bijna CO-OP twee vier man dagen ruimte KUNSTSTOFFEN IN GENEESKUNDE DE KOMENDE GEMINI VLUCHT perspectief 16 De verrukkelijkste vakantiereis begint dit jaar op de 7e september Besturing Twee weken Zweven in de ruimte Derde vlucht Speciale ruimtepakken Rendez-vous Radar en Computer trevira dacron dralon plexiglas teflon Vaatchirurgie Schedel van plastic CO-OP Winstaandelen op 'en nageteld. Het waren er e worden", zei mevrouw litgekeerd wordt, dan krijg' oen. En het mooie is, dat je DP. Je hoeft ze niet eerst te toch altijd weer f. 6.- tardecoupons, die ik bij mijn krijg maak ik ook gebruik, [den we graag een paar tuin- i. Ik heb eerst overal gekeken, c wel, wat ik voor tuinstoelen etalen. Het bleek dat ik voor ƒ27,- kwijt was. Maar op mpon kon ik twee voor 21, icheelt toch altijd weer 6,-. van andere gehoord, dat die :oelen prima zijn. Nou, toen besteld. En we zijn er erg blij :r mooi uit en zijn degelijk af« i nu misschien die textiel-pak» D-OP bestellen. Die lijken me ien er goed uit en de prijs ligt dens lager." valiteit-bewust rte is een huisvrouw, 2oals er steeds meer komen. Ze koopt maar met overleg. Ze is („Als er een aanbieding is, jd wat in voorraad.") en ■ust. ,1 die CO-OP koffie, je kunt ner- er krijgen, dat is niet alleen maar van iedereen hier in jet dat de consumenten-organï* j OP alleen het belang van ds, ent en niet anders. duizenden irte is geen uitzondering. Ze woon gezin van vijf personen, erkt op een scheepswerf. Haar ijn in de auto-industrie. Als het m is, zal ze zeker veertig, vijf» idelen in haar bezit hebben. En rte is niet de enige. Zo zijn er lisvrouwen in ons land. Duizen» ige huisvrouwen die bij CO-OP >P is niet voor niets de grootste jrganisatie in ons land. IN HET VLIEGTUIG NAAR ISRAEL ZIJtf NOG 9 PLAATSEN VïU* Voor mensen die Iets meer in hun vakantie wil* len. Die van hun vakanti® een belevenis willen ma- ken. In Israël, het klein® land met de grote tegen stellingen, is elk uur een ervaring voor jaren. Of nu rustig geniet van de Israëlische zon of een interessante wandeling maakt door het schilder achtige Jeruzalem, moment is onvergetelijk De prijs Veertien dagen» inclusief hotel, vliegreis# excursies, slechts f 895 en 3 waardecoupons van de CO-OP winstaandelen)* Voor negen reislustig®® is nog een plaats m het vliegtuig vrij. Reage® vlug met een briefkaart]» naar: CO-OP Consumen ten-dienst, postbus 6121» Rotterdam en alle bijzo®" derheden worden u P® ommegaande toegezo®* den: De eerste negen ztf® zeker van een plaatsi 1965. na brengen. Als de koppeling tot stand is gebracht zijn de Gemini en de Agena één vaartuig geworden. Tijdens de laatste serie Gemini rendez-vous vluchten (in 1967 of be gin '68) zal men de rendez-vous manoeuvres nabootsen, die nodig zullen zijn bij de Apollo-maanvlucht Bij de werkelijke maanreis zullen deze manoeuvres moeten worden uitgevoerd, als het Apollo-vaartuig een baan om de maan beschrijft. Er moet dan een landingsvaartuig (LEM) van de Apollo worden los gemaakt en dit zal uit de satelliet- baan naar het maanoppervlak afda len. Na 24 uur zal het weer moeten opstijgen voor een rendez-vous met het Apollo-schip. afgestoten) ook in de ruimte zeer goed bestuurbaar. Bij de eerste Gemini-ruimtevlucht hebben de astronauten Grissom en Young overtuigend aangetoond, dat de baan van het ruimtevaartuig aanzienlijk kan worden veranderd. Bij de komende vlucht zullen' McDi- vitt en White weer dergelijke expe rimenten met de besturing onder nemen. Voorts zullen zij een reeks andere proeven doen. Eén daarvan is het waarnemen van details op het aardoppervlak. Onder meer zul len de beide astronauten een soort ,,ogentestkaart", zoals die bij een opticien,*moeten lezen. Deze kaart uiteraard van reusachtige afmetin gen, zai worden uitgelegd in de woestijn van Nevada. OP dit moment wordt op Cape Kennedy en in een gordel van volg- stations rond de aarde hard gewerkt aan de voorbereiding van de tweede bemande Gemini-ruimtevlucht. Volgens de plannen zullen binnenkort gezagvoerder James McDivitt (35) en „co-pilot" Edward White (34) op de Amerikaanse ruimtebasis in hun witte kegelvormige ruimtevaartuig stappen, dat op de top van een 30 meter hoge, 150 ton zware Titan-draagraket is bevestigd. De Titan zal hen op 225 km hoogte in een cirkelvormige baan om de aarde bren gen en als alles volgens plan verloopt, zullen McDivitt en White vier dagen en vier nachten (97 uur 50 min.) in de ruimte blijven. Na de succesvolle proefvlucht var eind maart, waarbij de astronau ten Virgil Grissom en John Young in drie omlopen om de aarde alle boord- en vluchtcomtrölesystemen aan de praktijk toetsten, betekent de komende Geminilancering het wer kelijke begin van een uitgebreid on derzoekingsprogramma, dat de Amerikaanse ruimtevaart de ko mende twee jaar volledig zal be heersen. Het Gemini-programma heeft een tweeledig doel. Stap voor stap zul len er met Gemini-vaartuigen steeds langere vluchten worden ge maakt om na te gaan hoe de mens zich aan het leven in de ruimte aan past. Daarnaast zal men tijdens de Gemini-vluchten proberen de zoge naamde rendez-vous" techniek on der de knie te krijgen: het naar el kaar toe brengen en vastkoppelen van twee ruimtevaartuigen in een baan om de aarde. Op aarde is het onmogelijk om de reacties van het menselijk organis me op langdurige gewichtloosheid te bestuderen. Meer kennis hierover kan alleen in de ruimte worden ver kregen. Juist omdat men nog zo weinig over de gevolgen van ge wichtloosheid weet, kan de duur van ruimtevluchten slechts geleidelijk worden verlengd. De komende vlucht van vier etmalen is voor lopig de langste die de NASA bin nen de thans geldende veiligheids normen wil ondernemen. Pas als zonneklaar blijkt dat een mens zonder bijzondere moeilijkhe den of gevaar 4 x 24 uur gewicht loos in de ruimte kan zweven, zul len de Gemini-vluchten op de duur worden uitgebreid tot twee weken. Dit is langer dan de tijd die men omstreeks 1970 denkt nodig te heb ben voor de retourvlucht van een Apollovaartuig naar de maan. Gedurende iedere Gemini-vlucht zullen de bloeddruk, polsslag en an dere fysieke karakteristieken van de twee bemanningsleden nauwkeu rig worden gecontroleerd. Boven dien zal men het psychologische ge drag van de astronauten bestude ren. De bemanningsleden zullen ook elkaar observeren en tijdig ingrij pen wanneer de een of de ander tekenen van mentale of fysieke stoornissen vertoont. Tijdens de komende Gemini- vlucht zal een van de astronauten het luik van de cabine openen en zich naar buiten begeven. Na de spectaculaire „ruimtewandeling" van de Russische kosmonaut Leonof lijkt dit een experiment waar het avontuur al van af is. Maar de Russen hebben er geen ge heim van gemaakt, dat hun ruim tevaarder het met zijn terugkeer aan boord van de Wosjchod-II niet gemakkelijk heeft gehad. Overigens zal het besluit om het luik van de Geminicabine te openen pas kort voor of tijdens de vlucht worden ge nomen. Het vrij in de ruimte laten zwe ven van astronauten is niet zo maar een publiciteits-stunt. Zowel de Rus sen als de Amerikanen zien dit als een belangrijk onderdeel van de toekomstige bemande ruimtevaart, pe astronauten van morgen zullen ln staat moeten *.ijn noodzakelijke reparaties aan hun in de ruimte zwevende vaartuigen te verrichten. £ij zullen ook nodig zijn bij het bouwen en onderhouden van grote, permanent bemande ruimtestations. science-fiction schrijvers jaren geleden al zo levendig en fantasie ze bij de achterkant van de Agena- raket uitkomt. Als beide ruimtevaartuigen nog enkele meters van elkaar verwij derd zijn, nemen de Gemini-astro- nauten de besturing van de compu ter over en met behulp van optische middelen moeten zij dan de neus van hun vaartuig in een soort lucht- sluis aan de achterkant van de Age- Essentieel voor de maanvlucht aan het eind van dit decennium is ook een perfecte beheersing van de „re-entry" techniek: de terugkeer op aarde. Ook deze techniek hoopt men met de Gemini-vluchten te ver volmaken. De Gemini-cabine is hiertoe uitgerust met een speciaal besturingsmechanisme. Na het af vuren van de remraketten, die het vaartuig vertragen en in de aard atmosfeer terugbrengen, kan de Gemini-bemanning de cabine naar een van tevoren gekozen landings gebied dirigeren. Dit gebied heeft een lengte van 900 kilometer in de vliegrichting van de Gemini-cabine en een breedte van 90 kilometer. Overigens is het complete Gemi ni-vaartuig (het achterstuk wordt vóór de terugkeer naar de aarde Het Gemini-ruimtevaartuig bestaat uit drie delen. Het voorste deel is de eigenlijke ruimtecabine, die plaats biedt aan twee astronauten. Deze cabine is ontwikkeld uit de Mercu ry-capsule,. waarmee de eerste be mande ruimtevluchten werden ge maakt. Achter de cabine bevindt zich een ringvormig tussenstuk, waarin de remraketten zijn onder gebracht. Daarachter bevindt zich dan nog een grote sectie, waarin alle voor de ruimtevlucht benodigde uitrusting en voorraden (bv. zuur stof) zijn ondergebracht. Aan het eind van de ruimtevlucht wordt de achterste sectie afgestoten. Dan worden de vrijgekomen rem raketten ontstoken om het vaartuig terug in de atmosfeer te brengen. Als de remraketten *hun werk, heb ben gedaan, wordt ook de middelste sectie afgestoten. Alleen de cabine is dan nog over en deze landt tenslotte weer op aarde. Deze tekening laat zien hoe een rendez-vous manoeuvre in zijn werk zal gaan. Het Gemini-vaartuig draait in een baan op 225 km hoog te. Een Agena raket beschrijft een baan op 255 km hoogte. Als de radar van de Gemini contact maakt met de Agena, berekent een computer de koerscorrectie en de zogenaamde transfer-baanvoor de Gemini. De raketmotoren worden enige secon den ontstoken en ongeveer een halve baan is de Gemini dicht genoeg bij om door de bemanning aan de Age na te worden gekoppeld Als de ruimtevlucht van McDi vitt en White met succes verloopt, zal er dit jaar voorlopig in ok tober nog een derde Gemini- vlucht worden gemaakt. Deze zal dan een week duren. Als ook deze vlucht slaagt, kunnen de Amerika nen zeggen dat zij hun achterstand op het gebied van de bemande ruimtevaart vrijwel geheel hebben ingelopen. Vooropgesteld natuurlijk dat de Russen intussen geen nieuw ruim te-spektakel, zoals een rendez-vous of een nieuw duurrecord, tot stand brengen. Een van de Amerikaanse NASA-as- tronauten naast een Gemini-ruimte vaartuig. (Foto USIS). rijk beschreven, zal binnen tien jaar even gewoon zijn geworden als een straaljager-piloot die zich per schietstoel in veiligheid brengt. Ter voorbereiding op dit avontuur zullen McDivitt en White tijdens de Gemini-vlucht van binnenkort ruimtepakken dragen, die zijn voor zien van speciale beschermende la gen tegen de intensieve zonnestra ling in de ruimte en tegen de „re gen" van micrometeorieten en kos mische partikeltjes Alle NASA-as- tronauten worden op het ogenblik intensief getraind op het verlaten van een Gemini-vaartuig en het vrij zweven in de ruimte. In logische samenhang hiermee staat het plan om tijdens de Ge mini-vluchten een rendez-vous" met andere ruimtevaartuigen tot stand te brengen. Een feilloze ren- dez-voustechniek is een absolute voorwaarde voor het slagen van het Apollo-maanreis project, dat als een vervolg van het Gemini-project kan worden gezien. De rendez-vous techniek is ech ter ook nodig om grote bevoorra- dings- of waarnemingsstations in de ruimte te kunnen bouwen. Voor het tot stand brengen van een rendez-vous in de ruimte moet men in staat zijn ruimtevaartuigen binnen een zeer nauwe tijdslimiet te lanceren. De besturing moet zo per fect zijn, dat de ruimtevaartuigen in hun vooraf berekende banen te recht komen. Bovendien moet min stens een van deze ruimtevaartuigen over middelen beschikken om in de ruimte van koers te veranderen, het andere vaartuig op te sporen en er tenslotte contact mee te maken. Als rendez-vous object van de Ge- mini-vaartuigen zal een Atlas-Age- na raket worden gebruikt. Dit zal een gewijzigde versie zijn van de zelfde raket, waarmee de Ameri kanen al zo veel geslaagde ruimte vaarten hebben gemaakt, bijvoor beeld de Ranger-vluchten naar de maan. De Agena, de bovenste trap van de raket, is zo gewijzigd dat hij kan dienen als een geschikt ren- dez vous doel voor bemande ruim tevaartuigen. Bij de rendez-vous experimenten zal de Agena het eerst worden ge lanceerd, in een baan op 255 kilo meter hoogte. Op het moment dat de Agena in deze baan over Cape Kennedy heen komt, zal dan het Gemini-vaartuig worden gelan ceerd. De baan van de Gemini zal op een hoogte van 225 kilometer liggen. Tussen de banen van beide ruimtevaartuigen zal dus een hoog teverschil zijn van 30 kilometer. Vervolgens zullen de beide astro nauten van het Gemini-vaartuig de Agena raket gaan zoeken met be hulp van radar. Als de radar con tact maakt met de Agena blijft de stralenbundel automatisch op de ra ket gericht. Een kleine computer aan boord van de Gemini wordt in geschakeld en deze berekent welke koerscorrectie moet worden ge maakt en hoe lang de raketmoto ren moeten branden om de Gemi ni in een zogenaamde „botsings- koers" met de Agena te brengen. Als de raketmotoren de Gemini uit zijn oorspronkelijke baan in de richting van de Agena hebben ge stoten, drijft het bemande vaartuig langzaam naar de hogere baan op 255 km hoogte. De radar blijft voort durend op de Agena gericht en zorgt er voor dat de neus van de Gemini zodanig mee zwenkt dat de De bekende kunststoffen perion en nylon waarvan aanvankelijk werd aangenomen, dat zij geschikt waren voor vervanging van weef sel, zijn gebleken weinig stabiel te zijn. Men geeft thans de voorkeur aan trevira, dacron, dralon, plexi glas en het fluor houdende teflon. HET gebruik van kunststoffen ter vervanging van beschadigd weefsel wordt in de moderne chirurgie steeds meer toegepast. De tijdens twee decennia opgedane ervaring heeft evenwel be wezen, dat er bepaalde grenzen zijn. Technisch is inplanting al tijd mogelijk. Maar de reactie van het lichaam op de vreemde stof kan het functioneren verhinderen of tot ontstekingen, zelfs gezwelvorming „Lijmen" onmogelijk leiden, die de gehele ingreep te niet doen. Systematisch onderzoek over het gedrag van dood materiaal in het lichaam van mens en dier verschaft geleidelijk opheldering over de voorwaarden waaronder deze „alloplastiek" kans van slagen heeft. Dr. H. Contzen van de universi teitskliniek voor chirurgie in Frank fort aan de Main, die zich de laat ste jaren druk met dit vraagstuk heeft bezig gehouden, is tot de conclusie gekomen, dat voor hel ontstaan van kanker door in het lichaam gebrachte kunststoffen de oorzaak niet in de chemische sa menstelling der betrokken kunst stoffen moet worden gezocht maar in fysieke omstandigheden. Vorm en grootte van het implantaat kun nen wel het ontstaan van een kan kergezwel veroorzaken. Het schijnt mogelijk door juiste keus van vorm en grootte dit gevaar te voorkomen. Iedere inplanting van een dood bestanddeel verwekt ontsteking in het betrokken weefsel. De bind weefselwoekering die daarvan een gevolg is, is evenwel noodzakelijk om een verankering van de prothe se in het weefsel van de patiënt te bewerkstelligen. Wordt deze woe kering echter te sterk dan ontstaat later schrompeling die het functio neren van de prothese kan belem meren. Volgens dr. Contzen zijn voor im plantaten alleen kunststoffen ge schikt met een zo groot mogelijke polymerisatie, dat wil zeggen dat zij chemisch zuiver zün en zonder bijmengsels. Kunststoffen ontstaan uit de koppeling (polymerisatie) van kleine moleculen tot kettingen en netten. Er bestaan sterker en zwakker gepolymeriseerde kunst stoffen. Alleen kunststoffen die geen klei nere moleculen meer bevatten zfjn geschikt om weefsel te vervangen. Voorts moeten deze kunststoffen niet door vocht worden aangetast of slechts in zeer geringe mate tot het opnemen van vocht neigen. An ders ontbinden zij in de loop van de tijd in het lichaam en verwek ken dan nieuwe ontstekingen. De kunststofdelen kunnen poreus (sponsachtig) of niet-poreus zijn, In dit laatste geval moeten, aldus dr. Contzen, gewelfde delen, bij voorbeeld schedeldakprothesen, ge perforeerd zijn, anders kan zich daarin weefselvocht ophopen het geen tot vorming van eeltachtige lidtekens kan leiden, die op de her senen drukken. Daarentegen wor den gladde delen door een gelijk matig laagje bindweefsel ingekap seld. Bij sponsachtige kunststoffen wor den de kleine holten door bindweef sel opgevuld. Helaas is dit bind weefsel niet ..metaplastlsch", dat wil zeggen, dat de cellen niet in specifieke orgaancéllen kunnen veranderen. De prothese of „allen- these" raakt dus niet met het be trokken organische weefsel ver groeid. Daarom is, naar proeven hebben aangetoond, bijvoorbeeld het „lijmen" van beenbreuken met kunststoffen niet mogelijk. Buisvormige kunststoffen kunnen alleen worden ingeplant wanneer zij een passieve transportfunctie moeten uitoefenen. Dit geldt voor arteriënprothesen. Ter vervanging van slagaderen en aderen boekt de ze nieuwe chirurgie dan ook haar grootste successen Er bestaan aJ specialisten op dit gebied. In de chirurgische kliniek van München is bijvoorbeeld een arts werkzaam, die zich geheel heeft gespeciali seerd in vaatplastiek. Zijn hobby is vaatchirurgie. Hij gebruikt zijn vakantie om in buitenlandse kli nieken te kijken wat daar op dit gebied geschiedt. Het aantal men senlevens dat door zo'n chirurg kan worden gered, stijgt van jaar tot jaar. De ader uit kunststof is zelfs be ter dan de natuurlijke. Zij degene reert niet en verkalkt evenmin. Ook andere buizen in het lichaam kun nen door kunststof worden vervan gen, zoals het spijsverteringskanaal. Weldra waarschijnlijk ook de gal- buis en delen van de aan. en af- voerleidingen van de blaas. De bronchiën en delen daarvan kunnen echter niet door kunststoi- buizen worden vervangen. Volgens dr. Contzen kan de operatie als zo danig wel op proefdieren worden ge daan. maar zij sterven na korte tijd allen aan longontsteking. In de pro these ontbreekt namelijk het voor de bronchiën noodzakelijke trilhaar epitheel, dat dient om slijm, celaf- val en vreemde stoffen uit de bron chiën te verwijderen. Men kan van een prothese nu eenmaal niet ver wachten dat hij de functie van het orgaan overneemt. Bij juiste vormgeving en perfora tie kan men met gedeelten van het schedeldak vervaardigd uit de kunst stof pa la cos", die pas na inplan ting geheel polymeriseert, uitste kende resultaten behalen. Deze me thode wordt herhaaldelijk in de neurochirurgische kliniek in Frank fort toegepast Gaten in de wand tussen de hartkamers (septum) kun, nen met opgenaaide lapjes kunst stof worden gesloten. Het bedekken van grote brandwonden nuet dunne kunststofsponsj es schijnt eveneens te voldoen. In een aantal gevallen heeft men ook met succes een door grijze staar troebel geworden oog lens uit de kunststof polymethyl- methacrylaat kunnen vervangen. Kunststoffen zijn echter niet te gebruiken wanneer zij aan sterke druk en wrijving blootstaan. Proe ven met heupgewrichten uit plexi glas hebben aangetoond, dat het materiaal geleidelijk wordt wegge- wreven en ontstekingen veroorzaakt Sedert enige tijd gebruikt men met beter resultaat heupgewrichten uit metaal (legeringen van nikkel, chroom en molybdeen) of uit een mengsel van metaal en kunststof. Men volgt daarbij het beginsel dat in de auto-industrie wordt toege past bij de constructie van kogella gers die geen onderhoud behoeven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 19