MET DE CARAVAN NAAR
DE COTE D' AZUR
Aan
de
rol
(AÉnutudtee
Is handel Benelux-Sovjet-Unie
inleiding tot akkoord met EEG?
0
1
JOSEPH
GUY
fll.10
ALMDUDLER... HEERLIJK!
Schommelen met de keizerin
moe van
maagzuur?
Waarom kampeerseizoen afwachten
FRANSE
COGNAC
Russische invloed in Comecon neemt af
Politieke betekenis
Bezwaren
rv
„ijdeler j
\dan de vrouw
Moeder wurgt
vijf kinderen
Alles nog rustig
tips-tips - tips-tips
Franse hoffelijkheid
Twee ton op de wielen
Alles went!
Oui, oui, oui..
ORIGINELE
In Oostenrijk worden ze geplukt
de geurige Alpenkruiden waarmede
Almdudler wordt bereid.
Almdudler is fris, verkwikkend
apart
Alcoholvrij, maar ook heerlijk om te
mixen voor longdrinks.
bij slakkengang
Rechtshouden
neem natuur-grijze
I Franse man i
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 2R MEI 1965
dress-shirt in
eepdessins.
5.95-7.95
dress-shirt in
epdessins met
aboord.
5.95-7.75
;-shirt in prach-
bleu en grijs.
5.75-7.50
Er komen steeds meer kampeer
wagens in het land. Het vakantie
volk, dat vroeger met tenten op
«tap ging, koopt of huurt nu een
caravan, of denkt er over dit
mettertijd te doen. Voor een ge
zin met kinderen is een huisje
op wielen een bevredigende op
lossing van het jaarlijks terug
kerende vakantieprobleem. Een
caravan is veel comfortabeler dan
een tent, goedkoper en minder
Irriterend dan een hotel en avon
tuurlijker en vrijer dan een zo
merhuisje of bungalowtje. In een
caravan is een gezin niet in een
vreemde omgeving, maar gewoon
thuis misschien wel wat krap
behuisd, maar kamperen betekent
vrij vertaald ook zich behelpen.
Met een beetje aanpassen kan het
huiselijke levensritme worden
voortgezet. Voor kinderen is dit
belangrijk. Ze zijn gauw ver
trouwd met het nieuwe milieu.
En ouders en kinderen leren
elkaar ook beter kennen, hoewel
niet altijd van hun gunstigste
zijde. Caravannen vraagt ook
verdraagzaamheid, want meer
dan thuis is het gezin onder ons.
het drukke verkeer zit of op minder
goede wegen manoeuvreert.
Trek wagen en caravan moeten aan
elkaar gewaagd zijn, een harmonische
eenheid vormen en ook in moeilijke rij-
omstandigheden sympathiek met elkaar
omgaan. Men wil graag ook nog fatsoen
lijk rijden, opschieten en een redelijke
kruissnelheid aanhouden.
Rijden met een caravan
achter de auto is niet
moeilijk, maar de com
binatie moet aan de na
tuurlijke eisen voldoen.
Praktisch alle wagens
kunnen een caravan trek
ken, maar er zijn grenzen.
Er moet een gunstige
verhouding zijn tussen de
trekkracht van de auto
en het kaliber van de
kampeerwagen. In de
prospectussen wordt alles
voorgerekend. De erva
ring leert dan de rest,
bijvoorbeeld dat men be
ter een ruimere marge
had kunnen nemen.
Het totale gewicht van de aanvullende
kampeeruitrusting, bagage, levensmid
delen, en wat er allemaal nog bijkomt,
valt meestal tegen. Overbelasting en
onoordeelkundig pakken wreken zich
later als men met de combinatie in
T^erugslaan van de motor, al dan niet
gecombineerd met een sputterend
geluid, kan worden veroorzaakt door
een oververhitte motor, een onjuist
ontstekingstijdstip, koolafzetting in de
verbrandingsruimte, een fout in de car
burateur of de benzinepomp, het aan
zuigen van valse lucht, deels verstopte
benzinetoevoer of niet goed functio
nerende kleppen.
Tnspeoteren der remschoenen is meer
L dan alleen maar kijken naar de dikte
der remvoering. De remschoenen dienen
mechanisch in een prima conditie te
zijn, de verbinding met en de geleidin
gen door de remankerbouten moet
feilloos zijn, die terugtrekveren moeten
de remschoenen volledig tegen de nok
ken terugtrekken en wat de voering
betreft, deze moet zo zijn dat er nog
minstens 10.000 km mee gereden kan
worden. Bovendien mag de voering niet
beschadigd of vet zijn en moet de
voering muurvast op de schoen geklon
ken of gevulcaniseerd zijn.
Probeer het koelwerk van uw radia-
teur zo schoon mogelijk te houden.
Door de rijwind ingeblazen en verder
door de ventilator ingezogen veront
reinigingen dienen langs dezelfde weg
als waarlangs ze naar binnen kwamen,
naar buiten geblazen te worden en wel
het liefst door middel van de lucht-
slang. Gebruik nooit een metalen pen
voor dit karweitje want hiermee zou
u het koelwerk beschadigen. Wel kunt
u hiervoor een houten of plasticpen
gebruiken.
Cchokbrekers zijn gevuld met (spe-
ciale) olie. Verlies van deze olie
door lekkage resulteert altijd in een
slechter of geheel niet meer werken
van de schokbreker. Het is daarom
zeer verstandig bij het constateren van
een schokbrekerlekkage contact op te
nemen met uw garage; soms is repa
ratie nog mogelijk en zo niet dan zult
u moeten laten vernieuwen.
U VRAAGT MAAR
De heer van Z. wonende in de omge
ving van Breda, sta/at in tweestrijd over
de vraag, waar hij zijn nieuwe auto
(het merk laten we maar in het mid
den) zal kopen. Een bedryf in het dorp
geen dealer van enig merk, is graag
genegen de wagen te leveren. Een an
dere mogelijkheid is rechtstreeks bij de
dealer in Breda te kopen. De vraag
is nu maar wat is het beste.
De gegevens in uw brief waren te sum
mier om ons een duidelijk beeld te
kunnen vormen van uw woon-, werk
en eventuele reisomstaridighedenWe
nemen dus maar aan dat u zowel in
uw dorp woont als werkt. In dat geval
js er alles voor te zeggen om bij u
ter plaatse de auto te bestellen. Immers
Ï6Ï j dat de dealer te Breda aan
net door u bedoeld bedrijf levert (waar
door dit bedrijf incidenteel als sub-
dealer fungeert) impliceert dat de dea
ler overtuigd is van de technische kwa
liteiten en vereiste mogelijkheden van
J3en dat dus in staat moet
worden geacht, alle service en répara-
ue-werkzaamheden op zich te nemen.
Dit betekent voor u zelf een aanzien
lijke tijdsbesparing om nog maar te
zwijgen van de km's die u anders zou
moeten rijden. Voorts lykt ons ook hel
persoonlijke contact en een mogelijk
oeter begrip voor uw persoonlijke be
langen wel doorslaggevend. Mogelijke
nadelen (in het algemeen) kunnen zijn
net minder gespecialiseerd zijn van het
personeel, het niet „alles" in voorraad
d4ee s of geheel ontbreken
an moderne testapparatuur etc. Geluk
kig is het door u uitverkoren merk er
een van de „grote" drie, zodat u in
uit opzicht niet veel riskeert.
AI vroegtydig in het jaar zyn we er
met een kampeerwagen op uitgetrokken,
naar de zonnige Cöte d'Azur, via West-
Duitsland, de Zwitserse en Franse
Alpen. Voor de afwisseling was het
interessant eens te ondervinden in
welke mate het caravanleven in het
in onze dreven nog verlaten kampeer
seizoen dragelijk, verheffend of zelfs
amusant kan zijn.
Dicht bij huis hoefdien we het niet te
zoeken, want op onze breedtegraden
is er dan nog geen caravan op de weg
te bekennen. Accommodatie is er ook
niet. Pas in de wintersportplaatsen en
aan de Middellandse Zee worden er
kampeerterreinen permanent open
gehouden. Ze liggen niet direct langs
de normale reiswegen, liefst hogerop
in de bergen, maar goed bereikbaar,
al moeten er in sommige gevallen
sneeuwkettingen om de banden.
Aan de Cöte d'Azur kan men hier en
daar terecht en zonodig wordt een
kampeerterrein, dat normaal in het
winterseizoen is gesloten, door de
vriendelijke eigenaar even opengesteld.
De temperatuur is hier in de eerste
maanden van het jaar voor ons noor
derlingen al schappelijk genoeg.
De wat afgelegen winterkampeerplaat
sen zijn minder geschikt voor cara-
vanners op doorreis. Voor de moeite
om er te komen moet men er eigenlijk
een weekje blijven uitrusten en zich in
het kleurrijke en gezonde wintersport
leven storten. We hebben dit op de
terugweg gedaan op de Chanubrousse,
ongeveer 30 km van Grenoble, 1650
meter hoog, een ideaal oord voor win-
tercaravanning, met accommodatie en
comfort voor enkele honderden kam
peerwagens: elektrische aansluitingen,
verwarmde sanitaire inrichtingen,
warm water, winkels en gratis veel
sneeuw en zon. We komen er nog
nader op terug.
Als caravanner wil men vry zyn, wo
nen waar men wil en staan waar men
goeddunkt. In Frankrijk zijn autori
teiten en burgers bijzonder hoffelijk en
hulpvaardig tegenover kampeerders. In
kleinere plaatsen, waar moet worden
overnacht, weet de gendarmerie altijd
een provisorische kampeergelegenheid,
byvoorbeeld in het plaatselyk park of
midden op het dorpsplein.
Niemand stoort zich hier aan de
vreemde gasten. Het is heel gewoon.
Toevallig hebben we met de hele com
binatie een nacht op een gereserveerde
P-strook gestaan en dit 's morgens tot
een uur of negen volgehouden. In een
caravan kan men zich ook verslapen.
Het plein, waaraan enkele officiële
gebouwen stonden, was reeds bezaaid
met auto's. Wij lagen er breeduit tus
sen. Geen geklop op de deur of ge
toeter, maar zwijgende en minzame
wellevendheid en vergaande hoffelijk
heid... van de zijde van automobilisten,
en nog wel officiële, met gereserveerde
P-plaatsen.
Normaal moet men de gastvrijheid
niet op een dergelijke zware proef
stellen, maar het was toch een ple
zierige gewaarwording. Van Frankrijk
reizigers hebben we wel andere ver
halen aangehoord, maar alle Fransen
zijn natuurlijk niet gelijk en wij heb
ben het dan blijkbaar goed getroffen.
De combinatie bestond uit een Peugeot
404 met een Kip-kampeerwagen aan de
trekhaak, type Hy-Line, een middel
groot gevaarte van een kleine 600 kg,
met slaapplaatsen voor vier personen.
Met een bovenbed kunnen er 5 a 6
mensen in of een gezin van hoogstens
zes, maar dan liever wel „makke
schapen".
We hadden de ruimte alleszins nodig:
twee volwassenen en vier kinderen,
onder wie één kleintje. Om praktische
redenen werden de slaapbanken van
de auto ingeschakeld. Dit is minder
omslachtig dan een voortent of een
jeugdtent apart, die we in meer zo
merse omstandigheden wel hadden mee
genomen.
Met de levende have en de inventaris
kwam het gewicht van de combinatie
op ruim 2000 kg.
Omdat we instructieboekjes slechts
oppervlakkig doornemen en ons nooit
hebben toegelegd op model-kamperen,
was het reisklaar maken van het ge
motoriseerde span meer een kwestie
van tijd dan van passen en meten.
Bepaald oordeelkundig was er niet ge
pakt, maar haal de boel er maar eens
weer met koele berekening uit, als
alles er in zit. En als men thuis al
op het vastgestelde tijdschema achter is.
Hadden we een 'gunstige verhouding
ussen de trekkracht van de auto en
het totale gewicht, plus een ruime
marge? Eerst maar eens kijken of
het ging.
Met caravanning hadden we nog niet
veel ervaring, maar een gulden ver
zekering is, dat alles went. Zo moet
HOLLANDSE PRIJS
PER HELE ILES
ROTTERDAM OP Z'N BEST
•PIDO - HAVENRONDVAARTEN - DELTATOCHTEN
BLIJDORP - EUROPA'S MOOERNSTE DJERGAAR06
EUROMAST-U UNIEK UITZICHT OP 110 M. HOOGTE
men er aan wennen dat de acceleratie I
aanmerkelyk trager is, de topsnelheid1
veel lager, de caravan een breed en
hoog gevaarte, waarvoor extra weg-
ruimte moet worden vry gemaakt en j
waarmee (byvoorbeeld in drukke ste-
den) niet gemakkelyk geparkeerd kan
worden.
Inhaalmanoeuvres moeten voorzichtig 1
worden ondernomen, het achterop ko-<
mende verkeer moet via de verlengde1
buitenspiegel in de gaten worden ge-1
houden. We hadiden ruimschoots de ge-
legenheid om de nieuwe situatie te
overdenken en vertrouwd te raken met
de positie van automobilist „met een
blok aan het been", want de krachtige -
Peugeot-motor reageerde in de gege-,
ven omstandigheden vrij resoluut. Op
de autobaan in Duitsland konden we1
een kruissnelheid van 85-90 km/h aan-1
houden. Op hellingen vertoonde die wa
gen, teruggeschakeld in de derde of
tweede, een verrassende trekkracht, i
m.a.w. de „404" kon het zware werk l
gemakkelijk aan, hetgeen later in de
bergen nog duidelijker bleek.
Stabiel en volkomen onverschillig lag1
de „Kip" achter de wagen. Op oneffer 1
weggedeelten verstoorde deze goed ge
veerde caravan de rijstijl niet, en aar
het stuur merkten we geen onrust aa»
de trekhaak. De combinatie behield
zelfs in minder gunstige omstandig
heden, haar rustige, soliede gang. Uh
nieuwsgierigheid en beroepshalve heb
ben we de Peugeot met de Kip (zondei
medepassagiers) eens een lange steile
helling afgejaagd en noteerden toen een 1
top van ruim 130 km/h, wel een bewijs i
dat auto en kampeerwagen in dit geval i
een rij-eenheid vormden en zelfs in
extreme situaties in harmonie reden.
In een volgend artikel gaan we cara
vannen in de bergen. H.
(Advertentie)
PER FLES 29 CENT GROTE GEZINSFLES 75 CT
Dit meisje uit het dag-verpleeghuis in Ottawa keek een beetje
benauwd, toen zij door keizerin Farah werd aangezet bij het
schommelen. De sjah van Iran en zijn gemalin brengen een bezoek
aan Canada.
De Comecon de Raad voor
Wederzijdse Economische Bijstand
de communistische organisatie
voor economische integratie van
de Oost-Europese landen onder
gaat een ingrijpende hervorming
teneinde de starre organisatie aan
te passen aan de gewijzigde om
standigheden binnen het Sowjet-
blok, tengevolge van de grotere
zelfstandigheid van de leden-sta-
ten.
De ledenlanden zijn momenteel bezig
met de statuten van de organisatie in
grijpend te veranderen om hun eigen
autonomie op het gebied van de econo
mische planning en politiek te kannen
stabiliseren dan wel vergroten.
De organisatie werd door Kroestjev
benut om de hegernomie van het Krem
lin op economisch gebied te versterken
als compensatie voor het verlies aan
politieke invloed in dé jaren vijftig en
zestig. Het was vooral de Roemeense
regering, die vele maatregelen van
Moskou terzijde legde en zelfstandig bi
laterale handelsovereenkomsten met
westerse landen sloot. In 1963 haalde
de Sovjet-Unie definitief bakzeil en
sindsdien is de gedachte van de supra
nationale planning onder leiding en ten
dienste van de Russen opgeheven. Elk
lidland kan nu zelf beslissen of het aan
bepaalde projecten wil participeren.
Zo hebben de Roemenen geweigerd deel
te nemen aan de integratie van de staal-
produiktie in Oost-Europa.
Een wijziging trad 17 september 1964
op toen Zuid-Slavië werd toegestaan ge
associeerd lid te worden en zich door
toehoorders te laten vertegenwoordigen
op de vergaderingen van de Unie. Dit
Langs verscheidene Zwitserse
wegen zijn originele horden ge
plaatst, welke beduiden, dat, wan
neer men langzaam (met een slak
ke gang) rijdt, uiterst rechts moet
houden. Ook langzaam rijden, kan
voor het verkeer gevaarlijk zijn.
opende de weg voor een dergelijke be
trekking voor vele andere landen.
Over het algemeen wordit verwacht,
dat het zwaartepunt zal worden verlegd
van de centrale overheid naar de afzon
derlijke industrieën, zodat aan de ma
cro-planning een einde komt ten gunste
van meer gedetailleerde planning. Als
voorbeeld wordt Intermetall een in
Boedapest gevestigd lichaam, dat zilh
voornamelijk met de staalpróduktie in
de ledenlanden bezighoudt genoemd-
Een reconstructie van de Comecon zal
niet alleen de economische groei van de
Oost-Europese landen ten goede komen,
maar kan eveneens een nieuwe basis
leggen voor nieuwe economische samen
werkingsvormen met de zo dikwijls ver
wenste EEG.
De bereidheid, die de Sovjet-Unie
onlangs toonde om een handelsover
eenkomst met de Benelux-landen te
sluiten, heeft niet alleen een economi
sche, maar ook een politieke betekenis.
Tot nu toe heeft Moskou de erkenning
van deze drielandenunie steeds gewei
gerd door haar eis, de meestbegun-
stigingsclausule in een eventueel han
delsakkoord op te nemen, te handha
ven. Rusland heeft deze voorwaarde
nu laten varen en volgde daarmede
het voorbeeld van andere Oost-Euro
pese landen zoals Tsjecho-Slowakije
en Hongarije die reeds eerder met de
Benelux-landen een handelsovereen
komst sloten.
We kunnen ons nu afvragen of de Sov
jets mettertijd bereid zullen zyn de
E.E.G- als duurzame economische
unie te erkennen. Vooralsnog mag een
dergelijke koerswijziging in de econo
mische politiek van het Kremlin niet
worden verwacht hoewel bij de bespre
kingen met de Benelux de bestaande
elementen van een gecoördineerde
handelspolitiek binnen de Europese
gemeenschap een grote rol spelen. De
Sovjet-Unie zal als elk ander land de
EEG-clausules op de lange duur moe
ten respecteren wil een vruchtbare sa
menwerking met deze West-Europese
landen tot stand komen. Ook de an
dere communistische landen hebben
deze bepalingen voortdurend terzyde
geschoven.
De Nederlandse export naar de Sov
jet-Unie bedroeg in 1963 bijna 86 miljoen
gulden, terwijl de import uit dit land een
waarde van 171 miljoen beliep. In 1962
was de partiële handelsbalans met Rus
land gunstiger toen de export ter waarde
van 155 miljoen gulden de import van
132 miljoen ruim overtrof. Onze uitvoer-
prodiuikten bestaan voornamelijk uit ma
chines, organisch-chemische produkten
en plaatijzer. Ook onze zuiderburen
streefden naar een grotere export van
hun metaalverwerkende- en machine-
industrie. De invoerprodukten van beide
Benelux-partners bestaan uit tarwe,
steenkool, hout ijzer en staal.
De Belgische handelsbalans met de
Sovjet-Unie toonde in de afgelopen drie
jaren een handelstekort, dat steeds gro
ter werd- De Belgen hebben hun export
naar Rusland in 1963 in vergelijking met
de voorafgaande jaren weten te verdub
belen n-I. van 660 tot 1230 miljard francs.
De invoer uit dit land beliep in 1963
echter een waarde van 2500 miljard
francs. De Belgen hebben zich vooral
toegelegd op de uitvoer van eindproduk-
ten, die vervaardigd zijn uit Russische
grondstoffen en halffabrikaten. De ver
edeling vindt voornamelijk plaats in de
sectoren van de petroleum en bouwma
terialen. De Russische handel met het
groothertogdom Luxemburg is een te
verwaarlozen factor in de totale han-
delsomzetten met de Benelux.
Onlangs kondigden de Sovjets aan, dat
zij de Nederlandse markt zullen gaan
voorzien van computers en elektronische
apparatuur, die met die van Amerikaans
fabrikaat zal moeten concurreren. De
Russische prijzen liggen gemiddeld 30
procent lager dan die van de andere le
veranciers, zodat een goede kans op af-
zetvergroting van hun zijde aanwezig is.
Sedert de oprichting van de E.E.G. in
1958 is zij het mikpunt geweest van
scherpe aanvallen van de zijde van de
communistische landen, die vooral wa
ren gebaseerd op de gedachte, dat dit
samenwerkingsverband hoewel vol
gens de Leninistische doctrine gedoemd
ten onder te gaan nieuwe imperialis
tische pogingen waren hun afzetgebieden
in de ontwikkelingslanden te vergroten,
hetgeen de uitbreiding van het commu
nisme over de gehele aardbol in de weg
staat. De instelling van de Comecon
de Oost-Europese pedant van de E.E.G.,
die het echter niet voor de wind gaat
moet aan de economische groei en wel
vaar tsverhetering voldoende weerstand
SPRINGFIELD. MASIACHUSETTS
(UPI) In Springfield in de Amerikaan
se staat Massachusetts is een 26-jarige
vrouw gearresteerd, nadat ze vijf van
haar kinderen, vier jongens en een
meisje, met een handdoek gewurgd had.
De hysterische vrouw was haar daad
gaan opbichten bij een buurvrouw.
De echtgenoot van de vrouw, een 43-
jarige in Jamaica, West-Indië geboren
man, was op het ogenblik van de moord
naar zijn werk. Al sinds zes jaar werkt
'hij als assistent-chef van de wasserij in
een ziekenhuis.
Toen de vrouw bij haar bovenbuur
vrouw was komen vertellen wat was ge
beurd, ging deze naar beneden, waar ze
de vijf lijken vond. Ze telefoneerde ver
volgens de politie.
Een soortgelijk drama reeft zich
maandag afgespeeld in Skowhegam,
Maine, waar een moeder zelfmoord
pleegde na haar vier kinderen ernstig
mishandeld te hebbes.
bieden om de Marxistische idealen te
doen slagen.
De Russen beweren, dat de Europese
Gemeenschap een politiek van discrimi
natie tegenover de communistische lan
den voert door opwerping van een
groot aantal kunstmatige handelsbar
rières.
De uitbreiding van de handel van de
communistische met de landen van de
EEG is grotendeels afhankelijk van
de vergroting van him export, daar
zij slechts maximaal zoveel mogen im
porteren als exporteren. De struktuur
van de totale export zal dan een wijzi
ging moeten ondergaan; zij bestond in
1962 voor 28,1 procent uit oliepixxiukten,
17,2 procent uit hout, 15 procent uit ert
sen, ijzer en non-ferrometalen, 7,4 pro
cent uit steenkool, 4,1 procent uit chemi
sche en voor 5,4 procent uit textielpro-
dukten, voor 5,4 procent uit graan, en
voor het overige uit diverse produkten.
Hoewel de reeds bestaande gemeen
schapsregelingen de communistische
landen voldoende zorgen geven, is het
vooral de algehele coödinatie van de
handelspolitiek van de zes EEG-lan-
den die vyandelijkheid uitlokt, waardoor
de onderhandelingspositie nauwelyks
verbetert.
(Advertentie)
Stop met slikken van middelen die
geen blijvende verlichting geven. Vraag
de apotheker of drogist NORAC. Niets
anders. NORAC brengt het maagzuur
in gezond evenwicht.
Wees goed voor uzelfen uw maag)
Norac is 'n NORIT produkt
PARIJS (U.P.I.) Parijs moge J
doorgaan voor wereldhoofdstad vam
de damesmode, volgens een rapport
in „Etudes et conjuncture" van het
nationaal instituut voor de statistiek
en economische studies, geeft het
Franse manvolk meer aan kléren
l uit dan zijn dames. J
l De studie, gemaakt in 1953 en 5
daarna in 1963, wijst uit, dat de
Franse man in laatstgenoemd jaar
gemiddeld 548,50 frank aan kleding
besteedde. Zijn dame gaf een ge-
middelde van maar 451,50 frank uit
Z De studie is in beide jaren tot Z
J dezelfde conclusie gekomen voor Z
alle leeftijdsgroepen, op platteland J
zowel als in de sta«d. Jongelui ge-
ven het meest aan kleren uit. Jon-
gens in de leeftijdsgroep van 14 tot
20 besteedden aan kleren gemid-
gemiddeld 703 frank, meisjes maar
671. De meisjes gaven veel meer uit Z
S aan onderkleding hoeden en acces- Z
soires, maar hét verschil werd Z
ruimschoot goedgemaakt door be-
sparingen op bovengoed.
w