MET DE CARAVAN NAAR DE COTE D' AZUR Aan de rol (AÉnutudtee Is handel Benelux-Sovjet-Unie inleiding tot akkoord met EEG? 0 1 JOSEPH GUY fll.10 ALMDUDLER... HEERLIJK! Schommelen met de keizerin moe van maagzuur? Waarom kampeerseizoen afwachten FRANSE COGNAC Russische invloed in Comecon neemt af Politieke betekenis Bezwaren rv „ijdeler j \dan de vrouw Moeder wurgt vijf kinderen Alles nog rustig tips-tips - tips-tips Franse hoffelijkheid Twee ton op de wielen Alles went! Oui, oui, oui.. ORIGINELE In Oostenrijk worden ze geplukt de geurige Alpenkruiden waarmede Almdudler wordt bereid. Almdudler is fris, verkwikkend apart Alcoholvrij, maar ook heerlijk om te mixen voor longdrinks. bij slakkengang Rechtshouden neem natuur-grijze I Franse man i DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 2R MEI 1965 dress-shirt in eepdessins. 5.95-7.95 dress-shirt in epdessins met aboord. 5.95-7.75 ;-shirt in prach- bleu en grijs. 5.75-7.50 Er komen steeds meer kampeer wagens in het land. Het vakantie volk, dat vroeger met tenten op «tap ging, koopt of huurt nu een caravan, of denkt er over dit mettertijd te doen. Voor een ge zin met kinderen is een huisje op wielen een bevredigende op lossing van het jaarlijks terug kerende vakantieprobleem. Een caravan is veel comfortabeler dan een tent, goedkoper en minder Irriterend dan een hotel en avon tuurlijker en vrijer dan een zo merhuisje of bungalowtje. In een caravan is een gezin niet in een vreemde omgeving, maar gewoon thuis misschien wel wat krap behuisd, maar kamperen betekent vrij vertaald ook zich behelpen. Met een beetje aanpassen kan het huiselijke levensritme worden voortgezet. Voor kinderen is dit belangrijk. Ze zijn gauw ver trouwd met het nieuwe milieu. En ouders en kinderen leren elkaar ook beter kennen, hoewel niet altijd van hun gunstigste zijde. Caravannen vraagt ook verdraagzaamheid, want meer dan thuis is het gezin onder ons. het drukke verkeer zit of op minder goede wegen manoeuvreert. Trek wagen en caravan moeten aan elkaar gewaagd zijn, een harmonische eenheid vormen en ook in moeilijke rij- omstandigheden sympathiek met elkaar omgaan. Men wil graag ook nog fatsoen lijk rijden, opschieten en een redelijke kruissnelheid aanhouden. Rijden met een caravan achter de auto is niet moeilijk, maar de com binatie moet aan de na tuurlijke eisen voldoen. Praktisch alle wagens kunnen een caravan trek ken, maar er zijn grenzen. Er moet een gunstige verhouding zijn tussen de trekkracht van de auto en het kaliber van de kampeerwagen. In de prospectussen wordt alles voorgerekend. De erva ring leert dan de rest, bijvoorbeeld dat men be ter een ruimere marge had kunnen nemen. Het totale gewicht van de aanvullende kampeeruitrusting, bagage, levensmid delen, en wat er allemaal nog bijkomt, valt meestal tegen. Overbelasting en onoordeelkundig pakken wreken zich later als men met de combinatie in T^erugslaan van de motor, al dan niet gecombineerd met een sputterend geluid, kan worden veroorzaakt door een oververhitte motor, een onjuist ontstekingstijdstip, koolafzetting in de verbrandingsruimte, een fout in de car burateur of de benzinepomp, het aan zuigen van valse lucht, deels verstopte benzinetoevoer of niet goed functio nerende kleppen. Tnspeoteren der remschoenen is meer L dan alleen maar kijken naar de dikte der remvoering. De remschoenen dienen mechanisch in een prima conditie te zijn, de verbinding met en de geleidin gen door de remankerbouten moet feilloos zijn, die terugtrekveren moeten de remschoenen volledig tegen de nok ken terugtrekken en wat de voering betreft, deze moet zo zijn dat er nog minstens 10.000 km mee gereden kan worden. Bovendien mag de voering niet beschadigd of vet zijn en moet de voering muurvast op de schoen geklon ken of gevulcaniseerd zijn. Probeer het koelwerk van uw radia- teur zo schoon mogelijk te houden. Door de rijwind ingeblazen en verder door de ventilator ingezogen veront reinigingen dienen langs dezelfde weg als waarlangs ze naar binnen kwamen, naar buiten geblazen te worden en wel het liefst door middel van de lucht- slang. Gebruik nooit een metalen pen voor dit karweitje want hiermee zou u het koelwerk beschadigen. Wel kunt u hiervoor een houten of plasticpen gebruiken. Cchokbrekers zijn gevuld met (spe- ciale) olie. Verlies van deze olie door lekkage resulteert altijd in een slechter of geheel niet meer werken van de schokbreker. Het is daarom zeer verstandig bij het constateren van een schokbrekerlekkage contact op te nemen met uw garage; soms is repa ratie nog mogelijk en zo niet dan zult u moeten laten vernieuwen. U VRAAGT MAAR De heer van Z. wonende in de omge ving van Breda, sta/at in tweestrijd over de vraag, waar hij zijn nieuwe auto (het merk laten we maar in het mid den) zal kopen. Een bedryf in het dorp geen dealer van enig merk, is graag genegen de wagen te leveren. Een an dere mogelijkheid is rechtstreeks bij de dealer in Breda te kopen. De vraag is nu maar wat is het beste. De gegevens in uw brief waren te sum mier om ons een duidelijk beeld te kunnen vormen van uw woon-, werk en eventuele reisomstaridighedenWe nemen dus maar aan dat u zowel in uw dorp woont als werkt. In dat geval js er alles voor te zeggen om bij u ter plaatse de auto te bestellen. Immers Ï6Ï j dat de dealer te Breda aan net door u bedoeld bedrijf levert (waar door dit bedrijf incidenteel als sub- dealer fungeert) impliceert dat de dea ler overtuigd is van de technische kwa liteiten en vereiste mogelijkheden van J3en dat dus in staat moet worden geacht, alle service en répara- ue-werkzaamheden op zich te nemen. Dit betekent voor u zelf een aanzien lijke tijdsbesparing om nog maar te zwijgen van de km's die u anders zou moeten rijden. Voorts lykt ons ook hel persoonlijke contact en een mogelijk oeter begrip voor uw persoonlijke be langen wel doorslaggevend. Mogelijke nadelen (in het algemeen) kunnen zijn net minder gespecialiseerd zijn van het personeel, het niet „alles" in voorraad d4ee s of geheel ontbreken an moderne testapparatuur etc. Geluk kig is het door u uitverkoren merk er een van de „grote" drie, zodat u in uit opzicht niet veel riskeert. AI vroegtydig in het jaar zyn we er met een kampeerwagen op uitgetrokken, naar de zonnige Cöte d'Azur, via West- Duitsland, de Zwitserse en Franse Alpen. Voor de afwisseling was het interessant eens te ondervinden in welke mate het caravanleven in het in onze dreven nog verlaten kampeer seizoen dragelijk, verheffend of zelfs amusant kan zijn. Dicht bij huis hoefdien we het niet te zoeken, want op onze breedtegraden is er dan nog geen caravan op de weg te bekennen. Accommodatie is er ook niet. Pas in de wintersportplaatsen en aan de Middellandse Zee worden er kampeerterreinen permanent open gehouden. Ze liggen niet direct langs de normale reiswegen, liefst hogerop in de bergen, maar goed bereikbaar, al moeten er in sommige gevallen sneeuwkettingen om de banden. Aan de Cöte d'Azur kan men hier en daar terecht en zonodig wordt een kampeerterrein, dat normaal in het winterseizoen is gesloten, door de vriendelijke eigenaar even opengesteld. De temperatuur is hier in de eerste maanden van het jaar voor ons noor derlingen al schappelijk genoeg. De wat afgelegen winterkampeerplaat sen zijn minder geschikt voor cara- vanners op doorreis. Voor de moeite om er te komen moet men er eigenlijk een weekje blijven uitrusten en zich in het kleurrijke en gezonde wintersport leven storten. We hebben dit op de terugweg gedaan op de Chanubrousse, ongeveer 30 km van Grenoble, 1650 meter hoog, een ideaal oord voor win- tercaravanning, met accommodatie en comfort voor enkele honderden kam peerwagens: elektrische aansluitingen, verwarmde sanitaire inrichtingen, warm water, winkels en gratis veel sneeuw en zon. We komen er nog nader op terug. Als caravanner wil men vry zyn, wo nen waar men wil en staan waar men goeddunkt. In Frankrijk zijn autori teiten en burgers bijzonder hoffelijk en hulpvaardig tegenover kampeerders. In kleinere plaatsen, waar moet worden overnacht, weet de gendarmerie altijd een provisorische kampeergelegenheid, byvoorbeeld in het plaatselyk park of midden op het dorpsplein. Niemand stoort zich hier aan de vreemde gasten. Het is heel gewoon. Toevallig hebben we met de hele com binatie een nacht op een gereserveerde P-strook gestaan en dit 's morgens tot een uur of negen volgehouden. In een caravan kan men zich ook verslapen. Het plein, waaraan enkele officiële gebouwen stonden, was reeds bezaaid met auto's. Wij lagen er breeduit tus sen. Geen geklop op de deur of ge toeter, maar zwijgende en minzame wellevendheid en vergaande hoffelijk heid... van de zijde van automobilisten, en nog wel officiële, met gereserveerde P-plaatsen. Normaal moet men de gastvrijheid niet op een dergelijke zware proef stellen, maar het was toch een ple zierige gewaarwording. Van Frankrijk reizigers hebben we wel andere ver halen aangehoord, maar alle Fransen zijn natuurlijk niet gelijk en wij heb ben het dan blijkbaar goed getroffen. De combinatie bestond uit een Peugeot 404 met een Kip-kampeerwagen aan de trekhaak, type Hy-Line, een middel groot gevaarte van een kleine 600 kg, met slaapplaatsen voor vier personen. Met een bovenbed kunnen er 5 a 6 mensen in of een gezin van hoogstens zes, maar dan liever wel „makke schapen". We hadden de ruimte alleszins nodig: twee volwassenen en vier kinderen, onder wie één kleintje. Om praktische redenen werden de slaapbanken van de auto ingeschakeld. Dit is minder omslachtig dan een voortent of een jeugdtent apart, die we in meer zo merse omstandigheden wel hadden mee genomen. Met de levende have en de inventaris kwam het gewicht van de combinatie op ruim 2000 kg. Omdat we instructieboekjes slechts oppervlakkig doornemen en ons nooit hebben toegelegd op model-kamperen, was het reisklaar maken van het ge motoriseerde span meer een kwestie van tijd dan van passen en meten. Bepaald oordeelkundig was er niet ge pakt, maar haal de boel er maar eens weer met koele berekening uit, als alles er in zit. En als men thuis al op het vastgestelde tijdschema achter is. Hadden we een 'gunstige verhouding ussen de trekkracht van de auto en het totale gewicht, plus een ruime marge? Eerst maar eens kijken of het ging. Met caravanning hadden we nog niet veel ervaring, maar een gulden ver zekering is, dat alles went. Zo moet HOLLANDSE PRIJS PER HELE ILES ROTTERDAM OP Z'N BEST •PIDO - HAVENRONDVAARTEN - DELTATOCHTEN BLIJDORP - EUROPA'S MOOERNSTE DJERGAAR06 EUROMAST-U UNIEK UITZICHT OP 110 M. HOOGTE men er aan wennen dat de acceleratie I aanmerkelyk trager is, de topsnelheid1 veel lager, de caravan een breed en hoog gevaarte, waarvoor extra weg- ruimte moet worden vry gemaakt en j waarmee (byvoorbeeld in drukke ste- den) niet gemakkelyk geparkeerd kan worden. Inhaalmanoeuvres moeten voorzichtig 1 worden ondernomen, het achterop ko-< mende verkeer moet via de verlengde1 buitenspiegel in de gaten worden ge-1 houden. We hadiden ruimschoots de ge- legenheid om de nieuwe situatie te overdenken en vertrouwd te raken met de positie van automobilist „met een blok aan het been", want de krachtige - Peugeot-motor reageerde in de gege-, ven omstandigheden vrij resoluut. Op de autobaan in Duitsland konden we1 een kruissnelheid van 85-90 km/h aan-1 houden. Op hellingen vertoonde die wa gen, teruggeschakeld in de derde of tweede, een verrassende trekkracht, i m.a.w. de „404" kon het zware werk l gemakkelijk aan, hetgeen later in de bergen nog duidelijker bleek. Stabiel en volkomen onverschillig lag1 de „Kip" achter de wagen. Op oneffer 1 weggedeelten verstoorde deze goed ge veerde caravan de rijstijl niet, en aar het stuur merkten we geen onrust aa» de trekhaak. De combinatie behield zelfs in minder gunstige omstandig heden, haar rustige, soliede gang. Uh nieuwsgierigheid en beroepshalve heb ben we de Peugeot met de Kip (zondei medepassagiers) eens een lange steile helling afgejaagd en noteerden toen een 1 top van ruim 130 km/h, wel een bewijs i dat auto en kampeerwagen in dit geval i een rij-eenheid vormden en zelfs in extreme situaties in harmonie reden. In een volgend artikel gaan we cara vannen in de bergen. H. (Advertentie) PER FLES 29 CENT GROTE GEZINSFLES 75 CT Dit meisje uit het dag-verpleeghuis in Ottawa keek een beetje benauwd, toen zij door keizerin Farah werd aangezet bij het schommelen. De sjah van Iran en zijn gemalin brengen een bezoek aan Canada. De Comecon de Raad voor Wederzijdse Economische Bijstand de communistische organisatie voor economische integratie van de Oost-Europese landen onder gaat een ingrijpende hervorming teneinde de starre organisatie aan te passen aan de gewijzigde om standigheden binnen het Sowjet- blok, tengevolge van de grotere zelfstandigheid van de leden-sta- ten. De ledenlanden zijn momenteel bezig met de statuten van de organisatie in grijpend te veranderen om hun eigen autonomie op het gebied van de econo mische planning en politiek te kannen stabiliseren dan wel vergroten. De organisatie werd door Kroestjev benut om de hegernomie van het Krem lin op economisch gebied te versterken als compensatie voor het verlies aan politieke invloed in dé jaren vijftig en zestig. Het was vooral de Roemeense regering, die vele maatregelen van Moskou terzijde legde en zelfstandig bi laterale handelsovereenkomsten met westerse landen sloot. In 1963 haalde de Sovjet-Unie definitief bakzeil en sindsdien is de gedachte van de supra nationale planning onder leiding en ten dienste van de Russen opgeheven. Elk lidland kan nu zelf beslissen of het aan bepaalde projecten wil participeren. Zo hebben de Roemenen geweigerd deel te nemen aan de integratie van de staal- produiktie in Oost-Europa. Een wijziging trad 17 september 1964 op toen Zuid-Slavië werd toegestaan ge associeerd lid te worden en zich door toehoorders te laten vertegenwoordigen op de vergaderingen van de Unie. Dit Langs verscheidene Zwitserse wegen zijn originele horden ge plaatst, welke beduiden, dat, wan neer men langzaam (met een slak ke gang) rijdt, uiterst rechts moet houden. Ook langzaam rijden, kan voor het verkeer gevaarlijk zijn. opende de weg voor een dergelijke be trekking voor vele andere landen. Over het algemeen wordit verwacht, dat het zwaartepunt zal worden verlegd van de centrale overheid naar de afzon derlijke industrieën, zodat aan de ma cro-planning een einde komt ten gunste van meer gedetailleerde planning. Als voorbeeld wordt Intermetall een in Boedapest gevestigd lichaam, dat zilh voornamelijk met de staalpróduktie in de ledenlanden bezighoudt genoemd- Een reconstructie van de Comecon zal niet alleen de economische groei van de Oost-Europese landen ten goede komen, maar kan eveneens een nieuwe basis leggen voor nieuwe economische samen werkingsvormen met de zo dikwijls ver wenste EEG. De bereidheid, die de Sovjet-Unie onlangs toonde om een handelsover eenkomst met de Benelux-landen te sluiten, heeft niet alleen een economi sche, maar ook een politieke betekenis. Tot nu toe heeft Moskou de erkenning van deze drielandenunie steeds gewei gerd door haar eis, de meestbegun- stigingsclausule in een eventueel han delsakkoord op te nemen, te handha ven. Rusland heeft deze voorwaarde nu laten varen en volgde daarmede het voorbeeld van andere Oost-Euro pese landen zoals Tsjecho-Slowakije en Hongarije die reeds eerder met de Benelux-landen een handelsovereen komst sloten. We kunnen ons nu afvragen of de Sov jets mettertijd bereid zullen zyn de E.E.G- als duurzame economische unie te erkennen. Vooralsnog mag een dergelijke koerswijziging in de econo mische politiek van het Kremlin niet worden verwacht hoewel bij de bespre kingen met de Benelux de bestaande elementen van een gecoördineerde handelspolitiek binnen de Europese gemeenschap een grote rol spelen. De Sovjet-Unie zal als elk ander land de EEG-clausules op de lange duur moe ten respecteren wil een vruchtbare sa menwerking met deze West-Europese landen tot stand komen. Ook de an dere communistische landen hebben deze bepalingen voortdurend terzyde geschoven. De Nederlandse export naar de Sov jet-Unie bedroeg in 1963 bijna 86 miljoen gulden, terwijl de import uit dit land een waarde van 171 miljoen beliep. In 1962 was de partiële handelsbalans met Rus land gunstiger toen de export ter waarde van 155 miljoen gulden de import van 132 miljoen ruim overtrof. Onze uitvoer- prodiuikten bestaan voornamelijk uit ma chines, organisch-chemische produkten en plaatijzer. Ook onze zuiderburen streefden naar een grotere export van hun metaalverwerkende- en machine- industrie. De invoerprodukten van beide Benelux-partners bestaan uit tarwe, steenkool, hout ijzer en staal. De Belgische handelsbalans met de Sovjet-Unie toonde in de afgelopen drie jaren een handelstekort, dat steeds gro ter werd- De Belgen hebben hun export naar Rusland in 1963 in vergelijking met de voorafgaande jaren weten te verdub belen n-I. van 660 tot 1230 miljard francs. De invoer uit dit land beliep in 1963 echter een waarde van 2500 miljard francs. De Belgen hebben zich vooral toegelegd op de uitvoer van eindproduk- ten, die vervaardigd zijn uit Russische grondstoffen en halffabrikaten. De ver edeling vindt voornamelijk plaats in de sectoren van de petroleum en bouwma terialen. De Russische handel met het groothertogdom Luxemburg is een te verwaarlozen factor in de totale han- delsomzetten met de Benelux. Onlangs kondigden de Sovjets aan, dat zij de Nederlandse markt zullen gaan voorzien van computers en elektronische apparatuur, die met die van Amerikaans fabrikaat zal moeten concurreren. De Russische prijzen liggen gemiddeld 30 procent lager dan die van de andere le veranciers, zodat een goede kans op af- zetvergroting van hun zijde aanwezig is. Sedert de oprichting van de E.E.G. in 1958 is zij het mikpunt geweest van scherpe aanvallen van de zijde van de communistische landen, die vooral wa ren gebaseerd op de gedachte, dat dit samenwerkingsverband hoewel vol gens de Leninistische doctrine gedoemd ten onder te gaan nieuwe imperialis tische pogingen waren hun afzetgebieden in de ontwikkelingslanden te vergroten, hetgeen de uitbreiding van het commu nisme over de gehele aardbol in de weg staat. De instelling van de Comecon de Oost-Europese pedant van de E.E.G., die het echter niet voor de wind gaat moet aan de economische groei en wel vaar tsverhetering voldoende weerstand SPRINGFIELD. MASIACHUSETTS (UPI) In Springfield in de Amerikaan se staat Massachusetts is een 26-jarige vrouw gearresteerd, nadat ze vijf van haar kinderen, vier jongens en een meisje, met een handdoek gewurgd had. De hysterische vrouw was haar daad gaan opbichten bij een buurvrouw. De echtgenoot van de vrouw, een 43- jarige in Jamaica, West-Indië geboren man, was op het ogenblik van de moord naar zijn werk. Al sinds zes jaar werkt 'hij als assistent-chef van de wasserij in een ziekenhuis. Toen de vrouw bij haar bovenbuur vrouw was komen vertellen wat was ge beurd, ging deze naar beneden, waar ze de vijf lijken vond. Ze telefoneerde ver volgens de politie. Een soortgelijk drama reeft zich maandag afgespeeld in Skowhegam, Maine, waar een moeder zelfmoord pleegde na haar vier kinderen ernstig mishandeld te hebbes. bieden om de Marxistische idealen te doen slagen. De Russen beweren, dat de Europese Gemeenschap een politiek van discrimi natie tegenover de communistische lan den voert door opwerping van een groot aantal kunstmatige handelsbar rières. De uitbreiding van de handel van de communistische met de landen van de EEG is grotendeels afhankelijk van de vergroting van him export, daar zij slechts maximaal zoveel mogen im porteren als exporteren. De struktuur van de totale export zal dan een wijzi ging moeten ondergaan; zij bestond in 1962 voor 28,1 procent uit oliepixxiukten, 17,2 procent uit hout, 15 procent uit ert sen, ijzer en non-ferrometalen, 7,4 pro cent uit steenkool, 4,1 procent uit chemi sche en voor 5,4 procent uit textielpro- dukten, voor 5,4 procent uit graan, en voor het overige uit diverse produkten. Hoewel de reeds bestaande gemeen schapsregelingen de communistische landen voldoende zorgen geven, is het vooral de algehele coödinatie van de handelspolitiek van de zes EEG-lan- den die vyandelijkheid uitlokt, waardoor de onderhandelingspositie nauwelyks verbetert. (Advertentie) Stop met slikken van middelen die geen blijvende verlichting geven. Vraag de apotheker of drogist NORAC. Niets anders. NORAC brengt het maagzuur in gezond evenwicht. Wees goed voor uzelfen uw maag) Norac is 'n NORIT produkt PARIJS (U.P.I.) Parijs moge J doorgaan voor wereldhoofdstad vam de damesmode, volgens een rapport in „Etudes et conjuncture" van het nationaal instituut voor de statistiek en economische studies, geeft het Franse manvolk meer aan kléren l uit dan zijn dames. J l De studie, gemaakt in 1953 en 5 daarna in 1963, wijst uit, dat de Franse man in laatstgenoemd jaar gemiddeld 548,50 frank aan kleding besteedde. Zijn dame gaf een ge- middelde van maar 451,50 frank uit Z De studie is in beide jaren tot Z J dezelfde conclusie gekomen voor Z alle leeftijdsgroepen, op platteland J zowel als in de sta«d. Jongelui ge- ven het meest aan kleren uit. Jon- gens in de leeftijdsgroep van 14 tot 20 besteedden aan kleren gemid- gemiddeld 703 frank, meisjes maar 671. De meisjes gaven veel meer uit Z S aan onderkleding hoeden en acces- Z soires, maar hét verschil werd Z ruimschoot goedgemaakt door be- sparingen op bovengoed. w

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 11