Play back-systeem ruïneert musicus K Beeren Donald Duck FRANKRIJK IS EEN GROTE JUKE-BOX Franse regering beschermt haar artiesten niet Toveren Gast bij Wil en Wllleke II Sextet, schakelprogram met B.B.C. Auto kopen Luchtverontreiniging „Teeners en pils" Beatles II Beatles III V.C.W. trainer NCRV informeert verkeer op Hemelvaartsdag Laatste show Jim Reeves op Nederland 2 LOOSDRECHTS JAZZCONCOURS op radio en t.v. T.v.-turnreportage vervalt zaterdag ORT UNSTNIEUWS kriskras door and voor f 40.-. daags algemeen abonne- U voor slechts f40.- een g heel Nederland door- o vaak en zo ver U maar ij als een vogel. Heerlijk, die plaatsen te bezoeken tijd al heen wilde gaan! gs algemeen abonnement baar op alle stations, liet een pasfoto mee te DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 MEI 1965 lijk intdekken de voordelen •aciet. De Staatsmijnen ar de produktie (en ook de export naar ;land en Zwitserland), afzet en de sterk erde produktie methoden, raciet in Nederland leel en bestel snel - ■endien. ig deze dage»... et* PONEERD HANDELSMERK Nu we weer naar de vakantie toe gaan zal menigeen naar een goed, ge bruikt wagentje omzien. Meestal valt men dan in handen van 'n scharre laar en daar gaan dan je lieve centjes. Beter kan men naar een bona fide zaak gaan waar men na het kopen niet denkt „dag, jouw centjes heb ik". Wij persoonlijk hebben reeds in de ze ven jaar dat we auto rijden onze vijfde wagen bij zo'n bona fide zaak gekocht. Denk niet dat ze er modelauto's ver kopen, die nooit iets kunnen hebben, nee maar daar gaat het juist om. Als er wat aan komt moet Jan Boezeroen de beurs wijd opendoen maar in die garage staat men dag en nacht voor de klant klaar en het kost je niet al leen geen arbeidsloon e.d. maar je wordt ook niet met een kluitje in het riet gestuurd. En kijk zulke garages vindt men niet zo gemakkelijk. Laat het een wijze raad zijn aan mensen die nu een wagentje willen aanschaf fen: eerst naar een vertrouwde zaak. BREDA MARINUS EN LUCY VAN NIJNATTEN (Als Pier Tania zijn documentaire over de luchtverontreiniging woensdag avond 'n half uur later had vertoond, had hij deze film kunnen aanvullen met de rode gif-zuil ,,Zo is het Dat was waarachtig ook „luchtveront reiniging". C.A. v.d.S. De laatste weken hebben we ontzet tend veel kunnen horen en lezen over het gebruik van alcohol door de jeugd. Tengevolge hiervan vroeg men ons: „Waarom dit nu allemaal. Waarom laat men de jeugd niet rustig zijn gang gaan?" Er zijn o.i. verscheidene redenen voor, om dit ten sterkste af te ra den. Om te beginnen is alcohol zeer slecht voor de jeugd, omdat het de groei van de jongelui tussen de 10 en 20 zeer beslist niet stimuleert. Op de tweede plaats bestaat de mogelijkheid, dat men door het gebruik van alcohol enigszins baldadig wordt en zo tot on bezonnen daden komt. Op de derde plaats maakt het gebruik van alcohol een bijzonder belabberde indruk. Men toont dat men geen lol kan heb ben, zonder eerst wat gedronken te hebben. Op de vierde plaats zou de factor geld nog aan bod kunnen ko men. Drinkt men n.l. pils of iets van dien aard, dan blijft men over het al gemeen nog even doordrinken, terwijl men van limonade gegarandeerd niet meer dan een bescheiden hoeveelheid op kan. Als vijfde factor zouden we nog het feit kunnen noemen, dat de gebruikers zelf ook niet zo opgewekt en fit zijn, als ze wel zouden willen zijn. BREDA SWART (Van onze medewerker H. Wouters) PARIJS. Waarom presenteert zich de meeste-tijd en tegen alle wellevendheidsregels in een grote (of kleine) chansonvedette op het televisiescherm met de rug naar de kijkers en laat hij (of zij) pas na de eerste woorden van de chanson zijn (of haar) mooi (of minder mooi) gezicht zien? Om hem (of haar) in de gelegenheid te stellen zijn of haar mimiek aan te passen aan de „play-back", de verfoeide, de, een echte vedette onwaardige play-back''. Tegen de „play-back" klinkt momenteel in Frankrijk een algemeen „tolle!"-geschreeuw. De play back is in Frankrijk op weg om van het hele land één grote juke-box te maken, waardoor de praktijk van de chansonniers en van de musi- ciens voor tenminste driekwart wordt ingekrompen. De meeste variété-artiesten, die staan de voor een microfoon of met een micro foon in de hand, op ons televisiescherm verschijnen, zingen niet. Zij stellen zich tevreden met het bewegen van hun lip pen en met het maken van gebaren, ter wijl men een van hun platen uitzendt. Dit procédé draagt in alle landen de Engelse naam van play-back". Dit sys teem heeft van de televisie en van de radio in feite een platenwisselaar ge maakt. Het procédé werd zelfs toegepast gedurende de pauze van het laatste Eurosongfestival. Iedereen herinnert zich de grote, Italiaanse zanger Mario del Mo naco, die alle deelnemers aan het festi val na hun optreden, de jury's van de deelnemende landen en de miljoenen kij kers voor het eerst die avond gedurende een paar minuten, jammer genoeg hors concours, op echte zang trakteerde! Wel nu, zelfs deze internationaal bekende en gewaardeerde zanger mimeerde die avond een deel van een van zijn, op platen op-j genomen recital. Wij hebben hier in' Frankrijk slechts zelden de gelegenheid om te luisteren naar de directe zang van: een zanger. Soms een uur of nog langer j Als de platenverkoop dit jaar bljjft zitten de Franse kijkers te kijken naar een gesticulerende, lippenbewegende fi- te zanger is zijn stem zijn eerste en voornaamste grondstof. Zij geeft hem zijn persoonlijkheid. Voor de „laborato riumvedette" is de stem niet meer van het allereerste belang. Dank zij een ver nuftige uitbalancering, mogelijk gemaakt door het gebruik van het materiaal van een hedendaagse studio, fabriceert men een vedettestem en dus zijn persoon lijkheid. Daarom hechten de jonge als paddestoelen uit de grond rijzende ve detten zo'n grote waarde aan de, ver schillende tienduizenden guldens kosten de „echokamers'hun „sono", welke van tevoren ingesteld wordt op „hun' ge luid en welke naar believen zorgt voor de van hen gewenste, vervalste stem. Zo kan de industrie aanneembare zang en muziek voortbrengen met mensen, die normaal geen stem hebben en die geen 8e van een 16e noot kunnen onderschei den. Zonder „sono' zouden wij zeker van heel wat minder vedettes „genieten"! Industrie vaart er wel bij Welke dwaas durft er te beweren dat de Beatles" verdreven zijn door de Seekers? Zeer zeker niet. Maar ze zijn wel van de eerste plaats geduwd door de „Rolling Stones". Denk alleen maar aan alle machtig-fijne plaatjes die de „Rolling Stones" brengen. De Beatle-fan, die laatst in deze ru briek aan het woord was zal toe moe ten geven, dat de Beatles in populari teit gedaald zijn en de „Stones" daar entegen omhoog geschoten zijn en da* de Stones" wel wat meer op de Hit lijsten voorkomen dan de Beatles, die wel aardig zingen maar het niet kun nen halen bij een beat-groep als de „Stones". Een klein voorbeeld hiervan: Toen de „Beatles" in Holland waren was er bijlange zo'n belangstelling niet als toen de Stones" hier waren. Denk maar €ei)de ..Kurhausslag"De „Beat les" zijn op hun retour. De plaatjes die ze tegenwoordig uitbrengen zijn de laatste stuiptrekkingen. Wat zeer ze ker met de „Stones" ook zal gebeu ren, maar voorlopig nog niet. BREDA 'N ROLLING-STONES-FAN guur op het scherm, zonder dat deze figuur zelf ook maar het geringste geluid voortbrengt. Zo ontvangen wij geregeld onze huiskamers „stomme" vedettes: Sylvie Vartan, Sheila, Dalida, Johnny Hallyday, Marcel Amont, Georges Bras- sens, Charles Trenet, enz. De redenen van het veelvuldige ge bruik van de play-back zyn helder. Met het afwerken en het perfectioneren van een opname Is veel tyd en veel geld ge moeid eer deze opname als ideaal be schouwd kan worden. De artiest is er lang niet altijd zeker van, dat hij elke keer, zo maar, op commando, een ideale inter pretatie van zyn chanson kan geven. Het eens voor altijd opgenomen lied maakt het mogelijk veel tijd en veel geld te besparen. Tevens is de producent van een uitzending in staat om met ge mak de bijkomstige details te regelen. Degenen, die zich van de play-back be dienen voor televisie-uitzendingen geven deze redenen om het procédé te recht vaardigen. Er zijn echter voor het ge bruik van dit systeem enkele andere re denen, waarover men niet rept. De mees ten van de talrijke yé-yé-vedettes zijn kunstmatige vedettes, echte laboratorium- vedettes. van wie velen niet de geringste persoonlijkheid bezitten. Zou hun „zang ons „au naturel" opgediend worden, dan zou het succes zeker „nihil'' zijn! Dank zij de moderne techniek kan de ingenieur die moet zorgen voor het geluid en de klank, de stem naar believen veranderen en fatsoeneren. De stem van de zanger is dan een gefabriceerde, een kunstmatig aangepaste stem geworden. Voor een ech der musiciens. Toen wij even later, aan getrokken door een gezellige muziek en hier als een eerste klas beschouwd res taurant binnenstapten, ontdekten wij na enig zoeken wel een paar luidsprekers, maar geen muzikanten. De grote waren huizen vergasten de kopers elke dag, van vroeg tot laat, op muziek-zonder- muzikanten. Een paar weken geleden woonden wij in een middeleeuws kasteel een aan 400 genodigden „cocktail" bij. De prefect was daar, de onder-prefect, verschillende afgevaardigden en talrijke, andere „grosses têtes du monde". Zacht jes klonk de muziek van een kamer orkest door vernuftig, in de eeu wenoude salons aangebracht luidsprekers! Een „heiligschennis"! Sommige pas toors schuwen niet om hun dierbare ge lovigen, op grote feestdagen, te vergasten op een prachtige Gloria en Credo, ge zongen gedurende de mis vanaf een plaatje! Deze, vaak tot het uiterste doorgedreven platenpraktijjk heeft tot gevolg, dat honderden en honderden mu- sicie zonder praktijk zitten. Werkloze musici Voor nog geen 100 francs moet een mu sicus in Frankrijk soms meer dan 3 uren lang in een studio in touw zijn voor een opname, welke daarna aangepast, d.w.z. veranderd, ingekort, geperfectioneerd, enz. honderden, duizenden keren afge draaid of uitgezonden wordt zonder dat de muzikant hiervoor ook maar één franc vergoeding ontvangt. De moderne, ten dienste staande mid delen om het geluid te versterken kanten zich ook tegen de musicicorporatie: met |2 of 3 elektrische gitaren is men in staat doorgaan met het ritme van deze eerste^,. lawaai tg m.fken dan met heel een maanden dan zal 1965 een goed jaa«r zijn: orkest. Natuurlijk wordt verder een dank- voor deze industrie, welke dan meer dan *>a3r gebruik gemaakt van de moderne techniek: al snijdend en mengend pro- 40 miljoen platen aan het publiek zalj grammeert men, dank zij de enorme voor opnamen, de meest geraffineerde combi- de Franse, tenminste in de variété-uit zendingen. Ofschoon de Engelse publici- teitstelevisie wel danig gebruik ™aaHJ van de play-back, weigert de B.B.C. dit procédé, behalve bij hoge uitzondering en dan nog betreft het door de musici van de B.B.C. gespeelde muziek. Betere bescherming De Verenigde Staten, Canada en ook de Angelsaksische landen beschermen hun muzikanten heel wat beter dan Frankrijk. Om als solist te mogen op treden. was de bekende Pierre Spierts verplicht om Amerikaanse muzikanten te engageren voor de begeleiding en moest hij 10% van zijn honorarium stor ten. De grote Maurice Chevalier, die ge durende zijn laatste Amerikaanse tour nee bij zijn chansons begeleid werd door op platen opgenomen muziek, moest, of schoon zij niet hoefden te spelen, toch Amerikaanse muzikanten engageren voor de hele duur van zijn show-tournee In Frankrijk heerst een grote concur rentie tussen de Franse en de buitenland se musici, van wie velen, denkelijk van wege het zonnige klimaat en de muziek- minnende bevolking, zich aangetrokken voelen tot de Midi. De Franse muzikan ten betalen hier belasting, de tijdelijk hier optredende, buitenlandse muzikan ten betalen er geen. Binnen enkele jaren zal het aantal Franse muziekartiesten danig geslonken zijn, dank zij de platen en de bandopna men. Wij vrezen, dat de „play-back" en de „handelaren-in-muziek", als tenmin ste het chanson- en muziekminnende pu bliek niet gauw, energiek en „en masse" reageert, een ernstige bedreiging zal zijn voor de televisie en voor het chanson. Het chanson heeft momenteel toch al zo veel moeite om de yé-yé-crisis te boven te komen! kwyt worden. Hetgeen niet zeggen wil, iaa^ gevarieerde J aantrekkelijke en dat het ook een goed jaar zal zijn voor de Franse musiciens. Integendeel, hun situatie wordt met de dag onzekerder. 35 Jaay geleden leefden, alleen in Pa rijs, een 10.000 musiciens van hun muzi kale arbeid. Momenteel telt Parijs nog slechts 1200 muzikanten. Van hen staat bijna de helft ingeschreven als werke loos. In de wereldberoemde Rue Pigalle hadden vóór 1939, 200 musiciens volop werk. Nu is er nog slechts werk voor 1 musicien, een Engelsman, die optreedt in een Engelse kroeg. Lyrische theaters zijn verdwenen, evenals de meeste brasserie orkesten. De cinema's, welke een beroep moesten doen op muzikanten tijdens de stomme filmvoorstellingen, hebben voor hun sprekende films geen musiciens meer nodig. .Frankrijk," zo schreef een televisie revue, „is één grote juke-box geworden en de radio en televisie zijn in feite niets anders meer dan platenwisselaars". Dit laatste kan ook gezegd worden van veruit de meeste openbare gelegenheden, niet alleen in de grote, maar ook in de kleine steden en zelfs in de dorpen. Dezer plagen bezochten wij' een „Foire- Exposition" (Jaarbeurs) in een stadje van bijna 10.000 inwoners. De gehele om geving van het overdekte jaarbeurster rein en het interieur van de expositie ruimte hingen vol muziek, muziek zon- naties, waarnaar de werkloze musici verbitterd vanuit een fauteuil kunnen luisteren. Wij herinneren ons verschillende mu- ziekbegaafde jongeren, die aangemoedigd de een of andere, niet aan de toekomst van deze jongeren denkende „muziek- hogepriester", hun ambacht of hun toch wel rendabele situatie vaarwel zeiden om zich te perfectioneren in de muziek en die nu, omdat het hun slechts spora disch gegeven is op te treden, hun kost en die van hun gezin, verdienen moeten als gelegenheidsroutier of als manusje van-alles in hun woonwijk. Sinds 1947 zijn er van de 30 als orkestleider aan het „Conservatoire de Paris" geslaagden, slechts 11 in normale functie. De andere 19 hebben werk moeten zoeken in een fabriek of elders. Dit alles is in Frank rijk mogelijk omdat Frankrijk in 1961 niet de Overeenkomst van Rome" heeft willen ondertekenen. Volgens deze over eenkomst heeft de musicus recht op een honorarium, telkens als van een, door hem uitgevoerd werk gebruik wordt ge maakt. Gelukkig maakt geen enkele televisie zo'n druk gebruik van de play-back als (Advertentie) Dit is het begin van de ellende. Charles Aznavour zingt in de microjoon, daarvan worden band opnamen gemaakt. Deze bandjes worden via een ingenieuze machi ne (foto) overgebracht op de plaat Als Aznavour voortaan op de tele visie optreedt, krijgt men zijn ware stem niet meer te horen; men draait de plaat af en de kunstenaar beweegt alleen de lippen Naar aanleiding van het artikel over de Beatles in Papier voor uw Pen zoü ik er aan toe willen voegen dat deze Beatle-fan volkomen gelijk heeft. De nieuwste hit Ticket to ride staat al vijf weken „eerst" op de Engelse hitparade terwijl de Seekers niet hoger dan „drie" zijn geweest. Ik zou de schrijver van het artikel in Zogezegd een goed advies kunnen geven om eerst meer naar de Engelse top-tien te luisteren alvorens zoiets in de krant te schrijven. BREDA EEN BEATLE-FAN Zoals haast eenieder in West-Bra bant bekend is, is het de voetbalclub V.C.W uit Wagenberg gelukt om in 3 jaar van de onderafdeling Brabant naar de 3e klasse der KNVB te pro moveren. Dat dit een prachtprestatie is van V.C.W., dat spreekt vanzelf, daar het dorpje Wagenberg maar een inwonertal heeft van ca. 1900 inwo ners. Maar heeft men zich wel eens afgevraagd hoe V.C.W. tot dit succes gekomen is? Ik geloof wel te mogen stellen dat dit in het bijzonder te dan ken is aan de trainer, de heer J. Kools. Wat hij in 4 jaar van het dorpsclubje V.C.W. heeft gemaakt is onvoorstel baar en zeker vermeldenswaard. Nu het V.C.W. gelukt is de 3e klasse der KNVB te bereiken, moet er nog in tensiever getraind en gewerkt wor den, om ook daarin een woordje mee te spreken. Ook dit is te verwezenlij ken als de heer Kools in staat gesteld wordt om V.C.W. 2 x per week te trai nen. (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM De verkeersstroom zal ook op Hemelvaartsdag weer aan zwellen en wel zodanig dat men moeite zal hebben deze binnen de perken van het vaderlandse wegennet te houden. De praktijk heeft wel geleerd, dat velen op zo'n dag er met de auto op uit gaan, autoverhuurinrichtingen doen dan goede zaken en de minder geroutineerde au torijders delen met de geroutineerde chauffeurs op deze hoogtijdag samen de weg. Informaties via de radio zyn dan vaak hoogst belangrijk. Voor opstoppin gen kan worden gewaarschuwd, adviezen kunnen tijdig en snel worden gegeven. In nauwe samenwerking met de rijkspo litie en de ANWB zal de NCRV donder dag in enkele uitzendingen meehelpen de stroom in beweging te houden. Wie om 9 16, 17 en om 18 uur zijn auto- of transistorradio instelt, ontvangt dan via de NCRV in 5-minuten-uitzendingen ac tuele informaties. (Advertentie) Voor Amerikaanse begrippen is Nashvil le een provinciestad j eDiesondanks is dit plaatsje in Tennessee het centrum van de „country and western"-muziek. In ons land is er altijd een behoorlijk aantal bewonderaars geweest van dit genre en de laatste tijd kan men er een toenemen de belangstelling voor constateren. Dat bleek vorig jaar toen een groep „Nash- viÜe-artiesten" in ons land optrad. Bij deze „country and western-show" was ook de sympathieke zanger Jim Ree ves. Terug van zijn tournee door Europa raakte hij met zijn privé-vliegtuig in zwaar noodweer en verongelukte dicht bij huis. Van het laatste optreden van Jim Reeves in Europa maakte de Noorse te levisie in Oslo een opname. Gitarist Chet Atkins en de Anita Kerrsingers hadden in deze show een groot aandeel. De NCRV-t.v. zal deze show, getiteld „500 miles away from home" donderdag 27 mei op het beeldscherm in het program ma van Nederland II vertonen. (Van onze radio- en t.v.-redacteur) LOOSDRECHT In de geheel ver nieuwde en vergrote loods van jachtha ven Van Djjk zal in juli en augustus voor de achtste ma-al het befaamde Loos- dreclits jazzconcours en het cabaret der onbekenden worden gehouden. Het ge- gemeentebestuur van Loosdrecht heeft zijn waardering getoond door het be schikbaar stellen van een wisseltrofee voor het beste orkest. In tegenstelling met voorheen zal ie der orkest behalve de puntenlijst van voorronden en finales ook een uittreksel van het juryrapport ontvangen. De voorronden en finales van het Loos- dnechts jazzconcours vinden plaats op de zondagen 1, 11, 18 en 25 juli, zomede op 1 en 8 augustus, terwijl op 15 augustus de finale wordt gehouden. Het cabaret der onbekenden vindt plaats op de woens dagen 30 juni, 7, 14, 21 en 28 juli, 4 augustus en de finale op 11 augustus. Ook dit jaar zal de finale van het jazz concours door de Vara via radio en tele visie worden uitgezonden. De tv-uitzen- ding is rechtstreeks onder regie van El len Blazer. Omroeper Coen Serree is be last met de aankondigingen tijdens het jazz-concours en Max van Praag is weer de gastheer van het cabaret der onbe kenden. De aangekondigde televisiereportage van een gedeelte van de Europese kam pioenschappen turnen voor dames in Sofia, die vandaag van 22.45 tot 24.00 uur zou worden uitgezonden, is ko men te vervallen. Het avondprogramma van zaterdag a.s. eindigt dus om 22.45 uur. Omdat hij nog pas vijf jaar is, smaakt mijn jongste zoon het geluk nog volstrekt te kunnen geloven tn toveren en in alle andere uitingen van occultisme. Hij is er niet alleen heilig van overtuigd dat de zwarte kunst in praktijk kan worden ge bracht, hij weet ook met onwankel bare stelligheid dat zijn broer, tien jaar oud, een groot tovenaar is, wie het is gegeven buiten alle dimensies te treden om voorwerpen in het ab solute niet te doen verdwijnen of ze. integendeeluit het ledig te voor schijn te brengen. Een van de occulte trucs die hij sterk bewondert is het dwars door muren kijken, waarin hij zijn broer een geweldige vaardigheid toekent. Toen hij laatst vertelde dat de juf frouw op de kleuterschool een film gedraaid had, waarna mijn oudste zoon (die zich het rolprent je nog uit stekend herinnerde uit zijn eigen kleuterschooltijd) vlotweg de span nende inhoud citeerde, zat het joch zijn grote broer verbaasd aan te kij ken. „Hoe weet jij dat?" vroeg hy. ..Zag ik dwars door de muren heen, joh", deed de oudste blasé. „Zie je wel?" zei de jongste, een verheerlijkte blik op de grote broer werpend, „zie je nou wel dat hij dwars door de muren kan kijken, nou hoor je het zelf!" Ik knikte. Daar viel niet aan tt tornen. Enkele dagen daarna waren we tn Wet bos, voorzien van voetbal en de obligate zak met snoepjes. Want af en toe moet er even zoetigheid ge tankt worden. Geregeld kwam mijn jongste derhalve even de hand op houden, waarin ik dan een toffee stopte. „Hier, voor je broer ook een tje", zei ik en hij draafde met het lekkers naar het opgegeven adres. De grotere zag hem aankomen en haalde tersluiks een identieke toffee, die hij nog in zijn zak had zitten, te voorschijn. Toen hij zich het exem plaar dat zijn jongste broer hem bracht in de hand had laten stoppen, zei hij quasi-verbaasd: „Hé, kijk, twéé". Het succes was weer enorm. In stomme verbazing keek de kleine hem aan, met een lange uithaal vragend: „Hoe kom je daar nou aan?" „Gewoon even getoverd", ant woordde de oudste achteloos, zich- meteen omdraaiend om een.niet meer te onderdrukken grijns te verbergen. Geslagen kwam de kleine terug- drentelen. „Hij heeft er twéé", zei hij mismoedig, vaag naar zijn broer wij- zend die verderop de techniek van het tackelen aan het oefenen was. „Nou joh, dan tover jij er ook een bij", zei ik monter. Hij keek me verachtelijk aan, ge troffen door zoveel domheid. „Hoe kan dat nou?" deed hij nukkig, „ik ben toch pas vijf, ik kan nog niet toveren". PRAET-MAECKER in mei in Muenchen wordt gespeeld in de Musica Viva-serie. Daarna hoopt het orkest in Italië op te treden, waarover nog wordt onderhandeld. De uitnodiging voor een derde con certreis naar Amerika werd in principe aanvaard. AMSTERDAM Het Nationaal Ballet is gisteren van het Centraal Station met 55 leden naar Zuerich vertrokken, waar in het kader van het junifestival vam Zuerich, twee voorstellingen gegeven zullen worden in het Opernhaus. DEN HAAG Het Residentie-orkest gaat volgend jaar een tournee door Duitsland en waarschijnlijk door Italië maken. In Duitsland wordt van 7 tot en met 14 maart geconcerteerd in Ko blenz, Duisburg, Hannover, Hamburg, Celle, Viersen en Leverkusen, waarna (Advertentie) (Advertentie) Peru gekamd net- ondergoed voor heren en jongens Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis TRICOT Strijken kan nog gemakkelijker r-r stoom AibU strijkijzer „Sextet" is een programma, dat eerstdaags door de VARA onder regie van Nico Knapper als scha kelprogramma met de BBS ge bracht wordt van het orkest van Theo Loevendie met medewerking van v.l.n.r. Matty Peters, Marijke Merckens, Matti Kuusla, Carli Tornehave en Grynet Molvig. HOOGE ZWALUWE ■N le ELFTAL SPELER In.de show van Willy en Wil- leice Alberti, die zaterdagavond op het scherm komt, is een der spe ciale gasten de Hongaarse pianist Sandor Vidak(Nederland 1, 21.10 uur).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 25