Win een vliegtocht per luchtmacht-Friendship
naar
Deltawerken
rama
INVULFORMULIER
Luchtmachtprijsvraag
Dagblad De Stem
tapels geld met
an Ferrania
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 MEI 1965
j De luchtdoop krijgt de leerling-vlieger op de vliegbasis Woensdrecht in de
Fokker S 11. Na deze z.g. elementaire vliegopleidimg gaat de leerling naar Brus-
tem in België, waar hij de voortgezette vlieg opleiding volgt. Dan komt hij
erug op Woensdrecht voor de Transitie-vliegopleiding. Deze laatste fase in de op-
eiding geschiedt op de:
a. Fokker S 14 Machtrainer
b. Fouga Magister
c. Douglas DC 3 Dakota
d. Lockheed T 33
Invullen, uitknippen en op een briefkaart plakken (of in een
enveloppe). Daarna opsturen aan
Luchtvaartredactie
Dagblad De Stem
Reigerstraat 16, Breda
Vraag 1. Oplossing
2
3
4.
5
6.
7.
8.
8.
e 10.
11.
12.
(Voorbeeld: Vraag 1 Oplossing a.
- 2 c.)
INZENDEN VOOR 1 JUNI 1965.
In de meidagen van 1940 ging de Nederlandse luchtmacht strijdend en eervol onder tegen de verbijste
rende overmacht van Goerings Luftwaffe. In dt> luchtstrijd onderscheidde zich in het hijzonder één
type vliegtuig, een tweemotorige jachtkruiser (zie foto).
Dat was a. de Fokker D XXI
b. de Douglas 8A
c. de Fokker G-l
d. de Koolhoven FK 51
J Het oudste van de hieron-
onder vermelde militaire
vliegvelden iss
a. Twenthe
b. De Molenheide bij Gilze
c. Woensdrecht
d. Welschap bij Eindhoven
De eerste commandant van de
Militaire luchtvaartafdeling was
F)OOR mee te doen aan onze prijsvraag dingt u mee naar een plaats in de cabine van de Troopship.
Uiterlijk 1 juni moeten wij de oplossingen binnen hebben, willen we nog tijdig de dertig rondvluchten geregeld
krijgen. Indien er meer dan DERTIG inzenders van een volledig juiste oplossing zijn, dan worden de dertig rond
vluchten onder de goede inzenders verloot.
Personeel van Dagblad De Stem, hun gezinsleden en personeelsleden van de Koninklijke Luchtmacht zijn van
deelname uitgesloten.
STEEK gerust uw licht eens op bij een luchtmachtmilitair bfj u in de buurt. Hjj zal u allicht kunnen
helpen en minstens wijst hij u de weg, waarlangs u het speurwerk voort moet zetten.
Nogmaals: oplossingen dienen uiterlijk op 1 juni binnen te zijn bij de
Luchtvaartredactie
Dagblad De Stem,
Reigerstraat 16,
BREDA.
Prijswinnaars krijgen zo snel mogelijk hun „ticket" en aanwijzingen voor de rondvlucht thuisgestuurd,
in elk geval vóór zaterdag voor pinksteren.
lit. Nadat u de gewone prijs voor
nijgt u van Ferrania: 20 of 36
Jes gratis, met uw gratis ingeraam-
rzorgd, in gratis luxe plastic doos.
|k bedrag. Maar dat niet alleen,
want wat u fotografeerde, komt
:n van de natuur. En u spaart tijd.
rania is de bekende binnen-drie-
'iir u zich ook bevindt. Ferrania
hg voor uw filmcenten. Neem
28 kleinbeeld kleurenfilm!
wiïmm
elke dia gratis ingeraamd
lymans Foto- in CIné-lmport N.V. Dsn Haafl - A dam
In nauwe samenwerking met de Koninklijke Luchtmacht en zeer in het bizonder met de
vliegbasis Woensdrecht, biedt DAGBLAD DE STEM zijn lezers een interessante luchtmacht-
prijsvraag aan, waarvoor maar liefst DERTIG RONDVLUCHTEN PER FOKKER F 27 FRIEND
SHIP zijn ingezet. Uw inzet hoeft slechts te zijn: wat speur- en denkwerk en de moeite die
het U kost Uw oplossing tijdig in te zenden.
De rondvlucht, waarvan de Deltawerken het voornaamste doel vormen, heeft plaats op dins
dag 8 juni (derde pinksterdag) vanaf de vliegbasis Woensdrecht, waar dan „open dag'
gehouden wordt.
„Open dag" wil zeggen dat ieder burger met of zonder zij.ii hele familie van harte wel
kom is op de anders zo streng gesloten basis. Luchtmachtmaniien sloven zich dan uit om de
burgerij te lonen wat de luchtmacht is en doet, hoe zij werkt en waarom. Op de vliegbasis
W oensdrecht, waar men in liet verleden geleerd heeft dat vele duizenden willen komen kijken
naar de tentoongestelde vliegtuigen, apparatuur en allerhande materieel; naar de schitte
rende vliegdemonstraties enz., houdt men niet van half werk. Daarom zijn er twee open
dagen. Op tweede pinksterdag al gaan de poorten van de vliegbasis open en kan iedereen
(vanzelfsprekend kosteloos) de grote luchtmachttenloonstelling en diverse basisgebouwen
bezichtigen. Op 8 juni (derde pinksterdag) wordt er bovendien een vliegdemonstratie gege
ven waaraan natuurlijk ook het befaamde stuntteam „Whisky Four" meewerkt.
OP die feestelijke dag vliegen ook dertig abonnees van DAGBLAD DE STEM in de formidabele Fokker
F 27 Troopship (de militaire versie van de Friendship) boven het groene West-Brabant, boven de
Zeeuwse eilanden en de indrukwekkende Deltawerken. Op geen enkele manier ziet men de omvang en
vooral het doel van de kunstwerken in de zeearmen zó goed als vanuit de lucht.
a. Luitenant-generaal L A. Aler
b. de Kapitein der genie
H. Wallaardt Sacré
c. Generaal C. J. Snijders
d. Luitenant Albert Plesman.
De lijst van prijswinnaars wordt tevens op zaterdag 5 juni in onze krant gepubliceerd.
Gebruik voor de inzending van uw oplossing het uitknipformulier elders op deze pagina of teken dit
anders na op een briefkaart.
f\ De vlucht, genoemd onder vraag 8
,7 was natuurlijk van historische be
tekenis. Daarom lijkt het niet te
veel om te vragen wie haar uitvoerde:
Henrl Wijnmalen
b. Jan Olieslagers
Graaf de Lambert
d. Anthony Fokker
r/l In 1948 kreeg de koninklijke
l (J luchtmachttoen nog LSK ge
heten, de eerste straaljagers.
Een nieuw tijdperk was begonnen. De
eerste „jets", die getooid met het
Nederlandse luchtmacht-rozet over
ons land vlogen, waren van het type:
a. Gloster Meteor
b. Hawker Hunter
c. Caravelle
d. Thunderjet
Het roemruchte 322 Dutch Spit-
f) fire Squadron werd tijdens dt
oorlog in Engeland opgericht en
nam deel aan tal van acties boven
het Kanaal, Frankrijk, de Lage Lan
den en Duitsland. Na de oorlog werd
322 de basis waarop een nieuwe
luchtmacht werd gebouwd.
Het squadron opereerde nog met
Spitfires in Indonesië en met Hunters
in Nieuw Guinea. Thans is 322 uitge
rust met de Starfighter en gestatio
neerd op Leeuwarden.
Kort na de bevrijding van het zui
den van ons land, arriveerde 322 op
Nederlandse bodem. Het eerste vlieg
veld dat 322-squadron tot basis kreeg
was:
a. Woensdrecht
b. Eindhoven
c. het hulpvliegveld Schijndel
d. Gilze-Rijen
Op 27 juni 1909 vloog voor het eerst
iemand boven Nederland. Deze eer
ste vlucht, die duizenden op de
been bracht en waarvan de oudsten on
der ons zicli nog herinneren dat de vlie
ger op een kist ging staan om met zijn
natgemaakte vinger de windrichting te
bepalen, vond plaats:
a. te Amsterdam
b. bij Etten-Leur
c. bij Gilze (Molenheide)
d. op het sportveld van Vlissingen
De luchtmacht werd op 1 juli 1913 als „Luchtvaartafdeling" (LVA)
opgericht. De LVA begon met zegge en schrijve één „aeroplane" en
dat was aanvankelijk slechts geleend van de man die het zelf bouwde.
Dit vliegtuig was: (zie foto)
a. de Fokker Spin
b. de Farman F 22
c. de Trompenburg „Spijker"
d. de Brik van Van Meel
rr Indien men nagaat hoe kostbaar de moderne supersonische
11 machines zijn, indien men zich een beeld vormt van de taak die
de vlieger anno 1965 op de smalle schouders kan worden gelegd- dan
beseft men hoe zorgvuldig de luchtmacht de kandidaat-vliegers selec
teert. Alleen de allerbesten komen door alle „zeven en filters" heen.
Als die allerbesten, na de transitie-vliegopleiding op Woensdrecht de
„wing" op de borst gespeld krijgen, dan hebben ze de staat een lieve
duit gekost. Een jachtvliegersopleiding (tot en niet de TVO dus) kost
ongeveer:
a. 1,25 miljoen gulden
b. 200.000 gulden
c. 25.000 gulden
d. 650.000 gulden
a. Starfighter - Hunter - Harvard - T 33 e. Harvard - T 33 - Thunderstreak - Hunter
b. Starfighter - Piper Cub - T 33 - Thunderstreak d. F 86K Sabre - Spitfire - Gloster Meteor - Hunter
J2 De vier vliegtuigen op
de foto's hiernaas'
zijn - van links naar rechts
5 Nergens in Nederland ziet men zo
vaak de verrichtingen van het be
faamde stuntteam „Whisky Four"
als op de Zeeuwse eilanden. Dat komt
omdat deze vier azen van de vliegbasis
Woensdrecht het Zeeuwse luchtruim tot
hun oefengebied kozen. De man die
tegenwoordig de oefeningen en demon
straties van „Whisky Four" leidt is:
a. kapitein-vlieger N. De vrij
b. de chef van de luchtmachtstaf It-
generaal A. B. Wolff
c. kapitein-vlieger H. van Dommelen
d. de minister van defensie P. de Jong
-'•~p