
om vijf voor drie Carrell-zelf en hij
zegt achteloos tegen me: Ha. die Bouk.
effe wachten, jongen, over een uurtje
ben jij aan de beurt' En dan kom je
eindelijk binnen en Carrell zegt tegen
een lange snuiter: Gerrit, dat is 'm.
„Dat zal wel gaan," zegt Gerrit, „hoe
zwaar weeg je?" En ik (stom-verbaasd:
67 kilo. Dan Gerrit weer: „Dat zal wel
gaan" Dan sta ik op een verhoginkje
en of ik nu maar ontspannen wil gaan
zitten op de hand van Gerrit. Ik doe
dat (onontspannen) en daar gaat Bouk,
zwevend als een barok-engeltje". „Ont
spannen, ontspannen", roept Carrell en
dat probeer je dan. En Carrell weer:
„Nou moet je proberen om een pro
gramma aan te kondigen, doe maar
wat, je tekst krijg je later wel." Dat
doe je dan met de beef in je benen,
want van die Gerrit was ik toen nog
niet helemaal zeker. Later wel, de man
is goed voor 2 x 67 kilo. Ik bedoel
maar. dat was een van die „leuke din
getjes", die Carrell met me uithaalde
en die in de show net tien seconden du
ren.
Je kunt dan zeggen dank je,
ik tik af, zet me maar weer op de
grond. Tenslotte heb je vijftien jaar
op eigen benen op de planken gestaan
Je kunt ook zeggen: doortrappen, nou
gaat 't erom.
Toen tve in Davos opnamen aan het
ma-ken waren voor die show. heeft het
thuisfront later gedacht: moet die knaap
voor die paar meter ampex helemaal
naar Zwitserland en gezellig tussen de
leuke meisjes zitten? Vergeet het maar:
televisie is kei-hard en ze laten je din
gen doen, waar geen normaal mens op
komt. Ik sta voor die opnamen daar in
anderhalve meter sneeuw, in korte
broek, open hemd en op sandalen. Tem
peratuur achttien graden onder nul.
Tijdstip 's morgens negen uur. Ik moest
Bouk Martens in Davos samen
met Conny van de Engelse les. Het
lijkt idyllisch, maar alles hij eikaar
was het een koude bedoening.
wat doen met een ouderwetse kruis
boog, zo'n loeder krijg je amper van
de grond- De eerste opnamen (vijftien
minuten) mislukten, want de ampex
brak. Wachten en ondertussen kruipt de
kou over je hele lichaam, ik voelde
het ijs tussen mijn tenen kraken, ik
had het gevoel of mijn maagsap be
vroor. Ze kwamen met het een of an
dere kruidenbitter, want ik stond te
klappertanden als een oud paard. Ten
slotte kwam Walter (die van de Engel
se les. hij zat met Connie ook in deze
show) naar me toe met een bontjas,
hij kon het niet meer aanzien. Carrell
had medelijden met me. maar de show
must go on. We draaien 'weer, smoeltje
trekken, klaar. En dat alLcmaal voor
een shot van vijftien seconden. Lekker
naar Davos, dacht je? Wat mij betreft
hadden ze me na afloop meteen in een
van die bedden van dat sanatorium kun
nen leggen. Nou heb ik het thuis ge
daan: 'n week op bed gelegen met een
ma a gaandoening
Zo is televisie: keihard, maar toch:
ik ben er kapot van. Het is moeilijk,
maar heel fijn. Ik weet dat er mis
schien miljoenen via die glanzende lens
naar me kijken en daarom wil ik het er
netjes afbrengen. Je mist de zaal, die
je inspireren moet, dat is even moeilijk.
Maar ze leven wel met me mee- Laatst
belt iemand uit Rijen op- Bouk, zegt-
ie, je bent het niet meer. Je mag niet
eens Brabants praten. Maar denk er
om, voor die televisie treed je niet al
leen voor een Brabants publiek op en
geloof me asjeblief dat ik tot mijn laat
ste snik Brabander en Bredanaar zal
blijven. Ik ben niet van plan te ver
huizen naar Amsterdam. Hilversum
of Loosdrecht.
Voorlopig is Bouk voor de televisie
no-g een heel klein mannetjeIk leer
hier een nieuw vak en dat moet even
zijn tijd hebben. Ik ben er al aardig in
thuis, maar nog niet verder dan de func
tie van klusjesman. Ik heb met me la
ten sollen, ik weet 't, ik heb iedere rol
aangegrepen en iedere stunt volbracht.
Dat doen er niet veel. De meesten la
ten het, als ze het de tweede keer nóg
niet zijn, afweten. Carrell waardeert
dat: wat jij in de shows gedaan hebt.
doen er jou niet veel na, heeft hij ge
zegd. Ik ga nu met hem naar Duits
land om shows te maken. Dat deed
Carrell niet, als hij niets in me zag. Hij
is nu op vakantie in Spanje en zit daar
natuurlijk te broeden op zijn nieuwe
öhows. Hij stuurt me een kaart: Aan
Bouk Martens, bekend t.v.-artiest Bre
da. Let op: voor waar ik nu sta, heb ik
jaren gevochten. Steeds was de .deur
dicht, Carrell maakt die open Niet om
dat ie mij zo'n aardige jongen vindt,
maar omdat ie 't in mij ziet. Ik heb
tot nu toe niets anders gedaan als een
leergang televisie volgen: ogen wagen
wijd open en scherp luisteren. Zien hoe
anderen het doen. Niet te gauw den
ken: dat doe ik beter. Je kunt het voor
lopig niet beter, want je hebt de erva
ring niet.
Maar ik garandeer, dat die leertijd
z'n revenuen zal afwerpen, misschien al
wel tussen nu en een maand. Ik kan
via de t.v. misschien een groot ideaal
gaan waar' maken, ik werk er al jaren
aan. Ik wil de kleine clown zijn, een
micro-clown zou je kunnen zeggen, ik
wil de dagelijkse humor brengen, die
iedereen zien kan, omdat hij er iets van
zichzelf in terugvindt. Tenslotte is hu
mor afstand nemen van jezelf. Dat wil
ik doen als clown, niet een met grote
schoenen aan en tien meter hemd in
zijn broek, maar als een man, die het
met kleine dingen doet. Hij moet een
man zijn, die speelt met zijn vingers,
zijn handen, zijn ogen, waarvan iedere
nuance haarscherp overkomt via het
kastje.
Ik heb al een zak vol van dat spul,
ik moet er alleen voorzichtig mee
spelen en me de kunst van het weg
laten nog meer eigen maken. Je
moet niet te veel willen bewijzen, er
moet ruimte blijven voor de fantasie
van de kijker. Daar werk ik aan.
Niet om iedere week op het scherm
te staata, want dan zeggen ze al
gauw: daar heb je dat gezicht weer.
Maar wel om zo nu en dan een eigen
nummer te brengen, puntgaaf als 't
kan, helemaal bijgeslepen en niet te
lang. Want denk erom: een kwar
tier alleen voor de televisie is een
eeuwigheid.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Ir. P. A. I. Huydts,
hoofd van de technische dienst van de
NRU heeft in de KRO-studio een korte
toelichting gegeven in verband met de
ingebruikneming van twee nieuwe op-
neemkamers annex commentaarstudio's
in het KRO-gebouw.
De bouw en inrichting van dit registra
tiecomplex heeft veel langer geduurd
dan aanvankelijk werd verwacht. De uit
voering van het plan werd begin 1963
ter hand genomen. Aan het eind van
dat jaar moest het werk evenwel weer
worden stilgelegd, nadat de NRU met
de financiering van haar meerjarenplan
in moeilijkheden was gekomen. De KRO
zorg-de zelf voor de oplossing door de
NRU een aanzienlijk voorschot te ver
lenen, d>at later zal worden terugbe
taald. Toen negen maanden later deze
moeilijkheden waren opgelost, bleek
de aannemersfirma niet onmiddellijk
voor voltallig personeel- te kunnen zor
gen.
Woensdagmiddag 2 juni zal de NRU
het registratiecomplex aan de KRO
overdragen, die het dan om niet en ter
gebruik van de gezamenlijke omroep te
rug zal geven aan de NRU. De KRO
zal bij deze plechtigheid vertegenwoor
digd worden door drs. A. J.J. v.d. Made,
directeur van de KRO.
Vijfentwintig jaar geleden, in 1950,
kreeg de KRO de beschikking over een
min of meer geïmproviseerde regis
tratiekamer, voorzien van een naast ge
legen commentaarstudio. Zes jaar later
werden voor de KRO twee nieuwe re
gistratiekamers met tussenliggende
commentaar studio geformeerd. De er
varing heeft geleerd dat de technische
installatie in een registratiekamer na
ongeveer zeven jaar vernieuwd moet
worden. Dit niet alleen vanwege de slij
tage, maar ook omdat na zeven jaar
de apparatuur veelal niet meer voldoet
aan de snel evoluerende eisen. Bij de
KRO deed zich het feit voor dat de
ruimte, waarin de registratiekamers
destijds moesten worden ondergebracht
nogal krap was. Van het onderbren
gen van stereofaciliteiten in deze ka
mers kon zeer zeker geen sprake zijn.
De KRO heeft toen ingestemd met een
voorstel van de technische dienst van
de NRU om voor het inrichten van
twee nieuwe registratieikamers gebruik
te maken van een viertal kantoor- en
archiefruimten, op de eerste verdieping
van het studiogebouw.
Het architectenbureau Wiegerinck,
Van Balen en Merkens heeft aan de
hand van de door het NRU-laborato-
rium verstrekte adviezen en gegevens
een betrekkelijk lichte studioconstructie
weten Uit te voeren, die aan de zeer
hoge eisen van geluids-isolatie voldoet.
Deze nagenoeg volledig gesloten bouw
constructie maakte de toepassing van
een goede luchtverversing noodzakelijk.
Voor dit doel werd een moderne lucht
behandelingsinstallatie ontworpen,
waarvoor de adviezen en tekeningen wer
den verzorgd door de bouwkundige afde
ling van de technische dienst van de
NRU, die tevens zorg droeg voor het
ontwerpen en uitvoeren van de radio-
technische apparatuur, die geschikt is
voor de meest ingewikkelde opnamen en
montages zowel in de mono- als stereo
techniek.
(Advertentie)
Vanmiddag start de VAR>A met de
nieuwe televisieserie voor de jeugd, die
wij reeds aankondigden. Deze afleve
ring heet: „Koning Zazoe en het kog-
mobieT'.
De avonturen van koning Zazoe en
zijn merkwaardig voertuig de kogmobiel
worden voorgelezen en getekend door
Wim Bijboer. Deze jeugdserie werd
geschreven door Ch. Scheffel. Voor de
regie tekent Henk Barnard.
Het VARA-televisieprogramma van van
avond op Nederland 2 is als volgt
gewijzigd: na de NTS-uitzending van
nieuws in het kort en een reisfilmpje
onder de titel Speurtocht in het verle
den, begint om 20.30 uur de VARA met
een kort filmpje over de houttranspor
ten over de rivier de Drina. Om 20.45
uur volgt een exta-uitzending van het
VAR A-programma „Achter het nieuws'"
waarna om 21.30 uur de in de, pro
grammabladen aangekondigde hoofd
film „The quiet man" begint.
In Achter het nieuws wordt aandacht
geschonken aan de verkiezing van de
Rijnmondraad, waarbij 24 gemeenten,
waaronder Rotterdam, Schiedam en
Vlaardingen zijn betrokken. Het aantal
personen, dat vandaag ter stembus
ging, bedroeg circa een half miljoen.
Naast de verkiezingsuitslagen brengt
„Achter het nieuws" commentaar van
de heren Toxopeus, Aalherse, Vondeling
en Roolvink. De uit Rotterdam afkom
stige Gerard Cox zingt in dit program
ma liedjes betrekking hebbende op de
Rijnmond.
(Advertentie)
ANTWERPEN Op 20 juni zal in
het Middelheimpark te Antwerpen de
achtste Biennale voor moderne beeld
houwkunst geopend worden. Sinds 1950
reeds wordt in dit prachtig domein, om
de twee jaar, een keuze van hedendaag
se sculpturen aan het publiek voorge
steld; meestal werd daarby het accent
gelegd op de produktie van een bepaald
land.
Dit jaar luidt het thema van de Biën
nale: „Kunstenaars onder de 40 jaar",
met een bijzonder grote Belgische in
zending. Het is de eerste maal dat ih
zo ruime mate jongere kunstenaars een
kahs krijgen om met hun werk naar bui
ten te treden. Het publiek zal dus ge
confronteerd worden met alle huidige
kunstuitingen zoals ze heden door de
jongere generatie beoefend worden,
Heeft deze gedurfde opgave tot gevolg
dat tal van belangrijke en beroemde
kunstenaars ditmaal uitgesloten worden,
dan mag men er anderzijds toch ge
rust op zijn dat het strenge selectie-
comité een waarborg biedt voor de kwa
liteit van de geëxposeerde werken.
Heel wat werken van onbekende kun
stenaars zullen dit jaar op de grasvel
den van het Middelheimpark te voor
schijn treden. Toch zijn er ook vele
kunstenaars bij, die zich reeds een in
ternationale vermaardheid wisten te ver-
werven, en waarvan men met verwon
dering vaststelt dat ze nog zo jong zijn.
Wij noemen hier terloops de Duitsers
Hajek, Sax en Mack, de Nederlanders
Visser en Wong, de Italianen Marchese,
Pomodoro en Somaini, de in Frankrijk
verblijvende Berrocal, Tinguely, Geiss-
ler, Hiquily, Sobrino en Metcalf. Bij
de Belgische inzenders kunnen we Rein-
houd d'Haese, Jan Dries. Jean-Pierre
Melodieën uit Die Czardasjür-
stin, Grajin Maritza en Die Zirkus-
prinzessin vormen het programma
dat vanavond om 21.15 uur via Ne
derland 1 wordt gebracht. Be
roemde stemmen zullen dan te
beluisteren zijn, o.a. die van Han-
ne Wieder.
(Advertentie)
Ghysels, J. P. Laenen, Albin Oourtois,
Olivier Strobelle, Felir Roulin, Luc Ver-
lee en Frans van den Branden vermel
den, die voor vele bezoekers lang geen
onbekenden meer zijn.
Een kleine retrospectieve gewijd aan
de onlangs overleden E. Wijnants zal
een aparte inzending vormen. De ten
toonstelling zal geopend blijven tot 30
september.
(Advertentie)
Ja, speldjes-regen bij Celwa pro
ducten. 2 garantiezegels van het
zelfde produkt opsturen en u krijgt
een speldje van dèt produkt. Er
zijn 5 Celwa produkten met elk
'n eigen speldje I B.v. CELWA
DAMESVERBAND, sneeuwwit
wegwerp-verband met hoog ab-
sorptie-vermogen.
kenmerk voor kwaliteit
Ned. Exportpapierfabriek N.V.
Postbus 57 - Nijmegen
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen: 12.27
19.00, 22.30 en 23.55 uur; Populaire mu
ziek: 12.00, 12.50, 18.45, 2.1.55 en 22.55 uur;
Klassieke muziek: 13.10, 14.45, 20.00 uur;
Documentaire of klankbeeld: 21.00 uur;
Jeugdprogramma: 16.00 uur.
HILVERSUM H 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen: 12.27
17.50, 20.00, 22.30 en 23.55 uur; populaire
muziek: 12.00, 18.30 uur; klassieke mu
ziek: 14.00. 16.02, 22.40 uur; ziékenpro-
grarama: 16.30 uur; hoorspel: 19.00 uur
iBelfloor en Bonnevie); sportuitzending:
22.25 uur; jeugdprogramma: 15.00 uur.
BELGIë VLAAMS 324 m
Nieuwsberichten; 12.00 uur en verder
om het uur; populaire muziek; 12.15,
14.30, 16.24, 17.15, 18.54, 19.40 en 23.05 uur;
klassieke muziek: 13.20, 20.45, 21.00;docu-
mentaire of klankbeeld: 14.03 (School
radio); sportuitzending; 18.50 en 0.15-2.00
uur (BraziliëBelgië, voetbal)jeugd
programma: 15.15 uur.
HILVERSUM I 402 m
Nieuwsberichten en mededelingen: 7.30
en 8.30 uur; populaire muziek: 7.05 uur;
klassieke muziek 10.00 uur; ziekenpro-
gramma: 11.00 uur; vrouwenprogramma:
8.40 uur; documentaire of klankbeeld:
9.40 uur (Schoolradio).
HILVERSUM H 298 m
Nieuwsberichten en mededelingen'. 7.00,
8.00 en 11.00 uur; populaire muziek: 7.20
8.10 en 10.10 uur; klassieke muziek: 8.55
uur; vrouwenprogramma: 8.25 «n 9.35
uur.
Horizontaal:
1 uniform; 2 sportartikel - deel van
de hals; 3 grafvaas; 4 naam - na
middag- 5 plaats in Gelderland -
voor (Latijn); 6 opschik - schild
knaap; 7 ieder; 8 kunstprodukt -
boom; 9 eenjarig dier.
Vertikaal;
1 spil - snijwerktuig - boom; 2 toege
zegd geld; 3 muzieknoot - soort hert
- selenium: 4 klein kind - muziek
noot; 5 grappenmaker - bonnetje van
een loterij; 6 de onbekende - paar-
dekracht; 7 voegwoord - familielid -
titel; 8 arbeidsvermogen; 9 persoon,
lijk voornaamwoord - bijbelse figuur
- onmeetbaar getal.
'td - aou - si r
atSjaua 8 ïjt - edo ns t :nd - uu o
:joT - Jeu g t ?3S
- rt S -WPaiJi z '-SS - saui - se t usa
ja;ua g idat - s)a g ijpa
- rats 9 .ojd - apa g ;uaou - jpaui
Urn g :t(au - g Janua; j -.tojj
:2u|sso[do
Elke OLVEH polis is winstdelend
NEDERLAND I
VARA: 17,00-17,45 V.d. kind. NTS:
19,00 Nws. in het kort 19,01 Barend de
Beer 19.06 Teleac: Ongevallen in en om
de woning NCRV: 19,35 De Beverly
Hillbillies, tv-film NTS: 20,00 Journaal
NCRV: 20,20 Attentie 20,45 Nederlan
ders in den vreemde, filmreportage over
Ethiopië 21,15 Wir singen nur fiïr Sie
heute Nacht: operetteprogr. 22,05 Onder
4 ogen, gesprek NTS: 22,35 Journaal
22,40-23,10 Teleac: Moderne onderwijs
methoden en didactiek.
NEDERLAND II
NTS: 10,00 Nieuws in het kort 20,01
Speurtocht in het verleden, film over
Don Quichofcte (prod. BBC) VARA.
20.30 The quiet man, speelfilm.
BELGIë VLAAMS
17,00-18,00 V.d. jeugd 19,00 Zandman
netje 19,05 Richard Leeuwenhart: De Sa-
raceense arts, tv-feuill v.d. jeugd 19,30 Te
voet door Vlaanderen 19,55 De Weerman
20.00 Nws. 20,25 Quizprogr. 21,00 Film:
tribune 22,50 Culturele gebeurtenissen
23.10 Nws.
BELGIë FRANS
19,00 Berichten 19,03 De schijnwerper
op de diepte van de oceaan 19,33 Guil-
Iaume Teil, feuill. 7e deel 20,00 Journaal
20.30 Intern, actualiteitenkroniek 22,00
Kamermuz. 23,00 Journaal.
(Advertentie)