rst gouda
Egypte
Wie Cairo wil zien,
:en
KAPITEIN
op het schommelend schip der woestijn
aken
moet dat doen in open tram
f
VLIEGEN
CO N.V.
)UDS-
THUIS BEST?
OOST IS BETER!
en wereldmerk
GRAAF en Co.
Er was in Luxor
'maar één lepel op de bruiloft
Wegwijs
op reis
reeds voor f 939.-
nische dienst vragen wij een
r
wordt gedetacheerd in het
de ervaring;
vl.A. in de landmeetkundige
oeveling.
aties worden gaarne inge-
nd adres.
rhorst turfmarkt 8 gouda
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 MEI 1965
UR ALUMINIUM JALOEZIEëN
bij uw handelaar of
(bij Westhavendijk)
tel. 01100-5992
Ambassade Verenigde
Arabische Republiek,
Borweg 1, Den Haag,
telefoon 542.000.
Wie na een vliegtocht via de indruk
wekkende Alpen. Italië, Griekenland en
de Middellandse Zee boven Egypte
komt, zal misschien verrast opkijken
Geen woestijnen, maar een vruchtbaar
landschap, dat de indruk wekt dat men
boven Friesland vliegt. Maar wie goed
kijkt, ziet toch wel een minaretje om
hoog priemen en natuurlijk de modder-
bruine Nijl, die verantwoordelijk is voor
dit vruchtbare gebied. En dan opeens,
de woestijn. Een plotselinge overgang
van vruchtbare Nijldelta in oneindige
zandmassa. In deze woestijn ligt, van
bovenaf nietig, maar op de grond impo
sant, het Almaza vliegveld, op een half
uur afstand van Cairo. Het stationsge
bouw behoort tot één van de modernste
ter wereld.
Cairo is een fascinerende stad. Naast
de modernste hotels en gebouwen staan
de doodeenvoudige hutjes, grote win
kels en kleine eenmanszaakjes. Euro
pees geklede Egyptenaren ziet men
naast de fotogenieke straatventers en
bedelaars.
Autobussen dikwijls nog met opschrif
ten in het Duits en trammetjes, die hun
beste tijd voor de eerste wereldoorlog
hebben gekend, vormen een heerlijk
decor met ezeltjes, waarachter de meest
vreemdsoortige voertuigjes hobbelen. In
het spitsuur is het onverantwoord met
een openbaar vervoermiddel te reizen.
De taxi is dan het aangewezen tran
sportmiddel. Wie het toch per tram of
bus wil proberen; in het raamkozijn
(met de beentjes buiten boord) is mis
schien nog een plaatsje vrij. En buiten
de spitsuren is een open trammetje de
beste manier om iets van de stad te
zien. Voor één piaster gaat u van het
ene eindpunt naar het andere en wordt
u constant aangegaapt door Egytenaren,
die Westerlingen blijkbaar alleen in
taxi's vermoeden. Tijdens de tramrit
springen altijd wel een aantal pinda
verkopers op het vehikel, of mannetjes,
die proberen een gemeen-groene zak-
kam aan te smeren voor zij door de
conducteur op straat gezet worden. De
trams en bussen hebben twee klassen.
De prijs is voor beide nog onder het
kinderkaartje in Nederland.
Behalve het normale straatleven obser
veren, mag geen toerist een bezoek aan
de Khan el Khalili (KH is G)-bazar
overslaan. En wie het helemaal beleven
wil, zoekt de steegjes achter de bazar
op om de handwerkslieden te zien, die
met eindeloos geduld de produkten ma
ken, die in de bazar aan de toeristen
verkocht worden.
In de bazar treft men een enorm aantal
zilverwinkeltjes aan, maar koop geen
zilveren voorwerp zonder merkteken,
dat wettelijk is voorgeschreven.
Staat er geen merk op, dan is het geen
echt zilver, al beweert de verkoper bij
hoog en laag, dat het toch zilver is en
dat hij u, speciaal u, toch niet bedriegen
zal. Een winkelier zal zich met de zil-
verwaarde tegenover een toerist ook
wel eens kunnen „vergissen". Als u de
Arabische cijfers kent, is het de moeite
waard zijn gezicht te bestuderen, nadat
u hem op zijn fout hebt gewezen. En
om te voorkomen, dat u de indruk krijgt
door hem te zijn bedot, komt de winke
lier met een zeer speciale aanbieding,
die hij voor „his best friends" bewaard
heeft. En dat is dan een reden om extra
op te letten. „My best friend" is in prin
cipe ieder, die zijn zaak innenwandelt
Een verhaaltje uwerzijds, waaruit zeei
duidelijk blijkt, dat u geen Engelsman
bent, noch de Amerikaanse nationaliteit
bezit, maar dat u een arme Nederlander
bent, die wegens de woningnood in Ne
derland in een tentje woont en elf jaar
heeft moeten sparen om zijn land, Egyp
te te kunnen bezoeken doet wonderen,
De prijs van het door u begeerde arf;-
kel wordt met tenminste de helft gehal
veerd. De verkoper gelooft het daarna
natuurlijk niet, maar zal zich amuseren
en hij brengt dat in de prijs tot uit
drukking.
Een toerist, die het gevraagde bedrag
zonder meer op tafel legt, vindt hij
meestal het aankijken niet waard. Han
del en ding af, het hoort bij het Ara
bische leven. U hebt toch de tijd, het is
immers vakantie. En de verkoper heeft
ook de tijd. Bovendien zal er altijd een
flesje cola worden aangeboden, onge
acht of u als koper of alleen als belang
stellende de zaak bezoekt. Goede erva
ringen hebben wij opgedaan met de
zilverspecialist Fouad Peter Boutros,
Khan el Khalili bazar (vertel hem al
leen, dat u uit Nederland komt) en in
de toonzalen van de firma E. Hatoun.
Mousky Street, bij de bazar.
Souvenirs zijn er vele. Zilveren le
peltjes, poefs, kamelezadel, prach
tige edelstenen (pas op voor namaak!!).
En waarom geen galabia? Die is goed te
gebruiken als bijvoorbeeld een pyjama.
Trek ook een dag uit voor het Egyptisch
museum bij het Hiltonhotel; een schat
aan oudheidkundige voorwerpen ligt er
tentoongesteld. De schatten van Toet-
Aneh-Amon alleen al zijn een bezoek
aan het museum waard. Fotograferen is
toegestaan.
Het Hiltonhotel is prachtig aan de Nijl
gelegen. Een heerlijk terras met zwem
bad zal alle zorgen doen vergeten. Voor
wie zich 's avonds zou kunnen verve
len: ga eens naar de Caravan Club in
het Hiltonhotel: Daar treden Oosterse
danseressen op in een exotische sfeer
met Arabische muziek op de achter
grond.
T'v
De versteende wensdromen van de farao's. Tekens van hun triomf
over de vlakke woestijn.
ek ter vervaardiging
stalen buisprodukten
|jd 30 jaar.
lelden:
N.V.
polderlaan 11, Raamsdonksveer.
>1621-152 of 153 of 154.
aantrekkelijke
opensteüingsuren
persoonlijke behandeling voor
iedereen
ruime keuze in spaarvormen
en renten
Het vroegere paleis van keizerin Eugenie in Cairo is omgebouwd tot hotel.
De bananen hangen in trossen aan de winkelpui, de sinaasappelen lig
gen in bergen voor de deur. En de mannen in hun Arabische kledij
bewonderen de grote Amerikaanse slee (met Egyptisch nummerbord).
Stad van tegenstellingen: Cairo.
Als u in Luxor mocht toeren, kan het
zijn dat een avondwandeling (met twee
of drie anderen) door de kleine straatjes
achter de markt de moeite loont. De
kans bestaat, dat bij een petroleum
lampje een aantal mensen zich verma
ken met zang en dans, wat éen van
de vele hoogtepunten van de reis kan
zijn. Misschien heeft u het geluk een
Arabische bruiloft mee te maken, waar
bij dan onherroepelijk de uitnodiging
komt te komen eten.
Wie dat meemaakt in een armoedig
klein dorpje, moet beslist niet vies zijn
uitgevallen. De lepe] likt de gastheei
speciaal voor zijn Europese gast schoon
nadat hij de tafel met een 20- of 30-tal
gasten weer eens een keer is rondge
gaan. Het glas wordt even ondergedom
peld in een aarden teil met Nijlwater.
Maar de hartelijkheid die u ondervindt,
is enorm en men wil Lrt weinige, dat
men heeft, graag delen met die gast.
Na de maaltijd met de ene lepel volgt
de muziek. De gehele (mannelijke) be
volking van het dorp luistert naar de
iman, die met enkele muzikanten, ge
heel in trance, een stok dreunend op de
grond, het lichaam met schokkende be
wegingen in met ogen. die vuur schie
ten zingt over Allah en Mohammed
Het decor van enkele wuivende palmen
tegen de Arabische hutten onder een
schitterende tropische sterrenhemel ver
volmaakt het geheel.
Niet alleen in Luxor is veel te zien en
te beleven, ook in de nabijgelegen plaat
sen. Edfu bijvoorbeeld heeft een prach
tige tempel. Bij Kossier aan de Rode
Zee liggen de prachtigste koralen en
schelpen in glashelder water. In Hur-
gueda wordt de hengel- en duiksport
beoefend. Zwemmen is er eveneens mo
gelijk, maar blijf bij de kust. Een ont
moeting met haaien of barracuda's is
minder plezierig. In Hurgueda bevindt
zich één van de mooiste zeemuseu ter
wereld. De directeur, doctor Gohar, die
een vooraanstaand oceanograaf is, zal
u er met genoegen rondleiden.
Als nummer één staat op het program
ma van menig toerist in Egypte een
bezoek aan de piramiden. Probeer niet
deze reusachtige bouwwerken te be
klimmen.
Het is, behalve een vermoeiend karwei,
niet van gevaar ontbloot. Er zou eens
een steen kunnen loslaten, en de lijst
van slachtoffers L toch al te lang. Maai
de tocht naar het binnenste van de
Cheops is volstrekt gevaarloos en een
gewaarwordingdie niet licht vergeten
zal worden. Zoals overal zijn ook hier
naamkrassers aan het werk geweest.
In de tijd, dat menig historisch gebouw
in Nederland nog een verre toekomst
droom was, trokken de piramiden al be
zoekers, zoals de Griek, die in 1524 de
zelfde sensatie onderging als wij van
daag. Die Griek heeft zijn visitekaartje
dan ook achtergelaten.
Een kameletocht rondom de piramiden
ontbreekt natuurlijk evenmin. Voor 15
piaster per uur bent u kapitein op het
schip der woestijn. Een tochtje per
ezel kost 10 piaster per uur, voor een
rit per paard betaalt men 30 piaster per
uur. De politie, die bij de piramiden
aanwezig is, beschermt de toerist voor
al te opdringerige kameeldrijvers. En
dit is een stelletje heren!
De piramiden zijn, behalve per taxi,
ook per bus bereikbaar (lijn 8). Bevalt
de kameelrug, maak dan eens een tocht
naar de trappenpiramide van Sakkaroh.
Duur van Gizeh (waar de grote pira
miden staan) ongeveer drie uur. Smeer
u wel terdege in met zonnebrandolie en
bedek uw hoofd tegen de brandende
zonnestralen, want de „koperen ploert"
schijnt in Egypte bijna altijd. In de zo
mer is het er zeer warm: een tempera
tuur van tegen de 40 graden Celsius in
Egypte is draaglijker dan 25 graden
Celsius in ons land vanwege het voch
tigheidsgehalte.
De relatieve vochtigheid is in Egypte
zeer gering.
We keren terug naar de stenen we
reldwonderen bij Gizeh: 's avonds wordt
er een klank- en lichtspel opgevoerd. In
het Duits, Frans, Engels of Arabisch,
afhankelijk van de dag wordt het spel
gebracht. De piramiden worden met
verschillende kleuren flood-light be
schenen toegang 25 piaster, Arabische
versie 10 .piaster). Het klank- en licht
spel bij de Citadel is minder indruk
wekkend.
Bezienswaardig is ook de 182 meter
hoge Cairo Tower met een prachtig uit
zicht over de metropool (kosten 25 pias
ter), de oase Fayoum, 60 kilometer van
Cairo gelegen en het albasten paleis
van wijlen Faroek, waar zijn verspil
zucht voor ieder te aanschouwen is.
Na de revolutie is men begonnen met
de voorbereiding en uitvoering van
grootse projecten: bijvoorbeeld de As-
suandam. De bouw geschiedt met „com
munistische financiële hulp". In andere
gevallen lenen de Amerikanen geld.
In tegenstelling met sommige geruch
ten: het land is niet communistisch. Zo
als een Egyptenaar het zei: „De Russen
zijn populair, maar wij moeten van het
communisme niets hebben. Het erkent
Allah en Mohammed niet." Men zal zich
echter in dit land niet geheel en al vrij
voelen. Daarvoor lopen er te veel mili
tairen en agenten rond, die wellicht
onbewust de toerist een „knellend"
gevoel geven.
Wie het Arabische leven in zijn tota
liteit wil meemaken, voor zover een
westerling dit kan ondergaan, moet
Cairo verlaten en naai het zuiden gaan.
Er loopt een landweg van Cairo naar
Luxor, 700 kilometer zuidelijker. Met
een auto is men er in twee dagen. Het
overgrote deel bestaat uit een zandweg
met daarlangs veel dorpjes.
Voorts is een tocht langs de Nijl pei
auto een attractie van de eerste orde.
Overal varen de Nijlbootjes met hun
markante zeilen. Kinderen spelen tus
sen de lemen hutten zonder dak en
overal vindt men de primitieve irriga-
tiewerken, zoals deze ook een tweedui
zend jaar geleden gebruikt werden.
Eens te meer blijkt het enorme verschil
dat kenmerkend is voor het land, te
weten de vooruitgang op velerlei ge
bied en waar deze nog niet is doorge
drongen, het stenen tijdperk in de
twinstigste eeuw.
Behalve de wegen langs de Nijl lopen
er ook autowegen dwars door de woes
tijn. Wie het voorrecht heeft een tocht
per jeep dwars door deze zand- en
steenwoestenij te maken, zal getroffen
worden door de schoonheid en kleuren
pracht. Alleen: pas op voor drijfzand
als u de verharde weg verlaat, voo.
slangen en voor schorpioenen. Draa^
dan ook geen lage schoenen, maar laar
zen. Deze dieren zijn zeer giftig. He
verraderlijke is dat zij een gele schut
keur hebben. Bovendien zitten de slan
gen net onder het zand. Het veiligst
is de wagen niet te verlaten, beter no;,
om niet van de weg te gaan.
Luxor is voor oudheidkundigen een do
rado. De tempels van Karnak en Luxoi
het dal der koningen, edelen en konin
ginnen, dat alles vergt tenminste enig<
dagen om te bekijken.
Er worden excursies gemaakt naar dt
oudheidkundige plaatsen, maar een
tocht op eigen gelegenheid naar deze
punten zal u de nodige piasters bespa
ren. Om een idee van de prijzen te ge
ven: een kaartje voor de tempel var.
Luxor kost 10 piaster, het bedrag vooi
Karnak is het drievoudige. Voor dt
grote hotels liggen bootjes, die als pont
jes dienst doen. (De grote hotels, waar
van het New Winter Palace en Savoy
wel de meest vooraanstaande zijn, lig
gen aan de Nijl). Het tarief van een
pontje is 5 piaster en als men niet op
let het dubbele. Maar enkele honder
den meters van het toeristenpontje
vaart een bootje voor Arabieren (vrij
wel geen toerist die het opmerkt) voor
1 piaster.
Especially for you, real antique, this
Ramses-souvenir". Zwermen Arabieren
belagen de toerist met scarabeeën, pop
petjes in de vorm van Toet-Anch-Amon
of Nefertite, met de mededeling, dat zij
juist gisteren in een geheim koningsgraf
dit poppetje, deze scarabee, dat stuk
hiëroglief of Allah mag weten wat, heb
ben gevonden.
Een poppetje moet een pakje sigaretten
opbrengen. Met wat handelsgeest kunt
u het gedroogde kluitje Nijlmodder krij
gen voor twee sigaretten of drie minu
ten laten kijken door uw verrekijker.
Maar u moet het inderdaad leuke sou
venir te pakken zien te krijgen op de
Arabische handelswijze.
Wie heeft niet op een dag wanneer de
aarde nattigheid voelt, en paraplu's ver
kopende lieden bijna genoodzaakt zijn,
volgnummers uit te reiken, de neiging
op het spreekwoord te veranderen in
Thuis West, Oost Best.
Oost: dit kwartet van letters veroor
zaakt 'n visioen van minaretten, bazars,
koush-koeush en donkere, mysterieuze
gedaanten in galabia's met fez, of van
borden met Arabische letters, die de
richting aangeven voor kameelkarava
nen naar oases, midden in die onmete
lijke bak met zand. Of wellicht veroor
zaakt het een visioen van het vakantie
budget, dat omgezet kan worden in een
reis naar Egypte. Het land van de fa
rao's is zeer in trek gekomen en vele
reisorganisaties hebben het land op hun
programma staan. Vandaar deze schijn
werper op Egypte.
Toeristen die naar Egypte gaan. moe
ten bij de ambassade van de VAR een
vissum aanvragen. Geldig paspoort is
vereist.
Fotograferen is bijna overal toegestaan.
Het is verboden militaire objecten te
fotograferen of te filmen. Voorts op
plaatsen waar het is aangegeven.
Het fotograferen van mensen is in ne
gen van de tien gevallen moeilijk. Men
maakt afwerende gebaren of draait zich
om en veelal moet de toerist bakshees
(fooi) betalen. Loop niet opzichtig met
een foto- of filmtoestel rond, maar
tracht zo onopvallend mogelijk te foto
graferen. Een camera met een opzicht
zoeker is voor mohammedaanse landen
te prefereren. Bij dit type camera kijkt
men niet door de zoeker, doch erop,
waardoor men „om een hoekje" kan fo
tograferen.
Een brief naar Nederland kost 8 pias
ter (luchtpost en niet meer dan 15
gram). Voor een briefkaart met alleen
groeten betaalt u 3 piaster, beschreven
5 piaster. Geef briefkaarten niet af in
het hotel, maar doe ze in een brieven
bus.
Neem voor het slapen gaan, een en-
ters-vioformtablet. De verandering van
lucht, water en voedsel kan voor velen
onaangename gevolgen hebben. Deze
tabletten kunnen dergelijke ongemak
ken voorkomen of de kans op narighe
den verminderen. Eet geen ongeschild
fruit.
Met sigaretten zijn wonderen te ver
richten. Geef ze alleen bij bewezen of
te bewijzen diensten, nooit „zo maar".
Doet u dit toch. dan staat het binnen
de kortst mogelijke tijd zwart van kin
deren en mannen met uitgestrekte han
den. Neem eveneens een aantal goed
kope ballpoints mee, er is heel wat voor
„te koop".
Egypte kent als munteenheid het
Egyptische pond, dat ongeveer 8,30 gul
den waard is. Een pond is 100 piaster,
één piaster is tien inilim. Op postzegels
is de waarde in milims aangegeven.
Verder treft men praktisch alleen de
piaster of het pond aan.
Het is streng verboden Egyptisch geld in
of uit te voeren. Het beste kunt u reis-
cheques meenemen. Iedere bank neemt
ze aan. Er is geen maximum gesteld aan
mee te nemen of weer uit te voeren
buitenlandse valuta.
Reizigers dienen op een formulier aan
te geven hoeveel geld zij bij zich heb
ben. Ook kostbare voorwerpen als ca
mera's, sieraden en dergelijke moeten
worden vermeld.
Ga niet in op voordelige aanbiedingen
van scharrelaars, die voor uw dollars
of ponden heel wat Egyptisch geld
geven.
Het snelste vervoermiddel in Egypte
is natuurlijk het vliegtuig. Dagelijks
vertrekken toestellen uit Cairo naar
Luxor en Assuan v.v.
Ga direct naar het kantoor van de Uni
ted Arab. Airlines, Place de 1'Opera 19.
Cairo, of regel de reis in Nederland.
De tocht per trein is ook mogelijk, er
is keuze uit een nacht- en een dagtrein.
Wie het meest van het land wil zien,
reize per boemeltrein.
Tijdsduur van Cairo naar Luxor onge
veer 15 uur, tienmaal langer dan de reis
per vliegtuig. De grote D-treinen heb
ben luchtgekoelde rijtuigen; de toeslag
voor deze luxe is 10 pt. per uur. Een
enkele reis. Cairo-Luxor le klas kost Eg.
pond 4.85, Assuan-Luxor le Idas kost
Eg. pond 1.85. Het spoorwegmateriaal
is tamelijk nieuw.
Natuurlijk brengt de toerist een bezoek
aan de hoofdstad, Lissabon. Een gron
dige en meer intieme kennismaking met
de stad eist verscheidene dagen. Men
moet deze stad niet vooral zien als een
industrie- en handelsstad. Zelfs moet
men zich niet tevreden stellen met een
bezoek aan de talrijke kerken, paleizen
en musea.
Om van Lissabon echt te genieten, om
er van z'n verblijf te „smullen" moet
men de chaotische stad met haai- ge
heime schoonheden ontdekken. Men
moet er 's avonds gaan wandelen door
de populaire wijk Alfama, men moet
er rustig en op een paar meter afstand
blijven staan luisteren naar de meesle
pende fados, de zonderlinge, hese, vaak
wanhopig-melancholische liederen,
waarop de Portugezen zo trots zijn en
die alleen hier gezongen, tot hun recht
kunnen komen.
Het schip van de woestijn, fraai opgetuigd en gereed om de toerist
lacht schommelend naar de bezienswaardigheden te vervoeren.
De KLM vliegt in samenwerking met
Garuda Vijfmaal per week van Amster
dam naar Cairo; De tocht per comfor
tabel straalvliegtuig duurt acht uur, in
clusief tussenlandingen. De prijs, toe-
ristenklasse, enkele reis, is 706 gulden,
eerste klasse 1033 gulden. Er is een
speciaal retour toeristenklasse voor 939
gulden (23 dagen geldig), een retour
eerste klas kost 1963 gulden en blijft
een jaar geldig.
De reizen, die door reisbureaus georga
niseerd worden voor bedragen van 545
gulden tot circa 740 gulden zijn alle per
chartervliegtuig. Met de vertrektijden
neemt men het hierbij niet zo nauw. En
kele uren vertraging moet als normaal
beschouwd worden. De vliegtuigen zijn
veelal van oudere types. Dikwijls wordt
een DC-6 of DC-7 ingeschakeld. De
vliegduur is van Schiphol naar Cairo
ongeveer zeven uur. De vlucht geschiedt
zonder tussenlandingen.
Een andere manier, om naar Egypte te
reizen, is per auto of trein tot een ha
ven aan de Middellandse Zee en van
daar per boot.