Win een vliegtocht per luchtmacht-Friendship naar Deltawerken rama INVULFORMULIER Luchtmachtprijsvraag Dagblad De Stem tapels geld met an Ferrania DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 MEI 1965 j De luchtdoop krijgt de leerling-vlieger op de vliegbasis Woensdrecht in de Fokker S 11. Na deze z.g. elementaire vliegopleidimg gaat de leerling naar Brus- tem in België, waar hij de voortgezette vlieg opleiding volgt. Dan komt hij erug op Woensdrecht voor de Transitie-vliegopleiding. Deze laatste fase in de op- eiding geschiedt op de: a. Fokker S 14 Machtrainer b. Fouga Magister c. Douglas DC 3 Dakota d. Lockheed T 33 Invullen, uitknippen en op een briefkaart plakken (of in een enveloppe). Daarna opsturen aan Luchtvaartredactie Dagblad De Stem Reigerstraat 16, Breda Vraag 1. Oplossing 2 3 4. 5 6. 7. 8. 8. e 10. 11. 12. (Voorbeeld: Vraag 1 Oplossing a. - 2 c.) INZENDEN VOOR 1 JUNI 1965. In de meidagen van 1940 ging de Nederlandse luchtmacht strijdend en eervol onder tegen de verbijste rende overmacht van Goerings Luftwaffe. In dt> luchtstrijd onderscheidde zich in het hijzonder één type vliegtuig, een tweemotorige jachtkruiser (zie foto). Dat was a. de Fokker D XXI b. de Douglas 8A c. de Fokker G-l d. de Koolhoven FK 51 J Het oudste van de hieron- onder vermelde militaire vliegvelden iss a. Twenthe b. De Molenheide bij Gilze c. Woensdrecht d. Welschap bij Eindhoven De eerste commandant van de Militaire luchtvaartafdeling was F)OOR mee te doen aan onze prijsvraag dingt u mee naar een plaats in de cabine van de Troopship. Uiterlijk 1 juni moeten wij de oplossingen binnen hebben, willen we nog tijdig de dertig rondvluchten geregeld krijgen. Indien er meer dan DERTIG inzenders van een volledig juiste oplossing zijn, dan worden de dertig rond vluchten onder de goede inzenders verloot. Personeel van Dagblad De Stem, hun gezinsleden en personeelsleden van de Koninklijke Luchtmacht zijn van deelname uitgesloten. STEEK gerust uw licht eens op bij een luchtmachtmilitair bfj u in de buurt. Hjj zal u allicht kunnen helpen en minstens wijst hij u de weg, waarlangs u het speurwerk voort moet zetten. Nogmaals: oplossingen dienen uiterlijk op 1 juni binnen te zijn bij de Luchtvaartredactie Dagblad De Stem, Reigerstraat 16, BREDA. Prijswinnaars krijgen zo snel mogelijk hun „ticket" en aanwijzingen voor de rondvlucht thuisgestuurd, in elk geval vóór zaterdag voor pinksteren. lit. Nadat u de gewone prijs voor nijgt u van Ferrania: 20 of 36 Jes gratis, met uw gratis ingeraam- rzorgd, in gratis luxe plastic doos. |k bedrag. Maar dat niet alleen, want wat u fotografeerde, komt :n van de natuur. En u spaart tijd. rania is de bekende binnen-drie- 'iir u zich ook bevindt. Ferrania hg voor uw filmcenten. Neem 28 kleinbeeld kleurenfilm! wiïmm elke dia gratis ingeraamd lymans Foto- in CIné-lmport N.V. Dsn Haafl - A dam In nauwe samenwerking met de Koninklijke Luchtmacht en zeer in het bizonder met de vliegbasis Woensdrecht, biedt DAGBLAD DE STEM zijn lezers een interessante luchtmacht- prijsvraag aan, waarvoor maar liefst DERTIG RONDVLUCHTEN PER FOKKER F 27 FRIEND SHIP zijn ingezet. Uw inzet hoeft slechts te zijn: wat speur- en denkwerk en de moeite die het U kost Uw oplossing tijdig in te zenden. De rondvlucht, waarvan de Deltawerken het voornaamste doel vormen, heeft plaats op dins dag 8 juni (derde pinksterdag) vanaf de vliegbasis Woensdrecht, waar dan „open dag' gehouden wordt. „Open dag" wil zeggen dat ieder burger met of zonder zij.ii hele familie van harte wel kom is op de anders zo streng gesloten basis. Luchtmachtmaniien sloven zich dan uit om de burgerij te lonen wat de luchtmacht is en doet, hoe zij werkt en waarom. Op de vliegbasis W oensdrecht, waar men in liet verleden geleerd heeft dat vele duizenden willen komen kijken naar de tentoongestelde vliegtuigen, apparatuur en allerhande materieel; naar de schitte rende vliegdemonstraties enz., houdt men niet van half werk. Daarom zijn er twee open dagen. Op tweede pinksterdag al gaan de poorten van de vliegbasis open en kan iedereen (vanzelfsprekend kosteloos) de grote luchtmachttenloonstelling en diverse basisgebouwen bezichtigen. Op 8 juni (derde pinksterdag) wordt er bovendien een vliegdemonstratie gege ven waaraan natuurlijk ook het befaamde stuntteam „Whisky Four" meewerkt. OP die feestelijke dag vliegen ook dertig abonnees van DAGBLAD DE STEM in de formidabele Fokker F 27 Troopship (de militaire versie van de Friendship) boven het groene West-Brabant, boven de Zeeuwse eilanden en de indrukwekkende Deltawerken. Op geen enkele manier ziet men de omvang en vooral het doel van de kunstwerken in de zeearmen zó goed als vanuit de lucht. a. Luitenant-generaal L A. Aler b. de Kapitein der genie H. Wallaardt Sacré c. Generaal C. J. Snijders d. Luitenant Albert Plesman. De lijst van prijswinnaars wordt tevens op zaterdag 5 juni in onze krant gepubliceerd. Gebruik voor de inzending van uw oplossing het uitknipformulier elders op deze pagina of teken dit anders na op een briefkaart. f\ De vlucht, genoemd onder vraag 8 ,7 was natuurlijk van historische be tekenis. Daarom lijkt het niet te veel om te vragen wie haar uitvoerde: Henrl Wijnmalen b. Jan Olieslagers Graaf de Lambert d. Anthony Fokker r/l In 1948 kreeg de koninklijke l (J luchtmachttoen nog LSK ge heten, de eerste straaljagers. Een nieuw tijdperk was begonnen. De eerste „jets", die getooid met het Nederlandse luchtmacht-rozet over ons land vlogen, waren van het type: a. Gloster Meteor b. Hawker Hunter c. Caravelle d. Thunderjet Het roemruchte 322 Dutch Spit- f) fire Squadron werd tijdens dt oorlog in Engeland opgericht en nam deel aan tal van acties boven het Kanaal, Frankrijk, de Lage Lan den en Duitsland. Na de oorlog werd 322 de basis waarop een nieuwe luchtmacht werd gebouwd. Het squadron opereerde nog met Spitfires in Indonesië en met Hunters in Nieuw Guinea. Thans is 322 uitge rust met de Starfighter en gestatio neerd op Leeuwarden. Kort na de bevrijding van het zui den van ons land, arriveerde 322 op Nederlandse bodem. Het eerste vlieg veld dat 322-squadron tot basis kreeg was: a. Woensdrecht b. Eindhoven c. het hulpvliegveld Schijndel d. Gilze-Rijen Op 27 juni 1909 vloog voor het eerst iemand boven Nederland. Deze eer ste vlucht, die duizenden op de been bracht en waarvan de oudsten on der ons zicli nog herinneren dat de vlie ger op een kist ging staan om met zijn natgemaakte vinger de windrichting te bepalen, vond plaats: a. te Amsterdam b. bij Etten-Leur c. bij Gilze (Molenheide) d. op het sportveld van Vlissingen De luchtmacht werd op 1 juli 1913 als „Luchtvaartafdeling" (LVA) opgericht. De LVA begon met zegge en schrijve één „aeroplane" en dat was aanvankelijk slechts geleend van de man die het zelf bouwde. Dit vliegtuig was: (zie foto) a. de Fokker Spin b. de Farman F 22 c. de Trompenburg „Spijker" d. de Brik van Van Meel rr Indien men nagaat hoe kostbaar de moderne supersonische 11 machines zijn, indien men zich een beeld vormt van de taak die de vlieger anno 1965 op de smalle schouders kan worden gelegd- dan beseft men hoe zorgvuldig de luchtmacht de kandidaat-vliegers selec teert. Alleen de allerbesten komen door alle „zeven en filters" heen. Als die allerbesten, na de transitie-vliegopleiding op Woensdrecht de „wing" op de borst gespeld krijgen, dan hebben ze de staat een lieve duit gekost. Een jachtvliegersopleiding (tot en niet de TVO dus) kost ongeveer: a. 1,25 miljoen gulden b. 200.000 gulden c. 25.000 gulden d. 650.000 gulden a. Starfighter - Hunter - Harvard - T 33 e. Harvard - T 33 - Thunderstreak - Hunter b. Starfighter - Piper Cub - T 33 - Thunderstreak d. F 86K Sabre - Spitfire - Gloster Meteor - Hunter J2 De vier vliegtuigen op de foto's hiernaas' zijn - van links naar rechts 5 Nergens in Nederland ziet men zo vaak de verrichtingen van het be faamde stuntteam „Whisky Four" als op de Zeeuwse eilanden. Dat komt omdat deze vier azen van de vliegbasis Woensdrecht het Zeeuwse luchtruim tot hun oefengebied kozen. De man die tegenwoordig de oefeningen en demon straties van „Whisky Four" leidt is: a. kapitein-vlieger N. De vrij b. de chef van de luchtmachtstaf It- generaal A. B. Wolff c. kapitein-vlieger H. van Dommelen d. de minister van defensie P. de Jong -'•~p

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 27