Play back-systeem
ruïneert musicus
K
Beeren
Donald
Duck
FRANKRIJK IS EEN GROTE JUKE-BOX
Franse regering beschermt
haar artiesten niet
Toveren
Gast bij Wil en Wllleke
II
Sextet, schakelprogram met B.B.C.
Auto kopen
Luchtverontreiniging
„Teeners en pils"
Beatles II
Beatles III
V.C.W. trainer
NCRV informeert
verkeer op
Hemelvaartsdag
Laatste show
Jim Reeves op
Nederland 2
LOOSDRECHTS
JAZZCONCOURS
op radio en t.v.
T.v.-turnreportage
vervalt zaterdag
ORT
UNSTNIEUWS
kriskras door
and voor f 40.-.
daags algemeen abonne-
U voor slechts f40.- een
g heel Nederland door-
o vaak en zo ver U maar
ij als een vogel. Heerlijk,
die plaatsen te bezoeken
tijd al heen wilde gaan!
gs algemeen abonnement
baar op alle stations,
liet een pasfoto mee te
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 MEI 1965
lijk
intdekken de voordelen
•aciet. De Staatsmijnen
ar de produktie
(en ook de export naar
;land en Zwitserland),
afzet en de sterk
erde produktie methoden,
raciet in Nederland
leel en bestel snel -
■endien.
ig deze dage»...
et*
PONEERD HANDELSMERK
Nu we weer naar de vakantie toe
gaan zal menigeen naar een goed, ge
bruikt wagentje omzien. Meestal valt
men dan in handen van 'n scharre
laar en daar gaan dan je lieve centjes.
Beter kan men naar een bona fide
zaak gaan waar men na het kopen
niet denkt „dag, jouw centjes heb ik".
Wij persoonlijk hebben reeds in de ze
ven jaar dat we auto rijden onze vijfde
wagen bij zo'n bona fide zaak gekocht.
Denk niet dat ze er modelauto's ver
kopen, die nooit iets kunnen hebben,
nee maar daar gaat het juist om. Als
er wat aan komt moet Jan Boezeroen
de beurs wijd opendoen maar in die
garage staat men dag en nacht voor
de klant klaar en het kost je niet al
leen geen arbeidsloon e.d. maar je
wordt ook niet met een kluitje in het
riet gestuurd. En kijk zulke garages
vindt men niet zo gemakkelijk. Laat
het een wijze raad zijn aan mensen
die nu een wagentje willen aanschaf
fen: eerst naar een vertrouwde zaak.
BREDA MARINUS EN LUCY
VAN NIJNATTEN
(Als Pier Tania zijn documentaire
over de luchtverontreiniging woensdag
avond 'n half uur later had vertoond,
had hij deze film kunnen aanvullen
met de rode gif-zuil ,,Zo is het
Dat was waarachtig ook „luchtveront
reiniging".
C.A. v.d.S.
De laatste weken hebben we ontzet
tend veel kunnen horen en lezen over
het gebruik van alcohol door de jeugd.
Tengevolge hiervan vroeg men ons:
„Waarom dit nu allemaal. Waarom
laat men de jeugd niet rustig zijn gang
gaan?"
Er zijn o.i. verscheidene redenen
voor, om dit ten sterkste af te ra
den. Om te beginnen is alcohol zeer
slecht voor de jeugd, omdat het de
groei van de jongelui tussen de 10 en
20 zeer beslist niet stimuleert. Op de
tweede plaats bestaat de mogelijkheid,
dat men door het gebruik van alcohol
enigszins baldadig wordt en zo tot on
bezonnen daden komt. Op de derde
plaats maakt het gebruik van alcohol
een bijzonder belabberde indruk.
Men toont dat men geen lol kan heb
ben, zonder eerst wat gedronken te
hebben. Op de vierde plaats zou de
factor geld nog aan bod kunnen ko
men. Drinkt men n.l. pils of iets van
dien aard, dan blijft men over het al
gemeen nog even doordrinken, terwijl
men van limonade gegarandeerd niet
meer dan een bescheiden hoeveelheid
op kan. Als vijfde factor zouden we
nog het feit kunnen noemen, dat de
gebruikers zelf ook niet zo opgewekt en
fit zijn, als ze wel zouden willen zijn.
BREDA SWART
(Van onze medewerker H. Wouters)
PARIJS. Waarom presenteert zich de meeste-tijd en tegen alle
wellevendheidsregels in een grote (of kleine) chansonvedette op het
televisiescherm met de rug naar de kijkers en laat hij (of zij) pas na
de eerste woorden van de chanson zijn (of haar) mooi (of minder
mooi) gezicht zien? Om hem (of haar) in de gelegenheid te stellen
zijn of haar mimiek aan te passen aan de „play-back", de verfoeide, de,
een echte vedette onwaardige play-back''. Tegen de „play-back" klinkt
momenteel in Frankrijk een algemeen „tolle!"-geschreeuw. De play
back is in Frankrijk op weg om van het hele land één grote juke-box
te maken, waardoor de praktijk van de chansonniers en van de musi-
ciens voor tenminste driekwart wordt ingekrompen.
De meeste variété-artiesten, die staan
de voor een microfoon of met een micro
foon in de hand, op ons televisiescherm
verschijnen, zingen niet. Zij stellen zich
tevreden met het bewegen van hun lip
pen en met het maken van gebaren, ter
wijl men een van hun platen uitzendt.
Dit procédé draagt in alle landen de
Engelse naam van play-back". Dit sys
teem heeft van de televisie en van de
radio in feite een platenwisselaar ge
maakt. Het procédé werd zelfs toegepast
gedurende de pauze van het laatste
Eurosongfestival. Iedereen herinnert zich
de grote, Italiaanse zanger Mario del Mo
naco, die alle deelnemers aan het festi
val na hun optreden, de jury's van de
deelnemende landen en de miljoenen kij
kers voor het eerst die avond gedurende
een paar minuten, jammer genoeg hors
concours, op echte zang trakteerde! Wel
nu, zelfs deze internationaal bekende en
gewaardeerde zanger mimeerde die avond
een deel van een van zijn, op platen op-j
genomen recital. Wij hebben hier in'
Frankrijk slechts zelden de gelegenheid
om te luisteren naar de directe zang van:
een zanger. Soms een uur of nog langer j Als de platenverkoop dit jaar bljjft
zitten de Franse kijkers te kijken naar
een gesticulerende, lippenbewegende fi-
te zanger is zijn stem zijn eerste en
voornaamste grondstof. Zij geeft hem
zijn persoonlijkheid. Voor de „laborato
riumvedette" is de stem niet meer van
het allereerste belang. Dank zij een ver
nuftige uitbalancering, mogelijk gemaakt
door het gebruik van het materiaal van
een hedendaagse studio, fabriceert men
een vedettestem en dus zijn persoon
lijkheid. Daarom hechten de jonge als
paddestoelen uit de grond rijzende ve
detten zo'n grote waarde aan de, ver
schillende tienduizenden guldens kosten
de „echokamers'hun „sono", welke van
tevoren ingesteld wordt op „hun' ge
luid en welke naar believen zorgt voor
de van hen gewenste, vervalste stem. Zo
kan de industrie aanneembare zang en
muziek voortbrengen met mensen, die
normaal geen stem hebben en die geen
8e van een 16e noot kunnen onderschei
den. Zonder „sono' zouden wij zeker van
heel wat minder vedettes „genieten"!
Industrie vaart er wel bij
Welke dwaas durft er te beweren
dat de Beatles" verdreven zijn door
de Seekers? Zeer zeker niet. Maar ze
zijn wel van de eerste plaats geduwd
door de „Rolling Stones". Denk alleen
maar aan alle machtig-fijne plaatjes
die de „Rolling Stones" brengen.
De Beatle-fan, die laatst in deze ru
briek aan het woord was zal toe moe
ten geven, dat de Beatles in populari
teit gedaald zijn en de „Stones" daar
entegen omhoog geschoten zijn en da*
de Stones" wel wat meer op de Hit
lijsten voorkomen dan de Beatles, die
wel aardig zingen maar het niet kun
nen halen bij een beat-groep als de
„Stones".
Een klein voorbeeld hiervan: Toen de
„Beatles" in Holland waren was er
bijlange zo'n belangstelling niet als toen
de Stones" hier waren. Denk maar
€ei)de ..Kurhausslag"De „Beat
les" zijn op hun retour. De plaatjes die
ze tegenwoordig uitbrengen zijn de
laatste stuiptrekkingen. Wat zeer ze
ker met de „Stones" ook zal gebeu
ren, maar voorlopig nog niet.
BREDA 'N ROLLING-STONES-FAN
guur op het scherm, zonder dat deze
figuur zelf ook maar het geringste geluid
voortbrengt. Zo ontvangen wij geregeld
onze huiskamers „stomme" vedettes:
Sylvie Vartan, Sheila, Dalida, Johnny
Hallyday, Marcel Amont, Georges Bras-
sens, Charles Trenet, enz.
De redenen van het veelvuldige ge
bruik van de play-back zyn helder. Met
het afwerken en het perfectioneren van
een opname Is veel tyd en veel geld ge
moeid eer deze opname als ideaal be
schouwd kan worden. De artiest is er lang
niet altijd zeker van, dat hij elke keer,
zo maar, op commando, een ideale inter
pretatie van zyn chanson kan geven.
Het eens voor altijd opgenomen lied
maakt het mogelijk veel tijd en veel
geld te besparen. Tevens is de producent
van een uitzending in staat om met ge
mak de bijkomstige details te regelen.
Degenen, die zich van de play-back be
dienen voor televisie-uitzendingen geven
deze redenen om het procédé te recht
vaardigen. Er zijn echter voor het ge
bruik van dit systeem enkele andere re
denen, waarover men niet rept. De mees
ten van de talrijke yé-yé-vedettes zijn
kunstmatige vedettes, echte laboratorium-
vedettes. van wie velen niet de geringste
persoonlijkheid bezitten. Zou hun „zang
ons „au naturel" opgediend worden, dan
zou het succes zeker „nihil'' zijn! Dank
zij de moderne techniek kan de ingenieur
die moet zorgen voor het geluid en de
klank, de stem naar believen veranderen
en fatsoeneren. De stem van de zanger
is dan een gefabriceerde, een kunstmatig
aangepaste stem geworden. Voor een ech
der musiciens. Toen wij even later, aan
getrokken door een gezellige muziek en
hier als een eerste klas beschouwd res
taurant binnenstapten, ontdekten wij na
enig zoeken wel een paar luidsprekers,
maar geen muzikanten. De grote waren
huizen vergasten de kopers elke dag,
van vroeg tot laat, op muziek-zonder-
muzikanten. Een paar weken geleden
woonden wij in een middeleeuws kasteel
een aan 400 genodigden „cocktail" bij.
De prefect was daar, de onder-prefect,
verschillende afgevaardigden en talrijke,
andere „grosses têtes du monde". Zacht
jes klonk de muziek van een kamer
orkest door vernuftig, in de eeu
wenoude salons aangebracht luidsprekers!
Een „heiligschennis"! Sommige pas
toors schuwen niet om hun dierbare ge
lovigen, op grote feestdagen, te vergasten
op een prachtige Gloria en Credo, ge
zongen gedurende de mis vanaf
een plaatje! Deze, vaak tot het uiterste
doorgedreven platenpraktijjk heeft tot
gevolg, dat honderden en honderden mu-
sicie zonder praktijk zitten.
Werkloze musici
Voor nog geen 100 francs moet een mu
sicus in Frankrijk soms meer dan 3 uren
lang in een studio in touw zijn voor een
opname, welke daarna aangepast, d.w.z.
veranderd, ingekort, geperfectioneerd,
enz. honderden, duizenden keren afge
draaid of uitgezonden wordt zonder dat
de muzikant hiervoor ook maar één franc
vergoeding ontvangt.
De moderne, ten dienste staande mid
delen om het geluid te versterken kanten
zich ook tegen de musicicorporatie: met
|2 of 3 elektrische gitaren is men in staat
doorgaan met het ritme van deze eerste^,. lawaai tg m.fken dan met heel een
maanden dan zal 1965 een goed jaa«r zijn: orkest. Natuurlijk wordt verder een dank-
voor deze industrie, welke dan meer dan *>a3r gebruik gemaakt van de moderne
techniek: al snijdend en mengend pro-
40 miljoen platen aan het publiek zalj grammeert men, dank zij de enorme voor
opnamen, de meest
geraffineerde combi-
de Franse, tenminste in de variété-uit
zendingen. Ofschoon de Engelse publici-
teitstelevisie wel danig gebruik ™aaHJ
van de play-back, weigert de B.B.C. dit
procédé, behalve bij hoge uitzondering
en dan nog betreft het door de musici
van de B.B.C. gespeelde muziek.
Betere bescherming
De Verenigde Staten, Canada en ook
de Angelsaksische landen beschermen
hun muzikanten heel wat beter dan
Frankrijk. Om als solist te mogen op
treden. was de bekende Pierre Spierts
verplicht om Amerikaanse muzikanten
te engageren voor de begeleiding en
moest hij 10% van zijn honorarium stor
ten. De grote Maurice Chevalier, die ge
durende zijn laatste Amerikaanse tour
nee bij zijn chansons begeleid werd door
op platen opgenomen muziek, moest, of
schoon zij niet hoefden te spelen, toch
Amerikaanse muzikanten engageren
voor de hele duur van zijn show-tournee
In Frankrijk heerst een grote concur
rentie tussen de Franse en de buitenland
se musici, van wie velen, denkelijk van
wege het zonnige klimaat en de muziek-
minnende bevolking, zich aangetrokken
voelen tot de Midi. De Franse muzikan
ten betalen hier belasting, de tijdelijk
hier optredende, buitenlandse muzikan
ten betalen er geen.
Binnen enkele jaren zal het aantal
Franse muziekartiesten danig geslonken
zijn, dank zij de platen en de bandopna
men. Wij vrezen, dat de „play-back" en
de „handelaren-in-muziek", als tenmin
ste het chanson- en muziekminnende pu
bliek niet gauw, energiek en „en masse"
reageert, een ernstige bedreiging zal zijn
voor de televisie en voor het chanson.
Het chanson heeft momenteel toch al zo
veel moeite om de yé-yé-crisis te boven
te komen!
kwyt worden. Hetgeen niet zeggen wil, iaa^ gevarieerde
J aantrekkelijke en
dat het ook een goed jaar zal zijn voor
de Franse musiciens. Integendeel, hun
situatie wordt met de dag onzekerder.
35 Jaay geleden leefden, alleen in Pa
rijs, een 10.000 musiciens van hun muzi
kale arbeid. Momenteel telt Parijs nog
slechts 1200 muzikanten. Van hen staat
bijna de helft ingeschreven als werke
loos. In de wereldberoemde Rue Pigalle
hadden vóór 1939, 200 musiciens volop
werk. Nu is er nog slechts werk voor 1
musicien, een Engelsman, die optreedt in
een Engelse kroeg. Lyrische theaters zijn
verdwenen, evenals de meeste brasserie
orkesten. De cinema's, welke een beroep
moesten doen op muzikanten tijdens de
stomme filmvoorstellingen, hebben voor
hun sprekende films geen musiciens meer
nodig.
.Frankrijk," zo schreef een televisie
revue, „is één grote juke-box geworden
en de radio en televisie zijn in feite niets
anders meer dan platenwisselaars". Dit
laatste kan ook gezegd worden van veruit
de meeste openbare gelegenheden, niet
alleen in de grote, maar ook in de kleine
steden en zelfs in de dorpen.
Dezer plagen bezochten wij' een „Foire-
Exposition" (Jaarbeurs) in een stadje
van bijna 10.000 inwoners. De gehele om
geving van het overdekte jaarbeurster
rein en het interieur van de expositie
ruimte hingen vol muziek, muziek zon-
naties, waarnaar de werkloze musici
verbitterd vanuit een fauteuil kunnen
luisteren.
Wij herinneren ons verschillende mu-
ziekbegaafde jongeren, die aangemoedigd
de een of andere, niet aan de toekomst
van deze jongeren denkende „muziek-
hogepriester", hun ambacht of hun toch
wel rendabele situatie vaarwel zeiden
om zich te perfectioneren in de muziek
en die nu, omdat het hun slechts spora
disch gegeven is op te treden, hun kost
en die van hun gezin, verdienen moeten
als gelegenheidsroutier of als manusje
van-alles in hun woonwijk. Sinds 1947
zijn er van de 30 als orkestleider aan het
„Conservatoire de Paris" geslaagden,
slechts 11 in normale functie. De andere
19 hebben werk moeten zoeken in een
fabriek of elders. Dit alles is in Frank
rijk mogelijk omdat Frankrijk in 1961
niet de Overeenkomst van Rome" heeft
willen ondertekenen. Volgens deze over
eenkomst heeft de musicus recht op een
honorarium, telkens als van een, door
hem uitgevoerd werk gebruik wordt ge
maakt.
Gelukkig maakt geen enkele televisie
zo'n druk gebruik van de play-back als
(Advertentie)
Dit is het begin van de ellende.
Charles Aznavour zingt in de
microjoon, daarvan worden band
opnamen gemaakt. Deze bandjes
worden via een ingenieuze machi
ne (foto) overgebracht op de plaat
Als Aznavour voortaan op de tele
visie optreedt, krijgt men zijn
ware stem niet meer te horen; men
draait de plaat af en de kunstenaar
beweegt alleen de lippen
Naar aanleiding van het artikel over
de Beatles in Papier voor uw Pen zoü
ik er aan toe willen voegen dat deze
Beatle-fan volkomen gelijk heeft. De
nieuwste hit Ticket to ride staat al vijf
weken „eerst" op de Engelse hitparade
terwijl de Seekers niet hoger dan „drie"
zijn geweest. Ik zou de schrijver van
het artikel in Zogezegd een goed advies
kunnen geven om eerst meer naar de
Engelse top-tien te luisteren alvorens
zoiets in de krant te schrijven.
BREDA EEN BEATLE-FAN
Zoals haast eenieder in West-Bra
bant bekend is, is het de voetbalclub
V.C.W uit Wagenberg gelukt om in
3 jaar van de onderafdeling Brabant
naar de 3e klasse der KNVB te pro
moveren. Dat dit een prachtprestatie
is van V.C.W., dat spreekt vanzelf,
daar het dorpje Wagenberg maar een
inwonertal heeft van ca. 1900 inwo
ners. Maar heeft men zich wel eens
afgevraagd hoe V.C.W. tot dit succes
gekomen is? Ik geloof wel te mogen
stellen dat dit in het bijzonder te dan
ken is aan de trainer, de heer J.
Kools.
Wat hij in 4 jaar van het dorpsclubje
V.C.W. heeft gemaakt is onvoorstel
baar en zeker vermeldenswaard.
Nu het V.C.W. gelukt is de 3e klasse
der KNVB te bereiken, moet er nog in
tensiever getraind en gewerkt wor
den, om ook daarin een woordje mee
te spreken. Ook dit is te verwezenlij
ken als de heer Kools in staat gesteld
wordt om V.C.W. 2 x per week te trai
nen.
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM De verkeersstroom
zal ook op Hemelvaartsdag weer aan
zwellen en wel zodanig dat men moeite
zal hebben deze binnen de perken van
het vaderlandse wegennet te houden. De
praktijk heeft wel geleerd, dat velen op
zo'n dag er met de auto op uit gaan,
autoverhuurinrichtingen doen dan goede
zaken en de minder geroutineerde au
torijders delen met de geroutineerde
chauffeurs op deze hoogtijdag samen de
weg.
Informaties via de radio zyn dan
vaak hoogst belangrijk. Voor opstoppin
gen kan worden gewaarschuwd, adviezen
kunnen tijdig en snel worden gegeven.
In nauwe samenwerking met de rijkspo
litie en de ANWB zal de NCRV donder
dag in enkele uitzendingen meehelpen
de stroom in beweging te houden. Wie
om 9 16, 17 en om 18 uur zijn auto- of
transistorradio instelt, ontvangt dan via
de NCRV in 5-minuten-uitzendingen ac
tuele informaties.
(Advertentie)
Voor Amerikaanse begrippen is Nashvil
le een provinciestad j eDiesondanks is dit
plaatsje in Tennessee het centrum van
de „country and western"-muziek. In ons
land is er altijd een behoorlijk aantal
bewonderaars geweest van dit genre en
de laatste tijd kan men er een toenemen
de belangstelling voor constateren. Dat
bleek vorig jaar toen een groep „Nash-
viÜe-artiesten" in ons land optrad.
Bij deze „country and western-show"
was ook de sympathieke zanger Jim Ree
ves. Terug van zijn tournee door Europa
raakte hij met zijn privé-vliegtuig in
zwaar noodweer en verongelukte dicht bij
huis. Van het laatste optreden van Jim
Reeves in Europa maakte de Noorse te
levisie in Oslo een opname. Gitarist Chet
Atkins en de Anita Kerrsingers hadden
in deze show een groot aandeel. De
NCRV-t.v. zal deze show, getiteld „500
miles away from home" donderdag 27
mei op het beeldscherm in het program
ma van Nederland II vertonen.
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
LOOSDRECHT In de geheel ver
nieuwde en vergrote loods van jachtha
ven Van Djjk zal in juli en augustus
voor de achtste ma-al het befaamde Loos-
dreclits jazzconcours en het cabaret der
onbekenden worden gehouden. Het ge-
gemeentebestuur van Loosdrecht heeft
zijn waardering getoond door het be
schikbaar stellen van een wisseltrofee
voor het beste orkest.
In tegenstelling met voorheen zal ie
der orkest behalve de puntenlijst van
voorronden en finales ook een uittreksel
van het juryrapport ontvangen.
De voorronden en finales van het Loos-
dnechts jazzconcours vinden plaats op de
zondagen 1, 11, 18 en 25 juli, zomede op
1 en 8 augustus, terwijl op 15 augustus
de finale wordt gehouden. Het cabaret der
onbekenden vindt plaats op de woens
dagen 30 juni, 7, 14, 21 en 28 juli, 4
augustus en de finale op 11 augustus.
Ook dit jaar zal de finale van het jazz
concours door de Vara via radio en tele
visie worden uitgezonden. De tv-uitzen-
ding is rechtstreeks onder regie van El
len Blazer. Omroeper Coen Serree is be
last met de aankondigingen tijdens het
jazz-concours en Max van Praag is weer
de gastheer van het cabaret der onbe
kenden.
De aangekondigde televisiereportage
van een gedeelte van de Europese kam
pioenschappen turnen voor dames
in Sofia, die vandaag van 22.45 tot
24.00 uur zou worden uitgezonden, is ko
men te vervallen. Het avondprogramma
van zaterdag a.s. eindigt dus om 22.45
uur.
Omdat hij nog pas vijf jaar is,
smaakt mijn jongste zoon het geluk
nog volstrekt te kunnen geloven tn
toveren en in alle andere uitingen
van occultisme. Hij is er niet alleen
heilig van overtuigd dat de zwarte
kunst in praktijk kan worden ge
bracht, hij weet ook met onwankel
bare stelligheid dat zijn broer, tien
jaar oud, een groot tovenaar is, wie
het is gegeven buiten alle dimensies
te treden om voorwerpen in het ab
solute niet te doen verdwijnen of ze.
integendeeluit het ledig te voor
schijn te brengen.
Een van de occulte trucs die hij
sterk bewondert is het dwars door
muren kijken, waarin hij zijn broer
een geweldige vaardigheid toekent.
Toen hij laatst vertelde dat de juf
frouw op de kleuterschool een film
gedraaid had, waarna mijn oudste
zoon (die zich het rolprent je nog uit
stekend herinnerde uit zijn eigen
kleuterschooltijd) vlotweg de span
nende inhoud citeerde, zat het joch
zijn grote broer verbaasd aan te kij
ken. „Hoe weet jij dat?" vroeg hy.
..Zag ik dwars door de muren heen,
joh", deed de oudste blasé.
„Zie je wel?" zei de jongste, een
verheerlijkte blik op de grote broer
werpend, „zie je nou wel dat hij
dwars door de muren kan kijken, nou
hoor je het zelf!"
Ik knikte. Daar viel niet aan tt
tornen.
Enkele dagen daarna waren we tn
Wet bos, voorzien van voetbal en de
obligate zak met snoepjes. Want af
en toe moet er even zoetigheid ge
tankt worden. Geregeld kwam mijn
jongste derhalve even de hand op
houden, waarin ik dan een toffee
stopte. „Hier, voor je broer ook een
tje", zei ik en hij draafde met het
lekkers naar het opgegeven adres.
De grotere zag hem aankomen en
haalde tersluiks een identieke toffee,
die hij nog in zijn zak had zitten, te
voorschijn. Toen hij zich het exem
plaar dat zijn jongste broer hem
bracht in de hand had laten stoppen,
zei hij quasi-verbaasd: „Hé, kijk,
twéé".
Het succes was weer enorm. In
stomme verbazing keek de kleine hem
aan, met een lange uithaal vragend:
„Hoe kom je daar nou aan?"
„Gewoon even getoverd", ant
woordde de oudste achteloos, zich-
meteen omdraaiend om een.niet meer
te onderdrukken grijns te verbergen.
Geslagen kwam de kleine terug-
drentelen. „Hij heeft er twéé", zei hij
mismoedig, vaag naar zijn broer wij-
zend die verderop de techniek van
het tackelen aan het oefenen was.
„Nou joh, dan tover jij er ook een
bij", zei ik monter.
Hij keek me verachtelijk aan, ge
troffen door zoveel domheid. „Hoe
kan dat nou?" deed hij nukkig, „ik
ben toch pas vijf, ik kan nog niet
toveren".
PRAET-MAECKER
in mei in Muenchen wordt gespeeld in
de Musica Viva-serie. Daarna hoopt het
orkest in Italië op te treden, waarover
nog wordt onderhandeld.
De uitnodiging voor een derde con
certreis naar Amerika werd in principe
aanvaard.
AMSTERDAM Het Nationaal Ballet
is gisteren van het Centraal Station met
55 leden naar Zuerich vertrokken, waar
in het kader van het junifestival vam
Zuerich, twee voorstellingen gegeven
zullen worden in het Opernhaus.
DEN HAAG Het Residentie-orkest
gaat volgend jaar een tournee door
Duitsland en waarschijnlijk door Italië
maken. In Duitsland wordt van 7 tot
en met 14 maart geconcerteerd in Ko
blenz, Duisburg, Hannover, Hamburg,
Celle, Viersen en Leverkusen, waarna
(Advertentie)
(Advertentie)
Peru gekamd
net- ondergoed
voor heren en
jongens
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis
TRICOT
Strijken kan nog
gemakkelijker
r-r stoom
AibU strijkijzer
„Sextet" is een programma, dat
eerstdaags door de VARA onder
regie van Nico Knapper als scha
kelprogramma met de BBS ge
bracht wordt van het orkest van
Theo Loevendie met medewerking
van v.l.n.r. Matty Peters, Marijke
Merckens, Matti Kuusla, Carli
Tornehave en Grynet Molvig.
HOOGE ZWALUWE
■N le ELFTAL
SPELER
In.de show van Willy en Wil-
leice Alberti, die zaterdagavond op
het scherm komt, is een der spe
ciale gasten de Hongaarse pianist
Sandor Vidak(Nederland 1,
21.10 uur).