rst gouda Egypte Wie Cairo wil zien, :en KAPITEIN op het schommelend schip der woestijn aken moet dat doen in open tram f VLIEGEN CO N.V. )UDS- THUIS BEST? OOST IS BETER! en wereldmerk GRAAF en Co. Er was in Luxor 'maar één lepel op de bruiloft Wegwijs op reis reeds voor f 939.- nische dienst vragen wij een r wordt gedetacheerd in het de ervaring; vl.A. in de landmeetkundige oeveling. aties worden gaarne inge- nd adres. rhorst turfmarkt 8 gouda DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 MEI 1965 UR ALUMINIUM JALOEZIEëN bij uw handelaar of (bij Westhavendijk) tel. 01100-5992 Ambassade Verenigde Arabische Republiek, Borweg 1, Den Haag, telefoon 542.000. Wie na een vliegtocht via de indruk wekkende Alpen. Italië, Griekenland en de Middellandse Zee boven Egypte komt, zal misschien verrast opkijken Geen woestijnen, maar een vruchtbaar landschap, dat de indruk wekt dat men boven Friesland vliegt. Maar wie goed kijkt, ziet toch wel een minaretje om hoog priemen en natuurlijk de modder- bruine Nijl, die verantwoordelijk is voor dit vruchtbare gebied. En dan opeens, de woestijn. Een plotselinge overgang van vruchtbare Nijldelta in oneindige zandmassa. In deze woestijn ligt, van bovenaf nietig, maar op de grond impo sant, het Almaza vliegveld, op een half uur afstand van Cairo. Het stationsge bouw behoort tot één van de modernste ter wereld. Cairo is een fascinerende stad. Naast de modernste hotels en gebouwen staan de doodeenvoudige hutjes, grote win kels en kleine eenmanszaakjes. Euro pees geklede Egyptenaren ziet men naast de fotogenieke straatventers en bedelaars. Autobussen dikwijls nog met opschrif ten in het Duits en trammetjes, die hun beste tijd voor de eerste wereldoorlog hebben gekend, vormen een heerlijk decor met ezeltjes, waarachter de meest vreemdsoortige voertuigjes hobbelen. In het spitsuur is het onverantwoord met een openbaar vervoermiddel te reizen. De taxi is dan het aangewezen tran sportmiddel. Wie het toch per tram of bus wil proberen; in het raamkozijn (met de beentjes buiten boord) is mis schien nog een plaatsje vrij. En buiten de spitsuren is een open trammetje de beste manier om iets van de stad te zien. Voor één piaster gaat u van het ene eindpunt naar het andere en wordt u constant aangegaapt door Egytenaren, die Westerlingen blijkbaar alleen in taxi's vermoeden. Tijdens de tramrit springen altijd wel een aantal pinda verkopers op het vehikel, of mannetjes, die proberen een gemeen-groene zak- kam aan te smeren voor zij door de conducteur op straat gezet worden. De trams en bussen hebben twee klassen. De prijs is voor beide nog onder het kinderkaartje in Nederland. Behalve het normale straatleven obser veren, mag geen toerist een bezoek aan de Khan el Khalili (KH is G)-bazar overslaan. En wie het helemaal beleven wil, zoekt de steegjes achter de bazar op om de handwerkslieden te zien, die met eindeloos geduld de produkten ma ken, die in de bazar aan de toeristen verkocht worden. In de bazar treft men een enorm aantal zilverwinkeltjes aan, maar koop geen zilveren voorwerp zonder merkteken, dat wettelijk is voorgeschreven. Staat er geen merk op, dan is het geen echt zilver, al beweert de verkoper bij hoog en laag, dat het toch zilver is en dat hij u, speciaal u, toch niet bedriegen zal. Een winkelier zal zich met de zil- verwaarde tegenover een toerist ook wel eens kunnen „vergissen". Als u de Arabische cijfers kent, is het de moeite waard zijn gezicht te bestuderen, nadat u hem op zijn fout hebt gewezen. En om te voorkomen, dat u de indruk krijgt door hem te zijn bedot, komt de winke lier met een zeer speciale aanbieding, die hij voor „his best friends" bewaard heeft. En dat is dan een reden om extra op te letten. „My best friend" is in prin cipe ieder, die zijn zaak innenwandelt Een verhaaltje uwerzijds, waaruit zeei duidelijk blijkt, dat u geen Engelsman bent, noch de Amerikaanse nationaliteit bezit, maar dat u een arme Nederlander bent, die wegens de woningnood in Ne derland in een tentje woont en elf jaar heeft moeten sparen om zijn land, Egyp te te kunnen bezoeken doet wonderen, De prijs van het door u begeerde arf;- kel wordt met tenminste de helft gehal veerd. De verkoper gelooft het daarna natuurlijk niet, maar zal zich amuseren en hij brengt dat in de prijs tot uit drukking. Een toerist, die het gevraagde bedrag zonder meer op tafel legt, vindt hij meestal het aankijken niet waard. Han del en ding af, het hoort bij het Ara bische leven. U hebt toch de tijd, het is immers vakantie. En de verkoper heeft ook de tijd. Bovendien zal er altijd een flesje cola worden aangeboden, onge acht of u als koper of alleen als belang stellende de zaak bezoekt. Goede erva ringen hebben wij opgedaan met de zilverspecialist Fouad Peter Boutros, Khan el Khalili bazar (vertel hem al leen, dat u uit Nederland komt) en in de toonzalen van de firma E. Hatoun. Mousky Street, bij de bazar. Souvenirs zijn er vele. Zilveren le peltjes, poefs, kamelezadel, prach tige edelstenen (pas op voor namaak!!). En waarom geen galabia? Die is goed te gebruiken als bijvoorbeeld een pyjama. Trek ook een dag uit voor het Egyptisch museum bij het Hiltonhotel; een schat aan oudheidkundige voorwerpen ligt er tentoongesteld. De schatten van Toet- Aneh-Amon alleen al zijn een bezoek aan het museum waard. Fotograferen is toegestaan. Het Hiltonhotel is prachtig aan de Nijl gelegen. Een heerlijk terras met zwem bad zal alle zorgen doen vergeten. Voor wie zich 's avonds zou kunnen verve len: ga eens naar de Caravan Club in het Hiltonhotel: Daar treden Oosterse danseressen op in een exotische sfeer met Arabische muziek op de achter grond. T'v De versteende wensdromen van de farao's. Tekens van hun triomf over de vlakke woestijn. ek ter vervaardiging stalen buisprodukten |jd 30 jaar. lelden: N.V. polderlaan 11, Raamsdonksveer. >1621-152 of 153 of 154. aantrekkelijke opensteüingsuren persoonlijke behandeling voor iedereen ruime keuze in spaarvormen en renten Het vroegere paleis van keizerin Eugenie in Cairo is omgebouwd tot hotel. De bananen hangen in trossen aan de winkelpui, de sinaasappelen lig gen in bergen voor de deur. En de mannen in hun Arabische kledij bewonderen de grote Amerikaanse slee (met Egyptisch nummerbord). Stad van tegenstellingen: Cairo. Als u in Luxor mocht toeren, kan het zijn dat een avondwandeling (met twee of drie anderen) door de kleine straatjes achter de markt de moeite loont. De kans bestaat, dat bij een petroleum lampje een aantal mensen zich verma ken met zang en dans, wat éen van de vele hoogtepunten van de reis kan zijn. Misschien heeft u het geluk een Arabische bruiloft mee te maken, waar bij dan onherroepelijk de uitnodiging komt te komen eten. Wie dat meemaakt in een armoedig klein dorpje, moet beslist niet vies zijn uitgevallen. De lepe] likt de gastheei speciaal voor zijn Europese gast schoon nadat hij de tafel met een 20- of 30-tal gasten weer eens een keer is rondge gaan. Het glas wordt even ondergedom peld in een aarden teil met Nijlwater. Maar de hartelijkheid die u ondervindt, is enorm en men wil Lrt weinige, dat men heeft, graag delen met die gast. Na de maaltijd met de ene lepel volgt de muziek. De gehele (mannelijke) be volking van het dorp luistert naar de iman, die met enkele muzikanten, ge heel in trance, een stok dreunend op de grond, het lichaam met schokkende be wegingen in met ogen. die vuur schie ten zingt over Allah en Mohammed Het decor van enkele wuivende palmen tegen de Arabische hutten onder een schitterende tropische sterrenhemel ver volmaakt het geheel. Niet alleen in Luxor is veel te zien en te beleven, ook in de nabijgelegen plaat sen. Edfu bijvoorbeeld heeft een prach tige tempel. Bij Kossier aan de Rode Zee liggen de prachtigste koralen en schelpen in glashelder water. In Hur- gueda wordt de hengel- en duiksport beoefend. Zwemmen is er eveneens mo gelijk, maar blijf bij de kust. Een ont moeting met haaien of barracuda's is minder plezierig. In Hurgueda bevindt zich één van de mooiste zeemuseu ter wereld. De directeur, doctor Gohar, die een vooraanstaand oceanograaf is, zal u er met genoegen rondleiden. Als nummer één staat op het program ma van menig toerist in Egypte een bezoek aan de piramiden. Probeer niet deze reusachtige bouwwerken te be klimmen. Het is, behalve een vermoeiend karwei, niet van gevaar ontbloot. Er zou eens een steen kunnen loslaten, en de lijst van slachtoffers L toch al te lang. Maai de tocht naar het binnenste van de Cheops is volstrekt gevaarloos en een gewaarwordingdie niet licht vergeten zal worden. Zoals overal zijn ook hier naamkrassers aan het werk geweest. In de tijd, dat menig historisch gebouw in Nederland nog een verre toekomst droom was, trokken de piramiden al be zoekers, zoals de Griek, die in 1524 de zelfde sensatie onderging als wij van daag. Die Griek heeft zijn visitekaartje dan ook achtergelaten. Een kameletocht rondom de piramiden ontbreekt natuurlijk evenmin. Voor 15 piaster per uur bent u kapitein op het schip der woestijn. Een tochtje per ezel kost 10 piaster per uur, voor een rit per paard betaalt men 30 piaster per uur. De politie, die bij de piramiden aanwezig is, beschermt de toerist voor al te opdringerige kameeldrijvers. En dit is een stelletje heren! De piramiden zijn, behalve per taxi, ook per bus bereikbaar (lijn 8). Bevalt de kameelrug, maak dan eens een tocht naar de trappenpiramide van Sakkaroh. Duur van Gizeh (waar de grote pira miden staan) ongeveer drie uur. Smeer u wel terdege in met zonnebrandolie en bedek uw hoofd tegen de brandende zonnestralen, want de „koperen ploert" schijnt in Egypte bijna altijd. In de zo mer is het er zeer warm: een tempera tuur van tegen de 40 graden Celsius in Egypte is draaglijker dan 25 graden Celsius in ons land vanwege het voch tigheidsgehalte. De relatieve vochtigheid is in Egypte zeer gering. We keren terug naar de stenen we reldwonderen bij Gizeh: 's avonds wordt er een klank- en lichtspel opgevoerd. In het Duits, Frans, Engels of Arabisch, afhankelijk van de dag wordt het spel gebracht. De piramiden worden met verschillende kleuren flood-light be schenen toegang 25 piaster, Arabische versie 10 .piaster). Het klank- en licht spel bij de Citadel is minder indruk wekkend. Bezienswaardig is ook de 182 meter hoge Cairo Tower met een prachtig uit zicht over de metropool (kosten 25 pias ter), de oase Fayoum, 60 kilometer van Cairo gelegen en het albasten paleis van wijlen Faroek, waar zijn verspil zucht voor ieder te aanschouwen is. Na de revolutie is men begonnen met de voorbereiding en uitvoering van grootse projecten: bijvoorbeeld de As- suandam. De bouw geschiedt met „com munistische financiële hulp". In andere gevallen lenen de Amerikanen geld. In tegenstelling met sommige geruch ten: het land is niet communistisch. Zo als een Egyptenaar het zei: „De Russen zijn populair, maar wij moeten van het communisme niets hebben. Het erkent Allah en Mohammed niet." Men zal zich echter in dit land niet geheel en al vrij voelen. Daarvoor lopen er te veel mili tairen en agenten rond, die wellicht onbewust de toerist een „knellend" gevoel geven. Wie het Arabische leven in zijn tota liteit wil meemaken, voor zover een westerling dit kan ondergaan, moet Cairo verlaten en naai het zuiden gaan. Er loopt een landweg van Cairo naar Luxor, 700 kilometer zuidelijker. Met een auto is men er in twee dagen. Het overgrote deel bestaat uit een zandweg met daarlangs veel dorpjes. Voorts is een tocht langs de Nijl pei auto een attractie van de eerste orde. Overal varen de Nijlbootjes met hun markante zeilen. Kinderen spelen tus sen de lemen hutten zonder dak en overal vindt men de primitieve irriga- tiewerken, zoals deze ook een tweedui zend jaar geleden gebruikt werden. Eens te meer blijkt het enorme verschil dat kenmerkend is voor het land, te weten de vooruitgang op velerlei ge bied en waar deze nog niet is doorge drongen, het stenen tijdperk in de twinstigste eeuw. Behalve de wegen langs de Nijl lopen er ook autowegen dwars door de woes tijn. Wie het voorrecht heeft een tocht per jeep dwars door deze zand- en steenwoestenij te maken, zal getroffen worden door de schoonheid en kleuren pracht. Alleen: pas op voor drijfzand als u de verharde weg verlaat, voo. slangen en voor schorpioenen. Draa^ dan ook geen lage schoenen, maar laar zen. Deze dieren zijn zeer giftig. He verraderlijke is dat zij een gele schut keur hebben. Bovendien zitten de slan gen net onder het zand. Het veiligst is de wagen niet te verlaten, beter no;, om niet van de weg te gaan. Luxor is voor oudheidkundigen een do rado. De tempels van Karnak en Luxoi het dal der koningen, edelen en konin ginnen, dat alles vergt tenminste enig< dagen om te bekijken. Er worden excursies gemaakt naar dt oudheidkundige plaatsen, maar een tocht op eigen gelegenheid naar deze punten zal u de nodige piasters bespa ren. Om een idee van de prijzen te ge ven: een kaartje voor de tempel var. Luxor kost 10 piaster, het bedrag vooi Karnak is het drievoudige. Voor dt grote hotels liggen bootjes, die als pont jes dienst doen. (De grote hotels, waar van het New Winter Palace en Savoy wel de meest vooraanstaande zijn, lig gen aan de Nijl). Het tarief van een pontje is 5 piaster en als men niet op let het dubbele. Maar enkele honder den meters van het toeristenpontje vaart een bootje voor Arabieren (vrij wel geen toerist die het opmerkt) voor 1 piaster. Especially for you, real antique, this Ramses-souvenir". Zwermen Arabieren belagen de toerist met scarabeeën, pop petjes in de vorm van Toet-Anch-Amon of Nefertite, met de mededeling, dat zij juist gisteren in een geheim koningsgraf dit poppetje, deze scarabee, dat stuk hiëroglief of Allah mag weten wat, heb ben gevonden. Een poppetje moet een pakje sigaretten opbrengen. Met wat handelsgeest kunt u het gedroogde kluitje Nijlmodder krij gen voor twee sigaretten of drie minu ten laten kijken door uw verrekijker. Maar u moet het inderdaad leuke sou venir te pakken zien te krijgen op de Arabische handelswijze. Wie heeft niet op een dag wanneer de aarde nattigheid voelt, en paraplu's ver kopende lieden bijna genoodzaakt zijn, volgnummers uit te reiken, de neiging op het spreekwoord te veranderen in Thuis West, Oost Best. Oost: dit kwartet van letters veroor zaakt 'n visioen van minaretten, bazars, koush-koeush en donkere, mysterieuze gedaanten in galabia's met fez, of van borden met Arabische letters, die de richting aangeven voor kameelkarava nen naar oases, midden in die onmete lijke bak met zand. Of wellicht veroor zaakt het een visioen van het vakantie budget, dat omgezet kan worden in een reis naar Egypte. Het land van de fa rao's is zeer in trek gekomen en vele reisorganisaties hebben het land op hun programma staan. Vandaar deze schijn werper op Egypte. Toeristen die naar Egypte gaan. moe ten bij de ambassade van de VAR een vissum aanvragen. Geldig paspoort is vereist. Fotograferen is bijna overal toegestaan. Het is verboden militaire objecten te fotograferen of te filmen. Voorts op plaatsen waar het is aangegeven. Het fotograferen van mensen is in ne gen van de tien gevallen moeilijk. Men maakt afwerende gebaren of draait zich om en veelal moet de toerist bakshees (fooi) betalen. Loop niet opzichtig met een foto- of filmtoestel rond, maar tracht zo onopvallend mogelijk te foto graferen. Een camera met een opzicht zoeker is voor mohammedaanse landen te prefereren. Bij dit type camera kijkt men niet door de zoeker, doch erop, waardoor men „om een hoekje" kan fo tograferen. Een brief naar Nederland kost 8 pias ter (luchtpost en niet meer dan 15 gram). Voor een briefkaart met alleen groeten betaalt u 3 piaster, beschreven 5 piaster. Geef briefkaarten niet af in het hotel, maar doe ze in een brieven bus. Neem voor het slapen gaan, een en- ters-vioformtablet. De verandering van lucht, water en voedsel kan voor velen onaangename gevolgen hebben. Deze tabletten kunnen dergelijke ongemak ken voorkomen of de kans op narighe den verminderen. Eet geen ongeschild fruit. Met sigaretten zijn wonderen te ver richten. Geef ze alleen bij bewezen of te bewijzen diensten, nooit „zo maar". Doet u dit toch. dan staat het binnen de kortst mogelijke tijd zwart van kin deren en mannen met uitgestrekte han den. Neem eveneens een aantal goed kope ballpoints mee, er is heel wat voor „te koop". Egypte kent als munteenheid het Egyptische pond, dat ongeveer 8,30 gul den waard is. Een pond is 100 piaster, één piaster is tien inilim. Op postzegels is de waarde in milims aangegeven. Verder treft men praktisch alleen de piaster of het pond aan. Het is streng verboden Egyptisch geld in of uit te voeren. Het beste kunt u reis- cheques meenemen. Iedere bank neemt ze aan. Er is geen maximum gesteld aan mee te nemen of weer uit te voeren buitenlandse valuta. Reizigers dienen op een formulier aan te geven hoeveel geld zij bij zich heb ben. Ook kostbare voorwerpen als ca mera's, sieraden en dergelijke moeten worden vermeld. Ga niet in op voordelige aanbiedingen van scharrelaars, die voor uw dollars of ponden heel wat Egyptisch geld geven. Het snelste vervoermiddel in Egypte is natuurlijk het vliegtuig. Dagelijks vertrekken toestellen uit Cairo naar Luxor en Assuan v.v. Ga direct naar het kantoor van de Uni ted Arab. Airlines, Place de 1'Opera 19. Cairo, of regel de reis in Nederland. De tocht per trein is ook mogelijk, er is keuze uit een nacht- en een dagtrein. Wie het meest van het land wil zien, reize per boemeltrein. Tijdsduur van Cairo naar Luxor onge veer 15 uur, tienmaal langer dan de reis per vliegtuig. De grote D-treinen heb ben luchtgekoelde rijtuigen; de toeslag voor deze luxe is 10 pt. per uur. Een enkele reis. Cairo-Luxor le klas kost Eg. pond 4.85, Assuan-Luxor le Idas kost Eg. pond 1.85. Het spoorwegmateriaal is tamelijk nieuw. Natuurlijk brengt de toerist een bezoek aan de hoofdstad, Lissabon. Een gron dige en meer intieme kennismaking met de stad eist verscheidene dagen. Men moet deze stad niet vooral zien als een industrie- en handelsstad. Zelfs moet men zich niet tevreden stellen met een bezoek aan de talrijke kerken, paleizen en musea. Om van Lissabon echt te genieten, om er van z'n verblijf te „smullen" moet men de chaotische stad met haai- ge heime schoonheden ontdekken. Men moet er 's avonds gaan wandelen door de populaire wijk Alfama, men moet er rustig en op een paar meter afstand blijven staan luisteren naar de meesle pende fados, de zonderlinge, hese, vaak wanhopig-melancholische liederen, waarop de Portugezen zo trots zijn en die alleen hier gezongen, tot hun recht kunnen komen. Het schip van de woestijn, fraai opgetuigd en gereed om de toerist lacht schommelend naar de bezienswaardigheden te vervoeren. De KLM vliegt in samenwerking met Garuda Vijfmaal per week van Amster dam naar Cairo; De tocht per comfor tabel straalvliegtuig duurt acht uur, in clusief tussenlandingen. De prijs, toe- ristenklasse, enkele reis, is 706 gulden, eerste klasse 1033 gulden. Er is een speciaal retour toeristenklasse voor 939 gulden (23 dagen geldig), een retour eerste klas kost 1963 gulden en blijft een jaar geldig. De reizen, die door reisbureaus georga niseerd worden voor bedragen van 545 gulden tot circa 740 gulden zijn alle per chartervliegtuig. Met de vertrektijden neemt men het hierbij niet zo nauw. En kele uren vertraging moet als normaal beschouwd worden. De vliegtuigen zijn veelal van oudere types. Dikwijls wordt een DC-6 of DC-7 ingeschakeld. De vliegduur is van Schiphol naar Cairo ongeveer zeven uur. De vlucht geschiedt zonder tussenlandingen. Een andere manier, om naar Egypte te reizen, is per auto of trein tot een ha ven aan de Middellandse Zee en van daar per boot.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 23